توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 91937
تایید عدم کیفیت بنزین ها در تهران
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۷
قرار است بنزين و گازويل با استاندارد يورو 5 در تهران ارائه شود.
به گزارش فارس، قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست و معاون محيط انساني با اعلام اين خبر كه وزارت نفت حداكثر تا خرداد در تهران بايد سوختي متناسب با استاندارد يورو 5 توليد كند، گفت: مسئولان وزرات نفت در جلسه‌اي با محيط زيست اين مسئله را پذيرفته‌اند.
پس از آغاز فصل پاييز، پايتخت تهران در حدود 2 ماه را با هوايي در شرايط ناسالم تجربه كرد، شرايطي كه تاكنون كم سابقه بوده است. مسئولان سازمان محيط زيست به عنوان يك دستگاه متولي در زمينه كاهش آلودگي هوا شناخته شده‌‌اند اما واقعيت آن است كه آلودگي هوا به همكاري همه دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مسئول از جمله وزارت نفت و وزارت صنايع وابسته است. در واقع موارد مؤثر در آلودگي هوا همانند حلقه‌هاي يك زنجير به يكديگر متصل هستند و همراهي همه سازمان‌ها را مي‌طلبد.
بر همين اساس مسئولان سازمان محيط زيست براي كاهش آلودگي هوا اين روزها سعي كردند تا ساير دستگاه‌هاي مسئول را به پاي ميز كار بياورند.
علي محمد شاعري با اعلام اين خبر مبني بر اين‌كه سوخت يورو 5 حداكثر تا پايان خرداد سال 1390 در تهران در جايگاه‌هاي سوخت عرضه مي‌شود، گفت: طي جلسه‌اي كه با مسئولان وزارت نفت داشتيم اين تصميم اتخاذ شد تا در راستاي كاهش آلودگي هوا گام مؤثري برداشته شود.
وي با اشاره به پيگيري‌هاي سازمان محيط زيست در زمينه ارائه سوخت استاندارد توسط وزات نفت اظهار داشت: در جلسه‌اي كه با مدير عامل پالايشگاه تهران و مسئول HSE وزارت نفت و مسئولان محيط زيست برگزار شده است ارتقاء سوخت به عنوان يكي از محورهاي مهم و اثر گذار در كاهش آلودگي هواي تهران و كلان‌شهرها مورد بررسي قرار گرفت.
معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: قرار است بنزين و گازويل با استاندارد يورو 5 در تهران ارائه شود.
وي با بيان اين‌ مطلب كه ارائه سوخت متناسب با يورو 5 در تهران بايد تا سال 90 اجرايي شود، گفت: تصميم گرفته شد تا حداقل به ميزان 8 ميليون ليتر در روز سوخت متناسب با يورو 5 توليد و در جايگاه‌هاي سوخت تهران ارائه شود.
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: حداكثر تا پايان خرداد سال 1390 بنزين و نفت گاز با استاندارد يورو 5 حداقل در تهران ارائه مي‌شود.
وي افزود: در حال هماهنگي و رايزني با وزارت صنايع و خوروسازهاي كشور هستيم تا خودروها نيز تا پايان سال 1390 در تهران بر اساس استاندارد يورو 5 توليد شود.
شاعري تصريح كرد: با عملي شدن اين وعده اميدواريم آلودگي هوا در نيمه دوم سال 1390 كاهش يابد.
وي در ادامه با اشاره به اين‌كه در حال حاضر استاندارد يورو 2 توليد مي‌شود، گفت: ميزان گوگرد به شدت كاهش مي‌يابد و در مورد بنزين و نفت و گاز ميزان گوگرد به 10PPMمي‌رسد.
شاعري بيان كرد: همچنين ميزان بنزن نيز بسيار كاهش مي‌يابد و اكتان سوخت در حد استانداردهاي يورو 5 افزايش مي‌يابد.
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست بيان كرد: بر همين اساس بخش عمده‌اي از پالايشگاه‌هاي كشور تا نيمه دوم سال 1390 موظف هستند كه سوخت استاندارد يورو 5 را توليد كنند كه البته بخش عمده‌اي از پالايشگاه‌هاي مورد نظر در كلان‌شهرهاي كشور كه با آلودگي هوا مواجه هستند مد نظر است.
معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين‌كه قبول اجراي اين امر توسط وزارت نفت به معني پا پيش گذاشتن است، تصريح كرد: وزارت صنايع نيز بايد وارد عمل شود تا با ارائه خودروهايي متناسب با استاندارد يورو 5 گامي در جهت رفع كاهش آلودگي هوا برداشته شود.
وي با بيان اين‌كه در حال حاضر نوبت به وزارت صنايع است كه با ارائه خودروهاي متناسب با استاندارد يورو 5 حركت خوبي انجام دهد، گفت: ايران خودرو و سايپا از جمله خودروسازهايي است كه توقع است در اين زمينه همكاري خوبي با محيط زيست انجام دهند.
شاعري خاطرنشان كرد: در حال حاضر سوختي كه از سوي وزارت نفت توليد مي‌شود در حدود استاندارد يورو 2 است.
قائم مقام سازمان حاظت محيط زيست افزود: گوگرد گازوئيلي كه در حال حاضر در كشور توليد مي‌شود 7 هزار PPM است كه در صورت اجرايي شدن اين امر ميزان آن به مراتب كاهش مي‌يابد.
وي گفت: در صورت تحقق اين امر آلودگي هوا نيز در كلان‌شهرها كنترل مي‌شود.
شاعري همچنين گفت: در حال حاضر اكتان بنزين معمولي 87 است كه در صورت ارائه سوخت استاندارد اين امر نيز تغيير خواهد كرد.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.