نظر منتشر شده
۶۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 79322
در ستايش از زير هشت و دست مريزاد به ضرغامي
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۲۰
ليلي محسني



اين شبها يكي از بهترين سريالهاي تلويزيوني سالهاي اخير از شبكه يك سيما در حال پخش است. زير هشت در تلويزيون ما يك استثناست. چرا كه بعد از سالها دوربين سريال سازها از مشكلات «شميران نشينها» جدا شده و پايين تر از ميدان ونك تهران آمده تا زندگي و دغدغه طبقات فقير و محروم را به تصوير بكشد
. براي اولين بار در سالهاي اخير تلويزيون ما به زيبايي و هنرمندي نشان داد در اين جامعه هستند كساني كه در شيشه خالي مربا چاي مي خورند، هستند پدراني كه با دخترجوانشان شب جايي براي خواب ندارند... حقايقي تلخ كه از ديد بسياري از مردم و مسئولان پنهان مانده بود اما زير هشت در لابلاي قصه اي پر كشش و كارگرداني و ديالوگهايي بسيار قوي اين حقايق را به مردم و مسئولان يادآوري مي‏كند و تلنگري به وجدانهاي غبار گرفته مي‏زند.
 
زير هشت پيام مهم ديگري هم دارد. پيام ضمني زير هشت اين است كه طبقه محروم و فراموش شده، سيستم كلانتري و قانون و دادسراي فعلي را براي احقاق حقش ناتوان و ناكارامد مي‏داند. اين خطرناك ترين پديده ايست كه مي تواند در جامعه جوان و پر تبعيض ما روي دهد. «عطا خان‏ عمو» نماينده نسلي است كه از پليس و دادسرا قطع اميد كرده و براي گرفتن حقش، به ناچار خودش اقدام مي كند و براي اجراي عدالت دست به چاقو مي برد. اگر كسي از مسئولان نظام اين پيام را غيرواقعي و تند مي داند، كافيست نيمه شب يكي از همين شبها ناشناس به كاخ دادكستري و دفتر قاضي كشيك در خيابان خيام مقابل پارك شهر مراجعه كند يا همين امروز براي پيگيري يك شكايت متعارف نظير شكايت از نفقه ندادن همسر يا پيگيري يك چك برگشت خورده يا ... بصورت ناشناس به يكي از دادسراهاي تهران مراجعه كند و در صف عريضه نويسي قرار گيرد... . مخاطب زير هشت صرفا مردم عادي نيستند بلكه مسئولان نظام هم هستند. مسئولاني كه اگر پيام فوق را از لابلاي اين سريال درك كنند، خواب بايد از چشمانشان ربوده شود.
مجموعا آقاي ضرغامي اين روزها موفق شده شبكه هرزه فارسي وان را كه پيام بي ناموسي و بي حيايي را تا خانه هاي برخي هموطنان آورده است، موقتا به عقب بزند. اين موفقيت بايد تداوم يابد چرا كه فارسي وان و فارسي وان ها هجوم جديد تري آغاز خواهند كرد و با پشتوانه همه بي حيايي و بي ناموسي غرب، باز هم به عفت و ناموس خانواده هاي ايراني حمله خواهند كرد. همه ايرانياني كه اخلاق و خانواده و نسل آينده و فرهنگ پاك ايراني برايشان مهم است بايد ضرغامي را در اين نبرد بزرگ و سرنوشت ساز كمك كنند. آقاي ضرغامي هم بايد هم سينه اش را براي انتقادها گشادتر كند و هم درهاي سازمان را بروي استعدادهاي جوان و بكر بگشايد. سيروس مقدم فقط يكي نيست. سيروس مقدمهاي زيادي هستند كه با برخوردهاي غيرفرهنگي ماموران حراست سازمان از مقابل اطلاعات جام جم برمي گردند و آنهايي هم كه اين برخوردها را تحمل مي كنند، طرح و ايده شان در لابلاي سيستم بسته سيما گير مي كند و انگيزه شان براي پيوستن به صف مقدم نبرد با فارسي وانها، سركوب مي شود... آقاي ضرغامي و همكارانش از تندي يا نيش اين انتقاد دلگير نشوند، با همان سينه گشادي كه از ايشان انتظار مي رود، گلايه ها و ناز جماعت هنرمند را به جان بخرند و سنگرهاي مقابله با هجوم بي حياها را پر از ايده ها و توليدات جذاب و سازنده كنند.



به دست و بازو و فكر و هنر همه دست اندركاران زيرهشت مي باليم و كار ارزشمندشان را مي ستاييم. خدا قوت.
 
سارق تازه کار
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۶:۱۰:۰۷
راست میگه
منم میخوام برای گرفتن حقم خودم اقدام کنم امشب میرم سرقت از بانک ترجیحا یک بانک خصوصی رو انتخاب میکنم که با رانت تاسیس شدن شما هم با من میاین ؟ شریک هم قبول میکنم

دلیلش چیه؟ خوب معلومه تورم و کاهش ارزش پول و نگرانی از تشدید آن در طی یکسال آینده با آغاز سیاست هدفمندسازی،
ضمنا اینجانب بیکار هستم علی رغم گذشت 3 سال از فارغ التحصیلی دانشگاه (341541)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۶:۱۰:۱۲
فقط یک قسمت این سریال را دیدم بنابراین در مورد داستان فیلم نظری ندارم اما افراط تصویربردار در خلق تصویرهای بدیع و کج و معوج به حدی زیاد است که باعث سردرد می‌شود ! (341543)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۶:۱۴:۵۸
دم آقای ضرغامی گرم فارسی1 را طوری ضربه‌ی فنی کردند که کوله‌بارش را جمع کرد و رفت دقیقاً شبیه بی بی سی فارسی، حال احتمالاً طرفدارانش بهانه می‌آورند که دلیلش پارازیت بوده! غافل از اینکه مدیران فارسی1 متوجه شدند که خیل عظیم بینندگان ایرانی هر شب زیر هشت و فاصله‌ها را نگاه می‌کنند و دیگر فارسی1 خریداری ندارد، برای اینکه ضایع نشوند خودشان، خودشان را پارازیتی کردند!

نویسنده‌ی تا قسمتی محترم، لطفاً شعور خوانندگان را در نظر بگیرید و با بولدوزر از روی آن عبور نکنید.

الف خواهشاً سانسور نکن (341544)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۹:۰۴:۰۴
....... چه توهمی داری عزیز ...... (341596)
 
منتشر نمی شود
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۱:۱۳:۱۳
من چند بار سعی کردم سریال های جدید سیما را ببینم و بعد از چند دقیقه کانال عوض کردم زدم فارسی 1 البته سن ما از ابتذال گذشته برادر و همان سریالهای ابکی نگاه کردم میدونی چرا چون سریالهای سیما همش تو مردن و بد بختی و بهشت زهرا گیر کردن فقط آدم افسرده می کنند خودمون کم بد بختی داریم همیشه هم نقش اهای بد اسمهای ایرانی اصیل دارند و آدم خوبها اسمهای عربی حتی به شعور تماشاگر هم احترام نمی گذارند مثلا در سریال ابکی در چشم باد بعد از سال 57 که دکتر برگشت به ایران صحنه ضعف خالی بود عکس یانگوم روی کیف بچه مدرسه ای بود موتور پولسار در خیابان پارک بود در جبهه موتور تریل سوزوکی جدید بود لباس همه جدید بود فقط لباس آقای راننده یقه هاش اویزون بود وقتی دکتر بیرون نگاه می کرد رو ماشینهای مردم چادر انداخته بودند و .... کلی سوتی دیگر برادر من وقتی فارسی 1 نبود هم ما Dvdمیگرفتیم میدیدیم تا ساعتی از دنیایی بدبختی بیایم بیرون بعدشم به شماچه کی چی دوست داره ببینه زوری نیست هرکس رو هم تو گور خودش میذارن تازه توهیچ سریال ایرانی نمی بینی آخرش ننوشته باشه با تشکر از بهشت زهرا (341761)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۰۹:۵۱:۵۵
حتما در آن سریالها و دی وی دی هایی که می بینی همه چیز مطابق واقع و درست عین حقیقت هستند!!!! دوست عزیز حتما آن فیلمهایی که در فارسی وان یا جاهای دیگر می بینی اسطوره های هنر و معرفت هستند ؟؟ بهتر است با خودت روراست باشی شما دنبال هنر نیستی شما از هر چه مظهر دین و نظام داشته باشد متنفری شما فکر می کنی آنچه بقیه دارند بهتر است اصلا آنها را با نگاه منتقدانه نمی بینی والا اگر به همان فیلمها هم نگاه منتقدانه داشته باشی موارد بد آن را می بینی اصولا چرا این همه علاقه به دنیا فیلم داری چرا از واقعیت فرار می کنید (342130)
 
حامد
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۰:۵۳:۰۵
اتفاقاً توی فیلم افسانه تراوا هم در یکی از سکانسها، سوتی دادند و هواپیما از تو آسمون داره رد میشه. گیر دادن و همش ایراد گرفتن که کاری نداره. همون فارسی 1 که شما نگاه می کنی ایراداش از فیلمهای سیما بیشتره. حداقل میخوای گیر بدی یه چیز درست و حسابی جلوش علم کن که آدم منطقی بگه: \"خوب راست میگه\"
فکر نکنم هیچ کدوم از ما بتونیم تو زندگی کاری کنیم که هیچ ایرادی نداشته باشه
موفق باشی (342150)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۶:۴۴:۰۵
واقعا سریال خوب و جذابی است خوش ساخت و خوش ترکیب و کارگردان واقعا توانسته است بازی را که می حخواسته از بازیگرها گرفته و انصافا اکثر بازیگرها هم سنگ تمام گذاشته اند تا کل مجموعه دیدنی شود کاراکتر ها باور پذیر است و اطراف خودمان در همین تهران حتی بالای ونک هم می توانیم پیدا کنیم (341554)
 
بيات
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۶:۴۷:۲۸
اميدوارم ضرغامي به حرف شما گوش كند و بتواند با پيامهاي شهوت طلبي و بي عفتي كه فارسي وان با بي حيايي هرچه تمامتر پخش مي كند، مقابله كند (341539)
 
ياوري
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۶:۵۰:۰۳
فاصله ها كه ديشب حسابي هندي شد اما انصافا كار زير هشت چيز ديگري ست چون برخلاف فاصله ها، به شعور بيننده احترام مي گذارد. (341537)
 
علی
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۷:۰۰:۳۰
کاش یه اشاره‌ای میشد که فارسی1 به علت پارازیت در دسترس نیست، اینجوری من خواننده احساس نمی‌کردم منو احمق فرض کردید (341557)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۷:۲۷:۳۵
سلام

خیلی نگاه جالبی بود ، من که خیلی خوشحال شدم . به این علت که درست است سریال دیگر یعنی فاصله ها بیننده بیشتری دارد-احتمالا- اما در واقع زیر هشت مفاهیم بلندتری و درست تری و واقعیت های مهم تری را پیش روی بیننده می گذارد. نوع پرداخت کار و احترام به بیننده ، استفاده از زبان تصویر و ظرفیتهای آن برای این کار از مشخصات این کار جدید و خوب آقای مقدم است.

در کل اگر خوب نگاه کنیم مضمون فاصله ها خیلی با مضمون دیگر سریالهایی که عموما در همه جا ! یافت می شود تفاوت ندارد. البته کمی نگاه اصولی تر به آن اضافه شده.

اما زیر هشت خود را اثیر روابط یک دختر و پسر و چیزهایی از این قبیل نکرده است.
در زیر هشت ایستادگی انسانها بر ارزشهای انسانی در سخت ترین شرایط مورد توجه است و ارزشمندی و روشنی این ارزش ها بدون کمترین شعارزدگی به بیننده نشان داده می شود.
و البته انتقادهای خیلی صریح و روشنی همچنانکه شما فرمودید از وضع موجود در جامعه و همچنین مهمتر از آن از قسمت عملیاتی اجرای عدالت ، یعنی پلیس و دستگاه قضایی دارد ، که بسیار جالب است.
آنجایی که پلیس هیچ وقت تغییر یا اصلاح در یک فرد دارای اشتباه را متصور نیست و سیستم عموما ناکارمد است بصورتی که اگر یک فرد یک اشتباه مرتکب شد ممکن است بدون اینکه خود بخواهد وارد یک مسیر آبشار وار اشتباهات بشود (341564)
 
علی
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۷:۵۰:۰۹
با بخشی از این عبارت مخالفم
\"حقايقي تلخ كه از ديد بسياري از مردم و مسئولان پنهان مانده بود\"

از دید بسیاری از مردم پنهان نمانده است چرا که به قشر برخوردار و مرفه تعلق ندارند.
از دید بسیاری از مسئولان پنهان نمانده است چرا که دیدن آفتاب چشم را اذیت می کند.
مسئولی که نداند و نبیند مسئول نیست. (341567)
 
دوستدار ایران
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۷:۵۰:۲۲
با عرض سلام و خسته نباشید


اخر تا کی تحمل توهین به فرهنگ ایرانی باشیم ناله ام را به گوش چه کسی بگم اشکم جاری می شود از بی مهریهایی که شما (....) بر فرهنگ ایرانی می کنید

چرا در سریال ها وفیلم هایی که تو این 31 ساخته شده شخصیت های منفی سریال با اسم اصیل ایرانی و شخصیت های مثبت اسم های عربی اخر چرا؟ چرا با دست خودمون فرهنگمونو نابود میکنیم (341568)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۹:۱۷:۲۵
راست میگه بخدا
هرچه آدم قاتل و دزد و فاسد و شیطان صفته اسم ایرانی دارن مثل \"بیتا\" و کم حجاب تر هستن
هرچی آدم خوب و پاستوریزه هستش نام های غیر ایرانی و با ریش و پشم و چادر
آخه بابا جان درسته دین مردم ایران اکثرا اسلامه ولی این که دلیل نمیشه به ایرانی بودنشون پشت کنند (341602)
 
عبدالله فاطمی
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۰۷:۳۸:۵۹
لابد \"منصور\" یا \"سعید\" هم اسم اصیل ایرانیست دیگه؟؟؟ (341709)
 
منتشر نمی شود
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۱:۲۱:۵۴
برادر من اسم تما م کوچه پس کوچه ها عربی همین طور اسمهای مردم حالا برادرهای عرب لطف کردن اسم خلیج فارس را که ما یادمان رفته بود عوض کنیم عوض کردن و کردن خلیج عرب آقایون ناراحت شدن چون خودشون عوض نکردن مشکل این که چرا اونها اول اینکار کردن نه این که چرا کردن توی این همه سال کدام فیلم یا سریال در مورد تاریخ یا افسانه های پر شکوه ایران بوده با پول مردم برای فرهنگ عرب سریال ساختن (341769)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۳:۴۹:۳۴
شما تصور كن تو يك سريال اسم يك دزد مثلا علي باشه يا محمد يا يك اسم عربي ديگه ببين فرداي پخشش تو ايران چه قيامتي بر پا ميشه و چه كفن پوش هايي كه راه ميفتند كه واويلا به اسم علي توهين شد!!!
ولي اگه اسم دزده مثلا كورش باشه هيچ كس ككش هم نمي گزه
مقصر خودمون هستيم (341850)
 
تشکر از الف
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۸:۰۱:۱۴
من نمی توانم خود را راضی به تشکر کردن از ضرغامی کنم ولی از الف ممنونم که این مقاله را نوشت.همانطور که گفتید مخاطب این سریال بیشتر مسوولین هستند ولی متاسفانه مسوولین از مسایل واقعی جامعه خیلی عقب افتاده اند و خیلی گوششان به این حرف ها بدهکار نیست.تله ویزیون هم برای جبران اشتباهات خود کارهای زیادی بایستی انجام دهد که توجه به پیشنهاد شما یکی از آن هاست . (341570)
 
mohsen
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۸:۱۵:۳۸
پيامهاي سياسي اي كه در فاصله ها هست در زير هشت نيست، از جمله فرزندان خانواده شهدا و رزمندگان كه از زمين تا آسمان با هم تفاوت دارند كه به نتيجه گيريهاي جالبي ميرسيم!!! (341576)
 
محمدرضا
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۸:۲۹:۵۲
اولین قدم اینست که آقای ضرغامی از صدا و سیما برود چون بنظر من در بین بیشتر مردم دیگر جایگاهی ندارد و به ایشان اعتمادی نیست و در قدم بعد وجود چنین سریالهایی تداوم داشته باشد
البته اینطور هم نباشد که فقط تصاویر سیاه ببینیم بلکه جامعه بیش از هر چیزی در این زمان به شادی نیاز دارد (341582)
 
معلم بازنشسته
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۸:۳۱:۱۷
بایک گل بهارنمی شود شایداگر آن گل پلاستیکی هم باشد (341583)
 
شهاب
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۸:۳۲:۵۱
شاید بهتره بگیم دست مریزاد فارسی وان که باعث شدی صدا و سیما به فکر بیفته (341584)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۱:۲۴:۲۵
آقایان یادشان رفته می خواستند امسال در ماه مبارک سریال نگذارند (341772)
 
محمد از بانه
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۸:۴۷:۱۳
اگر صداوسيما از همه ظرفيتهاي هنر و برنامه سازي ملي ما استفاده كند آن مرداك يهودي نميتواند در انحطاط اخلاقي خانواد ايراني موفق شود (341555)
 
متين
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۸:۴۸:۲۶
لطفا صداسيما به طنز هم بهاي بيشتري بدهد مدتي است از طنزهاي شبانه خبري نسيت (341553)
 
براي ضرغامي
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۸:۵۰:۳۴
من ميگم بجاي اينكه براي مقابله با فارسي وان سريال بسازييد اگر براي آگاه و سرگرم كردن مردم سريال مي ساختيد موفق تر بوديد يعني بجاي دفاع و انفعال، حمله كنيد (341536)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۲۳:۰۶:۵۹
به نظرمن هدف نباید سرگرم کردن مردم باشد شما از مناظرات امامان فیلم بسازید همه اینها سقوط می کنند اینها کف روی آب هستند می دونید چرا صهیونیستها رو فضای مجازی کار می کنند چون فضای واقعی مخالف اینهاست شما اگر فیلمهای نیمه مستند بسازید و از مبارزات توده های مردم با باندهای قدرت و ثروت فیلم بسازید متوجه می شوید که اینها کف روی آبند (341669)
 
saeed
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۴۷:۲۵
قرار نیست که هرچی مردم رو سرگرم کنه خوب باشه ... مردم ممکنه از خیلی چیزها خوششون میاد .. از سیگار کشیدن خوششون میاد ... از تعریف جوک های غیر اخلاقی خوششون میاد ... از همه مهم تر از فیلم خصوصی و غیر اخلاقی خانوم بازیگر که به گفته مسئولین 4 میلیارد گردش مالی داشته (در حالیکه در همون سال کل درآمد سینمای ایران این مقدار بود) خوششون میاد ! حالا چون هرچی سرگرم کنندس باید به خورد مردم داده بشه تا مردم نرن سراغ فارسی وان ؟ ... آیا هدف وسیله رو توجیه میکنه ؟ (342423)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۸:۵۳:۰۷
این هم پیام اخلاقی زیر هشت :
اگر جوانی به یک کار غیر متعارف با انگیزه وهدف کوتاه مدت مثل حالگیری منیژه از پدر دست می زند این حال گیری همچنان کش می یابد وعمیق تر می شود بنابراین نمی شود در مردابی که بطور تفننی پا در آن می گذاری به راحتی خارج شد هر چه دست وپا بزنی بیشتر غر ق می شوی
.اما امان از دست این دخترهاکه در زیر هشت وفاصله ها نقش جدی در لغزش خانمها دارند .نمی دانم جرا داستان حضرت آدم وحوا ولغزش آدم پس از حوا به ذهن خطور کرد! (341590)
 
سید مهدی
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۲۱:۱۰:۲۰
جناب سبز !
اگه شما خوشت نمیاد آنقدر باید شعور و ظرفیت داشته باشی که به علایق دیگران احترام بذاری.
در ضمن این سریال یه حق یکی از خوش ساخت ترین و بهترین سریالهای این روزهای تلوزیونه و باید به آقای مقدم تبریک و دست مریزاد گفت که کارهاشون توی این چندسال اخیر جزو بهترینهای تلوزیون بوده (341621)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۲۳:۱۸:۲۶
هرچی به عقیده ی این جلبک ها نبود باید مرده شور همشون رو ببرن منطق مشتی انارشیست بانک اتش زن و اتوبوس اتش زن همین است.که البته ملت ایران هم درسی فراموش نشدنی به این گروهک زرد شده دادند (341672)
 
aram
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۹:۱۵:۴۲
با سلام
واقعا سريال خوبيه، ولي اونقدر واقعيت سياه خفته در بطن جامعه رو به خوبي تصوير كشيده،و از طرفي ديكر اكثر بينندكان سريال هاي ايراني مردمي هستن كه اين سياهي ها رو قبلا با جشم خودشون ديدن نه با جشم دوربين و فيلم،ديكه شايد شب توان ديدن اين سياهي رو نداشته باشن،سريال فاصله ها باز قابل تحمل تره،سريال فاصله ها بهت ميكه كه جامعه يه سردرد ميكرن داره ولي سريال زير هشت ميكه سرطان داره و اين باعث وحشت ميشه
ان الله مع الصابرين (341601)
 
فرهاد
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۹:۲۷:۴۹
هر چی سریالهای ما از قرتی بازی و لوس بازی فاصله بگیرن هم مخاطبان بیشتری رو جذب میکنن و هم انتظار مخاطبین برای ساختن کارها بهتر بالاتر میره.
راستی!مگه توی همین تلویزیون شاهد نبودیم که پسره مادرش رو به اسم کوچک \"شهین جون!\" صدا میزد حالا بماند که چند درصد مردم مادرشون رو به اسم کوچک صدا میزنن !! یا پسره برای مادرش یا خواهرش با هزار و یک ترفند شوهر جور میکرد واقعا این اداها واطوارها مال چند درصد جامعه ی ما هستن؟ (341606)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۱:۳۱:۵۲
آقا چند در صد از مسولین کشور پایینتر از اتوبان همت زندگی میکنند بچه مسلمونها همان جا هستند که قبلا بودند وهمان در آمد را دارند حتی اگر به پست مقام رسیده باشند یک سر بزنید بالای شهر خیلی از پیاده روها سنگ فرش شده البته در مناطق مرکزی مسیر تردد پول دارها هم درست شده چقدر به بالای شهر میرسند ولی دریغ از یک متر اسفالت برای یک چاله در پایین شهر خوب تو سریالها وفیلم ها هم اکثرا زندگی مدرن با لوکیشن بالا شهری آدم بال شهری می خوان بچه پایین فقط برای شهدات و اسم کوچه .... (341781)
 
sadr
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۹:۳۴:۵۴
در خصوص پیغام مهم زیر هشت که كه طبقه محروم و فراموش شده، سيستم كلانتري و قانون و دادسراي فعلي را براي احقاق حقش ناتوان و ناكارامد مي‏داند باید بگویم این پیغام مهم را در تقریبا تمام فیلمهای هندی و فیلمهای فارسی قبل انقلاب و فیلمهای بروس لی و ... می توانید ببینید و این پیام پیام جدیدی نیست . نکته دیگر در خصوص این سریال زبان تلخ آن است به نظر من تماشای اینگونه فیلمها علاوه برانکه یاس و ناامیدی را در جامعه ترویج می نمایند باعث سختی و قساوت قلب هم می شوند. یک مساله دیگر هم که قابل تامل است افراط و تفریط صدا و سیما است . یعنی زمانی تمام شبکه ها سریالهای طنز که گاهی هم مبتذل هستند می سازند و زمانی دیگر هم همه با هم سراغ ساخت مجموعه های درام و اجتماعی می روند . در حالیکه باید ذائقه همه مخاطبان را در نظر گرفت . (341607)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۹:۳۹:۵۱
در ایران قوانین به شکلی است که تلوزیون،رادیو،دولت،خودرو سازی و.... غیره رقیبی نداشته باشند و این باعث عدم پیشرفت می شود! این جور حفظ نظام باعث سقوط نظام می شود (341610)
 
Ali
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۹:۴۱:۴۱
ما نزدیک ۱۰ سال هست که خارج از ایران زندگی میکنیم.
با اینکه به طور کلی سریال های خارجی قوی تر از سریال های ایرانی هستند اما ما چند سالی هست که مشتری دائمی سریال های ایرانی و فراری دائمی اخبار ایرانی شدیم
دلیلش هم صفا و پاکی تصویری در این سریال ها هست.
تو این چند سال به نظرم زیر ۸ یک استثنا در فیلم سازی هست. برا اولین بر احساس میکنم که مجموعه صورت مناسب داره، کارگران نمیخواهد بی دلیل مجموعه را طولانی کند، قصد پیام دهی مسقیم ندارد، فیلم نامه قوی هست و ارزشهائی اخلاقی را به صورت غیر مسقیم در وجود انسان احیا میکند،
البته برای ما عجیب هست که شندیم در ایران آنقدر که ما حدس میزدیم این سریال طرفدار نداره. (341611)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۱۹:۵۷:۱۱
فیلم های بیشتری از فساد غرب بسازید ای کاش هزینه خرید بلیط گران نبود تا برگردم ایران از این خراب شده کانادای دزد غارتگر (341617)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۲۰:۰۱:۴۷
مدت 17 سال است در کانادا مالیات میدهم و مثل حیوان با من رفتار می کنند پسر دانشجوی ایرانی داره 17 ساعت کارگری می کند اینجا درس هم می خواند پول بدهی را میدهد ...از خود راضی ها نصف ما هم نیستید ؟ (341620)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۲۰:۱۱:۵۸
مدت 17 سال است در کانادا مالیات میدهم و مثل حیوان با من رفتار می کنند پسر دانشجوی ایرانی داره 17 ساعت کارگری می کند
زندگی بهترین کاریکاتوریس گل آقا را فیلم کنید
مجروح شیمیائی
برادر شهید
ویزای افتخاری آمریگا
سگ شستن و خوابیدن در تعمریگاه در لوس آنجلس
فریب خوردن و لغزش هنری
بیدار شدن و جستجوی حقیقت
بی خانمان شدن و کتک خوردن و زندانی شدن در کانادا
بیماری و خوابیدن در خیابان ها
کمک نکردن دولت کانادای فریب کار و رفتن برای فروش خون و کلیه
و...اگر پول داشتم بلیط می خردیم بر می گشتم
هر روز مردم بدبختی می آیند تا باز به سرنوشت ما دچار شوند
من خجالت نمی دانم رو راست حرف می زنم کارگری می کنم هنر ما اینجا و ملیت ما ارزشی ندارد (341629)
 
بهداد حسين پور
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۱:۱۰:۵۷
جناب حاجي آقا با درج اين كامنت اصلا قصد توهين به جنابعالي را ندارم فقط ميخواهم جواب بعضي از صحبت هاي شما را داده باشم
1 - با وجود 17سال سختي و ملالت چرا به ايران برنميگردي
2 - باوجود كاريكاتوريست هايي مانند آقايان احمد عرباني ، ناصر پاك شير ، هادي حيدري و.... مسلماً شما بهترين كاركاتوريست گل اقا نميتوانيد باشيد كه انتظار ساختن فيلم از زندگي شما را داشته باشيد
3 - مسلماً برادر شهيد بودن ، جز احترام ديگران جهت خون ريخته شده شهيد نميتواند امتياز تلقي شده كه بابت آن ادعايي داشت
4- بابت مجروح شدن هم حتماً در قوانين ايران ، امتياز و مزايايي در
اين خصوص وجود دارد كه احتمالا شما هم از آن استفاده نموده ايد
5 - در مورد موارد بعدي هم اين نكته وجود دارد كه همه چيز بستگي به خود انسان دارد
6 - واما در مورد برگشتن جنابعالي آيا نبايد به وجود شما شك كرد كه بعد از 17سال در غربت بودن نتوانيد پول يه بليط برگشت را پس انداز كنيد يا از كسي قرض بگيريد
7- با يه سركشي ساده در الف متوجه انواع و اقسام كامنت هاي جنابعالي در كليه مسائل مطرح شده در سايت الف ميشويم واين خود نشان مي دهد كه جنابعالي مدت زيادي را صرف اين كار مينمائيد واين با حرف شما در تضاد است كه ميفرمائيد روزي 17 ساعت كار ميكنم يا مي كنند .
سخني با مسئول محترم بخش نظرات : لطفاً اگر صلاح ميدانيد اين نظر را سانسور كنيد از نظر بنده هيچ مشكلي نيست فقط خواهش ميكنم آنرا به اطلاع اقاي حاجي آقا برسانيد چون واقعاً كامنت هاي باربط وبي ربط ايشان كه در باره ي هر موضوعي اظهار مينماييند بدجوري روي اعصاب بنده راه مي روند
با تشكر بهداد حسين پور (341760)
 
Bivatan
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۲۲:۰۲:۴۰
يا حق.

زير هشت سريال خوبي است. فضاي جديدي را تعريف مي كند كه پيش از اين سابقه چنداني در سيما نداشته. مفاهيمش را در قالب يك داستان در ژانر پليسي انتقال مي دهد، نه با شعارزدگي از جنس فاصله‌ها. بازي بازيگران عميق است. انرژي زيادي صرف اين بازي ها و بازي گرفتن‌ها شده حتما.

اما در عين حال، گاهي در بازي بيش از اندازه اغراق است. گاهي سبك دوربين روي دست توي ذوق مي زند. گاهي ديالوگ‌ها بيش از حد پس و پيش شده اند. مجموعا سيروس مقدم در كاربرد برخي تكنيك‌هااغراق كرده.

با اين اوصاف، مطمئنم زير هشت ماندني است در ذهن مخاطبان سيما. (341659)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۲۲:۰۹:۴۱
اينكه درباره سيستم قضايي نوشته ايد درست است

جواد يساري خواننده محبوب كه تمام عمرش در ايران ودر جنوب تهران گذرانده هنوز بعد از 31 سال به او مجوز نمي دهند
تا حالا كه رفته شكايت كرده !
اين بابا هم تو انقلاب و جنگ بوده چرا بهانه واهي مياريد به لس آنجلسي ها مجوز مي دهيد اما به جواد نه ؟! (341661)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۲۳:۱۸:۱۹
اگر آخرش را شعاری تمام نکند سریال خوبی میشود. (341671)
 
خیلی بیش از...
۱۳۸۹-۰۵-۱۱ ۲۳:۳۸:۴۵
تله ویزیون به تغییرات اساسی نیاز دارد و الا فارسی وان و مشابهات آن چنان ضربه ای می زنند که مسوولسن در خواب هم اگر ببینند سکته می کنند.اولین گام لازم, رعایت صداقت و انصاف است .ضزغامی (یا به قول بعضی ها س...)باید بداند که تله ویزیون متعلق به همه مردم است نه فقط طرفداران یک طرز فکر افراطی و انحصار گرا و خود شیفته. (341674)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۰۰:۴۹:۳۱
به نظر من سریال فاصله ها یکی از ضعیفترین سریال های ساخته شده در تاریخ صدا وسیماست ، که دست کمی هم از سریال های فارسی وان نداشته باشه بلکه بیشتر از اون سریال ها بد اموزی داردولی سریال زیر هشت تا حدودی قابل قبول است و واقعیت های جامعه را نشان می دهد. (341684)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۰۱:۰۹:۵۹
زیر هشت فیلم خوبی است که با دیدن آن فرصت دیدن بالای هجده را از برخی انسان ها می گیرد.
امیدوارم روزی صحنه های خشن و خون آلود فیلم هایمان کاهش یابد تا هیجان مضاعفی به وجود نیاید و مردم خشن و جنگ طلب نشوند. (341686)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۰۱:۳۴:۳۰
علت جذاب بودن این سریال بازگشت به داستان پردازی فیلم های دهه ی چهل و پنجاه قبل از انقلاب است . این سریال در واقع زیر مجموعه ی فیلمی مثل قیصر است دیا لوگ ها ، فیلم برداری در جاهای بد قواره و خشن مثل قالیشویی ، گورستان اتومبیل ها ، گر مخانه ها دقیقا مثل قیصر است . در فیلم قیصر هم جاهایی مثل کشتارگاه گاوها ، حمام ، گورستان واگن های قطار دیده می شود .
قهرمان فیلم هم یعنی قیصر از شهربانی ان موقع نا امید شده است و خود اقدام می کند . (341689)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۰۲:۱۸:۲۰
تماشا کردن کافی نیست عبرت گرفتن خوب است نسل قدیمی تر با نسل امروز فرق دارد جوان ها غرور دارند نمی دانند تا وقتی که بزرگتر شدند. جامعه بدون درد وجود ندارد اما به تصویر کشیدن درد و اغماض در آن بزرگ کردن آن درست نیست چون ایجاد نا امیدی و ترس می کند مثل شایعه زلزله و وبا ...کارگردان باید حقیقت را نه بر اساس دو درصد مردم جامعه به تصویر بکشد . و 98 درصد دیگر را نبیند .
برای چی خلاف می کنند تا گرفتار دادگاه شوند ؟
برای چی مواد مصرف می کنند تا معتاد شوند ؟
بهانه تراشیدن برای فرار از گناه...
هنرمند تلنگر می زد نه قمه و چاقو بر پیگر جامعه.
مثبت دیدن بهتر از منفی بافی است . فیلم منفی را دوست ندارم .
جامعه را بیمار می کند. (341696)
 
آرش كمانگير
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۱:۰۰:۱۱
دوست نداري خشونت ببيني. آخي!
خوب نگاه نكن عزيز (341757)
 
رمضان رشتی
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۰۳:۲۳:۲۴
بزارید تموم شه بعدا این حرفها را بزنید .تمام سریالها با یک پایان ابگوشتی تموم میشه .جالب اینه که چند شب پیش یکی از بخشهای خبری گزارشی از پشت صحنه این سریال را نشون میداد که با یک سوتی که داد عملا حمه فهمیدند پایانش چی میشه. (341701)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۰۸:۴۷:۵۶
آقای زرنگ و 38 نفر موافق که دوست ندارین احمق فرضتون کنن اگه رو فارسی وان پارازیت بود شبکه های هم فرکانس با اونم باید قطع میشد
من کاری ندارم دلیل قطع شدنش چیه ولی هرچی هست پارازیت نیست (341717)
 
بنده خدا
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۰۹:۲۵:۱۷
اگر این سریال جذاب است بدلیل این استکه واقعی است و به تبع آن همه ما به درجاتی از این نوع وقایع پیرامون خود داریم یا دیده ایم.
اما سوال اینجاست که این همه پیچیدگی برای یک زندگی در جامعه مابه چه دلیل است؟.شرایط اقتصادی ؟ شرایط اجتماعی؟ سیاست ؟.مذهب ؟ فرهنگ خود بزرگ بینی؟ دروغ را راست انگاشتن؟ ...فرهیختگان بی اثر ؟ علمای بی عمل و خام ؟ بی نظمی اجتماعی ؟ فرهنگ خود مرجع بینی؟ و یا فرهنگ همه کس را مرجع بینی ؟ و و و و و و و
بنا براین مهمتر از زیبایی ساخت یک سریال ،دلیل سرازیر شدن ما در این ورطه است. (341728)
 
مهاجر
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۰۹:۴۰:۵۷
با توجه به شنيده‌ها از برنامه‌هاي پخش شده از فارسي وان، به نظر من گرچه برنامه‌هاي فارسي وان با فرهنگ اصيل و بومي ما ايراني‌ها فاصله داره، و بسياري از افراد به آن اذهان دارند، اما آثار ضداخلاقي آن ميتونه در عمق وجود بسياري از افراد كم سن و سال و نوجوانان ما اردو بزند و در آينده به شكل ملوس‌تري هويدا بشه، البته اين در حالي است كه ادامه اين چنين اردو زدن‌ها از ديد و ادراك مسئولين مربوطه غافل بمونه.
به نظر من صدا و سيماي ما با برخورداري از فرهنگ و خرده فرهنگ‌هاي بومي و ملي كشور،‌ زبان، مذهب، و امكانات گسترده مالي و غير مالي كه در اختيار دارد داراي پتانسيل‌هاي بالقوه زيادي است كه مي‌تواند با بهره‌گيري از هوش و ذكاوت‌هاي مستعد ايراني كه كم هم نيستند به خلق و ابداع آثار جاودان و بي بديلي بپردازه.
آقاي ضرغامي‌ها مي‌توانند با شناخت دقيق از شرايط و پتانسيل‌هاي موجود و بكاركيري اراده‌هاي مصمم در خلق آثار ارزنده در فضاي فرهنگي كشور براي هميشه تاريخ ماندگار شوند . (341733)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۰:۳۶:۰۶
من که واقعا ناراضیم
به نظر من بدترین ساخته مقدمه
یه سریال پر از تنش و اعصاب خرد کن
وحشتناکه
ترجیح میدم اصلا نبینمش
به نظر من این راه مقابله با فارسی 1 نیست باید سریال سرگرم کننده و شادی آفرین ساخت نه پر از غم و درد و اندوه این سه تا رو که الحمدلله همه شاهدیم باید یه کم ازین فضا دور شد
از یه طرف مگه همچی اتفاقی تو چند درصد مردم میفته؟
به 1 درصد هم نمیرسه
افتضاحه افتضاحه افتضاح (341747)
 
فرهاد
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۲:۲۹:۲۰
سریال خوبی است از فاصله ها خیلی بهتره (341813)
 
فرهاد
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۳:۰۷:۱۰
سریال زیر هشت جالب است و از سریال فاصله ها بهتر است.. (341821)
 
حسن
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۶:۱۴:۴۲
تمام قسمتهای سریال را دیده ام. مو به مو. عزیزی که این مقاله را نوشته ای. این سریال بایگران بسیار خوبی دارد اما فیلمنامه بسیار ابتدائی. این سریال نه تنها خوب بودن و مبارزه با بدیها را نمی آموزد بلکه بد بودن را یادمی دهد. این فیلم تماما انرژی منفی به بیننده ارائه می دهد. نه اینکه مردم دنبال شخصیت صددرصد مثبت باشند. اما در کنار ناهنجاریها روش مقابله با آنها را هم یاد دهد. دیالوگهای فیلم به طرز بسیار وحشت وری دور از فضای آرمانی ایرانیان مسلمان است. به نوجوانان یاد می دهد که چطور براحتی حریمهای احترام خانوادگی را بشکنند. راه خلافکاری را هم یاد می دهد. سریالهل و فیلمها باید خوب بودن و مقابله بابدیها را بیاموزد نه خود ترویج دهنده بدیها در جامعه باشد. به خصوص در جامعه ارزشی ایران. (341931)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۶:۳۱:۵۶
کجایی مهران مدیری؟ دلمان برایت تنگ شده. (341938)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۲ ۱۷:۲۷:۱۵
اين زير هشت خيلي غلو شده و خشونت پرور است . نميشود كه همه افراد درگير در فيلم كه نقشي پررنگ دارند دچار مصائب غير انساني و جنايت بار شوند .تلخي فيلم و در كنار آن كشش هيستريكي كه براي دنبال كردن فيلم ( با هنر كارگردان حرفه اي آن) وجود دارد اثرات اجتماعي و اخلاقي بدي در آينده خواهد داشت . بهتر است با متخصصين آسيب شناسي اجتماعي در باره پيامدهاي اين فيلم گفتگو شود . (341957)
 
ofoogh9
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۰۱:۱۷:۳۰
دو سوال و اول اینکه : در فیلم زیر هشت آخرالامر با عنایت نویسنده ، شخصیت اصلی داستان از برخی سوء ظن ها تبرئه می شود اما در جامعه اگر چنین اتفاقی رخ دهد تا چه حد می توان به رفع اتهامهای اینچنینی مبرا شد؟
دوم اینکه منقصود صدا وسیما از نشان دادن ارتباطات غیر متعارف دختر و پسر در فیلم فاصله ها وجود معضلاتی از این قبیل در جامعه است یا سرگرمی و مبارزه باشبکه های
خارجی؟
من فکر می کنم جنبه های آموزشی برنامه های رسانه ای مثل صدا و سیما خیلی مهمتر از آن است که نمایش را به فعالیت شبکه های غیر ایرانی نسبت دهید
نکته مهمتر این است که صدا وسیما به سمت تولید برنامه های می رود که همیشه بیشتر شخصیتهایش از امکانات رفاهی بالاتر از توان طبقه متوسط جامعه برخوردارند از به تصویر کشیدن زندگی و مشکلات مردمی که امکانات ووضعیت زندگی خوبی ندارند غافل است (342065)
 
شهاب
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۰۸:۵۸:۵۷
با تشكر از زحمات مديران صدا و سيما خصوصا آقاي ضرغامي . انشاءالله در رسيدن به اهداف والاي فرهنگي موفق باشيد . (342111)
 
یک پرسه زن از دانشگاهی به اسم هنر
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۳:۴۸:۰۲
lما بسیار ناراحت کننده است که در همین تلویزیون ، درست در همین شبها ، سریالهایی هم هستند که به بهانه ی مشکلات جوانان، تبلیغ روابطی رو می کنند و در عین حال قصد تقبیح اون رو هم دارند.....مثل این که که پفک نمکی رو تبلیغ کنی و بگی بچه جون نخور..
کنارش هم یه رابطه ی مثلا سالم و بی نمک رو به عنوان الگو نشون می دن....
بی هنری یعنی همین .. دقیقا همین
اینکه شرایط موجود رو بی هیچ هنرمندی نشون بدی..
حرف از دروغ گفتن نیست اما انگار نویسنده و کارگردان محترم هم اعتقاد قلبی داشتند که نمی شه یک رابطه سالم باشه ولی سرشار از زیبایی باشه ...
انگار صرفا دوربینشون رو کاشتند همون جایی که من بی هنر هم دارم ازش همه چیز رو می بینم .. یعنی هیچ پیچش مویی نیست که شاخک های تیز هنرمندان محترم کشورمون ببینند و ما بی هنران نبینیم یا ...
...چرا باید هنرمند این همه سطحی و رو و غرق در همین فضای همیشگی و مبتذلی که روح ادم رو توی توهمی که به اسم واقعیت قبول کردیم ..چال می کنه ...پرسه بزنه
هنرمند واقعیت رو می بینه ..درد و نقطه ی تمرکز نگاه مردم رو می شناسه.. اما همه ی تلاشش رو .. همه ی هنرش رو خرج توضیح واضحات این واقعیات نمی کنه ... سعی می کنه هنرش رو در نشون دادن اون بعدی از همون واقعیت بگذاره که من عامی حساسیت درک و و تیزبینی دیدن اون رو ندارم...
امان از بی هنری...
ناز هنرمندی کشیدن داره...
که دست من رو توی دست دنیای تازه ای بگذاره..برای من که هنر معنایی جز این نمی تونه داشته باشه... (342455)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۲:۴۲:۳۱
این کار مدیون نویسنده وبازیگران دست اول ان است (342569)
 
فاضل
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۵:۴۳:۵۵
اگه بجای این سریالها قهوه تلخ مدیری را پخش کنن مطمئن باشید خود مرداک هم دیگه فارسی1 را تماشا نمیکنه، پس نباید از ضرغامی تشکر کرد بلکه باید انتقاد کرد که چرا اجازه پخش به قهوه تلخ مدیری نمیدن،دلمون واسه طنزهای مدیری تنگ شده باید بشینیم بازی مصنوعی سعید تو فاصله ها را نگاه کنیم حالا بازهم به زیرهشت (342647)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۱۰:۲۸:۴۸
جرا ما باید به خودمون اجازه بدیم این طور راحت وغیر منصفانه همه چی رو به اصطلاح نقد کنیم اینو به اون کسی میگم که نوشته درچشم باد آبکی بود توی تاریخ سینمای ایران این اولین فیلمیه که به این خوبی تاریخ وفرهنگ ایران رو نشون میده متاسفانه ما هنوز نقد کردن رو هم بلد نیستیم (343238)
 
اشکان
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۱۸:۱۲:۴۵
به نظر من زیرهشت بهترین فیلم سالهای اخیر تلوزیون بود (343448)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.