نظر منتشر شده
۱۰۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 89618
علی مطهری به سوالات بينندگان الف پاسخ می دهد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۴
مهمان ویژه

 
دکتر علی مطهری نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوال مهمان ویژه الف، به سوالات کاربران پاسخ می دهند.

 

بينندگان گرامی می توانند سوالات خود از آقای علی مطهری را با موضوع "انتقاد و اصولگرایی" در كادر انتهاي اين صفحه وارد كنند.







لطفا:

1-فقط سوال بفرستيد نه جواب

2- بجاي نظر يا بحث درباره سوال ديگران، به سوالات ديگران  راي موافق يا مخالف دهيد.

3-سوال خود را قبل از ارسال ويرايش و هرچه مختصر و صريح تر بفرماييد.

4-سوالات و پاسخ هاي رسيده را ملاحظه فرماييد و سوال تكراري ارسال نکنيد.

 

کاربران گرامی، مهلت ارسال سوال برای آقای علی مطهری تمام شده است. با سپاس از استقبال کم سابفه شما، لطفا دیگر سوالی برای طرح با ایشان ارسال نفرمایید.

 
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۰۸:۳۱
جناب آقای مطهری، بنده هیچگاه اینهمه انفعال را از سوی اصولگرایان ندیده بودم. دلیل این انفعال و وادادگی چیست؟ قانون شکنی، دروغ گویی، عدم صداقت با خود و مردم اینها بخشی از رذیلت هایی است که در بخشی از مسئولین اصولگرا میبینیم و اصولگرایان دیگر هم می بینند و دم بر نمی آورند. دلیل این انفعال چیست؟ از کسی یا چیزی میترسند؟ یا سکوت آنان از لج اصلاح طلبان است؟ (380001)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۱:۱۰
هم عامل ترس نقش دارد، هم عناد با اصلاح طلبان، هم فهم نادرست از اصل ولایت فقیه، هم برداشت غلط از برخی توصیه های رهبری و هم عافیت طلبی و فرار از مسئولیت های خود به بهانه ی اطاعت از رهبری و حمایت از دولت و حفظ وحدت و مانند این ها. عامل ترس تا حد زیادی ناشی از فضای امنیتی بعد از انتخابات سال ۸۸ است. عناد با اصلاح طلبان هم ناشی از این است که برخی اصول گرایان، اصول گرایی را مساوی با ضدیت با اصلاح طلبان می دانند. اگر آن ها بگویند روز است، این ها می گویند شب است و برعكس (380945)
 
اكبر رفاهي
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۱۱:۰۳
آقای مطهری در روزهای گذشته ما شاهد برکناری آقای متکی از وزارت خارجه بودیم .در این بین دو مسئله را از نزدیک لمس نمودیم 1- شیوه برکناری وزیر و 2- سخنان آقای رحیمی و تکذیب آقای متکی .
هر دو این سخنان و رفتارها از منتسبان اصولگرایی روی داده است آیا اصولگرایی دروغ و رفتار خارج از شئون دیپلماتیک را رصد کرده و واکنش نشان خواهد داد؟ (379622)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۵۶:۲۵
روشن است که شیوه ی برکناری آقای متکی بیشتر شبیه به یک انتقام گیری بود و موجب صدمه به جایگاه نظام جمهوری اسلامی در جهان و تحقیر آقای متکی شد. هم غیر معقول و هم غیر اخلاقی بود. سخنان آقای رحیمی هم قابل قبول نبود. فرضاً توافقی در کار بوده، قطعاً بر سر شیوه ی کار توافقی نبوده است. به علاوه اگر قبلاً توافقی شده بود، آقای متکی در مراسم معارفه و تودیع شرکت می کرد. به هر حال آقای احمدی نژاد باید مردم را درباره ی این اقدام عجیب خود قانع کند. ما این سؤال را به موارد سؤال از رئیس جمهور اضافه می کنیم. (380551)
 
حميدرضا
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۱۲:۱۴
خدمت عزيزان عرض كنم بنده 4 سال هست كه با هزاران مشكل وارد دنياي كارمندي شدم ولي در پايان هر قرارداد6 ماهه كه با ما بسته ميشود قرارداد جديد با حقوق پايه اداره كار بسته ميشود يعني فعلا شده 370 هزارتومان بنده كه داراي دو فرزند هم ميباشم چطوري بايد مخارج زندگي را تامين كنم
شما به عنوان يك اصولگرا چه كاري براي من و امثال من كرده ايد؟ (379645)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۵۷:۲۷
حداقل حقوق پایه ی اداره ی کار 303000 تومان است. معمولاً با کم تر از پایه ی قبلی قرارداد نمی بندند، ولی به علت زیادی تقاضای کار، برخی کارفرماها سوء استفاده و در واقع ظلم می کنند. اگر قانونی هم باشد که بستن قرارداد با کم تر از پایه ی قبلی را ممنوع کند، باز به دلیل زیادی متقاضی دست کارفرما باز است. در واقع قانون عرضه و تقاضا و مقداری بی انصافی حکمفرماست. اگر بازار کار رواج پیدا کند، این مشکل حل می شود. (380552)
 
علی علی پور
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۱۵:۰۱
آقای مطهری وقتی جناح مخالف دیپلماسی سیاست خارجی ایران را دردولت دهم بسیار ضعیف ارزیابی می نمایند و این دیپلماسی را بشدت مورد انتقاد قرار می دهند آیا به نظر شما این نقد ها در تغییر وزیر امور خارجه جناب آقای متکی تاثیر گذار می دانید. یا نه؟. (379994)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۱۶:۴۳
- تأثیرگذار نمی دانم چون آقای احمدی نژاد به این نقدها اعتنایی ندارد و به حق در راه خودش از نظر راهبرد سیاست خارجی ثابت قدم است. آن چه که موجب برکناری آقای متکی شد اندکی اظهار وجود ایشان بود ، در حالی که آقای احمدی نژاد افرادی کاملاً مطیع و فرمانبر می خواهد. البته روشن است که نحوه ی عزل آقای متکی نامعقول و غیر اخلاقی بود و رئیس جمهور باید به مردم توضیح بدهد. (380575)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۲۰:۰۶
خدمت آقای دکتر مطهری:

1- لطفا معیارهای اصولگرایی را تشریح بفرمایید.

2-قطعا می دانید که اصولگرایان شما را اصولگرا نمی دانند و شما را فردی بدون بصیرت میدانند، نظر شما چیست؟ (380016)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۱:۵۱
قبلاً اعلام کرده ام که اصول و مبانی اصول گرایی باید به طور جزئی مشخص شود و مورد توافق قرار گیرد و ذکر برخی مبانی به صورت کلی مانند التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه کافی نیست؛ بلکه باید مراد از ولایت فقیه به طور دقیق و با ذکر مصادیق و به عبارتی مرز التزام به ولایت فقیه مشخص شود، حدود آزادی بیان و آزادی های اجتماعی روشن شود، وظیفه ی دولت اسلامي در نظارت بر امور فرهنگی جامعه و به طور کلی در آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است مشخص شود، به طوری که یک دولت موسوم به اصول گرا نگوید من در حوزه ی عفاف و حجاب وظیفه ای ندارم و حوزه ی علمیه و روحانیت وظیفه دارند. مبانی سیاست خارجی مانند اولویت رابطه با کشورهای اسلامی و همسایه و نوع رابطه با کشورهای غیر اسلامی اعم از غربی و غیر آن تدوین شود. اگر این ها مجهول بماند ما فقط از یک سلسله الفاظ مشترک استفاده کرده ایم، در حالی که هر کس مفهوم خاص خود را دارد.

اما این که گفته اید برخی اصول گرایان من را اصول گرا نمی دانند، مطابق برداشت آن ها از برخی اصول و مبانی واقعاً من اصول گرا نیستم، همین طور که مطابق برداشت من از آن اصول و مبانی، آن ها اصول گرا نیستند. مثلاً اگر ولایت فقیه به معنی تعطیل عقل در نظر گرفته شود و آزادی بیان به معنی ایجاد خفقان در کشور باشد و با منتقد یا مخالف نظام مجاز باشیم به هر شکلی رفتار کنیم و این ها از اصول اصول گرایی باشد، بله من اصول گرا نیستم. و اگر بصیرت همان باشد که افراد معلوم الحال دارند كه موجب صدمه به نظام و رهبری شده است، من اساساً کور مادرزاد به دنیا آمده ام. (380946)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۲۴:۴۳
با عرض سلام و احترام خدمت نماینده محترم مجلس آقای علی مطهری سوال من این است که با توجه به این که پدر محترمتان کتاب فوق العاده خوب و ارزشمند خدمات متقابل اسلام و ایران را تالیف کرده اند و این که مردم مسلمان ایران همواره بیشترین خدمات را به گسترش و توسعه اسلام کرده اند که نمونه اخیر آن انقلاب اسلامی به رهبری امام می باشد و هیچ آزاری هم برای کسی نداشته اند دلیل دشمنی و کینه ورزی خود شما با کشور ایران و تاریخ و فرهنگ و گذشته آن چیست؟ و اگر این مساله در مورد شما صحت ندارد لطفا مواضعتان را توضیح دهید (380051)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۲:۲۱
آن چه که درباره ی ایرانیان در طول تاریخ قابل تقدیر و تحسین بوده است، تسلیم بودن آن ها در مقابل حقیقت است. نمونه ی آن پذیرش اسلام با آغوش باز و سپس خدمات فراوان به این مکتب الهی توسط ایرانیان است. اما اگر بخواهیم همین را به گونه ای مطرح کنیم که ماهیت نژادی و قومی پیدا کند و شخصیت های ایران باستان مانند کوروش و داریوش را الگو قرار دهیم، کاری که آقای مشایی با تز «مکتب ایران» به دنبال آن است، طبیعی است که با آن مخالفت می کنیم؛ زیرا با اسلام که یک مکتب جهانی است و برای ایجاد یکرنگی میان انسان ها آمده و با تعصبات قومی و نژادی مبارزه کرده و عامل برتری انسان ها را فقط علم و تقوا دانسته است، سازگار نیست. (380947)
 
احمد
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۲۹:۵۱
آیا رئیس مجلس مصون از اشتباه بوده است؟ جای یک سوال پیش می اید چرا آنگونه که در برابر رئیس جمهور موضع گیری کرده اید، در برابر عملکرد هیات رئیسه در جریان دانشگاه ازاد، مساله واردات خودرو، مساله تصویب دانشجوی پولی و ... موضع گیری رسانه ای نکرده اید.؟ (380057)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۲:۵۹
خیر،
رئيس مجلس مصون از اشتباه نبوده است. این طور نیست که در برابر عملکرد هیأت رئیسه ی مجلس موضع گیری نکرده باشم. در ماه های اول مجلس به نوع شمارش آراء آقای محصولی در جلسه ی رأی اعتماد به ایشان برای وزارت کشور که با نیم رأی اضافه بر نصف آراء راي اعتماد گرفتند، اعتراض کردم. زمانی که هیأت رئیسه سؤال از رئیس جمهور درباره ی اظهارات آقای مشایی در مورد دوستی با مردم اسرائیل و تأیید آن توسط رئیس جمهور را با ۸۲ امضاء برخلاف آیین نامه ی داخلی مجلس تحویل نگرفت، در رسانه ها اعتراض کردم. زمانی که رئیس مجلس مواد ۲۲ و ۲۳ قانون حمایت از خانواده را بر خلاف مقررات به کمیسیون قضایی بازگرداند، اعتراض کردم. در مورد تصویب دانشجوی پولی و نپذیرفتن اخطارهای قانون اساسی توسط رئیس وقت جلسه ی علنی، انتقاد خود را در قالب مقاله ای در سایت تابناک منتشر کردم.
اما درباره ی مسئله ی دانشگاه آزاد، مسئله برای مجلس چندان روشن نبود و مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ملاک نیست؛ زیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانون گذاری ندارد، بلکه وظیفه اش صرفاً سیاست گذاری است و به هر حال مجلس باید در اظهار نظر خود آزاد باشد. اگر مصوبه ی او اشکال شرعی داشته باشد، شورای نگهبان اعلام می کند و نیازی به تجمع علیه مجلس که توسط برخی نمایندگان سازمان دهی شده بود وجود نداشت. مسئله را سیاسی کردند و بیشتر می خواستند مجلس را تحقیر کنند و نمایندگان را بترسانند که شما همیشه باید مطابق نظر ما نظر بدهید.
در مورد واردات خودرو، مجلس باید نظرات کارشناسی خود را می داد. نظر رهبری نیز نظر ارشادی بود نه حکم حکومتی. نمایندگان آزاد بودند که با فوریت آن طرح موافقت کنند یا مخالفت. بنابراین اعتراض به هیأت رئیسه ضرورتی نداشت (380949)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۳۷:۱۷
آقای مطهری با تشکر از شما
به نظر من جامعه ما اصولا نقدپذیر نیست و این یک مشکل فرهنگی در جامعه ماست.
به عنوان مثال مجلسی که خود باید نماد نقد پذیری باشد نمایندگان ان کوچکترین انتقادی را بر نمیتابند.منظورم اتفاقات برنامه 90 اخیر است.
به نظر شما وقتی یک انتقاد فنی و سازنده با تهدید به ممنوع التصویر شدن و شکایت همراه میشود میتوان به اینده نقد و نقادی امیدوار بود؟
ا (380083)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۳:۳۱
اتفاقاً من آن برنامه را دیدم. آقای فردوسی پور یک مسئله ی کلی را بیان کرد و توهینی به فرد خاصی نکرد. البته بهتر بود همان جمله را نمی گفت؛ چون یک ظن و گمان بود، نه یک امر یقینی. ولی اصل حرف ایشان درست بود که نبايد تیم های تهرانی را با چندین سال سابقه و علیرغم قراردادهايي که بازیکنان و مربیان امضاء کرده و برای زندگی خود برنامه ریزی کرده اند، با یک دستور به یک شهرستان منتقل کنیم، در حالی که مردم آن شهرستان هیچ تعلق خاطری به آن تیم ندارند. بهتر است امکانات در اختیار جوانان آن شهرستان قرار دهیم تا خودشان از پایه تیم بسازند. در این صورت مردم آن شهر نیز حمایت خواهند کرد. به علاوه تجربه ی انتقال تیم های پاس تهران و پیکان نشان داد که این کار درست نیست. به هر حال نمایندگان هم باید تحمل بیشتری در مقابل انتقاد داشته باشند و حداکثر این است که پاسخ بدهند (380951)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۴۲:۴۷
آقای مطهری ، نظرتان درباره انگلیس و آمریکا و سیاستهایشان چیست ؟ (380104)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۵:۲۳
جواب روشن است. به قول امام آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هر دو بدتر (نقل به مضمون). (380954)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۴۵:۴۸
چرا شما اساسا از سیاستهای دوره دوم خرداد انتقادی ندارید ؟ آیا آنها اصولگرا بودند و سیاستهایشان منطبق با اصولگرایی ؟ (380120)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۵:۴۹
الآن وقت انتقاد از دوم خرداد نیست. آگاهان می دانند که در آن دوره کسی به اندازه ی من از اصلاح طلبان انتقاد نکرد. کتاب اصلاح طلبی من که مجموعه ی مقالات و مصاحبه هاي بنده در آن دوره است، گواه این مطلب است. (380955)
 
محمد.م
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۵۱:۴۸
علت اینکه در صحن علنی مجلس به نماینده مخالف خود توهین کردید چیست؟
حتی به رئیس جمهور هم در صحن علنی و در برنامه پخش زنده توهین کردید!

(380156)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۶:۱۸
آن نماینده در حالی که بنده در حال صحبت کردن بودم، جاسوزنی را با محتوایش به طرفم پرتاب کرد و سپس به طرف من حمله ور شد و من برای دور کردن او نا خود آگاه کلماتی گفتم که یکی از آن ها کلمه ای بود که معنی آن را هنوز نمی دانم و البته در رسانه و نیز حضوری از آن نماینده عذرخواهی کردم. اما توهین به رئیس جمهور را به خاطر ندارم (380957)
 
سلام
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۵۳:۳۹
آقای مطهری آیا هر حرف درستی را باید در همه جا و همه زمان ها زد ؟
دوست دارم بعد از اینکه نظراتان رو گفتید بگویید که خودتان چگونه عمل کردید ! (380166)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۴:۰۳:۴۳
هر حرف راستی را نباید گفت ولی اگر گفتن آن موجب احقاق حق و مبارزه با ظلم باشد، باید گفت. اما این که خودم چگونه عمل کرده ام، دیگران باید نظر بدهند. (381092)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۵۵:۵۷
آقای مطهری
با درود به روان پاک پدر بزرگوارتان.
پس از انتخابات و اتفاقات پس از آن، من چندین روز گریه می کردم. به این دلیل که احساس می کردم و می کنم که به خاطر عملکرد و رفتار نادرست تمامی جناح های درگیر، ضربه ای که به اسلام وارد شد در طول تاریخ ایران و اسلام سابقه نداشته است!
صادقانه بگویم که به نظر من و برخی دوستان دیگر، دیگر امکان برقراری پیوند بین اهداف و عملکرد فعلی انقلاب و نظام ما و هدف و آرمان اتقلاب حضرت مهدی (ع) سخت و دشوار شده است.
لطفا به عنوان یکی از مسئولین کشورم ما، نظرتان را در مورد سرخوردگی و ناامیدی بخش بزرگی از کسانی که آرمانهایشان را با آرمانهای امام عزیز و ایران اسلامی یکی می دانستند و می دانند چیست؟
آیا هنوز امیدی هست تا آب رفته از جوی را برگرداند؟ (380196)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۳۱:۳۸
به طور کلی ناامیدی چیز خوبی نیست. قرآن هم می فرماید \"هیچ گاه از رحمت خدا مأیوس نباشید\". راه حل این است که آگاهی مردم افزایش یابد و حقایق اتفاقات اخیر برای مردم بازگو شود تا روشن شود که فقط بیگانگان طراحی فتنه کرده بودند نه شخصیت های انقلاب. اگر دو طرف دست از لجبازی بردارند، مشکل حل می شود. من امیدوارم به شرایط قبل از انتخابات ۸۸ برگردیم و مثلاً بار دیگر آقای هاشمی خطبه ی نماز جمعه بخوانند. (380962)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۳:۵۷:۲۱
سوال از رئیس جمهور به کجا رسید؟

چرا کسانی که به سران مجلس معروفند با شما همکاری نکرند؟
(380210)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۳۲:۰۳
حدود ۵۰ امضاء از اصول گرایان گرفته شده و با احتساب امضاهای اصلاح طلبان به حد نصاب رسیده است، ولی طبیعی است که تعداد امضاها هرچه بیشتر باشد بهتر است. این که برخی سران مجلس هنوز همکاری نکرده اند علل مختلف دارد؛ یکی این که نگران اند به نتیجه نرسد، در حالی که این امر اولاً بستگی به اراده ی ما دارد، ثانیاً فرضاً به نتیجه نرسد، ما وظیفه ی خود را انجام داده ایم و در تاریخ ثبت خواهد شد که مجلس هشتم در برابر سرکشی از قانون و تمایل به استبداد بی تفاوت نبود. برخی نیز مایلند از نظر رهبری مطمئن شوند، بعد امضاء کنند. این هم قابل قبول نیست که برای هر اقدام قانونی اول برویم از رهبری کسب نظر کنیم. فرضاً ایشان اعلام مخالفت کنند، ما اطاعت خواهیم کرد و این، دو افتخار برای نمایندگان خواهد بود؛ یکی انجام وظیفه ی نمایندگی که در تاریخ ثبت می شود كه مجلس در مقابل عدم اجرای قانون و انحرافات فرهنگی سکوت نکرد و دیگر افتخار اطاعت از رهبری است. (380964)
 
مقداد
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۴:۰۰:۳۰
جناب آقای مطهری سلام
یک سوال دارم .
کلمه ای در جمهوری اسلامی وجود دارد که نمی دانم معنی خوبی می دهد و یا معنی بدی می دهد . هر جا هر مسئولی نتواند یا نخواهد کاری کند از این کلمه استفاده می کند و هر زمانی بخواهد کاری کند بازهم این کلمه را مورد استقاده قرار می دهد. لطف کنید معنی کلمه \"مصلحت \" را در نظام اسلامی تعریف کنید .
به نظر شما بیشترین ضربه رو ما ازاین کلمه نمی خوریم ؟
بیشترین رو دروایسی رو با این کلمه اظهار نمی کنیم ؟
مثلا چرا سوال از رئیس جمهور به \"مصلحت \"نظام نیست ؟ اگر به مصلحت نظام نیست چرا در قانون آمده ؟

چرا محاکمه سران فتنه \"فعلا به مصلحت نظام \"نیست . یک انسان یا گناه کار است یا نیست . چطور میشه که کسی فتنه گری کرده باشه بعد مصلحت این باشه که فعلا به فتنه گری ادامه بده و محاکمه نشه ؟

چرا خیلی چیزها به مصلحت نیست در صورتی که برای مردم مفید هست ولی اغلب چیزهایی که به مصلحت هست برای مردم بیشتر زحمت و مشکل ایجاد می کند. (380247)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۳۲:۲۷
متأسفانه مصلحت گاهی با منفعت اشتباه گرفته می شود، همان طور که دروغ مصلحت آمیز غیر از دروغ منفعت خیز است (380965)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۴:۰۷:۵۷
نظرشمادرموردقضیه ی وقف اموال دانشگاه آزاددرمجلس وطرح نظارت برنمایندگان مجلس چیست ودرمجلس اصولگرا چه میگذردکه چنین مسائلی پیش می آید؟؟ (380304)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۳۵:۰۸
درباره ی وقف اموال دانشگاه آزاد قبلاً پاسخ دادم. اما طرح نظارت بر نمایندگان را فعلاً قبول ندارم، مگر این که تغییراتی در آن ایجاد شود و نظرم عوض شود. این طرح موجب از دست رفتن حریت و آزادگی نمایندگان است و آن ها را موجوداتی مقهور حکومت خواهد کرد و در نتیجه نمی توانند وظیفه ی قانون گذاری و خصوصاً نظارتی خود را به درستی انجام دهند. نظر رهبر انقلاب هم به عقیده ی من تدوین قانون جدید نبوده است، بلکه ایجاد مثلاً شورایی مانند شورای داوری فراكسيون اصول گرایان در درون مجلس که نمایندگان تخلفات خود را در درون خود حل و فصل کنند و نوعي انتقاد از خود داشته باشند نظر ايشان را تامين مي كنند. به علاوه قوانین موجود اگر درست اجرا شود، برای نظارت بر نمایندگان کافی است. برخي اين مسئله را تبديل به حربه اي براي تضعيف و تحقير مجلس كرده اند. (380966)
 
رضا حسینی؟
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۴:۱۰:۵۰
با عرض سلام خدمت فرزند بزرگوار آیت الله مطهری

هرچند ممکنه دوستانمان در سایت الف این سوالات را منتشر نکنند ولی امیدوارم به دست جنابعالی برسند:

1- آیا مجلس با اینگونه هدفمند کردن یارانه ها موافق هستند. مگر قرار نبود قیمت حامل های انرژی به تدریج و طی پنج سال اصلاح شود؟ چیزی که ما شاهد آن هستیم این است که علاوه بر اینکه قیمت ها کاملا آزاد شدند بلکه در مواردی مثل قیمت برق قیمت ها حدود دو برابر بیشتر از قیمت تولید آنها افزایش داده شده اند.



با سپاس (380392)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۳۷:۰۳
البته قیمت ها هنوز کاملاً آزاد نشده اند. ولی این که آقای رئیس جمهور گفتند ما این قانون را تا پایان این دوره ی ریاست جمهوری اجرا خواهیم کرد، یعنی طی دو و نیم سال، با نص قانون که می گوید قیمت ها ظرف ۵ سال باید واقعی شود که ناظر به افزایش تدریجی آن ها و وارد شدن فشار کم تر به مردم است، منافات دارد. به نظر می رسد رئیس جمهور همان نظرات خود را که از اول داشت اجرا می کند. به هر حال فعلاً همه باید حمایت کنیم. (380969)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۴:۴۱:۵۶
آقای مطهری به نظر شما اساسا مهمترین فایده داشتن مجلس (نظیر مجلس هشتم) برای مردم چیست؟
به عبارت دیگر آیا آیا وضع قوانینی که دولت خود را موظف به اجرای آن نمی داند و نقش نظارتی که هرگز نمو پیدا نمی کند برای ملت فایده ای دارد؟
ممنون اگر سانسور نکنید (379647)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۹:۱۹:۳۲
مجلس با همین وضعیت فعلی هم بسیار مفید است و مانعی است در راه استبداد، ولی تا نقطه ی ایده آل فاصله ی زیادی دارد. مشکل اصلی مجلس هشتم نداشتن روحیه و داشتن ترس است. اگر نماینده ای در راستای وظیفه ی قانونی خود دست به برخورد جدی با دولت بزند بلافاصله از طرف استاندار و فرماندار حوزه ی انتخابیه تحت فشار قرار می گیرد و بودجه برخی پروژه های عمرانی که او قول آن ها را به مردم خود داده است قطع می شود و حتی گاهی دفتر کار او در حوزه ی انتخابیه اش مورد حمله قرار می گیرد. و الا نمایندگان مجلس هشتم از درک بالایی برخوردارند و همه ی مسائل را می فهمند. در جریان جمع آوری امضا برای سؤال از رئیس جمهور بسیاری از آن ها می گویند ما این کار را قبول داریم و پشتیبان شما هستیم اما امضا نمی کنیم چون ما را از زندگی ساقط می کنند. من به آن ها می گویم یک بار باید ایستادگی کنید تا مجلس اقتدار خود را به دست آورد. اگر استاندار و یا فرماندار بخواهد نماینده ای را به خاطر امضای سؤال از رئیس جمهور تحت فشار قرار دهد وزیر کشور را استیضاح می کنیم. البته عده ای هم فتنه ی اخیر را بهانه ای برای اعمال این فشارها قرار داده اند. (380553)
 
يك هموطن
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۴:۴۲:۵۶
سلام آقای دکتر
چرا مجلس در برابر حرف احمدي نژاد كه مي گويد قانون را اجرا نمي كنم سكوت كرد؟ منظورم از سكوت كار عملي است.
او كاري عملي مي كند و قانون را اجرا نمي كند ولي شما حداكثر تذكر مي دهيد...به نظر شما بود و نبود اين مجلس فرقي هم براي نظام مردمسالاري ما دارد؟ (379658)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۵۹:۲۴
این ایراد تا حد زیادی به مجلس وارد است، یک علت آن را در پاسخ به سؤال قبل ذکر کردم . علت دیگر آن ، برداشت غلط برخی از نمایندگان از ولایت فقیه است. حمایت رهبری از دولت یا دعوت ایشان به وحدت را بهانه می کنند برای فرار از زیر بار مسئولیت نمایندگی و نظارت مؤثر بر دولت ، در حالی که ایشان فرمودند وحدت با حفظ اصول . برخی نیز مسئله ی فتنه را به صورت یک لولو در گوشه ای قرار داده اند و هر کس بخواهد یک اقدام اصلاحی انجام دهد این لولو را به او نشان می دهند. با این حال ما مسئله ی سؤال از رئیس جمهور را دنبال می کنیم. (380554)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۳۵:۳۷
با سلام

شما مرتب در خصوص ماجرای بعد از انتخابات آقایان موسوی و احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار می دهید. اما برای من سوال است که چرا نقش آقای رفسنجانی و خانواده ایشان را در نظر نمی گیرید. شما اصلا از رفسنجانی انتقاد نمی کنید.

اولین کسی که شبهه تقلب را مطرح کرد آقای رفسنجانی بود که سه ماه قبل از انتخابات این بحث را مطرح کرد. بعد که با تذکر رهبری مواجه شدند دوباره این بحث را مطرح کردند و ...
همسر ایشان اولین کسی بودکه اعلام کرد اگر موسوی رای نیاورد باید مردم به خیابان بریزند (خانم رفسنجانی در همان صبح انتخابات این مطلب را در جمع خبرنگاران مطرح کرند و فیلم آن هم به سرعت پخش شد).
به نظر شما نقد اصولگرایان نباید شامل رفسنجانی و خانواده اش شود؟ و اگر باید بشود چرا شما نقش ایشان را در نظر نمی گیرید؟ (379665)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۵۹:۵۲
- انتقاد از خانواده ی آقای رفسنجانی باید در زمان خودش و در جای خودش انجام شود مثل آنچه من در سال ۷۹ انجام دادم نه مثل آنچه که آقای احمدی نژاد در مناظره ی انتخاباتی انجام داد و زمینه ی فتنه را فراهم کرد. در مجموع آقای هاشمی در فتنه ی اخیر مظلوم واقع شد. اگر کسی در تلویزیون در مقابل چشم پنجاه میلیون نفر بگوید خانواده ی شما بیت المال را غارت کرده و بعد شما درخواست چند دقیقه وقت از تلویزیون کنید تا از خود دفاع کنید و به شما وقت ندهند شما چه می کنید؟ این که همسر آقای هاشمی چه گفته است، تأثیر چندانی در فتنه نداشته. مگر چند نفر به حرف ایشان گوش می کنند؟ (380555)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۳۶:۰۴
آقاي مطهري به نظر شما فرياد ((اين عمار)) مقام معظم رهبري به چه كساني بود ؟ آيا اين افراد مي توانند هاشمي رفسنجاني ، ناطق نوري و....باشند يا خير؟
آيا شما جبهه خود را در اين خطاب رهبر(( اين عمار))مشخص كرده اي؟ به تعبيري آيا تو مي تواني نقش عمار را بازي كني ؟ يا اينكه ديگران بايد اين نقش را برايت بازي كنند؟ (379667)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۰:۱۱
- عمار مصداق بارز کسی است که بصیرت داشت و فریب فتنه را نخورد و به امام و مقتدای خود نیز ضربه نزد. بسیاری از افراد در فتنه ی اخیر فریب نخوردند، اما با رفتار غلط خود به رهبری لطمه زدند و مصداق عمار نیستند. کسانی که فجایع کهریزک، کوی دانشگاه و مجتمع سبحان را پدید آوردند یا در مقابل این فجایع و در قبال آن مناظره های کذایی سکوت و یا تأیید کردند، مصداق عمار نیستند. عمارها کسانی هستند که ادعای تقلب در انتخابات و دعوت حضور در خیابان ها را محکوم کردند و آن را ظلم بزرگ تر دانستند و تخلفات طرف مقابل و سوء مدیریت بحران را نیز محکوم کردند. بنابراین امثال خودم را به عمار نزدیک تر می دانم تا کسانی که ادعای عمار بودن دارند. آن ها را دوستان نادان رهبری می دانم که به نوبه ی خود به ایشان ضربه زدند. (380556)
 
مسافر
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۳۷:۰۸
چرا شما انتقاد را تنها به انتقاد از خودی تفسیر میکنید
میتوانید چند نمونه از انتقادهای اصول گرایانه خود به سران فتنه در سال گذشته ذکر کنید ؟؟
بر اساس همین نوع اصول گرایی و انتقاد به این نتیجه رسیدید که اقای کروبی و میر حسین نخبگان لجوج هستند و اقای احمدی نژاد سران فتنه ؟؟؟ (379690)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۰:۵۱
- ظاهراً مقالات و مصاحبه های من را ندیده اید. مثلاً سه روز بعد از انتخابات در حالی که اکثر افراد در حال تردید بودند، در مصاحبه با شبکه ی اول سیما ادعای تقلب را رد کردم. درباره ی آقایان کروبی و موسوی «نخبگان لجوج» نگفته ام و درباره ی آقای احمدی نژاد نیز «از سران فتنه» نگفته ام. تعبیر من درباره ی آقای احمدی نژاد یکی «سیاستمدار لجوج» و دیگر «زمینه ساز فتنه» بوده است. (380557)
 
observer 60
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۳۸:۱۲
با عرض سلام.

آقای مطهری ضمن تشکر از بسیاری از مواضع روشنگرانه شما. مساله ای را که در اینجا مطرح می کنم به قصد این است که مرز بین انتقاد و افترا مشخص بشود. به نظر بنده شما در برخی موارد گزاره هایی را به عنوان انتقاد مطرح می کنید که دلیلی برای اثبات آنها ارائه نمی دهید. چرا؟

-مثال اول: در جلسه رای اعتماد آقای محصولی، بطور ضمنی ادعا کردید هیات رییسه (آقای باهنر) در شمارش آرا تقلب کرده. آیا شما این را انتقاد می دانید یا افترا؟ خوب چطور شما که خودتان در شمارش برگه های رای نبودید، به چنین چیزی رسیدید؟ یعنی این احتمال وجود ندارد که نظر تعدادی از نمایندگان از زمان بحث های پیش از جلسه تا خود جلسه رای اعتماد تغییر کرده باشد؟

-مثال دوم: شما از آقای احمدی نژاد نه تنها انتقاد می کنید بلکه از وی به عنوان یکی از مسببین "فتنه" انتخاباتی نام می برید. آیا برنامه ریزی فتنه گران برای آشوبگری برای شما محرز نشده؟ آیا شما با این نظر رهبری موافق نیستید؟ که حوادث بعد از انتخابات را مربوط به طرفداران نامزدها ندانسته و به وضوح گفتند اینها کسانی است که با آرامش کشور و نظام مخالفند؛ اگر نتیجه انتخابات غیر از این هم می شد باز هم همین حوادث را ایجاد می کردند (ر.ک. بيانات در ديدار نمايندگان نامزدهای انتخابات، 26 خرداد 88). (379693)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۹:۲۴:۱۹
- خبر متواتر مفید یقین است. وقتی تعداد قابل توجهی از نمایندگانی که ناظر شمارش آراء بوده اند، این خبر را آورده اند به طوری که احتمال تبانی داده نمی شود، پس این خبر درست است.
اما قسمت دوم سؤال شما : درباره ی آقای احمدی نژاد گفته ام ایشان آگاهانه و یا نا آگاهانه زمینه ی فتنه را فراهم کرد. من به این مسئله که این فتنه از قبل طراحی شده بود نرسیده ام. فتنه را همه با عملکرد خود آفریدیم. البته نقش آقایان موسوی و کروبی بیش از دیگران بود. روشن است که غربیها از هر صدای مخالفی حمایت می کنند . طراحی آنها قابل انکار نیست اما اینکه بگوییم افرادی مانند آقایان هاشمی ، خاتمی ، کروبی و موسوی از قبل این فتنه را طراحی کرده بودند ، حرف درستی نیست. من قبل از انتخابات با آقایان هاشمی و خاتمی ملاقات کردم و مسئله کاندیداتوری آقای ولایتی را مطرح کردم ، هر دو نفر گفتند اگر اصول گرایان به طور جدی از ایشان حمایت کنند ما هم حمایت می کنیم . چنین افرادی نمی توانند طراح فتنه باشند. (380559)
 
فرزندان استاد
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۳۸:۴۳
با سلام و آرزوی توفیق روزافزون
جناب آقای مطهری نظر شمادر خصوص آینده احزاب و گروهای سیاسی و نحوه فعالیت و چیدمان انها پس از حوادث سال گذشته چیست ؟ آیا طیف اصلاحات در نقشه سیاسی کشور جایی خواهد داشت ؟ (379728)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۳:۰۷
- به نظر من اصول گرایان معتدل و عقل گرا بیشترین پایگاه را در میان مردم دارند. اصلاح طلبان هم دارای پایگاه اجتماعی هستند. اما اصول گرایان احساس گرا و افراطی پایگاه قابل توجهی در میان مردم ندارند و اساساً اصول گرا نیستند؛ زیرا در اثر تعصب گروهی از برخی اصول مثل نظارت بر امور فرهنگی مانند حجاب دست کشیدند. اگر انتخاباتی با مشارکت بالا انجام شود، اصول گرایان منتقد دولت یعنی همان دسته ی اول پیروز این میدان خواهند بود. (380560)
 
سلام
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۳۹:۴۴
با سلام خدمت آقای مطهری
بعد از برگزاری مناظرات تلویزیونی شاهد این بودیم که شما به شدت نسبت به اقدام رئیس جمهور مبنی بر بیان اتهامات ثابت نشده در رسانه ملی انتقاد کرده و آنرا کاری کاملا غلط و یکی از دلایل مهم حوادث بعد از انتخابات میدانستید، نقل به مضمون.
از طرف دیگر بعد از ماجرای 14 خرداد 89 در حرم مطهر امام (ره) شما در مصاحبه با بعضی سایتها رئیس جمهور را مسبب و متهم برنامه ریزی برای آن اتفاق دانستید، ایضا نقل به مضمون. این اتهام شما هم در آن زمان و هم بعد از آن هرگز در هیچ محکمه ای ثابت نشد.
آیا ایراد اتهام ثابت نشده ی شما به ایشان مشابه کار رئیس جمهور در مناظرات نبود؟ مشخص است که منظورم این نیست که این دو عمل دقیقا یکسان اند، بلکه منظورم شباهت در این نکته که در هر دو اتهاماتی ثابت نشده به افراد نسبت داده شد!
باتشکر (379729)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۳:۴۱
- من دلایل کافی داشتم. مثلاً وقتی رئیس جمهور در انتهای سخنرانی خود در حرم امام (ره) می گوید \"اکنون به بیانات رهبری گوش فرا می دهیم\" آیا به این معنی نیست که ایشان نمی خواهد سید حسن صحبت کند؟ (380561)
 
رضا احمدی
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۴۱:۱۵
با سلام خدمت شما عزیزان و مهمان

آقای مطهری با اینکه در دوره کنونی مجلس به شما رای دادم ولی الان کاملا پشیمانم حالا سوال:

شما که به ظاهر در جبهه اصول گرایی هستید چرا در مواقع حساس مثل فتنه سال قبل موضع گیری مناسب و شفافی نداشتید؟ آیا عدم موضع گیری و مبهم بودن شما برای تثبیت جایگاه خودتان در بین همه جناح ها هست ؟ چرا با لباس اصول گرایی به اصول گرایان و منتخب مردم لطمه وارد می کنید؟
سپاس (379740)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۴:۲۲
- نباید پشیمان باشید. اگر امثال ما در میان اصول گرایان نباشند، اصول گرایی مساوی می شود با تملق و چاپلوسی. اتفاقاً مواضع کم تر کسی مانند مواضع من روشن و صریح بوده است. ظاهراً شما مقالات و مصاحبه های من را ندیده اید و از این و آن چیزهایی شنیده اید یا به برخی تیترهای روزنامه ها اکتفا کرده اید. (380562)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۴۵:۰۸
آقای مطهری
با سلام
لطفا با صراحت بگوييد آیا در انتخابات 88 تقلب شده است و آیا احمدی نژاد 24 ملیون رای مردم را بدون هرگونه تقلب و تخلفی کسب کرده است؟
و اگر چنین است آیا نمایندگان مردم در مقابل معترضین واکنش و اقدامات لازم را انجام داده اند؟ (379754)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۴:۴۴
- در شمارش آراء تقلبی صورت نگرفته اما در مبادی آراء آقای احمدی نژاد مانند توزیع سهام عدالت در آستانه انتخابات و نحوه مناظره ایشان خلل هایی وجود داشته است. (380563)
 
محسنيان راد
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۴۶:۴۳
سلام
لطفا نظرتان را راجع به محدوده و روش انتقاد از رهبري نظام بفرماييد. آيا اين كار ممنوع است؟ اگر نيست چگونه ممكن است در شرايط امروز؟
با تشکر (379756)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۵:۴۶
- همان طور که خود رهبر گرانقدر فرمودند \"مرز التزام به ولایت فقیه احکام حکومتی است\" و در این جا همه باید تابع باشند. در سایر موارد ممکن است افراد نظری غیر از نظر رهبری داشته باشند و مطابق نظر خود عمل کنند. مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است نظر رهبری به آقای الف باشد و نظر فرد دیگری به آقای ب. در این جا آن فرد مجاز است که برای کاندیدای مورد نظر خود تلاش کند. حتی اگر آقای ب رأی بیاورد، هیچ شکستی برای رهبری محسوب نخواهد شد؛ زیرا ایشان فقط ارشاد کرده اند نه حکم حکومتی و مردم در انتخاب خود آزاد بوده اند و کسانی که به آقای ب رأی داده اند کاری بر خلاف نظر رهبری و ولایت فقیه انجام نداده اند. بنابراین در پاسخ به سؤال شما، طبق نظر من انتقاد از رهبری باید آزاد باشد مگر در احکام حکومتی. خود آیت الله خامنه ای نیز از انتقاد آن دانشجو استقبال کردند و با آرامش پاسخ دادند.
امیر المؤمنین علی علیه السلام در زمان حکومت خود به مردم می فرماید: از من در خفا و آشکار انتقاد کنید.
شهید آیت الله مطهری می گویند : هر مقام غیر معصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد هم خودش فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می کند. (380564)
 
غلامحسين
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۴۷:۰۵
جناب آقاي مطهري
با سلام
پدر شما آيت الله شهيد مطهري (عليه الرحمه) به نظر شما اگر زنده بودند در كدام قالب سياسي(اصولگرا يا اصلاح طلب) قرار مي‌گرفتند. (379786)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۱۸:۵۸
در هیچ کدام ، و به عبارتی در هر دو؛ هم اصول گرا بودند و هم اصلاح طلب. این گونه شخصیت ها فوق این دسته بندی ها هستند و اساساً اگر ایشان در قید حیات بودند و البته الآن ۹۱ سال داشتند، به گفته ی رهبر عزیز انقلاب در اوایل دوره رهبری شان ( در دیدار با ما خانواده ی آن شهید ) ایشان قطعاً رهبر بودند. (380578)
 
مالكي
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۴۸:۵۹
سلام
مگر شما و كوچك زاده هردو در اول مجلس هشتم حامي دولت نبودين؟ چي شد كه اينقدر فاصله گرفتين؟
دوتا همفكر ناگهان اينقدر دشمن مي شوند؟
آيا مشكل شما دو نفر مباني ضعيفي نبود كه شما را پيوند داده بود؟ منظورم احمدي نژاد است (379811)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۱۵:۰۰
- اصطلاح «حامی دولت» در ابتدا را برخی برای من بافته اند. من همیشه حامی حق بوده ام. چون گروه رایحه ی خوش خدمت مرا کاندیدا کرد، بنده را در این جرگه به حساب آوردند و الا همان روزها و زمانی که من به رد صلاحیت های گسترده اعتراض کردم، آقایان محصولی و مصلحی از من انتقاد کردند. من گفتم من همین طور هستم و اگر به مجلس بروم نیز همین طور خواهم بود. اگر ناراضی هستید اسم مرا از لیست خارج کنید. گفتند آقای احمدی نژاد اصرار دارد که نام شما باشد. حتی افرادی به این ها گفته بودند که این، آدم شما نیست و حرف خودش را می زند. با این حال گفته بودند که نام ایشان باید باشد. (380570)
 
بابانظري
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۵۰:۱۶
جريان مصوبه مجلس براي جق تاليف آثار پدرتان چه بود؟ آيا اگر نماينده نبوديد هم مي توانستيد اين مصوبه را بگيريد؟
(379835)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۱۵:۱۸
- چون در قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان و هنرمندان آمده بود که حقوق مادی اثر تا سی سال بعد از مرگ مؤلف به ورثه یا وصی او تعلق می گیرد، برخی این طور استنباط کرده بودند که پس ، از این به بعد ما می توانیم آثار ایشان را چاپ کنیم، در حالی که حقوق معنوی اثر مهم تر است خصوصاً به خاطر پیوند آثار آن شهید با اعتبار امام خمینی و رهبر انقلاب، بنابراین باز هم باید مانند آثار امام و رهبری در انحصار یک مرجع معین قرار می گرفت و نیازی به قانون جدید نبود. در عین حال برای محکم کاری طرحی تهیه کردیم که ماده ی ۱۲ آن قانون را اصلاح می کرد و ۳۰ سال را به ۵۰ سال افزایش می داد و مشکل بسیاری دیگر از ورثه مؤلفان و مصنفان را نیز حل می کرد. اما اگر نماینده نبودم این قانون خیلی سریع تر تصویب می شد چون برخی نمایندگان ( بلکه فقط یک نماینده که نمی خواهم نام ببرم ) آن را سیاسی کردند و به رسانه ها کشاندند و توهین های عجیبی به من شد. (380571)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۵۰:۴۲
با سلام
با عرض پوزش برخي از اوقات انتقادات شما از دولت آقاي احمدي نژاد فقط منحصر به آقاي مشائي ميشود كه اين مسئله به ذهن خطور ميكند كه نكند جنابعالي بدنبال تخريب آقاي مشائي براي انتخابات دوره بعد و كمك به فاميل خود باشيد (379843)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۱۵:۴۰
- روی احتمالات نباید قضاوت کرد. من آقای مشایی را دارای افکار غلط و برداشت های انحرافی از اسلام می دانم و وظیفه ی خود می دانم به عنوان تدوین کننده ی آثار آیت الله مطهری و کسی که به افکار ایشان تسلط نسبی دارد، این انحرافات را آشکار و از منحرف شدن انقلاب جلوگیری کنم. مثلاً تز مکتب ایران و یا نگاه ایشان به مسائل فرهنگی با اسلام فاصله ی زیادی دارد. (380572)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۵۱:۲۸
سلام بر فرزند بزرگوار علامه مطهری . آقای مطهری هشدار به هنگام شما در باره هجوم واژه های غیر ایرانی در رسانه ها را شاهد بودم . اقدام عملی شما در این زمینه چیست ؟ قصد توضیح خواهی از مسئولان رسانه ای و فرهنگی را دارید ؟ (379959)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۱۶:۰۱
- فعلاً وزیر ارشاد یک کارت زرد از مجلس از این بابت دریافت کرده است. اگر قانون را اجرا نکند بار دیگر او را به صحن علنی می آوریم. (380573)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۵:۵۱:۵۶
نظر شما راجع به انتشار کتب و بیانات علامه مطهری در فصای مجازی چیست ؟ توضیح کوتاهی از وضعیت انتشار کتب ایشان را ارائه فرمایید .
متشکرم (379961)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۶:۱۶:۲۱
- انتشار این آثار در فضای مجازی با کسب مجوز از \" شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید مطهری\" مانعی ندارد. خود ما نرم افزار مجموعه آثار و نرم افزار یادداشت های ایشان را ارائه کرده ایم. بعد از شهادت استاد حدود ۶۰ جلد کتاب جدید از ایشان منتشر کرده ایم که با آثار زمان ایشان به ۹۰ جلد می رسد و حدود ۱۰ جلد دیگر نیز باقی مانده است. (380574)
 
۱۳۸۹-۰۹-۲۹ ۱۹:۲۷:۳۹
سلام آقای دکتر
یک کلام بگویید با آره یا نه احمدی نژاد را اصول گرا می دانید یا نه؟
و ایا در دوره بعد انتخابات طیف شما با ایشان بر سر یک نامزد خاص حاضر به توافق می باشد؟ (380101)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۰۹-۳۰ ۱۰:۲۴:۳۹
خیر، ایشان را اصول گرا نمی دانم به دلایلی مانند:
1- استفاده از ابزار نامقدس در مناظره ی انتخاباتی برای افزایش آرای خود.
۲- حمایت از تز «مکتب ایران» که با تعلیمات اسلام سازگار نیست.
۳- لیبرالیسم فرهنگی و عدم اعتقاد به نظارت بر امور فرهنگی توسط دولت اسلامی. نمونه ی آن نوع برخورد ایشان با قانون عفاف و حجاب بود که با علم به این که اگر در مصاحبه ی تلویزیونی آن گونه سخن بگوید، بدحجابی و بی حجابی رسمیت پیدا می کند و بدتر می شود، آمد و آن مطالب را اظهار کرد و از آن پس انحطاط وضعیت حجاب سرعت بیشتری پیدا کرد.
۴- رعايت نكردن اخلاق در سیاست. نمونه ی آن حمایت از معاون اول خود در برابر اتهامات وارده و دیگر نحوه ی عزل آقای متکی است.

اما درباره ی قسمت دوم سؤال اگر ایشان این اشکالات خود را رفع کند قابل همکاری است. (380953)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۵:۵۴:۰۴
با عرض سلام

شما در خصوص صحبت های اخیر رئیس جمهور در خصوص حجاب به شدت انتقاد کردید.

اما تا آنجا که من یادم می آید ایشان در همان انتخابات 84 به صراحت اعلام کردندکه مشکل ما موی جوانان نیست. و شما هم بعد از انتخاب ایشان در پیام تبریکتان گفتید:
\"بدون شك انتخاب جنابعالي به عنوان رئيس جمهور در سال گذشته از الطاف خفيه الهي بود و مردم با انتخاب خود انقلاب اسلامي را به مسير اصلي آن بازگرداندند و خطر بزرگي يعني غربزدگي و ايدئولوژي‌گريزي را كه تشخيص آن براي توده مردم مشكل بود از اين انقلاب الهي دفع كردند. اهداف و شعارهاي اوليه انقلاب اسلامي يعني عدالت اجتماعي استقلال سياسي، اقتصادي و فرهنگي، آزادي، معنويت و خلاصه همه هدف‌هاي اسلامي بار ديگر به معني صحيح خود مطرح شدند.\"

چرا همان زمان نگفتید که چرا درباره حجاب این اظهار نظر را کردید.


به نظر می رسد این مواضع دوگانه شما باعث ایجاد شبهه در خصوص شما در جامعه می شود. (380411)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۵:۰۶
- من پیام تبریکی برای ایشان ارسال نکردم. مطلبی که نقل کرده اید، از نامه ی سرگشاده ای است که یک سال بعد از انتخاب آقای احمدی نژاد در سال 84 به ایشان نوشتم و مراتب نگرانی خود را از بی تفاوتی دولت نسبت به مسائل فرهنگی اعلام کردم. این که ایشان در انتخابات سال 84 اعلام کردند « مشکل ما موی جوانان نیست » صراحتی در بی تفاوتی وی نسبت به مسئله ی حجاب ندارد و می تواند ناظر به موی بلند برخی پسران باشد. به هر حال در سال 84 ایشان به عنوان یک فرد متدین و حزب اللهی وارد صحنه ی انتخابات شد و تصور مردم این بود که وی با تساهل و تسامح فرهنگی که نقطه ی ضعف دولت اصلاحات بود مخالف است، ولی بعد از نزدیک به یک سال مخصوصاً پس از ملاقاتی که با ایشان داشتم و مسائل فرهنگی از جمله حجاب را مطرح کردم، فهمیدم که راه این دولت در حوزه ی فرهنگ همان راه دولت اصلاحات است؛ بلکه این دولت لیبرال تر است. (382488)
 
عماد
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۵:۵۶:۵۰
آقای مطهری
سلام
در فضای سیاست کشور، آیا برای فعالیت های سیاسی یا تلاش برای کسب قدرت سیاسی ، تشکیلات یا تیم منسجمی ( همسنگ تیم حاکم) وجود دارد؟
نظرتان در باره کار گروهی و تشکیلاتی در سیاست چیست ؟ (380421)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۵:۳۶
- اطلاعات من کافی نیست ولی چون ما احزاب قوی نداریم، فعلاً تیمی همسنگ تیم حاکم که از قدرت دولت نیز بهره می گیرد وجود ندارد. در سیاست ناگزیر از کار گروهی و تشکیلاتی هستیم. به نظر می رسد اکنون اصول گرایان عقل گرا و منتقد دولت در میان مردم پایگاه خوبی دارند و می توانند بلکه لازم است تشکیلاتی را سامان بدهند. (382490)
 
مهدی
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۶:۰۶:۰۳
1 - شما تا چه حد به موفقیت قانون هدفمند کردن یارانه ها اعتقاد دارید؟
2 - به نظر شما بهترین راه هدفمند کردن یارانه ها چگونه است ؟
3 - آیا هم زمان با گران شدن سوخت , نان و خدمات دولتی و افزایش قیمت در حد قیمتهای کشورهای همجوار , نبایستی درآمدها هم برابر با درآمدهای کشورهای منطقه شود , که این کار به عدالت نزدیکتر نیست ؟
4 - جناب آقای مطهری اگر ممکنه شما هم با تاسیس یک سایت خبری ارتباط دو سویه ای با مردم بر قرار کنید؟
5 - جناب آقای مطهری اگر شما وبلاگ یا سایتی دارید لطفاً آدرس آن را اعلام فرمایید؟ (380495)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۶:۰۲
1. موفقیت این قانون بسته به اراده ی ملت و حکومت دارد. به هر حال کاری است که باید انجام شود و اقتصاد کشور را از حالت مصنوعی به حالت طبیعی انتقال دهد.
2. شاید بهترین راه همان قانون مجلس باشد که می گوید این کار ظرف پنج سال انجام شود و درآمد حاصل از اصلاح قیمت ها نیز 50 % به خانواده ها، 30 % به بخش تولید و 20 % به دولت برگردد. ولی فعلاً دولت نظر خود را که از ابتدا بر آن پافشاری داشت، اجرا می کند.
3. به تدریج باید همین طور شود. در خبرها آمده بود که حداقل مزد کارگران در سال 90 با توجه به تورم حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تعیین می شود. طبعاً این روش درباره ی کارمندان نیز باید اجرا شود. فعلاً یارانه ای که توزیع می شود و قرار است به تدریج به صورت خدمات تأمین اجتماعی درآید، بخشی از مشکل را حل می کند.
4 و 5. وبلاگ و سایت باید به روز باشد و من فعلاً فرصت این کار را ندارم. (382491)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۶:۳۱:۲۵
آقای مطهری

حملات کسترده ای علیه خانوده آقای هاشمی از ابتدای انقلاب و بعدها اصلاح طلبان از جمله آقای عبد ی وگنجی ودر سالهای اخیر طرفدارهای دولت راه انداختند و طرفداران دولت عملا هرروز به بهانه مهدی هاشمی به شخص آقای هاشمی حمله وتخریب میکنند در حالیکه تمامی خانواده هاشمی اکنون در تهران هستند و طرفداران دولت با این همه حمله هیچ گونه مدرکی در مورد خانواده آقای هاشمی به دادگاه ندادهاند وتنها آقای حسین مرعشی آن هم بعلت یک مصاحبه به یکسال زندان محکوم شده است ودرمورد فائزه هم مسائل سیاسی مطرح است با این توضیح :

1- آیا فکر نمی کنید این حملات در مورد هاشمی از یک سیاستی که افرادی مانند هاشمی که دربحران ها میتوانندکمک بزرگی به کشور بکنند را حذف کنند :کاری که در مورد آقای مطهری و بهشتی کردند رهبری در خطبه بعداز جریان فتنه به آن اشاره کوچکی داشتند

2- آیا با توجه به نحوی که حامیان دولت جوسازی می کنند آیا فکر می کنید می تواند محاکمه عادلانه ای در مورد مهدی هاشمی صورت بگیرد (380505)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۶:۲۹
- این که حملات گسترده علیه آقای هاشمی صورت می گیرد، حاکی از قوت شخصیت و تأثیرگذاری ایشان است. اما این که حذف آقای هاشمی خواست دشمن است حرف درستی است. اگر خدای ناکرده اتفاقی برای رهبری رخ دهد، تنها کسی که می تواند کشور را جمع وجور کند آقای هاشمی است.
در مورد قسمت دوم سؤال به نظر می رسد که قوه ی قضائیه در مورد محاکمه ی آقای مهدی هاشمی جدی است، همان طور که در مورد محاکمه ی آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور جدی است. خوب است تکلیف این دو نفر زودتر روشن شود تا بهانه ی تخریب از دو طرف گرفته شود. (382492)
 
انسان
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۶:۳۶:۲۷
سلام بر روح بزرگ پدرتان
آقای مطهری من سیاسی نیستم ولی درک کمی از اوضاع جامعه و جهان دارم
آقای رضایی در مناظره های تلوزیونی بر این مساله تاکید داشت که ما با وفاق ملی میتوانیم بلندترین قله های سیاسی جهان را فتح کنیم حرفهایش خیلی بدلم نشست ای کاش میشد برای ایران آباد و برای مردم آزاد از مرز جناح بندی و بکش بکش عبور میکردیم چرا شما متولی چنین کاری نمیشوید تا ما نیز همانند ترکیه که همه به یک وفاق ملی رسیدند و ترکیه را اقتصاد پنجم ترکیه کردند روزی را ببینیم که در ایران آبادتر از همیشه زندگی کنیم ؟ (380509)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۶:۴۹
- حرف درستی است؛ متأسفانه روحیه ی همکاری و کار دسته جمعی در میان ما کم است. گاهی می خواهیم خدمت های بزرگ انجام شود ولی به وسیله ی ما و به نام ما تمام شود. این خلاف تقوا و نوعی نفس پرستی است. باید این روحیه در ما وجود داشته باشد که کار انجام شود، به نام هر کس که تمام شد. مثل دوره ی انقلاب و اوایل ِ بعد از پیروزی. من یادم است برخی از طرح هایی که در آستانه ی پیروزی انقلاب از طرف امام داده می شد، از طرف شهید مطهری ارائه شده بود، مثل طرح تأمین سوخت داخلی که شهید مطهری حتی هیأتی را که باید به خوزستان می رفت (آقایان مهندس بازرگان، مهندس کتیرایی و هاشمی رفسنجانی) به امام معرفی کرد. اما شهيد مطهري حتی یک بار نگفت که این طرح از طرف من ارائه شده است. ما باید آن روحیه و به طور کلی اخلاص را زنده کنیم. چه مانعی داشت که آقای احمدی نژاد در کابینه ی خود از آقایان رضایی، لاریجانی، قالیباف، ولایتی و حداد عادل و مانند این ها استفاده می کرد و همه با هم همکاری می کردند، نه این که فقط دنبال افراد مطیع و فرمانبر باشیم. (382494)
 
عرفان
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۶:۳۸:۵۲
نظر شما در مورد نوع دمکراسی (مردم سالاری ) ایران چیست ؟ آیا این نوع دموکراسی منطبق است با ایده و عقیده استاد وپدر بزرگوارتان مرتضی مطهری ؟ کلا\" چند درصد از قواعد دموکراسی در نظام فعلی ایران رعایت می شود؟ (380546)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۷:۴۶
- طبیعی است که ما دموکراسی مطلق را که مبتنی بر امیال مردم است قبول نداریم، بلکه دموکراسی در چارچوب اسلام را می پذیریم و با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق مردم ما مسلمان اند و اسلام را پذیرفته اند، این امر با اصل حاکمیت ملی منافات ندارد. اما بعضی سخت گیری ها و اعمال نظرهای شخصی در بررسی صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس و نیز برخی برداشت های نادرست از ولایت فقیه، باعث شده که همان دموکراسی مقید به مکتب و ایدئولوژی نیز درست اجرا نشود. مثلاً امروز می بینید مجلس جرأت سؤال از رئیس جمهور را با وجود تخلفات صریح از قانون و اخلاق ندارد و این یعنی نقص در دموکراسی (382495)
 
ملکانی
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۷:۱۶:۵۸
جناب آقای دکتر مطهری
بنده به زعم خود شما را یک آزاد اندیش دیندار می دانم که پایبند به اصول واقعی اسلام و انقلاب یعنی در معنا یک اصولگرا هستید ولی عده ای عضو گروهی به نام اصولگرایان هستند.
لذا سوالم از حضرتعالی این است اینکه نماینده ای که به اتهام فساد اخلاقی زندانی و سپس به قید وثیقه آزاد و با هزار مکافات اعتبارنامه خود را از مجلس گرفته عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان می شود با کدام اصول اسلام و انقلاب همخوانی دارد؟
بعنوان یکی از نمایندگانی که در این امور حساسیت دارید بفرمایید بالاخره تکلیف پرونده این آقا که به راستی به حیثیت نظام اسلامی ضربه زده چه شد؟ و آیا اگر یک فرد عامی هم این کارها را انجام داده بود صدایش را در نمی آوردند؟! (380600)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۸:۰۴
- متوجه نشدم مقصودتان چه کسی است. تحقیق خواهم کرد. (382496)
 
علی
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۷:۱۷:۵۴
با سلام و عرض ادب
اخیرا ریاست جمهوری مسئله کردان را با انگلیس مرتبط دانستند و آنرا یک توطئه خواندند. ایا واقعا توطئه ای در کار بود؟
این را به این خاطر پرسیدم چون حضرتعالی از استیضاح کنندگان سرسخت کردان بودید (380624)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۸:۳۰
- مقصود آقای رئیس جمهور این بود که چون استعلام مدرک آقای کردان از دانشگاه آکسفورد انگلیس مثبت بود پس استعمار پیر نیز در استیضاح ایشان دخالت داشته است، زیرا آن ها عمداً جواب مثبت داده اند تا داخل ما را به هم بریزند. این مطلبی است که ایشان در ملاقات حضوری نیز به من گفتند. این حرف قابل قبول نیست، زیرا دانشگاهی مانند آکسفورد هیچ گاه اعتبار خود را به خاطر چنین مسأله ای مخدوش نمی کند. به علاوه خود مرحوم کردان قبول داشت که اشتباه کرده است و حاضر شده بود استعفا بدهد. به عقیده ی من آن مرحوم قربانی لجاجت آقای احمدی نژاد شد. به هر حال سخنان آقای احمدی نژاد در سالگرد رحلت آقای کردان توهین به نمایندگان خصوصاً امضا کنندگان نامه ی استیضاح مرحوم کردان بود. (382497)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۷:۲۰:۳۶
آقای مطهری
شما در انتخابات رئیس جمهور را مقصر می دانید من تا حدی این حرف را قبول دارم اما موضع خودتان را دقیق مشخص نکردید!
چقدر احمدی نژاد مقصر است و چقدر موسوی و کروبی؟ از لحن و اعتراضات شما اینگونه بر می آید که 80 درصد احمدی را مقصر می دانید؟ مقصر اصلی فتنه چه کسی بود ؟
رهبری هم از احمدی نژاد انتقاد کرند شما هم انتقاد کردید! (380640)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۸:۵۹
- من همیشه گفته ام ظلم بزرگ تر را آقای موسوی انجام داد که ادعای تقلب کرد و مردم را دعوت به حضور در خیابان ها نمود. آقای احمدی نژاد با برخی روش های جلب آراء مانند توزیع سهام عدالت در آستانه ی انتخابات و مناظره ی خود زمینه ی فتنه را فراهم کرد. به عبارتی آقای احمدی نژاد هیزم فتنه را فراهم کرد و آقای موسوی آن را شعله ور ساخت. (382498)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۷:۳۰:۵۸
آقای مطهری درود به روان پاک پدر بزرگوارتان و سلام بر شما
نظر شما درباره عملکرد صدا و سیما چیست؟ ایا یک 90 سیاسی نمی تواند با بالا بردن بصیرت مردم جلوی فتنه را بگیرد و هم با انتقاد به موقع باعث حل مشکلات شود؟برنامه ای که تا الان شاهد ان نبوده ایم (380412)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۵:۱۹
- عملکرد صدا و سیما در حوزه ی سیاست خوب نیست و یک طرفه است، یعنی صدا و سیما موضع سیاسی خود را در اخبار و میزگرد ها نشان می دهد در حالی که نباید این طور باشد. با یک نود سیاسی موافقم و فکر می کنم رئیس سازمان صدا و سیما هم موافق باشد، ولی رئیس سازمان در این گونه موارد تنها تصمیم گیرنده نیست و گاهی دیگران مثلاً شوراي عالی امنیت ملی یا دفتر رهبری برای او تعیین تکلیف می کنند. (382489)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۷:۳۶:۰۸
جناب آقای دکتر مطهری
سلام و عرض ارادت
ببینید من تحصیلاتم فوق لیسانس است در فعالترین دانشگاه سیاسی کشور تحصیل کرده ام. سال 73 آمده ام دانشگاه از انزمان همیشه در متن حوادث و رویدادها به عنوان یک ناظر بودم همیشه هم دلم با نظام بوده و هست. اما تقریبا تردیدی برایم باقی نمانده که در داخل نظام کسانی هستند که حوادثی مثل کهریزک، دو بار حمله به کوی دانشگاه، خشونتهای بعد از انتخابات و .... را پدید آورده اند. الان سه سوال مشخص از شما دارم چرا که شما و آقای توکلی را جزء خیرالموجودین میدانم:
1- آیا در نظام رده های بالا از جزئیات این اتفاقات خبر دارند؟
2- مشخصا چرا برخورد با این گروه هیچوقت قاطع ، سریع و آشکار نبوده است و بعضا هیچ برخوردی با آنها نمی شود؟
3- بعد از انتخابات این جمله را بارها شنیدم که گفتند به نظام ظلم شده است می فرمائید این نظام هویتش چیست؟ آیا آن کسانی که تجمع آرام داشتند که روزها من با چشم خودم دیدم آیا جزء نظام بودند یا نه؟
ببینید جوابهای شما آنقدر برایم مهم است که شاید بتواند بی خوابیها و استرسهای روزانه من و برخی از دوستانم را درمان کند. کسانی که سر یک دوراهی بزرگند، دوراهی ماندن یا رفتن از ایران! دو راهی تردید به ارزشها در نظام و ...
ممنون که درک میکنید و صریح جواب می دهید.
با تجدید ارادت
محمد (380663)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۹:۴۴
1. بله خبر دارند و اگر دستور مقامات بالا نبود، وضع از این هم بدتر می شد. البته بخشی از این تخلفات در یک بحران بزرگ اجتماعی طبیعی است. در فتح مکه هم که پیغمبر اصرار داشتند مکه بدون درگیری و خون ریزی فتح شود، خالد بن ولید به خاطر کینه توزی هشت نفر را کشت که پیامبر بسیار ناراحت شدند و از او تبری جستند. یکی از علل خشونتی که بعد از انتخابات رخ داد برداشت غلط از این مطلب است که « حفظ نظام بالاتر از هر چیز دیگر است ». برخی از مأموران امنیتی و حتی برخی از مردم فکر می کنند برای حفظ نظام مجاز به هر کاری هستیم. این نگاه باید تغییر کند و روشن شود که حتی یک مجرم حقوقی دارد که باید رعایت شود. تجربه ی بحران اخیر تجربه ی خوبی نبود و باید از آن برای آینده درس بگیریم. به نظر من چون انقلاب ما یک انقلاب کاملاً مردمی است و تا کنون با چنین بحرانی مواجه نشده بودیم مدیریت این بحران قدری خام عمل کرد. نباید یک اعتراض به یک انتخابات را که یک مسأله ی سیاسی است، تبدیل به یک مسأله ی امنیتی کرد یا لااقل خیلی زود وارد مرحله ی امنیتی شد. در آینده باید از اعتراض ها و انتقادها نهراسیم و فرصت اظهار نظر به معترضان بدهیم و همزمان پاسخ بدهیم تا معترضان ریزش پیدا کنند و در نهایت با آن ها که قصد آشوب و تخریب دارند برخورد انتظامی کنیم، نه این که از همان روزهای اول باتوم را بالا ببریم. باید حل این بحران را در درجه ی اول به دست سیاسیون می دادند نه نظامی ها. انقلاب ما در میان مردم بسیار ریشه دار است و نباید فکر کنیم با یک جریان اعتراضی پایه های آن متزلزل می شود.
2. برخورد با حادثه ی کهریزک جدی بوده و بررسی حادثه ی کوی دانشگاه هم به پایان خود و صدور احکام نزدیک می شود. البته نتیجه باید سریع تر مشخص و اعلام شود تا آثار وضعی خود را از نظر تسلی مظلومان و عبرت شروران داشته باشد. همیشه اصلاح از درون و انتقاد از خود در یک نهضت اجتماعی موجب ماندگاری آن نهضت می شود.
3. از این نظر گفتند به نظام ظلم شده است که او را متهم به دروغ گویی و تقلب کردند و دلایل قانع کننده ای هم ارائه نکردند. اگر منظورشان از تقلب، مبادی آرای آقای احمدی نژاد بود باز روشن بیان و پیگیری نکردند و بر ابطال انتخابات خارج از مسیر قانون پای فشردند.
معتقدم راه ماندن در ایران را انتخاب کنید و در ارزش ها تردید نکنید. برای ما حق معیار تشخیص و ارزیابی شخصیت هاست، نه شخصیت ها معیار تشخیص حق. كسي كه اصول فكري ثابت دارد هيچ گاه متزلزل نمي شود. بايد ماند و اصلاح كرد. (382500)
 
سیدنوید
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۷:۴۰:۳۶
به نام خدا
لطفا درباره اقدامات و جایگاه مشایی در دولت توضیح دهید و دلیل طرفداری آقای احمدی نژاد از وی را بگویید
در ضمن از فسادی که به آقای رحیمی منتسب می کنند هم تو ضیح دهید
با تشکر لطفا نظر من را سانسور نکنید (380686)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۱۰:۰۳
- اطلاعات من کافی نیست. در این حد می دانم که آقاي مشائي افکار و برداشت های ویژه ای از اسلام دارد که با برداشت های اسلام شناسان سازگار نیست. در دستگاه های دولتی مهره چینی می کند و ظاهراً برای آینده برنامه هایی دارد. آقای احمدی نژاد مرید ایشان است و قاعدتاً کراماتی از وی مشاهده کرده است. شاید گاهی نسبت به او بی اختیار باشد که این برای یک رئیس جمهور نقص است. من در نطقی در مجلس در حضور این دو گفتم آقای احمدی نژاد باید روشن کند که چگونه میان ولایت فقیه جامع الشرایط و ولایت آقای مشایی جمع می کند. در مورد اتهامات آقای رحیمی چون هنوز در دادگاه ثابت نشده نمی توان اظهار نظر کرد. آن چه من از مقامات قضایی شنیدم این است که اتهامات ایشان جدی است. (382501)
 
يه دانشجوي عضو بنياد ملي نخبگان
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۷:۴۹:۰۳
با سلام
آقاي مطهري.
بنده وقايع يكي دو سال اخير رو كاملا رصد مي كردم.
احساس بنده نسبت به شما اينه كه مطالبتون رو به ترتيب اهميت اولويت بندي نمي كنيد و به طور خاص به مطالب عليه آقاي احمدي نژاد(هر چند درست باشه) اولويت بالايي مي ديد.
اين موضوع باعث شده كه به انصاف شما در برخورد با مسايل شك كنم.
لطفا در اين مورد توضيح بدهيد.
اميدوارم با پاسخ شما شك من برطرف بشه
ممنون (380797)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۱۰:۱۸
- چون به طور کلی رئیس جمهور بیشترین تأثیر را در وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور دارد، لذا پرداختن به مواضع ایشان که می تواند استقامت یا انحراف در کشور ایجاد کند اولویت دارد. معتقدم چهره، شخصیت و افکار یک رئیس جمهور باید آن چنان که هست برای مردم آشکار باشد. متأسفانه در رقابت ها و گفت و گوهای انتخاباتی بسیاری از آن ها برای مردم روشن نمی شود و گاهی مردم صرفاً برای این که رقیب او رأی نیاورد به او رأی می دهند. مثلاً نگاه فرهنگی آقای احمدی نژاد برای مردم روشن نبود و هنوز هم روشن نشده است. امثال ما باید آگاهی بخشی کنیم تا مردم راه را گم نکنند. مثلاً تیپ هفته نامه ی یالثارات در سال 84 فکر می کردند آقای احمدی نژاد از نظر فرهنگی تیپ خودشان است، بعد از گذشت چند سال فهمیدند که این طور نیست و یکی از آن ها به من گفت شما زودتر از همه این موضوع را فهمیدید. البته یک علت که من بیشتر به آقای احمدی نژاد می پردازم این است که كمتر افراد وارد این حوزه می شوند و من مجبورم کاری کنم که آن چه انحراف به نظرم می آید، با سکوت برگزار نشود. اگر دیگران به صراحت بیان کنند من وارد نمی شوم. به علاوه، به عنوان فرزند شهید آیت الله مطهری برای خود مسئولیت بیشتری نسبت به دیگران قائلم. (382502)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۷:۵۹:۲۸
با سلام
لطفا نظرتان را صريحا در مورد اقاي مهدي هاشمي رفسنجاني و اعمالشان در انتخابات بفرماييد؟ (380832)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۱۰:۴۲
- در مورد اتهاماتی که قبل از انتخابات به ایشان وارد شده اطلاعات من کافی نیست. معتقدم زودتر باید تکلیف آن روشن شود. اما اعمال ایشان در انتخابات، بخشی از آن ناشی از متهم شدن خانواده ی آقای هاشمی در مناظره ی انتخاباتی به غارت بیت المال و سپس فرصت ندادن به آن ها برای دفاع از خود در تلویزیون بود و اگر به آن ها فرصت داده می شد مسئله به اين صورت حاد در نمی آمد. قرآن می گوید خداوند بدگویی به صورت آشکار را دوست ندارد، مگر در مورد کسی که به او ظلم شده است. اما این که اعمال ایشان در انتخابات در چه حد و چگونه بوده است و چه میزان از آن قبل از مناظره و چه میزان بعد از مناظره بوده که طبعاً حکم آن فرق می کند، اطلاعات من در این زمینه کافی نیست. (382503)
 
غ
۱۳۸۹-۱۰-۰۱ ۱۸:۰۳:۴۴
آقای مطهری سلام
در کل، به خودتان از 20 چه نمره ای میدید؟
به نظر شما مردم به شما چه نمره ای میدهند؟

( منظورم در انجام وظایف و موضع گیری است.) (380918)
 
علی مطهری
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۱۰:۵۳
- در این مورد مردم باید نظر بدهند، نمره دادن من ملاک نیست. آن چه در برخورد با اقشار مختلف مردم می بینم یا نامه هایی که به دستم می رسد، اکثر آن تقدیر و تحسین است. (382504)
 
احمد
۱۳۸۹-۱۰-۱۹ ۱۲:۵۸:۳۶
همه حرفات به دلم نشست.به خاطر نگاه مشفقانه و دلسوزانه ایت به مملکت.من مثل شما با مکتب ایراین مخالفم چون از ازبان مشایی عنوان می شود .ولی به طور کلی مکتب ایرانی پتانسی لمطرح شدن را دارد.آیا مستندات موجود منسوب به کورش و داریوش نژاد پرستی را ترویج می کنند؟ آیا منشور کورش بایسته و شایسته مطرح شدن بیشتر در جهان را ندارد؟ آیا منشور کورش غیر از این است که از آن بوی آزادی و انسانیت به مشام میرسد و مخالفت با نژاد پرستی؟
البته هر مطلب فرستادم دوستان نمایش نمی دهند نمیدانم چرا؟ (388464)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.