توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 93610
لقب مقام معظم رهبری+سند
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۰۷
در روایات وارده از ائمه معصومین علیهم السلام بر انتخاب کُنیه و لقب برای فرزند از سوی والدین تأکید شده اما القاب معمولاً نه از سوی والدین یا خود شخص، بلکه از سوی دیگران و بر اساس صفات و ویژگی های هر فرد، تعیین می شود.

به گزارش مشرق، مقام معظم رهبری بنا بر سنت حسنه اسلامی، لقبی دارند که از آن در برخی مکاتبات شخصی و دوستانه استفاده کرده اند.

بر این اساس، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای، از دوره نوجوانی در مکاتبات شخصی و دوستانه خود، از لقب "ضیاء الدین" استفاده می کرده اند که به معنای "روشنایی دین" است.
برای نمونه، ایشان در عکسی که در سال ۱۳۳۵ به حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی به یادگار داده اند از این لقب برای امضای پای عکس خود استفاده کرده اند.
 




متن دست نوشته ایشان بر روی این عکس به این شرح است:

«هو العزیز
این عکس ناقابل را به رفیق مکرم و برادر معظم، جناب آقای آقا سید هادی خسروشاهی تقدیم می‎نمایم تا از خاطر عاطر محو نشوم.
احقر ضیاءالدین حسینی خامنه‎ای»

همچنین، ایشان در اشعار خود از اسم "امین" به عنوان نام شعری (تخلص) خود استفاده می کنند که برای اهل ادب، نامی آشناست.

رهبر معظم انقلاب، معمولاً در بیت پایانی اشعار خود از این تخلص استفاده کرده اند که به چند نمونه آن اشاره می شود:

«هر چند "امین" بسته دنیا نیَم اما
دلبسته یاران خراسانی خویشم»

«آن را که لب به دام هوس گشت آشنا
روزی، "امین"! سزا لب حسرت گـَزیدن است»



«کس راز غیر از ما نشنید بس "امینیم"
بهر کسان امانیم، ما را تو می شناسی»

«بشکفت غنچه دلم ای باد نوبهار
خندان دلی بسان "امین" وام ده مرا»

«گزارش غم دل را مگر کنم چو "امین"
جدا ز خلق به محراب جمکران بی تو»

«کشم به لجّه شوریدگی بساط "امین"
کنون که رخت سفر چون کرانه می سازم»
 


نکته دیگری که در همین زمینه قابل توجه است تلفظ صحیح نام خانوادگی مقام معظم رهبری است که به علت رواج و فراوانی آن در اخبار و مطالب مختلف، به غلط تلفظ می شود. نام خانوادگی رهبر انقلاب، طبق شناسنامه ایشان، "حسینی خامنه" است و علاوه بر این، ایشان تلفظ صحیح کلمه "خامنه" را به سکون میم می دانند (Khamne) و نه کسر آن، و بر همین اساس در چند مرتبه که این نام را به مناسبت های مختلف به زبان آورده اند آن را با میم ساکن تلفظ کرده اند که البته به علت گسترش رواج و شهرت آن بصورت مکسور، دامنه پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایشان نیز به همین شکل به ثبت رسیده تا مخاطبان در یافتن آن دچار مشکل نشوند.




همچنین شایان ذکر است که "ـه" انتهای کلمه "خامنه" که نام شهر پدری ایشان است، هاء بیان حرکت و غیر ملفوظ است و باید مانند کسره تلفظ شود که گاه حتی از سوی برخی گویندگان اخبار صدا و سیما، مانند حرف "هاء" تلفظ می شود که اشتباه است.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.