نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 96088
به‌هم ریختگی نظام مالی ـ بودجه‌ای کشور
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۲
دکتر حسن سبحانی



نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که برای بررسی و تصویب لایحه بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۰ مواجه با کمبود زمان در مقایسه با معیارهای زمان‌بندی قانونی شده‌اند ممکن است با انتخابی خاص در روش و مهلت و چگونگی بررسی شکلی لایحه، بالاخره لایحه‌ای را تصویب کنند و دراختیار دولت بگذارند؛ هر چند در هر حالتی آن انتخاب، بدون اشکال نیست لیکن اشکال بیشتر شکلی و ظاهری است که می‌توان برای دوران گذار یا ویژه، به‌نحوی با حادث‌شدن آن کنار آمد و ضمن پذیرش مسئولیت‌ها و پیامدها و عوارض ناشی از تغییر شیوه‌های رسیدگی، قبح عدول از اجرای قانون را در پرتو قانون‌گریزی‌های عمده‌تری که رخ می‌دهد کم برآورد کرد و بالاخره به لحاظ شکلی قانونی را تصویب کرد.



اما آنچه در متن این رفتارها و فعل و انفعالات نسبت به امور مالی کشور می‌گذرد این است که لزوم داشتن سرعت در کار، به‌تدریج به حاکمیت نوعی انعطاف‌پذیری در میزان و اندازه ارقام و اقلام درآمدی و هزینه‌ای در بودجه بینجامد. یعنی تصویب‌کنندگان بودجه بپذیرند که مثلا به‌دلیل ضیق وقت، تشخیص میزان درآمد یا اندازه هزینه و چگونگی تخصیص‌های ژله‌‌ای و با درصدهای تغییر بسیار بالا در اموری که دولت تشخیص می‌دهد به‌عهده مسئولان دولتی باشد و پیامد چنین تصمیماتی آن باشد که دستگاه رسیدگی‌کننده و حسابرسی‌کننده بودجه یعنی دیوان محاسبات کشور، اصولا نداند که منابع درآمدی یا هزینه‌های هر دستگاه چقدر است که بتواند آنها را حسابرسی کند.



این نگرش در یکی دو سال اخیر منشأ تحولات عمیقی شده و اینک این تحولات از سرعت اولیه ای برخوردار شده‌اند که می‌تواند به فروپاشی نظام مالی دولت بینجامد. تأمل در فقط یک نکته می‌تواند مجاری گشوده‌شده به پدیده خطرناک به‌هم‌ریختگی نظام مالی را، در پرتو فراوانی سهل‌انگاری در رعایت قوانین که نتیجه‌ قهری آن کاهش قبح قانون‌گریزی است نشان دهد:



مجلس شورای اسلامی مصوبات خود را که به تأیید شورای نگهبان می‌رسد به رئیس جمهور ابلاغ می‌کند تا به‌عنوان قانون، اجرایی شود. به‌هر دلیل طی سال‌های گذشته مجلس فقط بخشی از لایحه بودجه را پس از تصویب به دولت ابلاغ کرده است اما بقیه آن را که حاوی جداول مندرج در چندین جلد کتاب است ابلاغ ننموده است و صرفا به ابلاغ تغییرات در ارقام بسنده کرده است. این کار دارای این اشکال بوده و هست که اگر ارقام لایحه تغییر یابد در حالی‌که ابلاغ رسمی هم نشده است برای دستگاه ناظر، کدام ارقام ملاک و معیار رسیدگی است؟



و از این قضیه مهم‌تر این است که اگر دولت بقیه قسمت‌های ابلاغ‌نشده لایحه را چاپ نکرد یا در پایان سال و آن‌هم خارج از عرف چاپ، به چاپ رسانید، سرانجام قانون کامل بودجه کل کشور چه تکلیفی پیدا می‌کند؟ جا دارد مجلس شورای اسلامی با توجه به عدم چاپ قانون بودجه در سال ۱۳۸۹ تا ماه‌های پایانی سال و چاپ غیرمتعارف آن در ماه‌های پایانی، راسا وظیفه قانونی خود را انجام داده و کل قانون بودجه و نه فقط تبصره‌ها و تغییرات را چاپ و ابلاغ کند زیرا این مهم از تکالیف مجلس است.



ابهام در ارقام و مشخص‌نبودن اندازه تغییرات قانون بودجه به‌دلیل پیش‌گفته، زنگ خطری است که با عدم تقدیم لایحه در مواعید معین پشتیبانی می‌شود و این پدیده زمینه‌های عدم امکان نظارت و نابسامانی تدریجی در نظام مالی دولت فراهم می‌آورد و دیری نمی‌گذرد که همگان شاهد فروپاشی دقت و حاکمیت سلایق در مصرف بیت‌المال خواهند شد و بدیهی است مسئولیت این پیشگیری قبل از آنکه بر عهده دولت باشد برعهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.



 

منبع: خبرآنلاین

 
 
محی الدین ایرانی
۱۳۸۹-۱۱-۲۸ ۱۱:۳۲:۰۴
تیتر جالبی انتخاب نکرده اید (406976)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۸ ۱۵:۰۵:۱۱
اگر صداقت دارید چرا آن زمانی که مجلس برنامه پنجم را معطل می کرد تا دولت در کمبود وقت قرار گیرد صدایتان درنیامد؟
چگونه می شود بودجه را قبل از برنامه چنجمی داد که بودجه نوسی باید بر اساس آن باشد؟
یا فکر کرده اید همین که برنامه پنجم تحویل داده شد، می توان بدون مطالعه بر اساس آن بودجه نوشت؟
برای حرف های غیرکارشناسی تان متاسفم (407160)
 
راد
۱۳۸۹-۱۱-۲۹ ۱۳:۲۱:۵۷
آیا دولت برنامه را به تموقغ داد؟ (407698)
 
کاوه
۱۳۸۹-۱۱-۲۸ ۱۷:۲۵:۲۹
همیشه ابهام و پیچیدگی یک عامل داشته و آن هم سو استفاده است. به نظر من مجلس خیلی با خوش بینی به این مسئله نگاه می کند. اگر کسی سو استفاده نخواهد بکند هیچ وقت آب را گل آلود نکرده و بودجه غیر شفاف ارائه نمی دهد. نمونه اش هم گم شدن 12 میلیارد دلار درآمد نفت است. حالا بگردید پیدایش کنید. مطمئن با شید با این عدم شفافیت هیچگاه موفق نخواهید شد. (407265)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۹ ۱۶:۳۴:۱۱
کاوه عزیز
شما از آب گل آلود میگوئید, منظورتان را شفاف کنید
شما از گم شدن 12 میلیارد دلار درآمد نفت میگوئید در حالیکه این ادعا تحصیح شد پس آب را گل آلود نکنید
در مورد مقاله باید بگویم که تیتر ان به متن نمی خورد محتوا خیلی در هم و هدف شفاف نیست
بهتر است که یک نمونه از بوجه شفاف را نام می بردید (از ایران در گذشته یا یک کشور دیگر) تا منظور از شفاف بودن را بدانیم
سئوال : ایا شما ان قسمتهای که چاب شده را خواندید؟ به چه نتیجه ای رسیدید؟ (407777)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۸ ۱۸:۰۳:۴۵
این بی قانونیهاست که ضربات اصلی رو به نظام وارد کرده وقانون گریزی رو کاملا\" عادی جلوه میده. نمایندگان ملت!! هم که در مجلس کاری کرده اند که حتی اگر هم کار مثبتی انجام دهند، دیگر مردم کارشان را از روی دلسوزی وواقعی نمیدانند. تسلیم محض هستند و گوش بفرمان دولت. ایکاش نمایندگان خدمت مقام معظم رهبری میرسیدند وکسب تکلیف میکردند بزودی. (407288)
 
۱۳۸۹-۱۱-۲۸ ۱۸:۲۷:۰۹
اصولا برنامه و بودجه یعنی چند؟
مملکت یک رییس جمهور محبوب دارد و پول را بدهید به ایشان در هر سفر که می روند خرج مردم کند در مجلس را هم ببندید هزینه کم شود و عدالت بیشتر رعایت شود در ضمن امام زمان هم نظارت عالیه می کند دیگر شما چکاره اید؟ (407296)
 
علی
۱۳۸۹-۱۱-۲۹ ۱۱:۳۷:۴۱
ایا فتنه اقتصادی در پیش است؟ هدف از گل آلود کردن بودجه چیست؟
کیست که از عدم شفافیت بودجه سود میبرد؟
این بی برنامگی و بی قانونی به سود کی و به ضرر کیست؟
کجایند مبارزان با فتنه؟!!! (407638)
 
سلدوزی
۱۳۸۹-۱۱-۲۹ ۱۹:۲۸:۰۳
با سلام
دولت برای بهتر پیش بردن نظرات خود و برای اینکه به مجلس بفهماند که از تصمیمات مجلس پیروی نمی کند و دهن کجی به مجلس محترم بکند این گونه در ارائه بودجه سال 90 کوتاهی می کندتا مجلس به صورت فصل به فصل نسبت به برسی اقدام نمایند و به سر فصل ها وارد نشود.البته یقینا عدهای از نمایندگان طرفدار دولت نیز در این مورد سهیم هستند تا اهداف دولت را در مجلس به پیش ببرند (407873)
 
۱۳۸۹-۱۱-۳۰ ۱۲:۵۹:۱۳
عمل کرد دولت غیرقابل دفاع و عکس العمل مجلس شرم آور است (408320)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.