نظر منتشر شده
۳۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 86129
نتيجه فاصله ميان رويه هاي حقوقي و شرعي
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۴
حجت الاسلام و المسلمين دكتر جليل محبي - حقوقدان

 

1- روزي م . م نزد يكي از رفقاي تازه مسلمانش در يثرب كه اخيراً به مدينه‌النبي تغيير نام يافته بود آمد و شروع به تعريف عمل خلاف شرع شب گذشته‌اش پرداخت . رفيق شفيق او هم يا از روي دلسوزي يا نا آگاهي و يا هر چيز ديگر بر آشفت كه تا آيه‌اي در باره‌ات نازل شده نزد پيامبر(ص) برو و داستانت را به او بگو كه اگر اين اتفاق بيافتد اسمت در تاريخ خواهد ماند! م . م نيز سريع خود را به پيامبر(ص) رساند و از زناي شب گذشته‌اش خبر داد و در خواست نمود كه پيامبر(ص) او را مجازات كند . پيامبر(ص) در پاسخ او روي بر گرداند و با جوابي سر بالا جلوي اقرار او به « جرم زنا » را گرفت . پيامبر(ص) در طرف ديگر مشغول صحبت با فرد ديگري شد لكن م.م  مجدداً داستان خود را تعريف و در خواست اجراي مجازات نمود و پيامبر(ص) جواب سر بالاي ديگري به او داد . اين صحنه چهار بار تكرار شد . پس از بار چهارم بود كه پيامبر(ص)  فرمود حجت تمام شد او را سنگسار كنيد . مردم او را براي سنگسار بردند . بعد خبر آمد كه م . م از سنگسار فرار كرد لكن مردم دنبال او دويدند و بالاخره او را كشتند. پيامبر (ص) ناراحت شد و آنها كه اين كار را نموده بودند ملامت كردند كه او با فرار خود توبه كرده و پاك شده بود... 

 

2- حدود دويست سال پيش بعد از انقلاب با اصطلاح كبير فرانسه آقاي ن . ب قوانيني به تصويب رساند كه بعدها به فارسي ترجمه و شد قانون مملكت ايران. مشروطه‌اي كه آمده بود به ما قانون بدهد، احكام شرعي مجرا در اين مملكت را كنار گذاشت و قوانين مملكتي ديگر كه دنبال آرماني ديگر بود، جايگزين كرد . يك نظام كيفري بوجود آمد كه دنبال « بگير و ببند » مجرمان بود. « تفتيش » نحوه اجرا و «مفتش» مجري آن بود . استنطاق قانوني شد و چماق رضاخاني به دنبال هر مجرم اخلاقي و غير اخلاقي.

 

سالها گذشت و انقلاب شد قانون اساسي‌اي نوشته شد كه در آن اصل چهارمي بود كه شرع را به اين مملكت بر مي‌گرداند. خوشحال شديم و فكر مي‌كرديم با يك جمله در يك كتاب مشكلات حل مي‌شود . نفهميديم كه آنكه در مسند قضا خواهد نشست در دانشكده حقوق دانشگاه ت و ش و ا . ص درس خوانده و سر كلاس ع . ا و م . ا و ح . ن نشسته است . ياد گرفته بازجويي كند و دليل جمع كند و متهم را به كارشناسي و پزشكي قانوني بفرستد . به اين آقاي قاضي اصلاً نياموختيم كه خدا كه گفت سنگسار كن، در كنارش چهار بار اقرار و شهادت را با آن شرايط ويژه نيز گفته است . نگفتيم اگر اقرار كرد و بعد انكار، سنگسار ساقط مي‌شود . نگفتيم اگر توبه كرد مثل بچه‌اي كه تازه به دنيا آمده پاك است، پاك پاك! نظام تفتيشي فرانسه را قالب كرديم به نظام كيفري جامعه اسلامي و دانشكده علوم قضايي هم كه تاسيس كرديم به جاي آنكه طلاب فقه خوانده را بخوانيم و به آنها حقوق نيز بياموزيم دانشكده اي در عداد همان دانشكده هاي ديگر بنا كرديم.

 

3- وبعد س . ا را آورديم در 20:30  و گفتيم او از وكيل خائنش كه سر از بي بي سي ملعون در آورده شاكي است .

 

4- داستان س . ا را آمريكا و انگليس و صهيونيستهاي خبيث كردند در بوق ! اما ما چه كرديم ؟ هيچ ! از يك طرف به قاضي آنچه بايد ياد مي‌داديم، ياد نداديم . از طرف ديگر ابزار رسانه داديم دست چند تا خبرنگار بي خبر از احكام شرع كه دنبال خبرند كه در بوق كنند. آدمهايي كه نمي فهمند فردي كه متهم به زناي محصنه است را نبايد با حجاب برتر در تلوزيون نمايش داد.

 

5- داستان م . ا در تاريخ ماند و هر كه فقه خواند اسم شريف ! او را دانست. لكن داستانش عبرت نشد كه س . ا ها را بنا نبود به جرم زنا مجازات كنيم. قرار بود گناهشان را بپوشانيم و بگوييم لعلّك قبلت...

 

اشاره: مطلب فوق در خصوص جرائم منافي عفت صادق است و جرائمي مانند معاونت يا مشاركت در قتل از دايره بزه پوشي خارج اند.

 
 
عبد الله جم
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۵:۰۹:۲۷
بازجويي در جرايم حق اللهي در اسلام نداريم.
مفاد قاعده درأ كه از مسلمات اسلام است مويد آن است.
اسلام مي خواهد بگويد مرتكب اين جرايم شدي در خلوت توبه كن ولي بيان آن و اقرار به انجام آن خود گناهي ديگر است.
در واقع جرم دانستن آن ملازمتي با مجازات كردن ندارد.
اين يعني سياست بزه پوشي. (369494)
 
رضا سلطاني
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۵:۱۴:۱۷
در روايتي از امير مومنان هست كه فردي به جرايم منافي عفت اعتراف كرد،
ايشان فرمودند: افلا تاب في بيته! فليستتر بستر الله
چرا در خانه اش توبه نكرد و با پوشش ستاريت خدا گناهش را نپوشاند... (369497)
 
آشنا
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۵:۱۵:۳۱
كسي نمي گويد كه آن كار را نكرده حتي قتل
اما نبايد حكم خدا را نقض كنيم حتي اگر قانون اساسي باشد

متن بالا حكمي از احكام خداوند است

اگر فرد توبه كرد از حكم شرعي مبراست (سنگسار) و فقط مي بايست بابت جرمش فصاص يا زنداني شود

معرفي اسلام به اين نحو و با اين احكام يك اشتباه بزرگ است (369499)
 
رضا اكبري
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۵:۱۵:۴۱
الان هم در قوانين همين گونه است قضات ما به احكام شرع آگاه نيستند (369500)
 
عطا الله بيگدلي
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۵:۱۷:۳۲
راهكار كوتاه مدت آن است كه در جرايم منافي عفت فقط از قضات روحاني استفاده شود. دست كم اين دسته از قضات اين روايات به گوششان خورده است. (369501)
 
حسين عرب اسدي
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۵:۲۲:۰۳
همين كه در همه جرايم يك بار اقرار جرم ثابت مي شود ولي در جرايم منافي عفت 4 بار اقرار لازم است نشانگر آن است كه سياست جنايي اسلام بر آن است كه اينگونه جرايم علني نشود و اصطلاحا زير پوست شهر بماند. (369507)
 
سعید
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۵:۳۵:۴۳
فردی که متهم به زنای محصنه است شاید پس از ان توبه کرد و به گفته شما پاک شده است. چرا نمیتوان او را با چادر در تلویزیون نشان داد؟
نویسنده بر اساس چه شواهدی مطمئن است که این فرد توبه نکرده؟
تعجب من از سایت الف است که این نکته را تیتر کرده! (369510)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۷:۱۴:۰۲
با سلام
من تا كنون براي مقالات الف كامنت نذاشتم تقريبا اميدي هم به انتشار اين كامنت ندارم ولي نمي تونم به اين مقاله اي كه نه مبناي علمي و حقوقي نه فقهي و نه اخلاقي و انساني داره بي توجه باشم. و همين جا اعلام مي كنم كه حاضرم مستند و مستدل مقاله ايشان را مورد نقد قرار دهم.
بسيار متاسفم كه كسي كه از عنوان حقوق دان استفاده مي كند نمي داند اصلا در هيچكدام از مقاطع تحصيلي حقوق و سر كلاس بزرگاني كه ايشان نام برده است مباحث جزاي اختصاصي و آيين دادرسي كيفري منافيات عفت از جمله زنا تدريس نمي شود چرا كه اصلا در سرفصل آموزشي ما قرار ندارند بنده دكتراي جزا و جرم شناسي هستم و كلاس اساتيد يادشده را گذرانده ام و سالهاست جزا تدريس مي كنم حداقل كلاس درس بزرگان ياد شده به ما آموخت كه به راحتي حكم اعدام صادر نكنيم و هر راه و باريكه راه و روزنه اي كه بتوان از آن طريق كسي را نجات داد را به دانشجويان خود مي آموزند اما همكلاسي هاي مقاله نويس به ما راههاي اعدام كردن را ياد دادند. حقوقدان بودن صرفا اين مسووليت را ايجاب نمي كند كه ناپلؤن بناپارت را ن . پ و دانشگاه تهران را ت . بخوانيم بلكه از قضاوت نسنجيده و صدور حكم محكوميت بدون محاكمه و اثبات اتهام خودداري كنيم. (369529)
 
جليل محبي
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۱:۴۹:۵۴
سلام بر شما
بنده ادعا نكردم در دانشكده حقوق جرم زنا تدريس مي شود.
ادعاي من اين است سيستم تفتيشي دادسرا در آموزه هاي حقوقي قالب است
ن.ب يا ت گفتن از باب سنخيت با ادبيات بحث بود. م.م ...
بنده هم دانشجوي دكتري جزا هستم و كارشناسي و ارشد را نزد همين اساتيد تلمذ كرده ام
باب نقد هم باز است:
mohebby@gmail.com (369686)
 
سيد ابراهيم كراماتي
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۷:۱۷:۰۲
در دانشكده حقوق به آموزش اين موارد فقهي اهتمام مي شود و دانشجويان پس از فراغت از اين حيث مشكلي ندارند مگر اينكه نا پخته و سر سري گرفته باشند كه در اين حالت همه چيز فراموش مي شود.
در دانشكده علوم قضايي اگر اهمال مي شود ريشه در ضعف قوه قضاييه دارد كه بايد بر اين دانشكده اختصاصي نظارت موثر تري مي كرد و پس از آن مقدرات و عرض و جان و مال مردم به دست فارغ التحصيلان اين دانشكده مي داد.
قوه قضاييه از سر تنگ قيف گزينش مي كند و كساني كه گزينش شدند در فراخي سر قيف شادان و خندان احساس مطلق العناني مي كنند و ضعف نظارت موجب ميل به كاهلي و عدم مطالعه و سرسري گرفتن وظيفه سنگين قضا مي شود.
از نويسنده محترم خواهش مي كنم وقت خود را يك روز يا دو روز و حتي بيشتر به اين اختصاص دهند كه به مراجع قضايي مراجعه كرده و آنهم در جاهاي مختلف كشور و بررسي كنند كه ببينند رفتار و برخورد قضات محترم اعم از آخوند و غير آخوند با مردم و ارباب رجوع چگونه است و چند درصد مطابق با آموزه هاي ديني مي باشد ؟ هر نمره اي كه ايشان دادند من محترم مي شمارم و اميدوارم كه از نتيجه تحقيق مكدر نشوند.
معضل اين است كه پذيرفته شدگان در مسند قضا فكر مي كنند كه بعد از پذيرش هر كاري بكنند مر قانون و شرع انور است .
ضعف در نظارت است و اگر نظارت موثر و دلسوزانه اي صورت بگيرد جمع عظيم قضات فاضل و خادم از جمع لا اباليان وظيفه ناشناس جدا مي گردد و درد ديگر اين است كه قاضي در جاهايي در خدمت ضابط است نه ضابط در خدمت مقام قضا كه اين هم ريشه در لاقيدي بعضي قضات دارد و با دادن يك دستور و گذاشتن وظيفه خود به دوش ضابط كار خود را آسان و امكان مانور ضابط را فراهم مي آورند.
درد ديگر كمبود قاضي نسبت به پرونده است كه قاضيي كه بايد با دقت به امر ظريف قضا برسد از يك سو دلهره آمار دارد و از سويي تراكم پرونده در اين موارد نيز قاضي ناخواسته اسير لا قيدي مي گردد.
اين خاطره از ذهنم بيرون نمي رود كه در دادگاه كيفري يكي از استانها پرونده منافي عفتي بود كه در جايگاه وكيل متهم دفاع مي كردم و به موازين شرعي اثبات استناد مي كردم و از قضا درجمع 5 نفره هيئت قضات آن كس كه به اين موازين بي توجه بود و كار به حاشيه مي كشاند تنها عضو روحاني هيئت قضات بود. (369530)
 
جليل محبي
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۱:۳۳:۱۴
صحبت شما درست است.
بنده با دادگستري آشنا هستم.
لكن تناقضي بين حرفهايمان نمي بينم. (369689)
 
سيد ابراهيم كراماتي
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۲۳:۴۷:۰۴
با سلام و سپاس از توجه نويسنده محترم به استحضار مي رساند كه عرايض اينجانب در راستاي بسط موضوع مورد توجه شما بود نه اينكه نقض يا ايرادي بر بيان شما باشد و در اين نيز اشتراك است كه هدف نيل به صلاح و اصلاح امور در سيستم قضايي مي باشد و قصد ناديده گرفتن زحمات قضات اندشمند و مخلص و قانون گرا نيست و همچنين فقط بنا بر ايراد گيري و نق زدن هم نداريم .
خداوند به همه ما توفيق خدمت به مردم عنايت فرمايد. (369874)
 
سيد ابراهيم دادگر
۱۳۸۹-۰۸-۲۰ ۱۰:۵۱:۵۸
آقاي كراماتي بايد به اطلاع شما برسانم كه دانشجويانانشكده علوم قضايي گلچيني از بهترين هاي ايران چه از لحاظ علمي و چه از لحاظ پايبندي به اصول ديني هستند و براي اثبات اين مهم ميتوانيد به نتايج آزمونهاي تحصيلات تكيملي نگاهي بيندازيد و به جايگاه والاي اين دانشكده پي ببريد مشكل شما اين است كه تر و خشك را با هم ميسوزانيد و به اطلاع جنابعالي ميرسانم كه دانشكده علوم قضايي با وجود همه تنگ نظري هايي كه عده اي از سر كم اطلاعي نسبت به اين دانشكده روا ميدارند همچنان با قوت و قدرت هر چه تمام به كار خود ادامه ميدهد و به جنابعالي توصيه ميكنم كه هميشه نقد منصفانه بكنيد و از سفسطه و استدلال استقرايي بپرهيزيد. و اگر جواب خاصي داريد ميتوانيد آن را بر روي وبلگ بسيج دانشكه فرار دهيد.edalat14.blogfa.com (370536)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۸:۵۷:۵۶
به قول اقای رئیس جمهور اصلا قضیه سنگسار نبوده ،شما چی میگید؟ (369548)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۸:۰۶:۴۶
این هم یک اشکال دیگر در کار های مملکت ما !مگر مملکت قوه قضائیه ندارد مگر قوه قضائیه مستقل نیست پس جناب رئیس جمهور از کجا در مورد این پرونده اظهار نظر می کنند؟!ایشان که کار شناس قضائی نیستند که بگویند قضیه سنگسار هست یانیست وقتی هر کس می رسد در همه کارها داخل می شود همه چیز به هم می ریزد (369807)
 
نوید
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۰:۳۶:۲۵
به نام خدا
سلام.درسته که آقای احمدی نژاد گفتن این قضیه صحت نداره ولی واقعا چنین اتفاقی در حال رخ دادن است و شاید اینکه آقای احمدی نژاد این قضیه رو ردکرده بدین دلیله که به ایشون و یا کشورمون انگ نقض حقوق بشر رو نزنن !
ولی ایشون متاسفانه با اظهارنظر غیرکارشناسانه کار رو خرابتر کردن ایشون فراموش کردن که اجرای حد الهی دستور خداوند است و دلیل اون حفظ بشر است و نه نقض حقوق بشر (369936)
 
هومن
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۹:۵۲:۰۸
چرا برخی اصرار دارند اینگونه نظام اسلامی حاکم بر ایران معرفی شود ؟اگر انعکاس کارهای ما در دنیا همییت دارد باید سیاستی اتخاذ نمود و اگر ندارد ...بهتر است خودمان هم راجب دیگران حرفی نزنیم .
صحنه های سنگسار صحنه های خوبی نیست .یکبار تصدفا تصویر زنی را که تا کمر در زمین بود ...در اینترنت دیدم .او لحضاتی بعد مورد مجازات سنگسار قرار می گرفت .با اینکه مسلمانم ومانند بقیه نمی توانم با چنین مسایلی مخالفت کنم ولی فکر کنم با اقتضای زمانه بتوان اینگونه مجازات ها را حداقل بسیار محدود کرد .وقتی ان تصویر را می دیدم فکر کردم که ایا می توان گفت هر شخصی را که بروی زمین چنین گناهی کرده ...جان باخته ؟اگر اینچنین نیست نباید معدودی گرفتار و مابقی از مجازات گریزان شوند .
واقعا مجازات سنگسار یک مجازات بازدارنده است ولی بهتر است که هراس از ارتکاب گناه همیشه در یک جامعه بماند نه اینکه بشود مستمسک سازمانهای حقوق بشر . (369560)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۰:۴۹:۴۷
سنگسار سار اسلامی اینگونه که اینها اجرا می کنند نیست باید دست بیرون از خاک باشد واگر بیرون توانست خود رابیرون بکشد دیگر ازاد است وسنگ باید به اندازه یک گردو یاکوچکتر باشد زننده باید از ارنج دست را خم کند نه مثل باان سنگها وبا ان شدت که دستها را بالا می برند (369670)
 
کاوه
۱۳۸۹-۰۸-۱۵ ۱۹:۵۶:۱۱
قبلا از طولانی شدن متن پوزش میطلبم .ما باید وقتی در مورد حکمی از احکام اسلام قضاوت می کنیم به این نکته آگاه باشیم که اسلام مجموعة بهم سرشته است و حالت اندام واره ای دارد ،یک چشم در یک اندام بسیار زیبا است ولی اگر همین چشم را درآورند و در ظرفی گذاشته از مخوف ترین صحنه ها خواهد شد .در مورد رجم به صراحت آيه‏اى در قرآن مجيد نيامده است. نه تنها اين حكم بلكه بسيارى از احكام مسلم شرعى كه حتى از ضروريات دين است در قرآن نيامده. مثلا مسائل راجع به غسل و تعداد ركعات نماز ,کیفیت ازدواج و.... البته ضرورتى هم ايجاب نمى‏كند.به همين جهت سنّت كه گفتار پيامبر و اهل بيت است يكى از منابع استخراج احكام شرعى در کنار قران به شمار مى‏رود و بسيارى از احكام شرعى از روايات پيامبر و اهل بيت‏ استفاده مى‏شود،
. حکم سنگسار مخصوص کسانی است که در حالی زنا کنند که: اولاً متأهل و دارای همسر باشد ثانیاً به همسر خود دسترسی داشته باشد و بتواند با او آمیزش جنسی داشته باشد. مثلاً در سفر نباشد و یا دارای عذر منافی با مسائل زناشویی نباشد. مانند عادت ماهیانه و یا ناشزه بودن همسر یا عنین بودن مرد ثالثا طبق شرایط خاص و بسیار سخت نزد حاکم شرع به اثبات برسد.
بعد از حصول این شرائط اگر مرد یا زن متأهل برخوردار از همسر حلال و بی مانع، به گناه زنا آلوده شوند و در فضایی کاملاً آزاد چهار بار به این عمل خود اقرار کنند یا چهار شاهد عادل عیناً این عمل زنا را با خصوصیاتش ملاحظه و مشاهده کرده باشند و در محضر حاکم شرع گواهی دادند زنای محصنه اثبات می گردد.معمولا حصول چنین شرائطی بسیار بسیار نادر است.چرا که اولا به طور معمول بسیار بسیارکم اتفاق می افتد که چهار شاهد عادل به طور همزمان، عملی را که معمولاً در خفا واقع می‌شود را ببینند مخصوصا اینکه شاهد باید عادل باشد و شهادت او در ضمن تجسس که خود یک گناه است و سبب خروج از عدالت است محقق نمی شود. مگر آنکه زناکار(مرد یا زن ) نه تنها قصد لذت جویی و زنا را داشته باشد بلکه قصد اشاعه فحشا و علنی کردن کار گناه خویش یا هتک حرمت و حیثیت و ... را نیز داشته باشند که در این صورت حکم سنگسار بهترین مجازات بازدارنده برای این گونه افراد جسوروهتاک است. نکته دیگر اینکه شهادت باید توسط 4 نفر عادل باشد و اگر سه نفر عادل شهادت دهند نه تنها زناکار مجازات نمی شود بلکه سه نفر شاهد عادل مجازات شده و شلاق می خورند.حکام جزايي اسلام و از جمله حکم سنگسار زناکار داراي همسر با تحقق شرايطش ، اگر چه داراي پشتوانه استوار فقهي و حقوقي است لکن از ان دسته احکام الهي است که نيازمند فرهنگ سازي به طور وسيع و گسترده اي مي باشد. از طرفي اگر اجراي حکم سنگسار به دليل عدم ايجاد زمينه هاي رواني و فرهنگي ان در سطح جامعه و افکار عمومی دنیازمينه وهن دين مقدس اسلام را فراهم نمايد مي توان آن را به طور موقت تعطيل نمود. در حال حاضر به دليل عدم وجود شرايط رواني و فرهنگي لازم و از طرفي سوء استفاده هاي تبليغي گسترده اي که از اجراي اين حکم الهي مي گردد، عملا اجراي ان معطل مانده است وبرهمین اساس ايت الله شاهرودي در بخش نامه اي به قضات سراسر کشور دستور توقف صدور يا اجراي احکام سنگسار را صادر نمود.حال قضاوت با شما کاربران عزیز. (369562)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۰۰:۱۷:۰۴
مطلب خوبی بود. خیلی وقت ها برای خود ما هم در خصوص این مسائل شبهه ایجاد می شود. اما انگار قرار نیست کسی آن ها را توضیح دهد. (369604)
 
م.ب
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۰۳:۲۱:۳۸
اینقدر بدم میاد اسمهارو مخفف مینوسیند (369618)
 
سيد احسان
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۰۸:۵۱:۱۳
بيشتر درد دل برخي بچه هاي حقوق جزا بود اما اگر هدف نويسنده متني در خصوص اصل جرايم منافي عفت يا حتي مصداق اين خانم بود بسيار ناقص و سطحي طرح شده بود.  (369638)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۰:۲۲:۱۲
مطالعه کناب قضاوتهای امام علی (ع) نوشته علامه شیخ شوشتری به همه کسانی که کنه پاک و عاری از عیب سیستم قضایی اسلام را می خواهند با دید کامل ببینند توصیه می کنم.بازگشت به نظام قضایی امام علی برای تمام شیعیان ضروری است. (369662)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۲۰:۳۰:۵۹
من از منتقدان سایت الف هستم و معمولا کامنت می‌گذارم و بسیاری اوقات هم منتشر نمی‌شود. اما این دلیل نمی‌شود که از این مطلب شما قدر دانی نکنم. مشکل تجسس گری فقط محدود به این موضوع نیست. کاش موضوع به روی همه رویه‌های قضایی که مبتنی بر این شیوه است بسط پیدا کند. این همه آدم که همگی متهم به اقدام علیه امنیت ملی شده‌اند و حداقل چیزی که می‌توان گفت بسیاری از عادلانه بودن رویه قضایی اقناع نشده‌اند. (369842)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۲:۱۰:۱۶
وقتی امثال مرحوم کردان می شوند معلم کارشناسی ارشد حقوق قضائی چه انتظاری میشه رفت؟! (369958)
 
مجید
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۴:۳۷:۴۳
چرا سرمستانه به دانشگاه می تازید؟ مگر اکثر قضات از حوزه آنهم با امتحان لمعتین بر آن مسند نمی نشینند؟ (370004)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۸:۰۲:۴۸
ظاهرا شما به دادگستري راهت نيافتاده
يا دانشكده علوم قضايي به گوشت نخورده (370051)
 
دوست
۱۳۸۹-۰۸-۲۴ ۲۳:۴۷:۴۳
پیشنهاد می کنم حداقل در خصوص چیزی که می گویید حداقل ده دقیقه تحقیق کنید کاراموزی حوزویان جهت ورود به مصند قضا دو سال می باشد ضمنا توصیه می کنم این دوست عزیز مفاد ازمون را مجددا نگاهی بفرمایند (371388)
 
مملم بازنشسته
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۷:۴۴:۱۳
جناب آقای حجت الاسلام و المسلمين دكتر جليل محبي - حقوقدان
باسلام : من یک معلم بازنشسته هستم و20یال است درتعاونی مسکن فرهنگیان دچارمشکل هستم وچون پول ندارم ومستاجرهستم وکیل بگیرم حقوق من ضایع شده است شماکه مدعی عدالت علی(ع) هستی می توانی ازحقوق ضایع شده من دفاع کنی؟
چون کانون وکلا قوه قضائیه به اصل35 قانون اساسی درمورد وکیل معاضدتی به حرف ما تره هم خرد نمی کند .والله من به اندازه آن زن یهودی زمان حضرت علی(ع) حق دارمکسی که می شنود حداقل دق نکند ولی یک کمکی بکند .
moallem31@hotmail.com

جناب آقای سیدامیر سیاح لطفا چاپ کنید متشکرمی شوم (370044)
 
پندار
۱۳۸۹-۰۸-۱۸ ۰۰:۳۸:۳۱
شما به خیابان سعدی مراجعه کن ببین چند نفر در روز از کانون وکلا وکیل معاضدتی می گیرند. (370101)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۸-۱۸ ۰۲:۱۷:۱۰
اما تا جایی که ما دیدیم و میبینیم ، اکثر قضات از روحانیون هستند
پس اینطور نیست که فقط حقوق خوانده باشند (370105)
 
دوست
۱۳۸۹-۰۸-۲۴ ۲۳:۴۱:۵۴
من به این دوست عزیز توصیه می کنم م جددا به محاکم بروند وبا دقت بیشتر نگاه کنند که ایا بیشتر قضات روحانی هستند یا شخصی (371385)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۸ ۱۲:۴۴:۲۸
یک نکته:
آن شخص نزد پیامبر بر گناهش اقرار کرد و سه بار دیگر هم تاکید کرد... نه شاکی در میان بود نه قتلی
زنا در هیچ دین و فرهنگ و مرام حتی بی دینی پسندیده نیست .اما مگر جرم زنا اتفاق نمی افتد؟ اتفاق می افتد و هیچ کس هم با خبر نمی شود حال این شخص برود توبه کند و خداوند هم ستار العیوب است.
اما کسی زنا کند و علنی هم باشد که چهار نفر ببینند و به آن اقرار کند و هیچ ندامت یا انکار هم نکند این می شود اشاعه بدترین نوع فحشا و مجازات آن هم در اسلام آمده است.
در مورد خانم س. ا. نیز همین گونه بود که مقایسه صورت گرفت؟ (370170)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۸-۱۹ ۰۰:۱۰:۵۷
باسلام - حدود 31 سال است درعدلیه خدمت می کنم ازسال 1361 قانون حدودوقصاص وتعزیرات جایگزین قانون مجازات عمومی سابق شد حکام شرعی که عموما ازروحاینت معظم بودند تصدی داگاههای کیفری یک سابق را عهده دار بودند سعی داشتند متهم یا متهمه راکه مرتکب عمل زنا ی محصنه شده اند سعی میکردند مرتکب چهاربار اقرارنکند یا ازعلم خود استفاده نکند تا اورا باتهام رابطه نامروع غیراززنا تعزیر وبااجرای 99 ضربه شلاق راه توبه رابرای مرتکب بازنمایند ازاین افراد خیلی هار امی شناسم توبه کردند وامروز جزو همین مردم هسند واجبات راانجام میدهند وبه خانواده شدیدا پای بند هستند ضمن اینکه ازاعمال گذشته بشدت احساس پشیمانی مینمایند دین اسلام دین رافت وگذشت است (370273)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.