نظر منتشر شده
۴۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 87700
گزارش ويکی‌لیکس درباره مشائی و رحیمی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۵
بخش خبری الف

بنابر اسناد مشکوک ویکی لیکس، سفیر سابق اتریش، مایکل پستل، آخرین تماس های خود با مقامات ایرانی را به عامل آمریکا (سانسور شده) بازگو کرده است.

 

به گزارش "الف"، آنچه در این میان جالب توجه است، تلاش مشایی برای داخل کردن خود در بحث های مربوط به مذاکرات هسته ای و درخواست کمک چهره های برجسته ناراضی از غرب برای کوبیدن بر طبل منصفانه نبودن انتخابات است.

 

به گفته پستل، رییس دفتر احمدی نژاد قبل از مذاکرات هسته ای ژنو به او به صورت شفاف گفته است که ایران برای استفاده از فرصت مذاکرات با روحیه سازش در گفتگوها حضور خواهدداشت به طوریکه پستل از گرایش (موضع) ایران متعجب خواهد شد.

 
Postl said that President Ahmadinejad's chief of cabinet, Mashaie, made clear to him prior to the Geneva talks that Iran was planning to approach the talks with a spirit of compromise and that Postl would be "surprised" by Iran's attitude
 

پستل می گوید که استفاده از فارسی به جای انگلیسی در گفتگو با مشایی باعث شد که واکنش متفاوتی را به دنبال داشته باشد و مشایی به او گفته که تمایل دارد بار دیگر پستل را ببیند.

 

پستل همچنین در اظهارات خود به فرد سانسور شده، عدم اشتیاق ایران به گفتگوها را ناشی از این مساله می داند که از دید رهبر ایران، غرب غیرقابل اعتماد است و یا اینکه ایران فکر می کند می تواند چیز بیشتری از گفتگوها بدست آورد.

 
Postl explained the lack of follow-through in the wake of the talks as a probable decision by Supreme Leader Khamenei that the West was not trustworthy or that Iran could get more from the P5 plus 1 than the six offered in Geneva
 

پستل همچین گفته که رهبری در ایران مورد احترام است. سفیر سابق اتریش همچنین خاطر نشان می کند که به عقیده وی اختلافی بین رهبر و رییس جمهور وجود ندارد.

 
Postl noted that Khamenei is still respected in Iran and, in his personal opinion, there is no essential divergence between the Supreme Leader and Ahmadinejad
 

پستل همچنین به یاد می آورد که در آخرین دیدار خود با خاتمی، خاتمی به او گفته که به دلیل فضای بعد ازانتخابات، وی تمایلی ندارد در مورد سیاست صحبت کند و پستل پیشنهاد کرده که در عوض آنها در مورد موضوعاتی مانند گفتگوی تمدن ها گفتگو کنند که بتوان گشایشی به سمت غرب داشت. خاتمی خاطر نشان کرده که او تمایل دارد بر چنین گفتگوهایی تمرکز کند و ممکن است برای دنبال کردن این گفتگوها به اتریش بیاید.

 
Khatami noted that because of the post-election environment, it did not make sense to talk about politics.  Postl suggested that they discuss the possibility of Khatami pursuing a dialogue

of civilizations or religions that might give him an opening to the West.  Khatami noted that he did want to focus more on that kind of dialogue and engagement and that he might come to Austria next year in pursuit of such discussions
 

پستل از دیدار خود با مرضیه وحید دستجردی نیز صحبت می کند و اضافه می کند که با او در مورد همکاری های بیمارستانی؛ آموزش و ... صحبت کرده. سفیر سابق اتریش ارزیابی شخصی خود از روحیات وزیربهداشت را خوب نمی داند اما از دید کاری او را خوب ارزیابی می کند.

 

پستل همچنین به یاد می آورد که در دیدار با یکی از چهره های برجسته ناراضی از نتایج انتخابات، فرد ناراضی گفته که ایرانیان از دخالت خارجی ها خوششان نمی آیند. بهترین کمک غرب می تواند تاکید بر منصفانه نبودن انتخابات و یا نقض حقوق بشر باشد.

 
That interference from foreigners was not welcome in most circumstances. Nevertheless ... believed that the best help possible from foreigners would be to say that the elections were not fair and to note the human rights violations in the aftermath
 

پستل همچنین به فرد سانسور شده می گوید که آمریکا بایستی بر رسانه هایی متمرکز شود که کمتر جانبدارانه به نظر می رسد که از نگاه پوستل برنامه هایی همانند هارد تاک بی بی سی و پرس تی وی هستند.

 
Postl argued that the U.S. should focus its outreach to Iran on formats that Iranians perceive are less biased, such as BBC Hardtalk or Press TV.
 

از نگاه پوستل، ایرانیان به صدای آمریکا به عنوان یک شبکه جهت دار نگاه می کنند. همچنین ایرانیان به صدا و سیمای داخلی نیز نگاه جانبدارانه دارند.

 
He said that Iranians currently are faced with two biased choices: VOA and Iranian Broadcasting 
 

ویکی لیکس همچنین در سند مشکوک دیگری به اظهارات رحیمی در مورد استقبال رحیمی از گفتگو با آمریکا می پردازد.

بنابراین سند، محمدرضا رحیمی در جریان حضور در اجلاس سازمان همكاري‌هاي شانگهاي و در گفتگو با با ونجيابائو نخست وزير چين به او گفته که ایران به طور مثبت به چشم انداز گفتگوها با آمریکا نگاه می کند و بررسی می کنند که بهترین راه برای حرکت به سمت گفتگو چگونه است.

 
Wen had pushed the Iranians to move forward with direct talks with the United States and offered  Chinese support to do so.  Ni claimed that Rahimi had responded positively on prospects for talks with the United States and said that the Iranians were considering how best to do move forward with dialogue.
 

نکات جالب توجه دیگری نیز در اسناد ویکی لیکس به چشم می خورد. از جمله در دیدار جان کری و امیر قطر که سال جاری میلادی انجام شده است، امیر قطر راز قدرت احمدی نژاد را فاسد نبودن او می داند. امیر قطر خاتمی را نیز غیرفاسد اما در موقعیت ضعیف ارزیابی می کند اما نسبت به برخی مقامات دیگر نظر دیگری دارد.

 
The Iranian regime is strong, continued the Amir, because President Ahmadinejad is uncorrupted.  "That is the secret to his success." Khatami is also not corrupted, but as a reformer he is in a weak position.  ... on the other hand, is corrupt.


 

 

 
 
سعید_
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۲:۰۵:۱۵
این اسناد جدا از دروغ و راست بودنش دو هدف اصلی دارد :
1- حس بی اعتمادی و پر رنگ کردن اختلافات
2- ایجاد حرکت انفعالی و حساب باز کردن روی اشتباهات و سوء استفاده کردن از هر واکنشی
------------------------
دشمن به شدت روی نتیجه افشای این اسناد حساب باز کرده است
از اختلاف بین اشخاص،احزاب، گروه ها و حتی کشورها چه کسی سود می برد
-----------------------
در زمان جنگ کارتون تبر در مدارس پخش میشد و نتیجه این بود که اگر متحد نباشیم شکست می خوریم
----------------------
تمام این اسناد گرایش به ایجاد تفرقه در تمام واحدها و ساختارها و مرزهای اسلامی دارد و برای خالی نبودن عریضه گوشه چشمی هم به کشورهای غیر اسلامی دارد
سئوال این است اتحاد یا اختلاف
---------------------
یکی از سیاستمداران اسرائیلی گفته بود اسرائیل نابود میشود اگر مسلمانان به اتحاد نسبی خود ادامه دهند
--------------------
چطور ممکن است اطلاعاتی لو رود که طبقه بندی شده هستند و در یک سطح نگهداری نمی شوند
این اطلاعات یا باید در یک سطح باشند و یا اینکه از سطوح مختلف دست چین شده باشند
--------------------
حالا که منظور دشمن ایجاد اختلاف است پادزهر آن چیست ؟ اتحاد اتحاد اتحاد
--------------------
یادتان هست که دشمن با فریب دادن صدام دو کشور اسلامی ایران و عراق را با هم درگیر کرد و سپس با فریب مجدد وی فاجعه کردهای عراق و سپس جنگ با کویت را به راه انداخت و بعد طالبان را به جان مردم افغانستان انداخت
نتیجه این اختلافات چه بود
1- اسرائیل در فلسطین کشتار میکند و جدیدا به شکل بسته های اعضای بدن به آنها مینگرد
2- با یک خود زنی به عراق وارد شد و بعثی ها را هم نابود نکرد
3- با یک خود زنی به افغانستان وارد شد و طالبان را هم نابود نکرد
4- با یک خود زنی القاعده را با کل اسلام جمع کرد و بدون از بین بردن آن اسلام را هدف گرفت
5- با خود زنی اطلاعاتی بین سران کشورهای اسلامی و سیاستمداران آنها در فکر شبهه افکنی است
-------------------
غفلت از دشمن و شبهه در اتحاد نسبی ایجاد شده نباید اتفاق بیافتد
-------------------
پیاده نظام مجازی دشمن برای کامل کردن توطئه در فضای اینترنت و رسانه های خارجی این تنور را گرم نگه می دارند با شناسایی آنها باید مسیر توطئه را شناخت
-------------------
هر کسی با استناد به این اسناد به دنبال شبهه و اختلاف افکنی باشد باید بررسی شود که این تفکر وی از روی نادانی است یا اینکه مزدوری (374120)
 
سام موسوی
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۷:۰۵:۳۱
در تبلیغات معروفه که میگویند اگر خواستی چیزی را خراب گنی از اون بد تعریف کن یا به عبارتی از ضد تبلیغ استفاده کن
ظاهرا سران صهیونیستی قرار را بر این امر گذاشتند و قصد دارند با ارائه اطلاعات مهندسی شده و افشای اخبار به قول خودشون محرمانه به یک هدف برنامه ریزی شده برسند .از جمله این اهداف میشه به حس بی اعتمادی داخلی
عدم اعتماد به همسایگان و متشنج کردن روابط با کشورهای نزدیک
ادعای قدرت مطلق بودن به امریکا
اجماع جهانی و به خصوص منطقه ای بر علیه ایران
و ...
اشاره کرد (374204)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۷:۳۱:۰۴
یعنی وقتی عربستان به ایران حمله هم بکند باز شما ها در خواب و خیال اتحاد جهان اسلام به سر می برید ! (374208)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۱:۱۸:۳۵
عزیزم هوشیاری در برابر به اصطلاح حمله عربستان به این مفهوم نیست که دشمنی خود را باآنها در بوق و کرنا بکنیم. همه چیز راه خودش را دارد. (374339)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۷:۳۳:۵۸
فکر جنگ ایران عراق و کمک های میلیاردی کویت عربستان هم جز نقشه استکبار جهانی بوده؟ همین عراق زمان شاه ایران رو تهدید نمی کرد ؟ (374209)
 
یکی
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۷:۲۰:۲۰
من نظر این دوستمون رو تایید میکنم.از اون نظر که صهیونیست ها تو قضیه ویکی لیکس خودشون رو سر بلند میدونن.یعنی کمترین رسوایی مربوط به اونهاست.در ضمن افرادی دارن به این ماجرا دامن میزنن که پشت پرده حمله آمریکا به عراق بوده.از طرف دیگه توی این مدارک به شدت ایران در مرکزیت قرار گرفته.همه میدونن عربها با ایران یه سری اختلافات دارن.توی این اسناد سعی شده این اختلافات بزرگ جلوه داده بشه.در حالی که همه ی این اختلافات در مقابل اختلافات ایران با غرب خیلی ناچیزه.پس از این اسناد چند تا نیت داشتن:
1- تحریک کردن مردم عرب همسایه به این صورت که رهبرانشون از ایران میترسن.پس حتما دلیلی برای ترس باید به وجود بیاد،از برنامه هسته ای تا امپراتوری ایران و ... که همه در اسناد منتشر شده مکررا آورده شده .
2- برای پذیرفتن یک دروغ باید مردم باور کنن که اون حرف دروغ مقابل حرف دروغ دیگه ای قرار داره .بنابراین خود به خود راست به نظر میاد.همه فکر میکنن این اطلاعات که پس از تبلیغات زیاد غرب منتشر شده عین واقعیته.پس حتما باید مهم باشه....پس خود به خود مهم میشه.هر چند یک حرف کوچیک و ناچیز باشه.هر جا که جنگی اتفاق افتاده قبلش کلی همچین اطلاعاتی توی روزنامه ها منتشر شده که جامعه جهانی رو راضی به جنگ کنه.
ادامه دارد...
از این اسرائیل قاتل هرچی بگی بعید نیست (374478)
 
سیدنوید
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۲:۳۱:۵۲
به نام خدا
منظورتان از فرد سانسور شده چیست؟
آیا ویکی لیکس آن را سانسور کرده؟
اگر ویکی لیکس اسنادش معتبر است پس چرا سانسور میکند؟اساسا از بیان این مطالب چه سودی میبرد؟ و ده ها سوال بی پاسخ دیگر در مورد ویکی لیکس وجود دارد (374124)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۶:۴۲:۱۲
بله و.ل. اسمها را خط زده خیلی جاها. (374195)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۸:۱۴:۵۵
ویکی لیکس به بهانه تهدید جانی برای دیگران نام آن ها را حذف کرده است (374216)
 
سپهر
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۳:۰۴:۰۵
با سلام و تشكر از مديريت سايت وزين الف خواستم از اين طريق تذكري در رابطه با اخبار منتشر شده توسط سايت ويكي ليكس بدهم كه شما اخبار آنرا منتشر نموده ايد و اميدوارم منعكس فرماييد .
البته قصد بنده از اين تذكر حمايت از هيچ جناح و گروهي و يا افراد خاص نيست. در رابطه با دو خبر مربوط به سران فتنه و اخبار مربوط به آقايان مشاعي و رحيمي در ويكي ليكس كمي غير فني برخورد شده است اگر اين اخبار مشكوك است نبايد در يك خبر با قيد كلمه مشكوك از اهميت خبر بكاهيد و در خبر ديگر براحتي و اطمينان به اين اخبار استناد كنيد و آنرا قطعي بدانيد اين برخورد دوگانه خوانده را در مورد ارايه اخبار از طرف سايت شما با ترديد مواجه ميكند و اينطور نشان داده مي شود كه اخبار را هر چند از يك منبع ولي با هدف و جهت دهي مد نظر ناشر ارايه مي كنيد كه اين مورد شايسته سايت معتبري مانند الف نمي باشد اميد است در ارايه اخبار همواره جهت انصاف رعايت گردد تا هميشه مورد اعتماد خوانندگان سايت قرار داشته باشد. با تشكر از مديريت محترم سايت (374134)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۳:۰۵:۰۲
احمدی نژاد:اسناد ویکی لیکس فاقد ارزش حقوقی است ( وقتی به ضررمان باشد ) ولی برای از رو بردن جناح مقابل کاملا قانونی و درست است . (374136)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۲۲:۴۲:۲۲
نه عزیز من، معناش اینه که شما نمیتونی با این اسناد از کسی به صورت حقوقی شکایت کنی.
ولی خوب میتونی طرف مقابل رو بشناسی.
از طرف دیگه این اسناد از ایران جاسوسی نشده اند. از سفارتهای امریکا جاسوسی شده اند، خوب اینها که چیز جدیدی نمیگن، همونهایی که قبلا در اخبار بین الملل میشنیدی رو دارند میگن. (374269)
 
مرد غارنشین
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۳:۰۸:۴۷
چگونه است وقتی این سایت در مورد امریکا سند رو می کند کاملا حق دارد و سند ها درست است ولی وقتی در مورد ایران است اسناد آن مشکوک است و هزار تا چیز دیگر ؟!!!!!

\" یک عمر بدی کردی و دیدی ثمرش را
خوبی چه بدی داشت که یکبار نکردی\" (374138)
 
سید
۱۳۸۹-۰۹-۱۱ ۰۸:۲۸:۰۸
آمریکائیها تا چند سال پیش برای ایران تره خورد نمیکردند ولی حالا با هر اقدام رهبر فرزانه ورئیس جمهور شجاع ایران به تکاپو وتلاش مذبوحانه می افتند. واین نشانه اهمیت وفدرت ایران در عرصه سیاست کلان منطقه وجهان میباشد (374612)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۳:۵۸:۴۶
درود بر دکتر احمدنژاد رییس جمهور پاک و پرتلاش ایران اسلامی (374151)
 
s
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۴:۲۳:۴۴
ما بالاخره نفهميديم اسناد ويكي معتبر است يا نه دفعات قبل كه عليه جنگ امريكا و انگليس در منطقه و .. بود از طرف سياسيون داخلي مورد استناد قرار مي گرفت ولي الان كه به خود ما هم اشاره مي كند جاي بررسي دارد !و مساله دار است! و ميشود كار خود دولت آمريكا ! و سرويس اطلاعاتي انگليس و ... (374164)
 
علی
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۴:۴۵:۰۳
از گذاشتن متن اصلی بسیار متشکرم. در بخشی از ترجمه کمی تصرف شده:
Postl noted that Khamenei is still respected in Iran.
پستل همچین گفته که رهبری در ایران \"هنوز\" مورد احترام است (374171)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۱ ۰۲:۲۳:۳۰
متن دقیقا صحیح ترجمه شده است و استیل به معنی هنوز است و تصرفی در ترجمه متن اصلی وجود ندارد (374599)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۵:۳۱:۱۲
این ویکی لیکس هم ماجرائی داردها ایا قابل اعتماد است که ما ایرانیها بخواهیم به ان استناد کنیم اینکه اعراب از ما خوششان نمیاید درست ولی اینکه این اسناد چطور به این راحتی درز کرده غیر قابل قبول است (374178)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۵:۵۲:۴۱
همین الان شما دارید اسناد ویکی لیکس را بیان می کنید بدون اینکه راست یا غلط بودنش مشخص شده باشه.
این کل چیزییه که ویکی لیکس میخواد (374185)
 
sayeh
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۶:۰۰:۱۳
Wikileaks seyasat khode Amrika hast va ba en kar mekhad bazee az keshvarha va mardom ra be jan ham bendazeh,en hamash chert va pert hast va arzeshe nadarand.Khode Amrika shoro be enkar kardeh omedvaram ke mardom mokheshon ra be en chezha nadand,che jaleb hala ke Iran ba grohe 5+1 gharar shodeh sohbat koneh,masale Iran va keshvarhaye Arb afshah mesheh,ba en kar Amrika mekhad ke keshvarhaye mantegheh ra robroye ham gharar bedeh,website Wikileaks shabahate zeyadee be ghaybat kardan ,eftra zadan hast. (374186)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۷:۰۴:۲۳
آیا ایرانیان فکر کرده اند که چرا سندی در مورد جنایت های بیشمار اسراییل هیچوقت یافت نمی شود؟ (374202)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۷:۱۶:۳۶
به نظر من تاکید احمدینژاد بر حسن همجواری در قبال اسناد ویکی لیکس بهترین حرکت دیپلماتیک در این خصوص بود. قطعا مفهوم حرف احمدینژاد نادیده گرفتن تحرکات ضدایرانی اطرافیانمان نیست بلکه زبان دیپلماسی غیر از این است که در این شرایط با دست خودمان دشمن تراشی کنیم. قطعا نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بطور کامل همه قضایا را با دقت رصد می کنند. (374205)
 
مجتبی - انگلیس
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۱۹:۱۲:۰۵
اگر به این گزارش های جهت دار توجه شود خواهید دید که تقریبا از تمام کشورها نام برده شده اما از رژیم صهیونستی (اسرائیل ) نامی برده نشده یا کمتر برده می شود
این مسئله در آمریکا و کشورهای دیگر روشی شده برای به زانو در آوردن به اصطلاح حریفان
کمی اگر توجه شود به گذشته خواهید که در زمان کلینتون هنگامی که می خواست فشاری بر اسرائیل بیاورد و چند روزی هم روابط کمی تیره شد ماجرای آن رسوایی فساد با آن خانم یهودی پیش کشیده شد.
این یک ترفند سیاسی در روابط سیاسی تعریف شده در غرب می باشد.
در انگلیس هم این اتفاق برای وزیر کشور سابق افتاد جون قصد داشت جاسوسان اسرائیلی را معرفی کند (374224)
 
علی
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۲۰:۳۹:۰۰
جرا همه اسناد ویکیلیکس رو در مورد ایران نمیزارید ونقد نمیکنید
اینجور فکر نکنید همه مردم ما انگلیسی بلد نیستن بلکه خیلی هابطور مستقیم به سایت ویکیلیکس مراجعه و اسناد را مطالعه میکنن و وظیفه شماست که این اسناد را نقد کنید (374240)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۲۱:۳۹:۴۸
نمی خواهید درباره کردان چیزی بنویسید؟احمدی نژاد گفته است وی یک بسیجی بود.آیا واقعا او بسیجی بود؟بسیجی مدرک جعل می کند؟
یه چیزی بنویسید از آبروی بسیج و اهل بیت که احمدی نژاد به آن اشاره کرده است دفاع کنید.به خدا همه چیز را بازیچه کرده اند (374255)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۲۱:۵۰:۰۲
1- dar site sabte nam kon
2- kare khodet ra mohem jelveh bedeh
3- khabar ba hasheh , zaman bandy , va hasas dorost kon



Wikileaks dar vaghe moshbeh wikoedea ast faghat dar zamineh khabrhay be estelah hasas (374257)
 
hossein hajiagha
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۲۲:۳۵:۵۸
هرفردی نزدیک احمدی نژاد برود مورد خشم آمریکا و افرادی در خارج و داخل خواهد بود تا کی بدون دلیل تهمت زدن چون من از فلاتی بیزارم این فرهنگ اشتباهی است (374264)
 
۱۳۸۹-۰۹-۰۹ ۲۳:۱۲:۴۴
اتجاد با همسایگان همیشه خوب بوده و هست مسلمان هم باشند چه بهتر .اما نه با یان شیخ های شکم پر بیشرف. (374275)
 
علی
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۰۲:۱۸:۵۴
آقای سعید و برخی از دوستان اصلاً توجه نمی کنند که این 250 هزار مورد یک صدمش هم به ایران مربوط نیست و این افشاگری تمام دنیا را به ریخته است و آقای احمدی نژاد و این دوستان وانمود می کنند که انگار ویکی لیکس فقط در باره ایران افشاگری کرده است. فقط در حیرتم که برای ما می گویند یا خودشان هم اینطور تصور می کنند؟!!!!! (374296)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۲۲:۰۳:۲۲
نمی‌دانم شما رسانه‌های غربی را دیده‌اید؟ با این که به قول شما یک صدم آن هم به ایران مربوط نیست، بیشترین تمرکز اخبار و تحلیل‌ها روی ایران بوده. نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر خارجه آمریکا از این اسناد به عنوان مدرک علیه ایران یاد کرده‌اند. اسرائیلی‌ها گفته‌اند که این اسناد به ما ضرری نمی‌زند و ما را تبرئه می‌کند. (374550)
 
سيد
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۰۹:۱۶:۵۰
آره ديگه هر وقت به نفع ما باشه ويكي ليكس كاملا راستگو هست، هر وقت كه به ضرر بعضي ها باشه كاملا دروغ گو و وابسته به استكبار جهاني!
خيالتون رو راحت كنم. عرب هيچ وقت با ايراني سر دوستي نداشته و نخواهد داشت. عربا هنوز به ما به چشم مجوس نگاه مي كنند. فرصت هم پيدا كنند به ما حمله خواهند كرد. (374321)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۰:۰۳:۲۰
همه امريكا و غرب وشرق ويراني فقر و عقب ماندگي كشور عزيزمان ايران را مي خواهند تا حاصل زحمات و مال و اموال اين مملكت را ازآن خود كنندتا هر چه بيشتر به عيش و نوش بپردازندلذا يكسره مكرو فريب انجام مي دهندتابا هزينه كمتري به مقصود خود برسند. اين تمام سياست غرب است (374328)
 
راشد حاجیان
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۱:۴۵:۳۴
بابا خاله قزی هم فهمید این اسناد بازی سیاسیه اما شما... (374343)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۴:۲۹:۵۱
این پروژه ایران هراسی را شما اسمش را گذاشته اید پروژه. پروژه ای در کار نیست. اعراب همیشه از بزرگی و قدرت ایران ترسیده اند. این یک حقیقت است. دشمنی امریکا با ایران هیچگاه به شکل تحریف تمامیت ارضی (مثل قضیه خلیج فارس) یا دست اندازی نظامی و تصرف خاک ایران (مانند جنگ 8 ساله) نبوده است. بلکه آنها با سیاستهای ایران مشکل دارند. مگر همین امریکا در زمان شاه پشتیبان ایران نبود؟ ولی اعراب چه؟ این کشورهای رنگ و وارنگ از عربستان گرفته تا اردن و امارات و ... که وجود خود را مدیون انگلیسی ها هستند و تاریخی کمتر از 100 سال دارند، از همان ابتدای پیدایش سر ناسازگاری با ایران گذارده اند و فارغ از اینکه چه حکومتی در ایران است دشمنی خود را به صورت عیان نشان داده اند. دشمنی امریکا با ما بر سر منافع است. ولی دشمنی اعراب عقده حقارت آنها است و حل نشدنی است. یک بار و برای همیشه سعی کنیم دشمنان واقعی خود را بشناسیم. (374412)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۵:۵۵:۲۵
میدونی همین بازیهای سیاسی داخلی و بین المللی چقدر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم داره؟ بزارید این بیچاره ها یه لقمه!!! نون دربیارن بابا (374461)
 
علی لرستانی
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۷:۴۶:۴۴
اینکه اسناد چگونه است یک سوال را خوانندگان دنبال کنند 250هزار سند محرمانه انهم از مراکز اطلاعاتی امریکا یا باید بگوییم امریکا دارای سیستم اطلاعاتی قوی است که انتشار اینهمه سند واقعا جای تعجب دارد بی درو پیکر ترین کشورها مثل لیبی هم به این اندازه نمی توان سند از ان دریافت کرد که اگر سندها بدون هماهنگی نیروهای اطلاعاتی امریکا به بیرون درز کرده پس باید فاتح کشور امریکا را خواند (374482)
 
محمدرضا
۱۳۸۹-۰۹-۱۱ ۱۲:۱۰:۲۸
وقتی سازمان سیا آنقدر بی عرضه هست که آن آقایی که استاد مالک اشتر بود براحتی از دستشان در میرود و ویدیو روی اینترنت میگذارد و بعد از چنگ سیا در می آید و به ایران بر میگردد خوب معلوم است که درز کردن این اسناد نباید خیلی هم باعث تعجب شود. (374656)
 
کیمیا
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۷:۵۴:۴۴
پشت پرده قضیه افشاگری که چگونه ممکن است درز کرده باشد یا چرا علیه اسراییل و بن لادن نگفته است ، نظرات و حدسهای زیادی مطرح می شود. ولی از نظرمنطقی محتوای اسناد موجود ویکی لیکس صحیح به نظر می رسند. همچنان که افشاگری اولش درباره جنایات آمریکا در عراق مورد استقبال برخی سیاستمداران کشورمان قرار گرفت. الان هم بحث دشمنی کشورهای عربی با ایران که از همان زمان کمک هایشان به صدام هم وجود داشته است ، پس دروغ نگفته است. (374487)
 
سهراب فارسی بندری
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۹:۰۱:۵۳
در این اسناد ذکری از بیگناهی مرحوم کردان و مدرک جعلی او شده است . (374503)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۲۱:۲۲:۱۲
چند موضوع راجع به اخبار ویکی لیکس را باید توجه داشت
1- ممکن است خبر ساختگی در بین اخبار واقعی قرار داده شده باشد تا آنها را درست نشان بدهند

2- ممکن است منبعی که از آن نقل خبر می کنند امانت دار نباشد به عنوان مثال رابط آمریکایی دارد از یک نماینده چینی نقل قول می کند که ممکن است وی به دلایل مشکلاتی که با آمریکا دارند مطالب را بصورت نادرست منتقل کند

3- ممکن است خبر اصولا ساخته پرداخته دشمن باشد به عنوان مثال آقای مشایی با برنامه قبلی و هماهنگی اطلاعات ایران موظف می شود که اطلاعاتی را جهت یک بازی اطلاعاتی به آمریکایی ها منتقل کند و رابط آمریکایی ها هم وظیفه دارد که خبر به دست آمده را منتقل کند ولی این اخبار در واشنگتن توسط تحلیل گران بر اساس صحت و اهمیت درجه بندی مشوند (374544)
 
اميد
۱۳۸۹-۰۹-۱۱ ۱۰:۵۴:۵۷
راستي چرا در مورد اسرائيل سندي درز نكرده چرا اين به اصطلاح افشا گري مربوط به ايران و مطالب وابسته به آن است آدم درروغگو همينه ديگه بيچاره اومد حواسها رو از نقطه اصلي پرت كنه گفت به اين نگاه نكنيد همه رفتن ته قضيه رو هم در آوردن آخرش چي شد آمريكا ضايع شد اسرائيل به هدفش نرسيد (374630)
 
علی علی پور
۱۳۸۹-۰۹-۱۱ ۱۷:۰۹:۰۲
این اسناد به پشیزی نمی ارزد .زیاد دنبال اینگونه اسناد نگردید و از دولت خودتان حمایت کنید مثل مازنی های همیشه قهر مان که قهر مان پرور باشید . تا نام ایران و پرچم سه رنگش در سلسله جنبان بلند ترین کوه ایران یعنی دماوند به اهتزاز در آید ./. (374715)
 
علی علی پور
۱۳۸۹-۰۹-۱۱ ۱۷:۱۳:۲۳
این سایت نام مشائی و رحیمی را تعمدا آورده تا بلکه قلب سبز ها را تسخیر نماید و الا مشائی و رحیمی کجا و سایت ویکی لیکس کجا . زیاد زود باور نباشید . (374718)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۲ ۱۰:۰۸:۵۰
vaghean tarjomatonam jahat dare ya kamel tarjome kon ya az ghole khodet benevis.az kei ta hala success=ghoddrat mani mishe,be shoma migan khabar negar ya mozdoor (374797)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۹-۱۳ ۲۱:۳۰:۵۵
این ویکیلیکس هم خودشو رسوای عالم و آدم کرده. سری که درد نمیکنه بیخود میخواد دستمال ببنده!
کسی نیست بگه آقا این اسناد که منتشر میکنی هر روز داره از رسانه ها پخش میشه و تحلیلش هم انجام میشه.
مسئولان این سایت یا میخوان آمار بازدید کنندهاشون بالا بره یا میخوان برای سیاستمدارهای خدمتگذار پاپوش بدوزند یا شاید هم یک ناامنی اطلاعاتی در کشورهای مختلف نسبت به عوامل و نیروهای اطلاعاتی شان ایجاد کنند. به هر باید دید آیا انتشار این اسناد میتواند تمهیدات امنیتی برای حفاظت از اسرار محرمانه کشورها را تشدید کند یا بازهم شاهد انتشار گسترده تر این اسناد خواهیم بود. (375079)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.