توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 87023
آمریکا: بزرگترین تولیدکننده بمب‏های خوشه‏ای
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۱
براساس گزارش سال 2010 دیده بانی بمب های خوشه ای، آمریکا بیشترین شمار انواع بمب های خوشه ای را تولید و ذخیره کرده است.
شبکه خبر، بنابر اعلام گزارش سایت اینترنتی "مونیتور او آر جی"، آمریکا که تا کنون كنوانسیون بین المللی ممنوعیت تولید و استفاده از بمب های خوشه ای را امضا نکرده  تنها کشوری است که در دو سال اخیر از بمب های خوشه ای (دسامبر 2009 در یمن ) استفاده کرده است.

 

روسیه، چین و رژیم صهیونیستی كه  پس از آمریکا، بیشترین ذخیره بمب خوشه ای در جهان را دارند همچون آمریكا  تا کنون معاهده  ممنوعیت بمب‌های خوشه‌ای را امضا نکرده‌اند. این معاهده تولید، نگهداری، فروش و کاربست بمب‌های خوشه‌ای را نقض "حقوق ملل" می‌داند.
 
شورای فدرال سوییس، دیروز متن کنوانسیون بین المللی ممنوعیت استفاده و تولید بمب های خوشه ای را برای بررسی و تصویب به کمیسیون های مربوطه در مجالس این کشور ارجاع داد.
 
براساس کنوانسیون بین المللی استفاده و تولید بمب های خوشه ای که از آگوست سال 2010 اجرایی شده است، تصویب کنندگان پیمان دیگر اجازه تولید و استفاده از آن را نخواهند داشت.
 
براساس گزارش های مراکز فعال در این زمینه که به تازگی منتشر شده است،23 کشور هنوز آلوده به بمب های خوشه ای منفجره نشده هستند و تا پایان سال 2009 بیش از 85 هزار نفر که بیشتر آنان کشاورزان، زنان و کودکان بوده اند؛ در اثر انفجار این بمب ها جان خود را از دست داده اند.
 
همچنین گزارش های "مونیتور او آر جی" نشان می دهد حداقل 18کشور جهان موفق شده اند 13 میلیون و 800 هزار عدد از این بمب ها را نابود کنند.
 
نهادهای حقوقی نیز در گزارش های خود اعلام کرده اند: بسیاری از
موسسات مالی در سراسر جهان با وجود پیمان منع تولید بمب های خوشه ای، بیش از 43 میلیارد دلار در زمینه تولید این بمب ها سرمایه گذاری کرده اند.
 
گفته می شود این شرکت ها در آمریکا، کره جنوبی و سنگاپور مستقر هستند.
 
آمریکا بیشترین شمار استفاده از این بمب ها را به خود اختصاص داده است؛ این كشور در سال 1960، ویتنام، کامبوج و لائوس را بارها با این بمب ها هدف قرار داد بطوری كه فقط در لائوس بین سال های 1965 تا 1973، 414 هزار و 920 بمب پرتاب كرد.
 
رژیم صهیونیستی نیز در سال 2006 در هجوم ناکام خود به لبنان، این کشور را فقط در مدت 72ساعت، حدود چهار میلیون ریز بمب خوشه ای استفاده كرد که هنوز یک میلیون عدد آن منفجر نشده است.

بیشتر یا تقریبا تمامی قربانیان بمب های خوشه ای غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان هستند و تخمین زده می شود در سراسر جهان 78 میلیون بمب های خوشه ای منفجر نشده وجود داشته باشد.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.