توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 80609
واكاوي دلايل پخش نشدن ربناي شجريان
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۸
 مدتي است كه پخش نشدن دعاي ربنا با صداي محمدرضا شجريان از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و در لحظات افطار به دغدغه اول و سوژه داغ برخي رسانه‌ها مبدل شده است...

به گزارش فارس مدتي است كه پخش نشدن دعاي ربنا با صداي محمدرضا شجريان از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و در لحظات افطار به دغدغه اول و سوژه داغ برخي رسانه‌ها مبدل شده است.
اگر نگاهي گذرا به تيترهاي خبري اين رسانه بيندازيم خواهيم ديد ده‌ها تحليل و تفسير و يادداشت در چرايي پخش نشدن ربنا نوشته‌اند و يادداشت‌هاي رنگارنگ فراواني در تعريف و تمجيد از اين خواننده موسيقي سنتي بيان كرده‌اند و به نوعي از رسانه ملي خواسته‌اند اين اثر را در شبكه‌هاي راديو و تلويزيون براي مردم پخش كند، اما در لابه‌لاي تمامي يادداشت‌هاي نوشته شده نكته‌اي كه پنهان مانده و يا نويسندگان سعي در پنهان نمودن اصل ماجرا داشته‌اند، دلايل اصلي پخش نشدن صداي شجريان است كه در گزارش تحليلي پيش رو به واكاوي اين موضوع خواهيم پرداخت.

*در اردوگاه دشمنان تابلودار
در جريان انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري سال 1388، محمدرضا شجريان به عنوان خواننده‌اي مطرح شكوه و شكايت خود را به دامان بيگانگان برد و با مصاحبه‌هاي متعددي كه با شبكه‌هاي بيگانه انجام داد، خود را كاملا در اردوگاه دشمنان تابلودار نظام جمهوري اسلامي قرار داد.
مصاحبه‌هاي شجريان با بي‌بي‌سي فارسي، صداي آمريكا، سي‌ان‌ان، تلويزيون استراليا و ... به خوبي نشان داد كه شجريان هيچگونه اعتقادي به مباني اصلي نظام جمهوري اسلامي كه بر آمده از خواست و اراده عمومي ملت ايران است ندارد، به گونه‌اي كه در مصاحبه تيرماه سال 1388 با شبكه بي‌بي‌سي فارسي به نوعي مواضع دولت دهم را به انتقاد گرفت و هتاكي‌هاي فراواني را نثار شخص رييس جمهور قانوني مردم ايران كرد. وي در مصاحبه ديگر با همان شبكه كشور بريتانيا اين بار نه رييس جمهور بلكه مستقيما حضرت امام خميني (ره) آن يار سفر كرده را در تيررس سخنان نسجيده خود قرار داد و از اين كه صدايش بر تصاوير پياده شدن امام راحل از هواپيما در سال 1357 از تلويزيون پخش مي‌شود به شدت انتقاد كرد و اعلام كرد كه من اين آهنگ را براي ايشان نخوانده‌ام!
با مروري بر سخنان شجريان با رسانه‌هاي ضدانقلاب و مخالف جمهوري اسلامي شايد بهتر بتوان به عمق تفكر ضدانقلابي اين خواننده موسيقي سنتي پي برد.
شجريان در سال 1388، روز 15 شهريور ساعت 20 به وقت تهران در گفت‌وگوي مستقيم با شبكه تلويزيوني صداي آمريكا و در برنامه دو روز اول گفت: «واقعا اين انتخابات نبايد نتيجه‌اش به اين شكل در مي‌آمد. من فكر نمي‌كنم اينها بعد از اين بتوانند مملكت را اداره كنند، فقط مي‌توانند كنترل كنند و كار ديگري نمي‌توانند بكنند!»
شجريان در همين مصاحبه در پاسخ به سؤال يكي از بينندگان صداي آمريكا كه از او پرسيد آيا اگر در تهران هم بوديد حاضر به انجام با صداي آمريكا مي‌شديد، مي‌گويد: «بله، اگر در تهران هم بودم اين مصاحبه را مي‌پذيرفتم.»
مجري برنامه رضا فرهودي هم با زيركي تمام در لابه‌لاي سؤالات هنري و موسيقي، مسايل سياسي را نيز مطرح مي‌كرد كه به گفته كارشناسان، صداي آمريكا بهترين بهره‌برداري را از شجريان در راستاي مقاصد ضد ايراني خود برد.
مصاحبه شجريان با صداي آمريكا نشان داد كه اين خواننده كه قرار است متعلق به همه مردم باشد اينك از يك طرف به عروسك خيمه شب بازي دشمنان نظام و انقلاب اسلامي مبدل شده و از طرف ديگر به تريبوني براي مقاصد آشوب‌طلبان بدل گرديده است.
اما اين همه ماجراي شجريان نبود، بلكه او راه جديدي را آغاز كرد كه مصاحبه با بي‌بي‌سي، سي‌ان‌ان و شبكه تلويزيوني استراليا به نوعي چهره پنهاني خود را به خوبي نشان داد.

* شجريان: هراسي از زندان ندارم
مصاحبه شجريان با بي‌بي‌سي فارسي و در برنامه مستند «پژواك روزگار» لايه‌هاي انحرافي ديگري از افكار وي را براي همگان مشخص كرد.
وي كه در پژواك روزگار با صادق صبا، عامل صهيونيستي در شبكه تلويزيوني استعمار پير گفت‌وگو مي‌كرد كاملا نشان داد كه هيچگونه اعتقادي به انقلاب اسلامي و نظام اسلامي ايران كه بر آمده از خواست و اراده ملت بزرگ كشورمان است ندارد. انقلابي كه در به ثمر رسيدن آن هزاران هزار خون پاك جوانان به پاي آن ريخته شد و جنگ تحميلي هشت ساله و رشادت‌هاي متعدد مردم در ايستادگي هاي نهال انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) را پشت سر خود دارد.
اين مصاحبه كه روز يكشنبه بيست‌وششم ارديبهشت ماه سال جاري 1389 از شبكه بي‌بي‌سي فارس پخش شد شجريان را چهره‌اي ضدانقلاب و مخالف صددرصد جمهوري اسلامي نشان داد.
بخشي از سخنان شجريان با بي‌بي‌سي فارس را بخوانيد: «حقيقتش من از اولش هم انقلابي نبودم ولي دور و بر من همه‌اش افرادي بودند كه گرايش سياسي و چپي داشتند و مجبور بودم توي آن بچه‌ها باشم، چون اطراف من همه سياسي حرف مي‌زدند»
شجريان در اعتراض به پخش تصوير مبارك امام خميني (ره) بر روي تصنيف «ايران اي سراي اميد» به بي‌بي‌سي فارس مي‌گويد: «آن آهنگ يك حالت رستاخيزي را در جامعه نشان مي‌دهد اما ديدم كه اينها روي اين آهنگ تصوير آقاي خميني را نشان مي‌دهند كه دارد از پله‌هاي هواپيما پايين مي‌آيد، خب من اين آهنگ را براي ايشان نخواندم كه! و ديدم كه صدا و سيماي جمهوري اسلامي دارد از آهنگ‌هاي من سؤاستفاده اينجوري مي‌كنند.»
شجريان در بيان گوشه ديگري از اعتقادات خود به حكومت اسلامي ايران در پاسخ به سؤال خبرنگار بي‌بي‌سي درباره دلايل اجراي اثر «بيداد» كه در سال 1361 اجرا شده، مي‌گويد: «بعد از چهار سال از به ثمر رسيدن انقلاب ديدم كه قول‌هايي كه داده شد كو؟ چرا دروغ گفتند و ... من هم خواندم ياري اندر كس نمي‌بينم ياران را چه شد»
شجريان در ادامه همين مصاحبه در پاسخ به صادق صبا رييس بخش فارسي بي‌بي‌سي كه از او مي‌پرسد اصولا نگران نيستيد كه حكومت ايران بخواهد با شما برخورد كند يا شما را بازداشت كنند، مي‌گويد: «نه، چه برخوردي بكنند؟ اصلا از زندان و بازداشت هراسي نيست!»
شجريان در همان مصاحبه مدعي مي‌شود كه در جامعه ايران يك خشم فرو خورده عليه جمهوري اسلامي وجود دارد و معقتد است كه مردم و حكومت در برابر يكديگر ايستاده‌اند.
با اين حال اگر محمدرضا شجريان و مواضع سياسي او تا قبل از اين مصاحبه، انتقاد به دولت دهم محسوب مي‌شد، اما اظهارات صريح و بي‌پرده او در مستند پژواك روزگار در بي‌بي‌سي فارسي به خوبي نشان داد كه مشكل ايشان فقط روي كار آمدن دولت دكتر محمود احمدي‌نژاد نيست بلكه او از ابتدا نيز با اصل جمهوري اسلامي و نظام ولايت فقيه مخالف بوده و در اين مدت شايد فرصت اعلام مواضع صريح خود را نيافته است.
البته تناقض‌‌گويي‌هاي فراواني هم در نظرات شجريان در اين برنامه وجود دارد. محمدرضا شجريان در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي توضيح مي‌دهد كه در زندگي‌اش هيچ‌گاه گرايش سياسي خاصي نداشته ولي مي‌گويد كه هميشه با خواسته‌هاي مردم براي آزادي و دموكراسي هم‌سو بوده است، يعني از يك طرف خود را خارج از چارچوب‌هاي تعريف شده سياسي به حساب مي‌آورد و از طرف ديگر تندترين انتقادات خود را به رئيس جمهور و نظام جمهوري اسلامي بيان مي‌كند.

* گريه شجريان پشت دوربين شيطان بزرگ
محمدرضا شجريان با در آميختن هنر موسيقي سنتي و آواز با سياست آن هم از نوع اپوزيسيون خارج‌نشين ضدانقلاب به ريزش هواداران خود دامن زد، به گونه‌اي كه گفته مي‌شود خيل عظيمي از طرفداران خود را با مواضع ضدانقلابي از دست داده است.
محمدرضا شجريان در روز يكشنبه بيست‌وسوم خرداد 1389 و به مناسبت سالگرد بيست‌ودوم خرداد سالگرد شكست فتنه‌گران از ملت ايران، اينبار با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان به گفت‌وگو پرداخت و در جلوي دوربين تلويزيون شيطان بزرگ گريه كرد و عليه جمهوري اسلامي ايران مواضع تندتري اتخاذ نمود.
شجريان به سي‌ان‌ان گفت: «در طول 31 سال گذشته حتي يك هفته يا يك روز هم احساس شادي نكردم!»
وي با سياه‌نمايي از وضعيت داخلي ايران مردم را اقشاري بدبخت و بيچاره ترسيم كرد كه گرفتار رژيم ديكتاتوري شده‌اند.
شجريان به سي‌ان‌ان گفت: «من هر جاي دنيا كه مي‌روم و مي‌بينم كه مردم خوشحال و شاد هستند دوست دارم، ولي در كشور خودم وقتي مي‌بينيم يك زن بدون پشتيبان در كنار خيابان مجبور به سيگارفروشي است ... من اين صحنه‌ها را نمي‌توانم ببينم.... (و اشك شجريان جاري مي‌شود.)
شجريان در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان، هنر را ابزاري سياسي عليه حكومت‌ها و خصوصا جمهوري اسلامي ايران مي‌داند و مي‌گويد: «هنر در ذات خود يك نوع اعتراضه، براي همين حكومت‌ها، وقتي هنر پا به عرصه تقابل مي‌گذاره از اون وحشت دارند و مي‌ترسند!...»

* شجريان در تلويزيون استراليا: بايد دين از سياست جدا شود!
دامنه مصاحبه‌هاي شجريان با رسانه‌هاي ضد انقلاب هر روز وسيع‌تر و گسترده‌تر مي‌شود تا جايي كه پاي جناب شجريان حتي به شبكه اس. بي.اس استراليا هم باز شد و اين بار استاد آواز ايران پا را از سياست هم فراتر نهاد و مستقيما دين ملت مسلمان ايران را نشانه گرفت و خواستار جدايي دين از سياست شد. همان شعاري كه سال‌هاي سال است دشمنان بيروني و برخي فريب خوردگان داخلي آن را تكرار مي‌كنند.
شجريان در تلويزيون استراليا گفت: «30 سالي است كه مذهب در سياست وارد شده و حكومت را به دست گرفته و نتيجه بسيار بدي داشته است! و همه! به اين باور رسيده‌اند كه بايد دين و مذهب از سياست جدا شود...»
شجريان در پاسخ به سؤال خبرنگار شبكه تلويزيوني اس.‌بي.‌اس استراليا درباره اين كه با خواندن آواز دخترش در برابر مردان و ترانه‌هاي سياسي خود آيا قصد دارد با اين كارها با جمهوري اسلامي دهن‌كجي كند، مي‌گويد: «آن‌ها راه خودشان را مي‌روند و مي‌گويند قوانين الهي است و قابل تعويض نيست ... آنها كار خودشان را مي‌كنند و ما هم كار خودمان را مي‌كنيم.»
ديدگاه‌ها و اظهارنظرهاي محمدرضا شجريان عليه دين و مذهب و نظام جمهوري اسلامي و رييس‌جمهور قانوني در رسانه‌هاي ضد‌انقلاب، آنچنان با آب و تاب تمام پخش مي‌شد كه گويي شجريان هنر خود را مديون غربي‌ها است. اين در حالي است كه كه اگر زندگي شجريان از آغاز تاكنون را مرور كنيم خواهيم ديد كه در سال‌هاي آغازين انقلاب اسلامي سال 1357 او در يك منزل استيجاري در يكي از نقاط تهران زندگي مي‌كرد. طبق گفته خودش در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي فارسي، برنامه مستند پژواك روزگار - اما اينك او به عنوان يكي از مردان ثروتمند ايراني محسوب مي‌شود.
كارشناسان امور فرهنگي و هنري معتقدند كه شجريان تمامي ثروت‌هاي هنري و مادي و معنوي خود را مديون انقلاب اسلامي است، چرا كه با وقوع انقلاب 1357 بساط بسياري از خوانندگان كوچه بازاري و سنتي برچيده شده و در واقع ميدان فعاليت به دست شجريان و يكي دو نفر ديگر افتاد و صدا و سيما نيز در معرفي او به مردم نقشي به‌سزا ايفا كرد.

* ربناي شجريان چرا پخش شود؟
با سيري كه در مواضع يكسال‌و‌نيم اخير محمدرضا شجريان داشتيم و بخش‌هايي از گفت‌وگو‌ها و ديدگاه‌هاي صريح وي درباره سياست و مذهب را بيان كرديم، حال جاي اين سؤال اساسي باقي است، فردي كه هيچگونه اعتقادي به نظام جمهوري اسلامي ندارد چرا و به چه دليلي بايد صداي او از رسانه ملي پخش شود؟
شجرياني كه با مواضع ضد انقلابي خود به نوعي وطن فروشي را در رسانه‌هاي جهان به عينه به نمايش گذاشت و در هر كشوري و در هر رسانه‌اي طبل رسوايي جمهوري اسلامي را به زغم خويش نواخت و حتي اوج بي‌اعتقادي خود را به امام امت، آن مراد ملت ايران نشان داد، چه ضرورتي دارد كه صداي چنين فردي كه با صراحت به باورهاي اعتقادي مردم ايران تاخته است، اينك در پاي سفره ارزشمند افطار پخش شود و به راستي چرا بايد ملت ايران با صداي فردي كه به ارزش‌هاي آنها خيانت و توهين كرده است، روزه خود را افطار كنند؟
در يكي از يادداشت‌هايي كه چند روز پيش در يك روزنامه مدعي اصلاح‌طلبي به چاپ رسيده بود، نويسنده ميان هنر شجريان و مواضع سياسي او تمايز قايل شده بود و خواسته بود كه مسئولان اين دو مقوله را با هم مخلوط نكنند! اين در حالي است كه جناب شجريان اين دو مقوله را آنچنان با هم مخلوط كرده كه اينك به هيچ عنوان نمي‌توان ميان آنها نقطه تمايزي قايل شد. مگر مي‌شود صداي ربناي شجريان آن هم در لحظه افطار را شنيد اما به ياد انتقاد او به پخش تصوير امام خميني (ره) بر روي آهنگ‌هايش نيفتاد؟ مگر مي‌شود پس از يك روز روزه‌داري، در لحظه افطاري صداي شجريان را بشنويد اما ياد مواضع ضدانقلابي او شما را آزار ندهد؟
بر همين اساس با صراحت تمام مي‌‌توان اذعان كرد كه امروز افرادي خواستار پخش صداي ربناي شجريان از صدا و سيماي جمهوري اسلامي هستند كه كمترين اعتقادي به نظام و انقلاب اسلامي ندارند چرا كه اگر كمترين دلبستگي به جمهوري اسلامي در هر فردي وجود داشته باشد بدون شك تحمل شنيدن صداي شجريان آن هم در لحظه افطار را ندارد و اميدواريم كه رسانه ملي، همچنان كه تاكنون اين صدا را پخش نكرده همچنان بر اين موضع خود استوار و پا برجا بماند.  
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.