نظر منتشر شده
۴۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 82851
عواقب اغراق‏های تاریخی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۴
یکی از بینندگان الف از سیدنی، ذیل یکی از اخبار مربوط به وقایع اخیر، نظری ارسال کرده است که ترجمه آن با برخی تعدیلات به شرح زیر است. ذکر این نکته الزامی است که تمام موارد ذیل مورد تایید الف نیست اما به دلیل برخی نکات درس آموز آن منتشر می شود:





"جناب آقاي مطهري عزيز در حاليكه شما در مورد آنچه كه درباره كوروش كبير  و حضرت ابراهيم نوشتيد درست گفته ايد، لطفا به موارد ذيل توجه كنيد:

 

1.) آنچه كوروش كبير انجام داد، تدوين يكسري قوانين مربوط به آزادي مذاهب براي اولين مرتبه بود و اين هيچ ارتباطي به حقوق بشر كه فقط يك موضوع مربوط به قرن بيستم است، نداشت. حقوق بشر مدرن شامل برگزاري دادگاههاي عادلانه، آزادي بيان، احترام براي دارايي هاي خصوصي، حقوق اجتماعي يكسان، پرداخت مكفي براي كار و رعايت حقوق برابر براي همه است و آزادي مذاهب تنها بخش بسيار كوچكي از حقوق بشر است. متاسفانه برخي از هموطنان من از جمله محمد احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به نظر مي رسد كه از اغراق گويي  در مورد كوروش كبير كه در واقع تنها پادشاه خوب ايران پيش از اسلام بود، لذت مي برند. چرا ما ايراني ها از ساختن افسانه و داستانن لذت مي بريم و اينكه مي خواهيم چه چيزي از اين اقدام نصيبمان شود، مرا بسيار گيج كرده است.

 

2) ظاهرا در قرآن از كوروش كبير ( به طور غيرمستقيم) به عنوان يك فرد خوب ياد شده است و ذوالقرنين خوانده شده است. علامه طباطبايي، دكتر علي شريعتي  و همچنين چندين مبلغ اسلامي ديگر معتقدند كه ذوالقرنين ممکن است همان كوروش كبير است بنابراين اگر آقاي احمدي نژاد براي كوروش كبير احترام قائل است و مقام او را ازج مي نهد،اين اقدام اشتباهي به حساب نمي آيد چون  در قرآن از هيچ ايراني ديگري به جز كوروش ياد نشده است. با اين حال اغراق در مورد آن باعث گسترش و انتشار افسانه ها و داستان هايي مي شود كه براي تقويت هويت ملي ما مناسب نيست. بگذاريد مثالي بزنم: اگر شما به دائره المعارف هاي مشهور نگاهي بيندازيم هرگر ارتباطي ميان حقوق بشر و كوروش نخواهيد ديد. با اين حال اكثر ايراني ها اين ارتباط نادرست را بارها تكرار كرده اند. تكرار اين نوع افسانه ها و داستان ها باعث مي شود ايراني ها فكر كنند پيش از اسلام، ايران بهشت آزادي مذاهب بوده كه اين موضوع اشتباه است. اين ايراني ها كه اين افسانه را تكرار مي كنند نسبت به اين حقيقت بي توجه هستند كه "ماني" و حاميانش توسط "شاپور اول" و "مزدك" و حدود 25 هزار تن از شاگردانش توسط "انوشيروان" كشته شدند. همچنين  بايد به خاطر داشت كه گاو مقدس مصر نيز توسط كمبوجيه ( پسركوروش) گردن زده شد. اكثر ايراني هاي مسيحي نيز توسط پادشاهان ساساني كشته شدند. بنابراين بايد به رئيس جمهور ايران اين موضوع گفته شود كه ستايش هاي بي مورد در مورد كوروش به هيچ وجه ايده خوبي نيست. اگرچه همه ما بايد آگاه باشيم كه ما ايراني ها بايد به كوروش افتخار كنيم. كوروش یکی از معدود پادشاهان نسبتا خوب ايران مانند کریم خان بوده است و به همين دليل احتمالا از وي در قرآن به عنوان ذوالقرنين ياد شده است.





 
 
مهدي رضايي
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۱:۳۴:۰۲
بنده تصور می کنم متاسفانه آقای احمدی نژاد خواسته یا ناخواسته با این اقدامات خود موجی از حمله به افتخارات ایرانیان پیش از اسلام را آغاز کرده است. این اقدامات ایشان باعث می شود مثل سایر موارد هر کس از هر جا شروع به مجیز گویی برای ایران پس از اسلام کند تا خود را عزیز کند که نمونه اش دقیقا در همین متن بالا آشکار است. نویسنده در همین چند خط خود گاف می دهد. در ابتدا می گوید کوروش بزرگ تنها پادشاه نیک نهاد ایرانی است. در آخر کریم خان را نیز اضافه می کند. چه بسا اگر اندکی دیگر ادامه می داد لیستی از این پادشاهان می آمد.

اما در مورد کوروش بزرگ نویسنده ی محترم این نکته را از نظر دور داشته اند که فرمان کوروش مربوط به نزدیک به 4000 سال پیش است. شما تنها تصور کنید در آن زمان مردم جهان چه صورتی داشته اند. اسلام که 1400 سال پیش در جزیره اعراب ظهور کرد با چه مردمی روبرو بود؟ حالا همین مردم را 2000 سال قبل تصور کنید.

اینگونه تلاش برای کوچک انگاری بزرگان ایران زمین نه تنها کمکی به رشد کشور نمی کند بلکه ما را در چشم جهانیان نیز خوار خواهد کرد. چرا که آنها با خلق افسانه های پوچ (نظیر آنچه در جومونگ! دیدید) تلاش می کنند روحیه ی مردم خود را بالا نگه دارند و به جهانیان فخر بفروشند آنگاه دوستان نا آگاه ما یکسره سعی دارند همین اندک میراث گذشتگان ما را نیز نابود نمایند. (357656)
 
ساتیا ایرانی
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۱۵:۰۶:۱۸
من نمی فهمم ساسانیان چه ارتباطی با هخامنشیان داره.مزدک و انوشیروان مال 1000 سال بعد از کوروش کبیر بوده. آقا به خدا ما نمی گیم اغراق بشه. ولی تو رو خدا دیگه کم لطفی نکنین. مطالعه تاریخ هم فراموش نشه (358136)
 
سید
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۱:۴۲:۲۳
برادر گرامی از استرالیا
مزدک و شاپور و انوشیروان و ... که نام برده ای جملگی در سلسله ساسانیان بوده اند. آیا می دانی بین سلسله ساسانی و هخامنشی چند صد سال فاصله است؟
آیا عملکرد سایر پادشاهان در آن زمان را با عملکرد کوروش کبیر در آزادسازی بابل مقایسه کرده ای. اگر این کار را کرده بودی متوجه می شدی چرا باید کوروش کبیر را نخستین بنیانگذار حقوق انسانی بدانیم. کافی است به عملکرد چند پادشاه یونانی و رومی و ... توجه کنی.
بی جهت آب به آسیاب غربیان ریختن و خوار کردن تاریخ پر از افتخار پیش از اسلام چه فایده ای برای ایران و ایرانی دارد؟
توجه کن که همان لوح گلی کوروش با این همه ادعای غربیان در مورد حقوق بشر در کشورهایشان وجود ندارد. مطمئن باش اگر وجود داشت گوش جهان را کر کرده بودند مثلا نگاه کن ببین آمریکایی ها در مورد تاریخ یونان باستان چگونه حرافی می کنند، در حالی که اصولا اگر هم افتخاری در این امر باشد برای یونانی ها است نه امریکایی ها و استرالیایی ها و انگلیسی ها آنهم از نژاد انگلو ساکسون!!!!
مهملاتی نظیر خود بزرگ بینی ایرانیان جز برای دشمنان ما خریدار دیگری ندارد. (357660)
 
Magenta Borhani
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۱:۴۸:۴۹
مقاله و نكته بسيار خوبي بود ولي يك انتقادي دارم : شما چي رو داريم به كي مي گين ! (357665)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۱:۵۳:۳۷
دوست عزیز شما به جنایاتی به زعم خودتان اشاره کردید درباب کشتار مسیحیان توسطساسانیها ویا مزدک ومانی توسط شاپور اول وگردن زدن گاو مقدس مصری من از شما می پرسم ایا می دانید تهاجم فرهنگی غرب قبل از انقلاب مذهبی اردشیر شروع شده بود وتا انجا پیشرفت که می خواست ایران مسیحی کند وبعد با اینه که امپرا طور ر وم رهبر مسیحیان است ا ن را ببلعد ان روزها زرتشت ایین ملی ایرانیان بود تا با ان با وحدت ملی در برایر روم بیاستند که اگر نیبود مقاومت 400 ساله ایران اسیا هم همانند اروپا وشمال افریقا توسط روم اشغال میشد دوست من ایراد ما به کورش این نیست که او ادم خوبی نبوده است این است که او با سکو لاریسم ترویجی وپذیرش بت پرستی بابلیان وسایر اقوام زمینه تخدیر ملی ایرانیان را فراهم کرد تا جاییکها در تهاجم فالانيهای مقدونیه ایران بزرگ در اشغال مقدونیه کوچک قرار گرفت غرب کورش را تمجید می کند زیرا مذهب را تنها راهد باز سازی قدرت ایران می داند وبا ان را ه را می بندد پیشرفت ایران در دوره تاریخی پدید امد ایران ساسانی با اتکا بر تعالیم زرتشت وایران صفوی با اتکا بر تتعالیم علوی وعجیب اینکه در هر دوی این دوره ها سقوط کرد به یک دلیل خروج حکام از محور دین از خسرو که به دامان روم رفت با خواهر امپراطور روم ازدواج کرد وپس از شاه صفی که شیعه را فراموش کردند وپون شاه سلطان حسین به منجمین پناه بردند . (357668)
 
میرزای بزرگ
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۲:۰۴:۳۲
وقتی صحبت از مکتب ایرانی می شود در کنار پادشاهان خوب ایرانی ؛ پادشاهان بد و ستمگر نیز قرار می گیرد.یعنی در مکتب ایرانی پادشاه بد هم برای ما فوق العاده ارزشمند است و مایه افتخار ما ! (357677)
 
علی
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۲:۴۶:۰۳
اقایان سایت الف برای نقد اقای احمدی نژاد لطفا به مفاخر این کشور چه قبل از اسلام وبعد از اسلام توهین نکنید مگر نه اینکه در اسلام هم به ادیان دیگر وحتی زردشتی ها هم احترام می گذاشتند این چه رسم زشتی است که برای مخالفت با اقای احمدی نژتد به کسی که به قول علامه طباطبایی ذوالقرنین قران است توهین می شود (357705)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۳:۱۲:۵۷
اين دوستمون ماست رو به دروازه پيوند زدن

كمبوجيه و شاپور اول و انوشيروان چه ربطي به كوروش داره؟
در ثاني كسي نگفت كوروش كامل بوده و كل حقوق بشر رو در اون لوح اورده و رعايت كرده ولي در اون دوران چنين پادشاهي بي همتاست

ميشه از اين خزعبلات منتشر نفرماييد؟ و اينقدر هم ازش تعريف نكنيد كه \"به دلیل برخی نکات درس آموز آن منتشر می شود\"؟ (357721)
 
احسان راد
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۳:۱۳:۴۶
اعمال ساسانیان چه ربطی به کوروش دارد ؟ (357723)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۳:۲۸:۵۵
واقعا که الف به چه روزی افتاده باعث تاسفه که شما برای کوبیدن مخالفانتون بدنبال هرچیزی میگردید.آخه مطلب این آقا که اسمو نشونیم نداره انقدر مهمه که در صدر مطالب سایت پربیننده ای مثل الف قرار بگیره؟ (357736)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۳:۳۰:۲۷
اولا اینکه انوشیروان و پادشاهان ساسانی و کمبوجیه و غیره چه کردند چه ربطی به کوروش و مبانی اعتقادی او دارد کما اینکه بسیاری از تهمت های این مقاله صرفا ادعاهای ثابت نشده است
مگر تمام اشتباهات امروز را میتوان به پای امام گذاشت؟

دوم اینکه کوروش تنها پادشاه خوب ایران نبوده است که دستاوردی فرهنگی برای جهان داشته
هیچکس نمیتواند نوآوریهای داریوش بزرگ را در حکومت داری و مسائل اداری و دستاوردهای آن برای تمدن جهانی منکر شود

سوم اینکه نوسیده به شکل بسیار عجیبی حقوق بشر را منحصر به حقوق مادی کار و پول و حق مسکن برابر کرده درحالی که وقتی از بشر سخن گفته میشود جنبه های معنوی آن بسیار قویتر است و حق آزادی مذهب و آزادی عقیده و عمل به آنها در الویت حقوق دیگر قرار میگیرد که در منشور کوروش به آن پرداخته شده است

با چنین شرایطی میتوان گفت که این نوشتار تنها بازخورد عجولانه ایست نسبت به اقبال ایرانیها به گذشته پر افتخار خود که هویت ایرانی را رقم میزند
بهتر است دست اندر کاران رسانه ای متوجه باشند در دنیایی که هرکس به زور پول و یا قدرت نظامی و یا توسل به دروغ بدنبال ساختن هویتی برای خود است که در جامعه جهانی بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد هجمه به هویت ایرانی و نکات برجسته گذشته ایرانی نه تنها آن دستاوردی را که شما دنبالش هستید برایتان به ارمغان نخواهد آورد بلکه موجب تقابل ایرانیت با اسلام خواهد شد
کما اینکه میزان تعهدات مذهبی مردم در سطح جامعه بخوبی گویای خسارتی است که از این طریق به اسلام زده شده است (357738)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۳:۳۱:۵۳
جناب بی خبر! دقیقاً \" پيش از اسلام، ايران بهشت آزادي مذاهب بوده \" (357740)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۳:۴۸:۱۱
جناب استرالیایی:
کسی نگفته قبل از اسلام، همه میگوییم در زمان هخامنشیان!

در ضمن، فکر میکنم شما آیات قرآن در باره ذوالقرنین را مطالعه ننموده اید! در آنجا کوروش یا ذوالقرنین را به نوعی نماینده تام الاختیار خدا معرفی میکند! و نماینده تام الاختیار کسی نیست که کوچکترین مشکلی داشته باشد.

تاریخ هم افسانه نیست. ساسانیان هم هیچ ربطی به هخامنشیان ندارند جز اینکه نزدیک هم بوده اند.

جناب عالی خواب تشریفداری؟ که منشور آزادی کوروش به عنوان اولین سند و منشور حقوق بشر در سازمان ملل ثبت شده است!

حکومت کوروش را خداوند تجلیل نموده است. من و تو چه کاره ایم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!! (357747)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۴:۰۴:۰۳
من نيز مي خواستم سخني درباره اين نوشته بگويم. از ديگر آفات ما اين است كه يا از اين سر بام مي افتيم يا از آن سر بام.
هنگامي كه از كوروش و خدمات او به بشريت و ايرانيان و همسايگان ياد مي شود كساني به تندي او را به زمان حال مي آورند و با دستاوردهاي بشر امروزي كه پس از هزاران سال ايجاد شده است از جمله حقوق بشر مدرن مقايسه مي كنند و تناقضات را برجسته مي كنند و خدمات او را بي رنگ. نخستين گام در تحليل در نظر گرفتن زمان و مكان است. چرا فراموش مي كنيد داريد در باره پادشاهي در 2500 سال پيش سخن مي گوييد و بايد او را با پادشاهان و حكمرانان زمان خودش و يا چند ده سال پيش تر يا پس تر بسنجيد. چرا به اين نكته نمي انديشيد كه سخن او در 2500 سال پيش همچنان گيرا درست و قابل بحث است. اگر يكي از بزرگان ديني ما سخني در اندازه هاي كوچك تر از اين هم بگويد آنچنان آنرا بر تارك دنيا مي آويزيد و ملا ك قرار مي دهيد كه كسي جرات اظهار نظر نيابد. (357753)
 
arash tir tajy
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۴:۱۴:۵۹
نیازی نیست ثابت کنی که در دوران ساسانی و یا هخامنشی چه گذشته و چه کردند پادشاهان که تاریخ سرشار از این جنایات است چه قبل از اسلام وچه بعد از اسلام

اما نکته ای که اکثر منتقدان و از جمله شما نادیده میگیرید این است که

اولا چنان که خود نیز میگویی حقوق بشر یک موضوع قرن بیستمی است یعنی هزاران سال طول کشیده تا به حاکمان بقبولانند که ما هم انسانیم و به واسطه انسان بودنمان حقوقی داریم هرچند که امروزه نیز نه تنها در کشورهای جهان سوم این موضوع رعایت نمیشود که سهل است در مهد دموکراسی و ازادی نیز حقوق اولیه انان پایمال میشود (به نسبت کم یا زیاد)

حال فردی که از قضا حاکم کشور ما بوده در اوج اقتدارش و صدها سال قبل از میلاد مسیح (قرن اول) دم از یک سری حقوق انسانی زده
اینکه خود چقدر به ان پایبند بوده بماند ولی نفس گفتن انهم هزاران سال قبل افتخاری است برای ما

ثانیا مغلطه ای در منطق هست که میگوید ببین کی میگه؟

در صورتی که در قضاوت گفتار روایت هست

که انظر الی ما قال ولا تنظر الی من قال
ایا اینکه در دوران هخامنشی کمبوجیه فلان جنایت را انجام داده اثبات میکند که لوح کورش باطل است ؟ (357756)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۴:۳۹:۱۴
واقعا حکایت میخ و داروخانه مصداق اتم و اکمل آن کسانی مثل توکلی و مطهری هستند اینان تنها و تنها فلسفه زندگی و فعالیت سیاسی اشان این است که ببینند احمدی نژاد با چه چیز مخالفت و موافقت کرده که آنان برعکس او رفتار نمیاند حالا در نظر توکلی و مطهری کورش بد است، کیهان خوب است، چرا که احمدی نژآد از کوروش تعریف کرده و از کیهان بد گفته است همین و همین (357766)
 
reza
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۵:۵۰:۵۸
خوب اول اينكه اون بنده خدا هم گفته كوروش. نگفته شاپور اول يا كمبوجيه يا پادشاهان ساساني..پس گفته هاي ايشون را لطفا دقيق بگوييد.دوم اينكه ما ايرانيها اينقدر نگفتيم كه كشورهاي ديگر مشغول مصادره تاريخ ما هستند.. (357809)
 
arash tir tajy
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۱۹:۲۴:۲۹
خب شما هم این بخش مقاله را بخونید

اين ايراني ها كه اين افسانه را تكرار مي كنند نسبت به اين حقيقت بي توجه هستند كه \"ماني\" و حاميانش توسط \"شاپور اول\" و \"مزدك\" و حدود 25 هزار تن از شاگردانش توسط \"انوشيروان\" كشته شدند. همچنين بايد به خاطر داشت كه گاو مقدس مصر نيز توسط كمبوجيه ( پسركوروش) گردن زده شد. اكثر ايراني هاي مسيحي نيز توسط پادشاهان ساساني كشته شدند (358221)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۶:۱۳:۵۴
یعنی ایرانیها باید هر طوری شده یک نفر را پیدا کنند که هویت خود را اثبات کنند مگر انگیسی ها که نصف دنیا در اختیار دارند دنبال پیامبری از قوم خود هستند این چه طرز فکر است که پیامبراسلام و امامان معصوم چون از قومیت ما نیستند پس ما باید برای جلو گیری از سرخوردگی کوروش را علم کنیم مگر پیامبر اکرم و امامان معصوم قائل به تبعیض نژادی بودند مگر اینها برای نجات بشریت نیامدند چرا یک عده اسرار دارند قداست دین بشکنند واقعا اگر امام زنده بود کسی جرات داشت از کوروش حرف بزند (357814)
 
محمد حسین زاده
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۶:۱۶:۳۷
از متن اصلي ترجمه كوروش برخلاف ترجمه هاي رايج جعلي اينترنتي كه مجله اشپيگل هم به اين ترجمه ها اشاره كرده است سخن از آزادي مذهبي نيامده ، سخن از برانداختن برده داري هم نيامده ، سخن از حداقل دستمزد و بسياري سخنان جعلي نيامده ...
فقط آمده اين قوم \"سياه سر\" بين النهريني (همين عبارت سياه سر براي مردم خاورميانه در اروپا استفاده مي شود ) حق اين داده شد كه بر پاي من سجده كنند و پاي مرا ببوسند . او (كوروش) در همين منشور نوشته كه من دو خداي \"مردوك\" و \"نبو\" را ميپرستم و اينها ياريگر من هستند ، چطور اينها را با ذوالقرنين بودن كوروش جمع ميكنيد ؟! استاد طباطبايي و دكتر شريعتي هم گرچه عزيزند و عالم ولي تخصص تاريخي و تحقيق مفصل پيرامون اين منشور و اكتشافات اخير نداشته اند. از جمله اينكه كوروش پس از تسخير شهر اوپيس مردمش كه اسير شده بودند با قير كركوك به آتش كشيد. آقاي مطهري به بسياري از ابعاد موضوع آشنا هستند ولي بنا به مصلحت سخن نمي گويند تا مورد سواستفاده قرار نگيرد . (357816)
 
ساتیا ایرانی
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۱۵:۱۴:۳۹
آقای محمد حسین زاده!
اصلا کوروش جنایتکارترین پادشاه در جهان. ولی میتونم اگر جسارت نباشه منبعتون رو در مورد ترجمه جدید! لوح کوروش بدونم (358137)
 
مجید
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۹:۳۰:۱۳
این کسی که شما نگرشش را سر لوحه روزنامه تان گذاشتید و خود را\" اسطوره شکن از سیدنی\" مینامد به گمان من اصلا ایرانی نیست من در شگفتم که چرا بارها کامنتهای او را به زبان اینگلیسی در روزنامه ایی فارسی زبان انتشار داده اید و همیشه این شخص در نگرشهایش کاری نداشته جز نکوهیدن و بدگویی از فرهنگ ایرانی و هر چه که به ایران و مفاخرش مربوط است به گمانم این شخص یا پاکستانی باید باشد و یا پان ترک و یا پان عرب چون اگر شما نوشته های پیشینش را بررسی کنید از ان بوی کینه بر ضد فرهنگ ایرانی میاید که در سخنپردازی هایش در پشت اسطوره شکنی پنهان شده است (357874)
 
حیدر
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۱۹:۵۹:۱۶
بنده از واقع بینی شما هموطن عزیز سپاسگذارم انسان هرچه باصداقت باشد زندگی خودش و آنچه اثر گذاری او در جامعه است راحتتر خواهد شد (357883)
 
۱۳۸۹-۰۶-۲۹ ۲۰:۵۶:۳۳
دوست عزیز اعمال پادشاهان ساسانی چه ربطی به کوروش هخامنشی دارد؟ اینکه در طول هزاران سال پادشاهان فاسدی بودند به اعمال نیکوی کوروش مربوط نیست و نباید اعمال دیگران ملاک قضاوت برای افراد دیگر قرار گیرد. (357897)
 
یحیی شهسواری
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۰۱:۰۶:۴۳
مرحوم شهید مطهری هم در کتاب مساله حجاب و یک کتاب دیگر مساله عادل بودن انوشیروان را زیر سوال می برد و معتقد است که انوشیروان انحرافات اخلاقی زیادی داشته است و معتقد است به کار بردن لفظ عادل برای او صحیح نیست. (357943)
 
یحیی شهسواری
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۲۳:۱۲:۱۶
من آدم بی طرفی ام.دقیقا عین همون چیزی که در کتاب شهید مطهری بود آوردم.حالا این رای های منفی برای چیه؟منظور اینه که من دروغ می گم؟بفرمایید کتاب \"مساله حجاب\" رو مطالعه کنید بعدش اگر صلاح دونستید تشریف بیارید تهمت بزنید. (358283)
 
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۰۷:۳۲:۲۹
قبل از اسلام ، مردم عادی حق تحصیل نداشتند و باید شغل پدرانشان را ادامه میدادند حالا با هر هوش و استعدادی . فاصله طبقاتی فاحشی وجود داشت و مردم عادی اصولا اجازه و حق برخورداری از خیلی امکانات را نداشتند (357974)
 
مجید
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۱۸:۳۸:۳۵
نخست اینکه من با از نیمه بریدن تاریخ ایران مخالفم چون همه تاریخ ایران از اغاز تا به امروز مال ماست اما در جامعه امروزی ما میبینیم که تندروهایی در هر دو گروه (اصول گرای افراطی و ملیگرای افراطی میخواهند تاریخ ایران را با دید جانبدارانه خود تفسیر کنند انهایی که تنها ایران پیش از اسلام را زشت نمایی میکنند باید نظم و سیستم دولتی دقیق و نیرومند انرا بیاد بیاورند و انهایی که ایران پس از اسلام را مینکوهند باید بهترین ادیبان و دانشمندان ایرانی را در پیش روی دارند که پارسی دری که امروز افتخار میکنیم به ان سخن میگوییم با ان بزرگان پربار و شیرین گشته است
و همانطور که از پیش گفتم نویسنده ان کامنت گوی اینگلیسی زبان ایرانی نیست تا به گذشته مان بنازد
\"هر ان کس در تبارش بزرگی نبود
ندانست نام بزرگان شنود \" (358203)
 
بهرام
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۰۹:۵۹:۰۰
این نه سخن سیاستمداران که سخن پژوهشگران بوده که ایران به طور کلی جایگاهی برای حضور مذاهب و اندیشه های فراوان بوده و تساهل و تسامح ایرانیان در این زمینه به نسبت دیگر سرزمین های جهان مثال زدنی بوده است. چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام، به نسبت دیگر جاها، در ایران اقوام و تیره ها و پیروان ادیان و اندیشه های گوناگون در کنار هم زندگی میکرده اند. ما در تاریخ ایران هرگز پدیده هالوکاست یا کشتار دست جمعی به جرم اندیشه یا به دلیل نژادپرستی نداشتیم. حال آنکه کافیست نگاهی به تاریخ دیگر کشورها داشته باشید.
در این میان دوران هخامنشی و به ویژه کوروش به عنوان نماد و سمبلی از این مسئله مطرح میشود. وگرنه نه تنها کوروش تنها ایرانی دوران باستان که تسامح و تساهل مذهبی دارد نیست، بلکه اتفاقا کسانی که در این زمینه متعصب و سخت گیر بودند بسیار انگشت شمار است.
در همان دوران ساسانی که دو نمونه مانی و مزدک در پایان کشته میشوند، ایران دوره ای را سپری میکند که تعداد فراوانی از اندیشه ها و مذاهب در کنار هم میزیستند و طبعا درگیری هم ایجاد میشد. ولی کلیت ماجرا همزیستی مسالمت آمیز آنها بود. مانی از سوی شاپور یکم تجلیل شد و با کمک دولت به ترویج دین خود پرداخت. مانی را شاپور یکم نکشت بلکه او در زمان بهرام به کشتن رفت. مزدک بدون کمک قباد شاه ساسانی هیچ نبود و با کمک او به جایگاهی که میشناسیم رسید. ولی شاه بعدی او را کنار زد. چند تن از شاهان ساسانی با دختران یهودی و مسیحی ازدواج کردند. از جمله یزدگرد یکم و خسروپرویز که هر دو همسرش مسیحی بودند. کلیسای مسیحی نستوری کاملا زیر پوشش و حمایت دولت ایران قرار داشت و اساسا مسیحیت در شرق و کلیسای شرق رنگ و لعابی ایرانی دارد. تاثیر ایرانیان بر یهودیان هم که به اعتراف خودشان واضح است. پس از اسلام هم همواره روحیه ایرانیان در تحمل عقاید گوناگون مثال زدنی بوده.
البته که حقوق بشر پدیده ای مدرن است ولی آنچه به نام آزادی مذهب و آزادی اندیشه و اختیار برای شغل و مکان زندگی و نحوه زندگی در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل 60 سال پیش ابلاغ شد، به وضوح در منشور کوروشی که 2500 سال پیش نوشته و 130 سال پیش کشف شد وجود دارد و این را هیچکس انکار نمیکند.
با سپاس از شما (357990)
 
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۱۱:۳۸:۰۸
اساسا مقوله و اصطلاح حقوق بشر یک مفهوم مدرن است و ربطی به لوحه کورش ندارد. اصطلاح حقوق بشر کورش یک سخن عوامانه است و کسانی آن را رواج داده اند که یا شونیست هستند یا از سر عقده حقارت در برابر غرب می خواهند ادعا کنند همه آنچه غربیها دارند در گذشته تاریخی ما سابقه دارد.
لغو برده داری توسط کورش هم واقعیت ندارد. اساسا برده داری مثل سرمایه داری یک دوره تاریخی و اجتماعی است و با لوحه و منشور و بخشنامه قابل ایجاد و لغو نیست. مثل این می ماند که کسی امروز دستور بدهد یا بخشنامه صادر کند که الیوم سرمایه داری به ای نحو کان ملغی می گردد!
ممکن است کورش برده داری را در منطقه خاص یا برای افراد خاصی لغو کرده باشد وگرنه لغو یک نظام اجتماعی که قرنها بعد از کورش هم تداوم یافته از طریق منشور و لوح سخنی کودکانه و ناممکن است! (358036)
 
حسین محمدی
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۱۱:۴۱:۳۴
سلام دوستان

منشور کوروش به خط میخی بابلی است...تاکنون کسی نتوانسته است این خط را رمزگشایی بکند و اصولا\" از نظر فنی امکانپذیر نیست...اگر فرض کنیم و فقط فرض کنیم که حروف شناسایی شده است و متن خوانده شده است, فقط در صورت داشتن دیکشنری بابلی به لاتین یا بابلی به یکی از زبانهای زنده فعلی امکان ترجمه وجود دارد... شرق شناسانی که ادعای فهم و ترجمه متن موجود را داشتند هرگز و هرگز نگفته اند چگونه موفق به اینکار شده اند و اصولا\" چون دروغ می گویند وارد این مقوله نمی شوند...برای آزمایش هریک از دوستان یک متنی را که نمی شناسند جلوی خود بگذارند ( مثلا\" روسی ) و بدون کمک از دیکشنری یا اشخاص آشنا به آن متن سعی کنند آنرا ترجمه کنند

در \"به اصطلاح\" منشور کوروش اصلا\" کسی نمی داند موضوع چیست؟...شاید ایشان چیزای دیگه ای گفته ؟ شاید اصلا\" شرح خوراکی باشد یا نامه ای باشد به عمو یا عمه ؟ مطمئن باشد هر ادعایی بشود هیچ معارضی نمی تواند داشته باشد چون همانطور که در ابتدا گفته شد از نظر فنی امکانی برای تعارض نیست
والسلام (358038)
 
ساتیا ایرانی
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۱۵:۲۳:۱۸
(((برای آزمایش هریک از دوستان یک متنی را که نمی شناسند جلوی خود بگذارند ( مثلا\" روسی ) و بدون کمک از دیکشنری یا اشخاص آشنا به آن متن سعی کنند آنرا ترجمه کنند))
آقای حسین محمدی. شاید شما نتونید یک زبان رو که نمی شناسید ترجمه کنید. ولی خداوند تبارک و تعالی چیزی به نام علم و تسلط در اختیار انسانها قرار داده تا بتونند لوح گلی که به قول شما برای عمه و عمو!!! نوشته شده را ترجمه کنند. الف جون میدونم کامنتام زیاد شده ولی جون من هر کدوم رو نذاشتی یه دونه رو بذار. دارم دق میکنم از بعضی از نظرات مشعشعانه (358141)
 
سورن شادمهر
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۱۳:۲۹:۰۷
نویسنده گرامی
کورش 3 فرمانروایی بزرگ و نیرومند جهان باستان ماد،لیدی و بابل را برانداخت و 3پادشاه بزرگ آستیاگ،کرزوس و نبونید را از کرسی قدرت محض به پایین کشید اما هیچ کدام از آنان را نکشت و تنها به کوتاه کردن دست آن ها از قدرت قناعت کرد دنیا این رفتار کورش را فراموش نکرد اما فرمانروایان آن را فراموش کردند.
منصفانه قضاوت کنید همین رفتار بزرگمنشانه و سیاستمدارانه کورش را با مدعیان حقوق بشر مدرن مقایسه کنید که به خاطر چند رجاله تروریست چه ملتهایی را که به خاک و خون نکشیدند و چه مصیبتهایی را که به جامعه بشری وارد نکردند.
دوست گرامی!
امروز برای دنیای غرب ارزش یک اسپارتاکوس-رهبر نهضت آزادی بردگان که خود یک برده بود- بیشتر است از صدها دکارت و کانت و ارسطو و افلاطون و سقراط و برای جامعه امروزی ما ارزش یک ابوذر یک آریوبرزن یک عمار یک سورنا فوری تراست از صدها ملاصدرا و بوعلی. دشمن ایران زمین به مرزهای ایران نزدیک میشود باید تمام توان ملی و اسلامی را به کار گرفت.

زنده باد ایران
پاینده باد اسلام (358095)
 
مجید
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۲۰:۰۵:۲۱
سورن گرامی

چه خوب که شما با ادب و فرهنگ ایرانی پاسخ ان خارجی را دادید البته همین آدم نویسنده آن مقاله به انگلیسی پیش از این هم در طول این دو ماه گذشته کامنت های گذاشته بود و افزون بر زشتنمایی فرهنگ ایران و هیچ نمایی بزرگانمان با واژگانی دشنامگونه غرور ایرانی را ...Bull-sh نامیده بود اگر باورتان نمیشود بروید و کامنتهای انگلیسی این ادم را درباره مکتب ایرانی بخوانید امیدوارم که دست اندر کاران الف دیگر هیچ گاه به این خارجی بد خواه ایران اجازه نوشتن کامنتهای انگلیسی اش راندهند (358231)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۱۴:۱۳:۵۸
در پی گسترش مسیحیت در جنوب عربستان وشمال یمن در گیری پدیذد امد که منتج به حضور حبشه در یمن واشغال یمن شد ابرهه هم از حبشیان بود نهایتا با درخواست شاهزاده یمنی انوشیروان ارتش ایران را به یمن فرستاد وحبشیان را از یمن بیرون راند ومنطقه را ازاد نمود دوست عزیز اشتباه ساسانیان از خسرو اغاز شد که به دامان روم رفت انوشیروان را زیر سیوال نبرید (358110)
 
محمد حسین زاده
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۲۳:۰۲:۵۲
بله جناب سانيا
منبع ترجمه نسبتا درست جناب عبدالمجيد ارفعي هستند كه اگر اشتباه نكنم تنها مترجم واقعي هستند كه توانايي خواندن آن خطوط را دارند ،اگر يادداشتم در الف منتشر شود شرح مفصلي بر آن داده ام . (358278)
 
محمد حسین زاده
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۲۳:۰۴:۵۴
بله استاد مطهري صحيح مي فرمايند چون از ديد تاريخي تنها يهوديان بودند كه او را عادل ناميدند وگرنه اعمالش مويد عادل بودنش نبوده . (358279)
 
محمد حسین زاده
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۲۳:۰۷:۵۴
جناب سورن
همين حركت كوروش در نابودي چند تمدن خلاف منشور خودش نبوده ؟!
شاه بابل را تبعيد كرد ولي فرزندش را كشت و شهر اپيس را با قير كركوك آتش زد !اينها با بايد جزو افتخارات آورد ؟
(منبع: سايت ميراث فرهنگي - مصاحبه با دكتر پرويز رجبي - شاگرد هايد ماري كخ) (358282)
 
حسین محمدی
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۲۳:۲۲:۰۶
جناب ساتیا ایرانی

منظورتان از در اختیار داشتن علم برای ترجمه متون چیست؟ از علم ریاضی صحبت می کنید یا فیزیک یا غیره ؟!! چون ما علمی به نام خواندن متن نداریم...آنچه گفته و نوشته اند حدسیات است و بس ... اگر در این زمینه که شما می گویید علمی وجود دارد به ما مشخصات و آدرسش را بدهید تا ما هم ببینیم و بدانیم... فقط امیدوارم آدرست به دانشگاه شیگاگو نباشد که تاکنون هرچه سئوال بنیادین پرسیده ایم بی جواب گذاشته اند!!!... هزاران لوحه به خط میخی عیلامی را برده اند و در مورد محتویاتش گفته اند اما نمی گویند خواندن لوحه ها چگونه میسر شده است ؟؟ مگر اینکارها با چشم بندی حاصل می شود که چون گفته اند بی دلیل باید پذیرفت ؟!!

در مورد میخی بابلی هم می گویند که ابتدا به ساکن میخی داریوشی در کتیبه بیستون رمز گشایی شد , و بعد با مقایسه حروف و کلمات میخی داریوشی با حروف و کلمات میخی بابلی در همان کتیبه بیستون توانستند آن مقدار از واژه های میخی بابلی که در کتیبه بیستون معادل میخی داریوشی را داشت بخوانند و ترجمه کنند.

سئوال اول : در حقیقت به فرض اینکه میخی داریوشی درست خوانده شده باشد ,لذا این خط به مثابه دیکشنری \"بسیار محدود\" برای میخی بابلی درآمده است , بنابراین با توجه به محدودیت واژه های موجود در کتیبه بیستون , تکلیف معنای بیشتر واژه هایی که در منشور کوروش موجود است ولی در کتیبه بیستون نیامده است چیست؟ معنای آنها را چگونه یافتند؟ از کدام دیکشنری؟ محض اطلاع شما کسی تا حالا پاسخ این سئوال را نداده است!!!!

سئوال دوم : متن بابلی در کتیبه بیستون در یک ونیم ستون نگاشته شده است در حالیکه متن داریوشی در 4 ستون!!!... یعنی متن داریوشی حدودا\" سه برابر متن بابلی است!! این نشان می دهد که این دو متن کاملا\" مجزا است مگر اینکه هر واژه میخی بابلی را معادل سه واژه میخی داریوشی بدانیم که کسی تاکنون چنین ادعایی نکرده است ...ولی هرچه که باشد تاکنون هیچیک از این حضرات مقایسه تطبیقی و واژه به واژه ارائه نداده است!!!... این نشان می دهد همین دیکشنری محدود و نیم بند هم رو هوا می باشد

نتیجه : با توجه به موارد بالا, بنابراین می توان گفت که هیچکس نمی داند محتوای ای گل نبشته چیست ؟ شاید اعلامیه حقوق بشر باشد یا اعلامیه ضد حقوق بشر... شاید اعلامیه حقوق جانوران باشد و حشرات... شاید دستور آشپزی باشد برای مردم بابل... شاید دعایی باشد بدرقه راه یهودیان عازم به اورشلیم....شاید هم یک بیانیه انتخاباتی باشد برای مروجان مکتب ایرانی و شاید...

والسلام (358286)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۲۳:۳۱:۱۳
نظر دوستان در رابطه با ادعاهای ناصر پور پیرار
چیست؟! (358271)
 
مهران
۱۳۸۹-۰۶-۳۰ ۲۳:۴۶:۴۹
ما در سه دوره تاریخی با حکومت مذهبی خطرناک در تاریخ روبرو شدیم که زندگی را بر مردم تلخ می کرد متاسفانه هر سه بار حکومت توسط مردمی از دیگر کشور ها و یا مردمی بی فرهنگ از هم پاشیده شد و مردم تا مدت ها در سختی ماندند.
نخست زمان جمشید شاه که فردوسی نقل می کند که پس از خدمات بسیاری که کرد بر خودش غره شد و خود را صاحب جهان نامید و بر مردم سخت گرفت و مردم به ضحاک راضی شدند تا شر او را بکند و بعد گرفتار خونخوار ترین حکومت های تاریخ شدند
دوم زمان ساسانیان بود که موبدان زرتشتی آن قدر در امور حکومتی دخالت کردند و دین را به خرافه کشیدند که نهایتا مردم به حمله اعراب راضی شدند و دویست سال در زیر بار حکومت آپارتاید عرب ها خرد شدند
و سوم زمان صفویه بود که چنان به خرافات آلوده شد که نهایتا با حمله محمود افغان که از طبقات بی فرهنگ شرقی ترین نقاط ایران بود از هم گسیخت و اگر نادر شاه دست به کار نمی شد باز ملت در یک دوره تاریکی سختی گرفتار می شدند
امیدوارم خدا عاقبت ما را به خیر کند (358294)
 
یه برادر دیگه از استرالیا
۱۳۸۹-۰۶-۳۱ ۰۳:۰۶:۱۲
آقا هرکی تو استرالیا بود دیگه تاریخ میدونه؟
چرا حرفهای خودتونو اینجوری به خورد ملت میدید؟
این برادر عزیز و شما رو به مطالعه ی کامل متن منشور کورش بزرگ دعوت میکنم! چرا که همان چیزهایی رو نوشته که این برادر عزیز از \"استرالیا\" نمیدونه (358311)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۶-۳۱ ۱۲:۰۳:۴۷
نویسنده عزیز
خواهش میکنم در باره چیزی که نمیدانی اظهار نظر نکن
کافی است به یک جستجویی بکنی تا ببینی منشور کورش دقیقا مربوط یه حقوق بشر است
مثلا در http://fa.wikipedia.org اطلاعات کاملی درباره منشور کورش به نام
\"منشور حقوق بشر کورش\" آمده است (358383)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۶-۳۱ ۱۵:۰۴:۰۸
جناب محمد رضا باقری چالویلی عزیز
نویسنده متن زیر :
\"تهاجم فرهنگی غرب قبل از انقلاب مذهبی اردشیر شروع شده بود وتا انجا پیشرفت که می خواست ایران مسیحی کند وبعد با اینه که امپرا طور ر وم رهبر مسیحیان است ا ن را ببلعد ان روزها زرتشت ایین ملی ایرانیان بود تا با ان با وحدت ملی در برایر روم بیاستند\"

مگر وضیفه هر کسی ایمان آوردن به آخرین دین آسمانی نیست ؟!
چرا این را به دیگران امر می کنیم و برای ایرانیان باستان نمی پسندیم ؟! (358446)
 
taha.sh
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۰۳:۲۸:۳۸
بسم الله

سلام.
البته من با اکثر صحبت های آقای حسین زاده موافقم.کوروش بر خلاف اون نوشته یا کتیبه ی خودش که یقینا همون جملاتی نیست که هم اکنون ما میخونیمش عمل می کنه..مثلا ما در برخی از اقوام مندرج در کیتبه بیستون وجود دارند.اقوامی همچون اووجه، مودرای، سه ته گوشه، رخج،...که در حال حاضر تنها و تنها یک نام از آنهابر روی سنگ نوشته مذکور باقی مانده است و دیگر هیچ.
خب این اقوام چرا و چه طور به این شکل در آمدند؟ وچرا هر یه مدت تمدنی از خاک بیرون می آید؟ (498369)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.