نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 83909
موج ناآرامی در اروپا
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۱
بخش خبری الف

 

به دنبال اتخاذ تدابیر سختگیرانه چندین کشور اروپایی با هدف جبران کسری بودجه و مقابله با افزایش بحران بدهی، موجی از اعتراض ها و اعتصاب ها چند کشور اروپایی را فرا گرفته است به طوریکه کارشناسان معتقدند ادامه این روند ممکن است باعث گسترش ناآرامی ها در قاره اروپا و اعلام حالت فوق العاده در چند کشور این قاره شود.

به گزارش الف به نقل از دیلی تلگراف، در کشورهایی همچون فرانسه، اسپانیا، یونان، بلژیک و ایرلند موج اعتراض کارگران، اتحادیه ها و مردم عادی به تدابیر سختگیرانه دولتها در راستای کاهش کسری بودجه و بحران بدهی مقامات این کشورها را نگران کرده است. 

پس از بروز بحران مالی در جهان برخی کشورها بسته محرک مالی را برای رهایی از این بحران به اقتصاد خود تزریق کردند و پس از مدتی نشانه هایی از بهبود شرایط اقتصادی  در کشورها مشاهده شد. اما در چند ماه اخیر بروز بحران مالی مجدد در اروپا، اقتصاددانان و مقامات ارشد کشورهای اروپایی را به شدت نگران کرده است. موج بحران بدهی و کسری بودجه چند کشور اروپایی را فرا گرفت و بدین ترتیب مقامات ارشد این کشورها به سرعت در راستای مقابله با این بحران دست به کار شدند. آنها اعلام کرده اند که مجبورند برای رهایی از بحران بدهی و کسری بودجه تدابیری اتخاذ کنند که برای مدتی ممکن است مردم این کشورها با شرایط سختی  روبرو شوند. اما مردم این کشورهای اروپایی چندان به این طرحهای دولتی روی خوش نشان نداده اند و معتقدند دولتهای اروپایی می خواهند با سختگیری به مردم بر ناکامی و ناکارآمدی خود در اداره این کشورها سرپوش بگذارند.

آنچه دولتهای اروپایی نخبه گرای تحت نفوذ آمریکا می خواهند انجام بدهند، واگذار کردن اکثر فشارهای ناشی از بحران بدهی و کسری بودجه  بر دوش کارگران و مردم عادی این کشورها از طریق افزایش مالیات، کاهش درآمدهای عمومی، افزایش سن بازنشستگی و کاهش مزایای مستمری بگیران است. همچنین دولتهای اروپایی زمینه ای را به طور پنهانی فراهم کرده اند که به واسطه آن شرکتها بتوانند برای کاهش پرداختی های خود تعدیل نیرو کنند. دولتهای اروپایی در بحبوحه بحران بیکاری در اروپا و جهان نه تنها اقداماتی در راستای اشتغال زایی انجام نداده اند بلکه با سیاست هایشان امنیت شغلی را نیز از بین برده اند و نرخ بیکاری در بحبوبحه این ناآرامی ها در اروپا رو به افزایش است و این می تواند پیامدهای بسیاری برای دولتهای اروپایی داشته باشد.

این تدابیر سختگیرانه برخی دولتهای اروپایی پس از آن اتخاذ شد که اکثر دولتهای اروپایی از سیاست های شرم آور بانکداری آمریکا تقلید کردند. تحت این کپی برداری از سیاست آمریکا، بخش اعظمی از درآمد جهانی به جیب یک گروه کوچکی از افراد منتخبی که می توانند سیستم بانکداری جهان را کنترل کنند و جنگهای اقتصادی- تجاری ساختگی به وجود آورند( به ویژه در مناطق نفت خیز جهان) ریخته شد.

 

در چند کشور اروپایی مهم، اتحادیه ها از مردم درخواست کردند علیه این تدابیر سختگیرانه دولت هایشان اعتراض کنند و به تظاهرات بپردازند. در این راستا تظاهرات های گسترده ای در شهرهای یونان برگزار شده است. در اسپانیا نیز حدود 10 میلیون نفر در اعتراض به سیاست های دولت اعتصاب کردند. اسپانیا یکی از کشورهای مهم اروپاست که با نرخ بیکاری دو رقمی حدود 20 درصد مواجه است. در فرانسه نیز مردم در اعتراض به سیاست های نیکولا سارکوزی تظاهرات و اعتصاب کرده اند. دولت سارکوزی همچنین به جز این اعتراض ها علیه سیاست هایش با اعتراض جامعه جهانی نسبت به اقدام غیرانسانی و تبعیض نژادی اخراج کولی های رومی از این کشور روبرو است. سارکوزی که لایحه بحث برانگیز افزایش سن بازنشستگی را به پارلمان فرانسه ارائه کرده، معتقد است با این طرح بخشی از بحران در فرانسه حل خواهد شد اما مردم این کشور به شدت نسبت به افزایش سن بازنشستگی از 60 به 62 سال در فرانسه اعتراض کرده اند. نعجب آور آن است که رسانه های اروپا و آمریکای شمالی از پوشش مناسب و کامل این اعتراض ها و اعتصاب ها علیه دولتهای اروپایی امتناع کرده اند.

اقتصاددانان پیش بینی کرده اند با ادامه این روند، اعتصاب و تظاهرات ها کل اروپا را فرا می گیرد و این اعتصاب ها ممکن است باعث بروز ناآرامی و به خشونت کشیده شود. حتی اتحادیه ها و جوامع کارگری در ایالات متحده آمریکا نیز علیه سیاست های ناکام اقتصادی باراک اوباما تظاهرات کردند و خواستار بهبود وضعیت معیشتی خانوارهای طبقه متوسط و پایین در این کشور شدند.

" برندان باربر" از اتحادیه TUC  در بلژیک گفت:  در سراسر اروپا دولتها با موج کسری بودجه عظیمی روبرو شده اند و در راستای کاهش هزینه ها برای جبران این کسری بودجه گام برداشته اند و این شرایط نشاندهنده تزلزل  در روند بهبودی شرایط اقتصادی در اروپا است و وضعیت اقتصاد اروپا را به مخاطره انداخته است.



تاکنون در اروپا 14 کشور با اعتصاب و تظاهرات های گسترده علیه سیاست های دولتهایشان در اتخاذ تدابیر سختگیرانه و کاهش بودجه های عمومی و مزایای خدمات عمومی اعتراض کرده اند. افزایش اعتراض ها در سراسر اروپا علیه سیاست های دولتها در حالی انجام شده است که سازمان بین المللی کار نیز هشدار داد در صورتی که سیاست های فعلی دولتها این گونه ادامه داشته باشد، نرخ بیکاری در جهان تا سال 2015 به نرخ دوران پیش از بحران مالی در جهان باز نخواهد گشت. این سازمان در گزارشی اعلام کرد که برای رسیدن نرخ بیکاری به آمار پیش از بحران مالی در جهان به 22 میلیون شغل نیاز است- 14 میلیون شغل در کشورهای ثروتمند و هشت میلیون شغل در کشورهای در حال توسعه-.  از زمان بروز بحران اقتصادی در جهان حدود 35-30 میلیون شغل از دست رفته است. در این گزارش همچنین هشدار داده شد: اگر کشورهای جهان نسبت به مقابله با افزایش نرخ بیکاری به سرعت وارد عمل نشوند، به احتمال فراوان با افزایش تنش ها و ناآرامی های اجتماعی روبرو می شوند.

 
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۱:۱۸:۴۲
راستی چرا ما به غربیها نظام بانکداری را آموزش نمیدیم؟وچرا به برخورد پلیس با افرادی که به اموال مردم صدمه میزند و درختهای خیابان را اره و واژگون میکنند ,اعتراض نمیکنیم... (361654)
 
کارون خروشان
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۱:۳۶:۳۶
متاسفم که میبینم تظاهرات امروزحزب لبیرال در واشینگتن در رساناهای ایران هنوز پوشش خبر ی داده نشده فقط تعدادی از شعارها را در اینجا ترجمه میکنم
* محورهای نادانی : 1-جشن چای ( اشاره به اعتراضات مردمی در امریکا ) 2- جمهوری خواهان 3- فاکس نیوز
*اوباما علیه اوباما
*ما کار بیشتر میخواهیم نه جنگ بیشتر
*دستتان را از بیمه پزشکی بازنشستگان کوتاه کنید
*نه بگویید به نبودن :کار - بیمه پزشکی - عدالت- بی برنامگی
*شرکت هالوها : جمهوری خواهان
*ما راهپیمایی برای امید میکنیم نه نفرت
*نژاد پرستی را در امریکا فوری بردارید
* بیمه اجتماعی را قطع نکنید
*.... (361658)
 
کارون خروشان
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۲۳:۲۷:۴۸
رای مخالف به چیست ترجمه اشکال داره یا واقعارساناهای ایران این خبر را پوشش داده اند؟
اگر کسی بهتر میتونه ترجمه کند این منبع خبر است
http://politicalticker.blogs.cnn.com/2010/10/02/liberal-coalition-rallies-in-washington-for-jobs-education/?iref=allsearch (361843)
 
کارون خروشان
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۲۳:۳۰:۲۳
ببخشید در این ادرس بهتر میشود این شعارها رادید
http://edition.cnn.com/2010/POLITICS/10/02/one.nation.rally/index.html (361844)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۲:۰۳:۵۰
به نظر می آید که موج افراط گرایی که از یک دهه پیش در خاورمیانه آغاز شده با گسترش بحران اقتصادی در نظام سرمایه داری بصورت تقویت جریان های نژاد پرستی در اروپا نیز به شکلی دیگر بروز یافته است . سیاستهای اخیر دولت فرانسه در مقابله با خارجیان و کولی ها و همچنین به قدرت رسیدن حزب های راستگرا در کشورهایی همچون سوئد زنگ خطری برای کلیه کشورها است . در ضمن با کمال تاسف به تدریج جریان های افراطی راست در کشورهایی همچون آمریکا نیز در حال قدرت گرفتن هستند و به نظر می آید تدریجا یک قطب بندی جدید در جهان شکل بگیرید که بر اساس نژاد و مذهب باشد . بدبختانه در کمتر کشوری نیز شاهد حاکمیت انسان های متعادل و اندیشمند هستیم و دیوانگانی چون جرج بوش و صدام اکنون در همه دنیا از آسیا گرفته تا آفریقا و اروپا و آمریکا به وفور یافته می شوند و از طرفی رژیم های به شدت خودکامه ای همچون کره شمالی نیز مجهز به بمب اتم و آماده عملیات انتحاری علیه بشریت هستند و ما نیز در خاورمیانه جایی که سرمایه داری وحشی برای ارتزاق خود دو ملت محروم افغانستان و عراق را زیر یوق گرفته در مرکز خطر زندگی می کنیم . بااین اوصاف باید از خدا بخواهیم به سیاستمداران ما درایت و تیز هوشی وافر عطا کند تا به کاستن از این تنش ها کمک کرده و مردم ایران را از هجوم غرب وحشی و درنده به کشور مصون نگاه دارند . (361667)
 
میرزا
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۲:۱۳:۴۰
سوال : با این تفاسیری که گفتید چرا در ایران اگر بازار بخاطر افزایش مالیات دست به اعتراض بزند می شود جنگ نرم و برانداز ؟  (361672)
 
حرف حساب
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۳:۴۶:۱۲
چون ایران برخلاف آن کشورها هزار میلیارد دلار پول مردم رو توی جنگ نریخته (آمریکا بجای تولید مایحتاج مردم مرگ افزار تولید کرده و نیروی صدها هزار نفر رو بجای تولید صرف کشتار کرده) (361903)
 
علی
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۲:۴۸:۵۸
این مقاله منظورش اینه که ای مردم ایران ...فکر نکنین فقط تو ایران طلا فروشا اعتصاب می کنند. همه جا همینه. وضع اروپا خیلی بده... امریکا بد تر از اون . ایرانه که سربلنده از همه نظر !!!!!!!! (361681)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۷:۳۷:۳۵
حالا طلا فروشان دزد که سالانه باید 30 میلیون تومان مالیات بدهند در سال 150 هززار تومان مالیات میدهند اعتراض کنند!


شما طلافروشان گردن کلفت بازاری را با مردمی مقایسه میکنید که حتی بیمه هم ندارند.اقای ناشناس شما حالتان مشوش است (361755)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۸:۲۱:۵۲
چرا برخی دوست دارند تیشه به ریشه خود بزنند اخر علی بار امنیتی که برای کسب طلا فروشان باعث فشار بر مالیات دهندگان در ایران و بودجه مملکت میشود نباید انها را بخودی خود وادار کند که مالیات خود را صادقانه پرداخت کنند حالا این کنایه شما برای طرفداری ازانها برای چیست؟ (361766)
 
پاشا
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۶:۰۷:۵۶
این \"به در بگو، دیوار بشنو\" نبود احیاناً؟ چون تا جایی که میدونم GDP سرانه اروپا بالای 40 هزار دلاره.
این مال ایرانه که سرانه درآمد 4000 دلاره و اقشار بسیار آسیب پذیرند. (361722)
 
حرف حساب
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۳:۴۹:۰۳
خان داداش سرانه اروپا با وجود کشورهای مختلف چیزی در حدود 25 هزار و ایران 8 هزار هست (مقیاس معروف قدرت خرید) (361904)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۶:۱۳:۳۲
دیگر عمر اروپا تمام شده. حکومتهای غربی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و... از هم پاشیده خواهند شد. نظام سرمایه داری آخرین نفسهای خود را می کشد. باید آماده باشیم که جهان را به زودی مدیریت کنیم. (361726)
 
حرف حساب
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۳:۵۰:۳۲
شاید هم مردم دنیا آدمشون کردن کم کم. شاید جنایتکارها رو بیرون کردن با رای خودشون. نمیشه صد در صد نا امید بود. (361905)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۲۰:۴۳:۳۳
دیدن نکبت غربی ها عجب لذتی دارد . تازه اول کاره . دست گردون را ببینید . از وقتی که علیه ایران تحریم را عملی کردند مدام و پشت سرهم تظاهرات در همین کشورها برگزار شده . خواستند ایران را زمین بزنند اما دهن خودشان آسفالت شد . (361820)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.