نظر منتشر شده
۲۵۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 98980
سه گانه ی دروغ یا سه گانه ی اخراجی ها؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۲۲
اخراجی های ۳ و جدایی نادر از سیمین را برای اولین بار در جشنواره ی فیلم فجر دیدم، فیلم فرهادی را با حضور خودش در سینما فرهنگ و فیلم ده نمکی را نیز با حضور وی در سینما استقلال. وارد سالن سینما فرهنگ که شدم، فرهادی جلوی ورودی سالن ایستاده بود و کشیک می کشید که مبادا یکی از مهمانان دیگرش که جای دیگران را پر کرده بودند جا بمانند. احتمالاً می دانید که یک ردیف مشتمل بر حدود ۲۵ صندلی، یعنی ردیف اول هر سالن، بلیط هایش به فروش نمی رسد و مخصوص دست اندکاران فیلم است، ولی فرهادی هر جا که می رفت، با یک گروه ۶۰، ۷۰ نفره بود. ما که هفته ها پیش با پرداخت هزینه ی بلیط ها آماده ی تماشای آثار سینماگران شده بودیم، جای خودمان نصیبمان نشد و روی نیمکت ذخیره ها یا همان صندلی های امتحانی راه رو سالن سینما جدایی نادر از سیمین را دیدیم. همین مشکل هنگام اکران جدایی نادر از سیمین در جشنواره در سینما آزادی هم ایجاد شد که دوربین برنامه ی ۷ اعتراضات مردم به این موضوع را به تصویر کشید.

 

ولی ده نمکی فقط با چند نفر از دوستانش و دست اندرکاران فیلم آمده بود؛ جواد شمقدری، هاشم میرزاخانی، سید حسام الدّین نواب صفوی، احمد ایراندوست و چند نفر دیگر. سالن را هم مردم به محض این که مطلع شدن اخراجی های ۳ در آخرین روز جشنواره به اکران رسیده، تا یک ربع بعد از زمان مقرر (۲۲) پر کردند.



 

دومین بار در اکران خصوصی وبلاگ نویسان -که ابتکاری بسیار تحسین برانگیز بود- در سینما آفریقا به تماشای اخراجی ها نشستیم که صفای خاصی داشت، سالن پر بود از کسانی که به تعلقات مذهبی شان افتخار می کردند. پیش از اکران، ده نمکی روی نیم سن سالن رفت. لب کلامش این بود که خیلی به مصادیق توجه نکنید و کلان تر به فیلم نگاه کنید که مرا به یاد این ابیات انداخت: «ای برادر قصه چون پیمانه است، معنی اندر وی به سان دانه است، دانه ی معنی بگیرد مرد عقل، ننگرد پیمانه را گر گشت نقل». با این حرف ده نمکی بسیاری از ما اختلاف نظر داشتیم.



 

اصلاً گله مند نشوید از این که اکثر کسانی که به تحلیل اخراجی ها می پردازند، نمی توان آن ها را از نام بردن از جدایی نادر از سیمین بر حذر داشت. اتفاقاً این مقایسه جزء قیاس هایی است که بسیار به جاست و بیشتر مردم هم چنین دیدگاهی نسبت به قضیه دارند.



 

و اما فرهادی؛ اصغری که اصلاً کوچک نیست، کوچک نمی اندیشد و کوچک هم نمی سازد. هرچند تقریباً از صدر تا ذیل نظراتمان با یکدیگر نا مأنوس است، ولی توانایی منحصر به فرد وی در نوشتن و ساختن را نمی توان کتمان کرد. فرهادی با چهارشنبه سوری دیده شد، با درباره ی الی در کانون توجهات قرار گرفت و با جدایی نادر از سیمین بسیاری را مبهوت و بعضی را مرعوب کرد. ما مرعوب نشدیم ولی تأسف خوردیم که چرا چنین قدرتی در فن (تکنیک) باید این چنین ضد دین بسازد و ضد نظام نطق کند! تفکرات فرهادی که در درباره ی الی در قالب صحنه های بزن و برقص عریان شد، در جدایی نادر از سیمین در پوشش بی طرفانه و عوام فریب، ضد دین را القاء کرد. جدایی نادر از سیمین، جدایی دین از سیاست است، جدایی اسلام از اخلاق در جامعه ی امروز است، جدایی قطعیت از اخلاق است، پیوستن به اخلاق کانتی و نسبی گرایی اخلاقی است و وصال کینه از جمهوری اسلامی و نقد اسلام را در قالبی دلپذیر است. این که فرهادی می تواند این چنین شیرین و گوارا، ما را با این مفاهیم ضد دینی سرمست کند، فقط از قدرت اصغر نیست، از ضعف ما نیز هست. دروغ گویی در جامعه وجود دارد ولی نتیجه گیری فرهادی دروغ بزرگ تر است. آیا چون اصغر فرهادی دوست ندارد دخترش محجبه و مسلمان بار بیاید، باید همه به این نتیجه برسند که ایران مکان خوبی برای تربیت فرزند نیست؟! دروغ از این بزرگ تر که کشورهای غربی جامعه ای سالم تر دارند تا ایران؟!



 

فرهادی دروغ نمی گوید، ولی حقیقت را پنهان می کند؛ به همین دلیل است که جدایی نادر از سیمین دروغ بزرگ است. در صحنه ای از فیلم، نادر به ترمه می گوید معادل فارسی کلمه ی لاتین «گارانتی» را بگو. ترمه می گوید ضمانت، تضمین. فرهاد، پدر ترمه می گوید: اینا که عربین. فارسیشو بگو!» ترمه جواب می دهد: معلممون گفته همینارو بگیم. اگه غیر از اینا بنویسم غلط می گیره! نادر: بگیره! تو باید کاریو بکنی که درسته! بگو... پشتوانه! فارسی گارانتی می شه پشتوانه." فرهادی مشخص نمی کند که چرا زبان عربی را زبان اول خود به عنوان یک مسلمان نمی داند و چرا زبان اسلام را همان اندازه از زبان نژادی اش دور می داند که انگلیسی را دور می داند. فرهادی به ما اجازه نمی دهد که او را نژاد پرست و یا پان ایرانیست بنامیم چون نژاد و ملیت را برتر از اعتقادات و دین می داند. ما دین فرهادی را نمی دانیم و البته به ما هم مربوط نیست. ولی دین اکثریت این ملت اسلام است و مذهبشان شیعه. سینمای ما هم دولتی است و حکومتی. ممیزی های ما هم همگی در جهت ارتقای فرهنگ اسلامی در جامعه و دفاع از ارزش های نظام و انقلاب است. پس این که در این چارچوب ها فرهادی جایزه می گیرد و از وی تقدیر می شود، دال بر ترجیح رضایت امثال فرهادی بر اجرای قانون و دفاع از ارزش هاست. راستی چرا این گونه غیر طبیعی همه ی جوایز مهم جشنواره ی برلین را دو دستی تقدیم فرهادی و گروهش می کنند؟! چرا همواره جشنواره های خارجی، حامی طرفداران جنبش سبز و افراد ضد نظام هستند؟ چرا هر کس که گرایش ضد سیاسی با جمهوری اسلامی پیدا کند را با اهداء خرس و شیر و دیگر جوایز حلوا حلوا می کنند؟ این جوایز به دلیل ویژگی های فنی فیلم است یا نطق ها و گرایش های سیاسی کارگردان فیلم؟



 

و اما ده نمکی؛ کسی که هر جا بلندگویی در اختیارش می گذاشتند، می گفت "عده ای که تا دیروز آرمان گرا بودند، وقتی نوبت خودشان می شود واقع گرا می شوند!" دردی که ده نمکی هم عمیقاً به آن دچار شده است. ده نمکی هم فهمیده اگر می خواهد فیلم بسازد، نباید کاری کند که بازیگران و دیگر دست اندکاران او را پس بزنند. چندان قابل درک نیست که چرا در مراسمی که ده نمکی ترتیب می دهد، بازیگران زن با آن وضع روی سن می آیند که گویی آن جا سالن مُد است و همگی می خواهند پیام خاصی را به مخاطب منتقل کنند.



 

اخراجی ها به عنوان یک پدیده و نه فقط یک فیلم، در حال تغییر است ولی نه الزاماً تکامل. اخراجی ها یک پدیده است، چون نشان می دهد مردم سادگی را می پسندند، مردم با ریا مخالفند نه با دفاع مقدس، مردم عاشق ابتذال نیستند، عاشق تفریح سالمند. اخراجی ها فیلمی است که باعث شده ده نمکی تغییر کند. اخراجی ها موجودی است پویا که گویا ده نمکی را در خود حل کرده است و به معنای واقعی کلمه او را واقع گرا کرده و دیگر نمی توان ده نمکی را آرمان گرا محسوب کرد. صرف نظر از ایرادات و عبور از خط قرمزها، اخراجی ها فضای گفتمان سیاسی را به خوبی به سینما آورد. اخراجی ها، اخراج عقاید اصولی و آرمانی ده نمکی است. ده نمکی دگماتیسم و افکار متصلبش را در اخراجی های ۱ و ۲ جا می گذارد و وقتی به ۳ می رسد، به شخصیتی ماکیاولیست بدل می شود تا بدان جا که آقای پناهیان هم این موضوع را تأیید می کند که در اخراجی ها دست به هر کاری زده شده تا فقط مخاطب بخندد. ده نمکی حاضر است از ابزارهای نامقدس برای آشتی مردم با دفاع مقدس و رزمندگان و بسیجیان بهره گیرد. سوسن خانوم در کجای دفاع مقدس ماست؟! شوخی های جنسی در کجای آرمان های ماست؟! ده نمکی آمد تا سینما را تغییر دهد، ولی هم زمان خودش هم دچار استحاله که نه ولی دچار انعطاف شد.



 

ده نمکی شاید فکرش را هم نمی کرد که با آن روحیه ی بسیجی وار، کفن پوش و باتوم به دستش وقتی وارد سینما شود، علاوه بر این که بر اطرافش و سینما و مردم تأثیر می گذارد، خودش هم دچار تغییر شود. شاید باورش برایش مشکل بود که روزی از موسیقی غِنا برای جذب مخاطب در فیلم هایش استفاده کند. شاید فکرش را هم نمی کرد که بانی و متولی فضایی شبه سالن مُد به واسطه ی جشن افتتاحیه ی فیلمش شود.



 

پیامک های تحریم، ایمیل های تحریم، برخی جهت دهی های سایت های داخلی و حتی اصول گرا و سایت های ضد انقلاب برای دیدن فیلم فرهادی و ندیدن فیلم ده نمکی، حمله به سینما هویزه ی مشهد، هیچ کدام نتواست تنور گیشه ی اخراجی های ۳ را سرد کند. دوباره برخی با فروش سی دی های قاچاق هنگام اکران می خواهند کمر دفاع مقدس را بشکنند و یک بار دیگر معنای واقعی شعار زنده باد مخالف من را به رخ بکشند. به قول امیر قادری، "دوباره آن کسی که دارد از تغییر، محدودیت و دو قطبی شدن صحبت می کند، قشر روشن فکرنمایی است که می گوید فلان فیلم (اخراجی های ۳) را تحریم کنید." اگر برای قشر به اصطلاح روشن فکر گیشه اهمیتی ندارد و آن ها جایزه شان را از برلین و جشنواره گرفته اند، پس چرا این قدر به آب و آتش می زنند و دیگر این تحریم ها برای چیست؟

 

همان طور که در انتخابات، موسوی ما را مجبور کرد تا احمدی نژاد را انتخاب کنیم، فرهادی هم ما را مجبور می کند تا ده نمکی را با خاطری آزرده ترجیح دهیم و حتی سه بار فیلمش را ببینیم تا فرهادی خیال نکند ما هم مانند آن مانکن ایتالیایی دستش را به گرمی می فشریم. فعلاً که فروش اخراجی ها از یک میلیار هم گذشته است و حتی قرار گرفتن فایل های اخراجی های ۳ روی سایت ها نتوانسته مردم را از تماشای این فیلم در سالن های سینما باز دارد.

 
 
امیر
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۱:۲۹:۵۴
سینما افریقا و آزادی تهران که در مناطق نسبتا مرفه نشین شهر هم واقع هستند بدلیل استقبال فراوان سانس ویژه 1 و 2 بامداد گذاشتند. (424184)
 
پاشا
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۳:۱۰:۴۶
نه آقا جان همانطور که احمدی نژاد ما را مجبور کرد به موسوی رای دهیم ما هم میرویم 50 بار فیلم جدایی نادر از سیمین را می بینیم تا ده نمکی فکر نکند افکار و فیلم هایش طرفدار دارد. گرفتی؟ (424894)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۲۰:۰۸:۵۷
بیچاره ترین افراد کسایی هستن که خودشون خودشون رو گول می زنن
جالب بود
زیاد برید
خیلی برید سینما
اونقدر برید تا فکر کنید جدایی نادر از سیمین بیشتر تماشاگر داشته
خیلی باحالین
خیلیییییییییییییییییییییی (425064)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۰۹:۰۲:۰۲
اخه امثال تو از فیلم و سینما چه میفهمه مطمئن هستم از اخراجیها هم هیچی نمیفهمی چه برسه به این که بخواهی فیلم جدایی نادر از سیمین را ببینی و بفهمی (425669)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۰:۲۵:۴۱
مثلا شما میفهمی؟
امثال شما روشنفکرای متحجر وطن فروش هستین که اگر در یک فرم زیبا به مادرتون هم ... بشه اون فیلم رو میپرستین و میگین : وَو چه فرمی؟!
تحلیل محتوایی بالاتر از سطح شعور افرادی مثل شماست. (2080188) (alef-18)
 
زهره
۱۳۹۰-۰۱-۲۲ ۰۸:۲۸:۰۷
راست میگه انقد برید چندباره سیمین رو ببینید تا فکر کنید بیشمارید! (428377)
 
کاتب
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۲:۵۰:۵۹
واقعا برای کسانی که این زاویه دید رو دارن متاسفم.شما همیشه اینطوری انتخاب میکنید.خنده داره نه گریه داره مملکت ما مملو از این تیپ افراد که معیار انتخابشون اینقدر سطحیه.مثل اینکه شما به آقای فرهادی به خاطر دست دادن مانکن حسادت میکنید.یه مقدار در مورد تفکراتتون تجدید نظر کنید خیلی نظراتون غرض ورزانه سطحی و بدور از روح آزادگیه. (425124)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۷:۴۱:۱۷
پس معلوم شد كه اين يه ذره فروش فيلم «جدايي نادر از سيمين» چه جوري به دست آمده!! (425315)
 
محسن
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۲:۴۹:۳۴
تو ۵۰ بار ببین
۵۰ میلیون نفر ۳بار می بینن
ببینم اخرش کی میگه امار تقلبی ؟ و کم میاره تو یا ۵۰ میلیون نفر ... (425431)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۹:۰۲:۱۶
دوستان عزیز روشنفکر! به جای این که این فیلمها را از سر لجبازی با هم، بارها تماشا کنید، با بالا بردن دانش خود در جهت تغییر و اصلاح ایران عزیز گام بردارید. پر فروش بودن یک فیلم هیچ تاییدی بر محتوای آن فیلم نیست، کمی فکر کنید و خودتان را دست بالا بگیرید. (425560)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۱:۳۷:۴۷
با سلام به کلیه خوانندگان سایت الف و بخصوص این خبر
به نظر بنده داستان بدین گونه است که در پائین به آن اشاره می کنم:

یکی بود یکی نبود غیر از خدای مهربون هیچکس نبود
تا اینکه بعد از گذشت سالیان سال، احمدی نژادی روی کار آمد و دارای رئیس دفتری بود به نام مشائی.
ایشان فکر کرد و فکر کرد (البته شاید فکر کرده بود) و دید که یک زمانی مردم با شعار سازندگی بعد از جنگ به آقای رفسنجانی رای دادند، و در آخر کار از او و کارهایش منزجر شدند.
بعد دید که یک شبه مردم به شعار آزادی مدنی رای دادند و جناب آقای خاتمی روی کار آمد و بعد از 8 سال به خاطر افراطی گری های اطرافیان مورد انزجار ملت قرار گرفت.
بعد دید که مردم خسته از این بهانه ها به دنبال یک آرامش و ساده زیسیتی و بی غل و غشی هستند و نتیجه معلوم بود.
اما در زمان کنونی یعنی زمانی که همه ریاست جمهوری ها و برنامه هایشان به شکست منجر شده است و مردم خسته از این بازی ها شده اند چه باید کرد؟

تق تق تق تق (صدای ای کی یو سانی مغز مشائی) دینگ !!!!!

راه حل این است:

مردم ایران نسبت به دو موضع حساسیت ویژه ای دارند که هنوز بکر بوده و توسط افراد قبلی خراب نشده است، اول موضوع امام زمان و انتضار فرج و غیبت کبرا و دوم اعتقادات سنتی و قبل از اسلامی ایرانی ها

حال موضوع کاملا روشن است.
ابتدا با موضوع امام زمان و عرض ارادت خدمت ایشان در حضور مردم و به راه انداختن شایعات دارای حساسیت بین مردم اعتماد را در بین مردم با گرایشات مذهبی قوی ایجاد می کنیم.
سپس بحث های پان پارسیسم راه می اندازیم و غیرت نژادی و باستانی آنها را تحریک می کنیم. این کار با اقدامات و کارهای کاملا متنوعی انجام می شود که می تواند با:
1) راه اندازی جشن نوروز باستانی و شرکت چند رئیس جمهور باشد.
2) سفر به تاجیکستان و انجام اقدامات فرهنگی و رسانه ای در آنجا باشد.
3) همراه کردن ایرانیان مقیم خارج با خود باشد.
4) برگزاری جشنوارۀ فجر با داورانی هماهنگ با خود باشد تا نتیجه همانی شود که می خواهد
و .......

و داستان ادامه می یابد تا آنجا که در انتخابات مجلس بعدی افرادی مورد حمایت قرار گیرند که نظرات پان پارسیسم قوی و ایرانی داشته یاشند و زمینه را برای ریاست جمهوری فردی مهیا کنند که کلا ایرانی با تمایلات قوی نژادی ایجاد کند. (424187)
 
آرش
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۵۷:۱۶
الف جان تائيد اين كامنت يعني چه؟ انصافا چه ربطي به موضوع بحث داشت؟
يهو مشائي اين وسط از كجا پيداش شد؟
مشائي فرهاديه يا ده نمكي؟
الف! چقدر با نمكي!
نمكي نمكي نمكي!
الفم چقدر كلكي!
جون من تائيد كن بقيه هم ببينن. (424284)
 
امید
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۳:۰۳:۴۷
حرف شما درست یا غلط که ظاهرا با استقبال هم همراه بوده چه ربطی به مساله داشت. از الف هم متعجبم که چرا این کامنت رو منتشر کرد!؟ (424848)
 
رهگذر
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۹:۵۴:۵۳
کاملا مشخصه ربطش کجاست.
همه ی اینها از همین دولت آب می خوره.
کی در زمان خاتمی و رفسنجانی از این مسائل بود.
نمی گم نبود ولی اینجوری توی فیلمها بروز نمی کرد. (425141)
 
بیژن حیدری
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۱:۴۲:۴۳
متن جالب و منصفانه ای بود. در خصوص روحیات آقای ده نمکی قبل و بعد از ورود به سینما باید گفت این خاصیت ورود به هر گروه است که اگر بخواهیم با زبان آن گروه سخن بگوئیم به ناجار باید قواعد آن را بپذیریم. نگاه ما از بیرون با نگاه از درون خیلی متقاوت است. یک منتقد سینما همیشه نمی تواند یک کارگردان قوی از کار در آید.
شکی نیست که نه تنها آقای ده نمکی بلکه هر شخصیت دیگر اگر با روحیه بسیجی و کفن پوش و باتوم به دست به عرصه سینما برای بیان عقایدش وارد شود به ناجار بایستی قوائد آنرا هم قبول کند و با عناصر سینمائی سخن اش را بگوید. بنا براین یا باید سینما و تنوع سلیقه ها را پذیرفت و آنرا قبول داشت و خروجی اش را هم پذیرفت و یا وارد این عرصه نشد و مکانی دیگر و مجالی دیگر برای بیان عقاید پیدا کرد.

به عقیده من در اخراجی های 3 استحاله و یا انعطافی از آقای ده نمکی دیده نمی شود. (424190)
 
عباس
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۲:۰۶:۵۸
سالها قبل کتابی می خواندم از مسعود فراستی که 10 تا فیلم را نقد کرده بود. نقد او ربطی به کارگردانی نداشت. فقط با اندازه ریش کارگردان مرتبط بود! مخملباف تازه ریشش را زده بود، پس آخرین فیلمش چنگی به دل نمی زد. در عوض حاتمی کیا با مهاجر از همه بهتر بود. مهرجویی هم با هامون اصلا محلی از اعراب نداشت. اخر او هیچوقت ریش نداشت! تحلیل شما مرا یاد فراستی انداخت. البته طبیعی است چون یک جور فکر می کنید. شما هم فیلمساز را نقد می کنید نه فیلم را. در ضمن هر چقدر اخراجی ها فیلم بد ساختی باشد شما 3-4 بار به دیدن آن می روید. از آن طرف با تاکید فرهادی روی ایرانی بودن مشکل پیدا می کنید. حواستان شاید نیست که عرب بدون اسلام معنی ندارد چون اسلام به او فرهنگ و تاریخ و وجود داده. ولی این امر در مورد ایرانیان صدق نمی کند. قبل و بدون اسلام ایرانی وجود داشته و دارد. بگذریم...لطفا فیلم را نقد کنید، نه فیلمساز را. (424491)
 
ناصر
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۰:۵۰:۰۷
دوست عزیز اینکه ایران قبل از اسلام هم وجود داشته و معنا پیدا می کند چه اصالتی دارد بله در این دنیا شما می توانید به این مواضع افتخار کنید آن هم برای اینکه در مقابل دیگرانی خود را عرضه کنید آمریکا هم تا سیصد سال پیش وجود نداشت اما حالا کعبه آمال خیلی ها آمریکا و این را در لوای ملی گرایی هم عرضه می کنند. اصالت طبق آموزه های اسلامی با تقوا و تدین است نه ملیتها اصل در تفاوت انسانها و ملیتها شناخت انسان و یکدیگر است همان طور که اسلام بان کرده است والا اینکه ایران پیش از اسلام وجود داشته و اعراب تنها با اسلام معنا پیدا کرده اند شاید در این دنیا باعث افتخارتان باشد اما در صحرای قیامت نمی گویند چون شما ایرانی هستید و قبل از اسلام هم هویت داشته اید از سیدحن نصراله یا بلال حبشی برترید. این تفاخرهای جاهلی قابلیت این دنیایی دارد که ما را از هدف انسان که شناخت می باشد برای عبادت و بندگی خدا دور کند و متاسفانه هر روزه داریم بر این تنور و دمای آن می افزائیم نمی گویم وطن و ملیت را دوست نداشته باشیم ولی مایه تفاخر خود وتحقیر دیگران قرار ندهیم. معمولا آنها که خیلی با اعراب دشمنی داشته و دارند در نهایت به ذلت در مقابل غرب روی آورده اند شما شجاع الدین شفاء را با آن همه نظرات ضد عرب و شدیدان ایرانی پرستی را مطاله کن و نگاه و روشش را ببین آخر در دامان غرب حاضر است به فرهنگ ها و ملت های دویست ساله سواری بدهد که خود را در مقابل اعراب واکسینه کند (424600)
 
آزاده
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۶:۱۶:۴۵
به نویسنده مطلب عرض می کنم که عربی زبان اسلام نیست. اگر پیامبر عرب نبود الان جنابعالی زبان دیگری را زبان اسلام می دانستید و این اصلا بعید نیست که اسلام بر پیامبری غیر عرب نازل می شد. مگر نمی دانید که \"اسلام بر عرب نازل شد و عچم (ایرانی ها) به آن ایمان آوردند در حالی که اگر بر عجم نازل می شد عرب به آن ایمان نمی آورد\"
حفظ زبان فارسی چه ربطی به اسلام دارد؟ اگر این طور است به نظر شما همه مسلمانان اروپا و سایر کشورها هم باید پس از مسلمان شدن به عربی حرف بزنند تا به نظر شما مسلمان باشند!

برای الف و دکتر توکلی واقعا متأسفم که چند ماه است با ایران و ایرانی درافتاده اند. (425501)
 
naim
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۳:۴۶:۰۸
با سلام
اولا کسانی که با آثار و تولیدات مسعود ده نمکی
آشنا باشند از جمله مجله جبهه و مستند فقر و فحشا که همواره به دنبال نمایش شکافها و مشکلات سیاسی و اجتماعی جامعه بوده است و با کنار گذاشتن بسیاری از تعارفات و دردسرهائی که مقدس مآبان ایجاد کرده اند همچون آّب روان و صاف آنرا به نمایش درآورده است مشخص می شود ده نمکی درد دارد و درد دین هم هست درد ایجاد شکاف بین جوانان با هویت ایرانی و اسلامیشان هم هست،انگار شما در کره ماه زندگی می کنید با جوانان با گرایشات مختلف و برداشتهای مختلف که از دین دارند سرو کار ندارید جوانان از این کارهای سطحی که به اسم دین انجام می شود گریزانند ده نمکی نحوه ایجاد ارتباط با جوانان با گرایشات مختلف را بهتر از خیلی ها اعم از امثال فرهادی و حاتمی کیا تا شما الفیها و امثال پناهیان می داند و خدا عمرش دهد،ثانیا اصطلاح باتوم به دست در مورد ده نمکی صادق نیست چرا که اگر قرار باشد کسی باتوم به دست لقب بگیرد شما و امثال شما هستید که نمی توانید ببینید یک نفر اینگونه پیشرفت می کند. (424519)
 
صادق
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۲۳:۱۸:۵۹
\"ثانیا اصطلاح باتوم به دست در مورد ده نمکی صادق نیست چرا که اگر قرار باشد کسی باتوم به دست لقب بگیرد شما و امثال شما هستید که نمی توانید ببینید یک نفر اینگونه پیشرفت می کند.\"
به نظرم این جمله شایستگی چندین و چند بار خوانده شدن را دارد. (425270)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۵:۴۸:۳۰
عزیز جان کسی مثل پرستویی این نام را روش گذاشته ذاشته وعین واقعیت است (425490)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۸:۳۷:۲۰
بد یا خوب همون واقعیتی هست که مخملباف توی فیلم نوبت عاشقی به طرز دیگه ای گفته (424793)
 
شهروند ایرانی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۱:۴۳:۴۳
دوست نویسنده عزیز،

شما و همفکران قدرتمند شما، ده ها سال دیگر هم می توانید سعی کنید فضای جامعه را پاستوریزه نگه دارید، مبادا جامعه به انحراف کشیده شود.
اما نتیجه محتوم اش، شکست شماست.
اما چون تفکر شما در قدرت است، هزینه های سنگین و وحشتناک این آزمون و خطای بزرگ را کسی به شما یادآوری نمی کند.

- آیا در موضوع حجاب موفق بودید؟
- آیا در صدا و سیما و منع ماهواره موفق بودید؟
- آیا در کنترل اینترنت موفق بودید؟
- آیا در کنترل موسیقی در جامعه، موفق بودید؟
- آیا در تنظیم فضای دانشگاه و یک دست کردن تفکرات استاد و دانشجو، موفق بودید؟
- آیا در نمازخوان کردن کارمندان دولتی موفق بودید؟
- آیا در ارائه الگوها و ارزش های ایرانی-اسلامی در سطح جامعه، موفق بودید؟

هر کسی را که با تفکرات شما جور نبود، مخالفت با اصل اسلام تفسیر کرده و کنارش زدید.
کسانی را که هویت جوانان ایرانی، با آثار و فعالیت های هنری آن ها گره خورده را انگ زدید و پس راندید.

نتیجه اش چه شد؟
آیا نسل جدید تربیت شده این سیستم، امروز، دین مدار تر شده اند؟
آیا جوانان اخلاق مدار تر شده اند؟
آیا جوانان معنای جهاد را درک می کنند؟
آیا جوانان کمتر دروغ می گویند؟
آیا جوانان کمتر از کلمات رکیک استفاده می کنند؟
آیا جوانان فقط سریال های صدا و سیما را تماشا می کنند؟
آیا جوانان فقط از ایمیل ملی و اینترنت پاک استفاده می کنند، آن هم برای دانلود کتب علمی و دینی؟
آیا جوانان به غیر از شیر و ماءالشعیر چیز دیگری نمی نوشند؟
آیا جوانان تا ازدواج، دست از پا خطا نمی کنند؟

اگر پاسخ شما منفی است، پس این هم اظهار نگرانی از هر منبر و تریبونی برای چیست؟

نگویید کار، کار اسراییل است که اعتراف به شکست بزرگ تری است و تصدیق موفقیت استکبار جهانی.

دوست عزیز، تفکر و راه و روش شما شکست خورده است، چه بپذیرید، چه نپذیرید.
نادیده گرفتن لایه های مختلف جامعه، واقعیت ها را عوض نمی کند.
اگر بخواهید می توانید به این روش ادامه بدهید، اما نتیجه اش چیزی جز خالی کردن نسل جدید از هر دو هویت ایرانی و اسلامی نیست. (424191)
 
اسماعیل مرتضایی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۵۸:۵۷
بسیار ملموس و زیبا سخن گفتید .
ایا تمام اخلاقیاتی که در حال حاضر جامعه از ان گریزان شده واقعی نبودن خوب نبودن منطبق با عقل و فطرتان نیود که موفق نشد . یا برخورد بد و قهری ما در ارائه این ارزشها باعث این شکست شد
ایا بجای برخورد قهری در خصوص حجاب بانوان بهترین کلام همان
ى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است (59)
جوانان ملمو از عشق . احساس .قدرت . غرور . عشق به پاکیهاهستند ایا نباید همچون امام این امواج قدرتمند و سهمگین را گانالیزه نمود و با ایجاد کانال نه سد این قدرت بالای حرکتی را در مسیر تعالی جامعه هدایت میگردیم
ایا بهتر نبود ونیست به جوانان خود احترام بگذاریم
و انان را تحقیر نکنیم
ایا فراهم اوردن شرایط شغل و کسب و به تبع ان ازدواج جوانان ما را مسئول بار نمیاورد .
ایا بزرگان جامعه نباید با رفتار خود اخلاق را ترویج می نمودند
بنده بارها تکرار نموده و باز میگویم باید تمام تفکرات
و نظرات اجتماعی احاد ملت را با شرح صدر شنیده و در صورت برتری روش انان با روش غالب با جامعه برخورد می نمودیم

کجای مطالب نوشته شده با تعالیم الهی مغایر است . بله هیچ جامعه ای با جبر و فشار حتی برای اصلاح .
اصلاح نمیگردد روش اقایان در تسری فرهنگ ( نصر برعب ) ما را بجایی کشاند که جوانان در خلوت خود حاضر به شنیدن کلمه دین و مذهب نیستند . چون این کلمات متعالی انان را بیاد تحقیر . تهدید . و ..... میاندازد .
در حالیکه در زمان ما نام دین ما را یاد عشق . خوبی . ایثار . جوانمردی . احترام . تکریم می انداخت . بیاید قبول کنیم که در نشر دین مبین اسلام بسیار بد عمل کردیم و چه بسا باید جوابگوی تک تک این جوانان در دنیا و اخرت باشیم (424333)
 
اسماعیل مرتضایی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۵:۱۷:۴۸
(همان طور که در انتخابات، موسوی ما را مجبور کرد تا احمدی نژاد را انتخاب کنیم،)
موسوی چگونه شما را مجبور کرد تا به احمدی نزاد رای بدهید ؟
بیش از حداقل 60%بچه های جنگ دیده و کسانی که دوران اقتصادی سخت اما عادلانه زمان جنگ رادیده بودند به موسوی رای دادند .
مسئله تنازعات پس از انتخابات امری دیگر و مسئله شخصیت موسوی در انتخابات دو مقوله کاملا جداست . لطفا در اثبات یک مقوله سعی نمائید از
مصداق صحیح ان استفاده نمائید
ضمنا بنده بشدت از سیاسی نمودن فضای دو فیلم با پیامهای متفاوت متنفرم یکی را چون ده نمکی ساخته بد و دیگری را چون فرهادی ساخته خوب
قیاس این فیلم قیاس مع الفارق است . به هردو طرف مناقشه عرض می نمایم . فکر نکنم نه دست دادن اقای فرهادی با خانمی نامحرم مورد تائید مذهبیون حتی روشنفکران ان باشد . و نه حضور اقای ده نمکی در جشن پایان فیلمبرداری مورد وهن شخصیت ایشان میشود بیائید با فکر و عقل خود در خصوص مسائل اجتماعی تصمیم بگیریم نه چون فلان فیلم ساخته موافقین دولت است بد یا خوب
و ان یکی چون ساخته منتقد دولت است خوب یا بد
است
این مباحث نشان میدهد که چقدر راحت میتوانیم تابع یک تفکر از پیش ساخته باشیم . و این ما را اماده میکند تا هر ظلمی را به مخالفین خود را عین عدالت بدانیم و بر عکس مسئله ای که شدیدا شدیدا مورد اعتراض بنده است (424362)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۰:۳۳:۵۹
دوست گرامی اسماعیل مرتضائی
بنده هم به خاطر دور وبری های موسوی و عملکردش به احمدی نژاد رای دادم و البته پشیمان هم نیستم چرا به موسوی رای ندادم زیرا بعد از انتخابات ظرفیت ایشان را هم دیدم (424454)
 
ابوذر
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۰:۱۴:۲۸
شما به نظرم به عشق یاران صدیق دکتر احمدی نژاد،برادران ارزشی و زلال، رحیمی، مشائی، کردان، محصولی، جوانفکر و ... به او رای دادید! مردانی از تبار باران! ایشالا که مبارک شما و ملت باشد نتایجش. (425283)
 
س
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۳:۰۴:۴۱
60درصد؟ مسخره است. ما و اطرافیانمان همه بخاطر مواضع و حامیان موسوی به احمدی نژاد رای دادیم چون او را خطرناکتر دیدیم. دافعه اش آنقدر زیاد بود که رقیبش نیازی به تبلیغ نداشت. خوشحالم که رای نیاورد! (424658)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۶:۲۲:۰۱
انصافا شهروند ایرانی خیلی قشنگ نوشته. خوشمان آمد که حرف دلمان بود
از الف هم تشکر که منتشر کرد (424385)
 
محمد کریمی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۹:۱۷:۱۸
در سینما ژانرهای مختلفی وجود دارد ، فیلم اخراجی ها در ژانر طنز بصورت مستند وار وقایعی حقیقی را به نمایش گذاشت ، از جمله جنگ قدرت ، تخریب حریف و مسائلی از این دست که در انتخابات گذشته شاهد بودیم ...
فیلم جدایی نادر از سیمین هم فیلمی در ژانر اجتماعیست ، البته من هنوز این فیلم رو ندیدم ، چرا که منتظرم این تب و تاب ها و مسخره بازی ها تمام بشه و بعد سر صیر و بدون حب و بغض این فیلم رو ببینم ...
اما عجب اینجاست که دو گروه جامعه ما سر مسئله ای بسیار غیر عاقلانه به جان هم افتاده اند ...

مقایسه اخراجی ها و جدایی نادر از سیمین ، مثل مقایسه قهوه تلخ و پدر سالار است ... !!!

اصلاً ژانر و مضمون این دو فیلم به کل متفاوت است ، چطور شما به مقایسه این دو میپردازید ..!!؟؟؟

هر چند من هم اسیر این جو سازی ها شده و به دیدن فیلم اخراجی ها رفتم اما جدایی نادر از سیمین را ندیدم ، اما میزان فروش این دو فیلم تنها یک چیز را نشان می دهد :

یا علاقه مندان به فیلم های طنز خصوصاً از نوع سیاسی بیشتر است و یا علاقه مندان به فیلم های اجتماعی که مشکلات اجتماعی را به چالش می کشند ...

یعنی کار انقلاب ما به جایی کشیده که دیدن یک فیلم معیار انقلابی یا ضد انقلابی بودن فیلم است ؟

چه بسیار افرادی که به دیدن هر دو فیلم رفته اند و روحشان هم از این مسائل خبردار نیست ... !!!

با قاطعیت عرض می کنم که بیش از 80 % از بینندگان این دو فیلم از این مسائل آگاه نیستند و فقط به قصد تفریح و وقت گذرانی به سینما می روند ... (424424)
 
بهشتی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۲۰:۴۰
\"
بیش از حداقل 60%بچه های جنگ دیده و کسانی که دوران اقتصادی سخت اما عادلانه زمان جنگ رادیده بودند به موسوی رای دادند .\"
میشه بفرایید این آمار رو از کجا آوردی؟ (424765)
 
محمد کریمی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۸:۵۰:۳۹
بیخود شرایط زمان جنگ رو به موسوی ربط ندهید ...
اولاً زمان جنگ مردم بسیار همدل بودند ، ثانیاً این رهبری قاطعانه امام بود که کشور را نجات داد ...
این آقا اگر مرد بود به گواه تاریخ چند بار در اون شرایط کشور درخواست استعفا نمی کرد ...
شخصی که یه مناظره ساده رو نمی تونه مدیریت کنه و به چیز چیز میافته چطور مملکت اداره میکرده ... !!! (424915)
 
محمد امامي
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۰:۲۱:۴۱
اول شما بگويد اين آمار را از كجا آورديد و اگر شصد درصد بچه هاي جبهه به موسوي راي مي دادند احمد نژاد كه 25 ميليون راي نمي آورد . فكر كنم جك كفتي (425371)
 
احسان رستگار
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۳:۴۵:۲۷
بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام
اول همفکران بنده را بشناسید، بعد اظهار نظر کنید. آن معضلاتی که فرمودید، ناشی از سوء مدیریتی است که نه به بنده ربطی دارد و نه بنده در آن تقصیری داشته ام. مسئولین بی لیاقت در این مملکت کم نیستند. راه چاره اش هم فعلاً نقد است. شما گویا فقط و فقط این یادداشت بنده را در الف خوانده اید که این گونه مشکلات خرد و کلان کشور را به بنده و همفکرانم (!) نسبت می دهید. همفکران بنده اقلیتی هستند که برایشان سوت و کف شنیدن مهم نیست و سعی می کنند آن چه را بدان اعتقاد دارند و حق می دانند را بگویند. نه موسوی را به عنوان نماد آزادگی قبول دارند و نه احمدی نژاد را نماد انقلاب و خدمت می دانند.
این که تا کنون چه کسی چه قدر موفق بوده برایم مهم نیست؛ ما مکلف به انجام وظیفه هستیم، نه کسب نتیجه.
بنده فقط نقد درباره ی این دو فیلم نوشته ام؛ و الّا اگر مسئول هم بودم، قطعاً جدایی نادر از سیمین را توقیف نمی کردم. بنده مخالف مسدودیت ها سایت ها و توقیف های دیمی هستم، ولی رفع ایرادات و اعمال ممیزی های درست را برای پیشرفت لازم می دانم.
در پناه حق! (424518)
 
شهروند ایرانی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۱:۳۲:۲۳
جناب رستگار عزیز،

ممنون از این که پاسخ دادید.

1) من شما را فقط از این نوشته کوتاهتان می شناسم و با شما خصومت شخصی ندارم و شما را مقصر نمی دانم. صحبت سر تفکر است.
حرف هایی را که این جا نوشته اید، یک جریان فکری در جامعه را نمایندگی می کند و به نظر من باعث و بانی اصلی مشکلات عمیق جامعه، همین طرز تفکر شما است.
دیدگاه های دیگر شما در جای خودش محترم، مبنای این بحث فقط نوشته کوتاه شماست.

2) من هم معتقدم تفکر شما در اقلیت است. اما متاسفانه در قدرت. مشکل همین است.

مثلاً فرق بین من و شما این است که شما می توانید سینما و سیاست و فلسفه و اخلاق و کانت و مدرنیته و زبان و دین و... را به هم ببافید و سلایق شخصی سیاسی تان را به نام نقد منتشر کنید، اما من باید ده بار جمله هایم را سبک سنگین کنم تا مبادا این قطره آزادی برای گذاشتن یک نظر چند خطی را هم از دست بدهم!

به این می گویند همفکران قدرتمند داشتن که شما دارید.

وقتی تضارب آرا نباشد، یک فکر خود را حق مطلق می داند و چون به قدرت وصل است جامعه را به هر سو که بخواهد می کشد، و نتیجه اش می شود اینی که هست و شما از پذیرفتن «نتیجه» تفکر خودتان سرباز می زنید.

3) شما و همفکران شما طعم سوت و کف نکشیدن را کشیده اید که گویا تلخ بوده، اما همفکران من هزینه های سنگین تر و تلخ تری را متحمل شده و می شوند...

4) فرمودید که فقط نقد فیلم نوشته اید.
پیشنهاد می کنم یکی دو نقد فیلم را مطالعه کرده و با نوشته خودتان مقایسه کنید تا ببینید بیانیه سیاسی نوشته اید یا نقد فیلم.

5) صحبت های پیش از انقلاب و اوایل انقلاب را خاطرتان هست؟ همان حرف هایی که مردم به خاطرش انقلاب کردند؟

قرار بود مارکسیست ها در دانشگاه تبلیغ کنند، مسلمان ها هم تبلیغ و تضارب آرا باشد و انتخاب با خود مردم.

قرار نبود صحنه به صحنه فیلم ها و حتی دقیقه به دقیقه رفتار دست اندرکاران فیلم ها هم «تبلیغ ارزش های مورد نظر نظام» باشد!

فکر کنم خیلی از آرمان های انقلاب منحرف شده اید...

رستگار باشید (424542)
 
آرش
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۰۳:۰۵:۰۶
جناب شهروند ایرانی
فقط یک جمله کوتاه بگویم و بس
ای کاش امثال شما و تفکرتان را در جامعه بیشتر داشتیم. باور بفرمایید اگر فقط 1 درصد مردم هم اینگونه میاندیشیدند ایران ما آباد و جهان ما نیز بهتر از اینی که هست میبود.

جناب الف گرامی
با اینکه با شما و طرز فکر شما موافق نیستم اما دم شما گرم که دارید کم کم دموکرات میشوید و نظرهای اینچنینی را سانسور نمیکنید. خدا را چه دیدی شاید یک روز در یک جبهه قرار گرفتیم. (425649)
 
عليرضا
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۸:۱۶:۲۲
ما مكلف به انجام وظيفه هستيم نه كسب نتيجه؟!
اين ديگه چه جور شعاريه؟!
مطمئنا بقيه هم مثل جنابعالي فكر ميكنند كه نتيجه كار اين شده. (424567)
 
س
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۳:۰۸:۲۲
این صحبت بحق از امام خمینیست. ما موظف به انجام تکلیفیم و نتیجه اش با خداست . اگر به نتیجه صرفا فکر کنیم وسیله را توجیه میکنیم یا وظیفه مان را ترک میکنیم. (424660)
 
آزاده
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۶:۲۴:۴۹
راست می گویید! مثلا اگر بخواهید با زور جوانان را با حجاب و عفت کنید و نشود، مسئولش شما نیستید. چون فقط انجام وظیفه مهم است نه نتیجه!! چه حرف خنده داری! اگر صد تا عاقل و جامعه شناس به شما بگویند اشکال کار چیست که جوانان از حجاب و دین گریزان شده اند برای شما مهم نیست. فقط انجام وظیفه به شکل اجدادتان برایتان مهم است حتی اگر آن روش اجدادی دیگر امروز جواب ندهد. خوب است. ادامه دهید جاهلان مقدس نما (425505)
 
1390
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۰:۲۱:۵۸
آقای رستکار نقد فیلم نه! نقد کارگردان کرده اید، یعنی خودتان هم از نوشته هایتان سر در نمی آورید! از خوانندگان نوشته خود چه انتظاری دارید! (424591)
 
رهگذر
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۵:۵۲:۳۵
برادر گرامي آقاي رستگار
فكر ميكنم جز كساني باشم كه يادداشت هاي قبلي شما را در الف و در وبلاگتان خوانده ام. به ويژه در جريان توقيف سايت آينده و دفاع شما از آن سايت.
اما اينجا قضيه كمي فرق مي كند. شما دقيقا بر خلاف گفته هايتان در مورد توقيف سايت آينده و ... در اين مورد اقدام به پيشداوريها و تحليلهايي از جنس فرمايشات حسن عباسي نموديد و به قول عباس به جاي نقد فيلم به نقد فيلمساز پرداختيد. هم در مورد ده نمكي و هم در مورد فرهادي و اين رويه اي غلط است. كه نتايج اينگونه تفكر و عمل را شهروند ايراني به وضوح براي من و شما توضيح داد. و كلام آخر اينكه چه بپذيريد و چه نپذيريد افراد بسياري هستند كه جور ديگري فكر مي كنند و به معيارهاي ديگري عمل مي كنند و به هيچ روي با تفكرات شما در مورد مذهب و كاركرد آن موافق نيستند. اينكه اولياء امور (نه شما و برخي همفكرانتان) چگونه عمل نمايند و نتايج حاصله از عملكرد آنان چه خواهد بود امري است كه به گذشت زمان نياز دارد. اما بي ترديد در دنياي امروز نمي توان با اتكا به روشهايي گذشته پيروز بود.
موفق و كامكار باشيد
و الي الله عاقبه الامور (424751)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۹:۵۴:۰۰
بنده فقط نقد درباره ی این دو فیلم نوشته ام.
خدا را شکر که درباره ی کارگردان این فیلم ها چیزی ننوشته اید. (424804)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۳:۳۶:۳۳
باسلام
شما ابتدا بهتر هست قبل ازاینکه وارد حیطه نقد ونقادی بشید اصول نقد رو دوباره مطالعه کنید وبعداز اون وارد نقد اون هم ازنوع هنری یا اجتماعی بشیدتا نقد اثر یک شخص رو بانقد شخصیت یک شخص اشتباه نگیرید واین الفاظ بی ربط به موضوع رو پشت سرهم ردیف نکنید ومهمتر ازاون فضای سالم مجازی کشور رو ناسالم نکنید. (424971)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۲۱:۰۳:۱۳
آقاي نويسنده( و آقاي NAIM)
آقاي فرهادي از روز اول همين بوده كه الان هست. دست دادنش را با خانم اروپايي انكار نميكند،تا بحال هم به هيج كسي براي دست دادن با خانم اروپايي سيلي نزده كه هيج، فحش هم نداده.
آقاي دهنمكي كه الان براي جشن فيلمش با خانمهاي هنرپيشه با اين وضعيت حجاب روي سن ميرود تا جند وقت پيش توي روزنامه اش عليه اينها داد وا اسلاما سر ميداد، آ نهارا با القاب چارواداري خطاب قرار ميداد و اگر در خيابان آنها را ميديداحتمالا سيلي شان هم ميزد.
همانطور كه گفته ايد\"ما دین فرهادی را نمی دانیم و البته به ما هم مربوط نیست\"اضافه ميكنم ما دین دهنمكي راهم نمی دانیم و البته آنهم به ما هم مربوط نیست ولي ايشان كه خود را سردمدار سينماي ارزشي و دفاع مقدس معرفي ميكند .
مقايسه سطح فني و پيامهاي نهفته(!) در فيلمهاي اين دو را( بر خلاف جنابعالي كه يكتنه نقد، بررسي، قضاوت و اقدام به صدور حكم نموده ايد) به متخصصين سينما ميسپارم كه در اين زمينه جر نظر شخصي ندارم.
در صورتي كه استقبال عمومي از يك فيلم معيار تاييد تفكرات كارگردان آن باشد كه در آن صورت مردم ما بيش از اخراجيها كلاه قرمزي و پسرخاله،Taitanic ،Lost و Terminator را ديده اند.شما هم فكر ميكني كه به هر حال فيلمي كه در آن از اكبر عبدي بادي در رود و امين حيايي فرياد بزند كه شيميايي زدند ونيوشا ضيغمي هم در آن بازي كند يا در قسمتهاي بعدي آن سوسن خانم بخوانند و آخرش تبليغ فرهنگ شهادت هم باشد از ديدن دروغ گفتن گلشيفته فراهاني بهتر است....نيست؟ (425229)
 
اکبر
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۱:۴۷:۲۱
باز هم خدا رو شکر اگر سطح احمدی نژاد به اندازه ده نمکی باشد گرچه ممکن است هر دو از این قیاس ناراحت شوند واز کوره در بروند.در ضمن در انتخابات آنروز می شد به نامزد دیگر اصولگرایان رای داد نه به احمدی نژاد بجای سفسطه و مغلط گری در امروز (424193)
 
حمید
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۱:۵۵:۵۰
زبان بیگانه بیگانست عربی و انگلیسی تفاوتی نداره . با همین تفکرات است که زبان فارسی زیر هجوم واژه های بیگانه له شده . ما اول از همه ایرانی هستیم و بعد هر کس دین خودمان را داریم . گروهی مسلمان گروهی غیر مسلمان . آقای فرهادی سینمای سطخی و بی روح ایران رو زنده کرد . اخراجیها رو بازیگرهاش اخراجیها کردند نه ده نمکی . اکبر عبدی و .. . هر چند در حد یک فیلم طنز معمولی بود و اصلا قابل قیاس با فیلم پر مغزی همچون جدایی نادر از سیمین نیست . (424200)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۱:۴۸:۲۶
نه عزیزم ما اول انسان هستیم بعد ایرانی. (424482)
 
احسان رستگار
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۳:۰۱:۴۸
بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام
الفبای فارسی با عربی مشترک است. بسیاری از کلماتی که خودتان در نظرتان نوشته اید عربی هستند. تفکرات عربی است، هجوم عربی است، روح عربی است، معمول عربی است، حد عربی است، قیاس عربی است، اصلاً عربی است، اما آیا شما عربی نظر گذاشتید؟ نه! فارسی نوشتید و نمی توانید از عربی استفاده نکنید. پس عربی برای همه ی ما آشناست. آیا ایرادی دارد که از این کلمات استفاده کرده اید، خیر؛ چون زبان فارسی و عربی در یکدیگر ممزوج شده اند. ما پیش ایرانی بودن، مسلمان هستیم. اگر شما نژاد پرستانه و فاشیستی فکر می کنید، این درست است که ملیت بر دیانت اولویت دارد و بدین ترتیب اگر شما در آمریکا به دنیا می آمدید، باید در جنگ افغانستان و عراق شرکت و افتخار هم می کردید که آمریکایی هستید. چون ایران یک کشور اسلامی و با پیشینه ای کهن و یکتاپرستانه است شما می گویید من اول یک ایرانی هستم و بعد هر کس دینش را دارد، و الّا اگر در آمریکا به دنیا می آمدید هم به غارتگر بودن قوم و دولتتان افتخار می کردید؟ ضمن این که بیش از 95% ایرانیان مسلمان هستند. پس اسلام و زبان کتاب دین اسلام را بیگانه نمی دانند، مگر این که با اسلام و قرآن بیگانه باشند که غیر منطقی است که یک مسلمان با زبان دینش و زبانی که روزی 5 بار با آن حین نماز خواندن سخن می گوید غریب باشد.
در پناه حق! (424507)
 
مهدی فاطمی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۳:۱۲:۱۳
حالا چون کلمات عربی وارد زبان فارسی شده به آن معناست که ما باید بقیه کلمات را هم تبدیل به عربی بکنیم و هیچ حساسیتی نسبت به ساختار و اصالت کلامی نداشته باشیم
به شما توصیه می کنم که نامه های آیت اله طباطبایی را به دوستان و دانشجویانی که با ایشان مکتابه داشته اند را بخوانید تا متوجه شوید کسی که تمام زندگیشش با قران آمیخته بود چگونه زمانی که فارسی می نویسد به معنای واقعی فارسی می نویسد. و هیچ تعصبی هم در به کارگیری کلمات عربی ندارد و به دیگران هم ایراد نمی گیرد که چرا کلمات عربی به کار نمی گیرید یا تلاش شما برای پالایش زبانی در جهت غیر دینی است.
در پایان زبان تنها یک ابزار است. نه جای افتخار دارد و نه تعصب. (424548)
 
امین
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۱:۰۶:۵۷
آقای رستگار شما گفتید که:
\"الفبای فارسی با عربی مشترک است\"
و این را به نظر دلیلی بزرگ برای اثبات گفته های خودتون قلمداد کردید.
اما جالب که بدونید الفبا ربطی به زبان نداره.در واقع خیلی ها مثل شما این اشتباه رو میکنند.الفبا و رسم الخط فارسی قبل از اسلام با عربی مشترک نبوده بلکه رسم الخطی به نام پهلوی داشته.اما از اونجایی که به عقیده محققین رسم الخط از دین تاثیر میگیره نه از فرهنگ بنابراین وقتی دین ما اسلام شد مردم ایران ترجیح دادن فارسی رو با الفبای عربی بنویسند.نمونه ی این رو در ترکیه داریم،اونجایی که ارمنی های ترکیه در گذشته ترکی رو با الفبای ارمنی مینوشتند.
اما تغییر الفبای فارسی هرگز این به معنای عربی شدن زبان فارسی نیست،به طور مثال وقتی ما فارسی رو با الفبای انگلیسی یا اصطلاحا فینگلیش مینویسیم ابدأ کسی نمیتونه بگه که ما زبان فارسی رو به انگلیسی نزدیک کردیم.و جالبه بدونید همونطور که الان دغدغه فرهنگیان جلوگیری از هجوم زبان انگلیسی به زبان فاسی هستش،مشابه این دغدغه در مقابل زبان عربی از زمان فردوسی و شاهنامه اش وجود داشته و تا دوران معاصر حتی رد پای این دغدغه رو در سخنان دکتر شریعتی میشه دید.و جالب این افراد کاملا پایبند به اسلام بودند.و اتفاقا مخالفای اسلام بدشون نمیاد اسلام با عرب تعریف بشه تا با معرفی اعراب به عنوان عقب مانده این تعریف رو هم درباره اسلام به راحتی جا بندازن. (425109)
 
محمدعلي
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۳:۲۱:۵۷
اگر علامه طباطبايي از واژه هاي فازسي استفاده ميكرد، دليلي بر حذف عربي و عدم اجازه ديگران در استفاده از كلمات عربي نيست. اين يك امر سليقه ايست و علامه طباطبايي هم هيچ جا نگفته كه استفاده از كلمات عربي كار درستي نيست. اگر شما به متن صحبتهاي ايشان مراجعه كنيد ميبينيد كه در صحبت بيشتر كلماتشان عربي است. (براي نمونه ر ك مباحثات تلميذ و علامه اثر آيت الله سيد محمدعلي حسيني طهراني) (425170)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۵:۲۳:۵۵
در اینکه ما از واژه های عربی بناچار باید استفاده کنیم تردیدی نیست ولی اینکه تلاش خودمون رو بکنیم که بیشتر از واژه های فارسی استفاده کنیم جای اشکالی نداره.ربطی به اسلام ستیزی هم نداره. (424554)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۱:۰۳:۲۸
\"دوباره برخی با فروش سی دی های قاچاق هنگام اکران می خواهند کمر دفاع مقدس را بشکنند و یک بار دیگر معنای واقعی شعار زنده باد مخالف من را به رخ بکشند. به قول امیر قادری، \"دوباره آن کسی که دارد از تغییر، محدودیت و دو قطبی شدن صحبت می کند، قشر روشن فکرنمایی است که می گوید فلان فیلم (اخراجی های ۳) را \"تحریم کنید.\"
پس اين فروش قاچاقي فيلم ها كار مخالفان نظام هست پس اين سي دي فروشها هم عامل استكبارند و بايد محاكمه بشوند به جرم اقدام عليه امنيت ملي!
\"ما پیش ایرانی بودن، مسلمان هستیم. \"آخه دوست من اين همه اقليت كليمي مسيحي زردشتي توي ايران داريم پس با احتساب حرفهاي شما اونا رو بايد براي ايراني شدن مسلمان كرد!آخه اين هم استدلاله كه شما داريد مي كنيد در ضمن عربي و پارسي به زور با هم قاتي شدند شما بيا حرفهاي اساتيد تاريخ ايران را بخوان كه ايران3000ساله كه ايرانه و مردمش از هر قومش به ايراني بودن خود مي نازيدند اما حالا بي وطنهايي مثل شما به ميهن وميهن پرستي انگ و مارك مي چسباني كه پان پارسيسم والخ...است آري من ايرانيم و به ايراني بودن خود مي نازم (424607)
 
هادی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۲:۱۷:۱۳
لطفا توضیح بدهید چطور شما قبل از ایرانی بودن مسلمان بوده اید؟؟؟!!! (424831)
 
محمد جمالی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۲:۵۰:۱۷
آقای رستگار عزیز من شما را خیلی وقت است بوسیله نوشته هایتان می شناسم، از همان زمان که با آقای محمد م نظرات پدرشان را تبلیغ می کردید و فیلتر شدید. با اینکه در برخی مسائل با شما همفکر نیستم اما می دانم فردی اهل فکر هستید
ولی حس می کنم این نوشته شما قدری از روز روی ناراحتی بود و مرا به یاد صحبت های آقای بیغش در برنامه نود انداخت که تلاش داشت برای تخریب آقای فرودسی پور ایشان را در مقابل دولت و نظام رهبری قرار دهد.

اگر نشان دادن، پرسیدن سوال در مواجهه با مسائل مختلف از مراجع دینی در این فیلم عملی ضد دینی ست که این نقد به همه زندگی ما وارد است
در انتها هم ایمان راضیه بود که باعث شد دروغ نگوید و اجازه نداد آن پول وارد زندگی فرزندش شود
اگر تلاش برای پاسداری از زبان پارسی مسئله ای بر خلاف دین است این نقد به همه بزرگان فرهنگ و وادبیات ما وارد است
چرا برای انتقاد از آقای فرهادی ایشان را فردی ضد دین معرفی می کنید؟
اگر اینطور است که شما می فرمایید همه ما که مسلمانیم گنه کار هستیم که به جای صحبت کردن به زبان عربی تلاش داریم که پارسی صحبت کنیم
به نظر شما اگر ما به جای کلمه غذا که می دانید در عربی چه معنایی دارد بگوییم خوراک رفتاری غیر دینی داشته ایم؟

چرا فکر می کنید که هر فیلمسازی باید در اختیار نشر نظرات شما و یا فرهنگ سازی باشد؟ چرا اینطور فکر نکنیم که فرهادی بخشی از جامعه مارا به تصویر کشید و اکنون بنده و شما مسئول پیدا کردن راه چاره ای برای مشکلاتش هستیم
من فکر می کنم شما هم مانند بنده از رفتار برخی هموطنان در تحریم و تلاش برای پخش غیر قانونی اخراجی ها ناراحت هستید
اما فکر نمی کنم این گونه نوشتن در مورد آقای فرهادی و فیلم ایشان درست باشد

شما نوشته اید که فیلم های مخالفان نظام و اسلام در جشنواره های خارجی محبوب ترند
سوال من از شما این است که آیا تا کنون دوستان ارزشی ما فیلمی برای این جشنواره ها فرستاده اند که قرار باشد بررسی کنند و به دلیل همسویی با نظرات نظام و اسلام جایزه ندهند؟
آیا شما مجید مجیدی در تقابل با نظام اسلام میدانید؟

يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين لله شهداء بالقسط و لا يجرمنكم شنآن قوم على الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوى و اتقوا الله ان الله خبير بما تعملون

المائده 8 (424887)
 
محمد جمالی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۳:۲۵:۴۴
از تلاش آقای ده نمکی برای آشتی مردم با دفاع مقدس نوشتید

به نظر شما مردم با اخراجی ها که اساساً حرف های امروز را از زبان شخصیت های دیروز می زند بیشتر با دفاع مقدس آشنا می شوند یا آثار بیاد ماندنی مرحوم رسول ملاقلیپور یا روز سوم محمد حسین لطیفی؟ یا آثار ابراهیم حاتمی کیا؟ حاتمی کیایی که از گذشته تا به حال معتقد است کمر دفاع مقدس و نظام را رفتار همان ها که به اسم جنگ و نام بسیجی خیلی کارها می کردند و می کنند می شکند
آقای ده نمکی قبل از ورود به عرصه دگردیسی باید تکلیفش را با خیلی چیزها و خیلی افراد معلوم می کرد که نکرد

اگر اخراجی ها مبتذل است چرا برای تو دهنی زدن به فرهادی ترویج با حمایت از اخراجی ها ترویج ابتذال می کنید؟ (424897)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۳:۵۰:۲۷
شما با ردیف کردن الفاظ فقط دنبال سفسطه هستید به دلیل اینکه زبان فارسی وزبان عربی دو زبان متما یز ازیکدیگرند گرچه این اشکالات وارداند که ما ازالفاظ عربی در محاوراتمان استفاده می کنیم ولی هیچ گاه نمی توانیم از اصل ایرانی وفارسی زبان بودنمان کوتاه بیاییم واینکه گفتید مااول مسلمانیم وبعد ایرانی که این یک تحریف بزرگ درتاریخ است جه ما ایرانیانی هستیم که اسلام را به عنوان دین کامل پذیرفته اندپس ماهمانقدر که اسلام برایمان مهم است ملیتمان در برابر سایر ملیتها ونه مهم است وشما بهتراست درمقام دفاع از زبان اسلام به پا خواسته و دفاع می کردید نه از زبان بیگانه. (424975)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۵:۵۰:۱۲
دوست عزیز در دنیا جنگها و خشونت های مذهبی کم اتفاق نیافتاده است جنگ های صلیبی و حادثه اخیر در افغانستان از ان جمله است پس همانطور که تعصب قومیتی اگر بد تفسیر شود مخرب است تعصب مذهبی نیز این چنین است . به فرموده مولا علی انسانها در آفرینش با هم برادرند . اگر شما در اروپا زندگی می کردید در قرون گذشته حتما در جنگهای صلیبی شرکت می کردید. شما مفهوم درستی از تعصب قومی و مذهبی ندارید
تعصب قومی یعنی من ایرانی ام و باید در بالا بردن و رشد ایران بکوشم همانطور که به افراد خانواده ام خدمت می کنم به برادران ایرانی ام کمک کنم. فرهنگ و تاریخ ایران را حفظ کنم و از هجوم لغات و فرهنگ بیگانه جلوگیری نمایم .
تعصب مذهبی یعنی طرفدار درستی؛ راستی ، تقوی و هر آنچه در اسلام نیک شمرده شده باشم (نه صرفا طرفدار کسی که اسمش مسلمان است) باشم و از درغگویان ؛غارتگران ومتجاوزان دوری گزینم . (425184)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۱:۵۹:۰۰
آقاي رستگار
من نميدونم چرا ما با نخبگانمون را اينجوري تحويل ميگيريم
قياس بين اين دو فيلم قياس مع الفارقه دوست من،
وقتي فرهادي بالاترين نشان جشنواره رو ميگيره شروع ميكنيم آسمون را به ريسمون دوختن
در حاليكه همه دنيا اسطوره هاشونو رو سرشون ميذارند
داشتم قبل از خوندن مطالب جنابعالي يه مطلب ديگه ميخوندم مبني بر اينكه بدليل فراماسون بودن پرفسور حسابي ،درباره ايشان فيلم يا سريالي ساخته نميشود، تو ذهنم مشغول حلاجي بودم كه تحليل شما درباره فيلم فرهادي رو خوندم
فقط اينو بگم كه اگه سختگيري هايي كه در مورد سايرين ميشود در مورد فيلم ده نمكي هم ميشد چند تا سكانسش حذف ميشد
اصلا فيلمي باقي ميموند؟
در پايان بايد عرض كنم وجدان تنها محكمه اي است كه احتياج به قاضي ندارد (424203)
 
احسان رستگار
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۳:۴۳:۲۶
بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام
مقوله ی فرهنگ، از موضوعات فنی مجزاست. اگر کسی مرحوم پروفسور حسابی را فراماسونر هم بداند، باز هم خدمات وی قابل تقدیر است؛ چون قطعاً ایشان در زمینه های فنی، خدمات انکارناپذیری به کشور کرده اند از جمله اولین نقشه برداری از راه ساحلی سراسری بندرهای خلیج فارس، ساخت اولین رادیو در ایران، بنیان گذاری مؤسسه ژئوفیزیک، ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی و نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران تنها بخشی از خدمات ایشان به کشور بوده است.
آن افرادی هم که ایشان را فراماسونر می دانستند، خودشان مسئول این اعتقادشان هستند و باید پاسخگو باشند؛ چون بنده چنین اعتقادی ندارم.
و اما در مورد نخبه؛ آیا هر کسی جایزه بگیرد نخبه است؟ هر شخصی مشهور شود نخبه است؟ آیا بر فرض که کسی نخبه باشد، آیا الزاماً خادم است؛ یعنی ما نخبه ی خائن نداریم؟
تقدیر و قدردانی سنت بسیار پسندیده ای است؛ ولی اسطوره سازی و بت سازی را اصلاً قبول ندارم. ضمن این که آقای فرهادی در حد و اندازه های یک اسطوره نیست. اسطوره علاوه بر ملت، به نظامش نیز خدمت می کند مگر این که نظامش فاسق باشد. پس یا جمهوری اسلامی فاسق است و یا فرهادی اسطوره نیست.
بنده آن قدر آن چه را دچار اشکال می دیده ام نقد کرده ام که شده ام چوب دو سر طلا و وجدانم هم راحت است. به وبلاگ مراجعه کنید و ببینید بنده بیشتر از آبرو و وقتم برای نقد و رفع عیوب بیشتر مایه گذاشته ام یا شما. بعد ان شاء الله که شما وجدانتان باز هم آرام بماند.
http://ehsanrastgar.blogfa.com/
در پناه حق (424516)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۰:۵۱:۵۰
دوست محترم
سلام
حضرت امير ميفرمايد:لحظه اي درنگ و تفكر از 70 سال عبادت برتر است
بيا با هم و بدون تعلقات موجود بشينيم و بينديشيم
متاسفانه بيشتر ما در طرز تفكرمان دچار افراط و تفريطيم،يا اينوري غش ميكنيم يا اونوري
واقعا تحليل جنابعالي بدون حب و بغض بوده كه اگر بوده پس چرا فرهادي و فيلمش بصورت فرادا مورد تحليل قرار نگرفت
من هم با شما موافقم شايد فرهادي اسطوره به اون معنايي كه در ذهن شماست نباشد اما در زمينه سينما فيلمي كه ساخته يك فيلم شاخص است ،حالا چه ما خوشمان بيايد چه خوشمان نيايد
اما لطفا به اين سوال جواب بدهيد:
شما اخراجي ها را صرفنظر از ميزان فروشش فيلمي در جايگاه فرهنگي كه به فرهنگ اين مملكت خدمتي كند ميشناسد يا نه؟
و جوابم سوال قبليم را نداديد كه اگه كارگردان فيلم ده نمكي نبود آيا سكانسي از فيلم جهت نمايش مجوز ميگرفت و آيا شما باز هم همين تحليل ها را داشتي؟
قبل از پاسخ ،؛عرايض ابتداييم را بخوانيد (425380)
 
Magenta Borhani
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۰۰:۲۴
1: لطفا و لطفا این نظر را منتشر کنید

2: اینکه چرا حتی ده نمکی هم با آن سابقه درخشان ! \"واقع گرا \" شده دو دلیل بیشتر ندارد یا آن آرمان با واقعیت منطبق نبوده است و یا این آدم به دروغ خود را به آن آرمان چسبانده بود و با دیدن میلیاردهای بادآورده (قصه چگونگی فروش این فیلم را همه می دانند\"رد شدن از خطوط قرمزی که دیگران حق عبور از آنرا ندارند ، توزیع گسترده بلیت آن در سازمانها و مدارس و ... \") از عرش به فرش نزول اجلال فرمودند !

3: اصغر فرهادی قبل از فیلم سازی و بعد از آن ، قبل از شهرت و بعد از آن ، با جایزه و یا بدون جایزه همین بوده است و حرفش را بدون موج سواری گفته (هر چند شما آن را منحرف بدانید و این نظر برای خودتان محترم) ، اما تاآنجایی که ما می دانیم رفتار ده نمکی عین بی تقوایی است .

4: درباره آشتی مردم و دفاع مقدس با این فیلمهای مبتذل هم صحبت نکنید که گفتنی ها را داغدیدگان جنگ با اعتراضشان(که به گوش کسی هم نرسید)گفته اند .

5: اینکه کی با کی دست داده هم نه به من ربط داره و نه به شما ، اگر خیلی نگران این مسائل هستید بروید یک سرچی در اینترنت بکنید تا تصاویر زیبای بازیگران اخراجی ها را ببینید و از حریت خود لذت ببرید.

6: بارها گفته ایم و باز هم می گوییم نمی توان حریف ر ا به زور از صحنه بیرون کرد ، با خشونت با او رفتار کرد و وقتی او به مقابله برخواست شما شعار زنده باد مخالف منش را بکوبید بر سرش ، چواب باتوم سنگ است و جوای های ،هوی. (424204)
 
آرش
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۰۱:۱۷
بابا جان قضيه سانديس دادن و اين حرفها دروغه.
راه پيمائي ميريم ميگن سانديس دادن.
سينما بريم ميگن بليط مفتكي بوده.
اصلا ما خيلي مفتخوريم. فقط مفتي زندگي ميكنيم.
بلدي بخندي؟ برو اخراجيها بخند. به كسي هم نگو رفتي يه وقت كلاست نياد پايين. (424288)
 
بهشتی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۲۷:۱۸
\"توزیع گسترده بلیت آن در سازمانها و مدارس و ... \"\"
شما واقعا بی انصافید
خدا را نباید فراموش کرد. (424767)
 
علی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۰۱:۰۵
\"همان طور که در انتخابات، موسوی ما را مجبور کرد تا احمدی نژاد را انتخاب کنیم، فرهادی هم ما را مجبور می کند تا ده نمکی را با خاطری آزرده ترجیح دهیم و حتی سه بار فیلمش را ببینیم تا فرهادی خیال نکند ما هم مانند آن مانکن ایتالیایی دستش را به گرمی می فشریم. فعلاً که فروش اخراجی ها از یک میلیار هم گذشته است و حتی قرار گرفتن فایل های اخراجی های ۳ روی سایت ها نتوانسته مردم را از تماشای این فیلم در سالن های سینما باز دارد. \"

این جمله یعنی چی؟ یعنی که شما مسائل عقیدتی رو با هنر مخلوط کردی . مهم اینه که یک فیلم در میان انسانهایی که هنر رو درک می کنند چقدر جذبه داشته باشه و نه کسانی که میرن سینما چیپس و پفک بخورن و لودگی رو تماشا کنن (424205)
 
موسوی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۰۷:۴۵
تشکر برادر نقد منصفانه ای بود.این ابتذال هایی را که شما گفتید به کنار دهنمکی فریاد بلند بچه انقلابی هایی است که سال ها خون دل خوردند و از انقلاب دفاع کردند و بی مزد و منت کنار گذاشته شدند تا این جماعت پرروی روشنفکر بر سر کار بیایند. کاش همه مانند دهنمکی و سید داوود میرباقری جرات داشتند و ارمانهایشان را فریاد می زدند. اری سینمای ما و دهنمکی حکومتی است و روشنفکری نیست یعنی خائن و وطن فروش نیست
ما وطنمان را به چهار تا خرس و ... نمی فروشیم. وقتی هالیوود میلیارد ها دلار خرج می کند تا فرهنگ ما را نابود کند چرا باید ما برای نگه داشتن فرهنگ خود خرج نکنیم. به راستی کدام حکومتی تر است سینمای هالیوود یا سینمای دهنمکی و میرباقری و شهریار بحرانی؟
اصلا اشکال ما هم به دهنمکی این است که دارد یواش یواش روشنفکر می شود خدا حفظش کند که ابروی جریان روشنفکری را برد و سینماهای ایران را زنده کرد و مردم را اشتی داد و مخاطبانش را احمق فرض نکرد و مردم را دسته بندی و نکرد و ما را سرفراز کرد مانند ایران اسلامی سرفراز (424208)
 
علی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۰۴:۵۰
هالیوود میلیاردها دلار خرج نمیکنه که فرهنگ ما رو نابود کنه. میلیونها دلار خرج میکنه که فرهنگ مد نظر خودش رو گسترش بده. ما هم میلیاردها دلار خرج کردیم و یک سری فرهنگ رو به اسم اسلام به ملت خوراندیم که هیچ سنخیتی با اسلام ناب محمدی نداره. بعدش اون عزیزانی که رفتن برای این مملکت جان دادن مثل شما دنبال سهم خواهی نبودن که میگی چرا روشنفکرها رو کار اومدن. جالبه که این کلمه تو فرهنگ این سی سال ما روسن فکری معنی بدی پیدا کرده چون گویا یه عده ای با ذهن های روشن مشکل دارند.
جایزه بردن فیلم فرهادی افتخاری است برای فرهنگ ایرانی و از همین راه میشه فرهنگمون رو صادر کنیم. همین دید غلط شما باعث شده که ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم. (424291)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۰۸:۲۴
احسان عزيز:
با سلام، دقيقا خواسته و يا ناخواسته به اصل مشکل اشاره نموده ای. عده ای در جمهوری اسلامی خود را حق و بقيه را ناحق و نامسلمان(اگر فرهادی با زنی دست دهد، نامسلمان است و ده نمکی چون ريش دارد و طرفدار اصولگرايان است، مسلمان است) می دانند و تلاش می نمايند که با زور افراد غير خودشان را به بهشت ببرند. اين در حاليست که معلوم نيست خداوند خود ايشان را به بهشت وعده داده شده در کتابش راه دهد. آقا احسان عزير مشکل اصلی زمانه حاضر در اين است که عده ای مدعی اندازه گيری ايمان مردم در دنيا هستند و با همين روش در تمام ارکان نظام افراد را فيلتر می نمايند و راه را برای متقلبين و چاپلوسان باز نموده اند. اميدوارم الف اين مختصر را چاپ و شما هم با تعقل نکاتی را دريافت نمائيد. (424209)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۵:۵۵:۲۲
پس احمدی نژادی که توی دفتر خودش با خبر نگار زن بی حجاب گفتگو000می کند چی (424375)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۱۱:۴۶
قران می فرماید اکثرهم لا یعقلون و این کسانی که این فیلم اخراجی ها ی 3 را دیدند مصداق این ایه ی شریفه است (424211)
 
پرچيستا
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۱۲:۳۸
برادر عزيزم جناب آقای رستگار ما مسلمان هستيم اما ميتوانيم مسلمانانی باشيم که زبان اولمان عربی نباشد چون اساسا حقانيت اسلام ربطی به زبان عربی ندارد تقويم مان هجری قمری نباشد چون اساسا دين ربطی به تقويم ندارد و از ايم نثال ها زياد است
علامه اقبال که اميدش به جوانان عجم بود مي فرمود
چيست دين برخاستن از روی خاک
تا که آگه گردد از خود جان پاک

دينی که آن را با زبان و لباس و اين گونه ظواهر تعريف کنيم ما را از خاک بر نمي خيزاند و در ژرفای خاک مدفون ميکند و مايه دشمنی و ستيره مي شود و خدا در اين هياهو گم ميشود
دوستدار شما (424212)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۲۴:۰۲
متاسفانه نویسنده کوچکترین اطلاعی از مفاهیم فلسفه اخلاق ندارد و اخلاق کانتی را همراه با نسبی گرایی اخلاقی استفاده می کند. غافل از اینکه کانت تئورسین اخلاق مطلق آنهم در افراطی ترین نوعش است (424220)
 
احسان رستگار
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۲:۳۳:۲۸
بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام
البته که اخلاق کانتی نسبی گرایی نیست. بنده هم در یادداشت نگفته ام که اخلاق کانتی همان نسبی گرایی است. این فیلم از آن جا به اخلاق کانتی ربط پیدا می کند که فرهادی می خواهد به ما اجازه ندهد که در مورد خوب بودن و بد بودن، دروغ مصلحتی و غیر مصلحتی اجازه ی قضاوت دهد و به عبارتی همان اعتقاد کانت را القاء می کند که تنها خود و خدا می توانند درباره ی درستی و نادرستی اعمال قضاوت کنند. به همین جهت مفهوم تکثرگرایی در فیلم موج می زند که همه شاید درست عمل کرده اند، شاید هم غلط و ما نباید و حق نداریم وارد وادی قضاوت شویم.
در پناه حق! (424500)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۰:۴۳:۴۱
البته که ما حق نداریم همیشه قضاوت کنیم. اتفاقا مشکل اصلی جامعه ما اینه که همه میخوان همدیگر رو قضاوت کنند و برای هم تعیین تکلیف کنند. هرکسی پیش خدا واسه خودش مسئوله و البته در مقابل قانون هم مسئوله همین و بس. وظیف ما قضاوت دیگران نیست. داستان موسی و بدترین فرد قومش خیلی آموزندس در این زمینه. ضمنا تکثر گرایی به معنای نسبیت اخلاق ربطی به عدم قضاوت نداره (425103)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۲۶:۰۲
فرهادی با استفاده از شخصیت نادر نشان داد که باید اصول داشت و به اصول پایبند بود. نه این که با پنهان شدن پشت واژه های مقدس ریاکارانه نون به نرخ روز خورد.
آنجا که نادر دخترش را مجبور به گرفتن بقیه پول از کارگر پمپ بنزین می کند به دخترش و البته مخاطب می آموزد که حتی برای انعام و بخشش هم قاعده و قانونی دارد که باید رعایت شود.
نادر همیشه در تعامل با اطرافیان خود آنها را وادار به تفکر و رجوع به وجدان می کند، چه انجا که به دخترش می گوید \"اگر فکر می کنی من اشتباه کردم به مادرت بگو بیاد بالا\" و چه انجا که برای دادن 15 میلیون از آن زن می خواهد که قسم بخورد.
در فیلم فرهادی اصول انسانی و اسلامی در یک جهت قرار دارند فقط جنبه اسلامی آن برزگنمایی نشده است که آنرا میتوان به پرهیز از ریا ( که به طرز چندش آوری در جامعه ما فراگیر شده است) نسبت داد.
جدایی نادر از سیمین دروغ نیست همانطور که دیگر آثار فرهادی دروغ نیستند. نه تنها دروغ نیست بلکه واقعیت را هم پنهان نمی کند. جایی که سوال می شود فارسی کلمه گارانتی چی می شود خیلی روشن معنی فارسی خواسته شده است و ربطی به این ندارد که فارسی زبان اول یا آخر ایران یا هر کشور دیگر باشد. در اینجا توجیه اسلامی بودن زبان عربی باعث نمی شود به بهانه اسلامی بودن زبان واقعیت پنهان شود.
در این که کی مسلمان هست و کی نیست و اینکه اخراجی ها بیشتر مسلمان دارد یا جدایی نادر از سیمین نمی توان نظر داد ولی به نظر من اسلام و اصول اخلاقی و انسانی در جدایی نادر از سیمین خیلی روشن و بی ریا نشان داده می شود.
اصولا اعتقادی به مقایسه این دو فیلم ندارم و آنرا کار درستی نمی دانم. هر کدام را می توان جداگانه دید و نقد کرد. وقتی دو فیلم با هم مقایسه شوند و نقد کننده پیش داوری و تعلق خاطر به یکی داشته باشد ناچار برای جبران کمبود فنی یک فیلم مجبور به انگ زدن به فیلم دیگر میشود.
ای کاش نویسنده محترم این مقاله بیان می کردند کجای جدایی نادر از سیمین خلاف نظام و اسلام است؟
سوال دیگر اینکه آیا به راستی انتظار داشتید جوایز جشنواره را به جای جدایی نادر از سیمین به اخراجی ها بدهند؟؟
نقد فیلم تخصص می خواهد و نقد این مقاله حوصله که بنده هیچکدام را ندارم چرا که جواب کامل به این مقاله چند برابر خود مقاله می شود.
نویسنده این مقاله اگر بدون حب و بغض دو فیلم را ببیند و از منطق در حد دو دوتا چهار تا استفاده کند خود نقدی بلند بالا بر مقاله خود خواهد نوشت! (424221)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۲۷:۰۲
از خواندن این نظر لذت بردم، در صورت امکان، وقتی برای نوشتن یک پاسخِ کامل به این مقاله، اختصاص دهید. (424302)
 
مسلمان
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۱:۱۰:۱۸
من خودم به شدت مذهبی هستم بعد از مدتها از دیدن فیلمی که اینچنین خوب ارتباط اسلام و اخلاق را نشان داد حظ بردم
این فیلم یک فیلم مذهبی بود اما نه از نوع ریا کارانه و گل درشت بلکه از نوع بی ریا و در عین حال کاملا حرفه ای (424539)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۲۵:۴۸
«به شدت مذهبی» دیگه چه صیغه‌ایه!
یا دین رو قبول دارید و یا خیر.

لطفاً مقاله را بخوانید، چون نویسنده مقاله به مانند شما از نقد فیلم طفره نمی‌رود و مخاطب را با استدلالش قانع می‌کند که فیلم آقای فرهادی، اساسش «دروغ» و «ریا» ست و حرف‌هائی سیاسی است که مبنای آن نادیده گرفتن و سرپوش گذاشتن بر تاریخ و عقاید مردم کشور ماست.
شاید نظر شما چنین نباشد، اما شما هم باید برای حرفتان دلیل بیاورید. نه این‌که بگوئید من «به شدت»! مذهبیم و از نظر من این فیلم اند اسلامه! (424766)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۲۶:۵۴
آقای رستگار، اخراجی ها \"فیلم\" نیست که شما بخواهید با جدایی نادر از سیمین که فیلمی فوق العاده تحسین شده است مقایسه اش کنید. اخراجی ها هجو است، همین و بس.


نتیجه گیری در جدایی نادر از سیمین همه اش بر عهده خودتان است. شما بیش از 3 ماه در کدام کشور غربی زندگی کرده اید که میگویید سالم تر بودن جامعه آنان دروغ است؟ با خواهرتان سفر کنید و بعد از چند ماه ببینید ساعت 9 شب که خواهرتان هنوز به خانه بر نگشته، در ایران نگران ترید یا در یک کشور غربی. بگذریم.

اما میتوانید به راحتی اشخاصی را که این دو فیلم را میبینند مقایسه کنید. میتوانید کسی که جدایی نادر از سیمین را میبیند با خودتان که 3 بار میروید در سینما شوخی های غیر اجتماعی و فحش بشنوید مقایسه کنید.

آن کسی که جدایی نادر از سیمین را میبیند، دردش درد اجتماع است. به خاطر آن شخص پایین شهری بی ثباتی که بی گناه نیست اما مسئول تمام بدبختی هایش هم نیست ناراحت است. در لحظه آخر فیلم با تمام وجود سختی تصمیم ترمه را میفهمد. به فکر فرو میرود که چرا آن زنی که برای کمک به یک پیرمرد نیازمند اجازه شرعی است، بدون اجازه شوهرش کار میکند و چرا شوهری که این همه خود را پایبند به خدا و پیغمبر میداند برای پول از زنش میخواهد دروغ بگوید. درد اجتماع و درد جامعه بهتر تمام مایه ی این فیلم بی نظیر است. آن کسی که این فیلم را میبیند اتفاقا اسلامش به معنای از بین بردن زبانش و هویتش نیست.

حال این فرد و ذغذغه هایش را مقایسه کنید با خودتان که ناراحتید چرا اصغر فرهادی دست فلانی را فشرد و چرا از زبان پارسی اش در برابر نفوذ واژگان بیگانه دفاع کرد.

اینجاست که میگویم برایتان متاسفم. (424223)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۰۲:۱۶
همینهایی که شوخیهای غیر اخلاقی رو رواج دادن الآن به خاطر شوخیهای فیلم اخراجیها ناراحتند!! خودتون تا آخرش رو بخونید دیگه!! (424289)
 
م.ن
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۲۷:۳۸
این روزها که همه امکانات رسانه ای کشور در رهن یک گروه است هر کس دستش میرسد لگدی می زندویا نیشگونی از مخالفین می گیرد و همه اینها باعث تسریع در دو قطبی شدن همه چیز حتی نان بربری بوی نفت گرفته می شود برخی مانند نگارنده این نقد راه\" رستگاری\" دنیوی را چه خوب یافته اند وباید اینها را فرصت طلبانی تلقی کر د که دیر بوی کباب را شنیده اند.
من هم ده نمکی را دوست دارم وهم زبانم لال فرهادی را و... نمی دانم ولی به قول حافظ:جای آن است که خون موج زند در دل لعل/زین تغابن که خزف می شکند بازارش.
احسان جان راه \"رستگار\"+ی چیست؟ (424224)
 
خودمم
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۳۱:۵۹
نقدي كاملا مغرضانه بدون هيچ گونه بي طرفي!
1. خودتان مي گوييد اين ابتذال در دفاع مقدس جايي نداشت ولي در پاراگراف بعدي براي دو قطبي كردن فضا فيلم اخراجيها را برابر با \"دفاع مقدس\" مي دانيد كه ديگران نتوانستند كمرش را بشكنند! نفهميدم بالاخره اين فيلم مبتذل و سطحي هست يا خود كليت دفاع مقدس!
2. فرموده ايد چرا فرهادي زبان عربي را زبان اول خود به عنوان يك مسلمان نمي داند!!! شما اگر زبان اول خود مي دانيد چرا به عربي نمي نويسيد؟ چه عيبي دارد ايراني سعي كند به زبان شيرين فارسي بدون استفاده از واژه هاي ديگر زبانها استفاده كند؟ آيا اين كارش كفر است؟؟ مشكل شما در همين يك جمله خيلي مشخصه كه با اين پيش زمينه فكري شروع به نوشتن كرده ايد كه فرهادي ضد دين است و سعي مي كند همه آثار آن را پاك كند پس فيلمش هم در همين راستا است... حتي اگر ايشان چنين سياستي هم دارد آيا اين به معناي آن است كه مشكلات مورد اشاره در فيلم در جامعه ما وجود ندارد كه شما اين فيلم را يك دروغ مي دانيد؟
3. باز فرموده ايد كه سينماي ما دولتي است! خب آقاي فرهادي كه بارها اعلام كرده اند كه از بودجه دولتي براي تهيه فيلم استفاده نكرده اند و اصلا تمايلي به اين كار ندارند؛ اگر منظور شما بحث نظارت بر فيلم است كه اون مشكل فرهادي نيست مشكل نهادهاي دولتي است كه با شما هماهنگ نيستند... در ضمن ربط جايزه گرفتن فرهادي در ايران و موافقت او با اجراي قانون و دفاع از ارزشها (!) را نفهميدم، مثل اينكه بگيم چون شما براي ديدن اين فيلم پول داديد پس موافق آن هستيد!
**
در كل نه مي توان اسم اين نوشته را نقد فني گذاشت نه نقد اجتماعي / سياسي و نه اصلا نقر منصفانه! شما سعي كنيد كمي انصاف داشته باشيد و پيسنهاد ميكنم يه 3-4 بار ديگر هم به ديدن اخراجيها برويد تا دلتان خنك تر شود!! (424225)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۳۳:۳۸
اینهایی که میگن زنده باد مخالف من در عمل هیچ احترامی به نظر مخالف نمیذارن و حتی دوست دارن تحقیرش بکنن. از تلاش برای تحریم اخراجیها همچین چیزی کاملاً مشخصه. (424226)
 
علی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۰۹:۰۶
تحریم اخراجی ها برای جلوگیری از فساد اخلاقی، هزل و هجو و تحریف وقایع دفاع مقدس است. همچنین لمپنیسم که در این سه گانه که در حد فیلم سینمایی هم نیست به وفور مشاهده میشه. (424293)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۰:۵۴:۲۹
فساد اخلاقی تو فیلم های کثیفی هست که بعضی ها با زن و بچه شون تو ماهواره نگاه می کنن.

خدا شما و دوستانتان را شفا دهد. (424534)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۰:۵۰:۲۲
میتونم نظر شما رو در مورد ماهواره بدونم؟!!!

بابا شما ها در قبال هر موضوعی 100 گانه برخورد میکنید! بس کنید دیگه!! (424601)
 
بهشتی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۳۵:۳۴
این به ظاهر روشنفکرها در باطن مستبد ترین افرادند. (424771)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۶:۵۹:۲۵
\"هالیوود میلیارد ها دلار خرج می کند تا فرهنگ ما را نابود کند\"
کاش روزی همه از توهم دوری کنیم.چرا فکر می کنید تمام فیلم های دنیا برای نابودی فرهنگ ماست (424396)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۲۸:۴۳
شما درست می‌فرمائید!
ترویج ارتباطات نامشروع، ترویج خشونت، ترویج فحشا، همه و همه برای رشد فرهنگ ماست.
ما از شما آمریکائی‌ها بابت این همه تلاش تشکر می‌کنیم. (424769)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۰:۱۱:۵۴
خود غربی ها هم به این فیلم ها بها نمیدهند.شما سری به بهترین فیلم های دنیا در imdb بزنید.چند تای آنها این موضوعاتی که شما میگویید را دارند؟ (424806)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۵:۳۰:۰۹
تحریم نشون دهنده اعتراضه.ما نمیگیم این فیلم پخش نشه ما میگیم به نشانه اعتراض به دیدن این فیلم نمیریم (424556)
 
بهشتی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۳۷:۲۱
حالا که مردم فوج فوج دارا میرن اخراجیها رو ببینند... (424772)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۳۷:۳۱
من از آقای ده نمکی خوشم نمیاد ولی به ایشان به خاطر زمین گذاشتن چماق و کار فرهنگی کردن و اینکه دیگه به خاطر جایزه گرفتن دعوا راه نمی اندازند تبریک می گم. (424233)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۳۹:۰۰
فیلم ساختن با هر کیفیت و پیامی بهتر از چماق دست گرفتن است.
با آقای ده نمکی این دگر دیسی در جهت مثبت را تبریک می گویم. (424235)
 
Magenta Borhani
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۷:۴۶:۴۹
کاش دیگر چماق به دستان هم می فهمیدند (424408)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۳۳:۴۹
چماق به دست گرفتن؟
ما میلیشیای جنبش سبز را چماق به دست و قاتل می‌دانیم. فیلم ساختن آقای فرهادی را هم بهتر از حمله به پایگاه بسیج (برای کشتن چماق به دستان)! می‌دانیم.

الف عزیز، نوشته‌ای:
- نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی شوند.

یا این نظرات توهین‌آمیز را حذف کن، یا نظر بنده را هم که به سبک همان نظرات است منتشر کن. (424770)
 
علی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۹:۵۹:۳۰
ما با حمله به پایگاه بسیج مخالفیم اما با حمله به خوابگاه دانشجویان قلم به دست بیشتر مخالفیم
ولی باز هم تبریک (424805)
 
بهشتی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۴۱:۴۴
کاش شما هم بفهمید... (424777)
 
بهشتی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۳۹:۲۴
انشاء الله یه روزی بیاد که شما هم چیزی برا تبریک گفتن داشته باشید... (424775)
 
آرش
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۴۸:۱۴
با سلام . بایداز نقش صدا و سیما با پخش اخراجی های یک در اولین شب های اکران اخراجی های 3 در افزایش فروش آن یاد کرد.چرا که مردم را دوباره در حال و هوای اخراجی ها برد. در واقع استفاده از رانت دولتی باعث افزایش فروش و سود آقای ده نمکی شده است (424242)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۴۸:۱۶
ده نمکی شاید فکرش را هم نمی کرد که با آن روحیه ی بسیجی وار، کفن پوش و به دستش وقتی وارد سینما شود،... (424243)
 
Magenta Borhani
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۷:۴۷:۲۸
این خاصیت بی تقوایی است برادر من (424409)
 
سید
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۴۸:۴۸
درسته که در اخراجیهای 3 هم از ترانه های اونور آبی استفاده شده و گاهی دست به شوخی های غیر فرهنگی میزنه ولی باید ببینیم چه نتیجه ای از این وقایع در فیلم گرفته میشه یعنی اینکه آیاآدم هایی که دست به این اعمال میزنند مانند خیلی از فیلم های اخیر سینما فقط قصد جذب مخاطب جوان را دارند وآخرش هم قهرمان داستان میشن ویا برعکس این آدمها به چشم مخاطب منفور میشن.به نظر من نشان دادن واقعیت و در ادامه آن محکوم کردن این واقعیت غلط عین آرمان و دهنمکی نشون داده که هنوز آرمان گراست همچنین برخلاف این نوشته من فکر میکنم طنز در اخراجیهای 3 جدی تر و پر محتوا تر شده و در پشت این فضاهای شلوغ و پر از هیجانات کاذب مفاهیم عمیقی رابه مخاطب با زبان ساده انتقال میده.در مورد جدایی نادر از سیمین هم چون هنوز فیلم رو ندیدم نظری ندارم. (424244)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۵۳:۴۹
واقعا از اين نوشته متاسف شدم بعد از سالها که دو فيلم خوب مورد توجه مخاطبان قرار گرفته ما به دنبال به جان هم انداختن عوامل اين دو فيلم و تماشاگران آن هستيم به نظر بنده هر دو فيلم بابياني نسبتا حساب شده و منصفانه درد اجتماع ما را بازگو مي کنند و رسالت خود را تا حد قابل قبولي انجام مي دهند جدايي سيمين از نادر دغدغه حقيقت را دارد و اخرجه ها هم همين طور و اين بزرگترين و مهم ترين جنبه اشتراکي است که دو فيلم مي توانند داشته باشند. (424245)
 
احمد
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۵۸:۱۶
حداقل اينكه فيلم فرهادي براي گروهي منافعي دارد(به زعم شما)ولي فيلم ده نمكي كوچكترين اثر ومنفعتي براي هيچ گروهي ندارد. (424247)
 
امير
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۲:۵۹:۴۹
با سلام و منون از نقدتان . اينكه فرهادي كه هست و چگونه فكر مي كند اولين بار و اولين نفر نيست و هيچ حسي را براي بنده ايجاد نمي كند بهتر از اينها بودند كه بعد ها با فرار از ايران شدن ستون پنجم دشمن . آينده امثال فرهادي كاملا روشن است . اما ده نمكي كسي كه بنده 2 بار براي همكاري به دفتر نشريه شلمچه او رفتم و هر بار نتوانستم با روحيات محيط كاري او كنار بيايم . ديوار ها گوني كشيده شده ، ميز ها مانند سنگر ، توري تانك روي سقف و ... . همان موقع هم از تند روي هاي او دلم غمگين شد . اكنون هم از ژست كاركرداني او در كنار مانكنهايش دلم غمگين ميشود . آري از امثال فرهادي حسي نداريم چون از ما نبود و نيست ولي ده نمكي از ماست ولي هميشه در حال افراط است و انسان را غمگين مي كند . (424249)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۵۲:۲۵
فرار کردن یا فراری شون دادین. اصولا شما نه تنها با مخالف، نه تنها با منتقد که حتی با تفکر متفاوت هم مشکل دارین. اما نتیجه این کارها چیه؟؟؟ موسیقی اصیل و زیبای ایرانی رو از عظمت انداختین چی شد؟؟ ملت همه قرآن خون شدند. نخیر به جای موسیقی معصوم و اصیل ایرانی موسیقی مبتذل غربی اومد. اینم همونطوره. شاید بشه در عرصه هنر و فرهنگ با دستور و سانسور چیزهایی رو حذف کرد اما چیزی به وجود نمیاد. نمونش همین اخراجی های 3 که اگه جنگولک بازیها و شوخیهای کوچه بازاریشو بگیری ازش چیزی براش نمیمونه. خداوکیلی مدعیان دفاع مقدس یه مقایسه بکنند بین این سه گانه اخراجی ها با فیلمهایی مثل لیلی با من است، آژانس شیشه ای و امثال اونها تا بفهمن کجاییم. (424328)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۰۴:۴۷
باسلام ماشيعيان خيلي مي فراموشيم مگه نه؟

1 ـ الهي عاملنا بفضلك ولا تعاملنا بعدلك
2 ـ اللهم صلي علي محمد و آل محمد وافعل بي ما انت ولا تفعل بي ما انا اهله
3 ـ مهربانان مي گويند محمد رسول الله والذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم
اما بعضي از ايراني ها مي گزينند و مي گويند يا ايها النبي جاهد الكفار و المنافقين واغلظ عليهم
و غير هم حزبي هاي خودرا مصداق اين آيه مي داننداى پيامبر، با كافران و منافقان كارزار كن و بر آنها درشتى و سختگيرى نما
4 ـ ايرانيان مهر آفرين بشدت نامهربان و تندخو شده اند اين اصلا خوب نيست مگه نه؟
5 ـ كم كم همه صحنه هاي اقتصادي،اجتماعي وسياسي دوقطبي شده كه خداكند مصداق آيه ولا تنازعوا و تفشلوا و تذهب ريحكم نشويم
6 ـ وقتي سر رياست خبرگان تنازع آفريني مي كنند سر فيلم اخراجي هاي سه و جدايي نادر از سيمين هم تنازع مي شود
7 ـ خداوند دل همه ايرانيان را به هم مهربان فرمايد و سرحدات ايران را از دست اندازي اهريمنان مصون بدارد
8 ـ مرحوم شيخ احمد كافي هميشه دعا مي كردند اللهم احفظ ديننا و دنيانا
9 ـ ... (424251)
 
اسماعیل مرتضایی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۶:۰۲:۴۹
کلام و ادبیاتی غنی و فراموش شده هدایت با قران
چقدر لذت میبرم که قران را ملاک عملمان و هدایتتمان قرار دهید


----------------------------------------------------------
نه اینکه جهت اثبات نظراتمان قسمتی از ایه را گزینش نمائیم
اثبات نماز نخواندن از طرف دین ابزاران
لاتقرب الصلوه
به نماز نزدیک نشوید (424379)
 
سيد ميثم
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۰۶:۲۳
نويسنده متن بالا از فرهادي گله دارد كه چرا عربي زبان اول وي به عنوان يك مسلمان نيست. مگه زبان فارسي زبان رسمي اين مملكت نيست؟ مگه زبان اول همان زبان مادري نيست؟
نكند نويسنده عرب است و...
نويسنده مي نويسد مگر سينماي ما دولتي نيست كه فيلمي چون جدايي نادر از سيمين در آن ساخته مي شود و من در جواب مي گويم سينماي ما اتفاقا دولتي است اگر نبود حمايتهاي دوستان ده نمكي كه وزارت ارشاد صد سال به فيلمي با ادبيات فيلم اخراجي ها اجازه ساخته شدن نمي داد.
در پايان هم نويسنده مي نويسد آقاي موسوي مجبورشان كرده احمدي نژاد را برگزينند.
من اتفاقا به احمدي نژاد راي ندادم چون از دروغ متنفرم و اثر فاخر فرهادي را به فيلم پيش پا افتاده اي به اسم اخراجي ها قطعا ترجيح مي دهم.
فراموش نكنيم كه فروش بيشتر يك فيلم دليل بر اعتبار آن فيلم نيست كه اگر بود بطور مثال فيلمي چون تايتانيك را بايد جزء سينماي فاخر محسوب كنيم و... (424253)
 
خردمند
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۰:۲۸
بسمه تعالی
دنیای عجیبی است سیاست
آنکه خود را اسلام ارزشی تصور میکند از ابزارهای ضد ارزشی (سکس \"دروغ \" ریا\" نامردی\"و...) برای جلوه دادن خود بهره می گیرد و مسلمان دو آتشه از او طرفداری می کنند.وآنکه عابد بی ریا ومسلمان سیاستمدار پاک می باشد(میر حسین موسوی) در چنبره لجبازی های سیاسی ارزشی نما گرفتار میگردد.
این مطلب از پاراگراف آخر :
(( همان طور که در انتخابات، موسوی ما را مجبور کرد تا احمدی نژاد را انتخاب کنیم، ))
نویسنده مقاله به من الهام شد وبرای مقاله نویس بسیار متآسف شدم . (424264)
 
امیرعلی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۱:۰۶
جناب آقای احسان رستگار
هر فیلمی قابل نقد است، اما شما هر دو فیلم را مورد هجوم قرار دادی، قبول کن همه نباید مثل ما فکر کنند، توهم برو فیلمی با عقاید خودت بساز، نقد کن نقد.
در ضمن یادآور می شوم توجه به زبان فارسی و پاس داشتن آن هیچ منافاتی با عدم توجه به اسلام و دین ندارد، چه در این صورت کسانی که انگلیسی، روسی، چینی و... صحبت می کنند لابد نمی توانند مسلمان باشند.
افتخار ما مسلمان بودن ماست در عین حال افتخار می کنیم ایرانی هم هستیم یک ایرانی مسلمان و اگر فارسی حرف بزنیم هیچ منافاتی با دین داری ما ندارد. (424265)
 
ahmad
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۱:۳۷
بسم الله الرحمن الرحیم

در حیرت از استدلال عجیبی هستم که عنوان فرمودید:

\".... فرهادی هم ما را مجبور می کند تا ده نمکی را با خاطری آزرده ترجیح دهیم و حتی سه بار فیلمش را ببینیم تا فرهادی خیال نکند ما هم مانند آن مانکن ایتالیایی دستش را به گرمی می فشریم. \"

آمریکایی ها برای حفظ موقعیت خود سالها است به دنبال دشمن می گردند. در جنگ جهانی دوم با آلمان و ژاپن شروع شد و بهد شوروی و پس از آن ایران و این داستان ادامه خواهد داشت. آمریکا بدون دشمن نمی تواند باقی بماند.

استدلال شما (بلاتشبیه) مرا به یاد روش آمریکا در 70 سال اخیر می اندازد.

می توانستید هیچ کدام را نبینید.
می توانستید به کارگردان هیچ یک از دو فیلم اجازه سوء استفاده از حضور خود در سینما را ندهید. شک نکنید که تعداد بینندگان هریک از دو ابزاری مناسب برای دفاع کارگردان از فیلم خود خواهد بود.

برخلاف شما من ساخته آقای فرهادی را به شدت دینی می دانم.

معتقدم در میان تولیدات سال 89 تنها همین فیلم قابل نقد بوده و ارزش دیدن را داشته است.

البته شما می توانستید معترض و آرمانگرا باقی بمانید. کجای سه فیلم آقای ده نمکی ربطی به جبهه و شهادت داشته است.

به قول شهید اهل قلم آوینی عزیز \"ابتذال یعنی استفاده از ابزار نامناسب\" (نقل به مضمون)
مثال ایشان در این مورد فیلم گنج قارون بود. رقاصه زن با لباس نامناسب دور استخر می رقصید و ترانه ای در تجلیل از وفا و دوستی و محبت می خواند.
مفهوم ترانه مورد اشکال نیست بلکه فرم و شکل ارایه این مفهوم آنرا مبتذل کرده است.

جناب آقای رستگار عزیز، اصول خود را مرور کنید. از مسیر باطل به حق نخواهیم رسید. (424266)
 
یک نفر
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۲:۲۹
بهتر بود این نوشته به یک موضوع واحد می پرداشت به جای این همه از این شاخه به آن شاخه پریدن.
تحلیل خوبی از فیلم آقای فرهادی ارائه نشد . ایشان سعی کردند از طریق این فیلم خود آقای فرهادی را نقد کنند. ولی این کار درست نیست. ضمن اینکه فیلمهای آقای فرهادی خیلی به متن جامعه شبیه است اما اخراجیها چطور؟ خلاصه مغرضانه بود. (424267)
 
اکبر
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۳۰:۲۹
جان مادرتون همه دوستانی که نظر می دن و این آقای نویسنده. اگه بلد نیستین نقد کنین وقت ملت و نگیرین واقعا مشکل ما الان اینه (424269)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۵۷:۴۶
واقعا برای نویسنده متاسف هستم که تنها توانسته با خواندن نقد دیگر منتقدان چنین نقد بی محتوایی را منتشر کند.

بردار چرا به همه چیزه خوب انگ ضد دین و ضد اسلام می زنیم؟ آیا به صرفه اینکه کسی می گوید به پشتوانه و نه گارانتی می شود ضد اسلام؟چه ربطی داره آخه؟

بله آقای ده نمکی با فیلم ارزشیشان چه نمایشگاه مد ولباسی درست کردند! مشخصه که هیچ کدام از بازیگران فهمی از ارزش و مقدس و اسلام ندارند که اینگونه ظاهر می شوند.

اما چرا باید به اصغر فرهادی که ظهر و باطنه خودش یکی است اینگونه خرده گرفت.

بهتر بود طرفداری شما از اخراجی ها 3 در لوای مقاله و عنوانی دیگر شکل می گرفت نه اینگونه (424286)
 
Prince
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۰۴:۳۸
سه گانه دروغ ؟؟!!!!؟

واقعاً شما اخراجی ها رو دیدید ؟؟

خرج زیادی نداره. ولی رفتی دیدی آخر فیلم نظر بغل دستی تو بپرس.
ببین چی یاد گرفته. ببین چه حسی داره. ببین آیا از ایرانی بودنش متنفر شده؟ ببین گذشته ای رو که ندیده چه جوری درک کرده ؟ ببین به این نتیجه رسیده که اسلام یعنی خفقان ؟ و . . .
اصلا یادش هست که کسی تیکه جنسی!!! انداخته تو فیلم ؟
بعدش ما نفهمیدیم بسیجی وار یعنی چی ؟

به نظرتون ده نمکی باید باتون دستش می گرفت همین که رسید رو سن و چند تا خانوم بیحجاب!!! رو دیدی بزنه تو سرشون ؟؟؟؟
یادتون باشه که اسلام دین آزادیه دین اختیاره و دین مسئول بودن هر کس برای سرنوشتش.

پس اینقدر برای حجاب داشتن دیگران تصمیم نگیرید. (424290)
 
مهمان
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۱:۵۷
شاخصهای سنجش این دوفیلم می تواند زیادباشد اما یک شاخص میتواند این باشد که دوکارگردان برای جذب مخاطب وبالابردن گیشه چه رفتاری با آرمانها واندیشه های پایه خودمیکنند.
*آیا فرهادی به باورهای فکری خود پشت میکند یا روند کلی فیلم به طرح پایه های باوری کارگردان کمک میکند.
اگرچنین بوده میتوان به این فیلم نمره قبولی داد
*آیا ده نمکی به باورهای 15سال پیش خود دررابطه با دین باوری وجنگ وآرمانهای اخلاقی پایبندمانده یا نه.
درصورت جواب نه باید درآینده دید ده نمکی تا کجا خواهدرفت (424294)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۳:۱۳
ده نمکی شاید فکرش را هم نمی کرد که با آن روحیه ی بسیجی وار، کفن پوش و باتوم به دستش وقتی وارد سینما شود (424296)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۸:۵۰
خود شما هم داری سعی میکنی فضا رو دو قطبی کنی و تشویق به ندیدن فیلم فرهادی (424298)
 
علی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۲۶:۰۲
به نظر می رسد آقا ده نمکی باید نظر خود را عوض کند. اگر با توحیهات نویسنده پیش برویم همه ی کارگردانان شهیر ایرانی نظیر جعفر پناهی، مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی، بهمن قبادی و ... را می توانیم محکوم کنیم. دست دادن یک شخص کاملا یک مسئله شخصی است زیرا آسیبی به دیگران نرسانده و اگر گناهی مرتکب شده است به پای ایشان می نویسند نه جناب نویسنده ! حال آنکه اگر کسی چماق به دست باشد ضررش به همه می رسد و مسئله اصلا شخصی نیست ! فیلم اضغر فرهادی درد جامعه را نشان می دهد ولی فیلم ده نمکی چه چیزی را نشان داد ؟! اگر همین بازیگران را کنار هم قرار دهیم می توانند همه ی مردم را بخندانند و نیازی به کارگردان ندارند. (424300)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۳۱:۰۵
براي سايت الف متاسفم كه اجازه مي دهد هر كسي عقده هاي شخصي خودش را تحت عنوان نقد منتشر نمايد. (424304)
 
یوسف
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۳۱:۴۱
آیا در مکتب اسلام این امر پسندیده است که اشتباه یک انسان را علم کرده و در ارزیابی یک فرد آن اشتباه را پیراهن عثمان کنیم؟. آیا از جوانمردی دور نیست که در سایتی که ادعای ترویج اصول گرایی دارد برای القا کردن نظر خود در عکس مربوط به این خبر صحنه دست دادن یکی از کسانی که قرار است مخاطب درباره او به ارزیابی بپردازد را بگدارید.؟ آیا این مصداق تخریب نیست.
اگر به هر کسی به جای آقای ده نمکی اجازه داده میشد که خط قرمزها یی که وجود داشت را برای نخستیین بار بشکند آمار فروشش زیاد نمی شد؟ (424305)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۶:۰۱:۴۲
من نمی دونم چرا همه تصحیح نادر از ترمه برای کلمه ضمانت نامه رو به ابعاد ناسیونالیستی و اسلامی ربط میدن?اقای فرهادی درتمام فیلم میخواسته روی جنبه حق طلبی و واقع گرایی نادر تاکید کنه و اون قسمت فیلم هم همین طور بوده.فیلم کاملا متوجه ارزش های انسانی هست و در عین حال شعار نداده.اما اقای دهنمکی فیلمی فاقد هیچ گونه زیبایی شناختی سینمایی ساخته و توانسته به دور از ضوابط و رد کردن ممنوعه ها گیشه را فتح کند.می گویید اقای ده نمکی دیگر ان ادم سابق نیست ولی اگر کمی به واکنش هایی که نسبت به منتقدین میکند دقت کنید متوجه میشوید او همان باتوم به دست سابق است.کاملا معلوم است که هدف شما از بیان کلماتی مثل دگماتیسم و...این است که نظرات خودتون رو منطقی جلوه بدید حال ان که میگویید دهنمکی قبلا ارمانخواه بود و دارای افکار دگماتیسم و امروز ماکییاولیست.دگماتیسم یعنی فردی که مستبد به رای است یعنی سرکوبگر.ایا شما این را ترجیح میدهید؟چگونه میشود اقای فرهادی هم موافق کانت باشد و هم خواهان اخلاق نسبی باشد ایا معنی این کلمات را میدانید؟به اقای فرهادی ایراد میگیرید که چرا با فلان کس دست داده میخواهم بدانم ایا شما اقای رستگار همیشه راه رستگاری را طی کردید؟هیچ وقت اشتباه نکردید؟کاش افرادی مثل شما نخبه ها را فراری ندهند. (424378)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۶:۱۶:۰۲
پس اعتراف میکنی رای به احمدی بخاطر عقلانیت نبوده بخاطر لجبازی بوده در ضمن اعتراف میکنید که خودتان سه بار سه با دیدن این فیلم مزخرف در شان خودتان میروید و لا غیر (424381)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۳۷:۳۶
لجبازی نه!
* ترس از حاکم شدن جو دروغ و در عین حال تهمت دروغ‌گوئی زدن به دیگران.
* ترس از هایجک شدن انقلاب توسط نااهلان.
* ترس از حاکم شدن فرقه‌های منحرف.
* ترس از نابودی دین به بهانه ترویج آزادی.
و ... (424773)
 
خردمند
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۶:۴۸:۳۶
بسمه تعالی
آقای سردبیر ((الف)) اگر این نظر من را منتشر نکنید دیگر در((مشارکت در بحث))شما شرکت نمی کنم

آقای احسان رستگاری شما که در انتخابات فیلم ده نمکی سه بار رای دادید(( همراه با پرداخت مبلغی پول)) بفرمایید به احمدی نژادچند بار رای داده اید؟ ((مجانی))
به عین مطلبی که در مقاله گفته شده است توجه فرمایید تا جایگاه این سؤال معلوم شود.
(( همان طور که در انتخابات، موسوی ما را مجبور کرد تا احمدی نژاد را انتخاب کنیم، فرهادی هم ما را مجبور می کند تا ده نمکی را با خاطری آزرده ترجیح دهیم و حتی سه بار فیلمش را ببینیم )) (424394)
 
بهشتی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۴۸:۴۷
مغالطه نکن...تو که\"خردمندی\" (424779)
 
سپهر
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۶:۵۷:۱۹
نباید هر چیزی رو سیاسی جلوه داد
شاید فرهادی با ساخت \"جدایی نادر...\" بعضی مسایل اعتقادی و اجتماعی رو اونطور که دلش می خواست و نه لزوما اونطور که هست، نشون داده باشه اما این ویژگیه هنر است. مخاطب رو کودن فرض نکنید! فقط تحلیلگران نیستند که فیلم رو میفهمند. مردم هم درک می کنند. فکر میکنند. تغییر می کنند ... و این یعنی پیشرفت در اندیشه. زندگی و اعتقادات
\"اجازه بدیم همه اجناسشون رو در ویترین تبلیغ کنند البته اگر مطمین هستیم که کالای ما یقینا برتر است! این خود تبلیغی برای کالای ماست\"
کالای ما اسلام، جمهوری اسلامی، دفاع مقدس، سنت ها و فرهنگمونه
اگر از عرض اندام دیدگاه های دیگه میترسیم یعنی به مرقوبیت مسلکمون ایمان نداریم! آیا واقعا اینطوره؟
جامعه آزاد بهترین محل تبلیغ اعتقادات جمهوری اسلامی است! مگر قبل انقلاب مردم با آزادی کامل اسلام رو انتخاب نکردن؟؟؟
پس اینقدر شانتاژ نکنیم! بگذاریم همه حرف بزنند! حتی اصغر (424395)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۷:۱۸:۰۲
اول اینکه من به احمدی نژاد رای دادم ولی نه از بغض موسوی و اگر دوباره هم کاندیدا شود رای من اوست . دوم اینکه من هر دو فیلم را دیدم .. فیلم فرهادی مقدار زیادی مثل درباره الی تلخ بود و ناراحت کننده ولی در کل فیلم بدی نبود .. هرچند از چهره و خونه های فقیرانه ای که از ایران نشون داد خوشم نیومد .. اما فیلم ده نمکی فقط هجو بود .. باید تاسف خورد که ده نمکی روز به روز بدتر از دیروز .. البته برای خوشگذرونی یکبار دیدنش رو توصیه مب کنم .. اما اثر هنری نبود پس قابل نقد نیست . فیلم حاتمی کیا اما از همه بیشتر تاسف بر انگیز بود چون هیچ نشانه ای از هنر و سینمای حاتمی کیا نداشت.داستان خیلی بد نبود اما و به تصویر کشیدن داستان اصلا هنرمندانه نبود.
بیشتر باد مستند می شد تا فیلم سینمایی (424401)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۷:۴۶:۴۳
کینه و بغض تا کجا انسان را میبرد که از اینکه کسی از زبان مادریش دفاع میکند اینطور آشفته میشود و منطق را فراموش میکند.من از این دوست گرامی میپرسم شما با کدامین زبان اسلام را شناختید و این همه بزرگان و علمای دینی و شعرای ما به کدامین زبان سخن میگویند.اگر شما علاقهای به این زبان ندارید آن را فراموش کنید و به عربی سخن بگوئید ببینید چیزی از اسلامی که سنگش را به سینه میزنید میفهمید.شما ظاهرا خود قران را هم نخوانده اید یا احتمالا به دلیل کینه ای که از زبان مادریتان دارید معنی فارسی آن را نخوانده اید آنجائی که میگوید ما انسانها را شعبه شعبه و قبیله قبیله آفریدیم باشد که به شناخت و معرفت برسند. (424407)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۸:۲۰:۴۸
چرا نباید گزینه های خوب متفاوت نباشد که مجبور باشیم یا این را انتخاب کنیم یا آن را!
اگر قرار باشد فقط دو گزینه باشد که هر دو خوب نباشد بهتر است هیچکدام را انتخاب نکنیم. (424412)
 
سعید
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۸:۳۱:۰۳
چرا از این همه مخالف تکون می خورید؟چرا نمیخواهید بفهمید تفکر شما هیچ جذابیتی نداره و کسی جذب تفکرات شما نمیشه؟واقعا فکر میکنید تفکر شما اسلامیه؟
اگر اسلامیه چرا حرف پیامبر ائمه و صحابه جذاب بوداماحرف شما نیست و به خاطر اینکه موسوی نیاد به احمدی نژاد رای میدید؟
چرا پدر من حوزه رفته و جانبازه و دانشگاهی و تو دانشگاه شهید بهشتی شاگرد آقای توکلی بوده و مادرم همسر شهیدو خانواده ما انقلابی و شهید داده اما هیچ کدوم از تفکرات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی شما رو نمیپسندیم؟
بعد از سی سال هنوز اقتصاد ما جو زده اس.فرهنگمون سر در گم وسیاستمون بیشتر دافعه داره تا جاذبه.اشکال کار کجاست؟تفکرات ما فریب افکار عمومی و امیدوار کردن با آینده است(وعده دادن) یا واقعا نا کار آمده؟این کشور کی رنگ آرامش به خودش میگیره و از جو زدگی دور میشه؟
1 سال عیدی مجلس به مردم تثبیت قیمتها.سال بعد انقلاب اقتصادی.سال بعد درآمدهای نفتی و تورم.سال بعد شش قفله کردن بانک مرکزی و مطالبات معوقه.2 سال رکود و سپس آزاد سازی همون قیمتهایی که تثبیت کرده بودیم و عیدی میدادیم و امسال جهاد اقتصادی.مسئولین میدونن چیکار میکنن یا جو زده و باری به هر جهت حرکت میکنن؟
چند سال فیلتر شدید فرهنگ و سپس آزاد سازی خوب و بد همه فیلم ها؟
یک عمر زحمات بزرگان سیاسی و تائید اونها و سپس منافق شدنشون و اعلام انزجار!!(تازه اگر یه بازی سیاسی برای مشغول کردن مردم و سرکوب مخالفین نبوده باشه!!)
اتفاقاتی نظیر شهرک سبحان(از نزدیک شاهد بودم چه اتفاقاتی افتاد) و کهریزک و کوی دانشگاه و تاکید به پیگیری و در نتیجه عدم پیگیری به توجیح منافع ملی و فراموش کردن اینکه چه تعداد از حامیان نظام با دیدن ریا و دروغ از حمایت هاشون از مجموعه نظام پشیمون میشن.
اتفاقات جهان عرب و سکوت عجیب ما از کشتار در سوریه؟چرا؟
آیا تو این مملکت برنامه ریزی هم نقشی داره؟وقتی ما برای حفظ نظام خون دادیم و حاضر به دفاع از افکارو عملکرد شما نیستیم شما نباید تکونی به خودتون بدید یا صندلی ها محکم تر از این حرفهاست؟
امیدوارم سایت شما به جای جو زدگی سیاسی حامی حقیقت و دفاع از حقوق آهاد جامعه و مستضعفین عالم باشه
همچنین به آزادی بیان و انتقاد سازنده اعتقاد داشته باشد و فیلتر نشه (424414)
 
Ali
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۸:۴۴:۱۵
به دوستان ارزشی توصیه میکنم که اجازه دهند یک فیلم فاخر نماینده و بیانگر ارزشهائی متعالی ما باشد. سه گانه اخراجیها هیچ چیز نیست به جز یک فیلم طنز سطحی که توسط کسی که ادعای ارزشی بودن دارد ساخته شده هست.
به شخصه وقتی آژانس شیشه ای ، از کرخه تا راین، رنگ خدا را دیدم تا مدتها ذهنم مشغول بود. ارزشهائی انسانی را مرور میکردم و خودم را در بوته این ارزشها ارزیابی میکردم. فیلمهائی این چنینی تلنگری بود به ما که خود را فراموش کردیم.

اما اخراجیها، فقط لحضاتی خندیدم. که بد نیست، ولی دریغ از محتوا. همان خنده بی محتوا و غفلت زائی که از دیدن بسیار بسیار فیلمها و سریالهای طنز کم عمق حاصل میشود. اما دریغ اگر یک لحظه اخراجیها من را به فکر برده باشد. اخراجیها نمایش ارزشهائی انسانی نیست، بلکه فروش ارزان ارزشها برای لحظه ای خندیدن هست. (424415)
 
مسعود
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۹:۲۷:۵۳
آنچه درباره زبان گفتید، منصفانه نبود! مخصوصاً عربی‌ای که در بین ما جریان دارد اصلاً عربی نیست و باید دفعش کرد چون هیچکس جز ما به آن نمی گوید عربی! مثلاً فکر می‌کنید عرب به انقلاب چه می‌گوید؟ ثوره! چرا ما می‌گوییم انقلاب، چون عربی نمی دانیم، به عرب‌ها که نمی توان عربی درس داد. همین عرب‌ها به «تظاهرات» چیز دیگری می‌گوید «مظاهرات». به «ملت» می گوید «شعب»، به «امت» می‌گوید «ملت» و همین طور بگیر و برو! بنابراین این چه عربی‌ مقدسی است که شما ازش دفاع می‌کنی. این عرب همان ‌«ضمانت» را که شما مثال زدید را هم می‌گوید «ضمان»، «ضمانت» اصلا عربی نیست. فارسی هم نیست. یک چیز عجیب و غریبی این وسط است. تازه از آن جالبتر آن که «پشتوانه» هم نیست. خلاصه زبان عربی ما مقدس نیست. برای دفاع از اسلام به عربی نچسبید. مغز را بگیرید، پوست زیاد مهم نیست. (424426)
 
HeaTon
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۹:۳۶:۲۱
كسي كه ميره اخراجيها امله....ميره جدايي روشنفكره....كسي كه جفتشو ميره چيه سبزيا؟بي منطق بي منطق ب.....زنده باد اسلاميه ايران....مرده باد موسوي كروبي (424430)
 
nimi
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۱:۰۵:۲۴
ای دریغ از مرده بادو زنده باد... (424866)
 
حسین
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۱۹:۴۰:۳۲
من خودم طرفدار ده نمکی هستم چون از اخلاقش خوشم میاد نه به خاطر فیلمش آدمی هست که بیش از آن که پول براش مهم باشه محتوای فیلم مهم است ولی اینا دلیل نمیشه اضغر فرهادی رو بکوبیم اگه اکثریت جامعه اسلامی هستیم دلیل نداره حق بقیه خورده بشه افتخار نظام اینه که همه حرفشون رو می زنن در نهایت مردم درست رو انتخاب می کنند و زمانه نشون داده مردم درست انتخاب می کنن به خصوص ایرانیان که همیشه رو به رشد بودن
در ضمن کار گردان فیلم می سازه که نظرش رو بگه مردم دیدن قانع شدن قبول می کنن قانع نشدن قبول نمی کنن با برچسب اسلامی یا ضد اسلامی زدن طرف مقابل رو حذف کردن خیلی بده . ما بجای برچسب زدن فیلم خوب بسازیم نتیجه بگیریم این مقاله شما یک طرفه هست اجازه بدید تا الان فروش اخراجی ها نشون داده مردم چه چیز می خوان یعنی مردم می فهمن .....بزارید بیشتر از اینکه آدمای مملکت رو حذف کنیم جذبشون کنیم.


یا علی (424431)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۰:۰۲:۱۴
فیلم آب و دوغ خیاری اخراجی ها توصیف زیبایی بود ! البته به لطف دوستان این فیلم کمتر سانسور میشه تا بیشتر فروش کنه ! (424438)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۰:۰۵:۳۱
\"همان طور که در انتخابات، موسوی ما را مجبور کرد تا احمدی نژاد را انتخاب کنیم، فرهادی هم. . . \"
سایت الف به هر بهانه ای سری هم به کربلا می زند!!!! اگر نویسنده به احمدی نژاد رای نداده یا از ترس روی کار آمدن موسوی رای داده این را به مللت نسبت ندهد. اکثریت قاطع به حمایت از شعارها و عملکرد او به او رای دادند و در دور اول هم به او رای دادند چون سخنان او را در دور اول و رقیبش در دور دوم سال 84 همسوتر از سخنان رقبایش به سخنان و شعارهای امام می دیدند. (424439)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۰:۴۱:۰۲
آقا جمعش کنید.او با دوستانش آمد... اخراجی ها و فروش دولتی و .... با دو طرفم. باور کن بیماری روانی گرفتید. خدا شفاتون بده. متاسفم واسه سایت مفتضح الف (424458)
 
mmf
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۰:۴۱:۳۴
از دیدن نظرات دوستان خیلی استفاده بردم.
حقیقتش دنیای وارونه ای شده است.
بدون کم احترامی به هیچ یک از دوستان که کامنت گذاشته اند من مانده ام با تفکرات دهه 50 و 60 که به دنبال چه هستیم.
یک زمان تعدد عده (فزونی طرفداران ) را حجت می دانیم و یک موقع صف کارشناسی را ارجح می دانیم. شدیدا به قاعده دموکراسی می بالیم و اصل اول این تفکر یعنی حق بودن اکثریت ( با حفظ حقوق اقلیت) را نمی پذیریم. درد ما ندانستن آنچه را می خواهیم می باشد. گناه هیچکس نیست و اصلا معتقد نیستم نمی شود حق را بگیریم. منتهی نمی دانیم چه می خواهیم. شاید برخی بگویند می دانیم ولی تعداد آنها به میزان تاثیر گذار نیست. اگر جامعه آنچیزی را می پذیرد که مشاهده می شود ( به هر دلیلی و به هر شیوه ای بدست آمده باشد) بیاییم بپذیریم این واقعیت است نه اینکه بر طبل جدایی از بدنه اجتماع بکوبیم.
تمام آنچیزی که دوستمان شهروند ایرانی در کامنتشان گفته اند واقعیت است . نمی دانم بیان آن واقعیتها مبنی بر نپذیرفتن آن خصوصیات است یا به عنوان شاکی از بوجود آمدن این خصوصیات آنرا ابراز کرده اند. ظاهرا به عنوان مخالفت با اینگونه خصوصیات آنها را ذکر کرده اند و مطمئن باشند این تفکر اکثر مردم ایران است. احترام به بزرگتر در فرهنگ ما بوده است ولی فراموش شده است. سوال اینست مخاطبان این سخنان چه کسانی هستند؟ آیا جوانی که باعث بوجود آمدن شب چهارشنبه سوری به صورتی که می بینیم می باشد در کجا رشد کرده است و تربیت او بدست چه کسی بوده است؟ مطمئنا عامل فیزیکی تربیتی این جوانان از آنطرف آبها نیامده اند گر چه ممکن است نرم افزار آینگونه تربیت در جای دیگر نوشته شده باشد ولی مجددا اجرای این نرم افزار در داخل است . مشکل ما از درون خانواده ها شروع شده است. آیا نصب ماهواره بدون اجازه بزرگتر خانواده امکانپذیر است؟ آیا سرمشق اولیه نوجوان و جوان در وهله اول از درون خانواده شروع نمی شود؟ دقیقا دست روی موضوعی گذاشتید که خودتان و خودمان به آن اعتراض داریم. نفرمایید این جوانان تربیت شده این سیستم و این تفکر جاری سیاسی اجتماعی است نه. ما کاری کردیم که نتایجش را نتوانستیم حدث بزنیم. وقتی با برنامه های داخلی رسانه ها موافق نبودیم روی به برنامه های خارجی کردیم و این تناقضات فرهنگی باعث بوجود آمدن وضعیتی شد که اکنون صدای ما و همه را در آورده است. بد نیست سری به برنامه های رایانه ای فرزندمان بزنیم ببینیم درون آن چه می گذرد و بر آیند نهاییش چه خواهد بود. قبول دارم که رسانه ها در آموزش اجتماعی کوتاهی کردند و نتوانستند همزمان با تحولات سخت افزاری درون و برون کشور راهکارهای مناسب و نیز اخطارهای لازم را بدهند ( به زبان قابل فهم برای بدنه جامعه) لذا نسلی تربیت شد که قاطعانه می گویم تربیت شده خانواده و فرهنگ اجتماعیمان نیست.
مشکل در فرهنگ ( قابل قبول برای ما باشد یا نباشد) ارائه شده نیست مشکل در این است که هنوز نمی دانیم این تربیت ناشی از ضعف الگوی ارائه شده نیست چون مخاطب ما با این الگو تربیت نشده است که بعد آنرا تخطئه کنیم مشکل در الگوهای متناقض استفاده شده درون خانواده ها است. (424459)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۱:۱۸:۳۴
اصلا دعوا سر چیه تو مملکت؟؟ مشکل اصلی یک عده در این مملکت با دولت آقای خاتمی در مسایل فرهنگی بود و صحبتشونم این بود که با بعضی رفتارها و آزادیها و جشنها حرمت شهدا داره لکه دار میشه و هر روز این جماعت یا به یه سینما حمله میکردن یا با کفن تو خیابونها میخواستن از حرمت شهدا دفاع کنند. از جمله اونها همین اقای ده نمکی بود. حالا که دور افتاده دست خودشون میان و بدون خجالت همون بازیگرانی رو که محکوم میکردند با فیلمنامه های سرشار از هزل میارن که مثلا از همون شهدا دفاع کنند. آخه تناقض تا به کجا؟؟؟ یعنی واقعا رسیدن به قدرت یا شهرت یا ثروت اینقدر شیرینه که از همه چیز حتی دین و شهدا اینجوری یک عده مایه میگذارن و بعد نمیذارن جاشون گرم شه حرفاشونو فراموش میکنند. بحث تایید یا رد یک جریان سیاسی نیست بلکه بحث بر سر صداقت و انصافه. کسانیکه یک دست زدن در دانشگاه تهران و در سخنرانی آقای خاتمی رو تعبیر به سیلی به اسلام میکردن و کفن پوش میشدند یا سر جشن خانه سینما در اون سالها جنجال به پا میکردند یا به خاطر یک صحنه ناخواسته در نمایشی در اهواز مدیر کل ارشاد استان رو بازداشت میکردن حالا کجان تا افتتاحییه این فیلمهای ارزشی رو ببینند؟؟؟ خاتمی در آمریکا با خبرنگار زن آمریکایی که روسری داشت(نمیگم محجبه چون حجاب به این روسری های شل نمیگن) مصاحبه میکرد در ایران بهش ایراد میگرفتن. حالا رییس جمهور در مقر ریاست جمهوری اسلامی با خانم بی حجاب مصاحبه میکنه جز چند سایت صدایی بلند نمیشه. آقا مشکل اساسی تر از این فیلم و اون فیلمه. مشکل از ماست که براساس منافع شخصی، حزبی و گروهی مون حقیقت رو رنگ میکنیم و گاهی خاکستری ها رو سیاه و گاهی سفید میبینیم و سیاه و سفید بودنشم فقط به منافعمون بستگی داره (424469)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۴۴:۰۲
از نظر شما خاتمی اسلام مجسم است!
اگر با با دخترکان ایتالیائی دست بدهد، به جای انتقاد از او، می‌گوئید که اشکالی ندارد! دین همین است که خاتمی می‌گوید.
نه، توجیه نکنید. افتادن روسری یک خبرنگار با دست دادن آگاهانه با دخترکان ایتالیائی و هزار و یک کار اقدام ضداسلامی دیگر، تفاوت بسیار دارد.
شما به راحتی رقاصی زنان با لباس نازک، به گونه‌ای که لباس زیرشان هویداست، «یک صحنه ناخواسته در نمایشی در اهواز» می‌خوانید. همین برای دانستن مقدار انصافتان در نظر خوانندگان الف کافی است.

مشکلتان این است که کعبه آمالتان یک فرد است، ولی این گونه فردگرائی و عدم توجه به ارزش‌هاست که به دیکتاتوری منجر می‌شود.
ما به ولایت فقیه را هم به این دلیل می‌پذیریم که به دین پایبند است. (424778)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۰:۴۶:۰۴
اتفاقا من خاتمی رو هرگز ایتجوری تجسم نکردم. اشاره هم کردم که بحث برسر این جناح و اون جناح نیست. اتفاقا اگر با شما جایی بحث کنم شاید بیش از شما به دوره اصلاحات معترض باشم. بحث سر انصافه و تغییر معیارها برای دوست و دشمن. من نمیگم اونچه که در اهواز اتفاق افتاد خوب بود. اما اینکه نمایش هدی گالبر رخ بده و کفن پوشی تو خیابونها نیاد نشونه اینه که دعوا سر ارزشها نبوده. بلکه دعوا سر ریاست بوده. ضمنا درخصوص دست دادن خاتمی و مصاحبه احمدی نژاد هم هیچ کس انکار نمیکنه که هردو مغایر ارزشهاست اما یک تفاوت اساسی اونجاست که خاتمی نه به عنوان رییس جمهور که فقط به عنوان یک ایرانی البته روحانی در خارج قلمرو ایران کاری رو میکنه که برخلاف قانون اون کشور نیست و مطابق قوانین ایران هم ایرادی بهش وارد نیست چون خارج ایرانه. اما رییس جمهور مدعی اصولگرایی و قانونگرایی بصورت همزمان، در مقر رییس دولت این عمل خلاف قانون و البته خلاف اصول رو اجازه میده رخ بده.
در خصوص افتادن روسری خانم خبرنگارهم اگه اونجا باد و طوفان بود حرف شما صحیح بود. اما توی مصاحبه؟؟؟ ضمنا این رو درکنار سایر مواضع فرهنگی رییس دولت و رییس دفترش که بذارین میبینین که تصادفی نیست.
ولایت فقیه هم شانش بالاتر از این دولت و اون دولته و اصلا بحث من سر دولتها نبود. سر استفاده ابزاری از ارزشها بود. (424860)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۱:۲۱:۰۱
\" همان طور که در انتخابات، موسوی ما را مجبور کرد تا احمدی نژاد را انتخاب کنیم، فرهادی هم ما را مجبور می کند تا ده نمکی را با خاطری آزرده ترجیح دهیم و حتی سه بار فیلمش را ببینیم تا فرهادی خیال نکند ما هم مانند آن مانکن ایتالیایی دستش را به گرمی می فشریم. \"

من از سمیم قلب متاسفم برای نویسنده ی مقاله. متاسفانه همین دیدگاه امروز ایران را اداره می کند.. (424471)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۱:۲۳:۵۷
خوب از اول بگو مشکلت دست دادن طرف هنگام دریافت جایزه بوده. این همه آسمون ریسمون بافتن برای چی؟ (424474)
 
Anita
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۱:۳۷:۴۶
سلام خسته نباشید!من یک خواهش بزرگ داشتم میشه کمکم کنی خواهش میکنم برام خیلی مهمه من خودم تمام تلاشم رو کردم ولی نتونستم اگه شما این لطف بزرگ رو در حقم بکنید حسابی دلمو شاد کردین!
من یه طرح برای سریال داشتم میخواستم اول بدم به صدا سیما دیدم منطقی نیست و اونا از من حمایت نمیکنند گفتم که بدم به یک کارگردان معرفی کنم به ذهنم اقای دهنمکی امد و دیدم شما هم تو سایتتون ازش اپ کردین بعد به این نتیجه رسیدم که از شما بخوام ادرسی شماره تلفنی چیزی که بشه باهاش ارتباط داشت (چه مستقیم چه غیر مستقیم)شماره ی دفتر به من بدین خواهش میکنم تنها امیدم شمایید!
ممنونم (424478)
 
yavar
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۱:۴۲:۴۰
همانطور که موسوی ما را مجبور کرد به احمدی نژاد...
اولا که مثالتان بی ربط است .دوما ما برای تقابل با کسی به احمدی نژاد رای ندادیم بلکه ایشان را لایق ریاست جمهوری میدانستیم و یک انقلابی واقعی و وطن پرست. (424479)
 
azadi_1378@yahoo.com
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۱:۴۴:۰۵
آقای نویسنده مقاله، آب بریز همونجا که می سوزه ! لیاقت بعضی افراد همینه که به شیشکی بستن دو سه نفر جلو دوربین بگند طنز و به به و چه چه کنند. اصلا اگه شما اخراجی ها را این طوری تمجید نمی کردی و اصغر فرهادی را تحقیر نمی کردی ( که البته تمام اون چیزایی که واسه تحقیرش گفتی باعث افتخار فرهادیه) باعث تعجب بود. اصلا شما راست می گی ، طنز \"فاخر\" همینه! هیچکس یادش نمی ره بلاهایی که سر فیلم آدم برفی همین امثال ده نمیکی آوردن. تازه آدم برفی کجا ،اخراجی ها کجا. (424480)
 
سید علی حسین زاده
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۲:۰۳:۰۵
تو نه میرحسین را خوب می شناسی و نه اصغر فرهادی را، وگرنه اینچنین با افتخار از معامله کردن آن ها با احمدی نژاد و ده نمکی یاد نمی کردی. (424489)
 
ایرانی
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۲:۱۹:۴۸
نویسنده هنوز نمی داند که زبان عربی زبان بیگانه است و فکز میکند فارسی زبان بیگانه است وعربی زبان اصلی ما که غصه ان را میخورد (424495)
 
ارزشي
۱۳۹۰-۰۱-۱۰ ۲۲:۳۲:۰۱
راستي آقاي ده نمكي جقدر از درآمد ميليادي رو خرج مردم جنوب شهر ميكنه !
لطفا صحبت ريا رو نكنيد اگر مدعيه بسم الله (424499)
 
آریایی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۰:۱۵:۳۲
انایی که در مورد اخراجی ها اینطور قضاوت می کنن و اینطور بهش حمله می کنن اصلا فیلم جدایی نادر رو دیدن؟
معلومه که ندیدن فقط برای اینکه با اخراجی ها مخالفت کنن چسبیدن به اون یکی همین............وگرنه چی میدونن چی به چیه

آخه به یکی میگن مامانتو بیشتر دوس داری یا باباتو طرف میگه باباتو./ (424522)
 
حسن بک
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۰:۵۳:۱۳
در جامعه رانتی هر کسی از جایش بلند شود و حمایت هم شود مهم می شود .
واقعا آقای ده نمکی فیلمساز قابل بررسی است و یا یک پدیده اجتماعی؟
من اخراجی های 3 را ندیده ام و قبلی ها را دیده ام ،
خدا وکیلی جواد رضویان بیاید نیشش را تا بناگوش باز کند و به شیلا خداداد بگوید \"زن من میشی؟\" و مردم هرهر بخندند چه ربطی به آقای ده نمکی دارد؟
سو استفاده از نیاز مردم به کمدی آخر فرصت طلبی است!
واقعا اخراجی ها با ساعت خوش چه فرقی دارد؟ (424533)
 
حیف ن
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۱:۵۵:۱۸
بسم الله الرحمن الرحیم


نظرها چه زیبا بودند بخاطر موشوی احمدی نژاد بخاطر فرهادی ده نمکی بخاطر هر کسی نفر دیگری اما بخاطر چه کسی و یا جه جیزی خدا نه اقای دهنمکی چیزی از خودش دارد ونه اقای رئیس جمهور محترم و مردمی بماند تا روز موعود راستی شما اقای نویسنده برای کی مینویسید ؟ (424544)
 
احمد
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۳:۰۹:۳۰
با سلام بسیاری از خانواده های شهدا جانبازان ایثارگران به مهندس موسوی رای دادن- خود من هم به ایشان رای دادم بهتر است در نوشتن مطالب فرهنگی به ارا همه کاربران احترام بگذارید (424547)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۳:۲۴:۰۰
متاسفم که بگویم نرود میخ آهنین در سنگ طرفداران نظام هیچ نظر و هیچ گروهی به جز نظر و گروه خود را قبول ناداشته و نخواهند داشت و چنین تفکری در دنیای کنونی‌ محکوم به فناست مطمئن هستم که حتّی شهامت درج چنین نظری را هم ندارید (424550)
 
reza
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۵:۳۴:۴۱
اگر تنها نتیجه ورود ده نمکی به سینما واقعگرا شدن ایشان و دست کشیدن از باتوم باشد باید هزار بار خدار را شکر کرد و 100 بار برای دیدن اخراجی ها به سینما رفت. (424558)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۶:۳۲:۳۳
به نام خدا
سلام
آیا آقای فرهادی خودشان چنین حرفی زدند که شما نقل کردید؟
اصغر فرهادی دوست ندارد دخترش محجبه و مسلمان بار بیاید

یا اینکه شما می بینید دنیا شیر تو شیر است فعلا خبری از قیامت هم نیست ، می گویید حالا طوری هم نیست که ضمیرخوانی کنیم و روان آدمها را بر اساس ذهنیات خودمان قضاوت کنیم؟
حتی اگر دخترش بی حجاب هم باشه و پدرش هم عاشقش باشه، شما نمی تونید تشخیص بدید که در ضمیر پدرش چه افکاری برای دخترش هست

خداییش جواب بده الف

مطلب بعدی: آیا به نظر شما ... نیست که در \"متن\" از یک طرف می نویسید که ما کاری به دین و ایمان طرف نداریم و از یک طرف می نویسید که رفت با فلانی دست داد!!!!

به این میگند سیاست یک بام و دو هوا

به تو چه آخه الف عزیزم؟؟؟ شاید مرجع تقلیدش بهش اجازه میده!
چه حکایتیه که نوشتن نقد با فضولی و ادعای معصومیت اجین شده!!


چقدر شما ... که چشم دیدن احترام به زبان مادری در برابر عربی رو ندارید

به خاطر خدا حداقل فکر کنید و یک کم ایرادهایتان را بهتر کنید، تا بشود گفت که ایرادتان بنی اسرائیلی است (424562)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۹:۱۲:۰۰
این مطلبی که می نویسم در خصوص پاراگراف آخر نوشته آقای رستگار است:
روزی دو تا عارف می خواستند از رودخانه ای عبور کنند. یک دختر کنار رودخانه ایستاده بود و نمی توانست رد شود. از یکی از عرفا خواهش کرد تا او را از رودخانه عبور دهد. یکی از آن دو عارف او را بغل کرد و آن طرف رودخانه او را بر زمین گذاشت و به راه خود ادامه دادند. بعد از چند ساعت دوستش بهش گفت: عارف عزیز تو که آن دختر را بغل کردی فکر نمی کنی کار اشتباهی کردی و نباید بغلش می کردی! عارف گفت : دوست عزیز من آن دختر را آنجا رها کردم و آمدم، ولی انگار تو نتونستی رهاش کنی و تا اینجا باهات اومده.
حالا می خوام به آقای رستگار بگویم، آقای رستگار! آقای فرهادی به رسم ادب با اون خانم یک لحظه دست داده و همانجا از خاطرش رفته ولی انگار شما هنوز در کف آن خانم موندی. آقای رستگار! فرهنگ ما این نیست که شما می گویید فرهنگ ما را از ما دریغ کردند و چیزهای دیگر را جایگزین آن کردند. این چیزی که شما مطرح می کنید در شأن یک ایرانی با فرهنگ نیست. خود و فرهنگ عزیز خود را دریابیم. (424575)
 
کاظم
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۹:۲۲:۵۷
خوب شد.
یک توجیه برای کسانی که در زمان طاغوت به کاباره می رفتند و بعد آنها را رها می کردند و می رفتند پیدا شد. (424799)
 
علی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۹:۴۰:۳۶
من فیلم فرهادی را ندیدم و اسم او را هم شاید دو سال هست که می شنوم. اما از خواندن این مقاله پی به مشکل اساسی خودمان (ایرانی ها) که مانع بزرگ پیشرفتمان هست، می برم. اینکه دنیای بزرگ آفریدگار را تنها می توانیم به اندازه چشمان کوچک خود ببینیم و همین باعث می شود که پشت هر اقدامی، خیال توطئه ما را آرام نگذارد. مشکلی که در گذشته هم بزرگان ایران با آن طرف بودند.
اینگونه صحبت کردن از موفقیت یک هموطن، مفهومی جز آن ندارد. (424579)
 
حمید
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۹:۴۳:۵۲
وقتی که کسانی مثل ابراهیم حاتمی کیا و مجید مجیدی و کمال تبریزی میشن غیر خودی درست که ده نمکی میدان دار میشه
واقعا اگر کسی با مختصات ده نمکی از لحاظ توانایی فنی و تخصصی و حتی اعتقاد به نظام و انقلاب می تواند به این راحتی فیلم بسازد
بخدا که نه نمی تواند (424581)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۰۹:۴۷:۴۹
بحث شما مقايسه دو فيلم است يا قياس دو فيلمساز؟بعد مقايسه دو فيلم ساز از بعد هنري است يا سياسي يا شخصيتي؟مسلم است كه ده نمكي از رانت سياسي برخوردار است و كاملا اشكار مي تواند تمام مسايل را بيان كند واتفاقا به نظر من همين باعث مي شود فيلمهايش خوب در نيايد.البته من هيچيك از فيلمها را نديده ام و بر اساس اثار قبلي فيلمسازان بحث مي كنم.فيلمهاي فرهادي بيشتر در مورد روابط انسانها و موضوعاتي از قبيل اعتماد ،دروغ،شك و قضاوت را در بستر يك داستان ساده روايت مي كند .اين مسايل مربوط به تمامي مردمان دنياست نه يك كشور ومذهب.بهتر است با عينك سياسي به تمامي افراد و مسايل نگاه نكنيم! (424582)
 
اکبر حسینا
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۰:۰۳:۲۲
این همه بحث و جدل و آوردن مصداق برای چی؟ من که واقعا نمی فهمم شماها دارین فیلم نقد میکنید یا زندگی و مواضع سیاسی عوامل فیلم رو؟
بابا اگه میبینی یه بازیگر زن قیافش اونجوریه یا فیلم فرهادی حرفه ایه هین دو تا هیچ ربطی نه به اعتقادات ده نمکی و فرهادی نداره.
واقعیت اینه که اگه ده نمکی تسلط و بیان فرهادی رو تو سینما داشت الان یه جور دیگه درباره زنگی سیاسیش حرف میزدن و شده بود استاد بی بدیل و متحول کننده سینمای ایران و اگه فرهادی لودگی و ابتذال ده نمکی رو داشت شده بود نسل جدید فیلم فارسی سینمای ایران.
ولی فعلا این امکانات بین ده نمکی و فرهادی تقسیم شده یکی موضوع خوبی داره ولی به لودگی و ابتذال کشیده. اون یکی تسلط زبان سینما رو به کفایت داره ولی ایکاش در انتخاب موضوع هم همینطور بود.
در پایان از خدا میخوام به یکی ادب و فرهنگ بالا همرا با استعداد بده و به اون یکی معرفت و شناخت حقیقت بده. (424583)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۰:۱۵:۱۲
فرهادی در خارج از کشور با یک زن بیحجاب خارج ازکشور مواجهه شد به غیرت شما برخورد . وقتی رییس جمهور داخل دفتر ریاست جمهوری این کار را میکند چرا صدایتان در نمی آید
میگویید چرا در خارج به سبزها جایزه میدهند جواب معلوم است چون آنها دنبال اندیشه هستند آنها انسانیت را فقط در سیرکردن شکم و گداپروری و سهام عدالت نمیدانند آنها میگویند ای انسان تو سراسر اندیشه ای مابقی دیگر استخوان و ریشه ای (424588)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۴۹:۱۰
شما از کجا آمده‌اید که اندیشه را مختص به خود می‌دانید؟

اندیشه، تحقیر انسان‌ها برای حداکثر کردن سود شخصی نیست.
اندیشه، فروختن وطن به قیمت بالا کشیدن خود و تصاحب پست نیست.
تحقیر کاری ندارد. ما هم می‌توانیم بگوئیم:
اندیشه نزد سبزیجات است و بس.
سبزی ببر، دو کیلو اندیشه هم روش.

اما آیا این مشکلی را حل می‌کند؟ با خود رو راست باشیم و حداقل به خود دروغ نگوئیم.
اگر فرهادی هم از ارزش‌ها دفاع می‌کرد و به اسلام پایبند بود، آیا باز هم جایزه می‌گرفت؟ (424780)
 
حامد
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۰:۱۸:۵۵
بنده با سیاسی کردن هر چیزی مخالفم منتهی در این مقاله طوری به موضوع نگاه شده که انگار رهبران جنبش سبز در رابطه با اخراجی ها موضع گرفته اند در صورتی که تعدادی جوان احساساتی که خاطره خوشی از رفتارهای گذشته آقای ده نمکی ندارند برعلیه فیلم موضع گرفته اند .
اتفاقا همینکه کسانی مثل آقای ده نمکی با سوابق نه چندان خوب وارد دنیای هنری بشوند خیلی هم مثبت است و تاثیرات مثبتی روی آنها می گذارد کمااینکه در مورد آقای ده نمکی این اتفاق تا حدودی افتاده و ایشان در روی سن در کنار کسانی قرار گرفته اند که با تفکرات سابق امکان نداشت اینکار را بکند (424589)
 
بهشتی
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۷:۵۶:۳۲
برو تبلیغات سوء بی بی سیتون علیه اخراجیا رو ببین میفهمی فقط چند جوان ...علیه این فیلم موضع نگرفتن... (424782)
 
احمد
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۰:۲۴:۳۶
واقعا برای شما متاسفم شما فقط بلدید افراد حزب اللهی رو بکوبید با ان ادعای روشنفکریتون
در ضمن کسانی که ادعای کارگردانی دارند تا الان یک فیلم ساختند که بیش از یک میلیار د فروش کنه اصلا مردم چند نفر امثال فرهادی رو میشناسند
نگید که نمیزارند فیلم بسازیم که دروغ محضه شما هر چی بد وبیراه شبه افکنیه تو فیلم هاتون برضد اسلام ونظام استفاده کردید

در اخر هر وقت فیلمتون بالای یک میلیارد فروش کرد (نه هشت میلیارد) بعد بیاید حرف بزنید مردم خیلی خوب همه چیز روتشخیص میدهند (با اون تحریمتون) (424592)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۰:۲۷:۱۳
شما میزان خوب بودن یک فیلم رو به فروشش مرتبط میدونید؟یعنی الان آواتار و تایتانیک بهترین فیلم های دنیا هستند؟ (424808)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۰:۵۱:۲۴
من قبلا فکر می کردم الف از احمدی نژاد کینه داره اما یواش یواش دارم به این نتیجه میرسم که این کینه عمیق تر از این حرف هاست. حالا عمقش تا کجاست خدا می داند! (424602)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۱:۱۹:۱۸
ما که با اعضای خانواده دیشب رفتیم اخراجی ها را دیدیم. خندیدیم و فکر کردیم. به نظرم یک فیلم قابل قبول باید اینطور باشد. جدایی نادر از سیمین را هم نمی بینیم. چون عید است و می خواهیم بخندیم نه اینکه تراوشات افسرده یک کارگردان را ! (424611)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۱:۳۱:۰۴
هر کس به اندازه سطح ذهنیش فیلم هارو انتخاب میکنه.بد یا خوبش با خودت! (424824)
 
میر مجتبی فضل جو
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۱:۲۲:۰۹
من کاری به فیلم ندارم اما این هنر پیشه ها را ببینید
خدا وکیلی اگر کسی با این وضعیت حجاب بیرون از خانه بیاید مبارزه با مفاسد اجتماعی و ... چه می کند؟


که این هنر پیشه های زن اینطور بزک کرده جلوی دوربین می روند , و هیچکس چیزی نمی گوید.

این تبعیض است



http://mojtabafazljo.blogfa.com (424615)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۱:۲۳:۵۰
وقتی آدم همان نیست که می گوید (دوگانگی یا ظاهرسازی)نتیجه می شود امثال مخمل باف و ده نمکی !
وقتی ریشه قوی نباشد و آب و هوا خوب معلوم نیست درخت چه جوری و تاکجا بالا میرود؟
با عکسهایی که در مراسم تالار وزارت کشور از آقایان امربه معروف کن دیدم حالم از هر چه ریاکاری و .....بود به هم خورد.
این شعر ناب سیمین هدیه به تمام ایرانی های اصیل ومسلمان :
ز عمر سهم بیشتر ریا نکرده شد به سر
به این که مانده مختصر دگر چرا ریا کنم
سزد که همچو ماکیان به جرعه ای زآبدان
سری کنم به آسمان دعا کنم ثنا کنم
عید همگی مبارک. (424616)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۱:۵۰:۱۵
اگر فیلمهای اصغر فرهادی را با فیلم چارچنگولی هم مقایسه کنید همینها را خواهید گفت تماشاچی زیاد -خنده مردم و تضارب آرا در جامعه اما دست دادن با خانم ایزابل روسیلینی بازیگر و تهیه کننده و فیلمساز که شصت و اندی سال دارد و شما فقط از لحاظ فیزیکی او را مانکن دیدید دلیل بر بد بودن فیلمهای فرهادی و خوب بودن فیلمی که قداست جبهه و بسیجی اصیل را زیر سوال میبرد و لات بازی و چماق داری را رواج میدهد آنهم با استفاده از رانتهای وزارت ارشاد از نظر سانسور و دیگر رانتهای مادی دولت نیست (424624)
 
دوست
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۱:۵۶:۱۲
فیلم اخراجیها را همراه با خانواده رفتیم و دیدیم تا مخالفتی باشه برای همه اونهایی که بر خلاف مسیر مردم در این چندسال اظهار نظر میکردند و بعضی هاشون هم هنوز در مجلس هستند و به حسادت و لجاجت خود ادامه میدهند و در مقابل رئیس جمهور محبوبمان قرار گرفتند. (424625)
 
پیمان
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۱:۵۹:۲۵
جدایی نادر از سیمین
جدایی دین از سیاست

جالبه؟ میگم ما هم خوب خوابیما :-)

وقتی که ارتباط دین از سیاست به صورت منطقی و اصولی در کلاس‌های درس و محافل علمی بحث نشه و جا نیفته. اونوقت نتیجه اش این میشه که هر کی نظر خودش رو میده بدون اینکه مطالعه جدی در این رابطه داشته باشه و اطلاع دقیقی داشته باشه. تحریفات زیاد میشه و سینما از کلاس درس سبقت میگیره.

خدا آخر عاقبت همه ما رو به خیر کنه. (424626)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۲:۰۳:۰۶
اسلام دین صلح و آرامش است . عرب جز جنگ خون ریزی چه چیز برای ایران آورد لطفاً عرب را با اسلام یکی نکنید و نگویید عربی زبان اسلام است خدا هر زبانی را میفهمد و هر کلامی را درک میکند حتی اگر به زبان نیاید (424627)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۳:۰۹:۴۸
با سلام به اين مطلب مستند و مرتبط مراجعه شود:
http://sabzimbishomar.blogfa.com/post-162.aspx (424661)
 
ایمان
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۳:۱۱:۳۸
سلام
اول جواب شما. ما در این دنیا هستیم تا درست زندگی کنیم و توشه ی اخرت رو جمع کنیم ولی دلیل نمیشه که مثلا بگیم که هخامنشیان و اشکانیان و ... رو فراموش کنیم. و بدشون رو بگیم نه. این یه اصل که آدم به گذشته افتخار کنه.

و اما درباره ی اقای فرهادی
به هیچ وجه ارزش فیلم جدایی نادر از سیمین قابل قیاس با امثالی مثل اخراجی های 3 نیست که فقط بلده تفکرات به بن بست رسیده ای رو بیان کنه. این درحالیه ه جدایی نادر از سیمین تصویری همراه با واقعیت رو نشون میده و نماد آگاهی هستش (424664)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۳:۲۸:۳۹
اخراجیا رو دیدم و برام خیلی جالب بود که همچین موضوعی در سینمای ما به نمایش در آمد.ولی در شرایط سیاسی فعلی بجا بود. (424666)
 
خورشیدماه
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۳:۵۸:۱۵
واقعا برای سینمای ایران با وجود افرادی مثل ده نمکی متاسفم با این فیلم های ......

شما هم لطفاً ... به شقیقه ربط ندهید اصغر فرهادی بخاطر تواناییش جایزه می گیرد نه چیزهایی که در افکار مسموم شماست آقای به ظاهر منتقد سینما
متاسفم برای این کوته بینی و کوته اندیشی (424693)
 
من
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۱۴:۵۲:۱۷
سلام
وحشتناک بود
فقط یک نمونه از اینکه جناب نویسنده نمی تواند در دنیا هیچ گونه انسانی جز خود را ببیند و تحمل کند:
((اون مدل ایتالیایی)) خانم ایزابلا روسلینی، فرزند اینگرید برگمان و روبرتو روسلینی و همسر سابق مارتین اسکورسیزی است
ایشون بزرگترین گناهشون اینه که در کشوری دیگر و با دین و فرهنگ دیگری بزرگ شده اند
وقتی به هموطن متفاوت خودت انقدر کینه داری بدا به حال یک بدبختی که انقدره گناهکاره حتی باید گفت اروپاییه!
خداوند عقده ها را درمان فرماید (424710)
 
همسایه
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۰:۴۵:۱۸
سلام جناب رستگار
یاسر هستم
مارکوپولو در ترمینال جنوب! اینک روی صفحه ی اصلی الف است
چقدر خوشحالم که تو هستی نفس میکشی و سربلندی تو سر بلندی ماست
به خدا اگر اوینی بود تاییدت میکرد
اوینی که سهل است ژرژملیس هم حقانیت نگاه تو به سینما و اصول درست فکریت را میفهمد!!
حالا این معوجان کجایشان درد دارد ان بحث دیگریست
اگر هیچ نمیگفتی جز پاراگراف اخر
کافی بود برای عقلا
÷س هرچه بیش از ان بگویی نادان در گردش اساریش به جایی نرسد
احسنت بر شما زنده باشی
hamsayeh.persianblog.ir (424813)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۱:۱۰:۲۰
\"همان طور که در انتخابات، موسوی ما را مجبور کرد تا احمدی نژاد را انتخاب کنیم، فرهادی هم ما را مجبور می کند تا ده نمکی را با خاطری آزرده ترجیح دهیم و حتی سه بار فیلمش را ببینیم تا فرهادی خیال نکند ما هم مانند آن مانکن ایتالیایی دستش را به گرمی می فشریم.\"

این جمله کل ذهنیت شما و منطق نداشته تان را نشان میدهد. شما سراسر کینه اید. ! همین (424817)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۲۲:۵۱:۱۳
100 درصد موافقم!
اساسا\" این مشکل ریشه ای تر از این حرفهاست. آنهایی هم که میدانند از این ضعف فرهنگی ما که همه کارهایمان بر اساس دشمنی مشترک شکل میگیرد تا دوستی مشترک خوب منتفع میشوند.
مثالش همان کسی که میدانست مردم از خانواده یک آقایی بدشان میآید همان موضوع را در انتخابات آنقدر داغ کرد که نبش ضد آن فرد موجب حمع کردن ارای بشود. (425083)
 
سهنا
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۱:۲۴:۱۶
الف جان سلام
بازهم گزینشی رفتار کردی
و
من باز هم برای تو مینویسم ... .
و باز تو ... .
الله مدد (424819)
 
Marzban
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۲:۴۷:۲۱
بعد از ماطلعه این مقاله یه آرامش عجیبی بهم دست داد.
از این برخود منطقی بسیار خوشحال شدم، فقط جمله آخرتون یه جوری بود،که، موسوی مجبوریم کرد که به احمدی نژاد رای بدیم.
یکی از دوستام یه حرف خیلی خوبی می زد، اگر کپی کردن فیلم های روی پرده کار درستی نیست استثنائی وجود ندارد،اگر من از اخراجی ها خوشم نمی یاد دلیلی ندارد که دیگران از دیدن این فیلم باز دارم و برعکس در مورد جدائی نادر از سیمین.
اصغر فرهادی با شهر زیباش من را تحت تاثیر قرار داد و یا با رقص در غبارش ولی حالا....نمی دونم چه عکس العملی بایدنشون بدم (424837)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۱-۱۱ ۲۳:۴۵:۱۶
در کل مطلب خوبی بود از الف .به ویژه این نکته که افرادی که خوب تکنیک سینمایی بلدن کمتر فیلمای انقلابی می سازن .نیروهای اصیل هم یا دچار چرب وشیرین زندگی شدن یا فراموش ومنزوی شدن .عده قلیلی هم که هستند با دنیای سینما فاصله دارن (424852)
 
pooyan
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۰:۰۲:۳۰
تک صدایی و خفه کردن مخالف درد جامعه ی ماست
خیلی از افرادی هم که در جریانات اخیر اغتشاشگر نامیده شدند
تنها بدنبال جایی بودند که دیده شوند و صدایشان شنیده شود
امثال فرهادی ممکن است همفکر مانباشد یادرد دین نداشته باشد
اما برای تحسین او همین بس که ارمان جامعه ای والا را زیبا به تصویر می کشد (424854)
 
شهرام
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۰:۲۲:۱۲
تحریم به خاطر اینه ( آقای ده نمکی با روحیه بسیجی و کفن پوش و باتوم به دست ) قضیه کوی دانشگاه رو که حتما یادتونه. (424855)
 
توحید
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۱:۳۸:۱۰
\"دروغ از این بزرگ تر که کشورهای غربی جامعه ای سالم تر دارند تا ایران؟!\"ا
ین جمله یعنی اینکه جامعه ای که سالها زحمت کشیده تا دروغ نگوید، خیانت نکند، به همدیگر احترام بگذارد، در سیاست به مانند رانندگی عمل نکند، تربیت اگرچه دینی نه ولی مدنی کند، (هر چند که دینی اکمل است) مورد پسند و احترام ما نیست!
یعنی همچنان ترجیح می دهیم غرب را ندیده و تحلیل نکرده قضاوت کنیم! (424871)
 
علیرضا
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۱:۴۴:۵۳
چند پرسش ساده.
1 - چه اتّفاقاتی افتاد که ده نمکی دهه ی شصت یکباره تمام عقایدش را کنار گذاشت و شد فیلمسازی که اتّفاقا برای کارهایش سوژه های عامه پسند انتخاب کرد و بعد هم شد تمسخر کننده ی جنگ و جبهه و نامش را گذاشت طنز.
چرا با این همه مستند ساز حرفه ای که اتفاقا عقلشان هم به این می رسید که معضل فقر و فحشا را سوژه ی کارشان کنند و انصافا بهتر از ده نمکی هم می ساختند اقبال به این نوساز تازه کار رو کرد و او مجوز پیدا کرد تا در تاکسی بنشیند و خانه به خانه و چهار راه به چهار راه فاحشه دنبال کند و بعد هم داد بزند که ای داد به فریاد برسید که دولت هاشمی نتیجه ای جز فقیر کردن مردم نداشته و حاصلی جز تبدیل زنان این مملکت به فاحشه نداشته و وافریادا که خاتمی هم همان شیوه را می پیماید.
بعد یکباره نفهمیدیم چه شد که با روی کار آمدن جناب احمدی نژاد نه تنها نشانی از فقر باقی نماند بلکه تمام فقرا از زیادی ثروت خوشیشان فراوان شد و همه شدند کاخ نشین. و تازه نه تنها فحشا به پایان رسید بلکه فاحشه ها هم شدند راهبه و پاک و پاکیزه. و آنوقت بود که این کارگردان تازه از راه رسیده و تازه نفس و آماده ی کار مه با مشکل فقر مواجه بود و نه دیگر دغدغه ای بنام فحشا داشت پس چاره ای برایش باقی نمی ماند جز آن که برای معرّفی جنگ و جبهه و گسترش فرهنگ شهادت و ایثار زبان طنز که نه بلکه زبان لودگی باز کند و اخراجی ها را بسازد.
2 – نسلی که جبهه و شهادت و ایثار و رشادت و غیرت و مردانگی را از دریچه‏ی مثلا طنز دوست عزیزمان دیده و درک کرده ، چه ذهنیّتی از مهاجر و خطّ آتش و بلمی به سوی ساحل و تویی که نمی شناختمت و ... و ... خواهد داشت؟ آیا با تعریفی که کارگردان نوظهورمان از جبهه و جنگ ارائه نمودند ، شهدا ، آزادگان ، ایثارگران و جانبازان تبدیل به انسان‏های غیر قابل دست یافتن ماورایی نشدند؟
بله جبهه ها شسته و رفته و خالی از بی ربط هایی چون من و ده نمکی نبود ولی امثال ما آنقدر نبودند که باکری و همّت و خرّازی و علم الهدی و ... و ... با تمام بزرگی‏ها و جانقشانی‏هایشان به چشم نیایند.
3 – نمی شد جبهه ها را با همان صداقت ها و پاکی‏ها نشان داد و البتّه آنانی را هم که مس آمدند و طلا شدند هم به تصویر کشید؟ عقل و وجدانمان را قاضی کنیم چه کسی بیژن به جبهه رفت و بیژن ماند؟ چه کسی بایرام به جبهه آمد و بایرام بازگشت؟ موضوع نبود؟ مردم استقبال نمی کردند؟ فیلم‏ها نمی‏فروخت؟ یا پشت این کارگردان پروری اهداف دیگری نهفته بود که حالا آرام آرام با ساخت قسمت‏های جدید سریال اخراجی‏ها آن ضمایر مگو پیدا و پیداتر می‏شود؟
از ده نمگی بگذریم که کتاب فضولش را آب بحر کافی نیست تا سر انگشت تر کنی و صفحه بشماری.
4 – چه کارگردان‏های بی معرفتی هستند که وقتی شروع به ساختن می کنند خوب می سازند و قوی هم می سازند و با نهایت ایمان هم می سازند و با ساخته هایشان اساس انقلاب و نظام را هم محکم می کنند امّا همین که خرشان از پلی که معلوم نیست کجاست گذشت یکبارع زندیق و بی ایمان و کافر کیش و لا ابالی و بیگانه پرست می شون و فیلم هایی متناسب با خواست و سلیقه ی دشمنان می سازند و می شون آلت دست بیگانگان و دشمنان و در یک کلام خود را می فروشند. حالا بماند که معلوم نیست به که می فروشند و به چه قیمتی می فروشند.
آن یکی تا توبه‏ی نصوح و استعاذه و عروسی خوبان و دستفروش و بای‏سیکل ران می سازد نور چشممان است و تا اندکی فکر می‏کند و نو می اندیشد و موضوعات تأمّل برانگیز و تفکّر آفرین برای کارش انتخاب می کند می شود کافر حربی و اجانب پرست و کم کم دشمن و بعد هم برود لای دست همان اربابان بدتر از خودش. و دیگری و دیگری و دیگری هم ایضا همین داستان و و ماجرا در موردشان صادق است. و حالا همین آخری هم که فرهادی است.
5 – راستی جذب حدِّ اقلی و دفع حدِّاکثری ببخشید جذب حدِّاکثری و دفع حدِّّاقلّی همین معنا و همین روش را میطلبد؟ آنقدر مضامین بکر و دست نخورده و عالی و توپ این روزها دستمایه‏ی کارگردانان توانمند و درجه اوّلمان هست که به لطف ساخته هایشان جشنواره‏مان پر و پیمان باشد و گیشه‏هایمان چاق که اصلاً نگران رفتن چند کارگردان نادان خود فروخته مثل ... و ... و ... نباشیم؟ اساسا سرمایه‏ی ملّی همان چیزهایی است که زیر زمین است و به آن معدن می‏گویند و نیز آدم‏هایی که تا زنده‏اند بیگانه پرستند و دشمن خواه و آب به آسیاب دیگران بریز و وقتی مردند برایشان تشییع جنازه‏ی مفصّل می گیرند و از چپ و راست به یادشان پیام می‏دهند؟ راستی آن‏ها هم چون دفن می‏شوند ، می شوند سرمایه‏ی ملّی ؟ چون تا وقتی که زنده هستند ، پشیزی نمی ارزند تا چه رسه به پول شیاه . حالا سرمایه که دیگر جای خود دارد.
این نکته هم بماند.
اگر دوستی ، رفیقی ، آشنایی پیدا شود و از راه لطف پرسش‏های من گمراه را پاسخ گوید بنده نوازی فرموده و حقیر را برای عمری رهین منّن خود نموده است. (424872)
 
غلامرضا نجفی سولاری
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۳:۳۹:۳۱
SALAM JENAB RASTEGAR JALEB BOD (424899)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۳:۴۸:۳۱
من این فیلم را از اینترت در فرانسه دیدم، مع الاسف در این فیلم از رزمندگان یک چهرۀ منفی وبی فرهنگ داده بود، بطوری که رزمندگان مورد سوء استفادۀ سیاسیون (روحانیت، روشنفکران، سرمایه داران و ...) قرار می گرفتند! (424900)
 
محمد نادی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۴:۵۸:۱۷
با سلام خدمت آقای رستگاری
چه لزومی داشت که شما نقد یک اثر هنری رو با مسایل سیاسی مخلوط کنید آنجا که می نویسید : ((همان طور که در انتخابات، موسوی ما را مجبور کرد تا احمدی نژاد را انتخاب کنیم، فرهادی هم ما را مجبور می کند تا ده نمکی را با خاطری آزرده ترجیح دهیم )) (424903)
 
ali green
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۵:۱۶:۱۳
Aslan BA u movafgh nistam VA lotfan dg b nanevis..just asghar farhadi & filmhash (424904)
 
امير110+1
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۸:۱۳:۲۴
خوشحالم بخاطر فيلم فرهادي و راي موسوي به مخالفت روي آورده ايي. اين نشان از قدرت تفكر دارد. شايد شنيده ايي كه كسي كه بخاطر رفتار ديگري واكنش نشان مي دهد عموما پيرو ناميده مي شود. و شما مدعيان اصولگرايي ( اعم از جنابعالي - ده نمكي - احمدي نژاد و ... )پيرو هستيد در اين بازار كه اصلاح طلبان (اعم از موسوي - فرهادي و ....) رهبر هستند. واكنش منعلانه شما اصولگراين دقيقا واكنش يك مقلد يا پيرو است. (424912)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۰:۲۷:۵۱
salam
che ghadr bikarin (424930)
 
reza
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۰:۳۴:۲۹
عرض می کنم که بیش از 80 % از بینندگان این دو فیلم از این مسائل آگاه نیستند و فقط به قصد تفریح و وقت گذرانی به سینما می روند ... (424932)
 
فرهاد
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۹:۱۹:۲۰
و همینه که ما رو نگران می کنه
این که ما تحلیل های عمیق و مبانی فلسفی و جامعه شناختی و ایدئولوژیک و... رو بدونیم یا ندونیم باعث نمی شه که تحت تاثیر فیلم قرار نگیریم! و اگه این آگاهی ها نباشه اتفاقا این تحت تاثیر قرار گرفتن ها بیشتره، و به خاطر همینه که تمام نقاط ضعف ده نمکی رو بر اندیشه ها و اصول فرهادی ترجیح می دهیم. چون فکر ده نمکی پایه ی ایدئولوژِیک ما رو هدف قرار نمی ده، اما ما وقتی پای فیلم فرهادی می شینیم، سلایق و علایق و باورهامون، به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در جهت منفی تغییر می کنن. (425335)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۰:۵۰:۲۷
ده نمکی شاید فکرش را هم نمی کرد که با آن روحیه ی بسیجی وار، کفن پوش و باتوم به دستش وقتی وارد سینما شود، علاوه بر این که بر اطرافش و سینما و مردم تأثیر می گذارد، خودش هم دچار تغییر شود. شاید باورش برایش مشکل بود که روزی از موسیقی غِنا برای جذب مخاطب در فیلم هایش استفاده کند. شاید فکرش را هم نمی کرد که بانی و متولی فضایی شبه سالن مُد به واسطه ی جشن افتتاحیه ی فیلمش شود.مخصوصا با قسمت آخرش موافقم.وقتی عکس های افتتاحیه را دیدم دلم
خیلی گرفت. (424937)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۱:۲۹:۱۰
بچه خوشحال باشید من رفتم سینما هیچی تو سالن اخراجیها نبود .چهار تا بچه دبستانی رو از مدرسه به زور و با وعده ساندیس آورده بودن
اما تو سالن جدایی نادر ... آقا جای سوزن انداختن نبود. مردم رو سر و کول هم سوار میشدن.
قیامت بود.
شایعه شده پول فروش بلیط فیلم جدایی نادر ... رو میریزن به حساب اخراجیها....
مردم شعار میدن بلیط منو پس بده...
از انقلاب تا آزادی ملت کیپ تا کیپ وایسادن...


ما بیشماریممممممممممممممممممممم (424944)
 
محمدعلي
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۱:۲۶:۳۶
مدرسه ها تو عيد تعطيله. ميخاي دروغ بگي اول يه كم فكر كن (425111)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۱:۳۰:۴۷
کسانی که برای مقابله با فیلم اخراجیها از هیچ روش غیر معمول و غیر اخلاقی دریغ نکردن و در واقع خود واقعی شون رو نشون دادن.ناخواسته اعتراف کردن این فیلم و سازندگانش بین مردم هواداران زیادی داره.
که اگر انطور نبود نیازی به این همه دروغ و شایعه و توهین و تهمت و ....نبود.
از قدیم گفتن:
به قطار در حال حرکت سنگ پرت میکنن. (424945)
 
باغ گیلاس
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۲:۳۶:۴۱
این یه واقعیته که دین عمده ی مردم کشور ما اسلام هست ولی نمیشه کتمان کرد که ایران از اسلام برای ما عزیزتره.. در ضمن نمیشه این واقعیتو انکار کرد که مردم ما از عرب جماعت نفرت دارند چه برسه به زبانشون.من و شما هم در حدی نیستیم که اندیشمند و هنرمندی در حد فرهادی رو بتونیم تخریب کنیم (424962)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۲:۰۴:۰۳
ایران برای تو از دین اسلام عزیز تر است؟

پس خاک عالم بر سرت بیچاره که دین اخرین فرستاده ی خدا اسلام عزیز را اینگونه شناخته ای.


اگر کنار من همچین حرفی زده بودی با پشت دست تو دهنت میزدم همون کاری که پدر شما در تربیت شما انجام نداد. (425155)
 
سعید
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۱۶:۴۳:۵۳
من دین آخرین فرستاده خدا را اینگونه شناخته ام:

« لا اکراه فی الدین ، قد تبین الرشد من الغی »

و با تمام وجودم به این دین عقیده و تعلق خاطر دارم و بخاطر آن حتی حاضرم از وطنم (که بسیار برایم عزیز است) بگذرم.


اما آن دینی که با پشت دهنی بخواهد حرفش را به کرسی بنشاند، به درد شما می خورد. حتی اگر اسم زیبای اسلام را بر آن بگذارید. (425867)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۲:۴۳:۳۷
\"هالیوود میلیارد ها دلار خرج می کند تا فرهنگ ما را نابود کند\"

فرهنگ چی ؟
دلقک بازی هجو و بیمعنی شریفینیا بی هنر و تقلید زننده از آهنگ یک خواننده درجه 3 لس آنجلسی = فرهنگ (424963)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۲۰:۲۲:۰۱
نادر به ترمه می گوید معادل فارسی کلمه ی لاتین «گارانتی» را بگو. ترمه می گوید ضمانت، تضمین. فرهاد، پدر ترمه می گوید: اینا که عربین. فارسیشو بگو!» ترمه جواب می دهد: معلممون گفته همینارو بگیم. اگه غیر از اینا بنویسم غلط می گیره! نادر: بگیره! تو باید کاریو بکنی که درسته! بگو... پشتوانه! فارسی گارانتی می شه پشتوانه.\" فرهادی مشخص نمی کند که چرا زبان عربی را زبان اول خود به عنوان یک مسلمان نمی داند!؟

سفسطه سفسطه سفسطه !

تو خود بخوان حدیث این مجمل را (425067)
 
Magenta Borhani
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۷:۱۵:۵۹
ببخشید کی توی ایران زبان عربی را زبان اول خود می داند احیانا ؟
زبان عربی زبان دوم ما هم نیست ، اصلا زبانی نیست که توی کوچه و خیابان ببینیم دو تا ایرانی با هم صحبت کنند ، زبان دینی ما است که متون دینی ما به این زیان نوشته شده است و متاسفانه عموم مردم هم نمی توانند متون عربی قرآن و ادعیه را بخوانند که این خود جای تاسف بسیار دارد و اصولا یکی از دلایل اصلی مهجور ماندن قران همین نا آشنایی است که باعث می شه خوندنش دشوار بشه ، (425133)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۲۲:۴۴:۵۴
نکته ای که کمتر در سه گانه اخراجی ها دیده میشه افراط در نوع رفتار شخصیتهاست. یعنی یک انسان رزمنده معمولی دیده نمیشه. رزمنده ها یا مثل آقا سید بی عیب و نقص و آسمونی اند یا مثا اخراجی ها یک مشت اراذل جامعه هستند و یا مثل حاجی گرینوفند. همین رو در جامعه فیلم اخراجی ها هم میبینیم. یعنی یا یک عده جوون اهل پارتی اند یا یک عده بسیجی مخلص. این ذهنیتی که همه چیز رو اینجوری مرزبندی میکنه درست نیست. همین ذهنیته که میره دست به چماق میبره. فرقی هم نمیکنه کدوم طرف. یه سر به سایتهای افراطی چه سبز چه غیر سبز بزنین و ادبیات سیاه و سفیدشونو بخونین بهتر متوجه حرفم میشین.
قربون شخصیت اصلی آژانس شیشه ای که هم قهرمانه هم اشتباه میکنه و البته من بیننده اشتباهشو درک میکنم. جامعه اش هم تند میره. بد قضاوت میکنه اما اونم مطلق اشتباه نیست و تازه اشتباه افراد جامعه اش هم برای بیننده قابل درکه. (425082)
 
محسن یک جوان سبز
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۲۳:۵۳:۲۲
خوشحالم الف همچنان درگیر تحلیل های آبکی است ... بدون اینکه چشمش را بروی حقایق باز کند ... خدایا من ترجیح می دهم همان حاتمی کیا را بپذیرم به جای فرهادی و نه مثل اینان به ناچار چون این با ما نیست اون با ماست و کره و پنیر و این حرف ها برویم فیلمش را شونصد بار ببینیم ... ما حاضریم حاتمی کیا را با همه نظر های متفاوتش با خودمان قبول کنیم ... اینان به همه چیز سیاسی می اندیشند ... بابا تو این مملکت الان میلیونی آدم داریم نماز نمی خونند به خاطر همین کارها و حرف ها و ... مگر اسلام نگفت حرف حق را بزنید !!! این شکلی !!! مصلحت اینه الان با اکراه همه چیز رو اینجوری بپذیریم !!! مصلحته دیگه !!! منافعمون به خطر میافته !!! دین و دفاع مقدس و ... هم بماند !!! تا یادم نرفته بگم من لینک اخراجی ها 3 رو هم گرفتم اما نه من نه دوستان سبزی که می شناختند کسی دانلود نکرد !!! داداش ما دزد نیستیم .... داداش خودم دبیرستانی می خواست فیلم رو ببینه و با دوستاش مثل بقیه رفت دید گرچه بعدش پشیمون شد !!! چی بگم آخه ما فرزند جانبازیم و داداشم هر سه تاش رو دید و بعد به این نتیجه رسید به امثال بابام که جونشون کف دست رفتند جنگیدن با این فیلم به هزار و یک دلیل بیشتر وصله چسبونده تا ازشون حمایت کنه ... چی بگم آخه !!! فقط می گم : فمن یعمل مثقال ذره شر یره ... مو به موش اون دنیا حسابه و یقشون ... هر جایی که دلمون رو شیکوندن یا تحقیر شدیم یا غیره مهم نیست ... به قوله محمود : خسته نشدین !!! ادامه بدین ... اومده بودم سر بزنم ببینم تحلیلگراتون کیا هستند چیا می گند دیدم همچنان در حزب باد و تحلیل سطحی به سر می برید ... منتشر کنین ... ربط داره ... لااقل فرقتون با فارس نیوز این باشه این کامنتا رو منتشر می کنین !!! (425092)
 
محمدعلي
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۰:۴۶:۳۷
بهتره به جاي بحث در مورد اشخاص نگاهمون رو وسيع تر كنيم. بهتره از خودمون بپرسيم چرا در اين سينما امثال فرهادي متولد ميشوند؟ و چرا اكثر تيپ هاي آن فرهادي و فرهادي ها هستند؟ افرادي سكولار و اباحه گر كه يا عقيده اي به مذهب ندارند يا اگر هم دارند چيزي تشريفاتي و دسته چندم مي دانندش كه حداكثر در حد يك موضوع قابل احترام مطرح است.
چرا هيچ وقت يكي مثل ده نمكي از اين سينما بيرون نمي آيد و اگر هم معدود افرادي مثل ده نمكي از بيرون وارد سينما ميشوند اينطور دچار استحاله مي گردند؟
چرا سينماي ما بعد از انقلاب هيچ وقت نتوانست به معناي واقعي با انقلاب اسلامي همراهي كند و حد اكثر سعي كرد‏‏‎‍ تاحدودي؛ تكرار ميكنم : ‹تاحدودي› خود را با ارزش هاي انقلاب هماهنگ كند؟
مشكل خيلي عميق تر از دست دادن يكي مثل فرهادي با زن ايتاليايي است. مشكل ذات اين سينما است كه بر پايه الحاد و سكولارسم بنا شده است. مشكل سينمايي است كه بي عقيده و بي دين است و هر كس كه وارد آن ميشود به فراخور حال خود از اين بي عقيدگي و بي ديني تاثير مي پذيرد. يكي مثل فرهادي كه از ابتدا در اين سينماي فاسد رشد كرده در اين حد تاثير مي پذيرد كه يك فيلم با درون مايه ضد اسلامي بسازد و يكي مثل ده نمكي كه يك عمر با فرهنگ جهاد و شهات دمخور بوده در اين حد تاثير مي پذيرد كه با زنان بدحجاب و مزلٌف روي سن بايستد يا در فيلم خود آهنگ غير مجاز بگنجاند. ولي اگر ما سينمايي سالم و در خدمت فرهنگ اسلام ميخواهيم ميبايست به يك تغيير ريشه اي و اساسي بيانديشيم. (425105)
 
ایرانی
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۰:۵۷:۳۴
عربی زبان اول تو؟؟؟؟؟
وای بر ما...
وای بر شما...

این مملکت را کردین سیاه سفید
هر کی با شماست سفید
هر کی حرفی جز حرف شما(نه حتماً مخالف فقط به غیر از حرف شما) بزند سیاه است

و یک فیلم را میکنید میزان بین مردم.

بوی بدی میاد..... (425106)
 
فعال
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۳:۲۹:۲۸
جناب آقای رستگار عزیر
به نظر بنده مطلب سینمایی توسط علاقه مندان سینما و یا آشنایان به این هنر مطالعه می گردد.
بنابراین کاش به جای این همه توضیحات غیر مفید سینمایی و اشارات بی ربط سیاسی کمی هم به ارزش سینمایی و تکنیکی فیلم اشاره می کردید.
کاش از هنر آقای کلاری در فیلمبرداری این فیلم می گفتید.
از بازی خوب بازیگران به خصوص ساره بیات، شهاب حسینی، لیلا حاتمی و... می گفتید.
کاش از کارگردانی عالی فیلم ( شما که سینمایی هستید بهتر می دانید سکانس ابتدای فیلم یک شاهکار در سینمای ایران می باشد و هر کارگردانی آرزوی داشتن این امضا را بر کار خود دارد) گذر نمی کردید.
کاش از جایزه خرس طلایی می گفتید.
من هم با شما موافقم هزینه کردن از آبروی یک ملت برای دریافت جایزه توسط یک فرد نهایت بی انصافی و بی شرافتی است. ولی مگر این فیلم ( به ظن اغلب منتقدان) ایرانی ترین فیلم نبوده است؟!
و در پایان جناب آقای رستگاری امیدوارم بدانید موقعیتی که در انتشار نقد خود در یک سایت پر بیننده دارید نصیب هر کس نخواهد داشت پس قدر آن را بدانید و گامی کوچک در رشد دانش و آگهی مردم سرزیمن خود بردارید. (425129)
 
ترانه
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۹:۳۷:۰۳
من اعراب رو با خودمون مقایسه نمی کنم ، جون اونها به گرد پای ماایرانی ها هم نمی رسن.

فقط می دونم شما و دارو دسته احمد توکلی خیلی رادیکالید و واقعاً واستون متأسفم.
وطن فروشید و جرأت انتشار اینجور نامه ها رو هم ندارید (425140)
 
كاغذباد
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۲۳:۳۴:۲۴
بنده شخص آقاي دكتر توكلي را زلال و دانا و مشفق مي دانم و مطمئن هستم كه دارد با الف آبروداري مي كند (425274)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۰:۲۹:۴۳
بی وجدان طوری القاءکردی که فرهادی فیلم ده نمکی را تحریم کرده .یک نفر تو بالاترین حرف از تحریم زده (شاید هم نفوذی خود ده نمکی بوده ) شما آپاچی ها زمین و زمان را به باد فحش گرفته اید (425144)
 
مجتبی محمودزاده
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۲:۲۲:۲۱
اگه امسال فرهادیها در طول تاریخ نبودند تا حالا باید به زبان عربی صحبت می کردیم یادتون رفته این عربها چه بر سر فرهنگ ما اوردند یادتون رفته چی بودند ما چقدر تاریخ تمدن داشتیم اگه نمی دونید برید فقط یک قسمت از الواح تخت جمشید رو بخونید ببنید چی بودیم
مگه همین خلفای عرب نبودند در کشورمون کشتارهای وحشیانه کردند برید ببینید چه بر سر بابک خرمدین و... اوردند انقدر عرب عرب نکنید با اون سابقه خرابشون اگه نبی اکرم (ص)و خاندانش رو بزاریم کنار انها اصلا چیزی براشون می مونه؟ (425161)
 
نازنین
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۸:۳۰:۱۹
اگه امسال فرهادیها در طول تاریخ نبودند ...
نکنه فرهادی کورش کبیره ما خبر نداریم!!!!! (425325)
 
سجاد جلالی
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۲:۳۱:۱۴
ملتمسانه خواهش می کنم از ورود به حوزه ای که در اون تخصصی ندارین پرهیز کنید. آحه وقتی شما هیچ تصور صحیحی از نقد یک فیلم ندارید، با چه قصد و نیتی جز تخریب اخرااجی ها و نادر و سیمین رو با هم مقایسه کنید.....
دوستان برای انجام یک کار خیر، به جز نیت خیر چیزای دیگه ای هم مثل تخصص در اون امر لازمه! (425164)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۹:۲۸:۲۴
فقط به آقای ده نمکی بگویم از اینکه فیلمش را دانلود کردم پشیمانم. حیف وقت. اصلاً ارزش دانلود شدن و دیدن را نداشت چه برسد به رفتن به سینما.

آن زمان که اولین اخراجی ها را در سینما دیدم، مطمئن بودم که کار به چنین بهره برداری هایی خواهد رسید.

خدا همه ما را به راه راست هدایت کند؛ نه لزوماً آن راهی که ما فکر می کنیم راه راست است. (425215)
 
امير
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۲۲:۰۱:۵۷
به جاي نقد فرهادي كه با يه زن دست داده
بهتر است به پرونده رحيمي برسي (425248)
 
كاغذباد
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۲۳:۳۰:۲۳
1 ـ اخراجي هاي سه رادر سينما ديدم ركورد فروش اين فيلم بسيارعاليست
2ـ اين فيلم را نماد رانت در حوزه هنر
3 ـ و مصداق اردوكشي سينمايي مي دانم
4 ـ مقابل آنرا شايد فقط جعفر پناهي بتواند بسازد
5 ـ قبلا در كد424251 نظر داده ام
6 ـ از خداوند ميخواهم عاقبت همه ايرانيان را ختم بخير فرمايد و از شر ظلم،دعوا، نفرت آفريني و بي انصافي مصون بدارد
7 ـ در انتخابات رياست جمهوري بدليل وجود محدوديت گزينه ها به آقاي رضايي رأي دادم (425272)
 
م
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۰:۱۱:۵۹
از کی تا حالا من ایرانی زبان اولم عربی هست؟ دین چه ربطی به زبان داره؟ یعنی مثلا یه فرانسوی مسلمان زبان اولش عربیه!اقای محترم من ایرانی زبانم پارسی است وبا ((پشتوانه)) ی 2500 سال تمدن کشورم ایران..... یادم نبود عربها پ ندارند برای شما فارسیه (425282)
 
mohammadreza
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۲:۰۵:۳۷
به هر حال ديديم كه بازم (با توجه به اين دو تا فيلم) احمدي نژاد بيشتر راي آورد
اينطور نيست خواننده ي عزيز ! (425297)
 
ده نمکی
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۳:۰۷:۵۱
یه سوال اخه مملکتی که خیلی از هنرمنداش به خاطر نشر افکارشون تو زندانن چه جای این بحثا رو داره؟اگه همین فیلم اقای نمکی رو عر پناهی می ساخت ه بلایی سرش می اوردن؟ (425305)
 
مازيار
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۸:۵۱:۴۹
تفكر نويسنده اين مقاله به اندازه دايره فهمش است.از اين نوع انسان انتظار بيشتري ندارم.حرفهاي شعارگونه تكراري بيهوده.هركس مثل اينها فكر كنه مسلمانه و هركس برخلاف اينافكر كنه مرتد و ضد نظام.البته ظاهرسازي و فريب هم از مشخصات اين افراده. (425330)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۹:۵۵:۱۳
بله ایشان خییلی محبوبند اما شما نمی دانید چرا ۴میلیون نفر در تهران به خیابان امدند اه منم نفهمیدم (425357)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۱:۰۷:۲۰
سلام من متاسفانه این فیلم رو وقت و هزینه گذاشتم و دانلود کردم این فیلم اصلا ارزش دیدن نداره چه برسه به نقد و بررسی اما بخاطر تبلیغات و طرفداری برادران ارزشی که هیچ هنر دیگری برای ارائه بجز چماق نداشتن این فیلم داره فروش میکنه . اما در مورد کلمات عربی و فارسی ما ایرانی هستیم عاشق ایران و کوروش و تخت جمشید و پرسپولیس و ... نمیدونم تا کی باید شاهد ذلت ایران و ایرانی مقابل اعراب باشیم یه سر برید دبی ببینید چه برخوردی با ایرانیان میشه دلیلشم فقط خودمونیم ، اسمامون عربی دعای نوروز باستانی عربی تفریحمون تو کشور عربی... (425389)
 
سارا ایرانی
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۱:۲۹:۴۵
سلام
سخته از سینما نوشتن
همینو بگم که اخراجی ها پدیده سینمای ایرانه
از اینجا به ده نمکی خسته نباشید میگم (425401)
 
فائزه
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۱:۴۸:۲۷
به عنوان یک مخاطب اصلاً، اصلاً و اصلاً نقدتون رو قبول ندارم. نه در مورد تغییر ده نمکی و نه مورد اسلام گریزی فرهادی . صرف ملی گرایی نشان دهنده اسلام ستیزی نیست همون طور که تفکرات ملی گرانه آقای مشایی هم نشان از اسلام گریزی ایشون نیست. خیلی خیلی خشک و یک بعدی نگاه می کنید. وطن پرستی ما ایرانی ها نشان از بی دینی نیست بلکه نشان از غیرت و همیته . با این نظرات مردم رو دین گریز نکنید لطفاً . بگزارید دلمونن هم برای وطنمون بتپه و هم دینمون. (425409)
 
محمود
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۲:۰۶:۵۹
با سلام
آقاي رستگار آن مانكني كه مي فرماييد دختر روسوليني و عضو هيئت داوران جشنواره است. متاسفم كه براي اثبات تحليلهايتان به هر دروغي متوسل مي شويد. نوشته شما نمادكامل بي اخلاقي كساني است كه ادعاي اخلاق و دينداري دارندولي به راحتي آن را زير پا مي گذارند.ظاهرا‌ًكشور فقط متعلق به اين آقايان است و كساني چون فرهادي كه مثل ايشان نمي انديشند حق فيلم سازي و حرف زدن ندارند و با هر دورغ و تهمتي بايد كوبيده شوند.
نم دانم چرا نمي خواهيم باور كنيم كه فيلم سازان ما هم شايستگي جهاني شدن را دارند و هر جايزه خارجي كه به يك فيم داده مي شود نشان ضد نظام بودن آن فيلم نيست.فيلم فرهادي به خوبي وضعيت اخلاق د رجامعه فعلي ايران را نمايش مي دهد حال چه خوشمان بيايد و چه نيايد. (425420)
 
حسام
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۳:۰۴:۴۳
فرهادی ضددین است؟ ضد نظام است؟ طرفدار جنبش سبز است؟ مروج فساد است؟ هرچه هست همان را می¬سازد که به آن اعتقاد دارد و از ابزاری استفاده می کند که در نظام فکری او جای دارد. نفاق و دروغ و ریا زمانی است که شخصی تفکر انقلابی در سر دارد و یا اینگونه می نماید و فحش و شوخی های رکیک و عشق¬های عشوه گرایانه و استفاده از زنان بازیگر با آن آرایش عجیب ابزار کارش شده اند! آرایش مانکن ایتالیایی که صدالبته به فرهادی ارتباطی ندارد بر روی سن فرهادی ضدانقلاب بیشتر است یا زنان بازیگر سردبیر شلمچه؟ والله خیرالماکرین

در ضمن زبان ایرانییان پارسی است (425435)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۳:۳۸:۴۳
من امیداورم نویسنده این مطلب که به مقایسه این دو فیلم پرداخته، هنگام نوشتن مطلب مذکور به خاطر غلیان احساسات و چیره شدن عواطف، سکته نکرده باشد. مطلبی که شما دارید به خورد مردم می دهید هیچ نشانی از یک نقد را در خودش ندارد. چه از نقد فرمالیستی گرفته تا نقد محتوا. فقط و فقط احساسات شعله گرفته یک جوان نویسنده این مطلب است هنوز هم نمی داند در بازی ده نمکی در گذشته چه می کرد و اکنون برای دستیابی به ثروت اقتصادی دست به هر کاری می زند. درود بر شرافت کسانی چون فرهادی که جرات نقد جامعه رو دارند نه کسانی همچون ده نمکی که اگه به آنها اجازه داده بشه از هر حربه ای برای فتح گیشه ها استفاده می کنند. واقعاً برای ابتذالی که به انگیزه کسب ثروت و قدرت حتی از ارزش های پاک دفاع مقدس هم نمی گذره و اونها رو به سخره می گیره متاسفم. (425454)
 
سعید
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۴:۳۵:۰۹
جناب آقای رستگار خواهشمند است بگذارید خوانندگان مباحثه کنند شما وارد بحث نشوید مگر شما نظرتان را در متن مقاله ندادید ؟ (425473)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۵:۴۹:۱۴
آقا اون پوشش اسلامی اون خانوم ها در کنار مسعود ده نمکی منو کشته...
وا اسلاما..... (425491)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۶:۰۶:۴۶
درد ندیدن، یکی ار دردههای بزرگ جامعه است. ندیدن غیر خود. ندیدن غیر همفکر خود

من هیچ از آقای دهنمکی دلی خوشی ندارم. چون معتقدم ایشان حداقل در مقاطع مهمی غیر از خودشان و همفکران خودشان کسی را نمی دیدند.
اما از منتقدان دهنمکی می خوام که او را ببینند، و نقد درست بکنند. خوبی های فیلمشو ببینند و بدی های فیلمش را هم نظر بدند
با تشکر (425498)
 
امین
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۲۰:۴۷:۴۰
ما تو فیلم جدایی نادر از سیمین داریم واقعیت های جامعه رو میبینیم،شاید 100٪رو نه اما 80٪ آره.نویسنده این بلاگ از طرف یه جریان سیاسی صحبت میکه و مخاطبش جریان سبزه نه فیلم.ایشون دارن از فیلمی حمایت می کنن که سطحی ترین فیلم در این موضوعه و من فکر کنم داستان این فیم رو از روی برنامه دیروز امروز فردا نوشتن.من نمی تونم به فیلم کسی نگاه کنم که تو تیر 78 یکه تازی میکرد،انصافا بر خلاف فیلم ده نمکی چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ فنی در جایگاه بالایی قرار داره.من از نویسنده بلگ می پرسم که چه اشکالی داره یه فیلم در جامعه آزاد ما!در مورد عقاید سکولار ساخته بشه(در حالی که 1000ها فیلم در ارتباط دیانت و سیاست ساخته شده) واین مخاطبان باشن که نظر خود را در مورد فیلم میدهند نه یک فرد به عنوان وکیل الرعایا! (425587)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۲۲:۴۹:۵۶
ما که نفهمیدیم این اقای رستگار چی می خواست بگه ؟البته فکر میکنم خودش هم نفهمید اخه مرد چرا ما این جوری شدیم که یه فیلم رو مضمونش رو نپسندیم ولی به خاطر یه سری افکار احمقانه میریم میشینیم می بینیم واصلا هم در مورد زمانی که اینجوری تو سینما وبرای دیدن این فیلم هجو گذروندیم اون دنیا از ما هیچ سوالی نمیشود! (425607)
 
آشنا
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۰۰:۰۳:۰۰
آقایان عرض کنم که اخراجی ها 1و2و3و 4و ......999 ساخته خواهد شد اماجدایی نادر از سیمین فقط یکی است لذا حالا زود است که نقادی کنیم والسلام ! (425626)
 
سعید
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۰۰:۳۴:۰۳
واقعا باید به نبوغ دهنمکی تبریک گفت ! ادمی که چند سالی بیشتر نیست به صورت حرفه ای وارد صنعت فیلمسازی شده و فقط سه تا فیلم ساخته که هرکدومشون پر مخاطب ترین فیلم های تاریخ ایران بودن و هم تاثیر گذار وارزشی بودن ! حالا بماند اینهمه کارگردان پرمدعایی که یا هیچ خروجی قابل اعتنایی اصلا نداشتند و اگر هم داشتند مخاطبین اصلی اون فیلما اجانب بودن نه مردم ایران!!! (425631)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۰۹:۵۶:۲۰
مو که منفجر شدم
اما ادبیات مخالفین فیلم ده نمکی و دولت جالبه تمسخر ، کوچک نمائی ، توهین ، انکار ، وارونه جلوه دادن مسائل فکر کنم طبیعیه (425692)
 
تركمن
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۱۲:۰۱:۳۸
آقاي رستگار عزيزآفرين بر اين هوش شما: براي توجيه كردن افكار و كارهاي آقاي ده نمكي ، حوب از آقاي فرهادي مايه گذاشي!معلومه كه درسهايت را خوب مي خوني !!! (425758)
 
saham
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۱۶:۵۸:۱۸
فیلم اصغر فرهادی خوب بود ولی اخراجی ها هم خیلی خوب بود اقایون روشن فکرها
دموکراسی و جامعه مدنی اینه که صرف نداشته باشه فیلمی را تحریم کنید !!!! (425878)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۲۳:۰۶:۱۸
يک سوال ، مگر نه اينکه ده نمکي و طرفداراش متهم به چماق و ديکتاتوري ميشن پس چرا اين طرفداراي جدايي نادر ازسيمين اين چنين خشن و ديکتاتورمآبانه مي نويسند لطفا يکبار ديگه کامنتها رو بخونيد واقعا اين نشانه چيست آيا حقيقت مشخص نيست؟ (426011)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.