نظر منتشر شده
۴۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 84480
با مصوبه كميسيون تلفيق استبداد قانوني مي‌شود
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۹


کمیسیون تلفیق برنامه پنج ساله پنجم توسعه دیروز موادی را با فشار و لابی سنگین دولت به برنامه الحاق کرد که بر اساس آن، اجرای تمام قوانین کشور منوط به اعتبارات بودجه ای و فراتر از آن موافقت معاون رییس جمهور خواهد بود.



به گزارش "الف"، کمیسیون تلفیق برنامه پنجم در اقدامی غیرقابل باور با فشار و لابی شدید دولت و همکاری برخی اعضای هیات رییسه کمیسیون تلفیق موادی را تصویب کرد که اگر در صحن علنی نیز تصویب شود، اجرای تمام قوانین کشور! منوط به موافقت معاون نظارت و برنامه ریزی رییس جمهور یا اختصاص اعتبار بودجه ای خواهد بود.



به عبارت دیگر، در حالیکه فرایند بودجه ریزی باید بر مبنای احکام برنامه صورت گیرد، عزیزی با همکاری برخی نمایندگان و هیات رییسه تلفیق به ویژه آقایان باهنر و عبداللهی ترتیبی را مقرر کرده اند که برنامه و "سایر قوانین کشور" [از از قانون اساسی تا تمام قوانین اصلی و روزمره کشور] منوط به اختصاص اعتبار بودجه یا موافقت دولت خواهد بود.



در این دو ماده که مشابه هم بوده و ماده دوم برای محکم کاری سرپیچی آتی دولت از قانون در کنار ماده اول به تصویب رسید آمده است:

کلیه احکام و تکالیف، اختیارات، وظایف و مسئولیت های مندرج در این قانون و سایر قوانین و مقررات صرفا در سقف اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سنواتی الزام آور است. 
کلیه قوانین و مقررات از جمله احکام قانون برنامه که مستلزم استفاده از منابع عمومی می باشد در حدود اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سنواتی و با رعایت مراتب ابلاغ، اعتبار و موافقتنامه و تخصیص از سوی معاونت قابل اجرا خواهد بود.





به عبارت دیگر، دولت از این پس به راحتی خواهد توانست هر قانون کشور را که تمایل ندارد اجرا کند، به استفاده از منابع عمومی مرتبط کرده و با آن موافقت نکند!

مواد حیرت انگیز فوق در حالی تصویب می شود که در همین روز، با لابی عزیزی، دیوان محاسبات از فرایند بررسی گزارش نظارتی برنامه حذف شد.



دولتی ها با لابی سنگین، کمییسیون تلفیق را به وضعیتی تبدیل کرده اند که تعدادی از نمایندگان عملا به نماینده دستورات و نظرات معاونت تبدیل شده اند و فریاد و اعتراض نمایندگان معترض به جایی نمی رسد.













مرتبط:

سرگذشت مواد 162 و 189 برنامه را در ادامه همین روند بخوانید.



 
 
سيد ميثم موسوي
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۳:۵۴
با عرض پوزش از برخي نمايندگان واقعي مردم در مجلس.
شما از وكيل الدوله هاي مقيم مجلس انتظاري جز اين داشتيد؟ (363729)
 
کیان
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۱۰:۴۹:۱۰
اصلا مجلس و میخاهیم چیکار؟ مسئولین همت کنن انتخابات مجلسو که خیلی هم وقت گیره حذف کنن یه مجلس سنا که نمایندگانش انتصابی باشن تشکیل بدن مثل خیلی از کشورا .. مگه مردن که ما هم از بی مجلسی بمیریم (364006)
 
Taha darvishnejad
۱۳۸۹-۰۷-۲۲ ۰۱:۲۲:۳۹
واقعا انتظاري جز اين نيست
بيجاره مردمي كه خبرندارند با اين طرز تفكر وكيل هايشان خودشان و كشورشان بسيار لطمه خواهند ديد (364211)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۰۹:۲۰
رفتارهاي اين دولت را كساني است كه به او راي داده اند، دريابند. (363731)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۰۰:۵۴:۴۰
اکثر کسانی که به احمدی‌نژاد رأی دادند کاربر اینترنت نیستند. (363901)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۲۰:۱۶
معنای این مواد اضافه شده در یک جمله :
از این به بعد هر کاری که دولت انجام داد می تونه بگه : کی بود کی بود ، من نبودم ! (363735)
 
میرزای بزرگ
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۲۳:۵۱
این مواد به آن معناست که به تمامی تخلفاتی که دولت انجام می دهد وجه قانونی داده می شود و عملا دولت خواهد گفت ما همه کارهایمان را قانونی انجام دادیم. (363736)
 
صراحت
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۲۷:۳۴
همانطوری که بارها و شاید صدها بار گفتیم وکیل الدوله ها یا بقول شما لابی دولت در مجلس ! کار خودشان را انجام می دهند و هیچ کس هم نمی تونه چیزی بگه.به نظرم مجلس و دولت در هم ادغام شه همه با هم باشند کلی هم صفا بکنند بهتره. (363737)
 
محمد حسن غلامعليان
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۲۸:۱۳
بنام خدا: سخنان ووعده هاي رييس دولت نهم ودهم با گذشت بيش از پنج سال ونيم اينجانب را بر اين باور رساند كه ملت شريف وانقلابي تمام سختيها ومصائب را تحمل كرده ومي كند ودم فرو بسته تا دشمنان داخلي وخارجي سوء استفاده نكنند ولي اين دليل برآن نميشود كه ريخت وپاش هاي عجيب وغريب را در سطوح مختلف نبينند .
دو سال بيشتر به پايان كار دولت دهم باقي نمانده ومجلس كه عنوان خانه ملت را دارد بايد در برابر زياده خواهي دولت ونمايندگان حامي شخصي رياست جمهوري محكم بايستد واگر موفق هم نشود اين تاريخ است كه به قضاوت خواهد نشست. (363738)
 
سوال
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۳۰:۱۲
در یک جمله :
قوه مجریه در راس قرار می گیرد و مجلس کاملا حذف می شود.سوال : بعد از حذف مجلس وکیل الدوله ها جایی برای رفتن ندارند.کجا مشغول بکار می شوند؟ (363739)
 
امير
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۴۱:۱۵
حالا فهميدين مجلس ديگر در راس امور نيست يعني چه؟!
خدا به ما که به شماها راي داديم رحم کند! (363745)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۲:۴۶:۳۷
اگر طرح هدفمند كردن يارانه ها اجراي بشود كه كلا لايحه برنامه پنج منتفي است چون همه فاكتورها و عوامل تغيير ميكنند . پيشنهاد ميكنم نمايندگان فعلا يكسال برنامه قبلي را تمديد كنند تا ببينند چي ميشود.از بي برنامه بودن برنامه پنجم همين افزايش سن بازنشستگي شاغلان و عدم توجه به حق اشتغال و زندگي ميليونها جوان بيكاراست كه همين كميته تلفيق كيلويي پيشنهاد غير كارشناسي دولت را تصويب نموده است . (363748)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۳:۳۸:۲۴
بابا جمع كنيد اين بساطتان را

كمسيون تلفيق مي خواست اهرم فشار در برنامه تعبيه كند كه نشد
مگر مي شود برنامه اي را بدون ديدن اعتبار ان اجرا كرد به صرف اينكه قانون شده است

من دها كامنت گذاشته ام تا حالا اما حذف شده (363763)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۷-۲۲ ۱۱:۱۳:۱۴
بودجه طرح تامین آتیه و سفرهای استانی بلاخره معلوم نشد در کجای بودجه پیش بینی شده است. آیا این بی انضباطی مالی نیست؟!
آقای احمدی نژاد می گوید مردم نگران نباشد خزانه دولت پر از ارز و دلار است از طرفی 8 ماه تمام است بودجه قانونی مترو که این همه روی آن تاکید شده است را نگهداشته و با بهانه نداشتن اعتبار پرداخت نمی کند!! ما کدام یک از حرفهای رئیس جمهور را باور کنیم؟ (364291)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۳:۵۴:۳۷
مبارک دولت خدمت گزار و عدالت ورز و مهر پرور وکلی چیزای دیگه و البته مردم قدرنشناس ما!!!!! (363764)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۳:۵۵:۵۳
چشم اميد مردم به نمايندگان با غيرتي چون رسايي، توكلي و كوچك زاده دوخته شده است. اگر از شما نمايندگان كاري بر تيايد مردم چاره اي جز تسليم ندارند. (363765)
 
امير
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۰۸:۵۵:۲۲
چرا مردم،‌خيلي كارها مي توانند انجام دهند. ولي اكثرشان فعلا اينقدر درگير روزمرگي و تامين معاش هستند كه نمي دانند چه بايد بكنند.
نمايندگان بايد بترسند از درگاه الهي و روزي كه در آ» دنيا بايد پاسخ اين همراهي ها را بدهند. (363934)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۴:۴۳:۰۰
خوب این را هم در نظر بگیرید که مجلس هم نمی تواند بدون تامین عتبار تکلیف روی دوش دولت بگذارد. (363775)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۴:۴۳:۳۴
جناب الف

معلومه منطقت توی کمیسیون خریداری نداشته که دست به دامن اقدام پوپولیستی در رسانه خود شدی .. اگر راست می گویی نمایندگان رو قانع کن و جوسازی نکن
اینها همون نماینده هایی هستن که در مخالفت با دولت کم نذاشتن پس دلشون برای دولت نسوخته .. حتما بنابر منطقی حرف دولت رو پذیرفتن (363777)
 
Magenta Borhani
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۰۶:۲۴:۵۵
نخير ، دولت اگر منطقي داشت كه بعد از كلي قهر و تاخير يك نفر رو با 3 حق راي ! نمي فرستاد به جلسات كميسيون .
البته منطقش هم اين بود كه اگر موارد درخواستي ما اصلاح نشود برنامه را اجرا نمي كنيم (363915)
 
علی
۱۳۸۹-۰۷-۲۲ ۱۵:۲۱:۲۲
مخالفم (364389)
 
صادق
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۵:۲۰:۵۲
با این اقدام نقش مجلس به کمتر از نصف می رسه ومجلس بیشتر تشریفاتی میشه
یعنی نقش معاون رییس جمهور از نقش رئیس مجلس هم بیشتر خواهد شد
!!!!!!!!!!!!!!!!! (363786)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۵:۳۲:۲۹
نوشتین :\"به عبارت دیگر، دولت از این پس به راحتی خواهد توانست هر قانون کشور را که تمایل ندارد اجرا کند، به استفاده از منابع عمومی مرتبط کرده و با آن موافقت نکند!\"
انصافا خودتونو گذاشتین سر کار یا ما رو ؟
مگه تا حالا دولت کاری غیر از این کرده؟
شما هم که به اصطلاح نماینده مردمید، فقط هر چی دولت بخواد، می گید چشم! (363788)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۶:۰۱:۲۹
متاسفانه در ایران به دلیل فقدان حزب همیشه نمایندگان با تابلوی حامیان رییس جمهور به صحنه می ایند ورای می اورند ومی شوند وکیل الدوله نه وکیل ملت اگر حزب داشتی در مجلس ششم با عکس خاتمی نماینده کاندیدا نمی شد وامروز نمایندگان حاضر به پذیرش چنین مصوبه ای نمی شدند (363791)
 
منصور
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۶:۵۲:۱۳
ترسم نرسي به کعبه اي اعرابي

اين ره که تو ميروي به ترکستان است

خدا کنه تا دير نشده \"مجلس در راس امور \" جلوي کارهاي غير قانوني را بگيرد (363805)
 
کاوه
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۹:۳۹:۳۴
خیلی ها بعد از حرف آقای احمدی نژاد که گفته بود مجلس در راس امور نیست داد و فریاد کردند که مجلس در راس امور است ولی آقای احمدی نژاد به درستی گفت که مجلس در راس امور نیست ولی با این تصمیم مجلس ،همه متوجه شدند که دکتر احمدی نژاد حقیقت را گفته است ونمایندگان با تصویب این قانون ،حرف رییس جمهور را تائید کردند. (363842)
 
سید
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۱۹:۵۴:۵۶
بابا شما نمایندگان که هر جور دوست دارید توی قانون بودجه دست می برید کلا زیر و روش می کنید. این اهرم شما هاست. انتظار ندارید که احیانا وسط سال همین جوری عشقی هوس کنید برای دولت خرج بتراشید . بعد توی بودجه هم نیومده باشه. دولت هم حتما اون رو اجرا کنه ؟
در ضمن این روش شما درست نیست. اول مجلس رو قانع کن . دو تا بند از قانون رو برداشتی اوردی . داری زیراب همش رو می زنی . این روشش نیست ما که نمی دونیم بقیه ی بندها چیست همین دو تا بند هم همچین مفهوم نیستند عزیز من . با این روش مطلب زدن شما فقط کسی می تونه حرف شما رو قبول کنه که صد در صد شما رو قبول داشته باشه . برو حرف کمیسیون تلفیق رو هم بردار بیار داداش من؟ (363846)
 
reza
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۲۰:۴۴:۵۰
اصلا گیریم الف داره جوسازی میکنه تو اگه می خوای صادق باشی همیشه در نظر داشته باش که نخبه ها وحتی اکثریت مردم فکر و تفکر واندیشه دارن-طبق فرمایش امام مجلس (همیشه) در راس امور است-این حرف سطحی نیست بلکه با بصیرت و نگرش عمیق به تاریخ مملکت ما گفته شده- آقای به ظاهر غیر پوپولیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (363853)
 
امیر منفرد
۱۳۸۹-۰۷-۲۰ ۲۱:۱۵:۴۶
این تصمیم کاملاً ارزشی و مهمی است. به نمایندگان ولایت مدار تبریک می گویم.
4
اساساً چرا مجلس این همه سنگ جلوی پای دکتر می اندازد؟ دکتر احمدی نژاد خودش بیشتر از همه نمایندگان رای دارد و بهتر صلاح ملت را تشخیص می دهد. وقت مردم را هم دیگر مجلس نمی گیرد.
چرا همه اش ساز مخالف می زنید، بگذارید دکتر کارش را بکند. تا الان هم دکتر واقعاً بزرگواری کرده که جلوی مجلس نیاستاده است.

این همه عزت و پیشرفت و عدالت را در همه عرصه ها نمی بینید؟ حالا تصور کنید اگر دست دکتر بازتر باشد و مجلس مدام جلوی دولت خدمتگذار نایستد، چقدر پیشرفت می کنیم!
امیدوارم در آینده نزدیک قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت را هم به دولت واگذار کنند تا قبل از پایان دوره رییس جمهور محبوبمان، به قدرت اول جهان تبدیل شویم. (363861)
 
انتظار
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۰۰:۲۵:۱۵
این که حساب دو دوتا چهارتاست ، حرف غیر منطقی ای نیست که اینقدر هوچیگری میکنید .
هرچقدر پول بدی همون قدر آش میخوری (363895)
 
ابابیل
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۱۶:۰۳:۰۷
به نظر من این ضرب المثل حکیمانه ای که گفتید مهم ترین توشة دولت خدمت گذار در مقابل مجلس سنگ انداز است. هر چقدر پول بدهی آش میخوری، این حکمت متعالیه است؟ حالا که دوباره به این میراث گرانقدر ذشتگاه که در قالب ضرب المثل به دست ما رسیده است فکر میکنم میبینم که کلاً دکتر در تمام این 5 سال راست میگفت و ما غافل بودیم. (364098)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۰۰:۴۱:۲۸
خوش به حال ملت ایران که موکلین این مجلس اند.... (363900)
 
باران
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۰۷:۵۹:۵۴
پس تو و دوستای تو تو مجلس چکار میکردین؟
پس وظیفه مجلس چیست؟ (363922)
 
هادی
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۰۹:۳۵:۰۳
هیچ نظری از سینه چاکات دولت ، برادر یخی و برادر روزبه نمی بینم.!!
این قدر ضایع است؟ (363949)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۱۰:۵۹:۰۷
لطفا معنای پوپولیست را در فرهنگ لغات مشده کنید + یک مثقال ( بیشتر لازم نیست ، اسراف می شود !) هم انصاف اضافه کنید
می توانید فرد پوپولیست را بشناسید
اصلا الف مگر چند بیننده دارد که توکلی بخواهد در آن اقدام پوپولیستی هم بکند ؟!
مگگر صدا و سیما است ؟! (364009)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۱۱:۱۸:۳۳
مجلس تا ديروز با دولت بر سر اينكه مجلس در راس امور نيست دعوا داشتند چه شده كه با تصويب چنين قانوني مي خواهد با دست خودش مجلس را از راس فرود اورد ودولت را در راس قرار دهد

مگر نه اينكه مصوبات مجلس كه اجراي ان نياز به اعتبار مالي دارد بايد محل تامين اعتبار مشخص گردد تا شوراي محترم نگهبان ان را تاييد نمايد لذا پيشنهاد ميگردد به جاي تصويب چنين قانوني كه مجلس را تسليم دولت مي كند قانوني تصويب گردد كه مجلس اول محل تامين اعتبار اجراي مصوبه مشخص نمايد كه پس از تصويب با قدرت بر اجراي ان نظارت كند



در صورت تصويب چنين قانوني بايد به مجلس تسليت گفت وبه دولت تبريك (364016)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۱۲:۳۳:۴۷
الف داری کم کم سانسور چی می شی ها من یه توضیح به اسم سید دادم سانسور کردی این کار رو نکن . خوب نیست متن رو بزار. فحش که نداده ام نظرم را گفته ام . اگر ابلهانه هم هست بزارش . دمت گرم . ببین سایت تابناک خیلی سانسور می کنه . ولی شما این کاره نبودی . ما از تابناک جدا شدیم . از شما هم جدا می شیم (364036)
 
navid
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۱۷:۱۳:۴۳
متاسفانه در نقدهای این سایت خبری ، خبری از صداقت و حسن نیت در انجام وظیفه خطیر خبرنگاری وجود ندارد.
بخاطر همین هم هست که حتی نقدای بعضاً خوبتان هم مهجور می ماند
درحالیکه خبر اصلی خروجی بسیاری از خبرگراری ها و سایت های دنیا سفر رییس جمهور به لبنان است. دوست و دشمن راجع به ان حرف می زنند شما با سانسور می خواهید اهمیت آن را کم کنید
غافل از اینکه با این کار اعتبار خبری خود را کاهش می دهدید.
تا این ساعت تنها به هدیه ویژه رییس جمهور به میشل سلیمان پرداخته اید هن هم با موضعی کانلاً منفعلانه
متاسفم (364131)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۷-۲۱ ۲۱:۱۷:۱۷
اين طرح اگر به تصويب نهايي برسد.به معناي واقعي كلمه فاجعه است. اميدوارم با روشنگري رسانه ها و نمايندگان دلسوز در مجلس به تصويب نهايي نرسد. (364180)
 
Taha darvishnejad
۱۳۸۹-۰۷-۲۲ ۰۱:۱۵:۴۶
اكر تصويب شود از شان مجلس كاسته خواهد شد
اصلا برنامه دولت صرفا اين است كه دولت در راس امور باشد و با اين وضع به خواسته خود خواهد رسيد
و در آينده بسيار فراتر از اين نيز عمل خواهد كرد (364209)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۲ ۱۲:۰۹:۱۰
آن گردن کلفتی که ما را با وجود اینهمه دشمن خارجی اینطور ذلیل کرده است ، اگر از دشمن خارجی فراغ پیدا بکند چکار خواهد کرد؟
فاعتبروا یا ......... (364322)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۳ ۱۰:۳۴:۴۳
يک نکته را خواستم گوشزد کنم. امريکا وکشورهای پيشرفته غربی زيرکانه از صنايع کم تکنولوزی مثل نساجی تغيير جهت داده اند , به سمت ايجاد کارافرينی در مشاغل مرتبط با نانوتکنولوزی وبيو تکنولوزی والکترونيک و ريز تراشه ها , فضا وماهواره ميروند , و ناگهان فاصله چند صد ساله با ساير کشورها خواهند گرفت . اگر می خواهيم مجددا جا نمانيم , بايد روی مراکز تحقيقاتی در \"دانشگاههای مادر\" سرمايه گذاری بسيار سنگين کنيم. تکنولوزی مهمترين کالای فزوشی قرن اينده است. امريکا بسرعت در حال جذب دانشمندان جهان در مراکز تحقيقاتی دانشگاهی خود است تا تکنولوزی توليد کنند. ارزش 2 ميليارد سرمايه گذاری امروز روی \"مراکز تحقيقاتی مادر\" صدها ميليارد دلار منفعت برای کشور در عرض 10 سال می اورد. (364596)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۴ ۰۹:۴۹:۳۹
این مجلس که \"درراس امور\"است اول توضیح دهدکه (1)قضیه ی وقف دانشگاه آزاددرمجلس چه بود؟؟(2)تکلیف طرح نظارت برنمایندگاه چه شد؟؟؟؟(3)مسئله ی تعرفه واردات خودرودرمجلس چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!لطفا سانسورنکنید (364725)
 
محمد حسن غلامعليان
۱۳۸۹-۰۸-۱۸ ۱۷:۳۵:۲۷
بنام خدا
« مجلس باز هم از رسميت افتاد!»
كساني كه كار وبار مجلس شوراي اسلامي را دنبال مي كنند خوب مي دانند كه تعداد نمايندگان مجلس در حال حاضر 290 نفر مي باشد . اين افراد در حوزه هاي انتخابيه خود به مردم قول داده اند كه: از دستاوردهاي انقلاب و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنج دیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان و اسلام امریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند . (1)
بنابر این نماینده شایسته کسی است که نمایندگی را راهی برای نیل به پست و مقام قرار ندهد وهد فش خدمت به اسلام و انقلاب و رفع گرفتاری های محرومین جامعه باشد و مصالح نظام اسلامی را بر مصالح شخصی و جناحی مقدم بدارد.
همانطورکه در اصل شصت و هفتم قانون اساسی آمده، نمايندگان در اولین جلسه مجلس سوگند یاد می کنند و متن آن رانيز امضاء می نمایند از ابتدا تا پایان دوره نمایندگی مجلس بايد به آن اصول پای بند باشند و در انجام وظیفه و حفظ حقوق ملت لحظه ای کوتاهی ننمایند.
حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در وصیتنامه خود بخشی از شرایط وکلای مجلس را اینگونه ترسیم می نماید:


نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید در قبال این مسوؤلیت مهم احساس وظیفه نمایند و به دور از احساسات و اغراض جناحی به فکر رفع گرفتاری و مشکلات مردم محروم کشورمان باشند و انشاءالله نمایندگان محترم مجلس سنگینی بار مسؤولیت و رسالت خود را در این امر خطیر احساس کرده و می کنند و به خوبی دریافته اند که نظام و مردم از آنان چه انتظاری دارند، که باید گفت مجموعه خواسته ها و انتظارات اسلامی مردم از مجلس رفع گرفتاری ها و محرومیت ها و دگرگونی در نظام پر پیچ و خم اداری کشور از انتظارات به حقی است که باید آنها را جدی گرفت و نمایندگان محترم مجلس قبل از پرداختن به لوایح و تبصره ها و مواد غیر ضروری به فکر مسائل اصلی و کلیدی کشور باشند و بر اساس اسلام عزیز در کمیسیون ها با طرح قوانین و لوایح به سمتی حرکت کنند که مشکلات اساسی مرتفع و سیاستهای زیربنایی کشور در امور فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در راستای کمک به محرومین و رفع استضعاف مدون و به مورد اجرا در آید . (2)
اكنون كه اكثر روزها مجلس به اكثريت نمي رسد وحداقل يكصد نفر در جلسات حاضر نمي شوند ولوايح بدون حضور آنان رد يا تصويب مي شود چه كسي يا كساني پاسخگو هستند؟
يكي از نمايندگان مجلس در گفتگو با خبرنگاران مي گويد علت عدم برگزاري جلسات كميسيون ، سفر تعدادي از نمايندگان به سفر حج بوده است.!
اظهارات اين نماينده تحليل‌هاي مختلفي درباره سفر حج نمايندگان در رسانه‌ها به دنبال داشت وبسياري معتقد بودند كه اين سفر هم مانند سفرهاي ديگر با هزينه مجلس صورت گرفته است. كه روابط عمومي مجلس اعلام داشت : سفر حج نمايندگان با هزينه شخصي آنها بوده و مجلس براي اين سفر هزينه‌اي پرداخت نكرده است ونمايندگان ملت مانند همه آحاد مردم براي حج اقدام و هزينه پرداخت كرده‌اند ولي مجلس هم مانند ساير دستگاه‌ها و سازمان‌ها سالانه تعداد محدودي سهميه براي اعزام به حج دارد.! و اداره تشريفات، هماهنگي اين سفر! و اقداماتي چون ثبت نام افراد و پيگير‌ي كارها ! را به‌عهده دارد واينكه گفته شده نمايندگان از طرف مجلس به حج رفته‌اند به معناي پرداخت هزينه از سوي مجلس نيست! بلكه صرفا به معناي آن است كه هماهنگي اين سفر و فراهم كردن امكانات مقدماتي به‌عهده مجلس بوده است !ومجلس هزينه‌اي در اين زمينه پرداخت نكرده ! و از كساني كه مدعي شده‌اند هزينه سفر نمايندگان به عربستان از محل اعتبارات قوه مقننه پرداخت شده خواست كه چنانچه سندي در اين زمينه دارند، ارائه دهند.‍!
كه در اينجا لازم به ذكر است كه چه هزينه اي بالاتر از اين كه مجلس در يك روز چهار بار از رسميت بيفتد ونتواند به وظايف قانوني خود عمل نمايد بايد گفت حجتان مقبول وسعيتان مشكور!!!!!!!!!!
مقام معظم رهبري در دیدار خود با رئیس و نمایندگان مجلس هفتم به آن‌ها توصیه‌ کردند که \"حضور درمجلس باید منضبط، سر وقت و با رعایت دقیقه و ثانیه باشد\"( 3 ) اما گویا این توصیه به گوش نمایندگان مجلس هشتم نرسیده است!
يكي ديگر از نمايندگان مدعي است هيئت رئيسه مجلس اين اختيار را دارد كه نمايندگان و كميسيون‌هاي تخصصي فعال را تشويق كرده و امتيازاتي براي آنها قائل شود، ولي با وجود فعاليت‌هاي ارزنده نمايندگان، مجلس هيچ گونه امتيازي براي آنها در نظر نگرفته است و ارائه سهميه براي حج طبق قانون و مانند ضوابط ساير دستگاه‌ها و نهادها بوده است.
گويي نماينده عزيز مردم را كر ونابينا تصور كرده اند ، بركسي پوشيده نيست كه نمايندگان محترم نياز مالي ندارندو شكر خدا اكثريت كرسي نشينان مجلس خود داراي كرسيهايي به مراتب مجلل تر هستند .
نمایندگان مجلس هر ساله علاوه بر تعطیلات رسمی کشور و تعطيلات ایام نوروز، یک ماه تعطیلات تابستانی دارند كه بعظاً به سفرهای خارجی، سیاحتی و زیارتی می روند .همچنین بعد از سه هفته کاری یک هفته هم به حوزه انتخابیه می روند «هفته سرکشی به حوزه انتخابیه» و جلسات علنی مجلس برگزار نمی شود.
با اینکه نیمه اول تعطیلات تابستانی امسال مجلس، در مرداد بود ليكن بر اساس اخبار منتشره حدود 100 نماينده به همراه خانواده به سفر حج مشرف شدند.


برخی از نمایندگان نسبت به تعطیلات مجلس انتقاد داشته و خواستار کاهش این تعطیلات هستند اما در مقابل عده ای دیگر از نمایندگان معتقدند که اين تعطيلات يك سنت پارلماني در همه پارلمان هاي دنياست و ساعت كار مجلس هم ساعت كار متعارف نيست. چون نمايندگان اصلا ساعت كار ندارند و تقريبا وقتي نماينده‌اي در حوزه انتخابيه حضور دارد، كل وقتش متعلق به مردم است.!!!!!
نماينده ديگري معتقد است وطيفه نمايندگان مجلس قانونگذاري و نظارت بر حسن اجراي امور است و محدود به يك جاي خاص نيست و بسيار گسترده است.! مجلس يك سري اختياراتي دارد كه دستگاه هاي ديگر ندارند و اين مربوط به كل كشور است و حتي ممكن است از حيطه كشور هم فراتر رود.
وي تاکید دارد که برخي از نمايندگان در طول روز بين 15 تا 17 ساعت كار مي كنند ، حتي بعد از سه هفته كاري، مجلس كه يك هفته جلسه ندارد ، آن يك هفته هم تعطيل نيست بلكه در آن يك هفته نمايندگان به حوزه انتخابيه مي روند و اين هفته براي نمايندگان خيلي پركارتر است از سه هفته قبل! اما متاسفانه برخي اعلام مي كنند كه مجلس تعطيل است.!
آيا طی يك جلسه 4 ساعته برای بررسی لایحه سرنوشت‌ساز پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، مجلس بايد حدود سي بار از رسميت بيفتد؟ آيا درست است كه در هنگام بررسي جزييات يك برنامه سرنوشت ساز تعداد نود وپنج صندلي مجلس خالي باشد؟
مثلاً آقاي رييس جمهور در سفرهای استانی که هر دو سه هفته یکبار تکرار می شود، چند ساعت کار می کنند؟ ايشان مي گويند من براي نماز صبح كه بيدار مي شوم تا نيمه شب كار مي كنم با این حساب ایشان هم باید هر یکی دو ماه 15 روزكارشان را مانند نهاد رياست جمهوري تعطیل کنند و به اتفاق زن و بچه و مادرزن و باجناق بروند سفر عمره ودوبي وجزاير .....
وقتی نمایندگان محترم برای اثبات خود فقط به این جمله امام راحل(ره) تمسک می نمایند که (مجلس در راس امور است) در تعطیلات چطور ؟ اينجا هم بايد در راس امور باشند؟ در ساعت کاری هم در راس امور باشند؟ در رفتن به سفرهای خارجی و عمره و واجب هم در راس امور باشند؟!!!
آيا پاسخها ودلايلي كه برشمرديد با وظايفي كه برعهده گرفتيد همخواني دارد ؟
اينكه رييس مجلس از سيماي جمهوري اسلامي ايران به خاطر نشان دادن صندلي هاي مجلس انتقاد كند ومعتقد باشد كه نشان دادن اين تصاوير از رسانه ملي سبب بي اعتمادي مردم به نمايندگان مي گردد معنايش اين نيست كه مردم نبايد بدانند خادمانشان كجا هستند؟ آيا بايد به سراغ تلويزيون خانه همسايه بروند وآنجا شاهد صندليهاي خالي مجلس باشند؟
آيا مردم همواره از منتخبان خود نخوا سته اند كه حضوري شايسته وتاثير گذار در مجلس داشته باشند؟
اين نمي شود كه در زمان انتخابات به مردم بگوييد ما خادم شما هستيم وبراي رضاي خدا وتكليف كانديد شده ايم واز مردم راي بگيريد وپس از آنكه به مقامي رسيديد مردم را فراموش كنيد .
تاريخ حافظه درخشاني دارد وتمام اعمال وكردار ما را ثبت مي كند وبه آيندگان نشان خواهد داد.والسلام

آبان ماه 1389 هجري شمسي
محمد حسن غلامعليان

منابع
1- صحيفه نور جلد 20 ص 194
2- همان ص 214
3- هشتم خرداد ماه 1384 (370232)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.