توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 87633
گزارشی از آخرین وضعیت بازار مسکن
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۴
تازه‌ترین گزارش درباره نوسان قیمت مسكن، از همسوشدن «قیمت‌های پیشنهادی» با «ارزش معاملاتی» املاك مسكونی حكایت دارد. فروشنده‌های ملك كه همواره برای تعیین قیمت و پیشنهاد به مشتری، روند كاهشی قیمت‌ها را كمتر مد نظر قرار می‌دهند، طی نیمه اول امسال نزدیك به 20درصد سطح ریالی پیشنهادها را كاهش داده‌اند؛ به طوری كه میانگین قیمت پیشنهادی فروش هر متر مربع آپارتمان در مناطق مركزی و شمالی تهران به مرز 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، تازه‌ترین روایت از نحوه نوسان قیمت ملك در تهران
«قیمت‌های‌ پیشنهادی » مسكن هم كاهش یافت
مالكان آپارتمان‌های فروشی قیمت‌های پیشنهادی را 20 درصد كاهش داده‌اند
اجاره‌بها در تهران قیچی كرد!
تنزل «قیمت‌ معاملاتی» آپارتمان در تهران به «قیمت‌های ‌پیشنهادی» نیز سرایت كرده به‌طوری‌كه هم‌اكنون مالكان املاك مسكونی در نوبت فروش، قیمت‌های پیشنهادی را نسبت به مدت مشابه سال قبل متر مربعی متوسط 800 هزار تومان كاهش داده‌اند كه این رقم از افت حداقل 20 درصدی نرخ‌های پیشنهادی فروش ملك حكایت دارد.
در حال حاضر فاصله بین قیمت پیشنهادی تا ارزش قطعی قراردادهای فروش مسكن به كمتر از 500 هزار تومان رسیده است.
این برای اولین بار است كه فروشنده‌های ملك تصمیم می‌گیرند قبل از نشستن پای میز مذاكره، قیمت واقعی و نزدیك به عرف بازار را به خریدار پیشنهاد دهند، در حالی‌كه در گذشته همواره قیمت پیشنهادی 15 تا 20 درصد از ارزش روز ملك بالاتر تعیین می‌شد.
مشاوران املاك در این باره می‌گویند در ماه‌های اخیر فاصله بین قیمت‌ پیشنهاد و قیمت قطعی معامله مسكن به هم نزدیك شده و این اتفاق به عنوان عامل افزایش حجم معاملات می‌تواند مطرح باشد. روز گذشته نتایج تحلیل نوسان قیمت مسكن منتشر شده از سوی سایت رسمی اینترنتی خرید و فروش ملك در تهران –بازار مجازی ایران‌فایل- در اختیار دنیای‌اقتصاد قرار گرفت كه به عنوان گزارش سوم درباره اوضاع قیمت در تابستان، مطرح است.
این گزارش كه به تحلیل قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌های ملك در نیمه شمالی تهران- از خیابان انقلاب به بالا- پرداخته نشان می‌دهد در 6 ماهه اول امسال آرامش نسبی در قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان در مناطق 1 تا 8 و 13 شهرداری تهران حاكم بوده است. این در حالی است كه میانگین این قیمت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.
در شهریور ماه پارسال میانگین نرخی كه مالكان آپارتمان‌های فروشی در تهران پیشنهاد كرده بودند متری 3 میلیون و 100 هزار تومان برآورد شده بود، اما این نرخ در شهریور امسال به 2 میلیون و 300 هزار تومان تنزل پیدا كرده است.
همچنین مقایسه نقطه به نقطه تغییرات قیمت پیشنهادی در ماه‌های اخیر حاكی از كاهش خفیف –كمتر از 5 درصد- نرخ در اوایل پاییز نسبت به اواسط تابستان امسال دارد.
میزان كاهش نقطه به نقطه قیمت پیشنهادی فروش ملك در ماه‌های اخیر با میزان كاهش ارزش معاملات ملك همخوانی دارد. طبق گزارش اخیر مركز آمار، متوسط قیمت معاملاتی هر متر مربع آپارتمان مسكونی در تهران در تابستان امسال در مقایسه با بهار حدود 3 درصد كاهش پیدا كرده و از یك‌میلیون و 790 هزار به یك میلیون و 740 هزار تومان رسیده است.
حركت ضربدری اجاره‌بها
در حالی‌كه قیمت‌های پیشنهادی فروش مسكن همسو با قیمت‌های معاملاتی مسیر نزولی را در پیش‌ گرفته، نرخ‌های پیشنهادی اجاره‌بها نیز همچون اجاره‌بهای واقعی، خیال آرامش یا كاهش را ندارد.
آمارهای بازار مجازی خرید و اجاره آپارتمان در تهران –ایران‌فایل- گویای این است كه نرخ‌های پیشنهادی اجاره در مقایسه با سال قبل 14 درصد رشد را نشان می‌دهد.
در ابتدای پاییز امسال مالكان آپارتمان‌های اجاره‌ای، نرخ رهن كامل هر متر مربع آپارتمان مسكونی در نیمه شمالی تهران را به‌طور میانگین 400 هزار تومان پیشنهاد كرده‌ بودند كه این نرخ در مدت مشابه سال قبل 350 هزار تومان بود. نرخ‌های پیشنهادی اجاره درست در انتهای شهریور حركت متفاوتی را تجربه كرده، به‌طوری‌كه در شروع پاییز پارسال نرخ‌ها كاهش پیدا كرد، اما در ابتدای نیمه دوم امسال، این مسیر روند افزایشی به خود گرفت.
بازار مجازی خرید و فروش و اجاره مسكن در تهران به نشانی www.iranfile.ir از روی رفتار متقاضیان خرید و اجاره كه در طول 6 ماه اول امسال به این سایت مراجعه كرده‌اند، اسامی 5 محله پرطرفدار در تهران را نیز معرفی كرده كه سعادت‌آباد، تهرانپارس، نارمك، پیروزی و بلوار فردوس جذاب‌ترین محله‌ها در نگاه خریداران و سعادت‌آباد، تهرانپارس، جنت‌آباد، نارمك و اشرفی‌اصفهانی جذاب‌ترین از نگاه مستاجران است.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.