نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 77699
اتمام دوران بردگی مدرن
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۳
بحث نشت نفت در خلیج مکزیک مدتی است که گریبان گیر ملت و دولت آمریکا شده است. البته با وجود گذشت چندین هفته از این فاجعه در خوشبینانه ترین حالت، زمان جلوگیری از نشت نفت و ادامه فاجعه را به دو ماه دیگر موکول می کنند. این در حالی است که بنا به اذعان اکثر مهندسین آمریکایی، این پیش بینی مقامات دولتی چیزی جز بلف نیست وامکان حل این معضل در کمتر از ۶ ماه دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

 

تبعات گسترده این فاجعه ایجاب می کند که علاوه بر بررسی دلیل این ناتوانی تکنیکی و عجز تکنیسین های آمریکایی و مقیم آمریکا، زوایای مختلف دیگری من جمله بازتاب روانی قضیه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. دیپلماسی(فن مذاکره یا ایجاد ارتباط) دو بعد دارد؛ یکی دیپلماسی خصوصی و دیگری دیپلماسی عمومی. دیپلماسی عمومی در واقع آن روی دیگر سکه دیپلماسی خصوصی است که درعرض هم هستند و ضمانت اجرایی تصمیمات اخذ شده در محافل خصوصی را بیشتر می کند. در واقع هدف از دیپلماسی عمومی تاثیرگذاری بر روی قلب ها و مغزها با استفاده از اقناع، ارضا، تهدید، تحکیم، تشویق و... افکار عمومی در حمایت و بهتر اجرایی کردن دیپلماسی خصوصی می باشد.

 

از این جهت است که در دهه های اخیر، دیپلماسی عمومی اهمیتی در سطح معاونت دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده پیدا کرده و به یکی از محوری ترین دستگاه ها در پیشبرد اهداف داخلی و خارجی آمریکا تبدیل شده است. 40 شبکه تلویزیونی و اجرای برنامه های رادیویی به 70 زبان تحت نظارت معاونت دیپلماسی عمومی، خود گویای گستردگی دامنه و

عمق کاری و میزان اهمیت این معاونت می باشد. این حجم از ابزارها برای تاثیرگذاری، منهای هالیوود است که متاثر از سیاستگذاری های این معاونت، میلیونها دلار برای ساخت فیلمهایی با بازار مصرف داخلی و خارجی هزینه می کند.

 

در نهایت، وظیفه دیده بانی، محاسبه، تصمیم، اجرا و فرماندهی جنگ نرم به عهده این معاونت گذاشته شده است. یکی از مهمترین اهدافی که دیپلماسی عمومی دنبال می کند "تحریص" نخبگان سراسر جهان به نسبت داشته ها و نداشته های آمریکا است. مبنای طرح ریزی استراتژی ها برای رسیدن به هدف مذکور، دکترین "توهم قدرت" * می باشد.

بر اساس این دکترین، داشته ها، صد چندان و نداشته های سراب در قالب فیلم، کارتون و بازی های رایانه ای به نحوی به نمایش درمی آیند که گویی سرزمین حاوی آن محتویات، سرزمین آرزوها و غایت هر تشنه علم و عالمی است که در آنجا می تواند یا به کسب علم در نهایت آن بپردازد یا فرصت و امکان عملی کردن علم خود را در اعلاترین حالت خود

داشته باشد.

 

در این بین ابرمردهای موهومی همچون سوپرمن، بت من، ابرقطره و... و از طرفی قهرمانان اسطوره ای چون مردآهنی، جک بائر و... ضریب بسیار بالایی در اقناع و تشویق نخبگان (که از دوران نوجوانی تحت تاثیر روانی آنها هستند) و راسخ کردن عزم آنان که به دنبال محیطی مساعد برای به منصه رساندن تخصص خود هستند، دارند.

 

این بهشت تکنوکرات ها (فن سالار) که در حدود 300 سال پیش بنا به شهادت تاریخ توسط عده ای گاوچران به طمع پیدا کردن طلا به ضرب زور به تسخیر درآمد، امکان نداشت بدون تشبث به چنین راهکاری به محل تجمع نخبگان سراسر جهان تبدیل گردد.

 

اما موضوعی که جدیدا مسئله ساز شده این است که چرا ایالات متحده با وجود تمام سرمایه گذاری ها (که از غارت نفت عراق و مواد مخدر افغانستان و... بدست می آورد) در جذب و اغوای نخبگان غافل سراسر جهان، نمی تواند مسئله ای همچون خلاء تکنیکی در بحران خلیج مکزیک را حل کند؟ این در حالتی است که برخی کشورها آمادگی خود را برای حل اين مشکل در قبال هزینه های گزاف اعلام کرده اند. گویی این هیمنه، شکسته شده و دیگر، نخبگان هوشیار تمام علقه های خود را برای ملت و دولتی که در دوران بردگی مدرن به ازای بهره کشی از آنان، امکاناتی را در جهت رفاه برایشان فراهم میکنند، صرف نمی کنند.

 

این هوشیاری به حول و قوه الهی، تنها به یک دلیل اتفاق افتاده و آن علنی شدن عدم توانایی آمریکا در مدیریت بحران و شکست های آمریکا در سطوح تکنیکی(عدم مهار نشت نفت و...) و تاکتیکی (شکست در برابر طالبان و...)  و استراتژیکی(بحران اقتصادی و...) می باشد.

 

*طه کشاورز، تئوریسین نظریه "توهم قدرت"

 
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۴-۲۳ ۱۳:۴۵:۵۳
اگر این اتفاق خدای نکرده توی ایران می افتد هیچ وقت حل نمی شد. یک مایل زیر آقیانوس می دونی یعنی چی؟ به نظر شما ما که ادعامون میشه چرا نمی تونیم پارس جنوبی را که قطر داره تهش را در میاره سریعتر به بهره برداری برسونیم؟ (336295)
 
كاوه
۱۳۸۹-۰۴-۲۳ ۱۴:۱۶:۴۷
خدمت نويسنده اين مقاله عرض كنم ظاهر قضيه اين است كه امريكا در افغانستان و عراق و حتي در قضيه نشت نفت در خليج مكزيك يك شكست خورده است اما حتما ميدانيد كشور بزرگي مثل امريكا همه كارها و سياستهاي اعمال شده خصوصادر سياست خارجه با دورنماي 30 يا 40 ساله و تامين منافع در زمان طولاني صورت ميگيرد.در عراق تماما صنعت نفت در انحصار امريكا درآمده و علاوه بر درامد هنگفت در درازمدت ،منبع عظيم اين كشور تضمين تامين انرژي كشور آمريكاخواهد بود.در افغانستان هم به نوعي در آينده منافع زيادي را نصيب امريكا خواهد كرد مضاف بر اينكه طبق نظر كارشناسان در اين كشور منابع بزرگ گاز وجود دارد و به لحاظ ژئو پوليتيك هم مثل عراق اهميت دارد.در مورد نشت نفت هم بايد عرض كنم طرف حساب دولت امريكا شركت معظم bp است كه اعلام كرده كليه خسارات وارده را پرداخت خواهد كرد و در اين قضيه پيش آمده در واقع شركت بريتيش پتروليوم انگليس بازنده اصلي است نه آمريكا.
به نظرم با اين استدلالهاي سطحي نميتوان نتيجه گرفت امريكا در دوران ضعف و افول يا درماندگي است ولي قبول دارم كه با ظهور قدرتهايي مثل چين،برزيل،هند و چند كشور مهم ديگر آمريكا يكه تازي خود را در دنيا به شكل سابق از دست داده است. (336316)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۳ ۱۵:۴۵:۱۴
سوال شما یک جواب بیشتر ندارد

آمریکا خودش هیچ چیزی ندارد. اما زمینه رشد ایجاد می کند و به هزار امید و آرزو مغزهای کشورهای دیگر را جذب می کند ... (336362)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۳ ۱۵:۵۳:۰۱
با سلام
یکی از دلایل عقب ماندگی یک ملت ایجاد توهم در وضعیت علمی، اقتصادی و فرهنگی و ... آن کشور و نیز ایجاد سوال و تخریب دستاورد های علمی ، اقتصادی و .. کشورهایی است که بیشتر مورد اقبال مردم آن کشور قرار دارند، میباشد. ابزار این کار استفاده از رسانه بوده که بصورت انحصاری انجام میشود.
رسانه های جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا کنون به جهت اقبال مردم ایران و بالاخص اکثریت قشر تحصیل کرده به دستاورد های کشورهای غربی، و بالاخص مهمترین دستاورد ایشان یعنی آزادی بیان که پایه و اساس پیشرفت و مبارزه با فساد در یک کشور میباشد، همواره در جهت تخریب جنبه های مختلف دستاوردهای آن کشور است تا بدین ترتیب ایدولوژی خود را موجه جلوه دهد.
چطور بنده حقیر که فوق لیسانس کامپیوتر دارم و بوضوح میدانم که علوم مرتبط با IT از اساس توسط دانشمندان آمریکایی ایجاد شده توسعه یافته و هنوز هم پیشرفت آن تقریبا بطور کامل بر گرده آنان است ، این کشور را حداقل به دلیل ایجاد بستر لازم جهت پیشرفت این علم مورد تحسین قرار ندهم.
میدانید چرا اکثر نخبگان دنیا بالاخص کشور های کمتر آزاد تمایل به مهاجرت به غرب دارند؟
به نظر من بجز زمینه هایی که همگی از آنها مطلعیم، یک دلل دیگر هم وجود دارد و آن این است که در کشورهای کمتر آزاد دنیا زمانی میتوانی پیشرفت کنی که سر سپرده باشی و این کاریست که اکثر نخبگان علمی حاضر به انجام آن نیستند.
و در نهایت اینکه بهتر است درک درستی از شرایط خود و دیگران داشته باشیم زیرا لازمه اصلاح امور ابتدا شناخت درست وضعیت موجود است. در همین آمریکا رسانه ها به اندازه کافی دولت را در موارد مختلف(از جمله همین مورد) مورد چالش قرار میدهند و در واقع یکی از دلایل پیشرفت این کشورها فشار و قدرت رسانه های آنهاست. (336363)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۲۰:۲۷:۳۹
کاملا موافقم.برای صرف انرژی بیهوده برای تخریب دیگران و کمرنگ کردن دستاوردهای دیگران این انرژی را صرف یادگیری و واردات و تحقیق بر روی فن آوریهای نوین و راهکارهای افزایش بهره وری و کاهش تورم کشور کنیم! برای کشور بسیار مفید خواهد بود و احتمالا در یک افق 20 ساله ما را به نزدیکی یک کشور توسعه یافته و برخوردار خواهد رساند. (337027)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۴-۲۳ ۱۵:۵۳:۵۱
در فیلم های هالیوودی از خود قهرمان می سازند در عمل بازنده جنگ و حتی قادر نیستند اسلحه را در مملکت خودشا ن کنترل کنند هر یک ساعت یک قتل صورت می گیرد و هر یک دقیقه به یک زن تجاوز می شود و مردم سیب و پرتقال از میوه فروشی می دزدند.
دیروز یارو در کانادا یک بسته انگور را دزدید می شد دو دلار. جلوی چشم من وقتی می روم به خرید باور کنید مغازه یک دلاری من ده نفر را در حال دزدی می بینم چون سیکوریتی گار د بودم راحت می فهمم. مردم سیم برق و نردبان الومینیم و دوچرخه و هرچی که نقد بشود و چند دلار داشته باشد می دزدند.
بهتر استدر ایران بخش صنعت و کشاورزی را با تخفیف مالیات ها و کمک دولتی حمایت کنید.
نه دنبال مشک 300 یا هزار باشید
از دور اشتباهات زیادی می بینم .
اما ایراد غرور شما و سانسور وضع شما را بدتر خواهد کرد. (336364)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۲۳ ۲۱:۰۸:۰۹
دوست عزیز الف دفترچه‌ی خاطرات شما نیست که هر روز در قسمت نظرات شرح روزانه‌ی خود را می‌نویسید (336461)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۲۱:۳۳:۰۰
شما اگه دوست نداری نخون، ولی دانستن مطالبی از این ور آب به تجسم شما در باره اینجا کمک میکند. خیلی ها فکر میکنند اینجا بهشت مطلق هست، جهنم نیست، ولی همه چیز به اون ایده آلی که مردم تصور میکنند هم نیست. (336836)
 
aram
۱۳۸۹-۰۴-۲۳ ۱۹:۰۹:۳۱
پول بردكي قرن ماست كه برده و برده دار همديكر رو نميشناسن در حالي كه در كنار يكديكه زنكي ميكنن، بس اين بردكي مدرن خيلي قدرتمندتر از اون جيزي كه ما فكر ميكنيم ظهور اين بردكي به صورت واضح در كشوري مثل امريكاست ولي در همه كشورها وجود داره، بيل گیتس با درامد روزانه بيست مليون دلار يه برده دار بزركه و همه كساني كه از محصولات مايكرسافت استفاده ميكنن برده هستن، درسته كه نظام اين برده داري مدرن توي امريكا همزمان با از بين رفتن برده داري سياهان بنا نهاده شد ولي خيلي سريع جهاني شد جون مثل برده داري قبلي يه ضدارزش نبود بلكه دقيقا يه ارزش بزرك جلوه داده شد كه خود ما هم ندونسته در اين سيستم داريم كار ميكنيم
بس اين نظام اكر هم در حال فروباشي باشه ربطي به قدرت ما نداره جونكه همه در برابر اون سر تعظيم فرود اوردند
ولي به كفته شهيد اويني
(به بزركي بادكنك نكاه نكنيد كه ان هم به حول و قوه الهي خواهد تركيد)
بس به اميد قوه الهي (336433)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۰۰:۲۵:۳۹
مسئول، بیریتیش پترولیوم است،نه دولت آمریکا. (336498)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۰۰:۳۶:۱۹
فکر کن آمریکا هم جهان سوم است،کلاه خودت را سفت نگهدار که باد نبره،اگر خبلی عرضه دارید،جلوی غارت نفت و گازمان در حوضه جنوب توسط امارت را بگیرید.هارت و پورت بیخودی دردی را دوا نمیکند.فعلأ قطر دارد سهمیه ما را میخورد و به ریش مردم بدبخت ایران میخندد.تو حالا فکر حجاب باش،تا آنها دختران ایران را با پول نفت و گازمان بخرند.ای ننگ بر این جهالت و خیانت. (336502)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۰۳:۵۱:۱۶
مگر توضیح دادن در مورد فرهنگ غرب جرم است ؟
توچه کاره ای ؟وزیر اطلاعات یا صاحب مردم ؟وقتی غرب فیلم های خالی بندی نشان میدهد آیا ناراحت می شوی ؟ وقتی فیلم بد در کانادا نشان میدهند می گویند ایرانی وحشی جناب عالی کجا هستی ؟
من هستم که با آنها در تماس هستم و می پرسم چرا ملیت من را خراب می کنید
من هستم که با خطر گرفتار شدن کتک خوردن از آنها فیلم و عکس می گیرم
و شما قر زدن را بلدی ؟ (336522)
 
سید
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۰۵:۰۲:۵۹
نگران نباشید آمریکا تا قرون آخرش رو میگیره. اینها توانائی دارند که از بی پی بابت آب اقیانوس و اکسیژن هوا به خاطر این اتفاق خسارت بگیرند و دارند میگیرند. بی پی با جدیدترن تکنولوژی که گیر کرده و قبل از ورشکستگی کامل باید کار را تمام کند. (336538)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۰۶:۴۶:۴۹
مقاله دلايل واضح ودرستی را برای صحت ادعای خود مطرح نميکند. اولا در جنگ عراق از نظر نظامی امريکا پيروز مطلق بود و از نظر سياسی هم نميدانم به چند درصد اهدافش رسيد. در افغانستان کمي وضعيت پيچيده است اما باز هم دست بالا در اختيار امر يکا ودولت افغانستان است. در موضوع نشت نفت به دستاوردهای روباتيک و بکار گيری پيشرفته ترين تکنولوزی ها و درجه سختی کار در عمق 2 کيلومتری نگاه کنيد. به هر حال انچه مسلم است پيشرو بودن امريکا در زمينه علوم و تکنولوزی وپزشکی و اقتصاد ومديريت است. اشتباه است فکر کنيم ما اکنون هماورد انها هستيم. بايد خيلی بيشتر از اينها تلاش کنيم .به اقتصاد دولتی وشبه دولتی پايان دهيم وبستر توسعه پايدار علم و اقتصاد را فراهم کنيم . البته نبايد خود را دست کم بگيريم اما نبايد خود را گول بزنيم. (336543)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۰:۰۸:۵۵
آقا چرا به بهشت آرزو ها و سرزمین رویایی بعضی از این آقایون توهین کردید ...
بعضی ها چنان با تعصب از آمریکا دفاع می کنند که انگار فحش ناموسی بهشون دادن ...
البته این از تاثیرهای زیاد دیدن فیلم های هالیوودی هستش. (336584)
 
Khoei
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۱:۴۸:۵۳
عکس العمل مشاهده شده در بعضی کامنتها دقیقا تایید کننده نظر نویسنده در کارکرد دیپلماسی عمومی آمریکا ست ... چنان با حرارات از محبوب خود آمریکا جانبداری می کنند گویی جیره و مواجبی برای اینکار گرفته اند ... البته که نگرفته اند ... دیپلماسی عمومی آمریکا آنها را به این باور رسانده است که انسانها در آمریکا سعادتمند تر و آزاد تر ند و آمریکاست که فناوری و آی تی و .. را برای راحتر کردن زندگی پدید آورده است ... آنها از کودکی در کارتون ها فیلمها و گیم های کامپیوتری مشاهده و تصدیق کرده اند که تنها نجات بخش زمین آمریکاست

و جالب تر آنکه وقتی اشکالی پیش می اید پیش زمیته ذهنی آنها نمی تواند باور کند که واقعا ضعفهایی هم در این قدرت مطلق ساخته شده در ذهنشان وجود دارد و تقصیر را جای دیگری دنبال می کنند ( کامنت شماره 336316 )

به هر حال ذهن این افراد اخباری مانند آنچه با \"هلن توماس\" خبرنگار کاخ سفید بعد از نزدیک به صد سال خدمت به آمریکا درباره یک اظهار نظر و حقیقت در مورد صهیونیست ها تعامل شد ایگنور می کند

http://www.khabaronline.ir/news-67284.aspx

\"اوکتاویا نصر\" ویراستار باسابقه سی ان ان که همین چند روز پیش به جرم یک تویت در تویتر در تمجید از شخصیت علامه فضل الله از سی ان ان اخراج شد نام آشنایی برای آمریکا پرست ها نخواهد بود

http://kurdistantoday.ir/NewsDetail.aspx?itemid=1460

یا مثلا بستن وبلاگ خانم گای سفیر انگلیس در لبنان به جرم یک تمجید سه کلمه ای از فضل الله هم برای ادعای ازادی بیان در غرب نزد این دوستان لکه ننگ شمرده نمی شود

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8904180354

آیا این اخبار تردیدی در رد آنچه در کامنت 336363 درباره عدم لزوم سرسپردگی به سیاستهای ظالمانه آمریکا برای نخبگان ادعا شده است باقی می گذارد .

دفاع کورکورانه و همه جانبه آمریکا از رژیم کودک کش و جانی اسراییل هم لابد در جارجوب سیاست آمریکایی نزد اینان چگونه توجیه می شود .

همه اهانت ها و توهین ها و تحقیرهای آمریکا نسبت به میلیت و ایین دیگران نزد آمریکا پرسته ا چگونه توجی همی شود


این نامها و این وقایع اصولا جایی در ذهن افرادی که مدام از ازادی بیان و سعادت انسان در آمریکا قصیده سرایی می کنند ندارند لابد منظور انها از آزادی بیان فقط آزادی پرده دری میان مردم و اهانت به نمادهای دینی و ... ست و سعادت انسان نیز جز در چارچوب چند صباح رفاه بیشتر نمی گنجد

نمیدانم از میان کسانی که اینجا در دفاع از ناکامی آمریکا در مهار چاه نفت مطلب نوشته اند کسی ویژه برنامه مهار چاه نفت شهر را دیده است یا نه ؟

پرچمهای یا حسین و فریاد های الله اکبر پس از موفقیت این پروژه هویت انحصاری و ملی ایران در پروژه های کلان علمی و تخصصی شده است

بگذار آنان که دنبال خلوتی مرفه تر و اسایشی زودگذر همه داشته ها و هویت خود را پشت سر می گذارند بروند

آنها همیشه رفته اند و میروند اما پیشرفت و جایگاه ایران امروز در ده سال پیش قابل تصور نبود ...ده سال دیگر هم به یاری خدا قابل تصور نیست (336617)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۰۱:۱۲:۱۳
\"بگذار آنان که دنبال خلوتی مرفه تر و اسایشی زودگذر همه داشته ها و هویت خود را پشت سر می گذارند بروند\"

و به این ترتیب سیل نخبگان ایرانی به کشورهای غربی سرازیر می شوند و جوامغ آنها را غنی تر می سازند و جامعه ایرانی فرزندان شایسته خود را هر روز بیشتر از دست می دهد. شوربختانه در شرایط کنونی چشم انداز خوبی در انتظار ایران نیست. (336883)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۲:۱۹:۴۰
بنده اغلب به سایت الف سر می زنم و کامنتهای آن را مطالعه می کنم و تقریبا در اکثر آنها نظر hajiagha به عنوان فردی ضد غرب و آمریکا و کانادا ظاهر می شود بطوریکه از کامنت ایشون برمی آید ایشون ساکن کانادا هستند سئوال من این است اگر انجا اینقدر بد است دزدی و غارت و تجاوز وجود دارد برادر من چرا بر نمی گردی به هموطنای خودت خدمت کنی ؟؟؟؟؟؟ نه برادر من تو هم میدانی در مملکت ما مشکلاتی وجود دارد که در آنجا نیست و به قولی کنار گود ایستاده ای و می گویی لنگش کن !!!! در ژاپن نیروی کار بسیار به سختی بین شرکتها جابجا می شود و حتی شرکتهایی که وضع اقتصادی خوبی هم ندارند باز نیروهایشان شوقی به رفتن ندارند چون هر جا بروند با این سئوال مواجه خواهند شد که چرا سعی نکردید شرکت خودتان را سرپا نگه دارید اگر آنجا نتوانستید از کجا معلوم اینجا بتوانید مفید باشید ؟؟؟؟ حالا شما در کانادا چه می کنید الله و اعلم !!!! (336627)
 
فرهاد
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۲:۳۵:۵۲
جناب فرقاني سلام
تحليلگر جواني مانند شما چنانچه بخواهد براي جامعه اسلامي تبديل به سرمايه خوبي گردد بايد به گونه اي بنويسد كه بعدا وقتي اطلاعاتش و محدوده نگرشش بيشتر شد احساس نكند كه در گذشته اشتباه تحليل مي كرده است.اگر نشت چاه نفت در خليج مكزيك گرفته شود يكي از پايه هاي استدلال شما فرو مي ريزد و آنگاه؟؟؟ نكته ديگر اينكه در حال حاضر جمهوري اسلامي بايد داخل خودش را درست كند و لازم است تحليلگران سياسي براي اصلاح امور داخلي بيشتر به نوشتن و ارائه نظر بپردازند تا به مسائل و مشكلات خارجي كه راه حل آن اگر هم درست باشد نفع آن را ديگران مي برند. (336638)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۸:۲۸:۴۰
ناتوانی سه ماه در کنترل نشت نفت در خلیج مکزیک، البته شرمساری بزرگی برای ایالات متحده و آمریکاییهاست. اما نکته مهم توجه به نحوه ی عملکرد دولت فدرال است. دولت مرکزی، که مشخصا با روسای جمهور ایالات متحده از نیکسون، کارتر تا بوش و اوباما شناخته می شود، بنا به سنت، حداقل تاثیر مستقیم را در زندگی مردمش دارد. با این حساب نمی شود دولت مرکزی را به مثابه نوعی پولیت بورو در شوروی، در نظر گرفت که کلیه فعالیت های آمریکا را رهبری می کند: از ساختن کارخانه رویاها در هالیوود بگیرید تا فرضا بنیان گذاری شرکت آی بی ام یا آزمایشگاههای بل. منطق سرمایه را در برساختن چیزی که امروز به اسم آمریکا می شناسید، نباید دست کم گرفت. دست آخر هم از قول دون کورلئونه بگویم که: Never hate your enemy. It affects your judgment!. (336776)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۰۸:۱۵:۲۸
دوست عزیز، فرموده‌اید آمریکا سرمایه خود را از «از غارت نفت عراق و مواد مخدر افغانستان و... بدست می آورد.» یک مقایسه کوچک بین تولید ناخالص ملی آمریکا و مجموع عراق و افغانستان مضحک بودن این مهم را نشان میدهد. آمریکا اگر دربست این دو کشور را به بردگی بگیرد و همه منابع را غارت کند حتی هزینه یک سال عملیات نظامی خود در عراق و افغانستان را هم در نمی‌آورد! من از الف می‌خواهم این مقدار در انتشار مطالب باطل گشاده‌دستی به خرج ندهد. (336922)
 
داود فرهی
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۱۳:۵۳:۳۳
باعث تعجب است که اقلی ازمردم مثل اقای فرقانی که گاها دست به قلم هم میشوند هرچه صداوسیما به افکار عمومی جامعه تزریق میکند باور منعکس میکنند.
اگرنیم ساعت زیر نویس های شبکه خبر را پیگیری کنید همه دولتها و سیاستمداران دنیا دراشتباه وبیکفایتی سیر میکنند وکشورمااز نظر اقتصادی ازادی های اجتماعی درقانون اساسی تک رقمی شدن نرخ بیکاری بهینه شدن رشداقتصادی بهشت برین است درمورد عدم توانایی وازدست دادن منابع ملی مان درخلیج فارس وغارت ان از طرف همسایگان دیگر هموطنان نوشتند ولی اینکه ندانیم باعث نشت نفت درخلیج مکزیک شرکت BP ونه دولت امریکاست خودرا گول زدن ویا قرقره کردن گزارشات جهت دار صداوسیماست که بجای روشنگری سیاستهای یکجانبه دستوری را اجرا میکند دراینکه امریکا باحمایت بی دلیل واحمقانه خود از اسراییل برای خود دشمن تراشی میکند شکی نیست ولی حتما انها هم دلایل خودرادارند بهتراست ماکلاه خودمان را نگهداریم تاباد نبرد (336979)
 
سعید
۱۳۸۹-۰۴-۲۶ ۰۸:۲۲:۲۰
البته بعضی ها سعی می کنندمشکلات دیگران رامانند مسکن به خورد
ما بدهند تامشکلات بزرگتر خودمون را فراموش کنیم.
با احترام عرض می شود نفت خلیج مکزیک بند آمده و بحث در این مورد جایی ندارد.
در مورد فیلمهای آمریکایی با همین روش توانسته اند سود سرشاری نسیب خود و آمریکا بکنند .مثلا یک فیلم نزدیک 2 میلیارد دلار فروش داشته
نه مثل سینمای ایران که دچار ورشکستگی شده است. (337080)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.