نظر منتشر شده
۷۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 80145
ایرانی بودن بهتر است یا انسان بودن؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۱
در روزهای گذشته آقای مشائی گرداگرد موضوعی که همیشه محل بحث بوده است، سخن‌وری کرده است، با بازتاب‌های تندی که در مورد سخنان مشائی از سوی سایر مسوولین و اشخاص مطرح دیده شد، مشائی به اصلاح نسبی سخنان خود در سخن‌رانی‌های بعدی پرداخت، گذشته از این‌که صحبت خام مشائی بدون عامل ترس از عکس العمل سایرین، هنوز بر جای خود باقی است. این‌گونه اگر تنها بخواهیم به شبهاتی که در اذهان به‌خود‌ی‌خود پیش می‌آید بپردازیم و حتی الإمکان از سیاست‌زده‌گی پرهیز کنیم، نکاتی مفهومی در مورد اصل بحث قابل طرح است.

 

لطیفی می‌گفت ایران قلب ماست و اسلام مغز ما، هر کس بخواهد یکی از این دو را از ما بگیرد، ما زنده نخواهیم ماند. جملۀ زیبا و قابل تأملی است اما کمی شرح و تفصیل دارد. حتی جور دیگر هم می‌توان دید و می‌توان گفت اسلام نرم‌افزار ما است و ایران سخت افزار ما. هر انسانی وطنش را نماد انسانیتش می‌داند، از این رو دوست داشتن وطن از ایمان است اما آیا پرستیدن وطن ایمان است یا شرک محض؟

 

جزء ۲۱ سوره لقمان آیه ۱۳

وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یَعِظُهُ یَا بُنَیَّ لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ

[به خاطر بیاور] هنگامى را که لقمان به فرزندش -در حالى که او را موعظه مى‏کرد- گفت‏: (پسرم‏! چیزى را همتاى خدا قرار مده که شرک‏، ظلم بزرگى است‏.)

 

ما هستیم، ایرانی هستیم، اما ایرانی بودن چگونه‌است را عقل و درایت ما مشخص می‌کند، عقل و درایتی که نه اسیر تعصب نژادی است و نه حقدهای فروخورده‌گی ملی، بلکه اعتماد به نفس بنده‌ای را دارد که به حبل الله آویخته و از هر سقوطی در امان است. آن‌گونه است که عقل و درایت به اوج می‌رسد و ایرانی می‌تواند افتخار کند ایرانی‌است. ایرانی بودن به ثبت آثار در سازمان ملل و یونسکو نیست … ایرانی بودن، به انسان بودن است و هیچ‌کس نمی‌تواند در انسانیت ایرانیان تردید کند، جز خود ایرانیان با اعمال زشتی که ممکن است انجام دهند. انسان که اعمال زشت انجام دهد، ممکن است از حیوان پائین‌تر تلقی شود. «بل هم اضل» ایرانی بودن، عضوی از انسان بودن است، و انسان بودن، موهبت الهی است. آیا اینچنین نیست؟ مگر اسلام، چه چیزی جز راهنمای انسان بودن است؟ پس چگونه است که شخصی اسلام را با ایران مقایسه می‌کند، مگر انسانیت با ایرانی‌بودن تعارضی دارد، که مقایسه شود؟ انسانیت و اسلامیت، که ذاتی روشن و مطالعه شده دارند. مگر آن‌که در ایرانی‌بودن برخی، شیطنت نفوذ کرده باشد که خود را چیزی بالاتر از انسانیت دانسته‌اند! انسانیت را خرده چیز، و ایرانی‌بودن را رود جاری حقدهای فروخوردۀ عقب‌ماندگی خود دانسته‌اند. روح هیتلر شاد شد. آیا درست است کسی سوال کند ( ایرانی بودن، بهتر است یا انسان بودن ؟ ) … یا بپرسد مکتب ایران، به‌تر از مکتب انسان است؟ این سوال کاملا مضحکی است. این نزاع و ژست تبختر برای چیست؟ برای این‌که کسی خود را به‌تر از سایر انسان‌ها بداند؟ برای این‌که ایرانی به دنیا فریاد کند که بهتر از آنان است؟ اگر این‌چنین است که مشائی گناه بزرگی کرده است! این همان معنی طاغوت است! طاغوت، یعنی برتری جوئی … طغیان، رودخانه را دیده‌اید ، طغیان می‌کند… این رود هم به نام بی مسمای مکتب ایران “طغیان کرده” و این خرده فرهنگ‌های وحیانی و الهی را بلعیده است. آیا این هدف زیستن است؟ و آیا بهتر بودن، به معنای بیشتر آثار باستانی داشتن است؟ یا به تقوا داشتن؟ خوش‌به‌حال آن آمریکائی مسلمانی که هیچ از تاریخ ندارد، اما مسلمان است. تاریخ او تاریخ آدم، و نوح و موسی و عیسی و محمّد است… نه مکتب سنگ و کاخ و جبر شاهان. این‌که ایران گنده فرهنگ است و اسلام خرده فرهنگ، اصولا چه جای دعوا دارد؟ و دورزدن بر حول این نزاع، چه زشت عملی‌است. هر عاملی که انسانیت ایرانی‌را به فراموشی بسپرد، ننگ ایرانی است. و انسانیت چه چیزی است جز عبودیت پروردگار؟ و اسلام چه چیزی است جز شرح عبودیت انسان؟ و شرح ابدی بودنش، و شرح بازگشت و رستاخیزش، جائی که کرۀ زمینی وجود نخواهد داشت که ایرانی بر روی آن وجود داشته باشد. و اصلا اصل این نزاع که علم و دانش و فرهنگ یا دین و آئین را محدود به مرز و نام‌های موقتی کنیم، چه سودی به حال ما دارد؟ آیا دانشمندان فیزیک و نجوم به آقای مشائی نگفته‌اند که همان‌طور که بیگ‌بنگ اتفاق افتاد و این دنیا گسترده شد، روزی جمع خواهد شد … (بیگ کرانچ) ؟ آیا قرآن نگفته است روزی طومار زمین در هم پیچیده خواهد شد؟ همین امروز یکی از فیزیکدانان مشهور  اعلام کرد که ما تنها یک قرن دیگر در زمین فرصت داریم. خیلی زود بشر خواهد فهمید اگر بخواهد تاریخ خود را نام ببرد کافی است به لفظ “زمین” اکتفا کند. آقای مشائی، نه تنها ایران، همۀ کرۀ زمین مال شما… روی چه چیزی سرمایه گذاری کرده‌اید؟ شما که از حالا ورشکسته‌اید ! در مکتب شما آیا معاد را آموزش نمی‌دهند؟ در مکتب علی(ع) که خوب آموزش می‌دهند… نمی‌دانم علت این بازی شما چیست؟

 

جزء ۱۷ سوره الانبیاء آیه ۱۰۴

در آن روز که آسمان را چون طومارى در هم مى‏پیچیم‏، [سپس‏] همان گونه که آفرینش را آغاز کردیم‏، آن را بازمى‏گردانیم‏؛ این وعده‏اى است بر ما، و قطعاً آن را انجام خواهیم داد.

اصل آیه: یَوْمَ نَطْوِی السَّمَاء کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِیدُهُ وَعْدًا عَلَیْنَا إِنَّا کُنَّا فَاعِلِینَ

 

آیا عقل شما فریاد نمی‌زند که بر سهامی ماندگار سرمایه‌گذاری کنید؟ نه با سرمایه‌ای فرّار؟ آیا سایر تمدن‌ها، ساختمان‌ها و قصرهای باشکوه نداشته‌اند که لاشه‌های تخریب شدۀ آنان مانده باشد؟ آیا هر یک برای خود علائمی بسیار قدیمی نداشته‌اند؟ و آیا همه به یک زوج و یک پدر و مادر، ختم نمی‌شوند؟ پس اصولا قومیت یعنی چه؟ هر آن‌چه بشر به دست آورده از مفاخر همه بشر است و کسی حق مصادرۀ آن را ندارد. مهم این است که این دستآورد، بر مسیر حق و عدالت و بندگی پروردگار باشد و اگر ملتی گذشته‌اش “فراعنه” شدند، بالیدنی ندارد که ببالد… جز شرم و خجلت. و چه خوب که ننگ فراعنه به مصر مسلمان نمی‌رسد. ننگ خرد کردن آدم‌ها و به بردگی کشیدن آنان! آیا مصریان هم باید افتخار کنند که سه هزار پیش فرعون را می‌پرستیده‌اند؟ چون فقط نام آنان مصری است؟ البته هستند جریان‌هائی در مصر که این را بعنوان سرمایۀ منحصر به فرد اجداد افتخار آمیز می‌دانند اما خوب این شرط مسلمانی نیست چون هیچ ربطی به سعادت و انسانیت ندارد. و آنان از موهبت مسلمانی برخوردار نیستند. و آیا ما ایرانیان باید افتخار کنیم که شاهانی داشتیم که بت‌ها را آراستند، برادران خود را کشتند، چشم پدران خود را درآوردند، و برای ورود به کاخ‌های آنان باید ساعت‌ها بر سردرآن سجده می‌رفتیم؟ باید کور، همۀ این ها را مکتب ایران بخوانیم و بدان افتخار کنیم؟ یا باید به فکر مردمی باشیم که در زیر چرخ استبداد شاهان خرد شدند تا اسلام منادی برابری شد؟ چه فرقی است میان شما و بنی امیه و بنی العباس قاتلین ائمۀ هدی؟ آنان عربیت خود را برتر از اسلام یافتند و شما ایرانی بودن خود را.

 

جزء ۴ سوره آل عمران آیه ۱۳۷

قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَانْظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذَّبِینَ

قطعاً پیش از شما سنّتهایى (بوده و) سپرى شده است‏. پس‏، در زمین بگردید و بنگرید که فرجام تکذیب‏کنندگان چگونه بوده است‏؟

 

اگر قرار باشد هر تمدنی برای خود اسباب‌بازی درست کند و به آن ببالد، رفتار انسان‌های بالغ، چه فرقی با کودکان خواهد داشت؟ « بچه سوسکه داشت روی دیوار راه می‌رفت مادرش دیدش و گفت : ” آی قربون اون پاهای بلوریت برم ” »، ما در خاورمیانه زندگی می‌کنیم که مهد تمدن است، همۀ کشورهای این منطقه برای تاریخ خود مفاخری دارند که به رخ بکشند. همه نوع اسباب‌بازی‌ای پیدا می‌شود، علامت، کوزه، پیاله، ستون، قصر، زیگورات، … تا دلت بخواهد ، اما آیا این‌ها انسانیت ماست؟ مشائی مشخص نکرده چه چیز مکتب ایران است؟ این‌ها؟ ایران حق حیات دارد، اما این‌ها تامین کننده حیات انسانی ما نیستند، حداقل بعد از ظهور پیامبران، این مظاهر مایۀ غفلت و گمراهی و طغیانند، نه مایۀ افتخار.

 

جزء ۷ سوره المائدة آیه ۱۰۴

و هنگامى که به آنها گفته شود: (به سوى آنچه خدا نازل کرده‏، و به سوى پیامبر بیایید!)، مى‏گویند: (آنچه از پدران خود یافته‏ایم‏، ما را بس است‏!)؛ آیا اگر پدران آنها چیزى نمى‏دانستند، و هدایت نیافته بودند [باز از آنها پیروى مى‏کنند]؟!

اصل آیه : وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَیْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ یَعْلَمُونَ شَیْئًا وَلاَ یَهْتَدُونَ

 

اگر بگوئیم چیزی به نام مکتب ایران، ما را بس است و ایران بود که رسالت انبیاء را به‌عنوان خرده فرهنگ پر و بال داد. این اینگونه معنا می‌شود که اگر ایران نبود پس اسلام هم هیچ نبود و اصولا اسلام ذاتی ناقص بود که ایران آن را پرورد، بلکه این رسالت انبیاء بود که از ایران نشأت گرفت. هرچند همۀ علوم ادبی و اسلامی عرب را ایرانیان تدوین کرده‌اند و حتی دانشمندان علوم تجربی قریب به اتفاق ایرانی بوده اند، اما این به معنای کوتاهی ذات اسلام نیست، بلکه قطعا اگر ایرانیان چیزی بهتر از قرآن و عترت در سرزمین خود می‌یافتند که بپروند، سراغ اسلام نمی‌رفتند، پس اصولا رقابتی بین ایران و اسلام نبوده بلکه این میان یک منطق محبت آمیز برقرار است نه یک عناد نژادی، و اگر دانشمندان و محققین اسلامی ایران، چیزی به از اسلام سراغ داشتند، از ابتدا اسلام را نمی‌پذیرفتند. در نهایت آیا وظیفه انسان روی زمین این است که به سنگ‌ها و کاخ‌های ویران و متروک افتخار کند؟ یا وظایف مهم‌تری هم دارد ؟ آیا شأن انسان به خاک و سنگ است؟ خیر، همۀ این‌‌ها تیله‌بازی بچه‌گانه‌ای‌است که آقای مشائی را از اصل تامل در چرائی بودنش، غافل کرده است. کسی که اسلام را خرده فرهنگ بداند، بدیهی از در شکوه شاهان طاغی و ستم‌گر، خواهد اوفتاد و مالک اصلی همۀ مرزهای زمین را از یاد خواهد برد.

 

جزء ۷ سوره الانعام آیه ۳۲

زندگى دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى نیست‏! و سراى آخرت‏، براى آنها که پرهیزگارند، بهتر است‏! آیا نمى‏اندیشید؟!

اصل آیه: وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

 

چرا آقای مشائی انذارهای این خرده فرهنگ قرآنی را نادیده گرفته است؟ چرا آقای احمدی نژاد؟ چرا رئیس دفترت … ؟ مشاورت … مسوولت ؟ … آیا ما با افتخار زبانی و با تملّق خود و نام خود می‌توانیم به جائی برسیم یا با کار و تلاش و عمل صالح؟ و آیا تاریخ نخواهد نوشت که آن‌ها قومی بودند که با تملق خود، فرهنگ‌شان را ارضا می‌کردند، در حالی که چندان عمل صالحی از آنان سر نمی‌‌زد. همۀ ملت‌ها، با هم برابرند، همۀ نژادها، همۀ رنگ‌‌ها، همۀ‌زبان‌ها، تاثیری در وظایف انسانی ندارند، این پیام اسلام است که هیچ‌ فرقی ندارید، مگر آن‌که وظایف خود را خوب انجام دهید. یعنی پرهیزگار باشید. و الا نه ایرانی بودن به یاری آیندۀ شما خواهد آمد و نه اصالتی در ابدیت انسان خواهد داشت. زمین روزی متلاشی خواهد شد و خداوند از اسلام توحید و نبوت و امامت را خواهد پرسید نه “مکتب ایران” را… و این همۀ تعارض افاضات مشائی، با مسیر انبیاء الهی است. همۀ بدبختی غرور است، و این غرور بود که شیطان را از عرش سقوط داد … آنان‌که حیات دنیا آنان را مغرور کرده هم …

 

جزء ۸ سوره الاعراف آیه ۵۱

الَّذِینَ اتَّخَذُواْ دِینَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا فَالْیَوْمَ نَنسَاهُمْ کَمَا نَسُواْ لِقَاء یَوْمِهِمْ هَـذَا وَمَا کَانُواْ بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ

همانها که دین و آیین خود را سرگرمى و بازیچه گرفتند؛ و زندگى دنیا آنان را مغرور ساخت‏؛ امروز ما آنها را فراموش مى‏کنیم‏، همان گونه که لقاى چنین روزى را فراموش کردند و آیات ما را انکار نمودند.

 

و نه ایرانی و نه هیچ ملت دیگری، سربلند نخواهد بود جز به آن‌که عظمت قرآن و عترت مطهر را با تمام وجود بیابد. و چه خوب است که ما با اجتناب از عناوین فرعی و غیر ضروری، حواس و ذهن مردم را آسوده بگذاریم.

 

 

 
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۲:۲۷:۱۳
l ma aval irani bodim be tarikh morageeh kon (345228)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۵:۰۹:۰۹
ما قبل از ایرانی بودن، آدم بودیم و اسلام، رسم و رسوم آدم بودن است. (345310)
 
Ali
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۳:۰۸:۴۶
ایرانی بودن بهتر است
100 درصد
انسانیت بی معناست,(من تجربه انسانیت از نوع کشورهای اروپایی دارم!) ایران و ایرانیت که مهم هست وبس! (345247)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۰۳:۳۰:۲۵
به نظر من مشکل اینجاست که این بحث اصلا یک بحث سیاسی نباید بشه. یک بحث آکادمیک و تاریخی‌ هستش. دولت باید به فکر مردم باشه وضع اقتصاد رو سرو سامان بده. مردم سلایق مختلف دارند. ایران مال همه ایرانیان هست مسلمان یا کافر. ایرانی‌ هم تعریف داره هر کسی‌ که پدرش ایرانی‌ باشه طبق قانون فعلی‌ ایرانی‌ هستش. واگر نه همین جوری دعوا هستش که اسلام یا ایران... (345802)
 
سید
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۱۵:۲۵:۰۸
اگر پیامبر اسلام برای مکارم اخلاق مبعوث شد دیگر چه فرقی میکند. اگر مسئله نژاد پرستی است اونوقت هر قومی چشم ندارد دیگر اقوام را ببیند مخصوصا اگراقوام دیگر موفق و پیشرفته باشند. هر کس با اخلاق تر است بهتر است در هر قاره ای که هست. ما سالیان زیادی است که شعار بهتر بودن داریم ولی نمیدانم چرا اینقدر مشکل داریم. (345968)
 
حمید
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۳:۲۱:۲۴
سلام. دین اسلام چطوری به ایران امد؟ با تبلیغ و ترویج و مهربانی ؟ مردم ایران یهویی فهمیدن مذهب زز تشتی بد هستش و باید مسلمان بشند؟ آیا در این 1400 سال وضعیت مردم نسبت به زمان آخر ساسانیان عوض شده ؟ آیا توی این مدت به جزء ستم و ظلم شاهان و خلیفه و ها و ایلخان ها چیز دیگه نصیب ایران شده.؟ من اصلا بحثم این 30 سال اخیر نیست اون 1370 سال گذشته رو میگم؟ اون 200 سال اول که مردم مسلمان شدند و به جزء ظلم و جور خلفای بنی امیه و بنی عباس چیزی ندیدند . لطفا فقط بگید برای چی من باید به ایرانی بودن خودم افتخار نکنم . به کوروش و درایوش و اردشیر افتخار نکنم؟ غیر از این هست که به جزء ائمه باقی افراد فقط و فقط به ایرانی ها ظلم کردند به نام اسلام مجبور شدند جزیه و پول بدند و برای رهایی از ظلم مضاعفی که به غیر مسلمانان ایرانی میشد مسلمان بشند؟ واقعا چرا نباید به ایرانی بودن خودم افتخار نکنم. البته میدونم این رو چاپ و تایید نمی کنید اما وجدان خودتون رو قاضی کنید و به خودتون حداقل دروغ نگید (345256)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۹:۰۳:۱۸
شما بروید تاریخ را بدون تحریفات پهلوی و افزودنی‌های غیر مجاز مطالعه کنید.
مقاله فوق می گوید تنها درست زندگی کنید، موهبت اسلام، روش درست زیستن است. چیزی که کوروش و داریوش مثل اسلام نداده اند، \"قرآن کریم\" است که روش کامل و صحیح زیستن را به شما آموزش می دهد.

البته مقاله این را می گوید که اصلا بحث بر سر الفاظ نیست که بگوئیم مثلا ایران بهتر بود یا اسلام . مهم روش زیستن است و عمل به وظایف . حالا اگر کسی بیاید این وسط یک اصرار تعصبی روی کلمات کند او در خطاست .

والسلام علی من اتبع الهدی ! (345374)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۲۱:۰۲:۱۴
ما تحریفات رو نخوندیم برادر
تاریخ طبری رو که خاندان فاسد پهلوی ننوشته !
یک چیزی بگو که بگنجه (345413)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۰۳:۳۷:۱۹
خود مقام رهبری گفتند که این برای ایران یک افتخار هستش که زرتشت به عنوان اولین آورنده دین توحیدی در ایران بوده. در ضمن از نفوذ زرتشت در فرهنگ‌ها و ادیان دیگر هم نمی‌شه غافل شد. پس اون قدر هم بی‌ مایه نبود ایم. (345803)
 
محمود
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۹:۱۱:۳۶
آنچه که اسلام و ایران با هم از دانشمندان و ادیبان در دامان خود پروراندند، قبل از اسلام در ایران نبود.

سخت نیست، 3 تا دانشمند به عظمت ابن سینا و رازی و ابوریحان قبل از اسلام نام ببرید. (345377)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۲۱:۱۲:۳۵
محمود راستی چرا ما نمیتوانیم نام دانشمندان قبل از اسلام را بیاوریم نام انها که معماریهای بزرگی چون تخت جمشید و پل بزرگ بر روی بسفر را در مدتی کوتاه بنا کردند نام انها که اولین سیستم قوی پست ساخت بزرگترین کشتی های زمان خود را درست کردند شاید بخاطر اینکه عربها بنام اسلام تمام گذشته ما را نابود کردند تا ما اینچنین خودباخته باشیم راستی همه ایرانیها با خنگی ان امپراتوری را بپا کردند و یکدفعه که با اسلام با هوش شدند جلوی مغول و روس انگلیس سرنوشتی جز شکست پیاپی نداشتند ( امیدوارم که در سایت بگذارید و من جواب خود را بگیرم) (345415)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۶:۱۶:۳۹
این که نمی توانید سه تا دانشمند قبل از اسلام نام ببرید به علت این است که اصولا آن سازه ها و بناهائی که به عنوان سنگ و کاخ به آن افتخار می کنید به سبک یونانی ساخته شده است و ابداع ایرانی نبوده .

عرب ها چیزی از این دست را نابود نکردند چون وجود نداشت که نابود کنند و این ها همه گزافه گوئی ها و تحریف های عصر پهلوی است تا عزتی در مقابل دانشمندان پس از اسلام در ایران بسازند . (345504)
 
یاشار
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۹:۴۹:۴۰
فکر کنم اگر کمی بیشتر تاریخ مطالعه کنید که متوجه می شوید که فقط مقبره کوروش به دلیل اینکه ایرانی های باهوش آن را به عنوان قبر مادر دانیال نبی به عرب ها غالب کردند باقی ماند. بقیه آثار و کتابخانه ها و حتی باقیمانده های تخت جمشید که از آتش سوزی اسکندر سالم باقی مانده بود را نیز خراب کردند. چقدر تعصب کور؟ (345516)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۶:۴۵:۲۷
مراجعه کنید به کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام استاد شهید مطهری .

چیزی به نام کتاب سوزی در ایران رخ نداده است. این ها همه ادعاهای دوران پهلوی است برای اینکه شاهنشاهی شاه را تقویت کند و اسلام را تضعیف. در واقع فرهنگ ایران به شدت گرفتار این فریب کاری ها و دست کاری های تاریخ توسط رژیم پهلوی شده است.

هیچ یک از مستشرقین نیز چنین چیزی اعلام نکرده اند که ایران عالم بود و اعراب علمش را گرفتند. هرگز اینچنین نبوده است ایرانیان قبل از اسلام در علوم پیشرفتی نداشته اند و تنها ساختمان سازی را برتر می دانسته اند ( مراجعه کنید به تاریخ تمدن ویل دورانت و همچنین ایران در زمان ساسانیان آرثور کریستن سن) (345655)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۰۰:۴۶:۴۴
اقای observer32
بعنوان دکتری در رشته متالورژیک و مکانیک عرض میکنم هنوز چگونگی نقشهای خاص و ترکیب فولاد شمشیری پارسی زمان هخامنشی و قبل از اسلام در ژاپن تحت تحقیق است نام این روش تولید فولاد بنام \"Persian shamsheer\" شناخته میشود بنابراین خیلی کوتاه فکری است اگر بخواهی بگویی که ان امپراتوری بزرگ و ان ارتش بی نظیر تنها بر اساس ساختمان سازی بوده است به شما و امثال شما پیشنهاد میکنم به موزه های دنیا بروید که هم از علم بالای انزمان در ایران شگفت زده شوید و هم به روزگار امروز ما بگریید حتی جهش علمی در یونان بعد از ان رخ داد که سیروس به یونان حمله کرد وگرنه بنا به تاریخ خود اروپاییها یونان چند قوم بودند که همواره در حال جنگ با یکدیگر بودند و اسپارتاکوسها دارای قوانین وحشی گری چون بربرها بودن و بعد از ادغام در سرزمینهای پارس همچون مغولها دچار تحول فرهنگی و علمی عظیمی شدند اعراب هم از این مسئله سود بردند اما چندان سپاس گذاری نکردند برای همین هم است همین حالا هم حسادت خود را از تفاوتهای علمی خداداده به ایرانیان و فرهنگ ایرانی نمیتوانند پنهان کنند
حتی در انجیل عهد قدیم و تورات میخوانید که قوم یهود تحول علمی خود را از زمان انتقال به شوش میدانند (345783)
 
لپ.ون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۱۲ ۰۷:۵۲:۵۷
دقیقا درسته ایران قبل از اسلام نه تمدن داشته ؟نه فرهنگ و ادبیات . پرسپولیس و پاسارگاد کار رومیان ی
یونانیان هست (1165106) (alef-6)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۲۱:۱۳:۰۹
محمود راستی چرا ما نمیتوانیم نام دانشمندان قبل از اسلام را بیاوریم نام انها که معماریهای بزرگی چون تخت جمشید و پل بزرگ بر روی بسفر را در مدتی کوتاه بنا کردند نام انها که اولین سیستم قوی پست ساخت بزرگترین کشتی های زمان خود را درست کردند شاید بخاطر اینکه عربها بنام اسلام تمام گذشته ما را نابود کردند تا ما اینچنین خودباخته باشیم راستی همه ایرانیها با خنگی ان امپراتوری را بپا کردند و یکدفعه که با اسلام با هوش شدند جلوی مغول و روس انگلیس سرنوشتی جز شکست پیاپی نداشتند ( امیدوارم که در سایت بگذارید و من جواب خود را بگیرم) (345416)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۰:۳۷:۵۳
آقا محمود. چه ربطی داره.این همه دانشمند غیر مسلمان در کشورهای پیشرفته و با نظم و قانون غیر مسلمان داریم. (345458)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۶:۲۰:۳۵
اما در ایران نداریم !
در ایران پس از اسلام تازه شکوفا شدیم . زیرا سیستم طبقاتی شاهان و اشراف اجازه \"تحصیل\" به طبقه عامۀ جامعه نمی داد ... سیستم طبقاتی شاهان به شدت ارباب رعیتی بوده است و این استبداد اجازۀ پیشرفت را قرن ها از ایران سلب کرد.

در مورد حکومت عباسیان نیز اگر چه پادشاهی بود اما با وجودانحراف به سبب آموزه های اسلامی ، وضعیت علم به مراتب بهتر از قبل از اسلام بود.

اسلام در وضعیت بسیار سیاه ایران ظهور کرد و در واقع ایران را نیز به همراه جزیرة العرب نجات داد. وقتی که خسرو پرویز دیگر داشت ادعای خدائی می کرد و رسما خود را خدا می خواند و مردم باید او را می پرستیدند.

چرا چشمان خود را به تاریخ می بندید ، حداقل بدون هوچی گری ها و داستان نویسی های عصر پهلوی که به خاطر شاهی خودشان هر جعلی وارد تاریخ کردند، کمی مستقلا و رأسا کتب تاریخی معتبر را بخوانید... چیزی در ایران عصر ظهور اسلام نخواهید یافت ... بلکه اسلام به طور کامل ناجی ایران نیز شد. (345505)
 
ارش
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۴:۲۷:۱۸
حدود 50کشور مسلمان داریم
شما 50دانشمند بزرگ اسلام را نام ببرید خواهید دید که 40تای ان ایرانی بوده اند که متاسفانه به نام کشورهای عربی شناخته شده

راستی هیچ از خود پرسیده ای که چرا اسلام در دامان ایرانی پرورش یافت

البته برای اینکه نگویید من دچار خود بزرگ بینی ایرانی شده ام شما را به مطالعه تاریخ ابن خلدون دعوت میکنم (345590)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۷:۴۱:۵۷
نه ما منکر این نیستیم که اکثر دانشمندان اسلامی ایرانی هستند.


اما این یک خدمات دوطرفه است. یک شخصی بیاید بگوید اسلام خرده فرهنگ بود و ما اصل فرهنگ اینچنین نبوده است. اسلام ناجی ایران بود و ایران خدمات بسیار شایسته‌ای به اسلام کرد که هیچ احد دیگری در دنیا رقیب آن نیست. در واقع بیش از 90 درصد دانشمندان اسلام ، ایرانی هستند.

حال اشخاصی پیدا می شوند که این سرمایه گذاری ملت "ایران" بر روی دین "اسلام" را نمی پسندند ... و این خیانت به این سرمایه گذاری و سقوط دادن ملت ایران به عصر حجر است.


دو موضوع مطرح است اول این که سیستم ایران قبل از اسلام اجازۀ شکوفائی ایران را نمی داد چون اصولا "علم" و "دانش" در آن ارزش نبود، بلکه ساختمان سازی در آن ارزش بود، دوم این که ایرانیان با علاقه به سمت مفاهیم برابری و برادری رفتند که تا قبل از آن در ایران مطرح نبوده است و ایرانیان از سیستم اختلاف طبقاتی آزرده بودند. همان چیزی که بعدها در مقابل عباسیان مقابل آن ایستادند و دوباره "حسین(ع)" را برگزیدند تا عزت و کرامت خود را حفظ کنند. و الا ایران سنی بود.

و بعد این که باید بین ملت ایران و شاهان گستاخ و جبار ایران و فرهنگی که بعنوان ایران حمل می کردند تفاوت قائل شد. مردم ایران به شدت تحت ستم شاهان و سیستم طبقاتی بوده اند و این اصلی است که در زمان پهلوی با تحریف تاریخ پنهان شد.... تا بتواند جشن های گران 2500 ساله برگزار کند و \"شاهنشاهی\" را امر مبارکی بخواند. فریب این تحریفات را نخوریم. (345659)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۹:۱۰:۳۳
پس با این حساب تاریخ معاصر که ایران هیچ دانشمند بزرگی تحویل دنیا نداده است چگونه تفسیر می‌شود؟ ما مدت هاست هیچ متفکر بزرگی در کشور نداشته ایم به خصوص در زمینه‌ی فلسفه و علوم انسانی (345720)
 
محمود
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۹:۲۵:۰۴
اجازه بدهید یک مثال بزنم. اگر قرار بود با تهاجم نظامی اخلاق و ایدئولوژی ثابت بشود، الآن همۀ ما به وحشی‌گری مغول‌ها و اسکندر مقدونی درآمده بودیم.

اما اسلام دینی است که با شفقت و مهربانی به شرق آسیا راه یافت. یعنی این خصلت دارد که حتی بدون حضور یک سرباز و وقوع یک جنگ به دل ها راه یابد. پس این که در ایران هم با همان شفقت و مهربانی وارد دل ها شد سوال عجیبی نیست.

امروز پس از 14 قرن، ایران با اسلام درآمیخته است، موضوع جدا کردن این دو عنصر جدانشدنی است که کار اشتباهی است.

چیزی که ایران امروز از فرهنگ دارد، با اسلام آمیخته شده است از اشعار حافظ و سعدی و مولانا گرفته تا شهرت علمی خیام و ابن سینا ... این ها را کوروش و داریوش به شما نداده اند. واقع بین باشیم.

شما از سیستم شاهان دل خورید، اما ایران پیرو عشق اهل بیت است در حالی که شاهان ایرانی یکی بیش از دیگری ظالم تر و خون ریز تر بودند ، در واقع \"آزادی و آزاد اندیشی\" را حسین علیه السلام پس از آن که خسرو پرویز خود را « خدا » می خواند و مردم را رعیت و انسان درجه 10 ، به ایرانیان آموخت. این دلیل پذیرش اسلام است... از کوروش تا خسرو پرویز شانزده قرن فاصله است این شانزده قرن ، سراسر ظلم و فساد علیه مردم بوده است و ایران واقعا هیچ حرفی برای گفتن در این قرون ندارد جز چند کاخ و چند ساختمان که می توان سابقه معماری حسابشان کرد. (345380)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۲۲:۵۹:۴۲
دوست عزیز اسلام بدون جنگ آمد؟؟؟ (345430)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۶:۲۶:۳۱
الآن کسی به هفتاد میلیون ایرانی شمشیر زده که مسلمانند ؟
ادعای با شمشیر آمدن اسلام توهین بزرگی به اجداد ایرانی است.
مگر اجداد ما بزدل بودند که با وجود این که عقیده ای بهتر داشتند ، به زور شمشیر آن را عوض کردند ؟

این ها با تمام دلاوری ایرانیان تفاوت می کند.

اعراب علیه ایرانیان جنگیدند ، شهرها را فتح کردند و شورش ها را خاموش کردند، اما در طول سالیان ، این عقل و منطق اسلام بود که به دل و هوش ایرانیان راه یافت نه حاکمیت نظامی.

اگر در ایران منطقی بهتر از اسلام پیدا شده بود، ماجرای تشیع شاهان مغول اتفاق می افتاد ... مغول به ایران حمله کرد، اما دانشمندان شیعه با جنگ نرم افزاری ، مغول را به زانو درآوردند.

چرا ایران در مصاف با اسلام این بنیه را نداشت؟ چون حرف اسلام و نرم افزار اسلام منطقی بود :) (345506)
 
arash
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۰:۵۳:۴۳
مگه قراره همه نسلها را باشمشیر مسلمان کرد ؟

توبه این دلیل مسلمانی چون پدرت مسلمان بوده و اگر پدر شما مسیحی بود الان شما در دفاع از از روح القدس متنها مینوشتی
به همین سادگی (345524)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۶:۵۸:۰۵
شاید شما اینگونه باشید ، اما من این گونه نیستم :)
شاید خیلی ها اینطوری باشند، ولی خیلی هم هم اینطوری نیستند. خیلی ها مطالعه کرده اند و پذیرفته اند ... شما نمی توانید این پیش فرض خود را بهانه ای برای نادانسته های خود بسازید.

از همه بیشتر این اهانت به اجداد ایرانی است که از سوئی سخن از دلاوری و هوش و آنان بکنیم از سوی دیگر هم بگوئیم بله آن ها به زور دین دیگری به خود گرفتند.

این سخنان را دشمنان ایران می سازند ... نه ایرانیان ...

ایرانیان هیچ دینی را به زور نمی پذیرند و اصولا تحمیل دین بسیار سخت ممکن است و برای ملت های ضعیف ...

شما یا باید بگوئید که ملت ما از لحاظ ایدئولوژیک بسیار ضعیف بود که در مقابل یک مشت عرب پابرهنه که تا همین چند سال پیش بت می پرستیدند تاب مقاومت نداشت ... یا باید بگوئید که در این بین تعاملی صورت گرفته است و توافقی وجود داشته است. (345665)
 
arash
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۰:۴۹:۴۰
برادر یا تاریخ نخوانده ای یا تعصب جلوی چشمات را گرفته

نمیخواهم منکر خدمات اسلام به ایران باشم ولی از یاد نبریم اسلام به زور شمشیر به ایرانیان قبولانده شد (345523)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۷:۰۳:۳۸
حرف غیر منطقی می زنید... و این توهین به ملت ایران است که بگوئیم اجداد آنان آنقدر ترسو بودند که مقابل ایدئولوژی زوری ، ایدئولوژی خود را باختند . ایران خود دارای ایدئولوژی قوی نبود، شاه ایران مردم را به پرستش خود فرامی خواند و خود را شاه می خواند تا بحدی که هنگام رسیدن نامه پیامبر اسلام به علت نام خدا نامه را پاره کرد.

ممکن است ارتش اعراب در راه خود جنایاتی مرتکب شده باشد، اما مسلمان شدن یک ملت به این سادگی نیست ... حاکمیت اعراب جبری بود... اما پذیرش اسلام تا بحدی که ایران سردمدار علوم اسلامی و سرآمد دانشمندان مسلمان بشود، زوری نبوده است. یک حرف بگوئید که بگنجد.

همین طبرستان یا تبرستان ( شمال ایران، مازندران و گیلان ) که مورخ بزرگ مسلمان (طبری) ، از آن جا برخاسته است، هرگز پذیرای ارتش اعراب نبوده است . یعنی پای اعراب هیچ وقت به طبرستان نرسید و نتوانستند این منطقه را اشغال کنند. اما اقوام این منطقه با اتحاد با علویان و شیعیان ، حکومت مستقل تشکیل دادند ... اتحاد ایرانیان و شیعیان علوی، علیه اعراب ... متوجه که هستید :) (345668)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۲۰:۲۰:۳۳
راه دوری نروید .
همین امروز هم پژوهشگران غیر اسلامی ایرانی، از 3000 سال پیش ایران که فلسفه و منطق نمی آورند. می روند از همان افلاطون و سقراط و ارسطو ارتزاق می کنند یا حداکثر کانت و هگل و لاک و خیلی که پیش بروند به فوکویاما می رسند. کو ایران ؟

اگر ایران مکتب مستقل و انحصاری خود را داشت که این اندیشه وران غیر اسلامی نمی رفتند از اروپا اندیشه وارد کنند. (345403)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۲۳:۳۱:۲۹
عزيز من تا حالا هر چي شنيدي از خوبي هاي كوروش و ... است.
يه خورده هم بديهاشون رو مطالعه كن.
مثلا مي دوني دليل محبوبيت كوروش و مغضوبيت خشايارشاه چيه؟يا خيلي سوالهاي ديگه از اين دست
جواب رو نمي گم كه خودت بري مطالعه كني! (345435)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۶:۲۵:۵۸
ناشناس 345435
اگر بهت ثابت شد کوروش از پیامبران خدا بوده هنوز هم بر اساس احکام اسلامی چنین بدیهایی از کوروش میگویید
دلیلاش رو نمي گم كه خودت بري مطالعه كني! (345507)
 
ارش
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۴:۳۳:۲۴
دلیلش اونه که خشایار شاه به یونان حمله کرد و یونان را تصرف کرد یونانیان نیز در تاریخ او را مظهر خباثت قلمداد کردند

هم چنانکه چنگیز مغول برای مغولان اسطوره و برای ما ایرانیان مظهر جنایت است (345595)
 
sedayemoshawer
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۳:۳۹:۲۷
نويسنده محترم و ديگران كه امروز دارند بر طبل برتري ايران يا اسلام مي كوبند ؛ شايد در اين باور باشند كه حقيقت را بيان مي كنند و اما به عنوان يك ايراني كه دوستار ايران و ايراني هستم و به آن افتخار مي كنم ؛ بر اين انديشه هستم كه گامهاي كاربردي مي تواند به خير ايران و ايراني باشد و آنها را به دين و باورشان دلخوش كند ؛ پس به جاي كوبيدن بر اين طبلهاي بي حاصل شايسته است كه گردانندگان و مديران كشور اگر دغدغه ميهن يا ديانت دارند در خدمتگزاري خود و محسوس نمودن خدمات جديت نشان دهند.
ايجاد دوگانگي و اختلاف كار آساني است كه به نظر مي رسد گروهي به نام دين و جمعي با نام ميهن ، آستين بالا زده اند تا اين \"كار آسان\" را گستزده نمايند!
اگر دوستار ايران و ايراني هستيد و اگر مومن به باور اسلامي هستيد و اگر به نداي انسانيت دلبستگي داريد ؛ بياييد اين لطف بزرگ را در حق مردم ايران بنماييد كه به جاي گفتن و نوشتن درباره اين مسايل هيچ نگوييد و ننويسيد.
اگر قرار بر گفتن و نوشتن باشد ؛ بايد رعايت حق همه ديدگاه ها بشود و چنانچه فقط گروه خاصي رسانه هاي رسمي در دست داشته باشد ؛ مطمئن باشيد كه دامنه كار از اختلاف فراتر مي رود و به دشمني تبديل مي شود و در دعوي بر آمده از اين دشمني سيني حلوا پخش نمي شود!
نويسنده به خود حق داده است كه از عنوان بالا استفاده كند ؛ آيا نويسنده و هم اندشان ايشان به ديگران حق مي دهند كه از اين عنوان استفاده شود كه: \"مسلمان بودن بهتر است يا انسان بودن؟\" ؟ (345262)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۹:۰۵:۲۹
مقاله را خوب بخوانید! در متن مقاله گفته شده که این نوع سوال کردن نادرست است و در واقع عنوان صرفا جهت توجه نظر نسبت به این نوع سوال پرسیدن است. (345376)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۳:۴۱:۰۷
معنی واقعی انسان را خدا میداند و بس- در نظر غیر مسلمان که میبند در احکام اسلام حکم برای برده - شلاق زدن - سنگسار کردن - و پوشش نامساوی برای مرد و زن است مسلمان معنای انسان کامل پیدا نمیکند
اما معنی ایرانی بودن قابل درکتر است
گرچه اصل موضوع غیر از قیل و قال شما میباشد منظور یک کلام فرهنگ ایرانی است که بنا بگفته بزرگان در قرنهای پس از اسلام با فرهنگ اسلام تکمیل شده و اسلام ناب محمدی را بدور جهالتهای عرب به دنیا معرفی کرده است (345264)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۷:۰۷:۵۳
اسلام آنقدر برای انسان درستکار حرمت قائل است که قاتل و زناکار را مجازات کند.

فرهنگ هائی که برای قاتل و زناکار احترام قائلند فرهنگ های ناقصی هستند... زیرا اصولا مفهوم کمال انسانی برای آنها حرمتی ندارد که زنای محصنه را امری عادی بدانند که مستحق لبخند زدن است تا مجازات.

دینی به نام اسلام که آنچنان حرمت برای انسان و خانواده و جامعه حرمت قائل است قطعا برای هوش ایرانی مناسب تر است تا ول انگاری هائی که به دنبال هوای نفسی هستند که هوش ایرانی را به یغما می برد. (345672)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۷:۲۵:۰۹
تيتر خبر بسيار بد است مگر ايراني بودن با انسان بودن تعارض دارد ؟

همه فرزندان آدم انسان هستند و هر كدام اهل كشوري .

ما دوستن داريم ايراني و انسان باشيم به دور از رفتارهاي ناهنجار و الگوي انسانيت تا بتوانيم الگوي اخلاق و معنويت در جهان .

مقابل هم قرار دادن ايران و انسانيت و مسلمان بودن اشتباه بزرگي ست كه گاهي خواسته و ناخواسته از طرفي عده اي مطرح مي شود و موجب تعارض و تعرض به يكي مي گردد كه بدور از خردمندي ست (345354)
 
علی علیپور
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۸:۵۸:۵۴
انسان بودن نکته کمال انسانیت است . وقتی انسان خودش را شناخت بطور قطع خدایش را نیز خواهد شناخت .از نظر پروردگار عالم که بشر را خلیفه خود در روی زمین تعیین کرده ارزش و منزلت انسان را نشان می دهد و برای انسان پیامبرانی را بر گزیده تابرای بندگانش راه را از چاه نشانشان دهند .پس منزلت انسان بودن از ایرانی بودن اصلح تر است وقتی من انسان ارزش خویش را ندانم چگونه به ایرانی بودنم افتخار خواهم کرد . عقل سالم در بدن انسان سالم است انسان بودن را ترجیح می دهیم به ایرانی بودنم . (345371)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۱۹:۴۲:۵۶
من هم اعتقاد دارم ما ایرانیها یکم دچار توهم خود بزرگ بینی هستیم و تا واقعیت ها را آنجور که هست نبینیم پیشرفت نخواهیم کرد البته ماهم به اندازه خودمون و منطقه افتخار داریم و برترین ها نیستیم و باید بجای خواب و خوش خیالی تلاش کنیم! چند تا مثال:
1- اغلب اعتقاد داریم ایرانی ها خیلی باهوشند و در مقایسه فکر می کنیم چینی ها و یا مثالا زاپنی ها کم هوشترند!!
اگر هوش را تو جک گفتن ، حرف بار مردم کردن ، و یا کلک بدونیم درسته ما باهوش تریم.
ولی میدونید چینی ها بسیار از اختراعات را بنام خود دارند!! حتی مواردی مثل باروت و الکل را که بعدا دیگران دوباره ادعای کشفش را دارند . ما چی فقط الکل که انوهم کسی تو دنیا بنام ما نمیدونه؟؟
2- ادعای هنر نزد ایرانیان است بس!! منهم چنین تصوری داشتم اما بعد از دیدن کشور هایی مثل ایتالیا ، فرانسه نظرم کاملا عوض شد..
ما چند تا نقاش بین المللی داریم؟؟؟ چند تا نویسنده بین مللی داریم؟؟
چند مجسه ساز؟؟ کارگردان؟؟ چند نفر تو خیابون های کشور های دیگر حافظ را می شناسند؟؟ ترکیه چند سال پیش جایزه ادبی نوبل را برد ولی همه فکر می کنند ترکها اصلا ادبیات ندارند؟ عربها جبران خلیل جبران را دارند در تمتم دنیا شناخته شده است.

3- آثار باستانی: ما در این کمی وضعیت بهتری داریم به لطف حکومت صفویه البته، تخت جمشید که متاسفانه بیشتر شبیه یک خرابه است
ولی همه کشور ها حتی افغانسان هم به اندازه خودشان آثار باستانی دارند و یا کشور همسایه عراق را از یاد نبرید که مانده های تمدن سومری و بابلی و غیره ... ترکیه که بر خلاف تصور ما فقط ساحل های آنچنانی شو تو ذهنمو مجموعه بسیار ارزشمندی از آثار رومی ها و امپراطوری عثمانی را جمع کرده . در مورد اروپا که واقعا قابل مقایسه با ما نیست کافی در اولین محله سر راه یک کلیسا پیدا کنید هم ساختمانش هم مجسمه ها و هم نقاشی هایش به تنهایی بیشتر از آثار کل یک شهر ما خواهد بود. با این حال اروپایی ها خیلی دوست دارند کشور هایی مثل ایران و عراق را ببیند...
چون اروپا براشون تکراری شده

4- در مورد تمدن: دنیا قدیم دنیای زور بود هرکه سرباز بیشتری جمع میکرده و لشگر کشی های بیشتری داشته سرزمین بزگتری داشته!! ولی این به کام پادشاهان و به قیمت جون انسانها بوده پس افتخار کردن به شاهان اشتباه بزرگی است
هر کشوری دوره ظهور کرده حتی افغان ها از لحاظ قدمت هم مایا ها اینکا ها در آمریکا رومی ها (هزاران سال پیش مجلس هم داشته اند) چین ، تایلند (امپراطوری صیام ) و ....هر کدام ادعای قدیمی ترین را دارند

در نهایت بنظرم راه حل قبول واقعیت ها و تلاش برای پیشرفت در دنیای امروز است نه غرق شدن در توهم گذشته
هر کس می تواند خود را در درجه اول مسلمان و یا ایرانی ببیند و آنچه مهم است همه اینهایی که در داخل ایران هستند منافعشان بهم گره خورده و چاره ای جز تلاش برای این منافع مشترک ندارند
بنظر من همه چیز باید برای انسان و در خدمت انسان باشد هم ملیت هم دین و . (345389)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۲۰:۰۱:۳۴
پس لطفا یک فکری هم به حال مردم افغانی و عراقی که در کشور ما هستن بکنید. اگر انسانیم و مسلمانیم رسم انسانیت و مسلمانی را به جا بیاریم و بگذاریم خواهران و برادران مسلمانمون حق درس خوندن داشته باشن. حدّاقل کاری هست که میشه کرد (345398)
 
ahmad
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۲:۰۶:۴۸
ایرانی بودن هم بهتر و هم مهمتر!
ایرانی بودن خون,قلب و روح ایرانی می خواهد,خارجیها هرگز ایرانی نمی شوند!
جواب ان دوست خارجی دوست! (345548)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۷:۱۱:۱۰
قلب و روح خارجی ایرانی نشود ! پاکستانی که می شود !
مگر پاکستانی کمتر از ایرانی است ؟ افغانستانی که می شود.

برخی هنوز برابری انسان ها را باور نکرده اند ... و ایرانی را بهتر از سایر ملل می دانند. این مایۀ عقب ماندگی ملت ایران است.

150 سال پیش افغانستانی، ایرانی بود، ناسیونالیست ها آنقدر بی معرفتند که نه تنها افغانستان را بازیافت نکردند که آنان را بیگانه نیز دانستند.

مگر پیامبر اسلام نگفت همه انسان ها با هم برادرند ؟ بعضی ها بعد از 1400 سال هنوز حقد و کینه اعراب را دارند وقتی که پیامبر به آن ها رو کرد و گفت شما با برده های تان برابرید... کمی پیشرفت هم بد نیست هان! (345674)
 
م.ا
۱۳۸۹-۰۵-۲۱ ۲۱:۴۰:۰۹
سلام
واقعاً متأسفم كه عده اي براي مقاصد صرفاً سياسي و قدرت طلبي از كاه كوه مي سازند .
يك سؤال مطرح است .
روسيه كشوري تقريباً غير مذهبي است و اغلب كساني كه در روسيه به اصطلاح مذهبي هم هستندچندان پايبند به عقيده خاصي نيستند .ولي چه چيز باعث شده كه دانشمندان بزرگ هوا- فضاي روسي حاضر باشند بادريافت حداكثر ماهي 2000 دلار در كشورشان بمانند و وعده هاي چند ده برابر اين مبلغ از سوي كشورهاي ديگر مثل امريكا براي مهاجرت و اقامت را رد كنند ؟
روسها افراد ناسيوناليستي هستند و همين امروز آنها را قدرتمند كرده است .
درست است كه اسلام انسانيت را به ما هديه كرده است و زندگي انساني در پيروي از فرامين اسلام بدست مي آيد ولي آنچه ما را قبل از هر چيز سرباز وفادار و پايبند به اين وطن مي كند ايرانيت است . چون دشمنان به راحتي فرقه هاي اسلامي را در مقابل هم قرار ميدهند و اينگونه مي توانند در صف ما دو دستگي به وجود آورند . (345422)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۹:۰۹:۵۱
در واقع این سخنان در این صفحه بازتاب تهاجمی است که به اسلام به عنوان روح و کمال انسانی شده است .

انگیزه های متفاوتی می تواند عامل اتحاد باشد، یکی از آن انگیزه ها "وطن" است. یکی هم "دین" است.

روسیه یکی را دارد، خوب این عامل اتحادش شده است. ما دو تا داریم ... هم وطن هم دین. پس طبیعتا باید استحکام قوی تری داشته باشیم.

اما برخی جریان ها به اسم ناسیونالیسم، دین را بیگانه می دانند...
این جریان ها البته دوست وطن ایرانی ما نیستند و مفاهیمی منحرف هستند که از سوی دشمنان ایران نیز پر و بال داده می شوند.

در شرایط طبیعی ما هیچ دلیلی نداریم دینی که سراسر رحمت است و انسانیت کنار بگذاریم وقتی خصلت نژادی و ناسیونالیستی آنقدر افراطی شد که مفاهیم عالی به نام اسلام را که در پوست و گوشت این ملت آمیخته است، نفی کند ، این به معنی دوستی خاله خرسه است و پذیرفتنی نیست. مثل این است که بگوئید چون مثلا کامپیوتر آمریکائی است، پس ما از چرتکه استفاده می کنیم.

ضمن این در این بی عدالتی تهاجم ناسیونالیسم به دین، مشتی اطلاعات تاریخی تحریف شده برای تضعیف دین مطرح می گردد. و روی آش ایران هفت وجب روغن ریخته می شود تا ایران باستان پرطمطراق و قدرتمندتر از آنچه بوده است تعریف می شود تا این بیان گردد که اسلام چیزی نداشت و ما قبل از اسلام همه چیز داشتیم. اشکالات و جنایات شاهان قبل از اسلام، بت شدن ها و طاغوت شدن های آنان همه نادیده گرفته می شود و ساده گفته می شود که اصلا ما قبل از اسلام "موحد" هم بودیم ... در حالی که این چنین نبوده و ایران پپیش از زمان ورود اسلام غرق در انحراف ایدئولوژیک بوده است.

ناچارا افرادی که به اسلام علاقه دارند تا وطن خود را بسازند، مجبور به پاسخ گوئی این تحریفات می شوند... (345681)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۰:۲۷:۵۷
باورم نمیشه که باید از فرهنگ ایرانی در مقابل فرهنگ اسلامی دفاع کنم تا جلوی افراطی گری را بگیرم من که در خارج همواره در حال مبارزه برای دفاع از فرهنگ اسلامی در مقابل ایران پرستان تندرو بوده ام ( امیدوارم کامنتهای قبلی ام هم گذاشته شود تا منظورم بهتر مفهوم بشه) (345453)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۰:۲۸:۴۵
باورم نمیشه که باید از فرهنگ ایرانی در مقابل فرهنگ اسلامی دفاع کنم تا جلوی افراطی گری را بگیرم من که در خارج همواره در حال مبارزه برای دفاع از فرهنگ اسلامی در مقابل ایران پرستان تندرو بوده ام ( امیدوارم کامنتهای قبلی ام هم گذاشته شود تا منظورم بهتر مفهوم بشه) (345455)
 
yek irani
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۱:۳۷:۰۲
چرا مسئله رو اینجوری نبینیم اسلامی بودن بهتر است یا انسان بودن؟ (345466)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۶:۳۲:۲۹
اشکالی ندارد ... ببینید !

قطعا شما اجازه دارید همه شرایط را مقایسه کنید...

ایرانی بودن یا انسان بودن
مسلمان بودن یا انسان بودن
یهودی بودن یا انسان بودن


اما همۀ جواب‌ها انسان بودن است ... انسان که باشی مسلمان هم هستی ، اما ضرورتا یک ایرانی متعصب ناسیونالیست، انسانیتش معلوم نیست. زیرا انسان بودن به تقواست، و تقوا در ناسیونالیسم هیچ تعریفی ندارد. (345508)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۳:۴۰:۳۳
\"انسان که باشی مسلمان هم هستی\"
کاش کسانی که به راحتی افراد را از اسلام خارج می کنند هم نظر شما را می داشتند (345572)
 
مجید
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۱:۴۵:۱۹
البته رفتار و منش انسانی بایستگی نخست دارد حالا ادم از هر ملتی هم که باشد.
در این دوره از زمان همه رسانه های جهان دارند از ایران بد گویی و زشت نمایی میکنند و ما ایرانی های در خارج با اندوه و ناچاری مجبوریم که خاموش باشیم الان فیلم 300 برای عامه نادان جهان شده بازتابی از تاریخ ایران ولی من که در جاهای گوناگونی از جهان زندگی کره ام و از رنج غربت گاهی روزنامه های ایران را میخوانم خدا گواه باشد دلم به درد میاید چون در هیچ جای دنیا ان اندازه از ملیتشان رسما بدگویی نمیکنند و هویت سرزمینشان را این اندازه زشت نمایی نمیکنند که در روزنامه های وطنی انگار یک صفحه به بدخواهان ایران داده باشند تا به این بهانه هر چی دلخوری از ایران و هر چه که کینه درباره تاریخ و فرهنگ ایران است را انتشار بدهند برای شما افسوس میخورم من طرفدار جمهوری اسلامی ایران هستم اما فرهنگ و ارزشهای وطنم ایران را هم دوست دارم و در خارج بیگانگانی را دیده ام و اثارشان را خواندهام که به ایران و فرهنگ و زبان و تاریخش عشق میورزیده اند . خوی نیک داشتن را پیغمبر بزرگوار ما به مومنان توصیه کرده بود من برای افتخارات ملی دیگر ملتها ارزش قائلم پس خواهش میکنم شما اگر غیرت و خانواده ایرانی داشته باشید به بدخواهان ایران در یک روزنامه ایرانی عرصه جولان و رجز خوانی ندهید چون پس چه فرقی است میان شما و ان دسته از رسانه های ضد ایرانی در غرب و یا دستگاه تبلیغاتی تجزیه طلبان و حتی اگر نوشته ام را انتشار نکردید در پیش خودتان اندکی تامل کنید
  (345469)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۰۶:۴۱:۰۹
حرف این است که ما از تاریخ ایران و اسلام باید خوب‌هایش را بگیریم. اما اگر بخواهیم بر روی یک طرف با تمام بدی ها و کمبودها و اشتباهاتش متعصبانه حساب باز کنیم، تعادل و عدالت به هم می ریزد.

باید صادقانه دید چه چیزی افتخار است آیا حکومت شاهان افتخار است یا حکومت امامان ؟ و اگر نتیجه گرفتیم حکومت امامان افتخار و نیکوئی است دیگر این دلیل نمی شود متعصبانه رقابت پوچی ایجاد کنیم که نه همین مکتب امامان را نیز ایرانیان ساختند! این انحراف تعصب آلودی است که مورد انتقاد است.

انسانیت ایرانیان را راستگوئی و درستکاری آنان تعیین می کند نه تاریخ گذشتگان آنان ... اهل عمل باشیم و اهل نیکوکاری و اهل ساخت و ساز ، کسی به دنبال تاریخ ما نخواهد رفت.

شان انسان به تاریخ نیاکانش نیست، بلکه به فعلی است که اکنون انجام می دهد. شما آمریکا را نگاه کنید. یک تاریخ وحشیانه 400 ساله اما در عرصه های علمی به هرحال افتخارات روزمره خود را دارد و کسی از سه هزار سال پیش آن ها سوال نمی کند.


داشتیم ، داشتیم ، مهم نیست ... داریم ، داریم ، مهمه

اتفاقا نام ایران در میان حق طلبان و حق جویان و افرادی که گمراه نیستند و فریب نخورده اند خوب می درخشد ... مشکل هویت امروز ما نیست، مشکل فریبی است که در غرب به خورد مخاطب می دهند و الا محبوبیت وضعیت کنونی ایران در کشورهای منطقه که بهتر مسائل را رصد می کنند، بر کسی پوشیده نیست. (345510)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۱:۲۲:۱۵
\"و نه ایرانی و نه هیچ ملت دیگری، سربلند نخواهد بود جز به آن‌که عظمت قرآن و عترت مطهر را با تمام وجود بیابد\"

آقای نویسنده ! حرفهای شما از سر تعصب شدید است. برای قانع کردن باقی ، مصداق بیاورید. (345536)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۷:۲۹:۰۶
این سخن از سر تعصب نیست بلکه انطباق کامل بر آموزه های دینی دارد. سربلندی انسان در یک دنیا تعریف نمی شود بلکه دنیای اصلی انسان پس از مرگ است . این آموزه اسلامی است که باید این جمله را با آن تطبیق دهید. (345684)
 
مجید
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۱:۲۶:۳۹
انسان بودن از همه چیز از جمله مسلمان بودن هم بالاتر است (345538)
 
تلنگر
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۲:۵۵:۰۵
با مروري بر اظهار نظرهاي فوق ميتوان نتيجه گرفت كه همه ماها به نوعي دچار بيماري فرصت سوز و خطر ناك \"باور هاي غلط \" شده ايم و بايد براي سعادت و همزيستي مسالمت آميز مابين انسانهاي روي اين كره دست به پالايش افكار خود از \" باورهاي غلط \" تبديل شده به تعصب دست بزنيم.
اگر اين پالايش فكر را انجام دهيم تازه خواهيم فهميد كه چقدر سرمايه و فرصتهاي ارزنده اي را آنهم بر اثر باوري غلط از يكديگر گرفته و هدر داده ايم. (345559)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۳:۰۷:۱۸
متاسفانه شما تهت تاثیر سریال هایی مثل جومونگ ، امپراطور دریاها و افسانه لیان شامپو و ... قرار گرفته اید که برای کره هم تاریخ سازی کرده اید! باز اگر سخن از تمدن های فاخری مثل مصر و مایاها و اینکاها میزدید دل بنده ی حقییر نمی سوخت ولی حیاهات!
شما قدرت لایزال ایران را در سنگ نوشته ها ندیدهد اید اری شما به چه مینازید! به یونان که حکومتی کوچک بوده؟ به مصر که حکومتش محدود به سرزمین مصر فعلی بوده؟ به فینقیه؟ به لیدیا! و ....
شاید اگر از امپراطوری چین بگوید شاید از کپی کردن دیوار چین از دیوار دیوار گرگان بگوید شاید قبول کنم! شاید شما هم گرفتار خرافات شده اید که اقوام وحشی تمدن غرب را با تمدن های فاخری مثل ایران مصر و چین یکی میدانید! متمدن ترین مردمان غرب همین یونانی ها بوده اند و انگار فیلم هایی مثل ارباب حلقه ها و ... رو که صرفا برای تاریخ سازی و متمدن نشان دادن دنیای غرب در باستان ساخته شده اند!
به عنوان یک ایرانی وصیت نامه چند تن از پادشاهان ایران راخوانده ابد که اینچنین گستاخانه از فیلم هایی مثل 300 دفاع میکنید!!

اری من تمدن های بسیار را دیدم ام و راجب انها مطالعه کرده ام دوست عزیز تنها تمدنی که یارای برابری با امکانات و پیشرفته گی ایران را داشته تمدن دور از ما بوده به نام اینکاها!

شما چند نمونه مثل سازه های ابی شوشتر سراغ دارید؟
شما چند نمونه مثل چاپارخانه های ساخته شده در ایران سراغ دارید؟
به نظر شما چرا وصیتمامه کوروش نماد صلح جهانیست؟
چند نمونه مثل چغازنتیل سراغ دارید؟
و هزاران مورد دیگر که اگر بخواهید برایتان مثال میزنم!
------------------------------------------------------
شما هم گرفتار توهم عجایب هفگانه ی ندیده ی دنیای باستان شدید که اثری از انها در هیچ کجا یافت نمی شود؟؟؟

از خواب غفلت بیدار شوید!
نه ایران بی اسلام عظمتی دارد و نه اسلام شیعه بودن ایران عظمتی دارد... (345565)
 
زهرا
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۵:۰۳:۴۹
نمی دونم این دعوای ایرانی بودن و مسلمان بودن تا کجا کشیده خواهد شد.هر کسی نظر خودش را مقبول تر میداند و به نظر دیگری حتی اگر هم درست و به جا باشد توجهی ندارد.نمیدانم پشت این ایرانی بودن چه پنهان کرده اند که دست رد به سینه اسلام می زنند مگر نه این است که ما هم ایرانی هستیم هم مسلمان پس بحث و گفت و گو بر سر چه چیزی است؟
آدم می ماند از گفته های این نابخردان چه بگوید؟ تو اگر ایران را دوست داری تا حدی که اسلام را کنار می زنی چرا ان سر دنیا نشسته ای و رجز می خوانی اگر اینقدر که می گویی ایران برایت عزیز است چرا ترکش کرده ای؟ حتما نتوانسته ای در این سرزمین رشد کنی پس به چه اش می بالی؟
من یک مسلمان ایرانی ام
همین و بس
لطفا فیلتر ننمایید (345616)
 
observer32
۱۳۸۹-۰۵-۲۲ ۱۷:۳۶:۰۷
نظر منطقی و متین نیز همین است. (خدمات متقابل ایران و اسلام) ایران و اسلام را تار و پودی رقم زده اند که هرگز قادر به تفکیک نیستند. اشکال از کسانی است که فقط ایران یا فقط اسلام را متعصبانه می خواهند.مسلم است که از هر دو سو خدماتی وجود دارد اما اصولا معیار این فخرفروشی ها و بازی با کلمات نیست. مهم این است که همۀ ما بندۀ خدا باشیم و حق بندگی او را به جای آوریم (345689)
 
یتلی
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۰۵:۱۱:۵۹
روی اسکناس 5 هزار تومنی نوشته است
علم ثریا هم به دست ایرانیان بدست میآید
من طلبه ام.
یکی از اساتید ما از علمای عراق و حوزه های علمیه تعریف میکرد:
که اصلا رفتار آنها و دید آنها به طلبه های ایران به گونه ای د?گر است
ایرانیها را از نوابغ میدانند
و حدیث هم در مورد قم و مردم عجم و فارس داریم
حتی کتب مشهور و مرجع عربی از ایرانیان داریم مثل سیبویه
اگر هم علما بااین حرف مخالفت میکنند
از باب نیفتادن در نژاد پرستی و له نکردن دیگر نژاد هاست

ایرانی ها از اسلام آینده ای بلند رقم میزنند
سوال من اینه
اصلا چرا امام فقط با شاه ایران در افتاذ
در حال? که 15 سال در ترکیه و عراق و فرانسه موقعیت داشت
حداقل در عراق که این فرصت رو داشت
ایران همیشه یه خاستگاه افراد تاثیر گذار بوده و خواهد بود
چه خوبترین ها چه بدترین ها (345807)
 
Ar7
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۰۹:۰۴:۳۴
خداوند انسان را آفریده و راه رسم انسان بودن رو هم به اون نشون داده.و این راه و رسم اسلام است (345815)
 
Ar7
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۰۹:۱۰:۵۰
سلام
مگه ایرانیان خداپرست نبوده اند؟ پس اگه اسلام آورده اند به حرف خدا و دینشان عمل کرده اند.چون تمامی پیروان ادیان باید به پیامبران بعدی به خصوص حضرت محمد(ص) ایمان بیاورند.
اسلام به قلب ایرانیان نفوذ کرد و پایدار ماند و چیزی هم با زور و اجبار وارد قلب انسان نمی شود و پایدار هم نمی ماند!
براستی چرا با وجود حملات اسکندر و مغول ها و رومیان و روس ها و انگلیسی ها و ... ایرانیان فرهنگ آنان را نپذیرفتند اما اسلام را پذیرفتند؟ چرا بعد از این همه سال ایرانیان اسلام را رها نکردند؟ و بلکه بیشتر از گذشته به آن پایبند ماندند؟
چون اسلام از طرف اعراب نبود بلکه از طرف خداوند بود. چون ایرانیان اسلام را آیین اعراب نمی دانستند بلکه آن را آیینی برای تمام انسان ها و از طرف خداوند می دانستند خداوندی که به ما ایران را داده.
یکی از بزرگ ترین افتخارات ما ایرانیان این است که مسلمان شدیم و مسلمان ماندیم اما عرب نشدیم.
اصولا عباسیان و بنی امیه مسلمان نبودند و همانطور که به امامانمان ظلم کردند و حق حکومت را از آنان گرفتند و آنها را به شهادت رساندند به ما ایرانیان هم ظلم کردند و ما از آنها هم ناراضی بودیم.واین ربطی به اسلام ندارد.!
در ضمن در اواخر حکومت ساسانی مردم به هیچ وجه از حکومت راضی نبودند:
در پادشاهی ساسانی حدود یک درصد کل جمعیت آن روز ایران،همه چیز را در اختیار داشتند و بیش از 98درصد مردم چون بردگان از حقوق اولیه و اساسی خویش محروم بودند(تاریخ اجتماعی ایران،مرتضی راوندی،ج2،صص10-11)
و یک واقعه ی تاریخی:
در کامل ابن اثیر مى خوانیم که :هنگامى که لشکر مسلمین و سپاه ایران در قادسیه به هم رسیدند , رستم فرخ زاد , (( زهره بن عبدالله )) را که به عنوان مقدمه الجیش مسلمین پیشاپیش آمده و با جماعت خود اردو زده بود به حضور خود طلبید و منظورش این بود بلکه با نوعى مصالحه کار را تمام کند که به جنگ نکشد . به او گفت : شما مردم عرب همسایگان ما بودید و ما به شما احسان مى کردیم و از شما نگهدارى مى نمودیم و چنین و چنان مى کردیم . زهره بن عبدالله گفت : امروز وضع ما با اعرابى که تو مى گویى فرق کرده است , هدف ما با هدف آنها دو تاست , آنها به خاطر هدفهاى دنیوى به سرزمینهاى شما مى آمدند و ما به خاطر هدفهاى اخروى . ما همچنان بودیم که تو وصف کردى , تا خداوند پیامبر خویش را در میان ما مبعوث فرمود و ما دعوت او را اجابت کردیم , او به ما اطمینان داد که هر که این دین را نپذیرد خوار و زبون خواهد شد و هر که بپذیرد عزیز و محترم خواهد گشت . رستم گفت : دین خودتان را براى من توضیح بده : گفت : پایه اسایش اقرار بو حدانیت خدا و رسالت محمد است گفت : نیک است , دیگر چى ؟ گفت : دیگر آزاد ساختن بندگان خدا از بندگى بندگان براى اینکه بنده خدا باشند نه بنده بنده خدا . گفت : نیک است و دیگر چى ؟ گفت : دیگر اینکه همه مردم از یک پدر و مادر ( آدم و حوا ) زاده شدند و همه با هم برادر و برابرند : گفت : این هم بسیار نیک است .
سپس رستم گفت : حالا اگر اینها را پذیرفتیم بعد چه مى کنید حاضرید برگردید ؟ گفت : آرى به خدا قسم , دیگر جز براى تجارت و یا احتیاجى دیگر نزدیک شهرهاى شما هم نخواهیم آمد . رستم گفت سخنت را تصدیق مى کنم اما متاسفم که باید بگویم از زمان اردشیر رسم بر این است که به طبقات پست اجازه داده نشود دست به کارى که مخصوص طبقات عالیه و اشراف است بزنند , زیرا اگر پا از گلیم خویش درازتر کنند مزاحم طبقات اشراف مى شوند . زهره بن عبدالله گفت : بنابراین ما از همه مردم براى مردم بهتریم , ما هرگز نمى توانیم با طبقات پایین آنچنان رفتار کنیم که شما مى کنید , ما معتقدیم امر خدا را در رعایت طبقات پایین اطاعت کنیم و اهمیت ندهیم به اینکه آنها امر خدا را درباره ما اطاعت مى کنند یا نمى کنند ( کامل ابن اثیر , جلد ۲ , صفحه ۳۱۹ – ۳۲۰ . )
همچنین: مؤلف کتاب‏«ايران در زمان ساسانيان‏»،پس از آنکه از بدبختي کشاورزان و کارگران ايران مي‏نويسد:سپس از قول يکي از مورخان غرب به نام‏«اميان مارسيلينوس‏»،چنين نقل مي‏کند:کشاورزان و کارگران ايران در زمان ساسانيان در نهايت ذلت و خواري و بدبختي بسر مي‏بردند.در موقع جنگ،پياده از عقب لشکر حرکت مي‏کردند.طوري آنان را خوار و بي‏ارزش مي‏شمردند که گويا بردگي براي آنان براي هميشه نوشته شده است و هيچ اجر و مزد در مقابل کار خود دريافت نمي‏کردند. (ايران في عهد الساسانيين/424 ) (345817)
 
مهدی بابایی
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۰۹:۱۲:۲۷
واقعا متاسفم که این همه تاکید بر ناسیونالیسم ایرانی بدون توجه به سایر اقوام ساکن ایران و حتی ارجح دانستن آن بر مسلمانی نوید روزهای سختی در آینده را می دهد.خداوند لطف و مرحمتش را از این مردم دور نگرداند وگرنه این ناسیونالیسم افراطی در ایران ظاهرا تا کشت و کشتاری راه نیندازد ساکت بشو نیست! (345819)
 
ایرانی مسلمان
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۰۹:۳۷:۳۰
در تصاویر باقی مانده از تخته جمشید نه انسانم برهنه ای می بینی و نه انسانی که در برابر شاهان خم شده باشد راستی این تندیس های قبل از اسلام چه مفهومی دارد . (345831)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۰۹:۵۷:۲۷
ضمن احترام به بقیه نظرات ، من فکر می کنم آن نظام و اعتقادات و فرهنگی نسبت به بقیه برتر است که بتواند زندگی بهتری را برای مردم آن دیار فراهم کند . حالا ما هی بیاییم بگوییم ما فرهنگ 2500 ساله داریم هی بگوییم مسلمان هستیم هی بگوییم ایرانی هستیم بالاخره بر می گردیم به این نقطه که الان چی هستیم و چگونه زندگی می کنیم . کشور ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم تقریبا غیر از مردمانشان چیزی برایشان نمانده بود ولی توانستند بعد از 60 سال به اینجا برسند . آنهایی که به ایرانی بودنشان افتخار می کنند آیا فکر می کنید این احساس مال همه ایرانی هاست آیا هیچوقت فکر کرده اید اگر جزو شهروندان درجه دو ، سه و چهار مملکت به حساب می آمدید باز هم همین احساس را می داشتید . آیا اگر شما در نهایت محرومیت در استانهایی نظیر خوزستان ، سیستان و بلوچستان ، کردستان ، ایلام ، کهکیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری زندگی می کردید باز هم به ایرانی بودن خود افتخار می کردید . آیا مسلمان بودن به تنهایی کافی است خیر و صد البته خیر . برای داشتن زندگی بهتر در کنار هم و برای داشتن ایرانی آباد تر باید بپذیریم در این مملکت ایرانیانی هستند که اصلا مسلمان نیستند و لیکن حق زندگی برابری با بقیه دارند باید بپذیریم مسلمانانی هستند که شیعه نیستند و باید به اعتقادات آنان نیز احترام بگذاریم زمانی که بتوانیم اشتراکاتمان را ملاک قرار دهیم مطمئن باشید آن وقت است که بهترین زندگی را برای همه فراهم نموده ایم . پس قبل از همه اینها که مطرح شد ما باید انسان باشیم چون در انسان بودنمان مشترک هستیم و صد البته اسلام هم چیزی جز انسان بودن از ما نخواسته است . به امید سربلندی ایران در پناه خداوند . (345840)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۱۰:۴۷:۱۶
دوست عزیز
ما قبل از اسلام در ایران منادی آزادی و حقوق بشر بودیم و تا قبل از حمله اعراب 1200 سال ابر قدرت دنیا (345855)
 
مهرشاد قرباندوست
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۱۲:۰۹:۲۷
الفی های عزیز اگر اهل سانسور نیستید خواهش می کنم این سوال را در صفحه قرار دهید.
می خواهم از نگارنده این نوشتار بپرسم که آیاانسان بودن فقط در گرو پذیرفتن اسلام است.آیا زردشتیان، مسیحیان، کلیمیان و... انسان نیستند؟ (345878)
 
این دیگر چیست؟
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۱۴:۳۰:۳۹
این دیگر چه نوع اجباری است؟یعنی ما مجبوریم بین ایرانی بودن و انسان بودن یکی را انتخاب کنیم؟آیا در این کشور دو نفر را هم سراغ ندارید که هم انسان باشند و هم ایرانی؟ (345948)
 
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۱۹:۵۸:۵۶
ایرانی بودن یعنی مخالف انسان بودن ؟
یک مقدار تو انتخاب تیتر دقت کنید (346052)
 
من
۱۳۸۹-۰۵-۲۳ ۲۳:۴۱:۱۷
به نظرم به جای این همه قلم فرسایی بیهوده، بهتره به اصل اسلام رجوع کنیم؛ اون زمان هم به اصل انسان رجوع کردیم و هم به اصل ایران.
سعی کنیم توانایی پذیرفتن حق رو داشته باشیم؛ و شجاعت اعلام حق رو.
خوب نگاه کنید و مطالعه: حق پیش روی شماست، ورای جنجال های سیاسی موجود. (346118)
 
محمد علی
۱۳۸۹-۰۵-۲۴ ۰۹:۳۵:۱۱
همه ادیان و پیغمبران امدند که انسان انسان باشد پس دین وسیله ای برای انسان شدن است (346213)
 
Reza the myth demolisher from Sydney
۱۳۸۹-۰۵-۲۴ ۱۴:۰۶:۳۳
I am writing in response to Mr. Hameed -345256: your statement that most Iranians became Muslim during Bani Ommayeh and Bani Abbas is false. Most Iranians became Muslim when the Arabs had been pushed out of Iran –with some exceptions such as few cities in the Greater Khorasan such as Neishapour, Marv and Bayhagh, where they became Muslim earlier. If you are really interested in this subject go and read the book by late Morteza Motahari written before the revolution titled \"khadamat Motaghbel Iran and Islam\". You will see that even in the 4th century Hejra (150 years after Arabs had left Iran) still many cities in Iran were majority Zoroastrian - such as city of Kazeroon - Motahari has written about a famous uprising (Sheikh Ebrahim Kazerooni) in this city by the Muslim minority against Zoroastrian majority who were making life difficult for Muslims! This will put a big hole in your theory that Iranians were forced to accept Islam by Arabs. Also, remember this book was written during the Shah’s era and became a best seller in Iran and no historian challenged any statement in that book because the facts in the book are well sourced and supported. I would strongly advice that you read this excellent book and read it several times – the book is a myth buster! When you have read that book then ask yourself this simple question “why Jews, Armenians and Assyrians living in Iran paid the Jezieh and kept their religion but our Zoroastrian forefathers did not do the same and became Muslim? I can tell you several reasons for this question but this is not place or time and besides you must find your own answers to this question. Next question, how come Muslims ruled India for almost 900 years and today only 1/3 are Muslim and the rest kept their Hindu religion (combine India, Pakistan and Bangladesh population) but in Iran by the time Seljuk Turks almost all had converted to Islam? Finally one last question for you to ponder: Indonesia is the largest Muslim country in the world (population wise) with about 240 MM population – do you know of any Muslim army or soldier ever entering Indonesia? The answer is none. Indonesia became Muslim when sea farer merchants from India, Iran and Oman went there for trade in 13th century AD and Sufis were able to convert people (their tomb is still there). Malaysia became Muslim likewise - both Indonesia and Malaysia were Hindus before Islam. Is this not the best proof for you that the myth of Islam being forced on people being completely false? You may ask yourself then why this myth has been propagated in Iran and other counties – read the book by late Morteza Motahari where some of the reasons for spread of this myth (not all the reasons) are stated. One more matter for you to ponder – Egyptians were Christian and even 700 years after Muslim armies conquered it( during the reign of Omar) still majority of Egyptians were Christian - even today 15% of Egyptian are Christian. Then how come Egyptians kept their religion and even today 15 % are Christian when in Iran our Zoroastrian forefathers did not do likewise and only less that 0.01 % are Zoroastrian now? Surely there must be good reasons for this difference when comparing India, Egypt and Iran for reacting to the Muslim conquest. Ponder the differences and you will find the answer but if you follow myths you will not. I always refrain from stating the answers to these questions because I respect my forefather’s religion (Zoroaster and Zoroastrianism) and guide the person to find his/her own answers. But because I hate spread of myth I do give some clues. For you I will add the “Cast System” in Iran was the worse of its kind in the world at that time (worse than India) and I believe if Bani Ommayeh had not humiliated Iranian then our forefathers would converted to Islam many centuries earlier than they did. This is the main reason but not the complete reason – there are others? (346283)
 
اگر بخواهید...
۱۳۸۹-۰۵-۲۴ ۱۵:۱۱:۰۷
اگر بخواهید پاسخ این سوال را بدانید اول باید انسان بودن را تجربه کنید. (346321)
 
Ar7
۱۳۸۹-۰۵-۲۵ ۰۱:۲۳:۳۹
سلام آقا حمید و بقیه دوستان.
مگه ایرانیان خداپرست نبوده اند؟ پس اگه اسلام آورده اند به حرف خدا و دینشان عمل کرده اند.چون تمامی پیروان ادیان باید به پیامبران بعدی به خصوص حضرت محمد(ص) ایمان بیاورند.
اسلام به قلب ایرانیان نفوذ کرد و پایدار ماند و چیزی هم با زور و اجبار وارد قلب انسان نمی شود و پایدار هم نمی ماند!
براستی چرا با وجود حملات اسکندر و مغول ها و رومیان و روس ها و انگلیسی ها و ... ایرانیان فرهنگ آنان را نپذیرفتند اما اسلام را پذیرفتند؟ چرا بعد از این همه سال ایرانیان اسلام را رها نکردند؟ و بلکه بیشتر از گذشته به آن پایبند ماندند؟
چون اسلام از طرف اعراب نبود بلکه از طرف خداوند بود. چون ایرانیان اسلام را آیین اعراب نمی دانستند بلکه آن را آیینی برای تمام انسان ها و از طرف خداوند می دانستند خداوندی که به ما ایران را داده.
یکی از بزرگ ترین افتخارات ما ایرانیان این است که مسلمان شدیم و مسلمان ماندیم اما عرب نشدیم.
اصولا عباسیان و بنی امیه مسلمان نبودند و همانطور که به امامانمان ظلم کردند و حق حکومت را از آنان گرفتند و آنها را به شهادت رساندند به ما ایرانیان هم ظلم کردند و ما از آنها هم ناراضی بودیم.واین ربطی به اسلام ندارد.!
در ضمن در اواخر حکومت ساسانی مردم به هیچ وجه از حکومت راضی نبودند:
در پادشاهی ساسانی حدود یک درصد کل جمعیت آن روز ایران،همه چیز را در اختیار داشتند و بیش از 98درصد مردم چون بردگان از حقوق اولیه و اساسی خویش محروم بودند(تاریخ اجتماعی ایران،مرتضی راوندی،ج2،صص10-11)
و یک واقعه ی تاریخی:
در کامل ابن اثیر مى خوانیم که :هنگامى که لشکر مسلمین و سپاه ایران در قادسیه به هم رسیدند , رستم فرخ زاد , (( زهره بن عبدالله )) را که به عنوان مقدمه الجیش مسلمین پیشاپیش آمده و با جماعت خود اردو زده بود به حضور خود طلبید و منظورش این بود بلکه با نوعى مصالحه کار را تمام کند که به جنگ نکشد . به او گفت : شما مردم عرب همسایگان ما بودید و ما به شما احسان مى کردیم و از شما نگهدارى مى نمودیم و چنین و چنان مى کردیم . زهره بن عبدالله گفت : امروز وضع ما با اعرابى که تو مى گویى فرق کرده است , هدف ما با هدف آنها دو تاست , آنها به خاطر هدفهاى دنیوى به سرزمینهاى شما مى آمدند و ما به خاطر هدفهاى اخروى . ما همچنان بودیم که تو وصف کردى , تا خداوند پیامبر خویش را در میان ما مبعوث فرمود و ما دعوت او را اجابت کردیم , او به ما اطمینان داد که هر که این دین را نپذیرد خوار و زبون خواهد شد و هر که بپذیرد عزیز و محترم خواهد گشت . رستم گفت : دین خودتان را براى من توضیح بده : گفت : پایه اسایش اقرار بو حدانیت خدا و رسالت محمد است گفت : نیک است , دیگر چى ؟ گفت : دیگر آزاد ساختن بندگان خدا از بندگى بندگان براى اینکه بنده خدا باشند نه بنده بنده خدا . گفت : نیک است و دیگر چى ؟ گفت : دیگر اینکه همه مردم از یک پدر و مادر ( آدم و حوا ) زاده شدند و همه با هم برادر و برابرند : گفت : این هم بسیار نیک است .
سپس رستم گفت : حالا اگر اینها را پذیرفتیم بعد چه مى کنید حاضرید برگردید ؟ گفت : آرى به خدا قسم , دیگر جز براى تجارت و یا احتیاجى دیگر نزدیک شهرهاى شما هم نخواهیم آمد . رستم گفت سخنت را تصدیق مى کنم اما متاسفم که باید بگویم از زمان اردشیر رسم بر این است که به طبقات پست اجازه داده نشود دست به کارى که مخصوص طبقات عالیه و اشراف است بزنند , زیرا اگر پا از گلیم خویش درازتر کنند مزاحم طبقات اشراف مى شوند . زهره بن عبدالله گفت : بنابراین ما از همه مردم براى مردم بهتریم , ما هرگز نمى توانیم با طبقات پایین آنچنان رفتار کنیم که شما مى کنید , ما معتقدیم امر خدا را در رعایت طبقات پایین اطاعت کنیم و اهمیت ندهیم به اینکه آنها امر خدا را درباره ما اطاعت مى کنند یا نمى کنند ( کامل ابن اثیر , جلد ۲ , صفحه ۳۱۹ – ۳۲۰ . )
همچنین: مؤلف کتاب‏«ايران در زمان ساسانيان‏»،پس از آنکه از بدبختي کشاورزان و کارگران ايران مي‏نويسد:سپس از قول يکي از مورخان غرب به نام‏«اميان مارسيلينوس‏»،چنين نقل مي‏کند:کشاورزان و کارگران ايران در زمان ساسانيان در نهايت ذلت و خواري و بدبختي بسر مي‏بردند.در موقع جنگ،پياده از عقب لشکر حرکت مي‏کردند.طوري آنان را خوار و بي‏ارزش مي‏شمردند که گويا بردگي براي آنان براي هميشه نوشته شده است و هيچ اجر و مزد در مقابل کار خود دريافت نمي‏کردند. (ايران في عهد الساسانيين/424 ) (346416)
 
majid
۱۳۸۹-۰۵-۲۵ ۰۷:۳۶:۵۵
first of all I can´t understand if as you claim to be from Iranian descend how come your comments against
our past and as you insist to force us to believe judst \" myth\" should not be in persian ? is it because your hatred against our culture is to such a degree that you have the nerve to re-write our own history in English!!! and rather than having bothered yourself to learn our
language properly to post your comments in an Iranian
newspaper in our native official languaget secondly we don\'t ignore other cultures\' achievements throughout history and well educated iranians don\'t worship the so called \"pre-Islamic\" past as you mockingly have tried to show , it is just the attitude towards ones roots which for a anyone with a bit of self-respect and good up- bringing makes it a code of good conducyt to value the virtues of his/her forefathers and even according outstanding cultures contemporary to ancient Iran our ancestors
happened to play a role in the ancient (civilised) history of mankind.
nobody can and should deny when it comes to the vices ,we are human beings and many unjust deeds have been done by all cultures for instance you could focus on cruel gladiators butchery and savage slave sacrifices done just for the entertainment of the Roman spectators
or you could also praise glorious Roman contribution to our civilisation and I believe all Romans prefer to pick the bright side of their history rather than just get obsessed to prove how savage and inhuman their society and culture had been and the same is true about Iranaian past , those who have loved our culture have to go through many hardships and prejudices by foreign invaders to preserve the nucleus of national language as well as ancient traditions such as Nowrooz ,even after Islamisation of iran we merged our culture with Islam so as to naturalise the blessed
religion of \"Islam\" you can even notice the way we use Persian words for Islamic terminologies
,.... such as \"Khoda\" Namaz\" Roozeh wherr therefore other Moslem nations tend to use the Arabic terms it makes it clear that for us national identity is of great importance and as far as intellectual tradition in our land is concerned just you should know at the beginning schoolars such as \"Ibn Moqafa and many converted Iranian Moslems started to translate pre Islamic books into Aranbic so that they could save them from being burnt by Omavi rulers and for instance what you are used to hearing being called \"Aranbian Nights\" had been translated from Persian version \"Hazar Afsana\" or the administrative system of Islam was derived directly from Sassanids\' by converted clerks , and many more ..my point is one should recognise the virtues of others , instead currently we have to deal with two fanatic groups: those who can not come to term with Islamic era and those who condemn pre-Islamic Iran entirely ,
you can argue endlessly who invented the \"Icecream\" first , or whether other cultures where better or worse , it is just the matter of your personal attitude
in your case I see a strong biased adversity against Iranian culture in general which you hide behind the disguise of \"demolishing of a Myth\" perhaps you may think being Iranian be a Myth?
???
  (346435)
 
حمید
۱۳۸۹-۰۵-۲۵ ۱۲:۳۹:۴۲
شما بهتره کتاب کتابسوزی در ایران و مصر شهید مطهری رو بخونید که بدونید تمام کتابها رو به اسم اسلام ، عربها از بین بردند. شما توقع ندارید که 1400 سال پیش هم اینترنت و نسخه پشتیبان بوده باشه؟ (346502)
 
ccc
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۷ ۰۴:۵۰:۱۶
من خیلی گم شده بودم و فرهنگ زیبای ایرانی زیبا و نغز بود اما مطالعه ی زندگی پیامبر اسلام و دختر عزیزشان و ائمه ی هدی منو در دنیایی ازشگفتی فرو برد .میدونستید الماس یعنی محکم ترین و گران قیمت ترین ماده ی جهان در میون گدازه های داغ و نابود کننده ی کوههای آتشفشانی ایجاد میشه؟
اونا رو الماسهای زیبای اصیلی دیدم که از میون گدازه های داغ جاهلیت عرب بدوی ظاهر شدند و زیباترین درسهای مربوط به پندار و گفتار و کردار نیک رو به کل جهانیان دادند
و خداوند بهتر از هر کس دیگه ای میدونه که ستاره های درخشانشو روی کدوم عرصه ی جغرافیایی فرود بیاره
از اون گذشته تمام ادیان الهی از آسمون و از جانب خدای تعالی اومدند و بلا استثنا تایید کننده ی هم و تکمیل کننده ی ادیان الهی قبلی هستند
تا جایی که مسلمونی منِ مسلمون ,
بدون پذیرش ادیان قبلی الهی(از نوع تحریف نشدش) ازم پذیرفته نمیشه.



از طرف دیگه اینو هم خوب میدونم که بقول دکتر شریعتی اسلام ,
آخرین حلقه ی تکاملی ادیان الهی شد یعنی چه... یعنی وقتی رییس کارخونه ی مزدا متوجه میشه که باید مزدا4 پیشرفته تر از مزدا3 ساخته بشه خدا بی نهایت بیشتر در جریانه که اخرین دین الهی باید کامل ترین آیین و برطرف کننده ی نیاز تمامی انسانها باشه.
نادونی های عجیب اعراب دوباره جاهل شده یی که پهلوی دختر پیامبر _ همون خانومی که برای دفاع از ولایت شایسته ترین جانشین پیامبر برای اداره ی جامعه اسلامی بعد از پیامبر یعنی حضرت علی(ع) سکوت نکرد _ رو شکستند و شهیدش کردند
ودر ادامه ی خلافت های نا مشروع خودشون به ایران حمله کردند و اون بی رحمی های باور نکردنی رو نسبت به مردم فرهیخته ی ایران انجام دادند چشم پوشیدنی نیست
ولی نماد اسلام و مسلمانی برای من محمد(ص) و علی(ع) و فاطمه(س) و فرزندان راهبرشون هستند نه عمر و ابوبکر و عثمان.
عجیب اینجاست که آریایی و مسلمان و آریاییمسلمان جامعه ی امروز ایرانی حتی به اندازه ی 10 درصد پندارو کردار و گفتار نیک اون بزرگواران رو حتی در زندگی شخصی و خصوصی خودش رعایت نمیکنه چه برسه به زندگی اجتماعی,
بعد با خودم فکر میکنم اون بزرگواران توی جاهلی ترین اجتماع دنیا در 1400 سال پیش چطور اون همه تحول و زیبایی بوجود آوردند؟
درسته که خود عرب کمترین لیاقت رو نشون داد و کمترین بهره رو برد ولی گسترش عجیب اسلام در سایر کشورهای دنیا قابل چشم پوشی نیست روندی که بطرز عجیبی رو به افزایشه. (787543) (moderator18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.