نظر منتشر شده
۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 88717
تذکرنکاتی چند درمورد نقد الف ازمرجع جهان تشیع ایت ا...العظمی وحید
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۵۷
دراینکه سایت الف یکی از معدود سایتهای حق گرایی هستش که تلاش می کند درجهت قوام ودوام نظام مقدس نظام اسلامیمان گام بردارد شکی نیست ودراینکه رویه بیان حقایق واعتدال از مسلمات اهداف فرهنگی سیاسی دوستان الفی می باشد دراین هم جای بحثی ندارم ولی مواقعی برخی ازنویسندگان محترم برای نقد خطوط قرمز را کنار می گذارند واین مسئله برای من نگران کننده هستش به دلایل زیر:
1- نقد مراجع عظام دررسانه وآنهم به شکلی آمرانه بااصول ارزشی الف مغایر می باشد یعنی وظیفه ما تبعیت ازمراجع عظام است نه تعیین تکلیف برای آنها ویازیر فشارگذاشتن آنها برای موضع گیریهای مدنظرما!
2- مراجع عظام رمز ماندگاری تشیع علوی بوده وهستند وخواهند بود ومانبایدازمراجع انتظارداشته باشیم که برای اهداف سیاسی جریاناتی وارد شوند که دراین صورت دردرون جهان تشیع بامشکلات جدی روبرو خواهیم شد.
3- پیشنهاد من این است که سایت الف انتقاد از مدیران ومسئولین اجرایی وحکومتی را مدنظرداشته باشد چراکه متولیان اجرایی وحکومتی نیازمند نظارت همگانی برای فعالیت سازنده هستند ولی مراجع عظام بخاطر تهذیب نفس وروحیه اخلاق گرایی از خطاها بدور هستند والبته من اعتقاد ندارم که آن بزرگواران معصومند ولی درزمان خودشان الگوی فضائل اخلاقی می باشند.
4- برخی ازرویه ها وتصمیمات حکومتی برای مدیریت بحران باچالشها واشکالاتی روبرو می باشد ودرچنین شرایطی وظیفه حکومت اسلامی تمکین از نظر مراجع بزرگواراست وگرنه فشاربرای خواص برای اتخاذ مواضعی خاص نوعی فرصت طلبی وسوء استفاده ازارزشهاست.
5- درزمان ما اهانت به شخصیتها ی مهم نظام اسلامی متاسفانه بعداز کارکردهای مناظراتی غیرکارشناسی شده زیاد شده فلذا با التهاب آفرینیها نیز وحدت اسلامی روزبروز تهدید می شود وازنگاه من مراجع عظام درچنین شرایطی می توانند کانون وحدت وهمدلی باشند به شرطی که همه ازفرمایشات آن بزرگواران تمکین نمائیم.
6- اگر قرارباشد برای نقد خطوط قرمزی درنظرنگیریم آنوقت امکان اینکه نوابغ مشکل مدار ازلحاظ روحی ویرانگری نمایند بیشترخواهدشد فلذا مراجع عظام که کانون مقاومت وپایداری دینی هستند درهرفرصتی ازطرف نوابغ مشکل مدار زیرسئوال خواهندرفت تنها بخاطراینکه رویه حق رابیان میدارند .
درخاتمه ازدوستان الفی انتظاردارم از بیان دیدگاه من درمورد مراجع عظام دل گیرنشوند ودرمورد مرجع بزرگوار جهان تشیع آیت اله..العظمی وحیدی نیز طریق انصاف را رویه نمایند .
 
http://esolgaraidinmadar.blogfa.com/
 
حسین
۱۳۸۹-۰۹-۱۸ ۱۷:۳۶:۲۸
دوستان عزیز سایت روز آنلاین در مقاله ای به دفاع از آیت الله وحید کرد و مقاله الف را توهین به ایشان دانست.
من عرض می کنم آیا آقای وحید بالاتر هستند یا امیرالمومنین علیه السلام؟
قطعا قیاس نباید کرد.
امیرالمومنین به هر طریق به افراد میگفتند که بامن مانند سلاطین سخن نگویید و .....
آیا وحید خراسانی جزء نخبگان هستند یا نه؟
اگر نیستند که هیچ والا چرا ایشان در برابر اهانت هایی که سال گذشته به ابی عبدالله شد و به اصل ولایت فقیه که باز به ائمه معصومین باز میگردد عکس العمل نشان ندادند؟
آیا حفظ نظام از اوجب واجبات هست یا نه؟
اگر از نظر ایشان نیست که هیچ والا می بایست آنجا که رهبر ایران به نخبگان توجه میدادند ایشان سخن می گفتند.
ایشان در دیدار با آقا به دیدار ایشان نرفتند که ا لبته توفیق نداشتند ولی به دیدار منتظری و صادق روحانی مشرف شده اند.
بی احترامی ایکه سبزی های لجن در قم مقدسه به رهبر عزیزمان کردند و شما قطعا بی خبرنیستید موجب نشد که آیت الله واکنش نشان دهد ولی دربرابر حسن مصطفوی خمینی که به خاطر نشست با سران فتنه سخنرانی اش قطع شد سریعا واکنش نشان داد و این روایت را خواند که المرء یحفظ فی ولده این است استدلال بزرگترین اصولی قم.
مرجع تقلید باید جلودار باشد نه اینکه ..........
و آخر اینکه در سریال شب دهم بازیگر حسین یاری به صورتی تراشیده نقش حضرت عباس را بازی کرد و کسی صدایش در نیامد و کسی هم نسبت به حضرت عباس سست نشد . اصلا مگر ارزش حضرت با این تصاویر پایین می آید و تازه عکس تمثال ایشان در بازار به وفور دیده می شود چرا آیت الله نسبت به این پوستر ها موضع نمی گیرند. جای تاسف است
من ضمن انتقاد از مواضع آیت الله ، از مقاله الف تشکر میکنم (377290)
 
محمد کریمی
۱۳۸۹-۰۹-۱۸ ۱۷:۴۸:۱۳
با سلام
از قدیم و ندیم میگن اول یه سوزن به خودت بزن و بعد یه جوال دوز به دیگران ...
وقتی امثال منتظری و صانعی و دستغیب می شوند مراجع عظام تقلید و نباید به آنها توهینی صورت گیرد که به حق هم از طرف جریان ارزشی توهینی صورت نگرفت ، چطور توهین به مراجعی مانند آیت الله نوری همدانی ، آیت الله خامنه ای و بسیاری از آیات عظام دیگر می شود اعتراض مدنی ... !!!

کاش به جای این لفاظی ها و قلم رقصانی ها ، اندکی خود به سخنان خود عمل می کردید و فقط ژست نمی گرفتید ...!!! (377296)
 
حسن
۱۳۸۹-۰۹-۱۸ ۱۹:۰۵:۱۸
ببین کار مملکت به کجا کشیده که مقلد برای مرجع تعیین تکلیف می کند (377314)
 
hossein hajiagha
۱۳۸۹-۰۹-۲۰ ۲۰:۳۰:۰۶
انتقاد در اسلام حرام است ؟ (377788)
 
ali alavi
۱۳۸۹-۰۹-۱۸ ۲۰:۰۹:۰۲
من خودم الفی هستم و از مریدان حضرت آقای وحید هستم؛ در عین حال یادداشت الف را دارای نکات قابل توجه برای این بزرگوار و همه علما در زمان کنونی میدانم. البته در قسمت ابتدایی آن یادداشت قیاس مع الفارقی شده بود که ایکاش نمیشد و نویسنده ورود به این مقوله را به اهلش واگذار میکرد. از جناب فاتحی هم تقاضا دارم که اندکی به عملکرد خودشان در فتنه رجوع کنند و ببینند آیا همیشه منصفانه رفتار کرده اند یا نه؟! ایشان با نوشته های خود نشان داده اند که تا آنجا مدافع ارزشها هستند که به خط و ربطشان در حمایت از بعضیها خدشه ای وارد نشود! راستی چرا این همه رفتارهای حرمت شکنانه امثال مهدی هاشمی و فائزه هاشمی از جمله زیر سوال بردن همه بازداشتهای اخیر قضایی نظام در ویدیوی مصاحبه فائزه هاشمی با عکس العمل انتقادی امثال جناب فاتحی مواجه نمیشود؟؟ نکند ایشان در این زمینه ها نیز قائل به خط قرمز هستند...! اندکی به خودمان رجوع کنیم. (377338)
 
نرگس
۱۳۸۹-۰۹-۱۸ ۲۰:۱۴:۲۴
ظاهرا هنوز فرق وحید و وحیدی رو نمیدونی پسر جون. بهتره اول اطلاعاتتو زیاد کنی بعد بیای از آب گل آلود ماهی بگیری! راستی از آقای هاشمی چه خبر؟ (377339)
 
mohammad
۱۳۸۹-۰۹-۱۸ ۲۱:۰۵:۱۸
امامان معصوم نیز گاهی سکوت می کردند. قرار نیست برای مراجع بزرگوار بصیرت را توصیه کنیم. (377344)
 
ابراهیم مقدم
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۰۱:۱۴:۲۲
آیاانتقاداز مراجع تقلید عملی خلاف دین است؟وآیامعتقدین به خلاف شرع بودن انتقاد از مراجع این ممنوعیت رامربوط به تمام مراجع می دانند یا برخی از مراجع؟ (377381)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۰۴:۴۴:۱۲
سلام

نقد نا پخته و قیاسهای نا به جای الف سر جای خود.

ولی سعی کنید نام این مرجع بزرگوار را درست بنویسید بیش از آن که در بند عناوینش باشید: \"آیت الله وحید خراسانی\" نه \"وحیدی\" (377393)
 
رحمانی
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۱۲:۳۵:۳۷
جناب آقای فاتحی
برای آن که درک بهتری از نقد مراجع داشته باشید توجه به چند نکته لازم است:
1- تا پیش از مرحوم وحید بهبهانی و شیخ انصاری، علمای شیعه، اگر نه بر فلسفه، کلام، اخلاق، تفسیر، حدیٍث و فقه، که لا اقل بر کلام، اخلاق، حدیث و فقه تسلط کامل داشتند و کمتر فقیهی پیدا می کنید که خود مفسر چیره دست و متکلم صاحب نظری نباشد و بسیاری نیز بر فلسفه و عرفان مسلط و یا صاحب دیدگاه بودند.
2- اسلام شناسی فقهی آن هم فقه رایج که عمدتا طهارات و عبادات و کمی هم مکاسب که با تجارت دنیای امروزین فاصله بسیار دارد می باشد و چنین فقهی نه با دنیای روز همخوانی دارد و نه فقیه متفقه به چنین فقهی درکی صحیح از زمانه خود دارد و جالب آن که خود نیز از شرایط فتوا، آشنا بودن با زمانه را نام می برند.
3- کار فقیه تبیین حکم هر واقعه یا مسئله است و لا غیر و چنین حکمی نیز فقط برای مقلدین وی لازم الاتباع است. تفاوت است بین فقیه صاحب منصب ولایت امر با فقیه غیر آن.
4- شکی نیست که فقها آینه تام اسلام نیستند. همچنان که فقه مساوی با اسلام نیست و بلکه حتی فقه در کنار اعتقادات و اخلاق بخش بسیار کوچکی از دین را تشکیل می دهد و اساس دین اعتقاد است و اخلاق.
4- مراجع نیز (بر فرض آشنایی آنان با فقهی که به روز باشد و نه درگیر در همان مسائل سنتی ناکارآمد) زبدگان فقه هستند و نمی توانند اسلام شناسان آگاه به زمانه باشند. مقایسه کنید برخی از مراجع را با امثال مرحوم علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، آقای مصباح و امثالهم تا خود فاصله مرجعیت را با اسلام شناسی درک کنید.
5- همین نااشنایی با جهان و کم آشنایی با سایر علوم اسلامی سبب شده است که گاه فتاوایی از برخی مراجع صادر شود که هر اسلام شناسی را به تعجب وا می دارد. نظیر همین مسئله را در فتوای آقای وحید در مورد راه اندازی دسته جات در روز شهادت حضرت زهرا در مناطق سنی نشین برای مقابله با وهابیت ببینید.
6- با این مقدمات من نمی دانم شما از کجا نقدناپذیری مراجع را آورده اید؟ اولین نقد این است که آقای وحید اگر هم قائل به حرمت نمایش چهره حضرت عباس است چرا فتوا به آن نمی دهد؟ لابد می دانید که حضرت عباس معصوم نیست ودر این مقام نمی توان دلیلی برای این فتوا بیان کرد. اگر حرام نیست و ایشان از باب احتیاط می فرمایند، آیا این فتوا برای من که از ایشان تقلید نمی کنم لازم الاتباع هست؟ قطعا خیر. پس چرا ایشان بر اساس نظر فقهی خود تهدید می کند؟
7- اگر قرار باشد هر فقیهی بر اساس نظر فقهی خود صدا و سیما یا دولت یا .. را تهدید کند، معنای ولایت فقیه چیست و چه چیزی از آن باقی می ماند؟ و آیا شما بر اساس همین نقد ناپذیر بودن و خط قرمزی که ترسیم می کنید، فردا به مثلا آقای صافی گلپایگانی هم حق می دهید که بگوید اگر صدا و سیما موسیقی پخش کند هر چه دید از چشم خودش دیده است؟

8- اصل اولی آن است که همه انسانها قابل نقد هستند مگر خلاف آن ثابت شود و خلاف آن جز در مورد معصومین ثابت نشده است.
9- توهین به مراجع و بلکه توهین به هر کسی ناروا و ناصحیح است اما حساب نقد از حساب توهین جداست. اگر مراجع خود سعه صدر برای شنیدن نظرات و انتقادات دیگران را نداشته باشند، خود مصداق عالمان بی عمل هستند و از ساحت آنان چنین چیزی دور است.
10- این که برخی از سایت های سیاسی، اقدام سایت الف را تقبیح کردند نه از حب مراجع که از بغض با دکتر توکلی بود. برخی از این سایت ها که در بوق و کرنای توهین به مراجع می دمند، خود به هیچ یک از این مبانی پایبند نیستند و فقط برای انتقام از دکتر توکلی چنین می گویند.

موفق باشید. (377470)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۰۹-۲۰ ۲۰:۳۸:۵۵
برادر عزیزم جناب آقای رحمانی
بصیرتی که رهبر فرزانه انقلاب که جانم فدایش باد فرمودند، فقط به شناخت خط نفاق سیاسی و مسائل شبیه پارسال نیست.
متاسفانه تزریق تفکر نسبی گرایی و بحث گول زننده نقد کردن تا جایی در جوامع رخنه کرده است که حتی مذهبی ها هم خطوط قرمز خود را گم کرده اند.
چرا نباید متوجه شویم که دشمن با تمام قدرت در فکر رخنه در بنیان مرصوص مرجعیت درآمده است؟
بیاد دارم که جایی دیدم در بهبهوهه مبارزات حضرت امام (ره)در اوایل دهه 40 شخصی از مرحوم ایت الله خوانساری به اصطلاح نقدی کردند که مثلا چرا ایشان وارد فلان ماجرا نشده اند. امام چنان پاسخ قاطعی داده بودند به این مفهوم که هر کسی حق نقد مرجعیت را ندارد.
برادر عزیزم نقد مراجع در صلاحیت من و شما نیست. و اصرار بر این فقط و فقط باز کردن راه برای گرگهای تشنه بخون شیعه هست.
خدایا بما بصیرت عطا فرما (377790)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۱۲:۳۷:۳۶
خدا انشاالله هر که به مرجعیت توهین میکنه رو رسوای عالم کنه به حق خون خدا (377471)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۱۲:۵۷:۰۸
1) بله وظیفه مقلد تبعیت از مرجع تقلید است نه تعیین تکلیف برای ایشان. اما جنابعالی دقت نفرمودید که نوشته الف، تعیین تکلیف برای مرجع از سوی یک مقلد نبود. بلکه مسئله این بود که اگر بنده مقلد آیت الله العظمی سیستانی هستم و ایشان هم با نشان دادن صورت حضرت عباس مشکل ندارند، مرجع دیگر نمی تواند برای بنده حکم صادر کند و صدا و سیما را تهدید به خروش در روز تاسوعا کند!
در خیلی از موارد مراجع تقلید با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اگر قرار باشد هر مرجع اینگونه در موارد اختلافی وارد شود و تهدید به خروش و ... توسط مقلدان خود کند، چگونه می توان جامعه را اداره کرد؟
حنابعالی اگر واقعا به فکر دفاع از مراجع هستید به جای پاک کردن صورت مسئله باید جوابی مناسب برای آن بیابیید:
ایشان چرا به جای آنکه به مقلدان خود بگویند سریال را نگاه نکنند، با تهدید در خصوص در روز تاسوعا، برای همه شیعیان تعیین تکلیف کرده اند؟
2) برخلاف نوشته جنابعالی، نقد سبب بالندگی و پخته تر شدن بحث ها می شود. در کل جامعه سوالات \"الف\" مطرح است که نشان دادن صورت حضرت عباس اگر اینچنین سبب دل آزاری ایشان شده است پس چرا درباره صهیونیست ها ، وضعیت غزه، وضعیت شیعیان لبنان و پاراچنار، جسارت به قرآن و ... همیشه سکوت کرده اند؟
آیا پاره کردن قرآن مصیبتی کمتر از نشان دادن صورت حضرت عباس است که به فتوای بسیاری از مراجع مشکلی ندارد و در همه تعزیه ها بیش از پانصد سال است که نشان داده می شود؟
اشتباه است که فکر کنید این حرفها را الف یاد مردم داده! اگر به فکر ایشان هستید باید به این سوالات مردم پاسخ داده شود. با حمله به الف و بیان این حرف که به جای نقد مراجع، دولت را نقد کنید!!! سوالات پاسخ داده نمی شود و این برای جایگاه ایشان مناسب نیست که مردم پاسخی برای سکوت ایشان در مقابل استکبار و فجایعی چون پاره کردن قرآن نداشته باشند. (377474)
 
حسين زاده
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۱۳:۰۵:۲۵
مراجع هم انسان هستند و احتمال اشتباه دارند. اينكه يك مرجع هر چه بگويد و مورد سئوال واقع نشود درست نيست. مثلا به نظر شما يك مقلد حق دارد بپرسد كه دليل علمي و فقهي نظر فلان مرجع نسبت به ممنوعيت استفاده مطلق از آلات موسيقي بنا به كدام آيه قرآني يا حديث نبوي حرام و يا ... است؟ (377477)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۱۴:۳۳:۳۶
آیا این نظر برای تمام مراجع عظام میباشد یا فقط بعضی ؟ در گدشته نه چندان دور و در همین یکی دوسال اخیر خلاف آن اتفاق افتاده و کسی چیزی نگفت ! (377488)
 
*
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۱۵:۱۰:۴۹
الف چه محلی از اعراب در دین دارد که بخواهد مرجعیت شیعه را نقد کند ؟
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می بری و زحمت ما می داری . (377493)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۱۶:۳۱:۱۰
مراجع معظم همواره مرزبانان سترگ تشیع بوده اند و البته هرکدام از این بزرگوارن در خصوصیاتی شهره تر از دیگر مراجع عزیز هستند. و اصلا ذات تعدد مرجعیت شیعه هم به همین برمیگردد. یکی سیاسی تر، یکی کلامی تر، یکی رجالی و یکی فقیه تر است. و همین باعث شده است حساسیت این بزرگواران در ناحیه ای بیشتر باشد. ولی آنچه که مهم است اینست که هرکدام از این ستارگان، ناحیه ای را روشن میکنند و تجمیع این نورافشانیها سیانت کامل از ساحت مقدس تشیع را ببار میاورد.
لذا ضمن تایید نوشته این یادداشت، باید همگان برحذر باشیم مبادا با دست خود در این صف مقدس مستحکم رخنه ایجاد نکنیم و به دشمن نامرد گرا ندهیم. تک تک مراجع بزرگوار برای هر شیعه ای عزیز، بزرگوار و به مثابه یار امام زمان عج می باشد. (377505)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۰ ۲۲:۳۴:۰۸
نباید به فرصت طلبان فرصت جولان داد (377803)
 
فرید
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۱۸:۱۸:۱۵
امام علی میگفت که از من انتقاد کنید، حالا شما میگید از مراجع تقلید انتقاد نکنیم!!!! (377543)
 
رضايي
۱۳۸۹-۰۹-۲۱ ۰۱:۰۰:۱۴
ببخشيد اولا امام علي (ع) كجا يه همچين فرمايشي داشتن؟!
ثانيا به شرط صحت فرمودن در احكام اسلامي هم اما و اگر بياريد؟!
الف غلط بزرگي كردي،‌نمي دونم واقعا هدفتون چي بوده از اين كار سخيف!!!
اللهم اصلح كل فاسد من امور المسلمين
(خواهشا انتقادپذير باشيد و اين همه اعتراض رو جدي بگيريد و الا ...) (377825)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۱۹:۰۰:۵۰
من نتونستم كل مطلب رو بخونم دلي در مطبوعات سخنان آيت الله وحيد رو خوندم و موافق اينگونه اظهار نظرها نيستم ايشان ميتونست خيلي راحت با يه تلفن ساده نظرش رو به آقاي ضرغامي بگه و ايشان هم حتما پيگيري ميكردند در ثاني من هنوز برام جاي سواله ك هاين مراجع عزيز در زمان فتنه واقعا مستاسل بودند و نتونستند تا مدتي ابعاد فتنه رو شناساي كنند در صورتي كه مقام معظم رهبري از همون ابتدا مسير رو نشون دادند و هزاران چراي ديگر؟؟ (377556)
 
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۲۱:۰۳:۵۳
آيت‌الله صافي نظر «آيت‌الله وحيد» را تاييد كرد


http://www.tabnak.ir/fa/news/135393/آيت‌الله-صافي-نظر-«آيت‌الله-وحيد»-را-تاييد-كرد

آرام آرام سایت الف رویکرد افراطی خود را نشان می دهد. (377569)
 
شور
۱۳۸۹-۰۹-۱۹ ۲۲:۵۶:۴۳
خدا خیرتان دهاد . از تذکر به جایتان که برایمان تنبه بود ممنون (377582)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۰۹-۲۰ ۱۲:۳۲:۱۵
آيت‌الله صافي نظر «آيت‌الله وحيد» را تاييد كرد
آيت‌الله صافي گلپايگاني درپاسخ به استفتايي درباره‌ي نشان دادن چهره‌ي‌ حضرت ابوالفضل (ع) در فيلم مختارنامه، نظر آيت‌الله وحيد خراساني در اين موضوع را تاييد كرد.

به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد درپاسخ سوالي مبني براينكه:\"همانطور که مستحضريد چندي است سريال ارزشمند مختارنامه در حال پخش از سيماي جمهوري اسلامي است. اما حسب اعلام، قرار است در بخشي از اين مجموعه، تصوير چهره‌ي حضرت ابوالفضل العباس عليه‌السلام نيز نشان داده شود. اين امر موجب نگراني بسياري از مؤمنان و عاشقان خاندان نبوّت (ع) شده است. بيشتر نگراني از اين جهات است که:

اولاً: بازيگر اين نقش، پس ازاين سريال، در نقش‌هاي ديگر ـ و چه بسا نامناسب ـ ظاهر خواهد شد و اين امر، موجب آزردگي خاطر بينندگان يا مخدوش شدن تصاوير ذهني آنان مي‌گردد.

ثانياً: امکان بسيار دارد که اين کار، موجب گسترش شمايل، پوسترها و خرافه‌گرايي گردد.

با اينکه سازندگان محترم اين سريال مي‌توانند مانند سريال ولايت عشق(امام رضا عليه‌السلام)، از نور به جاي چهره بازيگر استفاده کنند؛ اما ظاهراً اصرار دارند که خود بازيگر را نشان دهند\"، نظر آيت‌الله وحيد خراساني را تاييد كرد.

براساس اعلام پايگاه اطلاع رساني آيت‌الله صافي گلپايگاني، متن پاسخ اين مرجع تقليد به اين شرح است: \"بسم الله الرحمن الرحيم، عليکم السلام و رحمة الله؛ جواب همان است که حضرت آيت‌الله وحيد فرموده‌اند. موفق باشيد\". (377650)
 
علی پناهی
۱۳۸۹-۰۹-۲۰ ۱۳:۳۹:۰۲
من نظرات هموطنان را مرور میکردم دوتا نظر توجه منو جلب کرد یکی نظر نرگس خانم که بجای اینکه به مطلب نقدکند به نویسنده کنایه زده هرچندکه هرکسی با سخنانش شخصیتش را به نمایش می گذارد ولی مواقعی حسادتها نیز باعث بی احترامی به نویسندگان میشود ونظر دوم مربوط به ناشناس محترم که انهم تاکیدداشته نویسنده وحیدی را وحید خطاب کرده ولی اگه مطلب را خوب مطالعه کنیم به نیت نویسنده پی میبریم یعنی می گوید احترام مراجع را باید نگه داریم فلذا من ازهموطنان میخواهم بجای عقده گشاییها بیایند نظرشون رتا بنویسند تا برای شعور خوانندگان دیگر توهین نشود (377666)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۰ ۱۴:۵۳:۳۰
با سلام
هيچ نا معصومي از خطا بري نيست و همه ماشايسته امر يه معروف و نهي از منكر ايم.
آنچه در اين مورد خاص مهم است حفظ جايگاه هايي است كه در نظر جامعه اهميت محوري داشته و دارند.
همگي ما به خاطر داريم كه انقلاب اسلامي با يك توهين به مقام مرجعيت شروع گرديد و چه بسا كه اگر قداست روحانيت شيعه در نظر مردم وجود نداشت انقلابي نيز به اين صورت محقق نمي شد.
ايجاد تزلزل در باور هاي پاك مردم از سوي هر كه باشد به گونه اي اگر نگوييم خيانت( كه قطعا در اين مورد نمي توان آنرا اينگونه ناميد) بلكه بي انصافي و كج سليقگي است.
به خاطر آوريد كه مرحوم امام رحمت الله عليه برغم ناملايماتي كه از سوي بعضي از جناح هاي روحانيت مواجه بود باز هم مي فرمودند كه نشكنيد اين روحانيت را كه به نفع شما نيست(چيزي به اين مضمون). (377691)
 
مجتبی
۱۳۸۹-۰۹-۲۰ ۱۷:۴۰:۳۹
هر بزرگوار دیگری هم که نظرات آقای وحید را تایید کند باز با سوالات تقریبا یکسانی مواجه است ، که شایسته پاسخ است . (377747)
 
حسين
۱۳۸۹-۰۹-۲۱ ۱۱:۴۹:۳۴
حضرت آيت الله العظمي وحيدخراساني كه جانم فدايش باد ؛ با اين اقدام خود از بسته شدن نطفه بي حرمتي به ساحت و عظمت يوم الله عاشورا در سالهاي آينده جلوگيري كردند و اين قطعا حكايت از بصيرت ايشان نسبت به وقوع حوادث فتنه در سال گذشته دارد.اصل ماهيت فتنه مسئله ظريف و حساسي است كه از لابلاي سخنراني هاي مهم مقام عظماي ولايت در تمامي بيانات پس از انتخابات سال 1388ايشان آشكار است و اين موضوع را نشان ميدهد كه مسئله فتنه يك جريان خواص نيست و داراي عمق و لايه هاي گوناگون است . الهم عجل لوليك الفرج (377935)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۱ ۱۳:۱۲:۱۹
چرا فقط از كساني كه مخالف نظر جناب نويسنده حرفي ، اقدامي يا كاري ميكنند بايد انتقاد كرد ؟ چرا فكر ميكنيد شما و هم حزبي هاي محترمتون درست فكر ميكنند و كارشون درسته؟ (377966)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۱ ۱۴:۱۴:۲۷
آيت الله وحيد از علماي بزرگ است و علاقه ي شديدي به رهبر معظم انقلاب دارد شما مي‌توانيد به نظر ايشان در مورد رياست قوه قضاييه توسط دامادشان آيت الله لاريجاني مراجعه نماييد (377990)
 
معصومه وحیدیان
۱۳۸۹-۰۹-۲۱ ۱۵:۱۲:۵۱
نه جانم انتقاد در دین اسلام حرام نیست.اما انتقاد از چه کسی می کنید؟شخصیتهایی که عمری سر سفره دین زحمت می کشند وکارشان با آیات وروایات واحادیث است .حکم انتقاد ما به آنان حکم انتقاد بیماری را دارد که باید جراحی شود وبیاید وبه کار طبیبش ایراد بگیرد .لطفاً درتخصصهای مختلف اظهار نظر نکنیم مگر اینکه متخصص وصاحب نظر باشیم....یاعلی مدد. (378013)
 
www.markaz110135@gmail.com
۱۳۸۹-۰۹-۲۲ ۰۷:۵۴:۲۲
بنام خداوند بخشنده مهربان________سلام_________ به نظر مي رسد كه نشان دادن چهره مبارك قمر بني هاشم – عليه السلام- در يك فيلم اگر قابل تصور باشد، بايد دو شرط اساسي و سخت را داشته باشد_____________ شرط اول: نقش آفرين آن، فردي باشد كه هم شخص وي و هم سابقه وي نامناسب نباشد، يعني پيش از اين، در نقش هاي سبك و بد ظاهر نشده و از آن به بعد هم متعهد شود كه ظاهر نشود و شخصيت خودش طوري باشد كه حداقل به ظواهر ديني پايبند باشد كه روشن است پيدا كردن چنين هنر پيشه حرفه اي آنهم در شرايط فعلي امكان پذير به نظر نمي رسد البته اگر از افراد وارسته و واقعا عاشق قمر بني هاشم – عليه السلام- كه هنر پيشه حرفه اي نيستند (اما به علت پيوند قلبي خود به
حضرت – عليه السلام – حس نزديك به واقعيت در آنها شكل گرفته است،) بتوان استفاده كرد كه در اين صورت، چه بسا مطلوب نزديك تر شود چرا كه معروف است مي گويند مرده باد عاشقي كه هم رنگ معشوق نباشد، اما باز هم پيدا كردن چنين فرد مخلصي كه بتواند مقابل دوربين قرار گيرد و در كنار ساير عوامل توليد فيلم كه بعضي از ايشان حتي ظواهر ديني كه مخالفت با آن، مقابل نص قرآن كريم است، را رعايت نمي كنند( مانند حجاب)، بعيد به نظر مي رسد___________ شرط دوم اين است كه عرف مردم، نسبت به چنين اقدامي توجيه شده باشند مانند شبيه خواني كه مردم توجيه هستند و فردي كه نقش حضرت – عليه السلام – را ايفا مي كند حتي نقش خود امام حسين – عليه السلام – را مردم به خوبي توانسته اند واقعيت حضرات بزرگوار – عليهما السلام- را از ايفا كنندگان نقش ايشان، جدا كنند و مي دانند كه اين اقدام فقط براي تداعي معاني براي بينندگان است اما در مورد سينما و فيلم طبعا چون اين كار با ظرافت بيشتر صورت مي گيرد اين جدا سازي شخصيتها از يكديگر، نياز به توجيه در سطح رسانه ملي براي عموم مردم دارد و عقلا و مراجع عظام اگر مصلحت بدانند مي توانند پرچم دار توجيه مردم در اين زمينه باشد تا هم مانند شبيه خواني فرصت تبيين حقايق تاريخي براي فيلم سازان متعهد بيتشر فراهم شود و مردم بيشتر در جريان قرار بگيرند بدون اينكه خلطي بين ايفاگر نقش با حقيقت وجود بزرگان دين – عليهم السلام- بوجود آيد و حتي اگر روزي دشمنان اهل بيت – عليهم السلام- نيز خواستند با نيت پليد اما منافقانه اقدام به نشان دادن چهره بزرگان مخصوصا شيعه كنند با روشنگري صورت گرفته، مردم توجيه باشند و فريب نخورند همانطور كه بعضي كشور هاي عربي قصد داشتند چهره نبي اكرم – صلي الله عليه و آله و سلم – و امير المومنين – عليه السلام- را نمايش دهند و اين شرط دوم ظاهرا مشكل ترا ز شرط اول به نظر مي رسد روشن است كه براي نشان دادن چهره نوراني ابالفضل العباس – كه جان همه عاشقان، فداي ايشان باد- شرايط مذكور كه حداقل آن بيان شد فراهم نيست و تصميم گيران نهايي براي اين مهم، مانند همه رشته هاي ديگر، به عهده متخصصان دين يعني مراجع عامل و متعهد و مورد تاييد حضرت بقية الله الاعظم – عجل الله تعالي فرجه الشريف - كه در طول تاريخ پرچم دار حمايت از اصل و اركان ديني بوده و هستند البته اگر هم مقلد و دلسوزان بخواهند در مقام مباحثه علمي با بزرگان دين – دامت بركاتهم- باشند طبعا بايد آداب و احترام را كاملا رعايت كنند كه شهيد عزيز ثاني – رحمة الله عليه- در كتاب منية المريد في آداب المفيد و المستفيد به اين آداب ظريف، بخوبي اشاره فرموده است كه واجدان شرايط مي توانند قبل از مباحثه و طرح سوال از بزرگان به آن كتاب رجوع كنند و سپس با رعايت آداب مذكور، با احترام كامل سوالات و نقد خود را مطرح نمايند كه رهبر معظم انقلاب نيز با طرح موضوع كرسي هاي آزاد انديشي به اين مهم تاكيد داشتند البته لازم به ذكر است كه پيدا كردن فردي كه بتواند با رعايت احترام و ادب به مباحثه و طرح سوال و نقد با بزرگان و مراجع عزيز – دامت بركاته – بپردازد نيز بسيار مشكل به نظر مي رسد كه در صورت بي احتياطي و زياده روي انسان وارد عرصه پرخطري خواهد شد والله العالم. (378180)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.