نظر منتشر شده
۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 73379
به ایران بروید تا عظمت فرهنگ ایران را باور کنید
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۵
اگرچه جنگ روانی و تبلیغات بی رحمانه و مُداوم رسانه های غرب از ایران یک کشور خطرناک و ناامن در ذهن مردم جهان ترسیم کرده اما هزاران توریست غربی هر ساله پس از سفر به ایران متوجه می شوند مطالبی که درباره ایران در رسانه های غربی عنوان می شود، نادرست هستند.


Bahman mosque in Mashad






به گزارش الف به نقل از پایگاه اینترنتی "اورآسیا ریویو"، شهروندان آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و استرالیایی که تصمیم می گیرند داوطلبانه به ایران سفر کنند، پس از سفر به ایران معمولا به این موضوع اعتراف می کنند که شرایط ایران آن گونه فکر می کردند، نبوده است. به واسطه جنگ روانی رسانه های غرب و ترسیم ایران به عنوان یک کشور خطرناک، پیش داوری ها و پیش فرض هایی در مورد ایران در ذهن این توریست ها ایجاد می شد اما پس از سفر به ایران برای آنها مشخص می شود که رسانه های غرب از روی خصومت از ایران به عنوان یک کشور خطرناک یاد می کنند و این دقیقا شست وشوی مغزی گمراه کننده مخاطبانی است که اطلاعاتی کافی در مورد شرایط ، تمدن قدیمی، تاریخ و تحولات معاصر ایران ندارند.

 


Imam reza




توریست های خارجی به ویژه خبرنگاران و هنرمندان غربی به ایران سفر می کنند تا به صحت و سُقم تبلیغات رسانه های کشورهایشان در مورد ایران پی ببرند. معمولا پس از سفر به ایران و مشاهده شرایط میراث فرهنگی، پیشرفت های صنعتی و زیبایی های طبیعی ایران شوکه می شوند و تعجب می کنند که چرا رسانه ها تا این حد به آنها اطلاعات گمراه کننده و نادرست در مورد ایران داده اند.

 


Isfahan's chehel soton




در رسانه های غربی هرگز مستندی در مورد آثار باستانی و تمدن قدیمی ایران نمی بینید. در این رسانه ها هیچ وقت تصاویر باشکوه از مساجد و بناهای تاریخی ایران پخش نمی شود. در این رسانه ها هرگز توانایی های جوانان و استعدادهای ایران معرفی نمی شود. مسئولان رسانه های غربی هرگز جازه نمی دهند مطالبی یا مستندی در مورد پیشرفت های علمی و هنری ایران برای جهانیان عنوان شود.

 


Jame mosque in Yazd




آنها هرگز اجازه نداده اند تا بینندگان و شنوندگان بدانند ایران از لحاظ تاریخی سرزمین معماری، فرش، زعفران و پسته است. تنها اقدام این رسانه ها پنهان کردن زیرکانه آن مواردی است ک باعث تقویت موضع ایران می شود.



با این حال شهروندان خارجی که به ایران سفر می کنند و حقایق را می بینند به این موضوع پی می برند که رسانه های غرب غیرمنصفانه ایران را کشوری ناامن و خطرناک توصیف می کنند.

 


Jameh Mosque,Kerman




در آوریل 2009 یک گروه 9 نفره از هنرمندان سینمای آمریکا به تهران سفر کردند تا با هنرمندان و فیلسازان ایران تبادل تجربه کنند. پس از این سفر رئیس سابق آکادمی علوم و هنرهای تصویری آمریکا در مصاحبه با "فارن پالیسی ژورنال" اعتراف کرد که ایران متفاوت از آن چیزی است که در رسانه های غربی معرفی می شود. وی در این مصاحبه گفت: با استقبال گرم و مهمان نوازی فیلمسازان و هنرمندان ایران و مردم این کشور مواجه شدیم. هر جا که می رفتیم مردم ایران به سمت ما می آمدند و با ما صحبت می کردند. از ما عکس می گرفتند. ایرانی ها بسیار بافرهنگ، فرهیخته، تحصیل کرده و از لحاظ فرهنگی غنی هستند و به تمامی تکنولوژی های روز دنیا دسترسی دارند. تا زمانیکه به ایران سفر نکنید نمی توانید تصویر واقعی از این کشور را ببینید.

 


lotfollah mosque in Isfahan





lotfollah mosque in Isfahan





lotfollah mosque in Isfahan





lotfollah mosque in Isfahan








پیش از این نیز گروهی از توریست های نیوزلندی به رهبری " جیل وُرال" خبرنگار و روزنامه نگار این کشور در ژانویه 2009 به ایران سفر کرده بودند و از چندین شهر ایران از جمله تهران، اصفهان، شیراز و جزیره کیش بازدید کردند. جیل وُرال پس از این سفر در مصاحبه با مجله " OVI " فنلاند در مورد شوکه شدنش در سفر به ایران و جنگ روانی که رسانه های غرب علیه ایران به راه انداخته اند، صحبت کرد. وی گفت: هرگز نمی توانم این موضوع را بپذیرم که ایران "محور شرارت" است. بیش از 20 سال به عنوان روزنامه نگار و خبرنگار فعالیت داشته ام و مدتها بود که می دانستم آن چه در رسانه ها ترسیم می شود با آنچه که واقعیت دارد در بیشتر موارد متفاوت است. همچنین معتقدم که پیش از آنکه در مورد کشوری اظهارنظر کنید باید ابتدا به این کشور سفر کنید و خودتان با چشمانتان شرایط این کشور را ببینید و با مردمش حرف بزنید. کاملا با این موضوع موافقم که ایران ناشناخته مانده است و رسانه های غرب در توصیف ایران واقعا غیرمنصفانه عمل می کنند و از روی عمد و ستیزه جویی ایران را کشوری خطرناک می خوانند. در صورتی که این توصیفات رسانه های غرب از ایران کاملا نادرست است.

 


Mashad Mosque

 




" ریک استیوز" نویسنده و یک شخصیت تلویزیونی در آمریکا نیز پس از سفر نوامبر 2009 به ایران در سایت شخصی اش نوشت: اصفهان دومین شهر بزرگ ایران با 5/3 میلیون جمعیت است و نماد تاریخ تمدن ایران زمین است. این شهر یکی از زیباترین شهرهای دنیای اسلام است. ایران کشوری زیباست.

 


Mosque in Tabriz





Mosque in Tabriz

 




" شانون کِلی" یکی از هنرمندان برجسته جهان و مدیر جشنواره فیلم مورال پس از سفر به ایران گفت: انتظار داشتم که در ایران نتوان یک سری مسائل را مطرح کرد و یا از من به عنوان یک دشمن در ایران یاد شود اما همه چیز در ایران برعکس آن چیزی است که در رسانه های غرب ترسیم می شود. در ایران افراد با فرهنگ، فرهیخته، مهمان نواز، کنجکاو زیاد می دیدم که با انرژی و مهربانی با من سخن می گفتد. درست است که مدت کوتاهی در ایران اقامت داشتم اما به نظر من ایران کشوری است که سفر کردن به آن را به همه توصیه می کنم.

 


Vakil mosque in Shiraz





Zahirolmolk mosque in Shiraz

 


به هر حال این افرادی که تجربیاتشان را در مورد سفر به ایران گفتند، تنها عده اندکی از هزاران شهروند خارجی هستند که به ایران آمدند و با کمال ناباوری متوجه شدند که اکثر مطالب عنوان شده در رسانه های غرب در مورد ایران و شرایط این کشور اشتباه است. اما این تبلیغات سیاه و جنگ روانی رسانه های غرب علیه ایران همچنان ادامه دارد.





 
 
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۱:۴۶:۳۸
نظر 4 نفر رو نمیشه به همه نسبت داد (317265)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۶:۱۵:۲۰
این نظر محدود به سه چهار نفر نیست. من نظر ده‌ها گردشگر خارجی را که به ایران آمده بودند در وب خوانده‌ام چون دنبالش بوده‌ام و یکی از علائقم است. بدون استثنا همه‌ی آن‌ها از تفاوت واقعیت ایران و تصوراتشان قبل از ورود به ایران یا تبلیغات علیه ایران گفته‌اند و اکثریت قریب به اتفاق از این تفاوت شگفت‌زده شده‌اند. قریب به اتفاقشان خیلی بهشان در ایران خوش می‌گذرد و واقعاً دیدشان تغییر می‌کند.
ایرانی‌ها هم با خارجی‌ها خیلی خوب برخورد می‌کنند (با خودشان اینقدر خوب برخورد نمی‌کنند!) که در تجربه‌ی مثبت گردشگران خارجی تأثیر بسزایی دارد. یک بار از یک گردشگر خواندم که از یک نفر در تهران راه رفتن به برج میلاد را پرسیده بود، طرف تاکسی گرفته بود و گردشگر را به محل برج رسانده بود و بعد چون کار داشت خداحافظی کرد. گردشگره کفش از این همه مهمان‌نوازی بریده بود! (317430)
 
بيگي
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۲:۴۲:۰۷
چند سال پيش يك مدير مدرسه دانماركي مهمان من بود. روز اول گفت اينجا هم كه مثل جاهاي ديگر است !. گفتم چطور؟ گفت من را ترسانده بودند كه آنجا تو را اذيت ميكنند و ميكشند ! گفت قدري ترسيده بودم. بعد از اينكه جا هاي مختلف شهر رفتيم با هماهنگي قبلي مسؤلان حرم مطهر او را آنجا بردم حتي به او اجازه عكس گرفتن هم دادند. عده اي دو طرف حرم زيارت نامه زمزمه ميكردند. تابستان بود چند تا بچه هم روي سنگهاي آنجا بازي ميكردند. بعد از خروج تقريبا شاخ در آورده بود و گفت \"آنچه در آنجا به ما نشان ميدهند از كانال \"سيا \" است \" بردمش گلزار شهدا را نشانش دادم و غسال خانه هم بردمش گفت اينجا كه كارخانه است ! براي خنثي كردن اثر فيلم بخاطر دخترم... نشانش دادم كه اينجا مرده ها را هم ميشويند و هر مسلمان در هر 5 نوبتي كه در روز نماز ميخواند بايد پاك باشدو....
راستي چرا در خارج اينگونه در مورد ما تبليغ ميشود؟ مقصر كيست ما يا آنها؟ (317306)
 
علی
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۵:۴۹:۳۱
عزیز جان دیپلماسی ما خراب است... ریشه هایآن هم اگه بنویسم نظرم سانسور میشه. خود حدیث مفصل بخوان. (317413)
 
Cave_Man
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۳:۱۱:۲۱
ما خود به آنان کمک می کنیم :

آنگاه که در جشنواره ها ی بین المللی معمولا تاریک ترین فیلمهای ما شرکت می کنند ( فیلمهایی که ایران را خراب ، عقب افتاده و فقیر نشان میدهند ) .

آنگاه که در نمایشگاه گردشگری آلمان ( چند سال پیش ) سازمان ایرانگردی و جهان گردی بر روی سی دی معرفی ایران بجای عکس قله دماوند از عکس قله فوجی یاما استفاده می کند .

و هزاران اشتباه دیگر چه انتظاری از دیگر کشورها دارید ؟ آیا انتظار دارید آنها بیایند و به درستی ایران را معرفی کنند ؟!

ما تنها وقتی میرویم دنبال تاریخمان و داشته هایمان که عرصه را بر خود تنگ می بینیم .

جالب است چند روز پیش عربستان قراردادی بست برای معرفی تاریخ خودش که قرار است بیایند و برایش بسازند تا شاید اینطوری خودش را محبوب تر سازد آنوقت ما چکار کرده ایم؟
به نظر من هیچ (317320)
 
فرهاد
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۳:۳۴:۱۳
این که ایران در رسانه های غربی اینگونه معرفی شود چندان عجیب نیست. سوال اینست که ما برای معرفی خود در سطح بین المللی چه کرده ایم. آیا رایزنان فرهنگی وظایف خود را در معرفی کشورمان به خوبی انجام داده اند. در کشوری که من زندگی می کنم گاهی مردم تفاوتی بین ایران و عراق قائل نمی شوند! همه ی اخبار مربوط به ایران به خصوص در یک سال اخیر چهره ای نامناسب و غیرجذاب از کشورمان نشان می دهد. پس منتظر نمانیم که رسانه های غربی ما را معرفی کنند باید خودمان کاری بکنیم (317339)
 
فاطمه حقیقتگوی توسی
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۴:۴۴:۴۷
اگر ما عاقلانه رفتار کنیم و در مورد همه خارجی ها, بدبین نباشیم ,می توانیم از توریسم درآمدی بیش از درآمد نفت ,داشته باشیم واز این راه, صد ها هزار شغل ایجاد کنیم و باعث سرافرازی کشورمان شویم.البته ,این کار برای من به یک رویا شبیه است مگر... (317381)
 
علی
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۵:۳۴:۰۴
بنظر میآید که تبلیغات ما در این زمینه (در کنار تبلیغات مغرضانه غرب شبانه روزی غرب) درست و کافی نمیباشد.

اکنون که با داشتن «پرس تی وی» و «العالم» و ... زمینه تبلیغات ما و گفتار و انعکاس اخبار ما با سایر ملل فراهم آمده است, میباید که با تهیه برنامه هائی در این موارد و پخش نظرات توریستهای بازدید کننده از ایران, در منار نشاندادن بخسهای کوچکی از جذابتهای توریستی ایران, در مقابل این موج رسانه ای ضد ایرانی نیز اقدام بکنیم.

هنوز در مورد تبلیغات ضعفهای زیادی داریم که میباید با استفاده از افراد مجرب و روانشناسانیکه با روحیات مردم غرب و مزه دهان آنها آشنائی خوبی دارند, در این موارد برنامه ریزی نموده و در جهت خنثی نمودن تبلیغات مسموم دیگران اقدام نمائیم. (317403)
 
هموطن ـ دانمارک
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۵:۴۱:۰۷
یکی از کاربران گرامی بنام بیگی از یک مهمان دانمارکی گفته است.اگر منظور ایشان خانم ( ایلسه ) هست بایستی بگویم که ایشان به اصرار من به کشورمان سفر کرده بود و مایل هستم ماجرای بعد از بازگشتشان را هم بنده توضیح بدهم .اولا متاسفانه ایشان را در سفارت بمدت چهار ساعت و نیم روی یک نمیکت نشانده بودند و رفتار نامناسبی هم با ایشان داشتند .دلیل اینکارشان هم احتمالا این بوده که من معرف ایشان بودم و ایشان اسم بنده را در سفارت برده بودند .لازم به توضیح هم میدانم که خانم ایلسه حدود 18 سال پیش معلم دانمارکی بنده بود ولی حالا همکارم هست و بنده هم پستی بالاتر از ایشان در یک گروه بزرگ آکادمیک دانمارک دارم .بعد از بازگشت ایشان از آنجائیکه در یک مجموعه کار می کنیم بدیدارشان رفتم و از سفرش پرسیدم .همانگونه که اشاره کردم میگفت بعد از ماجرای کنسولگری کاملا منصرف شده بودم و نمیخواستم به ایران بروم ولی دلداری های تو باعث شد که سفرم را انجام بدهم .در ماجرای صحبت ها وقتی از چگونگی سفرش پرسیدم در ادامه توضیحاتش بی اختیار شروع کرد به گریه کردن .برای من بسیار تعجب آور بود چون هرگز شاهد این نبودم که یک دانمارکی گریه کند .همین تعجب من باعث شد که توضیحات بیشتری بدهد و بیش از همه از خونگرمی مردمان ما صحبت کند .چون ایشان در اصفهان هم بودند و میگفت خیلی عجیب بود همه میخواستند با من عکس بگیرند و بدون اینکه مرا بشناسند مرا به خانه هایشان دعوت میکردند و در هر کجا که باتفاق میزبانم میرفتم با گرمی بیش از حد با من برخورد میکردند چائی و میوه تعارف میکردند .خلاصه کنم و بخصوص خاطره بسیار زیبائی هم از سیزده بدرمان در اصفهان داشت .در نهایت میگفت ما در اینجا با نزدیکترین همسایه مان سالی یکبار احوالپرسی میکنیم ولی در سرزمین تو ( محبت ) به تمام معنی حاکم هست و میخواهم بگویم ایکاش من هم ایرانی بودم .چون هم ترا میشناسم که با تمامی مشکلاتت همیشه لبخند به لب داری همیشه سلام مرا به گرمی پاسخ میدهی ..حالا فهمیدم که این خونگرمی در ریشه شما هست .گفتم ولی افسوس که من خودم بیش از دو دهه هست که از سرزمینم بدورم ..افسوس .بعنوان یک ایرانی توسط سایت شما میخواهم از تمامی کسانیکه لذت محبت را به این خانم محترم چشانده اند سپاسگزاری کنم .این را هم فراموش نکینم که صنعت توریسیم یکی از بزرگترین محل های در آمد ارزی کشورها هست .نگاهی به آمار سالیانه ترکیه بیاندازید متوجه میشوید که نزدیک به در امد حاصل از فروش ثروت ملی ما همه ساله از طریق همین توریست ها به کشور آنها سرازیر میشود . (317409)
 
کامران
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۶:۱۳:۵۶
چرا فقط عکس مسجد گذاشتین؟ هر چیز به جای خودش، ولی آیا ایران غیر مسجد چیز دیگه ای نداره؟
خودتون گله کردین که چرا خارجی ها مستندی درباره ایران باستان نشون نمی دن، بعد حتی توی این مقاله انتقادی از خارجی ها هم، حتی یک عکس از آثار تاریخی ایران باستان نذاشتین! (317429)
 
دانشجوی عدالتخواه
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۷:۱۸:۱۳
چرا فقط عکس مسجد گذاشتین؟ هر چیز به جای خودش، ولی آیا ایران غیر مسجد چیز دیگه ای نداره؟
خودتون گله کردین که چرا خارجی ها مستندی درباره ایران باستان نشون نمی دن، بعد حتی توی این مقاله انتقادی از خارجی ها هم، حتی یک عکس از آثار تاریخی ایران باستان نذاشتین

آقای ظاهر بین!

لطفا به متن مقاله دقت کنید:

... به گزارش الف به نقل از پایگاه اینترنتی \"اورآسیا ریویو\"، شهروندان آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و استرالیایی که تصمیم می گیرند داوطلبانه به ایران سفر کنند،...

فکر کنم اصلا شما مقاله رو نخوندید و فقط 0خواستید اظهار نظری کرده باشید! (317468)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۳-۰۶ ۱۶:۲۴:۵۶
به من نگوئید که ده سال است دار م نامه می نویسم تا امکانات برگشتن را بگیرم و شروع کنم به ساخت فیلم های مثبت برای رسانه های خارجی . مدیریت در حکومت دکتر احمدی نژاد هم مثل خاتمی ایراد دارد . شاید با حرف زدن به زبان فارسی در چند صفحه فارسی خود را فریب بدهید اما باید کار بزرگتر و مثبت انجام داد نه کتابی چاپ شده نه فیلمی ساخته شده ما هم که حاظریم کاری انجام بدهیم ...این هم از سفارت خانه شما در آتاوا 400 دلار هم قاب و وقت و..ضرر زد (317432)
 
azadeh
۱۳۸۹-۰۳-۱۰ ۱۱:۲۱:۲۲
یکی از اقوام ما چندین سال قبل با یکی از شهروندان آمریکایی ازدواج کرد و ساکن امریکا است و مطلب جالب این که این آقا پس از چند سال که پسرش حدود 10 ساله شده بود می خواست بچه را به ایران بیاورد تا اقوامش را ببیند ولی مادر بچه که پس از دیدن فیلم بدون دخترم هرگز بسیار از ایران ترسیده بود اجازه نمی داد و پس از اصرار فراوان همسرش اجازه داده بود و جالب این که برای اقامت یک ماهه پسرش 30 دست لباس و مقداری کنسرو و خوراکی گذاشته بود و عنوان می کرد که در ایران لباسهایشان را نمی شویند و غذاهایشان بهداشتی نیست و جالبتر این که پس از سفر پسرش به ایران و بازگشتش می گوید شاید روزی خودش هم به ایران بیاید.
حال حرف من این است که در مقابل فیلمی مانند بدون دخترم هرگز ما چه کار تبلیغاتی کرده ایم تا این افکار سیاه را از ذهن اتباع کشورهای دیگر پاک کنیم حتی کسانی مانند این خانم که سالها با یک فرد ایرانی زندگی می کند و از زندگیش نیز راضی است . (318691)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.