نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 20320
رتبه جهانی ایران از نظر نرخ تورم
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۲۷

نرخ تورم ایران طی سال 2007 میلادی از میان 24 کشور موردنظر در سند چشم انداز نظام، از 21 کشور بدتر بوده است.

به گزارش "الف"، گزارش سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا درباره رتبه بندی کشورها از نظر نرخ  تورم در سال گذشته میلادی نشان می دهد که از میان 24 کشور مورد نظر در سند چشم انداز نظام، نرخ تورم در ایران با 15.8 درصد در رتبه 22 ام قرار داشته است.

سند چشم انداز 20 ساله نظام مقرر کرده است کشورمان تا سال 1404 شمسی در میان 24 کشور منطقه، به قدرت اول علمی، فناوری و اقتصادی نایل شود.

نرخ تورم پایین، شاخص اصلی ارزیابی قدرت اقتصادی محسوب نمی شود، اما در دهه های اخیر قدرت های اقتصادی جهانی همواره از نرخ تورم کنترل شده و تک رقمی برخوردار بوده اند.

گزارش رتبه بندی کشورها از نظر نرخ تورم در سال 2007 میلادی همچنین نشان می دهد در میان 225 کشور یا دولت احصا شده در این رتبه بندی جهانی، نرخ تورم در ایران با 15.8 درصد در رتبه 219 جهان قرار دارد و تنها 6 کشور زیمبابوه، عراق، گینه، برمه، افغانستان و ونزوئلا نرخ تورم بیشتر از ایران داشته اند.

به دلیل آثار ناهنجار تورم در محدود کردن سرمایه گزاری، ایجاد بی ثباتی اقتصادی و گسترش شکاف طبقای و فقر، از اواخر دهه 1990 میلادی اغلب کشورهای جهان سوم و در حال توسعه مهار تورم را در دستور کار خود قرار داده و نرخ تورم خود را تک رقمی کرده اند.
  در سال گذشته میلادی تنها 11 کشور از 225 کشور و دولت جهان نرخ تورم بالای 15 درصد داشته اند.  
 
رضوی
۱۳۸۶-۱۰-۱۶ ۱۱:۵۰:۱۱
واقعا جای تاسف داره.اقایان اصول گرااندکی منصف باشند وقبول کنندکه لااقل در این زمینه ضعیف عمل کردندتوجیه دیگربس است (47812)
 
محمد
۱۳۸۶-۱۰-۱۶ ۱۲:۰۴:۳۲
باعث تاسف بسیار زیاد که ایران درزمان دولت نهم در این رتبه قرار گرفته باوجود تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر مهار تورم . (47814)
 
۱۳۸۶-۱۰-۱۶ ۱۲:۳۵:۰۳
لطفا آدرس اين خبر در سايت سيا را براي بنده ارسال كنيد:
roohallah_dehghani@yahoo.com (47818)
 
ali
۱۳۸۶-۱۰-۱۶ ۱۲:۵۱:۵۵
تا جایگاه اول هنوز خیلی را ه است (47821)
 
محسن
۱۳۸۶-۱۰-۱۶ ۱۵:۵۱:۵۲
شاخص ها در كشور در مورد تورم متفاوت است مثلاً تورم در بخش انرژي در بيشتر كشورها بالاي 50 در صد بوده است .ثانيا\" در انگلستان قيمت برق در چند مرحله افزايش بيش از 32 در صدي داشته است . مقايسه ها صحيح نيست . ولي مي توان تورم زمان هاشمي را كه بالاي 50 در صد بود ودر بخش مسكن حدود 212 در صد با وضعيت موجودمقايسه كرد (47833)
 
ساسان
۱۳۸۶-۱۰-۱۷ ۰۸:۱۵:۲۵
جناب كارشناس ارشد عزيز
محاسبه تورم به صورت جداگانه جهت كالاها و خدمات مختلف انجام نمي‌گيرد. طبق آمار بانك مركزي انگليس، تورم 9 ماه نخست سال 2007 در اين كشور 1.64 درصد بوده است نه 50 درصد يا 32 درصد. در زمان هاشمي به علت حجم بسيار زياد عمليات عمراني و البته برخي سياست‌هاي غلط، تورم بالا بود ولي در دولت نهم اغلب پروژه‌هاي عمراني تعطيل شده و يا با سرعت خيلي كم ادامه دارد ولي تورم به علت سياست‌هاي غلط افزايش يافته است. (47859)
 
يك ايراني
۱۳۸۶-۱۰-۱۸ ۱۲:۱۵:۲۸
طي سفري كه اخيرا به عراق داشتم نكته جالبي نظرم را جلب كرد وآن افزايش ارزش دينار عراق در مقابل دلار آمريكا بود من اقتصاد دان نيستم ولي فكر كنم سياستهاي اقتصادي آنها از ما بهتر باشد. (47915)
 
۱۳۸۶-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۹:۱۱
خيلي خوبه هنوز زياد مونديم به عراق برسيم .................... (47927)
 
حسن -م
۱۳۸۶-۱۰-۱۹ ۰۷:۴۴:۱۶
ساسان عزيز محسن به نكات خوبي اشاره داشت .
آمار تفكيكي طبق تحليل اقتصادي كه در تمامي رسانه هاي اروپا منتشر شد وبا يك تحقيق كوچك از اينترنت به آن مي رسيد نشانگر تورم بالاي 32 در صدي در بخش هاي مختلف كالا وخدمات است .آنچه مهم است مكانيزمهاي وجود دارد كه از طريق ماليات و... تورم بالانس ومهار مي شود . معادله هاي اقتصادي طراحي شده وتورم كنترل مي شود تورم موجود طبيعي است اگر سياستهاي هاشمي وخاتمي وحتي نظرات مجلس اجرايي مي شد ودكتر با آن زيركي فوق العاده با آنها مقابله نمي كرد تورمي حدود 70 در صدي پيش مي آمد . اين روي سكه مورد توجه قرار نمي گيرد . حالا مي توان گفت به دلايل زير تورم حاصل شده است :
1- برنامه ريزي مخالفين دولت ورانت خوراني كه در دولت هاشمي وخاتمي در سيستم مانده بودند . از انتقال دولت سوء استفاده كردند .و خطاي آنها را ،چون در زمان دكتر احمدي نژاد عزيز بود .او پذيرفت
2- دريافت ملياردها تومان خقوق كارمندان كه در زمان هاشمي وخاتمي معوق مانده بود . پرداخت شد .وافزايش حقوق بعضي از وزارتخانه نيز بي تاثير نبود . توزيع ثروت در تمامي اقشار با مكانيزمهاي مختلف ازجمله حقوق بگيران بيمه . افزايش حقوق كاركران در واحدهاي دولتي وغير دولتي
3- تكميل طرحهاي نيمه تمام دو دولت گذشته وايجاد رونق در بخشهاي مختلف مرتبط
4- ايجاد انگيزه و اميد به زندگي در قشرهاي مختلف جامعه براي مسكن و....
5- ايجاد تحول و توسعه بازار كار در جامعه
6- توسعه خود اشتغالي
7- توسعه بازار خدمات
8- شرايط بين المللي
9- وبسياري عوامل ديگر كه در اين نكته ها نمي كند .
اگر دين داشته باشيم و به اصول آن پايبد حقايق را مي توان فهميد . (47959)
 
مجید
۱۳۸۸-۰۱-۰۱ ۰۲:۱۸:۱۱
شما تمامی تقصیر را بر گردن دولت های خاتمی و هاشمی انداختید و من هم همه آنها را به دکترتان پس میدهم. چراکه:

1 - در طول 3 سال اول ریاست جمهوری احمدی نژاد، کل پول نقدی که در طول حیات ایران به وجود آمده و تاکنون حفظ شده دو برابر شد. یعنی رشد نقدینگی 100 درصد.

2 - شورای عالی اعتبار برای سهولت دخالت دولت در میزان نرخ کارمزد بانکی منحل شد و نرخ کارمزد به زیر نرخ تورم کاهش یافت و به این ترتیب نقدینگی ایجاد شده در فعالیت های سوداگرانه غیر مولد انباشته شده و مقدمه افزایش هرچه بیشتر تورم را فراهم کرد.

3 - برای سهولت هر چه بیشتر دولت در برداشت از حساب ذخیره ارزی، هیات امنای حساب ذخیره ارزی منحل شد تقریبا تمامی عایدی این حساب برداشت شد و چیزی برای دوران سختی باقی نماند.

4 - این دولت بی انضباط ترین دولت در طول دوران پس از انقلاب بوده و بیشترین تعداد متمم بودجه را به مجلس تقدیم کرده و بیشترین جابجایی در ردیف ها و سرفصل های بودجه را داشته و در طول ریاست احمدی نژاد بر دولت، یک وزیر اقتصاد و دو رییس بانک مرکزی عزل شدند همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای پول و اعتبار و هیات امنای حساب ذخیره ارزی منحل شدند.

5 - شما چنان دچار احمدی نژاد پرستی هستید که حتی اگر تا 100 سال دیگر همین آقای احمدی نژاد رییس دولت باشد و نرخ تورم به 1000 درصد هم برسد باز میگویید تقصیر دولت خاتمی و هاشمی بود. آخر خاتمی چه سیاستی را پی گرفت که این چنین پر دامنه منجر به افزایش نرخ تورم شد؟ تا آنجایی که من میدانم و به قسمتی از دانسته هایم در بند 4 اشاره کردم، آقای احمدی نژاد تمامی اشخاص منتقد را حذف و تمامی سازمان های منتقد را منحل کرده اند. چه کسی مخالف ایشان در مجموعه حضور دارد که کار را بر ایشان دشوار کرده است؟ همان مافیایی که مردم را 3 سال سر نام بردنشان معطل کرد و آخر چیزی برای گفتن نداشت؟ (110331)
 
سعید
۱۳۸۶-۱۰-۱۹ ۱۴:۲۵:۰۱
واضح است که کشور در حال توسعه تورم دارد و کشورهایی مانند عربستان که تورم ندارند علتش این است که درحال توسعه نیستند و هرچه نفت دارند خرج میکنند . (47985)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.