نظر منتشر شده
۲۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 71889
ولایت فقیه از نگاه اشپیگل؛ مستحکم از جنس بتن
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۴۷
محمد مهدی حائری شیرازی

مدتی پیش مجله ی مهم و تاثیر گذار آلمانی زبان اشپیگل آنلاین مقاله ای تحت عنوان ( آیت الله از جنس بتون) به قلم اولریکه پوتز منتشر نمود. 1



همانطور که از نام مقاله پیداست، نویسنده ی مذکور با زیرکی و با نگاه تا حدودی منفی و جهت دار به تحلیل جایگاه برتر و قدرتمند ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی پرداخته بود ، به نحوی که به درستی تصمیم گیری نهایی در خصوص مسائل مهم و اساسی مثل انرژی هسته ای و چگونگی بر خورد با اپوزیسیون داخلی و فتنه ی پس از انتخابات و ... را موکول به نظر رهبری و ولی فقیه دانسته  و در قسمتی دیگر ازنوشتارخود ضمن برشمردن برخی ازوظایف واختیارات مقام رهبری درقانون اساسی بدون اشاره به شرایط رهبری مثل عدالت وفقاهت ودوری از دنیاطلبی و... همچنین نظارت مجلس خبرگان بر احراز این شرایطَ ، ولی فقیه وشخص آیت ا... خامنه ای را از جمله قدرتمندترین افراد درجهان کنونی برمی شمرد.



این نویسنده اگر چه با نگاه مادی و معطوف به قدرت و دموکراسی محور به دنبال به چالش کشیدن قدرت جایگاه ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران بود ، ولی از باب «الفضل ما شهد به العدو» (فضل و برتری آن است که دشمن به آن شهادت و گواهی دهد ) تحلیل وی نکات در خور تامل و جالب  توجهی نیز برای دوستان و علاقه مندان به انقلاب اسلامی در بر داشت .



از این رو بنده بر آن شدم در ذیل این مقاله و تحلیل آن چند جمله ای در خصوص جایگاه ولایت فقیه و تاثیر گذاری شخص ولی فقیه در جهان سیاست و شطرنج قدرت در دنیای پیچیده ی کنونی به نگارش در آورم .



در این نوشتار بنا نسیت که از منظر فقهی و دینی جایگاه ولایت فقیه مورد بررسی قرار گیرد ، بلکه بنده فقط تلاش می کنم ، با در دست دادن تصویری هر چند اجمالی از صحنه ی بازی سیاست و قدرت در جهان کنونی به تحلیل این جایگاه خطیر بپردازم .



آنچه هم اکنون در سطح روابط بین الملل و به ویژه پس از جریان 11 سپتامبر به روشنی و وضوح قابل مشاهده است ، تاثیر قدرت و کشور های قدرتمند در دیکته کردن و تنظیم سیاست نوین جهانی در راستای منافع ملی خویش است و این آن چیزی است ، که نه تنها مدعای ماست بلکه مورد اذعان برخی از حاکمان کشور های توسعه طلب و ابر قدرت های جهانی است که در مقاطع مختلف و با زبان های گوناگون به زبان آورده اند!



نمونه ی بارز این مسئله در حمله به کشور های عراق و افغانستان بی پناه بود ، که حتی صدای اعتراض برخی از دوستان قدیمی وهم پالکی هایشان در اروپا را نیز در آورد . حمله و تجاوز به دو کشور اسلامی و غصب دو سرزمین بدون اجماع جهانی و تایید سازمان ملل و به بهانه ی مبارزه با ترورسیم و توسعه ی دموکراسی ، در بهترین صورت و مقبول ترین توجیه ، به معنای به رسمیت شناختن قدرت در تفسیر ارزش های اخلاقی در سطح بین الملل و تعیین ملاک های همزیستی مسالمت آمیز و امنیت پایدار توسط ابر قدرت های جهان می باشد!



اگر این حقیقت تلخ را بشکافیم و به زبان ساده آن را بیان کنیم ، به چیزی به جز «قانون جنگل» و رابطه ی گرگ و میش که امام خمینی (ره) بار ها آن را با زبان بی پیرایه ی خوش بیان نموده بود ، نمی رسیم !



به بیان دیگر ، در عرصه شطرنج سیاست بین الملل ، اگر شما قدرتمند نباشی ، اساسا ارزش مذاکره و گفتگو و معامله نخواهی داشت و به میزانی که از قدرت و پشتوانه ی ملی ، سیاسی ، اقتصادی ، نظامی ، و ... بر خوردار باشی ، به همان مقدار قدرت چانه زدن و ورود به بازی بزرگان خواهی داشت .



این چنین است که در جریان حمله به افغانستان و عراق ، چون این دو کشور ، فاقد پارامتر های قدرت ملی و سیاسی و اقتصادی و ... بودند ، اساسا برای حمله به این کشور ها ، ابر قدرت ها حتی زحمت مذاکره و یا اجازه و هماهنگی با سازمان ملل را نیز به خود ندادند ! به عبارت در این کشور ها بزرگتر و مانع و رادعی در سر راه خود ندیدند تا بخواهند با آن وارد چالش و مذاکره شوند ،فلذا با پیاده کردن نیروی نظامی به صورت عملی به مذاکره و گفت و گو پرداختند و هنوز هم که هنوز است این کشور ها هزینه ی این همزیستی اجباری با نیروی اشغالگر را می پردازند .



در مقابل شما می بینید که در خصوص نحوه ی بر خورد با جمهوری اسلامی ایران وضع کاملا به گونه ای دیگر است ، در طول این سال ها ایران عزیز پیوسته در معرض تهدید و تحریم و فشار بوده است ، اما هیچ گاه قدرت های جهانی جرات نکرده اند مستقیما و رسما با نیروی نظامی وارد عمل شوند چرا که نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته با تکیه برمزیت های نسبی خود در زمینه های فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و ... جایگاه و قدرت خویش را تثبیت نماید .



به زعم حقیر ، یکی از مهم ترین و کلیدی ترین پارامتر های قدرت در کشور از ابتدا تا کنون جایگاه ولایت فقیه و شخص ولی فقیه بوده است ، چرا که ولی فقیه با تکیه بر قدرت مذهبی ، معنوی وسیاسی خویش ،نقطه ی کانونی و تمرکز قوای نظام و 70 میلیون جمعیت ایران است ، یعنی همان طور که ذره بین با تمرکز بخشیدن به پرتو های آفتاب و اشعه های پراکنده ی آن ، ایجاد حرارت و آتش می نماید ، ولی فقیه نیز با تمرکز بخشیدن به قدرت ملت و نظام ، همچون سدی بتونی و نفوذ ناپذیر و به قول نویسنده ی مجله ی اشپیگل آنلاین «آِیت الله از جنس بتون » در مقابل منافع نامشروع و زیاده خواهی های قدرت های زور گو می ایستد و از منافع ملی ما دفاع می کند .



و پیر جماران چه زیبا فرمود :«که پشتیبان ولایت فقیه باشید ، تا به مملکت شما آسیبی نرسد » آن حکیم فرزانه ، اگر چه از منظر فقهی و اسلامی به این جایگاه نظر و توجه ویژه ای داشت ، اما ادبیات قدرت در سیاست جهانی را نیز به خوبی می شناخت .



نکته ی در خور تامل آن که متاسفانه می بینیم که دقیقا این نقطه ی کانونی و استراتژیک است که پیوسته در داخل و خارج و به ویژه در فتنه ی پس از انتخابات در معرض شدید ترین حملات بوده است ، و این نشان می دهد که دشمنان اکنون با چراغ آمده اند تا کالای گزیده تری را به یغما ببرند ، آنان به خوبی در یافته اند که اگر ولی فقیه نبود کسی نمی توانست با تکیه بر دموکراسی که آنان خود پدر و مولد آن بوده و چم و خم آن را به خوبی می شناسند ، در مقابل آنان بایستد و از منافع ملتی مظلوم و بی پناه دفاع نموده ، و در مقابل قدرتمندان استقامت و ایستادگی بنماید .



سخن پایانی آن که به زعم حقیر ، در جریان فتنه اخیر نیز ، دشمنان خبیث و زخم خورده ی انقلاب ، از آن لحظه که تقابل برخی از جریانات و سران فتنه با ولی فقیه را مشاهده نمودند ، به ایشان دل بسته و توان خود را در جهت تضعیف این اصل متین و مستحکم در اختیار این جریان قرار دادند ! به عبارت دیگر از آنجا که حرکت جریان فتنه در راستای منافع بلند مدت آنان بود فلذا بلا فاصله همچون لشکری آماده ، توان رسانه ای و تبلیغاتی و... خود را در راستای حمایت از ایشان قرار دادند .



محمد مهدی حائری شیرازی – وین



پی نوشت : ajatollah aus  Beton , 14.2.2010 . ulrilce putz

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,677579,00.html









 



 
علی
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۰۹:۱۵:۴۹
متاسفانه مقایسه ما با دو نظام طالبان و صدام حسین واینکه ما نسبت به این دو نظام برتریم یکی از مشکلات نقد آقای حائری شیرازی می باشد.:
\"این چنین است که در جریان حمله به افغانستان و عراق ، چون این دو کشور ، فاقد پارامتر های قدرت ملی و سیاسی و اقتصادی و ... بودند ، اساسا برای حمله به این کشور ها ، ابر قدرت ها حتی زحمت مذاکره و یا اجازه و هماهنگی با سازمان ملل را نیز به خود ندادند \"
ما با توجه به تاریخ کشورمان واستعداد های انسانی کشورمان و منابع غنی نفت وگاز کشورمان صلاح نیست که به نسل جوان بگوئیم ما از افغانستان وعراق صدام بالاتریم پس شرایط خوبی داریم.نسل جوان امروز می بیند مثلا کشور ترکیه صادرات 20 میلیارد دلاری ÷وشاک دارد وما که بنا بر تبلیغ گسترده دوستان در دولت بزرگترین کارخانه خودرو خاورمیانه را داریم ارزش صادرات خودروی ما به 500 میلیون دلار هم نمی رسد.
البته شاید مثالی که من زدم اقتصادی بوده باشد ولی از آنجا که امروزه در عرصه بین الملل یکی از مولفه های قدرت همانطور که خود آقای حائری هم بیان کرده اند اقتصاد می باشد فکر نمی کنم مثال بنده زیاد هم بی ربط به موضوع مطرح شده داشته باشد. (312638)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۱۱:۳۳:۵۱
من عاشق اين رهبر وطن پرست، بسيار آگاه به سياست دنيا، شجاع و هوشمند ايرانم
هر وقت صفحات تاريخ ايران را ورق ميزنم به خود ميبالم كه اينقدر خوش شانس بوده ام كه در زمان رياست شخصي اينچنين قدرتمند و جامع شرايط زمامداري در ايران زندگي ميكنم...
ولي يك انتقاد دارم!
نميدونم چرا خيلي ها ميگن به قيافم نمياد، تو اينوري نيستي و... آخه چرا اين حرفا رو ميزنن!!!
آيا كسي كه يك انسان مذهبي شديد رو دوست داشته باشه حتما بايد خودش هم مذهبي باشه؟!
آيا كسي كه يك ملي گراي واقعي و حافظ منافع ملي ايران را دوست داشته باشه الزاما بايد مسلمان باشه(هر چند من از لحاظ ديني مسلمانم)
آيا فقط رهبر براي بسيجي هاست؟(هر چند من اونها رو هم مثل برادرم دوست دارم چون اونها هم وطن پرست ترين قشر جامعه ما هستند)
آيا خيلي از دختر هاي مسيحي لبناني كه ظاهرشون كاملا غربي است عاشق آقاي نصرالله نيستند و تيشرت هاي همراه با عكس ايشان و پرچم حزبش را عاشقانه تن نميكنند؟
و بالاخره مگه دوست دار يك ايراني با هوش و شجاع و خوش كلام بايد حتما ريش داشته باشه!!!
از شما ميخواهم روي اين موضوعات هم كار كنيد و كمي بازتر و با گستره بيشتر ايشان را بررسي كنيد. (313036)
 
ربانی
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۰۹:۱۹:۳۶
از دلایل پابرجائی انقلاب اسلامی علیرغم میل قدرتهای جهانی مسئله محوریت ولایت فقیه است ، مدل محوریت در جوامع شرقی و التزام قانونی و اعتقادی به آن از قواعد پایداری جامعه شرقی می باشد ، اساسا انسان شرقی با توجه به خلقیات و تمایلات اعتقادی که دارد ذاتا حکومت دیوان سالار (آنگونه که در جوامع غربی اجرا می شود) را برنمی تابد و بیشتر تمایل به اقتدا به الگوی برتر را دارد شاید بخاطر این است که تدین در جوامع شرقی پذیرفته تر و قدمتدار است ، مردم ایران نمونه کامل انسان شرقی با تمام معایب و محاسن آن هستند و تمایل دارند شخص (ترجیحا صالح) بر آنها حکمرانی کند تا هم به اعتقادات و مسائل شرعیشان پاسخ داده شود و هم امورشان بدست انسان صالح تدوین و تعیین شود ، اگر این نکته ظریف را سردمداران جوامع غربی بپذیرند آنوقت خواهند فهمید حذف رهبر در ایران به مثابه تغییر دادن یک سنت و یک طرز فکر می باشد که نمی توان در ناحیه یک ملت سنت مدار شرقی توقع داشت. (312639)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۰۹:۴۵:۱۱
آدم تعجب میکنه، هر از چندگاهی این مجله های خارجی وقتی بدون عداوت مطلبی مینویسن حرفای صحیحی میزنن (312649)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۰:۳۸:۵۰
قضيه ولايت فقيه يك چيزى نيست كه مجلس خبرگان ايجاد كرده باشد. ولايت فقيه يك چيزى است كه خداى تبارك و تعالى درست كرده است. همان ولايت رسول اللَّه هست. و اينها از ولايت رسول اللَّه هم مى‏ترسند! شما بدانيد كه اگر امام زمان- سلام اللَّه عليه- حالا بيايد، باز اين قلمها مخالف‏اند با او. و آنها هم بدانند كه قلمهاى آنها نمى‏تواند مسير ملت ما را منحرف كند. آنها بايد بفهمند اينكه ملت ما بيدار شده است، و مسائلى كه شما طرح مى‏كنيد ملت مى‏فهمد، متوجه مى‏شود، دست و پا نزنيد!

صحیفه امام جلد 10 ص 309

برخی تازمانی که نظراتشان خیلی با ولی در تناقض نیست با ولایت فقیه کنار می آیند و خودشان را در میان معتقدین به ولایت فقیه جا می زنند و همین که در جایی با ولی فقیه دچار اصطکاک شدند آنچه را که سال ها در درون داشتند آشکار می کنند. ایشان تشخیص خودشان را ملاک قرار می دهند و ایمان درونی به این که تشخیص ولی بالاتر از تشخیص ایشان است نداشته و ندارند. ولی برای آن ها یک سیاستمدار مثل خودشان است که در فکر معامله با اویند و اگر نشد...در عمق تفکر ایشان این صدا را می توان شنید:
لعبت هاشم بالملک... (312665)
 
وی بی
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۱:۱۸:۳۰
دلبسته ی یاران خراسانی خویش م

لبیک یا خامنه ای. (312677)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۲:۱۴:۳۸
باسلام اين خيلي جالب است كه دشمنان سابقه دار اين ملت كه خون فرزندان اين اب و خاك را در ساليان دراز به طروق مختلف به زمين ريخته اند به نقاط ضعف و قدرت ما اگاه هستند ولي عده اي از روي ناداني و عده اي ديگر بواسطه كسب منفعت و قدرت دقيقا به دستورات اين دشمنان عمل كردند و خواستند كارهاي باب ميل ان دشمنان را انجام دهند ولي از يك موضوع اساسي غافل هستند و ان ريشه هاي بينش ملت در خصوص ولايت فقيه و اصول ان است همين بينش و اصول است كه صرف نظر از اصول سياسي و اقتصادي و معيشتي و عملكرد مسئولين ساختار حمايتي ملت را از ولي فقيه تشكيل مي دهد. (312707)
 
kr.m313@yahoo.com
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۲:۵۲:۰۴
چه دوست و چه دشمن بر این حقیقت غیر قابل کتمان واقفند که رهبر ایران، قدرتمندترین و با درایت ترین رهبران جهان است. (312721)
 
كوروش
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۴:۲۴:۱۳
پس بايد پذيرفت غربي ها بعضي وقتها حرف حساب هم ميزنند. (312760)
 
hamed12345
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۴:۳۳:۵۴
http://www.mostaghel.ir/content/view/3316/
نامه سرگشاده به هاشمی رفسنجانی گمانم به در د آخرین اخبارتون بخوره (312762)
 
مدیسا
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۴:۵۷:۵۱
خارجی ها به عظمت فکری رهبر عزیزمان اقرار می کنند ولی متاسفانه بعضی از دشمنان داخلی با غرض ورزی انکار ثم بکم فهم لا یتکلمون تاکور شود هر آن که نتواند دید (312767)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۵:۲۱:۳۶
باید هم همین گونه باشد در غیر این صورت شما هم مثل ما ماننده بردگانی گرفتار هزاران بدبختی خواهید شد. این روز ها دختر ها و زن ها فقط نگران تهیه کیف و لوازم آرایش و رنگ موی خود هستند تا تشکیل خانواده . جوان ها دائم گرفتار الکل و بی بندو باری هستند تا تلاش برای آینده. اما در ایران ولایت فقیه دلسوز مردم است . نه در بانک های خارجی و انگلیس پول پنهان کرده و نه مردم خود را سر کیسه نمی کند. غرب با تبلیغات وسیع سعی ارد مردم ایران را زیر کنترل ناجوان مردانه خود در آورد. (312778)
 
Nafar
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۷:۳۱:۰۶
دوست عزیز،من نمیدونم شما با چه آدمایی در کانادا برخورد دارید؟!

من به عنوان یک زن و یک جوان حرفهای شما رو توهین آمیز می‌دونم. محض اطلاع شما متأسفانه بسیاری از خانمها در ایران خیلی‌ بیشتراز هنر پیشه‌ها در آمریکا آرایش می‌کنن، به موضوع ولایت فقیه هم ارتباطی‌ نداره.

بردار عزیز شما هم خیلی‌ ناراضی هستی‌ برگرد ایران، و تحت نظام ولایی زندگی‌ کن تاا از بردگی دریی،..‌ (312937)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۸:۴۸:۱۰
عزیز پاشو بیا ایران که بهشته!!! زنها همه فرشته و دخترها جزو ملائک‌هستند و بهره بانکی هم فقط دو درصده! همه چیز درسته! همه ناراحتیم که شما در خارجی! پاشو بیا این بهشتو ببین. (312966)
 
سید علیرضا طلائی
۱۳۸۹-۰۲-۲۵ ۱۵:۴۴:۵۴
اصل ولایت مطلقه فقیه رکن رکین حکومت اسلامی است و حفظ و نگهبانی از آن وظیفه هر انسان خداخواه و حق شناس است. با منت خدای سبحان و ائمه اطهار اکنون شخصی در این جایگاه قرار گرفته است که به حق لیاقت، درایت، شجاعت، تدبیر، تقوا، هوشیاری و زیرکی خود را طی 20 سال گذشته و در تمام مراحل حساس و غیر حساس عبور کشتی نظام مقدس جمهوری اسلامی از ورطه حوادث ناگوار و بدخواهی نااهلان و نادانان به منصه ظهور رسانده است. سپاس خداوندی را که سایه ایشان را بر سر ما نهاد و طول عمر با عزتش آرزوی همه ما باد (312794)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۳:۳۴:۴۳
بعضی ها بیمار هستند و اگر من بنویسم یا شما 2x2=4
می شود چهار باز نظر منفی میدهند اینها نه اسم واقعی نه عکس واقعی نه شجاعت دارند فقط یاد گرفته اند نق بزنند بیماران اجتماعی هستند در هر جامعه ای آدم سالم و بیمار وجود دارد
حکومت ایران بهتر است قانون و قانونمندی را در جامعه توسعه دهد و مسائل اسلامی را برای هدایت جامعه نگه دارد. (312939)
 
دوست این آقاهه
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۸:۵۳:۳۰
بیمارتر از این بعضی‌ها، برخی دیگر هستند که اول رفته‌اند کانادا و بعد آنجا هم نارحتند و غر می‌زنند ولی پا نمی‌شوند بیایند ایران عزیز و عزتمند و ثروتمند که آدم همه جوره توش احساس آزادی می کنه! ای گرامی شما هم به عنوان یک ایرانی دچار همان بیماری اجتماعی هستید و رفته‌اید کانادا و دارید غر می‌زنید. عزیزم ایران چشم به راه بازگشت شماست و مام وطن داره برای شما گریه می کنه! ول کن آن دیار پر از ظلم و جور و تبعیض رو و برگرد به ایران عزیز اسلامی!! (312969)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۱۷:۰۲:۵۶
هموطن عزيز من كه ساكن كانادا از توابع پادشاهي انگليس! هستي(ميدوني كه نخست وزيرشون بايد تو مراسم تنفيذ به سر ملكه انگلستان قسم بخوره..)
اولا نگران نباش، برادر من هم كه مثل شما اونجاست خيلي وقتها زنگ ميزنه و با نگراني از صحت و سقم بعضي از خبرها ميپرسه ....
بايد بگم كه اينها(مخالفين خود خواه و متكبر نظام جمهوري اسلامي) مثل كف روي موج دريا هستند و هياهو و شلوغ كردن جزء لاينفك وجودشونه، ولي خيلي از همون ها هم تو دلشون ميدونن كه رهبر بي نظير ايران يك وطن پرست و متعهد به تمام معناست اما اين پدرسوخته هاي از نون و نوا افتاده سياست بالاخره تو اين چند ساله كلي آدم و تريبون و پول جمع كردن براي همين روزها...
به واقع غير از رهبر باهوش ايران(كه شايد من اينقدر مذهبي بودنش رو هم قبول نداشته باشم) كه انصافا سربلندي ايران و استقلال ايران از اين چشم آبي‌ها بالاترين هدفشه، كمتر كسي از اين آب فرنگ خورده ها داراي اين خصلت عزتمدارانه برخورد و استقلال نسبت به اجنبي بطور شفاف حمايت ميكنه...
هنوز سياست مرعوبانه خاتمي در برابر غرب كه دقيقا در ايام دوره كارشناسي ام بود را فراموش نميكنم، هيچ وقت برخورد از موضع قدرت جك استرا و يوشكا فيشر، وزراي خارجه انگليس و آلمان رو با اين روحاني فرنگ رفته يادم نميره.... و خنده دار تر از همه براي من ادعاي مضحك آنان در داشتن عزت و ... بود. اگر عزت به اين است كه در صحن سازمان ملل بگوييم : \"شما ابرقدرتها آقاي جهانيد و ما اهل گفتگو هستيم! ما به شهداي شما نظير آبراهام لينكولن احترام ميگذاريم و هميشه مطيع فرهنگ و مرعوب قدرت شماييم! به ما تضمين حيات و زندگي بدهيد! ما را هم به حساب آوريد! و....\" من ميخواهم ذليل باشم!!!!
اميدوارم همه مردم و دانشجوهاي اين مملكت از اين جنگ رواني عليه پيشرفت مملكت سربلند بيرون بيان، كسي منكر مشكلات و ... نيست اما همه كشورهاي پيشرفته براي جايگاه هاي الانشون بسيار بسيار بيشتر از ما كار كردند و مشكلات داشتند..
دوستان من بدون تعصب با اين معيار (وطن پرستي) دوستاتون رو تشخيص بدين و بدونيد كه براي همون غربي ها هم اين آدم هاي سست عنصر ذره اي ارزش ندارند و فقط براي سود بردن كوتاه مدت با آنها همدم خواهند بود. نمونه اش صدام، شاه(كه آخرش هم با آنهمه خدمت كردن تو آمريكا راهش ندادند)، رئيس جمهورهاي فراري اين انقلاب هاي مخملي و ... كه براحتي ميتونيد امثال داخليشو حدس بزنيد... .
با تمام وجود خواهان سربلندي ايران و ايراني ام....
الف جان اين همه پيام هاي مخالف اين هم وطن كانادايي رو منتشر نموديد ولي كامنت من را با دو بار اصلاحي كه كردم هنوز منتشر ننموده‌ايد... (313167)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۱۷:۱۵:۴۴
با سلام
من به شما بزرگوار که دارای منطق می باشید ،به عنوان یک هموطن افتخار می کنم. (313169)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۶:۳۳:۳۴
ولایت فقیه مخالف دیکتاتوری قدرت و ثروت است (312944)
 
میثم م
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۸:۳۶:۳۳
با سلام
به نظر من ما باید قدر نعمت وجود ایشان را بدانیم و شکر گزار ان باشیم. زیرا با این افراط و تفریط نهادینه شده در وجود ما ایرانیها در حوادث بعد از انتخابات اگر ایشان نمی بودند ما با هم کشورمونو فنا میکردیم. (312962)
 
حسام
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۸:۵۶:۱۱
بعضی ها بیمار هستند و اگر من بنویسم یا شما 2x2=4
می شود چهار باز نظر منفی میدهند اینها نه اسم واقعی نه عکس واقعی نه شجاعت دارند فقط یاد گرفته اند نق بزنند بیماران اجتماعی هستند در هر جامعه ای آدم سالم و بیمار وجود دارد
حکومت ایران بهتر است قانون و قانونمندی را در جامعه توسعه دهد و مسائل اسلامی را برای هدایت جامعه نگه دارد.

دوست زيادي عزيز

ما سالهاست كه با امسال شما آشنا هستيم.
هر كس كه با نظراتشون مخالفت باشه به جاي گفتگو از توهين، افترا و ... استفاده مي‌كنند!!!

شما هم اگر خيلي از بي‌بندو باري، ظلم و فساد كشورهاي غربي خسته شديد مي‌تونيد برگريد كشورتون. البته شايد اونجا زنداني هستيد و بالاجبار اونجا مونديد

من هم با شما موافقم كه بعضي‌هاي بيماران اجتماعي هستند! ولي چه كساني؟!!! اينو دكتر بايد بگه نه خود فرد!!! (312971)
 
حسام
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۰۸:۵۷:۰۶
لا اكراه في الدين

حتي در دين هم اجباري نيست دوستان عزيز (312972)
 
حامد
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۱۰:۵۳:۰۰
چه دوستان سبز و سستمون خوششون بیاد چه نیاد
مردم دفاعشون از ولی فقیهشونو بارها و بارها اعلام کردن
شاید انقدر بیکار نباشن که هی بیان امثال این سایت ها نظر ثبت کنن ولی میدونین تو زمانش تا آخر خط با رهبرشونن

لبیک یا خامنه ای (313012)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۱۳:۲۳:۳۴
ولایت فقیه همان چیزی است که مردم به خاطر آن انقلاب کردند. مردم هر اسلامی را نمیخواهند بلکه اسلامی را میخواهند که میتواند جامعه را اداره کند. اسلامی که بتواند جلو استعمار بایستد. نه اسلامی که بگوید فقط توی دلت با خدا حال کن و بقیه امور دنیا به خدا و دین ربطی ندارد! شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی برای همین فدا شدند. گول فضای مجازی را نباید خورد که ممکن است کثرت یک نظر یا رای در فضای مجازی خیلی بیشتر از فضای حقیقی باشد اما واقعیت جور دیگری باشد. اگر سایت الف مقاله ای علیه خدا هم بنویسد ( که البته این را جهت مثال عرض کردم ) به احتمال زیاد کلیک های موافق این مقاله خیلی بیشتر خواهد بود. (313095)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۱۷:۲۵:۱۰
دوست عزيز زياد نگران نباش!
فكر ميكني اين دلارهاي سبز كجا خرج ميشه؟!
خود سناي آمريكا علنا يكي از مهمترين محل هاي تزريق بودجه هاي تصويبي عليه ملت ايران را \"فضاي سايبر\" اعلام كرده!
خوب طبيعي است خيلي ها تنها مامور باشند تا بر ضد پيشرفت اين ملت راي دهند و بنويسند تا دروغ \"ما بيشماريم\" را در ذهن من و تو راست نمايانند...
اما وقتي رهبر عزيز، هوشمند، باتقوي، دشمن شكن، خطيب، شجاع، بي نظير، آگاه، حكيم و سلاله پاك رسول الله در نماز جمعه تهران و نظير آن حضور مي يابند حضور آن جمعيتهاي ميليوني و پرشور كمر اينها را ميشكند.
تيپ هاي اينها(از قبيل زن و مردشان) به خاطر مسائل فرهنگي و شخصيتي، همواره حضور پر رنگ و جلب نظر كننده تري در سطح شهر دارند زيرا جهان بينيشان متفاوت است و به عنوان مثال بحث حجاب برايشان حل شده است و دائما به هدف در خيابان ها پرسه ميزنند(البته خيلي بي هدف هم كه نه! جديدا هم كه بخشنامه كشف كامل حجاب را نيز صادر نموده اند) اما بنده و امثال ما و خانواده هايمان ترجيح ميدهيم از اين محيط ها دوري گزينيم و ...
همين مساله كه خيلي هم ساده است آنها را كمي متوهم ساخته كه در بعضي از مناسبت ها باورشان نميشود كه جمعيت معتقدين به دين و ديانت زيادند هرچند بنده معتقدم آنها نيك به اين مساله واقفند و تنها از جهل مردم استفاده ميكنند...
خداوند ريشه دشمنان اسلام را در هر مقامي كه هستند خشك كند. (313170)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۲۶ ۱۷:۰۵:۴۴
مختصر مفيد و عبرت آموز بود. اونايي كه بايد بفهمند خووووب ميفهمند... (313168)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۰۹:۱۲:۱۴
به بیان دیگر ، در عرصه شطرنج سیاست بین الملل ، اگر شما قدرتمند نباشی ، اساسا ارزش مذاکره و گفتگو و معامله نخواهی داشت و به میزانی که از قدرت و پشتوانه ی ملی ، سیاسی ، اقتصادی ، نظامی ، و ... بر خوردار باشی ، به همان مقدار قدرت چانه زدن و ورود به بازی بزرگان خواهی داشت .



برو قـــوی شـو اگر راحت جهان طلبی

که در نظام طبیعت ضعیف پامال است (313265)
 
وحید-بی طرف
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۰:۱۱:۴۸
متاسفانه اکثر دوستانی که بر ضد ولایت فقیه صحبت می کنند در مورد دین اطلاع زیادی ندارند واگر از انها دلیل انجام یکی از مسائل مذهبی را بپرسی دلیل منطقی نمی توانند بگویند
به امید روزی که همه مسلمانان جهان با عقل و معرفت واختیار به این برنامه کامل زندگی ایمان بیارند (313461)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.