نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 95271
تلاش کاخ سفید برای آزادی یک قاتل آمریکایی
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۴۴
بخش خبری الف

 

به دنبال کشته شدن دو شهروند پاکستانی توسط یک کارمند کنسولگری آمریکا و تاکید مقامات قضایی پاکستان بر محاکمه این آمریکایی، واشنگتن با قلدری هر چه تمام تر به دولت اسلام آباد دستور داده هر چه سریعتر این شهروند آمریکایی را آزاد کند که در غیر این صورت پاکستان با پیامدهای ناگواری مواجه می شود.

به گزارش الف به نقل از روزنامه دیلی تایمز، ریموند دیویس کارمند کنسولگری آمریکا در پاکستان اخیرا در شهر لاهور دو شهروند پاکستانی را به ضرب گلوله کشت. وی مدعی شد که این دو فرد قصد داشتند او را بکشند. قتل این دو شهروند پاکستانی خشم مردم پاکستان را برانگیخته و مردم این کشور خواهان محاکمه فوری این آمریکایی در خاک پاکستان شده اند.

 

اما دولت واشنگتن می خواهد با هر ابزاری این قاتل آمریکایی را که در خاک پاکستان مرتکب قتل شده، آزاد کند . ابتدا آمریکا از دولت پاکستان خواست به این شهروند آمریکایی مصونیت اعطا کند اما دادگاهی در شهر لاهور با این درخواست مخالفت کرد. پس از این بود که دولت واشنگتن به مقامات پاکستانی هشدار داد که اگر این شهروند آمریکایی را آزاد نکنند، کمکهای نظامی و اقتصادی اش به دولت اسلام آباد را قطع خواهد کرد.

برخی مقامات پاکستانی نیز ضمن انتقاد از این نوع اظهارنظرهای زورگویانه آمریکا تاکید کردند که این شهروند آمریکایی باید در داخل پاکستان محاکمه شود که در غیر این صورت استقلال و تمامیت ارضی پاکستان زیر سوال می رود.

 

به دنبال این حادثه صدها تن از ساکنان شهر لاهور با برگزاري تظاهراتي، کشتار این دو پاکستاني به دست يک ديپلمات آمريکايي را محکوم کردند. عده‌اي از حقوقدانان پاکستاني، مدافعان حقوق بشر و فعالان سياسي در برابر کنسول‌گري آمريکا در لاهور تجمع و شعارهاي ضدآمريکايي سر دادند.

 

حامیان حقوق بشر در پاکستان معتقدند: در صورتي که امريکا خود را مدافع واقعي حقوق بشر مي‌داند، بايد ديپلمات خطاکارش (ريموند ديويس) را به جرم کشتار سه نفر مجازات کند.

 

مردم خشمگین پاکستاني در مورد آزادي ديويس و تحويل وي به مقامات امريکايي هشدار دادند و خواستار اجراي عدالت در مورد او شدند. آنها اعلام کردند درصورتي که مقامات پاکستاني به خواسته مردم در اين راستا گوش فرا ندهند و ریموند ديويس را محاکمه نکنند، دولت را سرنگون مي‌کنند.

 

لحن تند و تهدید آمیز مقامات آمریکایی برای آزادی این شهروند آمریکایی به شدت مردم پاکستان را به خشم آورده و آنها معتقدند واشنگتن که خود را مدعی رعایت حقوق بشر معرفی می کند، با وقاحت تمام می خواهد یک قاتل را آزاد کند.

 

 
 
سیدنوید
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۱۳:۰۶:۴۱
به نام خدا
این است سزای کشورهایی که استقلال ندارند
آمریکایی ها به راحتی هر غلطی که می خواهند را انجام می دهند ولی کشورهای تحت سلطه حتی نمی توانند که آنها را محاکمه کنند !!!!
این است حقوق بشر آمریکایی!!!
قابل توجه آنهایی که بخاطر قطع رابطه ایران با آمریکا ناراحتند
ببینید و عبرت بگیرید و سعی کنید مایه عبرت آیندگان نباشید بلکه الگو باشید
باشد که آیندگان به ما افتخار کنند (402562)
 
ساجدي
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۱۳:۳۹:۱۷
بله واقعاً گل گفتي. خدا را شكر كه انقلاب كرديم و همراه با امام و رهبري شر امريكا را از سر اين ملت و كاپيتولاسيون ها كم كرديم. حالا هم كه نوچه هاي داخلي امريكا دارند خودشون واسه اين شيطان قرباني مي كنند. (402567)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۱۳:۴۸:۰۸
اقاسید وقتی دادگاه تشکیل نشده چطور شما حکم دادی طرف ادعا کرد دفاع از نفس که طبق صریح قران انسان بخاطر جانش و مالش و ناموسش از خود دفاع کنه حرف شما بر خلاف شرع است (402569)
 
سیدنوید
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۲۳:۰۳:۰۲
به نام خدا
بنده حکم که ندادم که شما ناراحتی!!
منظورم تاریخ سیاه کشورهای استعمارگر است کشورهایی که برای نشان دادن سلطه خود و حس برتری جویی که دارند به هیچ کس اهمیت نمی دهند و برای این نیت پلیدشان قوانینی همچون کاپیتولاسیون تصویب میکنند که فردی که متهم است در کشور متبوع مورد محاکمه قرار نگیرد و در خاک آمریکا محاکمه شوند
آیا این ظلم نیست؟ آیا این زور نیست؟

شما فرض کنید که یک آمریکایی یکی از نزدیکانتان را در خیابان بکشد ولی شما حق اعتراض هم نداشته باشید
در اینجا واکنش شما چیست؟؟
آمریکایی های که معنی ناموس را نمی فهمنند
بنابراین حق هرکاری را به خودشان می دهند (402649)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۱۴:۵۹:۴۲
سال 1341 امام خمینی در مورد قانون مصونیت عمومی برای امریکایها سخن گفتند همان را جاب کنید جواب میگیرید
مشکل کشورهای اسلامی این است که امام خمینی ندارند
بعنوان یک ایرانی خدا را شکر میکنم
روحش شاد (402587)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۱۵:۲۸:۳۶
واقعا كه بايد به اين آمريكايي ها شرم باد گفت (402593)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۱۶:۳۵:۳۵
چقدر رو مي خواد اين كار رو بكنند. شرم نم كنن (402607)
 
قاسم
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۱۷:۵۶:۵۴
آمريكا با اين اقداماتش بيش از پيش وجهه خود را خدشه دار مي كند (402621)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۱۸:۴۳:۰۲
ایران هم اگر بود به نفع شهروندش از هر اهرمی استفاده میکرد. اصولا کشورها رابطه دارند برای رتق و فتق همین امور کنسولی. (402626)
 
آبدزدک
۱۳۸۹-۱۱-۲۰ ۲۳:۴۶:۲۹
دیویس دو گلوله به جلوبدن و سپس دو گلوله به پشت بدن: هر یک از کشته شدگان شلیک کرده و سپس در حین فرار از صحنه با شهروندان مواجه شده و تحت بازداشت قرار گرفته است.

یکی از خودروهای سفارت امریکا که از دور دنبال دیویس در یک خودرو کرایه شده حرکت میکرد. وانگاه که شاهد تیراندازی میشود به سرعت به کمک وی میشتابد و در این میان یک موتورسوار دگری را زیر کرده و به هلاکت میرساند و سپس به شتاب از منطقه میگریزد.

دیویس در گذشته در نیروی مخصوص خدمت کرده و در حین بازداشت کارت ویزیت شرکت محافظتی عرضه داشته است. لیکن این شرکت فقط وجود مجازی دارد و فدرس مندرجه از آن یک دکان خالی و بلاستفاده است.

دیویس مطمینان با یکی از ارکان یاغی و دستپرورده امریکا قرار ملاقات داشته و این قرار بر علتی با مشکلی مواجه شده است. (402654)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۳ ۱۶:۰۴:۳۰
خودتون گفتيد ديپلمات آمريكايي، بر اساس كنوانسيون ژنو، اين شخص نه به خاطر آمريكايي بودن كه به خاطر ديپلمات بودنش مصونيت داره. (403188)
 
پدرام ورشوکار
۱۳۸۹-۱۱-۲۳ ۱۸:۴۲:۳۴
دوستان گرامی
مصونیت سیاسی یک دیپلمات به این معنا نیست که فرد هر اقدامی خلاف شان قانون اساسی کشور مقیم مرتکب شده و از پیگرد قانونی در امان باشد. بلکه بدین معناست که دیپلمات مشمول مصونیت سیاسی شده، به واسطه انجام اموری که کشور مطبوعش در چارچوب اولویت های سیاست خارجی، انجام آنها را از وی خواسته، تحت تعقیب قضایی قرار نمی گیرد.
حال اینکه دیپلمات مقیمی که خلاف شان قانون اساسی ج.ا.ایران تحت تاثیر مشروبات الکلی اقدام به قتل شهروندی نماید، مصونیت سیاسی شامل اقدام خلاف عرف وی نمی شود. همینطور قتل شهروندان پاکستانی توسط این دیپلمات، فارغ از مصونیت سیاسی وی مورد بررسی قرار گرفته و همین امر سبب شده ایالات متحده درخواست فراعرفی مصونیت قانونی را برای دیپلمات خود مطرح نماید.
متاسفانه برخی دوستان بدون اشراف به حقوق بین الملل و زوایای گوناگون آن، لفظ مصونیت سیاسی را به سایر مصونیت ها تعمیم داده و تصور می کنند دیپلمات فردی فراقانونی است که به واقع اشتباه است. (403229)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.