توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 81396
اولین گاف بقایی پس از انتصاب به عنوان نماینده آسیایی
تاریخ انتشار : شنبه ۶ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۳
در پی اظهارات بقایی معاون رییس جمهور در کنفرانس " ایران پل پیروزی" وزیر خارجه ترکیه خواستار توضیح مقامات ارشد ایرانی در این خصوص شد.

به گزارش سرویس بین الملل "جهان" ، اظهارات  بقایی معاون رییس جمهور در کنفرانس "ایران پل پیروزی" که روز چهار شنبه در هفتادمین سالگرد حمله متحدین به ایران بعد از جنگ جهانی دوم برگزار شده بود موجب شد تا وزیر خارجه ترکیه شب گذشته در تماسی تلفنی با منوچهر متکی خواستار توضیح ایران شود.

وی در این کنفرانس ضمن ورود به مناقشه طولانی مدت ترک ها و ارامنه گفته بود: دولت امپراطوری عثمانی صد سال قبل علیه گروهی از ارمنی‌ها نسل کشی کرد.

این اظهارات حميد بقايي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع با استقبال گسترده مقامات ارمنستان قرار گرفت.

به نوشته روزنامه "حریت" چاپ ترکیه "احمد داود اغلو" در این خصوص گفت: در پی اظهارات معاون رییس جمهور ایران علاوه بر گفتگوی من با منوچهر متکی سفیر ترکیه در تهران هم به وزارت‌خارجه رفته و خواستار توضیح ایران شده است.

در پی این موضع گیری ترکیه و در خواست این کشور مبنی بر توضیح شخص آقای بقایی، وزیر خارجه ترکیه گفت: آقای متکی به من گفت آقایی بقایی به زودی خودش توضیح خواهد داد.

همچنین سفارت ایران در ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد اظهارات بقایی بطور صحیح انعکاس داده نشده است.
گفتنی است  حمید بقایی اخیرا از سوی رییس جمهور با حفظ سمت به به عنوان نماينده ويژه خود در قاره آسيا منصوب شده است.

با توجه به بهبود روابط ایران و ترکیه در سال های اخیر و حمایت این کشور از برنامه های هسته ای ایران و تن ندادن این کشور به تحریم های شورای امنیت و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، لازم است اظهارات برخی از مسئولین با دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

لازم به ذکر است در سفردکتر احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان در سال 1386 به ارمنستان با توجه به درک حساسیت این مساله، هیات ریاست جمهوری یکی از برنامه‌های خود را که حضور در بناى يادبود قتل عام ارامنه و کاشتن نهال به ياد قربانيان اين رويداد بود، لغو کرده (در کنار لغو دیدار از مسجد کبود ایروان و مجلس ملی ارمنستان) و پیش از موعد به ایران بازگشت.

همچنین یادآوری این نکته ضروری است که طی سی سال گذشته مقامات کشورمان هیچگونه اظهار نظری مبنی بر تایید یا تکذیب این اختلاف تاریخی نداشته اند.

فارغ از ارزیابی اختلاف تاریخی ترکیه و ارمنستان که برخی واقعه نسل کشی ارامنه توسط ترکیه را قابل تردید می دانند، در حال حاضر ترکیه به دلیل دشمنی با اسرائیل تحت فشار است و برای ایجاد اتحادیه های منطقه ای مجبور شده که پس از سالها با دشمن تاریخی خود یعنی ارمنستان نزدیک شود و پذیرفته است با کشوری مناسبات خود را عادی کند که همواره آن را به نسل کشی ارامنه متهم کرده است.

از سوئی ارمنستان نیز با استفاده از همین ترفند نسل کشی ارامنه، با غرب هم پیمان شده است که ترکیه را تحت فشار قرار دهد.به این ترتیب طرح این قبیل موضوعات آنهم از سوی ایران به نظر نمی رسد منطقی و در این شرایط عاقلانه باشد.

لازم به ذکر است بسیاری از کارشناسان به انتخاب بقائی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در قاره آسیا اعتراض داشتند.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.