نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 79877
تذکری درباره فیلتر کردن یک وبلاگ
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۱۴


ظاهراً به تازگی وبلاگ "استادان علیه تقلب" فیلتر شده است. این وبلاگ دو سال پیش توسط جمعی از اساتید دانشگاههای مختلف داخل و خارج کشور راه اندازی شده [1] و با تمرکز بر روشهای مختلف تقلب و کسب امتیاز از طرق ناصحیح، حرکت جدیدی را علیه جعل و تقلب و کپی کاری در جامعه علمی ایران آغاز نمود. اطلاع رسانی در مورد نحوه برخورد کشورهای مختلف با متقلبین و متخلفین علمی؛ معرفی راهکارهای مقابله با تقلب و کپی کاری؛ اطلاع رسانی در زمینه اخلاق علمی؛ معرفی افرادی که بدون داشتن پشتوانه یا دستاورد علمی خود را مخترع و نابغه و نظایر آن معرفی می کنند؛ و سرانجام معرفی کنفرانس ها و نشریاتی که مقالات ضعیف و کم اعتبار منتشر می کنند، از اهم فعالیت های این وبلاگ در دو سال اخیر محسوب می شود.



طی تماسی که با یکی از اساتید موسس این وبلاگ انجام شد، معلوم شد که ایشان نیز نمی دانند چرا و به چه اتهامی این وبلاگ فیلتر شده است. قضیه از دو حال خارج نیست:



1- فیلتر شدن به خاطر پست اخیری که در آن منتشر شده و در آن انتقاداتی متوجه اظهارات وزیر محترم صنایع شده است [2]. البته این موضوع بعید به نظر می رسد، چرا که این انتقادات، صرف نظر از درستی یا نادرستی آنها، فارغ از هر گونه توهین و افتراست.



2- دلیل فیلتر شدن این وبلاگ یکی از مطالب منتشره در گذشته است. و البته معلوم نیست کدام یک از مطالب.



مستقل از اینکه دلیل فیلتر شدن مورد اول باشد یا دوم، به نظر نمی رسد فیلتر کردن روش صحیحی برای برخورد با چنین سایتی باشد. ظاهرا قرار برا این است که فیلترینگ و توقیف سایت ها در مواردی غیر از جرایم اخلاقی و امنیتی با نظر دادگاه صورت گیرد [3]. البته اخیراً مواردی مشاهده شده بود که یک وبلاگ سیاسی-اجتماعی به دلایل نامعلومی فیلتر شده باشد [4]، اما فیلترشدن وبلاگی که تنها به نقد فضای علمی کشور می پردازد (و مرتکب جرایم اخلاقی و امنیتی هم نشده!) عجیب به نظر می رسد.



امیدواریم دلایل قانع کننده ای برای این اقدام وجود داشته باشد.



منابع:



[1]حرکت اساتيد عليه جعل و تقلب علمي، سایت الف:

http://alef.ir/content/view/31458



[2] متن انتقادات منتشره در آخرین مطلب وبلاگ استادان علیه تقلب:

http://ce.sharif.edu/~ghodsi/PaP/mansuri.pdf

البته بعداً الف نیز این مطلب را منتشر کرد:

http://alef.ir/1388/content/view/80065



[3] دستور رئیس قوه قضاییه در خصوص شرایط توقیف سایتهای خبری، خبرگزاری مهر:

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=741161



[4] چرا آهستان فيلتر شده است؟! سایت الف:

http://alef.ir/1388/content/view/75247
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۴ ۱۴:۳۶:۲۸
هر حرکتی که مخالفت با هر چیزی در آن مشهود باشد محکوم به فیلتر شدن است.
مخالفت با ضد اسلام هم بعد از مدتی فیلتر می شود (346291)
 
يخي
۱۳۸۹-۰۵-۲۴ ۲۲:۴۹:۲۱
مدعی هستیم ایران آزادترین کشور دنیاست و توی رسانه ها هم داد میزنیم که تو ایران آزادی در حد مطلق هستش!
حالا تو کشور ما که آزادترین کشور دنیاست وضع اینجوریه خدا بداد جاهای دیگه برسه که ما مدعی هستیم آزادی ندارن! (346402)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۵-۲۵ ۰۲:۵۹:۳۲
سلام
یادمه وقتی فیلترینگ در ایران نبود و من نوجوان بودم همش توی سایتهای غیر اخلاقی خارجی بودم . یه روز توی روزنامه خوندم که فیلترینگ برای جلوگیری از انحراف جونها در برابر سایتهای مستهجن هست و بزودی شروع میشه اما الان که دقت کنید حساسیت زیادی روی اون سایتها نیست و اصلا مهم هم نیست اما سایتهای مخالف یا انتقادی 2 ساعته فیلتر حتی سایتهای افرادی که حتی یک مقاله ضد دولت بنویسند البته بعضیا هم میمونن تا بگن آزادی داریم اما ای کاش ما مردم کمی حافظه داشتیم (346419)
 
مریم
۱۳۸۹-۰۵-۲۵ ۱۵:۲۵:۰۳
این یک سایت عالی هست و مطالبش فوق العاده جالب و سودمند برای دانشجویان..
خواهش می کنم پیگیری کنید که فیلترینگش رفع بشه (346648)
 
۱۳۸۹-۰۵-۳۱ ۱۵:۱۱:۰۱
کاش حداقل بیان می گردید چنین وبلاگ ارزشمندی به دلیل ارائه کدام مطلب فیلتر شده است تا جامعه حد مجار و غیر مجاز را تشخیص دهد.

جالب است چنین وبلاگی فیلتر گردیده اما سایت فرد متقلبی که بیش از یکسال قبل دزدی مقالات توسط صاحبش در این وبلاگ به اشاره معرفی گردیده همچنان برقرار است و وزارت علوم عاجز از برخورد با چنین متقلبی می باشد. (349010)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.