نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 74182
فهرست سرنشینان ناوگان آزادی غزه
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۲۸
ناوگان‌آزادی از شش تا هشت کشتی، که سه فروند از آنها از ترکیه، دو فروند از انگلستان، و یکی بطور مشترک از یونان و ایرلند و الجزایر و کویت بودند، تشکیل شد.

به گزارش الف، در این کشتی ها 750 نفر از فعالان حقوقی و سیاسی و خبرنگارانی‌ که نمایندۀ رسانه‌های بین المللی بودند حضور داشتند. ناوگان از سواحل کشورهای مختلف اروپائی و ترکیه گذر کرد و نقطۀ قرار و تجمیع این ناوگان، شهر لیماسول در جنوب قبرس تعیین شد. این ناوگان در 29 می 2010 از این نقطۀ قرار با ده‌ها هزار تن از کمک‌های بشردوستانه و صدها شخص که خواهان شکستن محاصره بودند به سوی غزه که در سومین سال محاصره است براه افتاد. در ادامۀ راه حکومت غربی قبرس از نزدیک شدن کشتی یونانی به سواحل قبرس جلوگیری کرد تا مانع سوار شدن 12 نماینده پارلمان اروپا و سه شخصیت سرشناس گردد. مایکل هانن، نویسنده شناخته‌شدۀ سوئدی نیز قرار بود به کاروان بپیوندد.

کشتی‌ها و شخصیت‌های همراه

هشت کشتی که در این ناوگان شرکت کردند که دو کشتی از این ناوگان، به علل فنّی از پیشروی بازماندند. اسامی این هشت کشتی عبارت است از: ماوی مرمرة غزة چلنجر چلنجر الفتری مسوجیوس سفندونی دیفن وای راشل کوری  

مهم‌ترین شخصیت‌هایی که در کاروان حضور داشتند

شخصیت‌های بسیاری از 50 کشور دنیا در کاروان شرکت جستند، و بارزترین این شخصیت‌ها نمایندگان پارلمان اروپا، آلمان، ایتالیا، و ایرلند و همچنین اعضای پارلمان ترکیه و ده تن از نمایندگان پارلمان الجزایر و نیز نمایندگان کویت و مصر و اردن و همچنین اعضای عرب کنیست رژیم صهیونیستی بعلاوه 750 شخصیت فعال در امور حقوق بشر شامل اصحاب رسانه نیز بود. این مجموعه، بزرگترین ائتلاف علیه محاصره غزه است که وعده شکستن این محاصره را می دهد. مهم‌ترین اشخاصی که در این کاروان شرکت کردند عبارتند از: شیخ رائد صلاح - رئیس حرکت اسلامی فلسطین نادر السقاء - عضو جامعۀ فلسطینیان مقیم آلمان حنین الزعبی - نماینده عرب کنیست رژیم صهیونیستی هیلاریون کابوتشی - رئیس اسقف‌های قیساریه از سوی کلیسای کاتولیک روم عباس ناصر - خبرنگار شبکه خبری الجزیره در لبنان جمال الشیال - خبرنگار شبکه انگلیسی الجزیره ولید الطبطبائی - نماینده مجلس کویت سنان البیرق - بازی‌گر و هنرمند ترکی طلعت حسین - روزنامه‌نگار پاکستان و مدیر اجرائی شبکۀ "آج" پاکستان رضا آغا - خبرنگار شبکۀ "آج" پاکستان عباس اللواتی - روزنامه‌نگار و خبرنگار روزنامه أخبار الخلیج حسن عبدالغنی - روزنامه‌نگار اسکاتلندی و تهیه‌کننده فیلم‌های مستند تیریزا مکدرموت - فعال اسکانلندی که 4 ماه در الرملة توسط صهیونیست‌ها به جرم کمک‌رسانی به غزه زندانی بود حسن قانی - خبرنگار شبکه خبری پرس تی وی (ایران) میرید کوریجان - برنده جایزه صلح نوبل انگیس سنوادیه - نماینده پارلمان ایرلند ایرا لی - کارگردان برزیلی انیت گروث - نماینده پارلمان آلمان انگی هوجر - نماینده پارلمان آلمان نورمن بایک - نماینده پیشین پارلمان آلمان جو میدورس - از نجات یافتگان حادثه یواس اس لیبرتی هینینگ مانکیل - نویسندۀ سوئدی درور فیلر - هنرمند سوئدی- اسرائیلی محمد قبلان - نماینده پارلمان سوئد ماتیلاس گاردیل - مورخ سوئدی پل مکجیاف - فرستادۀ روزنامۀ سیدنی مورنینگ هرالد  


برای شکستن محاصره، در غزه زمینه‌ها برای استقبال از این کاروان تمهید شد. کمیتۀ استقبال از "کاروان شکننده محاصره" که حماس آن را تشکیل داده بود تمام تلاش خود را در غرب شهر غزه جهت استقبال از این کشتی‌ها صورت داد.


اسماعیل هنیه رئیس حکومت منتخب فلسطین، و یکی از رهبران حماس، از جامعۀ بین المللی خواست از کشتی‌هایی که به سوی غزه می‌آیند حمایت کنند. وی گفت «از جامعۀ بین الملل و موسسات دولتی و آزادگان عالم می‌خواهیم در کنار کاروان بایستند و جلوی آشوب و ممانعت اسرائیل را بگیرند و مردم فلسطین در غزه را یاری کنند» وی افزوده بود: در صورتی که این کاروان به غزه برسد،  محاصره شکسته خواهد شد و پیروزی برای مردم غزه و کاروان حاصل خواهد شد.





حمله به کاروان

در سحرگاه روز 31 می 2010 بعد از ساعت 4 صبح، حمله به کشتی‌های کاروان از سوی نیروهای صهیونیستی آغاز شد و بر اثر این حمله 19 شخص کشته و بیش از 26 نفر زخمی شدند. بسیاری از منابع در سراسر دنیا این حادثه را "کشتار" و "قتل عام" و "تروریسم دولتی" خواندند. این عملیات توسط نیروهای ویژۀ ارتش اسرائیل صورت گرفته که در آن از گاز و تیر واقعی استفاده شد.

تجاوزگری رژیم صهیونیستی به کشتی‌های عازم غزه، سال گذشته نیز سابقه داشته است. کشتی "روح انسانیت" نیز در سال گذشته مورد تجاوز رژیم صهیونیستی قرار گرفت و مسافران آن را شش روز زندانی کرد. در مورد "جنبش کرامت" نیز رژیم صهیونیستی به این کاروان حمله ور شد و تا کنون دو فروند از کشتی‌های این کاروان را ضبط کرده است. در ابتدای سال میلادی جاری نیز کشتی "کاروان زندگی" پس از طرد توسط نیروهای صهیونیستی با واسطه‌گری ترکیه موفق شد کمک‌های خود را از طریق مرز رفح به غزه برساند. غزه سومین سال محاصرۀ صهیونیستی را پشت سر می‌گذارد.
 
رضا
۱۳۸۹-۰۳-۱۲ ۲۰:۵۹:۰۸
لطفا اسامی شهدای این کاروان را نیز بنویسید. (319741)
 
bzh
۱۳۸۹-۰۳-۱۲ ۲۱:۰۶:۳۰
واقعه بسیار تاسف انگیز بود و دردناک. چندین نفر که از سراسر دنیا برای کمک به مردمی که بی گناه واقع شده اند جان عزیزشان را از دست دادند. و بسیاری دیگر مجروح و اسیر شدند. اما یک درس باید از این همه آزمونی که خداوند برای همه ما قرار میدهد گرفته شود:

اسرائیل بصورت ناخلف و نامشروع به وجود آمد. هسته اولیه اون با کمک انگلیس و حمایت های مالی یهودیان اروپا بخصوص آلمان شکل گرفت. بنا براین برای بقای خود می بایست ظلم و ستم گری میکرد و این کار را هم به وفور انجام داده و میدهد و خواهد داد.

اما این ناخلف دامنه ستم گری های خودشو از فلسطین به لبنان هم کشاند. حتی بیروت پایتخت لبنان را هم اشغال کرد. اما عاقبت چی شد؟
مقاومت شکل گرفت. حزب الله به وجود آمد. نا فرمانی های مدنی به اوج رسید. 20 سال مبارزه ادامه داشت و بعد ... اسرائیل با سر افکندی در سال 2000 از لبنان خارج شد.
سه سال قبل را هیچ کس فراموش نمیکند. جنگ 33 روزه را می گم. اسرائیل چه بر سرش آمد؟ مگه با کی داشت جنگ میکرد؟ با یک حکومت مرکزی؟ با یک کشور قدرتمند؟ با یک گروه تروریستی؟ نه با هیچ کدام از اینها نبود . با همان حزب الله بود که به خاطر حضور نامشروع خودش در لبنان شکل گرفته بود و اینک تبدیل به یک قدرت غیر قابل حذف در معادلات سیاسی لبنان شده بود.
قرآن می فرماید : خداوند سر نوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر به دست خودش.
مردم مظلوم فلسطین شاید تنها ملتی در دنیا باشند که بیش از نیمی از مردم کره خاکی از آنها حمایت میکند. پس چرا مانند مردم جنوب لبنان اسرائیلی ها را زبون وخوار نمی کنند؟ چرا مانند حزب الله مقاومت را سر لوحه کارهای خود قرار نمی دهند؟ حزب الله در یک جنگ نا برابر درسی را که اعراب خیانت کار نتوانستند به اسرائیل بدهند را در 33 روز آن هم به شکل فراموش نشدنی به اونها داد.
در هرحال به اعتقاد من اگر هزاران هزار نفر دیگه اینجوری کشته بشن و هزاران هزار کشتی از سراسر دنیابرای حمایت مردم فلسطین روانه سواحل غزه بشن ، تا وقتی که خود مردم فلسطین نخوان ، کاملا بی نتیجه خواهد بود. (319742)
 
یاسر میزبان
۱۳۸۹-۰۳-۱۲ ۲۲:۳۴:۱۳
عزیز دل من تو بگو هزار کشور ، بگو همه مردم دنیا ، مگه این چیزا برا اسراییل فرقی میکنه ، مگه برا شیطان بزرگ فرقی میکنه کار خودشو میکنه.
ما که بمب هسته ای نداریم و فقط به جرم استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای قطعنامه صادر میکنن ولی اسراییل که کلی کلاهک هسته ای داره و از هر جنایتی دریغ نمیکنه هیچ کاریش نمیکنن.
دموکراسی یعنی این . (319754)
 
۱۳۸۹-۰۳-۱۳ ۰۷:۱۹:۰۱
دو پارادكس سبزها

1- آنها مي نويسند ما بي شماريم و فرياد مي زنند نه غزه نه لبنان

نه غزه نه لبنان شمار شما را كم مي كند و شما بي شمار نخواهيد بود

2- آنها مي گويند جمهوري ايراني اما از نماد اسلامي سبز استفاده مي كنند

سبز رنگي اسلامي است و ايران تا زماني كه اسلامي است سبز است.

جواب:

در توجيه نه غزه نه لبنان مي گويند چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است

من كاملا با اين سخن موافقم اما خانه ما نبايد خيلي كوچك باشد خانه ما آفريقا و افغانستان را نيز شامل مي شه و خدا گفته اگر انسان گرسنه اي هست به جاي روشن كردن مسجد خانه او را روشن كنيد.

ببينيد مي گه چراغ خانه بر مسجد حرام است نمي گه چراغ يك خانه براي خانه همسايه حرام است. (319807)
 
مهران
۱۳۸۹-۰۳-۱۳ ۰۷:۴۱:۱۲
سلام این تحلیل یکی از دوستان است که به نظر من هم قابل تامل است.
--------------------------------------------------------------------
1-یکی از سکانس هایی که در اخبار ها نشان داده شد فیلمی بود که از بیرون کشتی گرفته شده بود و از پایین سرباز اسرائیلی رو گرفته بود که در حال نشانه گیری بود. سوال این است که چه کسی این فیلم ها را گرفته؟ کسانی که داخل کشتی بودند؟
2-مگر تمام کسانی که داخل کشتی بودند،کشته زخمی و یا دستگیر نشدند؟ پس چه کسی این فیلم ها را در اختیار رسانه ها قرار داد؟
3-سوال مهم تر این است که چه طور در حالیکه کشتی در اشغال بوده فیلم گرفته اند؟
لازم به ذکر است که مسلما این واقعه اتفاق افتاده است
اما بزرگ ترین منفعتی که اسراییل از این واقعه به دست می آید را بررسی می کنیم(محتوای اولیه این بحث را برادر مجید شجاعی زاده ارائه کرده است)م
مهم ترین منفعتی که اسراییل از این اقدام هماهنگ شده می برد این است که از مورد توجه قرار گرفتن انقلاب اسلامی ایران به عنوان رهبر مبارزات ضد صهیونیستی جلوگیری کند و ایران را به حاشیه براند
اولا گفتیم این اقدام، هماهنگ شده است به این دلیل که موضع گیری های تعجب بر انگیز کشور های اروپایی و همچنین مصر را در بر داشت. مصری که در محاصره ددمنشانه غزه پس از اسراییل عنصری ترین نقش را بر عهده داشت !م
ثانیا چرا باید ایران به حاشیه رانده شود؟ زیرا ایران نشان داد که پس از سالم ماندن در برابر فتنه سال گذشته، قابلیت صدور انقلاب اسلامی - که زمینه انقلاب جهانی مهدوی است- را دارد و این یعنی برچیده شدن جبهه ظلم و استکبار از سراسر جهان.م
بنابراین باید به جای ایران کشوری بنشیند که بتواند در عین وجاهت مبارزه گری با رژیم صهیونیستی منافع اسراییل را نیز تامین کند و در عین داشتن وجه شباهت اسلامیت با ایران، سیاست را از اسلامیت جدا بداند. زیرا نظریه سیاسی اسلام مخالف هرگونه سازش منتهی به نصرت با ظالم است حال چه کشوری بهتر از ترکیه ی سکولار که با اسراییل دارای حجم بالایی از روابط اقتصادی و روابط نسبتا قابل قبولی در جنبه سیاسی است. شاهد این ادعا این است که وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه ای رژیم صهیونیستی را از \"عواقبی که نمی توان آن را پیش بینی کرد\"بر حذر داشت. در حالی که از فتح کنسولگری اسراییل توسط مردم به شدت جلوگیری کرد!م
فرضیه های دیگری هم بر این ادعا بطور ظنی رهنمون می شود. مثلا یکی از چهار سکانسی که مربوط به این حمله است، یک سرباز صهیونیستی را در کنار پرچم ترکیه در حال نشانه گیری نشان می دهد. در حالیکه پرچم کشور های دیگری هم روی کشتی نصب شده بود اما نه تنها در این سکانس بلکه در سه سکانس دیگر پرچم کشور دیگری نمایش داده نشده است. از سوی دیگر ترکیه اولین کشوری بود که نسبت به این واقعه واکنش نشان داد. تمام این موارد قلب بیننده را به طور نا آگاهانه به سوی ترکیه متمایل می کند. و جالب این است که این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته است که چندی پیش، کشتی کمک های انسان دوستانه ایران با تهدید ارتش اسراییل عقب نشینی کرد و در سواحل مصر لنگر گرفت کمکی که هیچگاه به دست اهالی مظلوم غزه نرسید اما اکنون رسانه ها چنین القا خواهند کرد که یک کشتی حامل کمک های انسان دوستانه ترکیه و کشور های اروپایی تا جایی جلو آمدند که حتی کشته و زخمی و اسیر دادند و مردم غزه و جهان ذهنشان از ایران به سمت ترکیه منحرف خواهد شد و این بزرگترین منفعت برای اسراییل است. زیرا با توجه به موضع گیری های کشور های اروپایی و ترکیه اذهان مردم این کشور ها را از مخالفت های ریشه داری چون انقلاب اسلامی ایران منحرف کنند و تا جایی که می توانند طوری گرد و خاک و درشت نمایی کنند که مردم جهان باور کنند که اینان طرف دار صلح جهانی اند و در زمانی نزدیک که فاجعه بزرگ خودشان را رقم می زنند، مردم جهان چشمشان به سمت این دولت های به ظاهر صلح طلب رود و با دیدن خونسردی و عکس العمل نا متناسب آن ها، به این نتیجه برسند که خبر خاصی نشده ایران بیهوده دارد قضیه را گنده اش می کند!م
یریدون ان یطفئوا نور الله بافواههم ویابی الله الا ان یتم نوره، ولوکره الکافرون؛ (319811)
 
محمدحامد
۱۳۸۹-۰۳-۱۳ ۱۰:۵۰:۱۲
در اين ليست اسم يکي از برندگان جايزه نوبل را هم ديدم!قابل توجه خانم شيرين عبادي.نمي دانم در حمايت از اين برنده صلح بيانيه دادهه يا نه؟ (319852)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۳-۱۳ ۱۲:۰۰:۳۷
جالبه که در بیشتر کشورها مردم به طور خودجوش و بدون دعوت ارگانها دست به تظاهرات زدند اما در ایران هیچ خبری از اعتراض و خشم مردم نشده چه بر سر ما امده؟ (319884)
 
۱۳۸۹-۰۳-۱۳ ۱۲:۱۶:۲۳
ببخشيد پرچم ايران چرا در اين وسط نيست!! (319891)
 
۱۳۸۹-۰۳-۱۳ ۱۲:۱۷:۱۸
اسم ايران را فراموش كرديد يا اين حركت را تحريم كرده بوديم؟ (319892)
 
علی حسینی
۱۳۸۹-۰۳-۱۳ ۱۵:۳۴:۲۷
چرا از ایران کسی یا گروهی یا حزبی در این کاروان نبوده است ؟
نکنه که خبر نداشتیم ؟
یا شاید اونها رو به حساب نیاوردیم
ولی خوب ما ایرانیها فقط از دور بلدیم حرف بزنیم و کشورهای دنیا را خیلی خوب برعلیه خودمان متحد کنیم و همه را دشمن خود کنیم ولی کشوری مثل ترکیه در نهایت زرنگی و موقعیت شناسی با چند ماه فعالیت به نفوذ و اعتباری خیره کننده در جهان اسلام و همچنین اردوگاه غرب دست پیدا کنه
انوفت دولت ما کنفرانس نفی هولوکاست را که هیچ نفع و فایده ای نداره برگزار میکنه و انوقت هم با صدای بلند ادعای پیروزی داره
یاد بگیرید راه و روش دیپلماسی و برتری ایده را در جهان پر امکانات فعلی
وقت خیلی کوتاه است دیگر کاری از دستتان ساخته نیست و فعلا مرعوب سرعت عمل و زیرکی دیپلماسی ترکیه هستیم
اگه خوب دقت کنید در عرض کمتر از یک ماه به 2 پیروزی در سطح جهان رسیدند
1- توافق 3جانبه هسته ای در تهران
2- به راه اندازی کاروان دریایی صلح (319949)
 
۱۳۸۹-۰۳-۱۳ ۱۵:۴۰:۰۹
جوزف بایدن نوکر پست و کوچک صهیونیسم در برنامه چارلی رز از کشتار وحشیانه اسراییل با بهانه \" اسراییل حق دفاع از
خود دارد\" که دیگر جوک شده است زیرا همه می دانند که دروغی بیش نیست و در نتیجه ناقل آن را یا کودن و یا شیاد می بینند دفاع کرد. این مرد خبیث گفت که حتی گزارشی که از این جنایت تهیه می شود به رهبری اسراییل صورت می گیرد ولی مامورین بین المللی هم می توانند نظاره گر باشند. شرمت باد – مرگت باد ای نوکر حقیر (319950)
 
۱۳۸۹-۰۳-۱۳ ۱۶:۰۸:۵۶
علی حسینی:

دولت ایران که از انقلاب تا بحال از فلسطین حمایت کرده است و آقای احمدی نژاد با نطق های خود مسئله را بیشتر برای جامعه جهانی مطرح ساخت. مگر یادت رفته که ایرانیان مرتجع و جاهل مرتب از احمدی نژاد و دیگران شکایت می کردند که فلسطین به ما مربوط نیست؟ مگر یادت رفته که مهمترین شعار عاملین و ستون پنجمی های سبز شعار
نه غزه ، نه لبنان بود؟

شما چرا این سئوال را از ستون پنجمی های خارج نشین که خود را بعنوان \"اپوزیسیون\" می خواهند به جاهلان بفروشند نمی کنید. چرا این سئوال را از فمینست های صهیونیست مانند نیلوفر بیضایی یا حزب دموکرات کردستان که در کنفرانس \"هولوکاست ایرانیان\" که توسط اوباشی بنام بنی موریس در اطریش و آلمان برگزار شد و الی ویزل یکی از شیادان دکان هولوکاست هم در این کنفرانس از حضار درخواست بزیر کشیدن ایران را می نمود نمی کنید؟
فکر می کنی ترکیه خودسر به این کار مبادرت کرده است. اولا\" این کشتی از طرف افراد مستقل که سالها برای آزاد کردن مردم فلسطین فعالیت می کنند صورت گرفته است نه به دوتا شعار توخالی اردوغان. اردوغان و دیگر افراد ترکیه اگر راست می گویند چرا فقط به دوتا شعار پوچ بسنده کرده اند ؟ این حرکت ترکیه بدون شک از پشتیانی آمریکا برخوردار است زیرا اسراییل غزه و حماس را مساوی با ایران می داند. بهمین منظور اسراییل مسئله ایران را مساوی با غزه به نوکران سیاه و سفید واشنتگن حقنه کرده است. بنابراین در این بحران آزادی غزه برای ترکیه مطرح نیست بلکه ترکیه جمعیت عرب را *نشانه* گرفته است زیرا ایران در میان جمعیت عرب محبوب است.
ترکیه با حیله گری می خواهد این محبوبیت را از ایران گرفته و خود را بعنوان رهبر مسلمانان به غرب و اسراییل عرضه کند. البته همه از این بازیهای پوچ ترکیه باخبرند زیرا همه می دانند که ترکیه نه در نسل کشی غزه ونه بعد از کشتار
سرنشینان کشتی آزادی سفیر خود در اسراییل را یک روز یا یک ساعت هم بیرون نکشید در حالیکه ونزوئلا و دیگر کشورها که منافعی در این جریان ندارند از روی بشر دوستی فوری سفیران خود را از اسراییل بیرون کشیدند.
سوئد یکی از کشورهای غربی و متنفر از جنایت های متعدد اسراییل به پیروی از ایران اعلام کرده است که در بازیهای فوتبال تیم سوئد در مقابل اسراییل بازی نخواهد کرد. آیا ترکیه به چنین کارهایی دست زده است؟ ترکیه حتی نامه اوباما که به جامعه ملل در مورد معامله اورانیوم غنی شده
دروغ گفته بود را چاپ نکرد. لولا بود که این نامه را برای جامعه بین الملل چاپ کرد تا دروغ برده صهیونیسم بر همگان روشن گردد. حالا من به شما می گویم که اگر اوباش مسئله تحریم ایران را به جلو بردند ترکیه به آن رای مثبت خواهد داد. حالا می بینیم.
ابوالخلیل که در ترکیه حضور داشت در وبلاگش نوشت که تظاهرات در ترکیه پروپاگاندا برای جذب توده عرب بود. ایرانیان گول شعارهای پو.چ را نخورند. این بازی محبوبیت ایران در میان توده عرب را نشانه گرفته است زیرا اسراییل ایران را
هم مساوی با غزه به جاهلان و نوکر صفتان که مردم تحمیق شده آمریکا با پروپاگاندای لابی صهیونیسم در کاخ سفید نشاندند فروخته است. شما بگویید اسراییل دیگر چه باید بکند که این جاهلان و کودن ها از خواب بیدار شوند. این نوکران خود می دانند که این سیاست بر علیه منافع آمریکاست ولی از آنجا که موقعیت خود را مدیون این بردگی به صهیونیسم می دانند دستهایشان بسته است. از نظر مردم این افراد چیزی جز خائن به منافع مردم آمریکا نیستند و در هر جامعه واقعا\" دموکراسی این خائنین بدون شک محاکمه و اعدام خواهند شد. مرگ بر اوباش (319964)
 
۱۳۸۹-۰۳-۱۶ ۰۶:۳۳:۳۱
ایرانی ها کجان اسمشون نیست؟ (321055)
 
۱۳۸۹-۰۳-۱۶ ۱۵:۴۱:۰۷
راستي چرا از ايران هيچ كس توي اين كاروان نبوده؟ (321362)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.