نظر منتشر شده
۱۳۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 72134
بیانیه تهران مصالح ملی را تامین نمی کند
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۳۰
بيانيه تبادل سوخت هسته‌اي مصالح ملي را تأمين نمي‌كند.



احمد توكلي در گفت و گو با خبرگزاري فارس درباره بيانيه ايران،برزيل و تركيه اظهار داشت: در مفاد بيانيه دقت شود تا جان كلام به دست آيد. اين بيانيه تا اينجا، ايران را يكطرفه متعهد مي‌سازد كه كل 1200كيلو اورانيوم 3.5 درصدي خود را از تسلط خويش خارج كند و به خاك تركيه منتقل كرده و تحت سلطه آن كشور قرار دهد بدون آنكه طرف پرمدعاي غربي هيچ تعهدي بسپارد.

وي گفت: در بند هشت اين بيانيه آمده است اگر غربيها به مفاد اين بيانيه توجه نكنند، ايران بايد از تركيه بخواهد و تركيه بايد بدون قيد و شرط اورانيوم امانتي را بازگرداند. در عين حال بند هفت براي گروه وين (آمريكا، فرانسه، روسيه و آژانس) تكليف تعيين مي‌كند كه 120كيلو اورانيوم 20 درصد بعداَ آن هم ظرف يك سال به ايران بدهد.

وي اظهار داشت: بقيه بيانيه ‌يشتر به تعارفات ديپلماتيك شبيه است. در نتيجه تا اينجا ايران خودش را متعهد كرده است و با كمال تعجب قوي‌ترين اهرم خويش را براي ادامه مذاكرات از دست مي‌دهد. اين بيانيه كه آن را بيانيه تبادل سوخت ناميده‌اند مصالح ملي ما را تأمين نمي‌كند و ان را بايد بيانيه انتقال سوخت هسته‌اي ايران ناميد نه تبادل سوخت.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا صدور اين بيانيه نمي‌تواند بن بست فعلي را بشكند، يا قطعنامه جديد تحريم را متوقف كند گفت: اين ما نبوديم كه مذاكرات را متوقف كرديم. رئيس جمهور از هر فرصتي براي گشودن باب گفت و گو بهره مي‌گرفته است تا حدي كه بعضا مورد انتقاد هم واقع شده است. اگر قرار باشد بن بست به هر قيمت شكسته شود، چرا اساسا چندين سال براي استيفاي حق مسلم ملت ايستادگي كرديم و به توليد صنعتي اورانيوم موفق شديم؟ اگر گروه وين اورانيوم 20 درصد را نداد و شرط تحويل را توقف و تعطيلي هر نوع غني سازي قرار داد و تهديد كرد كه در غير اين صورت تحريم جديد اعمال مي‌كنيم چه خواهيم كرد؟ باز هم به نقطه‌اي خواهيم رسيد كه حال در آن هستيم اگر با فشار تركيه را از بازگرداندن اورانيوم ما منع كرد چه مي‌كنيم؟ در آن صورت كه خيلي هم محتمل است روابط دوستانه ما با يكي از همسايگان مهم ما را نيز اسيب مي‌زند.

‌توكلي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: تركيه و برزيل براي اجراي صحيح بيانيه تضمين داده‌اند اين كفايت نمي‌كند؟ كه تمامي اعضاي NPT از جمله گروه وين امضا داده‌اند كه بدون احتياج به مبادله يك طرفه اورانيوم غني شده براي مصارف علمي و غيرتسليحاتي مانند رآكتور اتمي تهران را تأمين كنند و تا چند سال پيش هم انجام مي‌شود. مگر آنها به امضاي خود باقي ماندند؟ حال ما تركيه و برزيل را هم احتمالا از دست مي‌‌دهيم.

فارس از توكلي پرسيد مجلس چه موضعي دارد؟ توكلي پاسخ داد: من نظر خودم را مي‌گويم و نمايندگان خودشان بايد تصميم بگيرند. البته اصل 77 قانون اساسي چنين موافقتنامه‌هايي را پس از تصويب مجلس قابل اجرا شمرده است. ديروز يكشنبه‌ 25 ارديبهشت ماه در مجلس يك بيانيه آ‌ماده امضا شدكه جمع آوري امضاها به سه شنبه موكول شد. مضمون بيانيه اين است كه درباره اصل مبادله سوخت از دولت حمايت شده ولي چند شرط قائل شده است. اول آنكه مبادله با ارسال بخش از نياز ما توسط غربيها در اول كار و انتقال معادل آن از طرف ما صورت گيرد.

وي افزود: دوم اين كار در چند مرحله انجام گيرد نه يكباره تا پايبندي كشورهاي سلطه‌گر اتمي آزموه شود و دست ما يكباره خالي شود. سوم شرط مقدمات انجام مبادله اين باشد كه اولا تمام تحريم‌هاي گذشته متوقف شود تا محدوديت‌هاي مالكي، تجاري و سرمايه‌گذاري براي ايران برطرف گردد تا حق غني سازي اورانيوم براي ايران مجددا به امضاي غربيها برسد و ثالثا غربيها به تعهدشان در NPT براي ساخت نيروگاه با ايران همكاري كنند.

وي تاكيد كرد: فكر مي‌كنم مجلس وارد ماجرا شود و اين شروط را الزامي كند. البته قدم اول اين است كه رئيس جمهور محترم كه در سياست خارجي اهل ايستادگي و منطق است در مجلس حاضر شود و در جلسه غيرعلني به نمايندگان ملت توضيح دهد كه چرا چنين تصميم عجيبي اتخاذ شده است. بقيه راه پس از آن بايد تعيين گردد.

وي در پايان تاكيد كرد: البته تا همين جا اين پيام به غربيها منتقل مي‌شود كه فشار آنان نه فقط در دولت خاتمي مؤثر افتاد، بلكه در احمدي نژاد هم مي‌تواند مؤثر باشد. اين يك خسارت است. خدايي ناخواسته اگر اين بيانيه اجرا شود، وزن تركيه را در معادلات منطقه‌اي بالا مي‌برد و وزن ما را كاهش مي‌دهد و به دليل عضويت تركيه در ناتو اگر مناسبات ما با تركيه آسيب ببيند از اين حيث نيز ما ضرر كرده‌ايم.





 
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۹:۰۴:۳۹
شما همه مردم نیستی که زود کاسه داغتر از اش می شوی (313427)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۵:۰۵:۲۵
آقای توکلی این آقا راست می گن،‌ شما که همه ی مردم نیستید. همه ی مردم تصمیم گرفته خودشم اجراء می کنه. شما هم لطف کن مجلس مجلس نکن وقتی همه ی مردم نظرش این بوده که یک شبه خط قرمز ملی صورتی کم رنگ بشه.. مجلس چیکاره است اصلا من نمی فهمم،‌ یک نفر همه ی مردم برای تمام تصمیمات کشور کافی است. علی الخصوص که هفتاد هشتاد میلیون هم رأی دارد. (313650)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۲۷:۱۳
گامي ديگر در ديپلماسي هسته اي كشور
اقتدار و هوشمندي ايران در بيانيه 3 جانبه تهران

با امضاي بيانيه هسته اي تهران ميان سه كشور ايران، برزيل و تركيه بار ديگر اقتدار و هوشمندي جمهوري اسلامي ايران به رخ جهانيان كشيده شد.
به گزارش منابع خبري صبح ديروز وقتي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان، لولاداسيلوا رئيس جمهور برزيل و رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در نشستي سه جانبه به بررسي موضوع هسته اي پرداختند تمامي توجهات محافل سياسي بين المللي را به خود معطوف كردند.
اما در پايان اين نشست سه جانبه، بيانيه مشتركي به امضاي وزراي خارجه سه كشور صادر شد كه به موجب آن ايران آمادگي خود را براي تبادل سوخت در تركيه به آژانس اعلام خواهد كرد و در صورت پذيرش بندهاي اين بيانيه از سوي گروه وين، اين تبادل صورت خواهد گرفت.
منوچهر متكي وزيرامورخارجه كشورمان در نشست خبري مشترك با وزراي خارجه برزيل و تركيه، با اشاره به بيانيه صادر شده بين سه كشور، مفاد آن را قرائت كرد كه به شرح ذيل است:
1- ما بر تعهد به معاهده عدم گسترش سلاحهاي هسته اي و مواد مرتبط آن تاكيد مي كنيم و حقوق تمام اعضاء، شامل جمهوري اسلامي ايران، در استفاده صلح آميز و بدون تبعيض در تحقيق، توسعه، توليد و استفاده از انرژي هسته اي (همچنين چرخه سوخت هسته اي شامل فعاليت هاي غني سازي) را يادآوري مي كنيم.
2- ما اعتقاد راسخ خود را بيان مي داريم كه اكنون فرصتي بدست آمده است تا روندي رو به جلو در فضايي مثبت، سازنده و غيرتقابلي شروع تا به دوره اي از تعامل و همكاري رهنمون شود.
3- ما معتقديم كه تبادل سوخت هسته اي بستري براي شروع همكاري در عرصه هاي مختلف، خصوصا همكاري هاي صلح آميز هسته اي شامل ساخت نيروگاه هسته اي و راكتورهاي تحقيقاتي مي باشد.
4- براساس اين نكات، تبادل سوخت هسته اي حركتي سازنده، رو به جلو و نقطه شروعي براي همكاري ميان ملت ها است. چنين حركتي بايد به تعامل مثبت و همكاري در زمينه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي هدايت شود و از هرگونه تقابلي اعم از اقدامات، رفتار و يا بيانيه هاي تهديدآميزي كه به حقوق و تعهدات هسته اي ايران تحت NPT لطمه مي زند اجتناب گردد و همكاري هسته اي جايگزين آنها شود.
5- براساس موارد فوق، در راستاي تسهيل همكاري هسته اي ذكر شده در بالا، جمهوري اسلامي ايران بر امانت گذاري 1200 كيلوگرم اورانيوم كم غني شده (LEU) در تركيه موافقت مي كند. اين مواد LEU در مالكيت ايران در تركيه قرار خواهد داشت. ايران و آژانس امكان نظاره گري بر نگهداري ايمن از اين مواد LEU را در تركيه دارند.
6- ايران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس ظرف هفت روز پس از اين بيانيه اعلام مي كند. متناسب با دريافت پاسخ مثبت گروه وين (آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس) جزييات بيشتر تبادل سوخت از طريق توافقنامه كتبي و ترتيبات مربوط بين ايران و گروه وين كه به طور مشخص خود را متعهد به تحويل 120 كيلوگرم سوخت لازم براي رآكتور تحقيقاتي تهران نموده اند، به تفصيل بيان مي شود.
7- از زماني كه گروه وين تعهد خود را به شرايط و مفاد اين بيانيه اعلام نمايد، طرفين خود را به اجراي تعهدات موافقت نامه مندرج در بند 6 ملزم مي نمايند. جمهوري اسلامي ايران پس از توافقنامه بند 6، براي به امانت گذاشتن مواد با غناي كم (1200 كيلوگرم)، آمادگي خود را در طول يك ماه بيان خواهد نمود. گروه وين نيز مطابق همين توافقنامه در طول يك سال 120 كيلوگرم مواد مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران را به ايران تحويل مي دهد.
8- در صورتي كه مفاد اين بيانيه مورد توجه و احترام قرار نگيرد، تركيه حسب درخواست ايران، LEU ايران را بدون هيچگونه شرطي و بسرعت به ايران برگشت مي دهد.
9- تركيه و برزيل از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي تداوم گفتگوها با كشورهاي 1+5-كما في السابق- در هر مكان از جمله در تركيه و برزيل حول نگراني هاي مشترك بر مبناي تعهدات دسته جمعي براساس مشتركات دو بسته پيشنهادي، استقبال مي كنند.
10- تركيه و برزيل از رويكرد سازنده جمهوري اسلامي ايران در پيگيري ايفاي حقوق هسته اي كشورهاي عضو NPT و پاي بندي اش به اين معاهده قدرداني نمودند. متقابلاً ايران نيز از تلاش هاي سازنده كشورهاي دوست تركيه و برزيل در ايجاد فضاي همكاري و حمايت از حقوق هسته اي ايران تشكر نمود.
نشست تهران راه جديدي را فراروي جهان قرار مي دهد
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان هم در پايان نشست سه جانبه ايران، برزيل و تركيه اظهار داشت: اين بيانيه مقدمه امضاي موافقت نامه درباره تبادل سوخت به حساب مي آيد.
وي تصريح كرد: دستاورد و توافقي كه در نشست سه جانبه ايران، تركيه و برزيل انجام شد متعلق به همه بشريت است و نتايج تعيين كننده اي در عرصه بين المللي خواهد داشت.
رئيس جمهور گفت: كاري كه در تهران انجام شد اقدام بسيار بزرگي بود و قطعاً ابعاد اين بيانيه فراتر از سه كشور است و اين بيانيه پايه گذار راهكارهاي مناسب براي حل و فصل مسايل در جهان است.
احمدي نژاد افزود: نشست تهران راه جديدي را فراروي جهان براي تعامل و همكاري بر پايه عدالت و دوستي قرار مي دهد و ضرورت دارد گروه 1+5 نيز از اقدام بزرگي كه در تهران انجام شد، استقبال و فضاي موجود را از فضاي تحريم و درگيري خارج كنند تا فرصت براي تعامل و همكاري ايجاد شود.
صالحي: حجت تمام شد
علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان هم پس از امضاي بيانيه مشترك سه كشور در خصوص تبادل سوخت مورد نياز رآكتور تهران در جمع خبرنگاران گفت: امروز روزي تاريخي است زيرا شايد براي اولين بار باشد كه كشورهاي در حال توسعه توانسته اند از جايگاه بين المللي خود استفاده كرده و براي اولين بار قدرت نمايي كنند و حرف حق خودشان را به گوش جهانيان برسانند.
وي با بيان اينكه 9 ماه از تقاضاي ايران براي تأمين سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران كه به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارسال كرده بود مي گذرد، اظهار داشت: همه شاهدند كه براي سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران كه يك امر تجاري و ساده است، چه شرايط خاصي را پيش روي ما گذاشتند ولي ما براي چندمين بار حسن نيت، تفاهم و همكاري بيش از حد خودمان را اعلام كرديم و پذيرفتيم كه تبادل سوخت انجام شود.
صالحي گفت: موردي كه آنها خيلي بر آن اصرار كردند اين بود كه بايد سوخت اوليه ايران در كشور ديگري توديع مي شد كه اين نيز مورد پذيرش قرار گرفت و قرار شد جزئيات تبادل سوخت براساس موافقت نامه اي كه بعداً بين ايران و گروه وين به امضا خواهد رسيد، روشن شود. ما براي توديع سوخت در تركيه اعلام آمادگي كرديم و تنها بهانه آنها به اين صورت رفع مي شود ولي به نظر ما اينها همه بهانه بوده است و يقيناً از اين به بعد آنها به دنبال بهانه جويي هاي ديگري خواهند بود.
وي تصريح كرد: اين بار براي مردم ما و تمام دنيا حجت تمام شد كه ايران با حسن نيت و در راستاي شفاف سازي و همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و جامعه بين المللي هر آنچه كه مستلزم صلح، ثبات و حفظ انسجام معاهده NPT بود، انجام داد.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان همچنين در گفت وگو با شبكه تلويزيوني العالم عنوان كرد: به نظر مي رسد در اين شرايط هيچ بهانه اي براي مجازات و تحريم باقي نمي ماند، چرا كه ايران به تنها شرط غربي ها يعني غني سازي در خارج از كشور جواب مثبت داده است.
امانت ايران در دست هايي مطمئن قرار دارد
نخست وزير تركيه نيز تاكيد كرد كه اورانيوم امانت داده شده ايران در دست هايي مطمئن قرار دارد.
به گزارش روزنامه زمان چاپ تركيه، رجب طيب اردوغان، نخست وزير اين كشور گفت: طبق توافقنامه امضا شده درباره تبادل سوخت، اورانيوم امانت داده شده ايران در دست هاي مطمئني قرار دارد، اين بيانيه راه ايران را باز خواهد كرد.
وي امضاي توافق مبادله سوخت را از سوي ايران يك فرصت ارزيابي كرد و گفت: با توجه به اعتمادي كه ايران به تركيه و برزيل دارد بايد اين دو كشور مسئوليت هاي خود را به انجام برسانند.
اردوغان ادامه داد: اجراي اين توافقنامه بسته به انجام توافقات خاص ميان ايران و گروه 1+5 است و نگهداري اورانيوم 5/3 درصدي ايران در تركيه به دليل وجود اعتماد دوطرفه است.
نخست وزير تركيه با بيان اينكه انرژي صلح آميز هسته اي حق همه كشورهاست، ادامه داد: اين حق طبق قوانين بين المللي براي همه وجود دارد كه هيچ كشوري نبايد نسبت به اين حق ناراضي باشد. ايران نيز در همين چارچوب حق دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي را دارد.
اردوغان اضافه كرد: امروز در چارچوب ايجاد شده ديگر به جاي فشارها و تحريم ها، راه حل هاي ارائه شده از طريق گفت وگو يك ميدان پوياي جديد ايجاد كرده است.
احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه نيز در همين رابطه تصريح كرد: اورانيومي كه به تركيه ارسال مي شود، امانت مردم ايران نزد ماست و در تركيه محفوظ مي ماند.
سلسلوآموريم وزير خارجه برزيل هم تحريم ها را راهكار موثري ندانست و بر انجام گفت وگو و راه حل هاي مسالمت آميز در اين خصوص تاكيد كرد.
لولاداسيلوا رئيس جمهور برزيل نيز نشست سه جانبه تهران را داراي ارزش بالايي در عرصه ديپلماسي دانست و گفت: اين نشست يك پيروزي ديپلماتيك در سطح جهاني به شمار مي رود و راهكار مناسبي براي حل و فصل موضوعات مختلف است.
وي افزود: حسن نظر، اعتماد و ديدگاه دموكراتيك جمهوري اسلامي ايران نسبت به موضوعات بين المللي و نيز گفت وگو در زمينه هسته اي بسيار ارزشمند است.
اتحاديه اروپا از بيانيه مشترك حمايت مي كند
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بيانيه سه جانبه ايران، برزيل و تركيه را مورد حمايت اتحاديه اروپا دانست.
به گزارش شبكه تلويزيوني فرانس24، «كاترين اشتون» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در واكنش به امضاي توافقنامه مبادله سوخت هسته اي تهران گفت: امضاي اين توافقنامه گامي در مسير صحيح است.
وي افزود: در صورتي كه گزارش رسمي توافقنامه سه جانبه ميان ايران، برزيل و تركيه به طور رسمي تحويل آژانس بين المللي انرژي اتمي شود، اتحاديه اروپا از آن حمايت مي كند.
نماينده پارلمان اروپا هم از توافق نامه سه جانبه مبادله سوخت در تهران استقبال كرد.
«هانس اسوبودا» نماينده پارلمان اروپا در گفت وگو با ايرنا عنوان كرد: امضاي اين توافق نامه از سوي ايران يك «قدم بسيار بزرگ و مثبت» است.
قائم مقام جناح حزب سوسيال دمكرات ها در پارلمان اروپا تاكيد كرد: اين يك نشانه بسيار خوبي از سوي ايران است و من اميدوارم كه با امضاي اين توافق نامه اختلافات موجود رفع شود.
نماينده پارلمان اتحاديه اروپا، اين اقدام ايران را يك تصميم بسيار مناسب و خوب توصيف كرد و گفت كه قطعا بعنوان يكي از عناصر مهم و قوي در بخشي از روابط بين ايران، اتحاديه اروپا و آمريكا محسوب مي شود. اسوبودا ابراز اميدواري كرد كه با اين قدم درست از سوي ايران اختلافات موجود ديگر نيز كاهش و رفع شود. (313797)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۱:۴۳:۵۴
سلام
ضمن تشکر از دوستانی که اصل خبر و بیانیه را آوده اند باید بگم که گاهی اوقات فکر میکنم با داشتن یک سایتی مثل الف نیاز به دشمن و آشوب گر و زیراب زن و ضد میهن نداریم!
آخه یکی نیست به این الف بگه مرد حسابی لازمه هرچی میشه بلافاصله موضع مخالف بگیری؟ خب یکم صبر کن اقلا وظیفه رسانه ای خودت را در انتقال صحیح و شفاف و کامل خبر انجام بده بعد فکر کن اگه جای ایراد داشت یک تحلیل خداپسندانه بده. هنوز اصل خبر نیومده تحلیل شمشیر از رو را آوردن معقول نیست مردم هم زود میفهمند اون پشت یک خبریه ها! (314170)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۵:۵۷
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: تلاش‌ها براي اعمال تحريم‌ها عليه ايران در سازمان ملل ادامه دارد. هيچ چيز حتي آخرين توافقنامه نمي‌تواند مذاكرات را براي قطعنامه تحريمي متوقف كند.

روبرت گيبز، سخنگوي كاخ سفيد نيز با اشاره به بيانيه ميان ايران، برزيل و تركيه درباره مبادله سوخت گفت: اين توافقنامه گام‌هاي برداشته شده در جهت اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران را تغيير نمي‌دهد.

این حرفها چه چیزی را می رساند؟! (313866)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۰:۱۴
دوستان به نظرم احساسی کامنت گذاشتید.

یه نفر بگه ما اورانیوم 20 در صد رو چه جوری بدست بیاریم که 8 هزار بیمار سرطانی تا 1 سال دیگه براشون مشکلی پیش نیاد؟



اخه شما فکر بیماران سرطانی را نکردید؟

با جون مردم که نمی شه بازی کرد.1200 کیلو چیه شما بگو صد هزار کیلو .

مگر من و شما می دانیم پشت پرده چه خبر است؟اگر تحریم های کمر شکن رو پیش بینی کرده باشند ما با این کار عملا تحریم ها رو با شکست مواجه کردیم.البته اگر قبول کنند.
اگر خدای ناکرده سیگنال هایی برای جنگ ارسال شده باشد چی؟
مگر ادم عقلش کمه که کشور رو درگیر جنگ کنه؟



دوستان من طرف هیچ کس نیستم.و تاحالا گفتم باید تعامل داشت
البته تقابل هم باید باشه (313877)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۴:۱۷:۴۱
اگر بحث این حرفها باشد که سالهاست بسیاری از مردم و نخبگان اخطار کرده بودند که منافع ملی اجزا بسیاری دارد که یکی از آنها انرژی هسته ایست و نمی توان همه را فدای انرژی هسته ای کرد. سئوال اینجاست که چرا یک قضیه را با بی تدبیری آنقدر کش بدهیم که در نهایت مجبور به عقب نشینی شویم و آبرویمان خدشه دار شود؟ (313930)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۰:۱۵:۵۲
با این دید که پیشنهاد تعامل و خرید سوخت به همراه ادامۀ روند غنی‌سازی «عقب‌نشینی و آبروریزی» است، اقدامات دولت اصلاحات در «تعلیق غنی‌سازی» به صورت یک طرفه، فاجعۀ ملی بوده است. (314138)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۵:۲۰:۳۲
وزير امور خارجه سابق رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه روند تسليم شدن برابر ايران هسته‌اي آغاز شده است. (313968)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۰۴:۵۵:۰۵
شما که منطقی و غیر احساسی کامنت گذاشتید، اصلا منظورتون چی هست از این چیزایی که نوشتید؟ بهترین قسمت کامنت شما این تیکه ی آخره که باید تعامل باشه و باید تقابل هم باشه!!! پس از نظر شما یکی به میخ و یکی به نعل زدن عقلانی رفتار کردنه. یا بهتره که همه کسانی که می خواهند کامنت بگذارن، اول مطمئن بشن که نمی دونن چی می خوان بگن، بعد کامنت بذارن. (314277)
 
ایرانی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۹:۳۱:۱۴
این عزیز راست میگوید چون اون موقع که دوستان تمامی فعالیتهای هسته ای را راکد کردند و در مقابل قلدری غربیان دلشان به مطرح شدن سال گفتگوی تمدنها که جشن آنراهم با انفجار چند بمب در میان مردم عقب افتاده و جهان سومی عراق و افغانستان گرفتند خوش شد ف در اقدامی بی سابقه با مراجعه به مجلس و درب خانه تک تک مردم از همه خواستار نظرشان شدند.
اری اصلاحات هر چه که کرد در راستای منافع مردم ( بر و بچه هائی که توی تیم مذاکرات بودند و از قضا یک چند درصدی سهام در شرکتهای خارجی داشتند و بخاطر بخطر نیافتادن منافع ملی از حق عوام الناس بخاطر خواص الخواص شدند)
اری وقتی دوستان اصلاح طلب در سر قدرت باشند هر عملشان عین حق و دموکراسی مدعائیشان است اما دیگران تمامش جنایت جایت و جنایت است. (314120)
 
طرفدار ايران اسلامي
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۰۸:۴۲:۳۶
فقط آقاي توكلي بخوانند:
خبرگزاري فرانسه به نقل از يك مقام رژيم صهيونيستي نوشت: تفاهم نامه تهران وضعيت چالش هسته اي را باز هم بغرنج تر و دشوارتر خواهد كرد چرا كه براي آمريكا و اروپا رد كردن توافق تهران كار آساني نخواهد بود. علاوه بر اين، بعد از اين سروكار غرب ديگر فقط با تهران نخواهد بود و برزيل و تركيه را هم مقابل خود خواهد داشت.
راديو اسرائيل نيز گفت: بدين ترتيب، «تاسيسات اتمي ايران همچنان به كار خود ادامه خواهد داد و تهران، برنامه هسته اي را دنبال خواهد كرد».
راديو فردا هم از قول ديپلمات ها و مقامات اسرائيلي تصريح كرد: ايران با اين اقدام مي كوشد آمريكا و شوراي امنيت را دور بزند. آنها همچنان غني سازي اورانيوم را ادامه خواهند داد به ويژه اينكه ايران اعلام كرده به غني سازي 20 درصدي هم ادامه مي دهد. ژنرال ماتان ويلنائي معاون وزير دفاع اسرائيل مي گويد ايران هيچگاه از اهداف هسته اي خود صرف نظر نمي كند و آن را بخشي از توان بازدارندگي خود مي بيند.
سايت صهيونيستي ايكافايل هم نوشت: ائتلاف ايران، برزيل و تركيه، آمريكا را خلع سلاح كرد. ايران با اين توافقنامه، زمينه ادامه فعاليت هاي غني سازي را به دست مي آورد. (314307)
 
hamed
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۰۰:۵۰
مگه آقای احمدی نژاد همه مردمه؟ (313772)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۰:۱۷:۴۰
احمدی‌نژاد نمایندۀ اکثریت مردم ایرانه ولی آقای توکلی نمایندۀ بخشی از مردم حوزۀ انتخابیه‌اش.
اگر اکثریت مجلس چنین حرفی رو بزنن، اون وقت اتکا به چنین حرفی می‌تونه درست باشه. (314139)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۲۵:۰۱
بيانيه مشترك و 10 ماده اي ايران، تركيه و برزيل كه ديروز -دوشنبه- در حاشيه اجلاس سران گروه 15 در تهران صادر شد بلافاصله پس از صدور واكنش گسترده اي را در مجامع سياسي و محافل خبري جهان به خود اختصاص داد تا آنجا كه اين رخداد- به ظاهر حاشيه اي- اخبار مربوط به اجلاس را تحت الشعاع قرار داده و از متن به حاشيه برد. اين بيانيه حاوي نكاتي است كه از هوشمندي طرف ايراني در چالش هسته اي پيش روي حكايت مي كند، اگرچه در نگاه اول و بدون توجه به متن بيانيه و با ابعاد حقوقي و فني آن، بعيد نيست كه موافقت مشروط جمهوري اسلامي ايران با تبادل سوخت در يك كشور ثالث - تركيه- به مفهوم عقب نشيني از تاكيد قبلي بر انجام تبادل در خاك ايران تلقي شود. درباره اين بيانيه اشاره به چند نكته ضروري به نظر مي رسد ؛
1-برخلاف برداشت غلط- و يا احياناً مغرضانه- برخي از رسانه هاي داخلي و خارجي، آنچه كه ديروز به امضاي سران سه كشور ايران و تركيه و برزيل رسيده يك بيانيه- DECLARATION- است كه به تنهايي فاقد هرگونه الزام حقوقي است و نه توافقنامه -AGREEMENT- كه با الزامات و تعهدات حقوقي همراه باشد. توضيح اين نكته از آن روي ضروري است كه در بيانيه مورد اشاره، الزام آور شدن مفاد آن به توافق گروه وين موكول شده است كه نكته اي حساب شده است و شرح آن خواهد آمد. نكته اي كه متأسفانه مورد توجه برخي از خبرگزاري هاي خودي نيز قرار نگرفته است.
2- پيش از اين- ژوئن 2009- كشورهاي گروه 1+5 و اختصاصاً آمريكا و روسيه در اجلاس سال گذشته وين پيشنهاد كرده بودند كه جمهوري اسلامي ايران محموله 1200 كيلوگرمي اورانيوم كمتر غني شده -LEU- خود را به فرانسه تحويل دهد و در مقابل به ميزان متداول يك دهم، يعني 120 كيلوگرم اورانيوم با غناي 20 درصد براي استفاده در راكتور اتمي تهران دريافت كند. راكتور اتمي تهران به توليد راديوايزوتوپ ها براي مصارف دارويي اختصاص دارد. جمهوري اسلامي ايران با اين پيشنهاد تبادل موافق بود ولي از آنجا كه به هيچيك از كشورهاي 1+5 اعتمادي نداشت احتمال دريافت محموله 1200 كيلويي اورانيوم 5/3 درصدي ايران و بازپس ندادن آن از سوي كشورهاي مورد اشاره را دور از انتظار نمي ديد و دقيقاً به همين علت خواستار تضمين عيني - OBJECTIVE GUARANTEE- بود كه آژانس بين المللي انرژي اتمي و كشورهاي 1+5 به آن تن نمي دادند.
در بند پنجم از بيانيه ديروز تهران، آمده است كه «جمهوري اسلامي ايران با امانت گذاري 1200كيلوگرم اورانيوم كم غني شده -LEU- در تركيه موافقت مي كند» و در ادامه همان بند تاكيد شده است كه «اين مواد در مالكيت ايران در تركيه قرار خواهد داشت و ايران و آژانس، نظارت بر حفظ ايمني اين مواد را در تركيه برعهده دارند» بنابراين محموله 1200 كيلويي اورانيوم 5/3 درصدي براي تسهيل در انجام تبادل و با قيد «امانت» به تركيه منتقل مي شود. اين بند از بيانيه - در صورتي كه مورد توافق گروه وين- قرار گيرد، به منزله همان «تضمين عيني» خواهد بود كه جمهوري اسلامي ايران روي آن تاكيد داشت.
و اما، از سوي ديگر در بند 8 از بيانيه سه جانبه تهران، تاكيد شده است «در صورتي كه مفاد اين بيانيه مورد توجه و احترام قرار نگيرد- از سوي گروه وين پذيرفته نشود- تركيه به درخواست ايران، محموله 1200 كيلوگرمي اورانيوم 5/3درصدي را بدون هيچگونه قيد و شرط و با سرعت - يعني بلافاصله پس از درخواست- به ايران بازمي گرداند».
همانگونه كه در مفاد بندهاي 5 و 8 بيانيه تصريح شده است، جمهوري اسلامي ايران از پيشنهاد قبلي خود مبني بر تبادل در خاك ايران عقب نشيني نكرده است بلكه با انتقال محل تبادل مواد از كشورهاي 1+5 به كشور تركيه، تضمين عيني مورد درخواست خود را به دست آورده است. يعني دقيقاً همان خواسته اي كه 1+5 حاضر به پذيرش آن نبود و جمهوري اسلامي ايران نيز به عنوان «تضمين عيني» براي پيشگيري از مصادره احتمالي محموله 1200 كيلوگرمي خود، اين تبادل را تنها در خاك ايران مي پذيرفت و اكنون اين تضمين عيني به دست آمده است.
3- يكي از نكات برجسته بيانيه سه جانبه تهران كه به نظر مي رسد با هوشمندي طرف ايراني در بيانيه گنجانده شده است، مشروط كردن اجراي آن به پاسخ مثبت گروه وين است. گروه وين متشكل از سه كشور آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس بين المللي انرژي اتمي است. در ماده 6 بيانيه آمده است «ايران ظرف 7 روز پس از صدور اين بيانيه موافقت خود با موارد آن را به آژانس اعلام مي كند» و در ادامه همين بند تاكيد شده است تبديل بيانيه به توافقنامه و عملياتي شدن آن مشروط به پذيرش مفاد بيانيه از سوي گروه وين است و ايران متناسب با چگونگي پذيرش گروه وين، نظر نهايي و اجرايي خود را درباره تعامل با اين گروه و به طور مشخص تعهد گروه وين مبني بر تحويل 120 كيلوگرم سوخت لازم براي راكتور تحقيقاتي تهران، اعلام مي كند.
در اين بند اگرچه قيد اعلام موافقت ايران به آژانس «ظرف 7 روز پس از صدور بيانيه» ضرورتي نداشت و مي تواند ابهام آفرين باشد ولي تاكيد بر تعامل اجرايي متناسب با چگونگي پذيرش بيانيه از سوي گروه وين، هوشمندانه است و ابهام احتمالي را برطرف مي كند.
و اما، اگر «گروه وين» مفاد بيانيه سه جانبه تهران را بپذيرد- كه بعيد به نظر مي رسد- مي توان به چند دستاورد بزرگ و درخور توجه اين بيانيه اميدوار بود.
الف: در بند اول بيانيه حق برخورداري همه كشورهاي عضو NPT و از جمله جمهوري اسلامي ايران از استفاده صلح آميز فعاليت هسته اي و بهره مندي بدون تبعيض در تحقيق و توسعه و توليد انرژي هسته اي مورد تاكيد قرار گرفته است كه اين بخش برجستگي چنداني ندارد و آمريكا و متحدانش جز در مواردي نادر و كم شمار، اين حق را براي جمهوري اسلامي ايران انكار نكرده اند، بلكه با اين بهانه غيرمنطقي و بي اساس كه ايران در فعاليت هسته اي خود قابل اعتماد نيست، سعي در كارشكني و نهايتا محروم كردن جمهوري اسلامي ايران از تمامي فعاليت هاي هسته اي داشته و دارند. اما در ادامه همين بند به حق برخورداري ايران اسلامي از «چرخه سوخت هسته اي، شامل فعاليت هاي غني سازي» اشاره شده است بنابراين در صورتي كه گروه وين مفاد بيانيه تهران را بپذيرد، ديگر بهانه اي براي كارشكني نخواهد داشت و چنانچه به كارشكني ها ادامه بدهد - كه مي دهد- اقدامات كارشكنانه و باج خواهانه آنها با پذيرش مفاد بيانيه در تعارض بوده و نزد افكار عمومي جهانيان توجيهي ندارد.
ب: در بند 4 بيانيه سه جانبه «هرگونه تقابل، اعم از اقدامات، رفتار و يا بيانيه هاي تهديدآميزي كه به حقوق و تعهدات هسته اي ايران تحت معاهده NPT آسيب برساند» منع شده است.
بديهي است كه حريف در صورت پذيرش مفاد اين بند از بيانيه، ديگر براي ادامه اقدامات خصمانه خود عليه فعاليت هسته اي ايران توجيهي ندارد.
4- ممكن است گفته شود كه كشورهاي آمريكا، فرانسه و روسيه-روسيه كمتر- بارها نشان داده اند كه به هيچيك از تعهدات خويش و معاهدات بين المللي پايبند نيستند، بنابراين، بر فرض پذيرش مفاد بيانيه سه جانبه تهران، احتمال ناديده گرفتن آن از سوي كشورهاي ياد شده دور از انتظار نخواهد بود. كه در پاسخ بايد گفت؛ در صورت عدم پايبندي آنها، اولاً؛ چيزي از دست نداده ايم- زيرا بيانيه فاقد الزام اجرايي است و الزام اجرايي نيز مطابق همين بيانيه موكول به توافق طرفين است- و ثانياً؛ سند ديگري از قانون شكني حريف را در مجامع بين المللي و افكار عمومي جهانيان به ثبت رسانده ايم. ضمن آن كه...
5- «گروه وين» منحصر به سه كشور آمريكا، فرانسه و روسيه نيست، بلكه «آژانس بين المللي انرژي اتمي» نيز يكي از 4 ضلع گروه وين است و قيد و شرط تاكيد شده در بندهاي 6 و 7 بيانيه مبني بر پذيرش مفاد آن از سوي گروه وين، شامل پذيرش آژانس بين المللي هم مي شود و اين نكته را مي توان و بايد از نكته سنجي هاي بيانيه تلقي كرد. چرا كه طرف اصلي و رسمي جمهوري اسلامي ايران در چالش هسته اي چند ساله، آژانس بين المللي انرژي اتمي است، بنابراين موافقت آژانس با مفاد بيانيه تهران به مفهوم آن است كه از بسياري ادعاهاي قبلي خود درباره پرونده هسته اي كشورمان دست كشيده است. از سوي ديگر، مطابق اساسنامه آژانس، تصميم ها و اعلام نظرهاي موافق يا مخالف اين نهاد بين المللي، قبل از آن كه در شوراي حكام به تصويب برسد فاقد ارزش قانوني بوده و رسميت ندارد. بنابراين، آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان يكي از 4 ضلع گروه وين، در صورتي مي تواند با مفاد بيانيه سه جانبه تهران موافقت كند كه اين تصميم در شوراي حكام آژانس مطرح گرديده و با آن موافقت شده باشد. در اين حالت -بر فرض موافقت شوراي حكام- مفاد بيانيه تهران از سوي اعضاي اصلي و دايمي اين شورا كه آمريكا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه از جمله آنها هستند و نيز بسياري از كشورهاي مطرح ديگر -كه اعضاي دوره اي شوراي حكام را تشكيل مي دهند- مورد موافقت قرار گرفته و به تصويب رسيده است و اين سند - در صورت تصويب كه بعيد به نظر مي رسد- يكي از بزرگترين دستاوردهاي بيانيه تهران در طول چالش هسته اي چند سال اخير خواهد بود.
6- در بند 9 بيانيه به آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گفت وگو با كشورهاي 1+5 اشاره شده است كه اين آمادگي نكته جديدي نيست و از مدتها قبل وجود داشته و اعلام شده بود. اما، در ادامه همين بند حوزه و ميدان گفت وگو مشخص شده و آمده است كه اين گفت وگوها «حول نگراني هاي مشترك بر مبناي تعهدات دستجمعي و براساس مشتركات دو بسته پيشنهادي» خواهد بود. تاكيد بيانيه بر «مشتركات دو بسته پيشنهادي» درخور توجه است. چرا كه بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران، فاقد موضوعات هسته اي است، بنابراين آن بخش از بسته پيشنهادي 1+5 كه شامل مسائل هسته اي است به طور طبيعي با بسته پيشنهادي ايران مشترك نبوده و نمي تواند در دستور كار گفت وگوهاي بعدي ايران و كشورهاي 1+5 قرار داشته باشد. اين همان نكته اي است كه جمهوري اسلامي ايران بارها بر آن تاكيد ورزيده و چرخه غني سازي اورانيوم و توليد سوخت خود را غيرقابل چانه زني و گفت وگو اعلام كرده بود.
7- برخي از رسانه ها و محافل سياسي غرب در اولين واكنش نسبت به بيانيه تهران، اين بيانيه را نشانه عقب نشيني! جمهوري اسلامي ايران از موضع قبلي خود مبني بر انجام تبادل در خاك ايران ارزيابي كردند اما بسياري از محافل و مجامع ديگر با تحليل محتواي بيانيه، از آن به عنوان يك پيروزي براي جمهوري اسلامي ايران ياد كردند، اين مجامع به ويژه مشروط كردن مفاد بيانيه به پذيرش گروه وين را، نشانه هوشمندي طرف ايراني دانسته اند. رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه ايران دو كشور تركيه و برزيل را به بازي گرفته است! نيويورك تايمز از بيانيه تهران با عنوان يك حركت تاكتيكي ياد كرد. خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه ايران با صدور بيانيه سه جانبه تهران، توجيهي براي تحريم هاي غرب عليه اين كشور باقي نگذاشته است. شبكه الجزيره به نقل از مقامات فرانسوي گفت؛ بيانيه تهران، گروه 1+5 را براي اعمال تحريم بر سر دوراهي قرار داده است و...
8- و بالاخره اين نكته نيز گفتني است كه با توجه به آنچه شرح آن گذشت، احتمال چنداني براي پذيرش مفاد بيانيه از سوي «گروه وين» وجود ندارد ولي جمهوري اسلامي ايران در هر دو حالت پذيرش يا عدم پذيرش گروه وين، برنده اين ميدان خواهد بود، چرا كه پذيرش بيانيه به مفهوم نفي ادعاهاي قبلي است و عدم پذيرش بيانيه به معناي آن خواهد بود كه برنامه هسته اي ايران براي حريف فقط يك بهانه جويي بيرون از بستر فني و حقوقي است- كه هست- و حاكميت اسلام ناب محمدي(ص) و الگو شدن آن براي ساير ملت هاي مسلمان كانون اصلي نگراني و اضطراب غرب است و اين، كم دستاوردي نيست. (313793)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۲:۰۷:۰۸
آقای ناشناس. این نوشته شما بیشتر به ماستمالیزاسیون می ماند تا دفاع منطقی.
در این نوشته شما پاسخ قانع کننده ای به هیچکدام از دغدغه ها و نگرانیها که بخشی از آن در بیانیه آقای توکلی آمده است داده نشده است. (314185)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۳۳:۴۹
امروز[ حاصل شود.
الحيات به نقل از اين مقام ايراني كه به نام وي اشاره اي نكرد، افزود: تهران براي تبادل سوخت هسته اي خود خواستار «ضمانت هاي ملموس» است.
اين مقام ايراني، سياست اتلاف وقت درخصوص مسئله هسته اي را رد كرد و افزود: «موافقت غرب با تبادل سوخت، اعتماد تهران را افزايش مي دهد و اين احساس را مي دهد كه اين كشورها تمايل دارند رفتار خود را مقابل ايران تغيير دهند».
بيانيه سه جانبه كشورمان با سران كشورهاي برزيل و تركيه در رسانه هاي غربي نيز بازتاب گسترده اي داشته است.
روزنامه هاي تشرين، الثوره، البعث، الوطن، خبرگزاري سوريه (سانا)، حريت، مليت تيتر اول خود را به جلسه سه جانبه ايران، برزيل و تركيه اختصاص داده و با انتشار عكس هايي از اين مذاكرات نسبت به آينده بيانيه امضا شده ابراز خوشبيني كردند.
خبرگزاري شين هوا چين هم با بازتاب دادن اين حادثه در تهران در گزارشي نوشت: اين يك فرمول مشترك در ارتباط با تبادل اورانيوم است.
شبكه خبري «ان تي وي» اين خبر را با عنوان امضاي تاريخي در تهران به اطلاع بينندگان خود رساند.
شبكه خبري دولتي «تي.آر.تي و ترك» هم با برجسته كردن نقش تركيه و برزيل در كمك به حل بحران هسته اي ايران اين خبر را مخابره كرد.
اين شبكه خبري در تحليلي تاكيد كرد: «ايران با امضاي اين قرارداد نشان داد كه بمب هسته اي نمي خواهد.» (313801)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۲:۳۵:۱۳
الف، انتشار نظراتی به این بلندی اصلا ظاهر زیبایی نداره بهتره به عنوان مقاله ای جدا ارائه بشه
قبلا هم گفته بودم باید برای تعداد حرف محدودیت قرار دهید (314200)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۲:۱۱:۴۸
متاسفم که صدا و سیما به خصوص برنامه 20:30 آنقدر از این توافقنامه تعریف و تمجید می کند که گویی یک پیروزی خارق العاده برای کشور به دست آمده که در تاریخ بعد از انقلاب و حتی قبل از انقلاب سابقه نداشته است!
بابا . در این موضوع به شدت مهم که منافع ملی ایرانیان در میان است کمی از نگاه سیاسی تان و طرفداری دولت کم کنید و عادلانه و منصفانه به قضیه نگاه کنید. (314189)
 
عرفان شعرا
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۹:۰۵:۵۲
باز هم خدا رو صد هزار مرتبه شكر كه چهار تا نماينده مثل دكتر توكلي در مجلس هستند.

ولي سوال اينجاست:

آقاي دكتر توكلي:

اولا چرا جلسه غير علني؟

دوما اگر منظورتان از فشار بر دولت خاتمي، تعليقي است كه توسط خود خاتمي هم شكسته شد، شايان ذكر است كه آن تعليق هم با موافقت رهبري بود. واقعا سعي نكنيد اين افتضاح را با تعليق خاتمي مقايسه كنيد.

سوما همان طور كه شما هم بهتر از بنده مي دانيد، وزن تركيه خيلي وقت است در ترازوي منطقه از ما بيشتر شده است. اگر آقاي اردوغان تا لحظه ي آخر راضي نمي شود پا به تهران بگذارد، شايد دليلش همين است. اگر مي بينيم روساي جمهور تركيه و برزيل در تهران هستند، تنها و تنها و تنها به اين دليل است كه از اين آب گل آلود ماهي بگيرند و از پرونده ي هسته اي ايران، با ميانجيگري، اسم و رسمي براي خود پيدا كنند. همان كاري كه تا همين قطر هم دنبال او بود.

واقعا بايد تاسف خورد، كه هر شخصيت بلند بالايي كه به تهران مي آيد، با دستاوردي بزرگ براي كشورش خارج مي شود.

اگر آقاي پوتين آمد، كه اصلا قصد ندارم بحثش را تكرار كنم.

اگر كشور هاي كمور و تيمور و تانزانيا و.... هم بيايند، كه محتاج نان شب هستند و دست گدايي جلوي ايران دراز مي كنند.

اگر هم تركيه و برزيل بيايند، كه......

بايد قبول كنيم كه دستاورد بزرگي نصيب آقاي داسيلوا و اردوغان شد... (313430)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۴:۰۶:۴۲
در پاسخ ایشان (آقای شعرا) : این که میگویید رهبر راضی به تعلیق بود درست نیست و شعری است که شما بافته اید آقای شعرا! اولا رهبر در صحبت هایشان به صراحت فرمودند که من به دولت قبلی هشدار دادم که با این کارها آنها طلبکارتر میشوند(نقل به مضمون) این یعنی ایشان راضی نبودند. ثانیا رهبر یک نفر است و از طریق چشمها و گوشها و بازوانش یعنی مسئولان مملکت را اداره میکند و اگر مسئولی مثل آقای خاتمی و رو حانی و تیمشان افراد ضعیف و سست و واداده باشند رهبر یک تنه چه کند؟ ثالثا تعلیق در زمان آقای خاتمی با هشدار و قاطعیت رهبر و امر ایشان شکسته شد و اگر او خودش می خواست تعلیق نمیکرد و این قدر به سیاست هسته ای این دولت ایراد نمیگرفت یا اگر ایراد نگرفته لااقل تایید میکرد. اما در عین حال من نیز ابهاماتی نسبت به این بیانیه دارم. (313924)
 
امیدوار
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۹:۰۶:۰۲
بدون تعارف آقای توکلی زده به خال اگرچه تمام سناریو را هم نگفت اما نشان می دهد حواس ایشان کاملا جمع است. بقیه ماجرا به نظرم از این قرار است. مذاکرات طرف اروپایی کاملا طولانی مدت و در ابن مدت سوخت در ترکیه می ماند و در قبال درخواست برگشتن سوخت انها اظهار می دارند که مذاکرات در حال نتیجه دادن است. از طرفی با روی کار آمدن دولت محافظ کار در انگلیس ممکن است تحریمی در دستور کار شورای امنیت قرار نگیرد اما احتمال تحریمهای یکجانبه کشورهای متحد آمریکا بسیار زیاد است. جان کلام اینکه اوضاع به وفق مراد دل غربیها و نه ما پیش خواهد رفت. (313431)
 
پاسخ به امیدوار و آقای توکلی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۶:۴۹:۲۳
اولا زمان به نفع ما پیش می رود چون ما تولیدمان را متوقف نمی کنیم ثانیا ممکن است شما و آقای توکلی بفرماییدچه چیزی مصالح ملی را تامین می کند؟ (313661)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۷:۳۴
آقای عزیز.ما تولیدمان را متوقف نمی کنیم یعنی چه؟ تمام اورانیوم غنی سازی شده طی این سالهای پرحادثه و تحت فشارهای سنگین سیاسی و اقتصادی را یکدفعه و یکجا داریم از خاک کشور خارج می کنیم بعد شما می گویید تولیدمان متوقف نمی شود؟ کجای کاری عزیز؟ (313868)
 
پاسخ به ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۹:۳۰:۰۳
یعنی شما واقعامفهوم جمله ما تولیدمان را متوقف نمی کنیم نمی فهمی مثل این است که بگویی 2*2=4 یعنی چه؟ ضمن اینکه به اعتراف خود غربیها این توافق مربوط به گذشته است و ایران حدود دوبرابر این مقدار سوخت دراختیار داردبعضی از آنها به همین بهانه می گویند این توافق مربوط به گذشته است که اگر این توافق را نپذیرند ما برنده ایم چون آنها حرف 3 کشور را قبول نکرده اندنه فقط حرف ایران را (314119)
 
ایرانی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۹:۳۵:۱۵
میگم جریان ملانصرالدین و پسرش که معرف حضورتان هست ؟؟؟؟
حالا شده حکایت شما نه ؟ (314121)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۳:۴۲:۲۲
ناصر جان کی به تو گفته که ما کلا 1200 گیلوگرم اورانیوم غنی

شده تو ایران داریم ؟ نکنه از تمام مسائل ریز استراتژیک کشور خبر

داری ؟ شایدم سران مملکت رو ..... فرض کردی که این فکرو

میکنی . (314229)
 
آرش اشجعی
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۹:۰۹:۲۴
واقعا که اقای توکلی.
به نظر شما ما فقط تحریم بشیم خوبه دیگه ها. (313433)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۴۸:۰۲
دوست عزیز. خوب سیاست خارجی یعنی تدبیر.یعنی با کمترین هزینه بیشترین منافع را به دست بیاوریم. متاسفانه دولت تندروی آقای احمدی نژاد با سیاست خارجی تهاجمی اش کار را آنقدر بیخ داد و مسیر توافق را آنقدر تنگ کرد که اکنون باید با هزینه های بسیار بالاتر به یک توافقی برسیم آن هم با کشورهایی مثل ترکیه و برزیل که کشورهای غربی چندان روی آنها حسابی باز نمی کنند. به هر حال با وجود دیرهنگام بودن این توافق باز به نظر می رسد این توافقنامه همانگونه که آقای توکلی اشاره کرده اند مشکلات جدی دارد و منافع ملی ما را تامین نمی کند. (313876)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۰۸:۳۹:۴۳
دوست گرامی تدبیر دقیقا یعنی اینکه نگذاری حریف فکر کند تنها راه تو به آنها منتهی می شود اگر بنا بود ما نیز مانند دولت اصلاحات تمام تخم مرغهای خودمان را در سبد غرب بگذاریم نتیجه همان تعلیق دائمی بود که نتیجه کار خاتمی و گروهش شد عزیز من اینکه ترکیه را کسی حساب نمی کند را از کجا به دست آورده ای این دولت الان عضو شورای امنیت است و یک رای دارد برزیل هم همینطور و امضای سران کشورها زیر این بیانیه است مگر همینطوری و اله بختکی می توانند بگویند ما دیروز امضاء کردیم امروز می زنیم زیر امضایمان؟؟ آقای توکلی شما یعنی نماینده مجلس و سیاسی هستید یعنی در دنیای امروز می شود این گونه کار کرد (314306)
 
علی
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۹:۱۲:۲۲
خدا رو شکر بالاخره یکی هم پیدا شد که سرش رو زیر یرف نکرده. تورو خدا بیاین بت خودمون روراست باشیم و الکی بخاطر مصلحت اندیشی جناحی به هرکاری دست نزنیم. (313436)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۹:۲۱:۵۵
‫یک مقدار برای وجه ایران ، تو رو خدا ، ارزش قائل باشید !!

‫نمیشه که آقای رئیس جمهور مرتب قول بده ، بعدا تنش و مخالفت داخلی ایجاد بشه، بعد حرفش را پس بگیرد. اینجوری هیچ کشوری دیگر برای حرفهای ما ارزش قایل نمی شه. دیگر یک تصمیمی گرفته شده تمام شد. حال دیگه اینقدر حرف و حدیث توش در نیارین.

‫بعدش ، یعنی چی \" این پیام به غربی ها داده می شود که فشار آنها در دولت احمدی نژاد موثر افتا د \" ؟؟!!

منافع ملی را بچسب ، نه لجبازی با غرب !!! (313441)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۱۹:۴۸:۲۵
با جنجالی که اصول گرایان درباره حق مسلم راه انداختند هر تصمیمی به ضرر است. ولی ضرر کمتر در پذیرش همین توافق هست. حالا صفت این توافق را خودتان انتخاب کنید فرقی نمی کند، غرورآفرین یا ..... قرارداد جدید در تاریخ ایران ثبت خواهد شد تا آیندگان در مورد آن نظر دهند. راستی در کتاب تاریخ 100 سال دیگه از این رخداد چه خواهند نوشت؟ یکم رو راست باشیم بد نیست! چاپ می شه؟ فکر نکنم! مثل همیشه. (313447)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۲:۴۵:۱۱
کاملا موافقم. انتخاب بد از بدتر. فقط به اونا هم حق بدید که راجع به محل قرارگیری خطوط قرمز ما شک کنند. شاید فردا این خطوط از این ور بیافتده منظورم تسلیحات هسته ای هست. (313631)
 
عبدالناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۰:۰۹:۳۹
کاملا با این برنامه آقای توکلی موافق هستم ، اما فکر می کنم دراین باره باید قبلا اندیشیه می شد جریان کاملا یک طرفه است البته هرافراطی لاجرم طرف دیگرش تفریط است ، حالاباید دید این همه هزینه مادی ومعنوی وچینی شدن تمام کالاهای کشورمان ، تعطیلی کارخانجات وافزایش بیکاری را که همگی حاصل \" باج دادن\" به چینی ها وروس ها(تاچندی پیش) جهت حمایت از برنامه هسته ای بود را چه کسی باید جواب دهد وایا از این به بعد هم شاهد ورود هیات های چندصدنفره جهت بهره برداری از این موضوع بود یا خیر؟ (313459)
 
ali
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۱:۳۹:۳۵
[با تشكر از تيز هوشي آقاي توكلي در تاييد نظر ايشان بايد بگوييم :
اين موضوع ومواضع قبلي اردوغان در برابر اسرائيل (مواضع تشريفاتي وشعارگونه) همه بيانگر اين است كه اژدهاي عثماني (حكومت عثماني) با درك صحيح از اوضاع منطقه و همچنين با حسن استفاده از چالش بين ايران وغرب كه با روي كار آمدن آقاي احمدي نژاد شكل تازه اي به خود گرفته ، درحال بيدار شدن است و با چنين اقداماتي رقيب جدي و جانشين پرقدرتي براي ايران در منطقه است تا با رويكردهاي چند گانه خود زيراب نفوذ انقلاب ايران درمنطقه وبويژه دربين كشورهاي مسلمان را بزند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جالب آنكه در 25 سال گذشته ايران هيچ گاه وارد بازي باتركيه نشده است و به اصطلاح محل اعرابي براي رقيب ديرينه خود ، نذاشته اما با روي كارآمدن آقاي احمدي ن‍ژاد وسفرهاي مكرر وي به تركيه و به شهادت تمامي كارشناسان كاري عبث بوده است حال با استفاده از اين موقعيت تركيه اينچنين عرض اندام مي كند و اينچنين در راستاي تقويت جايگاه منطقه اي وبين المللي خود وارد بازي مي شود تمام كارتها را از كف ايران وغرب مي ربايد . براستي اين است هنر ديپلماسي ، نوش جانشان (313489)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۱:۴۹:۲۳
متاسفم برای اقای توکلی که چنینی شتابان سخن گفته........ (313495)
 
president
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۱:۵۱:۲۸
آقای توکلی با همه حرف هایتان نسبتا موافقم، جز ابتدای پاراگراف آخرتان که گفته اید \" البته تا همين جا اين پيام به غربيها منتقل مي‌شود كه فشار آنان نه فقط در دولت خاتمي مؤثر افتاد، بلكه در احمدي نژاد هم مي‌تواند مؤثر باشد. \" کشورهای غربی که چنین پیامی دریافت نکرده اند که شما می گویید.
برعکس اعتراف می کنند که ابزار فشار آن ها، یعنی تحریم در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است.
کجای بیانیه ای که اوج ابتکار و قدرت عملی ایران را نشان می دهد، به نفع غرب است؟!

حساسیت شما را من هم دارم، اما تا زمانی که با کشورهای وین صحبتی نشده است و جزئیات قرار داد مشخص نشده نمی توان چنین ادعاهایی کرد.
خواهش می کنم ضمن حفظ دغدغه خود و پیگیری آن از اتهامات ناروا خودداری کنید که همه آن چیزی که کشور ما در این موقعیت به آن احتیاج دارد، یکپارچگی در برابر زیاده خواهی های غرب است. (313496)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۱:۵۹:۰۹
مجلس در موارد خیلی کم اهمیت تر از این هم در عمل فاقد اقتدار بوده (313502)
 
sobhani
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۰۵:۰۶
با سلام
بنده به قضیه خوش بینانه تر نگاه می کنم
به نظر بنده باید تا حدی هم به نظام بین الملل توجه و اطمینان کرد.اینکه ما همه را دزد و غیر قابل اعتماد ببینیم چه سودی می کنیم؟
خوب اگر به ترکیه هم اعتماد نکنیم باید بیاییم و درو خود یک دیوار بکشیم.
همین اعتماد را از اینجا شروع کنیم و سپس به غرب هم سرایت دهیم بهتر است.نقطه شروع خوبی است.
درست است که نباید شیفته و یا وابسته به غرب باشیم اما با جهان غرب باید زندگی کنیم.خوب اگر ترکیه اینقدر شخصیت خود را لکه دار کرد 1200 کیلو اورانیوم از دست می دهیم اما اگر غیر از این بود می توانیم اعتماد سازی کنیم.اگر اعتماد غرب را جلب می کنیم بدون دردسر می توانیم به غنی سازی هم ادامه دهیم.

به نظر من که شروع خوبی است و ارزش ریسک را دارد. (313508)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۷:۳۳
آقای سبحانی.به راحتی می گویید 1200 کیلوگرم اورانیوم از دست می دهیم.می دانید به خاطر همین 1200 کیلوگرم چه فشارهای سنگینی را تحمل کردیم؟ میلیاردها دلار خسارت ناشی از تحریمها و کاهش سرمایه گذاری و عدم رشد فن آوریها و بهره وری تجهیزات و ماشین آلات در بخشهای مختلف صنعت و ... کاهش سطح روابط با بسیاری کشورها و شکاف عمیق تر بین دو دولت اصلاحات و دولت آقای احمدی نژاد و ......!
واقعا تعجب می کنم از این حرف شما! (313884)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۰۶:۰۸
خوب بود آقاي توكلي قبل از اظهار نظر متن بيانيه را به دقت مطالعه مي كردند.اصلا پسنديده نيست كه سياستمداران مصالح ملي را براي اغراض سياسي به بازي بگيرند.
- بيانيه تاكيد دارد كه سوخت هسته اي ايران متعلق به ايران بوده و بطور اماني در خاك تركيه نگهداري مي شود.
-در بيانيه آمده است كه ايران حق درخواست اعاده و بازگشت سوخت در صورت تخلف طرف هاي غربي را دارد و تركيه بازگشت سوخت با درخواست ايران را پذيرفته است.
-بيانيه تاكيد دارد كه تا زماني كه طرف هاي غربي پذيرش خود را اعلام نكرده اند و شرايط تبادل بين طرفيت نهايي نشده است ايران هيچ تعهدي براي امانت گذاشتن سوخت نخواهد داشت.

علاوه براين آقاي توكلي توجه نمايند كه :
-در اين بيانيه ايران هيچ تعهدي براي توقف غني سازي با غناي پايين و حتي غني سازي 20% را كه از مدتي پيش آغاز شده است نداده است.
-ورود طرف هاي غربي به هرنوع معامله و نبادل با ايران به معني نقض و لغو همه قطعنامه هاي قبلي صادر شده از طرف شوراي امنيت عليه ايران خواهد بود.
-براي ايران تجديد ذخاير اورانيوم غني شده با توجه به تحولات و پيشرفت هاي جديد در غني سازي اورانيوم امري ساده و سريع خواهد بود.حتي اگر طرف هاي غربي بعد از ورود به مرحله مبادله و معامله باايران، به تعهدات خود عمل نكنند باز هم نخواهند توانست بهانه اي براي بازگشت به شرايط تقابل و حركت به سوي گسترش تحريم ها ايجاد كنند. بالعكس هر نوع عدم پايبندي به تعهدات ابزاري براي توجيه حركت هاي بعدي ايران در توسعه برنامه غني سازي خود خواهد بود.
-آقاي توكلي توجه كنند كه يكي از شركت كنندگان در اين توافق و صادر كنندگان بيانيه، كشور برزيل است كه خود از امكان توليد سوخت هسته اي برخوردار است و در صورت عدم استقبال طرف هاي غربي از اين بيليه يا عدم پايبندي آنها به تعهداتشان راه براي ورود جدي تر برزيل به صحنه در نقش ارائه دهنده سوخت هسته اي به ايران باز خواهد شد.

اظهار نظرهاي شتاب زده براي افراد مدعي داشتن ديد و نگرش سياسي نه تنها اعتباري به بار نمي آورد بلكه باعث مي شود كه به خاطر سبكي اظهاراتشان و بي توجهي به عمق مسائلي كه در پيش است وجهه سياسي و اعتبار خود را به راحتي بر باد دهند. آقاي توكلي بايد از گذشته عبرت بگيرند و براي قرار گرفتن روي تيتر اخبار رسانه ها هزينه هاي سنگين و غير قابل جبران نپردازند. اين نكات تنها بخضي از مسائلي است كه يم آدم عامي غير سياسي مثل بنده مي فهمد و از سياستمداران و مدعيان سياستمداري در كشورش اتنظار درك عميق تري نسبت به شناخت عوامانه و درك سطحي خود از مسائل دارد!!!

خدا عاقبت ما را به خير كند و ما را از لغزش بخاطر نام و مقام و قدرت و شهرت حفظ كند. (313509)
 
schiller
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۸:۱۱
آقا حرف دل ما رو زدی .
خوشم اومد .
این آقایون سیاستمدار واقعا خیلی وقت ها منتظر یک چیزی هستند تا بامبولش کنند .
من نوعی که آدم خیلی با ادعا و تحصیلات دکترا نیستم و از مزیت نماینده بودن هم بهره مند نیستم ، با این حال میفهمم چه اتفاقی افتاده و این جور اسیر بازی های سیاسی نمیشم که بیام موضع تند بگیرم .
آخه این مفاد بیانیه رو لااقل یک باز بخونید بعد اینطور اون رو بکوبید .
همه چیز منوط به توافق گروه وین هست که چه قبول کنند چه نکنند یک پیروزی برای ما محسوب میشود . (313847)
 
محمد جواد لاپیچانی از منچستر
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۰۶:۵۲
اگرچه آقای توکلی در مسایل اقتصادی صاحبنظر است ولی در مسایل سیاسی و اجتمایی بسیار رادیکال می باشد .با کمی تامل می توان فهمید که پاشنه آشیل ما چیزی جز تند روی و تعصب نیست .با کمی واقع بینی, می توان مساله هسته ای را به روش معقول-نه به روش انقلابی- حل کرد. (313510)
 
kl
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۲۶:۵۸
خوب است همه بدانیم روش انقلابی اگر معقول نبود هیچ کداممان الان در این وضعیت نبودیم (313796)
 
پاسخ به mb
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۱:۳۷:۵۸
حرف شما کاملا درست است ولی اشتباه شما این است که کیفیت جای فعلیمان را نمی دانید. (314167)
 
esolgaraidinmadar
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۱۳:۰۶
بسمه تعالی

غرب وقتی احساس کنه مشتمان بازشده ومتوجه میزان خطرپذیری ما بشه باخیال آسوده حمله هم خواهد نمود وامروز مشتمان را بازکردند وترس غرب هم ازامروز خواهد ریخت وباور کنید آنها خواسته های جدید مطرح واینها نامحسوس باج خواهند داد چراکه مهم برای این دوستان سرکوب منتقدین درونی به هرقیمت است (313515)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۱۹:۵۲
من طرفدار آقای احمدی نژاد نیستم و از طرفداران اصلاح طلبان هستم ، ولی میخواستم به آقای توکلی بگم به نظر شما تحریمهای بیشتر منافع ایران رو تامین میکنه ؟ آقای توکلی شما بیشتر از همه مطلع هستید تحریمها سالانه میلیاردها دلار داره به اقتصاد ایران ضربه میزنه ، این دلارهای هدر رفته منافع ایران نیست ؟ لوازم مورد نیاز بسیاری از صنایع رو که دانش تولیدش فقط دست کشورهای غربی هست رو دولا و پهنا با واسطه از چین خریدن که ناشی از این تحریمها هست ضربه به منافع نیست ؟ تحریم بنگاههای مالی کشور ضربه به منافع ملی نیست ؟ و ...... . آقای توکلی نظر شما محترم اما حتما دولت قبلی و فعلی یه چیزی میدونستند که قبول کردند . اینقدر چوب لا چرخ این پرونده هسته ای نگذارید ، مملکت کارهای مهم تری هم داره. به فکر کار برای امثال من باشید که فردا روز مجبور نشیم ما هم به جمعیت رانندگان عزیز تاکسی اضافه شیم بعد از اینهمه درس خوندن .   (313522)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۲۳:۳۳
آقای توکلی، تحلیل شما از زمان این توافق چیست؟ در آستانه سالگرد انتخابت؟ (313524)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۳:۰۲:۱۸
آقای ناشناس.راهکار ارائه داده اند در ضمن بیانیه مجلس که قرار بود امروز سه شنبه خوانده شود.
یکی از راهکارها ارسال مرحله ای سوخت به ترکیه است نه ارسال یکباره و یکجا. (313888)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۲۴:۵۲
لطفا\" راهکار ارائه کنید فقط ایراد نگیرید (313525)
 
مبعث آزاد
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۳۰:۳۶
آقاي توكلي، چرا ميخواهيد جلسه غيرعلني باشد. آيا مردم حق ندارند بدانند.
چه مصلحتي در كار است كه تصميمهاي مهم را در جلسات غير رسمي ميگيريد و هرگز هم به مردم پاسخ نميدهيد.
شما كه در كار رسانه دست داريد بهتر است به حقوق اساسي مردم ايران پايبند باشيد. (313530)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۴۳:۴۲
لازم است به دو نكته مهمدر جريان صدور اين بيانيه توجه شود:

1- ورود تركيه به صحنه مجادلات ايران با غرب در جايگاه امانت دار طرف ايراني باعث مي شود تا اين كشور به نوعي اتحاد سياسي با ايران در مقابل طرف هاي غربي وارد شود. ايفاي چنين نقشي توسط تركيه و قرار گرفتن اين كشور در كنار ايران به نوعي باعث توسعه نفوذ و اعتبار سياسي ايران در منطقه و دور شدن كشورهايي مثل تركيه از اهراهي سياسي با طرف هاي غربي مي شود.
2- حضور برزيل در اين راهكار با توجه به نقش بالقوه اين كشور در توليد و تامين سوخت براي ديگران، باعث خواهد شد تا طرف هاي غربي براي تن دادن به مبادله سوخت تحت فشار قرار گيرند. از طرفي با نقش برزيل در شوراي امنيت عملا صدور اين بيانيه با حضور برزيل راه را براي صدور قطعنامه هاي آتي عليه ايران دشوار خواهد كرد.
لذا به نظر مي رسد با اين ابتكار زمينه براي شكل گيري نوعي قطب بندي سياسي جديد در سطح بين المللي فراهم شده باشد.ل ذا برخي سيايتمداران داخلي بايد پاسخگو باشند كه چرا در دوره هايي كه دولت مسير برخورد سخت را در پيش مي گيرد به نقد آن مي پردازند و دولت را به سرسختي و هزينه سازي متهم مي كنند و وقتي دولت راهكار برخورد سياسي نرم را دنبال مي كند باز منتقد آن شده و ورود به هر نوع مسير سياسي را به حساب تسليم شدن در برابر تهديدها و فشارهاي قدرت هاي زورگو مي گذارند؟!!! (313541)
 
sedayemoshawer
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۲:۵۱:۴۴
اين بيانيه را خيلي بي طرفانه و دور از حب و بغض كه بررسي شود ؛ اين است كه نه تنها براي كشور سودمند نيست بلكه مضر هم هست و بزرگترين ضرري كه مي زند اين است كه كشورهاي طرف ايران كه بايد به اين بيانيه با آغوش باز روبه رو شوند ؛ همچنان كه آثار اوليه واكنشها نشان مي دهد ؛ حمل بر عقب نشيني شده و با دست گذاشتن روي قطعنامه شوراي امنيت ، خواهان قبول آن شده اند .
من به عنوان يك ايراني كه فقط به حقوق و مصالح ملي مي انديشم و عملكرد دولت در اين حركت را مناسب مصالح ملي نمي دانم ؛ اين سوال را از دولتمردان و مدافعين سينه چاك آنها كه اگر اين حركت از سوي محبوب ايشان انجام نمي شد و ديگري متولي آن بود ؛ از لكه دار شدن عزت نظام فرياد بر مي آوردند؛ واكنش ايشان به اين بيانيه چيست؟ اگر آن را مي پسندند و قبول دارند ؛ لطفا\" توضيح دهند كه اين حركت با كار دولت خاتمي كه تعليق را پذيرفت ؛ چه تفاوتي دارد كه اين خوب است و آن بد بود؟
حل مسأله اتمي و تدبير مديران موجب تكدر خاطر نيست و من به عنوان يك منتقد به حركت مدبرانه در بعد ملي و بين المللي اداي احترام مي كنم و هرگز دنبال بهانه براي ايراد نيستم و اما نمي توانم اين بيانيه را با آن رجز خوانيهاي رييس دولت باهم جمع كنم و درك كنم. (313547)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۳:۰۳:۰۸
به نظر می رسد بیانیه مجلس همراه با شروطش بسیار مفید است و پخته تر و متضمن کامل منافع ملی ماست. سوال مهم این است که آیا دولت با مجلس در مورد بیانیه تهران هماهنگ بوده است؟ اگر نبوده چرا دولت اصل 77 قانون اساسی را در نظر نگرفته است؟
ضمنا باید نظر مقام معظم رهبری را نیز بدانیم. (313553)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۳:۰۸:۱۶
احتمالا پیام و چاپ نمی کنید برای همین من عین پیام و تو سایت های دیگه خواهم گذاشت>
این پیروزی و به دشمنان ایران تبریک می گم کجاست اون رگ غیرتتان که می گفتید آب نبات گرفتیم چه فرقی است با عهدنامه ترکمن چای این فضاحت دست مریزاد باید گفت به دکتر توکلی
امروز تنم لرزید در روز شهادت همسر اسوه عدالت که هرگز زیر بار ظلم نرفت ایران اسلامی را شرمگین کردند (313555)
 
arian
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۳:۱۷:۰۱
باسلام
من هم مثل همه ایرانیها به اینکه باید خودمان غنی سازی را تا 20 درصد انجام دهیم یا در مذاکرات از موضوع قدرت وارد عمل شویم حمایت میکنم.
ولی
با این بلوای بعد از انتخابات دیپلماسی ما قدرت خود را از دست داد و ما از لحاظ دیپلماسی در شرایطی نیستیم که بتوانیم حرف خود را به کرسی بنشانیم, نشانه ان هم موضوع خلیج فارس و جزایر سه گانه ایرانی و .... است.
تازه
این غنی سازی در شرایطی که روسیه و چین پشت ایران را خالی کرده اند و با غربیها هم پیمان شده اند موجب اعمال تحریم های بیشتر علیه ما میشود.
.
متاسفانه از لحاظ دیپلماسی خارجی قوی نیستیم. (313563)
 
وحيد
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۳:۲۲:۴۸
آقاي توكلي جسارتا يا اطلاعي از اين بيانيه نداريد و يا اينكه از هر فرصتي براي جلب نظر استفاده مي كنيد.
مفاد بيانيه به نحوي است كه غرب را در سر يك دوراهي دوسر باخت قرار مي دهد. درباره انتقال هم اين بس كه الان هيچ جزئياتي از نحوه انتقال مشخص نيست و تنها در صورت موافقت غرب است كه مبادله صورت مي گيرد كه بعيد هم هست. ضمنا در اين اجلاس كشور ما دو دوست خود يعني برزيل و تركيه را به عنوان دو بازيگر جديد عرصه جهاني وارد ميدان كرده كه در نوع خود منحصر به فرد است.
لطفا مرز خود به عنوان اصولگرايي منتقد را با دشمنان مشخص كنيد و پس از اطلاع كامل از جنبه هاي مختلف اين اجلاس بيانيه صادر كنيد.
با آرزوي موفقيت براي شما و همه اصولگرايان تحول خواه (313565)
 
کاربر
۱۳۸۹-۰۲-۲۷ ۲۳:۴۸:۴۳
تاریخ ثابت کرده غربیان منافع خود را فدای حقیقت و امانتداری نمیکنند و هر جا لازم شد زیر تمامی قولها و تعهدات خود میزنند و با بردن اورانیوم به ترکیه , تا زمانیکه همین دشمنی بین ایران و غرب حاکم باشد مثقالی از اورانیوم 20 درصد را به ما نمیدهند که هیچ ، همین اورانیوم خودمان هم به ما مسترد نخواهد شد. اگر شده در ترکیه کودتا کنند نخواهند گذاشت دولت ترکیه نافرمانی غرب کند و یادمان نرود که ترکیه عضو کشورهای ناتو است و اگر ایران بخواهد با توسل به زور اورانیوم خود را پس بگیرد دیگر اعضای ناتو با ایران طرف خواهند شد . بنابر این به هوش باشیم و بدانیم در دنیای سیاست امروزی ، اخلاق بی معناست (313575)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۰:۰۸:۵۹
مثل اینکه برادر عزیز ما اقای دکتر توکلی فراموش کرده است که توی این مملکت فعلا رییس جمهور همه کاره است و مجلس ول معطل است. البته با کمال عذر خواهی از نمایندگان مجلس. حمل بر بی ادبی نشود وقتی که شما نمایندگان ملت شب عید از رییس جمهور عیدی گرفتید و به بی سوادی و کارشناس نبودن متهم شدید و پشت بند ان یک قدم اساسی در طرح هدفمند کردن یارانه ها به عقب برداشتید و در اخر کار طوری وانمود کردید که انگار این دولت است که عقب نشینی کرد، دیگر میخواهید که چاقویتان برش داشته باشد؟
نگوئید که در موضوع هدفمند کردن یارانه ها طبق نظر شما اجرا شده است که این را حمل بر بزغاله پنداشتن ملت میدانیم.
وقتی 44 هزار میلیارد تومان قرار بود در یکسال اجرا شود فرق ان با اجرای 22 هزار میلیارد در ششماه چیست؟
خب حال برادر جان زیر گوش مجلس هم موافقتنامه امضا می کنن و پس از انهمه ژست انرژی هسته ای یه خبر خوش هسته ای دیگر هم به مردم میدهند که ما 1200 کیلوگرم سوخت 4% را دادیم امانت دست ملت ترکیه
جای دوری نمیرود اونها هم که از خودمان هستند.
کی مرده و کی زنده فردا که دولت سکولار دیگری در ترکیه روی کار اومد زد زیر همه قراردادها اونوقت خر میاریم و باقالا بار میکنیم و میشنیم هی به امریکای جنایتکار و ایادی اون لعن و نفرین میفرستیم که الهی جز جیگر بزنن (313581)
 
علی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۰:۱۴:۲۴
من با اینکه از طرفداران آقای دکتر احمدی نژاد هستم ولی با انتقال سوخت از کشورم به کشور دیگر به هر اسمی مخالفم.
من نمی دانم که هدف دولت چیست ولی با انتقال سوخت مخالفم زیرا این کشور های گروه وین هیچ حسن سابقه ای ندارند و به هیچ وجه نباید در برابر آنان کوتاه آمد..
یادمان نرفته که همین فرانسه سوخت ما را بی هیچ دلیلی بلوکه کرده است.
یادمان هست که آمریکا به همین شیوه پروژه ی هسته ای لیبی را بدون کمترین هزینه ای از کار انداخت...


خدمت رییس جمهور محترم و مردمی عرض می کنم که:
ما مخالفیم... (313584)
 
sedayemoshawer
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۰:۴۸:۴۶
من ناگزيرم درد مندانه اين جمله را بنويسم و اما سايت الف در نشر يا عدم نشر آن آزاد است و اما جمله اين است كه نكند براي اقناع جناب نخست وزير تركيه براي سفر به ايران و دادن وزن بيشتر به اجلاس جي 15 ، دولتمردان تن به امضاء بيانيه اي داده اند عزت ملي در آن لحاظ نشده و بوي از سربلندي ملي در آن ديده نمي شود و زجر آورتر اينكه علي رغم امضاء بيانيه فضاي بين المللي نه تنها تلطيف نشد بلكه غبار آلودتر و سنگين تر به حال ديپلماسي ايران شده است و جدا\" بايد به افكار عمومي پاسخ داده شود كه ريشه اين سر در گمي ها كجاست .
حل مسالمت آميز موضوع هسته اي با حفظ عزت ملي منتهاي آرزوي ايرانيان است. (313601)
 
مجتبی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۰:۵۱:۴۴
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
آقای توکلی قطعا این توافقی که امروز حاصل شده حتما با صلاحدید ولایت فقیه انجام شده و آقای احمدی نژاد فقط مجری می باشند.
هنوز هم طرف مقابل اعلام پذیرش نکرده که انشاءالله نخواهند کرد و در این صورتاین یک برگ برنده بزرگ برای نظام خواهد بود.می خواستم خواهش کنم اگر واقعا از سر دلسوزی چنین مطالبی را بیان می کنید این مسائل را به صورت محرمانه با خود آقایان احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای بیان بفرمایید.
شما در مورد برنامه یارانه ها و قضیه آقای رحیمی و... همینطور شتاب زده و بچه گانه عمل کردید.
توجه کنید همین تیتر امروز جنابعالی فردا مورد تحلیل چه جریان و روزنامه هایی قرار خواهد گرفت .قطعا مردم سالاری و bbc (313602)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۱:۰۲:۵۷
من مطمئنم این قضیه هم به خوبی تموم میشه و تبادل سوخت

صورت میگیره و به قول قدیمی ها روسیاهی واسه ذغال میمونه .

دکتر توکلی باز هم زود قضاوت کردی .

میدونم چاپ نمیکنید . (313607)
 
ابو تراب
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۱:۳۰:۲۸
باید بگوییم از حرف دکتر توکلی خوشحال شدم . چون نشان میدهد نطرههای مختلفی وجود دارد.فقط ای کاش کمی دیرتر این نطر را میداد که غبارها بنشیند.
باید بگوییم خیلی خوشحال شدم که برای اولین باز از تاریخ انقلا ب یک ریس حمهور مدرن در این کشور وجود دارد .قواعد بازی را بلد است . شیوه بازی را بلد است.متفکرانه بازی میکند.ادمهای دور و برش هم خوب باز ی میکنند!!!..... همه خوب بازی میکنند.
همه را هم بازی داد!:)
این باعث غرور است.
غربیها هم می دانند چه بازی خوردنند! از همین الان هم شروع کردنند به بهم زدن بازی چون عصبانی هستند. (313615)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۱:۴۵:۱۲
پشت سر هر افراطی جبرا یک تفریطی هست،
فقط این ما مردمیم که هم هزینه افراط را می دهیم هم هزینه تفریط (313619)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۲:۳۴:۴۹
لطفا به مفاد بیانیه دقت کنید. قرار نیست بدون تدبیر و نسنجیده سوخت را بدهیم.
تا بحال بهانه های غربی ها این بود که ایران در تبادل سوخت تعلل می کند و اهل عمل نیست. اما این اقدام صداقت و تطابق گفتار ایران با عملش را ثابت می کند. از این به بعد توپ در میدان غرب است که باید ثابت کند حرف و عملش یکی خواهد بود. بعد از این است که ما باید تلاش بیشتر به جهانیان ثابت کنیم که غربی ها در پس پرده نیات دیگری از فشار به ایران دارند. آنها می خواهند صنایع اتمی تنها در انحصار قدرتها باشد و بقیه کشورها در آینده برای تامین انرژی متکی به آنها باشند.
دولت حتما می داند که خیلی حساب شده باید عمل کرده و مثل گذشته کاری نکند که اینها این اقدام ایران را تبدیل به اهرم فشار دیگری علیه خودش بکنند. مدتی هاست که بیطرفی آژانس انرژی اتمی مورد تردید بسیاری کشورها قرار گرفته است. لذا اگر آژانس در این تبادل بتواند به خوبی و عادلانه عمل کرده و سوخت بیست درصد را به موقع به ایران برساند تا حدود زیادی وجهه بین المللی خودش را ترمیم خواهد کرد وگرنه دیگر هیچ کشوری در آینده به این نهاد اعتماد نخواهد داشت.
توکل به خدا کنید (313629)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۳:۰۹:۵۸
ما که بگیم سانسور می کنید مگه اینکه خود دکتر بگن
به نظر من چند تا نکته وجود داره
1-ما با این کار عملا هیچ برگ برنده ای دستمون نیست تا 3-4 سال آینده
2-ترکیه از لحاظ سیاسی واقعا قابل اعتماد نیست اگه فردا کودتا شد و یه عده دیگر آمدند سر کار تکلیف چیست ؟
3-چه لزومی داره ما تا 1 ماه آینده سوخت رو بدیم و یکسال بعد تحویل بگیریم؟
حالا ماکه دستمون به جایی نمی رسه ان شاال.. همانطور که آقای توکلی گفتند مجلس از ایشون توضیح بخواد (313428)
 
پاسخ به امیر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۶:۰۴:۴۰
1)آنطور که مطبوعات غربی می گویند ایران دوبرابر این مقدار سوخت را دراختیار دارد و حتی بابهانه قراردادن این موضوع گفته اند این مساله مربوط به گذشته است که ذخیره اورانیوم آن پایین بود توجه کنید که ما شیر آب رانمی بندیم یعنی تولیدمان ادامه دارد2) فکر کنید ترکیه بگوید ایران را فریب دادیم آیا این به معنی تخریب اندیشه های پان ترکیسم در ایران نیست آیا این به نفع غرب است ؟ 3) ما تولیدمان را دراین یکسال ادامه می دهیم پس زمان به سود ما پیش می رود (313658)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۲:۰۹:۳۶
ما تولیدمان را به پیش می بریم تا یک سال دیگر طبق یک قرارداد ننگین دیگر آن را در خاک یک کشور نامطمئن امانت گذاریم همانگونه که ذخیره سوخت این سالها را که با دشواریهای فراوان و زیر فشارهای سنگین اقتصادی و سیاسی تولید کردیم داریم به راحتی می دهیم به ترکیه! (314188)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۰۸:۳۵:۳۹
دوست عزیز می شود بگویی این 1200 کیلو اورانیوم 3.5 درصد را برای چه می خواهی؟؟ می خواهی با آن ترشی بیاندازی که می گویی اینها حتما باید در ایران بماند که چه بشود؟؟ ما می خواهیم روند غنی سازی را عادی بکنیم تا بعد دچار تحریمها و مشکلات بیشتر بعدی نشویم و در ضمن فعلا نیاز فوری به اورانیوم 20 درصد داریم خوب برای اینکه 20 درصد بگیریم باید 3.5 درصد را بدهیم در ضمن کار خودمان را در غنی سازی اداماه بدهیم که در این بیانهی هر دو وجود دارد هم نیاز فوری رفع می شود و هم روند کنونی در غنی سازی ادامه پیدا می کند این کجایش با منافع ملی مخالفت دارد؟؟؟ بهتر کمی از کینه و بغض نسبت به دولت بکاهید و عقل را جایگزین تعصب خشک ضد دولت و احمدی نژاد بنمایید تا مانند توکلی متعصب و حسود بی فکر حرف نزنید (314303)
 
Espeetman
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۳:۳۸:۴۵
لقد طرت شکیرا و هدرت صقبا (313639)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۰۳:۱۱
آقا يا خانم قولا شديدا لطفا توضيح دهيد مرجع جمله تان دقيقا كيست؟ (313775)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۵۳:۱۲
لطفا ترجمه جملات عربي را در صورتي كه به زبان پارسي آشنايي داريد بنويسيد

با تشكر (313817)
 
Sam Ashkani
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۴:۱۰:۳۰
سلام
آقای توکلی نماینده منتصب مردم هستند. یعنی چه که میگوئید ایشون یک نفر هستند.
حالا دیگر نمایندگان هم یک نفر هستند ؟ پس چرا اسمشون نماینده است ؟ این افراد اگر چه با اعمال نظر شورای نظa رات منتصب شدند ولی هنوز باز هم یک مقدار رای دارند.
در ضمن در آخر مصاحبه ایشون تذکر دادند که باقی نمایندگان میتوانند نظرات خودشون را داشته باشند. (313644)
 
بعضی ها
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۴:۱۱:۱۴
برای جای سواله که چرا وقتی ما عنوان می کنیم که قادریم سوخت 20% راکتور تحقیقاتی تهران رو خودمون غنی سازی کنیم، حالا به غربی ها غیر مستقیم پیغام می فرستیم که برای این راکتور سوخت برای ما تهیه کنند؟ از دوستان می خوام اگه تحلیلی دارند ما رو هم مطلع کنند؟ (313645)
 
وحید قاسمزاده
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۴۹:۲۹
چون ما هنوز به تکنولوژی ساخت محفظه سوخت دست پیدا نکردیم (313762)
 
sam
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۴:۲۰:۱۱
لازم نیست تحریم بشیم. لازم هم نیست الکی داد و فریاد بزنیم و جنگ طلبی کنیم تا در اینجا کلی ابرو ریزی کنیم و امتیاز بدیم ! تنها لازم است با آژانس اتمی بسیار باز و تمیز کار کنیم...... (313648)
 
حسن
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۵:۴۴:۱۳
از طرف یک هوا دار جمهوری اسلامی؛

چرا شما با خانم کلینتون هم نوا شده اید؟ غربی‌ها در صدد به هم زدن این توافق نامه هستند. این توافق نامه به نفع ایران است چون غربی‌ها را در تنگنای سیاسی دادن سوخت به ایران قرار می‌‌دهد. آنها نگفته اند که سوخت نمی‌‌دهیم، بلکه می‌‌گویند دادن سوخت مشکل برنامه هسته‌ای ایران را حل نمی‌‌کند، پس این یک قدم به جلو برای ما است. دقت کنید که صهیونیست ها ناراحت شده اند! بر فرض محال که سوخت را به ما ندهند، در نظر افکار عمومی جهان متهم می‌‌شوند و البته تولید ۱۲۰۰ کیلو اورانیوم با غلظت ۳.۵ در صد برای ما خیلی‌ سخت نیست. در حال حاضر نیز ما خیلی‌ بیشتر از این مقدار داریم. (313656)
 
علی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۶:۲۵:۱۱
با سلام
با حرفهای اقای توکلی کاملا موافقم
اما این حرفها را نباید زیاد جدی گرفت اگر یادتان باشد درر تمامی مواردی که مجلس و اقای احمدی نژاد اختلاف داشتند همه چیز به خواست اقای احمدی نژاد تمام شده و عملا مجلس هیچکاره بوده است
این بار هم مثل بقیه دفعات (313660)
 
fotross
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۷:۵۳:۰۲
با سلام

انگار تهدید نظامی خیلی قوی بوده که نظام چنین تصمیمی را گرفته (313668)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۱۰:۴۴
با وجود برخی نگرانیهای منطقی بیانیه تهران را مثبت می دانم:
1- غربیها هرگز با ایران مصالحه نمی کنند جون هدف چیز دیگری است و مساله هسته ای صرفا بهانه است.
2- این بیانیه دست غربیها رو برای بهانه تراشی رو می کند.
3- کشورهای مستقل مثل برزیل و ترکیه پی می برند که رابطه با غرب بر مبنای غیر منطقی استوار است.
4- ترکیه دنبال انرژی هسته ای است و نوع رابطه غرب با ایران می تواند راه را برای ترکیه هموار کند. بنابراین نقش ترکیه را نه تنها منفی نمی دانم بلکه معتقدم ترکیه برای حل مشکل خود یعنی دسترسی به انرژی هسته ای وارد این میدان شده است. (313681)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۱۲:۲۷
ماسابقه طولانی در لجاجت و تصمیم گیری در بدترین شرایط زمانی و مکانی را داریم، و نشان داده ایم که درتصمیم گیریهای کلان با ابعاد ملی و بین المللی با درایت عمل نمی کنیم.1-بعد از قضیه لانه جاسوسی آمریکا، شرایط زیادی برای آزادی گروگادهها قراردادیم، و مدتی طولانی بر شروط خودتاکیدکردیم. از جمله بازگرداندن شاه به ایران، معذرت خواهی آمریکا از ملت ایران، آزاد نمودن دارایی های بلوکه شده ایران و ...گروگانها آزاد شدند و ما هنوز نتوانسته ایم پولهایمان را از آمریکا پس بگیریم. در قضیه جنگ تحمیلی هم شرطهای ریادی برای پابان جنگ داشتیم: متجاوز شناختن صدام، محاکمه او در دادگاه بین المللی، پرداخت خسارت به ایران و ...جنگ تمام شد و به هیچکدام از این خواسته ها نرسیدیم. در قضیه هسته ای هم علیرغم شعارها و خواسته هایی که داشتیم، بناگاه و بدون هیچ دست آورد مشخصی تن به سازش دادیم. در هر سه مورد امتیازات کلانی را که در ابتدا به ما پیشنهاد شده بود از دست دادیم. (313683)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۱۹:۱۴
من صحبتهای اقای دکتر توکلی را قبول دارم اما این را هم بدانیم که عدم پذیرش چنین طرحهایی در این مقطع ضررهای بیشتری را به مامیزند کاری شده است که تصمصم بین بد و بدتر میگیریم . انشااله خیر باشد و به این مردم بیشتر از این اسیب نرسد هم حیثیتی و هم مادی و اقتصادی. (313691)
 
حامد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۳۱:۴۴
آقاي توکلي چند سوال داشتم:
1-حداقل انباشته leuايران چقدر است؟(حدس خود را بگوييد)
2-leu ايران همين حالا تحويل غربي هاست يا اينکه هنگامي غرب leuغني شده را آماده کرد مبادله صورت مي گيرد؟
3-اگر غرب بيشتر از يکسال فراهم کردن سوخت را طول بدهد به نفع ايران نيست؟
4-آيا در توافق نامه حرفي از توفق غني سازي در ايران آمدهاست؟
5-آيا اين توافق نامه معادل توافقي که در دورانآقاي خاتمي شد است يا خير؟
التماس دعا (313698)
 
امیر حسین
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۴۵:۰۰
خوب توجه کنید چرا ایران را بازنده این تبادل سوخت میدانید با این کار دست ایران برای اقدامات دیگر از جمله اقدامات انفعالی (زدن زیر میز)باز است در بازی شطرنج هم ممکن است به طرف چند مهره بدهی ولی نهایتا آنکه مات میشود حریف شماست حال اینکه بگیم ترکیه به ما خیانت میکنه یک فرضیه است اگر این فرضیه رد شد چی ؟... (313623)
 
ابراهيم قنبري
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۴۷:۵۴
به نام خدا
لطفا احدي از مطلعين بفرمايند كه جهت حمل و نقل و ايجاد شرايط نگهداري امانتي در خاك تركيه چقدر زمان مورد نياز است ؟ (313709)
 
عبداله
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۵۳:۵۰
آقای توکلی ودیگردوستانتان درمجلس باسلام
بنظرمیرسدشماخودبهعنوان یک اصولگرابعدازانتخابات ،تغییرموضع داده وفقط حرف می زنید ،انتقادغیرمنصفانه ومغرضانه ،کمی هم به فکرمردم باشید وبرای رضای خداکارکنید ودولت را درانجام برنامه های صحیح وکارشناسی درست یاری کنید.واین قدرسیاسی کاری نکنید. (313714)
 
MH_ROOSTAEI
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۵۳:۵۶
خدمت جناب دكتر توكلي .
اگر قضيه آنچنان كه شما مي گويي باشد چرا اينقدر روسيه وفرانسه ناراحت وعصباني است ؟ . . . مدودوف در اظهار نظر خود عنوان كرده است كه مشكل اصلي بحث ادامه غني سازي درايران است . فرانسه هم همين را گفته است . ديگران هم همينرا مي گويند.
مشكل ما اينستكه آنها ((( حق ))) غني سازي مارا بپذيرند. بنابراين اگر اينچنين نباشد چنين مبادله اي با هيچ شرايطي مشكلي را حل نخواهد كرد. ما براي حركت تا آخرين نقطه ايستاديم . به نظر بنده در اين بخش يك تاكتيك سياسي به كار برده شده است. اولاً دقت كنيد ، گفته شده است در صورتيكه با گروه وين به توافق برسيم اين تبادل صورت مي گيرد . توافق يعني چي ؟ يعني حق غني سازي ما به رسميت شناخته شود. دراين بيانيه ( ونه توافق نامه يا معاهده ويا هرچيز ديگري كه بار تعهدي براي ما داشته باشد ) قيد شده است ايران به كار خود ادامه مي دهد ( حتي غني سازي 20 درصد را ) . دقت كنيد دست آنه پيش است چرا كه مي گويند شما هنوز محل مصرفي براي اين اورانيم ها نداريد . راكتور بوشهر هم كه راه اندازي شود تا 8 سال بعد آن هم سوختش از طرف روس تامين شده است. بنابراين اينجا نياز به يك حركت سياسي و هوشمندانه است . باز هم تاكيد مي كنم ايران طبق اين بيانيه تا زماني كه تضمين ها وتعدات لازم را اخذ نكند ( طبق بند هاي بيانيه )‌سوختي تحويل نخواهد داد . اين موضوع به كام فرانسه خوش نيامده روسيه هم همينطور (‌البته روسها ازينكه كسي ديگري مثل تركيه نقش آنها را تحويل گرفته اند محترمانه عصباني شده اند ) . جناب دكتر ارادت داريم به شما ولي يه كم صبر كنين . (313715)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۸:۵۸:۵۴
به نظر بنده اگر این جریان غنی سازی (که فقط بخشی از چرخه تولید انرژی هسته است) خردمندانه و بدون ماجراجویی های جنبی انجام میگرفت قطعا دربردارنده منفعت برای مردم بود، چنانکه کشور اسلامی پاکستان بمب هم دارد و کسی به آن کاری ندارد. اما در وضعیت فعلی این جریان تا بحال برای مردم ما خیلی بیشتر از منفعت، ضرر داشته است و بقول معروف جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است.
اما اینکه بعضی از آقایان سعی میکنند این عقب نشینی خود را موفقیت جلوه دهند کار بسیار ناشایستی است که ناشی از همان نگاه همیشگی آنان به مردم است که آنها را رعیت نادان فرض میکنند.
به هر حال بنده فکر میکنم پذیرش این عقب نشینی منافع بیشتری برای مردم و کشور دارد تا ادامه دادن این ماجراجویی هسته ای. (313720)
 
الیار
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۰۷:۳۱
آقای ناشناس سلام
چرا زود قضاوت میکنید و به اظهار نظر دیگران اینگونه پاسخ میدهید؟
آیا به نظر شما این بیانه جای شک و شبهه ندارد؟

نظرات رهبر کشور را در مورد اینگونه موارد نشنیده اید؟ همین اخیرا به دولت محترم فرمودند که فریب تبادل سوخت 3% را با 20% نخورید.
اقای احمدی نژاد در روز 22 بهمن با مردم صحبت کردند و گفتند ما نیازی به سوخت 20% نداریم و خودمان از فردا شروع به تولید میکنیم حال چه اتفاقی افتاده که داوطلبانه و با امتیازات فراوان به فکر تبادل سوخت افتاده ایم؟
نگاهی به اظهارات کشورهای غربی و شرقی بیاندازید! قبل از اجلاس 15 قاطعانه میگفتند که ایران تسلیم نخواهد شد و این اجلاس فایده ای ندارد!!! تا با این کار به قولی ایران را جو زده کنند و ایران را در شرایطی قرار دهند که به نتایج مطلوب خویش برسند و به نظر من این کار عملی شد. یعنی امتیاز دهی ایران بدون تحریم و جنگ و ... چرا که هم جنگیدن برای آنها هزینه دارد و هم تحریم کردن . پس سراغ گزینه ای رفتند که برای رسیدن به اهدافشان کم هزینه و یا به عبارتی بدون هزینه باشد.
تا چند وقت پیش دل خوش کرده بودیم به روسیه و چین ، به روشنی دیدیم که چگونه ایران را تنها گذاشتند و دنبال منافع خود رفتند حالا نوبت رسیده به برزیل و ترکیه که بدون اجازه اربابان خود آب نمی نوشند چگونه دل خوش کرده ایم به مذاکره و تصمیم گیری آنان در باره کشورمان؟؟؟
قدری منطقی فکر کنیم و زود جو گیر نشویم. (313730)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۰۷:۴۷
من با آقای توکلی در این مورد توافق دارم. آیا آقای احمدی نژاد با افراد ورزیده در سیاست مشورت کردند که به این نتیجه رسیدند که می توان به \"ترکیه اعتماد کرد\"؟ آیا رییس جمهور از اهداف ترکیه در منطقه که همراه با منافع اسراییل و آمریکاست آگاهی ندارند که دست به چنین کاری زده اند؟ ترکیه فقط منافع خود را از هر طریقی که امکانپذیر بداند دنبال می کند. آیا کسانی که این تصمیم خطرناک و دور از منافع ایران را گرفته اند \"اسلامی بودن\" ترکیه را مبنای تصمیم گیری خود کردند؟
یادم می آید در زمان نسل کشی مردم غزه بوسیله بمب های خوشه ای و فسفری اسراییل، در کنفرانس اقتصادی، اردوغان با ژستی سعی می کرد خود را مدافع منافع فلسطین در انظار عمومی نشان دهد که اعتماد فلسطینی ها و مردم عرب را – در مقابل محبوبیت ایران – برای خود دست وپا کند و از آن برای پیشبرد اهداف ترکیه و حزبش مورد استفاده قرار دهد که تا اندازه ای موفق هم شد. ژست میانچی گری در گفتگوی صلح بین اسراییل و سوریه نتیجه آن بود. ترکیه اگر راست می گفت می بایستی سفیر خود را – حتی برای دو روز بمنظور اعتراض به جنایات اسراییل علیه مردم فلسطین از اسراییل بیرون می کشید که اینکار را حتی برای یک دقیقه انجام نداد و فقط به شعار پوچ و توخالی بسنده کرد.
ولی در عوض این چاوز بود که سفیر خود را برای مدتی از اسراییل خارج نمود. یادم می آید که در همانموقع چندنفر از عمامه بسران که قادر به شناخت بازیهای سیاسی نبودند ولی مرتب شعارهای بی سر وته می دادند، برای حرفهای پوچ و توخالی اردوغان علیه جنایت های اسراییل کف زدند و
تقاضای دادن \" جایزه نوبل \" کردند، غافل از اینکه سواد این را هم ندارند که بفهمند \"جایزه نوبل\" یعنی چه و به چه منظور به عاملان داده می شود. خب، وقتی یک مشت بی اطلاع از سیاست های غرب و بازیهای جهانی و بمنظور \"مطرح بودن\" دهان باز می کنند و روزنامه های بنجل نویس هم آن را منعکس می سازند، افراد شیاد هم از آن استفاده می کنند که همچنان در اذهان باقی بمانند. ترکیه نه تنها سفیر خود را از اسراییل بیرون نکشید بلکه هفته قبل از نسل کشی غزه در موافقتی بمبلیغ بیش از 200 میلیون دلار ابزار و وسایل جنگی از اسراییل خریداری کرد و به اقتصاد یک کشور نژادپرست کمک رساند. دولت ایران مگر متوجه نیست ترکیه و آمریکا در برنامه ای مشترک محبوبیت ایران نزد مردم عرب را نشانه گرفته اند و این ژست های سیاسی و شکایت های ساختگی اسراییل در جهت تعمیق توده هاست ؟ روابط ترکیه و اسراییل هیچ صدمه ای نخورده است. ترکیه روابط خوب با اسراییل و مهره ی دیگر این بازی یعنی روس ها دارد. روس ها و آمریکا با کمک لابی اسراییل بازیهای خود را فشرده تر کرده اند و برای پیشبرد منافع مقداری تقسیم کار نموده اند.

ایران اکنون با فرستادن بیش از 1200 کیلو گرم وزنه را بیش از بیش بنفع ترکیه و باند ترکیه – اسراییل – آمریکا سنگین تر می کند بدون اینکه میله های 20 درصد غنی شده را بدست آورده باشد. لولا هم که در عرض چند ماه آینده از سر کار کنار میرود زیرا تا آخر همین سال دوره ریاست او تمام می شود.
دولت ایران نمی تواند به هیچکس اعتماد کند و فقط باید با تکیه بر منافع ملت ایران تصمیم گیری کند. ترکیه اهداف زیادی را دنبال می کند که با کنترل سرنوشت ایران - در خیال خود- می خواهد امتیازاتی را از اتحادیه اروپا، اسراییل، و آمریکا بنفع خود – مانند روسیه – بدست آورد. من واقعا\" نمی دانم چه باعث شده که ایران بعد از تجربه تلخ
روسیه اکنون به ترکیه – که بنظر من از روسیه خطرناک تر است – اینگونه فقط به اعتبار چند امضاء اعتماد کرده است؟ هرکس با سواد آبکی می تواند این موضوع را پیش بینی کند غیر از \"سیاستمداران دست اندر کار\". دیدید که اردوغان تا زمانی که مطمئن نبود ایران - کارت طلایی - یعنی بیش از 1200 کیلو گرم اورانیوم غنی شده را
در اختیار ترکیه می گذارد به ایران سفر نکرد. من حق دارم بدانم در دنیایی که قوانین بین المللی به زیر پاله می شوند ما بر چه مبنایی نقد را – بیش از 1200 کیلو گرم اورانیوم 3 درصد - ول کرده ایم و به نسیه – قول ترکیه و برزیل – چسبیده ایم؟ (313731)
 
Saeed
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۱۵:۴۸
دریافت های ما بیش از مساله هسته ای است
ما برای اولین بار مساله ای را که غرب ادعای مسوولیت و حل آن را می کرد بدون حظر غرب حل کرده ایم
و محوریت ایران و ترکیه نقطه عطف تاریخی خواهد بود (313740)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۴۴:۴۸
ایران با این کارش آمریکا رو دور زد ....... حالا حی ایراد بگیرید...

ایران اون جامعه جهانی که آمریکا برا خودش تعریف کرده بود و تغییر داد. جامعه جهانی یعنی کل جهان نه آمریکا و اروپا (313756)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۴۸:۰۴
جناب آقاي دكتر توكلي

اگر بيانيه تبادل سوخت هسته‌اي مصالح ملي را تأمين نمي‌كند

به عنوان نماينده مردم در مجلس موظف هستيد كه اين قضيه را دنبال كنيد!!

اگر اين كار را نكنيد من كه از شما نمي‌گذرم چرا كه شما وكيل ما هستيد و ما حقي بر گردن شما داريم (313759)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۰:۳۸:۲۳
شما تو انتخابات مجلس رای دادی که الآن از ایشون حقی داری؟! (314143)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۴۹:۰۱
شما همه مردم نیستی که زود کاسه داغتر از اش می شوی

همه مردم نيست ولي نماينده مردم است

من از ايشان انتظار دارم كه از حق ما دفاع كنند (313761)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۵۵:۴۱
چرا جلسه غير علني؟!!!!!!!!!!!!

يعني مردم ايران نا محرم هستند؟!!!!!!! (313767)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۵۹:۲۲
failed to retrieve datasواقعا که اقای توکلی.
به نظر شما ما فقط تحریم بشیم خوبه دیگه ها.

دوست من
مگه اين تحريم‌ها كاغذ پاره‌ نيستند؟ چرا از آنها مي‌ترسيد؟

تازه مگه همين تحريم‌ها باعث پيشرفت ما نشدن؟

اصلا من نميدونم شجاعت بعضي از دوستان كجا رفته؟!!!! (313768)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۰۹:۵۹:۲۶
آقاي دكتر توكلي سلام

براي اجراي هدفمندسازي يارانه ها بايد از اين مسير هسته اي، با اين شرايط خوب، عبور كنيم. به نظرم شما بعنوان يك اقتصاد دان بايد راضي باشيد .
لطفا به فكر هدفمندسازي يارانه ها باشيم
ضمنا اين نحوه مذاكره و موافقه، راهبرد تيم دكتراحمدي نژادبوده و هست . يعني با دور زدن بزرگان سعي دارند با ديگر اعضاي غير اصلي وارد لابي بشوند كه تابحال جواب هم گرفته اند (313769)
 
علي
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۰۱:۲۸
حالا كه پس از سالها آقاي احمدي نژاد يك كار عاقلانه انجام داد شما كاسه داغتر از آش شديد؟ (313773)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۲۰:۵۴
باتوخه باینکه ترکیه وبرزیل فاقد تشکیلات غنی سازی هستند بنابراین پای اژانس اتمی و کشور دیگری هم به میان کشیده خواهد شد و در واقع این توافق نامه فقط درددل ایران است وارزشی ندارد و بعید است اژانس اتمی با حق غنی سازی که در این توافق نامه عنوان شده موافق باشد (313792)
 
ali2669
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۲۹:۱۰
با سلام خدمت دوستان. بنده به دور از هر گونه طرفداری از دولت یا آقای دکتر توکلی میخواستم مواردی را مطرح کنم 1. بیایید ببینیم غربیها از ابتدا دنبال چه بودند و الان دنیال چه چیزی0 آنها از ابتدا میگفتند غنی سازی متوقف شود الان هم همین را می خواهند بقیه بهانه است میدانید از چه میترسند.از اینکه ایران برای دیگر کشور ها الگو شود2- در این تفاهمنامه اسمی از توقف غنی سازی بمیان نیامده است. به فرض که اینها این 1200 کلیو را بالا بکشند ما در عرض شش ماه دوباره تولید میکنیم3- بیایید نگاه سیاسی به این تفاهم نامه بکنیم بواقع به نفع ماست یاکشورهای 5+1 ؟به نفع ماست اول اینکه بهانه را از آنها گرفتیم و دیگر اینکه تحریمها را کمتر یا دیرتر و به تاخیر انداختیم4- آنها میخواهند همانند لیبی و عراق با ما رفتار کنند یعنی با تحریمها ایران را فلج کنند اگر جرات حمله نظامی داشتند مطمئن باشیید تا حالا انجام داده بودند. 5- کسانی که میگویند این قرار داد ترکمنچای است بواقع تعطیلی غنی سازی ترکمنچای است یا ارسال چند کیلو اورانیوم؟6- اگر ما به تمامی خواسته های آنها تن در دهیم آنها هزاران بهانه دیگر دارن تروریست- حزب ا000 - اسراییل- طالبان و هزار بهانه دیگر. (313798)
 
دکتر جعفر سیاه بالایی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۰:۵۹:۰۹
با سلام خدمت آقای دکتر
من فکر می کنم اشکال کلی شما این است که مسائل را از دید یک رییس جمهور نگاه نمی کنید. بلکه از دید یک ناظر یا نماینده نگاه می کنید . در آخر دوره ریاست جمهوری کسی آقای دکتر توکلی را بخاطر بیکاری ، پایین بودن درامد سرانه و بقیه ناکارامدیها زیر سوال نمی بره.

نکته دیگر این این است که من فکر می کنم همگی دچار بیماری نزدیک بینی شده ایم. یعنی این که بعضی از مسائل بطور غیر عادی بزرگ جلوه گر شده اند. مسئله هسته ای باید در فرایند کلی هزینه سود مورد بررسی قرار گیرد. با تشکر از جنابعالی (313822)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۰۵:۴۱
قسمتی از بیانیه :

6 - ايران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس ظرف هفت روز پس از اين بيانيه اعلام مي‌كند. متناسب با دريافت پاسخ مثبت گروه وين (آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس) جزييات بيشتر تبادل سوخت از طريق توافقنامه كتبي و ترتيبات مربوط بين ايران و گروه وين كه به طور مشخص خود را متعهد به تحويل 120 كيلوگرم سوخت لازم براي راكتور تحقيقاتي تهران نموده‌اند، به تفصيل بيان مي‌شود.
7 - از زمانيكه گروه وين تعهد خود را به شرايط و مفاد اين بيانيه اعلام نمايد، طرفين خود را به اجراي تعهدات موافقت‌نامه مندرج در بند 6 ملزم مي‌نمايند. جمهوري اسلامي ايران پس از توافق‌نامه بند 6، براي به امانت گذاشتن مواد با غناي كم (1200 كيلوگرم)، آمادگي خود را در طول يك ماه بيان خواهد نمود. گروه وين نيز مطابق همين توافق‌نامه در طول يك سال 120 كيلوگرم مواد مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران را به ايران تحويل مي‌دهد.

(313825)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۱۰:۴۱
حالا این وسط اگه اتحادیه اروپا شرط پذیرفتن ترکیه را پشت پازدن به رسم امانت به توافق با ایران بگذارد، کسی میتونه بگه ترکیه چه خواهد کرد؟ من فکر میکنم حتی دستور غرب به ترکیه هم کافیست که ایران رو بفروشه و ما هم فقط میتونیم تماشا کنیم و حسرت بخوریم چون نمیتونیم که با ناتو وارد جنگ و درگیری حتی دیپلماتیک بشیم. اینقدر به این کشورهای پادو غرب اطمینان نکنید. همین حالا ترکیه خود دنبال تسلیحات اتمیست و نظامیان ترکیه هر وقت که خواستن، یکشبه دولت رو سرنگون کرده اند بدون یک نفر تلفات، مثل دولت نجم الدین اربکان که چون اسلامگرا بود، به ایران داشت نزدیک میشد و نظامیان گفتند که ورود مذهب به سیاست مخالف قانون اساسی لائیک ترکیه بوده و دولت کنار رفتش. مواظب باشیم، برزیل هم دست کمی از ترکیه نداره. (313828)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۱۳:۲۷
کسی این وسط نپرسید که آیا ترکیه اون پول هنگفتی که از ایران خارج شده و وارد کشورشون شده رو پس داده اند یا که این کار رو بازای اون پول ظاهرا برای ایران انجام میدهند؟ اونها پول دزدیده شده این مملکت رو که خودشون هم اعتراف کرده اند ، پس نمیدهند اونوقت پایبند امانتداری باشند؟ (313830)
 
dd
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۱۹:۰۴
واقعا ادم شگفت زده ميشه از بعضي نظرات . اولين وساده ترين نتيجه اي كه مي توان گرفت اينست كه ايران استقلال وجسارت رويارويي وتعامل با طرفهاي درگير را نداشته تا انجا كه بايد به كشوري همچون تركيه متوسل شود .غمبارتر اينكه از تعابيري مثل توپ را به زمين حريف انداختيم
ديپلماسي فعال
قدرت منطقه. استفاده ميشه.اولكمال تاسف براي خود و بعد براي مردم مثل خودم دارم (313831)
 
علي
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۲۵:۲۸
حالا با اين بيانيه ما بازنده ايم ! جرا ؟ جونكه با تحويل سوخت ما همان برگ برنده را تحويل يك عضو ناتو ميدهيم ! و براحتي تسليم ادامه بازي غرب مي شويم . و اگر زير بيانيه تهران هم بزنيم تحريمها فرا مي رسد ! قبول كنيد كه تركيه به ما رو دست زد و برزيل هم 10 ميليار قرار داد بست و رفت ! و سر ما بيكلاه ماند ! يا حق (313832)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۲:۵۴
آنچه که سرانجام پذیرفته شد همان طرح دول غربی بدون هیچ گونه امتیازی و تنها بیم کارشناسان و دلسوزان منافع ملی چون جناب توکلی این است که یا در مقابل این توافق هیچگونه امتیازی در راستای منافع ملی کسب نشده باشد و یا این توافق حق السکوتی به دول خارجی باشد. و در نهایت این سوال باقی می ماند که چه کسانی هزینه ای که اینهمه ندانم کاری در سال های اخیر بر کشور تحمیل کرده است را باید بر دوش کشد؟ بی شک مردم! (313843)
 
عتی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۳:۱۵
خواستهای غربیها تامین شد تازه اگر قبول بکنن (313844)
 
shaker
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۷:۱۳
به نام حضرت عشق
راستش من فکرمیکنم قضیه یه مقدازیادی روشن نیست
لذادکترمیگه دکتربایدبیاد مجلس استنساق بشه
خوب ایت الله جوادی املی تو نمازجمعه قم میگفت
اوائل انقلاب بروبچ معروف بودکه اگر به غربیها دست دادی بعدش انگشتای دستت روبشمار که کم نشده باشه

این کلمه قصار واقعیت نه الان بلکه دعب وخو ومنش رفتاری حکومتها دولتها و حاکمان ظالم خود خواه ضد انسانیت وشهوت داروجاه خواه ویه کلمه دنیا زده هست
وقتی به مسلم گفتند ابن زیاد میخواد بیاد خونه هانی برای ملاقاتش واین وقت خوبی که کارش روبسازی
گفت ما ازاونایی نیستیم که به مهمونمون اسیب بزنیم
وقتی اخلاق میمیره وقتی یه عده نمی دونند چرا هستند نمی فهمند انسان یعنی چی
وقتی فلسفه وجهان بینی اونارو کسی مثل کانت که یک طرفش زن فاحشه است ویک طرفش ظرف شراب زهر مارش مینویسند
وقتی ادمی زاد تو یک روز هفتاد تا از هادیان به سعادت وخوشبختی انسانها رو سرمیبرند
بهتر ازاین نمیشه
اره اعتماد به دشمن همیشه خسارت اوره ولو دربلند مدت نتیجش ظاهرمیشه
خدارحمت کنه امام رو کاشکی اعتماد به خدا توکل به خدا ایمان به غیبش وشجاعت ونترسیش وایستادنش با سینه محکم جلوی دشمن رو اقای لاریجانی احمدی نژاد وهمه مسولین مدیران کارکنان باور میکردند
همش نمیگفتند دنیا عوض شده
نه بابا شیطون همونی که بابای ما ادم رو با زنش از بهشت انداخت بیرون
اون همون
ما ها که فریبش رو میخوریم عوض میشیم .
یا علی مددکن شیعه روبه فاطمت ... (313845)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۱۵:۱۷
جناب توکلی ما تا کی میتونیم به صورت زبانی بگیم که به غرب . اژانس نمیشه اعتماد کرد خب الان وقتشه اگر آژانس و غرب وامریکا به تعهدشون عمل نکردند خب ما تا ابد بهانه ای داریم که بگیم به شما اعتماد نداریم اگرچه در گذشته نیز بد قولی هایی داشتیم اما الان ما از موضع قدرت داریم با انها صحبت میکنیم نه خواری و ذلت دولت های قبلی ایران مورد دیگه اینکه شما گفتید اگر به ترکیه برای بازپس دادن اورانیوم 3.5 درصد فشار بیارند ما متحدانی مثله ترکیه و برزیل رو از دست میدهیم چه بهتر که ازدست بدهیم جون با کشورهای خائن و بی اعتماد نباید روابط داشته باشیم (313857)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۳:۵۹
به نظرم آقای توکلی درست می فرمایند من خودم خیلی به این ترکیه بدبین هستم چون ترکیه کشور جاه طلبیه و به هر قیمت می خواد رو دست ایران بلند بشه و عصبانیت صهیونیست ها و غربی ها را کاملا تصنعی و ساختگی می دانم تا ما را گول بزنند نمایندگان عزیز تو رو خدا جلوی انتقال اورانیوم را بگیرید اصلا من نمی دونم چرا دولت با مجلس مشورت نمی کنه دیگه نمی دونم چی بگم خدا خودش ختم بخیر کنه (313862)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۴۰:۱۴
(به هر شکلی که این توافق پیش برود)بالا برید پایین بیایید ترکیه 1200کیلوگرم اورانیوم مفت و مجانی و بدون هزینه بدست آورده و هزینه هایش را ملت ایران پرداخت کرده است زحمتها و رنجهایی که متخصصین در طول دوران اصلاحات و دولت نهم و هزینه های ملت ایران افتاده دست ترکیه و بوسیله آن هرگونه باجی می تواند از ایران بگیرد (313873)
 
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۲:۰۹
آیا تا به حال موردی بوده که دولت نظر مجلس رو خواسته باشه و بعد هم بی چون و چرا به حرف مجلس گوش داده باشه؟
یعنی واقعا شما انتظار دارید این دولت از مجلس کسب تکلیف کنه؟ (313879)
 
محمد حسن
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۳:۲۰:۱۸
من فکر می کنم این کار درستی بود. ما نیاز به وقت داریم. وقت کشی به نفع ایران است. ما باید اول به طور کامل سوخت 20 % رو درست کنیم و بعد از موضع قدرت شرائط خودمون رو بیان کنیم. اگه این روند مذاکره در مورد این بیانیه یه دو سه ماه طول بکشه ایران باز مثل چرخه سوخت به نقطه غیرقابل برگشت می رسه. البته حضور برزیل بسیار مهمه چون خودش تولید کننده سوخته و این خودش فشاری به غربه. ما به جهان تک قطبی و یا منطقه تک قطبی اعتقاد نداریم که نگران قدرت گرفتن کشورهای دیگه در جهان و منطقه بشیم. کجای اسلام با این مخالفه. البته باید بسیار هوشیار باشیم و دوست رو از دشمن تشخیص بدیم. ترکیه مطمئنا می تونه دوست باشه و برزیل رو هم باید خوب برانداز کنیم . ولی روسیه و چین رو باید به عنوان دوست در نظر نگرفت. (313902)
 
یک دوست
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۵:۴۴:۱۵
ممنون از ریز بینیتون آقای توکلی
چه جالب ، بعضی از مخالفان دولت ! کاسه داغ تر از آش شدن و هر چی از دهن مبارکشون در میاد میگن !!!
هنوز که چیزی نشده زود دارید توی سرتون می کوبید ! انگار از خداتونه که فقط یک نقطه ضعف از دولت بگیرید !
انشالله که همه چیز با پیشنهادات مجلس حل میشه . (313986)
 
احمدی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۶:۰۴:۴۵
خوبه که منتظر بشه

پاسخ به ادعاي شتابزده آقای توكلي درباره مغاير مصالح بودن بيانيه :

http://rajanews.com/detail.asp?lang_id=&id=50461 (314003)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۲:۳۲:۳۱
این دلایل هیچیک دغدغه ها و نگرانی های ایجاد شده حول این بیانیه را به طور منطقی و قانع کننده و تضمینی پاسخ نمی دهد.
بلاخره ما 1200 کیلوگرم سوخت خود را به راحتی به ترکیه می سپاریم اگر فردا ترکیه تحت فشار غرب یا حتی تغییر دولت و هر چیز دیگه ای زد زیر توافق چه باید کرد؟ این که بگوییم ترکیه وزن سیاسی اش را با این کار به طور کامل از دست می دهد خوب برای ما 1200 کیلوگرم سوخت نمی شه یا امتیازی برای ما نداره! (314196)
 
شهاب
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۶:۱۰:۲۳
اين كار يك حسن دارد اگر اسراييل ديوانه به ايران حمله كرد لااقل سوخت هسته اي را در جاي ديگري دپو كرده ايم ؟ پيشگيري بهتر از درمان است !!! (314008)
 
احمد رضایی
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۶:۱۵:۴۸
با سلام
اقای توکلی عزیز ، فکر نمی کنید که کمی شتابزده سخن می گویید ؟
این چیزی که فعلا ارائه شده بیانیه می باشد نه توافقنامه ! پس بهتر نیست در این مورد اینقدر شتابزده عمل نکنید و تا توافقنامه کمی صبر کنید ؟
چرا و به چه دلیل اینقدر بر تعهد یک طرفه ایران در این قضیه تاکید دارید ؟! شما اگر همه بندهای این بیانیه را به دقت مطالعه بفرمایید ، حقا که این حرف را نمی زنید ! در تک تک بندهای بیانیه اشاره به تعهدی همه جانبه و یا دو طرفه دارد ! چرا بر یک طرفه بودن آن تاکید دارید ؟
آقای توکلی عزیز شما از مردان بزرگ انقلابی هستید و مورد اعتماد این نظام ، واقعا اینقدر سریع تصمیم گرفتن و نظر برای عموم نمایان کردن ، از شما به دور است .
یا حق (314009)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۲:۳۳:۳۳
برادر عزیز .باید به هوش بود تا عین بیانیه تبدیل به توافقنامه نشود! (314197)
 
كوزه گر
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۶:۵۲:۲۰
باسمه تعالي
1-اين بار حجم اورانيوم خروجي حدود ثلث اورانيوم موجود است و خروج آن به پزشكي و صنعت و حتي ساخت بمب لطمه نمي زند.

2- ايران درحال غني سازي اورانيوم موجود است و در صورتي كه غرب وارد معامله با 1200 كيلوگرم شود يعني خود غني سازي تا 3.5 درصد را پذيرفته و داشتن اورانيوم 20 درصد را نيز براي ايران بدون اشكال مي بيند و اين يعني كنار آمدن با ايران هسته اي

3- اگر غرب وارد معامله نشود بايد به جهان بگويد به چه دليل وارد معامله نمي شود و ايران همه دليل ها را با اين كار از آن ها سلب كرده .

4- اگر تركيه خيانت كند ما چيز زيادي نباخته ايم چرا كه توليد مجدد 1200 كيلوگرم اورانيوم 3.5 درصد براي ما خيلي دشوار نيست

5- اگر تركيه و برزيل خيانت نكنند ما به يك اتحاد جديد دست يافته ايم كه قدرت بازيگري بين المللي ما را بسيار بالا مي برد . تركيه و برزيل و ايران هر سه كشور هايي با رشد اقتصادي بالا و قدرت نفوذ منطقه اي و بين المللي فراوان هستند و چنين اتحادي بسيار ارزشمند خواهد بود.

6-ديپلماسي هسته اي نياز به يك فعاليت جدي داشت و راهكار جالبي انتخاب شد . طرف شدن با شخص ثالث طرف دعوا را در موضع انفعال كامل قرار داد.

7-بخاطر داشته باشيم كه در ابتداي اين دولت ما چيز قابل ذكري از اورانيوم غني شده نداشتيم و همه اينها به همت همين دولت و يقينا حمايت مردم و رهبري ايجاد شده پس چه خوب است به اين دولت حداقل در اين موضوع اعتماد كنيم تا بخشي از دست آوردش را سرمايه كند جهت گام هاي بلند تر و شكستن اجماع قوي بين المللي (314047)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۲:۳۵:۰۳
\"اين بار حجم اورانيوم خروجي حدود ثلث اورانيوم موجود است \"!
یا اطلاعات من غلط است یا شما. فکر کنم 1200 کیلوگرم حدود 80 درصد ذخیره سوخت ماست نه 30 درصد! (314198)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۳:۴۶:۳۲
عزیز من ما حدود 9000 کیلو گرم اورانیوم غنی شده داریم .

هیچ آدم عاقلی با 80 درصد دارایی خودش اینکارو نمیکنه . چه

برسه به سران یه مملکت . چرا انقدر بچه گانه فکر میکنید . (314231)
 
isarinia
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۷:۱۱:۳۹
بيانيه نمايندگان ملت را كه خود الف هم منتشر كرده
http://alef.ir/1388/content/view/72219/ (314061)
 
isarinia
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۱۷:۱۳:۰۳
دوستان ظاهرا توافق سعدآباد رو فراموش كرده‌اند. موفقيت يا شكست نسبي است. وضعيت فعلي را با توافق سعدآباد مقايسه كنيد (314063)
 
ALI
۱۳۸۹-۰۲-۲۸ ۲۱:۳۳:۰۱
زمان بسته فكر كردن نيست شرايط فعلي گزينه مناسب است يعني فضا براي دكترين اكيدسو (314162)
 
محمد شرکا
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۰۳:۳۸:۲۰
حرکت آقای احمدی نژاد یک قدم به جلو است از این نظر که حالا علاوه بر روسیه و چین، برزیل را نیز در کنار خود دارد، اگر چه مسیله هسته ای تنها یک بهانه است و موضوع اصلی اختلاف بین ایران و کشورهای قدرتمند نیست. (314272)
 
hgt
۱۳۸۹-۰۲-۲۹ ۱۴:۱۸:۵۰
این بیانیه موجب عزت و افتخار ملی است، یک دیپلماسی حساب شده، فعال و هوشیارانه از طرف رییس جمهور محبوب جهت حل مسأله هسته ای که موجب شکوفایی کشور خواهد شد. انتظار ملت از مجلس این است که در سال همت مضاعف بی قید و شرط با رییس جمهور ولایی و دولت انقلابی همکاری نماید. (314453)
 
محمد رنجبر
۱۳۸۹-۰۲-۳۰ ۱۰:۱۲:۰۷
در این نظر از تحلیل احسان صالحی که در سایت رجا منتشر شد استفاده کردم:
اكنون پس از گذشت 4 سال و در شرايطي كه بيش از 7 هزار دستگاه در سانتريفيوژ نطنز فعال است، سايت فردو ايران در مرحله تجهيز قرار دارد، بيش از 2000 كليوگرم ذخيره اورانيوم 3،5 درصد در ايران موجود است، بي‌اثر بودن قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در توقف ايران براي همه روشن شده است، جمهوري اسلامي پس از پيروزي در دوئل ديپلماتيك نيويورك، در تهران نيز طي نشستي سه‌جانبه به موفقيتي تاريخي دست يافت.

اگرچه معدود افرادي مانند احمد توكلي كه عادت به اظهارنظرهاي شتابزده دارند، ادعا كرده‌اند اين توافقنامه! مصالح ملي را تأمين نمي‌كند و در ادعاي جالب‌تري اضافه كرده‌اند كه ايران در اين توافقنامه تعهدات يك طرفه‌اي داده است.

توكلي در حالي مسئولان را متهم مي‌كند كه گويا هنوز فرق ميان بيانيه (Declaration) و توافقنامه (Agreement) را نمي‌داند. اما آيا ايران در همين بيانيه تعهدات يك‌طرفه داده است؟

در بند يك اين بيانيه بند 4 NPTمورد تصريح قرار گرفته و در حالي كه 4 قطعنامه شوراي امنيت و قطعنامه‌هاي شوراي حكام درخواست غيرقانوني تعليق كليه فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران را مطرح مي‌كنند، صراحتاً بر حق ايران درخصوص در اختيار داشتن چرخه سوخت هسته‌اي شامل فعاليت‌هاي غني‌سازي تأكيد شده است. اين تعهد يك‌طرفه است؟

در بند دو و سه، تهديد هسته‌اي براي كشور به يك فرصت تبديل شده است، يعني اگر تا پيش از اين، برخي تصور مي‌كردند موضوع هسته‌اي براي كشور يك تهديد است، اكنون از آن به مثابه يك فرصت استفاده مي‌شود. در بند 3 تصريح شده است: «معتقديم تبادل سوخت هسته‌اي بستري براي شروع همكاري در عرصه‌هاي مختلف خصوصا همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي شامل ساخت نيروگاه هسته‌اي و رآكتورهاي تحقيقاتي مي‌باشد.» اينكه در يك بيانيه رسمي كه مبناي توافقات آينده خواهد بود، تأكيد مي‌شود كه بايد براي ايران نيروگاه و رآكتور بسازيد، تعهد يك‌طرفه است؟

در بند 4، براي اولين بار طي يك بيانيه رسمي تأكيد شده است كه در طول اين روند \"از هرگونه تقابلي اعم از اقدامات، رفتار و بيانيه‌هاي تهديد آميزي كه به حقوق و تعهدات هسته‌اي ايران تحت NPT لطمه مي‌زند، اجتناب گردد و همكاري هسته‌اي جايگزين آن‌ها شود.\" اين‌كه طرف‌هاي مقابل ملزم مي‌شوند شاخ و شانه كشيدن و ادبيات تحريم و تهديد و قطعنامه را كنار بگذارندو به جاي رفتار تقابلي، تعامل را در پيش بگيرند، تعهد يك‌طرفه است؟

در بند 5، ايران آمادگي خود را براي به امانت گذاشتن 1200 كيلوگرم اورانيوم 3،5 درصد خود را در تركيه آن‌هم با نظارت ايران و آژانس بر نگهداري ايمن از اين مواد، اعلام كرده است. آيا با فراهم شدن مجموعه تضمين‌هاي عيني، حركت در مسيري كه منجر به تهيه سوخت رآكتور تهران مي‌شود،‌تعهد يك‌طرفه است؟ مضاف بر اينكه امريكا در نامه 2009 خود به ايران و سپس اظهارات نماينده آن در وين (اكتبر 2009) به هيچ‌وجه زير بار اين مسئله نمي‌رفت و تأكيد داشت ايران بايد اورانيوم را به روسيه تحويل دهد و اساساً حرفي از كشور ثالث نبود.

در بند 6، براي اولين بار از تعبير گروه وين براي كاستن از بار تعيين‌كنندگي گروه 1+5 استفاده شده و اساساً‌توپ در اين بند در زمين گروه وين است. پس از نامه ايران به آژانس و اعلام آمادگي، امريكا، روسيه، فرانسه و آژانس بايد اين بيانيه را مورد تأييد قرار دهند تا مبناي توافقنامه كتبي باشد. اگر آژانس بخواهد اين بيانيه را تأييد كند يعني بايد در شوراي حكام به رأي گذاشته شود، رأي مثبت به اين بيانيه، يعني نقض قطعنامه‌هاي قبلي شوراي حكام كه بر تعليق غني‌سازي در ايران تأكيد داشت، چرا كه در بند يك اين بيانيه، حق فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران به رسميت شناخته شده است. همچنين در اين بيانيه هيچ صحبتي درباره تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي 3،5 و 20 درصد ايران مطرح نشده است. آيا اين تعهد يك‌طرفه است؟

در بند 7، گروه وين تعهد خود را به شرايط و مفاد اين بيانيه اعلام كرده است و در مقابل پس از بيان اينكه ايران 1200 كيلوگرم اورانيوم با غناي پايين را در تركيه به امانت مي‌گذارد، تأكيد شده است كه گروه وين بايد در طول ك سال 120 كيلوگرم مواد مورد نياز رآكتور تهران را به ايران تحويل دهد. اين تعهد يك‌طرفه است؟

در بند 8، تأكيد شده كه حتي اگر به مفاد اين بيانيه بي‌توجهي و بي‌احترامي شود، بايد اورانيوم با غناي پايين بدون هيچ‌گونه پيش شرط و به سرعت به ايران تحويل داده شود، در همين بند مرجع تشخيص بي‌توجهي و بي‌احترامي هم مشخص شده است: حسب درخواست ايران؛ آيا اين يك تعهد يك‌طرفه است؟

در بند 9، ضمن اينكه براي ادامه مذاكره با 1+5 اعلام آمادگي شده، دستور كار مذاكرات نيز براساس مشتركات دو بسته پيشنهادي تعيين شده است. در بسته پيشنهادي ايران كه سال گذشته در آستانه نشست ژنو از سوي ايران تحويل نمايندگان 6 كشور شد، هيچ حرفي از موضوع هسته‌اي ايران نيست و اين، يعني ايران با 1+5 صحبتي درباره موضوع هسته‌اي خود ندارد، بلكه حاضر است راجع به مسائلي مانند خلع سلاح دارندگان سلاح هسته‌اي با آن‌ها به گفت‌وگو بنشيند. اين دستاورد بزرگ و اذعان تركيه و برزيل بر آن در بيانيه تهران، تعهد يك‌طرفه است؟

در بند 10 نيز رويكرد ايران در پيگيري حقوق هسته‌اي خود و حتي ساير كشورهاي عضو NPT سازنده دانسته شده و از پايبندي‌اش به معاهده قدرداني شده است. در شرايط اتهام‌زني غرب عليه ايران، تأكيد بر حقانيت ايران آن‌هم از سوي برزيل و تركيه، در شرايطي كه به‌ويژه رئيس‌جمهور برزيل مستظهر به حمايت امريكا در اين مذاكره بود و وزير خارجه ايالات متحده در لفاظي دو روز قبل خود گفت اميدواريم ايران از اين فرصت استفاده كند، آيا يك تعهد يك‌طرفه است؟

و در پايان اينكه، چرا آقاي توكلي كه هنوز فرق ميان توافقنامه و بيانيه و الزامات حقوقي ميان اين دو را نمي‌داند، در حوزه سياست خارجي بي‌تخصص است و حتي حاضر نشده متن فارسي بيانيه را يك بار با دقت بخواند و پيروزي آشكار ايران را در بند بند آن مشاهده كند، به راحتي به خود اجازه مي‌دهد دستاورد بزرگ نمايندگان ملت ايران را تحقير كند؛ آنهم در شرايطي كه رسانه‌هاي صهيونيستي نيز به اين دستاورد بزرگ پي برده و در حال سرزنش تركيه و برزيل هستند و لحن سرد امريكا و اروپا نيز نشان از شوك آن‌ها از چيره‌دستي ديپلماتيك ايران دارد؟ (314709)
 
۱۳۸۹-۰۲-۳۰ ۱۴:۳۹:۰۳
سايت محترم الف
بعنوان خواننده شما اين درخواست را ميكنم كه در قبال اشخاصي مانند كوتاهي و سازش و ملايمت بكارنبنديد. من درخواست دارم، و مطمئنا بسياري ديگر نيز اين درخواست را دارند كه به اتهامات وي رسيدگي شود
لطفا نام باند وي نيز افشا شود (314077)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.