نظر منتشر شده
۲۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 20909
احتمال استعفای متکی بخاطر سفیر ایران در ایتالیا
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ ساعت ۰۹:۱۶
اختلاف بر سر فراخوانی سفیر ایران در ایتالیا موجبات نارضایتی شدید وزیر امور خارجه را فراهم آورده است.

به گزارش "الف"، تصمیم وزیر امور خارجه در مورد فراخوان سفیر ایران در ایتالیا و ممانعت دولت از این امر، موجبات نارضایتی شدید وی را فراهم آورده و منوچهر متکی تهدید کرده است که بر سر این موضوع ممکن است استعفای خود را تقدیم دولت کند.

ماجرا از آنجا آغاز شده است که منوچهر متکی به دلیل نارضایتی از عملکرد سفیر ایران در ایتالیا، ابوالفضل زهره وند،  تصمیم به فراخوان وی به ایران و جایگزینی شخص دیگری به جای او داشته است که این امر با مخالفت دولت مواجه می شود.

دولت، دلیل مخالفت خود را روابط نزدیک زهره وند با ریاست جمهوری ایتالیا اعلام کرده است.

منابع آگاه از احتمال استعفای متکی و تعیین سرپرست جدید برای این وزارتخانه خبر می دهند. از مجتبی هاشمی ثمره به عنوان سرپرست احتمالی وزارت خارجه نام برده می شود.  
 
مهدي
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۰۹:۲۷:۵۱
اين بازي استعفاهاي دولت نهم پس كي قراره تموم بشه؟ بنده خدا آقاي متكي هم كه چند وقته گير سه پيچ بهش دادن.
دولت توي سياست خارجي خيلي قوي بود، كه اون هم به مرحمت دوستان و با تغيير نيروها داره...
راستي، آقاي رحيم مشايي هم احتمالاً از گزينه ها خواهند بود. (البته اگر آقاي الهام ابراز تمايل كنند، براي ايشون هم ميشه يه شانسي قايل شد!) (48445)
 
طاهر
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۰۹:۲۸:۰۲
شوخی شوخی با وزیر خارجه هم شوخی؟!
بابا وزیر خارجه یه چهره ای که همه خارج از کشور می شناسنش. اگه بگن استعفا داده واسه مملکت بد میشه.
بابا لااقل این یکی رو بی خیال شین... (48446)
 
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۰۹:۳۷:۰۸
ننوشتم که چاپ کنید بلکه درد دلی است .
بکرات شاهد بوده ام که مخالفت با تصمیمات دولت اخیر باعث عزل افرادو یا انحلال سازمانها شده است . در مورد اختلاف در مسائل زیربنایی انهم با داشتن توجیه کافی از جانب دولت نه تنها اشکال ندارد بلکه بسیار پسندیده و متعالی هم خواهد بود . ولی وقتی دخالت در کار وزیر انهم در حد عدم اختیار در تعویض یک سفیر مطرح باشد که کار به استعفا بکشد به نظرم افراطی گری و عدم رعایت اصول مدیریت را برساند . در عین حالیکه مدیر زیر دست را باید کنترل کرد ولی به او اختیار هم باید داد . اینگونه که در هر موردی انسان دخالت بکند صحیح نیست . از این موارد هم زیاد دیده ام که بسیار ضد ارزش است . به هر صورت امیدوارم این مطلب در حد یک شایعه باشد که البته با این لحنی که الف نوشته بعید است . توجه داشته باشیم که تعویض مکرر وزرا هم خیلی جالب نیست و دو حالت را نشان میدهد :
- فاقد بینش اولیه لازم در انتخاب بوده ایم
- سلوک درستی با مدیران خود نداریم
الته مجددا عرض میکنم که تعویض تاحدودی صحیح است مشروط بر اینکه افراط نشود . (48447)
 
همکار
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۰۹:۵۵:۵۳
این موضوع مربوط به خیلی وقت پیش است و مسئله الان ابعاد پیچیده تری یافته است . البته بعید است که آقای متکی استعفاء دهند .
اما چند نکته مهم :
1- همانطور که مستحضرند وزارت خارجه دستگاهی است که بخش های مختلف کنسولی حقوقی سیاسی بین الملل و بخش های پشتیبانی دارد . جناب آقای هاشمی ثمره هیچ سابقه ای در مباحث اصلی سیاست خارجی ندارند . دوران حضور ایشان در وزارت امور خارجه که به عنوان مدیر کل ارزشیابی خدمت می نمودند به کار در بخش های پشتیبانی گذشت . برای کسانی که با مباحث دیپلماسی آشنایی دارند تفاوت ها بسیار روشن است .
2- آقای زهره وند از نظر کار دیپلماتیک دست آورد بدی نداشته اند اما در مدیریت ضعیف اند و با همکارانشان مشکل دارند و همچنین در انعطاف در مقابل مقامات سایر گروه ها و احزاب غیر از افراد خودی شان مشکل دارند.
3- گرچه آقای متکی همکاران سابق خود را فروخته اند و تنها از بستگان و فامیل های خود استفاده می کنند ، اما فعلا تغییر دادن ایشان به مصلحت مملکت نیست و تنها در صورتی می توان این کار را کرد که شخصیتی قوی مثل آقای ولایتی را جایگزین نماییم . (48450)
 
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۰:۰۵:۱۶
احتمال جانشینی هاشمی ثمره بسیار کم است. (48454)
 
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۰:۱۱:۱۳
البته موضوع بازرس ویژه وزیر و مخالفت آقای زهره وند با حضور وی در سفارت ج.ا.ایران در رم به بهانه اینکه وی از جناح اصلاح طلبان است و ... نیز باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. (48455)
 
سهراب
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۰:۱۸:۵۴
آقاي متكي را بايد به جرم بي هوشي و بي استعدادي از كار بركنار كنند.علتش هم اين است كه ايشان حدود سه سال است كه دارد با احمدي نژاد كار مي كند و هنوز هم اخلاق و رويه ايشان دستش نيامده است.
وقتي احمدي نژاد مي خواهد براي ساختن يك پل در يك شهرستان دور افتاده هم خودش تصميم بگيرد ، آيا سزاوار است كه از ايشان بخواهي در مورد يك سفير تصميم گيري نكند؟ (48457)
 
تپر
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۰:۳۰:۰۷
علت كنارگيري اقاي متكي مسائل متعددي ميباشد اول حذف افراد نزديك به اقاي لاريجاني از دولت دوم قرباني كردن ايشان درخصوص ندانم كاري دولت درخصوص درياي خزر ومقصر نشان دادن اقاي متكي در مقابل منتقدان بيشمار گاف دولت دركاهش سهم ايران از خزرسوم اشتبا هات فاحش در عرصه ديپلما تيك چهارم ايشان در وزارت خارجه هيچ كاره است فرستادن افراد مختلف براي ديدار با سران كشورها بدون اطلاع اقاي متكي ودهها دليل ديگر كه شما بهتر مي دانيد (48465)
 
مددی
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۰:۳۸:۰۱
من نمی دانم دولت دیگه کجا مونده که سرک نکشه اگر وزیر هم نتونه مدیریت کنه پس چگونه باید توقع داشته باشیم که مدیران ما آزاده وشجاع وانقلابی باشند .به نظر من اگر خبر درست باشد آقای متکی حتی برای یک لحظه هم نباید خفت این نوع مدیریت را تحمل کند ویک پیشنهاد به رییس جمهور .آقا مردم رو سر کار نگذار تو خودت یه دولتی وزیر می خوای چیکار؟ (48470)
 
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۱:۵۶:۵۹
از اقاي احمدي نژاد خواهش مي كنم كه زياد به اين پاشنه هاي آشيلش(هاشمي ثمره و دايي اش و....) زياد بها ندهد وزير كه داره كار خودش را مي كنه با با آقاي رئيس جمهور اين آقايان دانسته يا ندانسته به شما ضربه مي زنند. (48479)
 
محمد
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۲:۱۰:۲۹
اصولا آقای احمدی نژاد احتیاجی به وزیر ندارد دوجین منشی حرف گوش کن به ایشان بدهند تا امور به خوبی رتق و فتق شود! (48480)
 
خبرنگار غرغرو
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۲:۲۳:۲۱
دیروز (سه شنبه )در مجلس شنیدیم که زهره وند به متکی گفته: \" من فقط از آقای جلیلی یا احمدی نژاد دستور میگیرم\" راست و دروغش گردن نماینده راوی (48481)
 
يك ايراني
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۲:۲۸:۴۶
دست دكتر احمدي نژاد درد نكنه.
اين كار نشون ميده كه ايشون با هيچ كس شوخي نداره (48483)
 
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۴:۱۰:۵۵
این نشوم می ده که آقای احمدی نژاد کلا همه چیز را شوخی گرفته عزیز ایرانی! شما یه کم خوش بینانه دیدی قضیه رو. واقع بین باش (48494)
 
علي
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۲:۴۶:۲۹
آقاي زهره وند يك سركنسولي گري كوچك مثل مزار را نتوانست اداره كند و منجر به شهادت ديپلماتهاي نظام گشت آنوقت توقع داريد كه سفارت ما در ايتاليا را اداره كند .! (48485)
 
مجيد
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۳:۳۴:۰۴
شنيده شده است متاسفانه در دفتر برخي وزراء يك يا دو نفر از طرف رياست جمهوري مستقر شده اند و با اختيار تام كارتابل هاي وزرا را امضاء ميكنند (48489)
 
محمد
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۳:۴۲:۴۲
بعنوان یک کارمند وزارت خارجه میگویم که سیاه تر از این جند سال وزارت آقای متکی تاریخ وزارت خارجه به خودش ندیده است . ایشان فردی فوق العاده ضعیف است که بلطف ارتباطات حزبی و جناحی همواره بر موج سوار بوده است. نگاه کنید به انتصابات ایشان در این مدت وزارت که اکثریت قریب به اتفاق دوستان و آشنایان و فامیل ها و هم مسلکی ها از داخل و خارج وزارتخانه. ضربه ای که ایشان به وزارت خارجه زد تا بحال کسی نزده است. در مورد سفیر ایران در ایتالیا هم مطلع باشید که مدیرکل ارزشیابی فعلی وزارت خارجه از عناصر شناخته شده دوم خردادی است و در یکی دیگر از حرکات عجیب و غریب متکی به این سمت منصوب شده است از سر بعض و غرض قصد برخورد با زهره وند را داشته است و اگر واقعا بحث برخورد با سفرای خاطی بود اول لیست همین سفرای بر عرضه و بی لیاقتی هستند که بلطف و مرحمت متکی بر اسب مراد سوار شدند و از مصونیت کامل برخوردار هستند. در ضمن مطمئن باشید که متکی استعفا بده نیست او حاضر است هر تحقیری را بجان بخرد که در منصب استوار باشد . شاهدش هم التماس وی به خرازی وزیر خارجه دولت اصلاحات با یک هدیه ! پس از بازگشت از ماموریت سفارت در ژاپن برای گرفتن یک پست بود که خرازی هم الحق او را شناخت و ریاست یک اداره خدماتی را به او پیشنهاد کرد. دلتان برای متکی نسوزد. اگر او برود هرکس دیگری بیاید بهتر از اوست. (48490)
 
اکبر سعیدی
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۴:۰۷:۰۰
آقای متکی حیف است که فدای درگیری های جناحی و سیاسی شود. آیا صلاح مملکت در این است که بخاطر یک فرد مهمترین وزیر کشور را فدای لجبازی بیهوده یکی دو نفر بکنیم.
آیا با این حساب طرفهای خارجی کشورمان برای وزیر خارجه بعدی تره خرد خواهند کرد.
کمی معقول و عاقل باشیم مصالح نظام را بیش از این فدای این و آن نکنیم . (48493)
 
۱۳۸۶-۱۰-۲۶ ۱۴:۲۳:۰۷
من آقای الهام رو برلی سفارت ایران در ایتالیا پیشنهاد می کنم تا روزهایی که در ایران تعطیلی داریم ایشون بیاد اینجا ، رم و کارهای سفارت رو انجام بده.تعطیلی هم که تو ایران فراوون داریم دولت هم هر جا کم بیاره مملکت را تعطیل می کنه. (48496)
 
احسان
۱۳۸۶-۱۰-۲۹ ۱۶:۱۸:۲۲
خدا وکیلی هر وزیر دیگری هم بود که با واکنش آقای زهره وند مواجه می شد( بعنی بحث مرشد و بچه مرشد) راهی غیر از برکناری وی و یا در صورت عدم توانایی استعفا نداشت.گرچه انتخاب آقای متکی هم از اول اشتباه بوده است (48708)
 
افشین
۱۳۸۶-۱۰-۲۹ ۲۱:۳۵:۴۱
در دولتی که تصمیمات فامیلی گرفته می شه و همه چیز باید خوشایند ثمره ها و الهامها و مشایی ها باشه ، باید منتظر فدا شدن خیلی از افراد دیگر هم باشیم. این سه به اضافه رئیس جمهور دولت را و همه وزارتخانه ها را اداره کنند تا خیالشان راحت باشد. (48722)
 
۱۳۸۶-۱۰-۳۰ ۱۲:۱۷:۵۳
گويا سايت شما بخاطر ضديت با رئيس جمهور مطالبي را كه بنفع متكي نيست درج نمي كنيد. بسياري از همكاران مطلع من در وزارت امور خارجه مطالبي را در باره واقعيت موضوع فراخوانده شدن سفير ايران در ايتاليا براي شما فرستاده اند كه هيچ يك در بخش نظرات گنجانيده نشده است. به هر حال اين چيزي از واقعيت موضوع كسر نمي كند. اميدواريم رئيس جمهور با بررسي جدي عملكرد سياه متكي فكري به حال اين وزارتخانه مظلوم و سياست خارجي مظلوم تر از آن بكند و اشتباه خودش را در انتخاب متكي بعنوان وزير خارجه جبران كند. (48770)
 
احسان
۱۳۸۶-۱۰-۳۰ ۱۵:۳۲:۳۱
من در نظرم به کسی توهین نکرده بودم و لی شما منعکس نکردید .خلاصه اش این بود که آقای زهره وند بدلیل بکاربردن لقب نا مناسب ( بچه مرشد) برای وزیر می بایست احضار می شدندو یا حد اقل عذر خواهی رسمی می کردند .از طرف دیگر انتساب ایشان به سفارت ایتالیا از ابتدا درست نبوده زیرا ایشان از کارشناسان بسیار خبره امور افغانستان اندو نه اروپا واز اول باید سفیر افغانستان می شدند نه ایتالیا. واما بخاطر همین دلایل یعنی انتسابات نابجا آقای متکی هم جایگاه وزیر خارجه بودن را خدشه دار کرده اند و بایستی مسؤلیت آنرا بپذیرند. از همه مهم تر برای اینگونه مسایل و رقابت ها هرگز نباید از جایگاه ریاست جمهوری خرج شود.اگر جایی از این نظر توهین -افترا ویا کنایه و تحقیر است حذف نمایید. (48786)
 
امید
۱۳۸۶-۱۰-۳۰ ۱۸:۵۴:۱۰
بنظرم اگر بخاطر مصالح نظام نبود آقای متکی خیلی زودتر از اینها استعفا ء می داد. چراکه از این دست مسائل و بی توجهی ها و بی احترامی ها در این دولت بسیار دیدند.
هر ایرادی که به آقای متکی وارد باشد یک حسن بزرگ دارد و آن هم این است که از بدنه وزارت خارجه هستند و از مسائل و نیروهای آن شناخت نسبتاٌ خوبی دارند .
دیگر آنکه آقای متکی از نظر جناحی همانطور که بودند تاکنون باقی مانده اند برخلاف شخصی که هم اکنون با ایشان اختلاف پیدا کرده اند ( سفیر کشورمان در ایتالیا)که تقریباٌ وابستگی مقطعی ایشان به جناح های مختلف آشکار است .در مقطعی اصلاح طلب می شوند مقطعی دیگر اصولگرا و...
متاسفانه موقعیت وزارت خارجه در دوران دولت نهم علیرغم برخورداری از مقامات .سفرا و کارشناسان متعدد متخصص و متعهد روبه افول می باشد .یکی از دلایل اصلی آنهم اعمال نفوذ و قدرت از بیرون دستگاه بر آن بویزه در امر عزل و نصب ها می باشد سفیر ایتالیا یکی از نمونه های آشکار شده آن است .شاید نمونه دیگر آن انتخاب یکی از معاونین مهم وزارت خارجه باشد که شخص مورد نظر نه تنها هیچگونه سابقه مسئولیتی در وزارت خارجه نداشته بلکه حتی یک ماموریت ثابت هم نرفته که لااقل با برخی مسائل جاری و معمول وزارت خارجه در سفارتخانه ها آشنا باشد .از آغاز انقلاب اسلامی کارمندان وزارت خارجه همواره در رویاروئی با بسیاری از نواقص و مشکلات بخاطر مصالح نظام و منافع ملی صبر و شکیبائی را پیشه خود کرده اند اما معلوم نیست این صبر و شکیبائی همیشگی باشد انشاالله چنین روزی نیاید. (48794)
 
۱۳۸۶-۱۰-۳۰ ۲۱:۲۰:۱۴
جناب علی کارمند نوشته که مسئول شهادت دیپلماتها ظهره وند بوده من به ایشان می گویم دروغ به این واضحی هم ممکنه ؟ شهادت دیپلماتهای نظام در زمان قبل از ظهره وند اتفاق افتاده بود .. خجالت آوره .. تهمت به این بزرگی (48801)
 
یه بنده خدا
۱۳۸۶-۱۱-۰۱ ۰۳:۲۸:۴۹
من فکر می کنم اگر آقای احمدی نژاد اگراز عملکرد وبرخورد
سفیر با ارگانهای ایرانی مطلع باشه از ایشان حمایت بی چون وچرا نمکنه. (48816)
 
محسن سرابي
۱۳۸۶-۱۱-۰۱ ۱۱:۱۵:۰۲
آقاي متكي با انتصابات فاميلي ( از جمله انتصاب همسر خود به مديركلي در وزارت امورخارجه) زمينه تضعيف وزارتخانه را فراهم نمودند. موافقم كه تاكنون وزيري به ضعيفي ايشان وجود نداشته است. حال كه در سمت خود ابقاء شده اند لازم است در خصوص عملكرد وزارت خارجه بويژه بخش زير مجموعه همسر ايشان تحقيق و تفحص بعمل آيد. (48833)
 
منوچهر
۱۳۸۶-۱۱-۰۱ ۱۴:۱۸:۳۸
سلام
بهترين گزينه براي سفير ايران درايتاليا غلامحسين الهام است
اگر آقاي متكي هم استعفاكنند آقاي الهام مي توانند وزير امور خارجه هم بشوندتازه آقاي الهام هم اينطوري دوست دارند (48856)
 
شنونده
۱۳۸۶-۱۱-۰۳ ۱۱:۴۴:۴۰
عجیبه !
برای اولین بار یک وزیر در تاریخ این کشور که کم یافت هم می شه تمامی مراتب بدنه وزارتخانه را پیموده و به منصب وزارت رسیده است. عملکرد متکی در خارج از کشور معلوم است. با اوضاع عجیبی که در مدیریت احمدی نژاد در داخل و خارج وجود دارد متکی شاهکار کرده که توانسته برخی دستاوردها در زمینه خارجی داشته باشه. نظرهای کارشناسی مختلفی در داخل در برنامه های مختلف سیما و مطبوعات عملکرد نسبتاً موفق متکی را تایید می کنند. اما اینکه در معاونت های متکی اعمال نفوذ و حتی در سفرا شده. چیز تازه ای نیست . همین دکتر ظریف از روز اول ریاست جمهوری به سبب تفاوت جناحی از طرف نزدیکان احمدی نژاد تکفیر شد و دایما احمدی نژاد متکی را تحت فشار گذاشت تا این اتفاق بیافتدد . خوب متکی نزدیک به سه سال مقاومت کرد و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. همین امر در خصوص آقای دکتر جلیلی هم وجود داشته که به فشار ریس جمهور در معاونین قرار گرفت و اتفاقاً با فشار ایشان زهره وند سفیر شد حتی شورای معاونین مخالف بود.! (الانم همین اقای دکتر جلیلی حامی زهره ونده و نه احمدی نژاد!)ولی بازم متکی به مصلحت رفتار کرد. متکی اهل جناح بازی نیست که اگه بود با اون همه دو خردادی تو فرهنگ و ارتباطات کار نمی کرد و همه رو جابجا می کرد. به هر حال واقعا جای تعجب داره . هدیه به وزیر بعد از سفارت هم چیز عجیبی نیست.! خرازی سالها زیر نظر معاونت متکی در نیویورک کار می کرده . خیلی هم احساس ریاست نداشته است. این رو هم بدونید او هیچ تعلقی به پستی که در کابینه دارد نداشته و ندارد که قبل از این در صدر یکی از کمیسیون های مجلس مشغول و از چهره های شاخص بوده است. با تفحص از نیروهایی که متکی مستقیما سر کار اورده هم موافقم . اولین همین خانم نظری که واقعا می توان مدیرت تحت نظر ایشان را مورد تحقیق و تفحص قرار داد. (49064)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.