نظر منتشر شده
۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 99497
هشدار شدید لحن آیت الله صافی گلپایگانی به ملک عبدالله
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۴۸
بخش خبری الف

 

به گزارش الف از رسانیوز، حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید در پیامی به ملک عبدالله حاکم کشور عربستان خاطر نشان کرد: ما از شما می‌خواهیم که برای اعاده‌ی اعتبار خود و برای دفاع از انسانیت، هرچه زودتر خاک بحرین را ترک نموده و از ملت مسلمان بحرین و تمام مسلمانان جهان معذرت‌خواهی کنید و سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپارید و الّا بدانید که دیر یا زود قهر خداوندی ظالمان را نابود خواهد کرد.



متن پیام به شرح زیر است:



بسم الله الرحمن الرحیم



الدین النصیحة

آقای عبدالله بن عبد العزیز



السلام علیکم و رحمة ‌الله



بر حسب سفارش خودتان که شما را به عنوان مَلِک نخوانند، شما را در این پیام نصیحت‌آمیز مخاطب قرار می‌دهم:



برادر! شما اگر چه در شمار شش میلیارد بشر، یکی از این شمار بیشتر نیستید و مثل همه، یک فرد حساب می‌شوید و احترام خاصی به عنوان یک نفر از اولیاء ‌یا علماء یا مخترع و خادم به بشر ندارید و همان‌طور که خود گفته‌اید، فقط آقای عبدالله هستید چنان‌که دیگران هم عبدالله هستند - البته خودشناسی به عبداللهیت افتخار است- اما آنچه به شما اعتبار و شما را مورد احترام قرار داده و چشم شش میلیارد مردم را به شما و رفتار و اعمال و سیاست‌ها و تصمیمات شما دوخته است و به جنابعالی موقعیت خاص بخشیده است، مدیریت سرزمین وحی و حرمین شریفین است که خود را عهده‌دار آن می‌دانید.

 

مدینه منوره و مکه معظمه «اوّلَ بیتٍ وُضع للناس»، مقام ابراهیم، ‌اماکن و مقامات و مواریث فرهنگی همه پشتوانه‌های اصیل تاریخی می‌باشند. می‌خواهم من هم مثل یک میلیارد و نیم مسلمان به شما بگویم که مسئولیت‌های شخص شما در ارتباط با این عنوانِ با عظمت، عظیم و بسیار عظیم است. یک میلیارد و نیم جمعیت جهان از شما می‌خواهند همان‌طور که کعبه معظمه برای مردم است شما هم برای همه مردم جهان و برای همه مسلمانان باشید. همه بسوی کعبه نماز می‌خوانند و بسوی مسجد الحرام سجده، ‌عبادت و نماز بجا می‌آورند.



آنجا تاریخ همه، عزت همه، دین همه و شخصیت همه می‌باشد. آنجا یک کشور عربی نیست، کشور همه است؛ بلکه کشور اسلام است. همه طوائف مسلمین آنجا را اَشرف بِقاع می‌دانند و از این جهت هم، ‌همه مسلمانان آنجا را از خود می‌دانند. حکومت آنجا یکی از حکومت‌های عربی یا شورای خلیج فارس نیست. هم‌طراز قطر و امارات و بزرگتر و بزرگتر از آنها نیست؛ منطقه نفوذ بیگانه و آمریکا نیست؛ حرمین شریفین است؛ در شورای همکاری خلیج فارس ادغام نمی‌شود بلکه باید به کل عالم اسلام نگاه کند.



برای مسلمان آگاه و بیدار، رنج‌آور است که در حرمین، سیاست‌های مذهبی خاص برقرار باشد و با عالم وسیع اسلام با آن سیاست‌های کوته‌نظرانه و متحجرانه برخورد کنند و جای تأسف که ببیند در اوضاع سیاسی کشورهای اسلامی، سیاست‌های حکام حرمین، غرب‌گونه و آمریکاپسند باشد.



جای تأسف است که ببیند مسلمانانی که در برابر سلطه آمریکا و دفع وابستگان به آنها قیام می‌کنند، مغضوب حکام حرمین می‌شوند و افرادی مثل علی عبدالله صالح بیش از سی سال بدون هیچ مشروعیتی بر یمن حکومت داشته باشند و با اینکه وابستگی او به آمریکا معلوم است، مورد پشتیبانی شما باشد تا این همه مردم را در آنجا به خاک و خون بکشد و نهضت همگانی آنها را که بازگشت به اسلام واستقلال اسلامی است در هم بکوبد.



برای همه مسلمانان سؤال‌برانگیز است که حکام حرمین که باید به همه، به یک نظر نگاه کنند ولی در بحرین از استعباد و دیکتاتوری و فسق و فجور و خدمتگزاری آل خلیفه به اجانب حمایت کند و به آنجا نیروی نظامی بفرستند تا مسلمانان را که تظاهرات سالم دارند و استقلال‌خواه و اسلام‌طلب هستند، از صغیر و کبیر و زن و مرد، قتل عام نماید. هیچ مسلمانی از حاکمان حرمین این انتظار را ندارد.



مثل این‌که آقای عبدالله فراموش کرده که از کجا نیرو می‌فرستد و ظالم را در برابر مظلوم یاری می‌دهد!

ما از شما می‌خواهیم مقام و منزلت حرمین شریفین را حفظ کنید و این مقام را بهای این برنامه‌های زشت و در گرو آن نگذارید و موضع خود را حفظ کنید.

ما از شما می‌خواهیم به مسلمانان جهان توضیح دهید که آل خلیفه بر چه اساسی مشروعیت دارند و شما بر چه اساس و مشروعیتی نیرو می‌فرستید تا امر به معروف و نهی از منکر مسلمانان را سرکوب نمایند؟!



ما از شما می‌خواهیم که برای اعاده‌ی اعتبار خود و برای دفاع از انسانیت، هرچه زودتر خاک بحرین را ترک نموده و از ملت مسلمان بحرین و تمام مسلمانان جهان معذرت‌خواهی کنید و سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپارید و الّا بدانید که « ان ربّک لبالمرصاد» دیر یا زود قهر خداوندی ظالمان را نابود خواهد کرد که خداوند قادر متعال می‌فرماید: .« و من قتل مظلوماً‌ فقد جعلنا لولیّه سلطاناً‌«

اول جمادی الاولی 1432

لطف الهر صافی
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۶ ۲۲:۰۰:۴۲
لا عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما و عرض احترام به آیت الله صافی عزیز، به نظرم این نامه نگارشی ضعیف دارد و از این گذشته نیازی به این نامه ی طولانی نیست. برای این جور حالت ها دو سه خط که اصل مفهوم را برساند کافی است و بیشتر از آن برای شخصی مثل ملک عبدالله زیادیه و حالت تدیید ایشان را دارد. البته این نظر یک شخص عامی مثل من است (426416)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۳ ۰۲:۲۷:۲۶
لعنت بر ال سعود (2763414) (alef-13)
 
اصلاح طلب سابق
۱۳۹۰-۰۱-۱۶ ۲۲:۵۲:۱۶
اب ما با این حکومت عربستان سعودی به یک جوی نخواهد رفت. عبدالله وارث همان نگرش اموی دایر بر برتری عرب بر عجم می باشد.
گندی که عربستان در جریان کشتار شیعیان بحرین زد حالا حالاها در اذهان خواهد ماند. (426425)
 
ترلان
۱۳۹۰-۰۱-۱۶ ۲۳:۰۶:۲۲
سلام
خداوند این علمای بزرگوار را برای ما حفظ فرماید و به بی لیاقتی ما، ما را از ایشان محروم نسازد.
اللهم صلی علی محمد وال محمد و عجل فرجهم (426430)
 
نریموسی
۱۳۹۰-۰۱-۱۶ ۲۳:۴۷:۱۹
هرچند که وظیفه هر مومن نسبت به برادر دینی خود امر به معروف و نهی از منکر است لیکن نوع نگاه آل سعود به تحولات منطقه صرفا تامین امنیت خود و جلوگیری از تسری انقلابات مردمی به عربستان میباشد در چنین شرایطی جلوگیری از توفیقات مردمی در کشورهای همسایه عربستان به استراتژی آل سعود تبدیل شده است از این رو ایراد این نصایح مطمئنا در این انسانهای معلوم الحال گوش شنوایی نخواهد داشت. (426438)
 
رجایی
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۰۰:۲۰:۳۲
الله اکبر! آنچه از علمای اعلام جهان اسلام انتظار می رود بغایت عالی در این پیام مشهود است. امید می رود که دیگر علمای جهان اسلام از این رویه تبعیت نموده و آل سعود را از شرکت در این مقابله مفتضح بازدارند. (426450)
 
سعيد توكل ا
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۰۱:۱۰:۲۱
افتخار مي كنم به ايشان با اين موضع حكيمانشان (426461)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۰۴:۵۵:۰۹
This the best hint so far to Saudis Kingdom and I believe it wills awaken him from wrong path he has chosen. (426486)
 
سلام
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۰۵:۱۰:۳۵
بنام خدا/ هشدار شدید لحن حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به ملک عبدالله رامطالعه کردم هشداری بجابود ازاینکه یک عالم دینی بدون داشتن هیچ منسب دولتی اینچنین آگاهانه نسبت به مسایل مسلمین احساس مسئولیت نمودند خوشحال شدم . باآرزوی موفقیت وطول عمربرای این بزرگوار ودیگر بزرگوارانیکه دربرابراین رخداد فاجعه انگیز موضع گیری خواهند نمود. (426488)
 
روح ا...
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۰۸:۰۳:۰۹
خداوند انشاءالله به بزرگان قوم مان عزت بیش از پیش اعطا و آمرین به معرف و نهی کنندگان از منکر را حفظ نماید.همانا تاریخ ثابت کرده است که اینگونه نصایح و اندرزها راه گشا است حتی اگر برای زمان حال حاضر موثر نیفتد برای پند آیندگان بی شک موثمر ثمر خواهد بود .( مانند همان نصحیت امام خمینی به آقای گور باچوف آخرین رییس جمهور ایالات متحده شوروی ) (426500)
 
fotros
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۰۸:۰۵:۳۷
احسنت بر اين مرجع عالي قدر و شجاع كه ژوزه اين مردك وهابي عبدالشيطان را به خاك ماليد (426502)
 
jalal
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۰۸:۲۳:۵۰
سلام و رحمت خدا بر تو ای عبد صالح .
ای مرد غیور که در برابر ظالمین آرام نمیگیری .
فرود آور لبه تیز شمشیرت را بر فرق مسلمان نما های آخر زمان .
که قلبمان آتش گرفته از ین ظلم سران به ظاهر اسلام آورده .
الفبای انسان بودن را یاد نداشتند دم از خادمی می زنند.
پس افشا کن...
و یاری کن مولایت را.
درود (426505)
 
آبدارچي تنها
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۰۸:۳۷:۲۵
با سلام
درود بر آيت الله العظمي صافي و تمامي مراجع آزداي خواه شيعه كه در قيد و بند سياسي كاري و سياسي بازي دولتمردان نيستند و اهل مدارا با ظالم و مستكبران ؛ كه اين خود از افتخارات شيعه است.
ما منتظر فرمان مراجع براي ياري مظلومان بحرين و جهان اسلام هستيم. (426508)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۰۹:۰۱:۱۲
احسنت (426515)
 
Mamad
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۱۰:۱۱:۰۴
Marhaba va mamnun. Khodaya in arazelo obashe nokar sefato az sarzamine eslam mahv nama. (426551)
 
خردمند
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۱۰:۲۶:۳۰
بسمه تعالی
حکام عربستان(حجاز)به این پیام ها قبلا جواب داده اند.جواب آنها این است که کشورشان طبق معاهدات شورای خلیج(فارس) موظف به دفاع از بحرین هستند
و این مطلب را سخنگویان حجاز از مسولین جمهوری اسلامی ایران خواسته اند توجه نمایند.حال اگر تک تک مردم ایران به عنوان یک مسلمان از پادشاه حجاز در خواست نمایند باز هم جواب آن همین است که ذکر کرده اند. (426560)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۱۱:۳۰:۴۳
احسنت بر اين مرد خدا
ساير علما نيز بايد كاري بكنند. (426603)
 
علا
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۱۷:۰۷:۴۹
با سلام ابتدا در جواب اولین نظر دهنده باید گفت چون این متن برگردان شده از عربی است کمی سلیس وشیوا نیست . واما بعد بموقع بودن و به اندازه بودن پیام قابل تحسین است .در محتوی باید پذیرفت که امر به معروف و نهی از منکر از همین الفبا شروع میشود کسی که تمام عمر خود را در استبداد واستثمار گذرانده همین هم برایش حکم پتک آهنین دارد. ایکاش بطور جمعی هم از سوی عده ی کثیری از علما و مراجع نوشته میشد وبشود. ولی اگر تبعیض آمیز باشد اثر نخواهد داشت. یعنی ظلم وستم مطلق است خصوصا\"در مورد ملتها. ظالم ظالم است ومظلوم مظلوم فرقی نمیکند سفید باشد یا سیاه غربی یا شرقی مسلم وغیر مسلم سنی یا شیعه / ایرانی یا یمنی و لیبیایی وبحرینی ویا سوری روس یا چچنی یا چینی .تا جایی که ما آموخته ایم از تعالیم عالیه ی اسلام همه ی انسانهای مظلوم مستحق حمایت هستند در مقابل ستمکاران. (426680)
 
علا
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۱۷:۱۴:۱۳
سرمشق تعیین فرمایید در چه حدود وثغوری میتوان وارد شد ونظرداد برخی نظرات واقعا\" سبک وسخیف و جلف وغلط دارهستند که نباید منتشر کنید چون نه بار ادبی دارند و نه بار سیاسی اجتماعی فقط ستون پر کن هستند . منتظر م جدا\" مرا راهنمایی فرمایید از طریق همین ایمیل. با تشکر و احترام (426685)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۱۹:۳۷:۳۴
احسنت به اين مرجع عالي قدر (426743)
 
سیدمحمد
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۲۱:۳۱:۱۹
به اولین شرکت کننده در بحث عرض می کنم تعیین تکلیف برای مراجع معظم شیعه کار شایسته ای نیست (426793)
 
علی
۱۳۹۰-۰۱-۱۷ ۲۳:۳۰:۱۹
سلام

خدا حفظ کند علمای اسلام را. خیلی نامه بجا و مدبرانه ای بود.
لطفا الف پیگیری کند که آیا این نامه با کیفیت بالا ترجمه انگلیسی شده است یا نه. اگر نشده که سریعا دست به کار شویم و در مجامع غربی منتشر نماییم.
موفق باشید (426851)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۸ ۰۱:۱۲:۰۵
بایکوت حج عمره کمترین کاری است که میشود انجام داد تا ملیونها تومان پول بی زبان شیعیان در جیب وهابیون سرازیر نشود (426904)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۸ ۰۱:۴۸:۰۴
جانا سخن از زبان ما می گویی
کمترین تاثیر این پیام ، قوت قلبی است که مظلومان و خستگان از ستم حکام سرسپرده به شیطان خواهند گرفت .
این پیام ، در واقع پیام عزت ، شرف ، آزادگی و برادری همه مسلمین و فریاد اعتراض به « ستم ریشه دوانده در بلاد اسلامی » است . (426924)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۸ ۱۴:۱۵:۳۷
با نام او
خیال میکنید این آل سعود یل صحیعتر بگم ؛آل یهود؛با اینجور نصیحتها به راه راست هدایت میشن ؟
اینان براشون اصلن اهمیتی نداره که سگی بمیره یا مسلمانی بمیره؛برادران؛ آیت الله صافی گلپایگانی خودشان این مسئله رو میدونند؛شما دوستان نیز کمابیش میدانید؛برای اونایی میگم که نمیدونن این آل سعود(یهود) فرزندان یهودیان خیبر هستند که طبق روال یهود جعل سند کردن؛اینا کینه ی شتری از مسلمانان بخصوص پیروان امیرالمومنین علی علیه السلام ؛شیعیان دارن.
آیت الله صافی گلپایگانی تکلیف رو با این امر به معروف و نهی از منکر ؛بر همه تموم کردن تا این کینه توزها ؛ اون دنیا بهونه ای نداشته باشن.
یا حق (427163)
 
حسین
۱۳۹۰-۰۱-۱۸ ۱۷:۰۱:۰۶
با عرض سلام و احترام فراوان و آرزوی عمر طولانی و پر برکت برای ایشان و دیگر مراجع تقلید،
اما حکومت ظاهرا شیعه ایران هم به نظرات و توصیه های مراجع تقلید توجهی نمی کند، چه رسد به وهابیون آل سعود!!! (427227)
 
خردمند
۱۳۹۰-۰۱-۱۹ ۰۰:۵۱:۱۰
بسمه تعالی
مردم ایران مخصوصآ سیاستگذاران کشور باید بسیار دانا باشند مسایل سیاسی مخصوصآسیاستهای منطقه ای وبیشتر از آن سیاستهای بین المللی بسیار پیچیده است .
مثلا همین مساله بحرین اگر دقت نشود باعث میگردد جنوب کشور امنیتی ونظامی گردد.این مطلب در تهدید گروهک عبدالمالک ریگی آمده است البته نباید این تهدید ها را کوچک یا بزرگ نمود اما باید ذر نظر داشت .
پیشنهاد :آیت الله هاشمی رفسنجانی نفوذ کاریزمایی وسیاسی خوبی روی رهبران حجاز دارد میتوان در رآس مجموعه ای سیاسی برای مذاکرات به حجاز فرستاده شود. (427391)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۰۰:۰۱:۰۷
خداوند مراجع را حفظ نماید (1773093) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۲-۰۹-۰۸ ۰۲:۲۶:۲۳
سلام به محصر شما جناب حضرت صافی گلپایگانی به نظر من شما باید به پادشاه عربستان پافشاری کنید چهار امامان حتی یک چراغ ندارند اما در مشهد نور باران هست چرا در بقیع نباشد ما شیعیان حاضریم مخارج حرم چهار اماممان را بدیم و مهمتر صحنه فاطمه زهرا اما نمیدانم هیچ کس به این مسله توجهی ندارد شما که مخصوصن مرجع بنده هم هستید تقاضای پافشاری با پادشاه عربستان کنید که حرم و مقبره به چهار اماممان ساخته شود با تشکر ومن الاه التوفیق (1807852) (alef-6)
 
رباب
۱۳۹۳-۰۴-۰۱ ۱۲:۵۰:۱۴
با سلام . امیدواریم که هرچه زودتر به درک واصل شود پادشاه عربستان . اللهم عجل لولیک الفرج (2217088) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۱۶:۴۹:۴۷
سلام دورود براسلام ومسلمانان وعلمای بزرگوار مخصوصا حضرات آیات. صافی گلپایگانی ومکارم شیرازی (2812713) (alef-13)
 
سجاد
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۵۵:۲۶
لعنت برال سعود (2983484) (alef-6)
 
عادل
۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۰۴:۳۲:۲۱
احسنت بر عالم جلیل القدر جناب اقای صافی تبارک الله (3013575) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.