نظر منتشر شده
۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 93944
دولت بیشتر احتیاط کند
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۱
بخش خبری الف

بررسی روند نوسانات تورم نشان می دهد، دولت باید در ماه های آتی احتیاط بیشتری به خرج دهد.

 

به گزارش الف، بررسی نوسانات نرخ تورم محاسبه شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می دهد تورم در ماه های اخیر، و قبل از هدفمندکردن یارانه ها، در وضعیت خیز مشابهی همانند مراحل اولیه تجربه تورمی سه سال گذشته قرار گرفته است که این امر ضرورت احتیاط در تصمیم گیری های آتی دولت را تشدید می کند.

 

 

 

 

گفتنی ست، در سال هشتاد و چهار که آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید، قیمت جهانی نفت رو به افزایش  نهاده بود. دولت جدید رویکرد اقتصادی خود را توسعه طرح های عمرانی به ویژه در مناطق محروم قرار داد و در اجرای این رویکرد، دولت در لایحه بودجه سال های 85، 86 و 87 افزایش های شدیدی در بودجه های عمرانی از محل فروش بیشتر ارزهای نفتی درخواست کرد. اقتصاددانان در هر سه سال نسبت به تورم زا بودن فروش بیش از حد دلارهای نفتی و هزینه کردن ریال حاصل از آن هشدار دادند، اما آقای دکتر احمدی نژاد به هشدارها توجه نکرد و از گسترش عدالت در استفاده از درآمدهای نفتی سخن راند. اقتصاددانان، از طیف های مختلف، با توجه به تجربه های تاریخی مشابه می گفتند که  اقتصاد توان جذب چنین حجم منابع عظیم را ندارد، اما دولت با کارشکنی خواندن این توصیه ها به اقدامات خود ادامه داد. حال آنکه محرومانی که آقای رئیس جمهور قصد خدمت به آنها را دارد، بر اثر تورم ناشی از گسترش نقدینگی، در نهایت سفره خود را خالی تر از قبل می دیدند؛ عوارض بیماری همچنان  هشدار داده شده بود به وضوح نمایان شد:

* تورم نسبتا شدید (افزایش از حدود 10 درصد به بالای 25 درصد)

* خارج شدن اکثر بازارها از ثبات و تعادل

* ورود انواع کالاهی مصرفی خارجی در حدی وسیع و سراسری به بازار داخلی

* افزایش قیمت برخی کالاهای مورد نیاز در طرح های عمرانی به ویژه سیمان و آهن آلات و افزایش قیمت

 

پیش بینی عوارض چهارگانه فوق، چندان هم سخت نبود، چرا که این حوادث در سال های 1352 تا 1356 و با تفاوتهایی در سالهای 1369 تا 1373 نیز در اقتصاد ایران اتفاق افتاده بود.

 

اما در زمان فعلی نیز اگر چه خوشبختانه با تلاش ها و اقدامات دولت، جو روانی تورم تا حدودی زیادی در آستانه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها کنترل شده است، اما تاثیرات اقتصادی طرح خواه ناخواه ناگزیر خواهد بود. با وجودیکه شیب و نحوه اجرای طرح تا حدودی در مراحل تصویب قانون تعدیل شد، اما گامی که در نهایت برداشته شده است، همچنان به اندازه کافی بزرگ است و دولت نباید به صرف کنترل اولیه جو روانی تورم، احتیاط را از دست دهد، به ویژه آن که ملاحظه روند فعلی تورم، ضرورت احتیاط را دو چندان می کند.

 

 
 
. میزان
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۴:۱۸:۴۰
الف عزیز جا دارد اینبار به دلیل لحن مناسب در هشدارتان و عدم تندروی از شما تشکر کنم (397030)
 
محمد ولائي
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۶:۵۴:۲۲
پس از هدفمندي يارانه‌ها نمي‌توان توقع داشت تورم تغييري نكنذ. چون به هحال دولت قيمت برخي اقلام را بالا برده و واقعي كرده اس. اين تورم اصلا مضر نيست، چون دولت مابه‌الفاوت آن را جبران كرده و با پرداخت يارانه نقدي، قدرت خريد را ثابت نگه داشته است. پس از گذشت يك سال تورم به نرخ واقعي خود بازخواهد گشت.
نكته مهم تورم رواني و انتظاري است كه خوشبختانه تمهيدات دولت نشان داد كه از سر گذشته است. چون تورم انتظاري در ابتداي گراني رخ مي‌دهد. (397095)
 
سعید علوی راد
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۱۹:۰۰:۵۴
اگر تولید کننده و یا خدمت دهنده ایی بدون آنکه کیفیت و یا میزان خدمت خود را ارتقا دهد، بتواند قیمت خود را افزایش دهد و بازار خود را نیز از دست ندهد. این مسئله غیر از تورم چه چیزی به وجود می آورد. دولت خیال می کند با بازرسی می تواند جلوی افزایش قیمت را بگیرد اما غافل از این است که قیمت به آزادی و شفافیت بازار و مدیریت و سطح تکنولوژی و نیروی متخصص بستگی دارد و برای این امور نه در کوتاه مدت برنامه ایی دارد و نه در بلندمدت. (397328)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۷:۴۰:۱۵
این مسئله تورم اینطور که شما تحلیل می کنید در جامعه ای مثتاق پیدا مکنه که تمام افراد یا حداکثر افراد از امکانات عمومی تقریبا یکسانی برخوردار باشند وگرنه وقتی افراد زیادی از مناطق محروم از امکانات بکلی یا بطور کم برخوردارند این امکانات جه ده تومان جه صذ تومان
جون این اقشار عظیم ملت مان حتی ذر امارها وجود خارجی نداشتند به فراموشی سپرده شده بودند فاصله انقدر زیاد بود که باید فوری عمل میشد همین هم باعث شد که این فراموش شده ها که ما بعضی وقتها در ایران پیمائی می بیتیم و باورمان نمی شود به احمدی نژاد رای بدهند هنور هم کار زیاد است جیزی که شما می نوسید مانند ان است که بگوئید جه فایده که به اینها برق دادند حالا باید پولش را بدن (397100)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۹ ۰۱:۰۳:۱۹
مثتاق، منظور همان مصداق است؟ (397423)
 
اقتصاددان
۱۳۸۹-۱۱-۱۰ ۱۱:۰۱:۵۹
سلام
بابا دلیل اصلی تورم اون دوره را چیز دیگه معرفی می کنن اون وقت از لحن تشکر می کنی. لحن جای خودش اما از اطلاعات غلط باید واقعاً دلگیر بود.
دلیل اصلی تورم در اون دوره چاپ ایران چکها بود (نمی گم درآمد نفت اثر نداشت بلکه دلیل اصلی نبود) هر بانکی برای خودش بدون پشتوانه داشت ایران چک چاپ می کرد. دلیلش هم کاهش تورم نقطه ای از شهریور 1387 که رئیس بانک مرکزی طهماسب مظاهری دستور جمع کردنشون رو داد، برای همه داخل نمودارها معلومه. درآمد نفتی و مخارج دولت در آن موقع هنوز ادامه داشت. پس دلیل اصلی رو اشتباه به مردم نگید.
حالا بریم برای پیدا کردن مقصر، به نظر شما مقصر رئیس بانک مرکزی قبلی (دکتر ابراهیم شیبانی) نیست؟ همونی که از دولت اصلاحات باقی مونده بود.
سئوالی که ذهن من رو خیلی مشغول کرده اینه که در اون موقع ایشون دیگه تجربه داشتن که تورم ایران بیشتر در اثر رشد بی حساب نقدینگیه پس چرا جلوی این امر رو نگرفتن؟
سئوال اصلی تر اینه که چرا هنوز کسی نرفته از ایشون این سئوال رو بپرسه؟
اول از همه هم انتظار دارم و داشتم که سایت الف این کار رو بکنه حالا چرا نرفته باید جواب بده نه اینکه اطلاعات غلط بده.
در پایان، این بحث هشدار نمی خواست، ننجون خیلی ها هم می دونن که تورمی در اثر طرح هدفمندی یارانه ها خواهیم داشت.
انشاء الله پایان همه چیز به مصلحت و خیر مردم انقلابی ایران اسلامی شود. (398053)
 
عبدالله
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۵:۳۵:۴۱
در کنار هم قرار دادن واژه های ((دولت))و ((احتیاط)) فقط یه پارادوکس بامزه بوجود میاره! (397062)
 
علیرضا پژوه
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۹:۵۳:۴۹
صلح و آرامش بر شما ( سلام علیکم )
با حرف شما موافق هستم . دولت همانند قمار بازی که سر همه چیز شرط بندی کرده می ماند . البته این را بگوییم که که تا حالا بخت یارش بوده و همه چیز طبق خواسته هایش پیش می رود . ولی باید بگوییم حالا که این قمار خوب پیش رفته دولت نمی بایست بی محابا به این کار ادامه بدهد . کمی هم احتیاط لازم است . (397125)
 
محمد ولائي
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۱۲:۴۲:۵۷
جالبه! تو اوج زمستون اگر گوجه فرنگي گرون بشه آسمون رو به زمين ميارين و تقصير دولته، اما اگر تحول به اين بزرگي در اقتصاد رقم بخوره و آب هم از آب تكون نخوره «فقط بخت يارش بوده!» جل الخالق!
به كارهاي ديگه دولت كار ندارم، ولي در اين قضيه سنگ تمام گذاشتن و تقريبا تمام جوانب كار را سنجيده‌اند. كمي هم انصاف ضرري نمي‌رساند! (397234)
 
مهدی
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۱۶:۵۳:۲۵
البته می دونید که دولت هم از واکنش مردم غافلگیر شد. بنابراین من نظر آقای پژوه رو درست می دانم. بالاخره خود دولت هم معتقد است که این کار ریسک بزرگی بوده است. این به معنای نادیده گرفتن تلاش دولت در این کار نیست.

دوستانی که همیشه دم از کارشکنی های اساسی در این مملکت و کار دولتش می زنند آیا به این هم فکر کرده اید که آن ها هم در این طرح همراه دولت شده اند؟ (397294)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۱۲:۴۳:۰۶
سلام دوست عزیز.
بهتر بود به جای کلمه \"قمار\" از کلمه \"ریسک\" استفاده می کردی.
چون در قمار بخش زیادی از فضای مسئله رو نمی تونی مدیریت کنی، ولی در ریسک کردن شما می تونی بخش زیادی از کار را مدیریت کنی.
شباهت این دو مفهوم هم عدم قطعیت نتیجه هست. (397235)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۶:۲۳:۳۱
چرا مراقبت کند شما گفتید که او مناطق محروم را توسعه داد من در خوزستان هستم همسر من در شرکت نفت کار میکند درکنار کارخانه ایک هروزی بیست هزار بشکه نفت از ان صادر میشود روستائی است که اب خوردنشان از لجنهای بابانها است کدام مناطق محروم را میفرمائید در بیابانهای خوزستان اب خوردن را از لجنزارها تهیه میکنند درست که در شهر های خوزستان هم اب اشامیدنی سالم نیست و خیلی ها فیلتر گذاشته اند ولی در روستاها فا جعه است اب لوله کشی ناسالم هم ندارند که فیلترش کنند با این در امد مملکت که روستائی است که در امد روزانه اش از مرغی که ایا تخم بگذارد یا نه تامین میشود ایا رسیدگی به منطقه محروم را برای شما تو جیه کرده اند ایا اطراف خودتان را میگوئید مناطق محروم که به ان رسیدگی شده یا نه ان مناطقی را میگوئی محروم که ما دیده و شنیده ایم مسجد سلیمان شهر است ولی گاز لوله کشی ندارد اب خوردن ندارد جائی که نفت اول از انجا استخراج شد ان وقت لاف زدن در موردرسیدگی به مناطق محروم ادم را به خنده میاندازد (397085)
 
علی
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۹:۴۷:۱۷
من با اظهار نظر این هموطن خوزستانی موافق هستم چون مرتب به آن استان مسافرت می کنم واقعا نمای شهر و روستای این استان زیبنده استانی با آن همه در آمد نیست من خودم ساکن استان کهگیلویه و بویر احمد هستم با وجود انهمه تبلیغات و سفرهای استانی رئیس جمهور و درآمد استثنای این جند سال(450 میلیار دلار در 5سال) و شعارهای برگرداندن بیت المال ،جلوگیری از حیف ومیل آن و شعارهای دیگر ولی متأسفانه هرچه به اطراف نگاه می کنم به شهرهای استان نگاه می کنم یک طرح زربنایی و اقتصادی و قابل مقایسه با دولتهای قبلی نمی بینم لطفا اگر کسی در این خصوص اماری دارد اعلام کند (397122)
 
محی الدین
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۰۰:۴۲:۰۲
دوست عزیز سلام
به نکته خیلی خوبی اشاره کردی
ولی این مطلب را هم می گفتی که بیشترین خدمت را به همین روستاییان در دولت نهم و دهم انجام گرفته (397171)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۱۲:۰۶:۴۶
ببخشید شما در این منطقه داغون چطور دسترسی به اینترنت دارید !!
ای ول داره واقعا
اون هایی که هستند در مناطق محروم خودشون زبون ندارند اون وقت؟؟ (397227)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۹ ۰۱:۰۵:۴۶
البته مردم اب رو بیشتر از اینترنت احتیاج دارند،
مگر اینگه عضو جنبش چیز باشند. (397424)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۶:۳۳:۵۶
جالبه از سایتی که مولد القای تردید از کارآمدی هدفمندی یارانه ها بوده و هست و خواهد بود گاهی این جور مقالات را هم ببینیم، به هر حال باید از الآن یک جوری راه را برای توجیه پیروزی احتمالی هدفمندی یارانه ها باز کرد که اگر خدایی نکرده زیبونم لال این طرح با موفقیت نائل شد آیندگان از امثال الفها به بدی یاد نکند. (397086)
 
علی
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۷:۳۰:۵۴
دوست عزيز! اصلاً مساله شکست و پيروزی نيست. طرح هدفمندی رايانه ها بالاخره دير يا زود بايد اجرا می شد. مهم مسير به ثمر رساندن اين طرح است. بحث بيشتر منتقدان هم سر روشهای اجرا است که فشار کمتری به مردم تحميل شود. خيلی از افراد صاحب نظر هم واقعاً با وجودی که نقدهای جدی به روش اجرای فعلی دارند، ولی سکوت را بهترين مصلحت ديده اند. همين که اين طرح با همدلی حداکثر شروع شد، خود يک موفقيت بزرگ برای تمام ايرانی ها است که اولين گام را با صرفه جويی و حفاظت از سرمايه های کشور خود برداشته اند. (397099)
 
غ
۱۳۸۹-۱۱-۰۹ ۰۱:۰۷:۵۷
اگر الف از اصل طرح تمجید کرده، از اشکالاتش هم باید انتقاد کند.
البته من خیلی سواد اقتصاد ندارم و خارج از کشور هستم، ولی به کار سایت الف ایرادی نمیبینم. (397425)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۶:۵۲:۲۱
اوووووووووووووو .
کو تا تورم 70 درصد بشه . ضمناً هشدارهای چندماه پیشتان را هم یادمان نرفته . امروز 180 درجه با اون هشدارها زاویه داریم . (397094)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۸:۵۷:۵۱
یکی از دلایل تورم چاپ چک پولهای بدون پشتوانه بود که سبب افزایش تورم شد وسود ان به بانکها وکسانی رسید که وام گرفتند ومردم تورم تحمل کردند .ایا شیبانی پاسخ گوی این کار است ! (397112)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۱۹:۳۴:۴۸
ببخشید اخرش نرخ تورمی که بانک مرکزی و مرکز امار میدادش راست هستش یا دروغ؟
هر وقت بگه خوبه دروغ و هر بگه بده راست میشه ؟ (397116)
 
مهران
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۲۰:۵۳:۰۳
شما می فرمائید که دولت پول های کلان نفت را در طرح های عمرانی هزینه کرد خود آقای احمدی نژاد هم معتقد است در دوران ایشان چندین برابر گذشته کار شده است . می شود از سایت الف خواهش کنیم که یک جدولی از درآمد نفتی و هزینه سرمایه گذاری دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی به قیمت ثابت برای سه دوره هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد درست کند و در اختیار کاربران قرار دهد تا ما هم بفهمیم واقعیت چیست ؟
اگرچه آمار های بانک مرکزی برای رشد تولید ملی در دوسال گذشته اعلام نشده است اما انتظر داریم که که لاش های بی شائبه دولت در تولید ملی نمود داشته باشد . آن را هم اگر ذکر کنید ممنون می شویم (397137)
 
محمدرضا
۱۳۸۹-۱۱-۰۷ ۲۱:۴۱:۱۷
سلام پس چه شد پیش بینی های اقای توکلی در مورد نخ تورم؟؟؟؟ (397143)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۱۴:۳۱:۰۰
شب دراز است و قلندر بیدار ...

هنوز قبض های هدفمندی شده نیامده درب خانه ها ...
هنوز ملت دارند بنزین 100 و 400 تومانی می زنند. مانده تا 700 تومانی بزنند...


ولی به هر حال با انکه منتقد سیاست های اقتصادی دولت هستم ، امیدوارم تمامی پیش بینی های الف و من و هر منتقد دیگری مبنی بر تورم بالا، نقش بر آب شود

پای ایران در میان است. بالاخره موفقیت طرح مهمتر از آن است که یش بینی من درست از آب در بیاید. (397256)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۰۹:۱۴:۴۸
اینکه فکر کنیم با کاغذ بازی و جادو حنبل مبتوان جلوی تورم را گرفت امید عبثی است و اگر چند روز به ضرب زور بتوان تورم رامهار کرد بعد از چندی مانند بند تنبان کوتاه دوباره سرجایش میرود و چاره کار فقط اضافه شدن تولید است و بس .آنهم در سیستم دولتی(سوسیالیستی)ایجاد کارخانجات تولیدی توسط دولت و یا در سیستم سرمایه داری ایجاد محیط امن برای سرمایه داران(کارآفرینان) و دادن وامهای کم بهره به آنان از محل درامدهای نفتی و تقویت طبقه سرمایه دار میباشد. (397204)
 
رحمانی
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۱۰:۰۰:۴۳
تورمی که مردم حس می کنند با تورم اعلامی که بهتر است نام آن را تورم فرمایشی بگذاریم بسیار تفاوت دارد. شما به عنوان نمونه قیمت نخود را از سال پیش با قیمت نخود در امسال مقایسه کنید. این نه کالای استراتژیک است نه وارداتی بلکه ما همیشه صادر کننده آن بوده ایم. من خودم 50 قلم پر مصرف خانوار خودم را لیست کرده ام و مقایسه می کنم. فقط و فقط هزینه اینترنت من پایین آمده و ما بقی بالای 25 درصد رشد داشته اما بانک مرکزی می گوید تورم حدود 10 در صد است. شاید هنوز مرجع قیمت های بانک مرکزی همان مغازه سر کوچه آقای رییس جمهور است. (397209)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۱۱:۵۷:۳۵
وقتی دولت یک اشتباه کوچک می کند مثلا در عزل و نصب کل سایت ها پر می شود ، حالا واقعا جا ندارد از دولت به خاطر این اجرا تشکر کنیم ؟ یک تشکر کوچک (397226)
 
محمد رضا
۱۳۸۹-۱۱-۰۸ ۱۴:۱۶:۵۰
هنوز زود است قضاوت درستی از میزان موفقیت یا شکست طرح هدفمندی یارانه ها
ارائه نمود.سنسورهای اقتصاد خیلی حساسند،با توجه به شتاب نرخ تورم در روزهای اخیر و در راه بودن قبضهای حامل های انرژی ارزیابی دقیقتر در ماههای آینده امکان پذیر است. (397252)
 
امير110
۱۳۸۹-۱۱-۰۹ ۱۰:۱۸:۱۸
تاثيرات اصلي گران نمودن حامل هاي انرژي (نه هدفمندي) از تير 1389 به بعد خواهد بود. (397527)
 
امیر
۱۳۸۹-۱۱-۰۹ ۱۲:۲۶:۴۰
عزیزان یکی ازراههای کنترل تورم توسط دولت تعهدگرفتن ازکارخانه داران وتولیدکنندگان برای عدم افزایش قیمتهای خودمیباشدکه البته برخی ازآنان نیزازطریق کم فروشی اگرچه تورم راافزایش نداده اند ولی دراصل گرانی بوجودآمده ثانیااقتصادهمیشه راه خودش راپیدامیکنه و بادستوروترساندن وتبلیغات برای مدت طولانی موفق نخواهیم شد (397619)
 
محسن
۱۳۸۹-۱۱-۱۰ ۰۹:۱۴:۳۲
بابا دمتون گرم
چرا انقدر اصرار دارین بگین طرح هدفمندی یارانه ها تا حالا موفق بوده؟
چرا یه مرد بین شمانماینده ها نیست که حقایق بگه؟
من یک صنعتکارم کارگاهم یک ماهه بسته اس
من فقط نیستم خیلیای های دیگه هم هستندیه نمونه ش نفت کوره لیتری 9 تومان بوده شده لیتری 200 تومان
با کدوم وام و بسته حمایتی این مابه التفاوت جبران کنیم؟
هیچکس به حرف ما گوش نمیده
... (397931)
 
مهدی
۱۳۸۹-۱۱-۱۰ ۱۷:۳۳:۱۳
ای کاش از همه صنوف و مشاغل در بحث شرکت میکردند و تفاوتهای فاحشی روکه در قیمتها پیش آمده را مگفتند تا بعضها که منبع خبرشان سایتهای دولتی هست بیشتر مطلع می شدند که هم چین هم گل بلبل نیست (398213)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.