توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 71898
ميليون‌ها ايراني ترجمه صحيح را به گوگل ياد دادند
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۰
چندي پيش كاربران اينترنتي در ايران از اشتباه سوال‌برانگيز سرويس ترجمه گوگل در ترجمه واژه فارسي خليج فارس به عبارت انگليسي Gulf خبر داده و خواستار جنبش اينترنتي براي مقابله با اين شيطنت گوگل شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس، فارنت نوشت؛ گوگل در اين ترجمه سعي داشت تا با حذف كلمه فارس از ترجمه كلمه خليج فارس آن را به عبارت انگليسي Gulf به معناي خليج ترجمه كند تا مانند گذشته سياست دوگانه‌اي را در خصوص نام اين منطقه در پيش بگيرد.
اما با حركت در خور توجه كاربران ايراني كه همچون گذشته در احياي نام خليج هميشه فارس كوشيده بودند اين اقدام سرويس ترجمه آنلاين گوگل ناكام ماند و هنگامي كه با ميليون‌ها درخواست اصلاح ترجمه اين عبارت روبرو شد چاره‌اي جز ارائه ترجمه صحيح نديد.
كاربران ايراني در ميليونها صفحه اينترنتي و ايميل‌هاي رد و بدل شده، براي انجام اين حركت اينترنتي از يكديگر درخواست كمك كرده بودند.
در اكثر اين درخواست‌ها آمده بود كه: گوگل سعي در تحريف نام خليج هيشه فارس به نام مجعولي دارد كه سالها اعراب روياي آن را مي‌بينند. شما نيز براي كمك در اين حركت لطفا به اين آدرس رفته و سپس روي لينك "Contribute a better translation " يعني "در ارائه يك ترجمه بهتر همكاري كنيد "، كليك كنيد و سپس در كادري كه باز مي‌شود ترجمه صحيح يعني Persian Gulf را تايپ نماييد و سپس روي گزينه submit كليك كنيد.
اين حركت تا آنجا ادامه يافت كه غول جستجوي دنيا چاره‌اي جز تعظيم در برابر خواست ايرانيان و ترجمه صحيح اين كلمه پيدا نكرد.
پيش از اين نيز بمب گوگلي يك جوان ايراني باعث آن شده كه اكنون با جستجوي نام مجعول خايج ع‌ر‌ب‌ي به زبان انگليسي در گوگل كاربران در اولين نتيجه جستجو به صفحه‌اي هدايت شوند كه به آنها تذكر داده شده كه اين نام وجود خارجي ندارد و احتمالا منظور آنها نام خليج فارس Persian Gulf بوده است.
خليج پارس اصلي‌ترين نام و نامي است بر جاي مانده از كهن‌ترين منابع، نامي كه از سده‌هاي پيش از ميلاد سر بر آورده‌است و با پارس و فارس نام سرزمين ملت ايران گره خورده‌است.
در ويكي‌پديا آمده است كه در سال هاي اخير و به ويژه از دهه شصت ميلادي به اين سو، نام جعلي خليج ع‌رب‌ي نيز در برخي منابع تحت حمايت بيشينه دولت هاي عربي و گاه غيرعربي به گونه اي فزاينده در حال رقابت با نام خليج پارس است، اين امر خشم ايرانيان سراسر جهان را برانگيخته و باعث پديداري نام "خليج هميشگي پارس " از سوي ايرانيان گشته است.
تاكنون كارهايي براي مقابله با اين جعلي سازي صورت گرفته از جمله صادر شدن دو قطعنامه در سازمان ملل متحد براي پاسداري از نام خليج پارس يا Persian Gulf و يا برگزاري جام خليج فارس و چندين نام گذاري و تهيه نقشه و اسناد و كتب جغرافيايي كه باعث شده تا در بسياري از مجامع با نام درست آن ادا شود.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.