نظر منتشر شده
۲۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 79047
تاملی بر طرح دورکاری (تله ورکینگ)
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۶
سعید معصومی (متخصص شبکه های کامپیوتری - لندن)

 

اخیرا دولت محترم آیین نامه ای را مبنی بر دورکاری (Teleworking) به سازمانهای دولتی ابلاغ کرده است. هدف از این طرح کاهش هزینه های جاری؛ کاهش مسافرتهای کاری و درنتیجه کاهش ترافیک شهری و صرفه جویی در مصرف سوخت و درنهایت کاهش جمعیت شهرهای بزرگ ذکر شده است. ما در این نوشته ثابت خواهیم کرد که در شرایط کنونی ایران، دورکاری نه فقط هزینه های دولت را کم نمی کند، بلکه با افزایش پیچیدگی اداری و سیستمهای نظارتی، هزینه ها افزایش یافته و بهره وری نیز از میزان کنونی کمتر خواهد گردید.

 

دورکاری چیست؟

دورکاری بدین معناست که کارمند اداره وظایف خود را بدون حضور فیزیکی در محل اداره انجام دهد. در این طرح کارمند به اداره نمی آید و کار خود را در جایی دور از آن، مثلا خانه، انجام می دهد. ارتباط کارمند با اداره، بوسیله اینترنت، تلفن، ایمیل و امثال آن برقرار می شود.

 

هم اکنون سیستم هایی وجود دارند که بوسیله آنها می توان اتاق کارمند در منزل خود را همانند اتاق کار او در اداره قرار داد. تلفن منزل مانند تلفن داخلی اداره عمل می کند. کارمندی در اداره با گرفتن شماره داخلی، بجای اتصال به اتاق دیگر اداره، به منزل کارمند، که حتی ممکن است در شهر دیگری باشد متصل می شود. رئیس اداره بوسیله تله کنفرانس ویدئویی می تواند کارمند خود را ببیند و با او رو در رو صحبت کند. در ظاهر به نظر می آید این طرح موجب کاهش رفت و آمد شده و نیاز به فضای اداری را کم می کند. مضافا اینکه باعث کم شدن بار جمعیتی تهران نیز می شود.

 

تجربه کشورهای اروپایی برای دورکاری

نگارنده به واسطه تخصص خود به عنوان طراح شبکه های کامپیوتری در خارج از کشور، مدتها درگیر طراحی سیسمتهای دورکاری به وسیله اینترنت، تلفنهای VOIP و تله کنفرانس بوده ام. بنده در دوره دکتری، چند سال نیز در دانشگاه لندن در ارتباط با ساخت شهر الکترونیک با استفاده از فن آوری واقعیت مجازی (Virtual Reality) تحقیق کرده ام. ما در سال 1996 با استفاده از سوپرکامپیوترها، موفق به طراحی شهر مجازی کمبریج انگلیس شدیم که بسیار شبیه شهر واقعی آن بود. هدف از تحقیق یافتن میزان واقع نمایی شهرهای مجازی برای انجام یک سیستم دورکاری تمام عیار مجازی بود.

 

ظاهر قضیه این است که با توجه به پیشرفت تکنولژی ارتباطات و سرعت ده ها مگابیتی اینترنت، می بایست در کشورهای غربی دورکاری رشد زیادی داشته باشد. ولی ابدا اینگونه نیست. هم اکنون شهر لندن شبها هفت میلیون و روزها یازده میلیون نفر جمعیت دارد. یعنی روزانه چهار میلیون نفر از شهرهای اطراف برای کار به لندن می آیند. اگر دورکاری بازدهی خوبی داشت لزومی به این حجم از مسافرت نبود.

 

در چه شرایطی دورکاری موفق می شود

واقعیت این است که حفظ بهره وری مناسب در دورکاری بسیار مشکل است. بخصوص با شرایط اجتماعی ایران این امر تقریبا امکان ناپذیر است. اجرای طرح دورکاری فقط به فراهم کردن سازو کار تکنولوژیک آن نیست. مهمترین عامل موفقیت دورکاری، فراهم کردن ساز و کار نرم افزاری و فرهنگی است. در این جا به برخی از عوامل موفقیت دورکاری اشاره  می کنیم:

 

1. مردم خود را بخشی از سیستم بدانند و عمیقا نسبت انجام وظایف خاص خود احساس مسئولیت کنند. به عنوان مثال این مسئله در کشور آلمان وجود دارد. در آلمان مطالعات اولیه و زمینه سازی برای یک طرح جدید شهری سالها طول می کشد. وظایف هر فرد و هر چیز در ارتباط با آن مشخص می شود. سپس آن افراد نسبت به وظایف خود توجیه می شوند. در برخی موارد وظایف اشخاص در ارتباط با طرح، ابدا سود شخصی برای او ندارد ولی او باور دارد که باید آن را انجام دهد.  در نتیجه طرحها در آلمان با آنکه بسیار دیر به مرحله اجرایی می رسند، ولی در هنگام اجرا بسیار موفق هستند. در یک مورد یکی از ایرانیان سرمایه ای را به آلمان آورد تا طرحی را در این کشور اجرا کند. پس از مدتی متوجه شد سریعترین زمان شروع کار سه سال است. زیرا برای او می بایست برای اجرای طرح خود از ادارات و سازمانهای زیادی استعلام نماید. همین فرد سرمایه و طرح خود را به انگلیس آورد و توانست پس از چند ماه کار خود را شروع کند.

2. سیستم نظارتی قوی برای مانیتور کردن کارمند از راه دور وجود داشته باشد.

3. سیستم ارزشیابی قوی برای تعیین کیفیت کار وجود داشته باشد.

4. اجرای کار به صورت خصوصی، پروژه ای  و درصدی انجام شود. کار بصورت کارمندی و حقوق بگیری با دورکاری سازگاری ندارد.

 

علیرغم وجود همه این موارد، در کشورهای غربی هنوز اصرار بر کار زیر یک سقف می شود. آنها حاضر هستند هزینه تامین فضای کار؛ و سایر مخارج جاری را بپردازند ولی کارمند بطور فیزیکی در اختیارشان باشد. این مسئله حتی در شکل و طراحی داخلی ادارات نیز تاثیر گذاشته است. قبلا ادارات به صورت اتاقهایی که چند نفر در آن کار می کردند ساخته می شد. ولی هم اکنون کارمندان مجبور هستند در یک سالن بزرگ در کنار یکدیگر کار کنند و مسئول اداره نیز از اتاق شیشه ای طبقه دوم و از طریق تلویزیونهای مدار بسته فعالیت آنها را زیر نظر دارد. این شیوه کاری جلوی هرگونه کم کاری را مسدود می کند.

 

نارساییهای جدی نظام اداری ایران برای اجرای طرح دورکاری

در ایران بهره وری در ادارات بسیار پایین است. ما در اینجا بنای بررسی چرایی پایین بودن بهره وری را نداریم. ولی توزیع کار در ادارات مناسب با هزینه مصروفه نیست. کارمندان نسبت به اتلاف وقت خود حساس نیستند. در نهایت فقط همین حضور در اداره است که آنها را مجبور به انجام کار اداری می کند. حال چگونه می توان این افراد را در خانه و دور از نظارت مجبور به کار کرد.

 

کارمند به حقوق خود در اداره قانع نیست. حتی شاید اصولا حقوق کارمندی تامین کننده مخارج او نیست. او مجبور است شغل دیگری برای خود دست و پا کند. حال تصور کنید به او اجازه داده شود تا کار خود را در منزل انجام دهد. مطمئنا کار دوم برای او اولویت بیشتری پیدا کرده و کمتر به کار اصلی خود خواهد رسید. آنگاه است که کارها به موقع انجام نمی شود. اگر یکی از حلقات کار اداری کار خود را انجام ندهد، کل سیستم مختل خواهد شد.

 

در این حالت هر روز کارمند با توجیهات و عذرهای دروغین کمکاری خود را توجیه می کند و مسئول بالادست هم باید وقت خود صرف صحت و سقم ادعاهای او بکند. ادعاهایی از قبیل بیماری، قطعی اینترنت، خراب بودن دستگاه، طول کشیدن کار از مواردی است که اثبات آنها برای مسئول بالادست خیلی مشکل است.

 

واقعا چگونه می توان بر عملکرد کارمند در منزل نظارت کرد؟ آیا ایجاد یک سیستم نظارتی مجزا به افزایش استخدامهای مضاعف و بوروکراسی کار اضافه نمی کند؟

 

روانشناسی کار ثابت کرده است که اصولا دور بودن کارمند از چشم رئیس بالاتر و محیط اداری، او را نسبت به کار خود کم مسئولیت تر می کند.  می گویند انسان در کتابخانه عمومی و در کنار افرادی که همه مشغول مطالعه هستند علاقه به خواندن پیدا می کند. در مقابل ثابت شده است که اگر می خواهید کسی را از خواندن و مطالعه بیزار کنید کتاب را از چشمان او دور کنید. یک دلیل برای آنکه در ادارات امروزی اتاقهای کوچک تبدیل به کار در سالنهای بزرگ شده اند، آن است که افراد با دیدن یکدیگر وادار به کار شوند.

 

متاسفانه مردم ایران در مقایسه با بعضی کشورها مانند آلمان منظم نیستند. آنها معمولا با برنامه ریزی و کار منظم بیگانه هستند. این ضعف ملت ما باعث می شود که در صورت دورکاری، انجام کار را به تعویق  بیندازند. تعویق کار موجب انباشتگی شده و در نهایت سر از کمکاری و کاهش کیفیت در می آورد. چه بسا کارمند برای انجام کارهای اداری خود در منزل از سایر افراد خانواده که تخصص کافی ندارند کمک بگیرد که نتیجه آن کار بی کیفیت و پراشتباه است. همیشه اصلاح کار غلط و کم ارزش، نیازمند به صرف نیروی انسانی بیشتری نسبت به انجام آن از ابتدا توسط یک فرد متخصص است.

 

در آیین نامه طرح دورکاری آمده است که اداره موظف است هزینه جاری کار در منزل را محاسبه و به کارمند پرداخت کند. قطعا هزینه های جاری کار در منزل به مراتب بیشتر از کار در اداره است. در اداره فرد فقط به چند متر فضای کاری نیازمند است و هزینه های جاری هر فرد بسیار ناچیز است. ولی در منزل تمامی امکانات کار اداری برای یک فرد بطور مجزا فراهم می شود که مبلغ آن بسیار بیشتر است. برای انجام این محاسبات مالی نیز نیازمند به نیروی انسانی بیشتری است که بتواند با دقت موارد هزینه شده در منزل را حسابرسی نماید. ولی در یک اداره متمرکز همه این هزینه ها بصورت یکجا و ساده محاسبه شده و کار کمتری را طلب می کند.

 

کارمند برای آنکه بتواند کار خود را بخوبی انجام دهد، نیازمند فراهم بودن کلیه امکانات ضروری کار خود است. کارمند نیازمند به اینترنت، کامپیوتر، شبکه، نرم افزار، پرینتر و سایر وسایل اداری است. حال اگر هریک از ابزارها دچار اشکال شود، بهانه خوبی برای توقف کار می باشد. مهندسین مسئول تعمیر ابزارها هم باید در شهرها و مناطق مسافرت کنند تا اشکالات کار این افراد به اصطلاح دورکار را برطرف نمایند. ولی این اشکال در اداره وجود ندارد و هر اشکال بسرعت در محل برطرف شده و کار ادامه پیدا می کند.

 

در سیستمهای اداری مدرن، دیگر نیازی به فراهم کردن تجهیزات اختصاصی برای هر یک از کارمندان نیست. تجهیزات بصورت مشاعی استفاده می شود. کارمندان هم فقط مسئول انجام یک کار مشخص نیستند. کار در داخل یک اداره به صورت یک فرد برای چند شغل است. مثلا در یک بانک هر کارمند هم می تواند پاسخگوی ارباب رجوع باشد و هم کارهای اداری دیگر را انجام دهد. این وظیفه مسئول بانک است که بتواند پست کارمندان را در مواقع لزوم تعویض نماید. لذا هم اکنون تعداد مشاغل در ادارات بیشتر از تعداد کارمندان و تجهیزات و امکانات کمتر از آنها است. مثلا یک یا دو پرینتر و دستگاه فتوکپی برای همه کارمندان یک اداره متمرکز کفایت می کند. این درحالی است که در دورکاری می بایستی برای هر کارمند دورکار یک پرینتر خریداری کرد.

 

یکی از نقاط مثبت کار در فضای متمرکز آن است که براحتی می توان امنیت اطلاعات آن را حفظ کرد. بسیاری از اطلاعات سری است و باید از دسترس عموم دور نگاه داشته شود. سرقت اطلاعات صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند. شبکه های داخلی ادارات با نصب فایروالهای (Firewalls) قوی دسترسی افراد را به اطلاعات محدود می کنند. در دورکاری اداره مجبور است بخشی از اطلاعات سری خود را از طریق اینترنت برای کارمند دورکار خود قابل دسترسی نماید. این مسئله بشدت برای حفاظت اطلاعات خطرناک است. دسترسی یکی از اعضای خانواده به رمز ورود باعث لو رفتن اطلاعات می شود. حتی او می تواند به اطلاعات دست برده و آنها را تغییر دهد.

 

این درست است که برای رزرو بلیط و هتل و بعضی امور لازم است کار از طریق اینترنت و از فواصل دور انجام شود. ولی این مقدار دسترسی ارباب رجوع به اطلاعات بسیار محدود است. اما اداره مجبور است دسترسی بیشتری به کارمند دورکار خود به اطلاعات بدهد که شامل اطلاعات خصوصی و شخصی افراد می شود. در شرایط کنونی طراحی یک سیستم بسیار امن آن هم برای ادارات کوچک نه عملی و نه مقرون به صرفه است.

 

انتقال هوشمند بجای دورکاری

بجای طرح دورکاری بهتر است انتقال هوشمند ادارات مورد توجه قرار گیرد. در این طرح بخشهای نیازمند به مراجعه حضوری مردم از بخشهای بدون نیاز به آن از یکدیگر تفکیک می شوند. اگر این تفکیک با دقت صورت گیرد، کمتر از ده درصد کارها نیازمند به حضور ارباب رجوع در محل اداره می شود. پس از انجام تفکیک، فقط بخشهایی را که نیازمند به مراجعه حضوری ارباب رجوع است در تهران نگاه داشته و سایر بخشها را که بالغ بر نود درصد می شود به شهرهای کوچک منتقل می گردد.

 

با این روش تمامی مزایای دورکاری از قبیل کاهش جمعیت تهران، کاهش ترافیک و مصرف سوخت بدست می آید. این در حالی است که سایر مضار دورکاری که ذکر گردید قابل اجتناب می شود. در سالهای اخیر، در کشورهای غربی انتقال هوشمند بسیار مورد توجه سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی بوده است. به همین جهت هم اکنون ساختمانهای اداری بسیاری در کشورهای اروپایی از سکنه خالی شده است. به جرات میتوان گفت در حال حاضر، 60 درصد ساختمانهای اداری لندن خالی هستند. در این رابطه به مقاله "انتقال هوشمند برای کوچک کردن تهران" از نگارنده مراجعه نمایید.

 

در پایان به دولت محترم توصیه می کنیم در اجرای آیین نامه دورکاری تامل بیشتری کرده تا خدای ناکرده پس از چندی به عنوان یک طرح ناموفق که هزینه زیادی را صرف کرده است، کنار گذاشته نشود.

 

پانوشتها:

 

1. مقاله "انتقال هوشمند برای کوچک کردن تهران" سعید معصومی

2. متن كامل آئين نامه "دوركاري" (تله وركينگ)







 
 
دور خوان
۱۳۸۹-۰۵-۰۷ ۱۰:۲۸:۴۸
هدف از این طرح اخراج کارمندان است. (340545)
 
يخي
۱۳۸۹-۰۵-۰۷ ۱۲:۵۶:۰۴
لطفا آبکی حرف نزنید!
چه اشکالی داره وقتی یکی بتونه کارش رو از راه دور انجام بده؟!
این کار تو جاهای دیگه ی دنیا هم متداوله!
از این افکار سنتی دست بردارید (340580)
 
سیاوش
۱۳۸۹-۰۵-۰۷ ۲۰:۲۸:۲۷
وقتی زیرساختهای فنی مدیریتی و فرهنگی دورکاری رو نداریم اولین تحلیلهایی که حداقل به ذهن خودم میرسه به ترتیب اولویت اینه:
1_دولت میخواد هر طور شده جمعیت کارمندان تههرانی رو کم کنه به نتیجش و کار کارشناسی زیاد اهمیت نمیده
2_این وسط یه تعداد کارمند قراره اخراج بشوند (340649)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۵-۰۸ ۱۲:۲۷:۱۱
متاسفانه تفکرات سنتی افرادی مانند نگارنده این مقاله باعث شده تا در کشور ما ترمز بزرگی در زمینه پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی وجود داشته باشد.
چه بخواهید و چه نخواهید باید کشور به این سمت پیش برود. در سراسر جهان بسیاری از شغلها هستند که حضور فیزیکی کارمند فقط هزینه ها را افزایش میدهد و میتوان همان کار را بصورت ریموت و بدون حضور فیزیکی انجام داد.
شخص بنده در حال حاضر پشتیبانی چندین پروژه شرکت خودمان را بصورت ریموت انجام میدهم. صد البته باید سعی شود تا زیرساختهای ارتباطی قدرتمندی ایجاد شود. کاهش هزینه اینترنت ضمن بالابردن پهنای باند و ایجاد شبکه های \"وی پی ان\" با پهنای باند بالا برای سازمانها گام نخست در این زمینه است. بهترین راه استفاده از تجربه شرکتهایی است که در این زمینه ها فعالیت نموده اند. (340727)
 
آزادِ آزاد
۱۳۸۹-۰۵-۰۹ ۰۹:۰۷:۱۵
آقا تفکر سنتی یعنی چی؟
حرف آبکی یعنی چی؟

این آقا این همه تحلیل کرده و مثال و دلیل آورده!
ترمز در زمینه پیشرفت تکنولوژیکی این نیست؛ وقتی وزیر ارتباطات می‌گه برای دانشگاه‌های ما 128کیلوبایت کافیه، ترمز رو باید به وضوح ببینید.

اتفاقا در همه جای دنیا، سعی می‌کنن که ارباب رجوع کمترین مراجعه رو به ادارات داشته باشن. خیلی بیشتر از اینکه بخوان کارمنداشون نیان اداره.

بانک‌های ما هنوز اجبار می‌کنن برای پرداخت وام شخصا در شعبه بانک حضور داشته باشی و یه روش مطمئن برای اینکه اقساط وامت رو بدون مراجعه بدی وجود نداره.
اون وقت می‌خواین با دورکاری، کارمندها نیان سر کار؟ (340803)
 
مجيد
۱۳۸۹-۱۰-۱۴ ۰۸:۵۹:۳۸
افكار سنتي!!كجاي دنيا در دولتها اين طرح اجرا شده؟؟/حتما در ژاپن!!!!!!!!!!!!!!!1 (386518)
 
سید
۱۳۸۹-۰۵-۱۰ ۱۳:۵۱:۲۸
بیکار شدن بده اما خدائیش میزان کارایی کارمندان در 8 ساعت چقدر است؟ این کار موجب افزایش بازده خواهد شد ولی کارمندان اضافی چه میشوند خدا داند. (341172)
 
سید
۱۳۸۹-۰۵-۱۰ ۱۳:۵۴:۱۵
این گونه کارها مدیریت لایق و تمام وقت میخواهد. نگران نباشید نخواهد شد؟ (341173)
 
مجيد
۱۳۸۹-۱۰-۱۴ ۰۸:۵۸:۰۸
افكارسنتي!!!!!!دوست عزيز همينجوري كه ده تا چشم رصدت ميكنه در روز از 8 ساعت 2 ساعتشو كار مفيد انجام ميدي ....دلم براي ارباب رجوع بيچاره ميسوزه و ازدياد جمعيت هم نگرانيه ديگه ي اين طرحه (386516)
 
alijani
۱۳۸۹-۰۵-۰۷ ۱۰:۵۱:۴۹
اين طرح در ايران بيشتر شبيه به جك است تا واقعيت وقتي ساعت مفيد كار در ايران ./5 ساعت است (340555)
 
ایرانی
۱۳۸۹-۰۵-۰۷ ۱۳:۳۲:۳۴
اتفاقا خوبی این طرح آن است که پروژه ای است و اینجوری نیست که طرف بیاد اداره و پولش را بگیرد! این طرح هوشمندانه دولت، ساعات کار را بالا می برد. (340586)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۵-۰۸ ۱۲:۲۸:۳۸
درسته دولت کارهای اشتباه زیادی میکنه اما اصلا دلیل نمیشه وقتی یه کار خوب میخواد صورت بگیره که آینده کشور رو متحول میکنه ایراد های بنی اسرائیلی گرفته بشه. (340728)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۰۵-۰۷ ۱۲:۲۲:۴۱
اگر منظور خلوت کردن تهران است اول باید تمرکز زدائی شود که انهم با روح حکومت اقتدارگرآ جور در نمیاید و همه جیز تحت سلطه حکومت مرکزی باید باشد حتی دنبال کم کردن فدرت شهرداریهاهم هستند یا مترو و دانشگاه آزاد.
برای دورکاری بنظرمیرسد اول از سازمانهای کوچک که بامردم طرف نیستند مانند مهندسین مشاور و سازمانهای پژوهشی شروع کنند بعد کم کم اگر پاسخ مصاعد بود به سایر امور .نه مثل الان که یکباره میخواهند 400هزار کارمند را با بیل از تهران بیرون بیاندازند. (340569)
 
خسروسلجوقی
۱۳۸۹-۰۵-۰۷ ۱۴:۱۱:۲۹
ضمن تایید کلی مقاله نویسنده محترم یکی از موارد دیگر که نیاز به دورکاری است تبیین فرایندهای کاری است و بدلیل اینکه این فرایندها تا کنون بطور مناسب انجام نشده است به موارد فوق باید سرمایه اجتماعی را اضافه کرد که میزان این سرمایه هم در کشور قابل تامل است اما باید اذعان داشت باید هوشمندانه با موضوع برخورد کرد و با عدم اجرا به موفقیت نخواهیم رسید بلکه باید زمینه را فراهم کرد و در هر جا آمادگی بیشتری فراهم شد شروع کرد (340594)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۵-۰۷ ۱۶:۱۱:۳۰
شما شیپور را همیشه از ته آن می زنید برای همین هیچی ندارید و در ردیف عقب افتاده ترین کشور ها هستید.
همین جوری هم شما در اداره کار نمی کنید وای به روزی که در خانه باشید و یک باند مافیائی اداره کوچک و باج گیری و بی نظمی دور از چشم وزیر و مدیر کل و دولت باز کنید.
چرا مرتب بحث های بیهوده را روی الف می گذارید ؟
در صورتی که محتاج خرید گوشت و شیر و بنزین و گندم و برنج و دارو ووووووواز بیگانه هستید ؟
این همه دولت ها آمدند و گفتند ده ها هزار پروژه ما زدیم ؟
خالی بندی که هنر نیست ؟
تقلید از خارجی هم بدون مطالعه کردن درست نیست .
تو دهن مردم هم حرف گذاشتن از روی باد هوا هم خوب نیست
از روی مطالعه با مدرک و دلیل حرف بزنید بهتر است . لااقل تا مشهد و ترکیه و خارج رفته باشید تا بیشتر فرهنگ ها و سیستم دولت را بدانید ؟ (340619)
 
هادي مصدق
۱۳۸۹-۰۵-۰۷ ۱۹:۲۴:۴۶
يكي از مهمترين مباحث در هنگام ايجاد تغيير در يك سيستم، مطالعه همه جانبه و كامل بحث است. نمي دونم اين طرح چقدر كار كارشناسي برده
اگه واقعا كار كارسناسي قوي داره چه خوبه دولت اون را دراختيار رسانه ها قرار بده تا مورد نقد قرار بگيره، تا ببينيم واقعا چقدر كارشناسي شده است؟ (340644)
 
observer39
۱۳۸۹-۰۵-۰۸ ۰۰:۵۰:۵۰
طرح دورکاری از چندین زمین قابل بررسی است و به عقیده حقیر باید جدی گرفته شود. دستاوردهای تکنولوژی گرچه همیشه به نفع بشر نبوده است ولی در موارد خاصی باید منافع آن را ببینیم و هوشمندانه مورد استفاده قرار دهیم.
داستانی که بی ارتباط با شرایط خاص و امروزی ایران نیست مساله تجمع یا ازدهام در شهر ها و گریز از روستا ها است. آمار امروزی نشان می دهد که اگر مهاجرت از روستا به شهر در ایران امروز با همین سرعت ادامه یابد در سال 2020 جمعیت شهر های بزرگ ایران 80% جمعیت کل ایران خواهد بود. پی آمد چنین تحولی بسیار قابل توجه است. این تجمع با تجمع کارگران یک قرن پیش در اطراف کارخانه ها و در نتیجه تولید بیشتر تفاوت دارد. این تجمع برای رسیدن به کارهای اداری و دستیابی به بهداشت و آموزش بهتر و همین طور امکانات خرید است. در نتیجه تهران که هم اکنون با حومه جمعیتی نزدیک به 13 میلیون دارد (که شاید کمی کمتر یا بیشتر باشد ) در واقع تبدیل به وزنه ای سیاسی شده است که در اندازه قدرت اش در واقع برای ایران در مجموع ثمردهی ندارد. یعنی آن که تهران به طور مثال امکانات شهری را جذب می کند از بودجه دولت ولی به همان اندازه بازدهی ندارد و طبعا با جذب بیشتر امکانات مردم بیشتر را به خود جذب می کند و امکانات باز بیشتر می طلبدو این سیکل معیوب به خرج تمام مردم ایران ادامه می یابد.
تمرکز زدایی به طریق داوطلبانه و باشیوه های هوشمندانه و انسانی نه تنها ضرورت دارد بلکه حیاتی است.
یکی از روش های کم خرج تمکرز زدایی استفاده از امکانات دورکاری در عرصه های پزشکی آموزش و کار اداری است. از دوستان استدعا دارم که به این نکته حیاتی توجه کنند و به این موضوع برخورد جدی (چه مثبت و چه منفی به فرمایند که بسیار بسیار مهم است) با سلام و دعا (340679)
 
jafar
۱۳۸۹-۰۵-۰۸ ۰۹:۰۴:۳۰
الان در ادارات که واحدهای حراست و بازرسی و چندین معاون و مدیر بر کار کارمندان نظارت دارند، متاسفانه هستند کارمندانی که باز هم از زیر کار درمی روند و به انحا مختلف کار مردم را راه نمی اندازند. وای به روزی که قرار باشد در منزل در حین تماشای کانال فارسی وان به کار خلق الله هم رسیدگی کنند. باید توجه کنیم اینجا ایران است و ما هم فعلا یک کشور جهان سومی! انشالله نسل جدیدی که می ایند و با فرهنگ سازی شاید بتوانند اینچنین کارهایی را انجام دهند. فعلا دولت ها به طرحهای توت و خرما بجای قند در ادارات و حرکات ورزشی در پشت میز کار و ... بپردازند (340698)
 
معلم بازنشسته
۱۳۸۹-۰۵-۰۸ ۱۰:۵۳:۳۳
قراراست کارمندانی که به شهرستان انتقال پیداکنند فرزندان آنها ازسهمیه دانشگاه استفاده کنند من نمی دانم چرا اینقدرتو سرعلم دانش می زنندوچه کینه غریبی است نسبت به دانشگاه ؟ دیواری کوتاه تر ازتحصیلات دانشگاهی نیست مدرک دانشگاهی شده آش نذری خاله استعداد ,هوش ذکاوت علاقمندی توانائی می خواهد یکی ازآشنایان ما که باسهمیه داندنپژشک شده دراوائل طبابتش عکس فک یک نگون بختی را وارونه گرفته بوده بجای دندان آسیای پائین سمت راست دندان آسیای فک بالا سمت چپ را پرکرده بود .واضح است این شخص استعداد ندارد . همه پژشکان که دکتربارنارد نمی شوند . (340708)
 
۱۳۸۹-۰۵-۰۸ ۱۵:۲۶:۵۶
وقتی 18 دقیقه کار مفید هست من فکر می کنم پول آب و برق و گرمایش و سرمایش 8 ساعت منهای 18 دقیقه تلف می شود. دورکاری خودش کلی صرفه جوئی است.... اگر دولت در ازای کار، پول بدهد نه در ازای یللی تللی گفتن کارمندهای مفتخور، واقعا موفقیت بزرگی است.

با امکانات موجود دولت حتی می تواند اداره های مجازی بسازد ، آنقدر ساده و راحت شده که حتی روی ترافیک شهر هم می تواند اثر خارق العاده ای بگذارد.

همۀ اینها می شود اگر کینه توزهای سنگ انداز بگذارند دولت کار خود را انجام دهد و بیش از این در راه آبادانی ایران سنگ اندازی نکنند. (340740)
 
۱۳۸۹-۰۵-۰۹ ۰۱:۵۸:۰۰
بنده فکر می کنم تمام مضراتی که شما برای دورکاری گفتید راه حل ساده دارد :
مثلا تاکید زیاد شما روی بهانه خراب شدن دستگاه یا قطعی شبکه .. پر واضحه که اگر این اتفاق افتاد کارمند موظفه تا یک ساعت بعد در اداره سرکارش حاضر بشه ویا از ساعت کارش کم خواهد شد .. دوست من اگر واقعا از اهالیه کامپیوتری این حرفها ازت بعیده .. من متخصص نرم افزارم و به شما می گم اگر ادارات روالهای کاریشون رو نرم افزاری کنن جلوی بسیاری از حضورهای بی مورد کارمندان و ارباب رجوع گرفته میشه. ضمن اینکه این طرح دولت بیشتر به درد بخشهای ستادی میخوره نه بخشهایی که ارباب رجوع دارن و البته تعدادشون هم زیاد نیست.

ای کاش پیگیری کنن تا در چندتا وزراتخونه انجام بشه .. خود من معتقدم کار تولید نرم افزار و کدنویسی آن نیاز به حضور بیش از 5 روز در ماه در اداره نداره و اون 5 روز هم برای چک کردن کدها و اصلاح روندها (340781)
 
moosavi
۱۳۸۹-۰۵-۰۹ ۰۸:۱۸:۰۸
جناب يخي در مملكتي كه اينترنتش رو هر وقت عشقشون بكشه قطع مي كنن يا پيچ سرعتش رو شل و سفت مي كنن يا در بعضي مواقه دسترسي به ايميل رو محدود مي كنن چطور مي تونين روش كاري دور كاري رو پياده كنيد؟
حتما از طريق اينترنت ملي و... (340794)
 
فرهاد ايراني
۱۳۸۹-۰۵-۰۹ ۰۸:۵۸:۵۴
مفروض نگارنده مطلب انجام صددرصد کارها در قالب دورکاري است، در حالي که در حال حاضر چنين چيزي مطرح نيست بلکه يک سري از اموري که واقعا حضور فيزيکي افراد را نياز ندارد هدف دورکاري مي باشد. يعني برخي از کارکنان بعضي از ايام هفته را به انجام کارهايي خاص در اين قالب مي پردازند. اين طرح به ويژه براي انجام کارهاي کارشناسي و مطالعاتي مفيد است اينجانب به عنوان يک کارمند دولت عمده ترين و مهمترين وظايفيم را روزهاي تعطيل در منزل و به دور از هياهوي بي حاصل محيط هاي کاري انجام مي دهم.
ضمنا طرح مطالب کلي و بدبينانه نظير اينکه فرهنگ کار يا بهره وري کارمندان ضعيف است (نظراتي که معمولا مبتني بر هيچ پژوهش و داده هاي ميداني نيستند) نه تنها دردي را دوا نمي کند بلکه موجب کندي پيشرفت کشور و مانع نوآوري و خلاقيت مي گردد. (340800)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۵-۰۹ ۱۳:۰۱:۰۱
اتفاقا به نظر من چون در این روش، امکانات نظارتی بسیار قوی وجود داره، خیلی بهتر میشه کارمند رو کنترل کرد تا اینکه یک کارمند حضور فیزیکی داشته باشه.
به نظر من روش عالی هست. اما برای یک تعداد مشخص از کارها و نمیشه این رو تعمیم داد.
بهر حال ایده خیلی خوبیه.
به عنوان مثال من خودم مدیر شبکه چند تا شرکتم و تمام کارهام رو میتونم به صورت ریموت با استفاده از یک اینترنت adsl انجام بدم.
اگر شرکت من قبول کنه که به صورت ریموت این کار رو انجام بدم، حاضرم برم یه شهرستان کوچک و از همونجا کار کنم.
چون واقعا تهران کلافه کننده شده. (340849)
 
یک دلسوز
۱۳۸۹-۰۵-۱۰ ۲۰:۴۵:۵۴
مطالب نوشته شده به عنوان \"نظر یک شهروند کاملاً معمولی\" مناسب به نظر می رسید و شاید اگر در وبلاگ شخصی یکی از شهروندان محترم ایرانی مشاهده می شد، مطلب مناسبی بود. اما این همه واژه \"هیچ\"، \"همه\" و نظایر اون در متن نشون می دن که نگارنده به نوعی \"توهم شناخت جامع از همه حوزه های مدیریتی\" رسیده اند. من از متن آیین نامه دورکاری خبری ندارم، اما شیوه نگارنده متن به نظرم محققانه و نظام مند نیست. پشتوانه ادعاهایی مثل \"باید اسرار سری خود را به کارمندان بدهند\" چیست؟ مگر تکه های اطلاعاتی سازمانها به صورت منفک همگی اسرار محرمانه سازمانها هستند؟ مگر باید همه پرینتر داشته باشند؟
در ضمن برخورد نگارنده با کارمندان شریف ایرانی به گونه ای است که خدای ناکرده کارمندان ادارات تعدادی دزد از زیرکار دررو از همه جا بی خبر هستند که تعدادی مدیر شریف از همه جا باخبر باید از آنها مراقبت کنند و با چماق از آنها کار بکشند. در چنین صورتی نه دور کاری و نه \"نزدیک کاری!\" راهگشا نیست، باید احتمالاً همه را \"تصفیه کاری\" نمود.
نگارنده محترم رو دعوت می کنم به مطالعه یک کتاب (ولو ابتدائی) در خصوص انگیزش کارکنان. شاید شیوه ای که به تصور نگارنده برای \"کار کشیدن\" از پرسنل \"فرض مسلم\" تلقی شده، در بیشتر شرایط \"حتی توصیه هم نشوند\".

خدای متعال به همه ما علم عنایت فرمایاد (341300)
 
همزاد
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۰:۴۳:۱۴
در پاسخ به آقای یخی باید عرض کنم که اگر ایشون به جای بی درنگ تصمیم گرفتن کمی در متن این مقاله تاملی می کردند میفهمیدن که چرا مضرات دورکاری بیشتر از منافع اونه.
در ضمن هر جور فکر جدید رو که نباید پذیرفت و ادعا کرد که هرگونه مخالفت با این نظر سنتی فکر کردن است. (341429)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۲۳:۰۷:۵۶
هر چند بسیار دیر شده ولی توصیه های این مقاله درست است. بجای دور کاری طرح پیمان کاری کار معین بسیار بهتر جواب می دهد. حالا این حجم معین از کار میتواند در هر کجا که ارزانتر تمام می شود انجام شود. (350403)
 
shayesteh
۱۳۸۹-۱۰-۱۳ ۱۰:۴۱:۱۱
معمولاً هر اداره اي با توجه به هزينه اي كه مي كند كارشناسي را جذب مي نمايد و هر كارفرمايي نيز با توجه به حقوقي كه مي دهد كار و وظيفه اي را از كارمند طلب مي كند و هر كارمندي با توجهع به سطح فرهنگي خويش و ميزان حقوقي كه دريافت مي كند وظيفه اش را انجام مي دهد. پس مشكل فقط قسمت آخر يعني كارمن نيست بلكه اداره(سيستم)، مدير و در نهايت كارمند است حال اگر كارمند را دوركار نماييد آيا سيستم و مدير درست مي شوند. اين تازه يك بعد قضيه است همچنين مسائل فرهنگي و مالي اداره(سيستم)، مدير و كارمن را نيز اضافه كنيد. البته ما ايراني ها ذوقي هستيم يه چيزي اون طرف دنيا مي بينيم و ميگيم خوب ماهم اجراش كنيم يعني از بالا به پايين حركت مي كنيم.در تمام دنيا سرويس اينترنت رايگان اما اينجا بايد پولشو بدين ما كه هنوز خودمون نميتون افكارمون را فيلتر كنيم و بايد برامون فيلتر كنند آيا مي توانيم در خانه خودمون را كنترل و مديريت كنيم و اينكه تا چوب بالاسرمون نباشه آيا مي تونيم با احساس مسئولين كاركنيم البته هستند كسانيكه خودشان مدير خودشان هستند ولي واقعاً كم هستند. نمي دانم كه چرا ما بيشتر دوست داريم بر ديگران مديريت كنيم تا بر خودمان.من فكر مي كنم طرح دور كاري بايد سيستمي باشد يعني بسياري از مديرا نيز مشمول اين طرح شوند و سيستم ها نيز مشمول اين طرح شوند. (385943)
 
نسیم
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۱۰:۴۲:۰۷
دورکاری ایده بسیار خوبی هست اما در صورتی که وجدان کاری و امکانات به خوبی محیا باشه .هردو طرف سر تعهدات خود باشند .
یعنی هم کارفرمایان و هم کارکنان اینطور نباشد که بعد مدتی حقوق و مزایای کارمند نادید گرفته بشه و کم کم از سیستم حذف بشه وجای هیج گونه اعتراضی نداشته باشه . (428803)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.