توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 78750
جاسوسی گوگل برای اطلاعات آمریکا
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۰۴
گوگل قراردادهایی محرمانه با دولت امریکا منعقد کرده تا خدمات جستجو و یافتن اطلاعات در فضای سایبر را به این دولت ارئه کند.
به گزارش فارس، جان‌ام‌سیمپسون رئیس گروه مدافعان حقوق مصرف‌کننده در ایالات متحده طی نامه‌ای خطاب به هنری واکسمن رئیس کمیسیون تجارت و انرژی در کنگره و جو بارتون از اعضای عالی‌رتبه این کمیسیون آورده است: بر اساس مطالب منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست، به نظر می رسد که گوگل قراردادهایی محرمانه با دولت امریکا منعقد کرده تا خدمات جستجو و یافتن اطلاعات در فضای سایبر را به این دولت ارئه کند.

علاوه بر این، سوابق موجود در کاخ سفید نشان می دهد که مقامات گوگل نشست هایی را با مقامات امنیت ملی آمریکا برگزار کرده اند که دلایل آن افشاء نشده است. در نهایت به نظر می رسد که تلاش های به شدت مورد انتقاد گوگل برای جمع آوری اطلاعات از شبکه های بی‌سیم مورد استفاده شهروندان امریکا بر خلاف ادعاهای آن غیرعمدی نبوده است.

با در نظر گرفتن این واقعیات، این امر بیش از هر زمان دیگری برای کمیته انرژی و تجارت الزام آور شده که جلسه ای برای استماع تخلفات احتمالی گوگل در حوزه حریم شخصی و ارتباطات آن با سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده برگزار کند. همانطور که تاریخ بارها نشان داده است و تا آنجا که به قانون اساسی آمریکا مربوط می شود، اتحاد میان جامعه اطلاعاتی امریکا و شرکت های بزرگ که اطلاعات شهروندان امریکایی را جمع اوری می کنند می تواند ترکیبی سمی و کشنده به وجود آورد.

همانطور که می دانید گوگل اخیرا تصریح کرد که حجم زیادی از اطلاعات خصوصی را در مورد شهروندان آمریکایی از طریق طرح جمع اوری دیتا برای سرویس نمای خیابانی خود جمع اوری کرده است. اتومبیل های گوگل به مدت سه سال در خیابان های آمریکا گشت زده اند و به دنبال شبکه های رایانه ای باز بوده اند و اطلاعات این شبکه ها را جمع اوری کرده اند.

پابلو چاوز، رئیس سیاست گذاری عمومی گوگل در نامه تاریخ 9 ژوئن خود به این کمیته اظهار داشته که گوگل به اشتباه، کدی را در نرم افزار خود برای جمع آوری نمونه های دیتا از شبکه های خصوصی وای - فای گنجانده است.

اما بررسی حق امتیاز ضمیمه این برنامه نرم افزاری گوگل نشان می دهد که این برنامه جمع‌آوری دیتا تلاشی کاملاً عمدی برای کسب حداکثر اطلاعات ممکن از شبکه های بی سیم وای - فای تجاری و موجود در مناطق مسکونی بوده است.

اگر بخواهیم در مورد گوگل عادل باشیم، این حق امتیاز نشان نمی دهد که گوگل اطلاعات (شبکه های) بی سیم را با هدف روشن و صریح جاسوسی از ارتباطات خصوصی جمع‌آوری کرده باشد. اما در عوض نیت این طرح به طور مشخص موقعیت‌یابی شبکه های بی سیم است.

با این حال، آنچه که این حق امتیاز نشان می دهد آن است که ادعاهای اخیر گوگل در مورد چگونگی طراحی برنامه نمای خیابانی دقیق نیستند و اینکه این شرکت همیشه قصد داشته تا بسته هایی از دیتای بی سیم را جمع اوری و ذخیره سازی کند که حاوی اطلاعات به اصطلاح تبادل شده باشند.

در این حق امتیاز به دفعات به بسته های ضبط شده و به دست آمده ارجاع داده شده است، در بند 0055 بیان شده که این سیستم تا زمانی که تجهیزات به کار گرفته شده "قادر به ضبط و رمزگشایی مناسب یک بسته (اطلاعاتی) باشند "، قادر به مکان یابی جغرافیایی است.

این موارد سوالات جدی را به ذهن متبادر می سازد که آیا گوگل درگیر تلاشی غیرمسئولانه برای جمع آوری انبوه اطلاعات خصوصی است بدون آنکه به احتمال سوءاستفاده از آنها بیندیشد و آیا این شرکت برای حفاظت از اطلاعاتی که در برابر چشمان کنجکاو دولت امریکا جمع‌آوری کرده قابل اعتماد است.

این نگرانی ها با توجه به رابطه نزدیک میان گوگل و تشکیلات امنیت ملی آمریکا به شدت افزایش می یابد.

وانشگتن پست افشا کرده که "گوگل دارای یک مشتری فوق محرمانه از دولت آمریکاست. به نوشته این روزنامه " بخش Enterprise Solutions گوگل خدمات جستجو و محصولات مکان‌یابی مانند گوگل ارث و سرویس نقشه گوگل را در اختیار دولت فدرال و از جمله ارتش و جامعه اطلاعاتی آمریکا قرار می دهد. گروه کوچکی از افراد بخش فروش و پشتیبانی گوگل از مجوزهای فوق محرمانه برای برقراری ارتباط با دولت برخوردارند.

علاوه بر این، بررسی سوابق مراجعه به کاخ سفید نشان می دهد که آلن دیویدسون،‌ رئیس واحد سیاست‌گذاری عمومی و امور دولتی گوگل از اواخر سال گذشته میلادی حداقل سه نشست با مقامات شورای امنیت ملی آمریکا برگزار کرده است. یکی از این نشست ها با حضور رئیس عالی رتبه امور روسیه مایک مکفاول برگزار شده است و در دیگری دنیل شاپیرو مشاور امور خاورمیانه حضور داشته است.

در نهایت به شما یادآور می شوم که به طور گسترده گزارش شده که گوگل در حال همکاری با آژانس امنیتی ملی امریکاست. این همان نهاد دولتی است که به طور غیرقانونی ارتباطات خصوصی میلیون ها آمریکایی را در دوره حکومت بوش شنود می کرد.

کاملاً مشخص است که کمیته شما باید جلساتی را برای استماع چگونگی فعالیت های گوگل و روابط این غول اینترنتی با آژانس های اطلاعاتی که حریم شخصی همگان را تهدید می کند، برگزار کند.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.