توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 93956
انتقاد امام جمعه تهران از تنش آفرینی میان سه قوه
تاریخ انتشار : جمعه ۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۰۷
خطيب نمازجمعه تهران با اشاره به حوادث اخير دنياي عرب، اين حوادث را از پس‌لرزه‌هاي انقلاب اسلامي مردم ايران دانست.
 
به گزارش فارس، آيت‌الله سيد احمد خاتمي امام جمعه موقت تهران در خطبه نماز جمعه امروز تهران با تسليت ارتحال علامه العمري از علماي بزرگ شيعه عربستان گفت: اين عالم بزرگوار شيعيان عربستان واقعا پناهگاه شيعيان اين كشور بود و اكثر عمر صدساله خود را در مسير نشر آموزه‌هاي ائمه اطهار به كار برد و آزارهاي فراواني ديد و زندان‌هاي طولاني تحمل كرد اما دست از آرمان‌ها و حمايت از انقلاب اسلامي و شيعيان لبنان برنداشت.
 
وي در خصوص مسائل خارجي و به خصوص خاورميانه افزود: بحثي كه نبايد از كنار آن به راحتي گذشت، حوادث خاورميانه و كشورهاي عربي است.
 
خاتمي خاطرنشان كرد: در كشور تونس مردم به صحنه آمده و ديكتاتور 23 ساله مستبد خود را به زير كشيدند و در كشور مصر نيز موج خروش و فرياد مردم بلند است و امروز را روز "غضب و خشم " ناميدند. در يمن مردم به صحنه آمده و در عمان و اردن نيز وضعيت چنين است.
 
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري در ادامه تصريح كرد: پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامي اين پديده‌ها بديع است و منصفانه بايد گفت اين تحركات پس لرزه انقلاب اسلامي است كه ملت ايران آن را به راه انداختند.
 
اين استاد حوزه علميه در خصوص تحليل قرآني اين قيام‌ها در كشورهاي عربي اظهار داشت: خداوند آنچنان كه در عرصه تكوين سنت‌هايي دارد، در تاريخ و جوامع نيز قوانيني دارد. سنت خداوند اين است كه سرانجام كساني كه با دين درمي‌افتند سقوط خواهد بود.
 
وي در ادامه گفت: حاكم 400 ساله مصر كه ادعاي خدايي مي‌كرد، در آب غرق شد و جسدش به فرمان خداوند به بالاي آب آمد تا ديكتاتوران از سرنوشت وي عبرت بگيرند.
 
آيت‌الله خاتمي در ادامه بيان داشت: ديكتاتور تونس با خداوند درافتاد و نماز جماعت جمعه را ممنوع كرد. زندان و شكنجه در مدت حكومت اين ديكتاتور تونسي امري عادي شده بود و سنت خداوند اين است كه كساني كه دل از خدا مي‌برند و دل به بيگانگان مي‌بندند در روز حادثه بيگانگان نيز به داد آنها نمي‌رسد.
 
خطيب نماز جمعه امروز تهران تاكيد كرد: ديكتاتور تونس در هنگام فرار از اين كشور 20 ساعت با هواپيماي شخصي خود در هوا سرگردان بود و هيچ كشوري حتي فرانسه و ايتاليا نيز كه رابطه دوستانه‌اي با وي داشتند، اين ديكتاتور را به كشورهاي خود راه ندادند و اين همان بلايي بود كه بر سر رضا و محمدرضا پهلوي نيز آمد.
 
وي با اشاره به اين كه اين سرنوشت در انتظار كساني است كه دل از خدا بريده‌اند،‌افزود: كشورهاي غربي در رسانه‌هاي خود پيگير اين نكته است كه سبقه اسلامي اين قيام‌ها را در كشورهاي عربي كتمان و پنهان كنند و مسائل دموكراسي، ليبرالي و صنفي را مطرح كنند. اما اصلي‌ترين بحث در پيدايش اين قيام‌ها سبقه ديني است.
 
آيت‌الله خاتمي اظهار داشت: اكنون مردم تونس به خروش خود ادامه مي‌دهند و خواستار اين هستند كه همراهان و حاميان ديكتاتور كشورشان دستگير و محاكمه شود.
 
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه مردم تونس با شعار "الله اكبر " دست به اين قيام‌ها زده‌اند و اين امر ماهيت اسلامي قيام مردم تونس را نشان مي‌دهد، خاطرنشان كرد: مردم تونس پس از فرار ديكتاتور اين كشور بدون فوت وقت نماز جمعه برپا كردند و اين امر نشاندهنده قيام ديني مردم تونس است.
 
خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: وزير خارجه وقت آمريكا چند سال قبل نويد خاورميانه جديد را داده بود تا آمريكا آن را مديريت كند و رژيم صهيونيستي ميدان دار آن باشد اما به كساني كه واقعيت‌ها را نمي‌بينند اعلام مي‌كنيم كه خاورميانه اسلامي و جديد در حال شكل‌گيري است و اين خاورميانه اسلامي با محوريت اسلام، دين و مردم سالاري ديني برپا مي‌شود.
 
وي در ادامه گفت: به مجاهداني كه در صحنه و تظاهرات مردمي در كشورهاي عربي حضور دارند، پيام مي‌دهيم كه مراقب باشيد گوهر اسلام را از شما نربايند و پاي ارزش‌هاي اسلامي بايستيد.
 
خطيب نماز جمعه امروز تهران در خصوص آخرين وضعيت داخلي لبنان گفت: خنثي شدن توطئه‌هاي دشمنان در لبنان نشان مي‌دهد كه مسئولان و مردم اين كشور خواستار كشوري مستقل هستند و دخالت بيگانگان را در امور داخلي خود برنمي‌تابند و قصد دارند خود براي كشورشان تصميم بگيرند.
 
اين استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: جريان مجاهد حزب‌الله لبنان به رهبري سيد حسن نصرالله و كشور سوريه طرحي را براي آرامش كشور لبنان مطرح كردند كه آمريكا با طرح دادگاهي صهيونيستي و نامشروع قصد بر هم زدن آرامش را داشت.
 
* هزينه 400ميليون دلاري يكي از كشورهاي منطقه براي دخالت در امور لبنان
وي در ادامه تاكيد كرد: خبر دقيقي داريم مبني بر اينكه يكي از كشورهاي منطقه در روزهاي اخير 400 ميليون دلار خرج كرده تا بتوان اوضاع را در لبنان به نفع خود رقم بزند. اما شكست خورده‌اند و دولتي بر سر كار آمده كه رژيم صهيونيستي در غم فرو رفته و آمريكا كينه‌اش را به روشني نسبت به لبنان ابراز كرده است.
 
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: به جريان حزب‌الله لبنان به دليل اين موفقيت تبريك مي‌گوييم و اين موفقيت پيروزي ملت لبنان است.
 
خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرا رسيدن ايام‌الله دهه فجر گفت: در آستانه دهه فجر و سي و دومين فجر عزت، آزادي، عظمت و استقلال هستيم كه بايد مناسبت‌هاي اين ايام‌الله را با شكوه برگزار كنيم.
 
وي با تاكيد بر اينكه دهه فجر اسلام را زنده كرد و انقلاب اسلامي حاكميت كفر را متزلزل ساخت، خاطرنشان كرد: رسانه‌ها، صدا و سيما و به خصوص سيماي جمهوري اسلامي ايران بايد در اين ايام‌الله دين خود را ادا كند و براي نسل دوم و سوم انقلاب اسلامي به صورت مقايسه‌اي اين مسائل را مطرح كند. تا اين دو نسل با بصيرت مدافع انقلاب اسلامي باشند.
 
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري در خصوص افق آينده انقلاب اسلامي در ادامه بيان داشت: ده عنصر اعم از رهبري، معنويت، بصيرت، استكبارستيزي، وحدت، صبر، شكر، ياري خداوند، گسترش فرهنگ عدالت و عبر‌ت‌آموزي از تاريخ موجب مي‌شوند انقلاب اسلامي آينده روشن داشته باشد.
 
آيت‌الله خاتمي افزود: انقلاب اسلامي در بستر معنويت شكل گرفته و مساجد وشعارهاي ديني پايگاه اين انقلاب بوده است.
 
وي افزود: در 57 سال حكومت سياه پهلوي پدر و پسر، كمونيست‌ها، ليبرال‌ها، ملي‌مذهبي‌ها و التقاطي‌ها نتوانستند پايه‌هاي اين رژيم را بلرزانند اما تنها جرياني كه كاخ 2500 ساله پادشاهي را فرو ريخت قدرت ديني و مرجعيت ديني بود.
 
امام جمعه موقت تهران تاكيد كرد: آينده انقلاب اسلامي را دين رقم مي‌زند و دم زدن از ناسيوناليسم با جنس انقلاب اسلامي يكي نيست. بايد به عنصر دين توجه كرد. و در همه حوزه‌ها به اين عنصر بايد توجه شود. در شأن نظام جمهوري اسلامي نيست كه تئاتري مبتذل به نمايش گذاشته شود.
 
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: يكي ديگر از عناصر مهم در داشتن آينده‌اي درخشان براي انقلاب اسلامي، رهبري است. انقلاب اسلامي ايران خلاء‌ رهبري را نداشته و همواره فقيهي عالم 32 سال انقلاب اسلامي را به پيش برده است.
 
اين استاد حوزه علميه قم، با تاكيد بر اينكه ما ولي فقيه خود را جانشين امام زمان (عج) مي‌دانيم، تصريح كرد: جريان فتنه در طول 8 ماه تلاش خود سعي داشت قداست رهبري را بشكند. اما ديديم كه خودشان شكسته شدند.
 
وي افزود: در فتنه سال گذشته آنچه كه مطرح بود، شكستن قداست ولايت بود اما ملت ايران با بصيرت خود به محبوبيت رهبري اضافه كردند.
 
خاتمي در ادامه بيان داشت: ملت ايران در طول انقلاب اسلامي بصيرت داشتند كه همراه امام خميني (ره) بودند و 8 سال جنگ را اداره كرده و كشور را بيمه كردند. بصيرت ملت ايران حماسه 9 دي را آفريد و كشور را در مقابل ضد انقلاب داخلي بيمه كرد.
 
امام جمعه موقت تهران تاكيد كرد: در عرصه اداره كشور سه نكته اهميت دارد. كشور بايد بر اساس قانون اداره شود و اين قانون است كه به كشور سامان مي‌دهد و همه بايد طبق قانون با يكديگر مساوي باشند و هيچ كس نمي‌تواند با رانت سياسي و اقتصادي در حاشيه امن باشد.
 
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: اطاعت از ولايت فقيه واجب است اما اين اطاعت براي مسئولان كشور اوجب است و از جهت اصل 57 قانون اساسي سه قوه بايد شنونده سخنان ولايت فقيه باشند و در اين عرصه تخطي از هيچ كسي پذيرفته نيست.
 
خاتمي تاكيد كرد: مقام معظم رهبري به صراحت نسبت به عدم اختلاف رسانه‌اي مسئولان تاكيد داشتند و اين امر را نهي كرده‌اند. اختلاف مسئولان وقتي به مردم كشيده شود، جامعه را به اختلاف مي‌كشاند و مقام معظم رهبري اين گونه اقدامات را خلاف شرع دانسته‌اند.
 
* مسئولان و روساي سوه قوه اختلافات را كنار بگذارند
وي افزود: از مسئولان كشور و رؤساي سه قوه و همچنين رسانه‌ها درخواست مي‌كنم كه اختلافات را كنار بگذارند و با يكديگر خصوصي صحبت كنند و مشكلات خود را حل كنند و اين اختلافات را رسانه‌اي نكنند.
 
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: از تمام شخصيت‌هايي كه صاحب تريبون هستند، مي‌خواهم قبل از اينكه اظهار نظر كنند، ببينند چه كسي از اين سخنان استفاده مي‌كند. اظهار نظري كه ضد انقلاب به وسيله آن خشنود شود، معيوب است. اين كشور مديون شهدا است و برخي از مسئولان محترم با اظهار نظر خود مردم را دشمن‌شاد نكنند.
 
آيت‌الله خاتمي همچنين در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اينكه روز قيامت روز قطع رابطه با دنياست، به بحث اصول اخلاقي اسلام پرداخت و گفت: انس با خدا از اصول اساسي است كه دعا يكي از زيرمجموعه‌هاي اين اصل است.
 
وي افزود: معرفت خداوند، دعاي خالصانه، لقمه حلال، رفتار بنده‌گونه و حضور قلب از شرايط استجابت دعاست.
 
خطيب نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اينكه هر جا باشيم ذات مقدس ربوي آنجا هست، خاطرنشان كرد: حضور قلب يعني اينكه انسان در كنار خداوند كسي ديگر را نبيند.
 
اين استاد حوزه علميه قم در ادامه تصريح كرد:‌ دعا نبايد عادت و سرگرمي باشد بلكه بايد انسان با عشق به سراغ دعا برود. خداوند دعاي كسي را كه اهل لهو است، اجابت نمي‌كند.
 
وي خاطرنشان كرد: وقتي دل بشكند فرصت دعا ايجاد مي شود و بايد گداوار به در خانه خدا رفت. گدايي محضر خداوند عزت است.
 
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.