نظر منتشر شده
۹۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 97762
حذف هاشمي؛ پيروزي يا شكست؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۷
محمود شيرازي

 



اميرالمومنين (ع) مي فرمايند، «الجاهل اما مفرط او مفرّط»1 -انسان جاهل یا زیاده روی می کند ویا کوتاهی!

 

سخني كه اكنون به شدت، به دقت در آن و بكار بستن آن محتاجيم.

 

هر كس اكنون، اندك نگاهي به صحنه سياسي، اخلاقي جامعه داشته باشد، بويژه در فضاي سایت های خبري ، رسانه ها چه انقلابي داخل و چه ضد انقلاب خارج از كشور، چه راست ، چه چپ و... بياندازد، ناخودآگاه خود را درگير با نوعي فضاي خشونت رسانه‌اي، اتهام افكني، دروغ، نسبت هاي بي اساس و... مي بيند، فضايي كه گاهي متاسفانه از جانب برخي افراد و گروه هاي منتسب به اصول ‌گرايي نيز دامن زده مي شود و گويي بعضا در ايراد تهمت به اين و آن از هم سبقت مي جويند!

 

آنچه كه جبران و اصلاح كار افراطي ها را دشوارتر مي كند، آن است كه ايشان بخاطر جهل شان به جايگاه و حقايق امور  گاهي با نيت اصلاح، امور را از جايگاه خود خارج نموده و وضع تعادلي را بهم مي ريزند، و چون خود را هم برحق مي دانند با سرعت هرچه تمام‌تر پيش رفته و خيلي اوقات «حدود الله»  نيز از خطر آنان در امان نمي ماند.

 

مثال و نمونه براي این موارد فراوان است، ولي چون بنابر اختصار است ، بيشتر به اصل مطلب مي پردازم.

 

آنچه كه بنده را به نوشتن اين تحليل واداشت، احساس خطري است كه از ناحيه طيفي خاص كه مدتي است در «حاشيه دولت» و در صفوف اصولگرايان نفوذ نموده‌اند، نسبت به اصول و مباني انقلاب اسلامي ايران حس نمودم.

 

اين طيف فكري در سالهاي اخير بارها با طرح مباحثي در خصوص «ورود زنان به استاديوم‌هاي ورزشي، دوستي با ملت اسرائيل، حجاب، موسيقي، اسلام ايراني ومكتب ايراني و... » تعارض و فاصلة خود را با نظرات مراجع عظام تقليد و « فقه سنتي» و جواهري به عنوان سرچشمه و آبشخور نظام جمهوري اسلامي ايران از منظر امام خميني (ره)، نشان داده است.

 

خطر آن است كه، اين طيف با همراهي گروهي از نيروهاي فعال و انقلابي اصولگرا و برخي از چهره‌هاي روحاني خوش سابقه در مرحله اول ابتدا به تضعيف و حذف «آقاي هاشمي رفسنجاني» و جريان فكري متاثر از ايشان در بين حوزويان و نخبگان و روشنفكران پرداخته وسپس در لواي دفاع از ارزشها و مهدويت و... همانطور كه اخيرا يكي از سرداران سپاه نيز تلويحا درتحليل خود بدان اشاره داشته، به سراغ طرفداران جناح فقاهتي و سنتي بيايد!

 

مسئله اين است، كه اگر چنين جرياني پيش بيايد ، از آنجا كه اين مجموعه با ديدگاههاي خاص روشنفكري، هنري و ملي گرايي منحرف خود به نوعي در كنار پوشش دفاع ارزشها، پز روشنفكري را نيز به همراه دارند، تقابل و درگيري با آن ها براي جناح سنتي و فقاهتي بسيار سخت و نفس گير خواهد بود، چرا كه اين طيف در سالهاي اخير توانسته با فريب و نيرنگ درميان طبقات فقيرو متوسط جامعه نيز جايگاهي براي خود باز كند!

 

همان طور كه بسياري از شخصيت‌هاي برجسته روحاني و اصولگرا نیز بر آن صحه گذاشته‌اند، رعايت انصاف و عدم افراط و تفريط نسبت به شخصيت آيت ا... هاشمي رفسنجاني است.

 

نقاط ضعف و كاستي‌هاي ايشان از دوران سازندگي و پس از آن تا جريان فتنة 88 و تا کنون را، بايستي در كنار خدمات ارزنده ايشان، پيش و پس از انقلاب و دوران جنگ و دولت پس از آن، با هم بررسي و تحليل نمود، كه البته انتقادات بجا و مستند به خانوادة ايشان نيز، شايسته است توسط نهادهاي ذيصلاح با قاطعيت رسيدگي شود. اما پرسش اساسي آنجاست كه كدام عقل سليم در اين وانفساي تبديل «جذب حداكثري» به « دفع حداكثري» حكم مي كند كه انقلاب و روحانيت بدون دليل كافي از پتانسیل ارزشمندومتنفذی همچون هاشمی رفسنجانی محروم شود و با تحویل  ایشان به (کارخانه دشمن سازی) از ايشان دشمني (بلا نسبت مانند اقای منتظری) بسازیم!

 

نگاهي به تاریخچه گروه ها و فرقه های تندرو و مطلق گرا مثل وهابیت نشان مي دهد در ابتدا ایشان مورد طرد و لعن بزرگان و عقلای جهان اسلام و قوم خود قرار گرفته اند، اما پس از مدتی به مرور با بکار بردن فراوان حربه های تزویر، تطمیع، تهدید و تکفیر و شمشیر و با حمایت استعمارگران جای خود را باز كرده و اکنون مدعی سایر فرق مسلمان  در سرتاسر عالم هستند.

 

مسئله اینجاست، آنگاه که کار بدست تندروان بی محابا ، می افتد چون جاهل به حکم و موضوع هستند ، مغرضانه و یا ناخود اگاه با تضییع حدود الله وپایمال کردن حق الناس؛ غبار فتنه را ضخیم تر كرده وآب به آسیاب دشمنان قسم خورده انقلاب در داخل و خارج می ریزند و گاه با غالب شدن فضای فتنه و پنهان شدن حق ، صد عاقل نیز، نمی توانند سنگ های فرو افتاده به چاه را درآورند.                                                         ما چه بخواهيم و چه نخواهيم و چه برخي را خوش بيايد و يا نيايد درعین وارد بودن انتقادات جدی به آقاي هاشمي و  برخي از اطرافيان ايشان، هنوز هاشمي رفسنجاني جزو  نمايندگان روشنفكر و قوي و متنفذ جناح سنتي و فقاهتی در بدنة نظام جمهوري اسلامي است و مويد اين مطلب اعتماد و نزديكي ايشان به امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري در دوران پيش و پس از انقلاب و انتخاب مكرر ايشان به عنوان نايب رييسي و رياست بالاترين نهاد رسمي روحاني در نظام جمهوري اسلامي ايران است. طبعا بايد در تضييع چنين ظرفيت و پتانسيلي محتاط و دقيق عمل نمود.

 

نتيجة اين كه با در نظر گرفتن شرايط و توصيه هاي اكيد مقام معظم رهبري، تخريب آقاي هاشمي هرگز به مصلحت نظام و انقلاب نيست، اگر چه متقابلا نيز از چنين شخصيت با سابقه اي شفافيت و صراحت بيشتري و محكمتري در محكوميت نوضدانقلابان حلقه به گوش صهيونيسم انتظار مي‌رود.

 

اكنون سخن در رياست و يا عدم رياست ايشان بر مجلس خبرگان رهبري نيست، چرا كه در اين خصوص نمايندگان آگاه و فهيم مردم به وظيفه شرعي و قانوني خود عمل خواهند نمود و انتخاب آنها براي ديگران حجت خواهد بود، بلكه سخن در بازپس گيري ميدان سياست از تندروها و افراطي هاي جناح هاي مختلف است، كه با هتاكي‌ها و پرده دري هاي خود عقلا و اهل تدبير را به انزوا كشانده اند، وخوف آن است كه در صورت تداوم اين روند تخريب و حرمت شكني و تشديد شكاف ها در اجتماع، در آينده نزديك ديگر مرجع، ملجاء و شخصيت قابل تكيه و سالمي نمانده باشد، تا در لحظه نياز و خطر، به داد كشور رسيده و بتواند وحدت را به جامعه بازگرداند.

 

1-نهج البلاغه-حکمت ها/479

 

 
 
روح اله
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۰۹:۵۷:۰۵
تو رو خدا یکی برای من این پتانسیل آقای هاشمی رو توضیح بده ببینم آخه مگر غیر از ضرر برای نظام ما چه کار کرده؟ خواهش میکنم (416316)
 
علی رضا
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۳۷:۱۰
شما یک مقدار تاریخ انقلاب رو مطالعه کنید. (416383)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۵:۱۵:۲۴
دوست عزيز به شما توصيه مي كنم به اسناد و سوابق انقلاب مراجعه كنيد تا متوجه شويد كه آقاي هاشمي براي انقلاب و نظام چه خدماتي كرده است..... (416576)
 
مسعود
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۷:۰۴:۵۶
آقا روح الله.. آقاي هاشمي در زمان جنگ داراي اختيارات كاملي از سوي بنيانگذار انقلاب اسلامي ره بودند و پس از جنگ نيز به عنوان رييس جمهور اين كشور انتخاب شدند سمتي كه كمتر كسي شجاعت پذيرش آن را پس از 8 سال جنگ خانمان سوز و خسارت بار با صندوق ارزي تقريبا خالي داشت...5 استان كاملا ويران و استانهاي ديگر هم تا حدي در اثر بمبارانها خسارت ديده بودند پالايشگاهها و نيروگاهها آسيب ديده بودند...
ولي ايشان توانستند به خوبي ويرانيها را بسازند حال با وامهاي سنگين و استقراض سنگين و تورم نسبتا سنگين ناشي از ان هم مورد انتقاد شديد عده اي از مخالفان ايشان شد....
اما مگر ايشان بايد چه مي كرد؟ آيا نبايد استقراض خارجي مي كرد و بيمارستانها و پالايشگاهها و سرپناههاي مردم را بازسازي مي كرد؟...
به ياد داريم كه آقاي احمدي نژاد با صندوق ارزي نسبتا پر و درآمد افسانه اي نفت در طول تاريخ نفت ايران كه قيمت نفت به بشكه اي 130 دلار هم رسيد نتوانستند آنطور كه شايسته و بايسته است از اين درآمد هنفگت در جهت سازندگي بيشتر و ايجاد كارخانجات مولد و امور زيربنايي كشور هزينه كند حتي كار به جايي رسيد كه قطب صنعتي و انرژي كشور يعني عسلويه به كما و رخوت كشيده شد....! (416641)
 
مهدي
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۸:۱۵:۳۹
اگر هاشمي براي نظام جز ضرر نباشد معني آن اين است نه هاشمي را شناخته ايد و نه نظام را
اگر كسي در حكومت طاغوت زندگي مرفه خود را رها كرده و درشكنجه گاه هاي رژيم شاه شكنجه شود .در زمان حضرت امام بالاترين مسؤليتهارا داشته باشد چندين سال با حكم رهبر رئيس مجمع تشخيص باشد چندين سال رئيس خبرگان باشد
و چنين شخص از نظر شما ضرر باشد يا خيلي جاهليد و يا خيلي متعصب . (416674)
 
عماد
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۰۹:۲۶:۴۸
ایشان جزو معدود گرداننده گان اصلی سه رویداد انقلاب، جنگ تحمیلی و سازندگی هستند.
سه فرایندی که ایران امروز را شکل دادند.
ایشان جزو مهره های اصلی شکل دهنده نظام هستند. (416874)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۱۶ ۱۳:۴۸:۱۳
شماازبزرگترها كه انقلاب را از روز اول درك كردند در مورد نقش موثر ايشان سئوال كنيد اگر صدا و سيما بخشي از سخنرانيهاو خطابه هاي اقاي رفسنجاني را پخش تمايند جواب خواهيد گرفت . (506572) (moderator19)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۱۲:۲۹
با سلام
چند روز پیش مرحوم اربکان از دنیا رفت حتی ارتش ان کشور که در 28 فوریه سال 1998 کودتا ی سینجان را راه انداختند و دولت اربکان را ساقط کردند در بیانیه ای از وی بعنوان مردی که برای کشور تلاش و خدمات فراوانی داشته است یاد کردند
ولی در ایران کافیست تا بچه آقای هاشمی که هیچ امیر کبیر هم این کار را بکند بلافاصله باید توسط پدر اعدام گردیده در غیر اینصورت از ملکم خان و تقی زاده کثیف تر و از آغا محمدخان قاجار خونخوار تر و از محمدعلی شاه دیکتاتور تر و از محمدرضا پهلوی دزد تر است
آخر این چه اخلاقی است که ما داریم با یک کلمه تمام زندگی یک نفر را زیر سوال میبریم (416322)
 
ناصر
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۴۸:۲۲
دوست عزیز به نظر شما مهدی و فائزه جرم های کمی مرتکب شده اند؟؟ موضع هاشمی در رابطه با این فرزندان چه بوده است؟؟ حتی نصیحت نکرده اند؟؟ حتی برائت نکرده اند بلکه به صراحت گفته اند من به مهدی گفتم نیا، شما می گویی ایشان این نظام راکمک می کند ولی همین رفتار که ایشان به فرزندان خود می گوید مسئولیت اعمال خودتان راتقبل نکنید بدترین ضربه برای نظام است حالا شما بگو ایشان امیرکبیر در یک مقطع زمانی اما همان جور که از ایشان در همان زمان به خاطر کارهایش تقدیر می شد باید مسئولیت کارهای نادرستش را هم بپذیرد (416557)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۸:۲۶:۰۱
ممکن است یکی از جرمهای اینها را نام ببرید ؟
آیا اين جرمها در هیچ دادگاهی غیر از دادگاه شایعات و دعواهای جناحی اثبات شده است؟ (416679)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۴:۳۴:۴۲
آقا جان اگر هيچ جرمي مرتكب نشده اند چرا به توصيه ابوي محترم از حضور در دادگاه طفره ميروند؟ آن را كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است (417110)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۱۳:۲۴
حذف هاشمی دقیقا خواسته ضد انقلاب است.همین اشتباهات استراتاژیکی که در چند ماه اخیر انجام شده و افکار عمومی خدشه دار شده اگر از هاشمی مشورت گرفته می شد چنین نمی شد.منافقین بارها گفته اند واقعا ستون انقلابه و در صورت نبودش انها به اهدافشان می رسند.هاشمی به قدری باهوش و سیاست مدار است که اگر همین الان وارد میدان شود می تواند شکاف شدیدی که در جامعه ایجاد شده است را چند ماهه رفع نماید تا انتخابات مجلس پر شکوه شود.فراموش نکنید چندین سال قبل پسر شاه مخلوع در اعترافی عجیب گفت اگر کسی مثل هاشمی را داشتم الان در ایران بودم.ما باید به هر نحو ایشان را در کنار رهبر انقلاب حفظ کنیم تا جامعه اسیب نبیند. (416324)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۳:۵۱:۱۱
الان حذف هاشمی خواست قاطبه ملت بود وگرنه خبرگان با این همه تجربه درایت ایمان وتهعد این کار را انجام نمیدادند (416509)
 
ناصر
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۴۹:۴۷
دوست گرامی یعنی همه خبرگان و جمع کثیری از ملت ضدانقلاب شده اند چون می خواهند هاشمی رئیس مجلس خبرگان نباشد؟؟ می شود بگویید تعریف شما از انقلاب و ضدانقلاب چیست؟؟ اگر درست فهمیده باشم هاشمی مساوی با انقلاب است که مخالفین او می شوند ضد انقلاب (416559)
 
حسن
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۱۵:۲۳
کسی نمیتواند منکر ویژگیهای منحصر به فرد آقای رفسنجانی باشد ، تمام این کارها هم از حسادت به ایشان سرچشمه میگیرد ، اگر کسی اهل کار و ابتکار و علاقمند به پیشرفت باشد قطعاً در این مسیر دچار اشتباه در بعضی مقاطع خواهد بود که کاملاً طبیعی و منشا بسیاری از کارهای خوب در آینده خواهد بود
متاسفانه نخبه کشی بیماری مزمن این کشور بوده که همین مشکلات را برای امیرکبیر و قائم مقام و مصد ق نیز پیش آوردند که تاریخ قضاوت درستی کرد ولی ایران این وسط ضرر کرد (416327)
 
نا‌آشنا
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۲۱:۴۶
بنده ضمن اعتقاد جدي با رعايت حرمتها كه سرمايه اجتماعي عظيمي است ميخواهم اين را يادآوري كنم كه با چنين تحليلهايي دغدغه قحطالرجالي را هم پيش نكشيم. اين گونه وانمود نشود كه اگر مثلا فردي مثل آقاي هاشمي و يا آقاي احمدي نژاد به جا يا نابجا كنار روند كسي نخواهد ماند كه كشور را اداره كند. چه بسيتار نمونه‌هايي داريم كه گمان ميَد فرد تازه كار از پس كار برنخواهد آمد ولي ديديم كه به مراتب بهتر از قبليها كار نمودند. به اصول پايبند باشيم و اين موضوع را محور تصميم‌گيري نسازيم.
در تجارب خارجيها هم ضمن احترام و حفظ ابروي افراد هيچ حاشيه امن يهم براي آنها قائل نيستند ضمن اينكه منش و مرام بزرگان ديني ما هم اينگونه بوده است. (416334)
 
داداشی
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۲:۱۲:۱۵
هموطن همه حرف های شما درست، اما اگر همیشه خاتمه کار افراد با هیاهو و انگ چسبانی باشه به نظر شما آیا هیچ انسان وارسته ایی حاضر به پذیرش مسئولیت می شود؟
این در حالی که ما کاری باقدر شناسی نداشته باشیم. یعنی اگر حتی با این شرایط افرادی باشند که بپذیرند آیا این درست است که ما قدر زحمات افراد را ندانیم.
به علاوه مجلس خبرگان یا ریاست جمهوری یا امثالهم جاهایی هستند که حقیقتا\" خیلی هم نیروی زبده برای کار کردن در این مناصب فراوان نیست. پس اگر انتظار برود که قدر داشته ها را باید دانست، انتظار پر بیراهی نیست. (416439)
 
عبدالله مسلمان
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۲۴:۲۰
الف نیوز

!- حذف هاشمی و کم رنگ کردن نقش او پس از امام در دستور کار اصلاح طلبان تندرو واز جمله نسبت عالیجناب سرخپوش به هاشمی بود

2- در سالهای اخیر طرفداران مکتب ایرانی وطرفداران تندرو دولت ومتاسفانه بعضی از اصول گرایان نیز در دستور کار خویش حذف هاشمی را قرادادهاند

3- جو سازیهای علیه اشرافی گرای هاشمی و حمله به خانواه ایشان وتهمت وافتراهای که در هیچ دادگاه ثابت نشد بلکه در جریان توهین به دختر هاشمی در شهرری موضوع عکس شد

باتوجه به مسائل گفته شده آیا فکر نمی کنید توطئه ای در جریان است که مانند اول انقلاب نیروهای کار آمد را با این روشها از رهبری ونظام بگیرند

همه افراد ویا حداکثر نخبگان وعالمان کشور به هوش وذکاوت هاشمی در بین روحانیون متفق القول هستند حتی امام هم به هاشمی به نحو دیگری نگاه میکرد تا جایی که از رهبر انقلاب نقل شده است که امام از مال شخصی خود در مسافرتها ی هاشمی برای سلامتی او نذر می کرد و خود رهبری تعریف های که از کردهاند در مورد هیچکس سراغ نداریم

اگر آقای هاشمی در خبرگان رهبری نبودن ودرایت ایشان نبودایا بعضی از علمای گرام می توانستند مارا به مقصد برسانند
آیا اگر کشور دچار بحرانهای بزرگ شود نقش امثال هاشمی که تجربه فراوان در نظام و هوش واعتقادی به نظامی که خود او در بوجود آوردن واستمرار آن نقش داشته است می توانند داشته باشد را حتما دشمنان فهمیدهاند
حذف هاشمی پوست خربهای که زیر پای نظام گذاشتند

وانتخاب جناب آقای مهدوی کنی جهت ریاست خبرگان نه از بابت ارادت به آقای مهدوی است بلکه جهت حذف هاشمی است

و مرحله بعد که راحتر است عبور از جناب آقای مهدوی است که مکتب ایرانی وخارجی ها این را خوب فهمیدند

امید است نیروهای انقلاب با بصیرت واقعی ونه شعاری جمهوری اسلامی را حفظ کنند (416336)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۳۲:۱۰
حفظ هاشمی موجب سرخوردگی دشمنانی می شود که بدنبال تفرقه هستند (416339)
 
صالح
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۳۲:۱۵
هنوز براي خيلي ها اين سوال وجود دارد كه كساني كه در مناظرات انتخاباتي به شخصيت آقاي هاشمي بي محابا تاختند و با اينكه 4 سال در مسند تمام اطلاعات كشور بودند و الان هم هستند و هيچ گونه مدركي دال بر تخلف پيدا نكردند نا به دادگاه صالحه شكايت كنند اكنون چرا در كشور جمهوري اسلامي ايران هيچگاه دادگاهي چنين فردي را فرا نمي خواند و حدود اسلامي را اجرا نمي كند؟   (416340)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۵۸:۴۷
ایشالا همزمان با فرا خواندن مهدی هاشمی به دادگاه (416412)
 
بی خیال
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۲۷:۵۶
چه ربطی دارد
می گویند چرا فلانی را تخطئه می کنید می گویند
چون فرزندش چنین است و چنان است
شما برای نقد خودشان چه کار به فرزندشان دارید
تخطئه ای که صورت می گیرید صرف به خاطر خلاف احتمالی فرزند ایشان نیست که آن را مشروط به این کارکردیده اید. (416546)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۵:۲۱:۴۷
ربطش اینه که آقای صالح توی کامنتشون از مناظرات گفتند
در مناظره هم که از فرزندان آقای هاشمی یاد شد
بنابراین جوابی که من بهشون دادم کاملا ربط داشت
چرا باید همه چی یه طرفه باشه؟
مثلا فلانی که توی مناظره حرف زده بره دادگاه و بگه من از بچه‏ی ایشون حرف زدم آیا در اونصورت لازم نیست که بچه‏های ایشونم در دادگاه حاضر بشن و از خودشون دفاع کنن؟
همه می‏دونن که یکبار قرار بود اون آقا زاده دادگاهی بشن اما بصورت محیر العقولی پرونده‏ی ایشون گم شد
فکر کنید (416582)
 
بی خیال
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۷:۲۸:۲۹
یعنی توی مناظره تمام دغدغه آقای احمدی نژاد
فرزندان هاشمی بودند یا خود وی
مردم هاشمی را با نام فرزندانش می شناسند یا برعکس
اگر اتهام فسادی به فرزندان وی می باشد این اتهامات می تواند شامل سایر آقازاده ها هم باشد
و نه فقط افرادی که در حزب و جناح آقای رئیس جمهور نیستند. (416646)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۲۳:۴۳:۵۶
ببینید شما چرا دارید بحث رو عوض می‏کنید؟
ما فعلا داریم راجع به هاشمی و احمدی نژاد حرف می‏زنیم نه دیگران
آقای صالح گفتند باید رئیس جمهور پاسخگوی اتهامی که زده باشه، منم گفتم باید فرزندان هاشمی هم پاسخگو باشند چون فرزندان ایشون هر کاری که کردند با پشتوانه‏ی پدرشون کردند. شاهدش هم فریادهای خود فایزه خانوم در مجلسه زمانی که نماینده بودند. حتما خودشون یادشون میاد که چطور فریاد می‏زدند که شما سر من داد می‏زنید؟ می‏دونید من دختر چه کسی هستم؟ می‏دونید پدر من واسه این انقلاب چه کارهایی کرده؟
حتما این جملات رو یادشون میاد چون من بعنوان یه شهروند عادی که گوش می‏دادم هنوز فراموش نکردم

اگه آقای مهدی هاشمی فرزند آقای هاشمی نبودند، آیا امکان داشت که پرونده‏شون توی دادگاه گم بشه؟
بله؟
برادر من سه ساله که بخاطر تصادف اتومبیلش داره توی دادگاه‏ها می‏چرخه چون متهم بدون اینکه بیمه داشته باشه در حالیکه مقصر تصادف بوده از زیر خسارت چند میلیونی در رفته
حالا برای من خیلی زور داره وقتی ببینم عدالت برای فرزندان هاشمی یه تعریف دیگه داره
برای من زور داره وقتی ببینم یه جوون حتی با اینکه همفکر من نیست بخاطر شعارهایی که میده بازداشت میشه و چند روز خانواده‏اش ازش بی خبر هستند اما فایزه خانم یک ساعته آزاد میشن تا آب توی دلشون تکون نخوره

در ضمن مگه صحبت ما درباره‏ی هاشمی و احمدی نژاد نبود؟
پس چرا شما حرف از آقازاده‏های دیگه زدید؟ این کار شما درست نقض اعتراضی بود که به خود من کردید

یه چیز دیگه اینکه من جوون، فعلا هاشمی رو با نام فرزندانش می‏شناسم
هر وقت فرزندانشون مث شهروندان دیگه در برابر قانون پاسخگو شدند اونوقت هاشمی رو با نام خودش می‏شناسم (416782)
 
بی خیال
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۰۷:۴۵:۴۰
باز هم مغلطه
هر کسی مسئول کار خودش است
اگر فرزندان ایشان مسئول و مقصر هستند در دادگاه باید ثابت شود
اگر به پشتوانه پدرشان مرتکب جرمی شده اند
باید پدرشان و فرزندانشان در دادگاه پاسخگو باشند
اگر پرونده های ایشان مفقود شده باید قوه قضاییه پاسخگو باشد.
فعلا که در تخریب شخصیت رفسنجانی اینقدر افراط شده که در فیلم اخیر توهین به دخترشان هم کاملا
مشخص است که هدف بیشتر، خود آقای رفسنجانی است تا فرزندانشان (416834)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۱:۵۶:۱۶
اتفاقا این شما هستید که دارید مغلطه می‏کنید چون خیلی خوب می‏دونید که مهدی هاشمی قبل از مناظره‏ی احمدی نژاد مظنون بوده
بنابراین اول باید به پرونده‏ی ایشون رسیدگی بشه بدون اینکه دوباره با نفوذ بعضیا پرونده‏شون گم بشه و بعد به صحبتهای احمدی نژاد رسیدگی بشه
نکنه می‏خواین هاشمی رو تافته‏ی جدا بافته بدونید و حقش رو از حق ملت، بالاتر؟
یعنی روند رسیدگی باید عوض شه؟
از آخر به بیاییم به اول چون هاشمی مهمتره؟
اول حق هاشمی، بعد حق ملت؟
بله؟
فرمودید هر کسی مسئول کار خودشه؟
پس باباش گفت خودم بهش گفتم بره دکتراشو بگیره؟
مگه نمی‏دونست باید به پرونده‏ی پسرش رسیدگی بشه؟
اگه هر کسی مسئول کار خودشه پس چرا دخالت کرد و گفت بهش گفتم بره دکترا بگیره؟
خب حالا بهش برگرده تا مدعی العموم، حق ملت رو ازش بگیره
اگه هر کسی مسئول کار خودشه، پس چرا فایزه خانوم سریع آزاد میشن؟
اگه من جای فایزه خانوم بودم بازم سریع آزاد می‏شدم؟
چشماتونو ببندید و راحت باشید

همونطور که گفتم آسیاب به نوبته
اول مهدی هاشمی بعد احمدی نژاد
چون حق ملت از حق یه شخص، هم بالاتره هم مهمتره (416998)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۲:۱۲:۱۸
اینو جدا نوشتم که ربطش ندید به کامنت بالام
اما چون عقده شده برام می‏خوام بنویسمش

وقتی صانعی به احمدی نژادی که رئیس جمهور یه کشوره گفت: حروم...... آیا همین سر و صدایی بلند شد که در فحاشی به فایزه خانوم بلند شد؟
هر دو محکومند اما چرا برای یکی اینقدر شلوغ میشه و برای دیگری نه؟

فلانی تو مجلس یه توهین می‏کنه به یه نفر و از رادیو پخش مستقیم میشه و ماها توی خونه‏هامون می‏شنویم بعدش هیچ اتفاقی واسه اون آدم نمیافته

یه پسر شهید میاد یه مطلب میذاره توی وبلاگش و به حق یا نا حق علیه کسانی حرف می‏زنه و بلافاصله فیلتر میشه و فراخوانده میشه
اما تو استادیوم آزادی گذشته از فایزه خانوم حتی بازیگرای سینما هم به رئیس جمهور توهین کردند اما هیچکس همونموقع صداش در نیومد تا جلوی زیاده روی‏ها از همون وقت گرفته بشه و دامنه‏اش به خیابونا کشیده نشه

اینا بی عدالتیه
اینا عقده میشه توی گلوی من نوعی (417015)
 
بی خیال
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۳:۵۲:۵۲
صحبت های شما در صورت اثبات صحت از نظر اخلاقی صحیح است
اما در محاکم قضایی به صرف اینکه چرا فلانی چنین کرده اما رسیدگی نشده
یا یک بام و دو هوا مشاهده می شود
دلیل نمی شود و قابل قبول نیست.
ضمنا افراط و تفریط در هر دو جناح وجود دارد
و فقط مختص مخالفان آقای رئیس جمهور نیست
از این طرفی ها هم گلایی هایی وجود دارد که ممکن است صحیح یا غلط باشد
اما همه اینها باعث نمی شود
که ما مرجعی به نام قوه قضائیه را نادیده بگیریم
هر چند که انتقاداتی نسبت به عملکرد این قوه داشته باشیم (417091)
 
واقعی
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۲۰:۳۱:۴۲
عقده خیلی چیز بدیه که شما همانطوری که گفتید متاسفانه دارید.امیدوارم یکروز از دست این عقده و عقده های احتمالی دیگه ازاد میشدید (417328)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۲-۱۹ ۱۴:۵۲:۳۰
بی تربیت
اگه می‏تونی جواب حرفامو بده که می‏دونم نمی‏تونی چون بغیر از بی‏ادبی چیزی بلد نیستی

یکی دیگه از عقده‏هام اینه که چرا هنوز هم آدمایی مثل تو وجود دارند که فقط نمای ظاهری یک انسان رو با خودشون حمل می‏کنن (417692)
 
بی خیال
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۳:۴۴:۱۳
در رسیدگی به جرائم احتمالی افراد قاعده ای به نام
آسیاب به نوبت نداریم
اگر این اتهاماتی را که فرموده اید صحت دارد
باز هم همان بحث مطرح می شود که این موارد اتهام می باشد، یا جرم ثابت شده
اگر اتهام می باشد باید رسیدگی شود
اگر جرم می باشد در کجا به این موارد رسیدگی شده است.
اتفاقا بنده هم معتقدم که همه در برابر قانون برابرند
اما این دلیل نمی شود که بدون سند قابل ارائه به دادگاه افراد را مجکوم غیابی کرد. (417083)
 
عبدالله
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۳۲:۵۵
خطاهای افراد بزرگ به نسبت موقعیتشان نیز بزرگ است .
آقای هاشمی، بعد از جنگ خطاهای بزرگ و زیادی داشت ( هرچند قبل از آن هم داشت اما شرایط زمان جنگ اجازه نمی داد مردم چندان در جریان امور باشند مثل فرستادن فرزندش محسن ، برای ادامه تحصیل به بهانه ناامنی درکشور و بهانه احتمال ترور ایشان درکشور . حال محافظت از محسن در کشور راحت تر بود یا خارج ازکشور، بماند. اما در همان زمان آقای هاشمی جوان های مردم را ترغیب به حضور درجنگ می کرد هرچند از این امر پشمان نیستیم . یا مثل صحنه سازی ماهرانه در مورد آتش بس و امثال اینها ) اما خطاهای آقای هاشمی بعداز جنگ قابل چشم پوشی نیست بخصوص که ایشان بعد از ریاست جمهوری دارای دو سمت بسیار عالی یعنی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از ارتحال آیت الله مشکینی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری را در اختیار دارند، اما به خصوص در دو سال اخیر که خطاهای ایشان در حد فاجعه بود.
آیا خطای استفاده از تریبون نماز جمه در قبل از 2خرداد برای اثرگذاری به نفع آقای خاتمی کوچک بود ؟ آیا نامه3روزمانده به انتحابات سال 88 به رهبری خطای کوچک بود؟ آیا عدم حضور در مراسم تنفیذ حکم و تحلیف رئیس جمهور منخب مردم با تجه به سمت های آقای هاشمی ، کوچک بود ؟ آیا مخالفت جدی و تمام قد با دولت آقای احمدی نژاد ، برخلاف توصیه های رهبری کم بود؟ آیا دولت احمدی نژاد در طول 5سال گذشته هیچ کار مثبتب انجام نداده بود که ایشان یکبار تعریف و حمایت کنند ؟ آیا سکوت در برابر فتنه سال 88 به بعد کوچک است؟ آیا جدیت برای وقف دانشگاه آزاد و موروثی کردن آن برای نسل های آینده خود کم خطایی است؟ آیا خطبه های نماز جمعه 26 تیر خطای کوچکی است؟ اگر فرزند من و شما مانند مهدی هاشمی، فائزه هاشمی و حتی فاطمه هاشمی و همسر آقای رفسنجانی مرتکب جرایم می شدند اکنون در اوین نبودند؟ جرم فرزند آقای روح الامینی و امثال او که الان زیر خاک هستند بیشتر بود یا جرائم مهدی و فائزه هاشمی؟ آیا این حاشیه امنیتی که برای خاندان آقای رفسنجانی ایجاد شد از بابت رانت ایشان نیست؟ آیا مدیریت 17 ساله محسن هاشمی بر مترو که تا همین دیروز ادامه داشت از بابت انتساب به آقای رفسنجانی نبود؟ اگر آقای رفسنجانی برای نظام زحمت کشید از مواهب جمهوری اسلامی هم برخوردار شد، بنابراین منتی بر جمهوری اسلامی ندارد. منت را آن پدر و مادر شهیدی دارند که 5 فرزندشان را در دفاع از جمهوری اسلامی در طبق اخلاص نهادند و الان هم از هیچ کدام از امتیازات جمهوری اسلامی مانند آقای هاشمی و خانواده اش استفاده نکردند.
کدام مسئولی را در ایران می شناسید که به اندازه هاشمی و فرزندانش و بستگانش از جمهوری اسلامی استفاده کرده باشد؟ خانم حدیده چی (دباغ) و دخترانش بیشتر برای اسلام و انقلاب شکنجه شدند و زحمت کشیدند یا خانم عفت مرعشی همسر آقای رفسنجانی؟ یا فائزه و فاطمه هاشمی ؟
چه کسی گفته که آقای هاشمی رئیس مجلس خبرگان رهبری باشد اما حاضر نباشد مطابق وظیفه اش در جریانات فتنه 88 به بعد عمل کند ؟ کسی نمی خواهد ایشان را از صحنه سیاست حذف کند بلکه عدم انجام وظیفه قانونی در دو مسئولیت مهم کشوری است که موجب حذف ایشان می شود. (416341)
 
عرفان
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۳۳:۳۷
لطفا یکطرفه به قاضی نرویم اگر یک هزارم تهمتهایی که به هاشمی زدند به من میگفتند بخصوص از صدا سیمای (ملی) من یک لحظه هم تحمل نمی کردم وپاسخ می دادم ، ازکوره درمی رفتم ، عصبانی می شدم و.... (416377)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۵:۰۴:۵۷
امان از استدلال‏های مدل فریمانی
همچین می‏فرمایید اگه شما بودید چنین می‏کردید و چنان که انگار آقای هاشمی نه عملی انجام دادند و سخنی گفتند
در ضمن چرا مهدی هاشمی دادگاهی نمی‏شه یا چرا فایزه خانم بازخواست نمی‏شن تا به بخشی از تهمت‏هایی که به آقای هاشمی زده میشه پایان داده بشه؟ (416567)
 
عرفان
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۳۶:۵۸
ما نباید وارد بازی دو سر باخت شویم (416382)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۳۹:۵۱
آقای هاشمی را دوست دارم چون ذخیره انقلاب، یار امام و رهبری است.

آقای هاشمی را دوست ندارم چون فرزندانش هر کاری خواستند کردند ولی او حرفی نزد (416315)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۰۸:۱۳:۴۳
شما به کدام اطلاع موثق میفرمایید که فرزندش هر چه خواست کرد اگر کاهی در این مورد میبود که اکنون کوهش کرده بودند ایا با این حلوا حلوا کردنها دهن شما شیرین شد؟ (416838)
 
پسرک
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۴۲:۴۷
بزرگ ترین دشمن آیت الله هاشمی رفسنجانی ، فرزندان او هستند و برترین دوستانش رهبری و مردم هستند.

نمی دانم تا کی قرار است آقای هاشمی معادله ای به این سادگی را نفهمد. به خدا مردم از فساد اقتصادی خسته شده اند. و مهدی هاشمی شده نماد فساد (416320)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۰:۴۷:۵۳
نگارنده محترم !
شايسته بود كمي منسجم تر و علمي تر و عقلاني تر مي نگاشتيد و حقيقتاً جانب انصاف را در مورد شخص موضوع بحث رعايت مي كرديد . (416347)
 
حسین
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۱۱:۴۹
نویسنده محترم سلام
سخن را با جمله ای بس نکو آغاز فرمودید اما خود حد وسط را در نقد خود و یا به قول خود تحلیلتان حفظ نفرمودید. به مواضع افرادی مثل رحیم مشایی ایراد اساسی وارد ساختید اما مواضع آقای هاشمی را به قول خودمانی زیر سیبیلی رد فرمودید. اگر درخواست ورود بانوان به استادیوم های ورزشی که تیمهای آقایان در آن بازی دارند تماشاچی آقا هم دارد به قول شما برخلاف نظر مراجع تقلید است آیا ساکت نشستن آقای هاشمی رفسنجانی دربرابر اغتشاشات و نظریات دو پهلوی ایشان کم خطر تر است؟ اگر واقعا منصفانه تحلیل بفرمائید به نظر می رسد که هم اکنون حذف افرادی که به شکلی از بی ثباتی کشور دفاع میکنند بسیار مهم تر از حذف افرادی است که مثلا می گویند بانوان هم وارد استادیوم شوند.
والسلام (416358)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۱۶:۵۱
باسلام
با توجه به سابقه درخشان آیت الله هاشمی و همکاری خوبشان با رهبر عزیز و گرانقدرمان حضرت آیت الله خامنه ای و با عنایت به اینکه این دو گرانقدر از ستونهای انقلاب محسوب میگردند و حرف جدا کردن این دو گرانقدر از اول هم کار منافقین و دشمنان نظام بوده و هست و اگر هم در داخل کسانی از این قبیل حرفهایی را میزنند بدانند که فقط دشمن را شاد میکنند و با این کار به فتنه گران کمک میکنند (416363)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۲۷:۴۲
حالا که آيت الله هاشمي حذف شد. اگر آيت الله مهدوي کني هم بيايد بيانيه هاي تکراري بدهد ، نگرانم که نه تنها مشکلي حل نشود بلکه راههاي گفتگو مسدود شود. (416371)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۳۲:۴۰
تا جایی که اطلاع دارم مواضع آقای مهدوی کنی و آقای هاشمی خیلی به هم نزدیک است . البته آقای مهدوی در برابر دولت قاطعانه تر عمل خواهد کرد . (416375)
 
علی
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۴۴:۰۴
حق به حق داررسید

درودبرمهدوی کنی (416390)
 
سمانه
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۵۵:۰۳
سلام

بهتر نیست فقط کمی صبر کنیم تا پنجشنبه تا رهبری معزز در اینباره صحبت کنند و مثل همیشه فصل الخطاب باشند؟

موفق و سربلند باشید. (416407)
 
سید علی
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۱:۵۹:۵۷
البته میشود گفت که موسوی و کروبی و دارو دسته آنها هم برای انقلاب زحمت کشیده اند نباید حذف بشوند اخر برادر من اگه یکی دارد از قطار انقلاب پیاده می شود باید چه کرد .تازه خود هاشمی کاندید نشد چرا ما که نمی دانیم شما فهمیدی به ما بگو. چرا ایشان میگوید اگر آقای مهدوی کنی بیاید من کاندید نمی شوم واز ایشان حمایت میکتم خوب اگر آقای مهدوی کنی کاندید نمی شد هاشمی چه میکرد لابد میگفت الان احساس کردم تکلیف بر من است باید بیایم حال این چه تکلیفی است که اگر رقیب باشد ازگردن من ساقط است اگر رقیب نباشد بر گردن من قرار دارد چرا ایشان خود را در بوته آزمایش خبرگان قرار نداد (416413)
 
جواد زارع
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۲:۰۰:۰۷
با سلام
کسی منکر خدمات شایسته ایت الله هاشمی به جمهوری اسلامی ایران نیست
اما دوستان و نگارنده محترم توجه داشته باشند که وضعیت فعلی افراد مهم هست نه کارهای شایسته ای که قبلا انجام دادند . بهتر است دوستان ،خدمات زبیر به رسول خدا و امیر مومنان علی علیه السلام را مطالعه کننده اما چه اتفاقی رخ می دهد که تنها پس از گذشت 20 سال شمشیر به روی علی علیه السلام می کشد . حضرت علی علیه السلام میفرمایند: همانا زبیر از ما اهل بیت بود تا زمانی که عبد الله به دنیا نیامده بود . (416414)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۲:۰۷:۴۳
چرخش آزاد نخبه گان سياسي در سلسله مراتب قدرت امري ضروري و براي تضمين پايه هاي دموكراسي لازم است.بنابراين به نظر مي رسد بايد از اين شيوه ها دفاع عقلاني نمود. (416431)
 
مجید
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۲:۵۳:۵۵
ما که نخبه کش هستیم اما اینها الان در اندازه ای نیستند که توان این کارها را داشته باشند.
در ضمن هاشمی نخبه ی با سواد سیاسی ست و زیرک تر از آنها که تعیین تکلیف برایش میکنند. (416476)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۲:۵۴:۵۰
خداوند ایشان را حفظ کند ، به این کشور خدمت کردند. (416477)
 
مقدسی
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۳:۰۳:۰۸
چرا فکر میکنید آقای هاشمی اگه رییس خبرگان نشه یعنی حذف؟
بابا این بنده خدا همش 2 سال رییس خبرگان بوده، یعنی قبلش که رییس نبود حذف شده بود؟
اصلا این استدلال مورد قبول نیست؟
این بنده خدا الان در جای مهمی به اسم مجمع تشخیص مصلحته اگر کسی بخواد خدمت کنه هر جا باشه میتونه خدمت کنه.
یاعلی (416482)
 
مسعود
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۳:۱۲:۲۴
نه پیروزی نه شکست ...کسی که دنبال خدمت باشد سراغ پیروزی وشکست نمی رود (416487)
 
ولی لله
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۳:۱۲:۳۳
با سلام
فکر کنم ،نه البته من مطمعنم که با حذف ایت الله هاشمی از صحنه سیاست بیشترین موجبات خشنودی دشمنان اسلام و ایران را فراهم کرده ایم.
جای بسی تاسف است که با حذف این گنج انقلاب و یاور همیشگی رهبر فرزانه چیزی به جز ضرر عاید انقلاب و مردم نمی شود.
ای کاش آنهایی که دم از فهم سیاسی گری می زنند فقط برای مطرح شدن خودشان به هر کاری دست نمی زدند و برای بقای میز ریاستشان دست به هر دسیسه بازی و فریب نمی زدند.
به عقب برگردیم :
یادمان باشد که شهید بهشتی هم اگر بود با او رفتاری بهتر از این انجام نمی دادیم و اگر هاشمی هم از بین ما برود باز دایگان مهربانتر از مادر شیون وزاری و هق هق ی مانند در فراق بهشتی ها الان سر می دهند ،شروع میکنند .
پس جنجال ، هیاهو،تهمت،افترا و امثالهم را تمام کنید و باز بیاد حرف مقام معظم رهبری و معمار کبیر انقلاب در باره آیت الله هاشمی بیافتیم.
انشاء الله (416488)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۳:۲۹:۳۹
وقتی نباشد جای خالی او را احساس میکنید و غبطه میخورید ای قوم ... (416496)
 
عامی
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۲:۱۹:۵۵
اموزنده و جالبتر اینکه حتی اکبر گنجی که خودش میگوید به چیزی کمتر از براندازی راضی نیست تلویحا بابت نوشته هایش و مخصوصا \"عالیجناب سرخ پوش\"میگوید اشتباه کرده و منظورش کس دیگری بوده انوقت شما که این همه ادعای عقلانیت !!دارید با غیر اخلاقی ترین روش که امکان ندارد ایشان به این زودی ها فراموش کند (زشت ترین توهین ها به خانواده-شعار مرگ بر و بدتر از ان پخش در سیما )ایشان را به سوی مخالفینتان هل دادید. اینده نشان خواهد داد چه اشتباه بزرگی مرتکب شدید.درست مانند ....بگذریم. (417024)
 
هاشمی
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۳:۵۹:۴۰
بالاخره یک روزی همه بزرگان که به کهولت هم واردشده اندبایدفضارابرای جوانترهابازکنند.بنده قدرشناس خدمات آقای هاشمی هستم اماای کاش اینک این بزرگان می نشستندخاطرات وتجارب خودرابه نسل بعدمنتقل می کردندتاچراغ راه جوانترهاباشند.فکرمی کنم کاندیدانشدن ایشان هم فارغ ازحکمت نیست. (416519)
 
محی الدین
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۰۳:۳۰
با سلام
تیر حذف هاشمي؛ پيروزي يا شكست؟
درست نیست
اینکه آقای هاشمی در گذشته خدماتی داشته اند کسی انکار نمی کند اما نکته این است که ایشان به وظیفه خویش و خدمت رسانی به مردم عمل کرده و هیچ منتی بر گردن کسی ندارد
اما آیا هاشمی حذف شده است یا نه از دست دادن پست ، مقام و جایگاه باعث حذف شدن کسی نمی گردد زمانی می توان از کلمه حذف استفاده نمود که شخصی دارای جایگاه اجتماعی (در دل مردم) باشد و سپس این با عملکرد خود این جایگاه را از دست بدهد
البته می توان با عملکردی مطلوب دوباره جایگاه از دست رفته را به خود برگرداند. (416524)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۲۷:۴۳
بنده تا اين اواخر حاضر نبودم بر عليه ايشان مطلبي گفته شود و تحليلم اين بود كه كوتاهي ها ي خانواده ايشان را به خودشان ربط نميدادم اما در ماجراي فتنه 88 وبعد آن كوتاهي ايشان بهچوجه قابل گذشت وبخشش نبود بويژه اصرار وپافشاري روي آزادي افرادي كه كلي حرمت شكني نمودند وحتي به مقام معظم رهبر جسارت نمودند ولي ايشان باز به رويه گذشته به سخنان دو پلو مي پرداختند و حاضر نشدند موضع روشني بر عليهسران فتنه اتخاذ نمايند. (416545)
 
سيد
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۳۰:۲۴
انقلاب زنده است تا هاشمي زنده است. (416548)
 
خط انقلاب
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۲۲:۱۳:۴۳
میزان درهر كس حال فعلی او است

روح الله الموسوی الخمینی (416715)
 
داراب
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۴۲:۳۳
با سلام این دوست عزیز به پاره ای از مباحث اشاره نمودند وتشخیص داده اند که این طیف فکری با نظرات مراجع وفقه سنتی در تعارض است حداقل فهم من از ان امام راحل این است که ایشان با هرگونه افراط وتفریط مخالف بود وبه ما یاد دادند که مذهب تشیع این قابلیت را دارد که پویا وبه روز باشد مثل موارد شطرنج و حتی موسیقی که در زمان حیات پر برکتشان وضع این دو مورد را روشن فرمودند.
درمورد بقیه مسائل کاملا با ایشان موافقم وفکر میکنم بهترین شیوه وروش همانا عمل کردن به منویات رهبر می باشد من مطمئنم هر زمان که لازم ببینند به موضوع ورود می کنند (416554)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۴۷:۳۰
هاشمی حذف شدنی نیست.مگر تندروهای آنطرف که به دنبال حذف هاشمی در مجلس ششم بودند به نتیجه رسیدند؟ مگر جز این شد که پس از گذشت آن سالها تنها امیدشان هاشمی است؟پس منتتظر روزی باشید که تندروهای اینطرف چشم امیدشان به هاشمی باشد (416556)
 
مونا
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۴:۵۳:۱۹
با حذف هاشمی عاقبت خوبی در انتظار این ملت نیست. اگر کوتاه فکری مجال صبر بده خواهند دید که اوضاع نامبارکی به وجود امده و خواهد امد (416561)
 
رحيم
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۵:۰۹:۰۴
در زمان جنگ و مشکلات بعد از جنگ هر وقت که از ضعفها دلمان تنگ مي شد، سخنان آيت الله هاشمي خصوصا در نماز جمعه به ما قوت قلب مي دادو آراممان مي کرد . با بي تدبيري و غائله افکني بعضيها در داخل (که ادارات و سازمانها را محل تصفيه حساب گروهي خود کرده اند) و خارج چه کنيم؟ (416569)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۲۰:۴۵:۰۷
همانطوری که هاشمی گفت بخدا پناه ببریم (416734)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۶:۳۸:۴۱
خدا را شکر خبرگان به وظیفه شرعی خود و خواست دلسوزان انقلاب عمل کرد (416625)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۷:۳۶:۰۴
درودبرسایت وزین ومنصف الف

ناصرخسروچه زیباگفت:

انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس
تا کس نکند رنجه به در کوفتنت مشت

خدای مهربان درکلام پاکش میفرماید:

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

بگو: بار خدایا! مالك حكومت ها تويی، به هر كس بخواهی، حكومت مي‏بخشی، و از هر كس بخواهی، حكومت را مي‏گيری، هر كس را بخواهی، عزت می دهی، و هر كه را بخواهي خوار مي‏كني. تمام خوبيها به دست توست و تو بر هر چيزي قادري.

آل عمران - 26
بهترین درس عبرت تدبروتعمق درآیات الهی است. (416653)
 
مسعود صيقلاني
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۷:۵۱:۳۲
اولين چيزي كه مهمه تبعيت از قانونه الن كه ايشون عوض شدن بايد بپذيريم
2.با قضاوتهاي بيجا بهانه واسه موضوع جديد به رسانهاي ضد مردمي نديم
3.بدي و خوبي يه نفر تشخيصش با ما نيست ما ميتونيم به كارامدي يا عكسش و ضرر يه شخص صحبت كنيم (416660)
 
رضا جاهد
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۱۸:۱۰:۰۲
مقاله ای متاثر از احساسات و غلیانات شخصی بود.
ذکر چند نکته ضروریست:
1- این جریان تندرو و افراطی که اشاره کرده اید، نه پایگاه فکری در جامعه دارد، و نه اتهاماتی که متوجهشان هست اینقدری که شما سعی کرده اید بزرگش کنید، با اهمیت می باشد.
در ثانی متعجبم چگونه است که عده ای میخواهند برخی را که بطور علنی در مقابل رهبری و نظام ایستادند، به اصطلاح جذب حداکثری بکنند و در مقابل کسانی را که حداقل اذعان به ولایتمداری و تلاش برای کشور دارند، صرفا فقط با برداشت خود ضد انقلاب و ضد دین و منحرف بدانند و بگونه ای مشمئز کننده با وهابیان معلوم الحال یکی بدانند؟
2- اگر می بینید که امروز هاشمی به حذف نزدیک میشود، آنهم از طرف متقی ترین نخبگان ملت، آیا باز میخواهید تقصیر را گردن همان گروه حاشیه دولت بدانید؟
نکند خدای ناکرده مجلس خبرگان را بازیچه دست این گروه میدانید؟
آیا غیر از اینست که رویکردهای خود آقای هاشمی کار را بدینجا رسانده است؟ چرا فکر میکنید که جامعه و نخبگان آن باید بهر واسطه ای ولو مصلحت، کماکان میدان را در دست کسانی بدهد که در سربزنگاه امتحان خوبی ندادند و اگر نبود درایت رهبری عزیز کم مانده بود که همه تلاش دهه های چند نسل را به مسلخ کینه و زیاده خواه خود ببرند؟
برادر من موضوع حذف هاشمی هیچ ربطی به احمدینژاد و مشایی و غیره ندارد.
و البته این غم برای همه درمندان انقلاب خواهد ماند چرا که ما همه هاشمی را عزیز و بزرگوار میخواهیم. (416670)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۲۲:۰۰:۴۴
خیلیهامطمین ترین راه برای انحراف انقلاب از آرمان اولیه اش راحذف هاشمی حداقل ازعرصه سیاسی کشورمیدانندمتاسفانه برخی ازافرادیاباهمراهی باآنان یاسکوت دربرابرآنان راه رابرای این افراد هموارمیکنندامام فرمودندهاشمی ز نده است چون نهضت زنده است مطمین باشیداگربتوانندهاشمی رابه این راحتی حذف کنندراه رابرای برای حذف بسیاری ازافرادوارزشهای انقلاب هموارمیکنند (416757)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۷ ۲۲:۵۵:۲۷
حفظ ریشه بهتر از قطع و کندن ریشه است.
ایشان یکی از ریشه های تنومند نظام است. (416771)
 
Prince
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۰۰:۰۲:۵۳
کسی دنبال حذف هاشمی نیست. این جملتون غلطه چون حذف هاشمی مطالبه عمومیه نه یه جناح خاص . ... شما بگید تا کی باید تحمل کرد ؟
تا کی باید تحمل کرد سکوت ایشونو در برابر این همه خیانت ؟
تا کی باید تحمل کرد سکوت نکردن ایشون رو بعضی جاهای خاص؟

.... (416787)
 
علی
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۰۹:۴۸:۳۴
بنام خدا
خدمات آقای هاشمی قابل اغماض و چشم پوشی و انکار نیست .حتی اگر بچه های او به تعبیر بد باشند و خودش نیز کار اشتباهی انجام دهد.و یا هر اتفاق دیگری که بیفتد. (416900)
 
کاظمی
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۰:۴۲:۵۶
همه می دانند که هاشمی ذخیره انقلاب ، یار امام، پیرو ولایت بوده وامام (ره) همیشه از ایشان تمجید می کردند ولی ایکاش این جمله امام را همه قاب زرین می گرفتند وبر سردر دستگاهای اجرایی مهم نصب می کردند انجا که فرمدند \"میزان حال فعلی افراد است\" امام از منتظری هم تعریف نمودند امروزمردم ازاقای هاشمی بسیار ناراحت هستند که چرا ایشان نمی تواند بچه های خودرا مدیریت کند وبیشتر عاطفی با انها برخورد می کنندو به کلی تابع انها شده که این عیبی است بسیاربزرگ ومردم چنین چیزهایی را نمی پسندند مگر امام نوه اش را بخطر نظام از خودشان طرد نکردند امروز اغتشاشگران فائزه هاشمی را می بینند که اینقدر گستاخانه عمل می کنند وهمینطوردیگر فرزندان وحتی خود اقای هاشمی هم که متاسفانه با سکوت خود شان به راحتی اب به اسیاب دشمن می ریزند؛ داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حساب است ذخیره انقلاب بودن مهم است ولی این دیگر به شعار تبدیل شده ودر عمل چیزی باقی نمانده وبه نظر بنده اگر اقای هاشمی واقعا تابع ولایت ورهبری وامام هستند بیا این وضعیت ایجادشده بایدبا شور وشوق از مجمع تشخیص هم استعفادهند چون با این مردم بیداری که الحمدالله داریم در اینده ای نزدیک بصورت علنی علیه ایشان شعار خواهند داد (416946)
 
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۱:۴۶:۰۵
هاشمی همیشه پله ترقی انقلاب وانتخابات بوده افراد یا باحمایت او به مقامی رسیدند و یا با آبروی او
حذف هاشمی آرزوی دشمنان وسرخوردگی ملت است. (416989)
 
علی علی پور
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۲:۱۸:۳۶
آقایانیکه امروز سنگ هاشمی دوستی را بر سینه می زنند تا دیروز دشمن هاشمی بودند و تمام عملکردش را زیر سئوال می بردند چرخش 180 درجه ای این عده مبین ایجاد نفاق و تفرقه در جامعه هستند . شکی نیست دو ستداران نظام کما فی سابق با دیده احترام به اقاشمی نگریسته و حساب ایشون را جدای از فرزندانش تلقی می نمایند . خداوند همه دلسوزان نظام را از گزند دشمنان مصون بدارد . (417023)
 
حميد
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۴:۲۷:۵۰
بعضي از دوستان يا فراموش كردند و يا نميخواهند واقعيت را قبول كنند اگر كار انسان براي خدا باشد هرگز خوار نميشود
... (417102)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۴:۵۳:۵۲
اولا هاشمی حذف نشده است و اقدام اخیر خبرگان به اعتقاد من یک عکس العمل منطقی برای هشدار به هاشمی جهت رعایت انصاف در مورد نظام اسلامی بود.
ثانیا هاشمی در سالهای اخیر با مثلا سیاست بازی نه تنها موفق نشده بلکه مقبولیت خود را نیز از دست داده است. هاشمی زمانی که جلوی دوربین کمال تبریزی رفت سقوط آزادش شروع شد(متاسفانه)و در فتنه اخیر نیز با سکوت خواست محبوب قلوب شود... من مطمئنم این اقدامات ناشیانه هاشمی زیر سر فرزندان و مشاوران هاشمی است که بلیط هاشمی را خیلی زود سوزاندند.
خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند! (417011)
 
علی علی پور
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۱۷:۳۲:۳۷
این تغییر و تحول به منزله حذف هاشمی نبوده بلکه نوعی پست ا ندازی در مدیریت هاست این تغییر بخیر و صلاح هاشمی و جامعه بشمار میرود زیاد آب را گل آلود نکنید بگذارید سکانداران هدایت کشتی انقلاب با تصمیمات معقولانه راعشان را تداوم دهند . (417177)
 
محسن
۱۳۸۹-۱۲-۱۸ ۲۰:۰۴:۰۹
فکر میکنم تعویض آقای هاشمی یا به تعبیر آقای مهدوی تفویض مسوولیت به ایشان میتونه تاکتیکی برای جلوگیری از احتمال ریاست خط فکری خاص بر این نهاد مهم باشه. بنظر شما اینطور نیست؟! (417286)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۲-۱۹ ۰۹:۴۷:۲۴
اسم هاشمی که میاد همه میگن اعمال پسرش و سکوت هاشمی اما اسم احمدی نژاد که میاد هیچکس حق ندارد بگوید حرفهای.. مشائی و سکوت احمدی نژاد (417484)
 
علی علی پور
۱۳۸۹-۱۲-۲۰ ۲۰:۳۵:۲۱
این تغییر را به فال نیک می گیرم . و به نفع هاشمی است . فعلا ایشان نیاز به استراحت دارند . خداوند ایشان را موفق و سلامت بدارد. (417990)
 
سالار
۱۳۹۰-۰۳-۰۳ ۱۲:۴۰:۵۵
هاشمي را دوست دارم چون ذخيره انقلاب است هاشمي را دوست دارم چون با حكم امام فرمانده كل قوا شد هاشمي رادوست خواهم داشت تا در كنار رهبري باشد از هم فاصله بگيرند به مصلحت نظام نيست و حذف هاشمي هرگز تا انقلاب است هاشمي هست. (449874)
 
محمد غلامی
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۵۹:۰۷
دنیا دارمکافات است . آینده همه چیز را مشخص می کند آنوقت آیندگان قضاوت خواهند نمودکه ... (464966)
 
م آ
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۱۵:۱۳:۵۵
با سلام
آقای هاشمی از ذخایر انقلاب ماست امید است مردم حرف آقای هاشمی را گوش و سپس قضاوت نمایند. (474162)
 
علی
۱۳۹۰-۰۵-۰۵ ۱۲:۳۱:۵۸
اگر قرار باشد باز هم مشکل داخلی وبعضی از سیاستهای خارجی غلط کنونی حل شود تدابیر و حضور اقای هاشمی بزرگوار حل کننده خواهد بود-یکی از بدترین اتفاقات غیر اخلاقی عصر حاضر خائن نشان دادن خدمتگزاران این مملکت بود که نیاز شدیدی به امر به معروف ونهی از منکر دارد به نظرم هنوز هم یکی از وفاداران رهبر معظم شخص ارزشمند ایت ا.... هاشمی رفسنجانی باشند (486752)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۸ ۱۴:۲۷:۱۵
بهتراست بیاید واشتباهات زمان مسئولیت خود را صادقانه به مردم بگو ید تا چهره شفافتری پیدا کند (487923)
 
۱۳۹۰-۰۵-۳۱ ۱۶:۲۴:۱۳
من نمیدونم مشکل این مملکت اینه که مهدی و فائزه چیکار کردن .
اگه واقعا تمام مشکل مملکت رو 2 نفر بوجود اوردند بریم بمیریم بهتره
بهتر ببینیم چه کسایی پشت این حرفا هستند (501030)
 
معلم بسیجی
۱۳۹۰-۰۷-۱۷ ۰۸:۰۳:۴۶
کاا ملا با نظرات نگارنده در خصوص نیاز جامعه به افکار وشخصیت ایت ا... رفسنجانی معتقدم ایشان یار انقلاب -رهبر وسیاستمدار بزرگی است که شاید بتواند مملکت را از گرداب ایجاد شده رها کند (506987) (moderator19)
 
شنگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۴ ۱۳:۳۶:۵۹
من میتوانم بگویم که روزگار غریبی است نازنین دهقان فداکار پیر شده (511308) (moderator19)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.