نظر منتشر شده
۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 77028
امر به معروف و نهي از منکر از ديدگاه عبدالله شهبازي
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۴۱
 
داشتم وبلاگ عبدالله شهبازي مورخ را مي خواندم که ناگاه به جمله اي برخوردم که سه فاز برق از سرم پريد. اين نوشته شهبازي در محکوميت حکم صادر شده براي محمد نوري زاد بود. بخوانيد:
" نوري‌زاد برخلاف حق سخن نگفت. او اين جسارت را داشت که به جيفه دنيوي پشت کند و نصّ قرآن کريم و نهج‌البلاغه و سيره امام علي (ع) را فرا راه خود قرار دهد. مگر امر به معروف و نهي از منکر از واجبات دين نيست؛ حتي اگر مخاطب پيامبر و امام معصوم باشد؟ مگر متکلمين قرن‌ها درباره راز آيه شريفه «وشاورهم في الامر»، که خطاب به پيامبر صادر شده، بحث‌ها نکرده‌اند؟
محکوميت سنگين محمد نوري‌زاد، به دليل نگارش چند نامه انتقادي، براي من و بسياري از اهل قلم و انديشه بسيار تأثرانگيز و نوميدکننده است. اين اقدام را محکوم مي‌کنم و همدردي خود را با خانواده و به‌ويژه همسر و فرزندان گرامي ايشان ابراز مي‌دارم. "
جالب است ! شهبازي معتقد است که پيامبر و امام معصوم را هم مي توان امر به معروف و نهي از منکر کرد ! اينها شناختشان از پيامبر و ائمه در اين حد است. در حالي که ما در دعاهايمان مي خوانيم : المعروف ما امرتم به و المنکر ما نهيتم عنه - معروف آنست که شما ائمه به آن امر کنيد و منکر آنست که شما ائمه از آن نهي کنيد. اين سخن شهبازي مرا ياد روزنامه هاي زنجيره اي عصر اصلاحات انداخت که نوشتند عليه خدا هم مي توان تظاهرات کرد. خوارج هم با همين ديدگاه امام علي ع را - به خيال خود امر به معروف و نهي از منکر کردند. خوارج همانهائي بودند که پس از تحميل حکميت به امام و گول خوردن ابوموسي اشعري از امام علي عليه السلام خواستند توبه کند . برخلاف تصوري که شهبازي آنرا فقط چند نامه انتقادي خوانده است نوري زاد در نامه اش از رهبر عزيزمان خواسته است که عذرخواهي کند.دقيقا مثل خواسته خوارج از علي ع. در حالي که وظيفه رعيت در برابر حاکم اسلامي اطاعت است و آنچه درباره مشورت هم آمده است منافاتي با اطاعت کردن ندارد چرا که ادامه همان آيه اي که مي فرمايد " وشاورهم في الامر " صريحا مي فرمايد : " فاذا عزمت فتوکل علي الله " وقتي پس از مشورت تصميم به اقدام گرفتي توکل بر خدا کن . اين آيه صراحت دارد که بعد از مشورت کردن در نهايت تصميم با خود پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم است. اگر امام خميني ره ولايت فقيه را همان ولايت رسول الله مي دانست مي خواست لزوم اطاعت از حاکم را تبيين کند. امام حتي معتقد بود وقتي يک فقيهي حاکم شد بقيه فقها بايد از او اطاعت کنند . بر اساس همين ديدگاه در زمان امام خميني ره با تعدادي از فقها که ساز مخالفت با نظام را مي زدند برخورد شد. طبيعتا همه اعمال ما به شناخت انبياء الهي و ائمه اطهار عليهم السلام وابسته است. روايات متعددي هست که عدم شناخت امام عصر عج و مرگ در آن هنگام را معادل مرگ جاهليت قلمداد کرده است. کسي که اعتقاد داشته باشد مخاطب امر به معروف و نهي از منکر مي تواند پيغمر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و يا امام معصوم باشد شناخت درستي از فرستاده خدا و امام ندارد . طبيعي است کسي که امام عصر عج را بشناسد مي داند که در دوران غيبت به چه کساني بايد رجوع کند. و اما الحوادث الواقعه فارجعو في الي رواه حديثنا فانهم حجتي عليکم و انا حجت الله
...
پي نوشت : در عبارت شهبازي " حتي اگر مخاطب پيامبر و امام معصوم باشد" اشتباها علامت سئوال گذاشته شده است که با سياق جمله قبل و متن و سازگار نيست طبيعتا اينجا نقطه درست است نه علامت سئوال.
 
 
 
بنده خدا
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۰:۲۲:۰۹
از نظر من شهبازي يک جديد الاسلام است که استنادات ديني اش را نبايد جدي گرفت. (333402)
 
نکته سنج
۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۱:۴۰:۲۲
این مطلب که پیش از این در الف به چاپ رسیده، در شناخت رویکرد شهبازی، عضو تواب حزب توده، مفید است:
حامی موسوی، منشأ شایعۀ حضور خاتمی در بیلدربرگ بود (334507)
 
۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۲۰:۰۰:۰۷
لینک مطلب:
http://alef.ir/1388/content/view/74823 (334705)
 
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۲:۲۰:۰۹
اصلاً بحث مطرح شده در این مقاله انحرافی است.

محکومیت آقای نوری زاد اصلاً به خاطر \"نامه نگاری\" و \"انتقاد\" و \"نهی از منکر\" نبوده. آقای نوری زاد، در خلال دهها نامه سرگشاده و تحلیلی که نوشته بودند، در چند مورد مرتکب \"توهین\" و \"فحاشی\" درباره شخصیت های رده اول نظام شده بودند، که بنده از تکرار آن شرم دارم. طبق نص قانون (مثلاً ماده 514 و 609 قانون مجازات اسلامی) توهین به رهبر، رییس قوه قضاییه و ائمه جمعه \"جرم\" محسوب می شود و مجازات مشخص دارد. ضمن اینکه آقای نوری زاد به هیچ وجه ابراز ندامتی از بزه انجام شده هم نداشته اند.

شما هر طوری حساب کنید، دلایل محکومیت ایشان روشن و مطابق نص قانون بوده و نیازی به کنکاش در مغلطه های عضو سابق حزب توده هم نیست. (333446)
 
mehrgan_f
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۲:۴۲:۴۹
سلام
منم خیلی وقت پیش این متن شهبازی را در وبسایتش خوانده بودم ... راستش خیلی فکرم را ناراحت کرده بود و چندین بار تصمیم گرفتم جوابی براش بنویسم اما...
ممنون که به این موضوع پرداختین
و از الف هم ممنونم که این یادداشت را منتشر کرد (333454)
 
یک ایلامی
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۲:۴۵:۵۲
به نظر شما فلسفه تذکر در مورد معصوم جایز است ؟
بهتر است اول به این سوال پاسخ داده شود که آیا می توان حاکم اسلامی را مورد سوال قرارداد؟ در ثانی می توان حاکم اسلامی را در عصر غیبت هم شان امام معصوم ویا رسول خدا قرارداد؟ (333455)
 
سینا
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۴:۳۶:۰۸
چرا بی خود به یک خط ایراد می گیرید و ذهن مخاطب را از هدف نوشتار منصرف می کنید؟شما به غیر از این مطلب که آقای شهبازی در باره معصومین گفته کجای دیگر نوشته را بد و نادرست دیدید؟ آیا مابقی نوشته ایشان را قبول دارید؟
مگر خود امیرامومنین علی (ع) در نهج ابلاغه نفرموده: \"فاعینونی بمناصحة خلّیة من الغش سلیمة من الریب…

پس مرا یاری کنید به نصیحت به دور از دغل و ریب\"

در ثانی در بعد از امام 12 ما معصومی نداریم. مگر در زمان پیامبر و ائمه که معصوم بودند نقد و اعتراضی وجود نداشت؟ مگر در جلوی خود پیامبر مشرکان خدا را انکار نمی کردند؟ پیامبر با آنها چگونه رفتار می کرد؟ آیا آنها را به زندان می فکند یا جواب می داد؟ (333496)
 
علي
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۶:۱۰:۵۵
نهج البلاغه را بخونيد خصوصا حق حكومت و مردم بر يكديگر را (333531)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۷:۱۶:۱۱
انتقاد از رهبر منافاتی با اطاعت از وی ندارد، دارد؟ بالاخره بگویید که وقتی آقای خامنه‌ای می‌گویند از من انتقاد کنید حرفشان را گوش کنیم یا نه؟ (333559)
 
javad_ka
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۹:۲۴:۰۴
ایرادی بر سخن آقای شهبازی وارد نیست. کسی از امر به معروف و نهی از منکر مستثنی نیست. امر به معروف و نهی از منکر در بسیاری از موارد در حکم نیست بلکه در موضوع است و چه بساافرادی باشند که اگرچه عالم دین نباشند اما در شناخت موضوع از عالم دینی آگاه‌تر و داناتر باشند و همین امر در مورد پیامبر و ائمه-درود خدا بر ایشان باد- صادق است. امام علی- درود خدا بر او باد- خود را بری از خطی نمی‌داند و امام صادق- درود خدا بر او باد- بهترین برادرانش را کسی می‌داند که عیب‌هایش را به وی هدیه کند. تا جایی که من می‌دانم دایره امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب دینی فراگیر است و کسی از آن مستثنی نشده است. (333593)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۹:۵۷:۴۲
چرا امر به معروف و نهی از منکرپیامبران و ائمه هدی گناه است ؟
استغفار ایشان به چه دلیل بوده؟
لطفا پاسخی غیر از کلیشه آموزش بدهید
ممنون (333603)
 
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۲۲:۱۹:۵۳
اولا از شما متشکریم که نظر عبدالله شهبازی را منتشر کردید، ثانیا خود امام علی(ع) فرموده اند از امر به معروف و نهی از منکر بی نیاز نیستم و آن را از حقوق حاکم و والی اسلامی دانسته اند، شما که خیال ندارید پیشاپیش امام معصوم باشید؟ ثالثا آن که امام معصوم بود خود را بی نیاز از امر به معروف و نهی از منکر نمی دانست، وضع غیر معصوم که معلوم است، شما هم اگر دنبال خدایگان سازی هستید مگر این احادیث و کتب و منابع شیعه را نابود کنید وگرنه موفق به این کار نخواهید شد، ما که مانده ایم آبخشور و ریشه ی فکری شما کجاست، در قرآن که حتی به پیامبر و سایر انبیا هرگز قدرت و اختیاری که شما برای ولی فقیه در نظر می گیرید نداده و بارها به پیامبر فرموده ای پیامبر تو وظیفه و مسئولیتی جز ابلاغ نداری، گیریم که شما به چنین چیزی معتقد باشید به هیچ عنوان حق ندارید چنین انتظاری از عموم مردم ورای قانون اساسی داشته باشید. (333639)
 
رحمانی
۱۳۸۹-۰۴-۱۵ ۰۰:۱۹:۴۱
با سلام
به نظر می آید که نویسنده این مطلب، تخصصی در حوزه کلام و اتقادات ندارد و حرف هایی فقط عوامانه و احساسی زده اند.
جهت اطلاع ایشان من هم استدلالات چند از همین دست می آورم:
1- ایشان در منابر و سخنرانی ها نشنیده اند که پیامبر در آخرین روزهای عمرشان از مردم حلالیت طلبیدند و حتی درحالت بیماری بر منبر فرمودند اگر کسی را حقی بر گردن من است، همین حالا بستاند که مرا طاقت عذاب الهی نیست؟ و مردی اصحاب بلند شد و مطالبه چوبی را کرد که مدعی بود پیامبر سالهایی چند پیش بر او زده بود؟ آیا کسی از اصحاب به معصومیت پیامبر اشاره و اعتراض کرد؟
2- آیا عباراتی چون النصیحة للامراء را ایشان در معارف شیعه ندیده اند؟
3- آیا مشورت پیامبر با اصحاب و عمل طبق نظر آنان و بر خلاف نظر خودشان در اموری که خدا در آن وحی ارسال نکرد را نشنیده اند؟
4- و سوال مهمتر آن که آیا نویسنده اعتقاد دارد که ولی فقیه همان عصمت پیامبر و امامان سلام اله علیهم را دارد و نامه های نوری زاد را مصداق امر به معروف به معصوم می دانند؟
5- تفاصیل کلامی مطلب وتبیین عصمت انبیاو اوصیا در این مقال نمی گنجد ولی حق است که در جایی که احاطه کامل نداریم اظهار نظر نکنیم. (333672)
 
کمال مرندي
۱۳۸۹-۰۴-۱۵ ۰۶:۱۹:۱۰
وبلاگ نويسنده : hhtp://tasobhezohur.blogfa.com (333691)
 
۱۳۸۹-۰۴-۱۵ ۰۹:۵۳:۲۸
جالب است که کسانی مانند آقای شهبازی . با این کمی دانش دینی خود . می خواهند به مردم جهان . درس هم بدهند !! (333730)
 
sadra
۱۳۸۹-۰۴-۱۵ ۱۱:۰۶:۵۳
باسلام
این درست است که نمی توان اهل بیت را امر به معروف و نهی از منکر کرد؛ اما از باب نصیحت ائمه مسلمین می توان نکاتی را به زمامداران جامعه اسلامی گفت.
در صحبت های حضرت امیر المومنین(ع) در رسای مالک اشتر، آمده است که او (یعنی مالک) نصیحت کننده خوبی برای ما بوده است...
به امید انتشار این نظر (333753)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۴-۱۵ ۱۳:۳۷:۰۲
با سلام - بنده از سایت وزین الف درخواست می کنم در چاپ مقالاتی که به دین و اعتقادات ما بر می گردد کمی بیشتر تأمل کرده و حداقل صحت موارد ادعایی را با یک عالم دینی هماهنگ کند. در این مقاله ظلم بزرگی به پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) شده است و گویا آنان فرموده اند که مردم کوچه و خیابان حق ندارند ایشان را امر به معروف کنند.حال آنکه سراسر زندگی این بزرگان مملو از مشاوره با مردم و حتی تغییر نظر اولیه پس از مخالفت مردم با نظر ایشان بوده است. علاقمندان به کتاب فروغ ابدیت نوشته استاد جعفر سبحانی (ماجرای تغییر نظر ایشان در جنگ بدر پس از مخالفت حباب ابن منذر و سایر موارد مشابه) مراجعه نمایند. همچنین به خطبه 216 نهج البلاغه در خصوص امر به معروف والیان و اینکه حضرت درخواست می کنند که مردم آنچه را حق می دانند به ایشان گوشزد کنند و بدانند که اگر شنیدن حرف حق بر حضرت سخت باشد عمل کردن به آن سخت تر خواهد بود و . . .
( فلا تثنوا علي بجميل ثناء ، لاخراجي نفسي الي الله سبحانه و اليکم من التقيه في حقوق لم افرغ من ادائها ، و فرائض لا بد من امضائها ، فلا تکلموني بما تکلم به الجبابره ، و لا تتحفظوا مني بما يتحفظ به عند اهل البادره ، و لا تخالطوني بالمصانعه ، و لا تظنوا بي استثقالا في حق قيل لي ، و لا التماس اعظام لنفسي ، فانه من استثقل الحق ان يقال له او العدل ان يعرض عليه ، کان العمل بهما اثقل عليه فلا تکفوا عن مقاله بحق ، او مشوره بعدل ، فاني لست في نفسي بفوق ان اخطي ء ، و لا آمن ذلک من فعلي الا ان يکفي الله من نفسي ) و اما اینکه توصیه مردم برای پیامبر (ص) برای ایشان الزام آور نیست هیچ ربطی به این بحث ندارد و از آن عدم جواز اعلام نظر و مشاوره به حق و عدل مستفاد نمی گردد. البته خود من اگر در زمان ائمه اطهار حضور داشتم هرگز به خود اجازه ابراز نظر خلاف نظر ایشان نمی دادم و حتی از ذهنم هم عبور نمی کرد ولی قبول کنیم که همه شیعه تنوری نیستند و \"نصیحة للائمه المسلمین\" از حقوق شرعیه امت است و نمی توان آنان را شرعاً از استیفای این حق منع کرد.
یا علی (333840)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۴-۱۵ ۲۲:۵۸:۱۳
پس اینهمه سخنان خود امام علی در مورد امر به اینکه ایشان را نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر کنند برای چیست؟ برای تعارف؟ شما دعاها را می گوئید و سخنان خود ائمه و مشی و شیوه شفافشان را نادیده گرفته اید. کسی اگر نهج البلاغه را بخواند می ماند که شما چرا در مورد ائمه و ارتباط ما با این بزرگواران به این نتایج جالب رسیده اید...جایی که یک عرب بیابان نشین به علی می گیود اگر از راه راست منحرف شوی با همین شمشیرم تو را برمیگردانم و علی کلی به او تفقد می کند...یا سخنان مخالفان در مسجد در حضور ایشان را....این ها تازه در مورد معصوم هست...متاسفم و واقعا برایم باور نکردنی است که در کشور اسلامی اینگونه نگاههایی هم به دین و امامت داریم..خدایا به کجا می رویم؟ (334045)
 
ایران
۱۳۸۹-۰۴-۱۶ ۱۱:۵۴:۲۷
آقای نوری زاد نامه ننوشته اند بلکه نیش نامه و فحش نامه ای در غالب کلمات به ظاهر زیبا نوشته اند که حتی با یک دید خوشبینانه هیچ حس خیرخواهی به آدمی دست نمی دهد.
خوب است که دوستان به نامه چند سال پیش ایشان به آیت الله مصباح که در سایت رجا چاپ شده است مراجعه فرمایند تا معنی خدا عاقبت آدم رو بخیر کند را بهتر درک کنند. همینطور است اظهارات ایشان نسبت به مقام معظم رهبری در جلسه پیشتر هنرمندان با ایشان.
امیدوارم که خدا عاقبت همگی ما و ایشان را بخیر کند. (334188)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۴-۱۶ ۱۳:۴۰:۰۰
حالا امام معصوم كيست و خوارج كدام اند؟
براي آقاي نوري زاد هم مثل خيلي مردم سوال و ترديد پيش آمد.
بعضي ها سوالشان را آرام مي پرسند بعضي ها بلند بعضي ها خشمگين بعضي ها با طعنه و بعضي ها هم با طنز. از حكومت انتظار مي رود خيلي شكيباتر از اينها باشد. آيا شنيدن انتقاد چند مخالف به دوام حكومت كمك بيشتري مي كند يا سركوب آنها؟ عقل بشري هم پذيرفته براي كاستن از اين نوع فشارها مجراهايي براي خالي شدن فشار سياسي قرار بدهند. پيشنهاد آقاي نوري زاد دستور امام علي (ع) به مالك بود كه اگر مردم به تو بد گمان كردند از آنها عذرخواهي كن تا به تو اعتماد پيدا كنند. مگر در مستند شاخص نديديد با اين كه امام در قضيه بني صدر مقصر نبودند از مردم عذرخواهي كردند. ما هنوز هم در رسانه هايمان سران فتنه را مورد انواع اتهام قرار مي دهيم در حالي كه آنها را در سانسور شديد خبري قرار داده ايم. خود اين رفتار ما باعث نشده همچنان آنها در صدر اخبار و تهديد جدي نظام قلمداد بشوند. بايد كاري كنيم كه تجربه انتخابات درسي بشود براي بحران هاي جدي تر در آينده. فكر نمي كنيد يك كم احترام بيشتر به مخالفان باعث مي شد از فرصت هايمان بيشتر استفاده كنيم و مردم را دلگرم تر كنيم يا شايد فكر مي كنيد به خاطر كمي نرمش الان نيروهاي امريكايي در كشور مستقر بودند و حكومت ما سكولار شده بود؟ (334225)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۴-۱۶ ۱۳:۴۳:۰۴
جناب مختاري عزيز
لطفا شما كمي در مورد لزوم كاربرد علامت سوال در پايان جملات استفهامي مطالعه كرده و سواد عمومي خود را نيز افزايش دهيد.
البته شايد هم نوشته شهبازي را با دقت نخوانده ايد

متشكرم (334229)
 
بنده خدا
۱۳۸۹-۰۴-۱۶ ۱۶:۰۳:۵۹
جمله متن شهبازي (مگر امر به معروف و نهي از منکر از واجبات دين نيست؛ حتي اگر مخاطب پيامبر و امام معصوم باشد؟) بر سياق پرسش تاكيدي است و معناي واقعي آن تاكيد بر محتواي موافق مضمون جمله است نه آنكه استفهام ار مفاد آن جمله.
حسين آقا شايد بهتر باشد شما سواد عمومي و خصوصي تان را بالا ببريد يا انكه با دقت بسيار بيشتري متن را بازخواني كنيد. (334295)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۴-۱۶ ۲۲:۰۶:۰۹
اميرالمومنين (ع) مي فرمايد : از گفتن حق و يا راي زدن برعدالت بازنايستد که نه من برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خويش از خطا ايمن هستم .نهج البلاغه، خطبه 216
منظور اینست که ایشان با آن که معصوم بوده اند و در عین حال خلبفه مسلمین ؛ اجازه نقد خود را داده بودند . انتقادات آقای نوری زاد هم در همین راستا بوده است . (334401)
 
حسن
۱۳۸۹-۰۴-۱۶ ۲۲:۴۳:۵۰
امیرمومنان در مورد نصیحت با تعبیر «حق خداوند بر بندگان» یاد میکند و میفرماید :

« من واجب حقوق الله علی عباده النّصیحه بمبلغ جهدهم ، و التّعاون ُ علی اقامه الحقّ بینهم»۱

«از حقوق واجب خداوند بر بندگانش ، نصیحت و خیرخواهی با تمام توان، و همکاری در بر پا داشتن حق در میان خودشان است.»

در جایی دیگر امیرمومنان میفرماید:

« و امّا حقّی علیکم ... والنصیحهُ فی المشهدِ والمغیبِ.»(۲)

«و از جمله حقوق من بر شما این است که در نهان و آشکار، انتقاد خیرخواهانه کنید.»

تا آنجا که میفرماید:

«فَلا تُکَلِّمونی بما تُکلِّم به الجَبابِرَه ، و لا تُتَحفَّظوا مِنِّی بما یُتَحَفَّظُ به عِندَ اَهلِ البَادِرَه ِولا تُخالِطونی بِالمُصانَعَه ، ولا تَظُنّوا بی استِثقالاً فی حقٍّ قیل لی ، و لا التِماسَ اِعظامٍ لِنَفسی ، فاِنَّه مَنِ استَثقَلَ الحَقَّ اَن یُقالَ له اَو العدلَ اَن یُعرِضَ عَلَیهِ، ، کان العملُ بهما اَثقَلَ علیه. فلا تکفّوا عن مَقالَهٍ بحقٍّ او مشورهٍ بعدل ٍ، فانّی لستُ فی نفسی بفوقِ َن اُخطئَ ،و لا آمَنُ ذلکَ من فعلی الّا اَن یکفی الله مِن نفسی ما هوَ اَملَکُ به مِنِّی.»۳

«پس با من آن سان که با سرکشان زورگو سخن میگویند، سخن مگویید و آن محافظه کاریهایی که با تندخویان و مستبدّان روا می دارند ، با من روا مدارید ، و با ظاهر آرایی با من روبهرو نشوید. و شنیدن حق را بر من سنگین مپندارید ، و گمان مبرید که من خواهان آنم که مرا بزرگ انگارید، چه آن کس که شنیدن سخن حق بر او گران افتد یا نمودن عدالت بر او دشوار بُوَد ، عمل به حق و عدالت بر او دشوارتر آید. پس از گفتن حق، یا رای زدن در عدالت باز مایستید، که من بر تر از آنم که خطا نکنم و نه در کار خویش از خطا ایمنم، مگر این که خداوند مرا در کار نفس کفایت کند که از من بر آن تواناتر است.»
- نهج البلاغه خطبه ۲۱۶

۲-نهج البلاغه خطبه ۳۴

۳- نهج البلاغه ۲۱۶ (334410)
 
jafar
۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۰۲:۵۲:۵۱
نوری زاد مجبور بود که دست به انتحار بزند. باید توجه کنیم که همین آقا میلیاردها تومان از بودجه دستگاههای دولتی را برای ساختن فیلم ها و سریال های فوق العاده ضعیف و بی سر و ته مانند چهل سرباز و غیره حیف و میل کرد و کم کم اذهان عمومی و مسئولان به وی داشتند حساسیت نشان می دادند. کسی که خیلی سعی و تلاش داشت که به عضویت یکی از هیئت داوران جشنواره فیلم فجر در بیایید. کسی که خیلی دوست داشت تا بعنوان یک منتقد در سینما به او توجه شود. و خیلی مسائل دیگر موجب شد که دست به یک انتحار بزند و با نوشتن نامه هایی خاص خود را در صف جبهه سبز بگنجاند تا بلکه در اذهان عمومی از وی یک هنرمند مردمی و مبارز بوجود آید. به نظرم محمد نوری زاد نه به خاطر نوشتن چند نامه بلکه بدلیل حیف و میل میلیارد ها تومان از بودجه بیت المال و استفاده چندین ساله از انواع رانتهای خاص باید محاکمه بشود. واقعبینانه اگر به مقوله فیلم سازی و استعداد کشی توسط آقایانی مانند نوری زاد بیندازیم خواهیم دید که چه بسیار جوانان هنرمند و با استعدادی که خانه خود را برای تامین هزینه ای فیلمهای فروختند و ورشکست شدند و اگر فقط درصدی از بودجه هایی که در اختیار امسال نوری زاد بود شاید به مراتب در حرفه فیلمسازی موفقت تر عمل می کردند (334444)
 
۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۰۵:۰۱:۱۴
شما هم بیایید شهبازی را به معروف، امر و از منکر، نهی نمایید. (334451)
 
khosravi
۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۳:۴۱:۰۸
سلام.
حالا كه بحث آقاي شهبازي به ميان آمد بد نيست كمي هم به علل بازنشر مطالب كتاب جديد ايشان از طريق سايت \"خبر آنلاين\" پرداخته شود تا زواياي پنهان اين همكاري مشكوك آشكارتر شود.
http://khabaronline.ir/news-66712.aspx (334566)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.