نظر منتشر شده
۴۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 82688
مجلس در رأس امور است
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۳۹
در پاسخ به اظهارات برادر گرامی آقای دکتر احمدی نژاد مبنی بر اینکه جمله مجلس در راس امور است امام (ره) اختصاص به زمان خاصی داشته است، رهنمودهای رهبر انقلاب در همین زمینه از جمله در سال های 74 و 83 که صریحا تاکیدی بر در راس امور بودن مجلس است را بازخوانی می کنیم. امید که سوء تفاهم بوجود آمده رفع شود و پایانی بر طرح این بحث های غیر ضروری و التهاب آفرین باشد.

 
پيام رهبر انقلاب اسلامی بمناسبت آغاز بكار هفتمين دوره مجلس شورای اسلامی


1383.3.6

متن پيام حضرت آيت الله خامنه ای بمناسبت آغاز مجلس هفتم به اين شرح است:



سپاس ، خداوند عزيز و حكيم را كه بار ديگر در يكی از برترين آزمونهای تاريخی ، ملت ايران را سربلند و پيروز ساخت و با رای روشن آنان ، هفتمين دوره ی مجلس شورای اسلامی را در موعد قانونی ، شكل بخشيد.



سلام خدا بر پيامبر مكرم اسلام صلی الله عليه و آله و همه ی پيامبران الهی و برامامان معصوم بويژه بر امام مهدی موعود ارواحنا فداه ، كه الهام بخش ملت ايران و مشعل افروز راه بشريت اند.



درود بر روان بنيانگذار جمهوری اسلامی و شهيدان راه آزادگی و سرافرازی ايران كه اسلام را معنا كردند و بندهای اسارت را گسستند و راه استقلال و سربلندی ملت را گشودند ، دژ كهن استبداد را ويران ساختند و بنای مردمسالاری دينی را با همت والای ملت عظيم الشان استوار كردند.



بيست و چهار سال قانون گذاری در شش دوره ی مجلس شورای اسلامی با همه دشواريها و فراز و فرودها ، به حول و قوه ی الهی ، بی وقفه طی شده است و مردم ايران در نخستين تجربه ی ماندگارخود در طول تاريخ، با همت و پشتكاری ستايش بر انگيز، حتی يك روز تاخير و تعويق را در اين كار بزرگ بر نتافته و خلا حضور مجلس قانونگذار را نپذيرفته اند، و اينك مجلس هفتم در موعد قانونی خود آغاز می شود و شما نمايندگان تازه نفس ، در خانه ی ملت كه كانون اصلی حركت به سوی آينده است گرد آمده ايم.



وظيفه ی خود می دانم كه تفضل الهی را در برپايی بهنگام مجلس و حضور پرشور مردم در انتخابات اول اسفند از اعماق دل شكر گويم. پيروزی مردم بر توطئه ی پيچيده و استكباری "تاخير مجلس " ، پديده ای فراموش نشدنی و سرشار از عبرتها برای امروز و فردای نظام اسلامی است و جز با تفضل ويژه ی پروردگار به دست نيامد. كمك و همراهی مسئولان و دست اندركاران انتخابات در وزارت كشور و شورای محترم نگهبان و تلاش مجاهدت آميزی كه مبذول داشتند، زمينه ساز اين عنايت معنوی و الهی بود، وتشكر از يكايك آنان وظيفه ی حتمی و هميشگی اينجانب است.



همچنين خود را موظف می شمرم كه برای يكايك اقداماتی كه در مجلس ششم در جهت پيشرفت و توسعه ی كشور و با نيت خدمت به مردم انجام يافته ، از نمايندگان آن مجلس تشكر كنم و بويژه از مديريت پرتلاش و طاقت فرسای جناب آقای كروبی رياست محترم مجلس ششم صميمانه قدر دانی نمايم.



اكنون كه شما برادران و خواهران با گزينش ملت ايران در انتخاباتی سالم و آزاد و از ميان رقابتی پرشور ، به مجلس شورای اسلامی راه يافته و بر مسند نمايندگی اين ملت مومن و آزاده نشسته ايد، لازم می دانم نكاتی را به عرض برسانم:



1- نمايندگی در مجلس ، حضور در عرصه ی خدمتگزاری به مردم است . اين توفيق بزرگ را عطيه يی الهی بدانيد و خداوند را بر آن شكر گزاريد و به شرط الزامی آن كه غفلت نورزيدن از وظيفه ی خدمتگزاری است پايبند بمانيد. مجلس را حقيقتا - و نه تنها در زبان - خانه ی مردم بدانيد.



2-شما گزيده ای مردمی می باشيد كه دلبستگی خود به نظام اسلامی و ارزشهای والای آن را به اثبات رسانده اند. تعهدی كه از اين گزينش بر ذمه ی شما است، در اصول قانون اساسی و بويژه در سوگند نمايندگی بروشنی تبيين شده است. به اهميت و عمق و ابعاد اين سوگند در همه حال پايبند باشيد.



3- مردم هميشه طرفدار نمايندگانی با ايمان ، خدمتگزار ، عدالتخواه ، امين، و تلاشگر در راه عزت و استقلال كشورند، و در هر دوره كسانی را كه دارای اين ويژگيها دانسته اند، به نمايندگی بر گزيده اند. به اعتماد مردم ارج نهيد و از اين ويژگيها در مجلس ، پاسداری كنيد.



4- هر گفتار و كرداری در مجلس كه به فرسايش نظام و بر افروختن چالشهای جناحی بينجامد؛ همبستگی ملی را سست و دشمن را به نفوذ در صفوف ملت و مسوولان اميدوار كند؛ مردم را از كارگشايی نمايندگان خود نوميد و در راست گويی آنان به ترديد افكند؛ بيگمان در سمتی مخالف با وظيفه ی نمايندگی است. نماينده ی مجلس در اين صورت ، وكيلی بی موكل و نشسته بر اريكه ای ناسزاوار است.



5- نيازها و مطالبات حقيقی مردم را می شناسيد؛ اشتغال ، مبارزه با فساد مالی ، زدودن محروميت از مناطق محروم، مهار تورم و مقابله با گرانی، روان شدن چرخه ی خدمت رسانی ، گسترش و اعتلای فرهنگ و اخلاق، رونق يافتن علم و تحقيق ، مسووليت پذيری و پاسخگويی مسوولان حكومتی ، در شمار برجسته ترين اين نيازها است و اينها است كه عدالت اجتماعی را ممكن و پيشرفت و توسعه را محقق ميسازد. نيازهای موهوم و ساخته ی دست تبليغاتچی های بيگانه و بدخواه، نبايد بجای اين خواسته های حقيقی بنشيند.



6- پيوند حقيقی با مردم، مستلزم حضور در ميان آنان و دور نشدن از سطح متوسط زندگی آنان است . ساده زيستی و پرهيز از اسراف و پرهيز از هزينه كردن بيت المال در امور شخصی و غير ضروری ، شرط لازم برای حفظ اين پيوند است. ترويج فرهنگ اشرافيگری و تجمل و سفرهای پرهزينه و بيهوده ی خرجی از كيسه ی مردم ، دور از شأن نمايندگی و عامل گسيخته شدن پيوند نماينده بامردم است.



7- نگاه ملی به همه ی قوانين و برنامه های مصوب مجلس ، وظيفه ی عموم نمايندگان است. انواع سليقه ها و گرايشهای سياسی و اقوام ايرانی و پيروان اديان و اهالی مناطق گوناگون كشور در مجلس حضور دارند. همه ی تمايلات منطقه ئی و قومی و بخشی بايد در پرتو نگاه ملی برآورده شود ، و بجای قوانين كم عمق يا كم عمر و كم اثر يا غير عملی ، قوانينی گره گشا، پرتاثير، جامع و سنجيده فراهم گردد.



8- استقلال نمايندگان و شخصيت متين و استوار آنان ، مورد انتظار همه ی موكلان است. هيچ تطميع و تهديدی نبايد نماينده را تحت تاثير بگيرد و او را از شأن و وظيفه ی نمايندگی باز دارد. شايسته گزينی و ارزشگرايی و شجاعت، معيار درست برای قول و فعل نمايندگان است.



9- ارتباط منطقی با قوای ديگر بر پايه ی همكاری و همدلی ، وظيفه ی مهم ديگر مجلس است. كمال اين وظيفه آنگاه تحقق می يابد كه با اعمال نظارت قانونی و نهادينه ساختن پاسخگويی در ديگر قوا، كه وظيفه ی ديگر مجلس است ، همراه گردد. تعامل و تفاهم با شورای محترم نگهبان كه خود، بخشی از قوه ی مقننه است، البته در اولويت قرار دارد. ارتباط با صاحبنظران محيطهای علمی و عملی و بهره گيری از تجربه ها و انديشه های ارزشمند آنان ، نيز به غنای مجلس كه بحمدالله خود دارای تركيبی علمی و كارشناسی و تخصصی است خواهد افزود.



10 - امروز كشور و منطقه ی ما در شرايط ويژه ئی به سر می برد. حضور نيروهای متجاوز و اشغالگر آمريكايی و انگليسی در عراق و تحريكات مستكبرانه و ابلهانه ی آنان و بخصوص جريحه دار ساختن احساسات دينی و غيرت ملی مسلمانان، وضعيت حساسی پديد آورده است. برخی تهديدها كه تضعيف جايگاه جمهوری اسلامی و كندی يا توقف روند دانش و فناوری را هدف گرفته است، نيز دامن زده می شود.



بی شك اينها هيچيك نخواهد توانست خللی در عزم راسخ مسوولان پديد آورد و گام استوار ملت و دولت را سست كند ، نمايندگان مردم در مجلس وظيفه ی سنگينی در اين باره بر عهده دارند. گفتار و عمل آنان بايد يكپارچگی ملت، عزت ملی ، ايمان و اميد و تلاش ، بيداری و آگاهی ، اخلاق و قضيلت و آزادگی و عزم و اراده ی پولادين را برای كشور به ارمغان آورد. چنين مجلسی بيشك، عصاره ی فضائل و بطور طبيعی در رأس امور خواهد بود.



توفيق يكايك شما را از خداوند متعال مسالت می كنم.



والسلام عليكم و رحمة الله

سيد علی خامنه ای

ششم خرداد 1383



***
 بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اعضاى هيأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان‏


1374.11.14

   



بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحيم‏



آقايان محترم و برادران عزيز؛ خيلى خوش آمديد و زحمت كشيديد. همان‏طور كه فرمودند، روز ماه رمضان و هواى سرد و راههاى دور، همّت بلندى را مى‏طلبد كه آقايان در اين‏جا اجتماع بفرمايند. بنده هم متشكّرم از اين‏كه به اين‏جا تشريف آورديد و اين بار سنگين امانت الهى و انقلابى را بر دوش خودتان پذيرفتيد و ان‏شاءاللَّه به سلامت حمل خواهيد كرد.



آقايان محترم! مسأله انتخابات، مسأله بسيار مهم و اساسى و تعيين‏كننده‏اى است. اهميت انتخابات از جهات گوناگونى است. يكى از آنها اين است كه نظام ما نظامى است متّكى به ايمانها و عواطف و علايق مردم. اساساً سرِّ شكست‏ناپذيرى اين نظام اين است كه به مردم متّكى است. اين چيز مهمّى است. اتّكاى به مردم هم آسان به دست نمى‏آيد و همه جا حاصل نمى‏شود. اگر يك سرِّ الهى در ميان نباشد، توجّه نفوس و دلهاى مردم هم ممكن نيست. شما ملاحظه بفرماييد، خداى متعال به پيغمبرِ با آن عظمت مى‏فرمايد: «هو الّذى ايّدك بنصره و بالمؤمنين(1)»؛ يعنى مؤمنين را در كنار نصرت الهى مى‏آورد. هيچ بُعدى هم ندارد كه آدم بگويد كه اين «بالمؤمنين»، تفسير جزئى از مفهوم «بنصره» هم هست كه اصلاً نصر الهى به وسيله مؤمنين تحقّق مى‏پذيرد. البته در مواردى هم نصرتهاى خارج از مقولات عادى در زمان آن بزرگوار بوده است - مثل ملائكه مسوّمين و غيرذلك - ليكن عمده‏اش مؤمنين‏اند. بعد هم مى‏فرمايد: «لو انفقت ما فى الأرض جميعاً ما الّفت بين قلوبهم و لكنّ اللَّه الّف بينهم(2)». يعنى اى نبى گرامى ما! اين «بالمؤمنين»ى هم كه ما مى‏گوييم، خيال نكن كه خودت توانستى آنها را جذب كنى؛ نه - اين كار من و ما و كار عوامل مادى و بشرى نيست - اين سرّ الهى و سرّ معنوى است.



حال آن نكته باريكتر ز مو اين‏جاست كه همين سرّ الهى و معنوى هم قابل تعريف است. چيزى نيست كه بگوييم عقل شما مردم نمى‏رسد و سه، چهار نفرى هستند كه اين چيزها را مى‏فهمند؛ نخير. اين امر واضحى است. اين سرّ الهى عبارت است از ايمان. وقتى ايمانها در دلهاى مردم مى‏جوشد و به مرحله عمل سرازير مى‏شود، نتيجه اين است كه هر پديده‏اى كه متّكى به ايمان الهى است، تقويت پيدا مى‏كند. اين‏جا چون نظام، نظام الهى و نظام قرآنى است و مردم هم معتقد و متّكى به دين و به هرآنچه كه مربوط به دين است، هستند، قهرى است كه چنين نظامى را به راحتى مى‏شود با اين مردم ادامه داد و اين مردم بدون اين‏كه از كسى طلبكارى كنند؛ بدون اين‏كه منّتى بر سر كسى بگذارند و بدون اين‏كه براى اين همه اخلاصِ خود از كسى جز خدا بهايى بطلبند، وارد ميدان مى‏شوند. نتيجه اين است كه بزرگترين طرّاحان سياسى و قويترين شبكه‏هاى جاسوسى دنيا بنا مى‏كنند عليه اين كشور و اين نظام كار كردن؛ اما كارشان بعد از هفده سال به نتيجه نمى‏رسد و ان‏شاءاللَّه دهها هفده سال هم خواهد گذشت، ولى باز به نتيجه نخواهد رسيد. پس ببينيد نقش حضور مردم چقدر زياد است. مجلس، مظهر آراء مردم در اداره اين نظام است. حال شما ببينيد انتخابات مجلس چقدر مهم است! تقدير امر مجلس و انتخابات بايد با چنين همه‏جانبه‏نگرى‏اى انجام گيرد. صرف اين نيست كه حالا ما يك كشور داراى دمكراسى هستيم و مردم بايد رأى بدهند و حضور پيدا كنند؛ نه. اين اساس موجوديت نظام است. حضور مردم اين‏قدر تأثير دارد. بنابراين همان‏طور كه امام(رضوان‏اللَّه‏ عليه) فرمودند مجلس در رأس امور است، اين انتخابات هم انتخاباتى است براى چنين مجلسى؛ لذا هركس به هرنحوى در اين انتخابات دخالت دارد، بايد به آن اهميت بدهد.



هر كسى هم وظيفه‏اى دارد. مردم وظيفه دارند در انتخابات شركت كنند و نامزدهاى صحيح را پيدا و آنها را انتخاب نمايند. مردم وظيفه دارند به ملاكهاى دينى و شرعى و انقلابى نگاه كنند؛ به روابط قوم و خويشى و ايل و طايفه‏اى و اين‏طور چيزها نگاه نكنند. ببينند واقعاً چه كسى با معيارهاى الهى و انقلابى، مناسبتر و به آن نزديكتر است، او را برگزينند و با شور و شوق به عنوان يك وظيفه در اين كار دخالت كنند. كسانى از مردم وظيفه دارند كه ديگران را تشويق و تحريض كنند. كسانى كه زبان گويايى دارند، قلم توانايى دارند و آبرويى پيش مردم دارند - كه اين آبرو هم جزو ذخاير الهى است و خداى متعال به هركس داده است، بايد آن را در راه او مصرف كند و به كار ببرد - مردم را توجيه و تشويق كنند و آدمهاى خوب را به آنها معرفى نمايند. در معرفىِ نامزدهاى نمايندگى بايد ملاحظه كنند كه هيچ رابطه‏اى را غير از رابطه دينى و الهى و وظيفه شرعى دخالت ندهند. فلان كس با ما رفيق است، فلان كس با ما دوست است، فلان كس فايده‏اى به ما مى‏رساند؛ ابداً اين چيزها را در نظر نگيرند. البته هر كارى هم كه آنها بكنند، مردم بايد چشمشان باز باشد؛ خودشان واقعاً بشناسند و بفهمند كه چه كار مى‏كنند.



مسؤولان امور انتخابات، اعم از مسؤولان اجرايى كه وزارت كشور است و شوراى نگهبان كه كار نظارت را به عهده دارد، وظايف سنگينى دارند. اندك اختلالى در اين كار عظيم، حقيقتاً يك گناه و يك جرم است. مبادا بگذاريد در اين امر مهم، كوچكترين اختلالى به وجود آيد. در اين خصوص، من دو سه مطلب را يادداشت كرده‏ام كه به آقايان عرض مى‏كنم:



اولاً - همان‏طور كه هميشه گفته‏ايم - در امر نظارت بايد قانون و موازينْ ملاك و معيار باشد و نه مذاقها و سلايق شخصى. مطلقاً دنبال مذاق شخصى نرويد و اين‏طور نباشد كه يك وقت انسان خودش تشخيص دهد كه اگر اين فرد در مجلس نباشد، براى مجلس خسارتى است؛ اگر اين شخص باشد، براى مجلس فايده‏اى دارد؛ آن‏گاه برخلاف موازين و مقرّرات، اين مذاق اعمال شود. بايد كارى كنيد كه بتوانيد پيش خداى متعال و بندگان او جوابگو باشيد. اگر از شما سؤال شد كه به چه مناسبت اين شخص را رد كرديد، شما بگوييد: پروردگارا! من ملزم بودم طبق مقرّرات عمل كنم. مقرّرات چنين گفت، من هم اين شخص را رد كردم؛ يا مقرّرات چنين گفت، من اين شخص را تأييد كردم؛ اما اين‏كه من اين‏گونه تشخيص دادم، من اين‏گونه فهميدم، من اين آدم را مضر دانستم، من اين آدم را مفيد دانستم؛ اينها قابل قبول نيست. اينها را نه خداى متعال قبول خواهد كرد، نه بندگان خدا. بايد طبق موازين و مقرّرات عمل كنيد. هيچ‏گونه ملاحظه‏اى نبايد مانع از اعمال مقرّرات شود.



نكته دوم اين است كه اگر شوراى نگهبان در اين قضيه به يك نتيجه منطبق بر قانون و مقرّرات رسيد، بايد با قاطعيت اقدام كند. هيچ چيزى نبايد مانع از اقدام قاطع قانونى شود. در همه امور، بخصوص در چنين امورى كه با افكار و عواطف و احساسات و عقايد و آراء گوناگونى مواجه است، قاطعيت چيز لازمى است.



نكته سوم اين است كه شوراى نگهبان نقطه تضمين و تأمين براى نظام اسلامى است. اين امر بسيار مهمّى است. من در دوره قبل نسبت به اهميت كار شوراى محترم نگهبان تذكّر دادم؛ حالا هم لازم است مجدّداً اين را عرض كنم. شوراى نگهبان در مجموعه تشكيلات نظام جمهورى اسلامى، مثل بقيه دستگاهها نيست كه بگوييم ارگانها و تشكيلات مختلفى هستند؛ بعضى مهمترند، بعضى كم اهميت‏ترند؛ اين هم يكى از آنها؛ نه. شوراى نگهبان مثل بعضى از پديده‏هاى يك نظام - مانند قانون اساسى - وضع ويژه‏اى دارد. شوراى نگهبان تشكيلاتى است كه اگر خوب باشد و درست كار كند، اين نظام ديگر خطر انحراف از دين نخواهد داشت. اين چيز كمى نيست. اين چيز قابل مقايسه‏اى با چيزهاى ديگر نيست. ببينيد از مشروطه تا پيروزى انقلاب اسلامى بر اثر انحراف از موازين دينى چقدر ضرر كرديم! دهها سال اين كشور خسارت ديد؛ به خاطر اين‏كه از اصول دينى انحراف حاصل شد. با اين‏كه اساس مشروطيت بر پايه دين بنا شده بود؛ اما رعايت نشد و آن قضيه طراز اوّل مورد توجه قرار نگرفت. بعد هم با دين مخالفت شد و پديده‏هاى دينىِ آن نظام از بين رفت؛ اما غيردينى‏هايش تقويت گرديد و آن چيزى شد كه شما ديديد يك كشور و يك ملت چه خسارتى را در طول اين چند ده سالِ دوران مشروطه تا پيروزى انقلاب اسلامى متحمل شد. يكى از بزرگترين خسارتهايش حكومت خاندان پهلوى بود؛ تسلّط آن ديكتاتورىِ عجيب و حقيقتاً كم‏نظير در تاريخ. شما اين را بدانيد كه وقتى يك نظام، تضمين بقا بر روال دينى نداشته باشد، اين چيزها در انتظارش است.



شوراى نگهبان مانع اين است كه نظام اسلامى از خطّ دين و اسلام و همچنين از خطّ قانون اساسى - كه اين در درجه دوم اهميت است؛ اما اين هم خيلى اهميت دارد - منحرف شود. قانون اساسى ستون فقرات نظام است؛ در حقيقت مركز اصلى سلسله اعصاب نظام است؛ معيار و ضابطه است و شوراى نگهبان نمى‏گذارد كه دستگاههاى كشور از قانون اساسى منحرف شوند؛ نمى‏گذارد كه قوانينِ مخالف قانون اساسى، تصويب و اجرا شود. چنين دستگاهى كه اين همه اهميت دارد، بايد ابهّت و اقتدار و تكريم و حرمتش حفظ شود. هم خود آقايان محترمى كه در اين شورا و يا منتسب به اين شورا هستند - مثل شما آقايان - بايستى اين ابهّت و احترام و حرمت را حفظ كنند، هم ديگران كه در بيرون شورا هستند. مبادا خداى نكرده كسى از هيأتهاى نظّار در گوشه‏اى از كشور كارى كند كه دهان بدخواهى را باز كند و احترام شوراى نگهبان هتك شود؛ يا در بيان مطالب طورى حرف زده شود كه احياناً كسانى به عنوان اعتراض - نه از سر خيرخواهى - حرمت شوراى نگهبان را هتك كنند. كسانى هم كه در بيرون اين مجموعه هستند، همين‏طور بايد رعايت كنند. آنهايى كه قلمى به‏دستشان هست، تريبونى در اختيارشان هست، بفهمند كه اعتراض كردن، بى‏احترامى كردن و هتك حرمت شوراى نگهبان، خطاى كوچكى نيست. قابل قبول و قابل تحمّل نيست.



البته وظيفه شوراى نگهبان خيلى سنگين است. اين وظيفه را بايد در حدّ مقدور با كمال دقّت و با رعايت حدّاكثر عدل و انصاف انجام دهد و بر كار نظّار نظارت كند. آنچه كه آقايان نظّار انجام مى‏دهند، به نام شوراى نگهبان تمام مى‏شود و از لحاظ مسؤوليت الهى هم على‏الظّاهر با مسؤوليت بزرگواران اين مجموعه انجام خواهد شد. اين بايد موجب شود كه دقّت و توجّه را مضاعف كنيد.



نكته ديگر، حفظ احترام و آبروى اشخاص است. اگر كسانى در پرونده‏هايشان مشكلى ديده شد كه بنا شد به مجلس نروند، مشكل آنها بازگو و پخش نگردد و هتك حرمت آنها نشود. البته ممكن است بعضى كسان بگويند فلان كس را كه رد كرده‏ايد، بايد علّت آن را صريحاً بگوييد. اگر مطلَبى گفتنى است، اشكالى ندارد آن را بگوييد؛ اما اگر مطلَبى ناگفتنى است، نبايد آبروى اشخاص با اين حرفها برود و بيان شود. چون به ما اين‏طور گفته‏اند و فشار آورده‏اند، پس ما آبروى اين آدمها را ببريم؛ نه. در اسلام حرمت مؤمن خيلى اهميت دارد و نبايد هتك حرمت شود.



نكته آخرى كه مى‏خواهم عرض كنم، اين است كه اگر در معيارهايى كه نسبت به نمايندگى مجلس وجود دارد، واقعاً دقّت شود، همين هم از آب در مى‏آيد. بايد مراقب بود كه آدمهاى اهل سوء استفاده و بى‏اعتقاد به رسالت انقلابى و مسؤوليت نمايندگى و كسانى كه مى‏خواهند وارد مجلس شوند فقط براى اين‏كه سوء استفاده‏اى بكنند يا خداى نكرده خرابكارى‏اى انجام دهند، وارد مجلس نشوند. بايد دقّت كنيد مجموع شرايطى كه گذاشته شده است، همين نتيجه را بدهد.



البته بعضى وقتها ممكن است در كسى نقطه ضعفى هم باشد؛ اما لزومى ندارد كه انسان هرچيز كوچكى را در اشخاص ببيند و آن را بزرگ كند. مثلاً فلان كس در فلان جا يك وقت حرفى را بر زبان جارى كرده است؛ يا مثلاً قبلاً اين‏طور بود - بحمداللَّه حالا كمتر ديده مى‏شود - كه تا كسى مختصر حركتى انجام مى‏داد كه برخلاف مذاق بعضى بود، فوراً او را به «ضدّيت با ولايت فقيه» متّهم مى‏كردند! نه؛ اين‏طور نيست كه حالا هر كس يك كلمه حرفى زد، ضد ولايت فقيه محسوب شود. امروز مردم اين كشور قانون اساسى و اساس ولايت فقيه را به عنوان يك اصل مهم، بلكه مهمترين اصل پذيرفته‏اند و زندگى مى‏كنند. غرض؛ نمى‏شود افراد را به اندك چيزى متّهم كرد. توجه به چيزهاى كم‏اهميت، تنگ‏نظرى و دقّتهاى بيخودى را بايد كنار گذاشت. اساس قضيه همان چيزهايى است كه واقعاً همه را مى‏ترساند: آدم پول پرستى؛ آدم پيشكرده خوانين و اشرار منطقه‏اى، از فقد يا ضعف نظارت استفاده كند و وارد مجلس شود و بعد بخواهد براى آن‏گونه افراد كار و تلاش كند؛ يا مثلاً - آن‏طور كه جناب آقاى جنّتى در نماز جمعه ديروز اظهار مى‏كردند - در هنگام انتخابات به او پول بدهند تا وارد مجلس شود. اگر واقعاً اين‏طور كسانى را شناختيد، بى‏دريغ ردشان كنيد. اگر ديديد كسانى هستند كه براى اين‏طور كارها به مردم پول مى‏دهند يا دهن مردم را شيرين مى‏كنند، بدانيد كه اين آدمها، آدمهاى نامناسبى هستند. وقتى معلوم مى‏شود كسانى هستند كه به‏خاطر امور مادّى و در راه كسب متاع دنيوى مى‏خواهند مسند باارزشى را كه قانون براى مردم وضع مى‏كند، غصب كنند، بايستى جلوشان گرفته شود. معيارها هم ناظر به اين است.



بنابراين عمده آنچه كه در يك نماينده لازم است، اعتقاد به اين نظام و اعتقاد به اسلام و انقلاب و سعى براى انجام يك مسؤوليت و تعهّد است. البته اعتقاد به اسلام كه مى‏گوييم، منظور اين نيست كه غيرمسلمانها نمى‏توانند بيايند؛ خير. اقليتهاى مذهبى هم طبق همان موازينى كه وجود دارد، مى‏توانند بيايند، ملاك عمده براى كسانى كه مى‏خواهند به مجلس بيايند؛ اين است؛ كه اگر اين در كسى وجود داشت، بقيه چيزها را مى‏شود واقعاً با اغماض نگاه كرد. مگر امرى باشد كه خلاف قانون است.



به‏هرحال اميدواريم خداوند به شما كمك كند؛ هم در مقام معرفت و شناخت و هدايت در امور لازم، هم در مقام عمل و اجرا، كه قوّتِ در اجرا چيز مهمى است و كمك الهى را لازم دارد. انتخاباتى كه در پيش داريم، ان‏شاءاللَّه خوب، نظيف، نزيه و پاكيزه - مثل دوره‏هاى قبل - انجام گيرد و نمايندگان خوب و منتخبان واقعى مردم بتوانند به مجلس شوراى اسلامى راه پيدا كنند.



والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته‏

مرتبط:

یک استدلال دیگر در رد نظریه جدید رییس جمهور درباره مجلس

  نظام سیاسی ما پارلمانی - ریاستی است، نه ریاستی، نه پارلمانی
 
بهلول
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۱۹:۰۶:۱۱
با سلام جدا اقای توکلی در تعجب هستیم که هنوز هم باور ندارید ایشون احترامی برای مجلس قائل نبست ابزار های شما دیگه کار ساز نیست حرف اخرشو نو زدن بالا تر بگم خدا منو ببخشه انشالله لب کلام اینه که توهم زده این بابا رهبر هم جلو خودش داره میبینه عنقریبه که به ایشون هم بی احترامی کنه اینو تاریخ بزنین چه روزی نوشتم هر چند کرارا بی احترامی کرده به رهبری نظام نمونه اش مورد مشائی و یکی دو مورد دیگه منتها این صببوری مولایمان و نجابتشان بوده که این توهم زده مالیخولیایی رو سر جاش ننشونده اما دریغا وا دریغا وا دریغا که داره سایه ای میره از سر ما (356895)
 
محمد بُد
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۱۹:۳۴:۴۸
اگر وقتی شما در یک اداره کوچک ترقی می کنید، ایمان شما ترقی نکند شما به فساد کشیده می شوید.
قدرت و شهرت فساد آورست ، مگر اینکه فرد هرچقدر ترقی مادی کرد رشد معنوی هم همزمان بکند.
متاسفانه آقای احمدی نژاد هر روز دارند از دیدگاههای انقلاب اسلامی و امام و رهبری دور تر می شوند.
در هر حال بدترین مسئله در این روند اینکه سعی به افزایش این قدرت و خودسری دارند.
اگر این مملکت رو دوست داریم ، برای تمام مسئولین و از جمله رئیس جمهور دعا کنیم . (356909)
 
میثم
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۱۹:۳۹:۱۰
دیگه شورشو در آوردید ...
بس کنید حتی حضرت آقا هم از این رفتار شما نا راضی هستند ... مگه تو مملکت کم مشکل هست که شما 24 ساعت کارتون شده موضع گیری بر علیه رئیس جمهوری ... فقط منتظر هستید که ایشون صحبت کنن و یک ایرادی تو کارش در بیارید ...
مگه آقا نفرمودند انتقاد وقتی که به اصل و ماحیت نظام ضربه میزنه جایز نیست ...
بعضی از انتقادهای شما واقعا بی پایه و اساس است ضد انقلاب داره فحش میده منافق داره فحش میده سلطنت طلب و اصلاحات چی هم دارن فحش میدن شما هم از هر 5تا پست 4تا از اون تخریب رئیس جمهوری هست ... اصلا یه سوال آیا دوره های قبل ریاست جمهوری که گند کار بعضی از دوستان سر به فلک می زد من نمی دانم آقای توکلی همینجوری اونارو میکوبیدن ... (356911)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۲۱:۲۷:۰۱
آقا میثم لازم نیست شلوغش کنید اگر بحثی که میوشدمشکل دارد بگویید کجای بحث غلط است وایراد خود را وارد کنید تادیگران قضاوت کنند
ضمنا اینکه قبلی ها اشتباه کرده اند یا نکرده اند ملاک ارزیابیآقای رییس جمهور نیست
قانون و انصاف ملاک ارزیابی است (357493)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۲۰:۰۲:۵۷
مجلس قلب تپنده مردم سالاری دینی در ایرانه و هر شخصی آگاهانه یا ناآگاهانه قصد تضعیف آن را داشته باشه عملا به شعور ملت دهن کجی کرده و امیدوارم رئیس دولت مواضع خود را عملا و علنا اصلاح کنه (356919)
 
خسروسلجوقي
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۲۰:۳۷:۳۵
همه اينها كه نوشته شده است در حقيقت واقعيت دارد يا واقعيت در حقيقت چيز ديگري است مجلس با رفتار خود مشكل براي تشخيص حقيقت و واقعيت ايجاد كرده است
البته نقل قولهاي شما مربوط به قبل از دولت نهم و دهم است و مواضع رهبر معظم هم به مواضع رييس جمهور نزديكتر است و پس از دولت نهم شما هم كد پيدا نكرديد (356929)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۲۰:۴۱:۲۷
چرا از خواب رفسنجانی چیزی نمینویسید ؟؟ (356932)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۲۲:۳۳:۳۳
فعلا که چند سال است دولت در راس امور است! (356961)
 
مجید
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۲۲:۳۶:۰۴
مجلسی که در برابر بی قانونی و غرور دولت واکنشی نشان نمی دهد و با نرمش رفتار می کند طوریکه که گمان می رود بعضی ها در انجا وکیل الدوله هستند نه وکیل مردم باید اقای رییس جمهور شان مجلس را در گفتار پایین اورده و دولت را بزرگ جلوه دهد.
اقای توکلی ساکت ننشینید !!! (356963)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۲۲:۳۷:۲۶
نمایندگان به مردم به خصوص در شهرستانها نزدیکتر هستند تا وزرا ومعاونین انها به همین دلیل امام خمینی ومقام معظم رهبری بر این موضوع تاکیددارند که مجلس در راس امور است زیرا مجلس درد اشنا تر از وزرا است (356964)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۲۲:۴۱:۲۵
اشتباه شما در این است که با استفاده از یک نقل قول می خواهید این مطلب را ثابت کنبد طرف مقابل هم به راحتی با شیوه های خاص خودش این نقل قول شما را دور می زند. فکر می کنید برهانی بهتر از نقل قول و... نیست؟ آیا منطق و قانون کافی نیست که باید به طرف التماس کنیم که به خاطر یک نقل قول به قانون احترام بگذارد؟ (356969)
 
یک دانشجو
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۲۳:۳۹:۱۴
یک چند وقت پیش کامنتی گذاشتم که ای کاش همان یک رای را هم به احمد توکلی نمیدادم اما بعدش کمی ناراحت شدم که چرا این را نوشتم اما الان با صدای بلند میگویم از همان یک رایی هم که به احمد توکلی دادم تا آخر عمر خودم را نمیبخشم هرچند که آن موقع نمیدانستم احمد توکلی تاما آن شعار های مبارزه با آقازادگی را به یک بورسیه دکترای اقتصاد میفروشد
هرچند آن موقع نمیدانستم احمد توکلی نه برای خدمت که برای ریاست کاندیدا شده
هرچند که آن موقع نمیدانستم عمق عداوت احمد توکلی را با عدالت پیشگان در عمل و عدالت گویگان در سخن
اگر آن موقع اینها را میدانستم همان رای را هم میدادم به یک اصلاح طلب که حداقل مثل مرد حرفش را میزد و دو رو بازی در نمیآورد
هرچند با همین یک رایی که به دکتر احمدی نژاد دادم جبران تام ان اشتباهات رای به توکلی را کردم
هرچند که با همین یک رای به دکتر احمدی نزاد دادم امیدوار شدم به وجود راه عدالت خواه
اینها را گفتم که بگویم متاسفم برای توکلی و الف که فکر نمیکنم حتی یک سطر مطلب بدون اجازه صاحبش بنویسد
متاسفم برای الف که به جای پراختن به موضوعات اصلی که حضرت آقا هم تاکید دارند میرود ببیند کجا رییس جمهور یک چیزی گفته که بشود سوژه اش کرد و میاید همان ررا تیتر یک میکند
متاسفم برای الف که در عمل هیچ ولایت مداری از الف ندیدم و هرچه دیدیم تخریب ولایتمداران واقعی بود....
متاسفم که اوج عداوت را تا جایی پیش برده اید که در حالی که مهمترین مساله الان سفر ریاست جمهوری به نیو یورک است در خبر پراکنی شما خبری از این خبر نیست و شاید شما کلا در بیخبری هستید و خبر ندارید!!! (356991)
 
مصطفي
۱۳۸۹-۰۶-۲۷ ۲۳:۵۰:۴۰
درست گفته بنده خدا.حرمت امامزاده با متولي است.شرافتمندانه بپذيريم كه حد اقل اين مجلس شايد خودش ميخواهد .در رائس امور نباشد. (356994)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۰:۱۹:۳۵
جناب دکترتوکلی خواهشا جوابی کوبنده به رییس دولت بدهید ما که از وکیل الدوله هانا امیدیم شما وکیل المله ها کاری کنید اگه اینگوره فقط رییس دولت در راس اموره نه مجمع نه مجلس درسته (357003)
 
متعجب
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۰:۲۰:۳۶
اولا اين كفن پوشها كجان؟ لااقل يكيش.ن اينجا كامنت بذاره :-)
ثانيا اين مجلس انصافا در راس امور نيست. هست؟ خيلي كه هنر كنه توكلي نامه سرگشاده مينويسه... (357004)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۰:۳۲:۳۴
مبارک باشد برای مجلس اصولگرای حامی دولت! (357009)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۰:۳۷:۳۱
اولا فرمایش مقام معظم رهبری هم متعلق به سال 84 است وبعد از آن دیگر نفر مودند ثانبا خداییش این مجلس اینقدر ضعیف است که ته امور هم نیست مجلسی که با نهیب رییس جمهور جفت می کنه ورنگ می بازه وعقب نشینی می کنه بعد ادعا هم می کنه که ما روی فلان لایه کار کارشناسی کردیم یکسال مطالعه کردم این بیشتر به یک شوخی می مونه بهتر آنست که مجلس سر به سر دولت نذاره هر چه دادند همان اول بدون کم وکاست تصویب کنند که بعدا مجبور به اصلاح نشوند. (357012)
 
سینا
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۲:۱۰:۱۶
نمردیم و چنین روزی رو دیدیم .
این سخنان مقدمه چیست ؟ امروز میگویند مجلس دیگر در راس امور نیست .(بخوانید: در واقع نیازی به آن نیست )
لابد فردا خواهند گفت نیازی به مجلس خبرگان هم نیست.
سخنم با طرفدارهای ریس جمهوره . فرض میکنیم احمدنژاد بهترین کارهای اقتصادی را کرده ولی همین سخنش آنقدر خطرناکه که باید سریعا عذرشون خواسته شود .
دوستان در مقطع مهم تاریخی قرار داریم اتحادتون را حفظ کنید ما همه ملت ایرانیم شاید به عملکرد عده ایی در مجلس معترضیم شاید امید چندانی به این مجلس نباشد ولی نمیتوانیم اجازه بدهیم ساختار و شالوده مجلس که ثمره خون پدران ما است نابود شود. (357033)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۲:۳۸:۵۶
جناب آقاي رئيس جمهور اولا كه جنابعالي هميشه سنگ اعتقاد به ولايت فقيه را به سينه مي زديدو مقام معظم رهبري چندين بار از جمله در سالهاي 1374 و 1384 و ... ( يعني در سالهاي پس از حذف پست نخست وزيري ) مكررا اين فرمايش حضرت امام ره را تاييد و بر آن تاكيد داشتند
ثانيا جناب آقاي رئيس جمهور وقتي شما اين مجلس را كه غالبا و به ظاهر هم جناح خودتان است و شديدا نيز به جهت سكوت در مقابل كردار و گفتار شما از سوي آحاد مردم در فشار است، نمي توانيد تحمل كنيد چنانچه اگر قدري فضا بازتر بود و افرادي كه شديدا با تفكر امثال جنابعالي و آقاي مشايي و نيز آقاي ج مخالف بودن و به مجلس راه مي يافتند چطور تحمل مي كرديد و يا بايد بهتر بگويم آنها چگونه شما را تحمل مي كردند؟
ثالثاجناب آقاي رئيس جمهور بخوبي مي دانيد نه تنها رياست جمهوري ، بلكه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي هم با راي مستقيم مردمي به مجلس راه يافته اند علاوه اينكه چنين اعتراضات گسترده اي هم بدنبال نداشت. نشود به خود مغرور شويد كه توانستيد به حق يا ناحق بر مخالفان خود پيروز شديد و ظاهرا آنها سرجاي خود نشانديد. همه مردم مي دانند كه با هدايت مقام معظم مردمي بود كه آرامش به كشور بازگشت نه توان جنابعالي.
و اما سخني مختصر و موجز با ديگر دلسوزان كه لازم تمام جوانب امر را در تصميمات آتي خود در نظر بگيرند ( العاقل بالاشاره )
*ديروز: بي توجهي به فرمايشات رهبري در مورد آقاي مشايي پدر عروس آقاي احمدي نژاد
*امروز: جمله امام متعلق به دوره خودش بود ( به بهانه اينكه آن دوره نخست وزير داشتيم كه از مجلس راي اعتماد مي گرفت اگر چه از سوي رئيس جمهور معرفي مي شد.) بنابر اين الان من در راس امورم
*فردا: من با راي مستقيم مردم انتخاب مي شوم ولي رهبري با راي غير مستقيم مردم معين و انتخاب مي شود.بنابر من شخص اول مملكت هستم. بويژه كه مي بينيد مرا كوروش زمان خواندند.
*پس فردا: قسمتي از آيات قران از جمله آيات مدني با توجه به شان نزول آنها كه در خصوص وقايع روز و امور زمان بوده است ، مختص به زمان پيامبر ص است نه الان. بنابر اين در خصوص مسائل روز خود بايد بدون توجه به احكام از پيش صادر شده ۀ خودم تصميم بگيرم . بويژه اينكه ديديد گفتند اگر پيامبري نازل مي شد، آن من بودم. از طرفي يكي ديگر گفت ايران را بجاي دين و ائمه مقدس كنيم بنابر اين در صورت تقدس دين اسلام ، تشيع و ائمه و نتيجتا ولايت فقيه مقدس مي شودو در صورت مقدس شمردن ايران هم بايد رئيس جمهورش مقدس شود و آن هم من هستم و لاغير. از طرفي نبايد چيز يا شخص كه مقدس شمرده مي شود و يا در دوره اي چنين پنداشته مي شود نبايد كنار گذاشته شود پس بايد براي نجات جامعه تلاش كرد تا حاكميت شخص برتر و مقدس باقي و تداوم يابد . اگر الان كساني مدعي اند حكم ولايت فقيه برتر و بالاتر از قانون است آن روز بايد بگويد كه خواست، اراده و حكم من بالاتر از قانون است و نبايد قانون براي من محدوديت ايجاد كند اين داستان يا جريان همچنان ادامه خواهد داشت. ( خواهشا منعكس كنيد اين چندمين بار است كه پيام مي فرستم ولي منعكس نمكنيد)ع (357046)
 
م
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۷:۳۶:۳۳
همه این هجمه ها به مجلس این است که نمایندههای مجلس شاید بگویم همه حزبی عمل میکنند وخدا را در نظر نمیگیرندوخودشان شان خودشان را تنزل دادهاندبلاخره درهردوطرف مجلس یک سری حرفها درست و یک سری حرفهای اشتباه ایا شده نماینده ای نظر درست نماینده دیگر درطرف رقیب را قبول کند من میدانم هر یک از نمایندهها خود را مدیون هفتاد واندی میکنند شما را به خدا خدا را در نظر بگیرید نه حزب یا گروه خودرا چون بایستی روزی جواب دهید اگر میتوانید جواب دهید هر کاری میتوانیدبکنید ولی من بعنوان یک ایرانی میگویم مطمئن باشید از شما نمیگذرم (357060)
 
پرویز
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۸:۴۴:۲۵
چند وقت پیش یکی در مورد رفتار های یکی دیگر می گفت این رفتارها منجر به دیکتاتوری خواهد شد

آیا این رفتارها در مقابله با مجلس ، رهبری ، بنیانگذار انقلاب ، شورای نگهبان ، قوه قضاییه ، مجلس خبرگان ، مجمع تشخیص و .... نشانه ای از آن پیش بینی نمی تواند باشد؟ (357073)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۹:۳۴:۳۰
دكتر تون داره ..! اگه اين جمله رو خاتمي بدبخت گفته بود اونوقت .... (357071)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۹:۳۵:۳۱
چند وقت پيش يك كانديدا درباره اين خودراييها تذكر داده بود كه منجر به ... ميشه (357078)
 
ali
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۹:۳۶:۱۸
مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي:اگر کسي در نظام جمهوري اسلامي در مسؤوليتي مشغول کار است، ولي آرمانهاي نظام جمهوري اسلامي را آن‏گونه که امام بزرگوار ترسيم کرده است و در قانون اساسي تجسم پيدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست براي او حرام شرعي است (357051)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۹:۴۸:۴۳
فعلا که در عمل همینطوره فقط مطرح نشده بود که شد. (357105)
 
تافردا
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۰۹:۵۷:۲۲
بسمه تعالي
مجلس دررأس اموراست اين سخن امام مختص به زمان ودولت خاصي نيست سخن قانون اساسي نيزهمين است هراقدامي كه دولت بخواهدانجام دهداگربخواهدقانون مندباشدبايدبه تصويب مجلس برسدمگراين كه دولتي باشدمثل دولت نهم ودهم ومجلسي باشدمثل مجلس هفتم وهشتم ،به عبارت ديگردولت هرقانوني راخواست اجرامي كندوهرقانوني رانخواست اجرانمي كند،هراقدامي كه حتي نيازبه قانون داردبدون وجودقانون انجام ميدهداما مجلس هيچ نقشي درجلوگيري ازعدم اجراي قانون توسط دولت ندارداين درصورتي است كه قانون حق سئوال ازرئيس جمهوروحتي طرح عدم كفايت سياسي رئيس جمهوررابه مجلس داده است.وقتي كه دولت هركاري خواست انجام مي دهدولي مجلس قادرنيست وظيفه ي نظارتي خودبردولت راانجام دهدطبيعي است كه رئيس جمهورقوه ي مجريه رادررأس اموربداند سخني كه رضاشاه باآن سبك ديكتاتوري خودجرأت بيان آن رادرمجلس فرمايشي اي كه بيشتراعضاي آن بانظراوانتخاب مي شدندرانداشت.پس مجلس هرآنچه كشت نموده داردبرداشت مي كند. (357111)
 
امین
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۰:۰۲:۵۶
من هم با نظر رئیس جمهور موافقم.این مجلسی که فقط به دنبال مشکل تراشی برای دولت و مردم نه تنها در راس امور نیست بلکه اصلاُ مجلس هم نیست.دائم هم که تو مرخصی یا غیبت به سر میبرن.فعلاِّ که مجلی هشتم روی مجلس ششم رو هم سفید کرده. (357113)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۰:۰۶:۳۷
پس چرا رئیس جمهور میگوید قوه مجریه در راس امور مملکت است ما مردم بالاخره چیکار کنیم کدام درست است (357116)
 
قلي ميرزا
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۰:۱۵:۳۷
از قديم گفتن حق گرفتني است نه دادني!

مجلسي كه جرات و توان ايستادگي در برابر زياده‌خواهي‌هاي دولت را ندارد در قعر امور هم نيست!

راستي از قوانين مجلس كه رئيس جمهور حاضر به ابلاغ آنها نيست چه خبر؟ تعدادشان به چند ... (357123)
 
خبرنگار افتخاري الف
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۲:۰۳:۱۸
محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور کشورمان ديروز در گفت وگويي با روزنامه دولت، جملاتي را بيان کرد که در تناقض با بيانات و رهنمودهاي بنيانگذار انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(س) و مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي است.
به گزارش الف، احمدي نژاد در مصاحبه تفصيلي با روزنامه ايران که ديروز، شنبه، منتشر شد تصريح کرد: «بعضي‌ها يک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زماني که نظام ما پارلماني بوده برجسته مي‌کنند، آن‌زمان رئيس‌جمهور مسؤول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزير مسؤول اداره کشور بوده که از طريق مجلس انتخاب مي‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترين بود. اکنون در قانون اساسي قوه مجريه بار اصلي اداره کشور را بر دوش دارد و قواي ديگر بايد کمکش کنند... اين ديگر به استقلال قوا ربطي ندارد. مردم رأي مستقيم مي‌دهند، رئيس‌جمهور که انتخاب مي‌شود، رئيس دولت است، رئيس قوه مجريه است، اين يک قوه مستقل است.»
به نظر مي رسد بيان جملات مزبور از سوي احمدي نژاد، واکنشي به نامه گلايه آميز روز يکشنبه 21 شهريورماه جاري احمد توکلي، رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي به رئيس جمهور باشد که در آن اظهار داشته بود: تضعيف و استهزاي قوه مقننه با سوگندي که شما براي پاسداري از قانون اساسي خورده‌ايد (اصل 121)، سازگار است؟ با خط امام رحمه‌ا... عليه که مدعي آن هستيد چطور؟ امام نفرمودند «مجلس در رأس امور است»؟
سخنان رئيس جمهور در حالي بيان مي شود که حضرت امام خميني قدس سره الشريف بصراحت تأکيد کرده اند که « «مجلس، تنها مرکزي است که تمام قوا بايد تابع آن باشند.»، « مجلس خانه واقعي ملت است.»، «هيچ کس حق ندارد که راجع به مجلس جسارتي بکند»، «انتقاد و استيضاح حق مجلس است.» و نهايتاً اينکه «مجلس در رأس امور است.»
بر اين اساس، به نظر نمي رسد رهنمودهاي بنيانگذار انقلاب اسلامي در اين خصوص، ارتباطي به برقراري نظام پارلماني يا منصب نخست وزيري در آن زمان داشته باشد زيرا نه تنها نخست وزير منصوب مجلس نبوده است بلکه به علت حضور همزمان رئيس جمهور و نحست وزير به عنوان دو مهره بسيار مهم در عرصه شطرنج سياسي کشور، کار براي مجلس نيز تا حدودي دشوارتر بوده است.
از سوي ديگر، بيانات ارزشمند مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي درباره مجلس شوراي اسلامي و در رأس بودن آن نيز در دوره رهبري ايشان بيان شده که در اين دوره، پست نخست وزيري وجود نداشته است.
رهبر معظم انقلاب در بياناتي که در روز 14/11/1374 در ديدار اعضاى هيأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان‏ ايراد فرمودند با تأکيد مجدد بر تداوم نظر امام خميني(س) مبني بر \"در رأس امور بودن مجلس\"، صراحتاً خاطرنشان کرده اند: «ببينيد نقش حضور مردم چقدر زياد است. مجلس، مظهر آراء مردم در اداره اين نظام است. حال شما ببينيد انتخابات مجلس چقدر مهم است! تقدير امر مجلس و انتخابات بايد با چنين همه‏جانبه‏نگرى‏اى انجام گيرد. صرف اين نيست که حالا ما يک کشور داراى دموکراسى هستيم و مردم بايد رأى بدهند و حضور پيدا کنند؛ نه. اين اساس موجوديت نظام است. حضور مردم اين‏قدر تأثير دارد. بنابراين همان‏طور که امام (رضوان‏اللَّه‏عليه) فرمودند مجلس در رأس امور است.»
ايشان همچنين در تاريخ 17/1/1363 در مصاحبه اي با روزنامه جمهوري اسلامي در پاسخ به اين پرسش که به نظر جناب عالى علت بيان اين جمله از سوى امام امت که چيست؛ تأکيد کردند: «صراحتاً فکر مى کنم منظور امام، کاملاً روشن است و دو خصوصيت در مجلس وجود دارد که در هيچ يک از نهادهاى جمهورى اسلامى وجود ندارد: اول اينکه مشخص کننده خطوط حرکت در نظام جمهورى اسلامى است زيرا قوانين را که مسيرها و يا جاده ها و ياشاخص ها براى حرکت نظام هستند مجلس معين مى کند و اين مقام در جمهورى اسلام تنها به مجلس اختصاص دارد که البته وقتى مى گوييم مجلس، منظورمان قوه مقننه است يعنى مجلس و شوراى نگهبان مجموعاً. خصوصيت دوم اين است که مجلس يک نهاد جمعى ست و تصميم گيرى در آن مکان به عهده يک فرد يا چند فرد و يا يک گروه و يا يک باند نيست زيرا کسانى که در مجلس هستند از سراسر کشور و برگزيده اقشار مختلف ملت هستند.»
آنچه آنان تصميم بگيرند با تصميم گيرى هايى که يک فرد يا يک جمع هم فکر اتخاذ مى کنند متفاوت است؛ مثلاً فرض بفرماييد تصميم گيرى رئيس جمهورى و تصميم گيرى هيأت دولت را نمى توان با تصميم گيرى هاى مجلس مقايسه کرد چون اين تصميم گيرى ها فرعى ست و مجلس حالت جمعى و همگانى دارد لذا خطا و فساد در مجلس دشوارتر به وجود مى آيد گرچه با نظارت ها و تضمين هايى که در جمهورى اسلامى وجود دارد بروز خطا و فساد در ارگان هاى اصلى جمهورى اسلامى بسيار بعيد به نظر مى رسد اما باز از مجلس بعيدتر است زيرا همان طور که گفتيم مجلس يک مجموعه است.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در خطبه هاي نمازجمعه تهران در روز 24/11/1382 ايراد فرمودند، خاطرنشان کردند: «انتخابات مجلس مظهر دخالت مردم در سرنوشت خود و کشورشان است؛ چون مجلس مرکز قانونگذارى است. قانون يعنى جاده‌اى که باز مى‌شود تا مسؤولان اجرايى از آن جاده حرکت کنند و با تلاش خود گوشه و کنار و زواياى کشور را آباد و اصلاح کنند. اين جاده بازکنى به عهده‌ى قانون است و قانون را هم نماينده‌ى شما در مجلس وضع مى‌کند؛ بنابراين مجلس خيلى مهم است. علاوه بر اين، طبق قانون اساسى ما، مجلس ناظر بر دولت است. اگر دولت در جايى بد و يا کج حرکت کند، پا در راه نادرستى بگذارد و خداى نکرده سوءاستفاده‌اى بشود و فسادى به‌وجود آيد، مرکزى که مى‌تواند جلو فساد و انحراف را بگيرد، مجلس است؛ ببينيد چقدر مهم است! اين مجلس با آراء مردم تشکيل مى‌شود.»
ايشان افزودند: «مجلس با قانونگذاري راه حرکت عمومي کشور و دستگاهها را مشخص مي سازد و در واقع سرنوشت کشور و ملت را رقم مي زند به همين علت شرکت مردم در انتخابات به معناي دخالت در سرنوشت خودشان و سرنوشت کشور است و اهميت فراواني دارد.»
ايشان نظارت مجلس بر عملکرد دولت و دستگاهها را از ديگر علل اهميت مجلس خواندند و تصريح کردند: «مجلس مي تواند با نظارت صحيح جلوي هرگونه حرکت غلط يا فساد را سد کند و هر قدر حضور مردم در انتخابات بيشتر شود طبعا مجلسي قوي تر تشکيل مي شود. بنابراين حضورمردم در پاي صندوقهاي راي از اين زاويه نيز مهم است.»
همچنين رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، روز هشتم خرداد ماه 1374 در ديدار رئيس‌، اعضاي‌ هيأت‌ رئيسه‌، نمايندگان‌ و مسؤولان‌ اداري‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ با ايشان‌، طي‌ سخناني‌، جايگاه‌ مجلس‌ را در جامعه‌ اسلامي‌ ايران‌ \"ممتاز\" دانستند و تصريح‌ کردند: «مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ حساس‌ترين‌ معبري‌ است‌ که‌ نظام‌ اسلامي‌ از آن‌ به‌ سمت‌ هدف هاي‌ خود عبور مي‌کند.»
ايشان افزودند: «رأي‌ و خواست‌ مردم‌ در جهت گيري‌ و منش‌ عمومي‌ نظام‌ اسلامي‌، تأثير بنياني‌ و تعيين‌کننده‌اي‌ دارد و براساس‌ همين‌ اعتقاد، مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ از جايگاهي‌ بسيار والا برخوردار است.»
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، نقش‌ نظارتي‌ مجلس‌ در عملکرد دولت‌ را، در عين‌ همکاري‌ و همدلي‌ مجلس‌ با دولت‌، با اهميت‌ خواندند و فرمودند: «بدون‌ ترديد، دولت‌ سالم‌ و خدمتگزار اسلامي‌، از نقش‌ نظارتي‌ مجلس‌، بويژه‌ در امور مربوط به‌ بودجه‌ کشور، خشنود است‌، زيرا به‌ اين‌ ترتيب‌ مجلس‌ در جهت‌ اصلاح‌ امور کشور و انضباط امور مالي‌ به‌ دولت‌ کمک‌ مي‌کند.»
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ همچنين شغل‌ نمايندگي‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ را عزيزترين‌ و بالاترين‌ مشاغل‌ خواندند و بر اهميت آن تأکيد کردند. (357174)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۲:۱۱:۴۳
احمدي نژاد تقصير ندارد، وقتي همه و هميشه از يکي تعريف کنند، همين مي شود، و اگر جلوگيري نشود، بدتر از اين هم مي شود!!! (357181)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۲:۲۵:۱۹
وقتی دیدم دولت به تمام خواسته های خودش به آسانی دست پیدت می کنه و نماینده های مجلسم(غیر از توکلی و برخی دیگر) صداشون در نمیاد فهمیدم دیگه مجلس در راس امور نیست.
از ماست که بر ماست (357186)
 
vqh
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۳:۰۴:۲۹
کسی که سخن امام را قبول ندارد طبیعتا حرف رهبری را هم رد میکند. (357200)
 
جمال
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۵:۴۲:۱۲
اينو قبول دارم شديد.
چه بسا يه چشمه هاي از اين عدم تمکين ها رو ديديم و ديديد (357337)
 
قاسمی
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۳:۰۶:۵۰
با سلام
ادم بعضی مواقع از حرکات و صحبتهای ریاست محترم جمهور به حیرت می آید وقتیکه امام چنین حرفی زده که مجلس در راس همه امور است یک شخصی که به علوم فقی وارد نیست نباید روی حکم مرجع تقلید حرف بزند و نظر بدهد . انششااله خداوند آخرت همه ما را ختم بخیر کن و انشااله که آقای احمدی نژاد چنین حرفی نزده باشد (357205)
 
فاطمه
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۲۳:۴۲:۰۲
با عرض معذرت ...از کی تا حالا جمله مجلس در راس امور است شده جمله فقهی که ما خبر نداشتیم...خوشحال میشم اگه بدونم (357530)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۳:۵۳:۱۰
خاتمی هم در زمان ریاست جمهوریش هی می گفت من مسیول اجرای قانون اساسی هستم وحتی لایحه دوقلو هم داده بود همه اینها به اشتباه در بازنگری قانون اساسی بر می گردد که در کشوری که نظامش پارلمانی است ومردم با انتخاب خبر گان به روش غیر مستقیم رهبر تعیین می کنند شهر دارها را شورای شهر انتخاب می کند که منتخب مردم است ودهیارها ها خب چرا ریس حمهور مسیول یک قوه ودر عین حال مسیول اجرای قانون اساسی وحق دخالت در سایر قوا دارد ومجلس هم حق عزل ریس جمهور را دارد این جز دعوای سیاسی نتیجه ندارد وبیچاره مردم که تاوانش را می دهند بهتر بود نخست وزیری باقی می ماند وریس جمهور نداشتیم مسیول اجرای قانون اساسی هم رهبری نظام می شد یا ریس مجلس به نیابت از ملت ان را می پذیرفت (357254)
 
mahdi
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۳:۵۳:۵۲
کاش مجلسيها طوری رفتار می کردند که مجبور نبودند از رهبری مايه بذارن. (357255)
 
سیامک
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۴:۵۱:۲۵
خداوند یار ونگهدار نمایندگان راستین مردم باشد. (357297)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۵:۰۹:۴۲
هر شخصی که آرامانهای انقلاب و رهبر کبیر انقلاب را در نظر نگیرد مسلما رهبری را هم در نظر نمیگیرد و به ندرت اسلام را هم در نظر نمی گیرد. ما باید پیرو دستورات رهبر کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب باشیم و همه فرمایشات ایشان را عمل کنیم.
جناب آقای احمدی نژاد رئیس جمهور به اصطلاح مردمی بهتر است در سخنان خود قدری تفکر کنید و همچون آقای مشایی هر سخنی را به زبان نیاورید. (357310)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۶:۲۴:۰۳
سوء استفاده از اعتماد رهبری باعث نشود ماجرای بنی صدر دوباره تکرار شود (357371)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۱۶:۴۰:۰۱
مسلما صحت مطالب بالا براحتی با مراجعه به قانون اساسی قابل اثبات هست. به نظر من، سئوال اساسی اینه که منظور آقای احمدی نژاد از طرح این موضوع چی بوده؟ بعبارت دیگه، سئوال اینه که آقای احمدی نژاد با طرح این موضوع، برای چه چیزی داره مقدمه چینی می کنه؟
فکر نمی کنم آقای احمدی نژاد و مشاوران ایشون، بدون اطلاع از موارد ذکر شده در این مقاله، چنین ادعای رو مطرح کرده باشند. (357386)
 
فاطمه
۱۳۸۹-۰۶-۲۸ ۲۳:۳۶:۴۱
این که مجلس راس امور است یا نه و اینکه کی هست مهم نیست و این که آقای رئیس جمهور یه اظهار نظر راجع به یکی از فرمایشات امام خمینی کردن و تحلیل خودشون رو گفتن باز هم مهم نیست بلکه مهم مشکلات اصلی و اساسی این مملکت است که باید دولت و مجلس و بقیه سازمان ها بهش بپردازن...به قول آقای خامنه ای مسائل و مشکلات را اصلی فرعی کنید...برادر...یه سوال واقعا خود شماها که این مطالب را می نویسید فکر می کنید حرف های امام خمینی (ره) وحی منزل است و احیانا کسی اگر نظرش رو راجع به اون سخنان بگه...باید از میخ آمیزون کرد... (357527)
 
حسن شوندي
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۰۸:۱۴:۳۸
مجلسي در راس امور است كه : گفتار و عمل آنان بايد يكپارچگی ملت، عزت ملی ، ايمان و اميد و تلاش ، بيداری و آگاهی ، اخلاق و قضيلت و آزادگی و عزم و اراده ی پولادين را برای كشور به ارمغان آورد.

نه مجلسي كه درآن براي فتنه گران مامني باشد سكوت وانفعال مجلس سبب پرويي وهتاكي فتنه گران شود مجلسي كه درآن يكشنبه سياه وجود ندارد
مجلسي كه 10هفته تعطيلي ندارد
بگم يا كافي (357586)
 
كمالي
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۰:۳۲:۲۴
بعضي ها لياقت حمايتهاي آقاسيدعلي رو نداشتن (357630)
 
تمنا
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۳:۵۱:۰۱
با سلام
مقصر خود مجلسه كه در مقابل دولت كوتاه اومده بايد اين حرفها رو بشنوه تازه منتظر بعديها هم باشد (357749)
 
علی عسگری
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۷:۲۶:۳۲
باسلام
آقای توکلی با تمامه احترامی که برای شما قائلم لطفا درر این شرایط به وجود آمده به حاشیه ها نپردازید و سوژه دست بیگانگان ندهید چرا که سخنان شما که قابل احترام است سوژه ای مناسب جهت براندازی نظام توسط بیگانگان است. (357844)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.