نظر منتشر شده
۳۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 77797
زمزمه بازگشت مخابرات به دولت
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۰


در مجلس صحبتی شده است که با توجه به مقاصدی که حول و حوش این قرارداد وجود داشته و خلاف قانون هایی که صورت گرفته طرحی را پیشنهاد کنند که این قرارداد را باطل کند و شرکت مخابرات را برگردانند به یک شرکت دولتی. امیدوارم انشاءالله مرکز پژوهشهای مجلس زودتر این اقدام حقوقی را انجام بدهد و نظر کارشناسی‌اش را بدهد تا ببینیم آیا این امکان وجود دارد یا خیر.

 



الیاس نادران در مصاحبه با الف ضمن تشریح سخنان خود در مجلس در مخالفت با واگذاری سهام مخابرات گفت: بر اساس شاخص های اقتصادی و بخش صنعت، در بسیاری از صنایع اگر بیش از 25 درصد سهام یک صنعتی که در اختیار یک کنسرسیوم باشد، آن کنسرسیوم در آن بازاراقتصادی حاکم خواهد یافت اما امروز در مخابرات نسبت بسیار فراتر از حد می باشد.

 



مشروح مصاحبه دکتر نادران با خبرنگار الف به شرح زیر است:

 

الف: به چه دلیل می گویید واگذاری مخابرات به سپاه، رقابت را مخدوش کرد؟

نادران: 50 درصد سهام مخابرات ایران به کنسرسیومی واگذار شده که بخش قابل توجهی از آن متعلق به سپاه و بخشی دیگر آن متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است. باتوجه به اینکه در بورس فقط یک خریدار می تواند وجود داشته و بیش از 50 درصد بزرگترین شرکت کشور هم به این کنسرسیوم واگذار شده بنابراین انحصار دولتی به یک انحصار غیر دولتی تبدیل شده و شرایط رقابت از بین رفته است. یعنی سرمایه گذاران دیگر امنیت لازم برای رقابت را ندارند لذا چون قبلاً بخشی بزرگی از سهام واگذار شده و دیگر امکان رقابت با این کنسرسیوم  وجود ندارد. بر اساس شاخص های اقتصادی و بخش صنعت، در بسیاری از صنایع بیش از 25 درصد سهام یک صنعتی که در اختیار یک کنسرسیوم باشد، آن کنسرسیوم در آن بازار اقتصادی حاکم خواهد یافت اما امروز در مخابرات نسبت بسیار فراتر از حد می باشد.

 

الف: به نظر شما آیا واگذاری سهام مخابرات به سپاه، تضعیف سپاه بود و به تعبیری پوست موز؟ یعنی عمدی بود؟

پاسخ: ورود سپاه در عرصه‌ای که با عموم مردم سر و کار دارد و بعداً در تغییر تعرفه‌ها یا قطع ارتباطات مردم یا مدیریت تماس ها و دیگر موارد هر اتفاقی که بیافتد اولین مسوول در افکار عمومی سپاه خواهد بود و این حتما به مصلحت سپاه نخواهد بود. دوم اینکه وارد کردن سپاه در فعالیتهای مختلف تصدیگری اقتصادی در این سطح وسیع به سپاه حتماً ضرر وارد می کند.

 

الف: استدلال وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال شما چه بود که مجلس از استدلال وی قانع شد؟

پاسخ: اینکه چرا مجلس قانع شد را باید از نمایندگانی که رای دادند به سخنان وزیر محترم اقتصاد دادند پرسید. حال اینکه استدلال وزیر محترم اقتصاد این بود که هیچ منعی برای ورود بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام در فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد.

 

الف: چرا شورای رقابت که باید از رقابت حراست کند، این واگذاری را تایید کرد؟

پاسخ: به اعتقاد من شورای رقابت بحث فنی اقتصادی برآورد کارشناسانه در این مورد انجام نداد و اگر احیاناً مدعی هستند که این کار را انجام دادند من تقاضا می کنم که مطالعات پشتیبانی شده ای که منجر به این نظر شد که واگذاری بیش از 50 درصد سهام بزرگترین شرکت مخابراتی کشور به یک کنسرسیوم باعث ایجاد انحصار در بخش خصوصی نخواهد شد را منتشر کنند.

 

الف: چرا مجلس در قانون اصل 44 اجازه این واگذاری‌ها را داد و چرا با اصلاح قانون جلوی ادامه این اشتباهات را نمی گیرد؟

پاسخ: به اعتقاد بنده مجلس قانون جامعی را تصویب کرد چون در چهارچوب سیاستهای کلی اصل 44 بخصوص جزء 3 بند هـ که صراحت دارد که نباید واگذاری‌ها، فعالیت‌ها، آزادسازی‌ها منجر انحصار شرکت‌های دولتی به انحصار غیر دولتی بشود. قانونگذار هم این سیاستها را در 45 ماده فعالیت های اقتصادی و در سایر مواد مربوط به رقابتی کردن فضای کسب و کار و جلوگیری از ایجاد انحصار در بخش های مختلف پیش‌بینی کرده است. منتهی وقتی مجری چهارچوب های اجرای قانون را رعایت نمی کند نباید مسوولیت را متوجه قانونگذار کرد. در بورس وقتی بنابر این هست که سهام یک شرکت معظم و در این حجم واگذار شود و شما تنها یک خریدار دارید برای واگذاری، رقابت مسخره‌ترین واژه‌ای است که می شود برای آن بکار برد. به اعتقاد من نه تنها شرایط بورس رعایت نشده و حتی شرایط قانون برای مذاکره هم رعایت نشده است. یعنی اگر دستگاه مذاکره کننده با خریدار به مذاکره می نشستند قیمتی بهتر آن تعیین می شد که فقط یک خریدار در بورس کالایی را به 9 ریال بیش از قیمت پایه تعیین شده در بورس خریداری کند. یعنی هر سهمی را 9 ریال بیشتر خریداری کرده‌اند که به عبارتی 3400 ریال قیمت پایه بوده که 9 ریال بیشتر خریده اند. اگر هم می خواستند کمتر هم بخرند هیچ منعی وجود نداشت چون تنها خریدار بالقوه سپاه بوده است.

 

نکته آخری که به ذهنم می رسد را عرض می کنم که در مجلس صحبتی شده است که با توجه به مقاصدی که حول و حوش این قرارداد وجود داشته و خلاف قانون هایی که صورت گرفته طرحی را پیشنهاد کنند که این قرارداد را باطل کند و شرکت مخابرات را برگردانند به یک شرکت دولتی. البته بنده هنوز از لحاظ حقوقی این تصمیم را بررسی نکرده ام. امیدوارم انشاءالله مرکز پژوهشهای مجلس زودتر این اقدام حقوقی را انجام بدهد و نظر کارشناسی‌اش را بدهد تا ببینیم آیا این امکان وجود دارد یا خیر.

 

  خبرنگار: عبدالکریم دلدار

 
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۳:۱۳:۴۸
به دلیل حساسیت بعضی صنایع و شرکت ها مانند مخابرات ، شرکت نفت و ... بهتر است زیر نظر دولت باشند تا با سیاست های دولت هماهنگ باشند ... (336650)
 
جليل
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۳:۳۴:۲۹
ما كه نفهميديم دولت كه اموال عمومي را با نام خصوصي سازي به عده اي واگذار مي كند پولي كه از بابت فروش به دست مي آورد چه كار مي كند ودر كجا صرف مي كند زمان دولت اصلاحات اموال عمومي با زير قيمت به دوستان وآشناهايشان واگذار شد در اين دولت هم بدون رقيب اموال عمومي به دوستانشان واگذار ميشودآيا مردم راضي هستند كه اموال بيت المال كه متعلق به آنهاست به فروش برسد
من كه راضي نيستم منتهي در نهايت تاسف نه نماينده هستيم ونه مسئول كه جلوي اين كارها را بگيريم فقط بيكار نشستيم كارهم نمي تونيم پيدا كنيم از بيكاري الف رو ميخونيم يه نظري مي ديم بعدش منتظر مي مونيم ببينيم اين الف نظر مارو منتشر مي كنه يا طبق معمول سانسور مي كنه (336660)
 
سید
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۰۴:۲۳:۴۵
کدام پول را بگیرند. راه حل شرع یافته اند و آن این است که بعضی ها میتوانند ارزان تحویل بگیرند و در طی 99 سال از درامد خود آن محل خرده خرده پرداخت کنند. اگر ضرر ده شد هم راه حل دارد. (336907)
 
تمام آنچه
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۳:۳۸:۳۶
تمام آنچه بناحق و بدون در نظر گرفتن منافع ملی واگذار شده است بایستی برگردانده شود.در ضمن درخواست اعدام آن قاضی خوشگل هم به قوت خود باقی است. (336662)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۵:۰۶:۲۷
قاضی خوشگل دیگر چه صیغه ایست ؟ این آقای نادران هم عجب دل خوشی دارد ؟ برادر من این همه سماجت بر پافشاری روی ارزش هایی که بیشتر آقایان فراموش کرده اند چه فایده ای برای جنابعالی دارد ؟ کمی بصیرت پیدا کن ! از این آقای ر یاد بگیر و باد سنج مناسب تهیه کن که لااقل با توجه به جهت وزش باد موضع گیری کنید ، نه اینکه هر دولتی سر کار بیاید جنابعالی منتقد آن بشوی ، اخوی جان این حرف ها ممکن است باعث شود که بعضی آدم های بیکار و یک لاقبا از شما خوششان بیاید ولی برای جنابعالی و دوستانتان ( امثال مطهری ، افروغ و ..... ) نان و آب نمی شود .کمی هم به فکر آینده بچه هایتان باشید باور کنید زندگی خرج دارد .
ای الف نامردی اگر نظر من رو منتشر نکنی . خسته شدم از این شتر سواری دولا دولای شما (336686)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۵:۱۳:۰۴
البته هر جامعه ای که بسمت پیشرفت میره الزاما باید از حجم دولت بکاهد و عرصه را برای رقابت برابر - سالم و عادلانه بخش خصوصی باز کنه تا اینجاش ایرادی نیست اما اینکه نام خصوصی شود اما مدیران و سیاست ها تغییر نکند دیگر خصوصی سازی معنی ندارد و صندلی بازی اسمش را باید گذاشت همانطور که در اکثریت شرکتهای سهامی عام امروزه میبینیم کافی است نگاهی به اسامی مدیران ارشد شرکتهای سهای عام بیاندازید قبلا در سمت های مختلف شاهد مشاهده نام آنها بودیم انکه دوستان میگویند مخابرات باید به دولت برگردد مگر الان اینطور نیست سپاه پاسداران و ارتش مگر تحت فرمان دولت نیست و بودجه آن دولتی نیست ؟ پس چه فرقی دارد که مستقیما تحت مالکیت دولت باشد و یا غیر مستقیم ؟ (336697)
 
alitimas
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۶:۱۳:۵۶
اگر قرار است چنین تصمیمی گرفته شود لطفا\" هر چه سریعتر تکلیف را روشن کنید چون این بلاتکلیفی بیش از هر چیزی به آینده شرکت مخابرات صدمه می زند و ای کاش اگر این مسئله اشکالی داشت قبل از واگذاری مطرح میشد و از همان اول جلو این کار گرفته میشد . اما نکته ای هم هست که لازم است به آن توجه نمود و آن هم نبود هیچ خریدار ثروتمندی است که بتواند شرکت عظیمی همچون مخابرات را خریداری کند مگر شرکت های خارجی که آن هم بدلائل امنیتی مشکل ساز است . خریداران خرد هم به دلیل اینکه از امتیاز مدیریتی برخوردار نیستند نمی توانند ریسک سرمایه گذاری در این خصوص داشته باشند و حداکثر قیمت سهام نزد خریداران خرد همان 150 تومان است .
از آنجا که تا مادام که این شرکت در دست دولت است نباید انتظار سوداوری و بهره وری در این شرکت را به انتظار نشست چه راه حل معقولی برای حل این مشکل ارائه می فرمائید . چگونه اصل 44 را اجرائی می کنید و چگونه به کوچک شدن دولت کمک می کنید .
اینکه صرفا\" مخالفت بشود اما هیچ پیشنهاد مناسب جایگزین وجود نداشته باشد دردی از معضل بزرگ اقتصاد دولتی را حل نمی کند و چنانچه مرکز پژوهشها طرح لغو این قرارداد را پیشنهاد نماید لازم است طرحی بهتر برای واگذاری این شرکت به بخش خصوصی ارائه نماید تا افکار عمومی را قانع نماید واگرنه صرف مخالفت بدون هیچ جایگزین مناسب به عنوان اشکال تراشی و ایجاد چالش در کار دولت تعبیر میشود و رنگ و بوی سیاسی از آن به مشام می رسد .
هر تصمیمی قرار است گرفته شود لطفا\" سریعتر و اگر می خواهید کمی با واقعیات موجود فعلی در این شرکت آشنا شوید به نزدیکترین مرکز مخابراتی محل کارتان تشریف ببرید و از اوضاع و احوال کارکنان و پیشرفت کاری شرکت در این ایام بلاتکلیفی پرس و جو کنید .اگر خیلی دیر بشود ممکن است همین خریدار فعلی هم پشیمان بشود و آنگاه مسئولیت ضرر و زیان وارده بر عهده چه کسی است ؟ (336722)
 
کاوه
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۶:۲۷:۵۱
تا وقتی که خصوصی سازی در کشورمان به این شکل است همان بهتر که این کار متوقف شود و دولت دوباره تصدی امور را به دست بگیرد تا زمانی که خصوصی سازی واقعی در کشورمان انجام شود. (336733)
 
seyed
۱۳۸۹-۰۴-۲۶ ۱۳:۰۷:۴۳
agar aberoye nezam ro pish nakeshand khoob ast (337171)
 
حسین شهیدی
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۷:۲۳:۳۵
سایت الف و جناب نادران لطفا تشویش اذهان عمومی نکنید. اگر همچین مسئله ای صحت داشت پس اکثریت نمایندگان چرا قانع از صحبت های وزیر اقتصاد شدند؟ (336753)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۲۲:۵۸:۳۱
این اکثریت نمایندگان همان اکثریتی هستند که به نفع وقف دانشگاه آزاد رأی داده بودند، نه ؟ (336856)
 
seyed
۱۳۸۹-۰۴-۲۶ ۱۳:۱۱:۱۴
agar az namayandeh majles razi nistid digar be oo ray nadid (337175)
 
پدرام
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۰۰:۱۵:۱۰
اکثر نماینده های مجلس با وقف دانشگاه آزاد هم موافقت کردن (336867)
 
محمد برهاني
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۱۰:۰۸:۲۲
به همان دليل كه اكثريت مجلس راي به وقف دانشگاه آزاد دادند.
چطور در آن موقع آنها كيف انگليسي بودند اما در اين موضوع شدند اكثريت ؟! (336936)
 
seyed
۱۳۸۹-۰۴-۲۶ ۱۳:۰۹:۳۵
gofteman ke tashvish nist (337174)
 
ناظر بیطرف
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۷:۴۴:۲۹
بالاخره معلوم نشد که شورای رقابت قانون تشریح اصل 44، که جایگاه مهمی برای اینگونه موارداست،آیااین معامله را تائید کرد یانه؟
اگر نه پس کو ابطال و اگر آری پس کو رأی ؟
اگر به گفته رئیس شورا(دکتر پژویان)رقابتی اصلاً در کار نبوده که شورا بررسی اینکه رقابت مخدوش شده یانه را انجام دهد، پس شورا صلاحیت رسیدگی ندارد و رأی آن بی ارزش است.
و اگر رقابتی وجود داشته ولی مخدوش شده پس چرا شورا رأی نمی دهد.

البته ابطال چنین معامله ای با توجه به هزینه های طی مدت حدود یکسال انتقال نه شدنی است و نه معقول، و ضربه سنگینی به بازار سرمایه کشور است.
ولی اینکه شرکت مخابرات را با تنظیم مقررات بتوانند سربراه کنند یا بخشهای انحصاری آن را (مثل کابل و سیم مسی)از قرارداد اصلی منفک کنند به نظر می رسد کار شدنی تری است.
این موضوع هم یک مقام امنیتی که وزیر به استناد گفته او یکی از خریداران را از دور خارج کرده نیز شفاف نیست. این مقام کی بوده و در چه حدی اختیار داشته و چرا چنین حرفی زده و به چه کسی پاسخگوست؟

http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=95498
www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=199659 (336759)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۲۱:۳۵:۲۹
چرا شرکت پیشگامان کویر یزد یک روز قبل از آغاز رقابت به ناگاه از عرصه رقابت حذف شد و رقابت تقریبا حالا انحصاری بین دو نهاد از سپاه و بسیج شد؟!
ضمنا با مواضع آقای نادران در مورد بازگشت این شرکت به دولت موافقم . (336838)
 
ا
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۱۹:۱۸:۲۴
من آخر نفهمیدم تو این مملکت چه خبره؟مخابرات دست سپاهه با دولت؟یا..........؟ (336800)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۴ ۲۱:۳۳:۴۷
از لحاظ منطقی کار انجام شده درست نبود. ولی ظاهرا خلاف قانون هم نیست. آقای دکترنادران اگه لطف کنند با یه برررسی تطبیقی متن مواد قانونی رو که نقض شده بیان کنند ممنون میشم (336837)
 
فرهاد
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۰۱:۳۳:۰۸
فروش و یا واگذاری نهادهائی مثل مخابرات به سپاه نه خدمت به ایران و مردم ایران و نه خدمت به سپاه خواهد بود. مخابرات ایران نباید در دست نیروهای نظامی قرار گیرد. (336891)
 
سورن
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۰۱:۳۴:۵۰
پس تکلیف ودیعه های چند صد هزار تومانی که چند سال پیش بابت خرید سیمکارت و خط توسط میلیونها مردم پرداخت شد چی میشه؟ در مملکت اسلامی خدا رو خوش میاد با هزینه مردم تجهیزات مخابراتی راه بندازن و بعدش ازشون آبونمان و هزینه مکالمات سر سام آور و جابجایی و ... بگیرن و آخر کار شرکت بفروشن به هرکی و یه آبم روش؟؟؟؟؟؟؟؟
این کجاش انصافه؟ خداییش کجاش انصافه؟ شما بگین. یکی جوابمو بده . آهای کسی نیست؟ (336892)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۲۱:۳۹:۲۶
مگر مجلس می تواند قانونی بگذراند که سپاه با آن مخالف باشد؟ (337035)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۵ ۲۳:۱۷:۰۶
با سلام با این وضع بهتر بود یا اصلا به دلایل امنیتی اصلا مخابرات واگذار نشود و یا راست و حسینی به صورت انحصار واگذار میشد و به قول معروف کول شتر و دولا دولا ؟

انصافا این طور مضحکه!! (337047)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۴-۲۶ ۰۰:۳۷:۵۷
ای بابا ، حالا به پاس خدمات ارزشمند سپاه در دفاع از اسلام و انقلاب یه کادوی کوچولو بهش دادن ، این قیل و قال نداره که...

اندکی صبر سحر نزدیک است... (337052)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۴-۲۶ ۰۰:۴۶:۵۴
آقا اصلا اینا درست ، ولی خدایی بین سپاه و دولت چه فرقی هست مگه ؟ هر کاری دولت می کنه سپاه حمایت می کنه ؛ هر کاری سپاه می کنه دولت تایید می کنه . این جوری هم که بوش می آد تا 1000 سال آینده قرار نیست محتوای دولت تغییری کنه ، پس این همه داد و قال باسه چیه ؟؟؟ (337053)
 
۱۳۸۹-۰۴-۲۶ ۱۰:۵۷:۰۱
در جلسه علنی سه شنبه هفته قبل تعداد113 نماينده(38%از كل نمايندگان ) به سخنان وزیراقتصاد در خصوص رعايت اصل 44 واگذاري شركت مخابرات ايران راي موافق دادند و متاسفانه تعداد96نماينده(34%ازكل نمايندگان) نيز در زمان راي گيري در مجلس حضور نداشتند

(113رای موافق-‏‏71 رای مخالف - 10رای ممتنع=194نفر )
تعداد نمايندگان مجلس طبق سايت مجلس شوراي اسلامي290 نفر http://www.parliran.ir/

-آيا اين وضعيت راي گيري نشانگر يك مجلس محكم و قاطع مي باشد.

-آيا بهتر نيست مجلس قبل از پرداختن به موضوع اصل 44 اول فكري به حضور منظم و مستمر نمايندگان محترم بكند،تا حداقل بتواند بخشي از انتظارات مردم شهيد پرور و شريف ايران و مقام معظم رهبري رابر آورده كند.

بنظر بنده مصلحت برآن بود اتخاذ تصميم نسبت به رفع هرگونه شبهات و مسائل حاشيه اي و شفاف كردن موضوع حساس واگذاری مخابرات ايران كه حرف و حديث هاي زيادي تا كنون در در بين مردم و رسانه هاي عمومي بدنبال داشته است در يك جلسه اي كه تمامي نمايندگان محترم در مجلس حضور دارند به راي گيري گذاشته مي شد تا چنين مسائلي (ضعف در اجرای اصل 44 )در سايت الف مطرح نشود. و از طرفي انگيزه هاي كاركنان زحمتكش مخابرات ايران و بخش خصوصي را به ياس مبدل نسازد.


شايسته بود موضوع قبل از راي گيري ، توسط نمايندگان محترم به صورت كارشناسي شده و مدون و با استفاده از سازكارهاي لازم و كاملاً بيطرف در كميسيونهاي مجلس بررسي كامل گرديده و به يك نتيجه واحد و محكم ختم ميشد .تا بعد از گذشت قريب به هشت ماه از زمان واگذاري بلوك مخابرات ضرورتي به اين حاشيه پردازيها وكارشناسي مرکز پژوهشهای مجلس نباشد . (337130)
 
hosin hosini
۱۳۸۹-۰۴-۲۶ ۱۹:۲۶:۳۳
به عنوان یک دل سوز عرض می کنم ابطال این معامله موجب بازگشت آبروی ریخته شده حکومت و سپاه خواهد شد . امیدوارم دولتمردان شجاعت کافی برای این تصمیم گیری را داشته باشند (337273)
 
آرشام
۱۳۸۹-۰۴-۲۷ ۱۰:۱۰:۰۷
مي خواستم بدونم زمان وقف دانشگاه آزاد اين همه هياهو كه دانشگاه با پول مردم راه اندازي شده و مال مردم و نميشه وقف كرد واز اين حرفها حالا چي شده براحتي سهام مخابرات را عرضه مي كنند مگر مخابرات سهامي عام نيست مگر پول مردم بعنوان وديعه در نزد آنان امانت نيست ؟ مگر ميشود در امانت خيانت كرد حالا تكليف كساني كه وديعه در نزد مخابرات دارند و راضي به اين معامله نيستند چيست ؟ آيا از نظر شرعي اشكال ندارد؟ (337365)
 
j
۱۳۸۹-۰۴-۲۷ ۱۲:۵۸:۱۷
سلام.فعلا جزگرانی وکاهش کیفیت ونیزاخراج بسیاری از نیروهای کارگری ورفابت اجباری با شرکت های خصوصی؛ سودمعتبری حاصل نشده. برگردیم بهتره/. (337422)
 
نادعلي
۱۳۸۹-۰۴-۲۷ ۱۹:۰۵:۴۳
بنده از ساختار سپاه اطلاعات دقيقي در اختيار ندارم كه آيا اجازه ورود به بنگاه هاي اقتصادي را دارد يا خير . ولي به عنوان بودجه بگير دولت قاعدتا دولتي تلقي مي شود . اما در خصوص ستاد اجراي فرمان امام نهادي شبيه بنياد مستضعفان است با توجه به اينكه بنياد مستضعفان از سازمان خصوصي خريد داشته و دارد و ايرادي به آن وارد نشده است قاعدتا ستاد هم مي تواند خريد داشته باشد البته محتوا بخش عمومي (بنياد ها و ستاد و ...)تفاوتي با دولت ندارد چراكه اموال عمومي تلقي مي شود و شبهه دولت خلق و بزرگ و بزرگتر مي شود كه يك اصل ديگر مانند 44نياز خواهد بود تا انها را كوچك نمايد . به نظر مي رسد مجلس به عنوان قانون گذار قانون كلي گذرانده و تعيين تكليف نمايد و به عبارتي تعريف دقيقتر و اجراي تر از خصوصي ها ارائه تا تكليف همه روشن باشد . مجلس هم دارد با اين موضوع خارج از شرايط اقتصادي برخورد مي كند اگر نگوئيم سياسي برخورد مي كند . با توجه به اينكه بنياد ها و نهاد هاي انقلاب اسلامي همه متعلق به مردم و بيت المال است پس در نتيجه با تعريف بخش عمومي در كنار دولت قراردارد و شايد حداقل نتوان خصوصي تعريف نمود و بايد دقيقا روشن و تعريف شود كه ايا مي تواند در مزايده هاي خصوصي سازي شركت نمايد يا خير . اگر 272 نماينده مردم نتوانند اين موضوع ساده را روشن نمايند پس چه كسي مي تواند اقتصاد كشور را سامان دهد ؟ (337541)
 
خرمگس
۱۳۸۹-۰۴-۲۷ ۱۹:۴۳:۱۰
خصوصي سازي يا واگذاري مسئله اين است (337550)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.