نظر منتشر شده
۹۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 76282
كدام يك از تعطيلات كشور غير ضروري هستند؟
تاریخ انتشار : شنبه ۵ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۳
محمد مهدي پوينده





بحث كاهش تعطيلات رسمي جمهوري اسلامي ايران قدمتي در حدود عمر انقلاب دارد و از دولت شهيد رجايي تا كنون بارها ضرورت اين امر مورد بررسي مسوؤلين كشور قرار گرفته وليكن نتيجه‌اي در بر نداشته است. اينك در سال «همت مضاعف، كار مضاعف» فرصتي فراهم شده است تا بار ديگر كاهش تعطيلات غير ضروري كشور به طور جدي تري مورد بررسي قرار گيرد.

 



در تقويم رسمي كشور، هر سال 25 روز تعطيل رسمي (شامل 15 روز مناسبت‌هاي مذهبي و 10 روز مناسبت‌هاي ملي) و حدود 52 روز جمعه ثبت شده است. شايد در نگاه اول اين تعداد تعطيلي چشمگير نباشد اما با احتساب روزهاي پنج‌شنبه و مرخصي استحقاقي كارمندان و كارگران، كار و توليد و خدمت‌رساني تقريبا در 150 روز از سال متوقف مي‌شود!

 



بديهي است كار مضاعف تنها با كاهش تعطيلات رسمي برآورده نمي‌شود لكن زياد بودن تعطيلات رسمي كشور و اثرات سوء آن بر امور كشور مورد اتفاق همه كارشناسان و دلسوزان كشور است چرا كه تعطيلات زياد و غير ضروري موجب قطع شدن روند توليد و كار و اخلال در روند جاري امور كشور شده و علاوه بر كاهش بهره‌وري نيروي انساني و سرمايه، باعث نزول توليد در بنگاه‌هاي كوچك و متوسط و افزايش قيمت تمام شده محصولات و خدمات مي‌شود.

 



همچنين تعطيلات زياد و غير ضروري سبب عقب افتادگي در كارها، كند شدن امور و طولاني شدن زمان بهره‌برداري از پروژه‌هاي مختلف علمي- تحقيقاتي و توليدي-صنعتي گرديده و در نتيجه زيان‌هاي اجتماعي و اقتصادي فراواني به كشور تحميل مي‌كند كه مغاير سياست‌هاي توسعه‌گرايانه نظام است.

 



به علاوه، تعطيلات رسمي نوعي هزينه نمودن از اعتبارات عمومي نيز مي‌باشد زيرا در ايام تعطيلي، حقوقي به كليه حقوق‌بگيران اختصاص مي‌يابد كه در مقابل آن كاري انجام نمي‌دهند و اين در حالي است كه اين امتياز به ديگر آحاد و اصناف جامعه خصوصا به كارگران روزمزد تعلق نمي‌گيرد و به علاوه نوعي تصرف در اموال بخش غير دولتي است كه بايد در ازاء كاري كه انجام نشده است حقوق پرداخت نمايند.

 



آثار و فشارهاي مخرب ناشي از اين امر شايد در دستگاه‌ها و شركت‌هاي دولتي چندان بارز نباشد اما در بخش خصوصي کاملا مشهود است زيرا در شرايطي كه اين بنگاه‌ها حدود 7 ماه از 12 ماه سال را فعال هستند، بايد دستمزد 12 ماهه پرداخت كنند. اين عامل به تنهايي مي‌تواند اثري بسيار كاهنده روي بهره‌وري داشته و هزينه‌هاي توليد و قيمت تمام شده را بسيار بالا ببرد؛ در نتيجه توليدكننده داخلي، حتي از عهده رقابت با كالا‌هاي كم‌كيفيت خارجي نيز بر نمي‌آيد. طبق برخي محاسبات غير رسمي و تأييد نشده، در صورت کاهش تنها پنج روز از تعطيلات رسمي کشور بيش از 700 ميليارد تومان از هزينه‌هاي دستمزدي که بابت روزهاي تعطيل رسمي به اقتصاد مملکت تحميل مي‌شود کاسته خواهد شد. (ناگفته نماند كه تعيين تعطيلات رسمي از سوي دولت به عنوان امري حاكميتي در همه كشورها مرسوم است لكن با توجه به موارد مذكور تنها بايد به ضرورت‌ها اكتفا شود.)

 



همچنين فراموش نشود كه همواره در كنار تعطيلات رسمي، تعطيلات غير رسمي نيز وجود دارد! همواره در ايام ابتداي سال تا 12 و 13 فروردين، بسياري از كارمندان در مرخصي بسر مي‌برند (14 يا 15 روز!) و در طول سال نيز، به تناسب قرار گرفتن تعطيلات رسمي در كنار ايام آخر هفته يا ديگر تعطيلي‌ها، شاهد تعطيلي چند روزه‌ي روند كار و توليد و خدمت هستيم! همچنين در روزهاي قبل و بعد از تعطيلات نيز شاهد افزايش معنادار ترك زودهنگام، تاخيرها و غيبت‌ها هستيم و عملا بازدهي مورد انتظار وجود ندارد.

 



از سوي ديگر، به دليل ضعف دستگاه‌هاي فرهنگي كشور در مديريت صحيح تعطيلات، هدف اصلي از تعطيلي غير ضروري يك روز تاريخي يا مذهبي محقق نمي‌شود و متأسفانه فرصت بسيار عظيم برگزاري مراسم‌هاي مذهبي و آيين‌هاي ملي در ادارات و سازمان‌هاي دولتي، مدارس و دانشگاهها، و صنايع دولتي و خصوصي از دست مي‌رود در حالي كه در اين مراكز امكان گردآمدن عموم افراد جامعه و برگزاري مراسم‌هاي باشكوه‌تر و مؤثرتر فرهنگي بيشتر است و در صورت تعطيل نكردن، فرصت عظيمي براي برگزاري مراسم، جشن‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي در سطوح مختلف حاصل مي‌شود.

 



نكته قابل توجه اينكه برخي مطالعات و تحقيقات صورت گرفته حكايت از آن دارد كه به رغم وجود روزهای تعطیل فراوان در ایران، بار کیفی این ایام برای مردم چندان نیست و اثرات ديني، فرهنگي و اجتماعي لازم را ندارد از همين روي هدف مورد نظر از تعطيل شدن مناسبت‌ها برآورده نشده و تعطيلات به طور صحيح مديريت نمي‌شوند.

 



بنا بر آنچه گفته شد ضرورت بررسي و بازنگري تعطيلات غير قابل انكار است و لازم است تعصب و تصلب در برابر تغيير در تقويم كشور را كنار گذاشت و بار ديگر تعطيلات رسمي كشور را مورد تجديد نظر قرار داد.

 



به عنوان مثال هرچند روزهاي 12 فروردين، 15 خرداد و 29 اسفند داراي اهميت ملي و تاريخي فوق‌العاده هستند لكن دليلي براي تعطيلي اين روزها وجود ندارد چرا كه مراسم و برنامه‌ي سراسري خاصي كه مستلزم تعطيلي رسمي باشد براي اين روزها درنظر گرفته نشده است!

 



همچنين با توجه به اين كه گراميداشت و تعظيم يك روز مذهبي يا ملي در گرو تعطيلي آن نيست و در قرآن مجيد تنها موردي كه سفارش به ترك كار و جهد شده است مربوط به شركت در نماز جمعه مي‌باشد (و حتي به انسان‌ها توصيه شده كه بعد از نماز جمعه نيز به دنبال كسب فضل الهي در زمين پراكنده شوند.)، مي‌توان از تعطيل كردن مبعث رسول اكرم(ص)، ميلاد اميرالمؤمنين حضرت علي(ع) و شهادت امام جعفر صادق(ع) صرفنظر كرد و در عوض مراسم‌هاي باشكوهي براي اين روزها در ادارات و سازمان‌ها و صنايع و دانشگاه‌ها برگزار كرد و از اين طريق معارف نهفته در اين روزهاي بزرگ مذهبي را به جامعه منتقل كرد. حتي مي‌توان كار در روزي مانند عيد سعيد قربان را با چند ساعت تأخير آغاز كرد تا مؤمنان بتوانند در نماز اين روز شركت كنند.

 



روز 13 فروردين نيز يكي ديگر از روزهايي است كه مي‌توان تعطيل بودن آن را لغو كرد چرا كه معمولا مردم در طول سال بارها به دامن طبيعت مي‌روند و دليل محكمي براي تعطيل بودن «روز طبيعت» وجود ندارد. لازم به ذكر است كه بنا به اظهارت مسؤولان سازمان محيط زيست كشور، بيشترين آسيب به طبيعت در طول سال مربوط در روز 13 فروردين است!

 



به علاوه مي‌توان تعطيلات مدارس و دانشگاه‌ها در ايام نوروز را به 4 روز تقليل داد و در عوض تعطيلات شناور زمستاني را براي مراكز آموزشي درنظر گرفت تا دولت بتواند با درنظر گرفتن مسايل مختلف (از جمله آب و هوا) اين تعطيلات را اختصاص دهد. بدين ترتيب ضمن جلوگيري از تعطيلي 14 الي 15 روزه امور كشور، دانش‌آموزان و دانشجويان كمتر از فضاي درس فاصله مي‌گيرند و ايام بيشتري براي تدريس و توليد علم در اختيار معلمان و اساتيد قرار مي‌گيرد.

 



البته مي‌توان بحث‌هايي ديگري نظير تغيير ساعات ادارات و واحدهاي ستادي (خصوصا در تهران) به نحوي كه پنجشنبه‌ها تعطيل نباشد را مطرح كرد كه علاوه بر افزايش ساعات مراوده با ديگر استانها و ساير كشورها، برخي هزينه‌ها را نيز كاهش خواهد داد ولي لازم است مطالعه‌ي دقيق‌تري پيرامون ابعاد اين پيشنهاد صورت گيرد.

 



لازم به ذكر است كه امام خامنه‌اي (مدظله) نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه 17 فروردين 81 با انتقاد از حجم تعطيلات رسمي كشور فرمودند كه اين تعطيلات طولاني و بي‏دليل، هيچ منطق عقلايي ندارد و خلاف مقرّرات هم هست و عدّه‏اي با بي‏توجّهي و بي‏اعتنايي خود به کار، علم، تحصيل و به اشتغالات روزمرّه زندگي و کارهاي اداري و سازندگي، بر اين تعطيلات اضافه هم مي‏کنند و توصيه مؤکد فرمودند كه مسؤولين و آحاد مردم تصميم بگيرند اين تعطيلات را کم کنند.

 



ايشان همچنين در 16 فروردين‌ماه سال جاري نيز مجددا بر اين نكته تاكيد كرده و فرمودند: «چقدر خوب است كه دستگاه‌هاى رسمى، كار خود را از همان اوان اتمام تعطيلات رسمى شروع كنند. ... هرچه بتوانيد فرهنگ كار و تلاش و حضور در عرصه‌ى كار و سنگر كار را گسترش بدهيد، خيلى خوب است؛ اين به حركت جامعه و نشاط جامعه كمك خواهد كرد.» و جالب اينجاست كه مقام معظم رهبري، خود پيشتاز اين عرصه هستند و همه ساله از روز اول سال ديدارها و بازديدها و برنامه‌هاي رسمي و غير رسمي خود را آغاز مي‌كنند و در سال جاري نيز با افزايش حجم برنامه‌ها و بازديدها، شعار «همت مضاعف، كار مضاعف» را تحقق عيني بخشيده‌اند.

 



بين ترتيب از دولت ولايت‌مدار و مجلس اصول‌گرا انتظار مي‌رود كه مطابق آموزه‌هاي ديني و در اجراي منويات رهبر معظم انقلاب، هر چه سريعتر اقدام به بررسي و تدوين لايحه يا طرح «كاهش تعطيلات رسمي كشور» نمايند تا هرچه بيشتر از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي كشور استفاده شده و زمينه‌ي رشد و تعالي كشور بيش از پيش مهيا گردد.

 



البته تاكيد مي‌كنم كه مشكل كشور ما فقط تعطيلات زياد و غير ضروري نيست بلکه نداشتن نگاه جدی به کار و شغل از ديگر معضلات موجود مي‌باشد كه مي‌بايست با ارتقا «وجدان كاري و انضباط اجتماعي»، افزايش انگيزه كاركنان و برنامه‌ريزي براي افزايش بهره‌وري و اثربخشي در ساعات كار، موجبات رونق و رواج تلاش و تكاپو و افزايش توليد و خدمت‌رساني را فراهم ساخت.

 



ناگفته پيداست كه كاهش تعطيلات رسمي كشور نياز به شجاعت و همت مضاعف دارد اما امكان‌پذير است و تعطيلات غير ضروري اموري نيستند كه نتوان از آنها عدول كرد!



 
 
امیرحسین
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۱:۱۱:۳۱
اینکه کدامیک از تعطیلات را می توان برداشت آنهم در شرایطی که دولت واژه جدیدی به نام بین التعطیلین را وارد فرهنگ ما کرده است اساسا جای بحث دارد؟
شاید نخست لازم باشد مقامات را متوجه کرد هر روز تعطیلی چه زیانی به مملکت وارد می کتد و بعد سراغ تقویم رفت (330492)
 
يخي
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۲۱:۴۱
من با نويسنده چندان موافق نيستم

نميدونم چه جوري (با احتساب روزهاي پنجشنبه!!)عدد 150رو بدست آورده ولي لازمه يادآور بشم كه تو كشورهاي صنعتي كه حتي ثانيه ها براشون مهمه هفته اي 2روز تعطيل هستند(شنبه و يكشنبه) و با احتساب منطق نويسنده كه پنجشنبه ها رو براي ما در نظر ميگيره ما هم بايد جمعه هارو براي اونا در نظر بگيريم.
با اين محاسبه ي سرانگشتي ميبينيم نه تنها تعطيلات ما زياد نيست بلكه بسيار كم هم هست.

مرخصي ها هم در همه جاي دنيا هست پس از نظر آماري نبايد تو محاسبات بياد چون اثرش خنثي ميشه.

ولي به نظر من كاري كه ميشه انجام داد اينه كه بهره وري رو در سيستم هاي اداري افزايش بديم چون من بارها و بارها شاهد كارمندان بيكاري در ادارات بودم كه در عمل هيچ كاري انجام نمي دهند و شايد كار مفيد يك روز آنها يك ساعت هم نميشود.

تازه با فرض درست بودن نظر نويسنده مگر ما 216روز باقيمانده را با تمام توان و ظرفيت كار ميكنيم كه الان بفكر 150روز تعطيلات مردم هستيم؟!

بنظر حقير بايد سيستم بهره وري ادارات دولتي را اصلاح كرد نه تقويم را (330537)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۸:۵۴:۵۰
جناب یخی به موضوع درستی اشاره کردند.این که بهره وری ادارات پایین است حرف کاملا درستی است و جا دارد تلاش جدی در این عرصه صورت بگیرد.
اما این موضوع تاثیری در این مطلب که تعطیلات ما زیاد است نمی گذارد و باید هر دو مبحث به طور موازی پیگیری شوند.
نه به خاطر بهره وری، تعطیلی زیاد شود و نه به خاطر تعطیلی ،بهره وری فراموش گردد. (330601)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۰:۱۹:۲۸
بهتر است به اثرات مثبت تعطیلات هم توجه کنیم. آثار مثبت و غیر مستقیم سفر و تفریح و با خانواده بودن هم از لحاظ کاری و هم اجتماعی.
chon type e farsim khub nist bistar nemitunam tozih bedam!!! (330654)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۱:۲۲:۴۹
در شرکت ما که یک مجتمع پتروشیمی در منطقه عسلویه است متاسفانه واحدهای عملیاتی و فنی که به صورت شیفت و نوبتکار کار می کنند و وضعیت زندگی آنان و خانواده شان به مراتب سختتر از واحدهای ستادی واداری که روزکار هستند می باشد دچار کمبود نیروی انسانی هستند و بارها و بارها نارضایتی شان را از حجم سنگین کار و مسوولیت های پراسترس قسمتهای فرایندی و عملیاتی ابراز کرده اند ولی گوش شنوایی بدهکار نیست و دائم می گویند چارت سازمانی شما همین تعداد افراد است نه بیشتر! ولی اگر شما سری به واحدهای ستادی بزنید در بعضی قسمتها به وضوح مشاهده می کنید که مازاد نفرات دارند و بازدهی بسیاری از آنان 10 درصد هم نیست....!
خدا را شاهد می گیرم با وجود ترس از بیکار ماندن و.... به دلیل شرایط بسیار سخت این واحدهای عملیاتی هر ساله تعدادی از نیروهای واحدهای بهره برداری عطای کار را به لقایش می بخشند و اگر مدیریت عامل با انتقالی آنها موافقت نکند که اغلب مواقع نمی کند استعفا می دهند و بدون گرفتن سابقه (چون بیمه آنان نفت است و با بیمه های دیگر فرق دارد)به شهر خود برمیگردند تا کار جدیدی را آغاز کنند.....!
این است وضعیت بغرنج کار در ایران: عده ای از فرط شرایط سخت کار حاضرند قید همه چیز را بزنند و عده ای دیگر به علت سبکی کار و نیروی مازاد داشتن بازدهی نزدیک به صفر دارند ....! (330623)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۳:۴۰:۴۸
من هم با ایشان کاملا مواففقم. ببینید در یک کشور کاملا صتعتی و پیشرفته مثل سوءد - هم تعطیلات زمستانی دارن و هم تعظیلات تابستانی بلند مدت. اینجا اگه بچه داشته باشی بابت هر بچه حدود چهارصد روز مرخصی میگیری که میتونی تا سن ۱۶ سالگیش برای اینکه با بچت باشی یا مریض یا هرچی از این مرخصی استفاده کنی. ۴۶۰ روز برای پدر و ۴۶۰ روز برای مادر. تعداد روزهای تعطیلشون اگه حدود ۱۴-۱۵ روز ولی عملا بسیار بیشتر و هر روزی که تعطیل روز قبلش نصف روز کار می کنن. با اینحای اینجا بهره وری بالا و حتی دولت مردم تشویق به گرفتن مرخصی هاشون میکنه چون فکر میکنه تفریح برای سلامتی لازم. در کشور ما بهره وری حدود صفر. من بیست سال تو سیستم ادارای و دانشگاهی ایران کار کردم و دلیل اصلی هم چشم و هم چشمی و هم اینکه مدیران ما صرفا با رابطه مدیر شدند و چون چیزی نمیدونن به راحتی بازی میخورن و به دلیل بی عدالتی خیلی ها حال کار کردن ندارند. ببینید دوست عزیز با کم کردن تعطیلی فقط مصرف ای و برق ادارت زیاد میکنید. حرف اول بهره وری نه تعداد روزهای تعطیل. حالا این اقای نویسنده نفرمودند کین و چه کاره ان و تخصصشون چیه که حتی تعیین کردن چه تعطیلیهایی باید برداشته بشه. (330677)
 
امید
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۹:۵۹:۱۳
ادارات دولتی پنج شنبه ها تعطیلند و همینطور جمعه ها :
53x2=106
ادارت دولتی بعد از وقت ناهار و نماز بصورت غیر رسمی تعطیلند و اگر هم نباشند رسما کاری انجام نمیدهند.
ادارات دولتی تمام روزهای بین التعطیلین و روزهای دیگر اعم از الودگی هوا و ... که ما کارکنان بخش خصوصی سرکار میرویم را تعطیلند.
بارها کارکنان بخش دولتی و وزارتخانه ها را دیده ام که صبح بعد از کارت زدن کت خود را به دسته صندلی آویزان کرده و از اداره خارج و در آخر وقت برای کارت زدن مراجعه میکنند .
ضمنا آقای یخی :کشورهای صنعتی کار خودشان را کرده اند ،در زمانی که ما استراحت میکردیم و درگیر مسائل مضحک بودیم ، دو شیفت کار کرده اند و حالا استحقاق دو روز تعطیلی را در هفته دارند. (330737)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۳:۱۷:۲۳
قابل توجه دوستان.همین اکنون نیز می توانید تصاویری از کارکنان سخت کوش ژاپنی را ببینید که وقت استراحتشان در مترو است! با وجودی که جزو قدرتهای برتر اقتصادی جهان هستند آن وقت ما به این ژاپنیها با این فرهنگ غنی می گوییم بودایی.بت پرست.کافر و ........!!!!! (331169)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۰۸:۳۳:۳۶
با سلام مي خواستم به اين دوست عزيز بگم خودت داري ميگي كشور هاي اروپايي!!!!!به نظر شما با اين روندي كه ما در پيش داريم بايد بسيار بيشتر از اين كار كنيم تا به جايگاه اين كشورها برسيم.با توجه به فاصله زياد ما با كشورهاي پيشرفته و با توجه به تاكيدات ديني ما كار و تلاش شبانه روز براي ما واجب است (331081)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۴:۴۲:۱۹
به نظر من تعطیلات را برای بخشهای مختلف اداری و عملیاتی و صنعتی کشور باید جداگانه بررسی کرد.مثلا شاید بهتر باشد برای بعضی بخشهای ستادی و اداری که بازدهی بسیار کمتری وجود دارد تعطیلات پابرجا بماند تا حداقل مثلا از هزینه های ایاب و ذهاب و .... کاسته شود.نمونه آن بعضی پادگانهای نظامی است که در بخش اداری و ستادی نیاز چندانی به حضور آنها در روزهای پنج شنبه نیست بنابراین می توان علاوه بر روزهای تعطیل .روزهای پنجشنبه را نیز برای ایشان تعطیل کرد تا هزینه های آن نهاد نظامی کاهش یابد .این هزینه ها را در طول سال جمع بزنیم کاهش هزینه قابل توجهی خواهد شد. (330555)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۱:۱۳:۵۶
متاسفانه اکنون تعطیلات خصوصا تعطیلات مذهبی .شان و موضوعیت خود را از دست داده است.مثلا می بینیم که در روز رحلت رسول اکرم(ص) جمع کثیری از مردم به جای عزاداری و شرکت در مراسمات عزاداری و سینه زنی .اتومبیل خود را روشن کرده و راه یک سفر کوتاه را پیش می گیرند .واژه جدید بین التعطیلین نیز به کمک آنها آمده است که این سفر مقداری طولانی تر شود و این بخش از مردم به جای عزاداری به تفریح بپردازند.گویا این مردم آنقدر در مضیغه هستند که هیچ زمانی بهتر از این تعطیلات مذهبی را برای تفریح و سفر و پیک نیک ندارند یا شاید هم اعتقادات دینی آنان سست شده است!
مسوولان کشور باید برای این وضعیت نابهنجار فکری بکنند. (330622)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۰:۴۴:۱۵
آيا تفريح ديگري براي مردم سراغ داريد؟
با دو نوبت كار كردن در روز و خستگي مفرط در پايان روز اين چند روز مسافرت كوتاه را هم براي مردم زياد ميبينيد؟
بهتر است روزهاي وفات تعطيل نباشد تا به شان اين روزها هم توهين نشود (330749)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۸:۵۹:۴۸
با سلام، من هم تا حدودی با نظر آقای مسعود موافق هستم. واقعا دلیلی ندارد برای روزهای عزا، کار را تعطیل کنیم به جز روزهایی ماننند عاشورا و تاسوعا، که فلسفه و علت تعطیلی این روزها چیز دیگریست. من از نویسنده محترم تعجب می کنم که چرا روزهای تولد و شادی را جهت عدم تعطیلی پیشنهاد داده اند در حالی که جامعه ما بسیار نیاز به شادابی دارد و اصولا فلسفه تعطیلی نیز به همین منظور است و در این راستا نتایج تعطیلی چنین روزهایی با اهداف آن همخوانی دارد در حالی که برای عزاداری ها، تعطیلی کمکی نمیکند و بلکه هم میتواند موضوعیت آن را هم عوض کند. مثلا من بسیار متعجب شدم که چرا در گذشته مجلس محترم تعطیلی روز تولد امام رضا را به روز شهادت آن امام تغییر داد و یک بین التعطیلی دائمی نیز با این کار ایجاد کرد و ما عملا دیدیم که با این کار سفرهای تفریحی را از روز تولد به روز عزا انتقال دادیم و واقعا چه چیزی را با این کار پاس داشتیم !؟ (330975)
 
سیاوش
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۱:۴۹:۴۴
همین اول بگم اطلاعاتم کافی نیست
ولی شنیدم تو کشورهای غربی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلیه درسته؟اگر اشتباه هست که هیچ ولی اگر درسته پس تعطیلات اونها بیشتر از ما میشه (330500)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۲:۵۴:۳۶
سلام
بله درست است در اروپا روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

به نظر من مشکل از تعداد تعطیلی ها نیست. البته خوب است اگر
مدیریت و منظم شود اما نکته در این است که یک کارمند یا دانشجو یا استاد و یا کارگر و .... زمانی را که باید سر کار باشند آیا با جدیت کار انجام می دهند؟ آیا مشغول به کاری هستند که بابت آن حقوق می گیرند؟ آیا کارشان را مرتب و بهینه و به موقع انجام می دهند؟ و ده ها سوال دیگر که به نظر من مشکل کار و همت را در جواب اینگونه سوالات باید دریافت کرد.

خدانگهدار (330522)
 
مجيد
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۲۱:۰۹
به نظر من زيادي تعطيلات مشكلي ندارد، مشكل اساسي اين است كه در روزهاي غير تعطيل افراد به درستي كار نمي كنند. به ادارات سر بزنيد. اول صبح وقت صبحانه است بعد وقت چايي بعد وقت ناهار ، بعد ازناهار هم آماده شدن براي رفتن. در يك روز كاري فرد كار مفيدش يكي دو ساعت بوده و بقيه را هدر داده است. مشكل از نگاه مردم جامعه ما به كار كردن است. در جامعه اي كه كار كردن مال خر باشد انتظار فعاليت نبايد داشت.
در ادارات همه به دنبال كار بي دردسرتر هستند. كسي كه در اداره اش كارش زياد باشد به حال همكاراني كه كار راحتتري دارند غبطه مي خورد و تلاش مي كند تا او هم كمتر كار كند در توجيه خودش هم مي گويد مگر چقدر حقوق مي گيرم كه اين همه كار كنم.
تا وقتي كه روحيه تنبلي بر جامعه حكمفرما باشد و از زير كار در رفتن زرنگي و يك ارزش محسوب بشود هيچ تغييري حاصل نمي شود. (330536)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۳:۲۱:۲۲
اگر همین اداره به جای دولتی بودن خصوصی بود افراد با جدیت بیشتری کار می کردند و بهره وری کار بالاتر می رفت چون بلاخره دارند برای جیب خودشان کار می کنند ولی متناسب با بازدهی و مفید بودنشان برای شرکت یا اداره حقوق می گیرند نه مثل شرکتها یا ادارات دولتی که چه مفید باشی چه نه یک حقوق یکسانی می گیری و انگیزه کار و تلاش و خلاقیت کشته می شه! (331171)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۴:۴۳:۲۲
آقا سیاوش.تعطیلات رسمی در ایران یکی از بالاترین میزان تعطیلات رسمی در بین کشورهای جهان است. (330556)
 
سیاوش
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۱:۲۶:۴۲
محمد (2تا نظر بالایی) که میگه پنجشنبه جمعه برای اونها تعطیله درسته یا غلط؟اگه درست باشه تعطیلات اونها بدون حساب مناسبتهای ملی و مذهبیشون بیشتر از ما میشه (330624)
 
شهرام 0728
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۹:۰۳:۱۱
نظرات بالاتر رو بخون میفهمی. مشکل ما از زیر کار در رفتنه. مشکل ما عدم بهره وریه. معلم ها رو در نظر بگیرید سه ماه حد اقل تعطیلیم. 3 ضرب در 1،200،000 معلم که بیکار هستیم کنید میشه 400،000 سال!!
ما هر سال فقط از جانب معلم ها داریم 400000 سال رو از دست میدیم و کاری نکردیم. بقیه کارمندا هم به ما معلم ها میگن خوش به حالتون که بیکارین و یکی نمیگه بد به حال مملکتمون که هر سال 400،000 سال رو از دست میده. تو تاخیر هواپیما و چیزهای دیگه هم که راحت میشه ضرب و تقسیم کرد.
حالا اگر سه ماه تعطیلی رو ضرب در 17میلیون دانش آموز و 4 یا 5 میلیون دانشجو و حدود 500هزار استاد دانشگاه که کنیم، باید فاتحه مملکت رو که خیلی وقته خونده شده رو از نو خوند.
ما بیکاری زیاد داریم، رسمی و غیر رسمی وگرنه تعطیلاتمون خوبه و سر جاشه که البته باید بازنگی بشه و تعطیلات عزاداری جاش رو به ولادت ها بده چون ما شاهدیم که انواع پیک نیک ها در روزهای شهادت رسول اکرم(ص) و حضرت زهرا(س) برگزار میشه که شرم آوره. (330978)
 
gonbad city
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۲:۰۰:۱۲
الف جان کجای کاری
من توی شهرم ادارات زیادی هستند که موقعی هم که کارمنداش سر کارن درست کار نمیکنن
با ارباب رجوع بد برخورد میکنن
امروز و فرداش میکنن
به همدیگه پاسش میدن
حتی توهین هم میکنن
برای کارهای شخصیشون هم به جای مرخصی ساعتی برگه ماموریت پر میکنن.
به نظر من در درجه اول باید همون وقتی که ساعات کار هست بهره وری و ببریم بالا
سپس به بهره وری روزهای تعطیل فکر کنیم (330504)
 
يخي
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۲۶:۲۹
با شما كاملا موافقم
تو دنيا هفته اي دو روز شنبه و يكشنبه تعطيل هستن در حالي كه ما فقط جمعه تعطيليم پس ما تعطيلات زيادي نداريم.

اشكال كار بر ميگرده به عدم نظارت بر بازده و عملكرد كارمندان دولتي كه باعث ميشه عده اي روزي نيم ساعت كار مفيد بكنن و حقوق هشت ساعت رو بگيرن و كلي هم طلبكار هستن و از سختي كار گله ميكنن!!

دولت الكترونيك اولين قدم در اين راه ميتونه باشه (330540)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۴:۴۵:۵۹
به نظر من یکی از بهترین راههای افزایش بهره وری .گسترش خدمات دولت الکترونیک است. مثلا در مورد همین خدمات بانکی الکترونیک ببینید وقتی می توان با موبایل بانک یا بانکداری اینترنتی یا دستگاههای atm.و پایانه های فروشگاهی به راحتی مبادلات مالی و بین بانکی و پرداخت قبوض و ... را انجام داد آنوقت تعطیل بودن بانک هم چندان در امور مردم مشکلی ایجاد نمی کند. (330557)
 
جواد
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۲:۱۱:۲۷
با شناختي كه از شركتها و ادارات دولتي دارم.به نظر من در شرايط فعلي كم كردن تعطيلات در شرايط فعلي اثر منفي بيشتري دارد.آنچه مهم است اين است كه با افزايش بهره وري مي توان بازدهي آنها را با همين روزهاي كاري چند برابر كرد.بهتر است به مديريت بهره وري بيندبشيم نه كم كردن تعطيلات!لازم است توجه كنيد ساعات اضافه كاري كارمندان در شرايط كنوني بيش از اين چند روز تعطيل رسمي است ولي بازده آن كم است. (330510)
 
کيا
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۲:۲۸:۳۴
سلام
از نمايندگان مجلس خواهش مي كنم طي طرحي از تعطيلات واقعا غير ضروري بكاهند (330494)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۲:۴۱:۵۹
یعنی تمام بد بختی ما به خاطر این چند روز تعطیلیه؟
اگر راست میگید چرا تعطیلات ما رو با تعطیلات کشورهای مطرح دنیا مقایسه نمی کنید تا معلوم بشه کی بیشتر کار میکنه و کی کمتر ؟
تا کی میخواهید گناه عدم پیشرفت و عقب موندگی مملکت رو با وجود منابع عظیم نفت و گاز و معادن مختلف و .... به گردن کارگرهای زحمت کش بندازید ؟
چرا یک بار هم که شده کسی دستمزد کارگران ایرانی رو با دستمزد کارگران دیگر کشورهای مطرح جهان مقایسه نمی کنه ؟
..... (330518)
 
يخي
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۴۰:۰۱
دوست من حرف شما از يه جنبه درسته و از يه جنبه اشتباه!
درسته كه حرف شما در مورد پايين بودن دست مزد درسته ولي آيا شما هم هزينه هاي زندگي تو كشورهاي ديگه رو به اندازه ي اونها مي پردازيد؟
مثلا:
هزينه ي اتوبوس توي مونترال كانادا 2دلار هستش اجاره يه خونه تك خابه ي 50متري 880دلار هستش و يا توي رم ايتاليا مغازه دار نميتونه هزينه ي مصرف برق يه لامپ رو براي مغازه اش تامين كنه و يا تو تركيه بنزين ليتري 2000تومان و ...
مردم تو آمريكا و كانادا ميوه ها رو دونه اي ميخورن و ما با جعبه ميخريم ميزاريم خونه.
آدم بايد همه ي جنبه ها رو با هم بسنجه.

ولي در كل فكر ميكنم سطح زندگي تو كشور من پايين تر از لياقت مردم هستش و يه فكر اساسي بايد بكنيم و تعطيلات مشكلي رو حل نميكنه و تعطيلات ما در مقايسه با دنيا پايين تر هستش.

تعطيلات نا نوشته ي 2هفته اي بعد نوروز رو بايد مستثني كرد چون واقعا نامعقول و فلج كننده هست و عملا 15 روزمتوالي مملكت ميخوابه!

زير ساختهاي دولت الكترونيك و ابزارهاي كنترلي براي بررسي نرخ بهره وري كارها ميتونه دو گام مهم باشه (330543)
 
حميده
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۹:۰۹:۰۷
سلام آقاي يخي!
مي تونم ازتون بپرسم شما چه كاره ايد؟ نه تنها هر وقت بخش نظرات رو مي خونم شما را زيارت مي كنم بلكه ، نظرات همه رو مي خوني و جواب مي دي. عجيبه! چي كاره اي؟ همكار نمي خوا؟ (330603)
 
يخي
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۰:۳۷:۱۷
من يكي از كاربران الف هستم كه معمولا اخبار و تحليل هارو ابتدا از سايت الف مي خونم و نكته نظراتم رو ميگذارم و اگه از دستان حرفي زده باشند كه بنظرم برسه جوابي براش دارم حتما نظر ميگذارم.
البته الف بعضي وقتها نظراتم رو سريع ميذاره و بعضي وقتها هم واقعا دير و بعضا هم اصلا نميگذاره!!
شما هم اگه يه پروفايل تو الف باز كنيد هم سريعتر نظرتون چاپ ميشه هم ميتونيد يه جمع دوستانه براي خودتون تشكيل بديد.
از اينكه ميبينم به نظراتم توجه مثبت يا منفي داريد خوشحالم. (330658)
 
احسان
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۱:۴۸:۴۹
این چه حرفیه شما می زنید. حرفاش بد هم نیست
بنده خدا علاقه داره توی بحثها شرکت کنه. مگه شما مفتشی؟

تازه باید ازش تشکر کنی که وقت میذاره نظراتش رو میگه.

همه دارن میرن جلو، ما داریم پسرفت می کنیم. (330666)
 
حمیده
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۰۹:۵۴:۱۸
نگفتم که حرفاش بده. یه سوال داشتم که جواب داد.
شما چه طور، مفتشی؟
همه رو نمی دونم اما من دارم پیشرفت می کنم. (331100)
 
مهران
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۰۳:۰۹
به جای اینکه بیاین به کارمندا گیر بدین ،ببینین کشورهای دیگه با هفته ای دو روز تعطیلی و داشتن تعطیلات مناسبتی چه حقوقی به کارمنداشون میدن ؟. ایران با هزارو یک بهونه و منت چه حقوقی به کارمنداش میده!وقتی نیازهای اولیه کارمندا برآورده نمیشه شما بیاین بهترین دلایل رو هم بیارین عمرا اگه نتیجه ای بده؛ تنها باعث میشین که همین حقوق بخور نمیر رو هم با سرکوفت بشتری بدن! (330525)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۱۱:۰۸
در ساماندهی تعطیلات نباید شک کرد و شاید بعضی از این روزهای تعطیلات را نیز باید حذف نمود . اما نظر به چند نکته شاید ضروری باشد:

1) همان طور که در نظر 330500 هم اشاره کرد در کشورهای خارجی (البته نه همه) آخر هفته ها ، 2 روز کامل تعطیل است و برخورد آنها با شنبه و یکشنبه به منزله یک روز جمعه ماست .

2) در کشورهای خارجی با ضریب رشد اقتصادی بالا نیز ایام کریسمس (آغاز سال نو چند روزی تعطیل است ) پس مختص ایران نیست.

3) تعطیلات مذهبی در آنها کمتر است و به نظر حقیر هم این همه شهادت و ولادت را تعطیل کردن اصلا به چه منظور است . شما که میدانی در همین شهادت ها کلی از مردم به شمال و ... میروند و دنبال عشق و حال . نه مجلس عزا و خواندن کتاب و ... پس تعطیل کردنش به چه منظور است.

4) میماند تعطیلات ملی ، که آن هم از قبیل روز های 12 و 13 فروردینش خوب است ولی کسی انتظار ندارد مثلا روز شوراها و هفتم تیر و ... تعطیل ملی شود

5) مشکلات در تعطیلات فقط تعطیلات کاری نیست ، مدارس و دانشگاه ها و مجلس شورای اسلامی و ... هم تعطیلات نادرستی دارند . که کم کردن تعطیلات تابستان و اضافه کردن یک تعطیلات کوتاه در زمستان می تواند به آن کمک کند

6) از همه مهمتر ، آقایان که در مجلس ادعای همت مضاعف دارند خود به تعطیلات تابستانی نروند .چطور که پدران و مادران ما در این گرما با این سن و سال و مشکلات به سرکار برود و شما که چندین برابر حقوق و مزایا دارید و محل کار بهتر و ... هم تعطیلات تابستانی داشته باشید و هم از همه تعطیلات دیگر بهره ببرید.

به نظرم در این سال همت مضاعف هر کس از خودش شروع کند بهتر است تا با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری برای تمام مردم تصمیم گیری کند. شما به عنوان نماینده مجلس ، شما به عنوان قاضی مملکت (که 9 صبح میای تا ظهر ) ، شما به عنوان استاد دانشگاه (که از نظر عملی نمیخوای خودتو بروز کنی) همت مضاعف رو آغاز کن مردم هم با دیدن شما انرژی گرفته شروع می کنند. (330529)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۴:۱۱:۳۷
ایران تعطیلات زمستانی نیاز ندارد بر عکس تابستانهای ایران سخت است و بازدهی ندارد. ولی میزان تعطیلات تابستان را میتوان کم کرد (330551)
 
علی
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۱۴:۳۶
کم یا زیاد بودن تعطیلات هیچ تاثیری بر بهره وری ندارد. چون الان هم همه ادارات تعطیل بشن آب از آب تکون نمی خوره. چون مدیریتی نیست چون کسی پاسخی نمی خواد چون .... (330531)
 
کاوه
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۱۷:۴۶
با نگاه به کشورهای موفق مثل ژاپن متوجه میشویم که تعطیلات رسمی کشور خیلی زیاد است.در ادارات ما ساعات کار مفید خیلی کم است حالا این همه تعطیلی هم اضافه شده !کار مفید در ادارات بین ساعت 8 تا 12 است و این تازه برای کارمند با تعهد است. ساعت کاری سیستم بانکی کشور هم که عملا با دنیا همخوانی ندارد روز جمعه ما تعطیلیم و یکشنبه و شنبه دنیا تعطیل است حالا فکرش را بکنید مثلا دوشنبه و سه شنبه هم تعطیل رسمی باشد،عملا معاملات ارزی معطل میشود و این یعنی ضربه به اقتصاد و توسعه کشور. (330534)
 
علي
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۲۴:۳۱
سلام
ببخشيد تعطيلات 5 شنبه ها براي همه نيست فقط براي چند گروه هست
بعد همين 5شنبه اختاري هم بايد بري سركار چون ميكن بياين كار دارم جلسه هست وهم چنيين جمعه هم بايد برن حتي اگر تعطيل رسمي باشه !!!.....
اون اول سال هم خوب يارو دوست داره از يك ماه تعطيلي خود 1هفته استفاده كنه و اين مشكلي نيست انگاري همون يارو توي تابستان 1هفته يا 10 روز مرخصي ميرگه
راه اصلي كيفيت كار هست اگر 8ساعت كار ميكنند كارمندان يا گارگران اون ساعت مفيد باشد و نه اينكه فقط 3ساعت كار مفيد داشته باشند خيلي بهتر هست
اگر هم تعطيلات كم بشه با مشكل روحي برخورد ميكنيم همين كه كارمند و كارگر عزير 2-3 روز كنار خانواده هستند بعد از 1 ما و يك تفريح با فاميلها ميرن يا خودشون براي هفته آينده نيروي بيشتري براي كار كردن دارن
پس بجاي كم كردن تعطيلي بايد بع فكر كار كفيد بود كه اولين راه بايد فرهنگسازي بشه كه همون شخص بايد به فكر پولي كه خونه ميبره باشه آيا اين پولي كه گرفته كار انجام داده يا كم كاري كرده ؟!!
با تشكر (330538)
 
علي
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۲۵:۴۳
در مقايسه با بعضي كشورها زياد بهضي كشورها كم و عضي كشورها يكسان هستيم
به اين سايت مراجعه كنيد تا ببينيد :
http://iranbusinessnews.com/default.aspx?dir=BizInfo_wvn

در ضمن خيلي از تعطيلات رسمي مذهبي گاهي اوقات با جمعه متقارن است تعطيلات جمعه را هم كه مربوط به يك روز تعطيل در سرار دنياست و نيمه تعطيلي پنج شنبه ها در سراسر دنيا تقريبا معمولي است ( البته نيمه تعطيل بودن روز قبل تعطيلي آخر هفته )
خب دوستان اين كجاش اضافه است
تصميم گيرندگان هر موقع بخواهند تعطيل باشند تعطيل هستند ولي كارگران بايد كار كنند
برادر بهره وري حذف تعطيلي و اضافه كاري نيست (330539)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۴:۵۲:۴۴
ميتوانيم بجاي اينكه در بعضي تعطيلات مذهبي در ادارات وغيره حدود 2ساعت هنگام نماز ظهر مراسم عزاداري وسوگواري بر پا شود نه اينكه وقتي تعطيل مي شوند بروند شمال براي خوش گذراني كه گناه ان بيشتر است (330562)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۱:۵۰:۵۲
خوش گذرانی در زمانی که کشور به خاطر مراسم عزاداری و سوگواری تعطیل است، گناه دارد ؟
لطفا شخصی که بر مسائل دینی اشراف دارد پاسخ دهد و البته با منبع معتبر (330766)
 
واقع بین
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۶:۲۴:۴۱
بجای بحث های حاشیه ای و بحث برانگیز مثل کم کردن تعطیلات (ایجاد جنجال در جامعه که عده ای بگن تعطیلات ملی و تاریخی مونو رو دارن برمی دارن و.....) بهتره حالا که آقا گفتن احتیاج به «وحدت» داریم ، از اینجور بحثا دوری کنیم و بپردازیم به بحث «بهره وری» که الان چندین ساله کمرنگ شده. تو همین روزهای کاری ما چندساعت کار مفید انجارم میشه؟!؟! باید بریم روی بحث بالابردن بهره وری وگرنه لائیک های ترکیه هم با همین استدلال ها و اینکه به دلیل عدم هماهنگیمون با تعطیلات در اروپا و امریکا ترکیه مواجه با عقب افتادگی در کارها و...(همین استدلالهای دوست نویسندمون..) هستش. با همین استدلالها تعطیلات رو از جمعه (که مطابق فرامین اسلامی است) بردن کردن یک شنبه!! این بحث ها انحرافیه باید رو بهره وری کار کرد. تو قرآن خداوند می فرماید : \" ويل للمطففين\" يعني واي بر كم فروشان. گسی که تو کارش کم فروشی می کنه. می خواد کارمند باشه یا هرچی و در مقابل ساعات کاری و پولی که می گیره بهره وری نداره و کم کارش می گذاره. ول کنید بحث کم کردم تعطیلات رو . اگه همه طول سال هم باز باشه با این وضع بهره وری هیچی تغییر نخواهد کرد. (330584)
 
ali
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۶:۲۹:۳۶
تعطیلات مذهبی رو برداریم بهتر ست! (330586)
 
ارادتمند
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۶:۳۳:۰۱
مرحبا بر شما
چندی پیش یک مصاحبه ای از آقای دکتر سبحانی در همین سایت آورده شده بود که کارخانه های ژاپن از دولت خواسته بودند که کمی ساعت کاری را کم تر کند که مردم فرصتی داشته باشند که پول هایی که در می آورند را خرج کنند.
متاسفانه این بی کاری ها در کشور ما به مصرف گرایی کشیده شده است
به هرحال موفق باشید (330587)
 
ارادتمند
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۶:۳۴:۳۶
البته این مساله بهره وری هم که دوستان اشاره کردند کاملا درست است
گاهی این ادارات بیشتر دست و پا گیر هستند بروند خانه شان و مانع کار مردم نباشند بهتر است (330588)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۶:۴۷:۲۸
با سلام

مشکل کشور ما چند وجه دارد.
به طور کلی فرهنگ در کشور ما را باید تغییر داد.
یعنی باید درست کار کردن را یاد بگیریم نه زیاد کار کردن.
چرا که ما در ایران هیچ گاه حد تعادل را رعایت نمی کنیم (330589)
 
علی الحساب
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۱۸:۵۵:۰۷
سر فرصت جواب خواهم داد.علی الحساب 14 و 15 خرداد را منظور فرمایید که اصلا منطقی نیست. (330602)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۰:۳۹:۳۰
اصلا موافق نیستم
هم نه تعطیلی و نه کار دیگه آخرشه! (330616)
 
خسروسلجوقی
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۱:۵۵:۱۲
مشکل تعطیلات شاید اصل نباشد وقتی ما از همان میزان وقت اختصاص داده شده هم استفاده نمی کنیم
رفتار بعضی عزیزان در ادارات را مرور کنیم و فرهنگ رفتاری و دلیل اینکه همه جوانان کشور علاقه مند هستند آب باریکه کارمندب به هر زحمتی ارزش دارد
اول صبح با خود نان مورد علاقه به محل اداره آورده می شود و یک صبحانه جمعی یا انفرادی بخورند ارباب رجوع هم عذر خواهی می کنند که مزاحم وقت صبحانه کارمند محترم شده اند ببینیم این موضوع چقدر نهادینه و فرهنگ سازمانی شده است
سپس با استفاده از تلفن اداری مبادرت به احوالپرسی از .... و در مواردی بسیار ناگوار به تجارت در محیط اداره
وقت نهار شده است و باید برای نهار اقدام عاجل کرد
اگر نماز هم نخوانیم ولی باید زمان آن را رعایت کنیم و کرکره پایین
مراسم دعای ....... یادتان نرود
از همه بدتر واژه نه و برو فردا بیا در دست بررسی و غیره (330626)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۳:۲۶:۲۱
بارها دیده ام در زمان نماز ظهر کارکنان به بهانه نماز کار را تعطیل می کنند در حالی که چند نفر ارباب رجوع در صف انتظار هستند تا کارشان انجام شود!
آخه بابا جون یکی نیست بگه شهید رجایی که گفتند \" به کار بگویید نماز دارم\" برای کار شخصی گفت نه کار یک عده بنده خدا!
کار شخصی حق خودته اما کار مردم را راه نیانداختن که حق خودت نیست! (331174)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۲:۰۷:۵۰
ماه رمضان نیمه تعطیل محرم نیمه تعطیل عیدنوروز از15اسفند تا20فروردین تعطیل اعیاد مذهبی به روایتی تعطیل بین التعطیلین تعطیل روزهای آلودگی هوا تعطسل 12و13و 14 و15خردادتعطیل زائران ارتمام ایران به تهران بیایند وبرگردند و............. فعلا\"پول نفت داریم همه راجبران می کند زیادجوش نزنید خداوکیلی درادارات ما کار آنچنانی هم که صورت نمی گیرد به نظرمن تعطیل باشد منافع اش بیشتر است چون درهزینه ها صرفه جوئی می شود .مثلا\" دراداره تعاون یاوزارت کار یادروزارت کشاورزی و...چه کارهای محیرالعقول کارستانی امجام می شودمتاسفانه بازده کارادارات به استسناء آموزش وپرورش 10% است این یک واقعیت انکارناپذیراست . (330628)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۲:۲۲:۰۳
تعطیلات به نظر بنده کم می باشد .
چه ایرادی دارد عید غدیر به مدت یک هفته تعطیل باشد ؟
همچنین عید فطر نیز سه روز تعطیل باشد .
ایام نوروز نیز چهار روز تعطیل باشد . (330629)
 
بهمن
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۲:۲۴:۳۸
واقعیت این است که ما 52 تا جمعه داریم و به گفته نویسنده 25 تا تعطیلی رسمی. در غرب دو روز هفته تعطیل است یعنی دو ضربدر 52. و اتفاقاً مثل پنجشنبه های ما، جمعه های اینها هم تق و لق است و همه عجله دارند که به تعطیلی برسند. همین جا 27 روز از ما بیشتر تعطیلی دارند. تازه اگر تعطیلات رسمی کریسمس و عید پاک و روزهای ملی و روز کارگر و غیره را حساب نکنیم.
و البته در مشاغل مهم و حیاتی مثل پلیس و غیره نیروی کشیک دارند تا کار مملکت نخوابد.
من فکر می کنم مسوولین در ایران دچار یک وسواس بیهوده ای شده اند. چون اصلاً و ابداً تعطیلات ما زیاد نیست که تازه کم هم هست. (330630)
 
saeed
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۲:۳۳:۳۱
تعطیلی پنجشنبه تهران مشکل را حل می کند و عدالت رعایت می شود (330632)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۵ ۲۳:۵۰:۵۳
مشکل از میزان و مقدار تعطیلات نیست بلکه از کارایی است. تعداد روزهای تعطیل در اروپا و آمریکا بیشتر از ایران است. یم آلمانی به من گفت که آلمانی ها بیشترین مقدار تعطیلات را در اروپا دارند اما بیشترین کارایی را هم دارند و البته همه می دانیم که جلودار فن آوری در اروپا هم هستند. پس با کم و زیاد کردن تعطیلات مشکل حل نمی شود.
مشکل فرهنگ کار، تعهد کاری است که هر روز بدلیل سیاست ها و برنامه ریزی های غلط بدتر شده و می شود. مشکل از سیستم های نادرست مدیریتی، عدم بها دادن به افراد دلسوز و کارکن است که سبب دلسری و نا امیدی آنها شده و به سمت بی عاری و تنبلی و کاغذ بازی و فساد سوق می دهد. مشکل رشوه خواری و فساد اقتصادی است که کشور ما یکی از جلوداران آن است! (330646)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۳:۳۰:۱۶
به نظر من دوره های تخصصی فراگیری فنون مدیریت صحیح از جمله مدیریت زمان مدیریت ریسک و مدیریت بهره وری مهندسی ارزش ... را باید برای مدیران کشور در هر رده ای الزامی کنند. (331175)
 
طاهر
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۳:۲۴:۱۰
باسلام. در همه کشورهای پیشرفته و صنعتی علاوه بر دو روز آخر هفته ، مناسبت های زیادی نیز تعطیل هستند. از جمله ایام کریسمس ، تعطیلات تابستان، روز ملی، روز استقلال ، عید پاک نیز تعطیل می باشند. ایا در ایران پنجشنیبه ها مدارس تعطیلند؟ آیا بسیاری از سازمانها و نهادهای دولتی پنجشنبه ها تعطیلند؟ آیا تعطیلاتی که به مناسبت عزا و ایام سوگواری است، ثمری برای مردم دارد؟ ایا درآمد کارکنان و کارمندان دولتی کفاف هزینه زندگی می کند؟ متاسفانه سایت های مختلف هر از چند گاهی به مقاله و تحلیل می پردازند و تلاش می کنند روح نگارش خود را مبنای علمی و تحقیقاتی تلفیق نمایند، و سرانجام با ارزیابی مادی واقتصادی و بازی با کلمات در صدد اثبات گفته های خود بوده و از دولت مردان محترم نیز می خواهند تعطیلات را کاهش دهند! این در حالیست مقاله نویسنان محترم با روح تعطیلات و ضرورت و همه زوایای آن، کمترین اطلاع رسانی نمی کنند! فقط کافیست از سایر کشورها گزارشی تصویری تهیه شود و نیز تحقیقاتی جامعی صورت بگیرد. تا بخوبی مورد قیاس قرار بگیرد. متشکرم (330676)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۳:۳۲:۲۶
در وزارتخانه ها طی چند سال گذشته طی بخشنامه ای یادگیری مهارتهای ICDL را برای همه کارکنان از هر رده ای اجباری کرده اند که بسیار مفید بوده است. (331176)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۸:۲۸:۱۲
اگه تو این روزهای غیرتطیل کار کنید کافی و از سر مملکت هم بیشتره!البته کاری که مدنظربنده است از نوع غایب بودن 100نفر در هرجلسه علنی نیست!!!!!! (330702)
 
امین
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۸:۳۹:۲۹
من با این جمله در مقاله شدیدا مخالفم
\"\"\"روز 13 فروردين نيز يكي ديگر از روزهايي است كه مي‌توان تعطيل بودن آن را لغو كرد چرا كه معمولا مردم در طول سال بارها به دامن طبيعت مي‌روند و دليل محكمي براي تعطيل بودن «روز طبيعت» وجود ندارد. لازم به ذكر است كه بنا به اظهارت مسؤولان سازمان محيط زيست كشور، بيشترين آسيب به طبيعت در طول سال مربوط در روز 13 فروردين است!\"\"\"
چون اگرچه خیلی از تعطلات هیچ سود معنوی نداره اما 13 فروردین اتفاقا از معدود روزای تعطیل که مردم اون رو درک کردن و جزءی از فرهنگ زنده ی ماست.با برداشتن تعطیلی از 13 فروردین بخشی از هویتمون رو به سمت فراموشی میفرستیم.ما نمی تونیم شور و هیجانی مشابه این روز پیدا کنم.
تازه اگه به دلیل آسيب به طبيعت بخواهیم قید این روز رو بزنیم این کار نمونه ی بارز صورت مسألست
تازه این طور که نویسنده در تجزیه و تحلیل پیش رفته پس نتیج اینه که کلأ تعطیلات چیز بدی هست!!! (330705)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۸:۵۶:۱۹
با توجه به اينكه كار كردن و نكردن در ادارات دولتي فرقي نمي كند، حتي كار نكردن به دليل صرفه جويي در مصرف سوخت و انرژي سودمندتر است، لذا پيشنهاد مي شود تعطيلات به 365 روز افزايش يابد. (330708)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۳:۳۶:۴۸
اگر بتوان ترتیبی داد که بعضی از کارکنان قسمتهای ستادی یا اداری که قادر هستند با استفاده از رایانه در منزل وظیفه کاری خود را انجام دهند مثلا یک روز در میان در منزل وظایفشان را انجام دهند و روز دیگر در اداره این به نظر من در هزینه ایاب و ذهاب خود شخص یا اداره و مصرف سوخت و ... صرفه جویی صورت می گیرد.این موضوع را تعمیم دهید به صدها هزار کارمند در سراسر کشور چه صرفه جویی سالانه چشمگیری خواهیم داشت بعد با مدیریت صحیح هر مقدار صرفه جویی هر اداره را دقیقا به خود آن اداره اختصاص دهیم و مثلا بخشی را به عنوان پاداش و بخش دیگری را برای امور همان اداره مصرف کنیم. (331179)
 
دوست
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۹:۰۲:۴۷
آقا میشه از این تعطیلات مظلوم دست بکشید!!! کارمندای بیچاره که وقت و بی وقت، تابستون و زمستون میرن سر کار و دلشون به همین تعطیلات خوشه چرا میخاین همین دلخوشی رو هم نداشته باشند. مجلس که قوه مقننه است تعطیلات تابستانی و ... داره چرا بقیه نباید اینطور باشند؟ (330709)
 
همدانی
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۹:۲۳:۳۲
کدام پنجشنبه تعطیل است ظاهرا همه چیز در این مملکت برمبنای تهران سنجیده می شود در استانها فقط روز جمعه تعطیله و این بررسی باید بر مبنای 30 استان باشد نه یک استان (330722)
 
مهرناز
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۹:۴۷:۴۶
من هم از جهاتي با نويسنده موافق نيستم
نميدونم چه حكمتيه كه براي هر برنامه ريزي تو كشور از هفتاد ميليون ايراني فقط 10 ميليون تهراني محاسبه ميشوند. اگه شهرستانيهاي ديروز يا به عبارتي تهران نشينان امروز (و علي الخصوص نمايندگان شهرستاني مجلس كه ساكن تهرانند و يادشان رفته كي انها رو به مجلس فرستاده و ساكن پايتخت كرده!) يه نگاهي به دور و ور خودشون بندازن ميبينن كه خلايق شهرستاني(حتي شهرستانهاي بزرگ) 5شنبه هاتعطيل نيستند پس 52 روز كمتر از تهرانيها تعطيلات دارند كه رقم خيلي بزرگيه.
پس براي 60 ميليون از ايرانيها نه تنها تعطيلات زياد نيست بلكه كم هم هست. و اگه تعطيلات كم بشه كه ظلم به اين 60 ميليونه.
حالا كه بحث كم كردن تعطيلات داغه نميدونم چرا كسي به اين نكته توجهي نميكنه كه اگه قراره تعطيلات كم بشه بهتره اول مثل اكثر ممالك 2 روز تعطيل آخر هفته براي كل كشور تعيين بشه بعد از تعطيلات وسط هفته مثل مناسبتها كسر بشه. تعطيلات مناسبتها كه وسط هفته و هردمبيل است فايده اي ندارد چون امكان برنامه ريزي در مورد آن وجود ندارد. تعطيلات ثابت و منظم كه قابل برنامه ريزيه بهترين نوع تعطيلاته. همه ما روزهايي رو به ياد داريم كه به دليل همون قضيه بين التعطيلات يهو سه جهار روز تعطيل شده و خلايق همه با هم راه افتادن تو جاده ها و ساعتها تو ترافيك وحشتناك جاده هاي بيرون شهر تو برف و بوران يا آفتاب سوزان گير كردن! ولي اگه بصورت منضم آخر هفته ها تعطيل باشه ملت مسافرتهاشون تو سال تقسيم ميشه. بگذريم
نكته بعدي اينه كه با اين وضعيت بهره وري تو سيستم هاي اداري كشور، تعطيلات با كاهش مصرف انرژي در ادارات همراهه و تازه به نفع بيت الماله. چون تو ادارات ما برخي کارمندا سر کار فقط زير كولر ميشينن و تو اينترنت سير ميكنن! يه عده ديگه هم از كله سحر_البته بعد از نوش جان كردن صبحانه در اداره_ ماشين اداره رو ميگيرن و ميرن به اصطلاح ماموريت!(تو پرانتز كار شخصي) و آخر ماه حق ماموريتشون چند برابرحقوق ماهانشونه. فقط يه عده كمي جوركش اوناي ديگه ميشن و با توان مضاعف كار مينن كه اونهام بعد يكي دو سال تبديل ميشن به آدمهايي كه ازبس بيش از توانشون ازشون كار كشيده شده از در و ديوار طلبكارن. جداً با اين وصف براي صرفه جويي در مصرف انرژي بايد تعطيلات ادارات رو بيشتر كرد! كه از ساعات اداري براي چرت،استراحت، تفريح و كار شخصي استفاده نكنند و در عوض با يه سيستم قوي مديريتي يه فكري به حال بالا بردن بهره وري كرد!
براي بچه ها هم واقعا لازمه 2 روز در هفته تعطيل باشه.بعد، از تعطيلات تابستاني و عيد كم بشه. كه به دليل اطاله كلام بقيه باشه جاي مناسب خودش (330733)
 
علی
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۰۹:۵۱:۴۳
در اکثر کشورهای توسعه یافته علاوه بر تعطیلات رسمی که دارند هفته دور وز شبنه ویکشنبه هم تعطیل هستند ودلیل انها هم این است که افراد نتوانند در این روزها پول خود را خرج کنند
در واقع بخش اعظمی ار اقتصاد انها هم با این تعطیلات میگزرد
در ایران هم میبینم که زمانی که تعطیلات میشود گردش مالی افزایش مییابد وبسیاری از افراد با افزایش درامد مواجه میشوند وکارخانه هم به علت اینکه فروش در این ایام بیشتر است تولید بیشتری دارند به خصوص صنایع غذایی.
من شخصا در یک شرکت صنایع غذایی مدیر فروش بودم فروش محصولات ما در ایام عید با رشد 5 برابری م.اجه بود وکارخانه هم به جز اول فروردین مشغول کار بود.اکثر کارخانهای هم همین طور هستند .اضافه کاری کارکنان خود را میپردازند وتمام ایام سال حتی جمعه ها هم کار میکنند (330734)
 
صحرائيان
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۰:۱۵:۵۷
باسلام
وقتي مبناي تعطيلي در كشور ما بزرگداشت يك روز باشد، نتيجه همين وضع موجود است. براي مثال بزرگداشت ملي شدن نفت، ميلاد امام علي (ع)، مبعث و . . .همه و همه مترادف با تعطيلي است. يعني اگر تعطيل نباشد، به آن روز توهين شده است!. لطفا يكي توضيح دهد كه مثلا اگر روز سيزدهم رجب المرجب تعطبل نبود، چه فاجعه اي رخ مي داد كه اكنون رخ نمي دهد؟ گويي در كشور ما اگر يك روز خاص تعطيل نباشد، آن روز، روز بزرگي نيست! (330742)
 
سعید
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۰:۳۴:۵۶
من چیزی که تجربه کردم این بوده که تعطیلی پنجشنبه ها توی تهران خیلی احساس میشه. ما توی تبریز تعطیلی پنجشنبه نداریم. از طرفی مثلاً دیروز که 13 رجب بود مغازه ها تعطیل نبودن اما بانک ها و ادارات تعطیل بودن. اگه برنامه های کلان بصورتی باشه که مردم یا ادارات یا بانک ها سود خودشون رو در تعطیل نکردن بدونن، مطمئن باشین بصئرت خودجوش تعطیلی ها حذف میشه. مثلاً دم عید در حالیکه کارمندها دم به دم مرخصی میگیرن، مغازه ها بازار کیف و کفش و لباس و ... دنبال کارگر می گردن که بهشون کمک کنه و جمعه و تعطیل هم ندارن. خصوصی سازی واقعی می تونه به این امر کمک کنه. (330745)
 
ali2669
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۰:۴۶:۲۶
با سلام خدمت دوستان و زحمتکشان سایت الف.من راجع به اینکه کدام تعطیلی حذف شود پیشنهادی ندارم فقط این را به یاد دوستان بیاورم که دو روز تعطیلی شهادت حضرت زهرا وامام رضا که جزءتعطیلات نبود خود مجلس در تعطیلات گنجاند در حالی که در همان ایام بحث کاهش تعطیلات مطرح بود. (330750)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۱:۰۰:۲۳
پيشنهاد مي كنم يك نظر سنجي در مورد كم كردن تعطيلات و اينكه كدام تعطيلي ها غير ضرور است برگزار كنيد. (330756)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۱:۰۰:۵۶
به جز ايام تاسوعا وعاشورا كه هم جنبه مذهبي وهم جنبه فرهنگي دارد، مابقي تعطيلي ايام شهادت بايد حذف شود. چون تعطيلي خودش يك اتفاق شادي بخش است و همانطور كه همه مي دانيم، اكثريت از اين فرصت براي مسافرت، كارهاي عقب افتاده و خريد استفاده مي كنند. بخصوص كه صداوسيما هم با انتخاب نوحه خوان هاي بدصدا به زجرآورشدن اين تعطيلي؛ براي كساني كه درخانه مانده اند، كمك مي كند. همينطور تعطيلي 15 خرداد . به اين ترتيب تعدادي از ايام ابتكاري بين التعطيلي خود به خود كم مي شود. (330757)
 
مهدي
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۱:۱۴:۴۵
به نظر من تعطيلات كشور واقعا زياد هستن! البته بهره وري در كشور واقعا كم هست و نويسنده هم به اين مطلب اشاره كرده هرچند بايد همزمان هم به تعطيلات و هم به بهره وري رسيدگي كرد (330759)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۲:۵۱:۵۸
خاک بر سر همتون بکنم که تحمل یه نظر یه کم مخالف رو هم ندارید.
از قدیم گفتن حرف حق تلخه ! (330790)
 
سعید
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۳:۲۵:۱۴
تورا به خدا همین طوری هم مردم در مشکلات زندگی هستند حداقل تفریحات آنها را دست نزنیدو به گذارید در فقر گردش و مسافرت داشته باشند (330807)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۳:۲۷:۵۷
به نظر بنده اگر درست كار بشه پنج روز هفته كافي است مهم اين است كه در ادارات ما بدليل بي كفايتي و بي لياقتي مديران كه به لحاظ شايستگي سركار نيامده اند بلكه با دوستي و رفاقت مدير شده اندكه نتيجه آن اين ميشود كه نمي توانند كار را تعريف كنند و پيش ببرند اگر شما شبانه روز به طور مثال بروي سركار ولي كاري نداشته باشي توي اداره فقط و فقط تلفن بازي كني و هزينه آب و برق زياد روي دست دولت بگذاري چه فايده دارد اما اگر كار درست تعريف شود و كار باشد هشت ساعت كاري كافي است در ضمن با اضافه حقوقي كه به كارمندان دولت داده اند شش درصد مي خواهيد مردم خودشان راهلاك كنند چه توقعاتي داريد دوما مگر نه اينكه از نظر روانشناسي فرزندان با پدرو مادر سرسفره بنشينند تاثيري زيادي دارد كه تاثير آن فوري نيست بسياري از جنايتكاراني كه امرزوه در جامعه ديده مي شوند بلحاظ اين است كه پدر تا دير وقت كار مي كند يا دوشيفت و سه شيفت است مادر كار مي كند هيچ كدام از يكديگر خبر ندارند و هركدام سرشان جاي گرم است خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل شما زندگي مردم را تامين كنيد مردم نصفه شب هم شده مي آيند سركار (330808)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۴:۵۳:۰۵
با سلام
در تمام دنیا شرکتهای دولتی دو روز کامل تعطیل هستند وشرکتهای خصوصی در ازای گرفتن حقوق بیشتر روزهای شنبه نیزفعالیت می نمایند ادارات ایران فقط روزهای جمعه نعطیل است و مناسبتهای مختلف حتی مصادف می شود باروزهای جمعه .
پس اگر این چند روز تعطیلی را را کم کنیم مردم افسردتر میشوند چون تنها تفریح مردم ما با خانواده بودن است . (330845)
 
مهربان
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۵:۴۰:۵۶
مشكل از تعطيلات نيست. اگر تعطيلات به صفر هم برسه باز هم سيستم ادارات به شكلي هست كه كار مفيد كمتر انجام مي‌شه. (330877)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۵:۵۶:۲۵
اين چه ديدي است كه نسبت به ادارات ما وجود دارد؟؟

1- ‹‹ ادارات دولتی پنج شنبه ها تعطیلند و همینطور جمعه ها :
53x2=106 ››
جواب : طبق قانون ساعت كار هفتگي كارمندان 44 ساعت است. قانونش هم چهل سال قبل تصويب شده. ساعت كاري ادارات شهر تهران (فقط شهر تهران نه شهرهاي اطراف) شنبه تا چهارشنبه تا ساعت 16 است و به همين دليل پنجشنبه ها تعطيل هستند. بغير از تهران در ساير شهرستانها فقط دانشگاهها 5شنبه تعطيلند.

2 - ‹‹ ادارت دولتی بعد از وقت ناهار و نماز بصورت غیر رسمی تعطیلند و اگر هم نباشند رسما کاری انجام نمیدهند.››
جواب: آقا يا خانم محترم؛ بفرماييد كارمندان كل ادارات تهران بعد از نماز و ناهار يه پتو توي اتاق پهن كرده و خوابيده اند!! اين چه قضاوتي است؟؟

3- ‹‹ ادارات دولتی تمام روزهای بین التعطیلین و روزهای دیگر اعم از الودگی هوا و ... که ما کارکنان بخش خصوصی سرکار میرویم را تعطیلند.››
جواب: اين بين التعطيلين هم چماقي شده بر سر ما!! چند سالي تعطليش كردن بعد گفتند بايد از مرخصي كارمندان كم شود بعد هم كلا منتفي شد. شما كجاي اين مملكت زندگي مي كنيد؟

4- ‹‹بارها کارکنان بخش دولتی و وزارتخانه ها را دیده ام که صبح بعد از کارت زدن کت خود را به دسته صندلی آویزان کرده و از اداره خارج و در آخر وقت برای کارت زدن مراجعه میکنند .››

جواب:بنده هم بارها در اخبار شنيده و ديده ام كه فردي را به دليل چاقو كشي محاكمه كرده اند پس به همين دليل كليه كارمندان چاقو كش هستند!!! (330890)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۷:۱۳:۱۹
غالب تعطیلات ما غیر از نوروز، مذهبی هستند. پس یک راه بیشتر نمی ماند و آن اینکه تعطیلات نوروز از پنج روز به یک یا نهایتا دو روز کاهش یابد. سیزده بدر را نمی شود حذف کرد به این دلیل ساده که مردم سر کار نخواهند رفت. در مورد سایر تعطیلات کار خاصی نمی شود صورت داد. جز لینکه احیانا روز های بین التعطیل را تعطیل اعلام نکرد.
با تشکر از سایت الف (330934)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۸:۴۰:۲۹
من يک نکته دارم راجع به تعطيلات مذهبي:
غير از روز عاشورا، در کدام روز ديگر ائمه ما در خانه مي نشستند که ما چنين بدعتي گذاشته ايم؟
آيا علي(ع) در دوران خلافت خود روز تولد خودش، پيامبر يا روز شهادت حضرت فاطمه يا از همه مهمتر عيد غدير را در خانه مي نشست و امورات مردم را تعطيل ميکرد؟
از چه زماني اين تعطيلات باب شده جز در همين چند دهه اخير درامدهاي نفتي؟در زمان قديم پدران ماکه اغلب روستايي بودند در چنين روزهايي نگهداري از مزرعه و دام را تعطيل ميکردند؟
علل عقب افتادگي مسلمانان از اينجور بدعتها ناشي ميشود. (330784)
 
شهرام
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۸:۴۰:۴۸
به نظر من بهتر است که کاری به تعطیلات نداشته باشیم فقط روزهای کاری و اداری درست بهینه و دقیق کار کنیم . تعطیلات ما به اندازه است فقط همگی باید روزی که مشغول هستیم درست کار کنیم در حال حاضر ما روزهای اداری اصلا کار نمی کنیم فقط به تعطیلات حمله می کنیم و آنها را زیاد می دانیم این اشتباه است باید بهره وری روزهای فعال را بالا ببریم . (330762)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۱۹:۱۵:۴۳
شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بخاطر اینکه هیچ دسته عزاداری که منجر به تعطیلی شود،به راه نمی افتد.

شهادت امام جهفر صادق (ع)بخاطر اینکه هیچ دسته عزاداری که منجر به تعطیلی شود،به راه نمی افتد.

12و 13 فروردین
14و15 خرداد

اربعین حسینی
13 رجب
شهادت امام رضا(ع) (330981)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۶ ۲۱:۳۴:۰۳
لحظه ایی تامل کنید.
چرا روزی را تعظیل میکنیم .
چون بعلت آن واقعه نمیتوانیم سر کار حاضز شویم.
فقظ تاسوعا و عاشورا اینچنین است.
پس مابقی تعطیلات باید حذف گردد (331019)
 
ابوذر
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۰۸:۲۲:۰۰
ببخشيدا ايران فقط تهران نيست
توي تمام شهرهاي ديگه فقط جمعه ها تعطيله نه پنجشنبه و جمعه (331076)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۱۵:۲۲:۳۰
دوست عزیز من دانشجوی شهر قزوین بودم الانم دانشجوی شهر ابهرم برام جالب بود که گفتی شهرستان ها فقط جمعه تعطیله! البته شاید به نوعی درست باشه اما یه چیزی رو که باید بهش دقت کرد اینه که بقیه روزهای هفته ساعت 12 به بعد شهر شهر ارواح میشه(لااقل تو این ابهری که ما میبینیم)بارها و بارها شده که ظهر،بعد از ظهر یا حتی غروب! وسیله ای لازم داشتیم اما با کرکرهای پائین روبرو شدیم مغازه رو مثال زدم چون توی همین تهران اگه نیروی انتظامی گیر نده سوپر مارکت ها تا صبح باز هستن
توی شهرستان ها اوقات فراغتشون اکثراً دست خودشونه پس مقایسه درست یا لااقل کافی نیست.تعطیلات زیادی یکی از دلایل کاهش بهره وری هستش حالا چه تو تهران چه شهرستان چه نماینده مجلس چه باغبان. (331571)
 
farshad
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۰:۵۰:۵۵
باز هم همه چیز از دید تهران و تهرانی سنجیده شده است.

اولا: فقط تهران روزهای پنج شنبه تعطیل است و بقیه کشور تعطیل نیستند.

دوما: مرخصی جزو تعطبلات نیست و جزو حقوق قانونی کارمندان است که در همه کشورها وجود دارد.

سوما: تعطیلی آخر هفته در اغلب کشورهای دنیا ( که مدام مبنای مقایسه قرار می گیرد) دو روز است و در اغلب شهرهای ایران ( به جز تهران) یک روز .

چهارما: وقتی کارمندان تعطیل هستند با این وضع در آمد امکان استفاده از چی رو دارند؟ به فرض صحیح بودن عدد یک رقمی تورم 9.9 (عدد عجیبیه) افزایش حقوق 6 درصد انشا الله صد در صد مکفی و قانونی است. (331114)
 
محمود
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۲:۱۴:۲۶
بهتر است به جای این کارها تعطیلات رسمی را هم جزء همان 2 روز ونیم مرخص در ماه به حساب بیاوریم. (331148)
 
محمد نوربخش
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۴:۵۵:۰۵
همان طور كه نويسنده اشاره كردند بحث تعطيلات رسمي در كشور هموراه يكي از بحث هاي پردامنه است اماسوال اين است كه برآيند اين بحث ها تا كنون منتيج به چه نتيجه اي شده است ؟ پاسخ به اين سوال روشن است زيرا تعطيلات به قوت خود باقي مانده و هر از گاهي برخي افراد به اين مساله تلنگري مي زنند حال پرسش اين است چرا اين بحث ها به نتيجه نمي رسد؟ به زعم بنده دليايل آن به شرح زير است:
الف -- اراده قوي براي حل اين مشكل وجود ندارد زيرا يكم اين كه مقامات و مسوولان كشور اعتقادي قلبي به حذف تعطيلات ندارند و گاه از سررفع تكليف و پاسخ به برخي پرسش ها و ضرورت هاي مطروحه به موضوع ورود مي كنند و پس از فروكش كردن آن ديگر به آن فكر نمي كنند.
ب- مجلس و دولت از تبعات كاهش تعطيلات هراسان هستند زيرا مي دانند اين مساله در جامعه بويژه در بين كاركنان و كاگران ( راي دهندگان انتخابات )واكنش منفي دارد و لذا فقط در زبان و لفظ به لغو و كاهش روزهاي تعطيلات اعتقاد دارند و لي درعمل همراهي نمي كنند.
ج- همانطور كه در مطلب فوق آمده تعطيلات ما دودسته هستند مذهبي و ملي كه اين تعطيلات دربين دو دسته از مردم واكنش ايجاد مي كند حذف تعطيلات مذهبي در بين نيروهاي سنتي و مذهبي جامعه و حذف تعيلات ملي در بين افرادي كه نسبت به مسايل ملي حساس هستند و تصور مي كنند كه جمهوري اسلامي درصدد حذف هويت ملي ايران مي باشند البته دامنه اين مساله يك مقداري فراتر رفته اتباع ايراني مقيم خارج از كشور را نيز دربر مي گيردو موجي از تبليغات را در رسانه هاي صوتي ؛ تصويري و مجازي را به دنبال دارد.

د - يكي از دلايل بي نتيجه بودن كاهش تعطيلات اين است كه كساني كه هر از گاهي اين موضوع را مطرح مي كنند هيچ گاه با كار كارشناسي مساله را دنبال نمي كنند و همچنين هيج گونه تحقيقاتي در زمينه آسيب شناسي اين موضوع صورت نگرفته لذا معمولا ديدگاه ها بصورت كلي و بدون ذكر دلايل متقن و ذكر آمار ميزان خسارت هاي وارده مطرح مي شود ( مصداق اين ادعا مطلب فوق است) و لذا بحث هاي مطروحه براي مردم قانع كننده نيست.
ه- حذف تعطيلات در جامعه نيز با مقاومت روبرو است زيرا مردم هرگونه تصميم گيري در اين زمينه را سياسي مي دانند و معتقدند كه حذف و كاهش تعطيلات هيچ تاثير مثبتي در انجام امور كشور ندارد جز اين كه استراحت و اوقات فراغت مردم را از بين مي برد.

و-نبود فرهنگ كار نيز يكي ديگر از دلايل مقاومت مردم در برابر كاهش و حذف تعطيلات است اگر يگ ارزيابي دقيق علمي از راندمان كار يك نيروي انساني در ادارات ؛ سازمان ها؛ نهادها و مراكز توليدي و خدماتي دولتي بخواهيم بكنيم در حال حاضر راندمان و ساعت كار مفيد افراد در مراكز دولتي چقدر است و اگر اين تعطيلات كاهش يابد چقدر مي شود.
ز- بسيار ي از كشورها توسعه يافته هفته اي دو روز ( شنبه و يكشنبه ) تعطيل هستند چرا در اين كشورهاراندمان كار مفيد بالا است و هيچ مشكلي در انجام امور بوچود نمي آيد حتي برخي از كشورهاي اروپايي ( تا انجا كه بنده اطلاع دارم ) تعطيلات يك هفته اي زمستاني و تابستاني دارند اما به دليل وجود يك سيستم منظم كاري در ادارات هيچ مشكلي در روند امور اجرايي كشور بوجود نميآيد .
در پايان متذكر مي شود كه برغم اين كه اعتقاد به بازنگري در تعطيلا كشور دارم اما پيش از اين بايد در سيستم كار ادارات و سازمان ها تغييرات اساسي بوجود ايد تا فرهنگ كار در كشور نهادينه شود و كاركنان بدون حضور رييس و مدير بصورت خود كار و يك وظيفه ملي امور محوله را انجام دهند آنگاه كاهش يا لغو تعطيلات نه بوصرت يك امر دستوري بيرون سازماني بلكه بوصرت يك امر دروني مورد پذيرش قرار مي گيرد و مقاومتي در اين زمينه صورت نخواهدگرفت.

لذا جا دارد ابتدا


بسياري از كشورهاي توسعه يافته دو روز در هفته( شنبه و يكسنبه ) تعطلي (331207)
 
با وفای مظلوم بی دفاع
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۶:۱۳:۱۱
با کار کاشناسی می شود گفت که کدام تعطیلات زیادی است ولی شما حتما گوینده را به دشمنی با خدا و امام زمان متهم خواهید کرد و اجازه دفاع هم یه او نخواهید داد.پس همان بهتر که چیزی نگوییم و دولت هم در سال کار مضاعف بر تعطیلات بیفزاید تا خودی نشان دهد. (331225)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۸:۴۴:۵۸
یکی از مشکلات عمده تعطیلات در کشور ما اینه که روزهای تعطیل ما از ریتم مشخصی برخوردار نیستند. مثلا تعطیلات نوروز نزدیک به 20 روز است. معمولا چند روز که از تعطیلات نوروز می گذره دیگه حالمون از تعطیلات به هم می خوره و آرزو می کنیم ای کاش زودتر تعطیلات تموم بشه تا بریم سر کار. اما بعد از اتمام تعطیلات گاهی پیش می آید که نزدیک به سه ماه غیر از جمعه ها تعطیلی دیگری وجود نداره و دلمون لک می زنه واسه یه روز تعطیلی غیر از جمعه! (331273)
 
متوهم الممالک هر جایی
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۲۲:۵۴:۴۹
شما سوالی را طرح می کنید که مجبور هستید پاسخ های مربوط به آن را حذف کنید.لا اقل, با این یک سوال غیر سیاسی برخورد کنید.و حالا, بخشی از پاسخ شما:
شما ممکن است بتوانید تبعیض در تعطیلی بین روز های در گذشت امامان معصوم را توجیه کنید ولی به هیچ عنوان نمی توانید ارجح دانستن روز فوت یک ... غیر معصوم را بر روزهای وفات یا شهادت امامان معصوم توجیه کنید.اگر این قسمت از پاسخ را حذف نکردید بقیه تعطیلی های غیر منطقی را نیز اعلام خواهم کرد. (331329)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۰۸:۵۶:۲۸
سه روز از چهار روز تعطيل نوروز و 13 فروردين و 29 اسفند حذف شوند.نبايد مناسبتهاي مذهبي را كم كرد. (331410)
 
بدبخت
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۰۹:۵۹:۲۶
سلام
من فكر مي كنم يه مشكلي اين وسط هست و هر كي هم كه مي خواد حلش كنه يه راه حل اشتباه مي ده . الانم كه مد شده همه به كارمندا مي تازن .ديگه مرخصي استحقاقي كه حق كارمنده . خيلي رو مي خواد كه مي گين اوايا عيد كارمندا مي رن مرخصي . فكر مي كنم چاره كار جاي ديگه اي باشه . تا حالا كلمه بهره وري رو شنيديد . خوب مطمئنا شنيديد و لي من مطمئنم برداشت درستي نداريد. انقدر ازين تفكرات تك بعدي بدم مياد. تا حالا به انگيزه كارمندا فكر كردين . تا حالا به معيشت يك كارمند فكر كردين . هركي ميره يه اداره اي مي بينه يك كارمند نيست سريع ميگه يه مشت مفت خور كار راه ننداز.... اصلا به روي خودش نماره كه با يه آدم طرفه و يه آدم هم شايد براش كار پيش اومده باشه فكر مي كنم برده داري تموم شده باشه . (331438)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۱۰:۲۵:۰۲
بنام خدا
مهمترين واساسي ترين موضوع در وهله اول افزايش كارايي واثر بخشي روزهاي كاري مي باشد چرا مقدار كار مفيد مان در سيستم اجرايي كشور پايين است اگر قياسي بكنيم با ساير دول به نتيجه مي رسيم عمده مشكلات وتاثيرات منفي از پايين بودن راندمان وساعت كار مفيد مي باشد كه بايستي به آن توجه شود . اما در خصوص تعطيلات بايد هم حسنات آن آن را ديد وهم معايب آن را هرچند تاثيرات تعطيلي آن بر سيستم اجرايي مشهود است اما فرصتي داده مي شود تا خانواده ها استفاده بهينه اي از برنامه هاي آن داشته باشند (331443)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۱-۱۵ ۱۰:۰۱:۴۹
شاید در مورد کارمندان دولت نوشته های بالا صدق کنه ولی به کارمندهای و کارگرهای بخش خصوصی هیچ ربطی پیدا نمی کنه . اونا خیلی تعطیل هستن نه بد بخت کارگرا و کارمندهای خصوصی . (1215784) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.