نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 82458
خوزستان و معضل قومیت
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۱۸
هر قوم، نژاد و مردمی در دانش، فرهنگ، ادب و هنر افتخاراتی دارد که بعضاً مورد احترام سایر ملل و اقوام است. دیگران ضمن تأیید سعی در بهره برداری از آنها خواهد کرد؛ اما صرف نژاد و تبار برای کسی پیشرفت، شأن و اعتباری به دنبال نخواهد داشت.

به گواه همه دلسوزان، بزرگترین معضل در استان خوزستان - که اگر نگوئیم مهمترین، دستکم یک از کلیدیترین استانهای ایران اسلامی است - مسئله قومیت و قومگرایی است.

یعنی امری که میتوانست یکی از امتیازات در غنای فرهنگی و به قول مسئولان از جاذبه های فرهنگی و گردشگری باشد؛ به یکی از مشکلات استان و به ویژه مرکز آن یعنی «به اصطلاح کلان شهر» اهواز تبدیل شده است!

بجای استفاده از ظرفیتهای خاص هر قوم، قومگرایی، به رقابتی بیهوده و تحلیل برنده توان استان تبدیل شده و بدبختانه تر این که اقشاری چون بعضی مدیران، سیاسیون و اصحاب رسانه که باید با آگاهی بخشی صحیح به جامعه در استفاده مفید از این مشخصه پیشقدم باشند، خود از سرمداران پاشیدن بذر فتنه و البته سؤ استفاده از این وضع شده اند.

زمانی در شورای شهر دوم با قهر اکثر مردم با صندوقهای رأی و در عین حال کوبیدن عدهای فرصت طلب بر طبل قومیت، علیرغم رد صلاحیت تعدادی از جریان وابسته به غرب و با عنوان دروغین «خلق عرب» افرادی بی کفایت، صرفاً براساس انتخابی قومیتی زمام امور این شهر را بدست گرفتند؛ که مسائل قضایی بعدی گواهی بر آن است.

زمانی دیگر که قصه بی لیاقتی شورای شهر سوم نقل محافل و ورد زبان مردم کوچه و بازار شده بود، شورایی که در طول سه ساله خود هر سه شهردار منتخب خود را برکنار کرده بود! و حتی در انتخاب رئیسش هم هر کس به خودش رأی داده بود! و در نهایت بنا بر تصمیم شورای حل اختلاف استان پنج نفر آنان سلب عضویت شدند!

این بار عده ای به یاد قوم بختیاری افتاده اند که «بختیاریهای شورای شهر اهواز اخراج شدند» و یا تیتری مضحک میزنند که « فرماندار اهواز، اخراج بختیاریها از شورا را تأیید کرد» در حالی که این جمله و اصولاً واژه بختیاری در هیچ جای مصاحبه فرماندار اهواز وجود ندارد!

و یا آنکه در جلسه مطبوعاتی یکی از همین اعضا، شعر خوانی میکنند! جالبتر اینکه یکی از این اعضای اخراجی عرب زبان است ولی وقتی منظور «سوءاستفاده» باشد این مورد فراموش می شود! و کاری به اعضای باقیمانده شواری شهر که لر و بختیاری هستند هم ندارند!

http://www.picfury.com/2r/img/16041585-2.GIF



این جملات را بخوانید: «گفتنی است لرها و بختیاریها بخش قابل توجه جمعیت اهواز را تشکیل می دهند و در سومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز توانستند پنج کرسی از مجموع نه کرسی این شورا را در اختیار گرفته و اکثریت نسبی را در دست بگیرند. همین امر مخالفت کانون های قدرت را در پی داشت و درصدد ایجاد اختلاف بین افراد برآمدند و تا اندازهای در این امر، موفق شدند. مشاجره سیدحمید حسن زاده و اسکندر زنگنه (دو عضو بختیاری شورای شهر اهواز) در جلسه اخیر شورا، و سوء استفاده رسانه های وابسته به جناح-های قدرت از این درگیری، شاهدی بر این مدعا است.»

بنده که خودم دارای ریشه هایی مشابه همین اعضای معزول هستم هر چه نگاه میکنم جایی برای تعریف و تمجید حتی از یک عملکرد و یا تصمیم این شورای با اکثریت لر و بختیاری نمی بینم، جزء آنکه عدهای با سوءاستفاده و بدنام کردن بخش بزرگی از جامعه برای جریان سازی و ماندن در « کانونهای قدرت» دست و پا بزنند.

آیا این مصداق بارز تشویش اذهان عمومی نیست؟

امیدوارم این مشکل در تجدید نظر و یا دیوان عدالت اداری به بهترین شکل حل شود و اگر در خصوص بعضی از این اعضا به ناحق تصمیم گیری شده با اعاده حیثیت و احترام به شورا بگردند. و اگر از مدیران اجرایی هم کسی مقصر بوده مجازات شود. اما ربط دادن هر مسئله کوچک و بزرگی به قومیت و نگاه به جامعه از نگاه تنگ قومگرایی جز حماقت و جهل نمیتواند باشد؛ که امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: هركسي در قلبش به اندازه دانه خردل عصبيت (قومگرایی) باشد، خدا او را در روز قيامت با اعراب جاهلي محشور مي كند

http://isavi.blogfa.com/post-13.aspx
 
انسان پسر انسان
۱۳۸۹-۰۶-۳۱ ۱۵:۲۱:۳۸
بايد وضعيت زشت نژاد پرستي در شهر اهواز بيشتر مورد بررسي قرار داده شود، بيشتر خانواده هاي اين شهر از بچگي به فرزندان خود بيزاري از غير خود را ياد ميدهند. چندي پيش با اعضاي خانواده ام به پارک دولت رفتيم يک نفر از همراهان مي گفت: هوا خيلي خوب است حيف که همه دور و بري ها امشب از فلان قوم هستند. اين حرف يعني چه؟ اگر در کشور ديگري چنين حرف زده شود فرد را به جرم نژادپرستي محاکمه مي کنند. فارسها از کاشت درخت نخل در اهواز نگران مي شوند چون مي گويند نماد عربيت است. عربها از ديدن فارسها نگران مي شوند، حتي گاهي شنيده مي شود که در دزدي نيز تبعيض قائل مي شود. به خدا ديدن شرايط همشهريانم که يه بيماري بيزاري از هم دچار شده اند نگرانم مي کند. (358449)
 
سعید م
۱۳۸۹-۰۷-۰۳ ۱۰:۱۰:۳۶
این مساله بسیار جدی نیمی از مملکت است
ولی انگار همه چیز را به زمان سپرده ایم،
و بهبود که نمی دهیم بدتر هم میکنیم.
این است برنامه دولتی ما!


باید از شورای تشخیص مصلحت نظام و از تبین هویت ملی ایرانش پرسید که چه در سر دارند! (359189)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۰۰:۵۹:۰۱
مهمترین مسئله عدم تعریف یک هویت ملی مشترک است.
و تقویت مؤلفه های آن. باید مفهوم قومیت در ایران پاک شود (3707228) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.