نظر منتشر شده
۱۹۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 79482
رییس دفتر رییس جمهور: هدف ما از اين پس معرفي "مكتب ايران" است نه "مكتب اسلام"
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۹
بیست سال بعد از انتشار کتاب قبض و بسط تئوریک عبدالکریم سروش، رییس دفتر دولت اسلامی با تکیه بر همان مبانی نظری، هدف دولت را از این به بعد مکتب ایران نه مکتب اسلام دانست، چرا که برداشت های مختلفی از اسلام وجود دارد.



به گزارش "الف" از فارس، رئيس دفتر رئيس‌جمهور با بيان اينكه برخي‌ها از من خرده مي‌گيرند كه چرا نمي‌گويي مكتب اسلام و مي‌گويي مكتب ايران، گفت: از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم.

بنابراین گزارش، مشخص نیست اظهارات انحرافی معاون اول معزول احمدی نژاد با چه واکنشی از سوی رییس جمهوری که خود زمانی عقاید انحرافی مبتنی بر هرمنیوتیک را محکوم می کرد مواجه خواهد شد. اما آنچه مشخص است واکنش شدید مردم مذهبی و مجلس است که جز به عزل مشایی از ریاست دفتری احمدی نژاد راضی نخواهند شد.

منتقدان بارها به رییس دفتر رییس جمهور هشدار داده بودند که در مواردی که تخصص ندارد وارد نشود.

پذیرفتن اعتقادات ترجمه شده از متون فلسفی غرب که در دوران اوج خود در ایران با انتشار کتاب های عبدالکریم سروش تبلور یافت، بعدها به مبنایی برای ترویج عدم لزوم برداشت واحد از دین تبدیل شد و مبنای فکری حرکات سیاسی علیه نظام مبتنی بر اسلام قرار گرفت و اینک رییس دفتر رییس جمهور اسلامی بر همان افکار پای می فشارد.

رییس دفتر دولت پیش از این هم ضمن تاکید بر پایان اسلام گرایی اعلام کرده بود (ویدیو) که اسلام هست اما دوره‌اش به پایان رسیده است.
***



* از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد و من بر مكتب ايران اصرار دارم



مشايي با بيان اينكه برخي‌ها از من خرده مي‌گيرند كه چرا نمي‌گويي مكتب اسلام و مي‌گويي مكتب ايران، متذكر شد از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم.



* باور دارم واژه ايران ذكر است



رئيس شوراي هماهنگي مناطق آزاد ويژه اقتصادي بابيان اينكه باور دارم واژه ايران ذكر است در بيان چرايي اين گفته خود، تاكيد كرد: شما در ذكر دنبال چه چيزي هستيد. ذكر واژه مرتبط با روح مؤمن است و به جهان درون باور كردن ارزش‌هاي متعالي انسان مرتبط است.



وي با ذكر اين بيت شعر كه " از ذكر چه مي‌جويند شاعران، همان را بجويند از ايران " گفت: ايران ذكر است و تاريخ ايران آكنده از ايمان است.


***
رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس‌جمهور كه در مراسم اختتاميه همايش ايرانيان مقيم خارج از كشور سخن مي‌گفت، با بيان اينكه در ايران اختتاميه وجود ندارد،‌ گفت: براي ايران همه اختتاميه‌ها، ‌افتتاحيه و آغاز است. چرا كه اكنون موج بزرگي از انرژي در سرزمين ايران جاري است و هر كجا كه نام ايران باشد در آنجا باور و عشق انسان به خدا را مي‌رويد.



وي با بيان اينكه ايران جلوه عشق،‌ مهرباني و محبت است‌، ‌خطاب به ايرانيان مقيم خارج از كشور افزود: نه تنها به شما بلكه به همه ايرانيان سراسر جهان مي‌گويم و به اين گفته خود باور عميق دارم كه دوره بسيار بزرگي براي ايران آغاز شده است. ايران در فصل جديدي از حيات تاريخي خود قرار دارد و همه شواهد و قرائن بر اين نكته گواهي مي‌دهند.



مشايي با بيان اينكه شب سياهي در ايران به پايان رسيده است، گفت: اكنون ايرانيان بيدار شدند و مهمترين علامت اين بيداري به خود آمدن ايراني‌هاست. امروز ايرانيان از اينكه ايراني هستند، احساس عزت مي‌كنند.



عضو كميسيون اقتصادي دولت در ادامه گفت: هيچ كس بر اساس تصادف احساس عزت نمي‌كند عزت محصول يك برآيند و درك است و البته بايد گفت كه احساس عزت ايراني‌ها از جنس ناشي از سلطه و قدرت نيست چون قدرت و سلطه ممكن است غرور بياورد. اين احساس عزت به علت عزت مكتب ايران است و قاطبه ملت ايران اين مسئله را درك كرده‌اند. ما از اينكه سرزميني را به زير سلطه خود آورده باشيم احساس عزت نمي‌كنيم.



وي افزود: ما بايد فرصتي ايجاد كنيم تا نسل‌هاي نوي ايراني با درك عالمانه عزت،‌ فلسفه ايران را بفهمند، مكتب ايران را بفهمند. من بر مكتب ايران اصرار دارم.



* از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد و من بر مكتب ايران اصرار دارم



مشايي با بيان اينكه برخي‌ها از من خرده مي‌گيرند كه چرا نمي‌گويي مكتب اسلام و مي‌گويي مكتب ايران، متذكر شد از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم.



* باور دارم واژه ايران ذكر است



رئيس شوراي هماهنگي مناطق آزاد ويژه اقتصادي بابيان اينكه باور دارم واژه ايران ذكر است در بيان چرايي اين گفته خود، تاكيد كرد: شما در ذكر دنبال چه چيزي هستيد. ذكر واژه مرتبط با روح مؤمن است و به جهان درون باور كردن ارزش‌هاي متعالي انسان مرتبط است.



وي با ذكر اين بيت شعر كه " از ذكر چه مي‌جويند شاعران، همان را بجويند از ايران " گفت: ايران ذكر است و تاريخ ايران آكنده از ايمان است.



مگر مي‌شود ايمان را در جايي جست‌وجو كنيم كه علم و معرفت در آنجا نباشد چرا كه حقيقت ايمان منوط به علم و معرفت است.



مشايي با بيان اينكه هر كجا زيبايي باشد آنجا گوهر ايران است، گفت: انديشه ايراني جوهر دارد و گوهر است. همه بروز و ظهور انديشه ايراني زيبايي است.



وي با بيان اينكه در دين خاك با خاك فرق مي‌كند و در منطق ديني محل دفن ظالمان با مشهد شهيدان فرق مي‌كند، گفت: ويژگي‌هاي ايران متعدد است. اگر مكتب ايران را بشناسيم شناخت جلوه‌هاي آن آسانتر خواهد شد.ايران محل تلاقي ارزش‌هاي آسمان و زمين است خداوند و انسان هر دو در ايران تعظيم شده‌اند.



* اگر يافتيد جايي را كه خدا تكريم شده اما انسان تكريم نشد، بدانيد آن خدا همان خدا نيست



جانشين رئيس‌جمهور در شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور گفت: اگر يافتيد جايي را كه خدا تكريم شده اما انسان تكريم نشد، بدانيد آن خدا همان خدا نيست و به اين مسئله يقين داشته باشيد و ترديد نكنيد؛ اگر ديديد جايي انسان تكريم شده است و خداوند پيدا نيست يقين بدانيد كه آنچه تكريم شده،‌ انسان نيست.



مشايي گفت: وقتي من مي‌گويم انسان، مي‌گويند مشايي اومانيسم است اي كاش اين آقايان مي‌خواندند و حداقل اومانيسم را مي‌شناختند. آنها مي‌گويند من مثل فلان آقا هستم در حالي كه اينها حتي آن آقا را هم نمي‌شناسند كه مي‌گويند من مثل آنها هستم.



وي با بيان اينكه اگر كسي قدر آسمان را بشناسد بايد قدر انسان را بشناسد، گفت: اگر قدر انسان شناخته نشود، قدر خداوند شناخته نخواهد شد. اگر مي‌خواهيد خدا را معرفي كنيد، انسان را معرفي كنيد. چرا كه راه ديگري براي معرفي خدا وجود ندارد.



دبير كميسيون فرهنگي دولت با تاكيد بر اينكه ايران به اين جهت مهم است كه قدر انسان را مي‌شناسد به چالش‌هاي ايران با غرب اشاره كرد و گفت كه چالش ما با غرب مقوله‌اديگري است و هر چقدر كه غرب نسبت به شرق امروز بر انسان اهميت بيشتري قائل شده است، بايد در عمل از او بپذيريم. اگر جامعه‌اي منضبط است به اين دليل انضباط پيدا كرده كه به انسان اهميت داده چرا كه اهميت به انسان، جامعه را منضبط مي‌كند.



مشايي دفاع ايران را از عشق، ‌مهرباني و محبت را ضروري و مهم توصيف كرد و افزود: هر كجا كه از عشق، محبت و مهرباني سخن گفته شده ما دفاع مي‌كنيم چون حقيقت ايران عشق است و چالش ما با غرب اين است كه همه حقيقت انسان در غرب عرضه نمي‌شود؛ سياستي كه بايد در خدمت انسان باشد، انسان در خدمت سياست است. اقتصادي كه بايد در خدمت انسان باشد انسان براي اقتصاد است و اين ماهيت يك بحران است.



* نفي انسان براي خدا غلط و نادرست بوده و در مكتب ايران وجود ندارد



وي نفي انسان را براي انسان و حتي نفي انسان را براي خدا غلط و نادرست دانست و افزود: در برخي جاها انسان براي خدا نفي مي‌شود كه به نظر من اين انحراف است و در مكتب ايران وجود دارد چرا كه در مكتب ايران انسان براي خدا هضم نمي‌شود.











 
 
زارعي
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۱:۳۴:۳۸
طرفداران آقاي احمدي نژاد جواب بدهند. (342165)
 
ZMZ
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۴۵:۱۱
طرفداران مشایی نه احمدی‌نژاد. شما از آب گل‌آلود ماهی نگیر.

نباید قضاوت کنید منظورش چیست. (342259)
 
امین
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۳:۳۵:۳۷
چه طور در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی میگفتید چون خاتمی از مهاجرانی حمایت میکند باید پاسخگوی اقدامات وزیر باشد ولی این مساله برای آقای احمدی نژاد و مشایی حاکم نیست؟ (342450)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۲۴:۰۷
ببخشید ها ..اما زمان خاتمی ایشون باید جوابگوی خیلی چیزها میبودن نه فقط مهاجرانی

الان و با گذشته و زمان خاتمی مقایسه کردن از ریشه اشکال داره
خاتمی هنوز هم درست نشده .. اما احمدی نژاد خودش و خوب حفظ کرده هر چند که سر مشایی ما هم اعتراض داریم (342820)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۰:۵۹:۱۷
اگر منظور آقای مشایی از مکتب ایران مکتب شیعه باشد کاملا حرفهایشان درست است. البته بهتر است به جای مکتب ایران از واژه مکتب شیعه استفاده کنند تا سایر شیعیان که در کشورهای دیگر همچون لبنان (گروه حزب الله) ، پاکستان ، یمن (گروه احوثی) و ... هستند نیز در زیر این لوای مقدس قرار گیرند.

اما اگر منظور هر چیزی غیر از این باشد وهن در دین است ... (342532)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۲۶:۱۹
من درک میکنم منظور شما رو اما آقای مشایی یا واقعا قصد تغییراتی به این شکل دارند یا مثل همیشه آنقدر 2پهلو و چند معنایی حرف میزنند که خوب و بد اصلا تشخیص داده نمی شود

یه تدبیر درست حسابی باید اتخاذ بشه (342821)
 
یه واقع بین
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۳:۳۲:۴۱
کاملاً مشخص است که منظور آقای مشایی، مکتب شیعه نیست. چون مکتب شیعه در ایران پایه ریزی نشده که بتوان این مکتب را مکتب ایرانی دانست. اما مکاتبی که در ایران هستند: من مکاتبی مثل مکتب ملاصدرا و چند تن دیگر را می شناسم. به نظر شما کدام یک ریشه و بنه ایرانی بیشتری دارند؟
خواهشاً انقدر ساده انگارانه سخنان را تفسیر و تبیین نکنید... (342906)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۱۳:۳۱:۱۵
شما جدی نگیر. منظور مشایی و احمدی نزاد گول مالیدن سر ایرانی های خارج نشینه تا با حس ملی گرایی اونا جلب سرمایه و محبوبیت از خارج بشه. خاتمی هم مشابه این کار هارو کرد. فقط از این آقایون با تجربه متعجبم که چرا تو همایش شرکت کردن؟ تا بحال کدوم کار رو در جهت منافع ملی ایران دیدن که اومدن؟ (343313)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۷ ۱۵:۴۶:۲۸
دوست عزیز حتی مکتب شیعه هم شاید وافی و کافی نباشد زیرا مثلا برخی شیعیان هستند مثل حجتیه که با برداشتهای جمهوری اسلامی مخالفت و عناد داشته باشند آنچه که ضرورت می نماید به برداشت خاص ایرانی تکیه کنیم این است که ایران الان منادی اسلام ناب محمدی است آنچه که امام (ره) بر آن تاکید داشتند که برداشت صحیح از اسلام آنچه که اسلام ناب محمدی خوانده می شود، می باشد (343910)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۲۱:۳۴
عزیز من .. قبول کن احمدی نژاد همه چیزش هم خوب باشه سر این مشایی داره خراب میکنه افکار همه رو

باید مثل گذشته محکم برخورد بشه با مشایی (342819)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۵:۰۹:۱۲
دوست عزيز يكي از طرفداران جدي مشايي، آقاي احمدي نژاد است! پس باز هم ايشان بايد پاسخ دهند (342930)
 
ایرانی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۴:۰۱:۵۶
به نظر من چند تا نکته وجود دارد:
1) تا پیش از این سخنرانی می توانستیم بگوییم که حرف های مشایی، حرف های مستقیمی نیستند، یعنی هم می توان گمراهی را در آن دید و هم حرکت درست. و به رئیس جمهور حق می دادیم که درباره اشتباهات او تردید کند، اما امروز اوضاع فرق کرده است.
2) مشخص است که بین احمدی نژاد و مشایی، تفاوت های بنیادینی وجود دارد که فقط ساده اندیشان از آن می گذرند و این دو را به پای هم می نویسند. مثلا به سخنرانی امروز رئیس جمهور عزیز نگاه کنید:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8905130668
سخنرانی امروز رئیس جمهور در همدان :
همه عزت ايران و رمز ماندگاري ملت ايران و پيروزي‌هاي پي‌در‌پي و شکست‌ناپذيري آن در تمسک به قرآن و ولايت است.
قرآن بدون امام جز کاغذ و کتاب معمولي نيست، حقيقت قرآن در وجود اهل بيت و امام است، امام بيان قرآن و حقيقت و عينيت قرآن در زندگي و فراز و نشيب‌ها و لحظات اجتماعي و فردي است.
احمدي‌نژاد گفت: امام کشتي نجات است و ورود به قرآن جز از طريق امام به گمراهي مي‌انجامد.
وي با بيان اينکه همه حقايق عالم و همه زيبايي‌ها و خوبي‌هايي که در قرآن مستمر است فقط و فقط از طريق ولايت و امامت قابل دسترسي و بهره‌برداري است، عنوان داشت: اهل بيت امامت پيشوا و اسوه هستند و سبقت از آنها موجب هلاکت و دور شدن از آنان نابو‌دکننده است.

3) مشکل دیگر آنجا است که مشایی در مقام یک مسئول نظام این حرف ها را می زند و این پذیرفته شده نیست که فردی بدون صلاحیت نظریه پردازی در قامت یک نظریه پرداز \"زسمی\" عمل کند و رئیس جمهور باید جلوی این انحراف خطرناک را بگیرد.
4) به علاوه آقای احمدی نژاد باور کند که این هم ابتذال در برنامه های تحت نظر مشایی و اسرافات انجام گرفته، همه مردمی را که به عدالت ایشان دل بسته ناامید می کند و از رئیس جمهور عزیز می خواهند که ماهیت واقعی و عدالت طلبانه خود را با برخورد با این افراد نشان دهد. (342273)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۰:۲۶:۵۶
اصرار واضحی از سوی دکتر احمدی‌نژاد بر بقای آقای مشائی وجود دارد تا به حدی که بعضی‌ها خیال می‌کنند مشائی احمدی‌نزاد را هیپنتوزیم یا جادو کرده. شما درست می‌گوئید، رفتار دولت احمدی نژاد تا حد زیادی مبتنی بر گفتمان اسلام است. یا حداقل منطبق بر گفتمان اسلام است. اما به هر حال مشائی در صدر دولت نشسته و بدون اندک توجهی به انتقادات و مطالباتی که حامیان بعنوان رای‌دهندگان از دولت اصول‌گرا دارند حرف‌های نامربوطی می‌زند.

این حرف‌ها به صراحت علیه قرآن و خط مشی رهبران انقلاب اسلامی ایران است. در واقع اگر قرار بود چنین خطاهائی را تحمل کنیم، نیازی به دولت اصول‌گرا نبود، همان جهت مقابل داشت کارش را می‌کرد دیگر، خیلی بهتر از آقای مشائی.

در کشور ما بازگشت از خطا یا ندامت از خطا نهادینه نشده است، در حالی که این موضوع باید خیلی ساده حل شود. مثل ژاپن که نخست وزیرش خیلی ساده به علت تحقق نیافتن اهداف اعلام شده استعفا کرد و هیچ بحرانی هم رخ نداد.

در ایران، این فرهنگ مختلف، در واقع به فرهنگ عمومی برمی‌گردد که به هر حرکتی، خرده می‌گیرند بدون این‌که به حق یا باطل بودن آن توجه کنند. اگر هزینۀ بازگشت از خطا، اینقدر زیاد نبود شاید احمدی نژاد هم بهتر خطاهای خود را اصلاح می‌کرد اما متاسفانه فرهنگ رسانه‌های ما بسیار نزدیک به اقوام آمازون است و در اکثر مواقع حریم‌ها رعایت نمی‌شود. به جای تحقیر باید احمدی نژاد را ترغیب کرد که خطاهائی مثل گفته‌های مشائی را اصلاح کند. (342750)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۴:۰۸:۳۱
جوابت اینه که ما تا جایی از احمدی نژاد طرفداری میکنیم که تابع اسلام باشه نه مثل شماها که افتخار میکنید به حمایت آمریکا و انگلیس و صهیونیستها از کاندیداتون (342275)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۳۳:۳۵
بله

حمایت کورکورانه و از روی تعصب

به حدی که هر حرف غیر منطقی و هر بیانیه صادره از طرف کاندیداشونو بی قید و شرط قبول میکردن و همه جا ازش دفاع میکردن اما تا یه سند و مدرک میخواستیم میشدن جماعت اهل هو و تمسخر

با این کارها خوبی از مسیرش خارج نمیشه به طرف بدی بره (342824)
 
فاطمی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۴:۳۱:۰۶
ما موافق تمام حرکات و تفکرات مشایی نیستیم .
اما این را هم می دانیم که نباید با هیاهوی غیر واقعی رسانه ها تحریک شویم. اینبار ایشان سخن نادرستی نگفته است. این واقعیتیست که اسلام پویا و جریان سازی که در دنیا مطرح است اسلامیست که ایران معرفی می کند.
ایشان درست گفته اند، تبلور حقیقت اسلام در مکتب ایران است. حال الف دوست دارد مطالب مد نظر خود را به ایشان نسبت داده و به بینندگانش مطالب خلاف واقع القا نماید بحث دیگریست.
الفیان آنقدر به این حرکات ادامه بدهید تا هنگامی هم که سخن منطقی در مورد ایشان بیان میکنید اصلا شنیده نشود.
در حال حاضر شرایط مملکت نسبتا عادیست اما باعث تاسف است که نمی دانید در شرایط عادی باید چه خطی را دنبال نموده و چگونه موضعگیری نمایید که در مواقع حساس سخنان منطقیتان شنیده شده و موثر واقع شود. (342289)
 
احسان راد
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۰:۳۵:۲۹
من هم با جناب فاطمی موافقم آن چه الف و فارس تیتر اساسا ربطی به سخنان مشایی ندارد !
او گفته است که دریافت ایرانی ها از اسلام از دریافت باقی ملت ها ولاتر است و کدام انسان شریف و آگاهی به این حرف متین شک دارد ؟ (342527)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۰:۰۵:۴۷
من شک دارم عزیز ! حزب الله لبنان و مجاهدینش مگر کمتر از ما دین را یافته اند. این حس ناسیونالیستی کشنده است.

اصولا این گفتمان \" دریافت \" بدون مراجعه یک امر پوچ است چون حقیقت دین در کتاب نوشته شده است. دریافت یک بازی نیست ، بلکه می تواند وجود داشته باشد مشروط به مراجعه به نص کتاب. (342737)
 
فاطمی
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۱۱:۱۳:۱۷
بله حقیقت در کتاب و سنت است اما آیا غیر ازاین است که ایرانیان به این حقیقت نزدیکتر شده اند، آیا غیر از این است که حزب ا.. لبنان حاصل جریان سازی انقلاب و ایدئولوژی ایران است.
شاید بتوانید بگویید ایشان می توانست از جملات و ادبیات مناسب تری استفاده کند. اما یقینا سخنان ایشان مستحق اینگونه هیاهو و جنجال نیست.
حضرت آقا می فرمودند انصاف حکم می کند در مورد هر کس به میزانی که مستحقش است سخن بگویید و آن را نقد کنید. طبعا فراتر رفتن از این مرحله مصداق ظلم است و ستم.
معتقدم الف و دیگر رسانه ها با اینگونه جنجال آفرینی و هیاهوی غیر منطقی و ظلم آشکار، موجبات بزرگ شدن جناب مشایی را فراهم آورده و زمینه ایجاد فتنه جدید را فراهم میآورند. (343251)
 
برهمت
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۲۳:۴۶
برای چی طرفداران احمدی نژاد جواب بدهند خود آقای رییس جمهور جواب بدهد که به اسم اصولگرایی و پافشاری بردین از مردم رای گرفت! (342311)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۷:۱۱:۴۳
دوستان اصلاخ طلب مشایی حرف سروش رو تکرار کرده که محکوم است !!!


نظر شما درباره ی شخص کریم سروش همان شخصی که از ان تعبیر به تئوریسین اصلاحات میشود همین است؟؟


من هم سخنان مشایی را محکوم میکنم هم سروش را .



و همان طور که رهبری گفتند به حضور اقای مشایی به صلاح دولت نیست.چون طرف داران دولت فارق از ملی گرایی اول اسلام گرا هستند.


همون طور که گفتم با این حساب حرف های سروش هم محکوم است پس محکوم کنید تا ماهم ببینیم!! (342360)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۳۷:۵۳
هنوز یادمون نرفته چه کسی به اسم تقلب در انتخابات چه جوونهایی رو بین منافقا و تو خیابونا کشوند و یه مشت تروریست رو مردم خداجو خوند

جدا از اونهمه حجم لیوان همون یه ذره خالیشو میبینین؟؟

احمدی نژاد کی از دین خارج شد که این بار دومش باشه ؟؟

هر کسیو تو گور خودش میذارن

ما خودمونم به مشایی و احمدی نژاد به خاطر انتصاب مشایی گله داریم اما اونقدر منطق داریم که اینجا انعطاف لازم برای قبول ایراد رو داشته باشیم

اما یه سوال .. طرفداران موسوی چقدر منطق و انعطاف برای قبول اونهمه حقیقت رو داشتن ؟؟

منطقشون از تعداد رای های مخالف مشخص میشه .. بشمر (342825)
 
ZMZ
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۶:۵۹:۲۴
هرکس مسئول حرف خودش است ربطی به احمدی‌نژاد و طرفدارانش ندارد (342355)
 
امید
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۵:۴۰:۵۵
سلام،

شما چرا مساله رو دور میزنین! آقای مشایی چرا آقای مشایی هست؟ اگر ایشون رئیس دفتر رئیس جمهور هست، از هوا که نیومده بیفته تو این مقام و هرجا که دلش هم میخواد بره و سخنرانی کنه. بنابراین قطعا آقای احمدی نژاد مسئول صحبتها و کارهای ایشون هست. نباید دوست داشتن کسی چشمان ما رو کور کنه که متاسفانه معمولا میکنه. (342487)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۴۲:۵۲
اگر به این بود به جای استیضاح هر وزیری در مجلس هم باید احمدی نژاد رو ببرن بازخواست کنن

حرفتون در حیطه سیاست اصلا جایی نداره (342829)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۰:۲۹:۴۱
هر کس در خانه خودش مسوول حرف خودش است. نه در یک جایگاه رسمی در دولت جمهوری اسلامی.

این روش بیان شما بسیار نزدیک به روش دیکتاتورهاست. کسی که مسوولیتی در یک کشور مردمی دارد باید به مردم پاسخگو باشد، علی الخصوص کسانی که باعث رای آوردن او شده اند. (342751)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۴۱:۱۹
تو دنیای سیاست به این کثیفی اینقدر حرف هست که نباید کسی را به خاطر حرف کس دیگر محکوم کرد

در مورد احمدی نژاد هم چون کارها و رفتارش تا الان منافاتی با اسلام نداشته پس نتیجه میگیریم به احمدی نژاد ارتباطی ندارد این حرفها اما احمدی نژاد باید با سیاست جلوی مشایی رو بگیره (342826)
 
misam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۷:۱۹:۴۶
عجیبه چرا باید بجای پرسش از خود آقای مهندس مشایی ،دکتر احمدی نژاد پاسخگو باشد؟! چرا ما عجول و لجوجیم؟! طبق نص صریح قران هر کس مسئل گفتار و اعمال خود است:\"کُل‌ُّ نَفْس‌ِم بِمَا کَسَبَت‌ْ رَهِینَة‌ٌ ؛(مدثر،38) هر کس در گرو اعمال خویش است‌.\" و طبق قانون مسئولیت مدنی هم خود فرد مسئول است.یا حق (342362)
 
برهمت
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۹:۴۶:۱۸
هر کس مسئول گفتار ورفتار خودش است
اما مسئولیت کسانی که میدان می دهند و حمایت می کنند و براین حمایت کردن حتا در قبال حکم ولی لجاجت می کنند چه می شود؟ (342397)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۵۲:۱۲
تا اونجایی که ما یادمونه احمدی نژاد درسته که دیر اجرا کرد و ما هم ناراحت شدیم اما بالاخره بعد از یه هفته حکم رهبری اجرا شد

چرا کسایی که به شما رای موافق دادن زمانی که رهبری گوشزد میکرد مسایلی رو که باید افرادی مثل آقایان موسوی و کروبی و ... میشنیدن و حرف ایشون رو زمین موند نیومدن اعتراض کنن

حرف رهبری یه زمانی به نفع هست با همیشه که یه روز راحت در مقابلش در میاین یه روز هم اونو جلوی کسایی الم میکنین که همیشه موافق تدابیر رهبری بودن؟؟؟

خیلی جالبه (342831)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۴۸:۰۱
تا اینجا 55 نفر مخالف

یعنی

55 نفر این آیهه رو مصداق نمیدونن
55 نفر یادشون رفته جواب ما منتقدین موسوی رو بدن و حالا اینجوری بهونه به دست آوردن
55 نفر که فکر میکنن چون زیاده تعدادشون به حق رای دادن
55 نفر که همیشه دم از روشن فکری میزنن اما یادشون رفته که چطور با چشم بسته فقط دفاع میکردن از حرفا و بیانیه های موسوی و امروز که ما خودمون به مشایی خورده میگیریم انعطاف مارو نمیبینن
55 نفر که ....

و و و

دیگه همه شناختن .. خودتونم میدونین با حلواحلوا دهن شیرین نمیشه (342830)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۲۲:۴۸:۰۱
آیا سخنان یک کارگزار مملکت اسلامی نباید با یک فرد عادی فرق داشته باشد؟ و نباید در برابر اظهاراتش یا عملکردش به مردم پاسخگو باشد؟ آیا اگر یکی از حاکمان ممالک تحت امر مولا علی(ع) تخلفی صورت می داد امام علی (ع) همان صحبت شما را می کردند که \" هر کس در گروی اعمال خویش است\" یا \" هر کس را در گور خود می گذارند\"؟!!! چرا از آیات قران هم تفسیر به رای می کنیم؟ آیا این ظلم به قران نیست؟ پس مساله مهم \"امر به معروف و نهی از منکر \"چه می شود؟ امر به معروف و نهی از منکر در مورد کارگزاران و مدیران جامعه اسلامی مهمتر و جدی تر است. (343549)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۷:۲۰:۴۶
خدا رحمت کند امام را که می فرمود نگذارید انقلاب به دست نامحرمان بیفتد. حالا باید دید چه کسانی در این قضیه مقصرند و این برنامه تا کی ادامه خواهد داشت (342364)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۵۳:۳۸
ایشالا مشایی برکنار بشه

باید فشار آورد بهش ... با کارهاش کارهای خوب دولت رو خدشه دار کرده (342832)
 
محمود
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۲:۲۷:۱۶
مشایی حرف درستی زده بعضی ها نمیفهمند مانند وقتی که گالیله گفت زمین دور خورشید می چرخد می خواستند او را اعدام کنند. این هایی که حرف مشایی را نمیفهمند دو دسته هستند یک دسته چون از او خوششان نمی آید از هر چیزی ایراد می گیرند (مانند الف ) دسته دوم واقعا نمیفهمند که تقصیر ندارند (مانند دوران گالیله) (342440)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۵۸:۰۷
جالبه .. هر جا حرفی به ضد موافقای احمدی نژاد گفته بشه رای موافق زیاد میشه حتی اگه توش از مشایی تعریف هم شده باشه

اما باز بعضیا که میگن باید از خود مشایی سوال جواب کرد باز مخالفا زیاد شده

اینا که مخالفن کلا مخالف دولتن .. این 8 ماهی که من تو الف هستم شناختم .. هر جا از موسوی خوب بگن موافق و بد بگن و انتقاد کنن مخالفن

تکلیفشون جدا مشخص نیست چون فقط ساز مخالفت میزنن
روشنفکرن دیگه... (342833)
 
یک دوست
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۰:۲۲:۱۶
عزیز من خوبه خودت فهمیدی
خودت میدونی این یک سایت اصولگراست جالبه که ماها حاضریم به حرفه مخالف گوش بدیم و به سایتهاشون هم می آییم اما آیا شما حاضرید به سایت مخالفان بیایید؟
خب اگر شما جزء اکثریت هستید چطور تو یک سایت اصولگرا مخالفان 2 برابر شما هستند؟ منتظر جوابتان هستم (342867)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۰۰:۱۶:۴۷
عزیز من

خودت هم خوب میدونی طرفداران اصلاحگرایان و موسوی و خاتمی فقط برای این میان اینجا که ظاهر رای ها رو بشکنن .. همین

وگرنه به ولله قسم میخورم تو هیچ بحث سیاسی این 8 9 ماه گذشته حرفی برای زدن نداشتن چه برسه به اثبات .. کدوم انعطاف؟؟

مثلا میخواین بگین عدتون خیلی زیاده ؟؟ با زیاد بودن رای مخالف یا موافق در بعضی نظرات ؟؟؟

زیادی ساده لوحانه نیست ؟

البته قبول دارم عده ای از طرفداران اصلاحگر هم داریم که انعطاف دارن اما در کل این وضعیت از روی انعطاف نیست .. ساز مخالفیست همیشگی که برای ماندن اعتراضات باید همیشه نواخته شود به هر قیمیتی (343097)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۲:۴۹:۳۶
جناب آقای محمد رضا روزبه , حتما دلیل برای این همه مخالفت هست. تازه الف سایت اصولگراست و تصور اینکه اکثر کاربرانش اصواگرا باشند غیر منطقی نیست. حالا به این فکر کنید که این همه دکمه ی مخالف رو چه حسابی فشرده می شود؟ (342899)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۰۰:۳۰:۲۱
همون اصلاحگرانی که فکر میکنن عدشون زیاده و جالب تر از همه فکر میکنن حرفهاشون منطق خاصی داره که اگر داشت جا برای ایجاد رقابت اصولگرایان با طرفداران به شدت متعصب موسوی و مخالفین دولت و ... وجود داشت.

اما خودتون بهتر میدونین که چون اصولا این بحثها نیاز به انعطاف و نیاز به منطق و حس قبول واقعیت هایی هر چند تلخ داره و این موارد در اکثر طرفداران اصلاح طلب به طور ذاتی وجود نداره (میتونین به آرشیو الف مراجعه کنین و ببینین)دلیلی نیست فضای بحثی از جانب اصولگرایان به وجود بیاد که در اون به جای جوابهای منطقی فقط رای ها مخالف یا موافق زیاد دیده بشه یا در کل به دنبال برتری رای برای اثبات حرفهامون باشیم ...

یعنی به نظر شما مثلا 50 نفر مخالف و 10 نفر موافق یه نظر هستن ... از اون 50 نفر تا حالا شده کسی بیاد منطقشو با استدلالهاش بیان کنه ؟؟ و یا اگر بیان کرده تا حالا شده با جواب یا انعطاف و قبول از طرف ما اصولگرایان مواجه نشه ؟؟

دیگر اینکه یادمون هست اکثر قریب به اتفاق طرفداران موسوی و در کل مخالفین دولت احمدی نژاد از طبقه مرفهی هستند که دغدغه کسب روزی کمتر به سراغشون میاد و به طور طبیعی هم وقت بیشتری برای اینترنت دارن هم اینترنت پر سرعت .. گفتم اکثریت چون کاملا همه به این قضیه واقف هستن .. پس باز هم بالا بودن رای ها دلیلی برای درست بودن یا نبودن اون نظر نمیتونه باشه... (343108)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۵-۲۰ ۰۶:۵۰:۴۲
اگه کسی واقعا اصول گرا باشد، شاید نظرات مختلف رو بخونه ولی حرفهایی که هم دارای حق هست و هم دارای باطل، نه موافقت و نه مخالفت می کنه. حرف حق تایید می کنه هرچند به ضرر خود باشد و ....
ولی آیا در افرادی که اصول گرا (به معنای کلمه نه گروه سیاسی) نیستند این موضوع برقرار است؟ من نمی دانم.
\"بی دلی گر غلطی گفت نگیریم بر او
ور که حق گفت جدل با سخن حق نکنیم\" (344833)
 
یک دانشجو
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۴:۰۴:۰۵
در مورد اسلام به راحتی میتوان جلوه و جامه ی عربیت را از اسلام جدا کرد و در واقع شاهد اسلامی بومی باشیم و این بومی بودن اسلامی به معنای تغییر ذاتیات اسلام نیست چرا که ذات اسلام وجود مبارک رسول الله هست و نه تغیررمیکند ونه تغییر پذیر هست اما در مورد عرضیا اسلام میتوان آن را تغییر داد بلکه حتما باید تغییر داد چرا که به عناون نمونه برای پاداشهایی که در اسلام برای بهشتیان ذکر شده مثلا از حوریان سیه چشم نام برده شده نه از حوری مثلا مو بور چشم آبی .. خب وقتی ما میخواهین سلایق افراد مختلف را با یکدیگر مقایسه میکنیم میبینیم آن مسلمان اروپایی از حوری چشم آبی بیشتر خوشش می آید تا سیاه چشم یا در مورد میوه های بهشتی به عنوان مثال تمام میوه هایی که در بهشت نام برده شده اند میوه های گرمسیری هستن چرا که طبع مردم عربستان آن روزگار با آن چنان ماکولاتی هم سرشت بود و طبعا اگر وعده های دیگری داده میشد نه تنها پذیرفته نمیشد بلکه جذابیتی هم نداشت پس ذات اقدس باری تعالی مطابق با شرایط آن زمان عرضیات اسلام را از طریق رسول مکرم اسلام عرضه کرد . خب حالا در مورد زبان عربی هم همینطور است شما فرض بگیرید پیامبر ایرانی میبود یا مثلا هندی یا آمریکایی ..آیا بازهم زبان اسلام و دین ما عربی بود؟ پر واضح است که جواب منفی ست و در آن صورت زبان اسلام فارسی . سانسکریت و یا لاتین بود پس میشود از زبان هم فاکتور گرفت حال در مورد حکمت هم همینطور هست حکمت اسلامی اگر برپایه منطقی غیر از منطق قومی که در آن زمان برای آنها نازل گردید تا آنها اشاعه دهنده اش باشند میبود غیر قابل درک بود و شما مقایسه کنید منطق حکما و متکلمان و فلاسفه را با مثلا جناب سهروردی . تفاوت از زمین تا آسمان هست . تا جایی هست که صلاح الدین ایوبی با تنگ نظری فلاسفه درباری آن دوران حکم ارتداد شیخ اشراق را میدهد و عین همین بلا بر سر عارف بزرگ و بی بدیل جناب عین القضات همدانی هم میآید و فراتر از آن پیکر ویرا علاوه بر دارد زدن میسوزانند به جرم ارتداد؟؟؟!!!
حال در این روزگار آیا انسان عاقلی پیدا میشود که هر چند اندک بهره ای زا فلسفه برده باشد و شیخ اشراق را مرتد بداند یا همچنین جناب عید القضات را . پس میبینیم هموراه آنچه مورد منازعه بوده عرضیات قابل تغییر اسلام است و نه ذاتیات که حتی خود اعراب بعد از پیامبر(ص) هم ذاتیان و عرضیات را رعایت نکردند و از حکومت نبوی سلطنت قیصری و کسرایی ساختند.شما ببیند چه بلای بر سر اسلام می آمد بدون خدمات ایران و ایرانی.... (342613)
 
پاشا
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۱:۳۲:۴۳
ببخشید ها... رییس دفتر ایشون هستند. پس کی باید جواب بده؟ درضمن توضیح دادن مگه اشکالی داره؟ البته ماسمالی اشکال داره اگه جای توضیح به کار بره. (342775)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۱:۲۰:۲۷
واقعا جالبه .. ما که ادعایی سر مشایی نداریم . خودمون هم به احمدی نژاد انتقاد داریم

اما چی شده که بعضیا گر گرفتن که اینجوری تلافی کنن؟؟

اونهمه به موسوی و کارهاش انتقاد داشتیم و اونهمه هم از شما منتقدین فعلی سند و مدرک خواستیم برای کارهای موسوی چرا هیچ کدومتون به جز رای منفی و حاشیه رفتن چیزی نداشتین

حالا هم که یکی مثل مشایی پیدا شده از فرصت سواستفاده میکنین تا گذشته رو به فراموشی بسپرین

ما ادعایی نداریم و اونقدر منطق داریم که به وقتش خودمون هم منتقد دولت بشیم تا به کل منکر همه چیز بشیم... (342818)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۶:۰۲
موسوی و اطرافیانش چه بودند که بچه مذهبی ها حاضر شدند احمدی نژاد و مشایی را تحمل کنند!! (342901)
 
آرمین شمس
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۱۲:۱۹:۳۲
به نام خدا

الف می گوید: رییس دفتر رییس جمهور: هدف ما از اين پس معرفي \"مكتب ايران\" است نه \"مكتب اسلام\"

جمله فوق بطور کامل از مشایی نیست و قسمت آخر را الف اضافه کرده. قسمت \"نه مکتب اسلام\" از مشایی نیست. خیلی از حرفهای ایشان درست است و برخی نمی فهمند یا نمی خواهند بفهمند و اشتباهاتی هم در حرفهایش دارد که بزرگنمایی می شود تا رئیس جمهور را بکوبند یا با وی رقابت کنند. کمتر کسی را می توان دید که با فهم و از روی خلوص و با انصاف حرفهای مشایی را نقد کند. (343269)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۱:۳۶:۵۳
همه اون کسانی که به خطا و انحراف رفتند فکر میکردند که به راه مستقیم هستند و چون بالا دستی و رهبری برای خودشون قائل نبودند رفتند که رفتند
حالا کی میخواد ترمز این قبل جریانات رو بکشه ؟ خدا میدونه (342166)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۱:۴۵:۲۵
چرا همیشه رای ما باید منحرف شود؟ آن از 2 خرداد این هم از 22 خرداد ؟

وطن دوستی خوب است اما این ایران پرستی است! این فرقی با بت پرستی نمی کند. (342175)
 
محمودآرامش
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۶:۵۹:۱۰
***ایرانی یعنی چه؟!***

آن طور که بنده برداشت می کنم، مکتب ایران به معنای مکتبی است که متعلق به ایرانیان است. اگر این پیش فرض را بپذیریم، پیش از بررسی صحبتهای آقای مشایی در مورد \"مکتب ایران\"، باید مشخص شود مفهوم واژه \"ایرانی\" چیست. به نظر بنده، تنها معنایی که می توان برای \"ایرانی\" تصور کرد، یک مفهوم حقوقی و سیاسی است که کاملاً جنبه قراردادی دارد. متاسفانه چنین تعریفی نمی تواند بنیان ایجاد یک \"مکتب\" به شمار رود. اگر تلاشی هم در این زمینه انجام شود، دیواری است که تا ثریا کج خواهد رفت.

مفهوم واژه \"ایرانی\" چیست؟

* آیا منظور از ایرانیان، مردمی هستند که 2500 سال پیش برای نخستین بار تحت لوای پادشاه ایران به صورت یک کشور و یک امپراتوری گرد هم آمدند؟

کوروش کبیر، بر سرزمینی بسیار وسیع حکومت می کرد که شامل افغانستان، پاکستان، عراق، مصر و بخش هایی از هند و چین و بسیاری از سرزمین های دیگر بوده است. آیا ما مردم این سرزمین ها را ایرانی می دانیم؟

* آیا منظور از مردم ایران، کسانی هستند که به زبان فارسی صحبت می کنند؟

اگر این گونه است، افغانستان و تاجیکستان و حتی بخش هایی از پاکستان و عراق باید در قلمرو ایران قرار گیرد. بسیاری از ایرانی ها به زبانهایی غیر از فارسی (مثل آذری یا عربی) تکلم می کنند.

* آیا منظور از ایرانیان، مردمی هستند که از نژاد آریایی اند و در خاورمیانه ساکن اند؟

پرواضح است که این گونه نیست. آریایی های خاورمیانه در کشورهای دیگری نیز هستند. همچنین، از نظر ژنتیکی، در ایران به سختی می توان آریایی خالص یافت. مطالعات علمی دقیق نشان داده است که درصد بالایی از مردم (مثلا در خوزستان یا آذربایجان یا شمال کشور) از نژادهای غیرآریایی هستند.

* آیا منظور مسلمانان (یا شاید هم شیعیان) هستند؟

اگر این طور باشد، تکلیف اقلیت های مذهبی (و برادران غیور اهل سنت) چیست؟ باید پذیرفت که ایرانی بودن با مسلمان بودن مساوی نیست.

آیا منظور افرادی است که \"فرهنگ\" ایرانی دارند؟

به نظر نمی رسد اصولا چیزی به اسم فرهنگ ایرانی بتوان تعریف کرد. چرا باید بپذیریم فرهنگ ساکنان آبادان و اردبیل و انزلی و یزد و سردشت و چابهار فرهنگ ایرانی است، اما مثلا مزارشریف فرهنگی بسیار متفاوت دارد؟! در عین حال، آیا کسی که در ایران زندگی می کند و فرهنگ لیبرالیستی غربی را قبول دارد، آیا نباید این فرد را جزء ایرانیان دانست؟

* آیا منظور افرادی است که در مرزهای ایران فعلی ساکن هستند؟

به نظر نمی آید این طور باشد. برای مثال، در حال حاضر دست کم چندصد هزار نفر با پاسپورت های افغانی و عراقی در شهرهای مختلف کشور زندگی می کنند. برگزاری همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور هم نقض کننده سودمندی چنین تعریفی است.

* آیا منظور افرادی است که در ایران به دنیا آمده اند؟
این تعریف شاید از همه بدتر باشد، برای اینکه باید از بسیاری از مفاخر و چهره ها (نظیر مولانا و ابن سینا) چشم بپوشیم. بدتر از آن، این است که این مرزهای رسمی امروز ایران، در زمانی نه چندان دور توسط انگلیس و روسیه ترسیم شده اند! آیا فردی که در بحرین زندگی می کند و تا 1971 ایرانی بود، ناگهان به یک غیرایرانی تبدیل می شود؟

همان طور که مشاهده می شود، ایران و ایرانی را تنها می توان در چارچوب سیاست و جغرافیای سیاسی تعریف کرد. کما اینکه بسیاری از کسانی که در ایران متولد شده اند، باورها و فرهنگ کاملاً لیبرال و غربی دارند که هیچ تناسبی با ریشه ها و فرهنگ و تاریخ این سرزمین ندارد، و در عین حال، در کشورهای دیگر کسانی ممکن است زندگی کنند که زبان و فرهنگ آنها بسیار نزدیک به این ملت است. به عنوان مثال، در کشور هند شاعران پارسی گو کم نداریم. یا به عنوان مثال، زرتشتیان ساکن در هند هنوز هم بسیار شبیه به زرتشتیان ایران زندگی می کنند.

بدین ترتیب، مفهوم \"ایرانی بودن\" یک مفهوم ذهنی و قراردادی است. به بیان دیگر، طبق قانون بعضی اشخاص ایرانی محسوب می شوند و برخی دیگر ایرانی نیستند.

حال، سوال این است که با یک مفهوم قراردادی سیاسی (یعنی \"ایرانی بودن\") چطور می توان یک \"مکتب\" تعریف نمود؟!

پی نوشت: کاش می شد نظر آقای مشایی را در مورد این فراز از مقدمه قانون اساسی بدانیم:

قانون اساسي با توجه به محتواي اسلامي انقلاب ايران كه حركتي براي پيروزي تمامي مستضعفين بر مستكبرين بود زمينه تداوم اين انقلاب را در داخل و خارج كشور فراهم مي كند به ويژه در گسترش روابط بين المللي ، با ديگر جنبش هاي اسلامي و مردمي مي كوشد تا راه تشكيل امت واحد جهاني را هموار كند (ان هذه امتكم امه واحده و انا ربكم فاعبدون)‏ و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامي جهان قوام يابد. (342354)
 
ایرانی مسلمان
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۱:۵۶
شما مردم رو چی فرض کردید؟ یک جمله از میان صحبت های آقای مشایی بر می دارید و اول و آخرش را حذف میکنید که به ذهن مخاطب غالب کنید و به خورد مردم بدید که چی بشه واقعا شما از درک صحبت های این آقا عاجزید معنای تمام صحبت های آقای مشایی این است که دقیق ترین و صحیح ترین و ناب ترین برداشت از مکتب برداشتی است که در ایران وجود دارد و اسلام واقعی در ایران است واسلامی که در مکتب ایران است را باید به جهان صادر کرد و نقطه توجه تمام مردمی که خواهان اسلام واقعی هستند باید در ایران باشد بنده مدافع شخص آقای مشایی نیستم و لی رویکرد شما رو نمی پسندم راستی مگه میشه انسان خودش را نشناسد ولی ادعای شناخت خدا را بکن پیغمبر می فرمایند هرکس خود را شناخت آنگاه خدا را خواهد شناخت خود شناسی و درواقع ماهیت واقعی انسان را شناختن لازمه خدا شناسیست
خدا از سر تقصیرات همه ما بگذرد
نکنه اینم جنجال رسانه ای برای سنگ اندازی در راه دولت باشد
خدا کنه این مطلب من رو مثل بقیه مطالبم سانسور نکنید آخه شما ید طولایی در سانسور دارید بعدشم از اون ور ادعای آزادی بیان دارید (342179)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۲۳:۳۹
با سلام خدمت آقا یا خانم \"ایرانی مسلمان\"
عزیزم فرهنگ مردم یک کشور دستخوش تغییرات فراوانی است و هرگز نمی توان گفت مکتب ما مکتب کشور ایکس است. چرا که فرهنگ مردم یک کشور در طول قرون و اعصار گاهی بسمت انحطاط و گاهی بسوی تعالی خواهد بود. در طول زمان ممکن است برخی ارزشها جای خود را به ضد ارزشها بدهند یا بالعکس.لذا ما نباید برداشت خودمان از اسلام را صد در صد صحیح بدانیم و به آن بچسبیم (مکتب ایران) بلکه دائماً در مسیر تنقیح اعتقادات خودمان با تطبیق با اسلام اصیل برآئیم و . . .
بگذریم خدا رحمت کند مرحوم امام را که می گفتند یکی به من گفت چرا اسم مجلس شورای ملی را عوض کردید و گذاشتید مجلس شورای اسلامی مگر شما با کلمه \"ملی\" مشکل دارید. امام فرمودند من به وی گفتم ما با کلمه ملی مشکل نداریم چون وقتی کسی اسلامی شد خود به خود ملی هم می شود ولی شما چرا با کلمه \"اسلامی\" مشکل دارید.(نقل به مضمون) حال آقای مشایی یکبار می گوید دوره اسلامگرایی گذشته است یکبار دیگر می گوید هدف ما از اين پس معرفي \"مكتب ايران\" است نه \"مكتب اسلام\" و . . . من می گویم آقای مشایی کاملاً مشخص است که شما در جمع ایرانیان خارج از کشور صحبت می کنید و لذا بسیار زیرکانه قضیه را از اسلامگرایی (که قبلاً فاتحه اش را خوانده بودید) بسمت ایرانگرایی هل دادید تا وجه مشترکی بین اهالی خارج نشین و ایرانیان مقیم کشور ایجاد کرده باشید آنهم با استفاده از تکنیکهای کلامی هرمنوتیک که جای گله گذاری برای مسلمانان باقی نماند. ولی مردم وقتی به قلب خود مراجعه می کنند می فهمند که یک جای کار شما می لنگد (حتی اگر نتوانند بگویند کجا)
یا علی
عزت زیاد (342310)
 
ایرانی مسلمان
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۹:۱۳:۴۳
با سلام خدمت آقا رضا:از تذکرتون ممنونم ولی خواهش می کنم یک باره دیگه به صحبت های من توجه کنید الان در بیشتر دنیا اسلام رو چه جور معرفی می کنند مگر نه اینست که اسلام رو اسلام وهابی و سلفی گری معرفی می کنند. اسلام واقعی در کجاست ؟مگر بهترین نمونه اسلام در ایران نیست ؟ حالا مگر نه این است که این مکتب که در ایران رایج است باید به دنیا معرفی بشه
امیدوارم منظورم رو به درستی فهمیده باشید
و صد البته اون صحبت هایی که از امام نقل کردین من هم قبول دارم و ما باید هوشیار باشیم، (342511)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۳:۰۴:۰۵
بنده تا حدودی با شما موافقم اما بهتر بود برای انتقال بهتر مطلب ایشان از واژه ایرانی اسلامی استفاده می کرد یا اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی.
با این برداشتی که مطبوعات کرده اند ایشان باید جوابیه ای منتشر کند و منظور خود را توضیح دهد در غیر این صورت من هم نظر نویسنده مقاله را قبول می کنم (342446)
 
محمدرضا روزبه
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۲:۰۴:۳۷
موافقم باهات ..اما چرا باید 2پهلو حرف بزنه کسی که این همه نگاه روشه و این همه خبرسازه حرفاش ؟؟؟

در ضمن ایشون حرفهایی دیگه ای هم جاهای دیگه مثل همین زده .. اونارو چی باید تفسیر کرد ؟ (342837)
 
ایرانی مسلمان
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۱۰:۴۵:۱۹
در مورد صحبت های آقای مشایی و عملکرد ایشون منم حرفی نیست و تمام صحبت های شما قبول شایستگی حضور در کنار رئیس جمهور مکتبی ما رو ندارن ولی این اصل که به خاطر اشتباهات آقای مشایی همه چیز رو تعمیم بدیم و تمام صحبت های ایشون رو رد کنیم درست نیست ، در ضمن اینم بگم ما تمام کارای این آقا رو زیر نظر داریم اگه بازم تکرار بکنه کارهای اشتباهشو و آقای احمدی نژاد رو در منگنه بگذارند دوستداران رئیس جمهور عزیزمون او رو به همون جایی خواهند فرستاد که گنجی و سروش و کدیور رو فرستادند و اونجا زباله دانی تاریخ است. (343244)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۰۰:۳۸
فرهنگ اسلام به تدریج تعریف شخصی پیدا کرده برای همین است که ایشان داعیه مرجع بودن برای فرهنگ اسلام را ندارد بنابراین از سیاست ترویج افکار و عقده ها و برداشتهای شخصی به نام اسلام پرهیز و بعنوان رئیس مرکز گردشگری ایران فرهنگ ایرانی را ترویج میخواهند کند اشکالش چیست خوش به حال شما که همه از صد تا ایت اله عظمی علمتان در اسلام بالاتر است فرهنگ اسلام را در دانشگاهها به دانشجویان و جوانان ایرانی یاد دهید نه به توریستها و ملل خارجی البته اگر از تسلط به ان اطمینان دارید چرا که عرب فرهنگ عربی را بنام فرهنگ اسلام به ما و دنیا فروخت بعنوان مثال در امریکا خانمی که مسلمان شده بود نام اسلامی خود را جمیله گذاشت چرا که نام عربی بعنوان نام اسلامی شناخته میشود اما اگر ستاره گذاشته بود مسلمان شدنش قابل فبول نبود (342184)
 
ابراهيم قنبري
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۰۴:۵۴
به نام خدا
در بيان و تبيين علل و عوامل سير تاريخي منتهي به انقلاب بلشويكي و فروپاشي تزارها در روسيه در اوايل سده قبل ، بازآفريني نقش راسپوتين ( مرد سايه دربار تزار نيكلاي دوم ) بسيار آموزنده است. (342188)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۱۲:۵۴
چرا تعجب میکنید؟ما از آقای مشائی بیش از اینم انتظار نداریم.من برای خودم و دیگر بچه های مکتبی نگرانم که نکنه آقای رئیس جمهور بر دین دوست خودش باشه چون ما به مکتبی بودن این آقا رای دادیم.دوستی که به خاطرش تا مرز ایستادن مقابل آقا رو هم ایشان را پیش برد. (342192)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۱۵:۴۳
من هرگز طرفدار احمدی نژاد نبوده ام و بر عکس از مخالفان جدی ایشان هستم اما دارم کم کم به این عقیده می رسم که هر جا مشایی اسمی از ایران می آورد یک عده به رگ غیرتشان بر می خورد
الف دقیقا مشکلت چیه؟ (342194)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۲۱:۰۶
مشکل الف اینه که فکر میکنه تو سیستم آقای احمدی نژاد به حق و حقوقش نرسیده.
حالا سانسور کن. (342309)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۲۳:۵۲
اين بابا كه حرفهاي بدي نميزنه
چراا اينقدر عليهش جو سازي ميكنيد؟
قرار نيست هر كسي حرفي زد كه با باورهاي ما مطابق نبود بكوبيمش (342198)
 
بشيرزاده
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۲۹:۴۲
سلام عليكم
علما وارد عمل شوند وجلو اين بدعتها را بگيرند. آقاي ضرغامي چرا اين نابغه!!!! ها را به صدا و سيما دعوت مي كند؟ (342200)
 
یارهاشمی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۹:۳۹:۳۳
دوست عزیز،بشیر زاده

میدونی من وامثال من مثل الف واسه چی مشاییو میکوبیم؟
برای اینکه داره قدرت میگیره؟برای اینکه احمدی نژاد احتمال داره برای ریاست جمهوری اینده کاندیدش کنه؟
(342285)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۳۵:۱۵
به به . من یک سوال دارم . احیانا کسی نیست به این آقا بگه شما بی زحمت حرف نزن . کاش نظر آقای احمدی نژاد رو هم می پرسیدید .شاید این بنده خدا داره نظرات احمدی نژاد رو بیان می کنه بالاخراه هرچی باشه رییس دفترشونن (342202)
 
بشيرزاده
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۹:۰۵:۰۵
حضرت یارهاشمی
اولا درود بر شما،ثانيا بعضي ها بيسوادند و نشخوار كننده سخنان به اصطلاح روشنفكرانه براي تاثيرگذاري در دل اهل علم فعاليت مي كنند وحتي براي رسيدن به هدفشان ( شايد هماني كه شما گفتيد يكي از آنها باشد) طوري حرف مي زنند كه دل لائيكها را هم به دست آورند. حالا وظيفه اهل علم است كه ماهيت اينها را هويدا كند (342508)
 
احسان
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۳۹:۱۶
مساله از اينجا شروع مي شود كه آياانچه ما فكر مي كنيم لزوما مطابق حقيقت است ؟ و آيا ما مصون از خطا هستيم ؟اگر پاسخ شما به اين پرسش مثبت باشد به اين معنا است كه شما معصوميد و اگر منفي باشد يعني باورهايي داريد كه احتمالا كاذب مي باشند.حال اين مطلب را به همه انسانهاي غير معصوم تسري دهيد.طبيعتا در مورد هر مساله اي باورها و نظرات متعددي بوجود مي ايد. به تبع ان مكاتب مختلفي بوجود مي ايد.
اگر نظر شما بر خلاف نظر اقاي سروش و مشايي است بجاي فحاشي كمي استدلال كنيد. (342204)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۲۴:۲۰
دوست گرامی اصولا الف و تفکر امثال الف با پلورالیسم مخالف است. اینها میگویند آنچه ما میگوییم درست است و لاغیر. از کسانی که میگویند کامنت بگذارید و خیلی راحت و فقط به این دلیل که جواب منطقی ندارند سانسور میکنند چه توقعی دارید؟ اینها فقط ژست روشنفکری گرفته اند و بس. (342312)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۵:۰۵
با نظر شما موافقم الف بارها کامنت های مرا ( که شامل هیچ توهینی نبوده است ) به دلایل نامعلوم سانسور کرده است. وجود کامنت های تکراری هم جای سوال دارد ! (342900)
 
فاطمی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۴۵:۲۵
الفیان عزیز چرا هوچیگری می کنید.
دکتر عباسی می گفت این اسلامی که در دنیا موج ایجاد کرده است اسلام خمینی ایران است نه اسلام سلفی عربستان.
جناب مشایی هم گفته است این مکتب ایران است که حقیقت اسلام را بیان می کند در واقع حقیقت اسلام در مکتب ایران متجلیست.
هرکس سخنش را یکجور بیان می کند.
سعی کنید در خصوص هر فرد طوری موضعگیری نمایید که وقتی سخن حقی هم به او نسبت می دهید به واسطه سخنان ناحقتان فنا نشود. (342207)
 
jodam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۳۳:۲۰
اسلام حقيقى همان اسلام ناب محمدى است.لطفآ به اسم ديگه اى اون رو به مردم معرفى نكنيد.زيرا در مسلمانيت بسيارى از ما ايرانيها معايبى هست.ضمنآ امام(ره)هم معصوم نبوده پس صحيح است بگوييم اسلام ناب محمدى. (342321)
 
جميل
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۶:۰۹:۰۱
فاطمي جان

من موندم هر تازه مسلموني رو كه هر جا ميبينيم سنيه نه شيعه! پس چطوريه كه موجو ما راه مي اندازيم؟! (342949)
 
iman
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۴۶:۰۴
ایشان درست گفته اند
ما اول ایرانی هستیم بعد مسلمان (342209)
 
کاوه
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۳۸:۴۸
حالا اگر کسی مسلمان نباشد نمیتواند ایرانی باشد؟ یعنی الف فکر میکند در ایران فقط مسلمانها زندگی میکنند؟ آیا این توهین به غیر مسلمانان نیست؟
خواهشا اینبار را سانسور نکنید و جواب بدهید. (342323)
 
هومن
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۹:۳۱:۴۷
ما اول و آخر ،بر فطرت انسانیم و اسلام مسیر فطرت انسانیمان را به ما یاد آوری می کند. .شدید شدن این فطرت گرایی-همان سرشت الهی - در انسان پاک روح رخ می دهد و ایرانی و غیر ایرانی نمی شناسد.برترین بندگان نزد خداوند، پرهیزگارترین آنانند. (342395)
 
ader
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۵۱:۲۵
حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم.
از اين حرف چگونه اين برداشت رو كرديد . شما انصاف داريد شما مسلمانيد. ؟؟؟؟؟؟
اينكه در مكتب ايران هم حقيقت اسلام هست هم حقيقت ايران يعني :

هدف ما از اين پس معرفي \"مكتب ايران\" است نه \"مكتب اسلام\"



بر دروغ گو لعنت ..... (342211)
 
مجيد کوچولو
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۵۴:۵۶
اصلا معلوم نيست اين آقا اين حرفارو از کجا .... تراوش مي کنه ؟ بعضي ها خيلي دوست دارن لقب آقاي متفاوت بهشون داده بشه. اين آقا هم تو اين حوزه تمايل زيادي به \" مورينيو\" شدن داره...
خدا بخير کنه ... (342215)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۲:۵۸:۳۹
يكي از اقوام ما كه خيلي آدم حقه بازي هست و گمان ميكنم تخصص خاصي ندارد و براي يك كار شخصي(تعيين تكليف ارث پدري) لازم بود به ايران بيايد ميان شركت كنندگان همايش ايرانيان مقيم خارج بود. آيا نبايد معيار محكمي براي مدعوين وجود داشته باشد كه پول ملت به هدر نرود. خدا ميداند كه چقدر خرج اينها كرده اند. البته اصل مطلب برقراي ارتباط با افراد ايراني و متخصص مقيم خارج صحيح است ولي بايد معيارهاي محكمي وجود داشته باشد تا از خرجي كه ميكنيم نتايج قابل قبولي دريافت شود (342218)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۰۰:۲۱
بی خود آقای مشایی را تخریب نکنید.
ایشان اشتباهاتی دارد انسان جایز الخطاست.
اما یکی از چهره های بزرگ ایران است.با این تخریبها هم فقط طرفداران ایشان زیاد می شود.امیدوارم رئیس جمهور آینده باشند. (342219)
 
jodam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۳۵:۱۸
متاسفانه خطاهاى اقاى مشايى از حد مجاز فراتر رفته است. (342322)
 
علی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۵۶:۲۱
انشالا شما هم در دولت ايشان باشی و ايران رو به هدف بزرگ دوستی با ملت اسرائيل برسونی! به اميد آن روز... (342433)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۰۹:۲۸:۵۶
چه ایرادی داره؟
رئیس جمهور: مشایی
معاون اول: احمدی نژاد
رئیس مجلس : رسایی
به امید تحقق (343206)
 
حمیدرضا
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۰۲:۰۹
هدف این افراد برای ورود به این مباحث علل مختلفی دارد:
1-مطرح کردن خود و ورود به روزنامه ها وسایتهای مختلف
2- غوغا سالاری درجامعه
3- برانگیختن احساسات افراد با ایمان به ویژه مراجع تقلید
4-اظهار روشنفکری
حالا من ازمسئولین سایت الف وخوانندگان محترم بدون هیچ
غرض ورزی سوال می کنم هدف از مطرح کردن این مباحث چیست و چه نیازی ازجامعه ما برطرف می کند آیا قراردادن ایران جلوی اسلام غرض ورزی نیست . وایا ضرورتی دارد ایران جلوی اسلام قرارگیرد .( وقتی نام کشور ما جمهوری اسلامی ایران است ) (342222)
 
میزان
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۴:۰۷:۵۸
ایشان ایران را مقابل اسلام قرار نداده است. این هدفیست که الف دنبال کرده و منظور نادرست خود را به ایشان نسبت داده و می خواهد با هوچیگری شما را تحریک کند و ظاهرا هم موفق شده است. ایشان گفته است:
حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم.
در واقع ایشان می خواهد بگوید مکتب ایران است که حقیقت اسلام را بیان می کند. همین.
از بنده و شما بعید است که فریب هیاهوی خبری الفیان را بخوریم. (342274)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۰۴:۴۷
این آقا ممکنه دور طرف رو از دست بده ا. یرانی بودن رو که با حذف تاریخ از کتب درسی و مسلمان بودن را . اینو باید فقها نظر دهند
مکتب ایرانی یعنی گفتار نیک کردار نیک پندار نیک . کدام با شرایط امروز جامعه هم خوانی دارد ؟ (342223)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۰۷:۰۴
همين اول عرض كنم كه من مخالف سياسي دولت نهم و دهم بودم و هستم و رفتار سياسي انها را مناسب امروز و فرداي اين ملك و ملت نمي دانم .

اما رويكرد فكري و انديشه هاي تئوري ان بخصوص شخص اقاي مشايي يك چيز تازه است كه به مطالعه و بررسي عميق نياز دارد .

هميشه تلاش كرده ام در حوزه انديشه ها اول بفهمم و بعد با تفكرات ديگر انديشمندان مقايسه كنم تا ابتدا تفاوت را دريابم سپس به قضاوت بنشينم .

سخنان اقاي مشايي شايد به دلايل منطقي بريده بريده است يك سلسله مباحث منسجم نيست كه بشود يك برداشت كلي از انديشه وي بدست اورد اما انچه حداقل از اين گفتار برمي ايد اصلا چيز عجيبي و غريبي نيست گر چه شايد از زاويه عجيبي باشد و به حق نو .

1_ انتقاد به كلام ايشان در زمينه مكتب ايران مبنايي ندارد .ايا گفتن مكتب نجف و مكتب نيشابور و مكتب قم و هرات و...... ايرادي داشته است در طول تاريخ ما ؟

2_ در مورد مكتب اسلام و مكتب ايران ممكن است برداشت شود كه ايشان عليه اسلام موضع گرفته است ولي وقتي نامبرده به تفاوت تفسيرها اشاره مي كند جايي براي ايراد نمي ماند به عبارت ديگر اقاي مشايي دارد مي گويد ما به تفسير ايراني (منظور براساس خلقيات و فرهنگ ) عمل مي كنيم و نامش را گذاشته اند مكتب ايراني .تا تاكيد هم مي گويند حقيقت اسلام و حقيقت ايران لذا ايرادي من نمي بينم و اگر به سير تكامل تشيع ما هم بنگريد اين مساله مال امروز هم نيست .

3_ در مورد امانيسم و مشايي به نظرم يك سوتفاهم عميق است كه اتفاقا در طول ساليان دراز موجب دافعه ما و جاذبه مكاتب غربي شده است .

دوست عزيز نويسند تعريف انسان در سخنان اقاي مشايي وصف كرامت انسان است كه اساس همه انديشه هاي ديني ست و پيامبران چيزي جز اين را براي بشريت بشارت نداده اند . نمي دانم چرا امانيسم بيخدا را با خلفه الله مقايسه كرده ايد ؟ اين وصف خود خداست كه اي انسان تو جانشين مني در همه گيتي و سرامد افرينش . امانيسم بخشي از اين را ارائه است و همان هم عاريه اي ناقص از حقيقت .

4_ مقوله عشق در شرق بعد جدايي ناپذير همه مكاتب است و برداشت هاي عارفانه همه مملو از عشق به معبود است و همه رفتارهاي ما هم به حد بعضا افراط به عاطفه ما گره خورده است . چرا اين بايد ضد ارزش باشد ؟

5_ خرد و خردمندي چيست ؟

انجا كه عقل و عشق به ايمان برسند ان موضع خرمندان است .

اگر عشق را حذف كنيم مومني خشك مغز مي شويم كه لذت ها و نعمات خدا را معصيت مي ناميم .
اگر عقل را حذف كنيم هيچ تغييري را برنمي تابيم و دنيا و عالم هستي محدود به يك دوره خاص مي كنيم و بقيه تاريخ بشر بايد فقط كپي همان عصر باشد و اينجا رمز عقب ماندگي جوامع ديني نهفته است چون اهل نقليون حاكم بلامنازع مي شود و ابوعلي سينا و فارابي و ..... دنبال جانپناه .

اگر ايمان را حذف كنيم اميد به اينده روشن را وزانده ايم و در خلا سرگردانيم و هيچ چيز جز افسردگي و پريشاني و بلاتكليفي در هستي نصيبمان نخواهد شد .

اگر عشق و ايمان را حذف كنيم و فقط به عقل فردي رو اوريم (عقل جمعي باز بارقه اي از عشق دارد) مي شويم حيوان و جز خود نمي بينيم همه چيز لذت و شهوت جنايت مي شود.

به نظر من مكتب ايراني همان خردمندي باشد.

6_ پايان كلام اينكه در عرصه انديشه ها تكفيري نباشيم اجازه دهيم ادميان دنياي افكرشان را بگشايند و ما نقد كنيم و بگذاريم همه حسن و عيب هم بنمايانيم تا راه سعادت را بهتر بشناسيم .

اقاي مشايي حداقل اينقدر جسور هست كه حق خودش را در ابراز انديشه هايش محترم بشمارد همه ما بايد اول اين حق را به خودمان و بعد به ديگران بدهيم همانطور كه خدا اين را با دادن عقل براي انسان مباح كرده است اگر غير از اين بود ما را هم مثل ساير حيوانان فقط با غريزه مي افريد تا ادم امروز هم مثل ديروز باشد همانطور كه گرگ و الاغ يك مليون سال پيش هيچ تغييري نكرده است .

حق انديشه حقي الهي ست و صفت خليفه الهي .هيچكس نمي تواند به ديگري بگويد چرا چنين انديشه اي داري .

انها كه مخالف جريانات فكري هستند قيامشان عليه افرينش است نه افكار اقاي مشايي .من نمي توانم به دليل مخالف سياسي با وي به جنگ خدا بروم ولي اگر بهتر از او مي فهمم جسارت دارم بنويسم عليه او ولي تكفيرش نمي كنم چون نشان دهنده ضعف من است.

به اميد شناخت حقيقت خدا (342225)
 
یار هاشمی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۱۲:۵۲
.خوبه رهبری گفت اون شغل و نده ها؟! نه

اخه
ببینید چند تا شغل داره؟
1-رئیس دفتر رئیس جمهور
2-جانشین رئیس جمهور در شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور
3-دبیر کمیسیون فرهنگی دولت
4-رئیس کارگروه زیارت و فرهنگ رضوی
بقیه به اثبات نرسیده ولی منتظر باشید تا خودشو برای ریاست جمهوری 11 کاندید کنه.
اقای احمدی نژاد:خود کرده را تدبیر نیست برادر. (342174)
 
یارهاشمی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۴:۲۱:۲۴
اونهایی که به کامنت یار هاشمی پاسخ مخالف دادند بگند ببینم کجاش دروغه؟
منبعشو بگم؟
سایت الف:http://alef.ir/1388/content/view/79482/
تیتر خط اولو بخونین متوجه میشین که چند تا شغل داره.
جالب اینجاست طرفداران اقای دکتر کم نمیارند.
شما اگه رهبر ما رو قبول داشتین این همه ناسزا به هاشمی نمیگفتین.اقا جون رهبر معظم میاد تو تربون نماز جمعه میگه هاشمی نه تنها ثروتش زیاد شد،بلکه کمترم شد،بازم شما قبول نمیکنید.
ما ضد انقلابیم حالا؟
ما منحرفیم؟
ما منافقیم؟
وقتی اقای احمدی نژاد تو ی همدان مردمو بچه فرض میکنه و میگه کی خسته است؟
دشمن،من یاد عمو زنجیرباف مدرسه میفتم.تو مناظره با به قول خودتون منافق چی؟بگم؟بگم؟منافقه هم گفت بگو ببینم چی میگی؟(تو که همه رو میگی اینم روش)
الف سایتت با این که اصولگراست ولی جایی برای ما هم تو این 1،2 که شناختمت داشت.
دم توکلی گرم (342280)
 
نکته سنج
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۷:۰۳:۳۵
همون جا رهبر از توهین‌ها و دروغ بستن‌ها به احمدی‌نژاد گلایه کرد و گفت نظر من به احمدی‌نژاد نزدیک‌تره.
چرا هاشمی و هوادارانش همیشه دنبال نقل سفارشی و گزینشی سخنان رجال و به نوعی تحریف تاریخ هستند؟ (342681)
 
دفاع نمی کنم
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۱۳:۲۰
من از آقای مشایی دفاع نمی کنم ولی این حرف ایشان که از مکتب اسلام برداشت های متفاوتی می شود کاملا با واقعیات انطباق دارد.بنابراین,کسانی که مدعی دفاع از اسلام هستند, فقط از برداشت خودشان دفاع می کنند .گمان نمی کنم نیازی باشد که به وهابی ها و... وافراطی های ش...وجنایت های...اشاره کنم که همه به نام اسلام انجام می شود. (342228)
 
حسام الدين
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۱۶:۰۹
جناب مشايي اگه اينقدر به نظريه‌پردازي اون هم از نوع دينيش علاقه داري، چرا دو دستي چسبيدي به پست اجرايي ول كن هم نيستي؟
پاشو برو حوزه اونجا سر وقت و حوصله با اهل فن مباحثه كن! (342230)
 
misam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۱۹:۲۱
آقای مهندس مشایی ما شا الله هوش خوبی دارند از قدرت بیان خوبی برخوردارند دارای صراحت بیان هستند تمام اعتقادات درونی خود را بدون هیچ واهمه ای بیان می کنند خوشحالم که بگویم مشایی هر کی هست حداقل منافق (به معنای قرآنی آن) نیست. خدا به همه ما این قدرت درونی را بدهد. (342233)
 
برهمت
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۲۸:۱۳
شما از کجا می دونید ایشون تمام منویات درونی شون رو رو کرده اند. در آینده چه چیزهای جدیدی آَشکار می کنند؟ (342318)
 
misam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۷:۰۸:۵۰
سلام عزیز!
هیچ کس جز خدا بر منویات درونی احدی آگاه نیست و ما مامور کشف منویات آن هم از نوع \"درونی\" کسی نیستیم و از این کار طبق نص صریح قران و روایات نهی شده ایم مخصوصا آنجائیکه با گمان و \"خیال\" خودمان مواردی را به خلق خدا نسبت می دهیم که قاعدتاً از حیطه اخلاق انسانی و اسلامی بدور است! امید است به مرتبه ای برسیم که از ظن و گمان بپرهیزیم و در اصلاح خود بکوشیم و بقول معروف زیر آبی کسی رو نزنیم.یا حق (342359)
 
برهمت
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۰:۱۲:۳۵
دوست عزیز من که نگفتم منویات ایشون باید بررسی بشه ولی شما تو پست بالا اشاره کردین که ایشون تمام اعتقادات درونیشون رو بیان کرده اند!
من فقط پرسیدم شما از کجا خبردارین تمام درونیاتشون! رو شده است؟
یوم تبلی السرائر فرا رسیده است؟ (342401)
 
علی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۵۴:۲۷
آيا همه اين امکان رو دارند؟ يا اينکه امکان بيان عمومی اعتقادات فردی يک رانت دولتی است؟ (342431)
 
فاطمه
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۲۳:۵۰
من نمی‌فهمم همایش ایرانیان چه ربطی به حرفای بی سر و ته و بی معنی این آقا داره

رئیس جمهور هم با میدون دادن به این آقا آبروی ماهایی که بهشون رأی داده بودیم رو بردن
آقاجون ما نخواهیم از زبون مشایی ارشاد بشیم باید چه کسی رو ببینیم؟
اینکه مشایی میگه: «از مكتب اسلام دريافت‌های متنوعی وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفی كنيم»

دیگه لازم نیست امثال سروش و نوچه‌های داخلی و خارجیش زحمت بکشن و خودشونو به در و دیوار بزنن تا یه جوری دین رو ببرن به حاشیه
یکی از عزیز کرده‌های آقای رئیس جمهور زحمت هر چی سکولاره کم می‌کنه
آقای رئیس جمهور اگه فکر می‌کنن بازم با میدون دادن به مشایی، می‌تونن ایشونو برای سه سال دیگه بگیرن روی دست و به مردم معرفی کنن، اشتباه می‌کنن
این آقا هر چی بیشتر دیده بشه تر میشه
یعنی از همون وقتی که گفت ما با مردم اسرائیل مشکلی نداریم شد
رأی من به اعتقادات احمدی نژاد و شجاعتش بوده نه به حمایت چشم و گوش بسته‌ش از امثال مشایی
امیدوارم آقای رئیس جمهور شجاعت بخرج بدن و مشایی رو بر کنار کنن تا همه یه نفس راحت بکشن (342193)
 
ارميا
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۲۶:۵۸
شايد تا ديروز اين تصور را داشتم كه حرفهاي رحيم مشايي فقط يك نظريه شخصي است اما روز به روز اين نظريه هاي شخصي خود را نمايان تر كرد به گونه اي كه افكار سروش و امثالهم را در شالوده خود نمايان ساخت .
امروز اين چند خط را نگاشتم تا روزي كه تاريخ ورق بخورد و ببينيم كه جناب عامل موساد و سيا بوده باشد روزي كه پرده ها بيفتد و ... (342206)
 
نکته سنج
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۰۳:۲۸:۰۱
شهبازی قبلاً این حرف‌های شما را با مستندات داستان‌وار تئوریزه نموده است. لطفاً مطالعه بفرمائید.
http://alef.ir/1388/content/view/74823 (343146)
 
حسام الدين
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۲۸:۰۱
كسايي كه ميگيد رئيس جمهور همون شعبيه و به عنوان استدلال زمين و زمون رو به هم ميدوزيد، تحويل بگيريد!
يعني ياراي امام زمان (روحی لتراب مقدمه الفداء) چنين افرادي ميخوان باشن؟!!!
اينقدر با مقدسات بازي نكنيد!
پیامبر اکرم (ص): قصم ظهری رجلان: عالم متهتک و جاهل متنسک؛ دو دسته از آدمها كمر مرا شكستند: عالم بی عمل و جاهل متعصب
امام علی (ع): « قصم ظهري إثنان عالم متهتك، و جاهل متنسك (342243)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۲۹:۰۷
این بحث از حد عوام و برخی کارشناسان فراتر است. حتما و تاکید می کنم حتما این بحث باید از منظر کارشناسان دینی بررسی شود. بنده شخصا نمی توانم در این زمینه نظری بدهم زیرا که تخصصی در امور فلسفه دینی ندارم. امیدوارم بزرگان فلسفه دینی بتوانند جواب روشنی برای ما داشته باشند. ظاهرا که این شخص کمی با کلمه اسلام مشکل دارد! (342245)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۳۳:۱۸
جاي اين حرفها و اظهار نظرها در مراكز آكادميك و دانشگاهها و افرادي كه اين حرفهارا مي زنند بايداز صاحب نظران، محققين و اساتيداين حوزه باشند. معاون رييس جمهور و يك مسئول عالي رتبه در قوه اجرايي كشور چه ارتباطي به اين حرفها دارد. (342250)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۴۱:۵۲
چرا از پشت خنجر می زنید و گیر الکی می دید ، به نظرم شما جز بزرگ نمایی کار دیگری نکردید . خدا همه را به راه راست هدایت کند. (342256)
 
ایمان 21 ساله
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۴۵:۳۲
سلام - مگر غیر این است که الان از دین ما تعبیر های مختلفی شده و فرقه های مختلف پدید آمده؟ مگر جز یکی که در صراط مستقیم هست بقیه از آن فاصله نگرفتند؟ مگر نه اینکه امام گفت شما (مردم انقلابی ایران) از مردم صدر اسلام برترید؟ این بنده خدا هم که همین ها را فقط تکرار کرد (342261)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۵۲:۲۳
با سلام :
با این نوشته عصبی منشانه وکامنتهای احساسی چیزی عوض نمیشه به جای فحش دادن به فرد با استدلال تفکرش رو به نقد بکشید چرا مایلید فرد رو حذف کنید؟اون هم فردیه مثل من و شما و...حق اظهار نظر داره گرچه این قابل قبوله که فردی در پست مهم در چینش واژه هاش بیشتر وباید دقت کنه.
در مورد دکتر سروش هم همینطور با فحش دادن به ایشون نه از ایشون چیزی کم میشه ونه به شما چیزی اضافه،این گوی واین هم میدان الان هم مملکت دربست در اختیار شماست اگه میتونید جواب کتابشو با کتاب منطقی ومستدلی بدین.
کوروش (342266)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۳:۵۹:۰۹
به نام خدا.
آقای مشایی خاطرم هست که در حدود دو یا سه سال پیش هم فرموده بودند که اسلام گرایی را به عنوان یک مکتب رو به پایان می بینند. البته تاکید کرده بودند منظورشان پایان اسلام به عنوان دین نیست بلکه پایان ایدئولوژی مد نظرشان است، جمله ای که هیچ کس از جمله عبداکریم سروش هم به این وضوح نگفته است. (342272)
 
زهرا
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۴:۲۱:۵۹
بسمه‌تعالي
باسلام.
لطفاًفيلم قابل دانلود راباكيفيت بالا و بهترو حدالامكان كاملتر بفرستيد تا قابل استناد باشد. (342282)
 
ایمان
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۴:۴۴:۳۶
من سررشته ای از مباحث دینی ندارم اما انجه که واضح است حرفهای ایشان تنها برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات روز افزون اقتصادی و سیاست خارجی است و گرنه نیاز به رسانه ای کردن این مطالب نبود (342293)
 
gomnam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۲۴:۴۰
شهدا شرمنده ایم!!! (342313)
 
پاسخ به Gomnam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۷:۰۱:۴۹
از شهدا باید شرمنده باشیم ولی نه برای حرف حساب مشایی, بلکه برای رفتار و گفتار و پندار ا... (342356)
 
پدرام
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۳:۲۱:۴۶
از آیندگان هم باید شرمنده باشیم. برای رفتار و گفتار و پندار ا... (342447)
 
gomnam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۲۷:۴۳
اینکه واژه ایران ذکر است هم جزء همین اسلام واقعی است؟
حاج آقا تسبیح بدم خدمتتون؟
یا حسین (342316)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۲۸:۵۰
وقتی کور کورانه ازش حمایت میکردین باید فکر اینجا رو هم میکردید... قدرت بدجور کورتون کرده بود.. (342319)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۷:۲۰:۱۱
دوست عزیز کی از مشایی حمایت کرده؟حمایت ما موقع نامه رهبری تمام شد! تصاویر امروز همدان را ببینید.ملت از رای به گفتمان امام پشیمان نیست.والبته مشایی را هم قبول نداریم.


این مشایی که تازه حرف های سروش شما رو تکرار کرده همین!!! (342363)
 
نکته سنج
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۰۳:۳۴:۱۱
این بنده خدا داره می‌گه برداشت‌های مختلفی از اسلام وجود داره. سروش به نقل از متکلمین مسیحی مثل «جان هیک» می‌گه همۀ این برداشت‌ها درستن، ولیل مشائی می‌گه مکتب ایران برداشت درسته.
این کجاش پلورالیزمه؟! (343148)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۳۰:۴۰
سرخدا که عارف سالک به کس نگغت
در حیرتم که باده فروش از کجا شنید (342320)
 
hosineamir
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۵۰:۰۰
سلام
زیاد از این گزافه گویی ها ناراحت نشوید. پیرو رهبر و ولایت فقیه باشید یقین داشته باشید هیچ آسیبی به مملکت نخواهد رسید.
مشایی که هیچ بزرگتر از ایشان هم نمی تواند اسلام و اعتقادات مردم را از آنها بگیرد. اما باید با سخنان بیهوده و گزافه شدیدا برخورد شود.
موفق باشید (342327)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۵:۵۱:۳۱
چرا نظر من رو نزدی ؟
شما با منطق جواب ایشون رو بدید نه با برچسب \"حرفهای انحرافی\".
رویکرد شما درباره مشایی اینه:
از قبل تخریب بشود تا کسی به حرفهاش اهمیت ندهد.شما گفتید این حرفها انحرافیه؟
چرا؟
خوب اسلام مکتبهای مختلفی داره:بهاییت ،وهابیت و .. اروپا اسلام را با طالبان معرفی میکنه.پس ایشون درست گفته .ما ایران اسلامی هستیم.این خیلی بهتر از اون حرفهایی که ظاهر خوبی داره ولی تهش بوی خیانت واسلام آمریکایی میده !!!
از الف بعیده که اینجور غیرمنطقی برخورد کنه.
اون آقایونی که نظرشون رو با جمله \"این آقا ..\" نوشتن، مطئنا اسم ایشون رو میدونستند ولی سعی در بی اهمیت نشون دادن اون داشتند.
زنده باد ایران اسلامی
مرده باد آدم قدرت طلب و جاه طلب (342329)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۰:۰۰:۵۰
الف خیلی وقته که غیر منطقی شده. یک نگاه به آمار کامنتها بنداز (342518)
 
jodam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۶:۰۲:۰۶
استى در مقاله شعيب بن صالح اشاره نشده بود حضور مشايى در كنار احمدى نژاد باكدام يك از نشانه هاى ظهور انطباق دارد. (342333)
 
jodam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۶:۰۸:۲۰
متاسفانه اين روزها برخى ها سايت هاى حامى دو اتشه رييس جمهور و نزديكانشان سخنان شبه دار بسيارى را مطرح مى كنند.اميد است سايت هاى دلسوز نظام و ملت و نيز صاحب نظران و مراجع باپاسخ هايى در مورد اين سخنان شبهات ناشى از اين بيانات گران مايه را برطرف كنند. (342337)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۶:۱۲:۲۴
مکتب ما اسلام ناب محمدی باتعریف امام خمینی است.تلاش غرب درتبلیغات وساخت فیلمهایی مانند300 انحراف افکار جهانیان ازعدالت واسلام خواهی ایران به کوشش برای تشکیل امپراتوری ایران باستان بوده وهست این قبیل سخنرانی واز چنین تریبون وجایگاهی زحمت مردم دوست یعنی اسراییل !!!!ارا کم میکند.وبا انتشار این چنین سخنانی شاهدی برای ادعای خود بدست میاورد البته به راحتی وبابرد زیاد . داشتن عقیده جرم نیست ولی سو استفاده از تریبون وابراز عقیده خام چرا. (342338)
 
امید
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۶:۲۰:۲۹
اگه این دولت یه مشایی داره دولت اصلاحات سرتاپاش مشایی و هزاران پله فراتر ازمشایی بود....جمع کنید این هوچی گری هارو...خوبه ما اصولگرایان بسیجی شرف وانصاف داریم که هرجایی ایرادی دیدیم فورا اون رو محکوم کنیم شما اصلاحطلبان که حتی اگه ترک باشید و خاتمی اونجور وقیحانه مسخرتون کنه باز حمایت می کنید چشمتون رو بابی انصافی تمام می بندیدو و می گید فیلمش ساختگی بوده....اصول گرایی یعنی همین یعنیکه با هیچ کسی شوخی نداریم حتی آقای احمدی نژادودوستانش...
این یعنی حق ما معیارمون حقه نه شخص اینجاست که سره از ناسره مشخص میشه پس لطفا هار نشوید فساد طلبان نامحترم. (342341)
 
observer51
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۶:۴۵:۱۰
من به عنوان کسی که گهگاه با الف همکاری دارم از مسوولان این سایت خاضعانه درخواست می کنم که اجازه ندهند سطح و شان آن را با این مطالب بی مایه، عجولانه و غرض آلود خدشه دار شود. نویسنده این مطلب معلوم است نه سروش را فهمیده، نه هرمنوتیک را و نه حرف مشایی را. از نظر سیاسی هم آیا تیتر یک کردن سه مطلب علیه مشایی طی دو روز عملا بزرگنمایی ایشان نیست؟ آیا واقعا ایشان در حال حاضر مهمترین مسئله مملکت و بزرگترین خطر اسلام و مسلمین و مهمترین سوژه خبری دنیا است؟ (342348)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۸:۳۰:۱۱
فكر كنم واقعا مشائي آن قدر بزرگ هست كه شما نگران شدي....
در غير اينصورت شما خطري احساس نميكرديد
ان شاء الله ايشان كه در خط رهبري هستند و همچنين نشان داده اند كه توانمندي جذب نخبگان جامعه را نيز دارند و از همه مهمتر آنكه: \"باج بده به بيگانه و خائن نيست\"، بتوانند رئيس جمهوري در شان ايران باشند.
ضمنا اگر ايشان بخواهند از مسير ولايت خارج شوند بسادگي همانند ديگر سران فتنه حذف خواهد شد. (342385)
 
علی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۵۲:۴۲
ادعای دوستی با مردم اسرائيل حرکت در خط ولايت است؟!!!! (342428)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۹:۰۸:۲۷
بله ایشان جای الف را تنگ کرده اند! (342390)
 
alireza25us
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۰:۱۱:۴۹
من با شما موافقم . بعد از آن که تیتر را صبح دیدم رفتم و کتاب کتاب قبض و بسط تئوریک عبدالکریم سروش را بار دیگر خواندم با سخنان آقای مشایی که چک کردم دیدم اصلا نظرات سروش با صحبت های مشایی زمین تا آسمان متفاوت است سروش به کثرت گرایی دینی معتقد است اما آقای مشایی دقیقا قرائت واحد از دین را دنبال می کند و البته این دیدگاه به دیدگاه آقای مصباح نزدیک تر است . بقیه اش را نمی نویسم چون اگر قرار بود چاپ بشه کامنت قبلی سانسور نمیشد ! (342400)
 
روح الله
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۷:۰۲:۱۸
\"انصاف\" همان گوهری است که اتفاقاً \"الف\" همواره بدان پای فشرده. ولی این بار دچار بی انصافی شده اید انصافاً! مخالفت شما با مشایی، آنقدر برایتان اصالت یافته که از دایره انصاف خارج تان نموده. به روش های ماکیاولیستی متوسل شده اید برادران. آنچه شما با دستاویز قرار دادن \"صراط های مستقیم\" به مشایی نسبت داده اید از هیچ کجای این متن برنمی آید. کاملا روشن است که هدف تنظیم کننده ی تیتر، مهیا کردن محملی برای تاخت به مشایی بوده و بس. وگرنه جملات او هیچ حرف غیرمتعارف و تازه ای ندارد. دانش آموز دبیرستانی هم می تواند مفهوم صحبت های مشایی را دریابد؛ او گفته که \"از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم.\"
در کجای این جملات، عبارت \"نه مکتب اسلام\" دیده می شود؟! این تاکید از شما بوده و نه از مشایی. جمله کاملا روشن و ساده است؛ او می گوید که \"مکتب ایران بهترین نماینده ی حقیقت اسلام است و باید به جای مکتب های دیگر معرفی شود\". او مکتب ایران را در مقابل مکتب های دیگری که به اسلام منتسب هستند بکار برده و نه در مقابل ایران. از این واضح تر هم نمی شد بگوید.
نمی خواهم برای اینکه نظرم منتشر شود از جمله ی کلیشه ای \"من هم از مشایی خوشم نمی آید\" بهره بجویم. برایم مهم نیست که منتشر کنید یا نه. لااقل خودتان از فضای ذهنی پیشین نسبت به مشایی بیرون بیایید و اشتباهات گذشته ی او را در تحلیل و توصیف این جملاتش دخیل نکنید.
اگر \"انصاف\" را از \"الف\" بگیرید، خواندنی نخواهد بود برادران.
یاعلی (342357)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۷:۱۶:۲۷
چقدر شلوغ می کنید تا کی می خواهید علیه دولت مطلب بنویسید چرا اینقدر نامردی می کنید (342361)
 
عدالت
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۸:۳۹:۴۶
زمانی که کشور ایران بود اصلا\" چیزی به نام اسلام نبود . (342386)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۰:۲۴:۳۱
اتفاقا زمانی که اسلام بود ایران نبود مگر نمی دانید که خدا قبل از آنکه جهان را خلق کند نور پنج تن آل عبا را آفرید . مگر حضرت آدم (ع) هنگامی که از بهشت رانده شد برای توبه به اسامی پنج تن متوسل نشد مگر حضرت نوح(ع) وقتی سیل به راه افتاد و سوار کشتی شد نام پنج تن آل عبا را بر کشتی ننوشت تا نجات یابد ؟ مگر خداوند حضرت ابراهیم (ع) را مسلمان خطاب نمی کند ؟ آن زمان ایران کجا بود ؟ (342403)
 
gomnam
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۹:۲۲:۱۶
دوست عزیر طرح این سئوال که\" آقای مشایی در حال حاضر بزرگترین مشکل مملکت است؟\" از اساس سئوال غلطی است،
اتفاقا ماجرای مشایی مشکل خیلی کوچکی است که به راحتی هم حل می شود. اما سئوال اصلی اینست که رئیس جمهور چرا حاضر به حل این مشکل نمی باشند؟
با خود فکر کردید که اگر آقای مشایی و صحبت های گاه گدارشان نبود چقدر از میزان هجمه به دولت کم میشد؟
اگر آقای مشایی نبود این تفرقه و \"اظهار نظر و پاسخ اظهار نظر\" ها هم بین بچه های اصول گرا شکل می گرفت؟؟؟ (342391)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۱۹:۳۰:۴۸
سلام به نظرم اين يك امتحانه براي اينكه ببينند مردم چه عكس العملي نشان ميدهند
1 - اگه بي تفاوت بوديم بدتر از اين هم ميگند و انجام ميدهند
2- اگه بي تفاوت نبوديم كمي به خودشون مياند و حرفشون رو توجيه ميكنند (342394)
 
علی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۰:۳۱:۱۱
به نظر من اگر در دولت احمدی نژاد افرادی مثل مشایی و رحیمی و کردان نبودند و خود آقای احمدی نژاد هم آن چهارتا گاف را نداشت می توانستیم بگوییم که دولت احمدی نژاد یک دولت نمونه است که از این به بعد هر دولتی می تواند آن را الگوی خود قرار دهد.

اما با همین وضعیت هم به نظر من دولت احمدی نژاد ، یک دولت نمونه است. (342404)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۰۳:۱۹
دوست عزیز .. مکتب ایران یعنی همون اسلام سیاسی.. اما ایشون گفته چون اسم اسلام رو تو غرب ترور معرفی کردن شما همون ایران رو معرفی کنبن که اسلام وافعی است.. تویسنده عزیز شما ورز قبامت باید پاسگوی اتهامت باشی
خوبه با این کارها فقط مشایی رو به رای آوردن نزدیک تر می کنبن.
این خرفها نشونه هوشمندی مشابی هست (342407)
 
حسام الدین معین درباری
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۰۸:۵۸
لعنت نیکان و پاکان بر کسی که این مطلب را گذاشته است. لعنت خداوندِ پاکان و نیکان بر شما باد!
کجای سخنان مشائی آنست که شما در تیتر خودتان زده اید! ایشان گفته اند حقیقت مکتب اسلام در مکتب ایران است که حرفی کاملا درست است. نکند به نظر شما حقیقت مکتب اسلام در مکتب آل سعود یا حزب بعث است؟؟؟؟
فقط همین را میتوانم بگویم که خداوند شما را لعنت خواهد کرد! بترسید! شما که جرات ندارید با احمدی نژاد در بیفتید به مشائی گیر میدهید؟؟ مانند شمایند آقایانی که جرات مقابله با رهبری را ندارند و با احمدی نژاد در افتاده اند؟؟؟
واقعا منافقید! (342409)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۲۲:۳۳
هیچ ربطی‌ بین سخنان دکتر سروش (نظریه تکاثر) و صحبت‌های آقای مشایی وجود ندارد. لطف کنید محیط آرامی را ایجاد کنید تا خوانندگان در آرامش بحث کنند و شاید همگی‌ بتوانیم چیزی یاد بگیریم.

نمی‌شه که از هرکی‌ و هرچی‌ که خوشمون نمیاد بهش بگیم \"منافق صهیونیست کمونیست غرب زدهٔ بهایی وهابی\". (342411)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۲۹:۴۶
به نظر بنده حرف‌های مشایی همه و همه تبلیغاتی است. حالا یا می‌خواهند محبوبیت احمدی‌نژاد در بین مخالفان بالا برود یا اینکه خود را برای انتخابات آینده آماده می‌کنند.
اینکه ایشان به حرف‌های خودشان اعتقاد دارند و یا نه بحث جدایی است. اما من بعید می‌دانم که فردی بدون هیچ دلیلی در سیاست ساز مخالف بزند. (342415)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۴۷:۴۹
چرا بعضی ها تفکرات این دوتا از را از هم جدا می دانند واقعا عجیبه یک روز می گویند ادم از اطرافیانش بشناس روز
بعد .....
بابا جان ادمی که که کلاس سوم راهنمایی سواد دارد ادم مهترمیه اما نه در جایگاه استاد دانشگاه،
برای این اقا منصبی که بخواهد در تمام حوزه ها بخصوص فرهنگی اظهار نظر کند بسیار زود هست.
کی گفته رییس جمهور باید وارد مساپل فرهنگی بشود رییس جمهور فقط مجری قانون هست والسلام (342424)
 
علی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۱:۴۹:۱۵
سلام،
مقصر مطبوعات هستند که سخنان ايشان را منتشر می کنند. هر روز هزار نفر حرفهای نامربوط می زنند، اين هم يکی از آنها. وقتی آقای مشايی می بينند با زدن حرف نامربوط در رسانه ها مطرح می شوند، خوب بايد هم به ادامه اين روند تشويق شوند. چند وقتی محلش نذاريد، خودش ساکت می شود. (342425)
 
رحمانی
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۲:۰۶:۲۹
به نظر من یک تحلیل فوق العاده اشتباه وجود دارد. طرفداران آقای احمدی نژاد از ایشان می خواهند که صف خود را از آقای مشایی جدا نماید و طرفداران افراطی ایشان باز هم دولت وی را از هر جهت تایید و بر ولایی بودن مشایی تاکید می کنند. در حالی که اساسا بین آقای احمدی نژاد و مشایی رابطه مرید و مرادی وجود دارد و آقای رییس جمهور مشایی را شمس خود تلقی می کند و همه مخالفین وی را کسانی می داند که از درک مشایی عاجز هستند. به نظر من نباید حساب این دو نفر را از هم جدا کرد زیرا خود بر جدا نبودن این حساب تاکید و اصرار دارند و باید بپذیریم که فتنه جدیدی به نام اصولگرایی در راه است. (342438)
 
اسلام
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۲:۳۷:۵۱
ضمن اعتراض به نظر اقاي مشايي لازم به ذكر است:1-حقيقت اسلام توسط خداوند در قران سنت پيامبر واهل بيت او تجلي يافته يعني همان شيعه وهيچ كس يا ملتي نمي تواند خود را در شناخت اسلام واجراي ان برتر وپيشگام تر از انها بداندحتي اگر برطريق انها گام بر دارد 2-وقتي شما ايران را يا به قول خودتان مكتب ايران را به عنوان تجلي اسلام جايگزين مكتب اسلام مي كنيدكافيست يك سوال ساده از خود بپرسيد ايا واقعا ايران با بسياري نا بساماني ها كه ديروز وامروزش با ان دست به گريبان است از قبيل بي كاري جوانان وضعيت ضعيف معيشتي بي نظمي هاي حاكم بر سيستم مديريتي گرفتاري ها وبعضا بي اخلاقي هاي اجتماعي عدم ازادي وحق بيان وبسياري مسائل ديگرمي تواند جلوه گاه حقيقت اسلام جهت معرفي به جهانيان باشد؟ 3-خداوند باري تعالي اگر صلاح مي دانست خودش به جاي گذاشتن نام اسلام بر ديني كه پيامبرش محمد است نام ايران را انتخاب مي كرد تا امروز زحمتش گردن جنابعالي نيفتد4-اقاي مشايي چرا اصرار داريد به جاي بهره بردن از علم واگاهي اسلام شناسان واقعي در اينگونه جلسات خود اين نقش را ايفا كنيد؟خداوند به علماي ما شجاعت عطا نمايد . (342443)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۳:۳۰:۱۴
كجا مشایی دقیقا قرائت واحد از دین را دنبال می کند او گفته \" \"از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد و من بر مكتب ايران اصرار دارم \" \" قربون سوادت برم يا انصاف و دينت (342448)
 
مهرداد نصرتی مهرشاعر
۱۳۸۹-۰۵-۱۳ ۲۳:۵۰:۱۱
دوستان صاحب اختیارند که آنچه در این کامنت می نویسم را به رنگ سبز ببینند لیکن واقعیت آن است که اینچنین نیست و این نگاهی اصولگراست البته نه از جنس اصولگرایی برخی آقایان.
اعتقاد بنده بر اینکه عداوت بی شائبه یهود رادیکال نسبت به مسلمانان بخصوص جماعت شیعه و بالاخص شیعه جعفری ایرانی اجازه نمی دهد تا آن افراطیون نسبت به ما بی تفاوت بمانند ولو برای آنی/ آنها از طرق مختلف تستهای متنوعی را انجام دادند و دست یافتن به \"اسم شب\" چاره ساز آنان بود داشتن اسم شب بهترین و مطمئن ترین شیوه برای ورود و در دست گیری برخی امور بر حسب شرایط و ممکنات بود که انجام شد :
\"اسم شب و یک تئوری\"مراجعه کنید به یادداشتی از بنده در این مورد :
http://www.mehrdadnosrati.com/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=1
قصد آن ندارم تا به رای خود رحیم مشایی را یکی از عناصر نفوذی بنامم لیکن تنها از ذهن جستجوگر مخاطب مبخواهم تا در باره یک احتمال تعمق نماید.
مشایی بشدت تحت سیطره تئوری های ضد و نقیض ایدئولوژیک است و علت این پراکنده گویی ها نیز جز این نیست .بارها ملاحظه فرموده اید که حتی روحانیون تراز اول نسبت به مشطط گویی های وی اعتراض نموده اند اما آنچه جای سئوال باقی می گذارد آن است که چرا احمدی نژاد تا این حد از در قدرت نگاه داشتن وی دفاع می نماید؟ (بقول دوستان حتی در مقابل تصمیم و صلاحدید مستقیم مقام ولایت هم احمدی نژادحاضر نشد کوچکترین خدشه ای به شان مشایی وارد شود و موارد بسیار دیگر) .نظرم بیشتر متوجه کسانی است که با مقصر کردن مشایی و تفکیک آن از احمدی نژاد قصد تبرئه رئیس دولت را دارند . چرا باید خود را فریب داد ؟ چرا باید به هر قیمتی از یک نفر یا یک تیم دفاع کرد ؟ مگر نگفته بودید چک سفید امضاء نداده ایم ؟ مگر نگفته بودید پیمان اخوت ابدی نبسته اید؟ چرا با خودتان لج بازی می کنید؟ (342456)
 
نکته سنج
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۰:۱۰:۰۷
به قول یکی از دوستان، هر کی حرفی بزند که باب میل نیست به او برچسب‌های جالبی می‌زنند:
یهودیِ وهابیِ زرتشتیِ کمونیست صهیونیست کافر!

منشأ این توهمات، برخی نویسنده‌های توده‌ای سابق مانند عبدا... شهبازی و پورپیرار (نام قبلی: بناکننده) هستند. این مقاله را ببینید:

http://alef.ir/1388/content/view/74823 (342739)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۱:۰۷:۴۷
والا کار از این حرفها گذشته همه ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خودمون هم افتخار می کنیم مذهب همیشه کنار ما ایرانیان بوده و خواهد بود بگذریم که برخی تندرو و سواستفاده گر بعضی از جاهاشو لکه دار کردند
اما مشکل بزرگ این حرفه که داره منو دیونه می کنه که احمدی نژاد\"\"سردار بزرگ امام زمان(عج) و سيد خراساني مي باشد\"\" خدا کنه که آقای رئیس جمهور جواب قانع کننده ای به این سایت مجهول بدهند وگرنه ...
تازه این سایت به الف هم تاخته که چرا اضهار نظر می کنی و شما هم جزو منافقینی پس (342466)
 
صدرا
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۱:۱۵:۳۵
بازتاب این خبر در سایت نظرشما و سپس سایتهای آنچنانی :
رحیم مشایی مکتب اسلام را دچار تشتت تفاسیر و ضعیف تر از مکتب اسلام معرفی کرد

اسفندیار رحیم مشایی ( معاون اول معزول احمدی نژاد و رئیس دفتر فعلی وی ) اینبار مستقیما مکتب اسلام را مورد هجمه قرار داد و این مکتب را دچار تفاسیر متفاوت دانست . وی گفته است از این به بعد باید بگوئیم مکتب ایران و نباید بگوئیم مکتب اسلام چرا که ما بدنبال گسترش مکتب ایرانیم نه مکتب اسلام.وی که قبلا مدعی شده بود دوران اسلامگرایی به اتمام رسیده است و آن را با دوران اسب سواری مقایسه کرده بود و گفته بود که بشر بدون اسلام به حقانیت می رسد اینبار عملا مکتب اسلام را دچار تشتت برداشت ها دانست و مکتب ایرانی را جایگزین بالادستی آن معرفی نمود .

در این میان دفاع بی پایان احمدی نژاد از مشایی در موارد متفاوت بسیار بحث انگیز است تا جاییکه در اوائل دوره دهم ریاست جمهوری فرمان عزل وی بدستور رهبری را تبدیل به استعفای وی کرد و او را به سمت رئیس دفتر ریاست جمهوری سرزمین ایران منصوب نمود تا مبادا شان مشایی زیر سئوال برود.

آدرس صفحه:
http://www.nazareshoma.com/index.php?option=com_content&task=view&id=469&Itemid=50 (342471)
 
kamal
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۳:۲۹:۴۲
به نظر من مشایی و احمدی نژاد مبانی فکری مشترکی دارند و این که از رییس جمهور انتظار داشته باشیم با سخنان اخیر مشایی برخورد کند به دور از واقعیت شرایط موجود بین این دو نفر است ، مشایی حرف هایی را می زند که احمدی نژاد از آن جا که رییس جمهور است فعلا از باز گو کردن آنها معذور است .نکته مهم دیگر این که مشایی و احمدی نژاد سخنان خود را با توجه به ترکیب مخاطبین خود تنظیم می کنند و تعجبی ندارد که یکی در جمع مردم مذهبی از دین می گوید و دیگری در مقابل میهمانان ایرانی خارجی از ایرانیت ، برای هر دوی این زوج ماندن در قدرت اصل است , نباید خود را بیش از حد به معلولات مشغول کنیم ، باید به سراغ جریانی که پشت رییس جمهور ، مشایی و دیگران ایستاده رفت .و در آخر اینکه به نظر من مبانی فکری سروش و مشایی تفاوت بنیادین دارند اگر چه در ظاهر بر خی شبا هت ها آنهم در قالب سخنرانی های این چنینی مشایی ممکن است ما را به گمراهی به کشاند . (342484)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۶:۱۱:۲۳
این آقا طاقت مردم را تار کرده است و هر روز یک شبه ای درست می کند.امام خمینی می فرمود همه دذر خدمت آرمانها اسلام باشیم ایشان اسلام را در اولویت بعدی گذاشته است.هر چند عقاید آريالای مشایی و احمدی نژاد با هم فرق می کند و لی حدیث داریم که هر کسی فرد نالایقی را به مسئولیتی بگمارد در آخرت جوابگوی کارهای ایشان است. (342488)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۶:۵۶:۰۵
چرا می خواهیم غیر مستقیم به دکتر ضربه بزنید؟
زورتان به خود دکتر نمی رسد به اطرافیانش گیر می دهید
کجا رفت اصولگراییتان؟
کجا رفت ولایت مداریتان؟

شما که از اصلاح طلبها نیز بدترید
مگه بنده خدا مشایی چه گفته؟ حرف بدی نزده
ما طرفداران دکتر طرفدار انتخاب های او هم هستیم حتما صلاح دیده مشایی باشد والا کسی که دنیا را تغییر داده مگر می شود نتواند رئیس دفتر خود را تغییر دهد؟ (342489)
 
چرا با ایران ...؟
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۸:۰۹:۱۲
چرا بعضی ها با کلمه ایران مشکل دارند؟مگر معرفی فرهنگ ایران مشکلی ایجاد می کندسمن مدافع این بابا نیشتم ولی نباید با حرف های حسابش هم مخالفت کرد.بنده خدا اگر از اسلام بگوید که می گویید خارج از تخصصت حرف نزن, اگر از ایران بگوید که نا راحت می شوید, اگر با کسی عکس بگیرد که دنیا زیر و رو می شود .شما سازتان اشکال دارد والا.... (342491)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۸:۱۹:۱۱
اسلام در عربستان هست اسلام در پاکستان هست اسلام در امارات هست اسلام در افغانستان هست شيوه و روش کدام کشور و حکومت مي تواند درسترين برداشت و اجرا کردن اسلام باشد
مکتب عربستان مکتب امارات يا مکتب ايران (342495)
 
پاسخ به محمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۰:۱۳:۰۲
مشکل اصلی همین است که هر کس فکر میکند که فقط خودش درست می فهمد .
\"جنگ هفتاد و دو ملت ,همه را عذر بنه
چون ندیدند حقیقت , ره افسانه زدند\" (342740)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۸:۳۳:۳۱
مشايي دوست داريم
مشايي حرف براي گفتن داره نه مثل 33 سال گذشته
پس بگذاريد حرفش را بزند و در يك كشور آزاد حق انتخاب آن با مردم است (342501)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۰۸:۵۸:۳۷
اگه هر کار بدی هم بکنه واسه خیلی ها نمونه است
کاش یه زمان می فهمیدم انتخاب دولت نمونه معیار هاش چیه (342506)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۰:۰۲:۳۱
توحرفای اسفندیار رحیم مشایی ایرادی نمی بینم هر جند به خط فکری جریانی که ایشان به ان وابسته است یعنی اصول گرایی اعتقادی ندارم .اما پیوسته باید به سخن نگریست نه گوینده .سخن سخن حقیست (342520)
 
هومن
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۰:۰۴:۲۶
بايد به اين دوست عزيزي كه دولت فعلي را نمونه مي شمارد بگويم كه در تاريخ در مورد اين دولت مطالب ها نوشته خواهد شد .سوال مهم اين است كه نقد كردن دولتي مي تواند بر اساس دستاوردهي ان هم انجام بشود ؟اقاي مشايي هم بخشي از تفكر احمدي نژاد است بخشي كه نمايش هاي دولت را هيجان انگيز مي نمايد .
ديروز خانمي مسني را ديدم كهبه زحمت از پله هاي مترو پايين مي رفت با خنده و بلند بلند و با كنايه مي گفت ...با مقداري از پولهايي كه مي خواهيد به حساب نوزادان بريزيد ...يك پله برقي ههم براي ما بسازند كه پا نداريم !!!
و در اين موقع خانم جوان تري كه به سرعت پله ها را طي مي كرد گفت :به جاي اين حرفها شاكر باش !! ان خانم مسن پرسيد :شاكر چي باشم ؟
و انكه به سرعت مي رفت پاسخ داد: امنيت فعلي !!!

اين پاسخ يك حامي دولت است .دولتي كه به جاي پرداختن به مسايل اصلي ما به نمايش مي پردازد .و روزي نيست كه در مورد امكان حمله نظامي به ايران موردي نشنويم !!!
من بايد به اصول گرايي مانند اقاي توكلي افرين بگويم كه توانست نقد را از دايره چشم پوشي رفاقتي ...بيرون براند .
نماينده مجلس بايد جسارت داشته باشد و درد مردم را بشناسد و بيم از اتهام نداشته باشد . (342521)
 
حسن
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۰:۰۴:۵۳
خداوند تمام محبت خود را به 14 انسان داده است و تبعیت از آنهارا ملاک محبت خود قرار داده ....آری انسان عزیز خداست و خدا به این خلقت خود احسن گفته است .

مشکل تمام نقدهای بالا این هست که همه دارند سیاسی نقد می کندد
یه کمی روی حرفها فکر کنید .در جامعه ما فکر کردن خشکیده شده و مشایی پرچم دار فکر کردن شده ..چرا ؟ چون وقتی یک نفر حرف می زند همه مثل شما هو می کنید (342522)
 
تافردا
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۰:۳۳:۵۵
بسمه تعالی
این تذهبون؟شعارمکتب ایرانی همان شعارجمهوری ایرانی است بااین تفاوت که آن شعارراعده ای نابخرددرکوچه وبازارسرمی دادندواین شعاربرخواسته ازاعتقادات حداقل یکی ازمسئولین دررأس دولت جمهوری اسلامی ایران است که ازتریبون های رسمی اعلام می شود. (342525)
 
روح الله
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۰:۳۵:۲۷
لطفا این جمله ام را اصلاح کنید. من نوشته ام: \"او مکتب ایران را در مقابل مکتب های دیگری که به اسلام منتسب هستند بکار برده و نه در مقابل ایران.\" به آخرین عبارت ایران، باید می نوشتم اسلام. به این ترتیب اصلاح می شود:
\"او مکتب ایران را در مقابل مکتب های دیگری که به اسلام منتسب هستند بکار برده و نه در مقابل اسلام.\" (342526)
 
سید حلمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۰:۴۸:۴۴
بعضیا تحویل بگیرن
یاداوری: 28/6/87
احمدی نژاد: حرف مشایی حرف دولت است
(342481)
 
مكتب
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۱:۲۲:۲۵
يه سوال از اقاي مشايي :يعني مكتب ايران كه به زعم شما همان برداشت ايرانيان از اسلام است ولابد شما ان را صحيح ترين بر داشت مي دانيدهمين است كه براساس ان كشور خود را پيش مي بريم خوب اگر اين برداشت ما بهترين وصحيح ترين بر داشت است چرا وضع كشور ما اين همه نا بسامان است مشكلات وبي نظمي هاي اجتماعي ضعف سيستمهاي مديريتي مشكلات اقتصادي بي كاري ووو ايا از ما نمي پرسند اين مكتب چه كارايي مثبتي براي شما داشته كه مي خواهيد ان را به جاي مكتب اسلام قرار دهيد ؟به بيان ساده تر شما چه چهره ي زيبايي از مكتب ايران داريد كه مي خواهيد ان را جايگزين مكتب اسلام كنيد؟ (342535)
 
ara
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۲:۲۵:۱۳
با سلام ای کاش کمی به جای اینکه به کلمات وجملات حساس باشیم به اصلاح خودمان حساس بودیم تا با تلاش خود , دین خود ومکتب ایرانی خود را به دنیا معرفی میکردیم. (342555)
 
شرکت در بحث
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۳:۲۶:۴۶
در کامنت شماره 342273 – از قول آقای احمدی نژاد در همدان گفته شده ، \" قرآن بدون امام جز کاغذ و کتاب معمولي نيست، حقيقت قرآن در وجود اهل بيت و امام است . \"
درواقع عشق شدید ما به اهل بیت (ع) دارد نوعی انحراف ایجاد می کند بصورتیکه بتدریج داریم آنها را بر قرآن برتری میدهیم . (342587)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۳:۴۳:۰۰
حرف شما نادرست است و درست مثل حرف کسانی است که در جنگ صفین گول قرانهای روی نیزه را خوردند و حرف قران ناطق (امام) را نشنیدند.

و من هم دوباره این حرف صحیح دینی را تکرار می کنم:
قرآن بدون امام جز کاغذ و کتاب معمولي نيست، حقيقت قرآن در وجود اهل بيت و امام است
(342597)
 
شرکت در بحث
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۳:۲۷:۱۴
1 - دولت نهم و دهم از \" تحریک مردم بوسیله رفتارهای غیر متعارف \" تاکنون سود زیادی برده اند و این شگردی است که آنها ابداع کرده اند . حرفها و رفتارهای مشایی نیز از آن دسته است .
2 – اینکه الف این خبر را به نظر خواهی گذاشته امری بدیهی بوده و ایرادی وارد نیست زیرا بلاخره جزو خبرهای قابل توجه روز بوده است .
3 – مکتب ایرانی ، عبارتی نامفهوم است که حدو مرز آن ، اصول آن ، جزئیات و بلکه کلیات آن ، سابقه آن ، ... نامشخص است و نباید درباره چند و چون آن بحث کنیم . (342588)
 
محمدی
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۴:۵۶:۱۶
واقعا برای شما متاسفم موضوعی برای ایجاد تشنج پیدا نکردیدکه متوسل به صحبت های درست یا نادرست یک سال پیش شدید اگر مردم نگران باشند یااز رییس جمهور انتقاد کنند شما به چه چیزی خواهید رسید اگر دین ندارید لااقل ازاده باشید (342632)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۰:۱۸:۵۸
صحبت‌ها مربوط به دیروز است. (342744)
 
مهدی قاریزاده
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۵:۲۳:۳۱
من اقای مشایی را قبول ندارم ولی فکر می کنم ایمان وصداقتش از شما بیشتر است معنای تیتری که شما زدید با معنای حرفهای ایشان خیلی متفاوت است ایکاش اینقدر که به حرفهای این بابا توجه دارید به اعمال تفرقه انگیز خود توجه داشتید زیرا بالاخره روزی در بارگاه الهی به این فتنه انگیزی ها پاسخ خواهید داد (342638)
 
علي
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۵:۲۴:۳۳
تاكيد افراطي بر ناسيوناليسم ايراني موجب رنجش ساير مسلمانان غير ايراني و عاشقان جمهوري اسلامي در جهان از جمله در لبنان فلسطين عراق و... ميشود واين يعني كاهش نفوذ و عمق استراتژيك ما در منطقه اين حرفها همان كاركرد منفي شعار نه غزه نه لبنان را دارد. (342639)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۸:۴۰:۴۴
و البته تأکید افراطی بر اسلام در ایران، موجب رنجش خاطر سایر ایرانیان غیر مسلمان و عاشقان ایران در ایران از جمله اصفهان و شیراز و تهران و ... می‌شود و این یعنی کاهش نفوذ و عمق استراتژیک ما در کشور.

حال سوال اینجاست، برای مسئولین کشور، رفاه و آسایش و دلگرمی مردم عراق و فلسطین و لبنان در درجه‌ی اول اهمیت است یا ایران ؟ (342707)
 
اصغر
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۷:۰۲:۱۰
خداییش حرف درستی زاده
کسی که هر چیزی را مقدم به ایران بداند ایرانی نیست
اگر در کابینه ۱۰ یک آدم وطن پرست ایرانی پیدا شد همانا جناب مشایی است
خدا حفظش کند (342679)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۰:۱۷:۲۴
سلام. دوست عزیز، در منظومۀ خلق الهی و در مجموعه پیروان پیامبران، برای انسان، مسلمان بودن هنر است. نه ایرانی بودن. برخورد ناسیونالیستی و اجداد پرستی عمیقا در قرآن تقبیح شده است.

شما فرض کنید عده‌ای را از منظومۀ ایرانی بودن بیرون انداختید، تصور می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر کسی ایرانی نباشد، دیگر انسان نیست؟ یا ایرانی برتری نژادی نسبت به دیگران دارد؟ این نوع تفکر که به دنبال برتری جوئی قوم ها و ملت‌ها برای یکدیگر است که هنری در آن نهته نیست و افتخاری هم برای ایران نیست و عار و ننگ برای ایرانی است. نه چیز دیگر (342743)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۷:۵۰:۰۵
شما که فهمیده ترین ملت دنیا را دارید که در آن شکی نیست چرا از بیان افکار متفاوت ترس دارید مگر نمیگوویید که این تفکرات بی پایه و اساس است (342694)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۰:۱۴:۲۷
سلام. دوست عزیز، مساله بیان افکار متفاوت نیست، هر کسی می‌تواند رای خود را داشته باشد. اما هم‌چنانکه اوباما شعار CHANGE داد و هیچ تغییری حاصل نکرد بلکه روال پیشین را تشدید کرد و این‌گونه منفور بسیاری از مردم واقع شد، شخصی که با شعار اصول‌گرائی اسلامی نیز رای می‌آورد باید متعهد به اصول‌گرائی اسلامی باشد. و الا در حق رای مردم خیانت کرده است.

فرق است بین کسی که در مجله خود یا در خیابان اظهار نظر می کند ، با کسی که در جایگاه یک دولت اصول‌گرا اظهار نظر می کند.

این صحیح نیست که جناب مشائی با سوء استفاده از موقعیت به بیان و تعیین شرایطی بپردازند که از ایشان و دولت احمدی نژاد توقع نمی‌رفته است. (342741)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۱۹:۱۷:۵۷
ازنويسنده مقاله سوال ميکنم.ايا شما با ايران مشکل داري. ايا شما اهل ايران هستيد. ايا شما با مکتب ايرانی شيعه مشکلی داري. اگر ايرانی هستيد چرا ملی گرائی ايرانی وتلاش برای احراز هويت ايرانی اصيل که شيعه نيز قسمتی از ان است را زير سوال ميبري. از نويسنده ميخواهم سفری به نزديکترين کشور عرب سنی مذهب بزند تا متوجه ناسيوناليست عربی اسلامی بشود. بدون عرب بودن در انجا شما با وجود مسلملن بودن اصلا هويتی نداري. حالا شما بگو ملت اسلام شمول. نه عزيزم چنين چيزی در دنيای واقعيت وجود ندارد. در يک حکومت فراگير اسلامی من و شمای ايرانی شهروند درجه 3 هستيم. اگر قبول نداری سری به تاريخ خلفا بزن. ناسيوناليسم عربی واقعيتی تاريخی وريشه دار ورو به گسترش است. شما حکومت جهانی اسلام درست کن من وشما بعنوان ايرانی ته صف قرار می گيريم. (342722)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۱:۱۴:۲۵
دیگر از این سخنان شما کاملا همه فهمیدن که شما از نسل اعراب هستین . (342767)
 
مهرداد نصرتی مهرشاعر
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۱:۳۳:۲۷
دیروز در یکی از سایتهایی که در منطقه حرام !!! قرار دارند دیدم که کسی نوشته بود :
\"اتفاقا باید امثال مشایی را تشویق کرد تا باز از این پرجراتی ها بکند زیرا به اینصورت نه تنها ریشه جمهوری اسلامی بلکه ریشه دین برای همیشه خشک خواهد شد .باید کسانی مثل او باشند تا پراکندگی ایجاد شود آنوقت دین و حکومت دینی کلا کارش یکسره خواهد شد \"
احتمالا آقایانی که میخواهند به هرقیمت از احمدی نژاد و گزینش ها و اصرارهای او دفاع کنند باید بدانند که پی آمد این کنشها چیست !
اگر این را می خواهید که من دیگر حرفی با شما ندارم .اما اگر هنوز اهل تعمق و تدقیق هستید سرتان را بالاتر بیاورید تا واقعیت را از خیالات خود تفکیک نمائید .مطمئنا نور واقعیت اجازه تخیل بیش از اینرا به شما نمی دهد.
ای کاش جایی بود تا درد دل می کردم که چقدر تنها هستند کسانیکه هنوز باور دارند برای حفظ دین مردم در کنار حفظ حکومت دینی در عصر غیبت راه ها و چاره هایی مانده است /لیکن دریغ از آنسو گیر اومانیست و سکولاریم ازین سو گیر کسانیکه داعیه دین دارند و حاضر نیستند به آنچه مدعی آن هستند کمی هم خردگرایی اضافه کنند (342777)
 
علی
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۲:۰۳:۵۷
اگر شما تمام صحبت های مشایی را از اول این 5 سال به دقت بنگرید متوجه می شوید ایشان دارای اعتقاداتی است که این اعتقادات نه به درد ایران می خورد و نه به درد اسلام ورروز به روز این اعتقادات اصلی وی و طرفداران آنها بر ملا خواهد شد.یعنی از حالت نفاق خارج و به حالت شفاف و حتی تهاجمی هم خواهد رسید.متاسفانه برخی از اصولگرایان که در زمان خاتمی برای کوچکترین چیزی کفن می پوشیدند الان یا در سکوت هستند و یا در حالت مدارا ولیکن مشایی در این چند مدت توانسته با زیرکی جایگاه خود را در مسولیت ها محکمتر نماید (مسئولیت فرهنگی)و او بلد است چگونه و با چه نسخه ایی اصولگرایان را چگونه به کما و یا به سکوت و بی اعتنایی بکشاند . (342783)
 
alii
۱۳۸۹-۰۵-۱۴ ۲۲:۲۵:۱۰
احمدی‌نژاد یک اصلاح‌طلب افراطی را کرده رئیس دفترش.این طرف کاسه از آش داغتر هست (342789)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۶:۵۶:۰۴
رییس جمهور عزیز ما فرموده اند که آقای مشایی افکار ناب و زلالی دارد. شما چون جرأت نمیکنید شخص دکتر احمدی نژاد را تخریب کنید نزدیک کس به ایشان را تخریب میکنید تا از این طریق از خود ایشان انتقام بگیرید. امیدوارم که دست از خصومت با ایشان بردارید. (342849)
 
ادم متفکری است
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۰۷:۳۷:۴۰
آدم متفکری است ولی این ایراد را دارد که تظاهر می کند رفیق ا...است.این آدم با آن موجود جور در نمی آید. (342852)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۱:۲۳:۳۶
کدام کشور دنیا را سراغ دارید که وقتی یه نفر دم از اولویت میهن می زند ، همه علیه او موضع بگیرند، شما شدید کاسه داغتر از آش ؟ عربها ابتدا می گویند ما عربیم بعد مسلمان !
ما هزاران سال است که ایرانی هستیم و 1000 سال است مسلمانیم.
قبل از اسلام هم ابهت و نفوذمان در دنیا خیلی بیشتر از بعد اسلام بود.
یک دلیل بیاورید تا خلافش ثابت شود.
معتقدم برای بسیج کردن مردم تاکید بر ایرانی بود موثر است. و این را احمدی نژاد به خوبی دانسته است. (342882)
 
فاطمی
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۲۱:۲۲:۴۱
دوباره تکرار می کنم:
گرچه بنده با موضعگیری افراطی الف موافق نیستم اما معتقدم در حس ملی گرایی و ناسیونالیستی قرار نیست مثل اعراب باشیم. آیا نفوذ استراتژیک این اعراب شکم گنده در دل مسلمانان جهان با ایران قابل مقایسه است؟
اگر نگاه ما هم در این مقوله مانند اعراب می بود باز هم شرایط ما در دنیا به این صورت بود؟
معتقدم همان که حضرت امام فرمودند صحیح ترین است:

نهضت ما \"اسلامی\" است قبل از آنکه ایرانی باشد (343512)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۳:۰۷:۰۵
این آقای مشایی دیگه داره شورشو در میاره! اگر هیچ کس نیست جلو کارها و حرفای این آقا رو بگیره ملت مسلمان هست. آقای احمدی نژاد از شما استدعا داریم در برخورد با مشایی تجدید نظر کنید.
نگذارید در بین دوستان انقلاب و شما تفرقه بیندازند. (342902)
 
Magenta
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۵:۱۵:۲۹
بعضي دوستان دارند اشتباه برداشت مي كنند ، براي ما شخص مشائي و يا سخنان درست و غلطش مهم نيست ، مهم اين است كه اگر رئيس دفتر دولت قبل همچين حرفي زده بود در همان سالن همايش به دار مي آويختندش براي وهن دين !
ما با اين معيار دوگانه اصولگرايان مخالفيم (342933)
 
افسون
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۹:۰۱:۰۳
سلام/دکتر مسئول مستقیم توهمات ایشان است خدای نا کرده نگویند که نمیدانند چکار میکند که عذر بدتر از گناه است ما که حول محور ولایت می گردیم را از رایمان چشیمان نفرمایید که بواسظه این سوتی بزرگ شما 0مشایی ) زبانمان در مقابله با ازناب فتنه قاصره این مورد کوچکتر از اونه که رهبری ورود پیدا کنند به خودتان تکانی دهید صبر هم اندازه ای دارد / یا علی (343009)
 
reza
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۱۹:۰۷:۲۸
آقا من نمیدونم چرا بعضی ها بهشون زور اومده , ایشون حرف بدی نزده , ما اول ایرانی هستیم بعد مسلمان (343010)
 
علی علیپور
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۲۰:۰۸:۵۰
چرا بعضی ها از اقای مشایی این قدر خوف دارند .مگر عملکردش را رئیس جمهوری محترم نمی بیند. اگر خلاف مصالح نظام کاری انجام داده یک لحظه هم دکتر ایشان را در نهاد ریاست جمهوری نگه نمی دارد .معلومه فرد ی مقتدر و کاردانی است و دلش برای نظام کباب شده تا خدمت بدون منت را انجام دهد. زیاد در فکر مهندس مشایی نباشید . در فکر پیشرفت و آبادانی کشور باشید .تا دشمنان بتر کند و دق مرگ کنند . (343027)
 
بی طرف
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۲۱:۰۷:۵۵
مگر در این کشور ابراز عقیده جرم است ؟آقای مشایی هم مثل هر فرد ایرانی دارای ایده ای است .مگر وطن پرستی با دین داری مغایرتی دارد ؟مگر آدم دیندار نمی تواند وطن پرست باشد؟یا آدم
آدمهای ملی گرا نمی توانند دیندار باشند ؟اینهمه حیاهو برای چیست ؟ (343044)
 
هاج و واج
۱۳۸۹-۰۵-۱۵ ۲۱:۱۱:۲۰
با اینکه من طرفدار آقای احمدی نژاد وآقای مشایی هستم ولی در این مورد حق با آقای مشایی است (منظور از حق ، حق اظهار نظر است ،به هر صورت ایشان هم دارای ایده ای است که نه مخالف دین است و نه مخالف میهن پرستی) (343045)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۰۵:۴۰:۰۴
اگر در مجموعه اطرافیان احمدی نژاد یک آدم باحال باشد آن هم مشائی است. کاری به درستی و نادرستی حرف هایش ندارم ولی حداقل جرات این را دارد که پایش را از گلیمش بیرون بگذارد.... (343162)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۰۶:۲۸:۳۳
I left Montreal to vancouver I am in Buss, I should be in Tehran if Mashaei was support me (343168)
 
۱۳۸۹-۰۵-۱۶ ۰۸:۴۷:۱۲
اگر اين حرفها يكي از چهره هاي اصلاح طلب مي زد بر عليه او راهپيمايي مي كردندولي اقاي مشايي در زير چتر حمايت رئيس جمهور در كمال امنيت و ارامش حرف اصلاح طلبان مي زند وسكوت انها دليل اين مطلب مي باشد (343184)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۵-۱۷ ۰۹:۴۳:۲۲
توجیه بدی است که ما طرفداران آقای احمدی نژاد می کنیم.

در زمان امام علی گفتند که معاویه را بگذار در مسند حکومت بماند و کم کم او را کنار بگذار.

امام راحت می توانست. اما حتی به قیمت از بین رفتن حکومت این کار را نکرد.

واقعا مقدسات ما این قدر بی ارزش است:

اگر یک نفر به قول ما غیرخودی توهین کرد وا اسلاما.

ولی اگر خودی ها توهین کردند اشکال ندارد.

فکر می کنم امام با کمتر از این ها افراد را کنار می گذاشت.

امثال رحیم مشایی که گذشته شان معلوم نیست که از کجا آمده اند امروز به اسلام و مقدساتی توهین می کنند که فهمی درباره آن ندارند.

آقای احمدی نژاد باید در محضر خداوند برای هتک هایی که این آقا انجام داده پاسخگو باشد. (343690)
 
فرهاد ايراني
۱۳۸۹-۰۵-۱۷ ۱۴:۵۱:۲۹
پاسخ به کامنت اول: طرفداران احمدي نژاد جواب بدهند.

به عنوان يک طرفدار احمدي نژاد سخنان اسفنديار رحيم مشايي را کاملا تاييد مي کنم و با او همعقيده و همنوا هستم. از اول هم چون از افکار ايشان (احمدي نژاد و مشايي) اطلاع يافتم به او راي دادم.
اين هم جواب يک نفر از حدود 25000000 نفري که به احمدي نژاد راي داده است. (343878)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۹-۰۷ ۱۱:۲۸:۱۲
نظر آقای مشائی در مورد اسلام ایرانی درست می باشد چون تفسیری را که ایرانیان از اسلام ناب دارند با بقیه کشورهای مسلمان متفاوت می باشد به فرض مثال آیا تفسیری که کشورهای عربی از اسلام می کنند با کشور ما یکسان می باشد اسلام ما برگرفته از ابوذر زمان و سلمان فارسی که پیامبر (ص) به ایشان سلمان صدیق فرمودند می باشد ایران از آغاز پذیرش اسلام تشییع را پذیرفته و مهد تشییع جهان بوده است/ (373495)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.