نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 71184
محدوده كرسي نقد از ديدگاه امام جمعه مشهد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۹
بخش خبري الف



هیات برگزار کننده کرسی آزاد اندیشي هفته گذشته با آيه الله علم الهدي امام جمعه مشهد ديدار و گفتگو كرد. به گزارش الف از جنبش عدالتخواه دانشجويي، در این جلسه ابتدا گزارشی از روند کارهای انجام شده بیان شد سپس حاضران درمورد تعریف دگر اندیشی و آسیبهای آن، حدود آزادی در کرسی هاي نقد و نظزيه پردازي و موضوعات داراي اولويت پرسش هایی مطرح كردند.



آيه الله علم الهدي با تاييد تشكيل اين كرسي ها و طرح مباحث فكري در محيط هاي دانشگاهي درباره خطوط قرمز درکرسی های آزاد اندیشی گفت: در بحث هاي علمي و نقد و نظريه پردازي،آزاد انديش باشيد و جز اخلاق که آنهم اجتناب ناپذیر است، هیچ خط قرمزی نداشته باشید که اگر حد و مرزی باشد دیگر آزاد اندیشی نمي‏شود!



امام جمعه مشهد درباره محدوده خطوط قرمز در موضوعات ديني تاكيد كرد در بحث هاي علمي، مسايل ديني و اسلامي هم خط قرمز نیست.ایشان در مورد مفهوم دگر اندیشی توضيح دادند دگرانديشي به معني آن است که ما یک سری اصولی که غربی ها آن را خدشه ناپذیر میدانند را خدشه ناپذیر ندانسته و به ان استناد نکنیم. مثلا در غرب میگویند اگر همه امور در اختيار يك نفر باشد،این فساد آور است در صورتی که ما در اسلام میگوییم اگر این فرد یک بشر عادی باشد بله ولی اگر امام معصوم باشد اینگونه نیست بلکه هر اصلاحی هم از طریق او صورت میگیرد.



آيه الله علم الهدي تاكيد كرد ممکن است برخی از اساتید به خاطر نیروهای امنیتی جرات نکنند که بیایند و حرفشان را بزنند ولی من تضمین میکنم که نه سپاه نه نیروی انتظامی نه وزارت اطلاعات و… وارد این قضیه نشوند.



ایشان در ادامه در پاسخ به این سوال که عده ای اعتراض میکنند که این فضا باعث بوجود آمدن شبهه هایی می شود که نمی توان آنرا رفع کرد، گفت: مسؤول این  امر خداست نه ما



آيه الله علم الهدي در تشريح اين موضوع، مثالی از جنگ تحمیلی در مورد کشته شدن یک سرباز شیعه در بین سربازان بعثی در حال نماز خواندن و نيز داستان مردی که میخواست با راهزنان بجنگد بدون اینکه کسی غیر از رئیس راهزنان آسیب ببیند بیان نموده و اضافه کردند که  این امکان ندارد و گفتند اینکه ضایعات بدهیم ما مسئول  نیستیم و این حرف قابل قبول نیست.



در انتها ایشان توصیه کردند که این کار از حالت تشکّلی بیرون آید و گروهی متشکل از اساتید و دانشجویان بدون تشکیل تشکل کار را پیگیری کنند. ايشان تاكيد كردند اگر اساتيد در كنار اين كار نباشند، به نتیجه نمي رسد.



در هفته هاي اخير به همت تشكلهاي دانشجويي و همكاري مسئولان دانشگاه ها، كرسي هاي نقد و نظريه پردازي در برخي دانشگاه ها تشكيل شده است. برپايي كرسي هاي نقد و نظريه پردازي و آزاد انديشي از جمله سفارشات و مطالبات مكرر رهبر انقلاب به محافل دانشگاهي بوده است.



 
 
sedayemoshawer
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۱۳:۰۸:۰۹
ديدگاه خوبي ارائه كرده اند و اميدواريم در عمل هم چنين شود ويك پرسش از ايشان داشتم كه آيا شخص بزرگوار ايشان در سخنراني 9 دي 88 در تهران ملاحظه اخلاق داشتند؟ (310907)
 
جليل محبي
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۱۷:۱۴:۱۳
مگر آنجا كرسي آزاد انديشي بود ! ورطه دفاع از امام حسين بود آقا جان... (310992)
 
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۲۱:۳۵:۰۰
امام حسین در ورطه دفاع از خود در روز عاشورا ملاحظه اخلاق را داشت (311050)
 
علی هـ
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۲۳:۵۰:۳۹
مگر آنجا كرسي آزاد انديشي بود ! ورطه دفاع از امام حسين بود آقا جان...


یعنی برای دفاع از امام حسین (ع) می شود اخلاق را زیر پا گذاشت؟

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل... (311076)
 
mreza
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۲۲:۱۶:۵۲
همانطور که می دانید قرآن از نظر رعایت اخلاق بی نظیر است حتی برای اینکه نامی از زشتیها نبرد بعضا اصطلاحات جدیدی وضع نموده است (مانند واژه ی غائط) .
حالا ببینیم قرآن چه کسانی را بزغاله و گوساله معرفی نموده است اگرچه استفاده از این تعبیر در چند مورد (بیش از چهار بار مستقیما) آمده است به ذکر یک مورد بستده می کنم:

\"أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا * أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا\" آیات 43 و 44 سوره ی فرقان

آيا كسي را كه هواي نفس خويش را معبود خود برگزيده است نديدي؟( آيا تو مي‏تواني او را هدايت كني؟) يا به دفاع از او برخيزي ؟ آيا گمان مي‏بري اكثر آنها مي‏شنوند يا مي‏فهمند؟ آنها فقط همچون چهارپايانند بلكه گمراه تر!

همانطور که می بینید از جمله کسانی که قرآن آنها را پست تر از چهارپایان و فاقد عقل و درک معرفی کرده است کسانی هستند که پیروی از هواهای نفسانی می کنند.

البته یک اشکال به سخن ایشان در سخنرانی مذکور وارد بود و آن اینکه آنهایی که بی حرمتی به مقدسات دیگران کردند را عینا بزغاله و گوساله نامیدند و از لفظ پست تر یا گمراه تر استفاده نکردند چرا که به مراتب شعور و فهم بزغاله و گوساله از چنین افرادی بیشتر است.

من مطمئن هستم که هیچ انسان عاقل و با شعوری چنین حرکتی را تائید نمی کند و مخالف استفاده از این تعبیر برای چنین انسان نماهای خارج از فهم و شعور انسانی مخالف نیست. (311056)
 
ميرزاي تضميني
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۱۵:۱۲:۱۶
آيه الله علم الهدي تاكيد كرد ممکن است برخی از اساتید به خاطر نیروهای امنیتی جرات نکنند که بیایند و حرفشان را بزنند ولی من تضمین میکنم که نه سپاه نه نیروی انتظامی نه وزارت اطلاعات و… وارد این قضیه نشوند.

ايشان با چه پشتوانه اي تضمين مي كنند؟ (310951)
 
سینا
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۱۵:۳۸:۲۴
آخه چه جوری ایشون تضمین می دن که نیروهای انتظامی آن دانشجو را دستگیر و زندانی نکنند؟ آخه غیر از امام جمعه یک استان که دیگه مسولیتی ندارن. (310960)
 
ج-م
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۱۶:۱۷:۲۰
-بنده در تظاهرات 9دي در مقابل جايگاه با کمي فاصله به زحمت تعادل خودم را در اثر فشار جمعيت حفظ مي کردم اما ديدم :
گروهي از جوانها شعار هاي خاصي و گاها توهين اميزمي دادند که ايشان تذکر دادند مصاديق را به زعم خود(يا چيزي شبيه اين )نام نبريد.
-بياد داشته باشيد در جنگ معاصراحزاب منتهي به 9 دي دل بسياري از مومنين و آنها که اصل نظام را در خطر مي ديدند از غصه در حال ترکيدن بودند ، و حرکت زريه زهرا از مشهد وسخنراني الهي او در آن جمع ضمن انکه بايد به نظر بنده مايه خجالت برخي از زعماي قوم در تهران باشد که به موقع عمل نکردند،واقعا يک هديه و امداد الهي بود،وضع جوري شده بودکه حاميان الواطها و مروجين صرف سکولارغرب مدعي جنبش سبز ،سران سبز هاي بدبخت تازه رسوا شده را نفي مي کردند ومي گفتند اينها سالها با نظام بوده اند حق رئيسي بر ما را ندارند ،يعني بشدت به نابودي نظام شيعه ولائي دلخوش کرده بودند.
-اگر خطاب شمول بزغاله به مشتي افراد سردمدار سابق نظام که دنيا طلبي و قدرت را پيشه کرده اند حکم غير اخلاقي دارد پس قران و احاديت و روايات ما که در موارد متعدد وبا تعابير گوناگون اين خطابها و لعنتها را دارند (نعوذ ب.ا.)در صدر غير اخلاقيها هستند.
-اين شخص يکي از نعمتهاي خفيه الهي است و جادارد مردم شريعه مدار و ولائي اورا بيشتر بشناسند.تا کور شود هر آنکه نتواند ديد.لعنت خدا و پيامبران و ائمه و شهدا بر فتنه گران دنيا طلب (310979)
 
من
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۱۸:۴۰:۱۴
البته دوستانی که نظرات بالا را داده اند در مورد آقای علم الهدی بسیار شناخت نامناسبی دارند و با غرض در مورد ایشان نظر داده اند بنده یه چند وقتی پشت سر حاج آقا در تهران در مسجدی یک نمازگزار ساده بودم و انوقت هم مثل خیلی از دانشجوها تند و بی کله و بعد هم می دیدم که در مسجد ایشان من می دیدم که خیلی از آقایان تند از حناح چپ و راست و دیگران می آمدند و ارادتمندانه شبهات خودشون رو از حاج آقا می پرسیدند مجال مناسبی نیس و الا نام میبردم
و در ضمن تریبون مسجد ایشان هم در خدمت این آقایان قرار می گرفت و حاج آقا در مراسمهای شلوغ از این افراد دعوت می کردند.
بعد هم من می دیدم که همان افراد که بعضی ها هم در دولت آقای خاتمی وزیر و مشاور دولت و رییس جمهور بودند مرید اخلاق و منش حاج آقا شده اند.
من به جرات بگم که حاج آقا از سالم ترین و خداترس ترین آدمهایی هست که من دیده ام
من هم از جمله افرادی هستم که به واسطه روشنگری ایشان از عقاید لخت دوران جوانی دست برداشتم و خدارو شکر موفق بودم
خدا امثال این روحاننیان را زیاد کنه
و سایه ایشان بر سر مسجد ما هرچند از دور مستدام باشد
البته من خیلی وقت هست که دیگه نمیرم مسجد و مشغول دنیا شدم!!!
یاعلی
ارادتمند (311021)
 
sedayemoshawer
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۱۹:۲۴:۵۹
امام حسين نوه كسي است كه براي اتمام مكارم اخلاق بر انگيخته شد و مطئن باش كه سرور آزادگان جهان ، دفاعي كه با بد اخلاقي باشد بر نمي تابد و بياييم كاسه داغتر از آش نشويم. (311034)
 
sedayemoshawer
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۱۹:۳۲:۵۲
دوست عزيز اگر ايشان تذكر داده اند بسيار زيبا بوده و جاي سپاس دارد و ديگر اينكه عزيز جان اي كاش من و شما و همه با حفظ باورهايمان در رقابت اخلاق را رعايت ميكرديم و داوري را به افكار عمومي مي گذاشتيم و عهد مي كرديم كه به شخص حقيقي كسي دل نبنديم و به كردارها و رفتار نمره بدهيم و اگر مفيد به حال جامعه باشد بر اساس باور خود تمجيد كنيم و الا آن را نقد نماييم و سعي كنيم با دل بي كينه و دور از توهين باشد و من به باور شما و محبتتان به جناب علم الهدي و نظام احترام مي گذارم و به خودم نيز حق مي دهم در جاهاي با شما تفاوت ديدگاه داشته باشم. (311036)
 
sedayemoshawer
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۱۹:۳۸:۱۱
دوست عزيز شما نگران نباشيد و مطمئن باشيد در سايه گفتمان و نقد سازنده فضيلتي اگر باشد آشكار مي شود و نقد شونده سربلند مي گردد و اگر به درستي ايرادي مطرح شود شايد موجب تجديد نظر ايشان شود پس از نقد نبايد هراسيد و كسي را هم شايسته نيست كه به عدد معصومين اضافه نماييم. (311037)
 
کند ذهن
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۲۲:۴۶:۰۹
سلام .
مگر در دفاع از آقا امام حسین ( ع ) باید ملاحظات اخلاقی را کنار گذاشت ؟ (311061)
 
مرتضی
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۲۳:۰۷:۵۱
بنده خدمت جناب علم الهدی به قطع ویقین عرض میکنم که حاجاقامایه تریبون آزاددانشجویی به سفارش آقاگذاشتیم,به امام غریبی که درآنجانمازمی گذاریدقسم ماروکاری کردندکه تاخانه خداسوختیم.جناب علم الهدی,چهارتاجوون آمدن حرفهاوشبهاتشون وازانتخابات باادب ونزاکت طرح کردند,آنهم بامجوزشورای فرهنگی دانشگاه.اماشمارابه خداقسم یه سرچ اینترنتی جملهء\"تریبون آزادتشکل دانشجویی اندیشه نوین\"رابفرمایید!ببینیدنیم ساعت بعدازاتمام تریبون چه تیترهای وحشتناکی زدند!چنددانشجوازتحصیل محروم شدند.چندنقرکمیته انضباطی رفتند.چندنفراصولگراراباتهمت ,اصلاح طلبی ناهنجارمعرفی کردند.چنداستخوان زیردستان...شکست!دوستان الفی.شمارابه جان رهبرمان قسم میدهم این مطلب راچاب کنیدتاشایدجناب علم الهدی بااین عقبه ای که ازآن سخن میفرمایند,تواننددانشجویان اخراجی رابرگردانند.این کارراهم نکردندحداقل بدانندکه نیروهای یادشده عملآدراین اموردخل وتصرف دارند. (311064)
 
میم
۱۳۸۹-۰۲-۱۹ ۲۳:۲۰:۵۰
چه حرف خوبی زده واقعاً. احسنت. خط قرمز فقط باید اخلاق باشد. دقیقاً. کاش در عمل هم میسر شود و این کرسی های آزاد اندیشی راه بیفتند. (311068)
 
sedayemoshawer
۱۳۸۹-۰۲-۲۰ ۰۰:۱۰:۲۲
دوست ناشناس من استناد شما به آيه اي از قران كريم ونسبت دادن كلمات به افراد به چه استدلالي بوده و چگونه به اين نتيجه رسيديد كه افرادي خاص مشمول آيه كلام الله ميباشند كه به تعبير اصوليون \"قطعي الصدور و ظني الدلاله\" است؟
چگونه حجت را بر خود تمام كرديد و با استفاده از آيه اي از \"حبل الله \" به جنگ بندگان خدا رفتي آيا مختصر شك و ترديدي بروز نكرد كه از اين ورطه سخت تو را پرهيز دهد؟ (311079)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۲ ۲۳:۲۲:۳۴
هم وطن سلام
خوش بحالتون که سایت دارین و اظهار نظر می کنید و آزاد هستید هر آنچه می خواهید بگویید ما هم خوشحالیم که لااقل شما راحتید. (312245)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.