توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 94048
"غرب نمی خواهد اسلامگرایان در تونس پیروز شوند"
تاریخ انتشار : شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۲:۰۱
رئيس جنبش نهضت اسلامي تونس درباره تلاش هاي غرب براي دورزدن و مصادره انقلاب مردم تونس و روي كار آوردن افراد مورد حمايت خود به قدرت، هشدار داد.
 
به گزارش فارس، شيخ راشد الغنوشي روز جمعه در گفت‌وگوي اختصاصي با شبكه العالم گفت: قدرت‌هاي غربي تلاش مي‌كنند عوامل‌شان را در تونس به قدرت برسانند، تا با آنها به راحتي وارد معامله شوند، اما كنون در تونس انقلاب وجود دارد و نه رژيم آمريكا و نه فرانسه و نه هيچ رژيم ديگري نمي‌تواند آن را به كنترل خود درآورد.
 
*بن علي متحد غرب در مبارزه با اسلام بود
وي درباره دخالت غربي‌ها به ويژه آمريكا در امور تونس گفت: كشورهاي غربي در مراحل اول انقلاب تونس، موضع منفي گرفتند؛ زيرا بن علي متحد آنها در مبارزه با اسلام بود؛ اما پس از پيروزي انقلاب مردم تونس اعلام كردند كه از آن استقبال مي كنند؛ زيرا در دولت كنوني همان عناصر رژيم قبلي حضور دارند كه قبلا با غرب در تعامل بودند.
 
وي افزود: آمريكا پس از شكست در عراق، افغانستان، فلسطين به دنبال كسب يك پيروزي است و تصور مي كند كه تونس مي‌تواند الگلوي دموكراسي غرب باشد.
 
الغنوشي با بيان اينكه دموكراسي در تونس هنوز محقق نشده است، تاكيد كرد: غرب هميشه از استبداد حمايت كرده است.
رئيس جنبش نهضت اسلامي تونس در ادامه تصريح كرد: اين انقلاب به دنبال برقراري دولت ملي دموكراتيك است كه هنوز محقق نشده است.
 
* برافروخته شدن شعله‌هاي انقلاب تونس در كشورهاي عربي
الغنوشي درباره تاثير انقلاب تونس بر ديگر كشورهاي عربي در منطقه گفت: پرچم تونس در كشورهاي مختلف به اهتزاز درآمد و اين نشان مي دهد كه شعله هاي آتش اين انقلاب درحال زبانه كشيدن است. بسياري از رژيم هاي عربي ملت هاي خود را حقوقشان محروم كرده‌اند.
 
وي درباره حمايت كشورهاي عربي و اسلامي از انقلاب تونس گفت: ما اميدواريم كه چنين باشد و اميدواريم كه همسايگان تونس از تحولات آن استقبال كنند.
 
الغنوشي تصريح كرد: انقلاب تونس به دور از تحولات قبلي آن نبود بلكه فرجام آن تحولات است، البته منظورم اين نيست انقلاب را در اين شرايط پيش بيني مي كرديم اما من ترديدي درباره وقوع آن نداشتم؛ زيرا تحولات و اوضاع تونس به طرف انقلاب پيش مي رفت.
 
رئيس جنبش نهضت اسلامي تونس تصريح كرد: هنگامي كه به تاريخ تونس نگاه مي كنيم در مي يابيم كه انتفاضه‌ها به صورت دوره اي روي مي دهد. مقدمات انقلاب اخير مانند وجود ظلم و چپاول ثروت ملي فراهم بود و خانواده بن علي و طرابلسي اموال عمومي را چپاول مي كردند.
 
الغنوشي تاكيد كرد: مردم احساس كردند كه از سوي رژيمي كه به مسلمانان و احزاب اسلامي، اتحاديه ها، سوسياليست ها، چپ گراها و ديگر گروه ها ظلم مي كند، تحقير شده اند.
 
* انتفاضه مردم تونس، انتفاضه كرامت و بزرگي
الغنوشي تاكيد كرد: انتفاضه مردم تونس انتفاضه گرسنگي نيست بلكه انتفاضه كرامت و بزرگي بود و مردم براي پايان دادن به اقدامات بن علي و خانواده‌اش به پا خاستند.
 
وي درباره موضع اش درخصوص حضور برخي از عوامل رژيم بن علي در دولت موقت گفت: تلاش هايي براي مصادره انقلاب مردم تونس وجود دارد از اين رو شاهد آن هستيم كه مردم به اعتراضات و تجمع هاي خود ادامه مي دهند و همچنين مي بينيم كه كاخ رياست جمهوري از سوي مردمي كه از مناطق مختلف و دوردست آمده‌اند، در محاصره است.
 
الغنوشي تاكيد كرد: با وجود اينكه مردم نيازمند هستند اما خواست آنها لقمه نان نيست آنها خواهان براندازي اين حكومت و جايگزيني آن با حكومت نجات ملي، سرنگوني حزب حاكم ملي و كنار گذاشتن صفحه قوانين و نهادهاي گذشته، هستند كه هنوز برقرار نشده است و انقلاب براي رسيدن به اين هدف ادامه دارد.
 
* مردم تونس رهبران خود را انتخاب خواهند كرد
رئيس جنبش نهضت اسلامي تونس درخصوص برخي گفته‌ها مبني براينكه انقلاب تونس رهبري يكساني ندارد، گفت: در زمان انتخابات خواهيم ديد كه مردم رهبران خود را انتخاب خواهند كرد، ما خواهان انتخابات آزاد و سالم و رسانه هاي آزاد هستيم تا مردم بتوانند رهبران خود را آزادانه انتخاب كنند.
 
الغنوشي در ادامه درباره مجازات عناصر رژيم سابق گفت: مردم تونس با كمترين هزينه رژيم ديكتاتوري را ساقط كردند و بازماندگان آن را نيز در داخل و خارج تونس دادگاهي خواهند كرد و اموال به سرقت رفته مردم را باز خواهند گرداند. ما ضد انتقام هستيم اما اميدواريم كه عدالت مسير خود را طي كند.
 
وي در خصوص موضع اسلام‌گراها در خصوص اين انقلاب و موضع جنبش نهضت اسلامي نيز گفت: جنبش نهضت اسلامي براي ساقط كردن ديكتاتوري در مقايسه با هر گروه ديگري بهاي گراني متحمل شد، با وجود اين مخالف تك حزبي است و از تكثرگرايي حزبي حمايت مي كند.
 
الغنوشي در ادامه تاكيد كرد كه قصد ندارد پس از بازگشت به تونس از لندن نامزد انتخابات رياست جمهوري شود اما ممكن است جنبش نهضت اسلامي در اين خصوص نامزد معرفي كند.
 
* موضع قذافي مردم تونس را غافلگير كرد
وي درخصوص موضع معمرالقذافي رهبر ليبي درباره انقلاب مردمي تونس گفت: سرهنگ قذافي در اين خصوص موضعي اتخاذ كرد كه مردم تونس غافلگير شدند؛ درحالي كه مردم انتظار داشتند وي اولين فردي باشد كه از انقلاب آنها در براندازي ديكتاتوري صهيونيست استقبال مي كند، اما وي موضع مغايري را اعلام كرد.
 
الغنوشي كه در لندن در تبعيد به سر مي برد، تصميم دارد روز يكشنبه براي مشاركت در جنبش مردم به كشورش بازگردد و در شكل گيري اين لحظه تاريخي مشاركت داشته باشد؛ وي همچنين تاكيد كرده است كه از سمت هاي سياسي پرهيز خواهد كرد.
 
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.