نظر منتشر شده
۸۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 84322
تقلب دانشگاهي در روز روشن، نظارت كجاست؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۲۷


دکتر محمود تبریزچی، دانشگاه صنعتی اصفهان

 
اصلاحيه



در پی یادداشت اینجانب در سایت الف با عنوان "تقلب علمی، نظارت کجا" ویا "جامعه علمی به کجا می رود" یاد آور میشود که هدف از انتشار این مقاله هشدار به جامعه علمی بوده که در دانشگاهی با قدمت چندین ده ساله و سطح علمی بالا که  منشا اکثر دانشمندان ماست، در بالاترین سطح علمی و زیر نظر اساتید مجرب می تواند چنین تقلب بزرگی انجام گیرد. در این راستا قرار نبوده که کسانی خاص از دانشجو گرفته تا استاد و یا دانشگاه مشخصی هدف قرار گیرند. بر اساس روال معمول اسامی افراد در اینگونه موارد می بایستی حذف می شد اما متاسفانه در این مورد بی توجهی شده و سایت آنرا منتشر کرده است. نویسنده به هیچ وجه چنین قصدی نداشته و از این بابت به سهم خود متاثر است. تا آنجا که به اینجانب اطلاع داده اند اساتید محترم  راهنما و مشاور دانشجو از کپی برداری پايان نامه بی اطلاع بوده اند.

 

در مورد دانشجویان هم به نظر می رسد رواج این نوع تقلب بیشتر از سر جهالت است. سرسری گرفتن موضوع  و از طرفی شیوع آن در جامعه آنرا امری عادی کرده است. دانشجویان کی و کجا روش صحیح نوشتن را آموزش دیده اند؟ چه کسی قوانین مالکیت فکری را برای آنان تبیین کرده است؟ در این میان وظیفه ما استادان سنگین تر است که اولا باید به دانشجویان خود گوشزد کنیم که مطالب را از خود بنویسند و یا در غیر اینصورت مرجع آنرا بیان کنند و ثانیا خود دقت کنیم تا داده ها و مطالبشان واقعی باشد.

 

هدف دیگر مقاله این بوده که با ذکر نمونه (بدون نام) نشان دهد که با وجود اینترنت دنیا کوچک شده و بالاخره روزی این فجایع علمی افشا می شود. شاید بهتر این باشد که بجز موارد کلان ، از موارد جزیی که تا کنون رخ داده صرف نظر شود و از این به بعد با اطلاع رسانی کافی با موارد تخلف برخورد شود.
 
 ***
 

تقلب در امتحانات پديده شومي است که علي رغم زشتي آن از دبستان گرفته تا دانشگاه شيوع دارد و بعضا نوعي زرنگي تعبير مي شود. در اين کار ناپسند، شخص بجاي تلاش در يادگيري قبل از امتحان، دزدانه مطلبي را از بغل دستي و يا  کتاب و جزوه اي کپي مي کند و به نام دانسته هاي خود جا مي زند تا در امتحان مردود نشود و يا نمره بيشتري کسب کند. متاسفانه سيستم آموزشي کشور با اين پديده زشت و غير اخلاقي که زير بناي بسياري از بي صداقتي هاي آينده اشخاص را رقم مي زند، قاطعانه برخورد نمي کند. سرسري گرفتن اين امر موجب شده روند استفاده غير مجاز از آثار علمي ديگران در بين دانشجويان و حتي اساتيد شايع شده و در نوشتن مقالات و پايان نامه ها دقت لازم لحاظ نشود. از طرفي تاکيد و تشويق بيش از حد بر کميت و تعداد مقالات علمي بجاي کيفيت باعث شده که بعضي با هر روش ممکني، بر سقف آثار خود بيافزايند و در اين راه صرف نظر از مشروع بودن و يا نبودن آن گوي سبقت را از همه بربايند.



کار ما به جايي رسيده است که دانشجويي در دانشگاه مادر کشور (دانشگاه تهران) جرأت کرده بدون نگراني تمام پايان نامه کارشناسي ارشد خود را از پايان نامه اي که هشت سال قبل در دانشگاه ديگري انجام شده است کپي کند و متاسفانه اساتيد راهنما، مشاوران و کميته داوري هم دقت لازم را نداشته و چشم خود را بسته و با اعتماد بيش از حد زحمت يک جستجوي ساده در google را به خود ندهند و وي را با نمره عالي قبول کنند و البته با همان مدرک روانه دکترا شود.



اين کار دزدي علمي يا Plagiarism  نام دارد و عبارت است از اقتباس و يا تقليد نزديک از آثار ادبي، هنري و علمي افراد و يا ربودن آنها و انتشار آن به نام خود. در کشور هاي پيشرفته به شدت با چنين مواردي برخورد مي شود بطوريکه اگر دانشجويي تکاليفي که بايد در خانه انجام دهد را از دوستش کپي کند مجازات مي شود و حتي ممکن است از دانشگاه اخراج شود. همينطور اگر استادي مرتکب آن شود شغل خود را از دست داده و به حيات علمي و آکادميک خود پايان مي بخشد.



ممکن است تصور شود که دزدي علم به حرمت دزدي اشيا نباشد، ضرري به کسي نمي زند، و خطاي بزرگي نيست و يا حتي بعضي فکر کنند به منظور پيشرفت علمي مباح است و نوعي زکات علم است. اما اگر همکلاسي شما با تقلب در امتحان نمره بيشتري گرفت و در رتبه بندي علمي از شما جلو زد و به همين دليل فرصت شغلي را از شما گرفت ديگر چنين تصوري نخواهيد داشت. و يا اگر روزي متوجه شديد که اثري از آثار شما که با زحمت فراوان تهيه نموده ايد به نام شخص ديگري مطرح شده که بدون ذکر نام شما به آن افتخار مي کند و از قِبل آن امتياز مي گيرد، به عمق زشتي و نادرستي آن پي مي بريد.



آنچه باعث سرقت علمي ميشود، ميل به ارتقاء است که شخص شايسته آن نيست و بجاي قناعت و قبول وضعيت و شان خود به هر قيمتي مي خواهد به آن رتبه اي که آرزويش را دارد برسد. در اينجاست که با در مخمصه قرار گرفتن، بجاي سعي و تلاش در يادگيري براي حفظ آبرو و از روي اضطرار دست به دزدي مي زند. برخي هم با آنکه هوش و استعداد کافي براي رسيدن به آن شايستگي هاي علمي را دارند بجاي زحمت کشيدن، ساده ترين راه را که همانا برداشت از سفره آماده است را انتخاب مي کنند. اين دسته خود را زرنگ مي دانند و دچار توهم مي شوند که يک شبه ره چند ساله رفته اند. برخي ديگر نيز با اجير کردن افراد توانا توليد انبوه آثار علمي براه انداخته و کار علمي آنان را تصاحب نموده و بسرعت مدارج علمي و دانشگاهي را طي مي کنند و با افزايش بي رويه تعداد آثار، نام خود را جزء دانشمندان نمونه جهان قرار مي دهند.



براستي به کجا مي رويم. آيا به هر قيمتي بايد مدرک دانشگاهي بالا بگيريم؟ آيا به هر قيمتي بايد شغل علمي عالي داشته باشيم؟ آيا با هر شرايطي بايداستاد دانشگاه شويم؟ آيا در هر صورت بايد ارتقا يابيم؟ حق و نا حق کنيم و با پاي بر دوش ديگران نهادن جلو بزنيم؟ و يا دانشمند برجسته شويم؟ آيا اينها پيشرفت علمي است و يا پس رفت اخلاقي است؟ پولدار دزد چه نقشي در پيشرفت اقتصاد دارد؟ به قول عوام نيم کيلو باش ولي مرد باش. آنجا که توانش را نداري، آنچه هستي باش. يا حد اقل براي رسيدن به آرزوي موقعيت بالاتر زحمت بکش و بجاي استفاده از دسترنج ديگران، خود تلاش کن. چه خوش گفته است سعدي شيراز:



برو شير درنده باش، اي دغل   مينداز خود را چو روباه شل



چنان سعي کن کز تو ماند چو شير  چه باشي چو روبه به وامانده سير؟



چو شير آن که را گردني فربه است  گر افتد چو روبه، سگ از وي به است



بچنگ آر و با ديگران نوش کن   نه بر فضلهٔ ديگران گوش کن



بخور تا تواني به بازوي خويش   که سعيت بود در ترازوي خويش



چو مردان ببر رنج و راحت رسان   مخنث خورد دسترنج کسان



شايد متخلفين و راحت طلبان چنين انگارند که فعلا کسي متوجه نمي شود و به سلامت از پل مي گذرند. اما اگر روزي مي شد قطعه شعري را از شاعر گمنامي پيدا کرد و در مجلسي به نام خود سرود و يا يک نقاشي مجهول الهويه ولي زيبا را دوباره با امضاي خود کشيد و يا صفحه اي از يک کتاب را در گوشه کتابخانه دور افتاده اي پيدا کرد و بدون ذکر مرجع آن در پايان نامه آورد، امروزه با وجود اينترنت و دسترسي همگاني و آسان به مدارک و آثار ديگران، نمي توان به اين راحتي سرقت فکري نمود. زود باشد که همه ي اين موارد افشا شود تا سيه روي شود هر که در او غش باشد.



بر جامعه علمي است که صداقت علمي را بطور جدي مبناي خود قرار داده و با جدي گرفتن موضوع سرقت و تقلب علمي و بر خورد قاطع با آن آينده علمي کشور را از انحراف مصون بدارد. بر مسئولان علمي، پژوهشي و فناوري کشور است که با تشکيل کميته هاي ويژه در هر مرکز علمي و پژوهشي به اين موارد قاطعانه و سريع رسيدگي کنند که "السارق و السارقه فاقطعو أيديهما".

 
***
در همین زمینه، متاسفانه متوجه شدم که يک پايان نامه کارشناسي ارشد در دانشگاه تهران انجام شده است که 8 سال قبل از آن در دانشگاه صنعتي اصفهان انجام شده بوده است.

 

عنوان: طراحي و ساخت دستگاه طيف سنج تحرک يوني با منبع يونيزاسيون کرونا و آناليز 10 ماده شيميايي به وسيله آن

[...]  دفاع شهريور 86

استاد راهنما: [...] و [...]

دانشگاع [...]، دانشکده شيمي.

 

اين پايان نامه کاملا شبيه پايان نامه اي با مشخصات زير است که در دانشگاه صنعتي اصفهان موجود است.

 

طراحي و ساخت دستگاه اسپکترومتر تحرک يوني با منبع يونيزاسيون کزونا و کاربرد آن در آناليز شيميايي

[...]، دفاع شده سال 78

استاد راهنما، [...] و [...]

دانشگاه [...]، دانشکده شيمي

 



کل کار و تمام مطالب و شکل ها ي پايان نامه دانشگاه تهران از پايان نامه انجام شده در دانشگاه صنعتي اصفهان گرفته شده است.


 
 
مرد غارنشین
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۰۹:۴۷:۳۴
این مسائل در خیلی از جاهای دیگر هم به چشم میخورد.
هیچ وقت یادم نمیرود که چند سال پیش در یکی از روزنامه های پر تیراژ کشور مطلبی چاپ شده بود و خیلی جالب بود که در جایی از مطلب نوشته شده بود برای ادامه بر روی این گزینه کلیک کنید.
یعنی اون مطلب را دقیقا از اینترنت کپی کرده بودند و حتی زحمت ویرایش و خواندن دقیق مطلب را نیز به خود نداده بودند .
در دوران تحصیل ما خیلی اوقات ماباید دو روز میدان انقلاب را زیر و رو میکردیم تا یک کتاب پیدا کنیم ولی حالا اینترنت بهترین مرجع اطلاعاتی برای دانشجویان است که این خیلی خوب و مفید هستش ولی متاسفانه خیلی از فارغ التحصیلانی که برای استخدام به شرکت ما مراجعه میکنند از نظر اطلاعاتی صفر هستند و فقط یک مدرک گرفته اند و دیگر هیچ .
خیلی از این اتفاقات بخاطر این است که اساتید بخاطر مشکلات مالی و درگیریهای کاری نمی توانند اطلاعات خود را به روز کنند و فقط به داشته ها و دانش های گذشته خود اکتفا میکنند و دانشجویان هم ازاین موضوع سواستفاده میکنند .
اگر یک استاد مطالعه و تحقیق به اندازه کافی داشته باشد خیلی از مسائل حل می شود. (363308)
 
مهدي
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۳:۵۱:۵۳
بنام خدا
به تمام جامعه علمي توهين نكنيد. حداقل بفرماييد برخي از استادان يا برخي از دانشجويان. پس فناوريهايي كه هر روز رونمايي مي شود حاصل كدام كار علمي است؟ (363379)
 
ارسطو ادریس
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۲۰:۰۵:۳۸
جناب آقای دکتر

بنده هم مثل شما مدرس دانشگاه هستم.البته در تهران

شما در یادآوری فجایع علمی تنها به دانشجویان پرداخته اید و از نقش فاجعه آمیز اساتید به راحتی عبور کرده اید که به طور خلاصه اشاره می کنم

1- استاد راهنما : اساتید راهنما در ایران بیش از هر چیز نگران پایه و درجه خود هستند تمام فکرشان این است که مبادا در مقاله چاپ شده توسط دانشجو حضور نداشته باشند.این درحالی است که زحمت ایشان نسبت به پایان نامه ها تنها در غلط گیری است.حتی در بسیاری از موارد وقتی وارد موضوع می شوند بدتر پایان نامه را به خاطر بی سواد و عدم اطلاع خراب تر هم می کنند.

2- اساتید مشاور خیلی هنر کنند یک روخوانی از پایان نامه می کنند

3- اساتید داور در اعلب اوقات در پی نشان دادن و مطرح کردن خود هستند.گاهی ایراداتی به پایان نامه می گیرند که کاملا غیر علمی و سطحی است و تنها برای مطرح کردن خود است.
گاهی ایرادات جنبه انتقام گیری از دانشجو و یا استاد راهنما را دارد.
در بسیاری از موارد تحصیلات تکمیلی افراد غیر مرتبطی را به عنوان داور انتخاب می کند تنها به این دلیل که ایشان بی کار نمانند.

در ایران متاسفانه پایان نامه دانشجویان برای اساتید یک لقمه ای است برای افزایش درآمد و البته ارتقاء مقالات و پایه و درجات .

البته بدون کوچکترین زحمت

حرف در این موارد بسیرا است و امیدوارم وقت کنم در مورد فجایع اساتید کم سواد و البته پر مدعا در مورد پایان نامه ها مقاله ای بنویسم (363347)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۸:۳۴:۴۱
البته این را هم باید گفت که متاسفانه در بسیاری دانشگاهها (مثل داشنگاه ما پایان نامه ها و رساله ها در انحصار عده معدودی است که کمنر وقت می کنند پایان نامه را بخوانند.
خوب است یک فکر اساسی برای این کار بشود (363467)
 
سعید م
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۴:۵۱:۴۴
من هم فارغ التحسیل دانشگاه تهرانمآیا دلیل تشابه دو پایان نامه این نیست که هر دو نفر اقدام به ترجمه یک مقاله خارجی کرده اند؟؟؟

و سوالم از آقای دکتر ارسطو این است که آیا در ایران مقرون به صرفه است که پایان نامه هایی به این هزینه سنگینی (با حصور جدی راهنام و مشاور)انجام شود؟
چون اغلب موضوعات بازده قابل قبولی ندارند.

من که برای تحصیل مقطع دکتری قصد خارج دارم تا ببینم دنیا همه جا همین رنگ است؟ (363635)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۰۹:۴۸:۵۰
سلام
ایراد این است که مزایای مالی و علمی فقط برای استاد است و مسئولیت فقط برای دانشجو (363961)
 
یک دانشجو
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۲۰:۲۴:۰۷
یادمه یکی دو سال پیش دکتر قدسی از اساتید دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف وبلاگی با همین مضمون راه انداخته بود.
کسی از نتایج این وبلاگ خبر نداره؟ (363487)
 
hamid eh
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۸:۳۰:۲۸
اسم وبلاگ اساتید بر علیه تقلب است .راحت می تونی پیداش کنی. (363564)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۹:۰۵:۵۰
بله، فیلتر شده. ظاهرا هیچ کسی هم نمیدونه چرا فیلتر شده یا چه کسی فیلترش کرده (363574)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۰۲:۵۱
به اين ميگن مقام اول توليد علم در منطقه...مهم تعداد مقالات است نه محتوا .. يكي اين آقاي دكتر را بيدار كنه بگه كجا زندگي ميكنه (363313)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۴:۵۷:۴۴
به نام او

زشت است که زحمات این همه محقق را قربانی عده ای که در همه جای دنیا متاسفانه وجود دارند بکنید. کافیست ما هم سخت گیر باشیم در مورد تقلب و فرهنگ سازی کنیم تا اینکه تعداد این افراد در ایران از جاهای دیگر دنیا کمتر شود. (363546)
 
مهدي
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۰۴:۱۰
بنام خدا
حالا مگر چه اتفاق بزرگي افتاده است كه آنرا رسانه اي كرده ايد؟ اشكال پيش مي آيد شايد هم اين اشكال در شكل بوده و محتوا چيز ديگري است. (363314)
 
رسا
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۲:۳۷:۵۷
دوست عزیز مثل اینکه توضیحات را نخوانده اید.
اگر اینجا را ببینید:
http://www.nano.ir/info/personal_info.php?id=15611
متوجه میشوید که ایشان با همین پایان نامه و نمره 19.75 آن!! فارغ التحصیل شده و وارد دوره دکترا در دانشگاه تهران هم شده اند! احتمالا فردا روزی هم استاد دانشگاه و راهنمای پایان نامه نویسی خواهند بود!
کمترین برخورد دانشگاه تهران بایستی اخراج از دوره دکتری، بازپس گیری هزینه ها و اعلام عمومی مطلب باشد. (363606)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۶:۰۵:۰۱
اگر به لینک مندرج در زیر صفحه ذکر شده مراجعه نمایید متوجه میشوید که اساتید راهنمای ایشان در دوره دکترا! هم همان اساتید کارشناسی ارشد میباشند. به به. چه اساتید و دانشجویان وفاداری (363651)
 
سیدمحمدحسین موسوی زاده
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۲۲:۱۲:۳۵
مجازات: اخراج از دوره دکتری، لااقل آغاز مجدد دوره ی فوق لیسانس، بازپس گیری هزینه های اختصاص داده شده برای پایان نامه ی فوق لیسانس و دوره ی دکتری
+ معرفی به عموم

پیشنها اساسی تر: تشکیل و تصویب اساسنامه ی بخشی در زیرمجموعه ی وزارت علوم برای شناسایی و برخورد با اینگونه اعمال (دادگاه علمی) (363691)
 
a
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۱۳:۳۶
به نظر من هم این یک مشکل بزرگ برای جامعه علمی کشور هست. و این میونه به وجهه کشور از نظر علمی در جوامع بین المللی آسیب جدی بزنه. باید با اینگونه رفتارها برخورد جدی شود. (363319)
 
مهدي
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۳:۴۷:۰۹
بنام خدا
اشكال بزرگي است ولي نبايد رسانه اي شود و آبروي علمي كشور را ببرد. مي شود در داخل نظام آموزشي رسيدگي كرد. (363377)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۲۱:۳۱:۴۱
فکر کنم شما اصلا در جریان این مسائل نیستید. کجا آبروی علمی یک کشور با تقلب کردن یک دانشجو رفته؟

آبروی علمی کشور زمانی می رود که این پدیده فراگیر شود، افراد متقلب به مقام استاد دانشگاهی برسند و مقالات تقلبی به مجلات خارجی بفرستند. آبروی علمی کشور زمانی می رود که با افراد متقلب برخورد نشود. همین چند وقت پیش استادی در دانشگاه معتبر آمریکایی به خاطر تقلب رسوا شد و رسانه ای هم شد و دانشگاه هم با فرد متقلب برخورد کرد، نه تنها جایی هم آبروی دانشگاه یا کشور آمریکا نرفت، بلکه به خاطر برخورد کردن با متقلبین اعتبار هم پیدا کردند، یعنی اگر کسی تقلب کند، استاد با سابقه دانشگاه خیلی معروف هم باشد با او برخورد می کنند، این یعنی سیستم دانشگاهی قابل اعتماد است.

اعتبار علمی یک کشور زمانی می تواند برود که یه عده استاد با سابقه دانشگاه های معتبر بدون جهت گیری سیاسی برای مقابله با شیوع تقلب در دانشگاه ها وبلاگی برپا کنند و تعداد کثیری از اساتید معتبر هم آن ها حمایت علنی کنند ولی وبلاگ در ایران فیلتر شود، و با تمام تلاش این اساتید حتی معلوم نشود چه کسی به چه دلیلی تصمیم به فیلتر کردن چنین وبلاگی گرفته است. آیا شک می کند بعضی از مسئولین کشور از اینکه این اساتید با شیوع تقلب و جعل مدرک مبارزه می کنند ناراحت هستند. (363687)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۳۱:۳۳
برای جلوگیری از اینکار نرم افزار وجود دارد که تمام دانشگاههای دنیا به ان متصل هستند (363328)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۳۸:۰۹
با كمال تاسف بايد اين واقعيت را قبول كنيم.اين اتفاق سالهاست كه در حال رخ دادن است و كسي هم پيگير اين مساله نيست.
كاش فقط مشكل اين بود
اكثر پايان نامه هايي هم كه كپي هم نيستند هيچ ارزش علمي ندارند.
موسسات محترمي هستند كه پايان نامه را شسته رفته تحويل ميدهند.
و چه بسيارند اساتيد و دانشجوياني كه 1 كلمه انگليسي بلد نيستند ولي مفاله انگليسي چاپ ميكنند.
مشكل يكي دو تا نيست.
با تشكر فراوان از الف به خاطر درج چنين مطالبي.
ولي خدايي اين مسايل واقعا قلب انسان را به درد مي اورد. (363333)
 
Magenta Borhani
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۳۹:۳۰
وقتي در امتحان كنكور دستياري به آن شكل گسترده متقلب مي شود شما ديگر چه انتظاري داريد (363334)
 
علی
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۴۰:۳۲
ماشاء الله به آقا ماشاء الله
در دانشگاه ما
هشت نفر بودیم که قرعه کشی شد و بین اساتید تقسیم شدیم تا خدای ناکرده بهره مادی راهنمایی پایان نامه ها ناعادلانه تقسیم نشود.
دلایل این نوع تقلب ها در ایران:

نبود بانک اطلاعاتی جامع از پایان نامه های کشور
عدم الزام دانشجو به اثبات غیر تکراری بودن پایان نامه
مشغله کاری و اداری و ... فراوان اساتید
گرفتاری و اشتغال زیاد دانشجویان
بی ارزش شدن علم و توجه بیش از حد به رزومه بر اساس کمیت (363335)
 
استاد
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۴۳:۰۸
با سلام
همینطور که این استاد گرامی فرمودند در کشورهای دیگر برخورد سختی با این افراد می شود ولی با وجود این که بارها این مسایل را در کشورمان دیده ایم و هیچ گونه برخوردی را نیز از جانب مسئولین مربوطه ندیده ایم این بار هم امیدی نیست.چون بسیاری از مسئولین هم به این طریق مدارک تحصیلی خود را گرفته اند.

اگر سری به خیابان انقلاب تهران بزنید پدیده \"پایان نامه فروشی \"برای مقاطع مختلف تحصیلی را می بینید.

والسلام (363336)
 
سيد
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۴۳:۱۵
اولا به نظر مي رسد نويسنده محترم مقاله و مسئولين سايت الف به اين نکته توجهي ندارند بر فرض مثال اگر دانشجويي کل مطالي پايان نامه را هم کپي برداري نمايد باز هم نه نويسنده و نه سايت مجاز به بيان نام فرد نيستند اين مساله متاسفانه در کشور همه گير شده و هر کس بدون توجه به چنين مساله مهمي حاضر است آبروي ديگران را ببرد بدون اينکه در دادگاه صالح اين جرم اثبات شده باشد و يا رايي از قاضي صالح و عالم در اين زمينه موجود باشد. ثانيا با ارائه صرف چکيده پاپان نامه که نميتوان کسي را متهم به کپي برداري کرد بايد کل پايان نامه مورد بررسي قرار گيرد و بعد نظر داده شود. من حيث المجموع کار نويسنده محترم و سايت الف از نظر قانون شکني کمتر از دانشجوي (خطاکار) نيست. (363337)
 
یک پزشک
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۴۳:۳۹
این مسئله جدیدی نیست و اختلاف با گذشته این است که این قبیل مسائل به دلایل مختلف آشکارتر شده است و البته این روشنگری ها از طرفی که باعث جلوگیری از تکرار شود خوب است ولی از طرف دیگر وقتی این احساس القاء شود که وضعیت مانند آش شله قلمکار است باعث نوعی بدبینی و بی تفاوتی در افراد و در نتیجه تقلید این رویه ها به بهانه \"ظلم به سویه عدل است\" خواهد شد. (363338)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۰:۴۳:۵۳
کار سالهاست به اینجا کشیده شده، شما کجای کارید؟ شما بعنوان یک استاد این مطلب رو نوشتید، من هم بعنوان یک دانشجوی فارغ از تحصیل از شما سوال می کنم که وضعیت اساتیدمان چگونه است؟ استادانی که فقط برای خالی نبودن عریضه و گرفتن امتیاز از دانشگاه کتاب می نویسند(خدای ناکرده یک سری مطلب کپی می کنند) و تحقیقات بی مصرف می نویسند و کارهای دیگری که خود شما بهتر از من می دانید. به شخصه این چیزها را دیده ام، اساتیدی داریم که برای اضافه دریافتی شان دست به هر کاری می زنند. البته روی صحبت من با تمام یا اکثر اساتید محترم نیست اما از این دست اساتید کم هم نداریم. (363339)
 
نادعلی
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۲:۳۳:۵۲
متاسفانه وقتی کمیت بر کیفیت فزونی یابد و تمام تلاش مسئولین علمی کشور ارائه آمار به جهانیان در تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان در سطوح مختلف دانشگاهی باشد نتیجه همین خواهد شد. که استاد نوشته اند . درد بالاتر از کپی کردن ،فروش سوالات در دانشگاه هاست . خاطرم است در دهه 60 که دانشجو دانشگاه معتبر در تهران بودم سوال فروخته نمی شد اما دبیرخانه دانشکده در اختیار تعدادی بچه های آذربایجان بود و متاسفانه سوالات امتحانی به برو بچه های آذری هدیه می شد و کسی هم جلوی این کار رانمیگرفت کم کم هم شهری گری به کاسبی تبدیل شد . بنده از سال 70 تاکنون به عنوان حق التدریس در برخی مراکز دانشکاهی تدریس میکردم . دو ترم قبل تر به این نتیجه رسیدم که به شکلی سوالات بنده در اختیار دانشجویان خاص قرار میگیرد . این مطلب را قبل از برگزاری امتحان متوجه و با مسئول اموزش در میان گذاشتم میدانید نتیجه چه شد دیگر برای من کلاس نگذاشته اند و به بهانه های مختلف هنوز دور از کلاس هستم . متاسفانه وضع در دانشگاهها خیلی خراب است و همه به کمیت دل خوش هستیم . خدا به داد آیندگان برسد . (363356)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۲:۵۵:۳۵
راستی چند مدیر دولتی مدرک مرتبطدر دوره ارشد دارند خب وقتی تقلب راه نان دراوردن می شود اینهم نتیجه اش (363364)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۳:۲۷:۴۴
وقتي در مقطع دكتري در دانشگاه استاد درس سيستمهاي اطلاعاتي مديريت حتي از درست كردن يك اسلايد از پاورپوينت عاجز است و بدليل ارتباط با مديرگروه اين درس به وي اختصاص پيدا كرده است و در طول ترم نيز از كنفراس دانشجو براي لاپوشاني بي سوادي خود استفاده ميكند بخصوص اينكه اين استاد خود را فرنگ رفته و درآمريكاتحصيل كرده ميداند و بدين نحو دانشجويان را تحقير ميكند . (363369)
 
م يخي
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۳:۳۳:۳۴
پایان نامه ها تو کشور ما جهت دهی نمیشن
متاسفانه هرکی روی هر موضوعی کار میکنه
اگه نیازهای کشور سنجیده بشه و بصورت برنامه های 5 یا 4 ساله اعلام بشه که در هر رشته ای توی چه زمینه هایی باید تحقیق بشه دیگه اینهمه بلوا پیش نمیاد (363371)
 
من
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۳:۴۸:۴۷
برخي اوقات ادم ميماند از سايت الف
لااقل يك مشاور حقوقي بگيريد
كه بگويد اين كار شما يعني اوردن اسم وفاميل كامل كسي كه به اواتهام سرقت ادبي زده شده است مصداق افترا وقابل پيگرداست (363378)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۰:۳۱:۲۰
از صداقت و شهامت دکتر تبریزی متشگریم و امیدواریم در برخورد به موارد مشابه اعلام کنند.
در انتها سرنوشت این آقای متقلب چی می شود. باید کارشناسی ارشد ایشان پس گرفته شود. انشالله با قدام وزارت علوم و دانشگاه تهران متقلبین بفهمند این کار هزینه دارد (363468)
 
يه بنده خدا
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۱:۰۰:۲۵
به نام خدا
با سلام
دوست عزيز اگر طرف شكايت كرد ، اونوقت الف هم يه گلي به سر مي‌گيره .
بابا مرديم از بس حرمت ... را بجاي مالباخته رعايت كردين . باور كن احساس خفگي مي‌كنم .
(363462)
 
observer60 observer60
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۳:۵۲:۵۵
بنده دانشجوی دکترا هستم. دوره لیسانس خود را نیز در دانشگاه تهران گذرانده ام و با برخی اساتید فوق الذکر به طور کامل آشنایی دارم.

تقلب علمی از نظر این جانب سه دلیل دارد: سیستم معیوب، استاد راهنمایی که برای دانشجو وقت صرف نمی کند، و دانشجویی که اخلاق علمی را رعایت نمی کند.

بله؛ دانشجو مسبب بروز این وضعیت است، چون به اندازه کافی وقت صرف نکرده و از دسترنج دیگران استفاده کرده، اما چه عاملی باعث شده دانشجو دست به تقلب بزند؟

1- سیستم آموزشی-پژوهشی ناقص: دانشجو تقریبا اطمینان دارد تقلب وی به احتمال قریب به یقین شناسایی نخواهد شد. به همین دلیل ریسک می کند و کپی برداری انجام می دهد. حتی ممکن است دانشجو واقعاً نداند کپی کردن جملات دیگران "سرقت" محسوب می شود! در این حالت هم مسوول واقعی بروز این وضعیت سیستم آموزشی است.

جالب است بدانید در اروپا و امریکا نیز هر روز شاهد رسوایی های نظیر رسوایی فوق هستیم. اما چرا فراوانی این مسائل در کشور ما بیشتر است؟ به خاطر آنکه چنین رسوایی هایی ممکن است تا مرز باطل کردن مدارک صادره یا اخراج افراد از دانشگاه پیش برود؛ در حالی که در کشور ما مطلقاً چنین مجازات هایی وجود ندارد.

2- استاد راهنما: راجع به توانایی علمی اساتید فوق الذکر وارد بحث نمی شوم، چرا که دانشجویان رشته شیمی دانشگاه تهران به خوبی از وضعیت آن آگاهند و نیازی به توضیح اضافه نیست. پرداختن به این موضوع تنها به انحراف بحث می انجامد.

اگر به پایگاههایی که مقالات را ایندکس می کنند (مثلا اسکوپوس یا آی اس آی) مراجعه کنید، متوجه حقیقت تلخی خواهید شد. تعداد مقالات برخی از این اساتید بسیار بالاست. مثلا یکی از این اساتید فقط در سال 2009 متجاوز از 100 مقاله آی اس آی منتشر کرده است. حالا چرا گفتم حقیقت تلخ؟

بنده همان طور که عرض کردم در اروپا دانشجوی دکترا هستم. استاد راهنمای این جانب برای اینکه مقاله دست نوشته بنده را برای نشریه ای ارسال کند، با صرف چندین هفته (اگر نگویم چندین ماه) بسیاری از بخشهای مقاله را تغییر داد، جملات را دستکاری و تصحیح کرد، روی تک تک نتایج مقاله ساعت ها بحث کردیم، ...

بیایید یک لحظه عنوان های پرطمطراق (پژوهشگر برگزیده و ...) را فراموش کنیم. سوال ساده است: چطور یک استاد ایرانی می تواند در سال 100 مقاله منتشر کند؟ یعنی اگر سال 365 روز باشد، با احتساب حدود 60 روز تعطیلی در ایران؛ ایشان به طور متوسط هر 3 روز یک مقاله منتشر کرده است!! باور می کنید؟ نوشتن یک انشاء 20 صفحه ای به زبان فارسی هم به همراه ویرایش و غلط گیری اش بیش از این زمان می برد. چه برسد به یک متن و سند علمی انگلیسی که نتایج علمی جدید در خود دارد و باید با حساسیت و دقت زیاد تفسیر شود. اصلا بیایید فرض کنیم استاد محترم تمامی وقت خود را فقط صرف خواندن و نوشتن مقاله می کند و به طور شگفت آوری در این زمینه موفق بوده است. تدریس به کنار؛ آیا زمانی برای بررسی وضعیت علمی دانشجویان، یا خواندن و تصحیح پایان نامه های ایشان باقی می ماند؟

آیا استادی که ادعای پیشبرد مرزهای دانش بشری را دارد، نباید از پایان نامه هایی که در کشور خودش! در همان زمینه تخصصی ایشان منتشر شده مطلع باشد تا این طور مورد سوء استفاده دانشجویانش قرار نگیرد؟

به نظر بنده هم سیستم در این ماجرا دخیل است؛ هم اساتید راهنما؛ و هم دانشجویی که با علم به ضعف های سیستم و استاد راهنما به انجام این عمل زشت پرداخته است. (363320)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۳:۵۴:۰۸
متاسفانه گروهی از اساتید حتی دانشگاههای معتبر کشورمان تنها با رابطه و پول عضو هیات علمی دانشگاهها شده و می شوند بسیاری از این اساتید در خلال جنگ بواسطه ثروتشان به کش
ورهای خارجی رفته و مدارک بی ارزشی را گرفته و پس از جنگ یه میهن بازگشته اند و عضو هیات علمی دانشگاهها شده اند از جمله بسیاری از اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت که استاد خودم بوده اند این افراد بدلیل ضعف علمی سبب بی انگیزگی دانشجویان می گردند و در نتیجه دانشجویان تصمیم به کلاه گذاشتن به سر این اساتید می گیرند غافل از اینکه این عمل خیانت به خود و جامعه علمی جهانی است.تنها راه برای جلوگیری از این عمل افزایش اعضای هیات علمی جدید از میان فارغ التحصیلان داخلی در دانشگاهها می باشد این افراد علاوه بر بنیه علمی به اینگونه شیطنتهای دانشجویان نیز آشنا می باشند. (363380)
 
شهريار
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۴:۰۲:۱۲
سالها قبل و در ايام تحصيل كه بعنوان كارآموز به يكي از مراجع قضايي رفته بودم پرونده اي ديدم كه از دادگاه انقلاب ارسال شده بود ، موضوع آن تقلب در كنكور سراسري بود، بخودم گفتم تقلب در كنكور برفرض صحت، چه ربطي به دادگاه انقلاب دارد ، اتفاقا\" داخل محتويات پرونده توضيحي از مقام محترم تحقيق بود كه اظهار داشته بود كنكور و سلامت آموزش عالي ، با آبرو و اعتبار آموزش عالي و كشور ارتباط دارد و نبايد اجازه بدهيم اين آبرو و اعتبار خدشه دار شود . چندي قبل هم فيلمي از همين سنخ راز بقا تلويزيون نشان مي داد كه فردي در صحرا دنبال پشگل گوسفند بود و داشت تحقيق مي كرد كه گوسفندها چه نوع علفي را خورده اند و ... ، گوينده ضمن توضيحات ، آن فرد را بعنوان دانشجوي دكتري معرفي كرد كه در اينمورد تحقيق مي كند . في الواقع بياد دانش آموختگان خودمان افتادم كه پايان نامه هاي علمي خود را با تفحض در كتابهاي كتابخانه ها مي نويسند ، يعني تحقيق آنها شده رونوشت برداري و گلچين مطالب نوشته شده در كتابها، بنابراين اگر ما در دانشكده ها پذيرفيتيم كه دانشجوي ما برود و تحقيق خود را با تفحص و جستجو در ميان كتب علماي قبل تهيه كند ، يك نفر هم بخودش اجازه مي دهد كارش را راحت تر كند و عين تحقيق يكنفر ديگر را بنام خودش جا بزند . قبح اين عمل دانشجو آشكار است اما ريشه بحث در نحوه پايان نامه نويسي بخصوص در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري است يعني اساتيد راهنما و دانشگاهها نبايد بپذيرند كه دانشجو پايان نامه خود را از دل نوشته ها، هرچند علمي، در بياورد بايد با انتخاب موضوع و هدايت دانشجو طوري عمل شود كه با هر پايان نامه اي حتي بقدر يك كلمه به دانش موجود اضافه شود در اينصورت اگر پايان نامه اي يك صفحه هو باشد ، بيشتر از پايان نامه هزار صفحه اي ارزش خواهد داشت . (363387)
 
محمد صدر
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۴:۱۸:۰۰
1- جناب اقای دکتر بهتر نبود این مساله به جای رسانه ای شدن از مراجع قانونی پیگیری می شد ؟ با توجه به آنکه این امر هنوز ثابت نشده فکر نمی کنید بردن ابروی نویسنده مقاله درست نبود؟امکان نداشت که به طور اتفاقی دو نفر بر روی یک مساله کار نموده باشند و از مراجع یکسانی هم استفاده کرده باشند؟
2- الان موسساتی هستند که با پرداخت مبلغ تمام کارهای پایان نامه را از موضوع و پروپزال تا آخر کار انجام می دهند اگر می خواهیم ریشه ای با این قضیه برخورد کنیم بهتر نیست اول به سراغ این افراد برویم که سازماندهی شده این کار را انجام می دهند؟
3- طبیعتا دقت نظر اساتید و پایبندی اخلاقی آنها شرط لازم برای انتقال این امر و توجه دانشجویان به رعایت این مساله می باشد. اگر صادقانه نگاه کنیم در قدم اول این مسائل توسط اساتید به عمد یا سهو اتفاق می افتد .
بنده دانشجوی کارشناسی ارشد هستم برای اطلاع شما نمونه ای از این اقدامات را که خودم شخصا با آن مواجه بودم برایتان نقل می کنم:
- استاد برای کار کلاسی یک کتاب را بین دانشجویان تقسیم کرد تا ترجمه کنند و پایان ترم نیز کسانی که نمره کم آورده بودند برای افزایش نمره سایر کارهای اجرایی از قبیل ویرایش ، تایپ و .. برعهده آنها گذاشته شد و نهایتا کتاب به نام استاد منتشر شد در حالیکه استاد نه در ترجمه و نه در ویرایش آن نقشی نداشته و گواه آن نیز ترجمه پر از اشکال کتاب ، عدم هم خوانی لغات ترجمه شده در طول کتاب و .. می باشد که نهایتا هم این کتاب به عنوان مرجع درسی معرفی شد.
- استاد دیگری در پایان ترم از دانشجویانی که نمره کمی آورده اند و برای نمره به ایشان مراجعه می کنند درخواستهای مختلفی دارد: برایم مقاله در مجلات علمی چاپ کن ، اگر در موسسات دولتی آشنایی داری پیگیری کن که از چاپ کتابم حمایت کنند یا تعدادی از نسخه های کتابم را بخرند ، پیگیر کارهای چاپ کتابم باش و ....
- استاد دیگری برای آنکه استاد راهنمای پایان نامه شود شرط می گذارد که ابتدا باید یک مقاله مشترک به نام او در مجله علمی منتشر کنی و برای اینکار می خواهد مقاله ای را که در ترم گذشته برای کار کلاسی با استاد دیگری کار کرده ای به نام ایشان منتشر کنی. (363394)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۵:۵۰:۴۲
آيا تا به حال فكر كردايد كه جند در صد از مقامات بلندپايه داراي پايان نامه واقعي و مدرك واقعي هستند؟ (363423)
 
دانشجوی سابق
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۶:۰۷:۱۴
مسئولیت این نوع تقلبها مستقیما برعهده اساتید راهنما و ممتحن است که گاهی به خود زحمت کمترین بررسی در مورد پایان نامه را نمی دهند
هرگز فراموش نمی کنم استاد راهنمای کارشناسی ارشد من حتی یک بار هم متن پایان نامه را نخواند!
از دونفر ممتحن یکی زحمت خواندن را متقبل شد و دیگری خواندن چکیده و فهرست منابع بسنده کرد!
کلا این حرف خیلی مصطلح است که در هنگام دفاع اساتید بیشتر به ارائه توجه می کنند نه متن پایان نامه (363432)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۶:۵۴:۴۱
زیاد زحمت نکشید دانشجو ها یک قانونو روزی که وارد دانشگاه میان یاد میگیرن که:
هیج پایان نامه ای نه خلق میشه نه از بین میره
(مثل انرژی) (363447)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۷:۳۷:۵۰
لطفا راهكار ارايه دهيد كه در اين گونه موارد چه بايد كرد؟ مدتي پيش دوستم متوجه شده بود كه عين مقاله اون كپي شده و مجددا چاپ شده است با اين حال نتوانست حقوق خود را پيگيري و خطاكار را تنبيه كند؟
در اين موارد آيا قانوني براي تنبيه مجرم وجود دارد؟ (363457)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۷:۵۱:۱۸
با سلام
یک نکته را فراموش نکنیم: از ماست که بر ماست
نمی‌شود از دانشجو انتظار داشت که خطا نکند در حالی که کم و کیف آنچه را که خطا می‌نامیم برایش تعریف نکرده‌ایم. حقیر در مقطع تحصیلی دکترا مشغول به تحصیل هستم. غیر از این که سال اول تحصیلی یک درس کامل با کارگاه و بحث و تشکیلات در مورد اخلاق علمی که شامل تعریف دقیق و مصادیق دزدی ادبی بود داشتیم بارها و بارها در ابتدای درسهای مختلف به ما یاد دادند که دزدی ادبی یعنی چه و تنبیه‌هایی که در مورد افراد خطاکار انجام شده را نیز یاد‌آور شدند.
شک ندارم که هیچ‌کدام از این مسایل در ایران تدریس نمی‌شود و از آن سخنی به میان نمی‌آید. در این صورت چه توقعی می‌توان از دانشجویان و یا حتی اساتید خطاکار داشت. بنده خودم در دانشگاه تهران که بودم ماه‌ها وقت صرف کردم که پایان‌نامه ای در حد خودم و دانشگاه خودم بنویسم و تمام مطالب را خودم انشا کنم. نتیجه‌اش این شد که کارم بیشتر از بقیه طول کشید و از نمره‌ام هم کم شد. حالا شما وقتی هزار مشکل دارید استادتان کمک چندانی به شما نمی‌کند و در نهایت نه تنها به کار شما بهایی داده نمی‌شود بلکه با دیگرانی که به آسانی تقلب می‌کنند و کسی مچشان را نمی‌گیرد مقایسه می‌شوید چه می‌شود کرد؟

با این وجود به عقیده بنده انصاف حکم می‌کند که آبروی همدیگر را نبریم بلکه اول آموزش دهیم و تاکید کنیم بعد اگر نتیجه نداد افراد خاطی را مجازات کنیم.
البته در مورد کسانی که کل یک پایان‌نامه را با بی‌حیایی کپی کرده‌اند و به اسم خودشان زده‌اند باید شدید برخورد شود. ولی هستند کسانی که جمله‌هایی را برداشته‌اند و نه نتایج را. این کار اگر چه در عرف علمی بین‌المللی کاملا جرم است ولی من دانشجویان غیرمطلع ایرانی را مقصر در این امر نمی‌دانم. چون هیچ کس برایشان تعیین نکرده که چه درست هست و چه نیست! چه توقعی داریم! اگر کسی چنین درسی در ایران گرفته است و به محتوای آن عمل نکرده قطعا مجرم است.

به هر حال دوستان عزیز این مطالب برای آبروریزی از همدیگر نیست. برای این است که ما بترسیم و در نظر بگیریم که اگر اشتباهی بکنیم در آینده ممکن است حیثیت علمی‌مان لکه دار شود و ممکن است شغلمان را هم با این بی‌اعتباری از دست بدهیم.

دوست دارم به مسولان بگویم که عزیزان گذشته هر چه که بوده بوده. همه هم مقصر بوده‌اند و هم بی‌تقصیر. از حالا قانون بگذارید و پس از آن اگر کسی خطا کرد به شدت مجازاتش کنید که دیگر هیچ عذری نخواهد داشت.

این البته مطلبی است که در حال جریان است. همین مطلب سایت الف هم اگر چه که خالی از اشکال حقوقی نیست به عقیده بنده ولی به همین سبب که عرض کردم در آینده برکاتی خواهد داشت.

به امید بالندگی ایران عزیزمان (363460)
 
يه بنده خدا
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۸:۱۸:۳۴
به نام خدا
با سلام
آقا اينش عيان شده . ببين پشت صحنه چه غوغائيه . يه نمونشو ديدين مثل اسفند رو آتيش بالا پايين ميپري ،‌اگر بدوني كه بعضي مراكز تحقيقاتي ما گوي سبقت از اين دانشجوي بيچاره ربودن چيكار ميكني .

آقا جونم واسط بگه چند سال پيش طرف دكتري گرفت و رفت مركز تحقيقات راه و ترابري .
رئيسش دكتر بعد از اون بود ولي دكتر جا زد و يه باباي تازه وارد گند كار رو درآورد . ببين اون تازه وارده ديگه چه قالتاقي بود .
بعدش اون دكتر عزيز معاون پژوهشي كه الان هم محلي از اعراب در جايي دارند و چون محترم اسمشون محفوظ ميمونه داماد يه دكتري بود كه بطور كاملاً اتفاقي موضوعات پژوهشي رو بررسي ميكرد و داور انتخاب پژوهشگر نمونه وزارت خونه .
چه شود ديگه . داماد هر سال تو هفته پژوهش گل سرسبد بود ديگه . بدبخت ننه مرده دانشجوآ حمالي ميكردن و مي‌نوشتن بعد واسه اينكه بتونن عرضه كنن به مراكز معتبر ، اسم آقا دكتر رو هم قرض مي‌گرفتن .
بعدش ميديدي اي بابا دكتره با 3 تا مسئوليت اجرائي مختلف كلي مقاله و كتاب و به قول خارجياي فلان فلان شده PAPER داده بيرون . خوب اگر پژوهشگر نمونه نمي‌شد حق‌كشي نشده بود ؟ شده بود ديگه . و قس عليهذا .
دستم خسته شد وگرنه مي‌نوشتم طرح اختراعي يه نوجوون 16 ساله اصفهاني رو هم به نام خودشون ضرب زدند .
اي بابا بگذريم كه طرحهاي پژوهشي هم وقتي تهش در مي‌آمد ميديدي هم با هم يه جورايي مرتبطند . خروجيش هم معلومه ديگه .
لازمه بگم يه بابايب بعدش اومد به اسم اكرام جعفري . اومد گفت كارشناس و مدير اجرائي كه چندتا چندتا PAPER ميده بيرون كي كار ميكنه ؟ اگر كار ميكنه پس كي PAPER ميده بيرون ؟
مخلص كلام دكون دفترشون رو پيچيد تو هم . اما اوضاع تو مملكت هنوز روبراهه و ميگذره .

بيچاره اونايي كه دود چراغ خوردن و باسواد شدن و الانم لنگ يه لقمه نون حلالن . (363463)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۸:۲۴:۱۰
معروف شدن و مطرح شدن به هر قیمت ممکن؟ اقایدکتر محمود تبریزچی راه بهتراز این برای حل این مشگل نبود؟ همین را میکردید نامه رسمی و به وزارت علوم میفرستادید حالا اینکه ذهن مردم را خراب کنید چه سودی برای دانشگاه و توسعه علمی کشور دارد
/ همکار شما در گوشه ای دیگر از این دنیا ی کوچک (363465)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۲۱:۰۶:۲۷
جامعه ای که در آن ابراز حقیقت باعث خرابی ذهن مردم شود نبودنش بهتر است. (363501)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۲۱:۱۱:۱۸
1) اتفاقا دانستن و اعلام کردن چنين تقلبات آشکاري باعث مي شود که وجدان اساتيد و دانشجويان اندکي بيدار بشود

2) يک استاد، اگر واقعا خودش در زمان تحصيل زحمت کشيده باشه دلش مي سوزه که چقدر راحت و با تقلب به افراد مدرک ميدهند

3) اشتباه سيستم آموزشي و پژوهشي کشور ما اين است که معيارها براي ارزيابي غلط است. بعضي اساتيد انتقال مطالب را خيلي خوب بلدند اما در کارهاي پژوهشي ضعيفتر هستند. البته ما خميشه کارهايمان افراط . تفريط است.

4) يک پروفسور نياري به مطرح شدن ندارد (363505)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۸:۳۰:۵۰
شکال کار اين است که توليد علم را شوخی گرفته ايم و فقط کمی و برای امار بيشتر هدف گيری کردهايم.اولا چرا بايد کارشناسی ارشد و دکترا در همه دانشگاهها ارائه شود.انهم دانشگاهی که هنوز استادش را ندارد.مثال يکی از اقوام ما يکسا برای کنکور ارسد خواند و دانشگاه انزلی قبول شد. دانشگاه چند اتاق در بالای يک پاساز است و نه کادر هيئت علمی کامل بود و تازه ظرفيت خالی را با کساتی پر کردند که کنکور نداده بودند ولی پول شهريه را داشتند.خوب شما يک سال کنکور ميخوانی بعد همکلاسی تو 1 ساعت نخوانده. بجای ان بهتر بود امکانات و اساتيد بهتری برای دانشگاه مادر مثل گيلاتن فراهم شود و دانشگاههای ديگر فقط تا ليسانس باشد. (363466)
 
مهدی برادران
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۹:۱۳:۲۵
این مطلب وارد است ولیکن برای اینکه دچار بی انصافی نشوید باید در کنار آن به تولیدات علمی دانشگاه هم اشاره می گردید.
مثلا خود دکتر توکلی که مشاور پا یان نامه اینجانب بود . با همه گرفتاری هایشان خط به خط پایان نامه را مطاله نمودند . تا جایی که وقتی یک صفحه از فصل ادبیات موضوع را عینا از کتابی نقل کرده بودم از تغییر ادبیات نوشته متوجه شده و اعتراض نمودند . که می بایست نقل قول ها در گیومه باشد و تصریح شود . در غیر اینصورت دزدی علمی است. امثال ایشان در اساتید دانشگاهی کم نیستند. (363473)
 
0000
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۹:۱۴:۰۲
همه حرف جالب بودن.ولی کسی اشاره نکرد وقتی دانشجویی از ارومیه با معدل پایین ارشد رو قبول میشه اونم پلی تکنیک ازش چه انتظاری هست آخه. با کمی تقلب سر جلسه تونسته 70 درصد زبان بزنه. خوب حالا چطور منابع انگلیسی جدید رو بخونه. خوب حق داره همچین کاری کنه نه؟؟!! (363474)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۱۹:۲۴:۲۶
چنان حرف می زنید که انگار یک مورد است که اینجوریه سالهاست که این کارها انجام می شود. (363476)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۲۰:۰۴:۵۰
وقتی که استاد یک درس 4 واحدی و کتاب 500 صفحه ای را تبدیل به جزوه 50 صفحه ای کرده واز این 50 صفحه چند صفحه را به عنوان منبع سوال معرفی می کند آن وقت سطح علمی کشور پایین می آید و کپی پایان نامه امر عادی است که به شدت رواج دارد واقعا سطح علمی فارق التحصیلان پایین است اینو وقتی وارد صنعت می شوند کاملا نمود دارد (363484)
 
زهرا ایرانی
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۲۱:۰۵:۴۷
من معمولا سایت الف را می خوانم .هم مطالب خوب دارد و هم مطالب غرض ورزانه .به نظرم این مطلب هم از دسته دوم است .شکی نیست که در نظام آموزشی ما مشکلات بسیاری وجود دارد .البته خود آقای دکتر هم حتما واقف هستند .من به عنوان همکار ایشان در یک دانشگاه دولتی تهران سوال می کنم با چه مبنای علمی تصمیم گرفتند یک مسئله خاص علمی را در یک سایت عمومی و با اسم دقیق دانشجویان بیاورند ؟باز هم همکارانه سوال می کنم خودشان بررسی دقیق محتوای هر دو کار را کرده اند که اعلام رسمی می کنند؟این بد طرح کردن باعث می شود که بعضی از مباحث تکراری و شاید هم ناشی از تخیل و درک ناکافی دانشجویی در اینجا طرح شود .اشاره می کنم که وقتی که دانشجو بودم خصوصا در دوره دکترا ،بعضی از همین تصورات را به اساتید خودم داشتم مثل ترجمه توشط دانشجویان و چاپ به نام اساتید ،مسئله مقاله و.....الان وقتی دانشجوی ارشد من مطلب می فرستد و من فقط برای طرح مسئله آن 50 کامنت می گذارم ،متوجه می شوم که من دارم به پرورش ذهن و کار او جهت می دهم و هدایت می کنم .حتی اگر یک نکته بگویم ممکن است مهم و اثرگذار باشد .حتی پیش نیامده است که یک پایان نامه که در ترم جاری با افزایش فراوان 63 هزار تومان دریافتی اش است ،بدون تامل فراوان بخوانم و حداقل یک روز تمام برایش وقت نگذارم .همکار محترم با چه مبنایی بحثی را در جایی طرح می کنید که اساسا نه وظیفه اش را دارد و نه صلاحیت تشخیص .این موضوع خاص در صلاحیت و وظیفه دانشگاه تهران یا حتی وزارت علوم است که حتی شاید لازم باشد به پس گرفتن مدرک فرد بیانجامد .شما بحث بیهوده ای را طرح کرئه اید که نتیجه اش حداقل توهین به همکار دیگر ماست که برایش در یکی از کامنتها در سطر 13 غلط املایی گرفته اند و محتوای مطلبش (اعم از ئرست یا غلط )را به سخره گرفته اند .شما از من بهتر می دانید که برای همان پایان نامه چقدر حق الزحمه داده اند .برای من استادیار پیمانی حدود 300 هزار تومان است .برای شما چقدر است ؟آیا آن طوری است که بعضی در اینجا نوشته اند یک کیسه پول یا یک روش برای داشتن مقاله و رتبه ؟چرا اجازه دادید که بگویند اساتید برای رتبه و پایه پایان نامه می گیرند ؟شما که می دانید در ایین نامه جدید ارتقا فقط 15 امتیاز از پایان نامه می شودگرفت و اگر هر پایان نامه ارشد 4 واحدی برای راهنما 2 امتیاز و برای مشاور 1 امتیاز (طبق محاسبات عجیب و غریب وزارتخانه نشینان صاحب مدارک فنی )باشد،محاسبه تعداد دقیق پایان نامه های مفید برای ارتقا سخت نیست.همکار محترم ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به تقلب سیستماتیک و مداوم کشوری مثل چین بها داده می شود و انبوه کالاهای تقلبی و کپی شده آن در بازار ما سرازیر می شود .به بحثهایی نمی پردازم که سررشته اش تقلب سیستماتیک علمی سیاست ورزان باشد.مطمئن هستم که باید این موضوع را جدی دنبال کنید .اما الان به چه هدفی رسیدید؟شاید آشنایی و درددل با یک همکار ساکن تهران اصالتا تبریزی!!! (363500)
 
عبدالله
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۲۱:۳۶:۳۱
وای. چی بگم؟ از کجا شروع کنم. من دانشجوی دکتری هستم. اساتید ما همونهایی هستند که دوره ارشد بودند. من با یکی از اونها در دوره ارشد سه تا درس داشتم و میتونم قسم بخورم که هیچی از ایشون یاد نگرفتم. متاسفانه در دوره دکتری هم دو درس تخصصی با ایشونه. و مثل قبل دریغ از یک کلمه ! بی اغراق عرض میکنم . حتی یک کلمه جدید هم ایشون نه یاد دادند و نه بلدند که یاد بدند! (363509)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۸ ۲۲:۴۶:۳۴
سلام می دانید یک محقق چقدر طول می کشد یک کار علمی را اثپات کند و دانشجو و استاد چقدر باید در آزمایشگاه زحمت بکشند مخصوصا در شیمی در حالیکه بعضی از اساتید محترم شیمی تند تند مقاله می دهند من که نمی دانم چطور نابغه اند دروغگو ومتقلبند و یا... بهر حال پدر آن بدبختی را که سخت کار می کنه و کارش مورد قبول خارجی ها نیست را در می آورند می گویند ما محقق هستیم وشما هیچ من قضاوت را در این مورد به خدا می سپارم (363517)
 
مسحود
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۰:۴۹:۱۶
وقتی که کمیت را در اموزش عالی فدای کیفیت می کنیم نتیجه اش می شود همین .وقتی بای رسیدن به شاخص های کمی اموزش عالی گسترش می دهیم مشود همین.وقتی به سفارش این نماینده مجلس رشته جدید تاسیس می کنیم و فشار ان دیگری دانشگاه تاسیس می کنیم نباید انتظاری بهتر از این داشته باشیم (363530)
 
حسنی به مکتب نرفت رفت دانشگاه
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۰:۵۹:۱۲
من دانشجوی کارشناسی ارشد مدریت دانشگاه شاهد هستم.در دانشگاه ما هم یک پایان نامه 2 بار دفاع شد.چه اشکالی دارد؟!

عزیزان من استادی که مقاله علمی و پژوهشی دانشجویی را به نام خود ثبت مینماید برای دفاع چنین پایان نامه نباید به خود زحمت دهد حتی در googleهم سرچ نماید.

مثلا اساتید ما به ما میگویند اگر مقاله علمی پژوهشی تحویل ندهید نمره شما را نمی دهیم و یا نمره شما در صورت دادن مقاله نمره خوبی خواهد بود.
در نهایت مقاله دانشجو را به اسم خود ثبت می نمایند.
یا اینکه ترم قبل یکی از اساتید یک کتاب انگلیسی را به ما داد تا ترجمه اش کنیم و تایپ شده تحویلش دهیم بعد هم طبق معمول به اسم خودش چاپ می گردد.

از ماست که بر ماست.ضمنا.. (363441)
 
آشنا
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۱:۱۷:۳۲
ضمن قدر دانی از بروز دادن نام و نام فامیل این سارق ادبی این سوال فورا\" پیش میاید که چرا الف در موارد مشابه در موردسارقان بیت المال و مفاسد اقتصادی از نوشتن نام آنان کوتاهی و یا به نوشتن حرف اول آن بسنده میکند؟ و این البته این شبه را ایجاد میکند که در موارد مالی الف امید و انتظار حق السکوت دارد ودر موارد ادبی میداند که چیزی نمی ماسد! (363535)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۲:۲۸:۳۴
1- چند درصد مدیران دولتی مدارک تقلبی دارند؟
آیا تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا باید اینقدر راحت باشد که خیلی از مدیران در کنار شغل دولتی به تحصیل در این دوره ها و اخذ مدرک میپردازند. در حالی دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشجوی تمام وقت است.
وقتی دانشجویان چنین مواردی را میبینند فکر میکنند اگر زحمت بکشند سرشان کلاه رفته است.
2- چندی پیش مشابه این تقلب در دانشگاه مشهد رخ داده بود و دانشجوی متقلب که به دوره دکتری هم راه یافته بود و بعد از معلوم شدن تقلب اخراج شده بود متنی بلند بالا به سایت تابناک نوشته بود و سایت تابناک بدون دانستن اصل قضیه به حمایت یکجانبه از دانشجوی متقلب پرداخته بود و او را نخبه علمی کشور معرفی کرده بود که بیرحمانه توسط استاد نالایق اخراج شده است!! (363541)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۹:۰۲:۵۱
خیلی غیرحرفه ای هستید من جای اون دانشجو بودم ازتون شکایت می کردم-شمامی تونستیداسم افرادروشطرنجی کنیدوموضوع راازطریق مکاتبه پیگیری کنید (363572)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۹:۰۶:۴۲
وقتی شاخص سنجش ما کاملا کمی باشد و کیفیت جایی نداشته باشد نتیجه همین است. من از این دو استاد دانشگاه تهران شناخت کامل دارم.
از دانشمندان ISI هستند. مقالات بیشمار هم دارند. ولی کدام گره کوچک از صنعت این کشور را باز کرده اند؟؟
الان به شدت جو مدرک و مقاله برای فضای علمی کشور حاکم است. نتیجه وحشتناک آن 10-20 سال آینده خودش را نشان می دهد.
در گذشته اگر نیروی متخصص نیاز داشتیم می شد از روی سطح مدرک شخص پی به سطح تخصص و توانایی او برد. الان این طور نیست.
متاسفانه هستند دکتر هایی که کارایی و سوادشان بیش از یک لیسانس نیست . (363575)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۹:۱۶:۴۶
با سلام؛ يك سري هم به دانشگاه هاي علمي و كابردي بزنيد بين چه دانشمندهايي بيرون ميده (363578)
 
بی خیال
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۹:۱۸:۰۰
وقتی یک نفر همزمان معاون وزیر، رییس یک سازمان بزرگ کشوری با حدود 20 هزار پرسنل، استاد دانشگاه علم و صنعت، رئیس گروه، رئیس دوره های آزاد، استاد حق التدریس در چند دانشگاه آزاد و عضو هیأت علمی یکی دو پژوهشکده و همچنین عضو هیأت مدیره چند شرکت دولتی و حتی خصوصی است، چه انتظاری از دانشجوی بدبخت مادرمرده دارید؟!!!
جناب آقای سیاح (سایت الف)، لطف فرموده در این زمینه هم گزارشی تهیه فرمایید تا به اوج مظالمی که بر برخی دانشجویان کشور از این بابت روا داشته می شود واقف شوید. (363579)
 
علي يار
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۰۹:۵۱:۲۸
كساني كه مقاطع تحصيلات تكميلي يعني فوق ايسانس و دكترا را گذرانده اند به خوبي با اين قضيه آشنا هستند. هيچ لزومي به انكار هم نيست و جامعه آماري اساتيد دانشگاه هم مثل بقيه جامعه هستند. با دوستي كه گفته بود چطور مي شود استادي در يك سال 100 مقاله بدهد موافقم. در دانشگاه ما ( امير كبير) اساتيدي داشتيم كه سالانه حدود 30 مقاله داشت. و اغلب آنها يكسان با عناوين متفاوت. حاصل دسترنج دانشجو معمولا به نام استاد ثبت مي شود و اين را همه دانشجويان درك مي كنند. دل ما خون است برادر. (363583)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۰:۱۶:۱۵
مشکل اصلی علم تویه کشور ما سهمیه ها هستند برید ببینید این اقا از چه سهمیه ای استفاده کرده قبول شده دانشگاه (363590)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۰:۴۷:۰۹
به نظر من درست نیست که اسم دانشجو رو در سایت خودتون بیاورید.البته از این موارد بسیار زیاد هستش.من خودم برای پروژه حدود سه ماه به هر کارخانه و شرکتی سر زدم و هیچ کدام از آنها حاضر به دادن اطلاعات به بنده نشدند و در آخر هم مجبور به کپی برداری شدم (363592)
 
سپهر .ز
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۳:۲۷:۲۹
سلام . من دانشجوي ترم 3 يكي از دپارتمان هاي دانشكده فني هستم . متاسفانه اين پديده از بي سوادي ، بي مسئوليتي اساتيد ناشي مي شه . وقتي استاد هر درس براي درس اون ترمش هر كدوم از دانشجو ها رو مجبور به دادن مقاله isi مي كنه (4 تا درس 4 تا مقاله تو يك ترم) ، وضعيت همين كپي بازي ها مي شه كه الان هست . شما بريد ببينيد مثلا استادي كه تو دانشكده صنايع استاد تمام نزديك 130 تا مقاله داده چند تاش رو اصلا حتي چكيده مقاله رو خونده . اگر از اساتيد ما امتحان بگيرن شايد ترم 3 يا 4 ليسانس قبول شن . دانشگاه آزاد كه بماند . يكي از دلايل اينكه دانشجو ها همه از ايران مي رن همينه چون مي بينن واقعا تو اينچا علي الخصوص تو مقاطع تكميلي از كسي چيزي نمي تونن ياد بگيرن و فقط داره عمرشون هدر مي شه واسه دادن مقاله به اسم اساتيد بي سواد. (363618)
 
كاوه
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۳:۴۲:۴۸
شخصي را ميشناسم كه در يكي از نهادهاي دولتي رسسي است و چند صباحي است دكترا گرفته است و در اين مدت كم نامش زير دهها مقاله و پايان نامه ديده ميشود تازه به اين هم راضي نبوده،كامندانش كتاب ترجمه ميكنند به نام ايشان چاپ ميشود.جالبه نه؟ (363625)
 
بهروز
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۵:۰۷:۱۱
متاسفانه مشکل فراتر از این اساتید نامبرده که اتفاقا از اساتید برجسته دانشگاه تهران هستند و خیلی هم خوشنام و موجه تشریف دارند. البته موضوع حساسیت محافل علمی داخلی و خارجی به اساتید وزرا و مسئولین تحریک شده است. مسئله شاید ملاک قرار دادن کمیت بر کیفیت علمی است آن هم بدون ارزیابی بین المللی و ملی توسط انجمنهای علمی است و هم فضای علمی را برای سایر دانشمندان که وابسته به باند یا جناحهای صاحب قدرت نیستند بسته که بدلیل محدودیتهای بی حد بعضا مجبور به هجرت و تحقیق و تدریس در خارج .... میگردند.
البته مشکل این است که دانشگاه و علم و تحقیقات فعلا دارای اولویت بالائی متاسفانه نیست و باری بهر جهت دانشگاه داریم که این رقم جنس را هم داشته باشیم. به امید تغییری سازنده در سیاستها و اولویتهای علمی کشور عزیزمان (363637)
 
مرد غارنشین
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۵:۲۹:۴۰
یک سئوال هم وجود دارد که آیا منابع کافی از نظر مالی و اطلاعاتی در اختیار دانشجو است که بتواند با تکیه بر آن دو منبع یک پایان نامه جدید و مفید ارائه کند ؟
وقتی من بعنوان پایان نامه و پروژه نهایی کنترل رباط در انبار های خاص جهت جابجایی مواد را برداشتم ( آنهم دقیقا 9 سال پیش یعنی زمانی که این بحث ها اینقدر راحت و گسترده نبود ) و تنها نیاز داشتم که یک دانشجوی رشته الکترونیک هم پیدا شود که هر دو ( کامپیوتر و الکترونیک ) روی آن کار کنیم خیلی راحت استاد راهنما با من همکاری نکردند و گفتند بیخیال و در نهایت یک پروژه کاملا آبکی را از من خواستند چه انتظار دیگری میتوان داشت ؟ (363641)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۵:۴۳:۵۹
یک بار عدد سازی یک دانشجو باعث بروز دعوا بین این اساتید با یکی از اساتید بزرگ کشورمان و درج اسامی همه در لیست سیاه ژورنال آنالیست شد. این دومین نمونه بود و امید است تمام ابعاد تقلب علمی در کشور ما روزی بر ملا شود (363648)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۱۶:۰۶:۱۰
در کشورهای پیشرفته تحصیلات عالی را برای درست انجام دادن و رونق و نوآوری و آشنایی با مفاهیم جدید کاری که در آن مشغولند انجام می دهند لذا به تحقیق و یادگیری بسیار اهمیت می دهند ولیکن در کشور ما تحصیلات عالی تنها برای پیدا کردن شغل و یا افزایش دستمزد و اشل حقوقی بالاتر است در نتیجه تنها به اخذ مدرک فکر می کنند. (363652)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۲۰:۰۴:۵۰
من نظرات رو که می خوندم دقیقا حس کردم اشخاصی که از بیان این موضوع ناراحت بودن خود افرادی بودن که در نوشتن این پایان نامه تقلبی دست داشته اند. اگر دقت بفرمایید ادبیات یکسانی را در نوشته هایشان دنبال کرده اند، پس می توانیم نتیجه بگیریم که بیان این موضوعات بسیار مفید بوده و می تواند وجدان خیلی ها را بیدار کند. به اعتقاد بنده قویا این موضوع باید از جانب آقای دکتر تبریز چی پی گیری شود تا امید وار باشیم دیگر در آینده شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود و اساتید به هر قیمتی و با تحت فشار قرار دادن دانشجو ها سعی در بالا بردن تعداد مقالات خود نکندد. به امید آن روز (363672)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۲۰:۰۵:۰۰
خواستم بگم كجاي كاريد
پايان نامه ارشد من با عنوان سنجش رضايتمندي مشتريان در صنعت بانكداري ايران
تا كنون بيش از 4 بار به عنوان پايان نامه يا مقاله علمي پژوهشي كپي شده است
هيچ كاري هم نتوانسته ام بكنم.
خواستيد برايتان مداركش را مي فرستم.
منتظر (363673)
 
گمنام
۱۳۸۹-۰۷-۱۹ ۲۰:۲۹:۴۷
با سلام:
همه ما دانشجويان به نوعي از اساتيدي كه دزدي علمي كار و بارشان را سكه كرده است ازرده دل هستيم. از اقاي دكتر تبريز چي مجدانه خواستار آن هستيم كه اين موضوع را از طريق مراجع قانوني و قضائي پيگيري كند، ما هم از طريق رسانه ها پيگير تلاشهاي ايشان خواهيم بود.
اما ترسم از آنست كه اساتيد راهنماي آقاي ..... براي حفظ آبروي خود خداي نكرده با پيشنهاد ......... ايشان را از انجام اين كار بازدارند كه در آنصورت سكوت آقاي دكتر تبريزچي برابر ظلم در حق تمامي دانشجويان اين مرز و بوم خواهد بود.
والسلام. (363678)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۰۹:۴۰:۲۴
ریشه ی این گونه اعمال را نباید تنها در بی اخلاقی دانشجو جستجو کرد بلکه این خانه از پای بست ویران است. قوانین نادرست استخدام و ارتقای اساتید، روش های نادرست پذیرش دانشجویان مقاطع تکمیلی، روش های نادرست ارزیابی علمی استاد و دانشجو، تاکید زیاد بر تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر و نمایه شده(بدون رعایت عقلانیت و انصاف در نحوه تعریف مسئله، راهنمایی دانشجو، امکانات علمی و رفاهی، رعایت پیش نیاز ها و هزر چیز دیگر)، بی ارزش دانستن خدمات . زحمات آموزشی اساتید و تکیه ی مطلق بر دستاوردهای پژوهشی ، بی ارزش شدن مدارک دانشگاهی در جامعه و ده ها دلیل دیگر مسبب این قضیایا هستند.
من دانشجوی دکترای یکی از رشته های فنی در یک دانشگاه دولتی مادر هستم. از انواع و اقسام افتخارات و عناوین تحصیلی نیز در طول دوران تحصیلم از اول دبستان تا حالا برخوردار بوده ام. ولی در این مرحله از زندگی تحصیلی ام دچار یاس و سرخوردگی فراوانی هستم. اساتید محترم گروه آموزشی ما به تقسیم دانشجویان دکترا به دید تقسیم غنایم نگاه می کنند و رقابت عجیبی برای به خدمت گرفتن دانشجویان مقاله نویس دارند. اساتید محترم ما با موی سپید و سوابق طولانی و در آستانه ی بازنشستگی ، برای بهره بردن از مقالات برخی دانشجویان جادوگر (!) دست به انواع کارها ، از چرتکه انداختن و حساب های بازاری برای تشکیلی ائتلاف و گروههای اساتید راهنما گرفته تا دعوا و مرافعه و هتک حرمت یکدیگر در جلسات مربوطه و اقدام به انواع سنگ اندازی در راه پیشرفت دیگران . از طرف دیگر هم فشار و تهدید و ارعاب و به تاخیر انداختن فراغت از تحصیل و هزار روش دیگر برای فشردن دانشجو و تحصیل چند مقاله ی امتیاز آور از او. آنهم در حالی که به جرات می توان گفت به اندازه ی یک هفته ی کاری در طول پنج شش سال تحصیل دانشجوی دکترا برای او وقت نگذاشته اند، اصلاً و ابداً از موضوع تحقیق او اطلاعی ندارند، به هیچ وجه در تامین احتیاجات پژوهشی و حتی روحی دانشجویان احساس مسئولیت نمی کنند، اصولاً مسئله ای برای حل در ذهن ندارند یا خط تحقیقاتی مشخصی را دنبال نمی کنند و فقط به شیوه ی \"هر چه پیش آید خوش آید\" به امر خطیر راهنمایی دانشجو اقدام می کنند.
در این میان تکلیف دانشجویی که سال ها زحمت می کشد ولی به هزار و یک دلیل موفق به نگارش مقالات مورد نظر اساتید نمی شود، چیست؟ یا اخراج و یا فراغت از تحصیل به هر قیمتی!!!
البته بخش بزرگی از حق را به اساتید محترم می توان داد . آنها هم در این نظام معیوب به مخمصه افتاده اند. پس از سالها تلاش صادقانه در آموزش دانشجویان، حالا کسی پیدا نمی شود که به آنها خسته نباشیدی بگوید. فقط و فقط مقاله! اگر نداشتی، اخراج. اگر نداشتی، عدم تمدید قرارداد، اگر نداشتی، بازنشستگی زودهنگام با کمترین مزایا! بله، این حق استاد زحمتکش ما نیست!
ریشه ی همه ی این مسائل را در سیاست های غلط دولت جستجو کنید. چرا باید کشوری که از حل مسائل جزیی خود ناتوان است، مشکل آب ، برق، حوادث طبیعی، تغذیه، امنیت و هرا چیز دیگر دارد ولی بلد نیست مشکلات خودش را به کمک دانشگاهها حل کند، مقام اول تولید علم در منطقه را داشته باشد؟ فقط برای این که بگوید ما هم هستیم؟ ما خیلی موفقیم؟ ما شانه به شانه ی امریکای جنایتکار می زنیم؟ آری. درد ما این است. بزرگنمایی یک بادکنک تو خالی، به جای محکم کردن زیر بناها و دیواره ها.
بیایید به هم کمک کنیم، نه با بردن آبروی هم، نه با ادامه ی همان شیوه های قبلی، بیایید از نیروی اساتید جوان، تجربه ی اساتید پیشکسوت ، و نبوغ جوانانمان حسن استفاده کنیم.ایرانی شایسته ی بهتر از اینهاست... (363714)
 
علی سراج
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۳:۱۱:۲۱
معمولا اگر کاسه و کوزه ای باشد هم، بر سر دانشجو شکسته می‌شود، در صورتی که به نظر من اشکال بیشتر مربوط به استادان راهنماست، که نظارتی بر دانشجو ندارند، و هیچ «راهنما»یی خاصی نمی کنند. اگر استاد بر پروژه دانشجو تسلط داشته باشد(که باید چنین باشد) و مثلا گزارش ماهانه از او بخواهد، هیچ گاه دانشجو به ذهنش نمی رسد که این‌چنین نقلب آشکاری کند. استاد استاد استاد. مقصر اصلی اوست (363755)
 
جواد
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۵:۴۲:۵۵
بنده برای پایان نامه ام با یکی از اساتید خبره فن در دانشگاهمان چندماه روی پروپوزال کار کردیم
وقتی که به گروه رفت و برگشت دیدم که این استادی که من معرفی کرده بوده را رد کرده اند و مهمتر اینکه خودشان یک نفر را بدون اطلاع و موافقت من به عنوان راهنما تعیین کرده اند که اینکار کاملا خلاف مقررات بود. آنهم یکی از اساتید گمنام گروه که هم بیسواد بود و اصلا تخصصی در مبحث موردنظر نداشت و حتی خود گروه هم خیلی به ندرت به او درس می داد.
هرچه اعتراض کردم جواب نداد و جالب اینکه استدلال گروه این بود که چرا باید پول حق الزحمه راهنمایی پایان نامه که آنموقع 700 هزارتومان بود از گروه مدیریت دولتی خارج و به گروه مدیریت صنعتی برود. چون استاد راهنمای انتخابی من از گروه مدیریت صنعتی بود.
حدود 1 سال پایان نامه من به دلیل بیسوادی این استاد راهنما متوقف بود تا اینکه او را به دلیل یک تخلف قانونی از دانشگاه اخراج کردند و پس از آن بنده ظرف 3 ماه توانستم پایان نامه ام را جمع کنم
با این فجایعی که در گروههای دانشگاهها و بین اساتید وجود دارد نباید همه تقصیرات را به گردن دانشجو انداخت. (363789)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۷:۰۷:۵۳
اگر به آزمایشگاه الکتروشیمی دانشگاه سری بزنید متوجه دلیل می شوید. در آنجا در هر سال 150 مقاله نوشته می شود و طبیعتا هیچ فرصتی برای نظارت بر محتوای کارهای انجام شده وجود نئارد. (363645)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۰۹:۰۴:۵۳
شما را به خدا یه فکری به حال دانشجوهای دکترا بکنین. فارغ التحصیلی دانشجوهای فنی مشروط به داشتن دو مقاله ی ISI است ولی ژورنال های زیادی به دلیل ایرانی بودن یا تحریم یا ... مقالات ما را رد می کنند و عده ی زیادی هم آنها رابی خبر در پروسه های بسیار طولانی داوری بلاتکلیف نگه می دارند. من شش سال است دانشجوی دکترا هستم و به دلیل همین بلاتکلیفی هنوز فارغ التحصیل نشده ام. مطمئن هستم که می شود غیر از مقاله راههای دیگری هم برای ارزیابی زحمات دانشجو پیدا کرد...
تا حالا دست به تقلب، نه از نوع علمی و نه هیچ نوع دیگر نزده ام ولی اگر همین طور پیش برود مجبور می شوم مثل بقیه مقاله ای از سر هم کردن کارهای دیگران درست کنم و خودم را از شر وضع فعلی راحت کنم. (363938)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۱۱:۵۰:۱۴
آقای دکتر تبریزچی اصلا کار قشنگی نیست که قبل از اثبات چیزی اومدید و این مطلبو با اسم افراد توی سایت عمومی اعلام کردید.
بقیه افراد هم که نظر می دن بهتره یکطرفه به قاضی نرن
اول برید پایان نامه هارو چک کنید بعد قضاوت کنید. چکیده تز معیار تقلب نیست. بنظر من افراد نامبرده باید ادعای حیثیت کنند و از آقای تبریزچی شکایت کنند. آبروی کسی رو بردن قبل از اثبات گناه اون بسیار عمل زشتیه اونم از جانب استاد دانشگاه. واقعا جای تاسف داره ما کجا زندگی می کنیم که افراد بدون دیدن دلیل و مدرک دو طرف قضاوت می کنند و هر چی دوست دارن می گن (364024)
 
نا شناس
۱۳۸۹-۰۷-۲۵ ۱۶:۵۰:۵۸
مطمئن باشيد اگر چنين چيزي درست نبود تا حالا 100 باره از طرف دانشچو و يا اساتيد راهنما تکذيب شده بود. اخر يک نفر عنوان دو پايان نامه را مقايسه کند. فقط يک کلمه 10 اختلاف دارد. چکيده فارسي هم فقط يک جمله اختلاف دارد که آنهم مضمونش يکي است. چکيده انگليسي هم که عينا يکي است و با غلطهايش در بست کپي شده است. بقول قديمي ها، مشت نمونه خروار است. استادي هم با اين سابقه، بدون تحقيق کافي خودش را خراب نمي کند. (365219)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.