نظر منتشر شده
۱۰۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 72127
متن کامل بیانیه تهران درباره انتقال سوخت هسته ای
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۳
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با حضور همتایان برزیلی و ترکیه ای خود، مفاد بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراتیو برزیل و جمهوری ترکیه را اعلام کرد.



به گزارش الف از "واحد مرکزی خبر"، منوچهر متکی گفت: سه کشور ایران، برزیل و ترکیه در اجلاس 17 مه 2010 مطابق 27 اردیبهشت 1389 در تهران بودند که با امضای این بیانیه به توافق رسیدند.



وزیر امور خارجه مفاد این بیانیه را به این شرح قرائت کرد: یک) ما بر تعهد به عدم گسترش سلاح های هسته ای و مواد مرتبط با آن تاکید و حقوق تمامی اعضا از جمله حقوق جمهوری اسلامی ایران به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای و چرخه غنی سازی برای اهداف صلح آمیز و بدون تبعیض را یادآوری می کنیم.



دو) اعتقاد راسخمان را برای ایجاد فضای سازنده ، مثبت و غیرتقابلی بیان می کنیم تا به دوره ای از تعامل و همکاری رهنمون شود.



سه) معتقدیم تبادل سوخت هسته ای بستری برای شروع همکاری در عرصه های مختلف به خصوص همکاری هسته ای صلح آمیز شامل ساخت نیروگاه و رآکتورهای تحقیقاتی است.



چهار) بر اساس این مفاد، تبادل سوخت هسته ای، حرکتی سازنده رو به جلو و نقطه شروعی برای همکاری میان ملت هاست.



این حرکت ها باید به تعامل مثبت و همکاری هسته ای صلح آمیز هدایت شود و از هر گونه تقابل اعم از اقدامات، رفتار و یا اظهارات تندی که به حقوق و تعهدات ایران بر اساس ان پی تی لطمه می زند، پرهیز شود.



پنج) بر اساس مفاد فوق، برای تسهیل همکاری های هسته ای ذکر شده، جمهوری اسلامی ایران موافقت می کند که 1200 کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده در ترکیه به امانت بگذارد.



این مواد در مالکیت ایران در ترکیه خواهد بود و ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان نظارت بر این مواد را خواهند داشت.



شش) ایران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس بین المللی انرژی اتمی، ظرف هفت روز از طریق کانال های رسمی پس از تاریخ اعلام این بیانیه، اعلام می کند.



متناسب با دریافت پاسخ مثبت گروه وین شامل کشورهای روسیه، امریکا و فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی، جزئیات بیشتر تبادل سوخت از طریق یک توافقنامه مکتوب و سازوکارهای مناسب بین جمهوری اسلامی ایران و گروه وین که به طور مشخص خود را متعهد به تحویل 120 کیلوگرم سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران کرده اند به طور مفصل تبیین خواهد شد.



هفت) از زمانی که گروه وین تعهد خود را به شرایط این بیانیه اعلام کند، دو طرف به اجرای توافقنامه مذکور در بند شش ملزم خواهند بود.



ایران آمادگی خود را برای به امانت گذاشتن مطابق با توافقنامه ظرف یک ماه اعلام می نماید.



گروه وین نیز طبق این توافقنامه متعهد می شود 120 کیلوگرم اورانیوم مورد نیاز رآکتور تهران را ظرف یک سال به ایران تحویل دهد.



هشت) در صورتی که مفاد این بیانیه مورد توجه قرار نگیرد، ترکیه حسب درخواست ایران، LEU (اورانیوم کمتر غنی شده) را به ایران به سرعت و بدون قید و شرط برگشت می دهد.



نه) ترکیه و برزیل از آمادگی مستمر جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفتگو با گروه 1+5 در هر مکان ازجمله ترکیه و برزیل درباره دغدغه های مشترک براساس تعهدات دسته جمعی مطابق بسته و نکات پیشنهادی استقبال می کنند.



ده) ترکیه و برزیل از رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در پیگیری حقوق هسته ای کشورهای عضو ان پی تی قدردانی کردند و متقابلاً جمهوری اسلامی ایران از تلاش های سازنده کشورهای دوست، ترکیه و برزیل، در ایجاد فضای همکاری برای استیفای حقوق هسته ای ایران تشکر کرد.













 
 
Parsian
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۴:۵۱:۵۸
عجب و صد عجب! تبادل سوخت در ایران خط قرمز ماست, راستی به من کم حافظه یاد آوری کنید که کی سخن از تعویض مروارید و آب نبات میکرد؟ راستی اگر آقای خاتمی چنین توافقی میکرد انگ خیانت و وطن فروشی به او نمیچسبید, چه پر واضح شد که مستکبرین عالم در برابر ما زانو زده اند, ما بیچاره مردم هم که نمیدانیم \"اقتدار جهانی\" را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را (313340)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۲۷:۵۹
دوست عزیز خاتمی غنی سازی را به طور کامل متوقف کرده بود و این دولتی که شما انگ به آن می زنید در این سالها کوشید در جهان این غنی سازی را عادی سازد این توافق هم هیچ روندی را متوقف نمی کند بر خلاف مراد عزیزتان که اصلا کل غنی سازی را متوقف کرده بود و اعتقادی به آن نداشت این بیانیه می گوید آنچه که تاکنون تولید شده را در جای ثالثی به امانت می گذاریم تا در مقابل سوخت 20 درصد بگیریم اگر این پیشنهاد مورد توافق طرف دیگر قرار بگیرد یعنی آنها روند غنی سازی ایران را پذیرفته اند اگر نپذیرند یعنی اینکه با اعتمادسازی مخالفند در هر دو صورت شما خاتمی پرستان بگویید برنده کیست؟ (313695)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۵:۱۰:۴۲
ميان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمان تا آسمان است!
بعضي ها يا نادانند يا خود را به ناداني ميزنند. زماني ما براي 4 تا سانتريفيوژ تحقيقاتي هم التماس ميكرديم ولي توافق عزتمدارانه ديروز چگونه بود؟
1- اولا تمامي نقشه هاي آقايان يكسره بر باد رفت چرا كه آقاي اوباما صريحا گفت\"اين بيانينه چيزي را تغيير نداده است\" اما در توافق ننگين سعدآباد خاتمي، آقايان از شدت شادي كم مانده بوده اشك بريزند...
2- ما بجاي تكيه بر كشورهاي استعمارگر و دروغگو نظير آمريكا و روسيه، دو كشور مستقل را به عنوان همپيمان انتخاب كرديم كه بالتبع قدرت چانه زني ما در مذاكرات بسيار بالاتر بوده و متن مثبت توافقنامه نشان از اين مساله دارد. جالب است كه يادداشت روز روزنامه شرق نيز اين مساله را با عنوان \"برندگان توافق تهران\" به خوبي تصديق نموده است با آنكه به لحاظ سياسي كاملا مخالف دولت اند.
3- 1200 كيلو گرم اورانيوم كم غني شده الان كل ذخيره ايران نيست و ايران در همين حدود در اين 8-9 ماه گذشته از اين توافق اورانيوم ذخيره كرده به گونه اي كه اين مساله را تمامي غربي ها در اظهارات كارشناسانه برنامه هايشان صريحا مطرح ميكنند.
4- غني سازي براي ايران در ايران در بند يك توافق نامه براي اولين بار در تاريخ برنامه هسته اي ايران بطور رسمي از جانب برزيل و تركيه تائيد گرديد و اين خود كار را براي آقايان سخت خواهد نمود.
5- در صورت سرباز زدن گروه وين ايران نه تنها چيري از دست نميدهد بلكه با نشان دادن ظاهري منعطف كار را براي آمريكا و همراهانش براي فشار بيشتر بر ايران تقريبا غير ممكن ميسازد.
6- هم اكنون نه تنها غني سازي 3.5 درصدي در حال انجام است بلكه 20 در صدي آن نيز ادامه دارد پس جاي تعجب نيست كه چرا غربي ها و مخصوصا انگليس و امريكا و همچنين اسرائيل اينقدر با ناراحتي و سختي نسبت به اين توافق واكنش نشان داده اند.
7- جالب است بدانيد اسرائيل در واكنشي رسمي اعلام كرده ايران كشورهاي برزيل و تركيه را فريب داده و فرانسه و امريكا نيز مشابه اين موضع را داشته اند.
در پايان براي آنكه تفاوتها را بيشتر و بدون غرض ورزي مرور كنيد توصيه ميكنم متن توافق ديروز و متن توافق پاريس زمان آقاي خاتمي را بخوانيد و به عنوان يك ايراني غيرتمند قضاوت كنيد، همين... (313961)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۹:۲۷:۲۶
نظر دوستان رو میخونم واقعاً خندم میگیره!

یه عده گفتن این همون پیشنهاد غربه که 5 سال پیش داده!!
پیشنهاد اونها این بود که غنی سازی رو متوقف کنید ما بهتون سوخت میدیم!!
ایندفعه پیشنهاد ما اینه که غنی سازی رو ادامه میدیم مبادله سوخت هم میکنیم!!
این 2 پیشنهاد یکیه؟!!
نمیدونم به عقل یه عده بخندم یا گریه کنم؟!
تازه یه عده میگن که آقای خاتمی که کلاً همه چیز رو تعلیق کرد بهتر از اینه که ما مبادله سوخت انجام میدیم!!

نتیجه این بیانیه اینه که غرب چیزی رو قبول نمیکنه و اینطوری ایران حسن نیتش به همه اثبات میشه ضمن اینکه ترکیه و برزیل که در شورای امنیت نقش دارن همسو با خودمون کردیم تازه همین مسئله میتونه کلی از تفکرات غرب مبنی بر تحریم رو متوقف کنه!

الف تمام نظرات مخالفان رو چاپ کردی اینم منتشر کن اگر بیطرفی! (314118)
 
پاسخ به persian
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۰۵:۱۶:۵۲
شما چرا به این نکته مهم توجه نمی کنید که تولید ما متوقف نمی شودیا خودتان را به آن راه زده ایدو چشم خود را بر حقیقت بسته ایددرضمن بهتر است ایران از کشورهای موافق این توافق بخواهد رسما و علنا پای آنرا امضا کنند آنوقت اگر آمریکا مخالفت کرد با همه آنها مخالفت کرده است (314278)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۵:۰۱:۱۱
ترکیه کشوری است که در نیم قرن اخیر شاهد سه چهار تا کودتای موفق نظامی بوده و چندین کودتا هم با شکست مواجه شده. آیا ما ترکیه رو این قدر امن می دانیم که اورانیم غنی شده رابه آنجا منتقل کنیم؟ آیا تضمینی وجود دارد که در صورتی که حکومت ترکیه (خدای نکرده) تغییر کند، اورانیم را به ما برگردانند؟ (313342)
 
Fayyaz
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۵:۰۹:۳۶
شک نکنید 1 سال و حتی کمتر از اون فرصت مناسبی جهت تسلیم کردن دولت آنکارا در برابر خواسته هاشونه. من که اصلا اعتماد ندارم.
چون ترکیه تازه وارد عرصه استفلال واقعی شده و تحمل چنین فشار دیپلماتیکی را نخواهد داشت. (313343)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۵:۳۵:۱۳
1200 کیلو گرم را ظرف یک ماه تحویل بدهیم 120 کیلو غنی شده را ظرف یکسال بگیریم ؟
مگه این دقیقا همون چیزی نبود که غرب می خواست؟یعنی خروج همه ی ذخیره اورانیوم ایران و راحت شدن خیالشون تا 3-4 سال بعد
مگه نمی گفتید چرا باید به ترکیه اعتماد کرد کشوری که اصلا ثبات سیاسی نداره؟
مگه نمی گفتید اگه معاوضه درخاک ایران نباشه یعنی شکست؟
خدا وکیلی اگه دولت اصلاحات سر کار بود این معاهده رو امضا می کرد چی می گفتید؟ بگید ما هم همون را بگیم.
یه سوال خیلی مهم: بعد از انقلاب یکبار دیگر هم سوخت راکتور تهران خریداری شده بود اگه اشتباه نکنم دوره آقای هاشمی وقتی که ایران از لحاظ بین المللی و اقتصادی خیلی ضعیف تر از الان بود می شه بگید آن زمان با چه بهایی این سوخت تامین شد؟
تو رو خدا سانسور نکن بگذار جواب سوالاتم را بگیرم لطفا (313345)
 
فار
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۱۸:۰۸
ما همون چیزایی رو میگفتیم که شما الان دارین میگین، البته ما هم میگیم. (313689)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۳:۱۹:۵۵
دوست عزیز اولاًسوخت رآکتور هسته ای ما از زمان قبل از انقلاب باقی مانده بود و در این 32 سال انقلاب هیچ سوخت هسته ای وارد کشور ما نشده که هیچ هرگز دولتی جرأت یک چنین کاری رو هم نداشته ثانیاً اگه دولت اصلاحات بود که ما غنی سازی نداشتیم که حالا 1200 کیلو اورانیوم غنی شده برای تعویض داشته باشیم ثالثاً بر فرض محال که داشتیم هیچ گاه غرب اصلاً حرف دادن 120 کیلو اورانیوم 20 درصد را هم نمی زد فقط ما باید 1200 کیلو رو تحویل می دادیم و از تحویل گرفتن آنها تشکر می کردیم و در رآکتور تهران رو هم مثل بقیه قسمت های هسته ای می بستیم و منتظر می شدیم ببینیم آقایان امریکایی چی دستور میدند: کلاً نیروگاه بوشهر رو تخریب کنیم؟ سانتریفوژ هامون رو هم تحویل بدیم؟ دانشمندان هسته ای مون رو هم تحویل بدیم؟.... (313901)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۱۱:۰۹
عزيزه دله من 1200 كيلو 3.5% ميدي 20 كيلو 120% ميگيري.قطعا يه ماهه بدي فرداش كه بت نميدن.آبنبات كه نمي خوان بدن .حتما يه زمانه مهندسي داره كه منو شما خبر نداريم.زمان آقاي هاشمي هم كه اصلا ما غني سازيو نميدونم نيروگاهو از اينجور چيزا نداشتيم.بيشترم مي خواستيم ميدادن.شرايط آلان ما فرق ميكنه.اونا اگه همون موقع هم تو خوابم ميديدن ما يه رو چرخه سوخت خواهيم داشت اورانيوم كه چه عرض كنم آبه خاليم به ما نميدادن.فقط جنبه هاي منفي و نبين.شرايط فعلي مارو ببين.تو اين شرايط اين يه امتيازه بزرگه.همه ما هم به عنوانه يه ايرووني حمايت كنيم.به هر حال ما هم مجبوريم يه امتيازاتي بديم.البته اين امتيازايي هم كه داديم در ظاهره.آخرش همه چي به نفع ما هستش.اونم غني سازيه كه تعليق(خيانت به ملت) نميكنيم.شما آينده رو ببين كه ما ميتونيم اين اورانيومو جا نفت به همين كشورهاي حاميمون صادر كنيم.كسي منكر ضعف ها نيست ولي اين ايران ماله ماست پس با تمتمه كمبودا حمايتش كنيم.ممنون از تو دوست عزيز (316897)
 
milad_malek
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۵:۳۸:۳۵
با توجه به اینکه کشور شرایط اقتصادی مطلوبی ندارد مقابله با دور جدید تحریم ها واقعا کار سختی بود گرچه این توافق قطعا به نوعی امتیاز دادن است و ما حاصل چندین سال تلاش در این عرصه را باید در خاک کشوری دیگر امانت بگذاریم. (313348)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۵:۴۵:۵۵
غرب چه رکبی خورد حالا یا باید سوخت را بدهد و یا ایران سوخت را از ترکیه پس می گیرد . ایران حرفش را به کرسی نشاند . از حاج محمود متشکریم .
استکبار و نفاق بیش از گذشته کمرش شکسته است . (313351)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۳:۵۵:۰۰
تا بوده از این عهدنامه ها بوده تو تاریخ که همشون هم باعث سر افکندگی ایران و ایرانی شده
بترسیم از روزی که فرزندانمان ما را به خاطر این قطعنامه مقصر بدانند (313578)
 
امید
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۰:۲۹:۵۹
:))))))))))))))))))
این پیشنهادی بود که سالها غرب در مذاکرات مطرح میکرد
بعد از سالها پیشنهادی رو قبول کردیم که چند سال پیش شده بود
با این تفاوت که چند سالی تحریم شدیم
این حاج محمود شما ........
سه نقطه گذاشتم که الف طبق معمول سانسور نکنه ! ولی باز هم میکنه !!!! (313591)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۳۳:۱۴
بی منطقی و عدم مطالعه در جای جای استدلال هایتان موج می زند راستی کجای بیانیه گفته که ایران همین امروز این اورانیوم غنی شده را تحویل ترکیه می دهد ؟؟؟ در بیانیه آمده که اگر گروه وین با این بیانیه موافقت کرد و قرارداد اجرایی آن مابین طرفین امضاء شد این سوخت در ترکیه به امانت خواهد ماند خوب پس این سوخت منوط به موافقت همانهایی سات که شما در آنجا نشسته اید و دارید از این توافق انتقاد می کنید در ضمن در خصوص توقف غنی سازی در این بیانیه نکته ای نیامده است یعنی ایران هیچ تعهدی برای استمرار غنی سازی ندارد و این یعنی در عینی که ما سوخت از غرب می گیریم غنی ساری خود را ادامه می دهیم این به نظر شما یعنی چه ؟؟ اگر غرب این را بپذیرد معنای آن چیست ؟؟ چرا مردم را گمراه می کنید معنای این بیانیه این است که غرب از ناحیه غنی سازی ایران خطری احساس نمی کند فهمیدید نابغه جان (313699)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۱۷:۴۷
غرب ميگفت شما 3.5% غني كن بعد بيا تو كشوري كه خودت ميگي 20% تحويل بگير!!؟؟ عزيزه دلم همينجوري نپرون.به ياد بيار كه فيشر تو ايران جلو آقاي روحاني به ميز كوبيدو چي گفت.شما به بي اطلاعيهه خودت بخند جونم. (316901)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۵:۴۸:۵۹
واقعا اين بود دلمان شكست آخر چرا آقاي احمدي نژاد تنها افتخار دولتتان كه ايستادگي هسته اي بود به باد رفت كه (313352)
 
hamid1368
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۵:۵۳:۰۱
آیا با به امانت گذاشتن 1200 کیلو از اورانیوم کمتر غنی شده فرایند غنی سازی اورانیوم در کشور تعطیل نمی شود ، قضیه حق مسلم و و این حرف ها چه معنی دیگری دارد ؟ (313354)
 
simab1348
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۰۶:۵۴
گذشته روابط ما با ترکیه نقاط چندان روشنی ندارد . همین آقای اردوغان تا دیشب مردد و بلاتکلیف بود!
از طرفی ! چنانچه حکومت ترکیه با رویکرد فعلی تغییر کند چه تضمنیی اجرایی برای بازپس گیری اورانیوم از ترکیه که در مشت آمریکاست وجود دارد؟
اگر قرار بود که تسلیم فشار های بین المللی بشویم چرا اینهمه مشکل برای کشور درست کردیم . و از اول به خواسته آنها تن ندادیم .
مگر دارایی های ایران در چندین کشور بلوکه نشده و همین کشور دوست و برادر روسیه بادریافت میلیونها دلار سفارشات ایران را تحویل نمی دهد و سالانه میلیون هادلار به دلیل تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر روی دست کشور ما نمی گذارد.

البته امیدوارم اینکار باعث شود تا کمی فشار از روی کشور ما برداشته شود و وضعیت اقتصادی و روانی ما بهبود یابد. (313357)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۲۱:۱۶
اگه تركيه پس نداد اورانيوم ما رو باز هم ما برنده ايم/چون به همه ثابت ميشه كه اين اونان كه غير قابل اعتمادن نه ما.بعدشم ما كمتر از يه سال ميتونيم جايگزين كنيم 1200 كيلو رو و هم 20% غني سازي كنيم.شما همه جنبه هاشو ببين. (316904)
 
حميد
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۱۳:۲۴
خوب كشور رو حراج گذاشتيد اينهمه ادعا كه كردين كجا رفت مرد غيور هسته اي پشت وطن شكسته اي! (313360)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۱۳:۳۱
اینم از دولت انقلابی! آخر بعد 5 سال فهمید بابا جان تعامل بهتر از تقابل است! خدا رو شکر! امیدوارم پذیرش این خواسته ناشی از فشار خارجی نبوده باشد بلکه ناشی تغییر مشی تقابل به تعامل در میان دولتمردان باشد. امیدوارم چاپ کنید (313361)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۱۲:۳۰:۳۲
من موافق رو می زنم یک عدد به مخالف اضافه می شود؟! (314412)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۲۳:۱۷
اونا 5 سال قبل چي مي خواستن!؟ شما نودونسته بقيه رو هم گمراه نكن.سطحي نبيينين خواهشن. (316908)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۱۷:۵۷
خواستم خدمت دولتمردان خسته نباشيد بگم كه بعد از اين همه داستان گفتن كه خط قرمز ما خروج اورانيوم از كشور مي باشد و تضمين عيني براي ايران مبادله در داخل كشور است و..آخر تن به اين مبادله در بدترين شرايط دادند. واقعا نمي شد همان ابتدا اين كار را مي كردند؟ چرا بهانه به غربي ها مي دهند؟ غير از اين است كه اين پذيرش به خاطر تهديد قطنامه چهارم است؟ باز جاي شكر آن باقي است كه در آخرين لحظه فكر چارهاي كردند اما مثل هميشه در بدترين زمان و ضعيفترين موقعيت. (313363)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۳۸:۲۴
به این می گن لقمه را دور سر چرخاندن

از اول هم همین بود فقط 1 سال خودمان و جهان را سر کار گذاشتیم

اقای احمدی نزاد در مدیریت جهان هم اگه بخای برای یه تبادل ساده 1 سال وقت تلف کنی همه مردم جهان گرسنه می مونند (313366)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۳۷:۲۱
دوست عزیز مثل اینکه شما پیشنهادات غرب را نمی دانستی از اول هم همین بود؟؟ غرب می گفت سوخت را به خودمان بدهید ببریم بعد وقتی 20 درصد تولید شد به شما تحویل می دهیم در حالی که در این بیانیه سوخت به آنها تحویل نمی شود بلکه به ترکیه تحویل می شود و در آنجا می ماند تا ظرف یک سال سوخت 20 درصد را به ایران تحویل دهند یعنی مدت زمان هم مشخص شده است در این مدت ایران باز هم به تولید اورانیوم غنی سازی شده ادامه می دهد آیا این همان است که غرب می گفت ؟؟ واقعا از بی منطقی شما و این سایت انسان تاسف می خورد اگر این نوشتارها خیانت نیست کاملا ابلهانه است که بیانیه ای که دارد مسیری جدید را برای تحقق عادی سازی غنی سازی را نشان می دهد را چنین بی منطق محکوم کنیم آن هم به دروغ و به نام دلسوزی برای وطن ؟؟ (313701)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۲۵:۲۷
ساده!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا جالبه لفظ ساده رو به كار ميبرين.اونا ميگن توقف غني سازي ولي با اين بيانيه ما همچنان غني سازي ميكنيم.نخواين فقط يه حرفي زده باشين. (316909)
 
برهمت
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۳۹:۱۳
منوچهر متکی همین چهارشنبه گذشته گفت:
تحویل سوخت هسته ای 5/3 درصد منوط به مبادله همزمان در ایران است (313367)
 
FEREYDOON
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۴۱:۰۱
ادم پیر که میشود خرفت میشود نفهمبدم حسن این موافقت نامه چیست .ایا تحریم سازمان ملل برداشته میشود یا تحریمها غلیظ تر میشود .هیچ صحبتی از تحریمها نیست ایا میتوان درامدهای نفتی را سرمایه گذاری کرد یا صرف باج دادن به شیخ نشینها و ترکیه و چین و اخیرآ برزیل برای دور زدن تحذیمها میشود (313368)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۲۷:۰۴
نكه آمريكا كلي امتياز به كسايي كه باش همراه ميشن نميده!!! (316911)
 
سامان
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۴۴:۳۹
اسرائیل سریع دست به کار شد و ایران و دو کشور برزیل و ترکیه را به فریبکاری متهم کرد،این یعنی زدیم به هدف،حالا نه تنها صحبتی از تعلیق غنی سازی 3.5 درصد نیست بلکه مهمانپرست عنوان کرد غنی سازی بیست درصد هم همچنان ادامه خواهد داشت....
آفرین بر هوشمندی دیپلماسی،به این میگند ضربه فنی حریف،حالا ببینم با چه منطقی میخوان تحریم کنند و اگر کنند جواب ترکیه و برزیل را چه خواهند داد،این یعنی دست بالای ایران... (313369)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۷:۰۸:۲۲
خوب وقتی غنی سازی 3.5 درصد ادامه داره.20 در صد هم ادامه داره که غرب قبول نمی کنه.

البته ما به این سوخت 20 درصد خیلی نیاز داریم به دلیل عکس های ایکس ری و بیماران سرطانی .سوخت 20 در صد ماه تا یک سال دیگه تموم میشه اگه این سوخت رو تهیه نکنیم حتی نمی تونیم از دست شکسته هم یک عکس ایکس ری بیندازیم.و کلا با یه فاجعه پزشکی رو برو می شیم.



البته ما به غنی سازی ادامه میدیم.فقط سوخت مبادله میکنیم

اگر ترکیه خیانت نکند و غرب هم به اعتماد ما جواب مثبت بده نتیجه ی خوبی بدست میاد


البته یکی از بند های قرار گفته اگر غرب تخلف کرد بدون هیچ مانعی ترکیه سوخت را به ایران باز می گرداند.



البته 1200 کیلو اورانیوم در برابر ذخیره ی 80 هزار کیلویی اورانیوم ما

زیاد نیست.

البته امکان داره غرب سوء استفاده کنه مثلا بگه کیفیت اورانیوم ایران بد بوده و دوباره مثل گذشته نامردی کنه .

اون موق که ما باید از اژانس خارج بشیم. (313378)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۷:۲۸:۰۴
دوستان کلا پیشنهاد تبادل از طرف ایران برای اعتماد سازی بود.

احتمالا دو طرف از یه سری خواسته ها کوتاه اومدن . (313381)
 
محمود
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۰:۱۳:۵۰
آقا مثل اينكه همگي فراموش كرده ايم كه در سال هاي پيشتر بدون همه اين مسايل سوخت راكتور اتمي تهران را به ما مي فروختند حتي در زمان جنگ . ضمنا اين آمار 80000 كيلو از كجا آمده؟ اصولا كارشناسان بين المللي ميگويند كه در بهترين حالت سنگ اورانيوم معاد ن ايران حداكثر براي فرآوري سوخت 5 سال نيروگاه بوشهر كفاف مي دهد و بايد پرسيد بعد از آن مي خواهيم چگونه سنگ معدن در تناژ بالا تهيه كنيم واين هزينه هاي ميلياردي چگونه مستهلك مي شوند؟ (313463)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۳۱:۲۲
عزيزم اونموقع ما هسته اي نبوديم.در ضمن همين انگليس بود كه گفت آگه سنگ اورانيومي كه در سمنان هست براي سالها سوخت كل اروپارو تامين ميكنه!!1 كارشناسايي كه شما ميگي مدرك كاردانيه خاك شناسيه دانشگاه........... دارن :d (316913)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۳:۵۵:۴۳
برادر یا خواهر گرامی
1200 کیلوگرم کل ذخیره ماست (313579)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۵:۱۴:۲۶
خير اينطور نيست!
جوابتان را در بالا داده ام (313964)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۵:۲۰:۰۱
براي الف متاسفم كه مثل جريان نفاق عمل ميكنه!
آيا همه كساني كه اينجا كامنت ميگذارند اينقدر مخالف اند يا شما به خاطر جهت گيري رئيستان نظرات موافق را فيلتر ميكنيد؟
اميدوارم كه نظر بنده را فيلتر نكنيد تا شكم به يقين مبدل نشه! (313967)
 
امید
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۰:۲۶:۳۴
حضرت آقا جنابعالی هیچ متوجه تبعات خروج از آژانس هستید که اینطور فرمایش میفرمایید؟ (313589)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۰۹:۰۲
تولید ایکس ری نیازی به اورانیوم ندارد (313679)
 
فار
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۲۳:۳۰
در باره بقیه حرفاتون چیزی ندارم بگم ولی عکس ایکس ری به مواد رادیو اکتیو ربطی نداره. اشعه ایکس با لامپ مخصوص خودش به وجود میاد، ولی پرتو گاما که اتفاقا همان طول موجها را دارد، از مواد رادیو اکتیو منتشر میشود.
صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی بود. (313693)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۱۷:۲۸
عکسبرداری از دست شکسته با اشعه ایکس نیازی به مواد هسته ای ندارد. ای کاش همه ما فقط در مواردی اظهار نظر می کردیم که سواد آنرا داشتیم. (313786)
 
GREEN X
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۳۲:۱۴
هوشمندی دیپلماس ؟
ترکیه و برزیل مگه کی هستند که گروه وین بخواد بهشون جواب بده . دیگه جون جونی تر از چین و روسیه که نداشتیم .... چی شد؟
فقط این بیانیه منو یاد صحبتهای احمدی نژاد انداخت که به اوباما گفت ، گنده تر از تو هم نتونسته کاری بکنه . حالا معلوم شد کی حرفش حرفه ...
خیلی خراب کرد این رییس جمهور منننتخب (313415)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۴۰:۱۱
اگر خراب کردن یعنی اینکه طرف مقابل را در آچمز قرار بدهید بله ایشان خربا کرد ولی آنان که شما انتخاب کردید کی و کجا طرف مقابل را آچمز کردند؟؟ آنان تمام هم و غمشان این بود و هست که منویات طرف مثابل رابی کمو کاست اجراء کنند در ضمن آقای توکلی چنین رویکردی که منافع ملی ایران را به بحث مخرب گذارده اید با هیچ منطقی نمی خواند کار شما کم از خیانت ندارد (313702)
 
محمود
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۰:۰۹:۲۴
از كجا كه در روابط بين الملل موضوع عكس العمل گيري نباشد مگر بازي كودكانه است كه هر واكنشي از هر ديپلماسي فقط رويه ظاهري داشته باشد!!! (313458)
 
گيوي
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۵۲:۰۵
بلا فاصله پس از اعلام توافق اخير خبرگزاري فرانس بيست و چهار از ان به عنوان ترسيدن دولت ايران ياد کرد.
مبناي اين ترس را به سه موضوع نسبت داد.اول ترس از تحريمهاي جديد با کمک روسها.دوم ترس از حمله اسراييل.
و سوم ضعف حکومت به دليل فعاليت جنبش سبز.از روسها توقعي بيش از اين نميرفت (سوابق تاريخي) اسرييل هم به باور اغلب تحليل گران غربي نه توانايي اين کار دارد و نه جرات انرا. اما دليل سوم خيلي جالب توجه است يعني ما بايد بپذيريم که
دفاع تمام قد غربيها از حرکات مخالفان داخلي براي سو استفاده عليه استقلال کشور است؟ يا به عبارت ديگر بايد نام مخالفان
را در کنار نام روس و انگليس به عنوان موانع جدي استقلال ايرانيان ثبت کنيم؟ (313370)
 
Ali
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۳۹:۵۲
دوست عزیز، این استدلال درست مثل این است که شما ادعا کنید که در زمان حمله افغانها به ایران، مردم ایران به آنها کمک کردند، چون از شاه سلطان حسین حمایت نکردند. همواره دشمنان ما از ضعف داخلی‌ حکومت ها‌ی ما سؤ استفاده میکنند، در این شرایط باید پرسید که تقصیر مردم است که از حکومت‌ها ناراضی هستند و زمینه سؤ استفاده خارجی‌‌ها را به وجود میاورند؟ یا دولت‌هایی‌ که باعث نارضایتی مردم شده اند؟ (313538)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۲:۱۸:۲۰
چه ربطی داره
اگه شما در فرانسه باشی میدونی انجا چقدر اعتصاب و تظاهرات و ... برگزار میشود و معروف به کشور همیشه در اعتصاب است

ولی قدرت سیاسی و اقتصادی بالایی دارد مهم اینکه ما بجای جبهه گیری مقابل مخالفان ایرادات را قبول کنیم و حلشان کنیم

ایینه گر روی تو بنمود راست خود شکن اینه شکستن خطاست

اونوقت 100 کیلو اورانیم که هیچی تنی به همون اورانیوم میدهند (313625)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۴۱:۴۴
اين يعني سبزا در راستاي اهداف اونا حركت ميكنن!؟ بهتر نيست جا پرچم سبز پرچم سفيد دستتون بگيرين!(يعني تسليم در برابر تمام خواسته هاي اونا) (316921)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۶:۵۲:۵۳
عجب، پس بالاخره بعد از 5 سال بازی موش و گربه و این همه خسارت و تحریم و تهدید و ... آقایون متوجه شدند که به جای تقابل بهتره تعامل کنیم

امیدوارم این کامنت به تیغ سانسور گرفتار نشه ! (از بس نظرات رو سانسور میکنی حتی برای این نظر ساده هم نگران سانسور شدنم) (313371)
 
ايراني
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۷:۱۲:۴۰
سلام. در و مرواريد غلتان رو داديم آب نبات چوبي گرفتيم و حالا اون آب نبات رو هم داديم و جاش فقط جيب مون رو زدن براي بردن و ذخيره كردن اورانیوم توي كشوري كه از لحاظ توانايي ذخيره سازي صفر هست و بايد حالا كلي پول به اونها بديم. انگار لقمه رو از پشت بذاريم توي دهانمون... (313379)
 
ارش
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۷:۱۳:۴۰
سلام.
خیلی ببخشید ولی این همون کاری بود که چند ماه پیش غربی ها خواسته بودند و دولت کریمه با قدرت تمام میگفت تبادل فقط در خاک ایران باید باشه و حالا چی شد رسیدیم به همون چیزی که اون ها میخواستند. (313380)
 
محمد ازژاپن
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۷:۳۳:۲۹
ببينم پس چي شد اين قطار بي ترمز ؟؟!!٤تا قطعنامه وكلي تحريم رو دست اين مردم گذاشتيد بعد سايت هاپتان پر شده از پيروزي عظيم!!!!اگر در مملكت ٤ تا ادم عاقل وريش سفيد بود وبه بعضي ها مي فهماند كه با هلال نور ونامه نگاري هاي يك طرفه اين صهيونست هاي حرمزاده جا نمي زنند حداقل اين همه تحريم وسختي بر مردم تحميل نمي شد٠ قبلا اگر كسي مي گفت اقا قطار بي ترمز چيه كمي منطقي باشيد مي گفتن يا وابسته اجنبي يا ذلپل وترسو است٠حالا فكر كنم هر كس عليه اينقرداد حرف بزنه مي شود وطن فروش مزدور موساد كه در ارزوي حمله امريكا به ايران است و با اين قرداد ارويش بر باد رفته!!!خدايا شكرت كه من را ايراني افريدي@@ (313383)
 
عرفان شعرا
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۰۲:۱۶
به به....
چه دستاورد عظيمي واقعا...

بالاخره بعد از اينكه 10 سال در صبحگاه مدرسه، انرژي هسته اي، حق مسلم ماست را فرياد زديم، و بعد در دانشگاه هم بر روي در و ديوار اين شعار را خوانديم، و 10 تا جشن هسته اي هم برگزار كرديم، خوشحالم كه بالاخره فهميديم چي كاره ايم...

فقط من نمي دانم، اين پيشنهاد كه حداقل پنج سالي است به ما داده مي شود. حتي يادم است كه آقاي اوباما در اوايل رياست جمهوري اش، گفت كه حاضر است خود آمريكا و ايران مستقيم وارد مذاكره براي تعويض سوخت شوند.

ولي آن موقع ما شاخ شديم، و نتيجه ي آخرش هم چنين عقب نشيني اي بود.

ياد اون همه اقدامات نمايشي آقاي احمدي نژاد مي افتم كه نمي دانم من و امثال من را چه فرض كرده است.
ياد اون روزي كه چهار تا خبرنگار جمع كرد، و با افتخار اعلام شروع غني سازي 20 درصد كرد. و يا اينكه حدود 4 سال پيش جشن هسته اي برگزار كرد، ولي هنوز اندر خم سوختش مونده.

ضمنا، آقاي احمدي نژاد به گنجينه ي افتخاراتش، حذف نام خليج فارس، آن هم در اجلاسي در تهران را اضافه كند...
http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=99021 (313388)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۴۵:۲۳
شما سنت قد ميده كه يادت بياد 5 سال قبل چي مي خواستن.اگرم قد نميده تو همين اينترنتم ميتوني بخوني.بيانيه رو بخوني بعد نظر بدي بهتر نيست! ما غني سازي 3.5% رو داريم. (316926)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۱۰:۰۸
دوستانی که می گویند ترکیه قابل اعتماد نیست یا غرب می گوید ایران ترسید و غیره باید بدانند اولا ترکیه آن قدر هم غیرقابل اعتماد نیست و اگر مثلا غرب آنها را مجبور کند که اورانیوم ایران را تحویل غرب بدهد این کار نیازمند نقض قوانین بین المللی است. در ضمن در این صورت فریبکاری غرب برای همه روشن خواهد شد و استمرار فعالیت ایران در غنی سازی هیچ هزینه ای را برای ما نخواهد داشت زیرا غرب برای تحریم یا حمله به ایران نیاز دارد که افکار عمومی را بر علیه ایران بکار گیرد و بدین ترتیب مستمسکی نخواهد داشت. اینکه الان صحبت از ترسیدن ایران می کنند خوب طبیعی است که این سخنان را بگویند مهم این است که آنها بعد از این نمی توانند اتهامات خود را تکرار کنند و شمنا برخی که در داخل سینه چاک غرب بودند نیز خلع سلاح خواهند شد (313395)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۲۵:۳۹
والا آقای احمدی نژاد تقریبا در تمام سخنرانی های زیادشان از اضمحلال غرب، خودباختگی غرب، نابودی غرب و رو شدن دست دولتمردان غربی برای مردمانشان، اقتدار ایران در غرب و ... سخن می رانند

حال چه شده که باید چنین ریسکی کنیم تا غرب با به هم زدن این توافق دستش برای مردم غرب رو شود ! مگر تاکنون رو نبوده ؟

دکتر جان ما را بز فرض کردی ؟ باید بگویم درست فرض کردی بع بع بع که اگر من به شخصه بز نبودم ....

الف منتشر کن که دلم خونه (313794)
 
علی
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۱۱:۱۲
سلام مگه قرارنبودمبادله در کار نباشه وغنی سازی فقط در ایران باشه .با ادعا نمیشود کاری کرد باید منطقی بود . (313396)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۱۳:۰۱
اين همه هياهو و پذيرفتن 4 تحريم و ترسو خواندن دولت گذشته چه شد ؟ تمام آنچه در ازاي تحمل 5 سال تحريم به دست آمده بود با ذلت دو دستي تقديم كرديم
آخر مرغ را چه به مرغابي ؟
برايم كامنت هاي برادارن ارزشي جالب است كه تا ديروز چه مي گفتند و تحويل اورانيوم را فريب غرب ميدانستند و حالا....
به هر حال ماه پشت ابر نماند و دست مدعيان شجاعت و ايستادگي براي عامه مردم هم رو شد (313399)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۴۷:۳۸
تعليقو با اين مقايسه ميكني!!؟؟ جالبه. (316930)
 
نگران وطن
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۱۷:۵۴
اميدوارم اين كارشان را حداقل كارشناسانه انجام داده باشند ما كه كارشناس نيستيم قضاوت كنيم (313402)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۲۷:۵۷
با اندوه فراوان به نظر میرسد این توافق مانع از تحریمها نخواهد بود چرا که هیچ محتوای چاره سازی ندارد و متاسفانه توپ را هم به زمین 1+5 انداخته. (313411)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۲۸:۱۸
واقعا\" تعجب آور است که ایران به کشوری مانند ترکیه اعتماد می کند. ترکیه قابل اعتماد نیست و منافع خود را به پیش می برد. ایران با اینکار سبب بیشتر \" محبوب شدن\" ترکیه علیه ایران در بین اعراب و سایر ملل شد. ترکیه و آمریکا روی همین موضوع کار می کنند که نفوذ ایران در بین مردم عرب را به صفر تقلیل دهند. خب، وقتی ترکیه از دادن اورانیوم غنی شده 3 درصد خود داری کرد ایران چه غلطی می تواند بکند. اگر این جنایتکاران سنگی بر کفش ندارند چرا در ازای اورانیوم 3 در صد لوله های غنی شده 20 در صد را به ایران نمی دهند؟
ما پس از اینهمه درد سر همان را انجام دادیم که آمریکا واسراییل به دنبال آن هستند.

لااقل ایران باید در ازای این کار جاهلانه و خطرناک یک سند محکم که جامعه بین المللی پشت آن است از آمریکا بگیرد که تحریم اقتصادی نخواهد شد و آمریکا از بی ثبات کردن ایران دست بر خواهد داشت. در غیر اینصورت ایران بهیچوجه نباید اورانیوم غنی شده را به ترکیه بفرستد.

ایران نباید به ترکیه اعتمادی داشته باشد. ترکیه فقط منافع خود را به پیش می برد. حرفهای ترکیه علیه اسراییل پوچ و برای جاهلان است و فقط مردم عرب را نشانه گرفته که محبوبیت ایران در نزد مردم عرب را دزدیده و خود را جایگزین نماید. اینکار ترکیه مورد حمایت آمریکا و اسراییل هم است.

** ایران تا زمانی که سند محکمی مبنی بر تحریم نشدن در دست ندارد بهیچوجه نباید اورانیوم غنی شده را به ترکیه بفرستد.**
من به لولا خیلی بیش از ترکیه اعتماد دارم. ولی خب، ایران باید بداند که آمریکا می تواند با یک کودتا یا ترور لولا همه چیز رشته شده را در یک دقیقه به پنبه تبدیل نماید.

**ترکیه قابل اعتماد نیست. ترکیه فقط و فقط منافع خودرا
در منطقه به پیش می برد که با منافع اسراییل و آمریکا مطابقت دارد** (313412)
 
ترکیه کشوری عضو ناتو
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۲۹:۵۵
قلبا از اینکه مسئله با از خر شیطان پایین آمدن دارد حل می شود خوشحالم، اما منصفانه به عملکرد تیم هسته ای در دولت جناب آقای خاتمی برگردیم و با عملکرد تیم جدید مقایسه کنیم چنین سئوالانی مطرح نمی شود و برای آنها مسئوولین چه پاسخی دارند:

الف) قرار بود تاسیسات برای مدتی (حتی نامعلوم) تعطیل شود اما هم اکنون 1200 کیلو گرم سوخت از ایران به یک کشور عضو ناتو منتقل می شود و به صورت کاملا فنی یعنی با نبودن سنگ معدن اورانیوم نه تنها تاسیسات فراوری اولیه سوخت هسته ای تعطیل می گردد بلکه دیگر اورنیوم 5/3 درصدی نیز نداریم که آنها را مثلا به مقادیر بالاتر تغلیظ کنیم.

ب) قرار بود در دولت قبلی با تعطیلی موقت امتیازات ویژه ای به ایران داده شود اما حالا چی؟ بعید می دانم حتی قطعنامه های تصویب شده را ملغی کنند.

ت) گفته شده بود که قرار است یاقوت گران را از ما بگیرند و ..... حالا واقعا قرار است اتفاقی دیگر بیافتد.

ث) 5 سال سرمایه مملکت که زمان برای ساخت کشور بود و سرمایه های دیگر از بین رفت و حالا نه تنها سر خط نیستیم بلکه کاملا عقب تر از قبل هستیم.

ج) و آخر چگونه می توانید عدم اطمینان مردم به مسئولینی که فقط تا کنون شعار داده اند و در این مدت بوجود آمده را جبران کنید؟ (313413)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۴۷:۰۸
غرب شامل دادن قطعات هواپیمای مسافربری بهایران در قبال توقف کامل فعالیت هسته ای ایران داده شد مثل امروز بود؟؟ (313706)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۸:۳۵:۲۹
یک نگاه دقیق به بندها بیندازید
اصلا توافقی انجام گرفته بوی گلستان و ترکمن چای به مشام میرسد (313417)
 
watoowatoo
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۹:۰۷:۱۲
ماه هم امیدواریم که مسئله هسته ای بالاخره ختم شود تا دولت و ملت انرژی خود را صرف مسائل داخلی کنند.
سال گذشته که بحث تبادل سوخت مطرح شد، اعلام شد که خط قرمز نظام خروج اورانیوم از کشور است. در واقع زمانی اورانیوم خارج میشود که سوخت 20 درصدی دریافت شود. اما حالا به اسم امانت، قرار است اورانیوم از کشور خارج شود و طرف امانت هم ترکیه است. \"ترکیه هم با همه ابراز دوستی اش با ایران، متحد آمریکاست و حتی آمریکا در خاکش سلاح هسته ای هم انبار کرده است. ضمنا ترکیه عضو ناتو است یعنی همان پیمانی که دشمنان ایران در آن جمع هستند. پس ترکیه هم چندان برادر خوبی با ما نیست و دنبال بهره برداری از موقعیت است. باید مراقب بود.\" (313432)
 
yavar115
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۹:۵۰:۴۳
به عنوان یک دانشجوی فیزیک هسته ای که همین 2هفته قبل به مجموعه علوم وفنون کرج(راکتور تحقیقاتی تهران)رفته بودیم با توجه به توضیحات مسئولین اونجا مخصوصا در مورد قیمت مواد اولیه مختلف کل مجموعه این اطلاعات رو به شما هم منتقل میکنم
بحث اورانیم 20 درصد یک بحث اقتصادیه تولید اون توسط خود ما مشکلی نداره اما غیر از طولانی بودن فرایند مهمترین عامل هزینه ی فوق العاده بالای اونه
این یک کار اقتصادیه برای ما اصلا نمی ارزه خودمون تولید کنیم اما اگه مجبور بشیم بخاطر نیاز کشور باید حتما تامین کنیم
نیازش در پزشکی برای همه کاملا واضحه
اما در مورد1200کیلوگرم اولا ما خیلی بیشتر داریم این خیلی فرق داره با اون حرف اول غرب که همه ی اورانیم غنی شده تون رو بدید
شما ببینید اگه غرب سوخت20درصد رو نده چه افتضاحی براش ایجاد میشه
ترکیه و برزیل اینجا ریش گرو گذاشتن اگه غرب خرابکاری کنه ترکیه و برزیل میان طرف ایران اگه خود ترکیه و برزیل خیانت کنن که همین بهتر همین الان شناختیمشون
این یک مبادله ی اولیه است اگه خوب انجام بشه مطمئنا مبادلات بعدی هم صورت میگیره
چون ما بیشتر برای سالهای بعد نیاز داریم (313450)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۰:۱۲:۳۳
ظاهرا اينبار در ازاي در غلتان از آب نبات هم خبري نيست! (313462)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۰:۱۴:۳۱
يك بوكسوري بود كه در روند دوم با سر و صورت خونين روي رينگ افتاده بود. در اين حالت با شعف خاصي گفت ديدي چه جوري حريفو ناكت اوت كردم. يارو گفته بود منو در روند اول ناك اوت ميكنه.
حالا بنظر شما ما چند روند دوام اورديم؟ (313465)
 
احد اسدی
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۱:۰۳:۵۹
اگر طیق گفته ربس جمهور ایران دانشمندان ما توانایی تامین سوخت راکتور هسته ای تحقیقاتی تهران را دارند چه نیازی به تعویض و یا معامله سوخت هسته ای؟
به نظرم یک جای کار ایراد دارد (313479)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۳:۳۱:۱۲
موضوع بحث صرفه اقتصادی آن است. (313910)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۱:۵۴:۵۰
به عنوان یک هوادار اصلاح طلب گرچه چندان از چند و چون توافق جدید آگاهی ندارم اما از هر توافقی که متضمن تامین منافع ملی کشور با کمترین هزینه ها باشد استقبال می کنم. به هر حال دولت باید قبول کند که نرسیدن به یک توافق ممکن است باعث تحریمهای شدیدتر و زیان بیشتر اقتصاد و منافع مردم گردد. (313497)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۱:۵۷:۵۳
مااز برنامه هسته ای یک قدم عقب نخواهیم نشست جمله ای که همیشم آقای احمدی نژاد آنرا تکرار می کرد. چراشتاب زده تن به این توافق دادندباید منتظر انتشار تبریکات رنکارنگ باشیم به خاطر این پیروزی عظیم وشکوهمند.آیا این ...دیگری نیست که باید نوش جان کنیم.چه بخواهیم چه نخواهیم. (313500)
 
hamed
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۷:۵۹:۴۸
محمد جان اگر تبريکي شنيدي ختما من را هم خبر کن
تاريخ انقلاب نشان داده که شما ها از تبريکات غربيها بيشتر خوشحال مي شيد (313673)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۱۶:۴۶
عهد نامه ترکمانچای! مروارید و اب نبات! بازم ادعای پیروزی! (313518)
 
کریمی
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۲۳:۱۵
تسلیم مدرن را تبریک می گویم (313523)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۵۱:۴۹
توپ توی زمین زورگوها افتاد. (313548)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۳:۱۱:۲۷
احتمالا پیام و چاپ نمی کنید برای همین من عین پیام و تو سایت های دیگه خواهم گذاشت>
این پیروزی و به دشمنان ایران تبریک می گم کجاست اون رگ غیرتتان که می گفتید آب نبات گرفتیم چه فرقی است با عهدنامه ترکمن چای این فضاحت دست مریزاد باید گفت به دکتر توکلی
امروز تنم لرزید در روز شهادت همسر اسوه عدالت که هرگز زیر بار ظلم نرفت ایران اسلامی را شرمگین کردند (313558)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۱:۰۶:۳۶
ببینید میخواهید انتشار بدید میخواهید ندید
... این همه ذلت و بدبختی. اینهمه ملت بدبختی و تحریم کشیدن که حالا دو دستی همه چی بدین به این چشم ابی ها. خوب شما که این همه ترسو بودید چرا از اول قبول نکردید. خوب اینه که از اول میگفتن سوخت بدین و اورانیوم غنی شده با درجه بالا و کلی امتیاز اقتصادی دیگه بگیرین. حالا چی شد که سوخت دایدن و از امتیازات هم خبری نیست. جدا جای شرم داره. تا حالا به خودم افتخار میکردم که یه ایرانی ام ولی حالا از خودم متنفرم که یه همچین دولت ترسویی تو ایران حکومت میکنه. (313346)
 
ايرووني
۱۳۸۹-۰۳-۰۵ ۱۳:۱۴:۴۴
عزيزه من اونا ميگفتن بدين ما هم غني شدشم ميديم ولي با كدو ضمانت!؟ ما هم دنبال ضمانت بوديم كه تو اين بيانيه به دست آورديم.اونا كلاه سره همه خوب ميذارن.ليبي و اوكراين مثالش.ما نمي خوايم كلاه سرمون بره.موفقم شديم (316900)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۷:۴۵:۲۰
۱۲۰۰ كيلوگرم اورانيوم با غلظت ۳.۵ درصد برابر ۴۲ كيلوگرم اورانيوم با غلظت ۱۰۰ درصد است. حال آنكه ۱۲۰ كيلو گرم اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد برابر ۲۴ كيلوگرم اورانيوم با غلظت ۱۰۰ درصد است. (313666)
 
hamed
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۷:۵۷:۳۷
با سلام
1-ايران پس از شروع غني سازي بيست درصد و پس از توليد اولين محموله سوخت اقدام به اين کار کرد يعني اينکه از لحاظ تکنولوزيکي وارد چرخه غني سازي شده ايم
2-اين توافق پس از اعلام همکاري گروه وين وارد فاز اجرايي ميشود
سوال من از همه حوانندگان الف اين است
آيا گروه وين حتي به اين شرايط ايران تن در مي دهد؟

سر بلند تر از هميشه باشي اي ايران (313671)
 
hamed
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۱۴:۵۵
لطفا اين صفحه را کساني بخوانند که فکر ميکنند غرب با ايران همکاري ميکند و کساني که داد ذلت را سر دادند
دست احمدي نژاد درد نکند که باز هم چهره اي ديگر از غرب را براي ما روشن کرد
http://alef.ir/1388/content/view/72137/ (313687)
 
حسام الدين
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۱۰:۰۸
من كه متوجه نشدم چي شد!!!

مگه احمدي نژاد همين چند وقت پيش به بچه‌ها نگفته بود غني سازي تا 20 درصد رو شروع كنيد؟!!!

من فكر كردم تا حالا تموم شده!

پس چرا تازه تركيه رو واسطه كرديم كه بهمون اورانيم 20 درصد بدن؟!!!

من كه متوجه نمي‌شم!!! (313733)
 
قلي
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۲۶:۳۷
خيلي جالبه!!!

قول و بسياري وعده و وعيدهاي اقتصادي كشورهاي قدرمند اروپايي رو ولي كرديم و چسبيدم به قول تركيه كه سالهاي سال است آرزوي اروپايي شدن رو در سر داره ولي كشورهاي اروپايي تو خودشون راهش نمي‌دن!!! (313742)
 
حسين علي
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۲۹:۰۲
راستي
اگر اين ذخيرمون كه سال‌هاي سال براي گردآوريش زحمت كشيديم و چندين و چند قطعنامه رو به جون خريديم بيفته دست نظاميان لائيك تركيه بايد چه خاكي تو سرمون بكنيم؟!!!

مگه اين نظاميان لائيك وعده و قول و عهد سرشون ميشه؟!!!

فكر كنم همينا حسابي خوشحال شدن و الان دارن نقشه ميكشن اين ذخاير ما رو بدزند و بعدا باهاش برا خودشون بمب اتم بسازن تا تركيه رو هم بكنن يه قدرت هسته‌اي! (313744)
 
وطن دوست
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۳۳:۴۲
چون ترکیه عضو ناتو است بنابر این ما سوخت دودست تحویل غرب دادیم اگه بروسیه میدادیم شاید بهتر بود با این شرایط. (313800)
 
خداجو
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۳۸:۳۵
من بعنوان یک بسیجی که خود را برای یک مبارزه هوشمندانه با زورگویان آماده کرده و پشت سر رییس جمهور مورد اطمینانم آماده بودم، بدون اینکه خدای ناکرده بخواهم به ایشان جسارت کنم عرض میکنم که ایشان را تحت فشار گذاشته اند. مگر ایشان تصمیم گیر واقعی و نهایی است؟ نهدر حالت عادی ممکن است باشد و تا زمانی که آقایون تشخیص نداده بودند باید تسلیم شوند، رییس جمهور همه کاره بوده و برای شور انقلابی داشتن و جلو رفتن و مقاومت از ایشان استفاده شده ولی حالا که میبینند منافع کلی مورد تعریف خودشان بخطر افتاده، خیلی زود عنان کار را از ایشان گرفته و خود وارد کارزار شده و ایشان را نیز وادار به پذیرش این ننگ مصلحتی کرده اند. ما رییس جمهور را درک میکنیم و میدانیم که ایشان یک قدم به میل خود عقب نرفته و دست بالاتر وارد شده و ایشان چاره ای نداشته. همیشه فکر میکردم همین موضوع هسته ای میتونه جبهه اصلی و خط ومرز اسلام و کفر میباشد و این مبارزه به انقلاب حضرت مهدی موعود ختم میشود و من آماده بودم اما امروز پس از این توافق فقط به نیرویی که رییس جمهور عزیزمان را تحت فشار گذاشته که عدول کند، فکر میکردم هرچند آن آرزوها را هم فعلا دفن میکنم. خدا خود به درون و برون همه آگاه است. (313811)
 
schiller
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۴۳:۲۸
آقا متاسفم .
متاسفم فقط برای اینکه این همه آدم مدعی دارند چطوری فکر می کنند .
آخه چرا اینقدر لحظه ای فکر میکنید .
بابا یکمی عقلمون رو بکار بندازیم .
عزیزان این چیزهایی که شما میگید ، یعنی این دولتمردان و دیپلمات ها و مسولان انرژی هسته ای ما خودشون نمیفهمند ؟
آخه چرا ؟
این چه صیغه ای هست که ما سریع فکر بکنیم آن هم بر مبنای صحبت های دشمنان و شبکه های خارجی ، آنوقت نتیجه گیریمون هم درست بدونیم و بقیه رو هم باهاش متهم بکنیم .
عزیزان کمی صادق باشید .
آخه چطور شما که حقوق بین الملل و علم انرژی هسته ای و سیاست و این چیزهارو نخوندید ، اینطور نتیجه گیری می کنید ؟
من اتفاقا از خوشحالی توی پوستم نمیگنجیدم که یک توافقی صورت گرفته که ایران به جهانیان نشون داد که اهل منطق و گفتگو هست .
یکمی به دلایلی که مطرح میکنید فکر کنید ، دور از اتتظار هست از یک ایرانی غیور و اندیشمند که همیشه منفی فکر بکنه .
راستش هر کاری این دولت کرده یک جوری بهش اتهام زدند .
یعنی این اثبات شده برای من که شما نمیتونی توی این دولت کاری بکنی که این انتقادهای مسخره رو در پی نداشته باشه .

کمی سعی کنید مردم رو به هم نزدیک کنید نه با این تحلیل ها تفرقه و دو دستگی ایجاد کنید اونهم توی مسئله ی مهم فنی که ما تخصصش رو نداریم . الف جان با شما هستم . خیلی ناراحتم که هنوز امضای توافقنامه خشک نشده شما اومدید بیانیه وا مصیبتا دادید .
آقایون نماینده پس شما کجا بودید که نتونستید جلوش رو بگیرید اونوقت الآن اومدید مدعی شدید ؟

بهتره همیشه فکر نکنیم که بیشتر از بقیه می فهمیم .
هر وقت این احساس رو کردیم ، مطمئن باشیم که کمترین چیز رو میفهمیدیم در مورد اون قضیه .

اون آقایی که میگفت مسولان ترکیه برای کسب اعتبار از رژیم صهیونیستی انتقاد میکنند ، من نفهمیدم کجاش مورد داره ؟ این که اتفاق خوبی هست که ما تونستیم این کار رو به یک ارزش برای کشورها تبدیل کنیم ! نه ؟ (313840)
 
حاج صادق
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۱۴:۲۷
آخه چرا نمی فهمید؟
این یعنی این که دنیا غنی سازی ما رو به رسمیت شناخت.
همون چیزی که در این چند سال زیر بار آن نرفت.
یک موفقیت دیپلماتیک و زیرکانه از دکتر احمدی نژاد.
(313855)
 
آرمان
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۴:۱۰
اين دولت مردها هر كاري كنند يه حرفي مردم مي زنند ياد اون داستان معروف پسر و پدر و الاغ افتادم .
مقاومت مي كنند ميگن كله شقي تا چه حد مملكت فلان شد مردم بيكار شدن و......
يه ذره را ميان ميگن واي واي تركمنچاي دوباره چه رسوايي براي ملت ايران
الله اعلم (313864)
 
schiller
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۳:۰۲:۵۴
دوستان بیایید و همراه با رئیس جمهور عزیز ، قواعد جدیدی برای نظام بیت الملل بسازیم و طور دیگری فکر کنیم .
آخه تا زمانیکه ما بر اساس قواعد اونها فکر کنیم ، همه ی دنیا رو همون چند تا کشور میبینیم که برزیل و ایران و ترکیه توش جایگاهی ندارند .
این که نشد که شما مقاله ها و برنامه های ضد ایرانی اونها رو ببینید و با اون به تحلیل منافع کشور بپردازید . (313889)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۴:۱۷:۰۴
برادر یا خواهر گرامی
1200 کیلوگرم کل ذخیره ماست

اطلاع نداري حرف نزن برادر يا خواهر گرامي ذخيره اورانيوم ايران با غناي پايين بيش از دو برابر اين مقداره . (313929)
 
as
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۵:۲۴:۵۹
اقایان بی بصیرت حرف ما از اول تداوم غنی سازی در ایران بود ،حالا چه اشکال دارد از خارج هم وارد کنیم به هزاردلیل (1- نیاز پزشکی 2- به رسمیت شناخته شدن حداقل غنی سازس 3 درصد 3- اثبات حسن نیت 4- گسترش روابط بین المللی 5- و ...) اخر چرا خود را به نفهمی میزنید (313972)
 
منصور
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۳:۳۹:۰۲
سلام
در پاسخ نظریه 55 3133
آره داداش فکر کنم فردا آمریکا و اسراییل و همه مخالفان عرب ما با این تدبیر داش حاج محمود از هم پاشیده و نگون بخت شوند . لابد داش حاج محمود ، 5 سال بود همین نقشه را کشیده و دنبال اجرای آن بود . (314227)
 
فرهاد
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۰۸:۲۲:۵۳
1- کساني که فکر مي کنند در نظام بين الملل بسادگي نارو مي زنند و توافقات بين المللي را زير پا مي گذارند مثلا سوخت را مي گيرند و از تحويل آن يا اجراي توافق مبتني بر آن خودداري مي کنند از مکانيسم اين نظام خبر ندارند. چنين کاري براي کشوري مثل ترکيه يا هر کشور ديگري در حکم خودکشي سياسي است.
2- ايران نه تنها کشور ضعيفي نيست بلکه ابزارها و امکانات بالقوه و بالفعلي براي فشار آوردن به کشورهاي مقابل از جمله ترکيه در ازاي عدم اجراي تعهدات دارد. عرصه نظام بين الملل صحنه بازي هاي کودکانه و جرزني هايي از قبيل آنچه برخي فکر مي کنند نيست.
3- مساله اصلي اصلا 1200 کيلوگرم اورانيم 5/3% نيست حتي اگر اين سوخت آن طور که بعضي فکر مي کنند از ايران سرقت شود (يا به عبارت حقوقي تر، کلاهبرداري شود) ضربه حادي به فناوري هسته اي ايران وارد نمي شود (توجه شود که تا آينده نسبتا نامعلومي اين سوخت ها فقط ذخيره مي شوند و مورد استفاده فعلي ندارند) مساله اصلي اثري است که توافق بر صف بندي هاي سياسي در عرصه بين الملل و تحريم هاي احتمالي مي گذارد. ضمن آنکه در صورت عدم اجراي توافق احتمالي در اين زمينه از سوي غرب ارزش عايدي آن براي ايران کمتر از 1200 کيلوگرم سوخت نخواهد بود. (314297)
 
یه نفر
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۱۲:۱۹:۲۷
کامنتها نشون میده که ما مردمی هستیم که با توجه به شخصی که مقابل ماست حق و باطل رو می سنجیم نه براساس نفس حق وحقیقت...
حتی اگر هم این کار توافق تهران خلاقیت سیاسی نبودو تدبیر نبود، لازمه نقد یک کار، اینهمه سیاه نمایی و تیکه انداختن به احمدی نژاد نبود....متاسفانه هنوز در فضای انتخابات سیر می کنیم....انصافم آرزوست (314407)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۱۶:۱۱:۱۰
اينها در عكس به كي مي خندند؟ (314491)
 
صبا
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۲۰:۰۰:۱۱
همين كه اين بيانيه غرب را مثل خر در گل مانده كرده نشان دهنده پيروزي جمهوري اسلامي ايران است. دوستاني كه از وطن پرستي حرف مي زنند چرا مثل دشمنان اقتدار ايران اينگونه ناراحت و عصباني هستند. اگر قدرت تحليل سياسي و روند علمي دانش هسته اي و روند تعامل اقتصادي انرژي رو نداريد چرا با پيامهايي كه مي گذاريد باعث خنده ديگران مي شويد! بهتر نيست كمي بدور از بغض نسبت به جمهوري اسلامي قضاوت كنيد؟! آغوش بسيجي ها و حزب الله هميشه بسوي دور ماندگان از حقيقت باز است، هنوز دير نشده برگرديد و اينقدر كج رفتاري نكنيد كه وعده پيروزي از آن ماست.
اللهم عجل لوليك الفرج (317530)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.