توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 94952
سندی تاريخی درباره آخرين نطق شاه مخلوع
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۵۲
رضاجون، به هيچ‌وجه صلاح نيست كسي بفهمد يا حتي احتمال بدهد كه تو نطق را نوشته‌اي. كم كساني نيستند كه از شاه تنفر دارند و به هر قيمتي مايلند از بين برود و اشتباهات خود را تكرار كرده و منفور همه شود.

به گزارش سرويس حماسه و مقاومت خبرگزاري فارس، عبدالرضا قطبي ،فرزند محمدعلي و لوئيز قطبي و پسر دايي فرح ديبا (همسر شاه مخلوع) در 1318 در تهران متولد شد. دوران كودكي او مصادف با مرگ شوهرعمه‏اش سهراب ديبا شد و فريده ديبا به همراه تنها فرزند خود فرح كه تنها يك سال از رضا قطبي بزرگتر بود در خانه برادرش مقيم شد.رضا و فرح در كنار يكديگر بزرگ شدند و سعي بر آن بود تا سطوح مدارس تحصيلي آنها با هم يكي باشد. رضا قطبي پس از دريافت مدرك ديپلم براي ادامه تحصيل راهي فرانسه شد. زماني به ايران بازگشت كه دخترعمه‏اش فرح ديبا به عقد شاه درآمده و درباري كوچك براي خود ترتيب داده بود.فرح موفق شد وضعيت شغلي دايي خود محمدعلي قطبي را ارتقاء بخشد و براي پسردايي خود نيز همين اقدام را كرد. رضا قطبي مدتي در دانشگاه آريامهر (صنعتي شريف فعلي) به تدريس رياضيات مشغول شد و آنگاه به وزارت اطلاعات راه يافت و طرحي براي تأسيس يك تلويزيون ملي ارائه داد. او از مشاوران فرهنگي فرح بود و پس از تأسيس تلويزيون ملي ،به مديركلي اين نهاد منصوب شد. در اواخر سال 1345 فرح پهلوي كه زمام فرهنگ دوستي را در دوره پهلوي دوم برعهده داشت، تصميم به تأسيس سازمان جشن هنر شيراز گرفت، پس از تصويب طرح وي در سال 1346، رضا قطبي را به مديرعاملي اين سازمان منصوب كرد. اين سازمان ، با عملكرد ضد ديني خود ، يكي از جرقه هاي اصلي منجر به شعله ور شدن انقلاب اسلامي را زد.
اين رضا قطبي بود كه به همراه شجاع‏الدين شفا مشاور فرهنگي شاه طرح تغيير تقويم كشور را به تقويم شاهنشاهي ارائه كرد .همچنين خطابه آخرين ِ شاه كه از تلويزيون ملي پخش شد و در آن شاه اعلام كرد « من صداي انقلاب شما را شنيدم» نوشته كسي نبود جز رضا قطبي. متن نطق مذكور كه بسيار عجيب و نامتعادل و عجولانه تهيه شده بود با دست خط شخص رضا قطبي به تلويزيون فرستاده شد و در اختيار شاه قرار گرفت. شاه كه تا لحظه آخر از فحواي اين خطابه آگاهي نداشت وقتي آن را مطالعه كرد عدم رضايتشد را اعلام كرد ولي قطبي و دكتر سيدحسين نصر او را چنين توجيه كردند كه «حرف هاي اعليحضرت بايد شبيه حرف هاي مردم باشد» و اين چنين شاه راضي شد. گرچه هيچ گاه قطبي را به خاطر اين موضوع نبخشيد و هميشه از اين نطق به عنوان « نطق كذايي» ياد مي‏كرد.
به هر جهت اين پيام نقطه عطفي به حساب مي‌آيد كه دوست و دشمن شاه را متحير كرد. تصوير متن اين پيام را به خط عبدالرضا قطبي كه حاوي خط‌ ‌خوردگيهاي عجولانه و اصلاحات متعدد است در قسمت «عكس هاي مرتبط» ضميمه شده است.*(1)
آن چه خواهيد خواند يادداشت يكي از نزديكان قطبي، در دفتر مديرعامل سازمان راديو تلويزيون ملي ايران است كه براي او ارسال نموده ود در آن ، نسبت به اين عمل قطبي(ارسال متن خطابه با دستخط خودش) اظهار تعجب و حتي اعلام خطر مي‌كند. تصوير اصل اين يادداشت نيز در قسمت «عكس هاي مرتبط» ضميمه شده است.


[سربرگ راديو تلويزيون ملي ايران]
[مدير عامل]

رضاجون، به هيچ‌وجه صلاح نيست كسي بفهمد يا حتي احتمال بدهد كه تو نطق را نوشته‌اي. كم كساني نيستند كه از شاه تنفر دارند و به هر قيمتي مايلند از بين برود و اشتباهات خود را تكرار كرده و منفور همه شود. اگر بدانند تو اين كلمات را نوشته‌اي به خصوص از آنجا كه بسيار مؤثر و دلنشين بود، تصور خواهند كرد كه تو مغز متفكر ايشان هستي و در نتيجه TARGET [هدف] خواهي شد.
صحيح نبود كه دستخط خود را به TV بدهي؛ بالأخره خواهند فهميد يا مگر آنكه آن قدر از زندگي دلزده شده و كماكان آرزوي هميشگي خود را براي فدا شدن در راه وطن داشته باشي كه خود را اينچنين در خطر بيندازي.

*پي نوشت:

*(1)-متن كامل آخرين نطق محمد رضا شاه پهلوي كه توسط عبدالرضا قطبي نوشته شد و در ساعت ده صبح شانزدهم آبان 1357(مصادف با محرم الحرام)، شاه آن را در برابر دوربين تلويزيون قرائت كرد به اين شرح است:

"ملت عزيز ايران در فضاي باز سياسي كه از 2 سال پيش به تدريج ايجاد مي شد شما ملت ايران عليه ظلم و فساد به پا خاستيد. انقلاب ملت ايران نمي تواند مورد تأييد من بعنوان پادشاه ايران و به عنوان يك فرد ايراني نباشد... بار ديگر در بر ابر ملت ايران سوگند خود را تكرار ميكنم و "متعهد " ميشوم كه خطاهاي گذشته و بي قانوني و ظلم و فساد ديگر تكرار نشده بلكه خطاها از هر جهت جبران نيز گردد "متعهد " ميشوم كه پس از برقراري نظم و آرامش در اسرع وقت يك دولت ملي براي برقراري آزادي هاي اساسي و اجراي انتخابات آزاد تعيين شود تا قانون اساسي كه خون بهاي انقلاب مشروطيت است بصورت كامل بمرحله اجرا در آيد. من نيز پيام انقلاب شما ملت ايران را شنيدم. من حافظ سلطنت مشروطه كه موهبتي است الهي كه از طرف ملت به پادشاه تفويض شده است هستم و آنچه را كه شما براي بدست آوردنش قرباني داده ايد تضمين مي كنم. تضمين مي كنم كه حكومت ايران در آينده بر اساس قانون اساسي، عدالت اجتماعي و اراده ملي بدور ار استبداد و ظلم و فساد خواهد بود... من از شما "پدران و مادران " ايراني كه مانند من نگران آينده ايران و فرزندان خود هستيد ميخواهم كه با راهنمايي آنان مانع شويد تا از راه شور و احساسات در آشوب و اغتشاش شركت كنند و بخود و ميهنشان لطمه وارد سازند. من از شما جوانان و نوجوانان كه آينده ايران متعلق به شماست مي خواهم تا ميهنمان را به خون و آتش نكشيد و به امروز خود و فرداي ايران ضرر نزنيد... من از همه شما هموطنان عزيزم مي خواهم تا به ايران فكر كنيد. همه به ايران فكر مي كنيم. در اين لحظات تاريخي بگذاريد همه به ايران فكر كنيم... اميدوارم در روزهاي خطيري كه در پيش داريم خداوند متعال ما را مورد عنايت و لطف خود قرار داده و همواره مويد و حافظ ملك و ملت ايران باشد. انشاءالله تعالي. "

(تصوير متن اين پيام را به خط عبدالرضا قطبي كه حاوي خط‌ ‌خوردگيهاي عجولانه و اصلاحات متعدد است در قسمت «عكس هاي مرتبط» ضميمه شده است.))

پاسداشت سي و دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در خبرگزاري فارس
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.