نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 87470
مهمان ویژه/ معضل شیعیان پاراچنار پاکستان
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۷
مهمان ویژه

 

سهیل کریمی، مستند ساز ایرانی است که سالها پیش نامش با ماجرای اسارت در بین نیروهای امریکائی در عراق بر سر زبانها افتاد.

 
 
وی اواخر آبان ماه امسال از سفری که به پاراچنار برای ساخت مستندی با نام «زخم پیوار» رفته بود بازگشت و در برخی محافل دانشجوئی از این دیار فراموش شده گفت.

 

پاراچنار شهری شیعه نشین در پاکستان است که از سه سال پیش در محاصره طالبان قرار دارد. شهر پاراچنار، یکی از کانون های تمرکز شیعیان در شبهه قاره هند بود که با جدا شدن پاکستان از هندوستان، در خاک این کشور جدیدالتاسیس قرار گرفت. امروز هم این شهر مرکز تجمع صدها هزار تن از فرزندان امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (علیه السلام) است.

 

منطقه پاراچنار، در شمال غرب پاکستان و هم مرز با افغانستان واقع شده است. وضعیت شیعیان در آن منطقه به شدت اسف بار است و مردم آنجا تحت ظلم، به خصوص نیروهای سلفی منطقه هستند.

 

به گفته سهیل کریمی، آخرین هیئت ایرانی که بطور رسمی به پاراچنار رفته، شهید آوینی و همراهانش هستند که سال 68 به آن جا رفتند و هنوز هم بعضی از مسن‌ترهای پاراچنار از آنها به خوبی و نیکی یاد می‌کنند.

 

"تنهایی پاراچنار سند شرمندگی ما است." این تعبیر سهیل پس از بازگشت به ایران و در جمع دانشجویان ایرانی است.

 

 
 

 
کاربران محترم الف می توانند سوالات خود را درباره سفر به پاراچنار و مصائب شیعیان و مسائل مرتبط جهت پاسخگویی آقای سهیل کریمی برای الف ارسال کنند.

 
 
کاوه
۱۳۸۹-۰۹-۰۷ ۱۱:۲۷:۱۹
نقش سرویسهای امنیتی منطقه و فرامنطقه ایی را در کشتار شیعیان پاراچنار را چگونه ارزیابی میکنید؟
آیا سیل ویرانگر اخیر به مردم پاراچنار هم خسارت زد؟ (373494)
 
پاسخ آقای کریمی
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۰:۱۴:۲۴
کریمی: بیشترین نقش را سرویسها دارند، یعنی سرویسهای امنیتی خود پاکستان و سرویسهای امنیتی کشورهای منطقه و فرامنطقه ای مانند کشورهای غربی که از سالها قبل دنبال این بحث بودند که یا افراد در آن منطقه کشته بشوند و یا اینکه کسی در آن منطقه سوق الجیشی نماند، به خصوص که از مقامات آمریکایی هم در این چند وقت اخیر به آن منطقه سفر داشتند .

نه،سرچشمه های رودخانه هایی که از سند و پنجاب رد می شوند که به عبارتی از پاراچنار سرچشمه می گیرند، بعضی از رودخانه ها ازسمت افغانستان وارد این منطقه می شوند که البته نهرهای کم آبی هستند و عموم آبهایی که در آن منطقه هستند،یعنی در مناطق جنوبی پاکستان هستند،از سرچشمه های این رودخانه ها هستند چون منطقه پاراچنار یک منطقه کوهستانی هست. (373798)
 
حسين توكلي
۱۳۸۹-۰۹-۰۷ ۱۱:۲۹:۱۹
باسلام بانك ملي و كميته امداد در يكي از صفحات سايت خود امكان واريز راحت مبالغ كمك به حساب هاي مختلفي را پيش بيني كرده است لطفا آيا مي شود بخواهيد كه يك عنوان هم براي كمك به شيعيان نفيس و مظلوم پاراچنار پيش بيني نمايد؟ (373497)
 
پاسخ آقای کریمی
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۰:۲۱:۱۵
کریمی: به نظر من باید روی این مسئله فکر شود، چون کمک کردن به مردم آن منطقه تعاریف مختلفی دارد چرا که آن پاراچنار کاملا محاصره شده است به خصوص که دولت پاکستان محاصره را تنگتر هم می کند و به همین دلیل طبیعتا وقتی کمک مالی یا کمک جنسی بشود رساندن آن به مردم خیلی دشوار می شود و اگر هم به صورت دیگری وارد این مسئله بشویم یقینا دولت پاکستان، ادعا می کند که در امور داخلی آنها دخالت کردیم پس فکر می کنم که باید تدبیر بهتری برای این مسئله پیدا کرد. (373806)
 
داود
۱۳۸۹-۰۹-۰۷ ۱۲:۵۵:۰۰
با سلام. آیا دولت پاکستان در نرسیدن کمک به مردم نقش دارد؟ (373523)
 
پاسخ آقای کریمی
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۰:۲۷:۲۷
کریمی: صد در صد.دولت پاکستان یکی از عوامل محاصره پاراچنار هست.و همانطور که گفتم تلاش می کند که حلقه محاصره تنگتر شود و چندین سال قبل هم یعنی از بیش از بیست سال قبل به مردم پاراچنار پیشنهاد داده بودند که این منطقه را ترک کنند و شهید عارف حسینی خیلی محکم بر سر این موضع که این منطقه، منطقه اجدادی این شیعیان هست، ایستاد.از زمانی که پاکستان و شبهه قاره هند یک منطقه بود این شیعیان بودند و در آن منطقه در خیلی از روستاها سادات هستند و ریشه 400 الی 500 ساله دارند در آن منطقه.به همین دلیل دولت پاکستان خود نقش بسیار زیادی در رابطه با اینکه آن افراد را از آن منطقه سوق الجیشی بیرون کند و یا منطقه را دردست بگیرد و یا در دست گروههای وابسته به غرب بدهد و سعی می کند که این افراد را تحت فشار قرار دهد. (373808)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۹-۰۷ ۱۳:۲۱:۴۸
با سلام. چرا مسئولین ایرانی حداقل در همان حد گفتمان دیپلماسی، پاکستانیها را در این خصوص تحت فشار نمی گذارد؟ (373536)
 
پاسخ آقای کریمی
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۲:۳۸:۴۵
کریمی: فکر می کنم که اشتباه دولت است،البته بگویم که بنده رفتم دیدم و دنبال این هستم که مسوولین دولتی را ببینم و این گزارش را خدمت آنها بدهم اگر اعتماد به بنده و فیلمهایی که دارم داشته باشند و بعد از این اگر گزارشها را دیدند و قبول کردند و بعد کاری نکردند خب یقینا تمام اشتباه برمی گردد به نهاد های دولتی. (373878)
 
هومن
۱۳۸۹-۰۹-۰۷ ۱۹:۲۳:۰۶
با توجه به محاصره اين شيعيان توسط طالبان ...چرا ما بايد مخالف نيروهايي باشيم كه بر عليه طالبان الان در حال جنگند ؟اين سياست را چگونه تفسير مي كنيد ؟ايا مخالفت ما با امريكا ...مي تواند در هر حال ارجح بر همه مسايل باشد ؟ (373660)
 
عليرضا قاسم نيا
۱۳۸۹-۰۹-۰۷ ۲۲:۳۸:۳۸
با سلام و خسته نباشيد

من تشكر مي كنم از شما اقاي كريمي كه به واقعيت شجاعانه وارد سرزمين مظلوم پاراچنار شديد اما واقعا تا چه اندازه مسئولين مسلمان ما به مستندي كه شما زحمت ساختش را كشيديد را با چشم كمك به اين مظلومان مي بينند؟ به نظر خود شما ساخت اين مستند كه قطعا براي شما خطرات جاني هم همراه داشته، تا چه حد در شناساندن شرايط ناگوار اين منطقه به جهانيان كمك خواهد كرد؟
باز هم از شما و آرمان بلند شما تشكر مي كنم.
خداقوت . ان شاالله هميشه مستند سازي بسيجي بمانيد. (373716)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۰۴:۱۱:۱۷
بسم الله الرحمن الرحیم

آیا علت اینکه آن منطقه در محاصره طالبان است این نیست که نیروهای خارجی عمدا کوتاهی می کنند تا شیعیان و سنی ها با هم درگیر شوند؟ (373764)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۱:۱۸:۰۰
با عرض سلام .
سوال اولم اینکه ماحصل کار ارزشمندتان در کجا و جه زمان به مردم عرضه میشود ؟موضع دولت پاکستان در قبال ظلم روا داشته شده به مردم پاراچنار چیست؟ جریانات سنی غیر از سلفی ها چه موضعی دارند ؟ نشانه های دخالت های خارجی در تقویت سلفی گری را مشاهده کردید ؟
متشکرم (373504)
 
پاسخ آقای کریمی
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۲:۳۷:۵۹
کریمی: این کار برای مرکز گسترش سینمای مستند ساخته شده است و الان هم درحال تدوین این کار هستم و تصمیم با مرکز گسترش سینمای مستند است که چطوری و چه زمانی آن را پخش کند.

رابطه سنی ها غیر از سلفی ها رابطه خوبی دارند با شیعیان مخصوصا قوم جاجی که از اقوام سنی مذهب افغانستان هست و تنها معبری که می شود گفت یک معبر صعب العبور کوهستانی هست از طریق قوم جاجی در اختیار مردم پاراچنار هست که بعضا مواد غذایی و داروئی را از افغانستان وارد می کنند.

در پاسخ به دخالت‌های خارجی ها در تفویت سلفی‌گری باید بگویم، بله ـ دولت سعودی در جای جای پاکستان نفوذ دارد و حتی در یک دانشگاه بسیار بزرگی در شهر اسلام آباد به اسم جامعه‌السلفیه که عملا آموزش می دهند و تربیت معنوی می کنند سلفیونی که در منطقه پاکستان هستند. (373819)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۱:۱۹:۰۳
موضع مردم پاراچنار و سلفی ها را در باره ایران و نیز انتظار مردم پاراچنار از ایران و نیز نظرشخصی تان را در باره اقدامی در توان ایران برای حل این مسئله بفرمایید (373506)
 
پاسخ آقای کریمی
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۱:۲۴:۵۲
کریمی: مردم پاراچنار، یک دست همه آنها تابع بحث انقلاب اسلامی هستند و گرایش عجیبی هم به انقلاب اسلامی دارند، طوری که من این مثال را در بسیاری از جمع ها زدم که شما به ندرت می بینید منزل و مغازه ای که عکس امام و حضرت آقا نداشته باشد. این نشان می دهد که عشق و علاقه آنان به انقلاب اسلامی چقدر است و نقطه مقابل سلفیون هستند که به دلیل نزدیک بودن این افراد به انقلاب با آنها دشمنی دارند.
کشور ایران هم کارهای مختلفی می تواند انجام دهد، اگر هم بعضا دولتمردان ما از گذشته تا حالا می گویند که ما بعضا ممکن است در پاکستان منافعی داشته باشیم که پرداختن به پاراچنار آن منافع را از بین می برد ولی من فکر نمی کنم که منافعی از آرمان اصلی انقلاب اسلامی بهتر باشد که از مظلومین دفاع کنیم چون تاوان حمایت از مردم فلسطین را از ابتدای انقلاب می دهیم و به همین دلیل مسئله پاراچنار هم باید در راس قرار بگیرد. (373836)
 
شهرآشوب
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۲:۴۳:۳۱
از نظر شما چرا مسلمانان مناطقی مثل فلسطین و لبنان در سیاست های کمک رسانی ایران از اولویت بالاتری نسبت به مسلمانان پاراچنار، قفقاز، کشمیر و چین برخوردارند؟ (373532)
 
پاسخ آقای کریمی
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۲:۰۹:۵۱
کریمی: بنده موافق بعضی از مسائل نیستم که این اعتقاد خود مردم پاراچنار هم هست که مارا در عرض مسئله فلسطین قرار ندهید چون در طول هم هستیم و با هم تضاد نداریم.. ما هم موافق این هستیم که مردم غزه و فلسطین کرانه رود اردن مظلوم هستند و این عقدیده مردم پاراچنار هم هست.و مردم پاراچنار به هیچ عنوان ادعای خود مختاری یا جدایی طلبی ندارند و مظلوم بودن و کشته دادن آنها به دلیل شیعه بودن بحثی جدا از این است. (373862)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۲:۴۵:۵۲
با وضعیت هر کی به هر کی که در پاکستان وجود دارد چرا دولت ایران تمایلی به کمک به شیعیان این منطقه ندارد؟ (373540)
 
پاسخ آقای کریمی
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۲:۴۲:۳۴
کریمی:‌من فکر می کنم که برآوردهایی که نه صرفا دولت، بلکه افرادی که متولی این مسئله هستند، مثلا در لبنان می بینیم که کمکهایی به گروههای مختلف می شود که ارگانها و نهادهای خاصی در ایران این کمکها و یا مسوولیتها را به عهده دارند که همین هم شامل حال این جریانها می شود که نهادها باید اطلاعات خوب به دولت بدهند که من فکر می کنم اطلاعات نادرست می رسد، من هیچ ارگان و نهادی را که بخواهند تایید کنند که مردم پاراچنار مظلوم هستند در ایران متاسفانه ندیدم.و افرادی که متولی این کار هستند ادعای این را داشتند که آن جنگ، جنگ قومی قبیله ای است و هیچ ربطی به اعتقاد و دین و مردم ندارد که متاسفانه از ریشه این غلط است. (373881)
 
سیدحسن
۱۳۸۹-۰۹-۰۸ ۱۳:۲۱:۲۰
سلام . به نظر بنده فشار وارد کردن به دیگر دولت ها و سازمان ها الزاما نباید از طریق ارگان های دولتی صورت پذیرد چراکه دولت ها همیشه در تعارفات سیاسی محدود هستند و اتفاقا تا جایی هم این تعارفات درست است به همین خاطر در ایران باید نهاد های مردم نهاد قدرت بگیرند تا آنجایی که دولت نمی توانست فشاری را وارد کند , این گروه های مردم نهاد بتوانند وارد صحنه شوند و آن دولت را تحت فشار قرار دهند , از محیط های مجازی هم که خیلی قدرت گرفته اند و در دست زورمندان هستند نباید جهت استفاده کردن به نفع و برای یاری مسلمانان غافل ماند و از ابزار خود آنها بر علیه خود آنها استفاده کرد. (373892)
 
علی کیانمهر
۱۳۸۹-۰۹-۲۰ ۲۳:۳۶:۰۴
سلام آقای کریمی؛دوست دارم اطلاعات بیشتری از وضعیت زندگی مردم,فشار طالبان بر شیعیان ساکن محل پاراچنار داشته باشم.لطفا راهنمایی کنید. (377814)
 
یه بنده خدا
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۳:۲۱:۰۱
مالکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین؟ (425169)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.