نظر منتشر شده
۵۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 96681
احمدی نژاد و مشائی مسافر اتومبیل اصولگرائی هستند
تاریخ انتشار : جمعه ۶ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۴۴
صادق زیباکلام گفت: مشائی قطعا در میان اصولگرایان سنتی جایگاهی و پایگاهی ندارد. می ماند در میان طیف رادیکال. ایشان قطعا مغز متفکر و پدر خوانده مخالفین سنت گرایان است.

 

به گزارش الف صادق زیباکلام در گفت وگو با دی نا با بیان اینکه مشائی با اصولگرایان سنتی اختلاف اساسی دارد تاکید کرد:من در حقیقت با هر توصیفی از آقای رحیم مشایی که در بر گیرنده بکار گیری صفت رادیکال باشد مشکل پیدا می کنم چون اساسا ایشان را در کمتر حوزه ای میتوان رادیکال توصیف نمود. من بیشتر ایشان را مخالف اصولگرایان سنتی توصیف می کنم تا اینکه یک اصولگرای رادیکال باشد.

 

زیباکلام با بیان اینکه مشائی طی چند ماه گذشته حتی یکبار هم لفظ فتنه را به کار نبرده است تصریح کرد: ببینید من این را قبلا هم گفته ام، ایشان ظرف ۱۹ ماه گذشته که از انتخابات ۲۲خرداد ۸۸ می گذرد حتی یکبار هم لفظ فتنه و فتنه گران را در مورد مخالفین و معترضین به نتایج انتخابات را بکار نبرده است. یکبار به مخالفین توهین و بی احترامی نکرده، یکبار نگفته اینها وابسته به بیگانگان هستند و قس علیهذا.

 

وی در ادامه به اختلاف مشائی و احمدی نژاد با اصولگرایان سنتی اشاره کرد و گفت: از این تفاوتها که بگذریم اختلاف اساسی دیگر ایشان با سنتی ها در ارزیابی شان از میزان محبوییت جریان اصولگرایی یا جریان راست است. اصولگرایانی که ذیل آقای رحیم مشایی هستند معتقدند که پایگاه مردمی اصولگرایان سنتی گسترده نیست و در انتخابات بعدی همان رایی را به دست می آورند که آقای ناطق نوری در دوم خرداد ۷۶ به دست آورد. یعنی رای روحانیت مبارز، جامعه مدرسین و مجموعه جناح راست بین ۵ تا ۷ میلیون بیشتر نیست و ما بقی آرایی که آقای احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۴ یا ۸۸ بدست آورد مال خود آقای احمدی نژاد است و ارتباطی به حمایت اصولگرایان از وی ندارد.

 

این تحلیلگر منسوب به جریان اصلاحات در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه حالا این نظر درست است یا نه را نمی شود حدس زد، اما حرف آقای مشایی این است که اگر نامزد اصولگرایان سنتی در سال ۱۳۹۲ کاندیدای ریاست جمهوری بشوند بین ۵ تا ۷ میلیون بیشتر رای نمی آورند، اما جناح احمدی نژاد می تواند جریان خرداد ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ را دوباره رقم بزند. بنابراین اصولگرایان رادیکال حاضر نیستند رای خود را صرف سنتی ها بکنند.

 

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: من فکر می کنم که شاید از ابتدا هم تقسیم بندی احمدی نژاد به عنوان یک اصولگرا تقسیمی بندی درستی نبود. شاید درست تر این است که بگوییم احمدی نژاد مسافر اتومبیل اصولگرایی بود. در یک مقطعی سوار آن شد بدون اینکه وابستگی عمیق و ریشه داری به اصولگرایی داشته باشد. اصولگرا به نظر من یعنی احمد توکلی، عماد افروغ، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله جوادی املی، حسین الله کرم، حبیب الله عسکر اولادی، عباس شیبانی، سردار رحیم صفوی، آیت الله امینی در قم، علی مطهری.

 

 
 
م ص ب
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۶:۵۷:۵۹
به نظر بنده احمدي نژاد در نظر و فكر چپي است و در عمل كاملا كارگزاراني. (411813)
 
مصطفی سیاوشی
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۱:۴۲:۲۷
انصافا باید شما رو به عنوان نظریه پرداز اول مملکت بذارن و الا تلف میشی!!!!!!!! (411856)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۱۱:۱۹:۱۰
به نظر من آقای زیباکلام، کسی که این نظر را نوشته و امثال این افراد می خواهید با این حرفها می خواهید بین اصولگرایان تفرقه بیاندازند.
و البته از حق نگذریم با این ذوق زدگی الف از حرفهای زیباکلام این کار داره خوب جواب می ده. (412150)
 
رضا
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۷:۲۹:۴۸
سلام
پیش بینی های سیاسی صادق زیباکلام وپیش بینیهای نظامی رضای به واقیعت نزدیک است (411819)
 
مصطفي رحيم پور
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۸:۰۵:۰۰
بالاخره ما در جامعه اي زندگي ميكنيم كه برخي رهبران اين جامعه معتقدند كه هدف وسيله را مقدس نمي كند
هر چند جناب آقاي احمدي نژاد براي دستيابي به قله هاي پيشرفت! از هر ابزاري استفاده مفيد و موثر مينمايند
در جريان مناظره ها و بحران پس از انتخابات كه ايشان ناراضيان نتيجه انتخابات را بي ارزش دانستند و. . .
خلاصه اينكه صرفا با بيان اصولگرا يا اصلاح طلب بودن هيچ نتيجه اي در اصل مطلب كه اين جريانات صرفا جرياناتي شده اند جهت سكوي پرش عده اي نه پاسخگويي به مطالبات به حق مردم
يكي از ارزشهاي جريان صولگرايي و اصلاح طلبي پايبندي به قانون است.
بي توجهي شخص اول قوه مجريه كه بايد نماد قانونمداري باشد به قانون هيچ شك و شبه اي را در راستاي مسافر بودن آقاي احمدي نژاد در اتومبيل اصولگرايي باقي نمي گذارد. (411826)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۰:۴۰:۵۱
chera lichhar migi shoma ha engar adam besho nistin kei ahmadinejad goft in harfo un be unaee ke ashghal atish mizadan goft ke vagheanam hastan (411847)
 
علی
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۰:۳۴:۵۳
دوست عزيز! ادب رو در پاسخ به ساير کاربران حفظ کن. اگر طرف مقابلت هم اشتباه کرده باشه و شما درست بگی، با اين لحن حرفت تاثير زيادی نخواهد داشت. (411905)
 
من نه منم
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۳:۳۸:۵۸
کی احمدی نژاد معترضان را بی ارزش توصیف کرد؟ انصافت کجا رفته؟ احمدی نژاد گفت پیروز انتخابات همه ی 40 میلیون هستند. اون کسانی را که اعتراضشان را با آتیش زدن سطل آشغال و ایجاد اغتشاش در شهر بیان میکردن بی ارزش خواند که حرف درستیست. (411890)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۰:۲۲:۲۳
من نمی دونم شما چرا اصرار دارید بگویید احمدی نژاد مخالفان را بی ارزش( احتمالاً منظورتان خس و خاشاک است.) خوانده است. تمام کسانی که صادقانه به سخرانی احمدی نژاد گوش داده اند تصدیق می کنند که او حساب 40 میلیون رای دهنده را از کسانی خس و خاشاک نامید جدا کرد (411902)
 
رضا جاهد
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۱:۱۶:۵۶
فعلا که ژشت روشنفکری در مخالفت با احمدینژاده، شما هم یکی از روشنفکران! (411916)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۱۱:۱۹:۰۲
خدا را شکر که شما سواد خواندن ونوشتن دارید! اما نمی دونم چرا حرفهای احمدی نژاد را نتونستی درست بخونید و یا اینکه منبع مورد مطالعه شما اشتباه نوشته و یا شاید تلویزیون و رادیو چیزایی دیگه ای در زمان پخش صحبتهای احمدی نژاد گفته که شما شنیده اید و بقیه نشنیده اند!
احمدی نژاد در هنگام سخنرانی گفت: امروز خبرنگاری سوال کرد بعضی ها در گوشه و کنار کارهایی انجام می دهند، اغتشاش است، شورش است ،اعتراض است، واژه های تندی را بکار برد و من برای او یک مثالی زدم و نتیجه گیری کردم. رئیس جمهور گفت: من به این خبرنگار گفتم شما اشتباه می کنید، ملت ایران یکپارچه است؛ در یک مسابقه فوتبال50 هزار تا 70 هزار تماشاچی شرکت می کند و آن کسی که تیمش باخته وقتی بیرون می آید عصبانی است و به هر دری می زند. احمدی نژاد افزود: در انتخابات ایران40 میلیون نفر خودشان بازیگر اصلی و تعیین کننده اصلی بوده اند. رییس جمهور گفت: حالا چهار تا خس و خاشاک این گوشه ها کاری می کنند بدانید این رودخانه زلال ملت جایی برای خودنمایی آنان نخواهد گذاشت.
احمدی نژاد افزود:70میلیون ملت ایران و 40 میلیون شرکت کننده در انتخابات همه عزیزند، همه ملت ایرانند و همه همدلند و دولت خادم همه آنان و در خدمت همه آنهاست. رییس جمهور منتخب گفت: رقابت ها به پایان رسید و دوره دوستی ها و ساختن ها آغاز شد اما من می خواهم بگویم ملت دو سه چیز از دولت می خواهد و دولت موظف است همه توان خود را معطوف این موارد کند. (412149)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۸:۵۹:۰۸
ایشان بهتر است به دنبال تبیین جایگاه رضاخان و راوبط با آمریکا باشند تا به تبیین اصولگرایی! (411815)
 
استادرحمان
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۰:۱۸:۳۵
باسلام خدمت دوست عزیزاقای ناشناس اگربطورکامل به سخنان دکتردرزمان گفتگوومیزگردنامبرده درمورداصلاحات وخدمات رضاخان دقت می فرمودید ایشان ضمن تایید ارایه خدماتی چندازرضاخان .ازبعضی ازتخلفات نامبرده نیزاعلام انزجارمینماید واضافه مینماید که اگربنده درزمان حکومت ستم شاهی رضاخان میبودم حتما بیشترایامم رادرزندان میگذراندم پس بهتراست بادید وسیعی به موضوع نگریسته شود /ضمن عذرخواهی وباتشکرازشمادوست عزیز (411844)
 
رضا
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۱:۵۶:۴۰
به نظرم توهین به دکتر زیبا کلام درست نیست
ناشناس عزیز چرا که ایشان دارای درک و علم و شناخت بالای سیاسی هستند و ان دو سالی که ایشان در زندان ساواک بودند شما کجا بودید (411861)
 
سالار
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۳:۰۹:۰۴
کاملا موافقم
وقتی کسی ایران رضاخانی را می پسندد قطعا نمی تواند این نوع و روش حکومت مداری را تحمل کند (وابستگی سیاسی که شاخ و دم نداره) (411880)
 
ایمان
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۹:۴۳:۵۵
عزیزم! انصافا نظر جناب زیباکلام در این باره کاملا درسته. هرچند بهتر بود اسم الله کرم رو تو لیست اصولگرایان نمی آورد. (412013)
 
پسرخوب
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۹:۰۴:۰۱
سخت است گفتنش !
اما دعا می کنیم غرور بیست و چهار میلیون رایرئیس جمهور را دنباله روی آقای اسلام شناس مقیم نهاد ریاست جمهوری نکند.
(411821)
 
حسن
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۹:۱۵:۲۳
نقطه نظرات ایشان در رابطه با اصولگرایی مشایی و احمدی نژاد کاملا صحیح است رییس جمهور تا با مشایی است یک اصولگرا نیست و روزی به اصولگرایان نه خواهد گفت که آنروز روز مرگ جریان و خط مشی مشایی است (411830)
 
مصطفی سیاوشی
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۱:۴۴:۱۸
به هر حال هرکسی باید نقطه ضعفی داشته باشد
اما یک مشایی را میشه مقایسه کرد با هزاران از مشایی بدتر دولت های گذشته (411857)
 
احسان
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۹:۲۸:۱۴
پس ایشان که معتقد بودند احمدی نژاد 24 میلیونش کو؟

خسته شدیم از این مدعیان تفکر و نخبگی و سوتی هایشان. (411832)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۹:۳۱:۳۴
درسته . اصولگرای واقعی آقای توکلی و قالیباف هستند که از هم پشتیبانی میکنند و حتما خوب است که به اینها رای بدهیم و خیلی بد است که الان احمدی نژاد رئیس جمهور است (411833)
 
علیرضا مولایی
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۱۱:۱۷:۳۰
سلام به نظر من استدلال این آقای ناشناس غلط است ایشان دو نفر را نام میبرد وبه این میرسد که دکتر نباید رئیس جمهور میشد
و بعد این که به نظر من آقای قالیباف اصلا اصول گرا خوبی نیست ولی انصافا مدیر خوبی است (412142)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۹:۳۷:۳۵
بنظر اگر آدم بتواند اینطوری سوار بشود و سواری هم بگیرد تبارک الله دارد و حالا حالا نباید پیاده شد و تا می شود سواری گرفت.
تازه سواری آنهم از افرادی چون عسگر اولادی و غیره (411834)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۱۹:۵۶:۴۲
خیلی جالبه
نظر ایشون درباره مشایی در پاراگراف سوم یه نکته ظریف داره.
در این تحلیل ایشون می فرماید کسی که لفظ \"فتنه\" را بکار نمی برند رادیکال نیست.
از جناب زیباکلام این سوال را دارم آیا اگر کسی لفظ \"فتنه\" را بکار برد رادیکال است. (411838)
 
خط انقلاب
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۰:۱۳:۲۶
اولا به نظر من زیبا کلام به دنبال ایجاد اختلاف بین اصول گرایان است. اما بعد:
احمدی نژاد مسلما از اصول گرایان سنتی بسیار متفاوت است. احمدی نژاد یک مذهبی ولایت مدار سخت کوش است. در مورد ولایت مداری مقایسه کنید با اصلاح طلبان که نامه جام زهر را به رهبری نوشتند.
اما در مورد این که چرا مشایی از کلمه فتنه استفاده نکرده: اولا خود مشایی و احمدی نژاد یک طرف دعوا هستند. اما در مورد مسائل فتنه سکوت نموده اند زیرا به آن ها گفته شده است سکوت کنند. فعلا تمام بار دفاع از کلیت نظام افتاده است به دوش رهبری. وظیفه احمدی نژاد این است که وظایف دولت را انجام دهد. نه این که در میدان فتنه گران بازی کند. اگر احمدی نژاد یا مشایی می خواستند جواب فتنه گران و مخالفان را بدهند باید کارهای خود مانند سفرهای استانی و بقیه وظایفشان را رها می کردند و در مورد اغتشاشات صحبت می کردند. و تازه دعوای جدیدی نیز شکل می گرفت. اتفاقا به نظر من یکی از اهداف فتنه گران مشغول کردن دولت و ناکارامد نشان دادن آن است. هنر احمدی نژاد این است که 4 سال کار می کند و به توهین ها جواب نمی دهد. و در یک جلسه با چند جمله کاری می کند که نقشه های 4 ساله فتنه گران را بر آب می کند و تمام صحنه آرایی های آن ها را بر هم می زند.
ما اصول گرایان باید دقت کنیم علاوه بر تعریف دقیق اصول به فرعیات نیز دقت داشته باشیم و کل را فدای جزء هم نکنیم. من وقتی می بینم مشایی فلان حرف را زد ناراحت می شود. اما وقتی به یاد 18 تیر می افتم به ارزش احمدی نژاد پی می برم. به نظرم اصول گرایان را احمدی نژاد نجات داد. اما برخی از اصول گرایان (نه اشراف گرایان بلکه عدالت طلب) بی انصافی نمودند.
یکی خود آقای توکلی. با این که در خیلی جاها از احمدی نژاد دفاع نمود اما برخی جاها نیز که ضروری نبود علیه احمدی نژآد موضع گرفت. من خود زمانی به آقای توکلی رای دادم و او امید ما در آن روزهای سیاه بود. اتفاقا احمدی نژاد را نیز از جنس او یافتیم. به نظرم آقای توکلی باید در مورد رابطه با احمدی نژد تجدید نظر کند. و البته بسیاری از اصول گرایان عدالت طلب دیگر.
اما در این میان طیفی وجود دارد که احمدی نژادی هستند از جنس تندرو و قدرت طلب. این عده هر گونه انتقاد به احمدی نژاد را با توهین جواب می دهند. این طیف مهمترین گروهی هستند که به احمدی نژاد و جریان اصول گرایی ضربه می زنند. به نظرم طرفداران احمدی نژاد باید جواب این گروه را بدهند. من خود را طرفدار دو آتیشه احمدی نژاد می دانم. اما با این گروه تندرو مخالفم. (411842)
 
علی
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۰:۳۷:۱۷
کلاً همه دنيا بايد خودشون رو با احمدی نژاد ميزان کنند. نه دوست عزيز؟ (411906)
 
غريبه آشنا
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۸:۰۶:۵۱
با سلام

بارها در نظرات منتشر شده و نشده ام گفته ام جانبدار هيچ طيف فرصت طلبي نيستم اما آقاي \" خط انقلاب\" شما كه طرفدار دو آتشه احمدي نژاد هستيد، يادتان نرود كه تمام ولايت مداران و حتي مدعيان ولايت مداري از خود حركتي نشان دادند. البته در مقابل آنها جناح اصلاحيون هم نظراتي دادند. اين حرف شما يعني اينكه تمام اونايي كه نظر در آن حوادث دادند انسان هاي بيكاري بودند و اگر مشايي هم نظر ميداد از كار دولت باز مي ماند. دوست عزيز خارج نشين ( به هر دليل كه آنجايي) اگر نظام نباشد كه وجود اونها معني ندارد. ابراز نظر و عقيده براي حفظ نظام واجب است. مگر نمايندگان مجالس خبرگان ، تشخيص مصلحت نظام و شوراي اسلامي از سر بيكاري نظر دادند و يا ابراز نظرات ايشان ادامه كارشان را مختل كرد. ضمناً انتقاد توكلي و ديگران از احمدي نژاد انتقادي اجرايي است نه استراتژيكي. اگر كسي راهكار اجرايي را غلط تشخيص دهد كه نبايد حمايتش را همراه كند. ماهيت مجلس اين است. همه كه نمي شود طرفدار دو آتشه باشند. عقليتي نيز بايد باشد. (411935)
 
فدایی اسلام
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۱۰:۴۵:۵۳
کاملا با برادر خط انقلابی موافقم
در ضمن به اقای زیبا کلام می گویم شما در حدی نیستید که نام ایت الله جوادی املی مفسر بزرگ قران را در بین جریانات سیاسی قرار بدید (412043)
 
arash
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۰:۵۱:۴۲
در این مدتی که اقای مشایی کنار اقای احمدی نژاد هستند با وجود هجمه های زیاد علیه ایشون من هیچ وقت عکس العمل یا صحبت غیر منطقی از ایشون ندیدم و نشنیدم به محضی اینکه اقای مشایی در خصوص موضوعی اظهار نظر می کنن یک حمله رسانه ای شدید علیه ایشون شکل می گیره که مشخص نیست که دلیل ان چیه در خصوص ارای اصولگرایان هم من فکر می کنم صحبتهای اقای زیبا کلام کاملا درسته چرا که اصولگرایان سنتی اصلا وزنه قابل توجهی نیستند حتی اگر این گروه از احمدی نژاد حمایت هم نمی کردند ایشون می تونستند رای بیارن (411849)
 
رضا حسن پور
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۱:۰۵:۴۶
با سلام
1- آقای زیبا کلام آیا شما در سخنان خود به این موضوع ایمان و اعتقاد دارید که همفکران شما در انتخابات ریاست جمهوری و بعد از ان فتنه گر بودند؟(با استناد به سخنان خود شما)
2- اصوگرایی دارای شاخصه هست و ما خودمان افراد را با این شاخصه ها مس سنجیم و نباز به نظر سنجی امثال شما نیست که احمدی نژاد را سواره یا پیاده قلمداد نمایید. ما احمدی نزاد را پیش قراول جریان اصولگرایی در عمل می دانیم همچنانکه احمد توکلی را پیش قراول اصولگرای در تقنین می دانیم.
3- مشائی خودش قضیه خودش را دارد و تقسیم بندی ایشان و دیگر اصولگرایان بر مبنای سنتی و رادیکال نوعی لمپنیسم سیاسی می باشد. ایشان تفکرات خودش را دارد . بنده معتقدم اصولگرایی یک مدت باید ایشان را تحمل کند و با پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد با ایشان خداحافظی نمیاد. (411851)
 
arash tir tajy
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۱:۲۳:۵۸
با سلام خدمدت دوستان اصولگرا

من یه مشکلی دارم و ان اینکه واقعا نمیدونم اصولگرایی یعننی چه؟

اینها در چه اصولی مشترک هستند ؟

یکی بیاد اصولگرایی را تعریف کنه تا ما بدونیم کی اصولگرا است و کی داره از دایره اصولگرا خارجه

اگه معیار و شاخص را اسلام و دینداری بگیریم چرا افرادی مانند منتظری . شبیری زنجانی . موسوی اردبیلی . صانعی . جوادی املی . وحیدی خراسانی بیات زنجانی . دستغیب طاهری اصفهانی و..... به عنوان مراجع تقلید از دایره اصولگرایان خارج هستند

اگر مبنا را بر اسا س انقلابی بودن بگیریم چرا افرادی مثل هاشمی حسن روحانی حسن خمینی میر حسین موسوی کروبی . فرزند بهشتی و..... در دایره اصولگرایان قرار ندارند؟

اگر مبنا را وفاداری به رهبری بنامیم شاید اختلافات کمتر باشد اما میبینیم که افرادی هم چون توکلی مطهری لاریجانی محسن رضایی و قالیباف ناطق نوری و... هم لقب خواص بی بصیرت نام میگیرند

حتی اگر ما بنا به تعریف زیبا کلام اصولگرایان را به اصولگرایان واقعی و رادیکال تعریف کنیم بازم اشکالات جدید بوجود میاد

خواهشا از افرادی همچون مطهری و توکلی و...

بخواهید تا تعریف مشخصی از اصولگرایی انجام دهند (411853)
 
علی
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۰:۴۰:۱۱
من به عنوان يک برادر کوچک به شما توصيه می کنم، هميشه افراد رو با قانون مقايسه کن و در ارزيابی اونها از افراط و تفريط دوری کن. اينطوری همه چيز برات روشن می شه. بعد هم اينکه افراد رو سياه و سفيد نبين. همه افراد جز ائمه معصومين (ع) خاکستری هستند. يعنی يه نقاط ضعف و يه نقاط قوتی دارند. (411908)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۵:۵۵:۲۳
سلام
مشکل شما، اگر واقعا صادقید به ابهامتان، این است که اولا در شناخت اسلام، انقلاب و صدق وفاداری به رهبری ظاهرا بسیار شخصیت زده هستید و ثانیا در همان شخصیت زدگیتان هم بسیار سطحی هستید. قطعا ملاک اسلام صرفا هر کسی که عمامه دارد نیست و قطعا ملاک انقلابی ها ی اکنون صرفا کسانی که سابقه انقلابی دارند یا نسبتی دارند با انقلابی ها، نیست و قطعا وفاداران به رهبری صرفا چهره هایی که در رسانه های اصلاح طلب راستشان می خوانند نیستند.

و قطعا داستان حضرات آقایان وحید خراسانی و جوادی آملی و تا حد زیادی آقایان شبیری زنجانی و موسوی اردبیلی با داستان آقایان منتظری و دستغیب و طاهری اصفهانی و ... متفاوت است و اصلا در یک گروه نمی گنجند مگر از این حیث که افراد موسوم به جنبش سبز سعی به چسباندن آنان به خود داشته اند کلهم، حال این که مثلا مسائلی که سر زبانهاست که آقای وحید خراسانی با نظام دارند (البته حدود و ثغور و کیفیت آن بسیار جای بحث دارد) هر قدر هم که واقعیت داشته باشد به هیچ وجه ایشان را ذره ای هم راستا با جنبش سبز ها نمی کند که هیچ، بلکه با فلسفه ای که سبزها برای حق وجود و بروز خود قائلند بسیار متضاد است ( البته بر اساس نظر خودسبزها و گرنه بنده هیچ فلسفه ای که قابلیت بقا به سبزها بدهد، در فضائی فرضی که جمهوری اسلامی نباشد، قائل نیستم و به محض فرضی عدم وجود جمهوری اسلامی، آنها به شدت دچار ناسازگاری بنیادی می شوند و در حد نابودی یکدیگر پیش می روند و پایلوت این پدیده را می توان در دوران سرمستی دوم خردادی ها و بلایی که در شوراهای اول بر سرهم آورند و بالاخص در تهران، دید و مشترک آنها آن چیزیست که من شیدایی در مدرنیته می نامم و اصولا تا به حال هیچ یک از موالید مدرنیته جه مشروع و جه غیر مشروع آن (!) بدون ایجاد ترس عمومی از یک دشمن خطرناک نتوانسته بقای حتی بیش از نیم دهه از خود نشان بدهد) و ترجیع بند مسائلی که ایشان (آیت الله وحید خراسانی) بعضا مشهور شده اند به دلخوری از نظام در آنها، این است که چرا نظام با عناصری که در استانداردهای شیعی سازگاری خوبی ندارند مسامحه بیش از حد دارد و مثلا در مورد آقای جواد آملی هم، ایشان اگر با اشخاصی مشکل دارند (دقت کنید: اشخاص) برخی اعضای دولتند و به همین نحو هر یک از افرادی که نام بردید هر کدام قضایای خود را دارند و اصلا با دقت تقریبی هم هم ردیف و هم موضوع و هم مصداق نمی شوند و این گونه تقسیم بندی اشخاص هم جز از منظری که در بالا اشاره ای به آن کردم و آن هم اصلا تعیین کننده مطلق اسلام، انقلاب و وفاداران رهبری نیست، به چیزی بیش از شخصیت زدگی آن هم بسیار سطحی نمی انجامد.

نکته کنکوری: هیچ وقت مواضع علما را از صداهایی که از بیوت علما به گوش عده ای می رسد استخراج نکنید. (411927)
 
مصطفی سیاوشی
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۱:۳۵:۴۹
اینکه آقای زیبا کلام رای اصولگرایان را 5تا 7 میلیون دانسته و بقیه آرا را مال خود احمدی نژاد دو نکته را لازم میدانیم:
اول اینکه نمی‌دانم چرا در توهم بعضی ها جمعیت صد نفری سبز میادین اغتشاش میلیونی دانسته شده ولی جمعیت دهها میلیونی اصولگرا باید پنج شش میلیون دیده شود.
دوم اینکه برفرض آمار جناب زیبا کلام درست باشد باید به احمدی نژاد ایول گفت که اینقدر فرا جناحی است که چهار پنج برابر بیشتر از هم جریانی هایش رای میاورد. (411855)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۹:۴۲:۰۳
کل جمعیت ایران 70 میلیون نفره و فرضا 30 میلیون نفر رای بدن.
چطوری شد ده ها میلیون؟! (412010)
 
مهدی ایران
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۱:۴۸:۰۱
همیشه برای هر اندیشه ای بیانی هست نه به زبان گفتار و برای ابراز آن نگراش تفکری هست نه به زبان رفتار (411859)
 
هادی
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۲:۱۰:۰۰
آمریکا به منطقه حمله کرد.
مقاومت مردم عراق و افغانستان صورت گرفت.
نظامیگری آمریکا به گل نشست.
جای جای خاورمیانه از این شرایط بهره برد.
پاره ای از فلسطین(غزه) آزاد شد.
حمله اسراییل به لبنان ناکام ماند.
مشرف بیکار شد.
و در ایران یک نیروی انقلابی در انتخابات 84 قدرت گرفت و کاسه کوزه دو جناح را بهم ریخت.
و این تازه اول داستان است.
برایتان بگویم از تونس و مصر و اردن و ..... (411867)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۳:۱۳:۵۷
مشایی بزرگترین مرد موجود کشور است ، وتفکر اینده ایران (411882)
 
عبدالله
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۳:۱۶:۴۱
هر وقت دوست داشتید بگید راننده هستن..هر وقت دوست نداشتید بگید مسافرن..یا پیاده هستن...

ملاک نظر شماست آقای زیبا کلام.. (411883)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۳:۲۲:۳۸
کاملا تحلیل درستی بود.مشایی حتی ارای اصلاح طلبان را هم دارد.زمانی گفته بود 13 میلیون رای اصلاح طلبان با من است.من هم معتقدم اگر به همین روشش ادامه دهد اگر اصلاح طلبان حاضر به شرکت در انتخاباتشوند و از انجایی که همه انها رد صلاحیت می شوند پشت وی می ایستند.من معتقدم دولت مشایی اگر سر کار بیاید یک دولت ائتلافی است که همه احاد ملت را راضی میکند. (411885)
 
محمدحامداقبال
۱۳۸۹-۱۲-۰۶ ۲۳:۲۹:۵۹
احمدی نژاد خود به تنهایی یک جریان است،جریانی که وامدار سیاست مقام معظم رهبری است،نسلی که همه چیزشان رهبری و ولایت است،نه حزب راست وچپ!واقعاً می شود آقای احمدی نژاد را با علی مطهری در یک حزب جای داد!10سال است که مقام معظم رهبری فریاد مبارزه با مفاسد اقتصادی راسر داده کدام سیاسی مانند آقای احمدی نژاد آن را عیان کرده است
احمدی نژاد به تنهایی توانایی جریان سازی را دارد.
جریانی با میانگین سنی پایین نه مثل......
التماس دعا (411886)
 
علی
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۹:۴۰:۱۹
البته آقای احمدی نژاد فقط ادعای مبارزه با مفاسد اقتصادی را داشته و دارد و وقتی پای اطرافيان خودش به ميان می آيد کاملاً واکنش منفی نشان می دهد. نمونه اش ام جريان مرحوم کردان و آقای رحيمی. (412008)
 
رضا حسن پور
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۰:۰۶:۰۵
رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ 29 خرداد 1385 در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام 8 شاخصه اساسی را برای شناخت اصولگرایان تبیین نمود که می توانند به عنوان شاخصی برای شناخت بسیاری از فعالین عرصه های مختلف نظام ازآنها بهره جست. این شاخص ها عبارتند از:
اصل اول: ايمان و هويت اسلامي و انقلابي و پايبندي به آن
اصل دوم: عدالت
اصل سوم: حفظ استقلال سياسي
اصل چهارم: تقويت خودباوري و اعتماد به نفس ملي
اصل پنجم: جهاد علمي
اصل ششم: تثبيت و تامين آزادي و آزادانديشي
اصل هفتم: اصلاح و تصحيح روشها
اصل هشتم: شكوفايي اقتصادي (411900)
 
فدایی رهبر
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۰:۱۰:۰۴
سلام این دی نا یا همان آِژانس خبری ، وابسته به آقای قالیباف است و با برنامه ای ظریف همه را به جان هم می اندازد و میان اصولگرایان اختلاف می افکند تا خود بماند / مرد باشید و این پیام مرا منتشر کنید تا حقیقت این سایت را همه بدانند (411901)
 
حسين گيوي
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۰:۵۶:۴۷
الف خان ترا جان داداش شما ديگه اظهارات اين جناب را منعکس نکنيد ايشان به اندازه کافي رسانه دارند و ما از افاضاتشان بهره کافي ميبريم. اينرا ميگويم چونکه معتقدم آقاي زيبا کلام روشنفکري است که مانند من عامي ميانديشد و سخن ميگويد.
آخرين تحليل ايشان در مورد حکومت حسني مبارک اين بود که پيش بيني کردند ايشان سقوط نميکند چون مورد حمايت آمريکا است. (411914)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۱:۰۷:۳۳
این خوبه که اصولگراها احمدی نژاد رو اصولگرا بدونن و اصلاح طلبها او رو اصلاح طلب، شاید بشه گفت همه از یک آرمان با ظواهر مختلف صحبت میکنن (411915)
 
حسین
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۲:۴۶:۰۲
صادق خان زیبا کلام شما که از گروه دوستان اصلاحاتی هستید و دست آقایون را می فشارید چرا چنین متنی نوشته اید؟ نگفتید به شما شک میکنند که کار شما ایجاد شکاف دربین اصولگرایان است؟ جناب دکتر صادق خان. متاسفانه تحلیل شما بسیار سطحی است. مثلا نگفتن کلمه فتنه را دلیل اصلی کرده اید. در حالی که ما به خوبی میدانیم از دولت خواسته شده است تا جایی که امکان دارد سکوت کند تا مشخص شود مشکل اقایان موسوی و کروبی با دولت نیست بلکه با نظام است. صادق خان زیبا کلام. دوستان شما آقایون اصلاح گرا پیشتر نشان داده اند که مایلند رضا خانی بر پایه قدرت باشد تا نظام جمهوری اسلامی. اینکه مشایی یکسری نظراتی داده که با نظر اکثر اصولگرایان مخالف است او را از ماشین اصولگرایی پیاده نمی کند. اما حرفهای اشخاصی چون آقای مطهری کاملا نشان داده که ضربه زدن آنها به اصولگرایان کاری تر است. تحلیل شما بسیار سطحی بود و متاسفانه ملت هوشیارتر از آن هستند که شما به این شکل بخواهید اصولگرایان را مغلوب اصلاح گرایان نمائید. (411922)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۹:۰۱:۰۵
بنام خدا
بالاخره آقای زیبا کلام باید حرفش را بزند و ما نباید ایشان از بابت عقایدش سرزنش کنیم.
زیباترین بخش فرمایش ایشان در آخرین پاراگراف است که می فرمایند
:\"اصولگرا به نظر من یعنی احمد توکلی، عماد افروغ، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله جوادی املی، حسین الله کرم، حبیب الله عسکر اولادی، عباس شیبانی، سردار رحیم صفوی، آیت الله امینی در قم، علی مطهری.\"
ا
آنوقت است که بنظر می آید جناب ایشان باید اول از همه اصولگرایی را تعریف کنند و الا این جمع جز روز قیامت نمی تواندد در یک جا جمع شوند (411963)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۹:۰۳:۲۳
من وارد اصل بحث شما در تيتر موضوعتان نمي شوم . فقط يه جمله معترضه بگم در مورد آقاي دكتر زيبا كلام. ايشان در خيلي جاها احساسي ، شخصي ومتاسفانه جسارتاً آبكي تحليل ميكنه ودليل اونم اينه كه ايشون قدرت هاي پنهان الهي رو رو كمتر ملاك قرار ميده وشاخص هاي مادي به سبك غربي براش بيشتر جلوه ميكنه . يه نمنومنش تو يه سايت ( فرارو ) يه تحليل عريض و طويل داده بود كه در مصر مبارك در راس قدرت موندگار مي مونه و رفتني نيست ولي يكم اصلاحات ميشه و لي ديديم كه رفت . . . آقاي دكتر ! قوانين تكوين جهان شامل عناصر پشت پرده هست كه آدماي با بصيرت اونو مي بينن . كل حقيقت واين قوانين مثل يه كوه يخ مي مونه بخش قابل رويت اون معمولاً شبيه همين قدرت هاي ماديه و حقيقت بزرگترش زير آبه . آقاي دكتر زيبا كلام! من از شما خواهش ميكنم ، چون ميدونم آدم وطن پرستي هستي حتماً به موضوعي كه گفتم در تحليل هات دقت بكن .دست پنهان رو فراموش نكن . اين قوانين تكوين در نهاد همه آدما از طرف خداوند قرار داده شده است. در آخر يه خاطره بگم دو سه هفته قبل داشتم بي بي سي رو نگاه مي كردم ، يه كارشناسشون اعتراف ميكرد و به قول امروزي ها كفش بريده بود كه چه طور غرب ( آمريكا ، اسراييل ، انگليس . . . ) نتونستن اين حركت هار وپيش بيني كنن وغافل گير شدن . اين نكته براي من واقعاً‌شگفت انگيز بود. . . (411965)
 
محمد رسولی
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۹:۳۳:۵۶
اولا سایت الف باید مشخص کند که تحلیلهای امثال زیبا کلام را قبول دارد و منتشر می کند، یا اینکه به عنوان تحلیلهایی قابل بررسی به آن نگاه می کند، و یا اینکه اگر نظر او را قبول داشته باشد منتشر می کند، که این مورد اخیر قطعا نوعی توهین به شعور مخاطب است چرا که میتواند آن را به عنوان نظر خود منتشر کند و پشت اسم های دیگر مخفی نشود.
دوما وای به روزی که اصولگرایان آنقدر بی بصیرت و جاهل شوند که شخصی مانند زیباکلام بتواند با یک تاکتیک ساده و نقشه معمولی و سخنان عامیانه، بین آنها شکاف ایجاد کند.
سوما در اصولگرایی آقای احمدی نژاد شکی نیست و البته در سنتی نبودن ایشان هم شکی نیست. اما یک خطر ایشان را تهدید می کند و آن هم روحیه لجبازی و یک دندگی ایشان خصوصا در حمایت از نزدیکان و اطرافیان است. خطری که سابقا خیلی از خواص را را به پایین کشیده و نه تنها اصولگرایی که انقلابی بودن و مسلمان بودنشان را هم به خطر انداخته است.
چهارم اینکه موضع گیری نگردن در مقابل مخالفان و معترضان نه تنها بد نیست که خیلی هم پسندیده است و کاش همان یکی دو مورد مواضع بعد و حتی قبل از انتخابات هم اتخاذ نمی شد و من شخصا ترجیح می دهم که رئیس دولت به فکر مسائل اجرایی باشد و در امور سیاسی بی ارزش دخالت نکند. (412005)
 
یک مسلمان ایرانی
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۰۹:۴۲:۰۴
در رابطه با آقای زیبا کلام و ارزیابی ایشان چند نکته حائز اهمیت وجود دارد:
1- اقای زیبا کلام به شیوه بی بی سی ارزیابی می کند. یعنی مستحبات را پررنگ نموده و واجبات را نادیده می گیرد! و به هر صورت بخشی از واقعیات کمتر مهم را با اب و تاب بیان می کند و واقعیات مهمتر را نادیده و یا کمرنگ طرح می کند.
2- برای اینکه به دام شیوه های بی بی سی! نیفتاد باید اولا جریانات را به خودی و غیر خودی تقسیم نمود، که در هر صورت آقای زیبا کلام در گروه غیر خودی جای دارد!.
3- جریانات خودی - یعنی جریاناتی که نظام اسلامی مبتنی بر قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند - با هر رویکرد و عنوانی که باشند اعم از اصولگرا، محافظه کار و حتی اصلاح طلب(نه فتنه گر) و غیره، حق اظهار نظر و رقابت در صحنه سیاسی کشور را دارد. به عبارت دیگر، صحنه سیاسی کشور در انحصار هیچ جریانی نباید باشد، که تجربه حضور آقای احمدی نژاد ثابت کرد که اینگونه نبوده و در آینده هم نمی باشد. و این وضعیت در واقع تجلی آزادی و مردم سالاری دینی است که با معیارهای لیبرال دمکراتیک امثال اقای زیبا کلام هیچوقت سازگاری نداشته است. لذا به نظر می رسد که اقای زیبا کلام در ارزیابی های خود آدرس غلط می دهد و مخاطبین خود را به جاده خاکی می کشاند.! (412011)
 
نادر
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۱۲:۰۷:۰۲
ايشان در مناظره ها فرمودند كه مستقل هستند و وابسته به هيچ گروه و حزبي نيستند بلكه اصولگرايان خودشان را به ايشان چسباندند هرچند كه الان پشيمان هستند / (412252)
 
امير
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۱۲:۲۰:۳۲
سلام به همه دوستان .عزيزان تعجب نكرديد كه برادر عزيزمان آقاي يخي تاكنون هيچ نظري در خصوص اين مطلب نداده اند (412281)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۱۳:۴۷:۱۲
زیبا کلام از معدود اصلاح طلبان دگر اندیشی است که حرف های دلش را صادقانه بیان می کند. در واقع برخلاف خیلی های دیگر وی همینی است که میبینیم!
این نظر زیباکلام نیز که برخلاف انتظار اما در حقیقت امر به نفع جریان اصیل و خدمتگزار اصولگرا (که مشایی خواسته و احمدی نژاد ناخواسته مقابل این جریان ایستاده اند) و به ضرر جریان دگراندیش و مخالف نظام (که زیباکلام آشکارا و مشایی پنهانی جزیی از این جریان هستند) میباشد به خاطر صداقت صادق است که بیان شده! (412322)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۷ ۲۲:۲۸:۲۲
فکر میکنم اقای زیبا کلام معنی اصولگرایی هنوز نفهمیده و شاید خودشو .....
چون آقای جوادی آملی و اقای مطهری اصلا از یک جنس نیستند که ما بخواهیم این دو را در یک دسته قرار بدهیم و البته دیگر بزرگواران نیز همینطورند مثل آیت الله مهدوی کنی با آقای توکلی! (412558)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۸ ۱۱:۲۲:۱۰
کاملا با آقای زیباکلام موافق هستم (412746)
 
motaghed
۱۳۸۹-۱۲-۰۸ ۱۵:۲۶:۵۳
آهای سایتهای مختلف در ایران.چرا راه انتقاد را بستید؟هم به نوعی منتقد هستیم.درباره بعضی‌ راه انتقاد باز است،ولی‌ چرا در مورد همه چیز انتقاد باز نیست؟؟راه را باز کنید برای همه اقشار این مملکت.ببینیم توی چه وضعیت سیر می‌کنیم .مسئولین انتقاد پذیر باشند.هدف را با همه جستجو کنیم .نه با یک عدّه خاصی‌ (412858)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۸ ۱۶:۱۹:۱۰
تا سال 1392 خیلی زمان هست خاورمیانه خیلی سریع دارد تغییر می کند ایا تا 2 ماه پیش میشد فکر کرد تغییرات و جریاناتی که در شمال افریقا و خاورمیانه پیش امده و هنوز هم ادامه دارد مثلا کشورهای تونس مصر لیبی یمن بحرین مراکش و ...
من اعتقاد به روش تفرقه و خصومت بین ملت نجیب و با هوش ایران ندارم.باید دوستی، مودت ،برادری ،گذشت ،تواضع، خوش اخلاقی،دلسوزی و فداکاری را تقویت و اشاعه نمود.امیدوارم در این جهتی که توصیه نمودم حرکت شود.انرژی ها باید در جهت توسعه در تمام جهات ان و افزایش بهر ه وری باشد. (412864)
 
۱۳۸۹-۱۲-۰۸ ۱۸:۱۲:۴۴
اگر ورود و رشد و عاقبت سیاستمداران دنیا و سی سال گذشته انقلاب رانگاه کنیم خصوصا کسانی که در همین انقلاب بوده اند آقای احمدی نژاد در آن دسته ای قرار میگیرد که اینده خوبی را برای ایشان متصور نیستم صد البته خواه اسمش اصولگرا باشد یا مهر ورز یا ضعیف پرور یا ضعیف نواز و یا هر نام دیگر . آنچه که از رفتار آقای احمدی نژاد در این چند سال دیده ام متاسفانه عاقبت به خیری درش نیست .اصولگرایی یعنی پایبندی به اصول دین مذهب اخلاق و قانون اساسی . پایبندی به اصول فردی و شخصی هر چند فرد بگوید من فقط یک دست کت و شلوار دارم و .... بدون فایده است و عاقبت به خیری در آن نیست انسانی که اصولش اصول فردی باشد عاقبت میشود قذافی صدام و ...

والعاقبت للمتقین (412902)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.