نظر منتشر شده
۱۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 76503
پاسخ شهيد بهشتي به 4 سوال‌ درباره بانوان
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۹
بخش تحليلي الف*



در سال 1966، يکي از ايرانيان مسلمان مقيم آلمان، در نامه‌اي از شهيد آيت‌الله دکتر بهشتي، به عنوان رئيس مرکز اسلامي هامبورگ، پرسش‌هايي پيرامون حقوق زن در اسلام، مطرح و درخواست پاسخ مي‌كند:



جناب آقاي بهشتي (دام عزه العالي)



هجدهم ژانويه 1966



با تقديم سلام



سلامتي و موفقيت جنابعالي را همواره از درگاه ايزد يكتا آرزو دارم. چند روز پيش با عده‌اي از دوستان درباره مسائل زيرکه به صورت سؤال مطرح مي‌شود، بحثي در گرفت. من ناچار براي اين‌كه اين دوستان را قانع كرده باشم، به شما مراجعه و اميدوارم كه جواب صحيح آنها را از شما دريافت كنم.



1. آيا در دين اسلام، حق طلاق به زن نيز داده شده يا اين‌كه فقط حق طلاق متعلق به مرد است؟



"من شخصا معتقدم كه دين اسلام حق طلاق را به زن داده است".



2. آيا حجابي كه امروزه بانوان در كشورهاي اسلامي دارند، مطابق حجابي است كه اسلام آورده است؟ يا اين‌كه حجاب زن از نظر اسلام، پوششي است كه زن مي‌بايد از خود بنمايد، نه به صورتي كه امروزه در كشورهاي اسلامي متداول است، چه اگر زنان اسلامي اين چنين خود را بپوشانند، نمي‌توانند وظيفه خود را در اجتماع و كار كردن دوش به دوش مرد و پيشبرد اجتماع شركت كنند. توضيح شما، ان‌شاءالله قانع‌كننده خواهد بود.



3. چند دليل براي اين‌كه دختر نصف پسر از سهم پدر و مادر ارث مي‌برد، ذكر كنيد.



4. آيا اسلام زن را پست و محقر و موجود ضعيف و پست قرار داده يا اين‌كه به زن شخصيت بخشيده و مقامي ارجمند براي زن در اجتماع قايل شده؛ به چه دليل؟



مي‌توانم در انتظار دريافت جواب قانع‌كننده و درستي ازشما باشم؟ در خاتمه از درگاه خداوند توفيق خدمت به مردم مسلمان و اسلام را براي شما آرزو دارم. دو عدد كتاب "كليات منظوم" و "فضليت صلوه بر ذكر" مدتهاست جهت جنابعالي ارسال داشته‌ام. آيا آنها را دريافت كرده‌ايد؟ ممنونم اگر از رسيدن آن مطلع شوم.



ارادتمند ـ آقائي       



پاسخ آيت‌الله دکتر بهشتي به نامه فوق:



بسمه‌تعالي



1/2/1966



آقاي آقايي عزيز



سلام بر شما و بر دوستان محفل بحث شما. از خداي يكتا خواستارم همواره تندرست و از نشاط ايمان و نيكوكاري بهره‌مند باشيد.



نامه 18 ژانويه شما رسيد. قبلا نامه ديگري همراه با دو کتاب از شما رسيد و بسي متشكرم. كوشش شما در آشنا ساختن علاقه‌مندان به مسائل اسلامي از راه نشر كتاب‌هاي سودمند و بحث‌هاي جلسات دوستانه، مايه خوشوقتي است و اميدوارم در كار خود موفق باشيد.



درباره سؤالاتي كه طرح كرده‌ايد، قبلا بايد بگويم كه هر يك از سؤال‌ها، موضوع يك رساله يا مقاله مي‌تواند باشد و پاسخ به آنها طي يك نامه، كافي به نظر نمي‌رسد. در زمينه مسائل مورد نظرتان، رساله‌ها يا مقاله‌هايي كه تا حدودي سودمند است، نوشته شده و به تدريج برايتان خواهيم فرستاد و اينك پاسخ سؤالات به اختصار:



1. اگر ازدواج به صورت عادي انجام گيرد، زن حق طلاق ندارد، ولي زن مي‌تواند موقع قرارداد ازدواج براي خود، حق طلاق در شرايط خاصي به وجود آورد. در عين حال، حق طلاق مرد نيز شرايط و محدوديت‌هاي خاصي دارد.



2. حجاب اسلامي اين است كه زنان مسلمان بدون آرايش و ساده بيرون آيند و دست‌ها تا مچ، پاها تا مچ، و غير از صورت، جاهاي ديگرشان در لباس پوشيده باشد و چادر و توابع آن لازم نيست. زن مي‌تواند با داشتن حجاب اسلامي، چنان لباس بپوشد كه هم باحجاب باشد و هم لباسش، دست و پاگير او نباشد و چابك و چالاك بتواند زندگي كند.



3. از آنجا كه در شرايط عادي زن شوهر دارد و هزينه‌هاي عادي زندگي او با شوهر است، اگر فرض كنيم از دارايي معمولي هر كس، يك سوم خرج هزينه‌هاي جاري زندگي و يك‌سوم خرج هزينه‌هاي تفنني و غيرعادي و يك‌سوم پس‌انداز مي‌شود، بهره زن و مرد يكسان از كار درمي‌آيد. زيرا از مال، يك‌سوم صرف مخارج مشترك زندگي مي‌شود و به مسئول آن، يعني مرد سپرده مي‌شود و يك‌سوم براي خود مرد در نظر گرفته مي‌شود و به خود او داده مي‌شود و يك‌سوم براي خود زن در نظر گرفته و به خود او داده مي‌شود.



4. در نصوص اسلامي، زن به هيچ وجه تحقير نشده است. تنها در برخي از روايات و عبارات ديگر جمله‌هايي به چشم مي‌خورد كه شايد در نظر انسان اينطور جلوه كند. اين روايات و عبارات در دست و دهان كساني كه از روي خودخواهي مي‌خواهند زن را استثمار كنند فراوان ديده مي‌شود. در صورتي كه اولااين روايات بسيار معدود و كم است ثانيا اصالت آنها معلوم و محرز نيست و ثالثا مفاد آنها آنطور كه اين تحقيركنندگان زن وانمود مي‌كنند، نيست.



به هر حال آنچه لازم است بگويم، اين است كه تا آنجا كه من مطالعه كرده‌ام و ادعا نمي‌كنم كه مطالعه من صد درصد كامل است، هيچ دليل معتبر اسلامي سراغ ندارم كه زن را انساني كم‌ارزش بشمارد، به اين جهت كه زن است و مرد نيست.



5. در نظام اجتماعي اسلام، كم و بيش تفاوت‌هايي ميان وضع زن و مرد ديده مي‌شود. اين تفاوت‌ها متناسب با اختلافات طبيعي زن و مرد از يك طرف و عنايت و اهتمام اسلام به فضيلت و پاكي و تكامل انساني مرد و زن از طرف ديگر است و تا آنجا كه من درك مي‌كنم، جنبه كاستن از ارزش شخصي و اجتماعي زن ندارد. اميدوارم اين توضيحات كوتاه و مختصر، مبناي بينش صحيحي درباره حقوق زن در اسلام باشد.



والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته       



محمد حسيني بهشتي           



13/11/1344

 



منبع: باشگاه انديشه

 

 
 
اهوازی
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۴:۳۱:۰۴
من افکارم کاملا ضد سایت الف هست.ولی از بابت مخالفی چون الف واقعا لذت میبرم و افتخار میکنم.(دشمن دانا که غم جان بود...بهتر از ان دوست که نادان بود)واقعا بسیار منطقی و مستدل بحث میکند و ارزو میکنم همه دوستان و دشمنانم چون الف باشند. یک سوال دارم.
فرض کنید در جامعه 95 در صد افراد نخواهند حجاب کنند. تکلیف چیست؟ایا ان 5 در صد باقیمانده موظف هستند به زور ان 95 در صد را وادار به جاب در جامعه کنند؟مگر نماز واجب نیست پس چرا به زور به نماز مردم را وادار نمی کنند؟ایا تا حالا محاسبه شده که به زور وادار کردن سربازان در پادگان ها برای خواندن نماز چقدر باعث نماز خوان شدن انها شده؟و چقدر از نماز دورشان کرده؟ (331198)
 
بنده
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۲۰:۲۶:۰۰
به نظر من مقایسه حجاب با نماز مقایسه منطقی نیست. حجاب یک مسئله فردی و \"اجتماعی\" است در حالی که نماز یک مسئله فردی. در مسائل اجتماعی باید آنطور که صحیح و عادلانه است عمل کرد حتی اگر 99% مردم خلاف آن را بخواهند. به طور مثال اگر همه مردم بخواهند با سرعت غیر مجاز حرکت کنند، این \"وظیفه\" قانون است که \"همه\" آنها را جریمه کند تا ثبات به جامعه بر گردانده شود.

یا علی. (331294)
 
فکر کنم شما در زعفرانیه
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۰۹:۲۲:۰۵
فکر کنم شما در زعفرانیه زندگی می کنید 90 در صد مرد خواهان حجاب هستند بغیر از روشن فکرها چون می گویند در دبستان فحاشی می کنه در راهنمای عکس س.... و در دبیرستان فیلم .... و در دانشگاه خود ... را انجام میدهند دیگر حجاب برایشان مهم نیست (331424)
 
بنيامين
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۱۲:۵۲:۴۵
سلام . اولا كه امار با حجاب در كشور برعكس چيزي است كه مي گوييد.95 درصد حجاب و 5در صد كم حجاب و دوما حجاب يك مسئله اجتماعي ميباشد نه شخصي ولي نمازشخصي ميباشد.و همه مردم موظفند چه نماز خوان يا بي نماز براي حفظ جامعه حجاب رعايت شود. (331510)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۲۰:۲۹:۱۱
دوست عزیز در پاسخ به سوال جنابعالی باید به یک نکته ظریف توجه نمود. در کشور هایی مثل مالزی لبنان و ... اگر چه دولتهایی تشکیل شده که در آن مسلمانان نیز حضور دارند لکن در هیچ کدام از این کشور ها یک نظام اسلامی تشکیل نشده و بنا بر این هاین دولت ها در قبال حفظ دین و احکام الهی مسولیتی ندارند. اما هنگامی که یک نظام اسلامی امکان تحقق می یابد (ولو به شکل ناقص) وضیفه او اجرای احکام اسلام است. حجاب به حکم واضح قرآن از ضروریات دین بوده و رعایت آن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است. بنا بر این مخالفت با ان گناه بوده و بی حجابی نمی تواند به عنوانیک خواسته مشروعیت یابد. این را هم قبول ندارم که 95 درصد خواهان بی حجابی هستند. با چند دقیقه قدم زدن در سطح خیابان ابطال این حرف مشخص می شود. (331653)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۹ ۱۳:۵۵:۱۶
آمار غلطا است . 95 درصد یا بیشتر حجاب دارند.
اگر برعکس باشد که آن 95 درصد بی حجاب انقلاب کنند! (331852)
 
هادی
۱۳۸۹-۰۴-۱۰ ۱۱:۵۴:۰۲
سلام برادر یا خواهر گرامی!
حجاب از آن جهت که جنبه ی اجتماعی دارد با نماز خواندن قابل مقایسه نسیت. حفظ حجاب در جامعه ی اسلامی واجب است چرا که مطابق دستورات صریح و روشن دین می باشد. در مورد روزه هم از یک جهت قصه همین گونه است؛ کسی مجبور به روزه گرفتن در جامعه نیست هر کس ایمان داشت می گیرد و هر که هم نقصی در جسم داشت به صورت موجه و هر که نقصی در ایمان داشت به صورت غیر موجه، روزه نخواهد گرفت. اما چه آن دسته که معذور هستند و چه دسته ی دیگر هر دو موظف هستند در هنگام حضور در جامعه بسان روزه داران حاضر شوند و در صورت تظاهر به روزه خواری مجرم شناخته خواهند شد و مستحق مجازات. (332175)
 
يخي
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۴:۳۷:۴۲
آفرین به این خانم عاقل
در اسلام مراجعه به متخصص خیلی توصیه شده و بنده تو خاطرات حضرت امام (ره) میخوندم که وقتی ایشون اصرار داشت ایستاده نماز بخواند دکترشون گفته بودن که از نظر پزشکی حرام است شما ایستاده نماز بخوانید و حضرت امام اطاعت فرمودند.
ای کاش ما همیشه در هر کاری به متخصصش رجوع کنیم ولی متاسفانه بعضی وقت ها دیده میشه دوستان خیلی سطحی به قضیه نگاه میکنن و گاهی میبینید افکار شخصی خودشون رو در مسائل دینی دخالت میدن و تفسیرهای شخصی و سلیقه ای از احکام خدا میدن که این واقعا معقول و مشروع نیست.
احکام خدا رو فقط کسانی که توانایی علمی لازمه جهت استخراج اونارو دارن باید ارائه بدن تا دین به انحراف کشیده نشه و سلیقه ای نشه! (331201)
 
گوش کن زاده
۱۳۸۹-۰۴-۰۷ ۱۶:۳۵:۲۴
بسیاری از علما در بسیاری از مسایل با هم اختلاف نظر دارند ولی مهم این است که یکدیگر را تحمل کنیم و نگوییم فقط حرف حرف ماست و دیگران چیزی حالیشان نیست.اگر هم به دیگران اعتقاد نداریم لا اقل اجازه بدهیم که نظراتشان را بگویند و اگر هم چنین اجازه ای به آن ها نمی دهیم دست کم اوب... مز... را به جان آن ها نیندازیم و... (331234)
 
.
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۰۹:۲۰:۴۰
به نام پروردگار یکتا. از سایت الف درخواست می شود برای رفع بسیاری از شبهات خصوصا در باب حقوق زن به آثار استاد فقید مرحوم آیت الله صفایی حائری ارجاع داده شود. روش تربیتی و اصول مذهبی و ادله عقلی ارائه شده توسط این عزیز بزرگوار که علی رغم آشنایی خواص با آن از عوام پوشیده نگه داشته شده است می تواند راهگشای بسیاری از مسائل و راهنمای اذهان حق طلب باشد. روش استدلال ایشان در باب حقوق زن از نظر اسلام بسیار قابل تامل است و دور از هر گونه توجیح. کتاب های ایشان را از انتشارات لیلة القدر می توان تهیه نمود. با تشکر (331422)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۱۴:۴۱:۵۷
شهید بهشتی در قسمتهای پایانی پاسخشان جایی گفته اند:\"به هر حال آنچه لازم است بگويم، اين است كه تا آنجا كه من مطالعه كرده‌ام و ادعا نمي‌كنم كه مطالعه من صد درصد كامل است،....\"
از این جمله واقعا حظ کردم. چقدر ایشان متواضع است و جای نقد و انتقاد را باز می گذارد و نمی گویم من صددرصد درست می گویم و هر کس خلاف نظر من و جناح سیاسی من را داشته باشد ضد اسلام و ضد انقلاب و معاند و... است!! (331555)
 
م
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۱۵:۴۲:۰۹
بهترين روش ازادي حجاب است تاافرادازادانه انتخاب كننيا حجاب كامل ودرست برابر نظر وحدود دين مبين اسلام وشرع مقدس يا كشف حجاب تاحجاب وعفاف موردتمسخر قرار نگيرد زيرا به نظرمن اين كه الان عده اي كه بدحجاب تلقي ميشوند به سخره گرفتن حجاب است چرا ماكشورهايي كه منع حجاب ميكنند راسرزنش ميكنيم ولي خودمان بي حجابي راممنوع؟د يا (331586)
 
۱۳۸۹-۰۴-۰۸ ۱۶:۰۱:۲۸
اولا حجاب يك امر تخصصي نيست كه برای اينكه يك فرد در خصوص آن بخواهد اظهار نظر كند لازم باشد كه تحصيلات خاصي داشته باشد! و از اين حيث تشبيه آن به پزشكی نيز يك قياس مع الفارق است!
ثانيا من خودم مخالف صد در صد حجاب نيستم ولی الحق و الانصاف آقايون و علمايی كه طرفدار آن هستند تاكنون نتوانسته اند استدلالاتی از جنس عقلانيت و منطق بشری برای آن ارائه كنند تا عقل بشر امروزی را قانع نمايند! به قول علما « خيرالكلام ما قل و دل»
ثالثا من هنوز نديده ام كه علمای محترم، مستندات و شواهد تاريخی در خصوص نوع پوشش زنان زمان پيامبر اسلام و حتی خاندان محترم ايشان ،و شباهت آن با آنچه امروز در جمهوری اسلامی بعنوان حجاب اسلامی مطرح می شود،ارائه نمايند! و حتی آنچه كه فقهای محترم بعنوان ضوابط حجاب اسلامی مطرح كرده اند متكی به هيچگونه استدلال قوی( برای مثال سنت و سيره پيامبر و امامان شيعه در خصوص كيفيت و نوع پوشش زنان) نيست!
رابعا بعنوان يك مسلمان يكی از آرزوهای من اين است كه فقها و مراجع يك استدلال محكم برای تفاوت سهم الارث زن و مرد ارائه نمايند! و البته استدلال چيزی غير از توجيهاتی است كه موارد نقض آن اكثر است! (331594)
 
majid
۱۳۸۹-۰۴-۰۹ ۱۱:۴۹:۳۴
دوست عزیر اینکه می گویید ندیده ام معنی اش را بنده متوجه نمی شوم .
شما کافیست در همین اینترنت به دنبال منابع و مقالاتی در این خصوص بگردید تا مبانی علمی و فقهی و عقلی وجوب حجاب را به وفور بیابید و ببینید.
ضمنا به قرآن مجید نیز می توانید رجوع کنید و آیات مربوط به حجاب را ملاحظه بفرمائید.
در خصوص تحلیل آیات حجاب هم تفاسیر مفصلی نگاشته شده است.
لیکن از همه اینها گذشته عقل بشر با کمی تعمل در موضوع و در نظر گرفتن تفاوتهای زن و مرد ( به لحاظ جسمی روحی و عواطف)مخاطراتی که بی حجابی و بی بند و باری برای بشر به همراه داشته و جنایاتی که در دنیا بر سر همین موضوع رخ می دهد به سادگی دلایل کافی برای وجوب حجاب را کشف می نماید.
بی حجابی= افزایش تحریک غرایز = افزایش بی بند و باری=... (331810)
 
محمد کریمی
۱۳۸۹-۰۴-۱۰ ۱۸:۱۹:۲۷
\"وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ ...\". سوره نور، 31.

و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را – جز آن مقدار که نمایان است – آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند، مگر ... (332327)
 
سونيا
۱۳۸۹-۰۴-۰۹ ۰۹:۴۱:۴۲
حجاب هم امري شخصي است اگر مردم را آزاد مي گذاشتند هيچ كس بي بندوباري را نمي پسندد ولي كاري كرده اند كه مردم از روي لجبازي و ضديت قوانين حجاب را زير پا مي گذارند و در نهايت تنها حرمت حجاب است كه از بين رفته. به شعور مردم احترام بگذاريد (331763)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۴-۱۱ ۱۱:۵۳:۵۹
حجاب امری است واجب و همه می دانیم در قرآن به آن اشاره شده است لذا گاهی ایراد می گیرند که به چادر اشاره نشده ؟درست اما باید به این نظر داشت که چادر بی الایش ترین و بهترین نوع است چرا که تنوع چادر ها در جامعه حال زیباتر از مانتوی کامل پوشیده است در ضمن من به عنوان یک خانم با دقت در پوشش مانتوئی های پوشیده متوجه شدم که ان قدرها مانتو و روسری نمی تواند مانند چادر پوشش داشته باشد! بعلاوه جوان ها آن مانتوهای گشاد را نمی پوشند!حجاب مهترین دلیلش حفظ خانواده است . (332465)
 
amiri
۱۳۸۹-۰۴-۱۲ ۱۱:۵۳:۱۸
خواهر گرامی حجاب یک زن شیعه فقط چادر است چون چاذر نوعی جهاد است این مانتو بعد از انقلاب رواج پیدا کرده است. مانتو را میشود تنگ یا کوتاه کرد اما چادر را هرگز. (332715)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.