توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 70950
فقط 2 دقیقه؟
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۲:۲۳
نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران هرسال شور و نشاط فرهنگی در کشور به وجود می آورد . میلیون ها انسان در اقصی نقاط کشور چشم انتظارند تا درهای نمایشگاه به روی آنان گشوده شود تا بار دیگرفرصت بازدید از تازه های نشر کتاب برای آنان فراهم گردد. 22 سال از عمر گراسنگ برپائی نمایشگاه کتاب در کشور ما می گذرد. به رغم اظهارات مسئولان کشور هرساله به میزان تولید ونشر کتاب افزوده می شود.آمارها حاکی از آن است که سرانه تولید و نشر کتاب در ایران نسبت به گذشته صددرصد افزایش داشته است.این در حالی است که متاسفانه سرانه مطالعه کتاب در ایران روزانه فقط 2 دقیقه است که البته با اضافه کردن کتب درسی، برای برخی از افراد تا شش دقیقه هم می رسد.آیا می دانید سرانه مطالعه در کشور های توسعه یافته مانند ژاپن و یا انگلیس حدود 90دقیقه در روز می باشد و در کشورهای درحال توسعه مانند ترکیه و یا مالزی 55 دقیقه در روز؟واقعا برای جامعه ای که دارای مفاخر بزرگ علمی و فرهنگی در طول تاریخ بوده است نباید باعث تاسف و تاثر باشد. این یک فاجعه ای بزرگ در عرصه فرهنگی کشور است. برخی از ما علاقه وافری به خرید کتاب و یا ذخیره و انبار کردن آن در کتابخانه های شخصی داریم.اگر چه با توجه به هزینه های بالای کتاب، انگیزه حتی برای خریدن کتاب هم کم شده است.اما متاسفانه فراوانی کتاب در خانه برای برخی از افراد باعث فخر و مباهات است و آن را نشانه فضل و علم خود قلمداد می کنند.
آیا همان قدر که برای خریدن و تزئین کردن قفسه ی کتابخانه هایمان وقت می گذاریم. برای خواندن کتاب و تفکر و تامل در مطالب آن وقت صرف می کنیم. گاهی حتی فرصت آن را نداریم که غبار از کتب خود بزدایم. .
دسته ای دیگر گوئی هیچ علاقه ای به خریدن یا خواندن کتاب ندارند.سا عت ها از عمر شریف خود را پای مسائل بیهوده و بی نتیجه صرف میکنند. اما دریغ و صد افسوس که لحظه ای با کتاب مانوس نیستند.
 
به راستی چرا ما ایرانیان در خواندن کتاب کوتاهی می کنیم؟
 
http://rezaamoozadei.mihanblog.com

رضا عموزادی



 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.