نظر منتشر شده
۹۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 93665
صرفاً جهت اطلاع سید محمد خاتمی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۳
امید حسینی، وبلاگ آهستان



ما ایرانی‌ها، آدم‌های خیلی عجولی هستیم و معمولا به صبر کردن عادت نداریم. اما چه بخواهیم چه نه، گاهی باید صبر کنیم تا بعضی چیزها را با چشم خود ببینیم. مثلا سرنوشت بعضی افراد و چهره‌های سیاسی را فقط با صبر می‌شود دید. حال ممکن است این صبر کردن یک روز طول بکشد، یا دو روز، یک هفته، یک ماه، یک سال، ده سال و …



سال ۷۶ بود قبل از انتخابات دوم خرداد. من و پدرم حامی ناطق نوری بودیم اما بقیه‌ی اعضای خانواده (مادربزرگ و عموها و عمه‌‌ها و دایی ها و …) حامی خاتمی. آن روزها خیلی سعی می‌کردم یک طوری نظر فامیل و بستگانم را عوض کنم.



من زمان جنگ، به خاطر بیماری و شرایط سخت، چند سالی را دور از پدر و مادرم زندگی کردم. آن سال‌ها پدرم معلم بود و باید در مناطق محروم و مرزی ایلام خدمت می‌کرد و من گاهی با آنها و گاهی هم پیش مادربزرگ و پدربزرگم در گیلان زندگی می‌کردم. این مساله باعث شد که وابستگی‌هایم به فامیل و مخصوصا مادربزرگم، خیلی خیلی بیشتر از دیگران باشد.



یادم هست زمان انتخابات دوم خرداد، خیلی با مادربزرگ صحبت می‌کردم. او را به خون شهدایش قسم می‌دادم که از رای دادن به خاتمی منصرف شود اما نشد که نشد! دلائل جالبی برای حمایت از خاتمی داشت:«سید است! فامیل خانواده امام است! ناطق نوری تکراری است! فلان است بهمان است و …»



خیلی حرص می‌خوردم. حرف زدن با مادربزرگ با چنین دیدگاهی هیچ فایده‌ای نداشت. متاسفانه راستی‌ها هم بدجوری تبلیغ می‌کردند. به هر حال خاتمی رییس جمهور شد. کم کم اصلاح طلبان حاکم شدند و عناصر پشت پرده هم آمدند و شروع کردند به نوشتن و گفتن و تقسیم تاریخ به دو نیمه «قبل از دوم خرداد و بعد از دوم خرداد» و تظاهرات علیه خدا و گیر دادن به امامت و ولایت و عصمت و … اما مگر همه مردم ایران اهل روزنامه و نشریه و جلسه پرسش پاسخ و مناظرات دانشگاهی بودند؟

 
 

 
مجبور بودم با مادربزرگم با همان ادبیات خودش صحبت کنم. به او می‌گفتم که خاتمی به کنار، ولی آدم‌هایی زیر سایه او به قدرت رسیده‌اند که دارند به امام و انقلاب و اسلام و شهدا خیانت می‌کنند، برایش سند از روزنامه‌ها می‌آوردم. مقالات اصلاح‌طلبان و ضدانقلاب‌های تازه به قدرت رسیده را درباره امام و ولایت و شهید و شهادت، با ادبیاتی عوامانه برایش می‌خواندم. اما مادربزرگ اهل روزنامه و این حرفها نبود. او فقط عمامه‌ی خاتمی را می‌دید و صحبتهای «سید» را از تلویزیون می‌شنید و همان‌ها را باور می‌کرد.



گذشت و گذشت. رسیدیم به سال ۸۰٫ آن روزها، شاید سخت‌ترین و تلخ‌ترین روزهای زندگی من باشد. چون علی‌رغم همه وابستگی‌های فامیلی، روابطم با بستگانم کمی سرد شده بود. احساس تنهایی می‌کردم. رای مادربزرگ همچنان سید محمد خاتمی بود و باز هم حرف‌های من هیچ فایده‌ای نداشت. اصلاح طلبان هم، همه آن ۲۲ میلیون را «مردم اصلاح طلب» نامیدند! و من مانده بودم که مادربزرگ ساده‌ی من کی و کجا اصلاح طلب هست؟!



رسیدیم به سال ۸۴٫ دیگر حال و حوصله جر و بحث و دعوای با فامیل و اطرافیان را نداشتم. به خودم قول داده بودم که دنبال عوض کردن رای کسی نباشم. اما گویا اینبار نوبت مادربزرگم بود که نصیحتم کند و مرا به رای دادن به احمدی نژاد ترغیب کند! اینجا بود که فهمیدم گاهی باید صبر کرد. یاد روزهایی افتادم که حرص می‌خوردم اما حرص خوردن من، فایده‌ای نداشت! چرا که زندگی باید روال طبیعی‌اش را طی می‌کرد…

 
 

 
رسیدیم به سال ۸۸٫ با زمزمه ورود خاتمی، با خودم گفتم نکند باز هم فامیل و بستگان ما، فیلشان یاد هندوستان کند و دوباره از احمدی نژاد برگردند و به خاتمی رای بدهند! باز هم رفتم سراغشان. اما مگر می‌شد با آنها درباره کسی به جز احمدی‌نژاد حرف زد؟!



تا اینکه خاتمی رفت و موسوی آمد. کدام موسوی؟ همانی که بعد از ۲۰ سال غیبت، ناگهان پیدا شده بود! موسوی دهه ۶۰٫ میرحسین موسوی که مردم ایران هنوز هم خاطرات خوشی از او داشتند. می‌ترسیدم محبوبیت موسوی کارش را بکند. اما مادربزرگم می‌گفت:«فرقی نمی‌کند. موسوی هم مثل احمدی‌نژاد. هر دو، حامی محرومان و مستضعفان! موسوی قبلا خدمت کرده، این که جدیدتره. بذاریم همین احمدی‌نژاد که جوونتر و جدیدتر و پرانرژی‌تر هست، برامون کار کنه…» دیگر نمی‌گویم که امروز مادربزرگ با شنیدن اسم خاتمی و موسوی، چه می‌گوید؟! این چیزی است که با چشمان خود دیدم و احتمالا دیگران هم در میان فک و فامیلشان با چنین صحنه‌هایی برخورد کرده‌اند.



تحلیل رفتار مردم ایران، کار ساده‌ای نیست. می‌شود همه را متهم کرد به عوام بودن و نفهمیدن و رنگ عوض کردن و قدر ندانستن و فراموش کردن و … اما نه، عقل و رفتار جمعی مردم را نمی‌شود نادیده گرفت. وقتی عموم مردم ایران، برخلاف تبلیغات رسمی، به خاتمی رای می‌دهند، حتما حکمتی دارد و دقیقا به همین علت، وقتی عموم مردم ایران، برخلاف همه انتظارات و پیش‌بینی‌ها، به احمدی‌نژاد رای می‌دهند، باز هم حتما حکمتی دارد.



عموم مردم ایران نه اصلاح طلب به مفهوم سیاسی آن هستند و نه اصولگرا به معنای حزبی و جناحی آن. مردم ایران هم اصلاح طلب هستند و هم اصولگرا به مفهوم اجتماعی آن. گاهی از یکنواختی و محافظه‌کاری خسته می‌شوند و دنبال تغییر فضا هستند مثل دوم خرداد، زمانی دیگر از شعارهای توخالی و فضای سیاست‌زده اصلاحات خسته می‌شوند و دوباره به سمت تغییر می‌روند. چون مردمی که به احمدی‌نژاد رای دادند، همان‌هایی بودند که به خاتمی رای داده بودند.



رفتار مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور آنها در انتخابات مختلف و آرای آنها به روسای جمهور مختلف از بنی صدر گرفته تا هاشمی رفسنجانی و خاتمی و احمدی‌نژاد، نشان می‌دهد که هیچ شخصی نباید خود را نماینده‌ی محبوب و دائم العمر مردم بداند.

 
 
 

شاید بنی صدر با مشاهده آرای اکثریت قریب به اتفاق مردم و حتی حمایت بسیاری از شخصیت‌ها و روحانیون و مراجع بزرگ، هرگز فکر نمی‌کرد که با کنار رفتنش، آب از آب تکان نخورد و همان رییس جمهور محبوب، به شخصیتی منفور تبدیل شود، اما شد. سید محمد خاتمی هم شاید هرگز فکر نمی‌کرد که دو دوره تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهور‌ی و آرای بیست میلیونی او با آمدن احمدی‌نژاد به فراموشی سپرده شود، اما شد. طبعا این قضیه برای احمدی‌نژاد و اصولگراها هم صادق هست و آنها هم نباید آینده را دربست متعلق به خودشان بدانند.



پس هیچکس نباید به فکر محبوبیت دائمی نزد ملت ایران باشد. نه اینکه مردم، فراموش‌کارند و قدر مسئولین را نمی‌دانند. نه، اتفاقا مردم قدرشناسی داریم، اما نکته اینجاست که مسئولین و شخصیت‌های سیاسی نباید توقع داشته باشند که تا قیام قیامت و به هر قیمتی مورد اقبال مردم باشند. البته معمولا آدم‌های سیاسی مملکت اینها را نمی‌فهمند و چون نمی‌فهمند، رفتار مردم را هم نمی‌توانند پیش بینی و یا تحلیل کنند. به همین علت بعد از دوم خرداد، تصور کردند که رای مردم به اصلاحات، یعنی قبول گفتمان اصلاحات!



فراموش نکنیم که گفتمان اصلاحات، یعنی پشیمانی ضمنی و تلویحی و گاهی صریح و علنی از آرمان‌های اصلی انقلاب و امام. اگر رای مردم به اصلاح‌طلبان، واقعا پذیرش این شعارها بود، پس نباید به گفتمان «انقلاب و امام» که شعار اصلی اصولگرایان بود، رای می‌دادند! اما در سال ۸۴ دیدیم که علی‌رغم حضور اصلاح طلبان تندرو مثل دکتر معین با آنهمه شعارهای عجیب و غریب و یا وعده‌های ۵۰ هزار تومانی کروبی و یا پشتیبانی همه جانبه و البته خنده‌دار اصلاح‌طلبان از هاشمی رفسنجانی، مردم به شعارهای انقلابی رای دادند.



از سویی این یک امتیاز برای نظام است که علی‌رغم همه جابجایی‌ها و تغییر آدم‌ها، مردم به نظام سیاسی کشور اطمینان دارند. به عبارت بهتر، این چهره‌های سیاسی نیستند که باعث اطمینان مردم به نظام می‌شوند، این اعتبار جمهوری اسلامی است که باعث اطمینان مردم به افراد می‌شود و چهره‌ها را در برابر چشم مردم و قضاوت آنها قرار می‌دهد.



پس مردم مقصر نیستند. نمی‌شود به آنها اعتراض کرد که چرا بنی‌صدر را نشناختید و یا چرا به سید محمد خاتمی و یا محمود احمدی‌نژاد رای دادید؟ این به خاطر مقضیات زمان و روال طبیعی چرخش قدرت در کشور است و مردم اگر در تصمیم و انتخاب خود اشتباه هم بکنند، گذشت زمان آنها را متوجه اشتباهشان می‌کند! همچنان که با گذشت زمان بنی‌صدر، منفور شد و خاتمی و موسوی هم امروز وضعیت بهتری ندارند!



البته همه چیز را نمی‌شود با حساب و کتاب مادی توجیه و تفسیر کرد. چه بخواهیم و چه نه، سوءاستفاده از دین و دیانت و بازی با اعتقادات مردم، بالاخره تاثیرش را خواهد گذاشت و بلایی بر سر آدم می‌آورد که خدا بر سر هیچ بنی‌بشری نیاورد. سید محمد خاتمی حواسش نیست که این بلاها از کجا به جانش و میراث اصلاحاتش افتاده است. روزی که در سایه دولت اصلاحات وی، روزنامه و شبنامه به بهانه آزادی بیان و آزادی اندیشه، دیانت و اعتقادات مردم را هدف قرار داده بودند، باید منتظر چنین روزی می‌شد. (چه مردم روزنامه بخوانند چه نخوانند)



پس جناب آقای سید محمد خاتمی! از ما به شما نصیحت. مردم را از طریق حزب و جناح و روزنامه و سایت و وبلاگ و بنیاد باران نشناسیم. مردم را در کوچه و خیابان و بازار و مسجد و شهر و روستا و دور و نزدیک کشور بشناسیم.

 
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۲:۱۰:۰۷
دوست عزیز آقای امید حسینی گفتمان اصلاح طلبی بین قشر دانشجو ونخبه در اکثریت است و این مطلب آنقدر واضح وروشن می باشد که حتی نماینده رهبری هم در دانشگاه بیان کردند که 70 درصد از دانشجویان رای به کاندید پیروز ندادند.بگذریم از موافق ومخالف سایت اصولگرای الف ودیگر مشاهدات میدانی.حذف اصلاح طلبان از صحنه یعنی مهر بر عدم مشارکت حداکثری مردم در صحنه.واین واقعیتی است که جناح حاکم سعی می کند آن را نادیده بگیرید. (395656)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۵:۱۴:۰۳
کلام رک و پوست کنده بسیاری از حامیان و اعضای ستاد آقای موسوی و حتی شخص خود ایشان نادیده انگاشتن رای مخالفین بود. آنها به صراحت نمیخواستند آرای آقای احمدی نژاد و خواست مردم حامی او را ببینند ( دیکتاتوری به معنای خاص ) (395764)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۵:۳۶:۰۲
رای خاتمی ویارانش - موسوی - بر گرفته از سوسیالیست اشرافی است اینها با القایات دینی به ذهن مردم اورده اند که ما - دولت - حق داریم در امور کشور به نحوی عمل کنیم که حتی املاک مردم زیادب بی ارزش ووارد چرخه دولت شود تا دولت بتواند ان را در چار چوبهای مورد نظر خود هزینه کند خب بهره مندان این قوانین حتی اگر پرفسور هم باشند به خروج از این قوانین وبیداری بقیه کشور رای نمی دهند اینکه در 50 سال قبل شمال تهران نماد افراد روشن فکر وبا اندیشه ایران بود درست امروز در تمام شهرستانها وروستاهای ایران اینترنت وارد شده وجوانان با دنیای روز آشنا هستند حالا در رای دادن هر کس منافع را می بیند ایا همچنان می خواهید با سوسیالیست خاتمی بقیه ایران را محروم کنید تا تنها 20درصد کشور به دلیل ارتباط با رانتهای دولتی زندگی اشرافی داشته باشند . (395785)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۳:۲۱:۳۶
خیلی جالب است تا دیروز می گفتید لیبرالیستی امروز می گویید سوسیالیستی!
خودتان هم می دانید چه می خواهید بگید؟! (396674)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۷:۵۹:۲۹
خاتمی به شرح داده شده سوسیالیست است وقتی عارف اجازه داد کارخانه های صنعتی با تیم داری ورزشی بدل مالیات بپر دازند ووقتی در 24 سال حاکمیت موسوی هاشمی وخاتمی زمین های مردم را برای رفاه دولتی ها می گرفتند - ممنوعیت ساخت وساز وتغییر کاربری در کمسیون ماده 5 - اگر سوسیالیست نیست پس چیست ؟اینک لیبرالهای ایرانی به امید بهره مندی از ناکارامدی سوسیالیست وایجاد انفلاب نان - شورش یقه آبی ها - وارد صحنه می شوند ربطی به خاتمی ندارد . (396806)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۶:۴۵:۲۰
نمی دانم چرا بعضی ها فقط نظر مخالف می دهند اما دلیل نمی اورند که چرا خاتمی محق شد با دست اندازی به املاک مردم قوانین را چنان بنویسد تا گروهی از حقوق خود محروم شوند تا قوانین ایشان پایدار گردد
1. ممنوعیت ساخت وساز در حریم 100 متری جاده ها وحذف با ارزش ترین زمینهای حاشیه شهر وخروج صدها هزار خانه از زندگی
2. تثبیت نرخ ارز وممانعت از صادرات کالا وافزایش بیکاری
3. حق ایجاد کاریری غیر مسکونی وتغییر ان برای کمسیون ماده 5
در راستای تقویت بنیه مالی کارکنان شهرداری از جیب مردم
خدا وکیلان وکیل مدافع های خاتمی جواب دهید لطفا ولی با پلسخ نه نظر منفی دادن (397090)
 
بي نام
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۰۸:۱۲:۳۷
اينطور گفتي كه مهر بر عدم مشاركت حداكثري مردم، كه من فكر كردم كل ايرانيا دارن توو دانشگاه تحصيل ميكنند و يا به فرمايشات جنابعالي دانشجو هستند.. البته اگه به دانشجوهاي امروزي بشه گفت دانشجو!! بيچاره ها فكر ميكنند تا يكي دو ترم درس خوندن شدن پرفسور، اونايي هم كه براي درس نخودند ميرن دانشگاه هم كه تكليفشون معلومه، دانشگاه براشون حكم كافي شاپ و سينما داره .. البته بعضي ها هم كه خودشون رو توو باغ وحش تصور ميكنن هزار جور ادا در ميارن از خودشون سروصداهاي مسخره دارن (396498)
 
لرستان
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۰۹:۲۸:۵۴
دوست ناشناس با سلام نظر نماینده رهبری دانشگاههای شهرتهران بود نه کل دانشگاهها و انهم ایا الان همین دانشگاهها همین نظر را دارند اگر منظور شما اصلاح طلبی به معنی تغییر جامعه بر مبنای راه امام ره و رهبری است که بله حق با شماست ولی اگر منظور شما اصلاح طلبی که اقایان و گروههای تحت همین عنوان است شما اشتباه میکنید من به عنوان یک دانشجویی که کارشناسی را تهران بودم و الان شهرستان هستم به عرض میرسانم (396531)
 
علي و.
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۲۲:۱۵:۳۵
نماينده رهبري گفتند 70 درصد به كانديداي پيروز راي ندادن. تگفتن 70 درصد اصلاح طلب بودن.

البته مغالطه جالبي بود از جنس مغالطه هاي عبدالكريم سروش كه اگر با آگاهي چنين كاري كردين، ذكاوت شما تحسين داره!

به قول نويسنده: «مادربزرگ ساده‌ی من کی و کجا اصلاح طلب هست؟!» (396854)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۲:۱۱:۲۲
دمت گرم با اين اظهر نظرت. به شكل ساده ولي زيبا روانشناسي جامعه ايراني را ارايه كرده اي. (395657)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۲:۱۶:۳۵
خوب با هم هماهنگين ، حالا نوبت پروژه خراب كردن خاتميه ديگه ؟ اي ول ، خول فهميدين خطر از كجاست (395661)
 
mohsenR
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۶:۴۱:۴۶
درست فهمیدی آقا محمد،خطر بزرگ نفاق است.و راه مبارزه با نفاق دادن بصیرت. (395848)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۳:۲۴:۲۰
آقای محسن در حدیثی از پیامبر اکرم ص یکی از نشانه های منافق دروغگویی عنوان شده است.... (396676)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۳:۲۵:۳۴
آقای محسن.. آقای خاتمی چه نسبتی با نفاق دارد؟ دقیقا همان حرفهایی را می زند که سال 76 می زد...
اما رئیس محبوب شما چه؟ سال 75 که استاندار اردبیل بود از رییس فعلی مجمع که آن زمان رییس جمهور بودند تعریف و تمجید می کردند و اکنون بدگویی و اتهام زنی! (396677)
 
mohsenR
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۶:۴۷:۰۱
هاشمی75 تا هاشمی 88 خیلی فرق کرده یک نمونه اش نامه بدون سلام و و السلام به رهبری معظم انقلاب است. (396764)
 
علی دوستدار ایران زمین
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۲:۲۳:۳۵
چه کسی گفته ...گفتمان اصلاحات، یعنی پشیمانی ضمنی و تلویحی و گاهی صریح و علنی از آرمان‌های اصلی انقلاب و امام.
تمام مقاله تان را با این جمله خراب کردید . (395664)
 
فاطمه اشجعی
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۴:۴۸:۰۴
آرمان امام خمینی تشکیل جمهوری اسلامی بود نه جمهوری ایرانی

این جملاتی که در زیر می‌بینید، گفتمان اصلاحات در طول ریاست جمهوری خاتمی بود. البته من اسامی این نابغه‌ها رو حذف کردم اما خودتون می‌تونید با یه سرچ ساده در گوگل، افاضه کننده‌ها رو پیدا کنید:

حتی علیه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد. (۶/۲/۷۷)

نفی خطوط قرمز و انکار فصل الخطاب‌ها ضروری است، خطوط قرمز باید پاک شود. (مرداد ۷۷)

کافر و بی دین هم خودی است. قرآن هم فرمود «لکم دینکم ولی دین» بنی آدم اعضای یک دیگرند.(شهریور ۷۸)

صحت قصه‌ی حضرت یوسف در قرآن کریم، از محالات است.(خرداد ۷۸)

قرائت های مختلف از دین زدودنی نیستند و همه را باید به رسمیت شناخت.(۱۲/۱۰/۷۸)

در تعارض تکالیف دینی و حقوق بشر، حقوق بشر مقدم است.(شهریور ۷۸)

مظاهر دینی چون حجاب و حیای زنان، نماد عقب افتادگی است.(تیر ۷۷)

دوران مدرن، دوران حکومت و رهبری عقل است و دین باید به عرصه زندگی خصوصی باز گردد.(۲۲/۴/۷۹)

چون دین و سیاست از هم جدایند، حکومت دینی هم غلط است.(۲۲/۴/۷۹)

حقوق بشر هم بر دین مقدم است، هم بر قانون اساسی.(۲۸/۶/۷۸)

دین خط و مرز قرمز و منطقه حفاظت شده ممنوعه ندارد.(۲۴/۴/۷۹)

ذخائر فقه شیعه به انتها رسیده است. (بهمن۷۷)

نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است.(۱۶/۱/۷۹)

مظاهر دینی نماد عقب افتادگی است . (تیر۷۸)

مراجع حق ندارند حکم به وجوب شرکت مردم در انتخابات بدهند.(۱۲/۸/۷۷)

در فرهنگ ملی ما چادر یک حجاب برتر نیست. در حالت گذرا از سنت به مرحله مدرنیته هستیم که زنان مشارکت های بیشتری در جامعه پیدا می کنند و می روند که سنت های متعلق به گذشته را پس بزنند.(۲۸/۹/۷۷)

تفکر شیعی گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است.(۲۲/۸/۷۸)

هیچ مسئله قطعی در اسلام نداریم.(۱۰/۷/۷۸)

ائمه صلوات‌الله علیهم نیز در بُعد ظاهری و حکومت که در واقع زعامت دنیوی است، از خطا مصون نمی باشند.

به نظر من گفتار فاطمه که بهترین زنان کسانی اند که (لا یرین احداً و لا یراهنّ) و رفتار او فاطمه در پنهان شدن از مقابل فرد نابینا نمی تواند الگوی رفتاری زنان ما باشد. (دی ۷۸)

معصومان هم به حقیقت دست نیافته‌اند. (۲۲/۶/۷۷)

در مسائل حکومت و سیاست، فعل و قول معصوم حجت نیست.(بهمن۷۷)

عمر نوح پیامبر ۶۰ الی ۷۰ سال بوده است و ۹۵۰ سال، عمرِ خاندان نوح بوده است، واقعا بعید است یک شخص ۹۵۰ سال عمر کند.(۱۹/۱۰/۷۸)

معصومین فقط در کلیات و اصول اسوه‌اند نه در فروع و جزئیات.(بهمن ۷۷)

آدم و حتی معصومین(ع) خود به خود بدون نظارت مردم و به طور اصولی، در معرض انحراف هستند.(۱۶/۱۰/۷۸)

نظریه حکومت اختصاصی قابل تفویض شده از طرف خداوند به انبیاء، دلیل قابل دفاع ندارد.(۲۸/۱/۷۹)

قران زاییده توهمات رسول اکرم است.

هر جا که دین با آزادی در مقابل هم بودند باید از آزادی پیروی کرد.

مادامی که خدا در جامعه باشد ایران رنگ مدرنیسم را نمی‌بیند.

این جملات باید مایه‌ی شرم کسانی باشه که ادعای تو خالی دارند مبنی بر اینکه باید به همه‌ی ادیان و عقاید احترام گذاشت.
این گفتمان در کشوری که دین رسمیش اسلامه و رئیس جمهورش بر اساس قانون اساسی موظفه که از دین رسمی کشور پاسداری کنه چه معنایی داره؟ (395745)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۹:۱۳:۲۹
خواهر محترمه
با تشکر

آیا آرشیوی مستند از این افاضات اصلاح طلبان را سراغ دارید؟ برخی از هواداران آنها کلا منکر این مسائل هستند. اگر بتوانید معرفی کنید سپاسگزار خواهیم بود. (395956)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۰۰:۱۵:۰۲
آرشیو مجله‌ی کیان (396457)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۳:۲۸:۰۲
فاطمه خانم. چند درصد از مردمی که به آقای خاتمی رای دادند گفتمان افراد مجله کیان را قبول دارند؟! فقط این را می تواتم بگویم ما گفتمان آقای خاتمی و آقای مجید انصاری و.. را قبول داریم نه گفتمان امثال آقای گنجی را.. اما خوب در فضای آزادی بیان خیلی حرفها و عقاید عنوان می شود و این طبیعی است.. (396680)
 
علي و.
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۲۲:۳۷:۲۴
بزرگان اصلاحات!

مهاجراني كه روز و شب از BBC‌ و ... آرزوي براندازي ميكرد، وزير ارشاد «محبوب» خاتمي نبود و نيست!

موسوي در ارديبهشت 88، ديدار با نهضت آزادي رو منكر نشد و دانشجوي دانشگاه زنحان رو متهم به دروغگويي نكرد! در حالي كه در ارديبهشت 89 با اعضاي نهضت آزادي زسما ديدار كرد!

حيف كه وقت ندارم. والا اونقدر نمونه از عبدالله نوري و حجاريان و خوييني ها و ... مي آوردم كه از تعداد كليكهاي \"دوستان با همه چيز مخالف\" بيشتر باشه!
آغاجري و گنجي و سحرخيز و ... هم كه جاي خود دارن.

گرچه، فقط اخبار مجلس ششم (محفل يزرگان! اصلاحات) براي دوستاني كه اون زمان رو تجربه نكردن كفايت ميكنه! (396855)
 
رضا اسدیان
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۲۲:۵۷:۵۸
من صحت حرفای شما رو تایید نمیکنم ، یعنی حد اقل اصلاح طلبای شناخته شده مخالف این حرفاند.
ولی کسی هست که در مورد ادعای هاله نور توسط رئیس دولت شک داشته باشه ؟
خدا وکیلی اگه خاتمی خواب هاله ی نور رو هم میدید پدرش رو در می آوردند ! (396099)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۰۰:۰۷:۴۵
اتفاقا بعضی از این جملاتی که نوشتم از زبون همون اصلاح طلبان شناخته شده اومده بیرون واسه همین کلا همه‌ی اسامی رو حذف کردم
بعد اینکه هاله‌ی نور کجا و این گفتمان وحشتناک اصلاحات کجا؟
مث اینکه اصلا متوجه نیستید که این گفتمان اصلاحات که نمونه‌هاش رو در بالا نوشتم همه در زمان همین آقای خاتمی در جریان بود و البته اگه به تاریخ گفته‌ها توجه کنید می‌بینید که نظام به احترام رأی مردم اجازه داد که خاتمی در مقام خودش باقی بمونه همونطور که امام خمینی هم به احترام رأی مردم تا وقتی خود بنی صدر خودشو رسوا نکرد اجازه دادند در مقام ریاست جمهوری باقی بمونه
دموکراسی یعنی همین
یعنی احترام به رأی اکثریت که جناح اصولگرا ۸ سال رعایتش کرد حتی شده با خون دل خوردن (396455)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۳:۲۸:۵۳
اصلاح طلبان شناخته شده نه اصلاح طلبان مقبول مردم طرفدار اصلاحات!! (396681)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۰۶:۳۹:۱۸
آقا رضا،
مشکل خیلی از دوستان نظیر شما، کم سن و سال بودنه و درک نکردن واقعی دوران اصلاحات.
وگرنه به خاطر می آوردید که آقای گنجی، آقای سروش، عرت الله سحابی، هاشم آغاجری، ابراهیم اصغرزاده، سعید حجاریان، محسن کدیور، عطاءالله مهاجرانی همگی در دوران آقای خاتمی، مسؤولیتهای گوناگونی داشتند و حداقل نکته مشترک همه آنها بیان جملات فوق (در کنار خیل عظیمی از سایر اصلاح طلبان) در روزنامه های زنجیره ای سالهای 77-79 بودند.
خداوند را شکر می کنیم که چهره واقعی این انسانها برای قاطبه مردم آشکار گشت و دیگر نزد مردم آبرویی ندارند.
هیچ وقت خون دلهایی که در دوران اصلاحات از جانب اینها می خوردیم و مجبور به تحمل و سکوت بودیم رو فراموش نمی کنم. (396478)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۳:۲۹:۵۱
یک بار گفتیم که گفتمان اصلاحات بر مبنای سخنان آقای گنجی و ... را قبول نداریم و به این گفتمان قائل نیستیم... (396682)
 
علي و.
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۲۲:۴۲:۵۳
لطفا بچه بازي درنيارين و از هاله نور و دروعگويي و ... حرف نزنيد كه مجبور ميشيم فيلم دست دادن خاتمي با دختران ايتاليايي رو در كنار بيانيه تكذيب بنياد باران، در همين سايت الف منتشر كنيم!

اتفاقا هاله نور اگر قابل اثبات نباشه، قابل انكار هم نيست. صرفا ميشه اعتراض كرد كه چرا مطرح شده.
فيلم(هاي) خاتمي رو هم ميشه انكار كرد! (396856)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۹:۳۷:۰۰
خوب بر فرض که این مسئله صحت داشته باشد عملی غیز شرعی صورت گرفت ؟ هر آدمی میتواند اشتباهی بکند اما اینکه به کسانی که الان در غرب علیه نظام سخنرانی میکنند و یا صحنه های لمس دختران جوان از جمله جشن چلچراغ و یا دبگر همایش ها و با دست دادن با زنان ایتالیائی وی بر روی اینترنت موجود است اعمالی خلاف شرع است که کسی هم پدر مرحوم ابشان را در نیاورد . (397117)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۲۳:۲۷:۱۹
اظهار نظر های افراد مختلف چه ربطی به حرکت اصیل اصلاح طلبی مردم دارد . از طرفی تمام این جملات بصورت بریده شده استفاده میشود که ارزش استناد ندارد. امری را که به تایید نرسیده مبنای تحلیالتان قرار میدهید و سپس اسمون و ریسمون و به هم میبافید. (396114)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۲۳:۵۸:۵۴
می‌خواین اسامی و منابع رو کنارشون بنویسم تا ببینید که اکثرشون در حال حاضر فراری هستند و همین افاضات شاید غلیظ تر از اینا رو هم دارن اونور آب افاضه می‌کنن؟
اسامی روزنامه‌هایی که این جملات از اونا ذکر شده رو چطور؟
من فقط برای اینکه نظرم منتشر بشه اسامی رو حذف کردم چون بعضیاشون همین الآن داخل کشور هستند و دارن جولان میدن (396453)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۳:۳۰:۵۰
فاطمه خانم.. شما اصولگرایی بر پایه گفتمان امثال آقای شریعتمداری را قبول دارید؟ (396683)
 
علي
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۴:۰۰:۵۵
لطفا همراه اسامي متن كامل رو بگذاريد تا قضاوت كنيم.
خارج بودن بسياري از افراد هم دليلش اينه كه ما (يكي از آزادترين كشورهاي جهان هستيم!!!!! ) اينو آقاي رييس جمهور فرمودند من نگفتم (396700)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۹:۴۱:۰۷
اتفاقا خیلی هم ربط دارد چطور است که همان زمان همین افراد بعنوان افراد شاخص اضلال طلبی معرفی میشدند یکیش هم اکبر پونز ملحد که منکر وجود شریف حضرت حجت علیه السلام شد مگر همین ملحد ضد انقلاب همو نبود که بدترین توهین ها را به هاشمی انجام داد پس چطور آن زمان اضلال طلبها هیچ دفاعی از هاشمی نکردند ؟
اصلا بی خیال شما لطف کن اصلاح طلبی را برای من تعریف بکن لطفا بدون حاشیه روی .....باور کن خودتان هم نمیدانید منظور از اصلاح طلبی چیست ! (397118)
 
بهفرض
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۰۷:۵۳:۰۵
خانم محترم، شما صحبتتان یک اشکال اساسی‌ دارد، آن هم اینکه فکر می‌کنید چون اصلاح طلبان جلوی گفته شدن این مطلب را نمیگرفتند لابد موافق این حرف‌ها بودند. یعنی‌ (در دیدگاه شما) دوحالت وجود دارد یا کسی‌ موافق حرفی‌ هست یا اگر نیست باید جلوی حرف زدن طرف مقابل را بگیرد.
ائمه ما با مخالفین تشیع و اسلام و حتی با ملحدین مناظره و بحث میکردند. دلیلش هم خیلی‌ ساده است، حرف درست در تضارب آرا و در میدان بحث و مناظره مشخص میشود و نه در فضا ی بگیر و ببند. حالا من و شما که مخالف حرفهایی‌ هستیم، باید مخالفت خودمان را با دلیل و برهان و در فضای آزاد بیان کنیم اما حق نداریم اجازه صحبت را از طرف مخالف را بگیریم. و اتفاقا اصلاح طلبی یعنی‌ همین، یعنی‌ شما حق دارید مخالفت کنید، بحث کنید و هر چه می‌خواهید در سایت یا روزنامه تان به عنوان دلیل و برهان منتشر کنید، اما حق ندارید همین حق را از دیگران بگیرید. در واقع گفتمان آزادی بیان بر مبنا ی حس حقیقت جویی‌ است، چون اگر کسی‌ حقیقت را نشناسد، در چه فضایی میتواند حرف درست یا غلط را تشخیص دهد بجز فضای آزاد؟ اگر کسی‌ حرف موافق و مخالف را نشنود چگونه بهترین سخن را پیدا کند؟ (396486)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۰:۲۷:۲۴
آقای محترم
فضای آزاد چیه؟
این سیاست اصلاحات راجع به دین در روزنامه‌ها، همایش‌های دانشجویی، مقالات، کتابها سخنرانی‌ها جریان داشت.
تضارب آرا و مناظره در بین نخبه‌ها صورت می‌گیره نه اینکه کتاب و مقاله و روزنامه چاپ کنن و اینهمه توهین به دین و مقدسات مردم رو در معرض دید عموم قرار بدن
مگه قرار بوده رئیس جمهور، مذهب رسمی کشور ایران رو در آمریکا و اروپا پاسداری کنه؟
نخیر قربان

لطفا مراجعه بفرمایید به اصل ۱۲۱ قانون اساسی اونجایی که رئیس جمهور سوگند یاد می‌کنه و می‌گه:
«من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیتهایی که بر عهده‏ گرفته‏ام به کار گیرم»

کجا «آزادی بیان» این حق رو داره که قانون اساسیی رو که اکثریت بهش رأی دادند زیر پا بذاره؟
از کی تا حالا «آزادی بیان» حق داشته روی دست «دموکراسی» بلند شه؟ (396557)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۳:۳۲:۱۲
فاطمه خانم از این قانون اساسی چنان دم می زنید که گویی رییس جمهور فعلی و محبوب شما کاملا و به صورت تمام و کمال همه مواد قانون اساسی که مربوط به ایشان و مصوبات مجلس است را کاملا اجرا کرده است!! (396685)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۰۸:۱۳:۱۸
آقای محترم
رئیس جمهور فعلی اگه اشتباهی می‌کنه اولین کسانی که بهش اعتراض شدید می‌کنند همین کسانی هستند که بهش رأی دادند
ولی متأسفانه شماها چشماتونو به روی اشتباهات امثال خاتمی بستید (396911)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۲:۵۵:۳۰
شما چه اعتراض شدیدی تا حالا به آقای احمدی نژاد کرده اید؟ یا شما کذب می گویید یا آن زمانی که شما اعتراض شدید می کردید ما خواب بودیم؟!
راستی اعتراض شدید منظورتان مصوبه مجلس درباره دانشگاه آزاد که نبود؟! (396998)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۶:۰۷:۳۱
ببخشید نکنه می‌خواین استارت بزنین که ماجرای مصوبه‌ی دانشگاه آزاد رو هم بچسبونین به احمدی نژاد؟
یه چیز دیگه اینکه از همه طرف دارن احمدی نژاد رو می‌کوبن بعد شما می‌گی کدوم اعتراض شدید؟
نکنه معنی اینهمه کوبیدن دولت یعنی نوازش کردن دولت
آره حتما همینطوره. معنی نوازش عوض شده و ما خبر نداریم

درباره‌ی هر چی نظر میده بفاصله‌ی چند دقیقه بغیر از رجا نیوز و ایرنا بقیه شروع می‌کنن به کوبیدنش. فرقی هم نمی‌کنه از کدوم طرف باشن. فقط می‌کوبن
شماها که می‌گین دیدی ما گفتیم این آقا اینجوریه و اونجوریه و شما قبول نمی‌کردین؟
اینطرفی‌ها هم می‌گن آقای رئیس جمهور با این کاراش داره ما رو پشیمون می‌کنه از رأيی که بهش دادیم

راستی عباس آقا
شما یه نمونه از انتقاداتی که خودتون و دوستاتون به خاتمی کردن اینجا بنویسید لطفا (397078)
 
بهفرض
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۲۰:۰۳:۵۵
مذهب رسمی‌ من که می‌گوید :

وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَىٰ ۚ فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

مذهب رسمی‌ شما چطور؟ آیا مذهب رسمی‌ شما با نوشته‌ها و شبهه‌ها و مخالفت‌ها به خطر می‌‌افتد؟ مذهب رسمی‌ من که اینطور نیست. مذهب رسمی‌ من در برخورد با اندیشه‌های دیگر اتفاقا محکمتر و راسختر میشود. (396837)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۹:۴۲:۲۴
واقعا فکر کردید با یه مشت ساده لوح طرف هستید؟
فکر می‌کنید پاسداری از دین که در قانون اساسی ازش یاد شده بخاطر اینه که ممکنه بدلیل ندونم من و شما دین خدا از بین بره؟
اگه در همین لحظه که من و شما داریم حرف می‌زنیم تمام مردم کره‌ی زمین نه تنها منکر ادیان الهی که منکر خدا هم بشن، باز هم خدا هست و باز هم حقانیت ادیان الهی سر جای خودشه و کوچکترین خدشه‌ای به اونها وارد نمی‌شه
اسلام دینیه که حقانیت گفتمانش بر اساس تعداد پیروانش سنجیده نمی‌شه
اینو یادتون باشه واسه همیشه
گفتمان ضد دینی اصلاحاتچی‌ها باعث از بین رفتن دین من نمی‌شه حتی باعث تضعیفش هم نمی‌شه اما باعث پس زدن دین از جامعه و تبدیل جمهوری اسلامی به جمهوری ایرانی می‌شه
انقدر ما رو ساده لوح فرض نکنید
این جملاتی که اون بالا نوشتم از دهن یه مشت سکولار اومده بیرون
فهمیدنش اینقدر سخته؟ (397119)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۹:۴۶:۳۵
خوی خدا پدرت را بیامرزد مناظره با کی و چه سطحی از دانش ؟ وقتی که شماها هنوز در تعریف اصلاحات مشکل دارید و بجز توهین و ادعا سخنی ندارید پس چطور میخواهید سخن از مناظره بزنید ؟ شما باید یک اصولی را تعریف کنید تا بر پایه آن بحث شود یا نه ؟ در ضمن وقتی یکی می آید میان یک مشت جوان دانشجو که بیشتر عمرش را مشغول درس خواندن و یا دز واقع حفظ دروس است و هی اشنائی با مسائل سیاسی ندارد و تنها بز اساس احساساتش و فضای خانواده که سیعضا ساده ترین اصول دینی را هم بلد نیستند سخنان در سطح بسیار بالا را مطرح میکند میشود به وی میدان داد ؟ محیط علمی صرف دانشگاه بودن محیط علمی نیست هر محلی شانی دارد که شماها به آن اعتقادی ندارید . (397121)
 
علی دوستدار ایران زمین
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۲:۳۶:۲۱
علم غیب شما در انتخابات 76 مرا کشته .... لااقل اینجوری نگویید حواستان باشد در چه سایتی و کجا قلم میزنید .
این حرفها عوامانه هم نیست چه رسد به ....
هر چه سعی کردم مادر بزرگم به خاتمی رای ندهد هم شد حرف ... آن هم در یک مقاله مثلا روشنفکرانه ... !؟
از الفی های عزیز بیشتر انظار می رود . (395670)
 
كاوه
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۲:۴۰:۳۸
((پس جناب آقای سید محمد خاتمی! از ما به شما نصیحت. مردم را از طریق حزب و جناح و روزنامه و سایت و وبلاگ و بنیاد باران نشناسیم. مردم را در کوچه و خیابان و بازار و مسجد و شهر و روستا و دور و نزدیک کشور بشناسیم.))
كاملا با اين جمله موافقم و آقاي احمدي نژاد هم اين مسئله به خوبي درك كرده بود كه تمام تلاشش را بر حواشي شهر ها و روستا ها گذاشت و توانست راي آنان را جلب كند البته چگونگي آن را همه ميدانند!! (395673)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۵:۰۹:۱۵
کاهش محرومیت در روستاها و مناطق محروم عینی است. در صورت خروج از تهران و سرکشی به این مناطق و هم کلام شدن با مردمانش به نتایج جالبی دست خواهید یافت (395761)
 
mohsenR
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۶:۵۷:۲۹
این توهین شما و امثال شما روشنفکر نماها به مردم محروم و کمتر توجه شده بود که رای به آقای احمدی نژاد را بدنبال داشت،نه سهام عدالت و سیب زمینی.دور اول آقای احمدی نژاد که نه سهام عدالتی بود نه سیب زمینی پس مردم به چی رای دادند؟اصلا اگر مردم به این چیز ها رای میدادند به کروبی و وعده ماهی 70هزار تومان باید رای میدادند نه رییس جمهور محترم که هدفمندی یارانه ها را که همه میدانستند تورم می آورد و با فشار به اقشار آسیب پذیر همرا است را در راس برنامه اقتصادی خود آورده بود.

چرا شما مردم را به تهرانی و غیر تهرانی،تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده،دهاتی و شهری،روشنفکر و عقب مانده تقسیم میکنید و ارزش رای آنها را جدا میکنید؟

اگر معیار اسلام است که در قرآن آمده \"ان اکرمکم عند الله اتقاکم\"ملاک تقواست نه سواد و روشنفکری و مطمئن هستم دهاتی که صبح تا شب برای روزی حلال تلاش میکند و با تکیه بر بازوی خود و از زمین خدا نان من و شما را هم میدهد و نه وقت ماهواره و اینترنت و چت و بلوتوث و اس ام اس بازی و... را دارد و از بنزین و گاز و برق و ...یارانه ای هم کمترین بهره را دارد تقوایش بیشتر است. (395862)
 
پسرخوب
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۲:۵۴:۵۱
حرف راست همینه!

اصلاح طلبان یک بار هم که شده بیایند راست حرفشان را بزنند. چه چیز را می خواهند اصلاح کنند؟ دین خدا را می خواهند اصلاح کنند؟ می خواهند اسلام را منطبق بر لیبرالیسم و دموکراسی کنند؟

اینکه اصلاح طلبی نیست. استحالبه طلبی است ...
(395658)
 
عباس
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۳:۲۳:۳۳
امام حسین علیه السلام هم برای \"اصلاح طلبی \" قیام کرد.. انقلاب سال 57 هم یک اصلاحات بزرگ بود...
اصلاحات به معنای مدیریتی یعنی \"بهبود مستمر\" یعنی شناخت نقاط ضعف و تلاش برای رفع آنها...
اصلاحات به این معنی است نه استحاله دوست عزیز.. (396675)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۳:۰۰:۵۹
مطالب شما خوب بود ولی شما از یک جناح حمایت کردید و بی طرف نبودید، کاش منطقی تر می نوشتید (395681)
 
ايمان
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۳:۱۶:۴۴
با سلام .واقعا هرچه از انقلاب ميگذرد طرفداران انقلاب همگي اين انقلاب را به عات اگاهي و مطالعه زياد و علمي بودن ان انتخاب كردن نه ارثي بودن ان مثل مسلمان بودن حقير كه ان را از خانواده خود به ارث برده اما هيچ شباهتي به مسلمانان ندارم. اين بزگترين قدرت انقلاب در برابر ضالمان است كه از روي اگاهي مردم است نه تعصب كوركورانه. (395694)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۳:۲۲:۲۵
ممنون ازتحلیل زیباوپرمغزتون .انصافا\"جمله آخرتون توش کلی حرف داشت. (395699)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۳:۴۰:۵۸
من از همون افرادی هستم که اول به خاتمی و بعد دوبار به احمدی نژاد رای دادم. (بالله اگر دروغ بگویم چقدر هم از پیروزیش خوشحال شدم)
اما از سال 84 تا 7-86 طول کشید تا یه چیزایی دستم بیاد: از تورمی که انکار میشد تا مافیای نامرئی که قیمت خونه رو بالا می برد و هزارتا چیز دیگه و صدا سیماهم فقط یکطرفه ازش حمایت میکرد.
تازه کم کم فهمیدم که اونهمه انتقادات ریز و درشتی که تلویزیون و روزنامه هایی مثل کیهان از خاتمی میکردن و حداقل باعث برگشتن رای من ازش شد (کاری به دلیل رای دادن بقیه ندارم) صرفا برای منافع حزبی خودشون بود.
امروز نمیدونم خودمو جزء اصلاح طلبا بدونم یا اپوزیسیون یا... اما همینقدر میدونم که دیگه به کدوم رسانه ها نباید اعتماد کنم! (395709)
 
سبزینه یاریگر الف
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۳:۵۱:۳۵
اقای دکتر خاتمی
من دانش اموز با تمام عشق و علاقه ام از شما و اصلاحات طرفداری میکنم اما چگونه به شما بفهمانم که اینان دارند از شما سوئ استفاده میکنند؟خاتمی عزیز اینها نه شما را قبول دارند و نه انقلاب را.
نگذار طرفدارانت را با انگ ضد انقلاب زدن از بین ببرند.
ما منافق نیستیم
شما و آقای... سران فتنه نیستید یعنی نباید باشید.
اما مقصر خودتان و اقای مهندس موسوی است که بعذ از 18 بیانیه حتی یک پیام نداد که ما را از سلطنت طلبان و منافقان جدا کند (395714)
 
سبزینه یاریگر الف
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۲۰:۳۷:۲۵
اینهایی که به نظر من مخالف دادن،منافقن دیگه؟نه؟چون من اومدم خاتمیو ازشون جدا کنم (396015)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۰:۲۵:۰۹
سبزینه : اینا با چه زیونی بگن. کسی که خودشو بخواب زده رو نمیشه بیدارش کرد. مثلا در
بیانیه 17 موسوی:
تهمت بی دینی و همراهی با قدرتهای بیگانه مستکبر و افراد بدنام و جریانهای منحوسی چون منافقین به فرض آنکه به حذف فیزیکی تعدادی از خدمتگزاران اسلام و مردم منتهی شود ناشی از چشم بستن به ماهیت مشکلات ملی کشور است. من به عنوان یک دلسوز می گویم منافقین با خیانت ها و جنایت های خود مرده اند، شما برای کسب امتیازهای جناحی و کینه ورزی آنها را زنده نکنید.

خدا عاقبت همه رو بخیر کنه (396555)
 
سيدي
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۴:۰۰:۳۸
اين عزيز نگارنده و احساسي ما زياد در مادربزگشان غرق شدند و همه دنيا را با مامان بزرگ قياس مي كنند . خاتمي به امام و افكار امام خيانت كردند درست . خاتمي فرهنگ اين مملكت را بهم ريخت قبول . خاتمي با براندازان نظام نشست و برخاست داشته كاملا\" صحيح و ... ولي آيا حاكمان امروز منهاي موضوعات فوق هستند . كلام امام را زير سوال بردن خيانت به امام نيست ؟ علنا\" در سيماي ملي حجاب و بي حجابان را حمايت كردن عين بي فرهنگي نيست ؟ آيا ذلت از اين بدتر ميشود تا اسلام ايراني را بر اسلام واقعي ترجيح دهيم شما عوض آنكه دور مادربزرگت بگردي يك كمي در جامعه سرك بكش ببين چه خبر است تا درست و بجا مقايسه كنيد چه وضع اسفناكي آن موقع وجود داشته است كه الان وجود ندارد . بيكاران شاغل شدند ؟ معتادان شفا پيدا كردند ؟ عدالت از اين ملت سرريز شده است ؟ اقتصاد ما رونق پيدا كرده است ؟ تبعيض محو شده است ؟ امنيت دوچندان گشته است ؟ چه فرجي حاصل شده است ؟ (395717)
 
سعيد پور مراد
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۴:۱۵:۱۵
با سلام ،
مسائل زيادي وجود دارد: از آلودگي هواي تهران با احتمال بي كيفيتي بنزين تا تعداد فرزند و سقوط هواپيماي مسافرتي و تحريم هاي سنگين عليه جمهوري اسلامي و يا پرونده فساد مالي معاون رئيس جمهور و سخنان نامتعارف آقاي مشايي .
همه اين مسائل اگر در دوران اصلاحات انجام مي شد دهها مقاله و نقد درباره آن نوشته مي شد و از بسياري جهات مورد بررسي و مسوولين مجبور به پاسخگويي شفاف تر و مسوولانه تر مي شدند .
الان چه وضعي داريم آيا واقعا مطبوعات و رسانه ها مي توانند نقد صريحي درباره مسائل فوق داشته باشند ؛ آيا فساد ، جرم و جنايت و طلاق از دوران اصلاحات كمتر شده است ؛ آيا مردم كتابخوان تر شده و قوانين را بهتر رعايت مي كنند ؟
جناب نويسنده آزادي بيان و رسانه ها با همه مضار آن از نان شب هم واجبتر است و بدون نقد و بررسي همه جانبه بسياري از رفتار و كردار مسوولان تكرار مكررات و يا دور باطل خواهد بود از ادغام ها و تاسيس كردن هاي دوباره تاحذف كردن و منحل كردن ها تا تغيير شكل دادن ها .
ركن چهارم دموكراسي هديه خاتمي و بسياري از آزاديخواهان به ما بوده است ، حتي دين ما هم بدون آزادي در انتخاب و آگاهي بي معناست و نقد بسياري از خرافات كه توسط مطبوعات اصلاح طلب انجام شد هيچگاه باعث شرمساري نبوده و نيست . مرسي (395721)
 
mohsenR
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۴:۲۰:۳۱
آقای سعید پور مراد نمیدانم در دوره اصلاحات چند ساله بودی و حق رای داشتی یا نه اما صرفا جهت اطلاع:

1-ماجرای قتل های زنجیره ای در دوره آقای خاتمی اتفاق افتاد و هنوز اطراف قضیه روشن نشده است.کار به جایی رسید که آقای هاشمی بعنوان مسبب قتل ها و ده ها قتل دیگر در دوره سازندگی از طرف دوم خردادی های تتندرو معرفی شد و لقب عالیجناب سرخپوش به آقای هاشمی دادند.

2-فتنه تیر88 را یادتان بیاید و اینکه چگونه با تدبیر رهبری معظم انقلاب و راهپیمایی حماسی 23 تیر مردم ولایتمدار خنثی شد.عملکرد دوم خردادی ها در این فتنه چگونه بود؟آیا در دفاع از رهبری معظم انقلاب کاری انجام دادند؟موضع آقای خاتمی چگونه بود؟آقای کروبی و موسوی و معین و...چکار کردند؟

3-قضیه مطبوعات زنجیره ای که بقول رهبرمعظم انقلاب پایگاه دشمن شده بودند و جو سنگین تبلیغاتی برعلیه هر کس که جرات انتقاد از دوم خردادی ها را بخود میداد براه می انداختند را یادتان هست؟مطبوعاتی که امام خمینی (ره) را به موزه سپردند و برعلیه اسلام و انقلاب و حتی عاشورا مطلب مینوشتند؟یک موضع گیری از اصحاب فعلی فتنه بر ضد مطبوعات هنجارشکن آندوره بیاورید.

4-استیضاح وزیر ارشاد خاتمی که حامی اصلی مطبوعات هنجارشکن آندوره بود را بیاد بیاورید.چگونه رای مجلس راستی آندوره مهاجرانی دوم خردادی را ابقا کرد و با فشار حوزه و مردم متدین زینت الوزرای خاتمی به اجبار استعفا کرد.

5-آقای نوری وزیر کشور خاتمی در برابر قوه قضاییه قد علم کرد و از امکانات دولتی ستاد حمایت از یک مفسد اقتصادی را براه انداخت و عملکرد های ایشان موجب استیضاح و برکناری شد و صحبتهای ایشان در مورد اسراییل بسیار بدتر از آقای مشایی بود.

6-تقلب صورت گرفته در انتخابات مجلس ششم در حوزه تهران که کار را به شمارش آرا کشاند و رای ها جابجا شد و آقای هاشمی از نفر سی و چندم به بیستم رسید اما با فشار دوم خردادی ها انصراف داد.آقای تاجزاده فتنه گر هم که مسوول انتخابات وزارت کشور بود محاکمه و از خدمات دولتی منفصل شد.

7-کنفرانس ننگین برلین با حضور دوم خردادی هایی چون جمیله کدیور همسر مهاجرانی

8-ماجرای تحصن مجلس ششم و استعفای جمعی استانداران خاتمی که میخواستند انتخابات مجلس هفتم را زمینگیر و مملکت را با چالش جدی مواجه کنند

9-در موضوع هسته ای عقب نشینی قدم به قدم آنها مقام معظم رهبری را وادار به وارد شدن به قضیه و دستور رفع پلمپ تاسیسات هسته ای کرد.

10-نامه کذایی نمایندگان دوم خردادی معروف به نامه جام زهر

و....

اگر یک مورد مشابه از اصولگرایان اتفاق افتاده بود زمین و زمان را به هم میدوختید. (397032)
 
زهرا
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۴:۱۶:۲۴
اصولا ادمي هستم كه به تمام سايتها سرك ميكشم البته به شما ببيشتر اما كلا نفهميدم گردانندگان ان چه هدفي را دنبال ميكنند
با خواندن اين دست مطالب واقعا تعجب مي كنم تعجب از روزي كه حامي اين سايت بودم اما امروز ميبرسم به كجا چنين شتابان
چرا چرا چرا به خاطر كينه ونفرت ازاطرافيان احمدي تمام اصول احمدي نژاد بودن را زير سوال ميبريد فراموش نميكنم همين سايت ساله بيش عشق احمدي نژاد ي بودن را در دل بذر باشي كرد اقاي توكلي كجاي كار سود نداشت (395723)
 
حسین
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۴:۲۰:۴۶
از کی تا حالا مامان بزرگ جنابعالی شده شاغول سنجش طرفداران اصلاحات؟! پس یکباره بفرمایید این همه نخبگان جامعه پیرو مامان بزرگ شما هستند! (395725)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۴:۴۶:۰۸
اصلاح طلبان سخن امیرالمومنین را پیروی می کنند. ( فرزند زمان خود باش ) (395741)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۴:۵۱:۵۷
مقاله و اظهارات شما \" آنچه گذشت \" بود و آنچه خواهد آمد نیز . . . آسیاب به نوبت !!!
بالاخره طیف رییس دولت فعلی نیز باید به موقع حساب پس بدهند . (395747)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۵:۰۶:۳۵
چرابا بررسی تفکرات مادر بزرگت نتیجه میگیری مادر بزرگت نه دارای تفکر مشخصی است نه بنده خدا می داند تفکر چیه البته خدای نکرده توهین نشه خب خیلی هستن به خاطر کاپشن احمدی نژاد بهش رای دادند خیلی ها به خاطر سیب زمینی (این توهین به ملت نیست در جامعه ما فراوانند شاید داستان حسنک وزیر را خوانده ای مشتی رند را سیم دادند تا حسنک را بزنند)مردم ایران خیلی با شعور تر ازاین حرفه های بی اساسنددر جامعه طیف های زیادی هستند که رای را براساس تفکر نمیدن مثلا خودت نویسنده طرفدار ناطق بوده الان شاید احمدی نژاده فردا شاید قالیباف و پس فردا بنده خدای دیگه . نویسنده بهتر خاطرات مادر بزرگش را برای ایندگان جمع اوری کنه ما که درک نکردیم مادر بزرگ ایشون خیال میکنه سید بودن ،جوان بودن و خیلی از مواد شرط خدمته نه جناب اینگونه نیست (395755)
 
فرناز
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۵:۳۴:۵۷
جمله امام خميني بايد توي گوش همه ما باشه: \" ميزان راي ملت است. \"
گروه هاي سياسي و شخصيت ها هم
فراموش نكنند كه مردم با هيچ كس
عقد اخوت دائمي نبسته اند. (395784)
 
محمود نیا
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۵:۵۱:۱۵
باتمام این تفاسیر به این نتیجه میرسیم که یک جناح شدن فضای سیاسی موجود به نفع نظام نیست.حذف اصلاح طلبان باعث کم شدن مشارکت مردم میشود (395803)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۵:۵۸:۳۰
انسان هایی که افق های دور دست را می بینند، در زمانه خود تنها می مانند. نه تنها، تنها، بلکه ناسزا می شنوند و هتک می گردند. شفیعی کدکنی در یک رباعی سرنوشت انسان های فراتر از زمانه خود را به روشنی تصویر کرده است:
گه دهری و گه ملحد و کافر باشد
گه دشمن خلق و فتنه پرور باشد
باید بچشد عذاب تنهایی را
مردی که زعصر خود فراتر باشد (395808)
 
عرفان
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۶:۲۴:۴۰
لطفا\" مطالب ذیل تیتر اصلی روز نامه سلام را نیز مطالعه فرمایید. آیا ابهامی می بینید؟ (395835)
 
سید
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۶:۲۵:۰۰
این روزها بدجوری گیر داید به خاتمی
شایسته نیست این طور تخریب کنید به اعتقاد اینجانب اگر بناست حرفی علیه ایشان زده شود باید به او هم فرصت پاسخگوئی بدهید البته اگر گوش شنوائی برای شنیدن سخنان ایشان باشد (395836)
 
ساكني
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۶:۳۹:۳۳
برخلاف تحليل آقاي حسيني معتقدم مردم بدون تقصيرنيستند كه ازدامن چپي ها به راستي ها وازراستي هابه چپي هامي افتند وهردوره به يك جناح پناه ميبرند يا بهتر است بگويم پاسكاري مي شوند.آنها بايد بامعيارهاي صحيح اشخاص رابسنجند وانتخاب كنند.البته مقصر اصلي آنهايي هستند كه خودرانخبه مي دانند وافكارعمومي رارقم ميزنند.وازهمه بدتراينكه احزاب دولت ساخته اي كه درهردورهروييده وباهزينه بيت المال رشد كرده وپس از سواري گرفتن منقرض شده اند.چرانبايد بعداز32سال مااحزاب شناسنامه دارداشته باشيم. (395844)
 
عدل
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۶:۵۶:۰۴
محتوای مقاله بسیار خوب است و نسبتا بویی از حقیقت دارد.
اما لحن اش و مخصوصا مادربزرگ و عمو و عمه و \"قسم به خون شهدا\" همه اش شبیه یک داستان است که از طرز نوشتن کاملا هویداست. (395859)
 
مصطفی سیاوشی
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۷:۳۱:۰۳
از نظر خاتمی و دارو دسته اش مردم همون کسانی اند که دنبال خودشون انقلاب و نظام رو تخریب کنند هرکی بیشتر تو سایت و روزنامه است!!!
اما کسی که صداش از مسجد و هیئت بیرون میاد رو مردم حساب نمی کنند روستایی مردم نیست بعد هم بزرگ مینویسند دموکراسی!!!
دروغی به بزرگی ادعاهای دروغشان! (395890)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۸:۳۶:۰۴
راستی چرا الف خاتمی را علم کرده. نکنه نزدیک انتخابات می خواد بشه و باز دوباره... (395925)
 
درتومیان
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۱۸:۴۸:۴۶
نداشتن احزاب قوی باعث میشود هرباریکنفرازگردراه برسدوانگشت براحساسات روزملت بگذاردودولت رادراختیار بگیرددرحالی که نه برنامه کارشناسی شده دارندونه تیم منسجمی تغییرات دولت نهم راببینید کی ضرر میکند ؟مردم مستضعف کی نفع میبرد ؟فرصت طلبان (395939)
 
محمودیان
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۲۰:۵۲:۳۸
خاتمی در دور دوم سال 80 حدود 24 میلیون رای اورد.اقای احمدی نزاد هم در دوردوم حدود24 میلیون هر دو هم در دوره اول ریاست جمهوریشان کار فوق العاده ای نکردند. اما محبوبیت داشتند.نکته ی مهم همین است که با چه استدلالی گفتند تقلب شده؟ مگر سال 80 که اقای خاتمی حدود 24 میلیون رای اورد کسی گفت تقلب شده؟ نکته ی دوم درس عبرتی برای دولت مردان فعلی است که مردم تا ابد پشتیبان یک شخص نخواهند ماند.مراقب باشند راه درست راگم نکنند. (396024)
 
امین
۱۳۸۹-۱۱-۰۴ ۲۲:۲۹:۳۲
به این جمله توجه تان را جلب میکنم..............نتانیهو وزیرجنگ صهیونیست ها اعلام کرد که اصلاحات امید ما هستند..............فکرکنید ...این جمله خیلی چیزها رو ثابت میکنه........ (396085)
 
علی .ع
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۰۱:۵۷:۱۸
خاتمی آلمان هم که بود عرضه اداره مسجد هامبورگ را هم نداشت ما هم شوکه شدیم از انتخابش و از هرکه از دوست و آشنا میپرسیدیم نصف بیشتر سید بودن و روحانی بودنش رو دلیل انتخابش میگفتند. (396165)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۶:۱۶:۰۱
تنها شما را به چند مورد ارجاع می‌دهم:
» تأیید‌های رهبری معظم از دولت اصلاحات تا سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴
» همان کسانی که خاتمی برگزیدند، دستِ کم ۳ تا ۷ میلیون نفری بودند که به احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ رأی دادند.
» رهبری نظام در سال ۱۳۸۴ فرمودند که دو جناح مثل دو بال برای این نظام هستند.
» فایل صوتی دیدار هیأت دولت خاتمی با رهبری معظم را در سال ۱۳۸۳ گوش کنید.
» متن تنفید رهبر انقلاب را در سال ۱۳۷۶ و ۱۳۷۸ بخوانید.
پس اصلاحات رو تخطئه نکنید... (397081)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۰۰:۵۲:۰۱
تایید رهبر در مورد مواضع دولت و یا شخص رییس دولت یا رییس جمهور ملاکی برای حقانیت فرد و سیاست هایش نیست . رهبر کنونی انقلاب از هر سه دولت و رییس جمهور دوران زمامداری خویش پشتیبانی نموده است و تمامی موارد بالا برای هر سه رییس جمهور اجرا شده است .
قبل از ایشان هم امام راحل ( اگر یادتان بیاید ) پس از سانحه سقوط بالگرد حامل بنی صدر که جان سالم به در برده بود ، پیامی مبنی بر حمایت از ایشان و اینکه خداوند به دلیل خدمات این فرد به اسلام و مملکت ، و تداوم آن ، جان ایشان را نجات داده است ، صادر نمود .
به هر حال در هر سخنی حکمتی نهفته است که شاید ما متوجه آن نباشیم .
پس برای توجیه خودمان و دیگران اینگونه تاییدات را سند قرار ندهیم . (397174)
 
شهرآشوب
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۰۲:۰۹:۳۷
واقعا ای کاش دوستان تحصیل کرده می دانستند که در یک نظام مردم سالار رای همه افراد چه باسواد و چه سوپرباسواد ارزش یکسانی دارد. ای کاش افراد تحصیل کرده این کشور یاد می گرفتند که به شعور دیگران هم احترام بگذارند گرچه خودشان گاهی با ساده لوحی تمام هر چیزی را که از بی بی سی فارسی یا صدای آمریکای فارسی پخش می شود باور میکنند. آقایان و خانم های تحصیل کرده لطفا توجه کنید که شما در مرکزیت عالم قرار ندارید و خورشید و سایر ستارگان و کائنات حول محور وجودی شما گردش نمی کنند. (396170)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۰۸:۱۵:۳۱
اول از نویسنده این متن خیلی تشکر می کنم. من هم در طول این 16 سال وضعیتی بسیار مشابه ایشون داشته ام. به نظرم تحلیل جالب و مهمی بود از رفتار اجتماعی مردم در اقبال به افراد.
برام خیلی جالبه که این توهم \"خود اکثریت پنداری\" که آقای خاتمی و موسوی دچارش بوده اند، در مورد طرفداران اونها در اینترنت (به خصوص در موافق و مخالفهای ذیل این نطرات) هم همچنان صادقه.
من خودم براساس شناخته هام به آقای موسوی رأی دادم، البته پشیمانم از اینکه این آدم ساده لوح را به درستی نشناختم.
اما مشکل قدیمی من با خیلی از سبزها این بود که بجای اینکه از طرق علمی به ریشه یابی علل عدم موفقیت خود بیاندیشند و اینکه چرا مردم به آنها اقبالی ندارند و اصولاً مردم براساس چه شاخصه هایی تصمیم به انتخاب یک فرد می گیرند، مدام سعی در حذف صورت سؤال با القای این مطلب که ما اکثریت هستیم و اکثریت جامعه اصلاح طلب تغییر خواه هستند و تقلب شده و ... از این جور تخیلات، دارند.
به نظر من اصولاً مشکل اصلی اصلاح طلبی، سر فرو بردن در برف به مانند کبک است و یا خود را به خواب زدن. همین امر باعث دوری بیش از پیش آنها از متن جامعه و مردم شده و حرفهایشان فقط در میان قشری از روشنفکران جامعه خریدار دارد.
متأسفانه افرادی که بیش از همه داعیه نخبه بودن و فرهیخته بودن و اندیشمند بودن دارند، کمترین توجه را به بررسی علمی مسایل و پرهیز از احساسی نگرنی (که ضد علم است) دارند و عموماً تحلیلهایشان توجیه است نه تحلیل. یعنی از اون قدرت استدلال و فرهیختگی (اگر واقعاً داشته باشند)، فقط در راستای توجیه رفتارشون استفاده می کنند نه در راستای مشاهده دقیق حقایق و تجزیه و تحلیل اون.
حالا در زیر همین کامنت خواهید دید توهم دوستان سبز رو که همین طور بدون تأمل \"مخالف\" رو فشار خواهند داد. (396191)
 
سعید
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۱۰:۵۱:۰۲
جالبه من هم مادر بزرگم یه حرفهایی میزنه که میگم چیش به اصول گرایی؟؟ مادر بزرگ من حرفهایی بر عکس مادر بزرگ تو رو میزنه. و من هم قبول دارم. بنده خدا وقتی رفت یه دندونش رو درست کنه که بهتر بتونه غذا بخوره شنید باید 1 میلیون تومان بده از غذا خوردن افتاده. میگه من بخوام 4 تا دنون درست کنم باید 4 میلیون بدم از کجا بیارم بیمه نیمده مادر جون گفتم مادر بزرگ بیمه کیلویی چند. من یه ندون تازه پوسیده دارم رفتم پر کنم میگه 300 تومن .وقتی به مانتو زنم نگاه میکنم که دو ساله عوض نشده یا بچه ام که نه دوچرخه دیده نه اسباب بازی درست و حسابی میگم میرم میکشم تا بتونم پولش رو خرج اونا کنم با حقوق 500 تومنی که نمیشه دندون درست کردو ماهی 50 تومن هم پول بیمه میگیرن ولی میگن دندون اینجوری رو نمیشه تو تامین اجتماعی پر کرد!! تازه اگه بعد از 3 روز مرخصی بگیری از محل کارت و صبح ساعت 5.30 بری تو نوبت و نوبت گیرت بیاد و دکتر اینجور جواب بده همون میشه 300 تومن بیرون. این فقط یه مشکل از مشکلات روز مره مردمه. اون که تو گفتی کاری نکرد این بعد از 8 سال چیکار کرد که من نمیدونم. پولهای ملت داره میره. قبلا آدمهاش کسای دیگه بودن حالا آدمهاش کسانی دیگه شدن. 10000 میلیارد وام که پس ندادن. 300 میلیارد شورای ایرانیان خارج از کشور و... میشن همون جزایری های دوم خردادی ها. پس به حال من مردم فرقی نکرده. قبول نداری؟؟ همه چیز واسه پوله نه خدمت کردن (396218)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۱۲:۳۸:۴۲
به قول نویسنده بهتر است صبر پیشه کرد و دید که بلاخره اگر هیجانات فروکش کند و تعقل جای تعصب را بگیرد چه رویکردی حاکم خواهد شد.
پس به امید حاکمیت تعقل
انشاءا.. (396253)
 
علی علی پور
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۱۳:۵۸:۳۰
سبزی ها = سر بلندی گر بخواهید با همه یکرنگ باشید // قالی اگر صد رنگ باشد زیر پا افتاده است . // (396288)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۲۰:۱۳:۲۹
تبریک آقای علی پور
بالاخره یه نظر گذاشتید که آرای مثبتتون بیشتر از آرای منفیتونه
فکر کنم چشم بسته بهتون رأی دادند!
یا شایدم اون علامت \"=\" که گذاشتید، ابهام بوجود آورده! (396840)
 
مهرداد
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۲۲:۱۷:۵۰
سلام. دراینکه وجود اصلاحات ضروریه اصلا شکی نیست اما نه اون اصلاحاتی که موسوی و خاتمی دنبالش هستند.در ضمن من خودم دانشجوی مهندسیم و میبینم که تو دانشگاه خیلی ازدانشجویان اصلا کوچکترین تحلیل سیاسی نمیتونن ارایه بدن و فقط همونهایی رو که تو ماهواره میشنون تکرار میکنن این حضرات اساتید رو که دیگه نگو.
... (396369)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۲۲:۲۹:۱۰
فرمودید: فراموش نکنیم که گفتمان اصلاحات، یعنی پشیمانی ضمنی و تلویحی و گاهی صریح و علنی از آرمان‌های اصلی انقلاب و امام....
اتفاقا برعکس. اصلاحات یعنی سیاست ها و مسیر ها و روندهای غلطی که ما را از اهداف اصلی انقلاب (یعنی استقلال آزادی و جمهوری اسلامی) دور میکرد و می کند رو بازبینی و اصلاح کنیم. (396428)
 
طاها سرفراز
۱۳۸۹-۱۱-۰۵ ۲۳:۱۴:۲۱
الحمدلله که ملاک ومعیار جدیدی توسط دوست عزیزمان معرفی شد
ایشان با این ایده علم آمار را دچار تحول عظیمی کرده است و آن هم انتخاب جامعه آماری یک نفره به نام مادر بزرگ است که با استناد با آن توانسته اند فرضیه خود را به اثبات برسانند
به هر حال جای تبریک دارد
آخر کارشناس بودن که جرم نیست
(اینها جدای از مفهوم مطلب است که من با آن موافق یا مخالفم ) (396443)
 
عرفان
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۰۸:۴۳:۰۹
لطفا\" مطالب ذیل تیتر اصلی روز نامه سلام را نیز مطالعه فرمایید. آیا ابهامی می بینید؟ (396509)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۰۹:۵۶:۵۵
دارم گریه میکنم بخاطر خیلی چیزها...اشکهایم سرشار از واژه هایی است قابل فهم اما ناگفتنی..دارم گریه میکنم و امید دارم به خدایی که وعده داد وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون!
خداوند ما را نخواهد بخشید اگر بخاطر خودمان پنجه بر چهره انقلاب و اسلام و رهبر مظلوممان و مردم بکشیم..باید همه بهم کمک کنیم و در سایه قرآن و اهل بیت علیهم السلام و تبعیت از ولایت و قانون اجازه ندهیم دشمنان در ما رخنه کنند..قوای سه گانه و تمام مسئولان هم در عزم خویش برای خدمت به مردم و مبارزه با فساد و مفسدین جدی باشند و خدای نکرده کاری نکنند که مردم سرخورده شوند یا احساس تبعیض و اهمال در مبارزه با فساد داشته باشند..حیف است با وجود این همه مجاهدتها،استعدادها و رشد و پیشرفت،کاری کنیم که شهد عسل موفقیتهایمان در عرصه ملی و جهانی به زهر فتنه و تفرقه و..آغشته شود.حسبناالله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر (396538)
 
اسلام دوست
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۰:۲۴:۳۷
مگر در كشور قحط الرجال است كه همش دنبال خاتمي مي گرديد الحمد لله ايران از نخبه هاي سياسي |بر است (396554)
 
علي
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۱:۵۲:۵۲
دوستان نگران نباشيد فريب تبليغات را نخوريد تاريخ بهترين گواه بر مدعيان خواهدبود تاريخ گذشتگان يادآور آيندگان است خيانت بني صدر ، هاشمي ، خاتمي وخدمت ورعيت نوازي آقاي احمدي نژاد را (396592)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۴:۰۹:۰۱
نوبت احمدی نژاد هم که گذشت ، نفر بعدی و دار و دسته اش در مناقب ایشان و خیانت هایش !!! ( تعجب نکنید ، این رسم روزگار است ) سخن رانی ها و قلم فرسا یی های بسیاری خواهد کرد !!!
نتیجه اش هم این میشود که با توجه به خائن بودن تمامی روئسای جمهور انتخاب شده توسط مردم ، به هیچ عنوان مردم لیاقت انتخاب رئیس جمهور ندارند و بهتر است . . . . خودتان حدس بزنید ! این پروژه واقعا\" در جریان است یا توهم است ! (397025)
 
علی علی پور
۱۳۸۹-۱۱-۰۶ ۱۹:۲۷:۳۰
صرفا جهت اطلاع سبز ها و اصلاح طلبان خواهشا اگر دنبال یک پدیده نوظهور نباشید کلاه تان پس معرکه است بزرگواران شما با این همه نابغه و اندیشمند و دانشمند و دکتر و پروفسور در خارج و داخل بر خوردارید چرا از تاریخ مصرف گذشته ها دست بر نمی دارید . عزیزان اینها امتحان پس داده اند و هر چه داشته اند بیرون ریخته اند .احترامشان از اوجب واجبات تان است و برای احترامشان هیکل تراشانتان دست بکار شوند وهیکل هر کدام رابتراشند و در چهار های منتهی به بالای شهر ها نصب کنید و دست از سر کچل مان بر دارید .تکثرتان اضملال و عزت و احترامتان به بزرگان افزونتر . (396830)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.