توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 88581
به مهدي هاشمي گفتم زودتر بيا قبول نكرد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۱۵


 دادستان تهران گفت: سال گذشته به مهدي هاشمي گفتم هر چقدر زودتر در دادگاه حاضر شويد به نفع تو است اما او قبول نكرد و از اين به بعد هم هر چقدر ديرتر برگردد به ضررش است.

به گزارش فارس جعفري دولت‌آبادي دادستان تهران عصر امروز در نشست خبري خود با خبرنگاران رسانه‌ها با اعلام اين مطلب افزود: زمانيكه قرار شد به روزنامه‌هايي كه متن دفاعيه مدير مسئول روزنامه ايران را قرار بود منتشر كنند تذكر داده شود اين احتمال وجود داشت كه به دادستاني تهران انگ حمايت از مهدي هاشمي را بزنند.

وي ادامه داد: اين اتفاق زماني كه سال گذشته تصميم‌ گرفتيم تا دادگاه فتنه‌گران سال 88 به صورت غيرعلني برگزار شود نيز وجود داشت اما از آنجا كه اين موضوع از اهميت بالايي برخوردار بود به روزنامه‌ها نامه نوشتيم تا در صورتيكه قرار است متن كامل دفاعيات مدير مسئول روزنامه ايران را به چاپ برسانند از اين كار خودداري كرده و اگر روزنامه چاپ شده از توضيحات جلوگيري شود.

دادستان تهران گفت: از رئيس دادگاه پرسيدم جلسه دادگاه در چه ساعتي پايان يافت كه ايشان گفت جلسه دادگاه ساعت 1:30 ظهر تمام شد اما زمانيكه به سايت روزنامه ايران و ديگر سايت‌ها مراجعه كردم متوجه شدم خبر در ساعت 11:45 منتشر شده و همين باعث شد تا از مدير مسئول روزنامه ايران سؤال بپرسم ايشان هم گفت: متن دفاعياتم را از قبل از شروع جلسه دادگاه به روزنامه‌ها و مطبوعات داده‌ بودم تا به چاپ برسانند.

وي افزود: به مدير مسئول روزنامه ايران گفتم اگر قرار است دفاعيات شما منتشر شود ابتدا بايد اجازه مي‌داديد راي دادگاه صادر شود سپس بر اساس ماده 188 قانون آيين دادرسي كيفري و همچنين ماده 6 بند 6 قانون مطبوعات اين اقدام شما از پايه جرم بوده است زيرا شما به اطلاعات و تحقيقات مراجع قضايي را بدون مجوز قانوني منتشر كرده‌ايد.

دادستان تهران گفت: يكي ديگر از دلايلي كه باعث شد از انتشار دفاعيات مدير مسئول روزنامه كيهان جلوگيري شود اين بود كه ايشان در جريان دفاع خود به يك سري از شخصيت‌هاي نظام اتهام وارد كرده بود كه اين قسمت باعث اهانت به اين افراد مي‌شد و از آنجا كه دادستاني وظيفه دارد مانع از اهانت ديگران شود اين كار يك امر طبيعي و ناشي از وظيفه بود.

* دستگاه قضايي مدعي مهدي هاشمي است نه حمايت كننده وي

جعفري دولت‌آبادي با اشاره به اين مطلب كه ما قصدمان دفاع از مهدي هاشمي نبوده زيرا به اندازه كافي مدعي او بوده و هستيم گفت: من همان سال گذشته به مهدي هاشمي گفتم به تهران برگردد و اجازه دهد با سهولت به پرونده وي رسيدگي شود اما او نيامد و بداند ديرتر آمدنش به ضررش است و باعث مي‌شود مشكلات بيشتري برايش به همراه داشته باشد پرونده مهدي هاشمي مفتوح است و به محض اينكه به كشور وارد شود در چارچوب قانون به اتهاماتش رسيدگي مي‌شود اما اين نكته را توجه داشته باشيد كه دادستاني مكلف است از حقوقي كه متهم دارد دفاع كند.


* دادستاني با بداخلاقي مسئولان برخورد مي‌كند

دولت‌‌‌‌آبادي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين مطلب كه دادستان تهران با بداخلاقي‌هاي كه مطبوعات انجام مي‌دهند برخورد خواهند كرد.

وي ادامه داد: قرار نيست مطبوعات هر چه را كه خواستند چاپ كند اين نكته صرفا مربوط به روزنامه‌هاي چپ و راست هم نيست و همه روزنامه‌ها را تحت نظر خواهد داشت.

دادستان تهران گفت: اگر روزنامه‌هاي وابسته به فتنه هم اقدام به چاپ لايحه محكومين فتنه سال گذشته كنند با آنها هم برخورد مي‌كنيم و اجازه نمي‌دهيم فضاي بداخلاقي در مطبوعات گسترش و توسعه يابد مانند همان برخوردي كه با منتشر كنندگان موضوع رشوه قضات انجام داديم.

* دادستان تهران قرار نيست پايش را از موضوع آلودگي هوا بيرون ببرد

جعفري دولت‌آبادي همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه امروز چند نفر از نمايندگان شوراي شهر از دادستان به عنوان مدعي‌العموم خواسته‌اند به موضوع آلودگي هوا ورود پيدا كند گفت: يكبار ديگر نيز درباره اين موضوع صحبت كرده بودم اما باز هم مي‌گويم ما قصد نداريم از موضوع آلودگي هوا پاي خود را بيرون بكشيم اما گفته‌ايم با توجه به اينكه امروز در كل كشور عزم جدي براي حل اين معضل وجود دارد اجازه بدهيد دادستان فضا را قضايي نكند.

وي ادامه داد: بايد اجازه بدهيم فعاليت‌هايي كه امروز در مبارزه با آلودگي هوا در دست انجام است به ثمر برسد اما اگر مردم مي‌خواهند مي‌توانند شكايت كرده و دادستاني به شكايتشان رسيدگي خواهد كرد.

* اعطاي مرخصي به زندانيان منوط به اصلاح آنها است

عباس جعفري دولت آبادي همچنين در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه چرا به برخي از متهمان حوادث پس از انتخابات مرخصي اعطا نشده است گفت: مرخصي از زندان فقط به كساني داده مي‌شود كه اصلاح شده باشند.

دادستان تهران: قرار نيست ما به متهمي مرخصي بدهيم او هم از زندان بيايد و در مدت مرخصي باز هم شروع به صدور بيانيه و اقدام عليه امنيت ملي كند.

وي ادامه داد: چرا بايد به فردي كه پس از آمدن به مرخصي خود را اسير دست جمهوري اسلامي مي‌داند امتيازي بدهيم و او را به مرخصي بفرستيم مرخصي آيين‌نامه‌اي دارد كه بايد به افراد واجد‌الشرايط داده شود.

* هيچ‌كدام از رسانه‌ها براي دادستان اولويتي ندارند

دادستان تهران در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود برخي از رسانه‌ها از سوي برخي از مقامات دولتي مورد حمايت واقع شده‌اند و برخي ديگر خير گفت: عدالت سياه و سفيد ندارد و تبعيضي براي هيچ فرد قائل نخواهد شد.

وي ادامه داد: بر طبق اخلاق علوي همه افراد در پيشگاه قانون يكسان هستند و زمانيكه به محكمه‌اي فرا خوانده مي‌شوند نام و اعتبارشان را بايد خارج محكمه بگذارند ما اجازه نمي‌دهيم مطبوعه‌اي خاص از سوي فردي حمايت شود و اين اجازه را داشته باشد هر كاري دلش خواست انجام دهد.

* در حال تلاشيم تا پرونده نازنين خسرواني زودتر به نتيجه برسد

دادستان تهران همچنين در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در خصوص اينكه موضوع پرونده نازنين خسرواني به كجا رسيد گفت: من هفته گذشته با نازنين خسرواني ديدار داشتم و از او سؤالاتي كردم و به او گفتم كه اسير دست آدم‌هاي مخالف نظام شده است وي بخشي از اين صحبت‌ها را قبول كرد و بخشي ديگر را هم قبول نكرد.

وي ادامه داد: البته مادر خسرواني بارها با رسانه‌ها مصاحبه كرده و به مادرش هم گفته‌ام اگر مي‌خواهي به فرزندت كمك كني با ضد انقلاب همكاري نكن از طرف ديگر به قاضي پرونده گفته‌ام هر چه سريعتر اين پرونده را تعيين تكليف كند.

جعفري دولت‌آبادي گفت: پرونده تاجيك نيز تمام مراحلش به پايان رسيده و آماده ارسال به دادگاه است.

* خوشحال مي‌شويم رهبر مستندات خود را درباره رشوه‌گيري قضات ارائه دهد

اين مقام عالي دادستاني تهران در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اظهارات محمد تقي رهبر مبني بر اينكه قضات رشوه‌گيري كرده و قصد دارد مستنداتش را به دادستاني ارائه دهد گفت: ما در صحبتي كه با نماينده اصفهان داشتيم از او خواستيم تا درباره اظهارات خود توضيح دهد كه او هم مدعي شد قصدش همه قضات نبوده است البته اگر ايشان مي‌گويد از رشوه‌گيري قضات مستنداتي دارد خوشحال مي‌شويم مستندات خود را به ما ارائه كند تا ما هم اين قضات را مؤاخذه كنيم.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.